صفحه 1:
ی ۰ لور
0
Wk 3
We Higher Education ay
Financing
» re in India a
( ۲ Loans and Equity in Access و
~ وامهای دانشجویی و عدالت در دسترسی
"ya 1 Jinusha Panigrahi 4
“ty
2022
صفحه 2:
۳
معد مه
اقتصاد جهانی بر فناوری اطلاعات و اقتصاد دانش متمرکز است؛ این امر منجر به
افزایش تقاضا برای آموزش عالی و آموزشهای مهارتمحور شده است.
* گسترش آموزش عالی منجر به مسائل و چالشهای دسترسی و انتخاب شده
است:
* ظهور موسسات آموزش عالى خصوصى و رقابت كشورها براى كسب رتبدهاى برتر.
* انبوهسازی (آموزش عالی تودهای) و خصوصیسازی آموزش عالیء با وجود کاهش
بودجه عمومی.
= 2 ot
— ot 2. , Jeet 7 oe
صفحه 3:
بازنگری در سیاست های تامین مالی برای افزایش
دسترسی به آموزش عالی
* گسترش آموزش عالی که توسط نیروی بازار هدایت میشود را
میتوان با یک رویکرد هدفمند و چارچوب قانونی برای اطمینان از
دسترسی و کیفیت کنترل کرد.
* برای افزایش دسترسی به آموزش عالی با کیفیت برای بخشهای
محروم جامعه سیاستهای فراگیر مورد نیاز است.
* محدودیتهای مالی مانع اصلی دسترسی به آموزش عالی با
کیفیت برای گروههای محروم است.
* برای افزایش شانس ورود دانشجویان بیبضاعت به آموزش عالی»
حمایت دولت از طریق بورسیه ضروری است.
* طرهای بورسیه بایدبرای پوشش تمام هزینههاء از جمله هزینههای
خوابگاه» تجدید نظر شود.
صفحه 4:
بازنگری در سیاست های تامین مالی برای افزایش
دسترسی به آموزش عالی
* مداخله سیاستی برای تنظیم هزینههای اخذ شده توسط موسسات
آموزش عالی خصوصی در راستای حمایت از دانشجویان محروم لازم
است.
" سیاستهای معافیتهای شهریه میتواند دسترسی و استطاعت
دانشجویان محروم را در موٌسسات آموزش عالی خصوصی افزایش
دهد.
* سرمایه گذاری در فناوری برای عقب نماندن از تغییرات سریع در
اقتصاد دانش جهانی ضروری است.
* گسترش موْسسات آموزش عالی دولتی در دورههای فنی و حرفهای
میتواند اشتغالزایی برای اقشار محروم را بهبود بخشد.
" در اساس سباست ما آموزتن 2020 سمم آموزش در تولید
صفحه 5:
بازنگری در امین مالی» وام و سایر روشهای نوآورانه م4
* ماهیت آموزش عالی شبهدولتی یا خصوصی مستلزم تقسیم هزین
با دانشجویان/خانوارها است. از طرفی دیگر, بودجه دولت نسبت
به گسترش سیستم آع کاهش یافته است؛ این امر منجر به کشف “We 3
روشهای تامین مالی جایگزین و نوآورانه شده است.
* مبلغ راکد بورسیه در نظر گرفته شده برای اقشار محروم نتوانسته fe Pp
است خواستههای دانشجویان کم درآمدی را که مایل به تحصیل >
در رشتههایی هستند که قابلیت اشتغال و موقعیت اجتماعی- ۰ > ريا
اقتصادی آنها را افزایش میدهند» برآورده کند. ۳
دولت 9 موسسات آموزش عالی توصیههای سیاستی مختلفی را
* برای رسیدگی به محدودیتهای منابع و کاهش بودجه دولتی» ۱ ۲
برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای آموزش عالی بررسی ۲
صفحه 6:
بازنگری در تامین مالی» وام و سایر روشهای نوآورانه is
راما وی نویه دانشجویی از اقدامات تقسیم هزینه در
فرآیند تامین مالی آموزش عالی هستند. (در اکثریت نظامهای آموزش
عالى جهان) سر
" وامهای آموزشیء اعم از وام مسکن و وامهای مشروط بر درآمد روش های a Ge
رایجی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. اما وامهای رهنی iy) 1
(وثیقهای) با بیشتری را بر دوش دانشجویان و مدیران ورد میکنند. ۹
" هزینههای آموزشی ماهانه و ضمانتهای شغلی بالاتر از عوامل مهم در ا
تعیین میزان وام هستند. 1
* بانکها در وام دادن به دانشجویان رشتههای علوم انسانى و علوم ١ 1
اجتماعى» به دليل جشم انداز شغلی ضعیفتری که دارند. تردید دارند. ۳
14
* جهتگیری سیاستی به سمت تأمین وام برای رشتههای فنی مانع از
قاس افشتان مدوم باه ها مد متمق مقا تتعجوديا ذا |1 قا
صفحه 7:
بازنگری در تامین مالی» وام و سایر روشهای نو آورانه
* پوشش مبلغ وام برای تحصیل در دانشگاه اغلب کم است؛ این امر منجر
به بار مالی اضافی بر دانشجویان و والدین میشود.
