صفحه 1:
صفحه 2:
سلامت» بهداشت فردی و بهداشت عمومی
صفحه 3:
* از دیدگاه سازمان جهلنی بهداشت. سلامت عبارت است از برخورداری از
آسایش کامل جسمی, روانی و اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو.
* علاوه برلین سلامت به معنای برخورداری از ظرفیت و تواناییها در اجتماع به منظور
تطلبق افراد با تغییرات محیطی و قابلیت مقابله با مشکلات ناشی از اين
تعریف شده است.
* با توجه به تعریف سلامتی( تعریف ۷۳100 ) متوجه می شویم که سلامتی ب
مسئله چند بعدی است حتی امروزه علاوه بر بعد جسمی, رولنی و اجتماعی» جنبه
معنوى را هم در نظر مى ككيرنده
صفحه 4:
ابعاد سلامت
سلامت جسمانی: فقدان بیماری و:
عملکرد کافی از منظر توانایی
های جسمانی و فیزیولوژیک؛ تمامیت زیست شناختی فرد
تلامت رولنی: سامت روانشناسانه نیز نامیده می شود. ممکن اسممشامل
سلامت عاطفی, منبع آشکاری برای قابلیت های عقلانی و درک ذهنی رگله
صفحه 5:
eerie ی وانایی تتامل مونر با افراد دیگر و محیط اجتماعی؛
رضایتمندی از روابط بین فردی؛ ایفای نقش:
ee ee دی نیز نامیده شود مرتیط با مفییوم تعالیر
نفس است؛ گاهی اوقات نگرلنی در مورد مسایلی مربوط به سیستم ارزش
و و کاهی ممکن است مرتیط با عقیده ای در مورد "
بدیده ماورایی با تبرویی واحد باشد.
صفحه 6:
0
بلید توجه داشت كه ابعاد مختلف سلامتى ويا بيمارى بر يكذيكر اث کرده و
0 گر فرار دارند. جنانچه مشکلات جسمی بر روان فزد: مشکلات
رولنی بر جسم او و نیز هر دوی آنها بر جامعه و اختلالات موجود در جامعه بر
ie در سلامی اثر می کنارند.
لذا اقدامات انجام شده برای ارتقای سلامتی بلید به تمام جولنب سلامتی فّدی
ee و سامت کلی جاععه توجه داشته باشد.
صفحه 7:
انسان سالم
انسان سالم انسانی است از نظر جسمی سالم؛ از نظر فکریبی عیب» از
نظر رولنی شاد, از لحاظ اجتملعی فعال» از جنبه ی سیاسی آگاه» از
نظر اقتصادی مولد و از نظر فرهنگی مسئول.
صفحه 8:
صفحه 9:
سلامتی مفمومی نسبی است
* التانداردهای سلامتی بین فرهنگ ها طبقات اجتماعی و گروههای
متفاوت هستند.
ee 2 بر اسان شرایط بومی منطقه تعریف شود
صفحه 10:
>
دسته بندی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
سطح درآمد و طبقة اجتماعی * مهارت های افرد بای زندگی
یز رفا* ۳ رد روانی و جسمي کودگان
را % برخورداری از تسهیلات سلامت/
آموزش و سواد تست
اشتغال و فضای کار Le
محيط و فرهنگ اجتماعی ۲ فرهنگ و اعتقادات
صفحه 11:
برای تأمین سلامت جامعه؛ بهداشت بايد به دو صورت در
جامعه تأمين شود:
۱. بهداشت فردی
۲ بهداشت عمومی
صفحه 12:
تعریف بهداشت فردی
رعلیت بهداشت فردی, عبارت از پیروی افراد جامعه ازییک سلسله دستورها و عادت
clo بهداشتی و دوری جستن از رفتارها و عادت های غیربهداشتی است که مجموعاً
باعث می شود افراد جامعه. در معرض عوامل و شرلیط بیماریزا قرار نگرفته و به
بیماری های ناشی از آنها دچار نشوند.
عادات و رفتارهای بهداشتی شامل: استراحت. نظافت. خواب. رژیم غذا
1 و وشاك استحمام و غیره:
۲ عادتها و رفتارهای غیربهداشتی شامل: پرخوری, استفاده بی دلیل از داروهاء
کشیدن سیگار و غیره.
صفحه 13:
مفهوم بهداشت عمومی
بهداشت عمومی عبارتست از مجموعه دلنش و هنر پیشگیری از بیماری و
تامین. حفظ و ارتقای تندرستی و توانمندی بشر با استفاده از تلاگم
جمعی که منجر به توسعه جامعه شو د.
صفحه 14:
هدف و فلسفه بهداشت عمومی
تأمین سلامت چسمی, روحی و اجتماعی هر فرد جامعه که به عنوان مهم ترین سرمایه
شمرده می شود.
به عبارت دیگر:
* _ کوشش هماهنگ تمام افراد و گروههای تشکیل دهنده جامعه برلی پیشبرد. نگهداری و بهبود
سلامت مردم است. علاوه بر لین هر فرد نیز مسئول رعلیت مقررات و دستورهای بهدلشتی است و
تأمین سلامت جامعه تنها بالمحساس وظيفه تمام افراد آن جامعه امکان پذیر است.
اهمیت این موضوع:
این سرمایه های فردی سبب می شهند که قدرت رسیدن فرد به اهدلف خود ( که جدا/از
امداف جمع نیست». افزایش يافته و در صورتی که لین قدرت های فردی به صورت هماه"
درآیند. دسترسی به اهداف عالی تر جامعه آسان تر خواهد بود.
صفحه 15:
وظایف بهداشت عمومی
۲ تعبین نیازهای بهداشتی و شناسایی عوامل و خطراتی که سلامت فرد و جامعه را تهدید کند
% لولویت بندی
و تعیین سیاست ها و برنامه ها و اقدام برای پاسخ به نیاز مربوطه
۳ ارزشیابی وضعیت بهداشتی جامعه ویافتن نقاط قوت و ضعف آن
۳ ۱ ۱ ها و نامه های کوتاه و درازمدت و هماهنگ با تدابیر سازمان جهانی
ا 10 شلظ وارتقاى سلامت قرد وجاممد
صفحه 16:
. وظایف بهداشت عمومی
۳ کنات و ترست نیروی انسانی حرفه ای برای ارائه خدماه انجام
پژوهش و اجرای آموزش همگانی در راستای سلامت فرد و جامعه
7 ا ل اده سطع اكاهى هاى بهداشتى tle بیماریانی و مهار
بيمارى هاى واكير و ييشكيرى از ابتلاء به بيمارى
” ارتقاى سطح و تغيير سبک زندگی و اصلاح رفتارهای خطرساز فردى و اجتماعى 6
جهت تامين رفاه جسمىء رولنی و اجتماعی برای تحقق, حفظ و ارتقاى سلامت و
توسعة جامعة
صفحه 17:
تعریف سازمان جهانی بهداشت از بهداشت روان
لأ بیداشت روان. قابلیت ارتباط موزون و هماهنگبا دیگران, تغییر و اصلاح محیط فردی
و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی, عادلانه و مناسب.
لأ نتیجه آنکه مفهوم بهداشت رولنی عبارت خواهد بود از تامین رشد و سلا
فردی و اجتماعی. پیشگیری از ابتلاء به اختلال روانی. درمان مناسب و بازتوانی آن.
