صفحه 1:
صفحه 2:
مهد مه
© رشد هیجانی و اجتماعی کودکان از عوامل کلیدی در شکل گیری شخصیت آن هاست.
ابزار های دیجیتال (مانند تلفن همراه.تبلت. بازی های یارانه ای) امروزه بخش بزرگی از زندگی
کودکان را تشکیل می دهند.
سوال اصلى: اين ابزار ها چه تاثبری بر رشد عاطفی و مهارت های اجتماعی
a کودکان دارند؟
صفحه 3:
تعریف رشد هیجانی و عاطفی
٠ رشد هیجانی: توانایی درک بیان و مدیریت احساسات.
+ رشد اجتماعی: توانایی تعامل با دیگران.همکاری و حل تعارضات.
* این دو جنبه در موفقیت تحصیلی» شغلی و روابط آینده نقش اساسی دارند .
صفحه 4:
ابزار های دیجیتال رایج میان كودكان
۶ تلفن های هوشمند و تبلت ها
*_بازی های رایانه ای و OUT
۰ برنامه های آموزشی و سر گرمی(مثل یوتیوب)
+ شبکه های اجتماعی(برای کودکان بزرگتر)
صفحه 5:
تاثیر تکنولوژی بر رشد و توسعه کودکان
صفحه 6:
تاثيرات مثبت ابزارهاى دیجیتال
یادگیری مهارت های جدید: برنامه های آموزشی تعاملی.
تقویت خلاقیت: ابزار های طراحی و ساخت انیمیشن.
ارتباط با دوستان و خانواده: تماس تصویری با اقوام دور.
افزایش آگاهی: دسترسی به اطلاعات و فرهنگ های مختلف.
صفحه 7:
تاثیرات صنفی ابزارهای دیجیتال
کاهش تعاملات چهره به چهره: ضعف در مهارت های اجتماعی
اعتیاد دیجیتال: کاهش تحرک و فعالیت فیزیکی.
اختلال در خواب: استفاده قبل از خواب باعث بی خوابی می شود
قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب: خشونت یا اطلاعات نادرست.
صفحه 8:
تاثیر بر رشد هیجانی
برخی برنامه ها به کودکان کمک می کنند
احساسات خود را بشناسند.
منفى: استفاده بيش از حد ممكن است باعث
اشظرایپ با اقسردگین قوذ
مثال: کودکانی که زمان زیادی را با بازی های
خشن,مى ككرائنده ممكن اسك يرخاشكر شوتد.
صفحه 9:
نقش والدین و مربیان
۰ تعیین محدودیت زمانی: مثلا حداکثر 6-0 ساعت در روز.
* انتخاب محتوای مناسب: برنامه های آموزشی و غير
۰ تشویق به فعالیت های غیر دیجیتال: بازی های گروهی»
ورزش» کتاب خواندن.
صفحه 10:
10
راهکارهای مدیریت استفاده از ابزار دیجیتال
الگوی خوب بودن
a والدین نیز باید استفاده متعادل داشته باشند.
فعالیت های جایگزین
پارک رفتن.نقاشی,بازی فکری.
گفت و گوبا کودک
توضیح دلایل محدودیت.
صفحه 11:
میزان استقاده کودکان از تکنولوزی
چند درصد از والدین اجازه استفاده از عکنولوژی را به فرزتد زیر ۱۸ سال خود داده اس
بو ۵ تا و لا و9
00 FFZ 2
Yos 0 i
۲۵ 52 ۰ EE
گوشی هوشمتد کوشی هوشمند تبلت گوشی ساده کتابشوان الکتروتیکی توع دیگری از هرکز اجازه استفاده
ee لوازم تکنولوژی . از این لوازم را تدادهاند
صفحه 12:
مقایسه کودکان با استفاده متعادل و نامتعادل
استفاده متعلال استفاده نامتعلال
تعادل بين بازى ديجيتال و واقعى انزوا و كاهش روابط اجتماعي
بهیود یلا گیری افت تعصیلی
هیجانات کنترل شده اضطراب و پرفاشگری
صفحه 13:
ابزارهای مفید برای کودکان در فضای
مجازی شامل پادکستهای آموزشیء
اپلیکیشنهای تعاملی» انیمیشنهای
آموزنده و بازیهای آموزشی هستند که
میتوانند به تقویت مهارتها و علاقه به
یادگیری در آنها کنک کنند. آگاهی والدین در شناخت ابزارهای رسانه ای.
اولین قدم در سلامت فکری کودکان
صفحه 14:
1 پادکستهای آموزشی و سرگرمکننده: پادکستها میتوانند به کودکان کمک کنند تا با موضوعات مختلف آشنا شوند»
ان را در فرآیند یادگیری مشارکت
ان کمک کنند.
این انیمیشنها میتوانند به تقویت مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان کمک کنند.
6. بازیهای آموزشی: بازیهای آموزشی میتوانند به کودکان کمک کنند تا در حالی كه سرگرم میشوند مهارتهای
مختلفى را ياد بكيرند. اين بازىها میتوانند به تقویت مهارتهای حل مسئله» استراتژی» و حافظه در کودکان کمک کنند.
6 ابزارهای کنترل والاین: برای اطمینان از ایمنی کودکان در فضای مجازی, ابزارهای کنترل والدین مانند جملعمم13)
را بارسمی<) وجود دارند که به والدین امکان میدهند بر فعالیت آنلاین فرزندان خود نظارت داشته باشند.
صفحه 15:
به طور کلی ابزارهای مفید در فضای
مجازی میتوانند برای کودکان یک
منبع عالی برای یادگیری و سرگرمی
باشند» اما مهم است که والدین نیز در
این فرآیند نقش فعال داشته باشند و از
ابزارهای ايمن و مناسب برای سن و
.سطح دانش کودکان استفاده کنند
صفحه 16:
خطرات شبکههای اجتصاعی برای كودكان
* قلدری سایبری: آزار آنلاین توسط همسالان.
* اعتیاد به لایک و تأیید اجتماعی: کاهش اعتما
حریم خصوصی: خطر اشتراک اطلاعات شخصی.
صفحه 17:
برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی؛
می توان از راهکارهای عملی متعددی
استفاده کرد. این راهکارها شامل آموزش به
کودکان در مورد خطرات آنلاین» استفاده از
ابزارهای کنترل والدین؛ محدود کردن
دسترسی به محتواهای نامناسب؛ و ایجاد
گفتگوی باز با کودکان در مورد تجرب
در فضای مجازی هستند.
صفحه 18:
*راهکارهای عصلی
آموزش و آگاهی:
* به کودگان خود بر موزد خطرات احشنالی فضای مجازی؛ مانند محترای نامناسب» سوه
استفاده» و هرزه گی آموزش دهید.
* با آنها در مورد رفتار مناسب در فضای مجازی مانند عدم افشای اطلاعات شخصی, تعامل
با افراد غریبه و گزارش رفتار نامناسب» صحبت کنید.
* به کودکان بیاموزید که اگر در فضای مجازی با محتوا يا رفتار نامناسبی مواجه شدند» به
شما یا فرد دیگری که به آن اعتماد دارند» گزارش دهند.
صفحه 19:
نظارت و کنترل والدین:
» از ابزارهای کنترل والدین استفاده کنید تا محتوایی که کودکان می بینند را کنترل کنید.
» تنظیمات حریم خصوصی شبکههای اجتماعی؛ وبسایتها و اپلیکیشنهایی که کودکان
استفاده میکنند را بررسی و فعال کنید.
* با کودکان خود در مورد فعالیتهای آنها در فضای مجازی صحبت کنید و سوالاتشان را
پاسخ دهید.
صفحه 20:
ایجاد فضای مجازی امن:
۰ از استفاده از اینترنت پاک و فیلتر شده استفاده کنید تا کودکان در معرض محتوای نامناسب
قرار نگیرند.
» به کودکان خود اجازه دهید تا به طور ایمن و قانونمند در فضای مجازی فعالیت کنند.
+ از فعالیتهای آموزشی و مفیدی در فضای مجازی حمایت کنید.
صفحه 21:
حفظ حریم خصوصی:
» از کودکان بخواهید اطلاعات شخصی خود. مانند آدرس» شماره تلفن» نام مدرسه را به
صورت آنلاین به اشتراک نگذارند.
» به آنها بیاموزید که در فضای مجازی با افراد غریبه تعامل نکنند و اطلاعات شخصی
خود را در اختیار آنها قرار ندهند.
قرار دهید تا بتوانند در
۰ اطلاعات تماس خود را جایی که کودکان می توانند
صورت نیاز با شما تماس بگیرند.
صفحه 22:
پیشگیری از استفاده بیش از حد:
* زمان مشخصی را برای استفاده از
آموزشی و مفید محدود کنید.
نت در نظر بگیرید و آن را به فعالیتهای
* از استفاده بیش از حد از فضای مجازی که می تواند به مشکلات جسمی و زوانی منجر
شود» جلوگیری کنید.
»* كودكان را به فعاليتهاى ديكرء مانند ورزش, بازی و ارتباط با دوستان» تشویق کنید.
با استفاده از اين راهکارها» میتوانید به کودکان خود در فضای مجازی کمک کنید تا ايمن و مثبت باشند
.و از خطرات آن در امان بمانند
صفحه 23:
ابزارهای دیجیتال هم فرصتها و هم تهدیدهایی برای رشد کودکان دارند.
کلید اصلی. میزان و نحوه استفاده است.
والدین و مربیان نقش حیاتی در هدایت کودکان دارند.
5
مراقب کودکان در glad
مجازی پاشیم
صفحه 24: