پاورپوینت
برنامه‌ریزیمدیریت و رهبری

پاورپوینت چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟ (بخش سوم)

#پاورپوینت | مدیریت زمان (بخش سوم) تهیه شده از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ⏱ چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟ 🔺اصول مدیریت زمان چیست؟ 🔺شیعه واقعاً ساعت برنارد دارد؟! 🔺چطور می‌توانیم بیشتر عمر کنیم؟ ✅ اگر می‌خواهید زمانتان را به خوبی مدیریت کنید، این پاورپوینت را از دست ندهید. 🌀 منتظر بخش‌های بعدی باشید... #پیشنهاد_دانلود 📥 لینک دانلود سخنرانی 📥 لینک دانلود بخش دوم 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 🆔 @Masaf_Nevis

محمدرضا ای

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
6ك ‎١‏ اصول مديريت زمان سه نكتهٌُ اساسى دارد: ‏([]) حساسنمودن ذهن و احساسكردن إين مطلب كه عمرمان دارد تلشف می‌شود؛ یعنی حسا سکردن ذهن به اينكه عمر و زمان سرمايه است وبا هيج بولى قاب ل قياس نيست. ‎tis‏ دزدهای وقت. ‏0 جست‌وجوی راهکارهایی برای جبران و جلوگیری از ضرر و لاف زمان. ‎

صفحه 5:
a 7 اصول مدیریت زمان عبار تند از...

صفحه 6:
— a 8 باید دقت کنید که کوچک‌ترین واحد زمانی از نظر شما جيست؟ ثانيه است؟ دقيقه. ساعت. روز هفتهء ماديا سال است؟ چیست؟ واقعاً کوچک‌ترین واحد زمانی برای آدم‌ها متفاوت است. آیا برنامه‌ریزی‌ای دارید که مثلا: «من در این جهل ثانيه هم اين كار را بكنم»؟ آیا می‌شود /ه آدم‌هایی هستنا مثلاً بگویید: «دو دقیقه وقت اضافه آوردم»؟ ثانيههايشان برتاه

صفحه 7:
4 همجنين اين يازل بايد ريز شودء یعنی مثلا برای قسمت مطالعه. مشخص کنید: چه کتابی» چقدر؟ 7 اولين كارى كه بايد بكنيد تهية يازل برنامههايتان است. يعنى بايد براى خودتان بازل رئوس برنامههايتان را داشته باشيد. اصلی‌ترین‌ها را که پنج شش تا هم بیشتر نمی‌شود. مشخص کنید. مثلا تفکر, مطالعه. کار. تفریح» خانواده. ورزش. عبادت. ‎"١‏ این پنج‌شش تا اصلی را داشته باشید. بب چقدر در روزء در هفته. در سال و در عمرتان از اما وقت مى برد. ينها خيلى أهميت دآردا ‎ ‎

صفحه 8:
#برنامه‌ریزها دو گروه هستند: یا انسانند که اين کار را انجام می‌دهند پایک وسیله هستند. مثل موبايل يا دفترچة یادداشت شما. © اينها را بايد داشته باشید. این‌ها رئوس برنامههايتان را كه مشخص كرده بودید. به شما یادآوری می‌کنند و برنامه‌ریزهایی هستند که مثل یک شخص به شما تذکر می‌دهند.

صفحه 9:
= م ۰ زاين بنامهرزه درست استفد ند معادل جدول لول ‎SoS sh)‏ > می‌کنید متلا: مزاحمت دوستانن صحبت با تلفن» ت ‎oe‏ 8

صفحه 10:
58 7۳۳۴ 5 اصول مديريت زمان مىكويد: «ده دقيقه برنامهريزى در روزء شما را حداقل يك ساعت جلو مىاندازد.» اين فوقالعاده است. يعنى مثلاً شب‌ها قبل از خواب. پرنامه‌ه ای فردایتان را مشخص می‌کنید. ‎v‏ متأسفانه تنها وتنها ‏برنامه‌هایشان را روی کا ‎

صفحه 11:
اگر کسی همه کارهایش برایش مهم باشد. یعنی این شخص هیچ کار مهمی ندارد. اين آدم پیکار بیعار است. © طبق پژوهش‌های انجام‌شده. ۱۵۰ ۶۰درصد کارهایی که ما انجام می‌دهیم غیرضروری است اما از نظر تعداد.زیاد است. و از آن مابدلتفاوتی که می‌ماند و مهم است, 15درصدش ‎Hea) ate nage oe eles)‏ ‎v‏ اگر ۱۵درصد کارها خبلی مهم است. باید ۸۵درصد وقتت ‎

صفحه 12:
امیرالموّمنین می‌فرمایند: ‎Atl pe Sasi us‏ ‎a‏ لت هرکسی به چیزی که مهم نیست بپردازد. آنچه را که اهمیت بیشتری داشته. از دست می‌دهد.» (ابوالفتح آمدی. «غر الحکم». ج۱. ص۶۲۶) اك مثلاً شما مىكوبيد: را بگیرم. اين دوس اصل کارم درسم اد مبناء همه جيز مى است. بقيه شاخه. اين بشوند.

صفحه 13:
‎ue‏ اسایی با راههای صرفه‌جویی در و ‏7 اولين كارى كه بايد انجام بدهيم: اين است كه برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت و کوتاه‌مدت و روزانه را چدا کنيم. مثلاً یک برنامة بلندمدت ده‌ساله یا پنج‌ساله داریم. یک کوتاه‌مدت یک‌ساله پا شش‌ماهه داریم. یک برنامف روزانه هم داریم. این‌ها با هم متفاوت اما در راستای هم هستند. ‎: ‏این‌ها باید روی‎ dow Vv ‎

صفحه 14:
4 ۳ مثلا یک نفر بنمه‌اش را برای ظهور بسته است. می‌گوید: «من می‌خواهم ظهور امام‌زمان را نزدیک کنم.» اين یک تابلویی می‌شود که جلوی یک چیزی باشد یادآوری کند. روى كاغذ بيايد يا تصوير بشود. باید ببینید. اگر نبينيد يادتان مىرود. این را یک اصل در زندگی‌تان قرار بدهید. ‎“ute eee ee 4‏ ه هميشه دفترجة يادداشتى ‏همراه خودتان داشته باشید. ‎

صفحه 15:
0 " درنظرگرفتن کارها بر مبنای نماز اول‌وقت " همه کارهایتان بر مبنای نماز اول‌وقت باشد. این یک پالس مثبت برای حداست. وبرای خودمان و برای بقیه که یک چنین خدایی را بر اعمالمان ناظر می‌دانيم. !7 وقتی در جامعه‌ای. مبنا و آن حالت ایستای پرگار. خدا شد. هرچه این دایره بزرگ و کوچک شود. مبنا خداست. فلذا دیگر مشکلی پیش نمی‌آید. خدا کارتان را برکت می‌دهد. و اگر قصد سفر دارید. سفرتان را برکت می‌دهد و بلا را برمی‌گرداند.

صفحه 16:
9 م 7 جك و بررسى ودوبل جك كردن بعضى از كارهايى كه احتمال خطا در آن هست مه کارهایی که در آن‌ها احتمال خطا هست را یک بار که چک کردید. دوب مثلا می‌خواهید بروید سفر, بستهبودن شير كاز را دو بار چک می این با وسواس تفاوت دارد.

صفحه 17:
۳ 4 = © استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای ارتباطات و برنامه‌ریزی تسم >

صفحه 18:
5 م " دقت در مسائل ریز تکراری آدم‌هایی را دیدید که هميشه شارژر موبایلشان را فراموش می‌کنند بردارند و همیشه از دیگران شارژر می‌خواهنتد؟ این‌ها آدم‌های بی‌برنامه‌ای هستند. همراه‌داشتن حك هم که کار تسار هميشه همراهتان باشد. مثلاً هميشه يول حُرد همراهتان باشد. من بعضاً ديدم جلوى عوارضىها كلى ازوقت مردم براى 2 مه اين ريزبرنامدها خيلى پول خردکردن دارد گرفته می‌شود.

