پی‌دی‌اف
سایرآموزشمهارت‌های شخصیمنابع انسانی و مشاغل

روش تدریس کاوشگری آموزش آسان گزینش و مصاحبه معلمان

توضیحات دانلودفایلpdf روش تدریس کاوشگری آموزش آسان گزینش و مصاحبه معلمان آمادگی برای آزمون دانشگاه فرهنگیان جزوه دانشجویی و دانشگاهی تعداد صفحات :25 روش تدریس کاوشگری یک روش آموزشی است که در آن دانش‌آموزان با استفاده از فرآیند پرسشگری، تحقیق و کشف به یادگیری می‌پردازند. در این الگو، معلم نقش هدایت‌گر و تسهیل‌کننده را بر عهده دارد و دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا با طرح سوالات، روش کاوشگری، جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها به پاسخ‌های خود برسند در مسیر تدریس و آموزش، با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم، اما در عین حال، شگفتی‌ها و جذابیت‌های بی‌شماری نیز در این مسیر در انتظار ماست؛ روش تدریس کاوشگری نیز تجربه‌ای مشابه را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند. در این الگوی تدریس، دانش‌آموزان به جای دریافت دانش به صورت مستقیم، به کاوش در دنیای مفاهیم و ایده‌ها می‌پردازند. آن‌ها با پرسش و کاوش، گام به گام به درک عمیق‌تر و پایدارتری از موضوع دروس دست پیدا می‌کنند. روش تدریس کاوشگری، مانند یک سفر هیجان‌انگیز، دانش‌آموزان را به تفکر خلاقانه، حل مسئله و تصمیم‌گیری مستقل تشویق می‌کند. در این مسیر، آن‌ها نه‌تنها به شکلی عمیق‌تر از علم و دانش دست می‌یابند، بلکه مهارت‌های مهمی برای زندگی آینده نیز کسب می‌کنند. این روش به دانش‌آموزان امکان می‌دهد تا با کشف و تجربه، ارتباطات جدید بین مفاهیم برقرار کرده و به درکی واقعی و کاربردی از مطالب درسی برسند. با فراهم کردن فضایی برای پرسشگری و تجربه‌های عملی، روش تدریس کاوشگری به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا از یک سو علاقه و انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری پیدا کنند و از سوی دیگر، اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های خود را در مواجهه با چالش‌های مختلف زندگی تقویت کنند. در این مطلب از الوکام با چیستی این روش تدریس و مراحل آن آشنا می‌شویم؛ با ما همراه باشید!

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
بسمه تعالى روشهاى تدريس ييشرفته موضوع : روش تدريس كاوشكرى

صفحه 2:
روش تدریس نوين در الگوی کاوشگری که بر اساس نظر ریچارد ساچمن بنا نهاده شده است ؛تحیر و عدم تعادل دانش آموزان از طریق ایجاد یک موقعیت مشکل آفرین یا معما برانگیز پایه و اساس فعالیت های آموزشی را تشکیل می دهد . در اين الگو دانش آموزان از طریق پرسش کردن ؛ ساخت فرضیه. جمع آوری اطلاعات و آزمایشگری . فعالیت هایی را در جهت رفع عدم تعادل و ایجاد تعادل مجدد با محیط انجام می دهند. روش تدریس کاوشگری علمی می‌تواند مشکلات ناشی از روش تدریس سنتی را حل کند و فراگیران را به کشف. تفکر و حل مسأله وادارد.

صفحه 3:
الگوی تدریس کاوشگری آموزش کاوشگری »موجب افزایش درک علوم»گسترش تفکر خلاق وایجاد مهارت دریافت وتحلیل اطلاعات می شود. درالگوی تدریس کاوشگری,دانش آموزان از طریق پرسیدن «ساخت فرضیه,جمع آوری اطلاعات وآژمایشگری فعالیت هایی را در جهت رفع عدم تعادل مجدد با محیط انجام می دهند. الگوی کاوشگری فرصت تعامل خلاق بين ياد كيرنده ومحيط را از طريق ايجاد يك موقعيت مشكل أفرين وابهام دار فراهم مى كند.دريادكيرى از طريق کاوشگریمهم نیست که دانش آموزان چه می آموزند.بلکه مهم آن است که چگونه می آموزند

صفحه 4:
مراحل اجرای الگوی تدریس کاوشگری 1 - برهم زدن تعلدل : ارائه ی یک موقعیت اسرار آمیزابهام دار مهیج وغیر معمول از طریق انجام یک آزمایش ؛تعریف یک پدیده ؛نشان دادن یک عکس 2 - پرسش گری : تمرکز دانش آموزان روی موقعیت ارائه شده پرسش های دانش آموزان پیرامون موقعیت؛هوشیاری معلم وخود داری از توضیح مستقیم 3 - فرضیه ساز: : ارائه ی راه حل هایی برای پرسش های مطرح شده توسط داتش آموزان وتاکید معلم روی متغیرها به منظور ساخت فرضیه توسط دانش آموزان.

صفحه 5:
4 - آزمایشگری : جمع آوری دقیق اطلاعات از منابع معتبر.مانند کتاب توسط دانش آموزان»طبقه بندی اطلاعات وآزمون فرضیه ها 5 - تحلیل : توضیح دانش آموزان پیرامون مساله سازماندهی وتحلیل نتایج کسب شده وتعمیم نیچ به موقعیت های جدید. مثال کاربردی (موضوع: عوامل آلوده کننده ی محیط زیست ) 1 - برهم زدن تعادل براى شروع مى توان فيلم جالب وغير معمول را در ارتباط با آلودكى محيط زيست نشان داد.در صورتى كه امكان نمايش فيلم وجود نداردءمى توان از جند عكس استفاده اين فيلم ها يا عكس ها مى توانند زمينه ى مناسبى را براى بحث درباره ی عوامل الوده كننده ى محيط زيست به وجود أورند.

صفحه 6:
2 - پرسش گری از انش آموزان بخواهید پیرامونفیلم یا عکس های ارائه شده پرسش هایی مطرح کنن.یا صبر وحوصله فرآیند پرمش گری دانش آموزان را هدایت کنید. سوالاتی که دانش آموزان ممکن است مطرح سازند عبارتند از: ‎UL‏ افزایش جمعیت از عوامل آلوده كذ: زیست محسوب می شود؟ ‏-آیا استفاده ی ‎ ‏منابع نفت؛زغال سنگ و... موجب آلودگی محیط زیست ‏شده است؟ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
از دانش آموزان بخواهید که پاسخ پرسش های مطرح شده را ارائه دهند.البته بايد مطمئن باشید که پرسش های مرحله ی قبل (پرسش گری)به اندازه ی کافی به دانش آموزان برای ساختن فرضیه کمک کرده است. پیشنهاد می شود در کلاس های شلوغ وپرجمعیت؛دراین مرحله و مرحله ی قبل برای این منظور ابتدا از گروهها بخواهيد کار را به صورت گروهی دنبال سوالات یا فرضیه های خود را روی یک برگه بنویسند.سپس از هرگروه یک تفر بهترین سوالات یا فرضیه ها را بخواند. این سوالات یا فرضیه ها را می توان روی تابلوی کلاس نوشت. پرسش : آیاافزایش جمعیت از عوامل آلوده کننده ی محیط زیست محسوب می

صفحه 8:
پاسخ احتمالی(فرضیه) : رشد بی رویه جمعیت باعث آلودگی محیط زیست می شود. 4 - آزمایش گری دراین مرحله باید درباره ی درستی یا نادرستی فرضیه يا فرضیه ها تصمیم گرفته ( آزمون فرضیه ) اين كار به اطلاعات بيش تری نی از دانش آموزان بخواهید:مطالب کتاب درسی خود را که با این موضوع ارتباط دارند.مطالعه کنند.جمع آوری اطلاعات دراین مرحله بسیار مهم است. شاید لازم باشد تا جلسه ی بعد به آنها فرصت دهید منابع علمی معتبر را به دانش آموزان معرفی کنید.

صفحه 9:
دانش آموزان پس از جمع آوری اطلاعات بايد أنها را طورى طبقه بندی کنند که بتوانند بر اساس آن بهاستتباطی کلی برسند ودرباره ی فرضیه ها قضاوت کنند. 5 - تحلیل از دانش آموزان بخواهید به توضیح آن چه گذشت بپردازند ودر واقع فرآیند کاوش گری خود را شرح دهند.هدف اصلیءاگاه شدن وتسلط بر فرآیند کاوش گری است » نه محتوای مساله ی طرح شده. رویکرد مکاشفه ای بر تلاش و سخت گوشی مبتنی است. یعنی معلم به طورمستقیم پاسخ نمی دهد؛ بلکه کوششی دو جانبه» سبب رسیدن به حقایق می شود. روش های اکتشافی همواره باید با تقویت کننده های مناسب همراه باشند. در غیر این صورت.فراگیران از دامنه ی فعالیت خودداری خواهند کرد و برای

صفحه 10:
آنان تفهیم شود که مستقیما به آنها کمکی نخواهد شد و اگر تلاش نکنند به هدف نخواهند رسید . هدف: دراین الگو جستجوی مفاهیم کاملا به عهده ی دانش آموزان گذاشته می شود و معلم بافراهم آوردن زمینه فرایند تدریس را به گونه ای هدایت می کند که فراگیرندگان مفهوم مورد نظر را کشف کنند و راهنمایی های معلم» براساس فعالیت های فراگیرندگان و محتوای آموزش متفاوت است بنابراین هدف نهایی این الگو پرورش فعالیت های ذهنی و مهارت های فرایندی دانش آموزان است. کاوشگری ۱ ای است به معنای بسیاری از چیزها برای بسیاری از افراد :در بسیاری از موقعیت ها .

صفحه 11:
علاقه ما به کاوشگری در مرکز یادگیری کاوش -محور » ريشه در تجربیات ما به عنوان عالم .معلم و دانش آموز دارد.آنچه در پی می آید یک سری از مطالبی است که‌مشام آدمی را با عطر چیزی آشنا می کند که از آن به کارشگری یاد می شود ,تعریفی با حد و رسم منطقی از آن اگر امکان پذیر باشد »احتمالا بسیار محدود کننده خواهد بود. کاوشگری پرسیدن سوالاتی است .اما نه هر سوالی ؛ بلکه سوالات خوب که می‌توانند جواب های ناقص یا .سوالاتی که د ر دسترس هستند» سوا کامل داشته باشند و سوالاتی که به آزمون ها و مطالعاتی معنا دار می انجامند. کاوشگری هنر و دانش پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات است که مستلزم مشاهده و اندازه گیری » فرضیه سازی ؛ تفسیر؛ مدل سازى و مدل

صفحه 12:
آزمایی است .اين كار به تجربه » تامل شناخت نقاط قوت و ضعف روش های خاص خود بستگی در حین کاوشگری معلم مى تواند به طرح سوالی بپردازد یا دانش آموزان را وادار نماید تا سوالات خودشان را مطرح کنند. این سوالات اغلب باز هستند و فرصتی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا بررسی های خود را هدایت کنند و پاسخ هایشان را (نه فقط یک پاسخ درست ) خودشان بيابند و به احتمال زياد با سوالات بیشتری روبه رو شوند کاوشگری »کاری است که عالمان انجام می دهند.این کار معمولا به صورت رسمى و نظام مند انجام مى شود و در اين فرآيند ادر بيكره كلى اطلاعات كه دانش ناميده مى شود »سهيم مى كردد.

صفحه 13:
در تجربه کردن علم به عنوان کاوشگری «دانش آموزان راه و رسم عالم شدن رایاد می گیرند و به این ترتیب است که آنها یاد می گیرند که فراتر از صرف مفاهیم و واقعیت ها .فرآیندهای مربوط به ایجاد اين مفاهیم و واقعیت ها را پياموزند. دانش آموزان با کاوشگری به تجربیات عینی و فعال مجهز می شوند.آنها دست به ابتکار می زنند ولی در خود مهارت های حل مساله »

صفحه 14:
کاوشگری در مراحل مختلف رشد خود به دانش آموزان این امکان را می دهد که روی مسایل مشابه کارکنند و حتی در حل های آنها با هم همکاری نمایند .هر دانش آموز باید از استعدادهای خاص خود استفاده کند کاوشگری .مستلزم تلفیق رشته های چند گانه است .دانش آموزان هنگام بررسی و مطالعه سوالاتی را خواهند پرسید که شامل علوم تجربی ,ریا ۰ مطالعات اجتماعی ؛هنرهای زبانی و مهارت های فنی و هنری است . کاوشگری » مستلزم ارتباط است . دانش آموزان بای سوالات منسجم و معنادار طرح کنند و را به صورت شفاهی یا کتبی گزارش نمایند و بدین می گیرند. طریق است که آنها به یکدیگر یاد می دهند و از یکدیگر

صفحه 15:
کاوشگری به معلمان امکان می دهد که درباره دانش آموزان خود اطلاعاتی داشته باشند و بدانند که آنها چه کسانی هستند چه می دانند «چگونه فکرشان را به کار می اندازند.اين بینش ها معلمان را قادر می سازد که دانش آموزان را در کسب علم یاری نمایند. هنگام کاوشگری معلمان باید مراقب باشند ؛ کثرت رهنمودها و سوالات و ياسخ ها ء كل یادگیری را از فرآیند کاوش گری خارج می سازد و به همه آنها جنبه سرگرمی می دهد . کاوشگری حق دانش آموزانی است که برای آموزش خود احساس مسئولیت می

صفحه 16:
کاوشگری و مهارت های تدریس کاوشگری فرصت هایی برای معلمان فراهم می کند که بدانند چگونه ذهن های دانش آموزان کار می کنند.اين بینش ها بعدها میتواند برای ایجاد شرایط مناسب یادگیری مورد استفاده معلمان قرار گیرد و زمینه کسب علم را برای دانش آموزان فراهم آورد.برخی از مهارت هایی که معلمان هنگام استفاده از کاوشگری یا می گیرند عبار بدانیم چگوته زمینه تشویق دانش آموزان را فراهم کنیم . 2 - به یک دانش آموز خاص جه رهنمودهايى ارايه كنيم . 3 - به آنها چه نگوییم (پاسخ را فاش نکنیم )

صفحه 17:
5 - رفتارهای دانش آموز را از روی چالش هایی که با آنها روبه روست بخوانیم و برای توصیف رفتارهایش موقعیت هاى ياد. را طراحی کنیم . 5 - به دانش آموزان کمک کنیم تا در حل مسایل با یکدیگر همکاری نمایند. 6 - مشاهدات .فرضیات يا تجربیات معنا دار می شوند. 7 - از اشتباهات به طور سودمند. استفاد 8 - دانش آموزان را راهنمایی کنیم تا بدانند که کنترل بررسی ها و مطالعات به معنای از دست دادن کنترل کلاس نیست .

