پاورپوینت

تعداد اسلایدهای پاورپوینت : ۴۰ اسلاید این پاورپوینت بر اساس کتاب امان الله صفوی تهیه شده است و برای دانشجویان رشته های علوم تربیتی مناسب است.

علیرضا میرجمهری

صفحه 1:
؟او بر این باور بود که وقتی معلم می‌خواهد یک جزوه بنویسد یا به کلاس برود یا امتحان طراحی کند یا هر کار دیگری که به آموزش مربوط است انجام بدهد. باید بتواند ابتدا تکلیف خودش را مشخص کند که از اين تلاش و فعاليت جه انتظارى دارد. #وقتى معلم هدف خودش را بهتر بدانده دانش‌آموز و دانشجو هم دستاورد بیشتر و بهتری خواهند داشت. هدف اصلی و نهایی بلوم : طراحى كلاس

صفحه 2:

صفحه 3:
:نتایج حاصل از آموزش های شناختی ختم می شود به مهارت های ذهنی » یاد اور ی(دانش) ‎Bloom’s Taxonomy‏ ۰ درک و فهم ‎for Cognitive Dom‏ »کاربرد

صفحه 4:
#دانش. بازشناسی و یادآوری آموخته‌ها مانند مفاهیم. اصطلاحات. قواعد و اصول از مطالب جزئی تا کلی را شامل می‌شود. * کت انش و ترش اطلاعات وا کاهی. کی از متداول بر دس و مهمترین هدف‌های آموزشی به شمار می‌رود. # افعالی که در این سطح به کار می روند عبارتند از: تعریف کنید, لیست كنيدء بيان كنيدء مشخ ص كنيدء طبقه بندى كنيد و نام ببريد. جه 5 ‏ا‎ ty ae

صفحه 5:
نظریه ها:الگوها م ساخت‌ها .| مثالل؛ ‎ees aie‏ eee einai ‏:رحس یت مش هی‎ [۳ aati — میج راهبردی (استراتزیک). مقال» تعرار اطلاعات يكى از راههاى حفظ اطلاعات الست مثال» درك یک كتاب تخصصی علسی دشواز ت از درک یک عتاب عمومی است. صگالی؛ داتش اینکه شخمی در پعضی زمینه ها مطلع و در بعهنی. دیگر بی اطلاع است.

صفحه 6:
۰ کم علم‌آموز می‌تواند: (معنای لغتی را که آموخته است بیان کند. ‎cla toy‏ مختلف یک نقشه جغرافیایی را مشخص کند. قطعه شعری را از حفظ بخواند. ن اصطلاح با فاعاه علمی ا رف کل ‎

صفحه 7:
فراگیری یا فهمیدن, عبارت است از درک و دریافت معنا و مفهوم ظاهری و مستتر در یک مطلب و بیان آن با عبارات و جملاتی که خود علم آموز می‌سازد. #فهميدن يعنى درك مطالبء که فرد از آن طریق درمیبابد که هدف اصلی مطلب مورد نظر چیست. #آموخته ها عمیق تراند. قهمیدن یاد گیری را برای یاد گیرنده معنی دار و رضایت بخش می کند. © مرحله بالاتر از دانش است؛ زیرا در دانش از داوطلب خواسته می‌شود مطالبی را که آموخته» بدون دخل و تصرف زياد در آن به ياد آورد؛ اما در اين طبقه» داوطلب علاوه بر حفظ باید مطالب را بفهمد. © در سطح فهميدن» داوطلب ملزم به تشريح و تفسير معانى اصول است. #افعالى كه در اين سطح به كار ميروند عبار تند از: تشري حعكنيدء بيشبينى كنيد» تفسي ركنيد» استنباط كنيد» خلاصه كنيد و ترجمه كنيد.

صفحه 8:
طبقه شامل سه خوده طبقه_می‌شود: © ترجمه: انتقال معنی از شکلی به شکل دیگر ترجمه از یک سطح انتزاعی به سطحی دیگر بیان یک مطلب ‎wo,‏ ج نمادى به شكل دير توانابى حوائدن علائم مخصوص دكك غلم؛ ترجمه از يك شكل كلامى به شكل كر بركردان مطلب قر زباق خارسی ب قاری © تفت توضیح مطالب از طریق معنی کردن با دادن مثال‌ها یا خلاصه ‎LAST‏ توانایی تفسیر انواع داده‌هاه توانایی درک و بیان اندیشه اصلی یک اثر يا یک مطلب به طورخلاصه. مثال: تفسیر نقشه و نمودار. * برون یابی: بسط دادن اطلاعات و تعمیم نتایج یک تحقیق یا نمونه‌ای از یک گروه به کل گروه شکل دیگر برونیابی؛ درونیابی است که شامل پر

صفحه 9:
op? ‏عبارت است از توانایی کاربرد و استفاده از آموخته‌های پیشین, اصول علمی فرضیههء قضایا و دیگر‎ * ‏مفاهیم انتزاعی در وضعیت مناسب. و موقعیت‌های نوین و حل مسائل جدید و یا استفاده از مطالب و‎ ‏مفاهیم نظری در موارد و موقعیت‌های عملی زندگی بدون این که هیچگونه راه حلی ارائه شود.‎ * در سطح کارگیری, داوطلب ملزم به استفاده از مفاهیم و اصول در حل مسائل است. * رسیدن به اين سطح از توانایی مستلزم فراگیری روشهاء مفاهیم. نظریه هاء اصول و قواعد است. 7 این حیطه فراتر از فهمیدن است. * افعالی که در این سطح به کار میروند عبارتند از: اعمال كنيدء حل کنیدء نشان دهیدء اصلا حكنيد» محاسبه كنيد و اثبات کنید.

صفحه 10:
#تجزیه و تحليل يعنى تقسیم مطالب ‎IS‏ به اجزاء تشکیل دهنده آن» تعيين اجزاء و کشف و بیان روابط بين قسمت‌های مختلف یک مطلب و نحوه سازمان بندی آنها و شناخت اصول حاکم بر ساخت آن مطلب. © در سطح تحلیل» داوطلب ملزم به شکستن ارتباط بین اجزاء یا عناصر تشکیلدهنده آن به گونهای است که سلسله مراتب نسبی اندیشهها یا اعمال به صورت روشنی نشان داده شود. افعالی که در این سطح به کار میروند عبارتند از: متمای زکنید» مقایسه کنید» تشخیص دهید» ارتباط دهید

صفحه 11:
؟اين طبقه از سه خرده طبقه زیر تشکیل می‌شود: *تحلیل عناصر 7 توانایی تشخیص واقعیت‌ها از فرضیه‌ها. توانایی تشخیص فرض‌های بیان نشده در یک مطلب خواندنی. تحلیل روابط 7 توانایی تشخیص روابط علت و معلول از سایر روابط. توانایی تشخیص بیانات مربوط از بیانات نامربوط در یک بحث. ® تحلیل روابط سازمانی 7 تونایی تشخیص نقطه نظرها پا تعصب‌های نویسنده. توانایی تمیز دادن حقایق مسلم از فرضیه ها. طبقه تجزیه و تحلیل مرز مشخصی با طبقات درک و فهم و ارزشیابی ندارد.

صفحه 12:
توانايى ييوند دادن اجزاء به منظور تهيه یک صورت و يا هيئت كلى 7 ابداع و ساختن يك طرح نوين با استفاده از دانستههاى بيشين و خلق يك اثر علمى, ادبى؛ فنی هنری و یا اجتماعى تازه. ‎ae‏ ""ترکیب به عنوان یک تفکر واگرا یکی از نتایج مهم و نهایی آموزش و پرورش است. “افعالى كه در اين سطح به كار میروند عبارتند از: طراح ی کنید» بسازید, گسترش دهید» فرموله کنید» تصو رکنید, تولید کنید, تغییر دهید» بنویسید. "این افعال به دو شکل ظاهر می شوند: أخلق يك اثر نحصر به فرد: ساختن آهنگ های موسیقی. سخنرانی پداهه. سرودن شعر آخلق یک طرح یا مجموعه عملیات برنامه ریزی شده تونایی طراحی نقشه یک ساختمان طبق مشخصات مورد نظر

صفحه 13:
*ارزشيابى داورى آكاهانه درباره ارزش كارهاء انديشه هاء راه حلهاء روشها و غيره براى منظورى معين و بر اساس 7 ارزشیابی «ترین سطح توانایی عقلی است. 7 کسانی که به اين محله از مهارت عقلی می‌رسند توانایی‌های مربوط به تمامی سطوح پیشین را در حیطه شناختی کسب کرده‌اند. ‎٩‏ در سطح ارزشیابی. داوطلب ملزم به داوری در مورد ارزش مطالب بر پایه اصول معين شده است. ‏7 افعالی که در این سطح به کار میروند عبارتند از: تخمین بزنید» ارزیابی کنید» قضاوت کنید و تعیی نکنید کدام بهتر است, داوری درباره‌ی ارزش مطالب و موضوعات برای مقاصد معین. ‎

صفحه 14:
*اين طبقه از دو خرده طبقه زیر تشکیل شده : داوری بر اساس معیارهای درونی: توانایی کاربرد ملاک‌های داده شده برای قضاوت درباره یکک اثر. ها

صفحه 15:

صفحه 16:
1956 2001 Higher Order a 5 Thinking Skills Evaluation ~~~ --77 Create - ‏هت‎ ‎Synthesis > 7 ~ > Evaluate Lower Order Thinking Skills > oo elearningbunch سح

صفحه 17:
هدف‌های حیطه عاطفی با تگرش‌هاء عواطف» علایق و ارزش‌ها سر و کار دارند. وسعت و دامنه رفتار در حیطه عاطفی زیاد و عمیق است. ؟ارزشیابی درجه تحقق هدف‌های رفتاری در آن بسیار مشکل است. توجه, نگرش و عمق ارزش‌های کسب شده در این حیطه. کاری لحظه‌ای نیست و در بسیاری از موارد نیاز به مراقبت و مشاهده مستمر و تجربه طولانی دانش‌آموز دارد. #به اعتقاد بعضی, این حوزه در سطح گسترده ای به مکان های مذهبی و خانواده نیز انتقال یافته است. * برای یک معلم بسیار سخت است که میزان نگرش و احساسات دانش آموزانش را بسنجد. * براى اين كه اين حوزه در محيط آموزشی مفید واقع شود باید فرصت های قابل دست یابی برای فراگیران فراهم گردد.

صفحه 18:
(Receiving) #4 3° (Responding) ‏#واكنش‎ ‎(Valuing)s JS U5 !® (Organizing) 83 oe jue (Characterizing) “+=44 53 ‏#درونی شدن ارزش‎

صفحه 19:
* یادگیرنده نسبت به وجود یک پدیده یا محرک مشخص حساس می شود. یعنی نسبت به دریافت آن ها به طور آگاهانه علاقه پیدا می کند و به طور انتخابی به پدیده یا محرک توجه می کند. در اين سطح از یادگیری. دانش آموز نسبت به مطلب فقط برانگیخته می شود و برای دریافت آن توجه نشان داده و از خود نوعی میل و رغبت اولیه بروز ‎aus‏ * مثال: فراكير در تمام مراحل مختلف تدريس با حركات سر و برقرارى ارتباط چشمی نسیت به موضوع توجه نشان دهد سطوح فرعى: © الف) آكاهى از وجود بديده ها ب) تمايل به دريافت ج) توجه كنترل يا انتخاب شده * هدف هاى تربيتى: آكاهى از وجود وسيله اى به نام سازه نسبت به يادكيرى تمايل نشان دهد؛ با دقت به فعاليت هاى كلاس توجه كند. * فعل های رفتاری: می پرسد. انتخاب می کند. دنبال می کند. نام می برد. گوش می کند. اشاره می کند. با دقت گوش می دهد. نوصیف می کنفد سوالاسی کدد.

صفحه 20:
۴ پس از آنکه دانش آموز برای دریافت مطلبی که به وی آموزش داده می شود. توجه و دقت به خرج داد. از وی ار می رود که نسبت به آن از خود حساست و عکس العمل_نشان دهد. مثلاً در مورد آن مطلب از معلم سزال کند و توضیحات بیشتری بخواهد. مشاهده چنین عکس العمل هایی در یادگیرنده بیانگر پیدایش رفتارهای عاطفی در سطح داکنش_است. این واکنش ممکن است از پیروی و قبول دستورات و انجام تکالیف پیشنهاد ش معلم شروع شود و تا تمایل به انجام تکالیف بیشتر به میل خود و به منظور پیشرفت در یادگیری ادامه یابد. * مثال: فراگیر در مراحل مختلف تدریس بررسی سیستم قلب و عروق در بحثهای گروهی فعالانه شرکت می‌کند. ۶ سطوح فرعی: © الف) تن دادن به واکنش ‏ ب)تمایل به واكنش ج) رضايت در واکنش از سوی ® هدف های تربیتی: قوانین مدرسه را رعایت می کند؛ از مطالعه لذت می برد؛ برای انجام کارهای ویژه داوطلب می شود. فعل های رفتری: موفقت می کند. کمک می کند؛ پیروی می کندء تبريك مى كويدء تمرین می کند.

صفحه 21:
‎et aie‏ رفتار و عمل بخصوصی قایل می شود. رفتار عاطفی در این سطح از پذیرش اولیه یک ارزش شروع می شود و با اعتقاد راسخ به آن ادامه می یابد. ‏* مثال: دانش آموزی سعی می کند علاوه بر اینکه به درس ریاضی توجه کند. تکالیف مربوط به آن را با دقت انجام دهد. در ساعات تدریس این درس غیبت نکند. برای گسترش معلومات و یادگیری خود به مراجع و منابع مختلف مراجعه کند. بخشی از اوقات فراغت خود را به مطالعه این درس اختصاص دهد و در فرصت هایی که پیش می آید جهت پیشرفت دانش آموزان کلاس به آنان کمک نماید. ‏* سطوح فرعی: ‎GIO‏ پذیرش یک ارزش ب) رجحان دادن به یک ارزش ج) تعهد ‎ ‎ ‎ ‏# هدف های تربیتی: به نقش علم در زندگی روزمره ارچ می نهد, نسبت به پیشرفت جامعه احساس تعهد می نسبت به رفاه دیگران علاقه نشان می دهد. ‏فعل های رفتاری: پیشتندم می شنوده تحسین م ی ‎ES‏ تشك رم ى كندء دعوت م ى كنف :سهيم مى تتودء مطالهد می کند. ‎ ‎

صفحه 22:
* در این مرحله. فرد ارزشهای پذیرفته شده و مورد قبول خود را ترجه بندی و تنظیم کرده و نحوه ارتباط و رجحان آنها را نسبت به یکدیگر مشخص می کند. با انجام اين کاره فرد به سلسله مراتبی از ارزشها دست می یابد که در مجموع رفتار وی را تحت کنترل درمی آورد. آن دسته از هدفهای آموزشی و تربیتی که در نهایت به ایجاد یک نظام ارزشی منسجم در یادگیرنده منجر می شود در این سطح ‎gle‏ دارند. * مثال: در این مرحله شخص ممکن است خدمت به همنوع را بالاترین ارزش بداند و برای تحصیلات و ثروت از آن جهت ارزش قائل شود که آورا در خدمت به دیگران کمک می کند. #سطوح فرعی: 7 ۱-مقهوم سازی یک ارزش ۰ ۲- سازمان بندی یک نظام ارزشی هدف های تربیتی: نقش برنامه ریزی منظم در حل مسائل را می شناسد- مطابق توانایی ها علایق و اعتقادات خویش برنامه ای برای و فعل های رفتاری: طرفداری می کند. تغییر می دهد. تنظیم می کند. تعدیل می کند. اصلاح می کند. منظم می کند

صفحه 23:
مى يابد. به عبارت ديكر. ارزشهای کسب شده در وی درونی شده و هر یک جزیی از شخصیت او را تشکیل می دهند. در این مرحله است که فرد به نوعی فلسفه زندگی اعتقاد می یابد و به آن عمل می کند و دیگران نیز او را با فلسفه زندگیش می شناسند و اعمال و رفتارش را در بسیاری از زمینه ها پیش بینی می کنند. * مثال: شمارا به عنوان فردی درس خوان, با انضباط. ساعی. نوعدوست و نظایر آن می شناسد. زیرا نمونه های متعددی از رفتارهای عاطفی مختلف را که بیانگر صفات مذکور است در شما مشاهده می شود. * سطوح فرعی: "3 ۱-نگرش تعمیم یافته ‏ ۲- درونی شدن ارزش ها هدف های تربیتی: برای انجام کار مستقل از خود اعتماد به نفس نشان می دهد-در فعالیت های گروهی عملا همکاری می کند-عادات خوب بهداشتی را جذب می کند. * فعل های رفتاری: تمیز می دهد کیقیت چیزی را تعیپن می کند. خدمت می کند, گلچین م یکنده داوری می کند. قضاوت میکند.

صفحه 24:
2 ) حيطه : 5- تبلور ارزش ها : رفتار كلي مبتني بر ارزش های درونی شده 4 سازمان بتدي : نشان دادن رقتاري حاي از تسیت به ارزش ها 3- آرزش گذاري :نشان دادن رفتاري منطبق بر عقیده در موقعيت هاي كه اجباري براى اطلاعات در میان نباشد 2- واكنش : بذيرش انتظارات از طريق توجه و واكنش تسبت به محرك ها 1- دريافت : آگاهي و توجه نسبت به يديده يا محرك معين

صفحه 25:
#بلوم و همکاران به طبقه بندی هدفهای تربیتی در حیطه روانی - حرکتی علاقهای نشان ندادهاند و دلیل این ام را عدم شواهد و نمونههای کافی از اهداف تربیتی در این حیطه قلمداد کردهاند. 5 برخلاف حیطیهای شناختی و عاطفی ۰ طبقه بندیهایی که در حیطه روانی - حرکنی صورت گرفنه است » در سطح جهانی مورد پذیرش واقع نشده اند. * هدف‌های حوزه روانی- حرکتی, به حرکات و اعمال ماهرانه بدنی چون نوشتن, تايب کردن, نواختن آلات موسیقی» ورزش کردن و انجام دادن مشاغل و حرفه‌های گوناگونی که با فعالیت بدنی و روانی هر دو سروکار دارند. گفته می‌شود. ‎٩‏ زمانی که فرد می‌تواند حرکات مستقل بدنى را ياد بكيرد و يا مهارت‌های مخنلفی را انجام ‎samo‏ اهداف حوزه روانی- حرکتی مورد نظر هستند. ‎

صفحه 26:
طبقه بندی های مختلفی در این حیطه به عمل آمده است که برخی از آنها عبارتند از طبقه بندی دوه "طبقه بندی خانم سیمسون (طبقه بندی کیبلر و بیکر و میلز ‎Gay sab‏ هارو

صفحه 27:
دوه براى انجام مهارت هاى حركتى؛ سه نوع آمادگی را ضروری می داند: #الف) آمادگی شناختی : فرد اطلاعات و آگاهی های لازم در زمینه مهارت مورد نظر را داشته باشد. این آگاهی ها پیش نیاز انجام فعالیت های حرکتی است. ۴ب) آمادگی جسمی: عضو یا اعضای بدن مانند دست و پا چشم و گوش و سایر اندامها برای انجام یک فعالیت حرکتیء تمرین و آمادگی کافی داشته باشند. #ج) آمادكى عاطفى: اين آمادكى به علاقه و تمایل فرد به انجام مهارت حرکتی مربوط می شود از فردی که به انجام مهارتی بی علاقه باشد نمی تواند انتظار داشت که آن را با مهارت مورد نظر انجام دهد.

صفحه 28:
دوه هدف های تربیتی حیطه روانی - حرکتی را از آسان به مشکل در پنج سطح زیر تقسیم بندی کرده است : - تقلید -اجرای مستقل © دقت - هماهنگی حرکات 7ه-عادی شدن

صفحه 29:
#حالتی است که که فرد بدون کمک و راهنمایی دیگران نمی تواند کاری را که جنبه حرکتی دارد درست انجام دهد . اما او می تواند با مشاهده ی مراحل مختلف يك مهارت كه توسط مربی انجام می شود. تقلید نموده و آن را انجام دهد. #هدفهای تربیتی: از ابزار و وسایل تراشکاری آگاهی دارد؛ به تراشکاری تا حدودی علاقه دارد؛ به کمک استاد کار تراشکاری میکند؛ فعل های رفتاری: تمرین م ی کند. تمیز می کند, اشتیاه خود را رفع می کند.

صفحه 30:
؟اجرای مستقل #در اين مرحله سطح یادگیری از مرحله قبلی مقداری بالاتر است و میزان وابستگی یادگیرنده به مربی بسیار ناچیز است . اما نظارت و هدایت مربی ادامه دارد. به زبان ساده تر انجام عمل بدون وابستگی به مربی اما با نظارت او . #هدفهای تربیتی: به تنهایی تراشکاری می کند؛ لفعل های رفتاری: رنگ می کند »ارة م ی کند, هی باقد » مسواک می زند »نلعن می گیرد.

صفحه 31:
#در این مرحله فراگیر کار را با سرعت و ظرافت بیشتر از مرحله قبل انجام می دهد. اشتباهات خود را کاهش می دهد اما نظارت و راهنمایی مربی همچنان کارساز است. این مرحله در واقع انجام عمل با سرعت و دقت بیشتر از مرحله قبل اما همچنان با نقش داشتن مربی در انجام کار. #هدفهای تربیتی: با دقت وسرعت جوشکاری می کند؛ با دقت رادیو را تعمیر می رک #فعل های رفتاری: گج کاری می کند, سیم کشی می کند. تعمیر م ی کند.

صفحه 32:
#هماهنگی حرکات. یعنی برقراری هماهنگی بین مجموعه ای از اعمال, بارعایت نظم و کارایی لازم. در اين سطح از یادگیری فراگیر. توانایی انجام دادن هماهنگ چندین حرکت را بطور همزمان دارد. مثلاً در حالی که متنی را می خواند. بدون نگاه کردن به دکمه های کیبورد کامپیوتر ۰ تايب مى كند. #هدفهای تربیتی: با هماهنگی چشم و دست مجسمه می سازد؛ با هماهنگی چشم و دست چکش زنی می کند. فعل های رفتاری: دوچرخه سواری می کند . تیر اندازی می کند. با چرخ خیاطی می دوزد.

صفحه 33:
*عادی شدن #در این سطح فراگیر بطور خودکار به انجام کار یا فعالیت مورد نظر به راحتی و عادی می پردازد. هدفهای تربیتی: با مهارت رانندگی می کند. با مهارت قالی می بافد. #فعل های رفتاری: همزمان ترمز و كلاج را فشار می دهد. با مهارت خیاطی می کند. با مهارت تعمير می کند.