* ترس از بدهی و الزام به وثیقه. دانشجویان بیبضاعت را از درخواست
وام آموزشی منصرف میکند.
" موسسات مالى الزامات سختگیرانهتری Sly دانشجویان کمدرآمد
دارند که بر دسترسی آنها به دوردها 9 مؤسسات تأثير مىكذارد.
درآمد 9 سطح شعلی والدین نقش بسزایی در حد و حدود وام دارد.
* وام دهندگان میخواهند اطمینان حاصل کنند که دانشجو پس از اتمام"
تحصیلات خود. تمکن مالی برای بازپرداخت وام را خواهد داشت.
* منطقه, مقطع تحصیلی نیز بر الزامات وامهای آموزشی تأثیر میگذارد.
صفحه 8:
بازنگری در امین مالی» وام و سایر روشهای نوآورانه . #
* مشکلات اداری در ردیابی دانشجویان و حفظ سوابق مانع تامین مالی
وام درهند مىسود 2
* روشهای جایگزین تامین مالی مانند مالیات فارغالتحصیلان, در Use 4
کشورهای در حال توسعه مانند هند به سختی اجرا میشود. 3
" روش هاى نوين تامين مالی. جدا از اوراق قرضه دياسيوراء بايد براى 829 3
بهبود دسترسی به آموزش عالی مورد بررسى قرار كيرد. 70
آاورای قرضه دیاسپورا ایزارهای مالی هستند که توسط یک کشور برای دیاسپورای خود (افرادی که در خارج از 2
کشور زندگی میکنند) برای جذب سرمایه گذاری برای اهداف مختلف از جمله توسعه اقتصادی. پروژههای ٠
زيربنايى يا در اين زمينه. بودجه آموزش عالى منتشر مىشود.
* جایگاه ضعيف شوراهای آموزش عالی ایالتی, همان بودجه محدود 2 ١| 0
دولتی را نیز کم خاصیت میکند. (ضعف در برنامهریزی, نظارت و AY
هماهنگی در امور, ناکارآمدی در توزیع و استفاده از کمکهای مالی و... A
صفحه 9:
پیشنهادهای اقدامی
۷ موسسات آموزش عالی هند باید کمکهای فارغالتحصیلان, کمکهای بشردوستانه و وجوه
شرکت مسئولیت اجتماعی5) )* را به عنوان منابع تامین مالی بررسی کنند.
% دانشگاههای خصوصی باید حداقل 2 درصد از مازاد درآمد خود را به معافیت از شهریه و
بورسیه تحصیلی دانشجویان مستحق اختصاص دهند.
کمکهای بلاعوض میتواند کمک مالی خوبی باشد برای نوسازی زیرساختها و توسعه
دورهها و برنامههای جدید در موسسات آموزش عالی.
“Corporate Social Responsibility (CSR)
صفحه 10:
04 oe
استفاده از زیرساختها برای درآمدزایی: موسسات آموزش عالی دارای انواع زیرساختها ۷
از جمله ساختمانها, سالنها. امکانات ورزشی و غیره هستند. اجاره دادن اين زیرساختها
میتواند درآمد اضافی ایجاد کند.
۷ همکاری در پروژههای تحقیقاتی و فعالیتهای مشاورهای باید تشویق شود تا کیفیت
تدریس/یادگیری و قابلیت اشتغال دانشآموزان افزایش یابد.
۷ درگیر شدن در فعالیتهای کشاورزی: به اين معنی که موسسه میتواند با کشاورزان محلی
برای فعالیتهای کشاورزی در زمین خود همکاری کند.
صفحه 11:
ee >
حرف آخر
۲ موسسات آموزش عالی خصوصی باید روش های نوآورانه تامین مالی را
برای جبران منابع مالی مورد نیاز خود و اطمینان از دسترسی دانشجویان
کمدرآمد بررسی کنند و بهکار ببرند.
” اجرای سیاستهای جدید آموزشی مستلزم توجه ویژه به تامین مالی
نهادی است.
7 دسترسی به آموزش عالی با کیفیت بايد از طريق تأمین مالی تسهیل
ew ® ره مه ور سو عر اق ون فصر سن تا سا عن كدي
صفحه 12: