پاورپوینت
مدیریت و رهبری

پاورپوینت معرفی انواع روش های تحقیق در مدیریت

صفحه 1:

صفحه 2:
تقسیم بندی انواع تحقیق براساس: الف) هدف (Basic or Fundamental Research) ss. sis Gi -) evelopmental Research). 5 ‏هی توس ای‎ -۲ ‏های کاربردیت(>50۵۳ه8 4عنامجها‎ a= ب) ماهیت داده ها ‎١‏ حتبق على كم ‎Research)=.‏ ] ‎(Qualitative Research) 25 co gis -Y‏ ‎(Mixed Research] sb sa -¥‏ ج) روش گردآوری داده ها و اطلاعات ‎(Descriptive Research) +5 30 1-‏ -۲ تحقيق بس روبدادی ۴۵660 6-۳۵56 -۲ تحتی حمسکی(6۵۲6۸ ۸۵5 ‎(Correlational‏ ‏(؟ تحتبق آزمایتی(تجربی) :3۵56۵۲6 اهاصها۲عم) -۵ تحقیق در عمل يا اقدام 955 ‎(Action Research):‏ ‎(Case Study)... ill. ۶-‏ -۷ تحقيق تاریخی: -۸ تحت نوم نکر ‎(Survey Research) 20. 2 4-‏

صفحه 3:
تحقیقهای بنیادی: پژوهشی محض میباشد که عمدتاً فاقد نتیجه عملی فوری است. تحقیقات بنیادی در جهت گسترش مرزهای دانش بوده و بدون در نظر گرفتن استفاده عملی خاص انجام میپذيرند. هدف تحقیقهای بنیادی, تولید دانش جدید و بررسی نظریه تحول تاریخ علم. ارائه و آزمون فرضیه هاء تبیین روابط و پدیده ها و بالاخره نظریه پردازی است. مثال: تعیین ژنوم آنزیم ۸2۷278 میتوکندری سوش های حیوانی

صفحه 4:
تحقبق های توسعه ای: در موقعیتی ویژه و بدون قصد کاربرد کلی یافته هاء فراتر از موقعیت مورد مطالعه انجام بکارگیری روش علمی برای حل مسائل در یک موقعیت مکانی و زمانی خاص است. ‎oly‏ حلهای ارائه شده در این پژوهش ‎bye‏ كاريرد محلی و برای مورد خاص پژوهش دارد. ی توسعه ای تشخیص مناسب بودن یک دانش؛ ‎bia ebay‏ و... برای هدفی خاص و یا تهیه و تدوین برنامه هاء طرح ها و پروژه های توسعه دانش است. مثال: تهیه گایدلاین مدیربت بحران در اورژانس های بیمارستانی

صفحه 5:
تحقیق های کاربردی: * تحقيقى است که به منظور حل مشکل یا مسئله خاص علمی یا اجتماعی انجام می گیرد. تحقیق کاربردی باید به صورت روشن و مشخص در کارگاه یا کارخانه یا جامعه مورد استفاده قرار گیرد. هدف تحقیق. کاربرد عملی دانش در زندگی فردی و اجتماعی و یا در یک سازمان خاص است. مثال: تعیین اثربخشی یک داروی خاص

صفحه 6:
تحقیق های کمی داده هاى مورد استفاده در اين تحقیقات. کمی بوده و مقیاس اندازه گیری رایج برای آنها وجود دارد(مثل اندازه گیری طول با متر) رواج تحقیقات کمی در علوم اجتماعی ريشه در مکتب اثبات گرایی (پوزیتیویسم) دارد. صاحبنظران اين روش علاقمند به ت به صورت نمادهای ریاضی برای استفاده از قابلیت آمار و رباضی برای توصیف و تحلیل پدیده های اجتماعی میباشند. داده های کمی همواره داده های کیفی هستند که متناسب با موضوع به صورت کمی و عددی تبدیل می شوند. داده های کمی معمولاً از طریق پرسشنامه گردآوری میشوند.

صفحه 7:
تحقیق های کیفی 1 کیفی عمدتاً به رت توصیفی میباشد که در آن محقق به فرآپند معنی و درک حاصل آز واژگان و تصاو علت اصلی بوچ ن این تحقیق, اعتقاد طرفداران ‎(eimai) Sa‏ بررسی ‎wi‏ روش عمدت ‎ages‏ شآهده در ‎ow,‏ ‎ee‏ هو و نهر تا تم در روش کیفی: . داده ها نه به صورت اعداد پلکهبه شکل جملات.نشانه ها و علایم. رنگهاء حركات جهره رفتار افراد كرد أورى مينمولد. د. اين داده ها قابلیت كمترى براق تبديل شذن به أعدد ذاردربد هدي علت ان شكل كه گردآوری شده اند مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند

صفحه 8:
* تركيبى از روش هاى کمی و کیفی تحقیق است زبرا 1 تئوری مناسب است. در حالیکه روش کمی بیشتر در ارزیابی تثوری کاربرد دارد. * از سوی ديكر. روش های کمی عمدتاً درگیر مسئله روابی هستند. در حالیکه روش های کیفی بیشتر با پایایی سر وکار دارند. از آنجایی که همه تحقیقات. هر دو هدف پایایی و روایی را دنبال می کنند. ترکیب این دو روش منطقی به نظر می رسد. مثال: انتظارات قربانیان خشونت جنسی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی

صفحه 9:
تحقیق توصیفی ‎(Descriptive Research):‏ شامل مجموعه روش هایی است که هدف. توصیف شرایط ؛ بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. همچنین مطالعه توصیفی برای تعیین ویژگی های متغیرهای یک موقعیت صورت می گیرد. به طور مثال. توصیف وضعیت مصرف مواد بر حسب تحصيلات ‎٠‏ ‏جنسیت .گروه سنی و... مثال: بررسی اپیدمیولوژیک یک بیماری. تصادف. مواد مخدر و غیره یده های مورد اخت شرایط موجود یا

صفحه 10:
تحقیق پس رویدادی ‎(Ex-Post Facto):‏ * به این تحقیق, علّی - مقایسه ای نیز میگویند. 8 تحقیق پس رویدادی به تحقیقی ۴ می شود که پژوهشگر علت احتمالى متغير وابسته را مورد بررسى قرار مى دهد. جون منغیر مستقل و وابسته در گذشته رخ داده اند. لذا اين نوع تحقیق غیر آزمایشی را تحقیق پس رویدادی می گویند. * هدف آن بررسی و شناسایی معلول به منظورکشف علل احتمالی آن است (مطالعة متغیر وابسته به منظور بافتن متغیر مستقل)

صفحه 11:
تحقیق همبستگ ‎(Correlational Research):‏ دراين نوع نحقيقات رابطه ميان متغيرها بر اساس هدف پژوهش تحليل مى كردد. در تحقيقات همبستكى اكر هدف بيش بينى متغيرهاى وابسته بر اساس متغیرهای مستقل باشد به متغیر وابسته متغیر ملاک و به متفیر وجه تما تحقيق همبستگی با تحقیق آزمایشی در این است که در اینجا متغیرهای مستقل دستکاری نمی شوند. تحقیق همبستگی خود به سه دسته تقسیم می شود: 7 الف) متغیری همبستگی دو 7 ب) رگرسیون تحلیلِ "7 ج) کوواریانس تحلیلِ

صفحه 12:
الف) همبستگی دو متفیری: * هدف بررسی رابطه همزمانی متغیرها است. به عبارت دیگر میزان هماهنگی ات دو متغیر است. در د يقات همبستگی دو متغیری از مقیاس فاصله ای با پیش فرض توزیع نرمال و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود.

صفحه 13:
ب) تحلیل رگرسیون: * در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی یک یا چند متغیر ملاک براساس یک یا چند متغیر پیش بین است. اگر هدف بررسی یک متغیر ملاک از یک متغیر پیش بين باشد از رگرسیون ساده استفاده می شود. اگر بررسی یک متغیر ملاک براساس چند متغیر پیش بین باشد از رگرسیون چندگانه(۳۱۷۱۲1016) استفاده می شود. اگر همزمان چند متغیر ملاک براساس چند متغیر پیش بین بررسی شود از رگرسیون چند متغیری(۱۷۱۱۷6۲8]6) استفاده می شود بازگشت

صفحه 14:
ج) تحليل كوواريانس: * در برخی بررسی ها. هدف بررسی مجموعه ای از همیستگی هاى دو یا چند متغیر در جدولی به نام ماترب کوواریانس است. تحلیل عاملی و حل معادلات ۳ از این دسته هستند. بازگشت

صفحه 15:
تحقیق آزمایشی (تجربی) ‎(Experimental Research):‏ ترکیبی پیوسته از اد پزشکی دارد. این روش شامل ایاد وضعیتی کنترل شده است که در آن افراد مورد بررسی تحت عنوان گروه آزمایش. در معرض محرک آزمایش قرار میگیرند. واکنش این افرا با دسته ای از افراد ‎SO.‏ که کرود کنتزل خوانده می شوند. مقایسه می شود. در اين آزمايش ها با اذ ب تصادفی افراد گروه آزمایش و کروه ‎JES‏ تاثیر احتمالی تفاوت افراد بين دو كروه خنثى مى شود. به عبارتى. محور آزمايش محدود بودن آن به آزمون فرضياتى خاص است. در اينجا محقق در مقام آز . مسئوليت مهمى بر دوش دارد؛ وى آزمايش به راه مى اندازد و می کوشدآن را لحت کنترل نکه کار نچه مورد آزمون است وآقعا همان موضوع مورد تحقیق باشد. ت قبلی است که کاربرد زبادی در پژوهشهای علوم ادامه

صفحه 16:
این تحقیق با استفاده از شیوه های زیر انجام می شود : انتصاب تصادفی: اختصاص هرآزمودنی با شانس مساوی به گروه آزمایشی يا گواه همتا کردن تصادفی: همانندی آزمودنی های انتخاب شده از نظر متغیر ناخواسته ‎om‏ یکسان کردن میانگین متغیری که باید کنترل شود در گروه های مورد نت

صفحه 17:
تحقیق در عمل با اقدام پژوهی ‎(Action Research:‏ * در این روش, هدف اصلی تحقیق تنها درک و تفسیر رویدادها نیست. بلکه تغییر آنها نیز هست. تحقیق عمل نگر ابزار نیرومندی برای تغییر و بهبود رویدادها در سطح محلی است. * این نوع تحقیق, به منظور مشخص کردن موقعیت معین و رفع چالش و مسئله. با آشنائی با روش های جدید تغییر و اشاعة نو آوری انجام می شود.

صفحه 18:
مطالعة موردی ‎(Case Study):‏ * انتخاب و مطالعة یک مورد با نظام (سازمان با سیستم) با حد و مرز مشخص به صورت کل گرایانه (۵1516)

صفحه 19:
تحقیق تاربخی: * در موضوعی معین که در گذشته و در یک مقطع زمانی مشخص اتفاق افتاده». صورت می گیرد.

صفحه 20:
تحقیق قوم نگاری: * برای تحقیقات مردم شناسی از طریق ثبت وقایع و پدیده ها که در شرایط طبیعی وقوع. صورت میپذیرد.

صفحه 21:
تحقیق پیمایشی ‎(Survey Research):‏ در این نوع ,تحقیق هدف. بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه تحقیقات از این نوع می باشد. است و عملا بيشتر در پژوهش پیمایشی پارامترهای جامعه بررسی می شوند. در با انتخاب نمونه اى كه معرف جامعه است به اینجا پژو بررسی متغیرهای پژوهش می پردازد. پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود: (Cross Sectional) ‏الف) روش مقطعی‎ - (Longitudinal) 3b (43) ‏ب)‎ - (Delphi Technique) _.io .45, (e =

صفحه 22:
(Cross Sectional): xhio (39) (Wl * گرد آوری داده ها درباره یک با چند صفت در یک مقطع زمانی خاص. * برای مثال بررسی تصادفات ترافیکی در یک بازه زمانی مشخص

صفحه 23:
ب) روش ‎(Longitudinal):.J9b‏ در بررسی پیمایش طولی, داده ها در طول زمان گردآوری شده تا رابطه بین متغیرها در طول زمان سنجیده شود. تحقیقاتی که به بررسی روندها و تحول پدیده ها در طول زمان می پردازند از اين دسته هستند. برای مثال «ناثیر رژیم خاص غذائی در بروز سرطان»

صفحه 24:
ج) روش دلفی:(6 ۲6۳۳۲۵۷ ۱01ه) * جهت بررسی دیدگاه های یک جمع صاحب نظر در مورد یک موضوع ویژه می توان از این تکنیک استفاده کرد. * برای مثال «بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه در باره یک طرح جدید آموزشی»

صفحه 25:
فرایند چرخه ای انجام تحقیق: ) انتخاب موضوع - تدوین عنوان تحقیق ۲ اندیشیدن درباره روش تحقیق- شناسایی منابع و تدوین طرح ۳ بررسی ادبیات - تدوین مدل مفهومی ۴ جمع آو داده- وابی و پایایی ابزار گردآوری و ورود ا - سنجش روایی و پایایی ابزار گرد آوری و ور ۵) تحلیل داده ها- - دس ی. تحلیل و پردازش اطلاعات ۶) تدوین گزارش دجم بت و نتیجه گیری و تدوین کار مورب ریت با مقاله علمی پا گزارش ادامه

صفحه 26:
برای تدوین طرح تحقیق ابتدا باید ۴ «ر» مشخص گردد: روش گردآوری داده بررسی اسناد و مدارک سازمانی و قانونی مشاهده

صفحه 27:

روش تحقیق الف) هدف تقسیم بندي انواع تحقیق براساس: -1تحقیق هاي بنیادي()Basic or Fundamental Research -2هاي توسعه اي حقیقت()Developmental Research -3حقیق هاي کاربرديت()Applied Research ب) ماهیت داده ها -1حقیق هاي کمیت()Quantitative Research -2تحقیق هاي کیفی()Qualitative Research -3تحقیق هاي آمیخته()Mixed Research ج) روش گردآوري داده ها و اطالعات 1تحقیق توصیفی)Descriptive Research(: 2تحقیق پس رویدادي)Ex-Post Facto(: 3تحقیق همبستگی)Correlational Research(:( 4تحقیق آزمایشی(تجربی) )Experimental Research(: 5تحقیق در عمل یا اقدام پژوهی)Action Research(: 6مطالعۀ موردي)Case Study(: 7تحقیق تاریخی:: 8تحقیق قوم نگاري 9-تحقیق پیمایشی)Survey Research(: ادامه تحقیقهاي بنیادي: • پژوهشی محض میباشد که عمدتًا فاقد نتیجه عملی فوري است .تحقیقات بنیادي در جهت گسترش مرزهاي دانش بوده و بدون در نظر گرفتن استفاده عملی خاص انجام میپذیرند. • هدف تحقیقهاي بنیادي ،تولید دانش جدید و بررسی نظریه تحول تاریخ علم ،ارائه و آزمون فرضیه ها ،تبیین روابط و پدیده ها و باالخره نظریه پردازي است. • مثال :تعیین ژنوم آنزیم AZY278میتوکندری سوش های حیوانی بازگشت تحقیق هاي توسعه اي: • در موقعیتی ویژه و بدون قصد کاربرد کلی یافته ها ،فراتر از موقعیت مورد مطالعه انجام میشوند .بکارگیري روش علمی براي حل مسائل در یک موقعیت مکانی و زمانی خاص است .راه حلهاي ارائه شده در این پژوهش صرفًا کاربرد محلی و براي مورد خاص پژوهش دارد. • هدف تحقیقهاي توسعه اي تشخیص مناسب بودن یک دانش ،روش ،ارزش و ...براي هدفی خاص و یا تهیه و تدوین برنامه ها ،طرح ها و پروژه هاي توسعه دانش است. • مثال :تهیه گایدالین مدیریت بحران در اورژانس های بیمارستانی بازگشت تحقیق هاي کاربردي: • تحقیقی است که به منظور حل مشکل یا مسئله خاص علمی یا اجتماعی انجام می گیرد .تحقیق کاربردي باید به صورت روشن و مشخص در کارگاه یا کارخانه یا جامعه مورد استفاده قرار گیرد. • هدف تحقیق ،کاربرد عملی دانش در زندگی فردي و اجتماعی و یا در یک سازمان خاص است. • مثال :تعیین اثربخشی یک داروی خاص بازگشت تحقیق هاي کمی • داده هاي مورد استفاده در این تحقیقات ،کمی بوده و مقیاس اندازه گیري رایج براي آنها وجود دارد(مثل اندازه گیري طول با متر) • رواج تحقیقات کمی در علوم اجتماعی ریشه در مکتب اثبات گرایی (پوزیتیویسم) دارد .صاحبنظران این روش عالقمند به تبدیل اطالعات تحقیق به صورت نمادهاي ریاضی براي استفاده از قابلیت آمار و ریاضی براي توصیف و تحلیل پدیده هاي اجتماعی میباشند. • داده هاي کمی همواره داده هاي کیفي هستند که متناسب با موضوع به صورت کمی و عددي تبدیل می شوند .داده هاي کمی معموًال از طریق پرسشنامه گردآوري میشوند. بازگشت تحقیق هاي کیفی • تحقیق کیفی عمدتًا به صورت توصیفی میباشد که در آن محقق به فرآیند معنی و درك حاصل از واژگان و تصاویر تمایل دارد .در واقع تحقیق کیفی یک تحقیق تفسیري و مبتنی بر روش شناسی تفسیري میباشد. • علت اصلی بوجود آمدن این تحقیق ،اعتقاد طرفداران تحقیق کیفی به ضعف روشهاي اثباتی (پوزیتیویستی) در بررسی پدیده هاي اجتماعی میباشد .در این روش عمدتًا از تکنیکهاي مشاهده در مقام ناظر و مشاهده مشارکتی ،مصاحبه ها و بررسی اسناد و مدارك و همین طور تحلیل محتوا ،تحلیل گفتمان و فرا تحلیل استفاده میشود. • در روش کیفی ،داده ها نه به صورت اعداد بلکه به شکل جمالت ،نشانه ها و عالیم ،رنگها ،حرکات چهره و رفتار افراد گردآوري میشوند .این داده ها قابلیت کمتري براي تبدیل شدن به اعدد دارند ،به همین علت به همان شکل که گردآوري شده اند مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند بازگشت تحقیق هاي آمیخته • ترکیبی از روش هاي کمی و کیفی تحقیق است زیرا این دو روش میتوانند تکمیل کننده هم باشند .