صفحه 19:
۳ با کنارگذاشتن یک ساعت در هر روز کاری, نه روزهاى تعطيل؛ ب تو زنده کنید. ۲۶۰ ساعت در سال به دست می‌آورید که معادل ۳۲ روز کامل کاری است؛ و این‌طوری سال شمان آماهه شده است بعنی شما یک ماد در سال بيشتر از بقیه عمر می‌کنید! یک ساعت را در روز بتوانید 1 كيه هيجوقت فرامو در این یک ماهی که اضافه آوردید. یک زبان دوم 2 یاد می‌گیرید. حفظ قرآن دارید. حفظ حدیث دارید. قطره‌قطره‌های با

صفحه 20:
© ار 6م کلید طلایی یعنی هدفگذاری و هدفمندی. الان مشکل اصلی همه این است که بی‌هدفند. یا اهداف واهی دارند. سوّل و امنیه‌تان را مشخص کنید. حواستان باشد شيطان سؤل و امنية واهی در مغزتان نکارد. ۵ درلن مورد. مه نا سوال برسد: | چیستی؛ می‌گویید: «تا تاریخ فلان, به اهداف زیر دست خواهم یافت.: يعنى حتماً هم اهداف وهم تاريخ بايانش را مشخص مىكنيد. = 0 چرایی؛ می‌گویید: «می‌خواهم به اهداف مذکور برسم. زیرا..» ‎sly!‏ چه" را مشخص می‌کنید. چگونگی: یعنی یک جدول دارید. می‌گویب چگونگی رسیدن به هدف باید مشخص باشد. «برای رسیدن به اهداف مذکور بايد اين كارها را ان

صفحه 21:
غذایی و... حالات مختلفی نسبت به هم و حتی خودمان نسبت به گذشته‌مان داریم. ۳ مثلا بمضی افراد غروب به ورزش می‌روند. بعضی‌ها صبح به ورزش می‌روند.این‌ها به حالات ‎Bis escarole:‏ © اين نوسانات حالات و عادات خیلی مهم است و اگر کسی عادت غلطی داشته باشد. در صورت نیاز اگر لازم باشد. آن را ترک می‌کند.

صفحه 22:
شناسایی آماده‌ترین و پرانرژی‌ترین او اين خيلى اهميت دارد. ايتكةه جه موقعهابى شادترید. شاداب‌ترید و چه ‎Leas acs‏ عصبی می‌شوید. یک اوقاتی داریم تحت‌عن است. بنده این‌ها ‎By!)‏ مىكيرد. ماه اتمکاس‌دهنده نگ ب و روى زمين است لذا در اين سه روز آدم‌ها عصبی

صفحه 23:
© شارژترین حالات آدم‌هاء قبل از ظهرشان ۱76 است. ساعت ده و یازده صبح. خیلی تیزند. یمنی حواس‌هاکاملاً جمع است. صبحان‌شان را خورده‌اند» و اكر تغذيهشان هم درست و اسلامی باشد که خیلی خوب است. 7 آن زمانتان را برای مهم‌ترین کارهایتأن همان طور كه كفتيم: كارهايتان اولويتبندى دارد. 7 بعضی موقعها شما بايك جُرتٍ كوتاه يا يك قيلوله» یک انرژی مضاعف می‌گیرید.

صفحه 24:
4 © نیازی نیست حتماً یک کار را خودتان بروید انجام بدهید. سپردن کار به متخصصان, دستیاران, اصول ‎pide‏ ‏شدن فرق دارد! محترمانه از او بخواهید. چون شما هم برای او کار انجام می‌دهید. باب بده‌بستان. ضرر نمی‌کنید. شما برای او وقت می‌گذارید. او هم براى شما وقت می‌گذارد. لذا هر دوى شما بهره‌وری دارید. | © اعضای خانواده. کارمندان. دوستان و. زمان است. البته این با آویزان ملت اين اين سيرة اهلبيت بود. اهلبيت كارها را به بعضى افراد مى سيردند. جون در دل اين؛ آموزش هم نهفته است. آموزش سیرة اهل‌بیت بود. مثلافلان شاگردشان را در حوزة تاریخ؛ فلان شاگردشان را در حوزةُ کلام و... پرورش می‌دادند. در واقع متخصص پرورش می‌دادند. اسلام می‌گوید: «فرزند شم باید از ۱۴ سال تا۲۱

صفحه 25:
Piss § 7 لحظة غيب یعنی شما انیه‌ها و دقایق و ساعاتی را باید داشته باشید که فقط مال خودتان است و هیچ‌کسی نباید از آن خبر داشته باشد. انگار که شما غیب می‌شوید! می‌خواهم خودم باشم و خدايم. می‌خواهم بنشینم فکر کنم, عبادت کنم.برنامهریزی کنم. کرهایم را بررسی کنم. لزومی هم ندارد که کسی اطلاع داشته باشد. این خیلی موثر است. البته اين‌طور هم نشود که یک . «هیچ کس حتی شوهرم هم خبر ندا برداشت غلط از این اصل صورت ذ

صفحه 26:
در همذ کارهایتان فال نیک بزنید. اصلاً شیعة امام‌زمانی چيزي تحت‌عنواز همچین چیزی برایش تعریف نشده. چون برایش جا افتاده كه « الْحَيْرْ هي حا داردافاق می‌افتد. خیری در آن هست. او اعتقاد دارد هر عُسرى دارد به هست. فلذا تهديد را به فرصت تبدیل می‌کند و اصلاً از هیچ‌چیزی ناراحت نم درس می‌گیرد. البته اين را با توهم خوش خیالی یکی نکنید! مشکللات را می‌بب مشکلات بترسیم و جا خالی کنیم بلکه در آن رشد ‎re‏

صفحه 27:
امیرالمومنین . دهپانزده روایت درمورد این موضوع دارد. اروباىها هم همین گونه هستدد به این مطلب, يعنى عبور از گذشته, رسیده‌ند. از گذشته درس می‌گیرید اما از آن عبور می‌کنید. یعنی عدم تکرارگذه اين يعنى حداكثر اسهفاوو از قعصي ووز و برطم ئرينى ‎posible‏ ا شما داریم؛ آن آینده اه ‎cece tel‏ اح كه وو مب سين

صفحه 28:
حضرت امیرالمومنین فرمودند: od Uys cd and ois ate ay یک امید است. فقط وقتی که در آن هستی وقت عمل است.» انح آمدی,«خر کم 224 امیرالمزمنین فرمودند: وج یو و آیندهتهمت‌زده و غیرقابلاعتماد است و وقت تومنتنم و قابل‌استفاده أسبته يس عياذرت كن در فرصتى كد بوايت عميت ويرحطذر باش كه به رهان. امرالموسین فردودند: ‎el sil Bs 332 5),‏ بو عمر تو همين وقتى أست كه درآن هستی:» ‏اوح ای «غرحکمه ع هه

صفحه 29:
دا ۳۳ استراحتهاى منظم 7 حتماً یک برنامه‌ریزی منظم. و اكر لازم شد با قاب (البته اصل را بر برنامه ریزی منظم بگذارید.) تغییر برای استراحت‌هایتان داشته باشید. كيه هرچیزی به‌وقتش. © من حَطلَ في الملل عَصلّ في اللَحْصلٍ هركس در زمان تعطيل سراغ تحصيل برود. تحصیل تسیل كه =

صفحه 30:
چيه مثلاً یک سفر بروید. برويد لذت ببريد» بروید ستاره‌ها را نگاه کنید. برگ‌های این‌ها وقت تلف کردن نیست. این‌ها انرژی زیادی به شما می‌دهد. 8 قرآن می‌فرماید: ‎١‏ بیط ی انس در زمین گردش کنید. ۷ (رعسن:۱۳۷) كيه بروید سیر کنید. بروید از طبیعت خدا بههره ببرید.

صفحه 31:
= م ‎fol gla ۶‏ قانون پارتو می‌گویند. ‎ ‎[Spl ‏515ص سا :۲دصدتصميم‌هاست که‎ od ‏شما و بدنة پیشرفت شما را تشکیل می‌دهد. 00 در قانون پارتو, ۲۰درصد. تصمیم‌هاست؛ و ‏۸۰درصد. حواشی است. مثلاً می‌گوین د: ‎ ‏4 «معمولاً ۰ ۲درصد یک کتاب مفید است.» البتد این درمورد کتابی مشل قرآن و نهج البلاغه صدق نمی‌کند! ‎=z ‎

صفحه 32:
7 گاهی پیش می‌آید که مدت‌زمان اجرای یک کار متغیر می‌شود و ما نمی‌خواهيم این نوسان پیش بیایید. برایمان اهمیت دارد. برای این است که انگیزه‌سان یک‌خرده افت داشته. انرژی‌مان کم شده و روی محاسباتمان دقیق کار نکردیم.اینجا مدت اجرا را بدروش هاى مختلف بهبود بدهیم: ‎a‏ مدیریت روابط انسانی: مثلا می‌بینیم کار طولانی شده, بايد يك انرزىاى در بدنة کاری تزریق شود. مثلا یک مدیر, عيدي کارمندها را کمی زیاد می‌دهد و این‌ها انرژی می‌گيرند. يا براى كارمندهاى خودش يك هديه مىكيرد. يا مثلاً من بيست تا أشنا دارم. تاريخ تولدشان را در سررسيدم یادداشت می‌کنم. هسر روز سررسسیدم را دارم ورق می‌زنم» بينم فردا تولد فلانی است. شبش به او تبریک می‌گويم. وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد. اما آن آدم دیگر برای شما جان مىدهد. به اين شكل. خوبی را در جامعه تزريق مىكنيد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
© نذرکردن‌ها: برای خدا نذرهای خوشگل کنید. خدا طالب نذرهای قشنگ است. مثلاً نذر امامزمان كنيدء آن وقت مىبينيد جطور يكباره انرزىاى مى آيد كه إين را هييجكس ‎Sepia eel pale‏ ران 2 ها ‎igs Hole Geet‏ | تدبر و انديشة مجدد: بعضی موقع‌ها می‌بینید یک کار طولانی شد. دوباره فکر می‌کنید متوجه می‌شوید که مثلاً اینجای کار را اصلاً اشتباه کردید. یک بار دیگر می‌آیید بررسی می‌کنید.

صفحه 34:
9 0 استفاده از تجربة مشاوره: مثلاً برای خرید یک ماشین. ‎Sy‏ متخصص مشاوره از 7 تغييريا هبود وسایل و ابزار: گاهی متوجه می‌شویدبایک اب می‌کردید و برای اين کار یک ابزار دیگری هست. یا افراد دیگری دارند و خیلی راحت‌تر می‌توانند این کار را انجام بدهند. لذا اینجا می‌آییم ضرف ثروت می‌کنيم برای صید زمان.

صفحه 35:
ساده‌سازی 7 .سس ۳ به اين می‌گویند: «اصل فقط یکی, 006 (081.» بعضی موقع‌ها شما با کثرت‌ها مواجه می‌شوید که خيلى شما رابه هم می‌ریزد و گیجتان می‌کند. کثرت‌ها را به واحد تبدیل کنید. یمنی یک جابه اين نتيجه مىرسيد كه همه کارها قطع. فعلاً فقط يكى. اين نجاتتان مىدهد. اما بععضى موقعها هنر دارید و همفذ این‌ها را در راستای یکی استفاده می‌کنید. بعنی همه رایکی می‌کنید. این خیلی هنر خوبی است. یعنی وحدت و یکی‌نمودن آمور,

صفحه 36:
۳ 4 = مادر دعاهایمان دریم: «أَسل بقل و سلت ‎tlk Jib 10 Leh,‏ آن تخعل یی ین ال هار کرت عففورت وجذعك ؤطولة؛ وأغمالى ‎dl lagi sls Isle‏ دی ها ود وود ری میسن یعنی هم اعمالم یک حرف بشود. می‌خواهم تمام امورم برای ثُوٍی خدا بشود. ین‌ها را یکسان‌سازی کنید. یعنی همه زندگی‌تان را خرج خدا کنید. همذ این‌ها را خرج امام‌زمان کنید. اين کار با یک نیت صورت می‌پذیرد. كر

صفحه 37:
7 یعنی اصل بسط زمان! در فیلم‌های تخیلی مانند ات رن ارن رسای راکش مره 9 عه یداه ان راما در نش يم دارم بان می‌گویند: «اصل برکت» یعنی قرار بوده یک کار دریک مدت زمای تفای یافتد آما خدا برکت می‌دهد و در یک زمانی بسیار کمتر اتقاقی می‌افتد. * علامه طباطبایی در تعریف برکت می‌فرمایند: «خیری که در چیزی پایدار و همراه آن است.» مثلا حضرت ابراهیم برکت در نسل خواست.

صفحه 38:
9 7 شناسايى زمانهاى بابركت © ما بايد اين زمانها رايشتاسيم مانند؛ اشدهاى قذر امياد د ان زور ل سحرهای هر صبح. و شب. © ساعاتی که در حرم‌ها هستید از عمرتان حساب نمی‌شود اما بهره‌وری دارید؛ این یعنی بسط زمان. کجای دنیا چنین چیزی گیر می‌آورید؟ در مذهب ماء نشدنی‌ها ‎See‏

صفحه 39:
= کر امام‌باقر فرمودند: «شیعیان ما را به زیارت قبر حسین‌بن‌علی فرمان دهید. زیرا زبارت آن, روزی را زیاد می‌کند و عمر را دراز می‌گرداند و بدی‌ها را دور می‌سازد.» (شیخ طوسی. «تهذیب الاحکام». ج۶. ص ۳۲)

صفحه 40:
7۳۳۴ ما دعا برای برکت زمان داریم: ‎Zgil,‏ 4 لت خذر هداز ی می‌خواهم. وه و نوری که در اين روز هست دست نوی خداست, و یرنف رکش اوه وپاکی و طهارت وَفقاظتته و ع اف سك رخ و حَیْرا ضه اعد مك ین و و تشد خیر این روز و بهترین آنچه در آن است را می‌خواهم و از شر این روز و خواهد بود. به تو پناه می‌برم.»

صفحه 41:
‎ae 5‏ ‎"١‏ عواملى كه عمر را زياد مى كند: باوضوبودن. 7 لطف و احسان نسبت به خانواده. سحرخیزی و بیداربودن بین‌الطلوعین. > کنترل عمل زناشوبی. (افراطنکردن در عمل زناشویی) ‏7 صدقه‌دادن. ‎ ‎

صفحه 42:
صلذ ارحام. (البنتهوقتتان را تلف نکنید. صلف ارحام ده دقيقه. يك ربع كافى است.) © حُسن خلق: خوش اخلاقی. (کسانی که بداخلاقند, کم عمر می‌کنند.) 8 دوری از گناه. (آدمی که گناه کند عمرش کم می‌شود.) © شادكردن بدر و مادر. (اين خيلى اهميت دارد) 17 نداشتن بدهكارى. (در اسلام قر ضكرفتن: مكروه و قرضدادن: مستحب است.) 4

صفحه 43:
علم آموزى. (بعضی ازاین‌ها رابطة فیزیکی و جسمانی دارد؛ یمنی کسی که از مفزش استفاده می‌کند. بعضی از اين‌ها هم رابطه الهی است؛ یعنی کسی که مشتاق علم است, خدا دوستش دارد. فلذا عمر زیادی به او می‌دهد.) ‎١‏ احسان به مردم. (کسی که خیرش به مردم می‌رسد. عمرش زياد می‌شود.) ‏@ انجام‌دادن همزمان دو تا کار باهم. این به زمانتان برکت می‌دهد. (اين‌ها را ما در سفارش‌های دینی‌مان داریم.) ‏حفظ توالی امور. (پشت‌سرهم‌آمدن, پشت‌سرهم‌بودن, ترتیب. توالی. اصلاً نماز ما دارد همین را به ما یاد می‌دهد. در کارهایمان هم توالی را حفظ کنیم. وگرنه کار انجام نمی‌شود.) ‏۶ افزایش سطح مهارت. ‎

صفحه 44:
پرداختن به کیفیت‌ها به‌جای کمیت‌ها در بعضى جاها. (مثلاً طرف در همف کارها رفته سرک کشیده وقتش را تلف کرده. در هیچ کدام هم استاد نشده. یک اقیانوس یک‌سانتی نباشید. یک چاه عمیق باشید.) آقا رسولاللّه فرمودند: «تككز متاعة خَيْرْمِنْعِمَادهِ سق الحظه تفكر. بهتر ازيك سال عباذت است.» اين طول عمر نيست؟ (سسعةيعنى لحظه) (علامه مجلسى. «بحار الانواره. جع. ص ۱۳۲۷

صفحه 45:
ams] 59950 ald pion ‏حاجت برادر مومتش سعی کند. ٩هزار سال‎ ‏عبادت کرده. در حالی که روزهایش را روزه‎ ‏كرفته. شب‌هایش هم بیدار بوده آداشته‎ ‏عبادت مىكرده[.»‎ امام‌علی به‌نقل از پم فرمودند: 06 Sb ahi ash ‏یک نیا‎ Se bps alll 32 ‏برادر مومن خود را برآورد.مانند کسی است‎ ‏که عمر خویش را به عبادت خدا سپری کرده‎ ‏باشد.,‎ (TFN go NPE am یعنی همه عمرش عبادت می‌شود.

صفحه 46:
= م © خداوند نگاه محبت‌آمیز به جهرة بدر و مادر را عباهت قرار داده است. 11 دستکشیدن روی سر بجة یتیم. (برای این‌ها عبادت‌های عجیبی نوشته شده | 7 آب‌دادن به مردم. (طرف به آشپزخانه می‌رود. بگوید: «کسی آب می‌خواهد برایش بیاورم؟ کسی جای می حواهد پراش بریزم: و همد انس‌ها عادت اس ) در روایات. هیچ‌چیزی را ندیدم به‌اندازة خدمت به خلق. جایزه داشته باشد. كه روزی یک کار برای خدا انجام بدهید. نیت کنید بگویید: «همف کاره. است. خدایا! اين یک کار مال تو.» نذر یک انرژی است.: هیج‌وقت خدا را گم نمی‌کنید. مثلا نذر کنید هر روز یک کار برای یک خوبى ابن كارها إن است كه خبر ادر جامعه كسا م دهد © .مسج سس تاج