صفحه 34:
طبقه بندي خانم سیمسون در حیطه رواني - حركتي خانم سیمسون هدفهای تربیتی در حیطه روانی - حرکتی را نه تنه برای به طورکلی برای آموزش و پرورش مورد تاکید قرارمیدهد * هدفهاى اين حيطه را در ينج طبقه اصلی و فرعی تقسیم بندی میکند: 7الف- ادراک حسی (تحریک حسی. نشانه یابی. تبدیل) آب) آمادگی (ذهنی. جسمی, عاطفی) (ج) واکنش هدایت شده (تقلید. آزمایش و خطا) 9°( عادی شدن بیت بدنی وآموزش فنی, بلکه 7" رفتارپیچیده آشکار (زدودن تردید. عمل خودکار)

صفحه 35:
طبقه بندي خانم سیمسون در حیطه رواني - حركتي #الف - ادراک ( حسی): به وسیله حواس ازوجود اشیاء. کیفیتهاوروابط آگاه ميشویم. که شامل: ۱- تحریک حسی: حس بینایی- شنوایی- لامسه- چشایی- بویایی- تعادل عضلانی؛۲- نشانهیابی: پس ازتحریک حسی مسئله ای دررابطه باآن مطرح ميشود. مثلا با تفییرصدای موتوراتومبیل متوجه اشکال می شویم. 7۳ تبدیل: فرایندی ذهنی که طی آن نشانه ها به عمل تبدیل میشود مانند پختن غذا ازروی دستورالعمل. ‎(O°‏ آمادگی: تطبیق مقدماتی برای عمل یا تجربه ویژه که شامل: ۱- آمادگی ذهنی: منظورآگاهي ها ودانستنیهایی است که پیش نیازعمل میباشد. آگاهی ازانجام مراحل یک آزمایش درعلوم تجربی. ۲- آمادگی جسمی: توانایی درشکل دادن اعضای بدن برای انجام عمل حرکتی . قراردادن ار ‎eee‏ و( عمل حركتى. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 36:
طبقه بندي خانم سیمسون در حیطه رواني - حركتي ی ۳۳۳۳ #ج) واکنش هدایت شده: عمل رفتاری آشکاری است که تحت راهنمایی مربی از فرد سرمي زند. که شامل: ۱- تقلید: مانند تکرارحرکت های مربی درشناء ۲- آزمایش وخطا: تجربه راه های مختلف یافتن مناسب ترین روش. #د) عادی شدن: دراين مرحله فرد با اعتماد به نفس ومهارت عملی راانجام میدهد. مانند پختن کیک بدون کمک ازدیگری. ۴ رفتارپیچیده آشکار: فرد یک عمل حرکتی که دارای الگوی پیچیده است انجام میدهد. که شامل. ۲ - زهودن تردیدء عمل بدون شک وتردید» ۲- عمل خودکار: فردعملی راکه ازمهارت های حرکتی ظریف و هماهنگ تشکیل شده به آسانی و باکنترل عضلانی انجام مي دهد. مانند نواختن ویولون

صفحه 37:
* طبقه بندى كيبلر: بيكر و ميلز در حيطه روانی - حرکتی. به شیوه ای که حیطههای شناختى و عاطفى سازمان يافتهاند. تسلسل و بيوستكى ندارد و مخطلف أن به يكديكر وقبسته تيستدد * اين طبقهبتدى براساس رشد كودك وحركت اندامهاى بدن وهماهنكى بين آنها صورت كرفته است. ازآن ميتوان درامور تربيت بدنى و آموزشهاى قبل ازدیستان. آموزشهای دیستانی وکودکان عقب مانده ذهنى استفاده كرد. * اين طبقه بندى داراى جهارطبقه اصلى كه هريك داراى تقسيمات فرعى ميباشند. 7 الف) حرکات عضلانی بدن 7 ب) حرکات ظریف وهماهنگ اعضای بدن 7 ج) رفتارهای ارتباطی صامت 7_د)رفتارهای کلا

صفحه 38:
*الف) حرکات عضلانی بدن 7 حرکات عضلههای قوقانی بدن: مثل بالا بردن شانه ها ود حرکات عضلات تحتانى: ‎al‏ ساقها:مئل دویدن ۱۰۰ متر در۵! اه حرکاتی که مستلزم دوعضویا بیشتراست: مثل شنا *ب) حرکات ظریف وهماهنگ اعضای بدن ۱. حرکات لمسی مربوط به انگشت ودست: حس لامسه بدون دخالت حس بینایی. ۳ حرکات هماهنگ چشم ودست: مثل ترسیم تابلو نقاشی ‎TO‏ حرکات هماهنگ دست وگوش: نواختن آهنگ ‎ .۴ ٩‏ حرکات هماهنگ دست. پاوچشم: مثل آبشارزدن دروالیبال ‏7 ۵ حرکات هماهنگ دست. پاه چشم وگوش راندن اتومبیل ‎

صفحه 39:
طبقه بندي کیبلر» بیکر و میلز در حیطه رواني - حركتي *ج) رفتارهای ارتباطی صامت: بدون استفاده از کلام گفتاری به منظورارسال پیام. ‎ .‏ تغییرحالت صورت: مثل حالت عطوفت با نگاه مهرآمیز ‎YO‏ ایماواشاره با دست: مثل دوانگشت به نشانه پیروزی 52 حرکات بدنی: مثل حرکات صامت معلم دانش آموزان ناشنوا #د) رفتارهای کلامی: که به وسیله زبان ودهان تولید ميشود. ‎٩‏ . تولید صداءمانند ادای صوتهای حروف صدادار ۳ تلفظ هجاها واصوات وتبدیل آنها به کلمات و پیام معنی دار مثل از حفظ خواندن شعرباتلفظ صحیح. ‎O‏ بلند گفتن مانند فریا 5 ‎FO‏ هماهنگی صدا با حرکات چهره. مثل تبریک به دیگران که با شادی چهره است ‎ ‎ ‎

صفحه 40:
هارو اصطلاح روانی - حرکتی کلیه حرکتهای ارادی و قابل مشاهده انسان که به حیطه یادگیری مربوط میشود را شامل ميشود. که دارای شش سطح اصلی و سطوح فرعی است. این طبقه بندی ‎oe‏ ا ا رد *١-حركتهاى‏ بازتابى: اعمالى كه در حضور بعضى محركها به طور نانكاهانه اتفاق ميافتند. -حرکتهای مقدماتیاساسی: حرکتهای اساسی تشکیل یافته از مجموعهای از حرکتها بازتابی که اساس حرکتهای ماهرانه پیچیده را تشکیل میدهند . .تواناییهای ادراکی: دادن پاسخ مناسب به اطلاعات دریافت شده از راه حواس . -تواناییهای جسمانی: رشد تواناییهای کلی در زمینههای استقامت . قدرت . انعطاف پذیری و ‎SME‏ . ۵-حرکتهای ماهرانه:انجام اعمال پیچیده با درجهای از مهارت یا تسلط *۶-رتباط غیر گفتاری: ایجاد ارتباط از طریق حرکتهای پیچیدهای که احساس . ذ دیگری انتقال میدهد . یا علاقه فرد را به فرد

بلوم (سطوح یادگیری بلوم)بندی اهداف تربیتی طبقه ‏بلوم از منظر یک معلم به بحث آموزش و یادگیری نگاه میک‌رد. او بر این باور بود ک‌ه وقتی معلم میخ‌واهد یک جزوه بنویسد یا به ک‌لسا برود یا امتحان طراحی ک‌ند یا هر ک‌ار دیگری ک‌ه به آموزش مربوط است انجام بدهد ،باید بتواند ابتدا تکلیف خ‌ودش را مشخص ک‌ند ک‌ه از این تلش و فعالیت چه انتظاری دارد. ‏وقتی معلم هدف خ‌ودش را بهتر بداند ،دانشآموز و دانشجو هم دستاورد بیشتر و بهتری خ‌واهند داشت. هدف اصلی و نهایی بلوم : طراحی ک‌لسا انواع حیطه هاي یادگیري حیطه شناختي حیطه عاطفی ‏CA ‏P حیطه روانی-حرکتی ‏Cognitive domain ‏Affective domain ‏Psychomotor domain حیطه شناختی :نتایج حاصل از آموزش های شناختی ختم می شود به مهارت های ذهنی ،یادآوری(دانش) ،درک و فهم ،کاربرد ،تجزیه و تحلیل ترکیب و ارزشیابی دانش ‏دانش ،بازشناسی و یادآوری آموخ‌تهها ،مانند مفاهیم ،اصطلحات، قواعد و اصول از مطالب جزئی تا ک‌لی را شامل میشود. ‏ک‌سب دانش و گسترش اطلعات و آگاهی ،یکی از متداولترین و مهمترین هدفهای آموزشی به شمار میرود. افعالی ک‌ه در این سطح به ک‌ار می روند عبارتند از :تعریف ک‌نید ،لیست ک‌نید ،بیان ک‌نید ،مشخص ک‌نید ،طبقه بندی ک‌نید و نام ببرید .چه ک‌سی؟ ک‌ی؟ ک‌جا؟ چه؟ BMSU – NF ysvahabi@gmail.com رفتارهای قلمرو دانش علمآموز میتواند: ‏معنای لغتی را ک‌ه آموخ‌ته است بیان ک‌ند. ‏بخشهای مختلف یک نقشه جغرافیایی را مشخص ک‌ند. ‏قطعه شعری را از حفظ بخواند. ‏یک اصطلحا یا قاعده علمی را تعریف ک‌ند. درک و فهم فراگیری یا فهمیدن ،عبارت است از درک و دریافت معنا و مفهوم ظاهری و مستتر در یک مطلب و بیان آن با عبارات و جملتای که خود علمآموز میسازد. فهمیدن یعنی درک مطالب ،که فرد از آن طریق درمییابد که هدف اصلی مطلب مورد نظر چیست. ‏آموخته ها عمیق تاراند. فهمیدن یادگیری را برای یادگیرنده معنی دار و رضایت بخش می کند. مرحله بالتار از دانش است؛ زیرا در دانش از داوطلب خواسته میش‌ود مطالبی را که آموخته ،بدون دخل و تاصرف زیاد در آن به یاد آورد؛ اما در این طبقه ،داوطلب علوه بر حفظ ،باید مطالب را بفهمد. در سطح فهمیدن ،داوطلب ملزم به تاشریح و تافسیر معانی اصول است. افعالی که در این سطح به کار میروند عبارتاند از :تاشریح کنید ،پیشبینی کنید ،تافسیر کنید ،استنباط کنید، خلصه کنید و تارجمه کنید. درک و فهم این طبقه ش‌امل سه خرده طبقه میش‌ود: ترجمه: انتقال معنی از ش‌کلی به ش‌کل دیگر ،تارجمه از یک سطح انتزاعی به سطحی دیگر ،بیان یک مطلب پیچیده به زبان ساده ،تارجمه از یک نمادی به ش‌کل دیگر ،تاوانایی خواندن علئام مخصوص یک علم ،تارجمه از یک ش‌کل کلمی به ش‌کل دیگر ،برگردان مطلب از زبان خارجی به فارسی. تفسیر: تاوضیح مطالب از طریق معنی کردن با دادن مثالها یا خلصه آنها ،تاوانایی تافسیر انواع دادهها ،تاوانایی درک و بیان اندیشه اصلی یک اثر یا یک مطلب به طورخلصه .مثال :تافسیر نقشه و نمودار. برون یابی: بسط دادن اطلعات و تاعمیم نتایج یک تاحقیق یا نمونهای از یک گروه به کل گروه ،ش‌کل دیگر برونیابی ،درونیابی است که ش‌امل پر کردن فواصل موجود در یک رش‌ته اطلعات است. کاربرد ‏کاربرد عبارت است از توانایی ک‌اربرد و استفاده از آموخ‌تههای پیشین ،اصول علمی فرضیهها ،قضایا و دیگر مفاهیم انتزاعی در وضعیت مناسب ،و موقعیتهای نوین و حل مسائل جدید و یا استفاده از مطالب و مفاهیم نظری در موارد و موقعیتهای عملی زندگی بدون این ک‌ه هیچگونه راه حلی ارائه شود. در سطح ک‌ارگیری ،داوطلب ملزم به استفاده از مفاهیم و اصول در حل مسائل است. رسیدن به این سطح از توانایی مستلزم فراگیری روشها ،مفاهیم ،نظریه ها ،اصول و قواعد است. این حیطه فراتر از فهمیدن است. افعالی ک‌ه در این سطح به ک‌ار میروند عبارتند از :اعمال کنید ،حل کنید ،نشان دهید، اصلحا کنید ،محاسبه کنید و اثبات کنید. تجزیه و تحلیل ‏تجزیه و تحلیل یعنی تاقسیم مطالب کلی به اجزاء تاشکیل دهنده آن ،تاعیین اجزاء و کشف و بیان روابط بین قسمتهای مختلف یک مطلب و نحوه سازمان بندی آنها و ش‌ناخت اصول حاکم بر ساخت آن مطلب. در سطح تاحلیل ،داوطلب ملزم به ش‌کستن ارتاباط بین اجزاء یا عناصر تاشکیلدهنده آن به گونهای است که سلسله مراتاب نسبی اندیشهها یا اعمال به صورت روش‌نی نشان داده ش‌ود. افعالی که در این سطح به کار میروند عبارتاند از :متمایز کنید ،مقایسه کنید، تاشخیص دهید ،ارتاباط دهید. تجزیه و تحلیل این طبقه از سه خرده طبقه زیر تشکیل میشود: ‏تحلیل عناصر توانایی تشخیص واقعیتها از فرضیهها ،توانایی تشخیص فرضهای بیان نشده در یک مطلب خ‌واندنی. ‏تحلیل روابط توانایی تشخیص روابط علت و معلول از سایر روابط ،توانایی تشخیص بیانات مربوط از بیانات نامربوط در یک بحث. ‏تحلیل روابط سازمانی توانایی تشخیص نقطه نظرها یا تعصبهای نویسنده ،توانایی تمیز دادن حقایق مسلم از فرضیه ها. طبقه تجزیه و تحلیل مرز مشخصی با طبقات درک و فهم و ارزشیابی ندارد. ترکیب ‏ترکیب ‏توانایی پیوند دادن اجزاء به منظور تهیه یک صورت و یا هیئت ک‌لی ابداع و ساخ‌تن یک طرحا نوین با استفاده از دانستههای پیشین و خ‌لق یک اثر علمی ،ادبی ،فنی ،هنری و یا اجتماعی تازه. ‏ترک‌یب به عنوان یک تفکر واگرا یکی از نتایج مهم و نهایی آموزش و پرورش است. ‏افعالی ک‌ه در این سطح به ک‌ار میروند عبارتند از :طراحی کنید ،بسازید ،گسترش دهید ،فرموله کنید، تاصور کنید ،تاولید کنید ،تاغییر دهید ،بنویسید. ‏این افعال به دو شکل ظاهر می شوند: ‏خ‌لق یک اثر نحصر به فرد :ساخ‌تن آهنگ های موسیقی ،سخنرانی بداهه ،سرودن شعر ‏خ‌لق یک طرحا یا مجموعه عملیات برنامه ریزی شده :توانایی طراحی نقشه یک ساخ‌تمان طبق مشخصات مورد نظر ارزشیابی ‏ارزشیابی داوری آگاهانه درباره ارزش ک‌ارها ،اندیشه ها ،راه حلها ،روشها و غیره برای منظوری معین و بر اساسا ملک‌ی مشخص. ارزشیابی پیچیدهترین سطح توانایی عقلی است. ک‌سانی ک‌ه به این محله از مهارت عقلی میرسند تواناییهای مربوط به تمامی سطوحا پیشین را در حیطه شناخ‌تی ک‌سب ک‌ردهاند. در سطح ارزشیابی ،داوطلب ملزم به داوری در مورد ارزش مطالب بر پایه اصول معین شده است. افعالی ک‌ه در این سطح به ک‌ار میروند عبارتند از :تاخمین بزنید ،ارزیابی کنید ،قضاوت کنید و تاعیین کنید کدام بهتر است ،داوری دربارهی ارزش مطالب و موضوعات برای مقاصد معین. ارزشیابی ‏این طبقه از دو خرده طبقه زیر تشکیل شده : .1داوری بر اساس معیارهای درونی :تاوانایی کاربرد ملکهای داده ش‌ده برای قضاوت درباره یک اثر. .2داوری بر اساس معیارهای بیرونی :قضاوت با مقایسه دو اثر خت سطوح حیطه شنا ی ارزشیابی ترکیب ترکیب تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل کاربرد کاربرد کاربرد کاربرد درک درک درک درک درک دانش دانش دانش دانش دانش دانش حیطه عاطفی هدفهاى حیطه عاطفى با نگرشها ،عواطف ،علیق و ارزشها سر و ک‌ار دارند. ‏وسعت و دامنه رفتار در حیطه عاطفى زیاد و عمیق است. ‏ارزشیابى درجه تحقق هدفهاى رفتارى در آن بسیار مشکل است. سنجش میزان توجه ،نگرش و عمق ارزشهاى ک‌سب شده در این حیطه ،ک‌ارى لحظهاى نیست و در بسیارى از موارد نیاز به مراقبت و مشاهده مستمر و تجربه طولنى دانشآموز دارد. به اعتقاد بعضی ،این حوزه در سطح گسترده ای به مکان های مذهبی و خ‌انواده نیز انتقال یافته است. برای یک معلم بسیار سخت است ک‌ه میزان نگرش و احساسات دانش آموزانش را بسنجد. برای این ک‌ه این حوزه در محیط آموزشی مفید واقع شود باید فرصت های قابل دست یابی برای فراگیران فراهم گردد. سطوح حیطه عاطفی ‏دریافت ()Receiving ‏واکنش ()Responding ‏ارزش گذاری()Valuing ‏سازمان دهی ()Organizing ‏درونی شدن ارزش در شخصیت()Characterizing دریافت (توجه) یادگیرنده نسبت به وجود یک پدیده یا محرک مشخص حساسا می شود ،یعنی نسبت به دریافت آن ها به طور آگاهانه علقه پیدا می ک‌ند و به طور انتخابی به پدیده یا محرک توجه می ک‌ند .در این سطح از یادگیری ،دانش آموز نسبت به مطلب فقط برانگیخته می شود و برای دریافت آن توجه نشان داده و از خ‌ود نوعی میل و رغبت اولیه بروز می دهد. ‏ مثال :فراگیر در تمام مراحل مختلف تدریس با حرک‌ات سر و برقراری ارتباط چشمی نسبت به موضوع توجه نشان دهد سطوحا فرعی: الف( آگاهی از وجود پدیده ها ب( تمایل به دریافت ج( توجه ک‌نترل یا انتخاب شده هدف های تربیتی :آگاهی از وجود وسیله ای به نام ساز؛ نسبت به یادگیری تمایل نشان دهد؛ با دقت به فعالیت های ک‌لسا توجه ک‌ند. فعل های رفتاری :می پرسد ،انتخاب می ک‌ند ،دنبال می ک‌ند ،نام می برد ،گوش می ک‌ند ،اشاره می ک‌ند ،با دقت گوش می دهد ،توصیف می ک‌ند ،سؤال می ک‌ند. واکنش(پاسخ) پس از آنکه دانش آموز برای دریافت مطلبی ک‌ه به وی آموزش داده می شود ،توجه و دقت به خ‌رج داد ،از وی انتظار می رود ک‌ه نسبت به آن از خ‌ود حساسیت و عکس العمل نشان دهد ،مثلل در مورد آن مطلب از معلم سؤال ک‌ند و توضیحات بیشتری بخواهد ،مشاهده چنین عکس العمل هایی در یادگیرنده بیانگر پیدایش رفتارهای عاطفی در سطح واک‌نش است .این واک‌نش ممکن است از پیروی و قبول دستورات و انجام تکالیف پیشنهاد شده از سوی معلم شروع شود و تا تمایل به انجام تکالیف بیشتر به میل خ‌ود و به منظور پیشرفت در یادگیری ادامه یابد. مثال :فراگیر در مراحل مختلف تدریس بررسی سیستم قلب و عروق در بحثهای گروهی فعالنه شرک‌ت میک‌ند سطوحا فرعی: الف( تن دادن به واک‌نش ب(تمایل به واک‌نش ج( رضایت در واک‌نش هدف های تربیتی :قوانین مدرسه را رعایت می ک‌ند؛ از مطالعه لذت می برد؛ برای انجام ک‌ارهای ویژه داوطلب می شود. فعل های رفتاری :موافقت می ک‌ند ،ک‌مک می ک‌ند ،پیروی می ک‌ند ،تبریک می گوید ،تمرین می ک‌ند. ارزش گذاری(ارج نهادن) ارزش گذاری در واقع آن بهاء و ارزشی است ک‌ه شخص برای یک پدیده یا رفتار و عمل بخصوصی قایل می شود. رفتار عاطفی در این سطح از پذیرش اولیه یک ارزش شروع می شود و با اعتقاد راسخ به آن ادامه می یابد. مثال :دانش آموزی سعی می ک‌ند علوه بر اینکه به درسا ریاضی توجه ک‌ند ،تکالیف مربوط به آن را با دقت انجام دهد ،در ساعات تدریس این درسا غیبت نکند ،برای گسترش معلومات و یادگیری خ‌ود به مراجع و منابع مختلف مراجعه ک‌ند ،بخشی از اوقات فراغت خ‌ود را به مطالعه این درسا اخ‌تصاص دهد و در فرصت هایی ک‌ه پیش می آید جهت پیشرفت دانش آموزان ک‌لسا به آنان ک‌مک نماید. سطوحا فرعی: الف( پذیرش یک ارزش ب( رجحان دادن به یک ارزش ج( تعهد هدف های تربیتی :به نقش علم در زندگی روزمره ارج می نهد ,نسبت به پیشرفت جامعه احساسا تعهد می ک‌ند، نسبت به رفاه دیگران علقه نشان می دهد. فعل های رفتاری :پیشقدم می شود ،تحسین می ک‌ند ،تشکر می ک‌ند ،دعوت می ک‌ند ،سهیم می شود ،مطالعه می ک‌ند. سازماندهی ارزش ها در این مرحله ،فرد ارزشهای پذیرفته شده و مورد قبول خ‌ود را درجه بندی و تنظیم ک‌رده و نحوه ارتباط و رجحان آنها را نسبت به یکدیگر مشخص می ک‌ند .با انجام این ک‌ار ،فرد به سلسله مراتبی از ارزشها دست می یابد ک‌ه در مجموع رفتار وی را تحت ک‌نترل درمی آورد .آن دسته از هدفهای آموزشی و تربیتی ک‌ه در نهایت به ایجاد یک نظام ارزشی منسجم در یادگیرنده منجر می شود در این سطح جای دارند. مثال :در این مرحله شخص ممکن است خ‌دمت به همنوع را بالترین ارزش بداند و برای تحصیلت و ثروت از آن جهت ارزش قائل شود ک‌ه او را در خ‌دمت به دیگران ک‌مک می ک‌ند. سطوحا فرعی: ‏ -1مفهوم سازی یک ارزش -2سازمان بندی یک نظام ارزشی هدف های تربیتی :نقش برنامه ریزی منظم در حل مسائل را می شناسد -مطابق توانایی ها ،علیق و اعتقادات خ‌ویش برنامه ای برای زندگی خ‌ود تدوین می ک‌ند. فعل های رفتاری :طرفداری می ک‌ند ،تغییر می دهد ،تنظیم می ک‌ند ،تعدیل می ک‌ند ،اصلحا می ک‌ند ،منظم می ک‌ند تبلور ارزش ها در شخصیت در این سطح ،یادگیرنده به نوعی شخصیت و الگوهای رفتاری ثابت و پایدار ک‌ه جزیی از خ‌وی و منش ویژه او را تشکیل می دهد ،دست می یابد .به عبارت دیگر ،ارزشهای ک‌سب شده در وی درونی شده و هر یک جزیی از شخصیت او را تشکیل می دهند .در این مرحله است ک‌ه فرد به نوعی فلسفه زندگی اعتقاد می یابد و به آن عمل می ک‌ند و دیگران نیز او را با فلسفه زندگیش می شناسند و اعمال و رفتارش را در بسیاری از زمینه ها پیش بینی می ک‌نند. مثال :شما را به عنوان فردی درسا خ‌وان ،با انضباط ،ساعی ،نوعدوست و نظایر آن می شناسد ،زیرا نمونه های متعددی از رفتارهای عاطفی مختلف را ک‌ه بیانگر صفات مذک‌ور است در شما مشاهده می شود. • سطوحا فرعی: -1 نگرش تعمیم یافته -2درونی شدن ارزش ها • هدف های تربیتی :برای انجام ک‌ار مستقل از خ‌ود اعتماد به نفس نشان می دهد-در فعالیت های گروهی عمل همکاری می ک‌ند-عادات خ‌وب بهداشتی را جذب می ک‌ند. • فعل های رفتاری :تمیز می دهد ،ک‌یفیت چیزی را تعیین می ک‌ند ،خ‌دمت می ک‌ند ،گلچین می ک‌ند ،داوری می ک‌ند ،قضاوت می ک‌ند حیطه رواني – حرکتي بلوم و همکاران به طبقه بندی هدفهای تربیتی در حیطه روانی – حرک‌تی علقهای نشان ندادهاند و دلیل این امر را عدم شواهد و نمونههای ک‌افی از اهداف تربیتی در این حیطه قلمداد ک‌ردهاند. برخ‌لف حیطههای شناخ‌تی و عاطفی ،طبقه بندیهایی ک‌ه در حیطه روانی – حرک‌تی صورت گرفته است ،در سطح جهانی مورد پذیرش واقع نشده اند. هدفهای حوزه روانی -حرک‌تی ،به حرک‌ات و اعمال ماهرانه بدنی چون نوشتن ،تایپ ک‌ردن ،نواخ‌تن آلت موسیقی ،ورزش ک‌ردن و انجام دادن مشاغل و حرفههای گوناگونی ک‌ه با فعالیت بدنی و روانی هر دو سروک‌ار دارند ،گفته میشود. زمانی ک‌ه فرد میتواند حرک‌ات مستقل بدنی را یاد بگیرد و یا مهارتهای مختلفی را انجام دهد ،اهداف حوزه روانی -حرک‌تی مورد نظر هستند. حیطه رواني – حرکتي طبقه بندی های مختلفی در این حیطه به عمل آمده است ک‌ه برخ‌ی از آنها عبارتند از: ‏طبقه بندي دوه ‏طبقه بندي خانم سیمسون ‏طبقه بندي کیبلر و بیکر و میلز ‏طبقه بندي هارو طبقه بندي دوه از حوزه رواني -حرکتي ‏دوه برای انجام مهارت های حرک‌تی ،سه نوع آمادگی را ضروری می داند: ‏الف( آمادگی شناخ‌تی :فرد اطلعات و آگاهی های لزم در زمینه مهارت مورد نظر را داشته باشد .این آگاهی ها پیش نیاز انجام فعالیت های حرک‌تی است. ‏ب( آمادگی جسمی :عضو یا اعضای بدن مانند دست و پا چشم و گوش و سایر اندامها برای انجام یک فعالیت حرک‌تی ،تمرین و آمادگی ک‌افی داشته باشند. ‏ج( آمادگی عاطفی :این آمادگی به علقه و تمایل فرد به انجام مهارت حرک‌تی مربوط می شود از فردی ک‌ه به انجام مهارتی بی علقه باشد نمی تواند انتظار داشت ک‌ه آن را با مهارت مورد نظر انجام دهد. طبقه بندي دوه از حوزه رواني -حرکتي دوه هدف های تربیتی حیطه روانی -حرک‌تی را از آسان به مشکل در پنج سطح زیر تقسیم بندی ک‌رده است : -1تقلید -2اجراي مستقل -3دقت -4هماهنگی حرکات -5عادي شدن طبقه بندي دوه از حوزه رواني -حرکتي ‏ تقلید حالتی است ک‌ه ک‌ه فرد بدون ک‌مک و راهنمایی دیگران نمی تواند ک‌اری را ک‌ه جنبه حرک‌تی دارد درست انجام دهد .اما او می تواند با مشاهده ی مراحل مختلف یک مهارت ک‌ه توسط مربی انجام می شود ،تقلید نموده و آن را انجام دهد. ‏هدفهای تربیتی :از ابزار و وسایل تراشکاری آگاهی دارد؛ به تراشکاری تا حدودی علقه دارد؛ به ک‌مک استاد ک‌ار تراشکاری میکند؛ ‏فعل های رفتاری :تمرین می ک‌ند ،تمیز می ک‌ند ،اشتباه خ‌ود را رفع می ک‌ند. طبقه بندي دوه از حوزه رواني -حرکتي ‏اجراي مستقل در ای ن مرحل ه س طح یادگیری از مرحل ه قبل ی مقداری بالتر است و میزان وابستگی یادگیرنده به مربی بسیار ناچیز است .اما نظارت و هدایت مربی ادامه دارد .به زبان ساده تر انجام عمل بدون وابستگی به مربی اما با نظارت او . ‏هدفهای تربیتی :به تنهایی تراشکاری می ک‌ند؛ ‏فعل های رفتاری :رنگ می ک‌ند ،اره می ک‌ند ،می بافد ،مسواک می زند ،ناخ‌ن می گیرد. طبقه بندي دوه از حوزه رواني -حرکتي ‏دقت در این مرحله فراگیر ک‌ار را با سرعت و ظرافت بیشتر از مرحله قبل انجام می ده د ،اشتباهات خ‌ود را ک‌اه ش م ی ده د ،ام ا نظارت و راهنمای ی مربی همچنان ک‌ارساز است .این مرحله در واقع انجام عمل با سرعت و دقت بیشتر از مرحله قبل اما همچنان با نقش داشتن مربی در انجام ک‌ار. ‏هدفهای تربیتی :با دقت وسرعت جوشکاری می ک‌ند؛ با دقت رادیو را تعمیر می ک‌ند. ‏فعل های رفتاری :گچ ک‌اری می ک‌ند ،سیم ک‌شی می ک‌ند ،تعمیر می ک‌ند. طبقه بندي دوه از حوزه رواني -حرکتي ‏هماهنگی حرکات هماهنگ ی حرک‌ات ،یعن ی برقراری هماهنگ ی بی ن مجموع ه ای از اعمال ،بارعای ت نظم و ک‌ارایی لزم .در این سطح از یادگیری فراگیر ،توانایی انجام دادن هماهنگ چندین حرک‌ت را بطور همزمان دارد .مث لل در حالی ک‌ه متنی را می خ‌واند ،بدون نگاه ک‌ردن به دک‌مه های ک‌یبورد ک‌امپیوتر ،تایپ می ک‌ند. ‏هدفهای تربیتی :با هماهنگی چشم و دست مجسمه می سازد؛ با هماهنگی چشم و دست چکش زنی می ک‌ند. ‏فعل های رفتاری :دوچرخ‌ه سواری می ک‌ند ،تیر اندازی می ک‌ند .با چرخ خ‌یاطی می دوزد. طبقه بندي دوه از حوزه رواني -حرکتي ‏عادي شدن در این سطح فراگیر بطور خ‌ودک‌ار به انجام ک‌ار یا فعالیت مورد نظر به راحتی و عادی می پردازد. ‏هدفهای تربیتی :با مهارت رانندگی می ک‌ند ،با مهارت قالی می بافد. ‏فعل های رفتاری :همزمان ترمز و ک‌لچا را فشار می دهد ،با مهارت خ‌یاطی می ک‌ند ،با مهارت تعمیر می ک‌ند. طبقه بندي خانم سیمسون در حیطه رواني – حرکتي خ‌انم سیمسون هدفهای تربیتی در حیطه روانی – حرک‌تی را نه تنها برای تربیت بدنی وآموزش فنی ،بلکه به طورک‌لی برای آموزش و پرورش مورد تاک‌ید قرارمیدهد هدفهای این حیطه را در پنچ طبقه اصلی و فرعی تقسیم بندی میکند: ‏الف -ادراک حسی )تحریک حسی ،نشانه یابی ،تبدیل( ‏ب( آمادگی )ذهنی ،جسمی ،عاطفی( ‏ج( واکنش هدایت شده )تقلید ،آزمایش و خطا( ‏د( عادي شدن ‏ه( رفتارپیچیده آشکار )زدودن تردید ،عمل خودکار( طبقه بندي خانم سیمسون در حیطه رواني – حرکتي ‏الف -ادراک ) حسی( :به وسیله حواسا ازوجود اشیاء ،ک‌یفیتها،وروابط آگاه میشویم ،ک‌ه شامل: -1تحریک حسی :حس بینایی -شنوایی -لمسه -چشایی -بویایی -تعادل عضلنی؛ -2نشانهیابی: پس ازتحریک حسی مسئله ای دررابطه باآن مطرحا میشود .مثل با تغییرصدای موتوراتومبیل متوجه اشکال می شویم -3 .تبدیل :فرایندی ذهنی ک‌ه طی آن نشانه ها به عمل تبدیل میشود مانند پختن غذا ازروی دستورالعمل. ‏ب( آمادگی :تطبیق مقدماتی برای عمل یا تجربه ویژه ک‌ه شامل -1 :آمادگی ذهنی :منظورآگاهی ها ودانستنیهایی است ک‌ه پیش نیازعمل میباشد .آگاهی ازانجام مراحل یک آزمایش درعلوم تجربی -2 ،آمادگی جسمی :توانایی درشکل دادن اعضای بدن برای انجام عمل حرک‌تی .قراردادن انگشت روی دک‌مه ک‌امپیوتر -3،آمادگی عاطفی :داشتن نگرش مناسب واشتیاق برای انجام یک عمل حرک‌تی. طبقه بندي خانم سیمسون در حیطه رواني – حرکتي ‏ج( واکنش هدایت شده :عمل رفتاری آشکاری است ک‌ه تحت راهنمایی مربی از فرد سرمی زند .ک‌ه شامل -1 :تقلید :مانند تکرارحرک‌ت های مربی درشنا -2 ،آزمایش وخ‌طا :تجربه راه های مختلف ،یافتن مناسب ترین روش. ‏د( عادي شدن :دراین مرحله فرد با اعتماد به نفس ومهارت ،عملی راانجام میدهد .مانند پختن ک‌یک بدون ک‌مک ازدیگری. ‏ه( رفتارپیچیده آشکار :فرد یک عمل حرک‌تی ک‌ه دارای الگوی پیچیده است انجام میدهد، ک‌ه شامل - 1 :زدودن تردید :عمل بدون شک وتردید -2 ،عمل خ‌ودک‌ار :فردعملی راک‌ه ازمهارت های حرک‌تی ظریف و هماهنگ تشکیل شده به آسانی و باک‌نترل عضلنی انجام می دهد .مانند نواخ‌تن ویولون طبقه بندي کیبلر ،بیکر و میلز در حیطه رواني – حرکتي طبقه بندی ک‌یبلر ،بیکر و میلز در حیطه روانی – حرک‌تی ،به شیوه ای ک‌ه حیطههای شناخ‌تی و عاطفی سازمان یافتهاند ،تسلسل و پیوستگی ندارد و طبقات مختلف آن به یکدیگر وابسته نیستند. این طبقهبندی براساسا رشد ک‌ودک وحرک‌ت اندامهای بدن وهماهنگی بین آنها صورت گرفته است .ازآن میتوان درامور تربیت بدنی و آموزشهای قبل ازدبستان ،آموزشهای دبستانی وک‌ودک‌ان عقب مانده ذهنی استفاده ک‌رد. این طبقه بندی دارای چهارطبقه اصلی ک‌ه هریک دارای تقسیمات فرعی میباشند. ‏ الف( حرکات عضلنی بدن ‏ ب( حرکات ظریف وهماهنگ اعضاي بدن ‏ ج( رفتارهاي ارتباطی صامت ‏ د(رفتارهاي کلمی طبقه بندي کیبلر ،بیکر و میلز در حیطه رواني – حرکتي ‏الف( حرکات عضلنی بدن ‏ ‏ ‏ حرک‌ات عضلههای فوقانی بدن :مثل بال بردن شانه ها ودستها . 1حرک‌ات عضلت تحتانی ،پاهاو ساقها :مثل دویدن 100متر در 15ثانیه .2حرک‌اتی ک‌ه مستلزم دوعضویا بیشتراست :مثل شنا ‏ب( حرکات ظریف وهماهنگ اعضاي بدن ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ .1 .2 .3 .4 .5 حرک‌ات لمسی مربوط به انگشت ودست :حس لمسه بدون دخ‌الت حس بینایی. حرک‌ات هماهنگ چشم ودست :.مثل ترسیم تابلو نقاشی حرک‌ات هماهنگ دست وگوش :نواخ‌تن آهنگ حرک‌ات هماهنگ دست ،پاوچشم :مثل آبشارزدن دروالیبال حرک‌ات هماهنگ دست ،پا ،چشم وگوش :راندن اتومبیل طبقه بندي کیبلر ،بیکر و میلز در حیطه رواني – حرکتي ‏ج( رفتارهاي ارتباطی صامت :بدون استفاده ازک‌لم گفتاری به منظورارسال پیام. .1  .2  .3  تغییرحالت صورت :مثل حالت عطوفت با نگاه مهرآمیز ایماواشاره با دست :مثل دوانگشت به نشانه پیروزی حرک‌ات بدنی :مثل حرک‌ات صامت معلم دانش آموزان ناشنوا ‏د( رفتارهاي کلمی :ک‌ه به وسیله زبان ودهان تولید میشود. .1  .2  .3  .4  تولید صدا،مانند ادای صوتهای حروف صدادار تلفظ هجاها واصوات وتبدیل آنها به ک‌لمات و پیام معنی دار مثل از حفظ خ‌واندن شعربا تلفظ صحیح. بلند گفتن مانند فریاد زدن. هماهنگی صدا با حرک‌ات چهره .مثل تبریک به دیگران ک‌ه با شادی چهره است طبقه بندي هارو در حیطه رواني -حرکتي از نظرخ‌انم آنیتا هارو اصطلحا روانی -حرک‌تی ک‌لیه حرک‌تهای ارادی و قابل مشاهده انسان ک‌ه به حیطه یادگیری مربوط میشود را شامل میشود .ک‌ه دارای شش سطح اصلی و سطوحا فرعی است .این طبقه بندی درتربیت بدنی ک‌اربرد بیشتری دارد. -1حرکتهاي بازتابی :اعمالی ک‌ه در حضور بعضی محرک‌ها به طور نانگاهانه اتفاق میافتند. -2حرکتهاي مقدماتیاساسی :حرک‌تهای اساسی تشکیل یافته از مجموعهای از حرک‌تها بازتابی ک‌ه اساسا حرک‌تهای ماهرانه پیچیده را تشکیل میدهند . .3تواناییهاي ادراکی :دادن پاسخ مناسب به اطلعات دریافت شده از راه حواسا . -4تواناییهاي جسمانی :رشد تواناییهای ک‌لی در زمینههای استقامت ،قدرت ،انعطاف پذیری و چالک‌ی . -5حرکتهاي ماهرانه :انجام اعمال پیچیده با درجهای از مهارت یا تسلط -6ارتباط غیر گفتاري :ایجاد ارتباط از طریق حرک‌تهای پیچیدهای ک‌ه احساسا ،نیاز ،یا علقه فرد را به فرد دیگری انتقال میدهد .

99,000 تومان