روش کیفی براي تحقیقات اکتشافی و تدوین تئوري مناسب است ،در حالیکه روش کمی بیشتر در تحقیقات آزمایش و ارزیابی تئوري کاربرد دارد. • از سوي دیگر ،روش هاي کمی عمدتًا درگیر مسئله روایی هستند ،در حالیکه روش هاي کیفی بیشتر با پایایی سر وکار دارند .از آنجایی که همه تحقیقات، هر دو هدف پایایی و روایی را دنبال می کنند ،ترکیب این دو روش منطقی به نظر می رسد. مثال :انتظارات قربانیان خشونت جنسی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی بازگشت تحقیق توصیفی )Descriptive Research(: • شامل مجموعه روش هایی است که هدف ،توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است .اجراي تحقیق توصیفی می تواند صرفًا براي شناخت شرایط موجود یا یاري دادن به فرایند تصمیم گیري باشد. • همچنین مطالعه توصیفی براي تعیین ویژگی هاي متغیرهاي یک موقعیت صورت می گیرد .به طور مثال ،توصیف وضعیت مصرف مواد بر حسب تحصیلات ، جنسیت ،گروه سنی و... • مثال :بررسی اپیدمیولوژیک یک بیماری ،تصادف ،مواد مخدر و غیره بازگشت تحقیق پس رویدادي )Ex-Post Facto(: • به این تحقیق ،عّلی -مقایسه اي نیز میگویند. • تحقیق پس رویدادي به تحقیقی گفته می شود که پژوهشگر علت احتمالی متغیر وابسته را مورد بررسی قرار می دهد .چون متغیر مستقل و وابسته در گذشته رخ داده اند ،لذا این نوع تحقیق غیر آزمایشی را تحقیق پس رویدادي می گویند. • هدف آن بررسی و شناسایی معلول به منظورکشف علل احتمالی آن است (مطالعۀ متغیر وابسته به منظور یافتن متغیر مستقل) بازگشت تحقیق همبستگی • • • • )Correlational Research(: در این نوع تحقیقات رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش تحلیل می گردد. در تحقیقات همبستگی اگر هدف پیش بینی متغیرهاي وابسته بر اساس متغیرهاي مستقل باشد به متغیر وابسته متغیر مالك و به متغیر مستقل متغیر پیش بین گویند. وجه تمایز تحقیق همبستگی با تحقیق آزمایشی در این است که در اینجا متغیرهاي مستقل دستکاري نمی شوند. تحقیق همبستگی خود به سه دسته تقسیم می شود: – الف) متغیري همبستگی دو – ب) رگرسیون تحلیل – ج) کوواریانس تحلیل بازگشت الف) همبستگی دو متغیري: • هدف بررسی رابطه همزمانی متغیرها است ،به عبارت دیگر میزان هماهنگی تغییرات دو متغیر است .در بیشتر تحقیقات همبستگی دو متغیري از مقیاس فاصله اي با پیش فرض توزیع نرمال و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود. بازگشت ب) تحلیل رگرسیون: • در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی یک یا چند متغیر مالك براساس یک یا چند متغیر پیش بین است. • اگر هدف بررسی یک متغیر مالك از یک متغیر پیش بین باشد از رگرسیون ساده استفاده می شود .اگر بررسی یک متغیر مالك براساس چند متغیر پیش بین باشد از رگرسیون چندگانه( )Multipleاستفاده می شود .اگر همزمان چند متغیر مالك براساس چند متغیر پیش بین بررسی شود از رگرسیون چند متغیري( )Multivariateاستفاده می شود بازگشت ج) تحلیل کوواریانس: • در برخی بررسی ها ،هدف بررسی مجموعه اي از همبستگی هاي دو یا چند متغیر در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس است .تحلیل عاملی و حل معادالت ساختاري از این دسته هستند. بازگشت تحقیق آزمایشی (تجربی) )Experimental Research(: • ترکیبی پیوسته از تحقیقات قبلی است که کاربرد زیادي در پژوهشهاي علوم پزشکی دارد. • این روش شامل ایجاد وضعیتی کنترل شده است که در آن افراد مورد بررسی تحت عنوان گروه آزمایش ،در معرض محرك آزمایش قرار میگیرند .واکنش این افراد با دسته اي از افراد دیگر که گروه کنترل خوانده می شوند ،مقایسه می شود .در این آزمایش ها با انتصاب تصادفی افراد گروه آزمایش و گروه کنترل ،تاثیر احتمالی تفاوت افراد بین دو گروه خنثی می شود. • به عبارتی ،محور آزمایش محدود بودن آن به آزمون فرضیاتی خاص است .در اینجا محقق در مقام آزمایشگر ،مسئولیت مهمی بر دوش دارد؛ وي آزمایش به راه می اندازد و می کوشدآن را تحت کنترل نگه دارد تا آنچه مورد آزمون است واقعا همان موضوع مورد تحقیق باشد. ادامه • • • • این تحقیق با استفاده از شیوه هاي زیر انجام می شود : انتصاب تصادفی :اختصاص هرآزمودنی با شانس مساوي به گروه آزمایشی یا گواه همتا کردن تصادفی :همانندي آزمودنی هاي انتخاب شده از نظر متغیر ناخواسته انتخاب همگن :یکسان کردن میانگین متغیري که باید کنترل شود در گروه هاي مورد نظر بازگشت تحقیق در عمل یا اقدام پژوهی )Action Research(: • در این روش ،هدف اصلى تحقیق تنها درك و تفسیر رویدادها نیست، بلکه تغییر آنها نیز هست .تحقیق عمل نگر ابزار نیرومندى براى تغییر و بهبود رویدادها در سطح محلى است. • این نوع تحقیق ،به منظور مشخص کردن موقعیت معین و رفع چالش و مسئله ،یا آشنائی با روش هاي جدید تغییر و اشاعۀ نوآوري انجام می شود. بازگشت مطالعۀ موردي )Case Study(: • انتخاب و مطالعۀ یک مورد یا نظام (سازمان یا سیستم) با حد و مرز مشخص به صورت کل گرایانه ()holistic بازگشت تحقیق تاریخی: • در موضوعی معین که در گذشته و در یک مقطع زمانی مشخص اتفاق افتاده ،صورت می گیرد. بازگشت تحقیق قوم نگاري: • براي تحقیقات مردم شناسی از طریق ثبت وقایع و پدیده ها که در شرایط طبیعی وقوع ،صورت میپذیرد. بازگشت تحقیق پیمایشی )Survey Research(: • در این نوع تحقیق هدف ،بررسی توزیع ویژگیهاي یک جامعه است و عمًال بیشتر تحقیقات از این نوع می باشد. • در پژوهش پیمایشی پارامترهاي جامعه بررسی می شوند .در اینجا پژوهشگر با انتخاب نمونه اي که معرف جامعه است به بررسی متغیرهاي پژوهش می پردازد. • تحقیق پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود: – الف) روش مقطعی ()Cross Sectional – ب) روش طولی ()Longitudinal – ج) روش دلفی ()Delphi Technique بازگشت الف) روش مقطعی)Cross Sectional(: • گرد آوري داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی خاص. • براي مثال بررسی تصادفات ترافیکی در یک بازه زمانی مشخص بازگشت ب) روش طولی)Longitudinal(: • در بررسی پیمایش طولی ،داده ها در طول زمان گردآوري شده تا رابطه بین متغیرها در طول زمان سنجیده شود .تحقیقاتی که به بررسی روندها و تحول پدیده ها در طول زمان می پردازند از این دسته هستند. • براي مثال « نأثیر رژیم خاص غذائی در بروز سرطان» بازگشت ج) روش دلفی)Delphi Technique(: • جهت بررسی دیدگاه هاي یک جمع صاحب نظر در مورد یک موضوع ویژه می توان از این تکنیک استفاده کرد. • براي مثال «بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه در باره یک طرح جدید آموزشی» بازگشت فرایند چرخه اي انجام تحقیق: • • • • • • )1انتخاب موضوع= تدوین عنوان تحقیق )2اندیشیدن درباره روش تحقیق= شناسایی منابع و تدوین طرح تحقیق )3بررسی ادبیات تحقیق= تدوین مدل مفهومی )4جمع آوري داده= سنجش روایی و پایایی ابزار گردآوري و ورود اطالعات به رایانه )5تحلیل داده ها= دسته بندي ،تحلیل و پردازش اطالعات )6تدوین گزارش تحقیق= جمع بندي و نتیجه گیري و تدوین گزارش به صورت رساله یا مقاله علمی یا گزارش ادامه براي تدوین طرح تحقیق ابتدا باید « 4ر» مشخص گردد: راهبرد تحقیق راهکار تحقیق رویکرد تحقیق روش گردآوري داده کمی کیفی آمیخته میدانی کتابخانه اي پیمایشی مطالعه موردي تحقیق در عمل تحقیق آزمایشی پرسشنامه مصاحبه بررسی اسناد و مدارك سازمانی و قانونی مشاهده خسته نباشيد

37,000 تومان