صفحه 47:
صبح زود بیدار شوید. آقا رسول‌الّه فرمودند: ‎LESTE a pee‏ الله تعانى وَ هو أغّم عند آلله من أ ‎SUNG ell Mh Stolle‏ رک و ْجاخ» بای طلب علم. «باکزوا ‎dU‏ في آلفبا گر بامدادان درپی کار بری. زر برکت در امددان صبحگاهان زود برخیزید که زودخیزی, ‎le‏ برکت و کامبایی است.» (YF og staal ait asl lll) آقای همه روزهاست و حتی از روز عید. قربان و عیدفطر هم بالاتر است.» (شیخ صدوق. «الخصال». ‎(due che‏ است.» قح آمدی.«غررالحکم: ج۱. ص۳۱۳) بياييد برنامههاى عبادی و صلذ ارحامتان ‏ یعنی در صبح زود بیدارشدن, برکت است. را برای روز جمعه تنظیم کنید. وس

صفحه 48:
9 |" عمل به‌جای امر «بدجاى اينكه زور به نايت بدهىء به يايت بده!» © بعضاً مىبينيد طرف يكىذو ساعت است دادوييداد مىكند: «برويد اين كار را بكنيد.» خب خودت عمل كن! اينكه مدام امر به معروف متس ایحا رآ نمونة عملی‌اش را نشان بدهید. بیایید یک نمونه درست کنید. بگویب

صفحه 49:
انتخاب بهترین‌ها برای اندیشیدن و گفت وگو 7 یعنی ما یک برنامه‌ای داشته باشیم برای اینکه بهترین زمان‌هایمان را برای اندیشیدن استفاده کنیم. یک ال ات 7 مغزهای بزرگ دربارة اندیشه‌ها سخن می‌گویند. مفزهای متوسط دربارة رویدادها سخن می‌گویند. اينکه چه اتفاقی افتاد. چه اتفاقی نیفتاد. مغزهاى كوجك دربارة افراد و مسائل مادی سخن می‌گویند. یمنی خیلی مس دای تردارد یت میک مفزهای خیلی کوچک (فندقی) دربارة خودشان سخن می‌گویند.

صفحه 50:
9 ‎a‏ مكان مناسب برای بهره‌ور ‏8 گاهی اوق ات لازم است برای اس تفادة به تر از زمانمان. مکان‌های خیلی خوبی را انتخاب کنیم. مثلاً نمىتوانيد در ورزشكاه بنشينيد مطالعه كنيد! ‏© مکان تقکر. مکان استراحت. مکان عبادت باید مشخص باشد. اگر کنار اتوبان که ماشین‌ها دارند رد می‌شوند. شروع به نمازخواندن کنید. درست نیست. هم خودتان حواستان پرت می‌شود. هم ده تا ماشین را به هم می‌زنید. اين. جا دارد. «هر سخن جابی و هر نکته مکانی دارد.» باید جایش را گشت و پیدا کرد. ‎ ‎ ‎

صفحه 51:
7 بعضی‌ها شروع یک کار با وسط یک کار با آخر یک کار برایشان متفاوت | هيج فرقى نبايد بكند. نمونهاش كسانى كه قبل از امتحان کتاب دستشان | 4ه به تمام بازهُ زمانى» شروع. وسط انتها توجه کنید. اینکه یک ساعت گذشت؛ ام با یک انرژی ثابت. با یک انگیزة ثابت تمام بازه را براى خودمان تعريف مى ك:

صفحه 52:
Piss § 7 تأمل و دقت در استخدام وسیلة خوب خیلی مهم است و زمانتان را خیلی جلو می‌اندازد.اين‌طوری می‌توانید حداکثر و بيشينة استفاده را ببری. ماجرای نجار و اه است. که به یک نفر گفتند: «قطع این درخت. ‎٩‏ ساعت زمان می‌برد.» گفت: «۶ ساعتش را صرف تیزکردن تبرم می‌کنم.» ۵ تکنیک مهیانمودن ملزومات» خودش یک اصل است. اینکه بلد باشید ملزومات کارتان را چطور هماهنگ کنید. دمدست بكذاريد. بتوانيد استفاده كنيد. بررسی‌ها نشان داده گاهی ۳۰درصد از وقت را مهیاشدن آمور می‌گیرده که این ۳۰درعد زمان زیادی استه كر

صفحه 53:
ار 5 م 7 همان طور که در بحث دزدهای وقت گفتم. هر جلسه‌ای خواستید بروید. بررسی کنید ببینید می‌شود آن جلسه را ديرتر رفت يا نه؟ البته اگر بی‌احترامی نباشد.

صفحه 54:
‎iti...‏ بخش بعدی باشید ‎

(3) تعریف مدیریت زمان و اهمیت آن زمان‌شناسی در کالم اهل‌بیت مزایای مدیریت زمان صرف زمان‌ها دزدهای وقت اصول مدیریت زمان فصـل ششم اصول مدیریت زمان 1 اصول مدیریت زمان اصول مدیریت زمان سه نکتۀ اساسی دارد: 1حس اس‌نمودِن ذهن و احس اس‌کردن این مطلب ک ه عمرم ان دارد تل ف می‌شود؛ یعنی حساس‌کردِن ذهن به اینک ه عم ر و زم ان س رمایه ا‌س ت و ب ا هیچ پولی قابل‌قیاس نیست. 2شناسایی دزدهای وقت. 3جست‌وجوی راهکارهایی برای جبران و جلوگیری از ضرر و اتالف زمان. 2 اصول مدیریت زمان اصول مدیریت زمان عبارتند از... 3 1 اصول مدیریت زمان برنامه‌ریزی برای کوچک‌ترین واحد زمانی باید دقت کنید که ک وچک‌ترین واح د زم انی از نظر شما چیست؟ ثانیه ا‌س ت؟ دقیق ه ،س اعت، ًا روز ،هفته ،م اه ی ا س ال اس ت؟ چیس ت؟ واقع کوچک‌ترین واحد زم انی ب رای آدم‌ه ا متف اوت است. ًال آیا برنامه‌ریزی‌ای داری د ک ه مث « :من در این چهل ثانی ه هم این ک ار را بکنم»؟ آی ا می‌ش ود ًال مث بگویید« :دو دقیقه وقت اضافه آوردم»؟ آدم‌ه""ایی هس""تند ثانیه‌هایشان برنام 4 اصول مدیریت زمان اولین ک اری ک ه بای د بکنی د تهی ۀ پ ازل برنامه‌هایتان است .یع نی بای د ب رای خودت ان پ ازل رئ وس برنامه‌هایت ان را داش ته باش ید. اص لی‌ترین‌ها را ک ه پنج‌ش ش ت ا هم بیش تر ًال نمی‌ش ود ،مش خص کنی د .مث :تفک ر، مطالعه ،کار ،تفریح ،خانواده ،ورزش ،عبادت. همچنینًال این پازل باید ریز شود، یعنی مث برای قسمت مطالعه، مشخص کنید:چه کتابی ،چقدر؟ این پنج‌شش تا اصلی را داشته باشید ،ببینید چقدر در روز ،در هفته ،در سال و در عمرتان از شما وقت می‌برد .این‌ها خیلی اهمیت دارد. 5 2 اصول مدیریت زمان استفاده از برنامه‌ریزها در مدیریت زمان برنامه‌ریزه ا دو گ روه هس تند :ی ا انسانند که این کار را انجام می‌دهن د یا یک وسیله هستند ،مثل موبای ل ی ا دفترچۀ یادداشت شما. این‌ها را بای د داش ته باش ید .این‌ه ا، رئوس برنامه‌هایت ان را ک ه مش خص کرده بودید ،به شما یادآوری می‌کنند و برنامه‌ریزهایی هستند که مثل ی ک شخص به شما تذکر می‌دهند. 6 اصول مدیریت زمان از این برنامه‌ریزها درست استفاده کنید .معادل جدول اول (رئوس کارهای م ًال غیرمفید را هم تنظیم می‌کنید .مث :مزاحمت دوستان ،صحبت با تلفن ،تر حرف‌زدن‌ها و ...این چیزهایی که وقت‌کش است و هر روز با این‌ها درگیری د وقتی این‌ها را کنار همدیگر بگذارید متوجه می‌شوید که متأسفانه یک زمانی 7 اصول مدیریت زمان اص ول م دیریت زم ان می‌گوی د« :ده دقیق ه برنامه‌ریزی در روز ،شما را حداقل یک س اعت جل و می‌ان دازد ».این فوق‌الع اده ا‌س ت .یع نی ًال مث ش ب‌ها قب ل از خ واب ،برنامه‌ه ای فردایتان را مشخص می‌کنید. متأس"""فانه تنه"""ا و تنه"""ا 3 برنامه‌هایشان را روی کاغ 8 3 اصول مدیریت زمان اولویت‌بندی کارها اگر کسی همۀ کارهایش برایش مهم باشد ،یعنی این شخص هیچ کار مهمی ن دارد .این آدِم بیکاِر بیعار است. طبق پژوهش‌های انجام‌شده 50 ،تا 60درصد کارهایی ک ه م ا انج ام می‌دهیم غیرض روری است اما از نظر تعداد ،زیاد است .و از آن مابه‌التفاوتی که می‌ماند و مهم است15 ،درص دش اهم است؛ یعنی در مهم‌ها ،مهم‌ترین است. اگر 15درصد کارها خیلی مهم است ،باید 85درصد وقتت 9 اصول مدیریت زمان امیرالمؤمنین می‌فرمایند: «َمِن ِاْشَتَغَل ِبَغْيِر َاْلُمِهِّم َضَّيَع َاَأْلَهَّم؛ هرکسی به چیزی که مهم نیست بپردازد، آنچه را که اهمیت بیشتری داشته ،از دست می‌دهد». (ابوالفتح آمدی« ،غرر الحکم» ،ج ،1ص)626 ًال مث شما می‌گویید: را بگ یرم ،این دوس ه اصل کارم درس م اس مبنا ،همه چ یز می‌ش ا‌ست ،بقیه ش اخه ،ف این بشوند. 10 4 اصول مدیریت زمان شناسایی با راه‌های صرفه‌جویی در وقت اولین کاری که باید انج ام ب دهیم ،این اس ت ک ه برنامه‌های بلندم دت و میان‌م دت و کوتاه‌م دت و ًال روزان ه را ج دا ک نیم .مث ی ک برنام ۀ بلندم دت ده‌ساله یا پنج‌ساله داریم .یک کوتاه‌مدت یک‌ساله یا شش‌ماهه داریم .ی ک برنام ۀ روزان ه هم داریم. این‌ها با هم متفاوت اما در راستای هم هستند. همۀ این‌ها باید روی ک 11 ًال اصول مدیریت زمان مث یک نفر برنامه‌اش را برای ظهور بسته اس ت، می‌گوی د« :من می‌خ واهم ظه ور امام‌زم ان را نزدیک کنم ».این یک تابلویی می‌شود ک ه جل وی چشمش است .باید یک چیزی باشد یادآوری کند. روی کاغذ بیاید یا تص ویر بش ود .بای د ببینی د ،اگ ر نبینید یادتان می‌رود. کارها را بنویسید و تیک بزنید .این تیک‌زدن به‌لحاظ روان‌شناسی بسیار خالی‌کنندۀ بارهای روانی است. دوستی را که با او قرار مالقات ندارید ،به‌هیچ‌وجه نبینید. این را یک اصل در زندگی‌تان قرار بدهید. همیشه دفترچۀ یادداشتی همراه خودتان داشته باشید. 12 درنظرگرفتن کارها بر مبنای نماز اول‌وقت همۀ کارهایتان بر مبن ای نم از اول‌وقت باش د .این یک پالس مثبت برای خداست ،و برای خودم ان و برای بقیه که یک چنین خدایی را بر اعمالمان ناظر می‌دانیم. وقتی در جامعه‌ای ،مبنا و آن حالت ایستای پرگ ار، خدا ش د ،هرچ ه این دای ره ب زرگ و کوچ ک ش ود، مبنا خداست .فلذا دیگر مشکلی پیش نمی‌آید ،خدا کارتان را برکت می‌ده د ،و اگ ر قص د س فر داری د، سفرتان را برکت می‌دهد و بال را برمی‌گرداند. اصول مدیریت زمان مبنایتان را خد 13 اصول مدیریت زمان چک و بررسی و دوبل چک‌کردن بعضی از کارهایی که احتمال خطا در آن هست کارهایی که در آن‌ها احتمال خطا هست را یک بار که چک کردید ،دوبار ًال مث می‌خواهید بروید سفر ،بسته‌بودن شیر گاز را دو بار چک می‌کنید. این با وسواس تفاوت دارد. 14 اصول مدیریت زمان استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای ارتباطات و برنامه‌ریزی ًال مث الزم نیس بروید یک نفر ر هم می‌توانی د کنید ،یا اینترنتی کنی د .البت ه محرمان ه نباش صحبت حضور 15 دقت در مسائل ری تکراری ِز آدم‌هایی را دیدید ک ه همیش ه ش ارژر موبایلشان را فراموش می‌کنند بردارند و همیش ه از دیگ ران ش ارژر می‌خواهن د؟ این‌ه ا آدم‌ه ای بی‌برن امه‌ای هس تند .همراه‌داش تن ی ک تک ه س یم ک ه ک اری ن دارد، همیشه همراهتان باشد. ًال ُخ مث همیش ه پ ول رد همراهت ان ًا باش د .من بعض دی دم جل وی عوارض ی‌ها کلی از وقت م ردم ب رای پول خردکردن دارد گرفته می‌شود. اصول مدیریت زمان این ریزبرنامه‌ها خیلی ا 16 5 اصول مدیریت زمان فقط روزی یک ساعت ب ا کنارگذاش تن ی ک س اعت در ه ر روِز ک اری ،ن ه روزهای تعطیل ،یعنی یک س اعت را در روز بتوانی د زنده کنید 260 ،ساعت در سال به دست می‌آوری د که معادل 32روز کامل کاری اس ت؛ و این‌ط وری سال شما 13ماهه شده است .یعنی شما ی ک م اه در سال بیشتر از بقیه عمر می‌کنید! در این یک ماهی که اضافه آوردید ،یک زب ان دوم یاد می‌گیرید ،حفظ قرآن دارید ،حفظ حدیث دارید. هیچ‌وقت فرام""""و دریاچه‌هایی ک""ه ش قطره‌قطره‌های بار 17 6 اصول مدیریت زمان کلید طالیی کلید طالیی یعنی هدف‌گذاری و هدفمندی .