صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
وزارت آموزش و پرورش ۳۳[
سازمان بژوهش و برنامهریزی آموزشی لمح
نام کتاب:. جتقیای رن یی دهم دور دوم متوسطه ۱۱۰۳۱۸
بديدآورئده: سلزمان بزوهش و برنامهريزى أموزشى
مديريت برنامهريزى درسى و تأليفد حفت تاليف كتابهاى درسى عمومى ومتوسطه نظرى
شناسه افؤوده برنامه ريزى و تأليف: دلرام احمدى. سيد عباس احمدى.ناهيد فلاحيان. شادى كارين: روج فكيز محوى نزي ملك سحمودى.
منصور ملك عبلسى sini sg ie
نزياملكمحمودى..مريم نلدرىمهدى جوبينه سيلوش شان محسن يوسفى العضاى شوراى برنام ريزى
وه تیف نز ملك محمودى (مديريت ونظارت بر تأليف) محمد دانشكر (ويراستار).
أداره كل نظارت بر نشر و توزيع مواد أموزشي
احمدرضا اميتى (مدير امور فنى و جاب) مجید ذاکری بونسی (مدیر هنری) - محمدعياسى
(طراح كرافيك. طراح جلد و صفحها) - رعنا فرجزاده هرونى. فاطمه تكبتىجبين. فاطمه باقرى مهر.
فاطمه بزشكيء فاطمه رئيسيان فيروزآباد. راحله زادفتجاله (امور آمادمسازى).
تشانیسازمان: .. تها: خبلان اركشهر شمالى - ساختمان شمارة ؟ أموزش و برورش (شهيد موسوى).
as ۸۸/۳۱۱۶ دوگ ۸۸۳۰۹۲۶۶ کدپستی: 1۵۸۲۱۲۷۳۵۹
ay اه ها و اممهنه نوی
اناشر: شرکت چاپ ونشر کتابهای درسی ایرن تهران کیلومتر ۱۷ جادة مخصوص کرج - خییان ۶۱
Bigs TARTAN Dol (ee) ۴۳۹۸۸۵۱۶۰. صندوق پسنی: ۳۵۱۵-۱۳۹
tale شركت جاب ونشر كتابهاى درسى ايران SAE AO
سال انتشارونويت جاب: جاب جهارم 1514
شابى ]86 اسن -اعفاة |
ISBN: 978-964.08-2744.3
سامی نقشهها توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام گرفته است.
صفحه 5:
RC ete rece
صفحه 6:
با ار ی
صفحه 7:
جغرافیا» علمی برای زندگی بهتر ...<<
طی سالهای گذشته. مطالبی درباره محیط پیرامون خود و سایر مکان ها
خوانده اید.
اطلاعات مربوط به كره زمينء مانند زیست گاه های مختلف» آب وهواء
رودها و کوه ها و حتی مساثل مربوط به آداب و رسوم و سنت ها که به ما
کمک می کنه دانش ما از محیط پیرآمون و ساير مكان ها افزايش يابد.
آبا شناخت محیط در جهت بهبود کیفیت زندگی انسان نقشی داشته است؟
صفحه 8:
ی شکل۱- سازههای آبی شوشتر (استان خوزستان) از بزرگترین مجموعههای صنعتی شناخته شده در عصو پیش
از انقلاب صنعتی در جهان است و از سوی سازمان یونسکو (شاهکار نبوغ و خلاقیت) نامیده شده است.
صفحه 9:
انسان در طول تاريخ تلاش کرده است که ناشناخته های
جهان هستی را معلوم و با استفاده از علوم مختلف» وضع
زندگی خود را بهبود بخشد.
یکی از علومی که به جرأت می توان گفت از قدیمی ترین
دانش های بشری به شمار می رود» جغرافیاست.
جغرافیا شامل کلمات(6۲0زمین) و(5۴۸۳۱۱۷ترسیم) می باشد
یعنی ترسیم زمین.
صفحه 10:
وستن( ۲۷۶ تا ۱۹۵ پیش از میلاد)
صفحه 11:
جغرافيا آن قسمت از دانش بشری است که به انسان کمک
می کند با ویژگی های طبیعی وانسانی و روابط بی نآنها در
محیط آشنا شود و از آنها در جهت بهبود زندکی خویش
استفاده کند.
صفحه 12:
ارتباط بین جغرافیا با سایرعلوم
بین جغرافیا و سایر رشته ها ارتباط وجود دارد. جغرافیا با
کمک گرفتن از سایر علوم به سوّالات خود پاسخ می دهد.
بنابراین برخی جغرافیا را ow oh رشته های مختلف علوم
می دانند که علوم طبیعی را به علوم انسانی پیوند می دهد.
صفحه 13:
صفحه 14:
اینکه «با افزایش ارتفاع دما کاهش می یابد» یک اصل هواشناسی
است ولی بررسی تأثیر این رابطه بر مکان وزندکی انسان نظیر: نوع
gla ساختمانی» منابع آب» فعالیت اقتصادی» جاذبه های
گردشگری و ... در حوزه آب وهواشناسی است.