صفحه 18:
مراحل اجرای ملموس الگوی تدریس کاوشگری: 1- مواجه کردن فراگیران بامساله در این مرحله معلم شرايطى را به وجود می آورد تا سوالات زیادی در ذهن دانش آموزان ایجاد شود مثلا انجام یک آزمایش یا نشان دادن یک پدیده يا تصوير و یا حتی بیان یک داستان می تواند شرایط خوبی را در اين مرحله ايجاد كند. (در این مرحله معلم می تواند از دانش آموزان نیز برای ایجاد شرایط مناسب استفاده کند. مثال: طراحی آزمایش می تواند به صورت زیر باشد: - یک ظرف پر از ماسه ترم - دو یا چندگلوله با جرم های متفاوت يك گلوله را از ارتفاع های مختلف از بالای ظرف ماسه رها کنید. اين عمل را با گلوله هایی با جرم های متفاوت از یک ارتفاع معين تكرار

صفحه 19:
2 - گردآوری اطلاعات در مرحله ی قبل پرسش های زیادی در ذهن دانش آموزان شکل گرفته است در این مرحله دانش آموزان با هم گروه های خود بحث می کنند و با مراجعه به کتاب درسی و منابع اطلاعاتی دیگر سعی می کنند به پرسش های مطرح شده پاسخ داده و برای هر یک دلیلی ارائه دهند. در این مرحله دانش آموزان می توانندسوالات بیشتری را طرح کنند و پاسخ آنها را بيبند. دانش آموزان می توانند جدولی برای تحلیل پرسش های مطرح شده و سوالاتی که خود طرح کرده اند مطا زیر رسم کنند . 3 - سازماندهی اطلاعات در این مرحله باید دانش آموزان را برای دستیابی به مفاهیم هدایت کرد. معلمه

صفحه 20:
دانش آموزان را با ارائه مثال های گوناگون در رسیدن به مفاهیم کمک می کند. اين مرحله دقايق زيادى ادامه بيدا مى كند تا تبادل نظر و سؤال و ياسخ هاى مطرح شده در کلاس ابعاد متفاوت مفهوم را كسترش دهد. امكان دارد در اين كفتكوهاء بعضى از دانش آموزان مشاركت خيلى فعالى داشته باشند و ديكران: منفعل باشند. در اين خصوص معلم با برنامه هاى نظارتى خويشء بايد همه ى دانش آموزان رادر بحث و كفتكو شريك كند. بعد از دريافت و كشف مفاهيم؛ دانش أموزان رابطه ها و قوانین مورد نظر و حک تولیدات فرآیند آموزش است, 4 - بررسی شیوه ی عمل در جریان کاوشگری فعالیت های مختلفی تا اینجا صورت گرفت (طرح سوال- گردآوری اطلاعات؛

صفحه 21:
پاسخ به سوالات؛ مفهوم سازی؛ انجام فعالیت؛ طراحی فعالیت) یکی از گروه ها به طور داوطلب یا انتخابی جریان اقدامات را از اول به صورت مختصر توضیح می دهد و معلم وتوضیحات گروه را کنترل می کند. ۲ ۶10 ۲ ۱8 ۵ ۱۲ الگوی کاوشگری براساس نظر ریچارد ساچمن الگوی کاوشگری که براساس نظر ریچارد ساجمن بنا نهاده شده یکی دیگر از الگوهای خانواده اطلاعات پردازی است ,تربیت کاوشگر به منزله « فرآیندی برای بررسی و تشریح پدیده های غیر معمول » تعریف می شود (جویس و وی 0) _نوری ساچمن برآن است که دانش آموزان (دانشجویان ) با پی بردن به این امر که دانش بشری جنبه آزمایشی و غبر قطعی دارد و اینکه چون دانش آزمایشی ثابت نیست و ممکن است با دانش جدید جایگزین شود ۰ درک درستی از

صفحه 22:
موضوع درسی خواهند داشت .جوهر و اساس الگوی کاوشگری آن است که دانش آموزان از طریق معلم » كاوش علمى را بياموزند . نمونه متداول تدریس کاوشگری عبارت است از ارائه سزال و موقعیتی که در آن مسئله وجود داشته باشد . کاوشگری گروهی ۲ 2۷۱8 ۱۸ ۲ ۷ 5۲1 الگوی کاوشگری گروهی از اندیشه های جان دیوئی ۰ هربرت تلن ۰ ويليام هرد کیل پا تریک » و گردون هولفیش و اسمیت نشات گرفته است الگو از فرآیندهای مبتنی بر آزادی و روش علمی تشکیل یافته است و معلم هنگام آموزش به شیوه کاوشگری گروهی مراحل زیر را دنبال مى كند : 1- ایجاد انگیزه دانش آموزان را با یک مسئله مواجه می سازد .

صفحه 23:
2 - به دانش آموزان به اندازه کافی فرصت مى دهد ‎yal yy‏ مسئله فکر کنند » واکنش نشان دهند و اظهار نظر نمایند 3 - فعاليتها را با فهميدن مسئله و كارى كه بايد صورت گیرد » گروه بندی افراد + طرز کار گروهها ؛ در نظر گرفتن جا و مکان برای فعالیتهای گروهی ؛ تعیین و تدارک وسایل » مواد و منابع و تعيين وقت سازمان دهی می کند . 4 - گروهها مطالعات خود را انجام می دهند . 5 - گروهها پیشرفت کار خود » مراحل کار و نیازهای گروهی را گزارش می دهند و به گزارش ها گوش می دهند و به سایرین کمک می کنند . 6 - در صورت لزوم کار گروهی در روزهای دیگر دنبال می شود.