صفحه 18:
ویژگی های افرادی که از نظر روانی سالم هستند:
* این افراد نسبت به خود آرامش دارند یعنی به طور نسبتا معقولی احساس امنیت و کفایت
دارند
* توانایی های خود را در حد واقعی. ارزیابی می کنند. نه بیشتر و نه کمتر
به خود احترام می گذراند و کمبودهای خود را می پذبرند.
* به حقوق دیگران احترام مى گذارند.
* می توانند به دیگران علاقمند شوند و آن ها را دوست بدارند.
صفحه 19:
...و یژگی های افرادی که از نظر روانی سالم هستند:
* می توانند احترام و دوستی دیگران را جلب کنند.
* می توانند نیازهای زندگی خود را برآورده سازند و برای دشواری هلیی که در زندگی
آنها پیش می آید راه حلّی پیدا کنند. آنها قادرند خود بیندیشند و تصمیم بگیرند.
* قادرند مسئولیت های روزمر خود را با برگزیدن اهداف معقول پیش ببرند.
* به طوری تحت تاثیر عواطف. ترس. خشم. عشق با گناه خود قرار نمی گیرند که
زندگیشان پریشان شود.
صفحه 20:
چند نشانه هشدار دهنده برای ضعف روانی
* احساس نگرانی دائمی
* ناشادی دائمی به علل ناموجه
* از دست دادن آسان تعادل روانی در بیشتر اوقات
* بی خوابی 2
* افسردگی و سرخوشی متناوب بصورت ناتوان کننده
* احساس بی علاقگی و تنر دائمی نسبت به مردم
صفحه 21:
۰ چند نشانه هشدار دهنده برای ضعف روانی
۰ آشفتگی زندگی
* عدم تحمل داتمی فرزندان
* همواره خشمگین و بعد دچار پشیمانی شدن
* ترس بی جهت دائمی
* دائما حق را به جانب خود دادن و دیگران را ناحق شمردن
* احساس درد و شکایت های بی شمار بدنی که علّتی برای آن پیدا نمی شود.
صفحه 22:
تعریف بهداشت حرفه ای
لأ علم و هنر مربوط به پیش بینی, تشخیص, ارزشیلبی و کنترل عوامل با استرسهای
محیطی موجود در محیط کار است که میتولند باعث بیماری, اختلال در سلامت. سطح
رفاه. عدم آسايش و ناراحتی قابل توجهی در کارکنان و یا شهروندان گردد.
لأ هدف بهداشت حرفهای: ارتقا و نگهداری بالاتریین درجمی رفاه جسمی, رولني و اجتماعی
برای کارگران همه شغلها و پیشگیری از زوال تندرستی آنان به علت شرلیط کار, حفاظت
کارگران در برابر خطرهای ناشی از عولمل نامطلوب برای تندرستیبه کار گماردن
کارگر در محیط شغلی متناسب با وضعیت فیزیولوژیک و تجهیز رولنی وی و به
خلاصه تطابق کار انسان با کار او است.
I لين علم در راستای کاهش مرك و مير و ناتوانیهای دائمی و موقت ناشی از حوادث شغلی|
و همچنین پیشگیری از بروز بیماریهای شغلی تلاش میکند.
صفحه 23:
توسعه اقدامات اصلاحی توسط بهداشت حرفهای:
علم بهداشت حرفهای .به توسعه اقدامات اصلاحی در زمینه کنترل خطرات بهداشتی از
طریق کاهش و یا حذف مواجهه می پردازد.
این روشهای کنترل در برگیرنده موارد زیر می باشند:
* جایگزینی مواد مضر یا سمی با مواد کم خطرتر
تغییر فر آیندهای کاری برای حذف يا به حداقل رساندن مواجهه کاری
* طراحی سیستمهای تهویه
* روشهای دفع ایمن زباله
تجهیزات حفاظت فردی مناسب.
صفحه 24:
بهداشت محیط. عبارت است از کنترل همه عواملی كه لثر سوبى بر بايدار ماندن
7 007 نار آین شامل بیماریهای زیادی میشود که از LI Gib
هواء مواد غذایی و بسیاری از عوامل محیطی دیگر سلامت انسان را تهدید میکنند.
بهداشت محیط همچنین دربرگیرنده مطالعه فاکتورهای محیطی مضر براى سلامات
انسان
اخت. پیشگیری و رفع اثرهای ناشی از این عوامل است.
صفحه 25:
اصلی ترین محورهای بهداشت محیط
بررسی و تعیین مکانیسم های انتقال بیماری توسط محیط و نحوه پیشگیری و
کنترل آنها
تامین آب و مواد غذایی سالم
مدیریت و کنترل آلودگی هوا
تامین بهداشت مسکن. اماکن عمومی و تفریحی
کنترل آلودگی صوتی
پایش و کنترل اثرات بهداشتی پرتوهای یونساز و ۶
تصفیه. استفاده مجدد و دفع بهداشتی فاضلاب ها
مدیریت جامع پسماندهای عادی و خطرناک
ارزیابی و مديريت ریسک بهداشتی و مخاطرات محیط
مدیریت اثرات بهداشتی و زیست محیطی پروژه های توسعه ای و
زاری ها
ارزیا
سیا
کنترل نا
مدیریت بهداشت محیط در بلایا و فوریت ها ی
صفحه 26:
0
(Health for all - HFA)
در سال ۱۹۷۸ نیز کنفرانس مراقبتهای بهداشتی اولیه در آلمالتا تشکیل گردید و
روش دستیابی به بهداشت برای همه. مراقبت های بهداشتی اولیه(/۳۲۱۲۵۲۷
(Health Care- PHC معرفی شد.
Lon استرانزی جهانی بهداشث برای همه توسط ۱۹/۱ [٩
اجلاس سازمان جهانی بهداشت مورد تصویب قرار گرفت و نمایندگان کشو/های
عضو پذیرفتند که استراتژی های کشوری. بهداشت برای همه. را بر اسا
مراقبت های بهداشتی اولیه تدوین و به مرحله عمل درآوردند.
صفحه 27:
HFA هدف
0 بهداشت برای همه یک هدف واحد و محدود نیست بلکه جریلنی است کهبه
بهبود مداوم سلامت مردم منجر مى شود.
" بهداشت براى همه به لين معنى نيست كه در سال هاى آتى ديكر كسى بيمار
و ناتوان نخواهد بود بلكه بدان معناست كه بهداشت يا عى كيرد و در/هر كجا
كه مردم زندكى و كار مى كنند خدمات بهداشتى در اختيار آنان خواهد بود.
" و مردم امکانات بهتری براى رشد و رسيدن به كهنسالى سالم و py Sa
خواهند داشت و افراد و خانواده هابه شیوه قلبل قبول و متناسببا توان و
مشارکت خود به مراقبت های اساسی بهداشت دسترسی خواهند یافت.
صفحه 28:
هدف بهداشت برای همه برپایه سیاست های زیر استوار است:
eee جوم مردم است و تامین لن یک هدف اجتماعی در ثبراسر جهان
۳ اختلاف موجود بین وضعیت بهداشتی مردم جهان. نگرانی مشترک تمام کشورهاست و پاید
کشورها به
ترتیبی که به دسترسی عموم مردم به مراقبت های اولیه بهداشتی و خدمات پث
به شدت کاهش یلبد(توزیع عادلانه امکانات بهداشتی در بین کشورها و در درور
بیانجامد ).
۳ حق و وظیفه مردم است که به صورت فردی و گروهی در برنامه ریزی واجرای مراقبت
بهداشتی حودشان نقش داشته باشند.
( مشارکت فعال مردم در شکل دادن به آینده بهداشتی و اقتصادی جامعه )
صفحه 29:
تعریف مراقبتهای بهداشتی اولیه:
مراقبتهای بهداشتی ضروری که در دسترس همه افراد جهان قرار گیرد. برای آنها |
قلبل قبول باشده با مشارکت کامل آنها باشد. قیعت مناسبی برای جامعه داشته |
باشد وکشور قادر به پرداخت هزینههای آن باشد
primary health care
صفحه 30:
مراقبت های بهداشتی اولیه
(فلسفه)
جامع تربین و اولیه تربین نیازهای بهداشتی جامعه در محل کار و زندگی
مردم فراهم گردد و دسترسی به خدمات آسان و مستمر باشد.
١ 1 و و سم هر انسان است. توزیم عادلانه خدمات بهداشتی کرمانی و
منلبع اجتماعی اقتصادی بهداشت بخشی از توسعه اقتصادی اجتماعی/هر
کشور محسوب می شود.
صفحه 31:
#هاولین سطح تماس مردم. خانواده ها و جامعه با خدمات سلامت است و
مراقبت های سلامت را هر چه نزدیکتر به محل زندگی و کار مردم ارائه
Coe
PHC a? در همه کشورهالعماز توسعه یافته یادر حللتوسعه
ارنشب کسانیدارد هلیدر هر کشور شکلخاصخود را دارد.
صفحه 32:
PHC اصول
۱
.١ هماهنگی بخش های توسعه اقتصادی - اجتماعی (۸(0۲۵۵ ۳۲6۲-566۵۲۵۱
۳ مشارکت مردم (۵۳۲۱6۱۵۵۱۵ بحاتصبصصم)
(Appropriate Methods) cls cb 43, ۴
(Equity) (snip) clue ۴
۵ جامعیت خدمات
صفحه 33:
هماهنگی بین بخشی توسعه اقتصادی اجتماعی
سلامتبه صورت مجرد وجود ندارد و تحت تأثیر ترکیبی از عولمل محیطی.
اجتماعی و اقتصادی است که به صورت تنگاتنگ با یکدیگر در ارتباطند.
بنابرلین بخش های مختلف جامعه که بر سلامت افراد تاثیر دایند بلید تلاشی
هماهنگ داشته باشند.
صفحه 34:
مشار کت مردمی ommunity Participation)
بدون همکاری و علاقه مردم به تامین و توسعه خدمات هیچگینه موفقیتی برای آن پیش بینی
نمی شود این به عنوان بهداشتبه وسیله مردم و قرار دادن سلامت مردم در دست خود
آنها توصیف شده است.
بعلاوه جوامع باید در موارد زیر مشارکت داشته باشند:
* ایجاد و نگهداری محیط بهداشتی
* ابقاء فعالیتهای بهداشتی. پیشگیری و ارتفایی
* ارائه اطلاعات مربوط به خواستها و نیازها به مسئولین سطح بالا
* به انجام رسانیدن اولویتهای مراقبت های بهداشتی و اداره بیمارستا نها و کلینیک
صفحه 35:
در تمامی سطوح ارلئه خدمات بهداشتی درملنی بلید از روش. ابزار پرسنل. دارو؛ مواد و حتى
سیستم اداری مناسب و منطبقبا شرایط جامعه استفاده شود . در ارلئه خدماتبه مردم باید از رو
ش هایی استفاده شود کهبا فرهنگ جامعه مطابقت داشته و از ابزار و پرسنلی استفاده گردد که با
شرلیط کار هماهنگ هستند. بنابرلین غن آوری مناسب ترکیبی است که هم ses مراقبت
بهداشتی و هم بافت اقتصادی اجتماعی کشور را در نظر بگیرد.
این موضوع شامل در نظر داشتن ملاحظات زیر است:
۰ هزینه (هم هزینه هاي سرمایه اي و هم هزینه هاي جاري)
كارآيي و كارسازي فناوری برای مقابله با مشکلات بهداشتی
قابل پذیرش بودن رویکرد هم براي جامعه هدف و هم از نظر ارائه کنندگان خدمات بهداشتي
۰ قابل تحمل بودن رویکرد از جمله ظرفیت نگهداري تجهیزات
صفحه 36:
(Equity) (6412) عدالت
منلبع بهداشتی و خدمات مربوط به لّن بلید.به صورت برابر در اختیار همه
افراد جامعه قرار گیرد و مردم با نیازهای بکسان بلید دسترسی برابر به
مراقبت های بهداشتی داشته باشند برای اطمینان از دسترسی Wh ply
ره شش اه شه abt.
۲ ۶ بوداشتی اولیه در مناطقی بیشتر باشد که
بیشترین نیازها وجود دارد.
صفحه 37:
مراقبت های بهداشتی اولیه یک رویکرد جامع براساس مداخلات زیر است:
>
جامعیت خدمات
مداخلات ارتقایی: برخورد مراقبت های بهداشتی اولیه در سطح جامعه با علل اساسی
د ك3 "لرمت تاثیر می گذار:
مداخلات پیشگیری کننده: این مداخلات کاهش دهنده بروز بیماری ها A,
ور الست كه رای فرد ایجاد مشکل نموده است.
مداخلات درمانی: این مداخلات سبب کاهش شیوع بیماری بوسیله توقف پیشرفت
چهاری در بمار اسر
مداخلات بازتوانی: اين مداخلات سبب کوتاه نمودن پی آمد یا عوارض مربوط به
مشكل سلامتى افراد مي شود
صفحه 38:
اجزاء ۳۱۷
آموزش بهداشت
بهبود تغذیه
مراقبت های بهداشتی مادران و کودکان و
تنظیم خانواده
أبن ام وزج sea
بهداشت حرفه ای
ایمن سازی
پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر شايع
و بومی و کنترل آنها
صفحه 39:
نظام (سیستم) سلامت
نظام سلامت شامل تمام سازمان هاء موسسات. منابع و افرادي است که قصد اولیه
آنهاء بهبود سلامتی است.
صفحه 40:
هک > < ۳ ۳
اجزای اصلی نظام سلامت
ارائه خدمات
2 انساني
اطلاعات سلامث
محصولات. واکسن ها و فن آوري هاي پزشکي
گردش مالي نظام هاي سلامت
رهبري و حاکمیت در نظام سلامت
صفحه 41:
۲۷ ۲۷ ۷ ۲
سیستم های مراقبت بهداشتی در ایران
موسسات بهداشت و درمان دولتی
موسسات وابسته به دولت(خیریه.داوطلب)
بیمه ها
بخش خصوصی
صفحه 42:
سطوح ارائه خدمت
سطح اول:
مراقبتهای بهداشتی اولیه ضروری
سطح دوم:
مراقبتهای پیچیده تر شامل خدمات درمانی ضروری
سطح سوم:
خدمات فوق تخصصی و پشتیبانی اقدامات اجرایی سطوح اول و دوم
صفحه 43:
سطح اول ارائه خدمت
شامل واحدهایی است که اولین و وسیع ترین تماس جامعه با نظام ارائه
خدمات بهداشتی در آن به وقوع می پیوندد.
واحدهای مورد نظر عبارتنداز : خلنه های بهداشت و مراکز بهداشتی ودرملنی
روستایی و شهری.
افرادی که در خلنه های بهداشت مشغول فعالیت هستند. عمدتاً شامل بهوز
زن و مرد و در مراکز بهداشتی و درمانی. پزشک عمومی, كاردان ها و/
تكنسين های بهداشتی می باشند.
صفحه 44:
سطح دوم ارائه خدمت
ن سل شامل واحدهایی است که قادرند خدمات بهداشتی و درمانی را در نسطح تخصصی تری
اه دهد که امس واحدها شامل مراکز بهداشت و پیمارستان شهرستان می باشند.
ان عمومی با آموزش و تجارب بهداشتی و با مجموعه ای از کارشناسان
در مراکز بهداشت
خدمات بهداشتی, امکانات تشخیصی مثل آزمایشگاه و رادیولوژی دندانپزشکی و مامایی خدمت میل
کنند.
بیمارستان مرکز ارجاع بیماران؛ برای دریافت خدمات بستری و سرپایی تخصصی است.
در کشور ایران. مجموعه واحدهای سطع اول و دوم را. در محدوده جغرافیایی شهرستان؛ ۵
بهداشتی و درمانی آن استان می ناهند.
صفحه 45:
سطح سوم ارائه خدمت
ل این سطح خدمات تخصصی تر و فوق تخصصی آموزشی را در برمی گیرد و مکمل
سطح دوم است.
ل بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در مرکز بهداشت استان؛ در a
دارند.
لأ در اين سطح غالباً خدمات آموزش پزشکی و پیراپزشکی نیز اراه می شود.
1 حرکت بیماران بین سطوح مذکور. در قالب سیستم ارجاع صورت میگیرد.
صفحه 46:
سطوح مراقبت های بهداشتی و خدمات مربوط با آن
مراقبتهای سطح دوم
(خدمات بیمارستانهای عمومی)
مراقبتهای بهداشتی اولیه
خدمات ارتقایی پیشگیری و خدمات پایه درمانی
(خانههای بهداشت, پایگاههای بهداشتی و مراکز بهداشتی درمانی)
صفحه 47:
مفهوم پیشگیری
+ ۰ موم ساده. به معنای جلوگیری از به وجود آمدن بیماری قیل از
وقوع آن است.
۰ در موم علمی بیشگبری شامل کلیه اقداماتی است که به منظور جلوگیری از
بروزء قطع یا کاهش سرعت سیر بیماری به کار مى آيد.
صفحه 48:
سطوح پیشگیری
0 پیشگیری نخستین, ابتدایی یا ريشه ای @rimordial
primary) Jj! chs b all opin |
3 ييشكيرى ثانويّه يا سطح دوّم Gecondary)
1 بيشكيرى ثالثيّه يا سطح سوّم tertiaryy
صفحه 49:
(Primordial prevention) (jtosis 5.5 sin
" اصطلاح پیش گیری مقدماتی برای توصیف از میان بردن عوامل خطر بیماریها
اطلاق می شود. در این نوع پیش گیری مسئولین بهداشتی می کوشند تا با
/
کاستن از خطرهای مواجهه از بروز بیماری پیش گیری نمایند.
صفحه 50:
پیش گیری اوّلیه پا سطح اوّل : 0۳6۷6۳10۳ ۴۳۱۳۵۲۷
* اصطلاح پیش گیری اولیه به حالتی اطلاق مى شود که در ن تلاش مى شود از
طریق تلثیرات بر اشخاص و اجتماع مانند حفظ وضعیت بهداشتی محل زیست افراد
و ایمن سازی بر علیه بیماریهای عفونی سبب حفظ و ارتقای تندرستی آنها گردید.
* مقصود از پیشگیری سطح اوّل پیشگیری از بیماری با کنترل علل و عواما
است.
*_پیشگیری سطح اول عمدتا شامل مداخله در مرحله بيش از بيماريز
شن ات نان که ود وزن بك هنكام تولد می باشد.
صفحه 51:
secondary prevention )es> پیش گیری سطح
انواعی از برنامه های سلامت هستند که به منظور فراهم آوردن تداییری برای افراد و جمعیتها به منظور
شناسایی زودرس و مداخلة سربع و کارساز برای اصلاح مشکلات سلامت در مرحلة قبل از بروز علائم
طراحی شده انده مانند پیدا کردن موارد بیماران کشف نشدة دیابت و تنبلی چشم در اطفال و سرطان دهانه
. رحم(آزمایش باب اسمير)
(Tertiary prevention) paw chow oF ig
۳ شامل تداییر در دسترس به منظور کاستن یا از میان بردن نقص ها ونانوانی های دراز مدت و به حدا
رساندن رنج های حاصل از بيمارى و ارتقاى تطايق بيمار با حالت های درمان اپ
است. به این
مفهوم پیش گیری سطح سوم تا عرصه بازتوانی گسترش می یاید.
صفحه 52:
۵ ل ره
Sy Jiri
»آموزش بهداشت تلاش می کند فاصله میان آگاهی و عمل را پر کند.
#هدف آموزش بهداشت تغییر رفتارهای زیان بخش افراد . گروه ها و جمعیت ها به
رای وحن ات که بر سلامت کنونی و آینده آنان آثر می گذارد:
#آموزش بهداشت عبارت است از استفاده از هر گونه ترکیبی از روش های آموزشی
گوناگون به منظور تسهیل پذیرش داوطلبانه
نتارهای موثر بر سلامت.
صفحه 53:
ارتقای سلامت
هر گونه ترکیبی از فعالیت های آموزش بهداشت و حمایت های محیطی ۰ سازمانی و
اک از فتارهای منجر به سلامت فرد » گروه و اجتماع صورت می گیرد.
ا ل لاه ی و شوه زندگی به منظور نیل به وضگیت مطوب
سلامت است... تغییر شیوه زندگی می تولند بوسیله ترکیبی از تلاش ها برای اذ
آگاهی. تغيبر رفتار و ايجاد محيط حامى رفتارهاى سالم صورت گیرد.
صفحه 54:
برنامه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. تقریبا در هر محیطی که بتوان
سور کرت از جمله مدارس. دانشگاه هاء کارخانه هاء ادارات؛ مححل های کاره مراگز
بهداشتی و درملنی» مراکز آموزشی, فرهنگ سراهاء پادگان هاء زندان هاء نمایشگاه ها.
مساجد. ورزشگاه هاء مراکز خرید. مراکز بازپروری و بنگاه های خیریه قابل اجرا
صفحه 55:
إن ساذى
صفحه 56:
افرادی که در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های عفونی هستند را ممکن
است بتوان از طریق اقداماتی نظیر :
1 مصون سازی فعال ( واکسیناسیون )
1 مصون سازی اتفعالی ( ایمونوگلو بولین ) /
لا پیشگیری دارویی ( کموپروفیلاکسی ) در مقابل آن بیماری ها ايمن نمود.
صفحه 57:
ایمونوپروفیلاکسی فعال (واکسیناسیون)
لا ایمونوپروفیلاکسی,
منظور ایجاد ایمنی و حفظ سلامتی افرادی که در معرض خطر ابتلام به بیماری عفینی خاصی
هستند.
ارتست از استفاده از واکسن ها توکسوئید ها و گاماگلوبولین ها به
| پس از ابتلاء به بعضی از بیماری های عفینی. معمولاً آنتی بادی های محافظت کننده ای علیه
عوامل سببى أن بيمارى ها در بدن توليد مى شود و به حدّت چنمین سال و گاهی تا پایان
ماد لور على اند وفرد را مصون م تمايد
ل حال در صورتى كه فردى عليه يك بيمارى خاصى. فاقد آنتى بادى باشد با تزريق واكسن/يا
ايمونوكلوبولينء ممکن است بتوان او را مصون نمود.
صفحه 58:
.. ایمونوپروفیلاکسی فعال (واکسیناسیون)
و اب دتگاع آیمنی تحریک شده و علیه عامل بیماری زای خاصی :
* تولید آنتی بادی می کند (واکسن 1۷11۷1۳ سه گانه. سیاه زخم )
* بدون تولید آنتی ا فا ا فتال كردن بازوی لیمنی سلولی, داعث ایجله
مصونیت می 058 (BCG)
بیماری شدید در سایر نقاط بدن می گردد. eishmanization / SIL.)
(
صفحه 59:
تداوم اثر واکسن ها
ارم به دتر است که تداوم و مدت اثر آنتی بادی های حاصله از واکسنی به وا
دیگر متفاوت می باشد.
em ال وا سس کلرا (وبا) در حدود چند ماه و در رابطه با توکسوئیدها/لازم
است هر چند وقت یکبار به واکسیناسیون یادآور اقدام شود
eee 1 را های زنده ضعیف شده خیلی بیشتر و گاهین فا بان
عمر انسان بوده و معمولا نیاز به یادآور های مکرر نیز نمی باشد.
صفحه 60:
انواع واکسن ها
واکسن از باکتری یا وبروس زنده ضعیف شده و یا غیر فعال شده و یا جزئی از
آن ها (مانند آنتی ژن سطحی خالص شده یا توکسوئید) ساخته شده است.
با تزریق واکسن . سیستم ایمنی بدن علیه باکتری یا وبروس وارد شده به
بدن, آنتی بادی ساخته و باعث بالا بردن مصونيت بدن در مقابل ب,
ناشی از آن می شود.
واکسن هابه دو گروه واکسن های زنده ضعیف شده و واکسن های غیرزنده
(غیرفعال) تقسیم می شوند.
صفحه 61:
1 واکسن های باکتریلیی شامل واکسن های حاوی باکتری زنده ضعیف_شده
(ماندد ب.شز)» باکتری کشته شده (مانند سیاه سرفه» توکسوئید(مانند دیفتری و
کر و ون هام بلی ساکاریدی (مانندپنوموکوک پلی ساکاریدی و مننگوکوک
پلی ساکاریدی) هستند.
| واکسن های ویروسی شامل ویروس زنده ضعسف شده «مثل «MMAR
واکسن خوراکی فلج اطفال و تب زرد) ۰ ویروس کامل غیرفعال_(مانند وا
تزریقی فلج اطفال و هاری) و بخشی از آنتی ین سطحی ویروس_(مانند هپاتیت م
و آنفلوانزا) هستند.
صفحه 62:
جدول جدید واکسیناسیون ۱۴۰۳ به صورت زير است:
7 بدو تولد: واکسن ب ث ژ ۰ فلج اطفال خوراکی» هپاتیت ب
دو ماهگی: فلج اطفال خوراکی» واکسن پنجگانه. روتاویروس» پنوموکوک
چهار ماهگی: فلج اطفال خوراکی» واکسن پنج گانه روتاویروس, فلج اطفال تزریقی»
پنوموکوک
٠ شش ماهگی: فلج اطفال خوراکی» پنج گانه» روتاویروس» فلج اطفال تزریقی»
(فقط در استانهای خاص)
دوازده ماهگی: پنوموکوک؛ واکسن ۸۸۲/8
7 هجده ماهگی: واکسن MMR واكسن سه كانه؛ فلج اطفال
شش سالگی: فلج اطفال خوراکیء واكسن سه كانه
صفحه 63:
مدت زمان نکه داری واکسن ها پس از باز شدن ویال در مراکز بهداشتی و
درمانی
* واكسن هاى فلج اطفال. سه كلنه. دوكلته. كزاز و هياتيت 83 يس از باز شدن ويال در مركز ارائه
خدمات. در صورتی که شرلیط زنجیره سرما و سترونی حفظ شود. تا پایان تاريخ انقضا قلبل مصرف
* تبصره: در تیم های واکسن سیر ویال واکسن های باز شده بليد در بايان روز کازی دور ري
شوند. ولی ویال های باز نشده درصورت رعایت زنجیره سرد می تواند در روزهای بعد مصرف)
شود
* ویال های باز شده ؟1۷]1۷]1 و 26262 در صورتی که در عرض۶ ساعت به مصرف نرسند باید دور
ريخته شوند.
صفحه 64:
صفحه 65:
واکسن هایی که برای مسافران در نظر گرفته می شود شامل :
لا سرخكه پولیو, یادآورهای کزاز و دیفتری هستند.
لا در برخى مناطق خاص واکسن طاعون, تب
eee
ئید. هاری انسفالیت ژاپنی و مننژیت
ل برای حجاج و زاثرین عتبات عالیات واکسن مننگوکوک به علت سرایت سریع
الزامی است.
صفحه 66:
تماس های شغلی
لأ کارکنان خدمات بهداشتی به علت سروکار با خون و فرآورده های sab ol عليه
هپاتیت 13 واکسینه شوند. وهمچنین در برابر بیماری هایی چون : سرخک .سرخجه
abl مرغان و آنفولانزا نیز باید مصون شوند. 7
I کارکنان کشتارگاههای پرندگان بايد عليه آنفولانزاى پرندگان واکسینه شوند
صفحه 67:
1
حاملگی و شیردهی
در دوران شیردهی هیچ گونه ممنوعیتی برای مصرف هیچ کدام از واکسن ها وجود ندارد
و واکسن های لازم را بدون هیچ محدودیتی می توان مصرف کرد
تزریق واکسن دوگانه بزرگسال در دوران بارداری لازم است و لذا توصیه شده زنان
بارداری که در طی ۱۰ سال گذشته دوز یاداور توکسوئید1 1 را دریافت نکرده لند ۰ یک
نورت دريافت کنند .
زنلنی که در سه ماهه دوم يا سوم بارداری دچار آنفولانزا می شوند زمان بستری
بیشتری را بلید در بیمارستان بگزرانند بنابراین توصیه می شود خلنم هلیی که در
شیوع آنفولانزا حامله هستند تحت پوشش واکسیناسیون قرار بگيرند.
صفحه 68:
۳ حاملگی و شیردهی
واکسن هایی مثل: پولیومپلیت. هپاتیت 83. پنوموکوک. مننگوکوک و تب زرد را
در صورت لزوم می توان به مادران باردار تزریق کرد.
| از طرفی مصرف واکسن های چون :
O سرخک
© سرخجه
اوریون
© و آبله مرغان در دوران بارداری ممنوع است
صفحه 69:
١ فش آسی (مادر زادی, اکتسابی؛ یا ناشی از درمان دارویی)) مستعد
به بسیاری از عفینت ها هستند و از طرفی ممکن است نسبت به اثرات زیانبار
ناشی از واکسن های وبروسی زنده نیز حساس باشند و به همین دلایل معمولا
واکسن های ویروسی زنده به افراد دچار نقص ایمنی تجویز نمی شود ."
* مثلا خودداری از تجویز 60۳ (قطره خوراکی فلج اطفال ) و جایگزینی
۷ «واکسن تزریقی)
صفحه 70:
زنجیره سرد واکسن ها
پیشگیری و کنترل بیماری های واجد
واکسن .در گرو حفظ خواص واکسن ها تاقبل از مصرف آنها می باشد و از طرفی
هر یک از واکسن ها ممکن است در دمای به خصوصی پایدار بوده و در دماهای
۱ - انها كاستة شوك ؛ لذا اطلاع کافی از زنجیره سرد واکسن/ها از
ام رای برخوردار ات
از آنجا که موفقیت تاثیر واکسن ها در
صفحه 71:
. زنجیره سرد واکسن ها
اغلب واکسن ها را می توان در دمای حدود ۲-۸ درجه سانتی گراد نگه داری کرد و از یخ زدن آنها
جلوگیری نمود : ولی این دستور شامل کلیه واکسن ها نمی شود به طوری که
حلال واکسن های 118 و ب.ثژ نیز در واحد مصرف کننده باید در دمای ذکر شده نگهداری شوند.
واکسن های آیله مرغان و واکسن زنده ضعیف شده آنفلوآنزا را بلید به طور مداوم در حللت یخ زدگی یعنی
دمای حدود 1۵- درجه سانتی گراد نگه داری نمود
٩ کی پاک ها در تمالس با دمای انجماد همیشه قابل رویت و واشح نمی باشد لذا عدم
وجود این تغیبرات دلیل بر سالم بودن واکسن: نمی باشد
بدیهی است که دمای بالاتر از حد مجاز نیز باعث کاهش تاثیر واکسن ها می شود؛ ولی این تاثیر
الخدت ی ی ی رت
صفحه 72:
شاخص ویال واکسن( ]۲۷1 ):
* شافص ويال واكسن یک برهسب مساس به مرارت است که )9 hy
نصب می شود تا به صورت تجمعی میزان مراجهه با هرارت را نان دهد.
+ ترکیب اثرات مرارت و زمان سسبب تیره تر شدن تدریبی مربع دافل دایره
ب صبرت غير قابل بركشت مى شود. هرجه هرارت كمتر باشد ابن تيره تر
شدن ديرتر رخ مى دهد و هرجه رارت بيشتر شود اين فرايند سريعتر رن
هی دهد.
+ در واقع. تنها | مرمله وبود دارد: claps قابل مضرف که مربع دافلن
رشن تر از دایره اطراف اسست + مرهله غیر قابل مصبرف که مربع دافلی
همرنگ دایره بیردنی شده و یا پر رنگتر است. زمانی که که رنگ مربع
دقيقا با دایره اطراف یکی می شود نقطه انتهاين مصرف است
تغییرات رنگ شاخص WWM
9
صفحه 73:
شرایط نگهداری واکسن ها
برای نگهداری واکسن ها در منازل می توان از :
۳ بخچال و فریزر استفاده نمود ؛ ولی در مراکز ی که مقادیر زیادی از انواع واکسن
را نگهداری می کنند بهتر است به جای اینگونه وسایل دو منظوره از یخچال و
فریزرهای جداگانه ای استفاده کنند .
از گذاشتن واکسن ها در کف و اطراف درب اینگونه وسایل باید احتراز نمود.
صفحه 74:
واکسن هپاتیت 3 : بصورت 2/0) میلی لیتر عضلانی در ساعات
اول عمر تزریق می شود.
واکسن ب ث ژ: 0/06) میلی لیتر داخل جلدی در حد فا
سوم بالایی و دو سوم تحتانی بازو در ساعات اول عمر تزریق
شود.
قطره فلج کودکان: بصورت خوراکی.
صفحه 75:
7 1 ues
ید
الوا زاك تت 1
ويروس غيرفعال
صفحه 76:
نکته:
7 واكسن هاى ينج كانه. سه گانه. دو گانه. کزاز. هپاتیت ب. هموفیلوس
آنفلوانزای تیپ ب 110 . پنوموکوک و فلج اطفال تزریقی در مقلبل بخ
زدگی تغییر ماهیت می دهند. در این صورت باید از مصرف ن ها جدا
خودداری شود. :
| واكسن هاى 111/114 و ب.شز در مقلبل نور_حساس هستند و باید از قرأ
گرفتن بیش از ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید و نورفلوئورسنت (نلون)
صفحه 77:
وضعیت قرارگرفتن سوزن و سرنگ در تزریقات عضلانی.
زیرجلدی و داخل جلدی
Dermis (skin)
Subcutaneous
Layer
Muscle
صفحه 78:
برنامه ملی مبارزه با بیماریهای غیروا گیر
صفحه 79:
بیماریهای غیرواگیر
Noncommunicable diseases (NCDs)
بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت:
بیماری غیرواگیر عبارتست از: «کاهش در ساختار با ا
که ضرورتا سبب تغییر در زندگی عادی بیمار گردد و در طی/ یک
دورهی زمانی طولانی ادامه یافته و پایدار باشد»
صفحه 80:
لا خلاصه آّن که تعریف بینالمللی درباره ی مدت وجود ندارد که
معلوم نملید چه مدت را بلید طولانی محسوب نمود. با وجود
لین به نظر بسیاری از مولفان بیماری مزمن. بیماری اس
حداقل مدت آن سه ماه باشد.
صفحه 81:
ویژگیهای بیماریهای مزمن عبارتند از :
الف ) داتمی باشند.
ب ) پس از آنها ناتوانی بر جای بماند.
ج ) بازتوانی بیمار. آموزشهای ویژه لازم داشته باشند.
.د ) مدت زیادی سرپرستی. مشاهده پا مراقبت لازم داشته باشند
صفحه 82:
میزان مرگ و میر بیماریهای غیرواگیر
* بیماریهای قلبی عروقی بیشترین مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای
غیرواگیر یا ۱۷٩ میلیون نفر در سال را تشکیل میدهند .
* وچس از آّن سرطانها ٩.۳( میلیون نفر). بیماریهای تنفسی مَرمن (۴.۱
میلیون) و دبلبت (۲.۰ میلیون نفر از جمله مرگهای ناشی از بی
کلیوی ناشی از دیابت) قرار دارند.
صفحه 83:
انواع بیماریهای غیرواگیر عبار تند از
" سرطان و بیماریهای ژنتیک
" قلب و عروق
- سوانح و حوادث
تالاسمی
دیابت
فشار خون
" کم کاری تیروئید
"بیماری 16 یا فنیل کتونوری
- بیماری تنفسی شغلی
- پوکی استخوان
صفحه 84:
افراد در معرض خطر
آفراد در هر گروه ستی. منطقه و کشور تحت تأثیر (17):125) قرار دارند.
ا ۲ وهای سنی بالاتر مرتبط است. اما شواهد نشان میدهد که ۱۷
میلیون مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر قبل از ۷۰ سالگی رخ میدهد.
تخمین زده میشود که از لین مرگ و میرهای زودرس. ۸۶ درصد در کشورهای کم در
عتوسط رخ مى دهد
کودکان» بزركسالان و سالمندان همككى در برابر عوامل خطر مؤثر در Wl به بيمارىهاى
غیرواگیر آسیبپذیر هستند. مانند: رژیمهای غذایی ناسالم. کم تحرکی. قرار گرفتن در
معرض دود تنباكو يا مصرف مضر الكل.
صفحه 85:
بیماریهای غیرواگیر چهار عامل خطر عمده دارند:
مصرف دخانیات
عدم تحرک بدنی
* استفاده مضر از الکل
رژیم های غذایی ناسالم
صفحه 86:
جدول ۱ - چهار عامل خطر مثتترک یبن چهار بیماری ی رواگیر
استفاده مضراز الكل عدم تحرك كاقى ريم غدايى تاسالم استمالدخاات
صفحه 87:
عوامل خطر متابولیک
این عوامل در چهار تغییر متابولیک کلیدی که خطر ابتلا به
بیماریهای غیرواگیر را افزایش میدهند. نقش دارند:
* افزایش فشار خون؛
* اضافه وزن | چاقی؛
* هیپرگلیسمی (سطح گلوکز خون بالا) و
* هیپرلیپیدمی (سطح بالای چربی در خون).
صفحه 88:
عوامل خطر رفتاری قابل اصلاح
رفتارهای قلبل تغییر, مانند مصرف دخانیات. عدم تحرک بدنی, رژیم
غذلیی ناسالم و استفاده مضر از الکل. همگی خطر ابتلا به بیماری های
غیرواگیر را افزایش می دهند.
دخانیات هر سال عامل بیش از ۸ میلیون مرگ و میر است.
میلیون مرگ سالانبه دلیل مصرف بیش از حد نمک نسبت داده
است .
صفحه 89:
۶ مجموعدی کلیدی عوامل خطر در ابتلا و میرلیی زودرس از بیماریها
واگیر در بزرگسالان سهیم هستند. عبار تند از :
۱- کشیدن سیگار و سایر اشکال دخانیات
۲ - اعتیاد به مشروبات اکلی
۳ - نارسایی در دسترسی به خدمات بهداشتی برای پیشگیری ( مانند مراقبت از پرفشاری
خون. تشخيص به موقع سرطان و درمان بيمارى قند ) 2
لا سس لاف زندكى (مائند الكوى غذايى و فعاليت بدني )
۵ - عوامل خطر زيست محيطى مانند خطرات شغلى . آلودكى OT و هوا و اثرات سلاحهاى نا
کنندم
۶ - عوامل مربوط به استرس
صفحه 90:
تاثیر اجتماعی و اقتصادی
* فقر ارتباط تنگاتنگی با بیماری های غیرواگیر دارد.
" افراد آسیبپذیر و آسیبدیده اجتماعی زودتر از افراد دارای موقعیتهای
اجتماعی بالاتر بیمار میشوند و زودتر جان خود را از دست می دهذ
به ویژه به اين دلیل که در معرض خطر بیشتری برای قرار گرفتن در
محصولات مضر مانند تنباکو یا شیوههای غذلیی ناسالم قرار دارند/ و
دسترسی محدودی به خدمات بهداشتی دارند.
صفحه 91:
پیشگیری و کنترل
لا یک راه مهم برای کنترل بیماریهای غیرواگیره تمرکز بر کاهش عوامل خطر مرتبط |
با این بیماری ها است.
لا برای کاهش تأثیر بیماریهای غیرواگیر بر افراد و جامعه, یک رویکر. جامع مورد
نیاز است که همه بخشها از جمله بهداشت. مالی. حمل و نقل» آموزش؛
برنامهریزی و سایر بخشها را ملزم کند تا برای کاهش خطرات مرتب
بیماریهای غیرواگیر و ترویج مداخلات در راستای پیشگیری و کنترل آز
Boas ace
صفحه 92:
Cy pro بیماریهای غیرواگیر شامل:
* شناسایی. غربالگری و درمان لین بیماریها و دسترسی به مراقبتهای
تسکینی برای افراد نیازمند است.
* مداخلات ضرورى 106195 با تاثير بالا را میتوان از طریق رویکرد
مراقبتهای بهداشتی اولیه برای تقویت تشخیص زودهنگام و دزمان به
موقع انجام داد.
سرمایه گذاری در مدیریت بهتر بیماریهای غیرواگیر حیاتی است.
صفحه 93:
برنامه ملی مبارزه با بیماریهای وا گیر
صفحه 94:
ويژگي هاي اپيدميولوژي بيماري هاي واگیر
1 معمولاً از شخصي به شخص دیگر قابل انتقال هستند و بنابراین از جنبه |
شخصي به جنبه عمومي تبدیل شوند. |
1 بیشتر آنها با اقدامات ساده اي چون واکسیناسیون» بهسازي بيولوژيك
محیط و کنترل بندپایان قابل پيشگيري هستند. i
OD معمولاً با آنتي بيونيك ها قابل درمانند » و در مناطقي که بهداشتيخوبي
رعایت نمي شود یا محیط » به لحاظ بهداشتي بهسازي نشده ات
مهمترین مشکل سلامتي مردم آن منطقه محسوب مي شوند.
صفحه 95:
شرایط ایجاد بيماري واگیر
* وجود يك عامل بيماري زا
* وجود مخزن یا منبع (انساني یا غیر انساني)
راه خروج عامل بيماري زا از منبع يا مخزن
* راه انتقال عامل بيماري زا از مخزن به میزبان جدید (مستقیم یا خیر مستقیم)
راه ورود عامل بيماري زا به بدن میزبان جدید (پوست» دستگاه تنف
گوارش»..)
* آمادگي پذیرش بيماري از جانب میزبان جدید
بدون هر يك از موارد فوق بيماري واگیر در فرد بوجود نمي آید .
صفحه 96:
طبقه بندي بيماري ها براساس راه انتقال
O بيماري هاي قابل انتقال از طریق گزش بندپایان مانند مالاریاه سالك»
لا بيماري هاي قابل انتقال از راه تماس و ضایعات پوستي مانند هاري» کزاز»
گال»
شيستوزوميازيس 9
Gok» هاي قابل انتقال از طريق هوا مانند سرخككء آنفلوآنزاء سل»
الااز طر يق ككوارش مانند مسموميت هاي غذايي
لا بيماري هاي قابل انتقال از طریق مقاربت مانند ایدز» سوزاك؛ سيفيليس
صفحه 97:
طبقه بندي بيماري ها براساس اهمیت پيشگيري و مبارزه با آنها
0 بیماریهای مشمول گزارش بین المللی
وبا» طاعون» تب زرد تیفوس, فلج اطفال» آنفلوانزای
انسانی با زیرگروههای جدید» تب های خونریزی ده
آبله
صفحه 98:
5 بیماریهای مشمول گزارش فوری
" فلج شل SA ps cole » سندرم سرخجه مادرزادی» دیفتری»
مننژیت. وباء طاعون. تیفوس»مالاریا» بوتولیسم» سیاه زخم »
کزاز نوزادان. تب زرد حیوان گزیدگیو هرگونه افزایش برّوز
در سایر بیماریهای عفونی.