علم اقتصاد تولید» توزیع و مصرف کالاها و خدمات» نظام های
اقتصادی و عرضه و تقاضا را مطالعه می AT وجغرافبای اقتصادی به
چگونگی معیشت گروه های انسانی در مکان های مختلف در رابطه با
محیط زندگی شان می پردازد فرضا چگونه منابع معدنی یک ناحیه
در شکل گیری شهرهای صنعتی تأثیر دارد؟
صفحه 15:
علم جغرافیا از یافته های علوم دیگر استفاده کرده و
با یک دید همه جانبه بررسی ها و مطالعات خود را
درمورد پراکندگی پدیده ها و روابط بین آنها انجام
می دهد.
البته ابن رابطه بين جغرافيا با ساير علوم دو سويه
بوده ودر يك جريان دو طرفه از داده ها و يافته
هاى يكديكر استفاده مى نمايند.
صفحه 16:
مفاهیم اساسی دانش جغرافیا
صفحه 17:
١ مكان
بسیاری از فعاليت هاى انسان وطبيعت در جا و محل
معينى انجام مى شود. اين جا و محل را مكان مى نامند؛
به طورمثال: خانهءكوهستانءدرياء مزرعه» مدرسه و
كارخانه هر كدام مکان است.
در هر مكانء بديده هاى مختلفى هستند كه
بر يكديكر تأثير كذاشته و به نوبه خود از
هم تأثیر می پذیرند؟ به طورمثال یک روستا
را در نظر بگیرید که خاک آبء سرمایه و
نیروی انسانی آن بر نوع اشتغال آن تأثیر
go گذارد. اين روند تأثیرگذاری و
تثیریذیری به صورت جریانی پیوسته در
مکان ادامه دارد و سبب تغیبر شکل مکان
ها می شود.
صفحه 18:
Wag 1
= 4
4
28
اي JS ۳- میدان آزادی - تهران ۱۳۹۵
۳ 7
إن شکل ۴-میدان آزادی - تهران ۱۳۶۵
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
| دوعامل مهم درجفرافياة | انسان و محيط دو عامل مهم در علم جغرافيا است.
مخيط طبیعی متعادل است با
نامتعادل محیط طبیعی؛ مجموعه ای متعادل است.
انسان چگونه توانست تا
ازمحیط خود بهرمنسد
شود
در دهه های اخبر فناوری به کمک انسان آمده و سبب شده است که انسان در
محیط تأثیربسیاری بگذارد. فناوری های جدید» انسان را قادربه بهره برداری
از اعماق زمین کرده و میزان دسترسی انسان را گسترش داده است.
FE rep oT joy? هه و
انسان برای رفع نیازهای خود به تغیبر محیط دست می زند و
درنتیجه محیط طبیعی به محیط جغرافیایی تبدیل می شود.
صفحه 24:
7 3 228
JSS ۶ -سد ش (طیس. خراسان جنور قو
سد شاه عباسی (:
اسی (طبس, خراسان جنوبی) قدیمی ترین و بزرگ 7
دیمی ترین و بزرگ ترین سد قوسی
جهان است 3
جییان است که یکی از نمونههای عالی خلاقیت
قیت. دوراند یش osc
یشی و سخت کوشی ایرانیان است.
صفحه 25:
صفحه 26:
پل زیبای طبیعت درتهران
پل طبیعت تهران یک پل سه طبقه پیدهرو و غبرخودروبی است که در عباس آبادتهران قرار دارد. این پل که از نمادهای شهر تهسران است از
3 بر + حدوس موه ومومتان هن بای مر وق وب وی بو قوب وب هم مق Pot it ol Chats staat At ot
عراقبان است.
صفحه 27:
محیط جغرافیایی از تعامل بین محیط طبیعی و محیط انسانی به وجود می آید.
صفحه 28:
۲-نگاه سودجویانه برای رسیدن به خواسته ها
درک توان ها و استفاده از منابع برای رفع نیازها تعادل محیط را درمدت طولانی
حفظ می کند.
صفحه 29:
#م شکل ۸ كشاورزى و رفع نيازها برداشت جاى لاهيجان كيلان
صفحه 30:
1
اين تصوي ر كدام ارتباط بين انسان و محيط را بيان مى كند؟جراة
صفحه 31:
جراجغرافیا
علمی برای پررسی می کنده بنابراین شناخت
زندکی امد توان ها و ظرفيت هاى محيطى
۱ بدون دانش جغراقیا ممکن نیست؛
بس جغرافيا علمی برای زندکی
بهتر است.
صفحه 32:
باتوجه به تصاوير و اطلاعات داده شده بهنظر شم انسان جه تكاتى را بايد
مورد توجه قرار دهد تا عملكرد مناسبى در هريك از نواحى زير داشته باشد.
جكونكى عملكرد مثبت و منفى انسان در هر يك از نواحى را با يى مثال
مشخص كنيدة
توسعه بى رويه كشاورزى و صنعت وسد سازی
بون لكر فى ا حت و وس در
بازركانى وكردشكرى عملكرد مثبت استه |
تخريب جنكل هاى زيباى شمال به منظورتوسعه روستاها
؛شهرها ءراه سازی ءصنعت و وبلاها عملکردمنفی است و
توسعه منطقی گردشگری و باز رگانی عملکرد مثبت است.
جنگل گلستان -استان گلستان
صفحه 33:
توسعه بی رویه صنعت و کشاورزی و مصرف
منابع محدود آب نواحی بیابسانی عملکسرد
ات
توس ie
فو لادءبز ركانى» كردشكرى باسدار وافسزايئن
محصولات كشاورزى عملكردمنقسى
کویر مصر - اصفيهان
ساحل بندر انزلی - گیلان
صفحه 34:
روش مطالعه
درجغرافیا
1
مطالته ... چگونگی شکل کبری محیطهای جغرافیایی؛ كه حاصل
درجغرافیا روابط متقابل انسان و محیط است» سب می شود
کلی نگری جغرافی دان با دید ترکیبی یا کل نگری» موضوعات
یا ترکیبی را مطالعه و بررسی کند؛ زیرا اجزاء و عوامل محیط
است؟
دید ترکیبی به جغرافیدان کمک می کند تا به طور
همه جانبه و جامع» پدیده ها را با تمام ویژگی های
آن در یک مکان مورد مطالعه قرار دهد؛
دید ترکیبی یعنی: مطالعه همه جانبه و جامع پدیدهها با تمام ویژگیهای آن در یک مکان
صفحه 35:
به طور مثال جغرافیدان با هدف توسعه یک شهرء به مطالعه همه
جانبه می پردازد و این مسائل را طرح و مطالعه می کند.
١-با تهيه نقشه شهرء ديدى همه جانبه به آن يبدا مى كند (نقشه
خوانى)
'؟-با مطالعه بافت جمعيت شهرء ميزان رشد آن و امكان
مهاجرت بذيرى آن را حدس ميزند (جغرافياى جمعيت)
۳-با مطالعه میزان منابع آب شهر امکان توسعه شهر رابيش
بینی می کند (جغرافیای آب ها)
صفحه 36:
۳ حون
#ي شكل 4 شهر كوهيايه ای سی سخت - کهگیلویه و بویراحمد
صفحه 37:
Eh عانيت 5
000 0
اكر بخواهيد با ديد تركيبى. روستاى زير را مورد مطالعه قرار دهيد با توجه به شكل. جه سؤالاتى براى آن طرح مىكنيد؟
+ تج اج
(؟) آیا شیب قرارگیری روستا مناسب است؟
(۲) آیا وقوع سیل در اين روستا امکان:
صفحه 38:
پلنگان یا پالنگان روستایی از تواب بخش مرکزی شهرستان کامیساران در استان کردستان
ايران است. اين روستا که دارای قدمتی پیش از اسلام با چشمههای پر آب است و دره زیبای
لیور در فاصله ۸۰۰ متری آن قرار دارد» در ابتدای اورامان کردستان قسرار دارد و دارای
خانه هایی با ساختار پلکانی می باشد.
صفحه 39:
صفحه 40:
نمونه سوالات درس اول
۱-جغرافیا را تعریف کنید.
۲مفیهوم لغوی دانش جغرافیا چیست؟
۲-تعریف جغرافیارا ازنظراراتوستن بیان کنید.
ع-اهمیت دانش جغرافیارا بیان کنید.
۵-ارتباط جغرافیارابا سایرعلوم شرح دهید.
-مفاهیم اساسی دردانش جغرافیارا نام ببرید.
۷-چرامکان ها تغیبرمی کنند؟
۸-محیط جغرافیایی چیست وچگونه شکل می گیرد؟
٩-دوگونه عملکرد متفاوت انسان را دررابطه با ارتباط بامحیط را نوشته
و باهم مقایسه کنید.
۰-روش مطالعه دردانش جغرافیا چیست؟
۱-چراراوش مطالعه درجغرافیا ترکیبی یا گلی نگری است؟
۳همیت دیدترکیبی یا کلی نگری را برای جغرافی دان چیست؟
صفحه 41:
صفحه 42:
ad
۵ - چرا جفرافی دان با دید ترکیبی یا کل نگری» موضوعات را مطالعه و بررسی می کند؟
الف( جون انسان بايد نياز هاى خود را از محیط بر طرف سازد
ب( زیرا اجزاء و عوامل محیط جغرافبایی در ارتباط با یکدیگر عمل می کند
ج( زیرا بين همه شاخه های علوم ارتباط وجود دارد
د( چون انسان تحت تأثیر عوامل محیطی است و تأثیر پذیری زیادی ازمحیط دارد