صفحه 24:
نمونه ای از روش تدریس کاوشگری : این پژوهش: آزمایشی و از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش می‌باشد. جامعه‌ی آماری اين پژوهش شامل دانش‌آموزان ابتدایی پایه چهارم شهر مشهد بود که 44 نفر از آنان به شیوهی نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ی دانش فراشناختی است که ضریب پایایی آن با روش آلفای کرونباخ در پیش‌آزمون 0/69 و در پسآزمون 0/79 به دست آمد . ها: داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده ازآمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه و چند. متغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که ميانكين كروه آزمایش و کنترل در پیش‌آزمون تفاوت چندانی ‎IS‏ اما در پس‌آزمون؛ میانگین گروه آزمایش از گروه کنترل بیشتر بود و با کنترل نمره پیش‌آزمون» بین نمرات

صفحه 25:
دانش فراشناخت دوگروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد. گیری: یج نشان داد که تدریس کاوشگری علمی بر رشد دانش فراشناخت دانش‌آموزان به‌طورکلی در هر سه مولفه‌ی دانش شخص» دانش تکلیف و دانش

بسمه تعالی روشهای تدریس پیشرفته استاد محترم :جناب آقای دکتر مقامی دانشجو :آیدا اکبری اولقی موضوع :روش تدریس کاوشگری زمستان 79 رشته تحقیقات آموزشی روش تدریس نوین در الگوی کاوشگری که بر اساس نظر ریچارد ساچمن بنا نهاده شده است ؛تحیر و عدم تعادل دانش آموزان از طریق ایجاد یک موقعیت مشکل آفرین یا معما برانگیز پایه و اساس فعالیت های آموزشی را تشکیل می دهد .در این الگو دانش آموزان از طریق پرسش کردن ، ساخت فرضیه ،جمع آوری اطالعات و آزمایشگری ،فعالیت هایی را در جهت رفع عدم تعادل و ایجاد تعادل مجدد با محیط انجام می دهند .روش تدریس کاوشگری علمی میتواند مشکالت ناشی از روش تدریس سنتی را حل کند و فراگیران را به کشف ،تفکر و حل مسأله وادارد. الگوی تدریس کاوشگری آموزش کاوشگری ،موجب افزایش درک علوم،گسترش تفکر خالق وایجاد مهارت دریافت وتحلیل اطالعات می شود. درالگوی تدریس کاوشگری،دانش آموزان از طریق پرسیدن ،ساخت فرضیه،جمع آوری اطالعات وآزمایشگری،فعالیت هایی را در جهت رفع عدم تعادل مجدد با محیط انجام می دهند. الگوی کاوشگری فرصت تعامل خالق بین یاد گیرنده ومحیط را از طریق ایجاد یک موقعیت مشکل آفرین وابهام دار فراهم می کند.دریادگیری از طریق کاوشگری،مهم نیست که دانش آموزان چه می آموزند،بلکه مهم آن است که چگونه می آموزند. مراحل اجرای الگوی تدریس کاوشگری - 1برهم زدن تعادل :ارائه ی یک موقعیت اسرار آمیز،ابهام دار ،مهیج وغیر معمول از طریق انجام یک آزمایش ،تعریف یک پدیده ،نشان دادن یک عکس و... - 2پرسش گری :تمرکز دانش آموزان روی موقعیت ارائه شده ،پرسش های دانش آموزان پیرامون موقعیت،هوشیاری معلم وخود داری از توضیح مستقیم درباره ی موقعیت. - 3فرضیه سازی :ارائه ی راه حل هایی برای پرسش های مطرح شده توسط دانش آموزان وتاکید معلم روی متغیرها به منظور ساخت فرضیه توسط دانش آموزان. - 4آزمایشگری :جمع آوری دقیق اطالعات از منابع معتبر،مانند کتاب توسط دانش آموزان،طبقه بندی اطالعات وآزمون فرضیه ها. - 5تحلیل :توضیح دانش آموزان پیرامون مساله سازماندهی وتحلیل نتایج کسب شده وتعمیم نتایج به موقعیت های جدید. مثال کاربردی (موضوع:عوامل آلوده کننده ی محیط زیست ) - 1برهم زدن تعادل برای شروع می توان فیلم جالب وغیر معمول را در ارتباط با آلودگی محیط زیست نشان داد.در صورتی که امکان نمایش فیلم وجود ندارد،می توان از چند عکس استفاده کرد.این فیلم ها یا عکس ها می توانند زمینه ی مناسبی را برای بحث درباره ی عوامل آلوده کننده ی محیط زیست به وجود آورند. - 2پرسش گری از دانش آموزان بخواهید پیرامون فیلم یا عکس های ارائه شده پرسش هایی مطرح کنند.با صبر وحوصله فرآیند پرسش گری دانش آموزان را هدایت کنید. سواالتی که دانش آموزان ممکن است مطرح سازند عبارتند از: -آیا افزایش جمعیت از عوامل آلوده کننده ی محیط زیست محسوب می شود؟ آیا استفاده ی زیاد از منابع نفت،زغال سنگ و ...موجب آلودگی محیط زیستشده است؟ آیا سم های موجود در فاضالب کارخانه ها ومنازل باعث آلودگی آب وزمینشده است؟ - 3فرضیه سازی از دانش آموزان بخواهید که پاسخ پرسش های مطرح شده را ارائه دهند.البته باید مطمئن باشید که پرسش های مرحله ی قبل (پرسش گری)به اندازه ی کافی به دانش آموزان برای ساختن فرضیه کمک کرده است. پیشنهاد می شود در کالس های شلوغ وپرجمعیت،دراین مرحله و مرحله ی قبل کار را به صورت گروهی دنبال کنید.برای این منظور ابتدا از گروهها بخواهید سواالت یا فرضیه های خود را روی یک برگه بنویسند.سپس از هرگروه یک نفر بهترین سواالت یا فرضیه ها را بخواند .این سواالت یا فرضیه ها را می توان روی تابلوی کالس نوشت. پرسش :آیا افزایش جمعیت از عوامل آلوده کننده ی محیط زیست محسوب می شود؟ پاسخ احتمالی(فرضیه) :رشد بی رویه جمعیت باعث آلودگی محیط زیست می شود. - 4آزمایش گری دراین مرحله باید درباره ی درستی یا نادرستی فرضیه یا فرضیه ها تصمیم گرفته شود ( آزمون فرضیه ) این کار به اطالعات بیش تری نیاز دارد. از دانش آموزان بخواهید،مطالب کتاب درسی خود را که با این موضوع ارتباط دارند،مطالعه کنند.جمع آوری اطالعات دراین مرحله بسیار مهم است. شاید الزم باشد تا جلسه ی بعد به آنها فرصت دهید منابع علمی معتبر را به دانش آموزان معرفی کنید. دانش آموزان پس از جمع آوری اطالعات باید آنها را طوری طبقه بندی کنند که بتوانند بر اساس آن بهاستنباطی کلی برسند ودرباره ی فرضیه ها قضاوت کنند. - 5تحلیل از دانش آموزان بخواهید به توضیح آن چه گذشت بپردازند ودر واقع فرآیند کاوش گری خود را شرح دهند.هدف اصلی،آگاه شدن وتسلط بر فرآیند کاوش گری است ،نه محتوای مساله ی طرح شده. رویکرد مکاشفه ای بر تالش و سخت کوشی مبتنی است .یعنی معلم به طورمستقیم پاسخ نمی دهد ،بلکه کوششی دو جانبه ،سبب رسیدن به حقایق می شود .روش های اکتشافی همواره باید با تقویت کننده های مناسب همراه باشند .در غیر این صورت،فراگیران از دامنه ی فعالیت خودداری خواهند کرد و باید برای آنان تفهیم شود که مستقیما به آنها کمکی نخواهد شد و اگر تالش نکنند به هدف نخواهند رسید . هدف :دراین الگو جستجوی مفاهیم کامال به عهده ی دانش آموزان گذاشته می شود و معلم بافراهم آوردن زمینه ،فرایند تدریس را به گونه ای هدایت می کند که فراگیرندگان مفهوم مورد نظر را کشف کنند و راهنمایی های معلم ،براساس فعالیت های فراگیرندگان و محتوای آموزش ،متفاوت است بنابراین هدف نهایی این الگو پرورش فعالیت های ذهنی و مهارت های فرایندی دانش آموزان است. کاوشگری ایده پیچیده ای است به معنای بسیاری از چیزها ،برای بسیاری از افراد ،در بسیاری از موقعیت ها . عالقه ما به کاوشگری در مرکز یادگیری کاوش -محور ،ریشه در تجربیات ما به عنوان عالم ،معلم و دانش آموز دارد.آنچه در پی می آید یک سری از مطالبی است که مشام آدمی را با عطر چیزی آشنا می کند که از آن به کاوشگری یاد می شود .تعریفی با حد و رسم منطقی از آن اگر امکان پذیر باشد ،احتماال بسیار محدود کننده خواهد بود. کاوشگری پرسیدن سواالتی است .اما نه هر سوالی ؛ بلکه سواالت خوب .سواالتی که د ر دسترس هستند ،سواالتی که می توانند جواب های ناقص یا کامل داشته باشند و سواالتی که به آزمون ها و مطالعاتی معنا دار می انجامند. کاوشگری هنر و دانش پرسیدن و پاسخ دادن به سواالت است که مستلزم مشاهده و اندازه گیری ،فرضیه سازی ،تفسیر ،مدل سازی و مدل آزمایی است .این کار به تجربه ،تامل شناخت نقاط قوت و ضعف روش های خاص خود بستگی دارد. در حین کاوشگری معلم می تواند به طرح سوالی بپردازد یا دانش آموزان را وادار نماید تا سواالت خودشان را مطرح کنند. این سواالت اغلب باز هستند و فرصتی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا بررسی های خود را هدایت کنند و پاسخ هایشان را (نه فقط یک پاسخ درست ) خودشان بیابند و به احتمال زیاد با سواالت بیشتری روبه رو شوند. کاوشگری ،کاری است که عالمان انجام می دهند.این کار معموال به صورت رسمی و نظام مند انجام می شود و در این فرآیند در پیکره کلی اطالعات که دانش نامیده می شود ،سهیم می گردد. در تجربه کردن علم به عنوان کاوشگری ،دانش آموزان راه و رسم عالم شدن را یاد می گیرند و به این ترتیب است که آنها یاد می گیرند که فراتر از صرف مفاهیم و واقعیت ها ،فرآیندهای مربوط به ایجاد این مفاهیم و واقعیت ها را بیاموزند. دانش آموزان با کاوشگری به تجربیات عینی و فعال مجهز می شوند.آنها دست به ابتکار می زنند ولی در خود مهارت های حل مساله ، تصمیم سازی و تحقیق را ایجاد می کنند.این مهارت ها آنها را به یادگیرنده های مادام العمر در می آورند. کاوشگری در مراحل مختلف رشد خود به دانش آموزان این امکان را می دهد که روی مسایل مشابه کارکنند و حتی در یافتن راه حل های آنها با هم همکاری نمایند .هر دانش آموز باید از استعدادهای خاص خود استفاده کند. کاوشگری ،مستلزم تلفیق رشته های چند گانه است .دانش آموزان هنگام بررسی و مطالعه ،سواالتی را خواهند پرسید که شامل علوم تجربی ،ریاضیات ،مطالعات اجتماعی ،هنرهای زبانی و مهارت های فنی و هنری است . کاوشگری ،مستلزم ارتباط است .دانش آموزان باید سواالت منسجم و معنادار طرح کنند و نتایج را به صورت شفاهی یا کتبی گزارش نمایند و بدین طریق است که آنها به یکدیگر یاد می دهند و از یکدیگر یاد می گیرند. کاوشگری به معلمان امکان می دهد که درباره دانش آموزان خود اطالعاتی داشته باشند و بدانند که آنها چه کسانی هستند چه می دانند ،چگونه فکرشان را به کار می اندازند.این بینش ها معلمان را قادر می سازد که دانش آموزان را در کسب علم یاری نمایند. هنگام کاوشگری معلمان باید مراقب باشند ،کثرت رهنمودها و سواالت و پاسخ ها ،کل یادگیری را از فرآیند کاوش گری خارج می سازد و به همه آنها جنبه سرگرمی می دهد . کاوشگری حق دانش آموزانی است که برای آموزش خود احساس مسئولیت می کنند. کاوشگری و مهارت های تدریس کاوشگری ،فرصت هایی برای معلمان فراهم می کند که بدانند چگونه ذهن های دانش آموزان کار می کنند.این بینش ها بعدها میتواند برای ایجاد شرایط مناسب یادگیری مورد استفاده معلمان قرار گیرد و زمینه کسب علم را برای دانش آموزان فراهم آورد.برخی از مهارت هایی که معلمان هنگام استفاده از کاوشگری یاد می گیرند عبارتند از : -1زمینه تشویق دانش آموزان را فراهم کنیم . - 2به یک دانش آموز خاص چه رهنمودهایی ارایه کنیم . - 3به آنها چه نگوییم (پاسخ را فاش نکنیم ) بدانیم چگونه - 4رفتارهای دانش آموز را از روی چالش هایی که با آنها روبه روست بخوانیم و برای توصیف رفتارهایش موقعیت های یادگیری معنا داری را طراحی کنیم . - 5به دانش آموزان کمک کنیم تا در حل مسایل با یکدیگر همکاری نمایند. - 6مشاهدات ،فرضیات یا تجربیات معنا دار می شوند. - 7از اشتباهات به طور سودمند استفاده کنیم. - 8دانش آموزان را راهنمایی کنیم تا بدانند که کنترل بررسی ها و مطالعات به معنای از دست دادن کنترل کالس نیست . مراحل اجرای ملموس الگوی تدریس کاوشگری: -1مواجه کردن فراگیران بامسأله در این مرحله معلم شرایطی را به وجود می آورد تا سؤاالت زیادی در ذهن دانش آموزان ایجاد شود مثال انجام یک آزمایش یا نشان دادن یک پدیده یا تصویر و یا حتی بیان یک داستان می تواند شرایط خوبی را در این مرحله ایجاد کند( .در این مرحله معلم می تواند از دانش آموزان نیز برای ایجاد شرایط مناسب استفاده کند .مثال :طراحی آزمایش می تواند به صورت زیر باشد: یک ظرف پر از ماسه نرم دو یا چندگلوله با جرم های متفاوتیک گلوله را از ارتفاع های مختلف از باالی ظرف ماسه رها کنید. این عمل را با گلوله هایی با جرم های متفاوت از یک ارتفاع معین تکرار کنید. - 2گردآوری اطالعات در مرحله ی قبل پرسش های زیادی در ذهن دانش آموزان شکل گرفته است در این مرحله دانش آموزان با هم گروه های خود بحث می کنند و با مراجعه به کتاب درسی و منابع اطالعاتی دیگر سعی می کنند به پرسش های مطرح شده پاسخ داده و برای هر یک دلیلی ارائه دهند .در این مرحله دانش آموزان می توانندسؤاالت بیشتری را طرح کنند و پاسخ آنها را بیابند .دانش آموزان می توانند جدولی برای تحلیل پرسش های مطرح شده و سؤاالتی که خود طرح کرده اند مطابق زیر رسم کنند . - 3سازماندهی اطالعات در این مرحله باید دانش آموزان را برای دستیابی به مفاهیم هدایت کرد .معلم، دانش آموزان را با ارائه مثال های گوناگون در رسیدن به مفاهیم کمک می کند. این مرحله دقایق زیادی ادامه پیدا می کند تا تبادل نظر و سؤال و پاسخ های مطرح ش ده در کالس ،ابعاد متفاوت مفهوم را گسترش دهد .امکان دارد در این گفتگوها ،بعضی از دانش آموزان مشارکت خیلی فعالی داشته باشند و دیگران، منفعل باشند. در این خصوص ،معلم با برنامه های نظارتی خویش ،باید همه ی دانش آموزان را در بحث و گفتگو شریک کند .بعد از دریافت و کشف مفاهیم ،دانش آموزان رابطه ها و قوانین مورد نظر و نتایج را روی تخته ثبت می کنند .این نظریات در حکم تولیدات فرآیند آموزش است. - 4بررسی شیوه ی عمل در جریان کاوشگری فعالیت های مختلفی تا اینجا صورت گرفت (طرح سؤال -گردآوری اطالعات، پاسخ به سؤاالت ،مفهوم سازی ،انجام فعالیت ،طراحی فعالیت) یکی از گروه ها به طور داوطلب یا انتخابی جریان اقدامات را از اول به صورت مختصر توضیح می دهد و معلم وتوضیحات گروه را کنترل می کند. INQUIRY METODالگوی کاوشگری براساس نظر ریچارد ساچمن الگوی کاوشگری که براساس نظر ریچارد ساچمن بنا نهاده شده یکی دیگر از الگوهای خانواده اطالعات پردازی است .تربیت کاوشگر به منزله « فرآیندی برای بررسی و تشریح پدیده های غیر معمول » تعریف می شود (جویس و ویل . ) 1881تئوری ساچمن برآن است که دانش آموزان (دانشجویان ) با پی بردن به این ا مر که دانش بشری جنبه آزمایشی و غیر قطعی دارد و اینکه چون دانش آزمایشی ثابت نیست و ممکن است با دانش جدید جایگزین شود ،درک درستی از موضوع درسی خواهند داشت .جوهر و اساس الگوی کاوشگری آن است که دانش آموزان از طریق معلم ،کاوش علمی را بیاموزند . نمونه متداول تدریس کاوشگری عبارت است از ارائه سؤال و موقعیتی که در آن مسئله وجود داشته باشد . کاوشگری گروهی ‏GROUP INQUIRY الگوی کاوشگری گروهی از اندیشه های جان دیوئی ،هربرت تلن ،ویلیام هرد کیل پا تریک ،و گردون هولفیش و فلیپ اسمیت نشأت گرفته است .این الگو از فرآیندهای مبتنی بر آزادی و روش علمی تشکیل یافته است و معلم هنگام آموزش به شیوه کاوشگری گروهی مراحل زیر را دنبال می کند : -1ایجاد انگیزه دانش آموزان را با یک مسئله مواجه می سازد . - 2به دانش آموزان به اندازه کافی فرصت می دهد تا پیرامون مسئله فکر کنند ، واکنش نشان دهند و اظهار نظر نمایند - 3فعالیتها را با فهمیدن مسئله و کاری که باید صورت گیرد ،گروه بندی افراد ،طرز کار گروهها ،در نظر گرفتن جا و مکان برای فعالیتهای گروهی ،تعیین و تدارک وسایل ،مواد و منابع و تعیین وقت سازمان دهی می کند . - 4گروهها مطالعات خود را انجام می دهند . - 5گروهها پیشرفت کار خود ،مراحل کار و نیازهای گروهی را گزارش می دهند و به گزارش ها گوش می دهند و به سایرین کمک می کنند . - 6در صورت لزوم کار گروهی در روزهای دیگر دنبال می شود. نمونه ای از روش تدریس کاوشگری : این پژوهش ،آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون -پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمایش میباشد .جامعهی آماری این پژوهش شامل دانشآموزان ابتدایی پایه چهارم شهر مشهد بود که 44نفر از آنان به شیوهی نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند .ابزار پژوهش پرسشنامهی دانش فراشناختی است که ضریب پایایی آن با روش آلفای کرونباخ در پیشآزمون 1/68و در پسآزمون 1/78به دست آمد . یافتهها :دادههای جمعآوری شده با استفاده ازآمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه و چند متغیره تحلیل شد .یافتهها نشان داد که میانگین گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون تفاوت چندانی ندارد ،اما در پسآزمون ،میانگین گروه آزمایش از گروه کنترل بیشتر بود و با کنترل نمره پیشآزمون ،بین نمرات دانش فراشناخت دوگروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد. نتیجه گیری :نتایج نشان داد که تدریس کاوشگری علمی بر رشد دانش فراشناخت دانشآموزان بهطورکلی در هر سه مؤلفهی دانش شخص ،دانش تکلیف و دانش راهبرد تأثیر داشته است . با تشکر آیدا اکبری اولقی 87/11/11
رایگان