صفحه 99:
. بیماریهای مشمول گزارش غیرفوری
* سل» جذام » سياه سرفه؛ كزياز بالغين» عوارض متعاقب
|
ایمنسازی» تیفونید» انواع هپاتیت ویروسی ايدن و
عفونت ۰۳۱۱۷ بیماریهای آمیزشی» سالک بروسلوز
سیاه زخم جلدی» تب راجعه » شیگلوز.
صفحه 100:
طبقه بندي بيماري ها براساس شکل» چگونگي انتشار و
فراوانی
2(Gudewir) (509
لا يك بيماري زماني آندميك یا بومي است که حضور دائمي در يك
محدوده مشخص جغرافیایی یا گروه جمعیتی داشته باشد.
لا فراوانی مورد انتظار یا معمول بیماری در منطقه یا گروه ها
ان
صفحه 101:
(Epidemic) )S»
* بروز بيش از حد انتظار يك بيمارى يا رفتار يا يك واقعه مرتبط با سلامتى در منطقه
مشخص یا در گروه های خاص |
* . وقوح بیش از حد انتظار بیماری» واقعه یا رفتار ویژه» نسبت به حالت عادی؛ در همان
منطقه, در همان جمعیت و در همان فصل از سال
(Outbreak) طفيان
* . همه گیری محدود بیماری های عفونی حاد
* . اپیدمی در مناطق کوچک و محلی
صفحه 102:
(Sporadic) SS
رويداد نامنظم و اتفاقي بيماري در زمان هاي متفاوت و كم يا خيلي کم
است
/ (Pandemic) JS elle
چنانچه بیماری در سطح بسیار وسیع روي دهد و از مرز بين المللي
گذشته تعداد زيادي افراد در کشورهاي مختلف را مبتلا کند پاندميك»
عالمگیر یا جهانگیر نامیده مي شود.
صفحه 103:
بیماری خارحی :(Exotic)
اگزوتيك به بيماري بیگانه گفته مي شود .
زماني که بيماري سابقه حضور در آن جامعه نداشته يا آن جمعیت
سالهاي زيادي است که در تماس با مواجهه با آن بیمار ي نبوده
اندء اگر بيماري در جامعه بروز کند آن را اگزوتيك مي گو
شدت بيماري هاي اگزوتيك و احتمال مرگ آنها بیشتر از ز
است که بيماري به صورت آندميك در آن جامعه وجود داشته باشد/
صفحه 104:
ضدعفونی آمبولانس .
صفحه 105:
اهمیت ضدعفونی آمبولانس
| به طور کلی وظیفه آمبولانس ارائه خدمات پزشکی در شرایط اضطرار است.
ی وا خود را برای سناریو های مختلف. پیش از رسیدن به
مرکز درملنی آماده کرده می کنند. همچنین تجهیزات پزشکی aa نیز به این
منظور در آمبولانس قرار می گیرد.
۲ آمپولاضس همواره بیماران مختلفی را در طول روز جا به جا مى كند. به
جهت در لین محیط ویروس ها و آلودگی های زیادی وجود دارد. اهمیت ضدعفوا
آمبولانس ها چه آمبولانس ویه و هولیی در آن است که به موجب ضدعفونی اب
وسایل نقلیه. از انتقال ویروس بیماران به یکدیگر جلوگیری می کند.
صفحه 106:
مراحل ضدعفونی آمبولانس و تجهیزات
۱. آمادهسازی:
* وسایل محافظتی:
1 استفاده از دستکش, ماسک. و لباس محافظ برای جلوگیری از تماس با مواد آلوده الزامی است.
* تهیه محلول ضدعفونی کننده: Z
. محلولهای ضدعفونیکننده مناسب (مانند محلولهای حاوی کلر پراکسید هیدروین
باید طبق دستورالعملهای بهداشتی تهیه شوند.
جمع آوری زبالههای عفونی:
1 تمام زبالههای عفونی و آلوده باید در کیسههای مخصوص جمعآوری و دفع شوند.
صفحه 107:
۲ ضدعفونی سطوح:
* فضای داخلی:
تمام سطوح داخل آمبولانس از جمله تشكه برانكارد. صندلىهاء دستگیرههاء و تجهیزات بلید با
محلول ضدعفونى كتنده تميز شوند.
تجهیزات پزشکی:
1 تجهیزاتی مانند پالس اکسیمتر, فشارستح. ونتيلاتور. و ساير تجهيزات بايد به م
ضدعفونى شوند. از روشهاى استريلسازى مناسب براى تجهيزاتى كه قابليت استريل/شدن
دارند. استفاده كنيد.
فضای بیرونی:
| نمای بیرینی آمبولانس به ویقه لاستیکها: بلید از گل و لای پاک شده وبا محلول ضدعفونی
کننده تمیز شوند.
صفحه 108:
۴۳ ضدعفونی تجهیزات:
* ابزارها و وسایل:
7 تمام ابزارها و وسايلى كه با بيمار در تماس بودهان.بایدبه دقت ضدعفونی شوند.
* تجهیزات الکترونیکی:
٠7 تجهیزات الکترونیکی بلید با پارچههای مرطوب و محلول ضدعفونی کننده مناسب
ریختن مایعات بر روی اين تجهیزات خودداری کنید.
تجهیزات قابل استریل:
[ا تجهیزلتی که قابلیت استریل شدن دارنده بلید با روشهای مناسب مانند اتوکلاو یا حرارت خشک
استریل شوند.
صفحه 109:
. تهوبه و خشک
کردن:
ae
چس از os =
از ضدعة sab بخا
عفونی: |
Shoe!
1
5
به مدت کافی 5
افى تهويه شود تا تما
ام بخارات
و بوی
بوی مواد
ضدعف
عفونی
کننده از
لز بین برود.
عش كردن
71
تمام سطو: شوند تا از رشد باكترىها و قارجها جلوا
ام
7
و تجهیزات
تجهیزات با
بايد به
طور كامل خشك ث
See
3 9 -
باکتریها
و قارج
شود.
صفحه 110:
محلولهای ضدعفونی کننده باید طبق دستورالعملهای بهدلشتی تهیه و استفاده شوند.
رعایت زمان تماس:
محلول ضدعفونی کننده بلید به مدت زمان کافی (معمولاً طبق دستورالعمل کارخانه
روی سطوح باقی بماند تا به طور کامل عمل کند.
استفاده از تجهیزات محافظتی:
استفاده از دستکش, ماسک: و لباس محافظ برای جلوگیری از تماس با مواد آلوده الزامی است.
صفحه 111:
دفع صحیح زبالههای عفونی:
بالههای عفونی باید در کیسههای مخصوص جمحآوری و دفع شوند.
آموزش پرسنل:
پرسل آمبولانس باید در زمینه ضدعفونی کردن آمبولاس و تجهیزات آموزش ببینند
برنامهریزی منظم: 7
ضدعفونی آمپولانس باید به صورت منظم و طبق یک برنامه مدون انجام شود.
رعایت دستورالعملها:
تمام دستورالعملهای مربوط به ضدعفونی آمبولانس و تجهیزات باید به دقت رعایت شوند.
صفحه 112:
از توجه نما سباسکزارم __ "۳
ces 9