االن مشکل اص لی هم ه این اس ت ک ه بی‌هدفن د ،ی ا اهداف واهی دارند .سؤل و امنیه‌تان را مشخص کنید .حواستان باشد شیطان سؤل و امنیۀ واهی در مغزتان نکارد. در این مورد ،سه تا سؤال بپرسید: 1 چیستی؛ می‌گویید« :تا تاریخ فالن ،به اهداف زیر دست خواهم یافت». ًا یعنی حتم هم اهداف و هم تاریخ پایانش را مشخص می‌کنید. 2 چرایی؛ می‌گویید« :می‌خواهم به اهداف مذکور برسم ،زیرا»... "برای چه" را مشخص می‌کنید. 3 چگونگی؛ یعنی یک جدول دارید ،می‌گویید« :برای رسیدن به اهداف مذکور ،باید این کارها را انجام بدهم». چگونگی رسیدن به هدف باید مشخص باشد. 18 اصول مدیریت زمان 7 توجه به نوسانات حاالت و عادات این کار ،قابلیت تغییر در مدیریت زمان ما به وجود می‌آورد .یعنی من و شما به‌لح اظ زم انی، غذایی و ...حاالت مختلفی نسبت به هم و حتی خودمان نسبت به گذشته‌مان داریم. ًال مث بعضی‌ افراد غروب به ورزش می‌روند ،بعضی‌ها صبح به ورزش می‌روند .این‌ها به حاالت جسمانی‌شان بستگی دارد. این نوسانات حاالت و ع ادات خیلی مهم اس ت و اگ ر کس ی ع ادت غلطی داش ته باش د ،در صورت نیاز اگر الزم باشد ،آن را ترک می‌کند. 19 شناسایی آماده‌ترین و پرانرژی‌ترین اوقاتتان این خیلی اهمیت دارد .اینک ه چ ه موقع‌ه ایی ش ادترید ،ش اداب‌ترید و چ ه موقع‌ه ایی کس ل ی ا عصبی می‌شوید. یک اوقاتی داریم تحت‌عنوان قمردرعقرب ،س ه روز اس ت .بن ده این‌ه ا را بررس ی ک ردم دی دم پش توانۀ دینی دارد .قمر (ماه) در صورت فلکی عق رب ق رار می‌گیرد .ماه انعکاس‌دهندۀ یک س ری تشعش عات روی زمین است ل ذا در این س ه روز آدم‌ه ا عص بی هستند. اصول مدیریت زمان 20 ش ارژترین ح االت آدم‌ه ا ،قب ل از ظهرش ان اس ت .س اعت ده و ی ازده ص بح ،خیلی تیزن د، ًال یعنی حواس‌ها کام َج مع است .صبحانه‌ش ان‌ را خورده‌ان د ،و اگ ر تغذیه‌ش ان هم درس ت و اسالمی باشد که خیلی خوب است. اصول مدیریت زمان آن زمانتان را برای مهم‌ترین کارهایتان بگذارید ،چون همان‌‌طور که گفتیم ،کارهایتان اولویت‌بندی دارد. ُچ بعضی موقع‌ها شما با یک رِت کوتاه یا یک قیلوله، یک انرژی مضاعف می‌گیرید. 21 8 اصول مدیریت زمان واگذاری وظایف ًا نیازی نیست حتم یک کار را خودتان بروید انجام بدهید .سپردن کار ب ه متخصص ان ،دس تیاران، اعضای خانواده ،کارمندان ،دوستان و ...از اصول مدیریت زمان اس ت .البت ه این ب ا آوی زاِن ملت شدن فرق دارد! محترمانه از او بخواهید ،چون ش ما هم ب رای او ک ار انج ام می‌دهی د ،ب ابت این بده‌بستان ،ضرر نمی‌کنید .شما برای او وقت می‌گذارید ،او هم برای شما وقت می‌گذارد ،لذا هر دوی شما بهره‌وری دارید. این سیرۀ اهل‌بیت بود .اهل‌بیت کارها را به بعضی افراد می‌سپردند .چون در دل این ،آموزش هم ًال ْش نهفته‌ اس ت .آم وز س یرۀ اهل‌بیت ب ود ،مث فالن شاگردش ان را در ح وزۀ ت اریخ ،فالن شاگردشان را در حوزۀ کالم و ...پرورش می‌دادند .در واقع متخصص پرورش می‌دادند. اسالم می‌گوید« :فرزند شما باید از 14سال تا 21سال وزیرتان باشد». (بحاراالنوار ،ج ،33ص )114 22 9 اصول مدیریت زمان لحظۀ غیب لحظۀ غیب یع نی ش ما ثانیه‌ه ا و دق ایق و س اعاتی را بای د داشته باشید که فقط مال خودتان است و هیچ‌کس ی نبای د از آن خبر داشته باشد .انگار که شما غیب می‌شوید! می‌خواهم خودم باش م و خ دایم .می‌خ واهم بنش ینم فک ر کنم ،عب ادت کنم ،برن امه‌ریزی کنم ،کاره ایم را بررس ی کنم .لزومی هم ن دارد ک ه کس ی اطالع داش ته باش د .این خیلی مؤثر است. البت""ه این‌ط""ور هم نش""ود ک""ه ی""ک خ «هیچ‌کس حتی شوهرم هم خ""بر نداش برداشت غلط از این‌ اصل صورت نگی 23 10 اصول مدیریت زمان مثبت‌اندیشی و فال نیک‌زدن ًال در همۀ کارهایتان فال نیک بزنید .اص ش یعۀ امام‌زم انی چ یزی تحت‌عن وان همچین چیزی برایش تعریف نشده .چون برایش جا افتاده که «اْلَخْیُر ِفيَما دارد اتفاق می‌افتد ،خیری در آن هست .او اعتقاد دارد هر ُع س ری دارد پیش می ًال هست ،فلذا تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند و اص از هیچ‌چیزی ن اراحت نمی درس می‌گیرد .البته این را با توهِم خوش‌خیالی یکی نکنید! مشکالت را می‌بین مشکالت بترسیم و جا خالی کنیم بلکه در آن رشد می‌کنیم. َNعَسىَأْن َتْكَرُهوا َشْيًئا َوُهَو َخْيٌر َلُكْم؛ چه بس ا چ یزی را خ وش ندا خیر است(M.بقره )216:خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که از چیزی کراهت دارید‌ اما 24 11 اصول مدیریت زمان توجه به امروز امیرالمؤمنین ،ده‌پانزده روایت درمورد این موضوع دارد. اروپایی‌ها هم همین‌گونه هستند ،به این مطلب ،یعنی عبور از گذش ته ،رس یده‌اند. از گذشته درس می‌گیرید اما از آن عبور می‌کنید .یعنی عدم تکراِر گذشتۀ غیرمفید. ده ،ن ه رای آین امروزن و این یعنی حداکثر استفاده از درو شما داریم ،آن‌ه اینککههمن داشتند حسی را ‌ریزی بهمین ام ُمه ردند، برن که ‌هایی فرصتهمۀ آ فراموش نکنید لذت نکنید .از فراموش ببرید .هس تند‌ک ه کس انی امروزتان‌ه ا ‌کنن د .این دگی می ‌وقتده زن اینیرا‌هاهیچدر آین آینده زندگی‌کردن .بعض تس ویف می‌کنن د .ت ا از آن‌ه ا س ؤال می‌پرس ید ،می‌گوین د« :ف ردا ».بعض ی‌ها زندگی‌شان همین است ‌ ،اما یک‌دفعه توسط مرگ ِخ رمال می‌شوند. 25 اصول مدیریت زمان امیرالمؤمنین فرمودند: حضرت امیرالمؤمنین فرمودند: َأ «ِإَّن َماِضَيُعْمِرَك َجٌل َو آِتَيُه َأَمٌل َو َاْلَوْقَت َعَمٌل؛ گذشتۀ عمر تو به سر آمده ،تمام شده ،آیندۀ تو تنها یک امید است ،فقط وقتی که در آن هستی وقت عمل است». (ابوالفتح آمدی« ،غرر الحکم» ،ج ،1ص)224 «َماِضيَيْوِمَك َفاِئٌت َو آِتيِه ُمَّتَهٌم َو َوْقُتَك ُمْغَتَنٌم َفَباِدْر َأ ُفْرَصَة َاِإْلْمَكاِن َوِإَّياَك ْن َتِثَق ِبالَّزَماِن؛ روزی که گذشت ،فوت شده و آینده تهمت‌زده و غیرقابل‌اعتماد است و وقت تو مغتنم و قابل‌استفاده است ،پس مبادرت کن در فرصتی که برایت هست و بر حذر باش که به زمان اعتماد کنی». (ابوالفتح آمدی« ،غرر الحکم» ،ج ،1ص)710 وقتت را تلف نکن! امیرالمؤمنین فرمودند: َأ «ِإَّن ُعُمَرَك َوَقُتَك َاَّلِذي ْنَت ِفيِه؛ عمر تو همین وقتی است که در آن هستی». (ابوالفتح آمدی« ،غررالحکم» ،ج ،1ص)222 چقدر عمر کردی؟ همان وقتی که در آن هستی ،تمام ش توبه بسته می‌شود. هیچ ضمانتی وجود ندارد یک دقیقۀ دیگر زنده باشیم! 26 12 اصول مدیریت زمان استراحت‌های منظم ًا حتم یک برنامه‌ریزی منظم ،و اگر الزم شد با قابلیت تغی یر ،ب رای اس تراحت‌هایتان داش ته باش ید. (البته اصل را بر برنامه‌ریزی منظم بگذارید). هرچیزی به‌وقتش. طِل َعَّطَل ِفيالَّتْحصیِل؛ هرکس در زمان تعطیل سراغ تحصیل برود، «َمْن َحَّصَل ِفيالَّتْع ي تحصیل را تعطیل می‌کند». 27 اصول مدیریت زمان ًال مث یک سفر بروید ،بروید لذت ببرید ،بروید ستاره‌ها را نگاه کنید ،برگ‌های د این‌ها وقت تلف‌کردن نیست .این‌ها انرژی‌ زیادی به شما می‌دهد. قرآن می‌فرمایدَN:فِسي وا ِفياَأْل ُر ِض پس در زمین گردش کنید(M.آل‌عمران)137: ْر ؛ بروید ِس یر کنید ،بروید از طبیعت خدا بهره ببرید. 28 13 اصول مدیریت زمان بیست‌هشتاد به این اصل ،قانون پارتو می‌گویند. ًال اص 20درصد تصمیم‌هاست ک ه بدن ۀ زن دگی شما و بدنۀ پیشرفت شما را تشکیل می‌دهد. در ق انون پ ارتو20 ،درص د ،تصمیم‌هاس ت؛ و ًال 80درص د ،حواش ی اس ت .مث می‌گوین د: ًال «معمو 20درصِد یک کتاب مفید است ».البته این درم ورد کت ابی مث ل ق رآن و نهج‌ البالغ ه صدق نمی‌کند! 29 14 اصول مدیریت زمان بهبود مدت اجرا گاهی پیش می‌آید که مدت‌زمان اجرای یک کار متغیر می‌شود و ما نمی‌خواهیم این نوسان پیش بیای د، برایمان اهمیت دارد .برای این است که انگیزه‌م ان یک‌خ رده افت داش ته ،انرژی‌م ان کم ش ده و روی محاسباتمان دقیق کار نکردیم .اینجا باید بتوانیم مدت اجرا را به‌روش‌های مختلف بهبود بدهیم: 1 ًال مدیریت روابط انسانی :مث می‌بینیم ک ار ط والنی ش ده، ًال باید یک انرژی‌ای در بدنۀ کاری تزری ق ش ود .مث ی ک م دیر، عیدِی کارمندها را کمی زیاد می‌دهد و این‌ها ان رژی‌ می‌گیرن د. یا برای کارمندهای خودش یک هدیه می‌گیرد. ًال یا مث من بیست تا آش نا دارم ،ت اریخ تولدش ان را در سررس یدم یادداش ت می‌کنم ،ه ر روز سررس یدم را دارم ورق می‌زنم، می‌بینم فردا تولد فالنی اس ت ،ش بش ب ه او تبری ک می‌گ ویم. وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد ،ام ا آن آدم دیگ ر ب رای ش ما جان می‌دهد .به این شکل ،خوبی را در جامعه تزریق می‌کنید. 30 اصول مدیریت زمان ًال 2نذرکردن‌ها :برای خدا نذرهای خوشگل کنید ،خدا طالب ن ذرهای قش نگ اس ت .مث نذر امام‌زمان کنید ،آن‌ وقت می‌بینید چطور یک‌باره انرژی‌ای می‌آید ک ه این را هیچ‌کس ندارد .در اصول مدیریت زمان غربی‌ها همچین چیزهایی گیر نمی‌آید. 3تدبر و اندیشۀ مج"دد :بعض ی موقع‌ه ا می‌بینی د ی ک ک ار ط والنی ش د ،دوب اره فک ر ًال ًال می‌کنید متوجه می‌شوید که مث اینجای کار را اص اشتباه کردید ،یک بار دیگ ر می‌آیی د بررسی می‌کنید. 31 اصول مدیریت زمان 4اس""تفاده از تجرب""ۀ مش""اوره: ًال مث ب رای خری د ی ک ماش ین ‌،از یک متخصص مشاوره بگیرید. 5تغییر یا بهبود وس"ایل و اب"زار :گ اهی متوج ه می‌ش وید ب ا ی ک اب زاِر اش تباه داش تید ک ار می‌کردید و برای این کار یک ابزار دیگری هست ،یا افراد دیگری هس تند ک ه تخص ص به تری دارند و خیلی راحت‌تر می‌توانند این کار را انجام بدهند .لذا اینجا می‌آییم َص رف ث روت می‌ک نیم برای صید زمان. 32 13 اصول مدیریت زمان ساده‌سازی به این می‌گویند« :اصل فق ط یکی».only one ، بعضی موقع‌ها شما با کثرت‌ها مواجه می‌شوید ک ه خیلی ش ما را به‌ هم می‌ری زد و گیجت ان می‌کن د. کثرت‌ها را به واحد تبدیل کنید .یع نی ی ک ج ا ب ه ًال این نتیجه می‌رسید که همۀ کارها قطع ،فع فقط یکی .این نجاتتان می‌دهد .اما بعضی موقع‌ها هنر داری د و هم ۀ این‌ه ا را در راس تای یکی اس تفاده می‌کنی د ،یع نی هم ه را یکی می‌کنی د .این خیلی هنر خوبی است .یعنی وحدت و یکی‌نمودن امور. 33 اصول مدیریت زمان َأ َأ َأ َأ َأ ما در دعاهایمان داریمْ « :سُلَك ِبَحِّقَك َوُقْدِسَك َو ْعَظِمِص فاِتَك َو ْس ماِئَكْ ،ن َتْجَعَل َأْوقاِتىِمَن الَّلْيِل َوالَّنهاِر ِبِذْكِرَك َمْعُموَرًةَ ،وِبِخْدَمِتَك َمْوُصوَلًة؛ َوَأْعماِلى َأ َأ ِعْنَدَك َمْقُبوَلًةَ ،حَّتٰىَتُكوَن ْعماِلىَو ْوراِدىُكُّلها ِوْردًاَواِحدًا(».ف رازی از دع ای کمی ل) ُت یعنی همۀ اعمالم ی ک ح رف بش ود .می‌خ واهم تم ام ام ورم ب رای وی خ دا بش ود .این‌ه ا را یکسان‌سازی کنید ،یعنی همۀ زندگی‌تان را خ رج خ دا کنی د .هم ۀ این‌ه ا را خ رج امام‌زم ان کنید .این کار با یک نیت صورت می‌پذیرد. 34 16 اصول مدیریت زمان تطویل و تغییر طول زمان و برکت‌دادن به آن یعنی اصل بسط زمان! در فیلم‌ه ای تخیلی مانن د "س اعت ِب رن ارد" زم ان را کش می‌دهن د و نگ ه می‌دارن د؛ این را م ا در تش یع داریم .ب ه این می‌گویند« :اصل برکت» یعنی قرار ب وده ی ک ک ار در یک م دت زم انی اتف اق بیافت د ام ا خ دا ب رکت می‌دهد و در یک زمانی بسیار کمتر اتفاق می‌افتد. عالم ه طباطب ایی در تعری ف ب رکت می‌فرماین د: «خیری ک ه در چ یزی پای دار و هم راه آن اس ت». ًال مث حضرت ابراهیم برکت در نسل خواست. 35 اصول مدیریت زمان شناسایی زمان‌های بابرکت م ا بای د این زمان‌ه ا را بشناس یم ،مانن د: شب‌های قدر ،اعیاد دینی‌مان ،روز جمع ه، سحرهای هر صبح ،و شب. ساعاتی ک ه در حرم‌ه ا هس تید از عمرت ان حساب نمی‌ش ود ام ا به ره‌وری داری د؛ این یعنی بسط زمان .کجای دنیا چنین چ یزی گ یر می‌آوری د؟ در م ذهب م ا ،نش دنی‌ها شدنی می‌شود. 36 اصول مدیریت زمان امام‌باقر فرمودند: «شیعیان ما را به زیارت قبر حسین‌بن‌علی فرمان دهید ،زیرا زیارت آن ،روزی را زیاد می‌کند و عمر را دراز می‌گرداند و بدی‌ها را دور می‌سازد». (شیخ‌ طوسی« ،تهذیب االحکام» ،ج ،6ص)42 37 اصول مدیریت زمان ما دعا برای برکت زمان داریمَ« :الَّل ِّنيَأ َأ ْل َا ُل َك َذ ا َخ َه َي ْي ُهَّم ِإ ْس َر ْوِم ُت خداست، وی می‌خواهمَ ،و ُنوَرُه؛ و نوری که در این روز هست دست َو ُه َوَبَرَكَتُه؛ و برکتش راَ،وَطُهوَرُه؛ و پاکی و طهارت َوُمَعاَفاَت ُه؛ و ع افی َخ ا ِفي َأ َأ َأ ُل َك َك َش َش ُذ ا و َخ ُع ْس ِب ِمْن ِّرِه َو ِّر َم َبْع َدُه ْيَرُهَو ْيَر َم ِه َو خ یر این روز و به ترین آنچ ه در آن اس ت را می‌خ واهم و از ش ر این روز و ش خواهد بود ،به تو پناه می‌برم». 38 اصول مدیریت زمان عواملی که عمر را زیاد می‌کند: باوضوبودن. لطف و احسان نسبت به خانواده. سحرخیزی و بیداربودن بین‌الطلوعین. کنترل عمل زناشویی( .افراط‌نکردن در عمل زناشویی) صدقه‌دادن. 39 اصول مدیریت زمان صلۀ ارحام( .البته وقتتان را تلف نکنید ،صلۀ ارحام ده دقیقه ،یک ربع کافی است). ُح سن خلق ،خوش‌اخالقی( .کسانی که بداخالقند ،کم عمر می‌کنند). دوری از گناه( .آدمی که گناه کند عمرش کم می‌شود). شادکردن پدر و مادر( .این خیلی اهمیت دارد). نداشتن بدهکاری( .در اسالم قرض‌گرفتن ،مکروه و قرض‌دادن ،مستحب است). 40 اصول مدیریت زمان علم‌آم وزی( .بعض ی از این‌ه ا رابط ۀ ف یزیکی و جس مانی دارد؛ یع نی کس ی‌ ک ه از مغ زش استفاده می‌کند .بعضی از این‌ها هم رابطۀ الهی است؛ یع نی کس ی‌ ک ه مش تاق علم اس ت، خدا دوستش دارد ،فلذا عمر زیادی به او می‌دهد). احسان به مردم( .کسی که خیرش به مردم می‌رسد ،عمرش زیاد می‌شود). انج ام‌دادن هم‌زم ان دو ت ا ک ار ب اهم ،این ب ه زمانت ان ب رکت می‌ده د( .این‌ه ا را م ا در سفارش‌های دینی‌مان داریم). ًال حفظ توالی امور( .پشت‌س رهم‌آمدن ،پشت‌س رهم‌بودن ،ت رتیب ،ت والی .اص نم از م ا دارد همین را به ما یاد می‌دهد .در کارهایمان هم توالی را حفظ کنیم ،وگرنه کار انجام نمی‌شود). افزایش سطح مهارت. 41 ًال اصول مدیریت زمان پرداختن به کیفیت‌ها به‌جای کمیت‌ها در بعضی جاها( .مث طرف در همۀ کارها رفته س رک کش یده .وقتش را تل ف ک رده ،در هیچ‌ک دام هم اس تاد نش ده .ی ک اقی انوِس یک‌سانتی نباشید ،یک چاه عمیق باشید). ّل آقا رسول‌ال ه فرمودند: «َتَفُّكُر َساَعٍة َخْيٌر ِمْن ِعَباَدِة َسَن ٍة؛ یک‌لحظه تفکر ،بهتر از یک سال عبادت است». این طول عمر نیست؟ (َساَعٍة یعنی لحظه) (عالم ‌ه مجلسی« ،بحار االنوار» ،ج ،68ص)327 ّل آقا رسول‌ال ه فرمودند: «َساَعٌة ِمْن َعاِلٍمَيَّتِكُئ َعَلىِفَراِشِه َيْنُظُر ِفيَعَمِلِه َخْيٌر ِمْن ِعَباَدِة َاْلَعاِبِد َسْبِعيَن َعامًا؛ یک عاِل م یک ساعتی (لحظه‌ای) بنشیند، به عملی که انجام داده فک ‌ر کند ،از هفتاد سال عبادت ،بهتر است». (عالمه‌مجلسی« ،بحار االنوار» ،ج ،2ص)23 42 اصول مدیریت زمان ّل آقا رسول‌ال ه فرمودند: «َمْن َسَعىِفيَحاَجِة َأِخيِه َاْل ْؤ ِم ُم ِن َأ َفَك َّنَما َعَبَد َالَّلَه ِتْسَعَة آَالِفَسَنٍة َصاِئمًا َنَهاَرُهَقاِئمًا َلْيَلُه؛ هرکسی در رفع حاجت برادر مؤمنش سعی کند9 ،هزار سال عبادت کرده ،در حالی که روزهایش را روزه گرفته ،شب‌هایش هم بیدار بوده ]داشته عبادت می‌کرده[». (شیخ‌صدوق« ،کمال الدین» ،ج ،2ص)541 عمر از این بیشتر؟! امام‌علی به‌نقل از پیامبر فرمودند: «َمْن َقَضىَأِلِخيِه َاْلُمْؤِمِن َحاَجًة َكاَن ُه هرکس یک نیاز َكَمْن َعَبَد َالَّلَه َدْهَر ؛ برادر مؤمن خود را برآورد ،مانند کسی است که عمر خویش را به عبادت خدا سپری کرده باشد». (حر عاملی« ،وسائل‌الشیعه» ،ج ،16ص)361 یعنی همۀ عمرش عبادت می‌شود. 43 اصول مدیریت زمان خداوند نگاه محبت‌آمیز به چهرۀ پدر و مادر را عبادت قرار داده است. دست‌کشیدن روی سر بچۀ‌یتیم( .برای این‌ها عبادت‌های عجیبی نوشته شده است). آب‌دادن به مردم( .طرف به آشپزخانه می‌رود ،بگوید« :کسی آب می‌خواهد برایش بیاورم؟ کسی چای می‌خواهد برایش بریزم؟» همۀ این‌ها عبادت است). در روایات ،هیچ‌چیزی را ندیدم به‌اندازۀ خدمت به خلق ،جایزه داشته باشد. روزی یک کار برای خدا انجام بدهید .نیت کنی د بگویی د« :هم ۀ کاره ا است ،خدایا! این یک کار مال تو ».ن ذر کنی د .این ی ک ان رژی اس ت .ی ًال هیچ‌وقت خدا را گم نمی‌کنید .مث نذر کنید هر روز یک کار ب رای ی ک خوبی‌ این کارها این است که خیر را در جامعه گسترش می‌دهد. 44 اصول مدیریت زمان روزها را بشناسیم. صبح زود بیدار شوید. ّل آقا رسول‌ال ه فرمودند: َا ْل ُج ُم َع ُة َس ِّي ُد َا َأْلَّي َو َأ ْع َظ ُم َه ْن َد « اِم ا ِع َا لَّل َت َع اَل ى َو ُه َو َأ ْع َظ ُم ْن َد َا لَّل ْن ِه ِم ِع ِه َأْل َا ْل َا ْض ْط َو َي ْو َي ْو َح ى؛ روز جمعه، ِم ِف ِر ِم آقای همه روزهاست و حتی از روز عید قربان و عید فطر هم باالتر است». (شیخ‌صدوق« ،الخصال» ،ج ،1ص)315 بیایید برنامه‌های عبادی‌ و صلۀ ارحامتان را برای روز جمعه تنظیم کنید. پیامبر فرمودند: «اْغ ُد وا ی َط َل اْل ْل َف ِّن الُغ ُد َّو ِف ِب ِع ِم ِإ َب َر ٌة َو َن ٌح ك جا ؛ برای طلب علم، صبحگاهان زود برخیزید که زودخیزی، مایۀ برکت و کامیابی است». (ابوالقاسم پاینده« ،نهج الفصاحه» ،ج ،1ص)226 یعنی در صبح زود بیدارشدن ،برکت است. امام‌علی فرمودند: َب ُر َف ْل َب َر َك ُة َا ْل ُم َب َك َر ِف ي ا ةِ؛ بامدادان « اِك وا ا در پی کار بروید ،زیرا برکت در بامدادان است». (ابوالفتح آمدی« ،غرر الحکم» ،ج ،1ص)313 45 17 اصول مدیریت زمان عمل به‌جای امر «به‌جای اینکه زور به نایت بدهی ،به پایت بده!» ًا بعض می‌بینی د ط رف یکی‌دو س اعت اس ت دادوبی داد می‌کن د« :بروی د این ک ار را بکنی د». خب خودت عمل کن! اینکه مدام امر به‌معروف می‌کنی د ،خ وب اس ت ،ام ا ی ک‌ج ایی بای د آن نمون ۀ عملی‌اش را نش ان بدهی د .بیایی د ی ک نمونه درست کنید ،بگویید« :این درست است». ًا گاه پیش می‌آید تا ما خودمان ورود فیزیکی پیدا نکنیم ماجرایی حل نمی‌شود. ّل آقا رسول‌ال ه در جنگ خندق ،خودش بیل دستش گرفته بود و زمین را می‌کند. در ساخت مسجد ،خوِد ایشان خشت می‌آوردند و می‌گذاشتند .این کار به بقیه انرژی می‌دا 46 18 اصول مدیریت زمان انتخاب بهترین‌ها برای اندیشیدن و گفت‌وگو یعنی ما یک برنامه‌ای داشته باشیم برای اینکه بهترین زمان‌هایمان را برای اندیش یدن اس تفاده ک نیم. این یک اصل است. مغزهای بزرگ دربارۀ اندیشه‌ها س خن می‌گوین د .مغزه ای متوس ط درب ارۀ رویدادها س خن می‌گوین د ،اینک ه چ ه اتف اقی افت اد ،چ ه اتف اقی نیفت اد. مغزهای کوچک دربارۀ افراد و مس ائل م ادی س خن می‌گوین د ،یع نی خیلی مص داقی‌تر دارد ص حبت می‌کن د. مغزه ای خیلی کوچ ک (فن دقی) دربارۀ خودشان سخن می‌گویند. خ تف چ بر س ه 47 19 اصول مدیریت زمان انتخاب مکان مناسب برای بهره‌وری زمان گ اهی اوق ات الزم اس ت ب رای اس تفادۀ به تر از زمانم ان ،مکان‌ه ای خیلی خ وبی را انتخ اب ک نیم. ًال مث نمی‌توانید در ورزشگاه بنشینید مطالعه کنید! مک ان تفک ر ،مک ان اس تراحت ،مک ان عب ادت بای د مشخص باشد .اگر کنار اتوبان که ماشین‌ها دارن د رد می‌شوند ،شروع به نمازخواندن کنید ،درست نیس ت، هم خودتان حواستان پرت می‌شود ،هم ده تا ماش ین را به‌هم می‌زنید .این ،جا دارد« .هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ».باید جایش را گشت و پیدا کرد. برای ب ًا بعض بروید ا 48 20 اصول مدیریت زمان توجه به تمام بازۀ زمانی بعضی‌ها شروِع یک کار ،با وسط یک کار ،با آخر یک کار برایشان متفاوت اس ت ،در ح الی ک ه هیچ فرقی نباید بکند .نمونه‌اش کسانی که قبل از امتحان کتاب دستشان است! به تمام بازۀ زمانی ،شروع ،وسط ،انتها توجه کنید .اینکه یک ساعت گذشت، اما با یک انرژی ثابت ،با یک انگیزۀ ثابت تمام بازه را برای خودمان تعریف می‌کنی 49 21 اصول مدیریت زمان توجه به ابزارها و وسیله‌ها تأمل و دقت در استخدام وس یلۀ خ وب خیلی مهم اس ت و زمانتان را خیلی جلو می‌اندازد .این‌طوری می‌توانید ح داکثر و بیشینۀ استفاده را ببرید .ماجرای نجار و اّر ه ا‌ست ،ک ه ب ه یک نفر گفتند« :قطع این درخت 9 ،ساعت زمان می‌َب رد». گفت ۶« :ساعتش را صرف تیزکردن تبرم می‌کنم». تکنیک مهی انمودن ملزوم ات ،خ ودش ی ک اص ل اس ت. اینکه بلد باشید ملزومات کارتان را چطور هماهن گ کنی د، دم‌دست بگذارید ،بتوانید استفاده کنید. بررسی‌ها نشان داده گاهی 30درص د از وقت را مهیاش دن امور می‌گیرد ،که این 30درصد زمان زیادی است. 50 22 اصول مدیریت زمان گاهی دیرتر بروید همان طور که در بحث دزدهای وقت گفتم ،هر جلسه‌ای خواستید بروی د ،بررس ی کنی د ببینی د می‌شود آن جلسه را دیرتر رفت یا نه؟ البته اگر بی‌احترامی نباشد. ...منتظر بخش بعدی باشید

رایگان