اصول و مفاهیم ارزش گذاری مفاهیم ارزش و انواع ارزش تعریف ارزش گذاری اصول ارزش گذاری مدل های ارزش گذاری

محمدحسين ابوئي مهريزي

صفحه 1:
اصول و مفاهیم ارزش

صفحه 2:
‎ye 14‏ دان ااا / ‎‘4 ‎4 1:1 ۸ 7 8 ee ‏وکین ‎

صفحه 3:
اصول و مفاهیم ارزش گذاری ارزش: یک مفهوم ایستا نیست. بلکه به فردى كه ارزش یابی را انجام می دهد. نوع ارزشى كه بايد اندازه گیری کرد و همچنین زمانی که بسرآورد ارزش صورت می گیرد و هدف ارزش گذاری و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

صفحه 4:
1( محیط اقتصادی استفاده بالقوه دارایی ۲ زمان برآورد ارزش ۳ میزان کمیابی نسبی و جایگزینی ۴) موقعیت دارایی ۵) گستردگی دامنه مالکیت دارایی ۶ میزان نقد شوندگی و وضعیت بازار دارایی ۷) شرایط فیزیکی دارایی

صفحه 5:
همان طور که قبلاً مطرح شد. بیشتر مردم ارزش را آنچه که می ارزد معرفی می کنند. اما واژه ارزش در مورد کالاها و خدمات به دو معنای متفاوت بكار رفته است که یکی از آنها را می توان ارزش استفاده يا ارزش کیفی و دیگری را ارزش مبادله با ارزش کمی نامید.

صفحه 6:
ارزش کیفی همان خاصیتی است كه موجب ارضاى نياز مصرف کننده می شود. در واقع شرط لازم براى كالايا خدمت بودن داشتن ارزش کیفی با ارزش استفاده است. اما عکس این مطلب صادق نیست هر چیز ارزشمند لزوماً کال و قابل مبادله نیست.

صفحه 7:
ارزش مبادله کالاها لزوماً متناسب با ارزش استفاده آنها نبست مثلاً آب و هوا که ارزش استفاده بالایی دارند ارزش مبادله کمتری از طلاو مس دارند. که ارزش استفاده پایین تری دارند. بنابراین ارزش مبادله با کمیابی و در دسترس نبودن رابطه مستقیم دارد.

صفحه 8:
مفاهیم ارزش: ارزش جایگزینی ارزش اقتصادی ۱ ارزش اسقاط ارزش منصفانه بازار ارزش تداوم فعالیت ارزش منصفانه رزش تداوم فعالب ‎“ac as‏ ارزش تسویه آرزش دفتری طق آرزش بیمه شدنی ارزش ذاتى (sf.

صفحه 9:
ارزش اقتصادی: ‎Economic Value‏ عبارت است از یک مبلغ بیان شده بر حسب يول كه در ازای کسب دارایی با حقوق ناشی از دربافت منافع آینده از طریق استفاده از دارایی قابل پرداخت است.

صفحه 10:
ارزش منصفانه بازار: ۰ ۷۵۱06 ‎Fair Market‏ رایج ترين نوع تعریف ارزش, ارزش منصفانه بازار است که به آن ارزش بازار یا ارزش نقدی نیز می گویند. و عبارت است از مبلغ بیان شده به نقد يا معادل نقد که در تاربخی معین برای یک دارایی بین خریدار مایل و یک فروشنده ‎filo‏ مبادله می شود درحالی که هر یک از طرفین آگاهی و علم معقولی درباره تمام امور مربوط دارند و هیچ

صفحه 11:
اجباری برای خرید یا فروش و یا حقوق مربوط به آنان وجود ندارد. در ارزش منصفانه بازار محتمل ترین قیمت معامله در نظر گرفته شود. نتایج خلسق ارزش در ارزش منص‌فانه بازار منعکس نمی شود و نباید هم نشان داده شود. ارزش منصفانه ‎Fair Value‏ در استانداردهای حسابداری ابالات متجده صیئت استانداردهای حسابداری مالی. تعریسف زیر را بسرای ارزش منصفانه در سال ۲۰۰۰ ارائه داده است:

صفحه 12:
ارزش بر آورد قیمت یک واحد اقتصادی که هرگاه در تاریخ گزارش گری و در بسک معامله حقیقی و در شرایط عادی تجاری به عنوان دارایی فروخته شود با به عنوان بدهی شناسایبی شده پرداخت گردد. تعیین می شسود. ارزش منصفانه بسرآوردی از یسک قیمت

صفحه 13:
می شود و تقریباً معادل ارزش منصفانه بازار است. در این تعربف. ارزش منص‌فانه معادل با قیمت خروجی در نظر گرفته شده است که قیمت خروجی بر اساس بسرآورد بازار از ارزش فعلی جربان های نقدی آبنده مورد انتظار واحد تجاری تعیین می شود.

صفحه 14:
‎-١‏ دارايى مى تواند بين طرفین مایل» در یک شرایط عادی فعالیت های تجاری. خرید و فروش شود. ۲- بدهی می تواند در بسک شرایط عادی فعالیت های ‏تجاری. بین طرفین مایل پرداخت شده با تسویه گردد.

صفحه 15:
Book Value ‏ارزش دفتری:‎ ارزش دفتری به طسور ساده از طریسق کسر استهلاک انباشته از بهای تمام شده تاریخی به دست می آید. تعریف می گردد. ارزش دفتری صرفاً يك مفهوم حسابدارى و مالیانی است نه یک مفهوم اقتصادی با ارزشی برای یک دارایی خاص(مانند یک وسیله نقلیه).

صفحه 16:
ارزش ذاتی: ارزش ذاتی با ارزش بنیادی ارزش فعلی جریان عاب‌دات آینده است که بر اساس بازده جاری بازار تنزیل می شود ارزش ذاتی یک سرمایه گذاری تابعی از جریان عایدات دوره ای تنزیل شده برآوردی. سود یا زیان های بازار و افق زمانی جریان کسب سود است.

صفحه 17:
ارزش ذاتی نوعاً به عنسوان ارزش تسداوم فعالیت برای یک دارایی خاص. بدون توجه به قابلیت خرید و فروش آن در بازار با منافع تجاری آن در نظر گرفته می شود. واژه ارزش ذاتی اغلب به صورت نادرست و جابجا با مفهوم ارزش سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش ذاتیء ارزش فعلی جریانات نقد آینده است.

صفحه 18:
sai alpha ‏مشهورترین نوع ارزش که متخصصان آن را برای ادغام و‎ ‏تحصیل واحدهای تجاری مورد استفاده قرار می دهند.‎ ‏ارزش سرمایه گذاری است. در این نوع ارزش. معمولاً ارزش‎ منافع آینده مالکیت یک دارایی برای یک خریدار خاص در نظر گرفته می شود.

صفحه 19:
ارزش منصفانه بازار و ارزش سرمایه گذاری با هم مرتبط اند اما به ندرت باهم مساویند. اغلب ارزش سرمایه گذاری ممکن است به دلایل موجه مختلفی در مورد خریداران بالقوه مختلف. متفاوت باش‌د. عواملی مانند عوامل زیر بر روی برآورد یک خریدار بالقوه در ارزش سرمایه گذاری در یک فعالیت تجاری تاثیر می گذارند. ) هم افزایی کسب شده و فرصت های خلق ارزش. ۲) مطلوبیت های حاصل برای خریدار به منظور ورود به یک بازار جدید.

صفحه 20:
۳) استنباط در باره میزان ریسک و نوسان پذیری توان کسب در آمد از دارایی. ۴) وضعیت مالی خریدار. ۵) خوش بینی خریدار. ارزش مبادله: ‎Value-In-Exchange‏ مفهوم ارزش مبادله به ارزش دارایی مربوط می شسود. که با اجزای آن برای یک واحد عملیاتی مبادله می گردد.

صفحه 21:
Value -In -Use ‏ارزش‎ ‏#استفاده‎ ارزش استفاده. یک نوع ارزش نیست بلکه شرایطی است که بر اساس مفروضات خاص در ارزش گذاری دارایی ها در نظر گرفته می شود. در واقع مهم ترین مسئله. زمان تخصیص دارایی است. ارزش جایگزینی: ۷۵۱۷6 8۵۴۵۱۵66۴۵۵۴۸۲ ارزش جایگزینی یک دارایی به طور ساده بهای تمام شده تحصیل یک دارایی جدید با قابلیت های دارابی مشابه است.

صفحه 22:
ارزش جایگزینی همان ارزش تولید مجدد نیست. زیسرا منظور از ارزش تولید مجدد بهای تمام شده دارایی با همان مشخصات بر اساس قیمت های جاری است. ارزش اسقاط: ۱۷۵۱۷6 56۲۵0 ارزش اسقاط مبلغ تحقق پذیر در اثر فروش یا سایر روش های واگذاری یک دارایی است. که پس از آن. دارایی دیگر هیچ فایده ای برای مالک فعلی خود ندارد و باید از خدمت خارج شود.

صفحه 23:
ارزش تسسداوم فعالیت: 0۲66۲۲ 601116 ©3110 مفهوم ارزش با فرض تداوم فعالیت نوعاً زمانی به کار گرفته می شود که یک واحد اقتصادى به عنوان واحدی عملباتی مورد ارزش گذاری قرار می گیرد و این در حالی است که هیچ تهدید مشخصی برای توقف فعالیت آن وجود ندارد.

صفحه 24:
Liquidation value ؛ارزش تسویه هنگامی که بنگاه اقتصادی منحل شود دارایی هایی آن فروخته می شود و بدهی های آن پرداخت می گردد و مبلغ باقی مانده همان ارزش تسویه است. تسویه یک بنگاه اقتصادی ممکن است اجباری با دستوری باشد. که تنها تف‌اوت آنها در رابطه با زمان

صفحه 25:
اگر فروش دارایی مورد نظر در یک بازار آزاد و به صسورت فوری باشد به آن تسویه اجباری گویند. اگر فروش دارایی مورد نظر در یک بازار آزاد در یک بازده زمانی معقول صورت گیرد به آن تسویه دستوری گویند. ذکر این نکته ضروری است که ارزش تسوبه کم ترین آرزش ممکن است که پس از کسر هرگونه کمیسیون و حق العمل و هزینه های اداری بسسرای شرکت در حال انحلال بدست آید.

صفحه 26:
ارزش بیمه شدنی: ‎Insurable value‏ ارزش بیمه شدنی عبارت است از ارزش يولى بخش های خراب شدنی یک دارابی که بیمه خواهد شد تا در مسواقعی که زیانی رخ می دهد به مالک آن غرامت پرداخت شود.

صفحه 27:
Good Will Value ‏ارزش‎ #سرقفلی در طبقه دارابی های نامشهود قرار می گیرد و هنگامی ایجاد می شود. که ارزش یک دارایی بیش از ارزش مش‌هود خود باشد. به این تفاوت ارزش سرقفلی گویند. در زمان ادغام و پا تحصیل واحدهای اقتصادی ارزش سر قفلی از طریق محاسبه ما به التفاوت قیمت پرداخت شده

صفحه 28:
برای تحصیل واصد اقتصادی و ارزش منص‌فانه بازار دارایی تحصيل شده (شامل دارایی مشهود و دارایی نامشهود جداگانه شناسایی شده) پس از کسر بدهی ها همان ارزش سرقفلی می باشد. ۳- روابط بین انواع مختلف ارزش: پایین ترین سطح ارزش دریافتی یک واحسد اقتصادی ارزش باقیمانده دارایی های مشهود است. که سطحی است که در آن

صفحه 29:
که در آن هیچ درآمدی برای واحد اقتصادی وجود ندارد. دومین سطح. ارزش تسویه اجباری است که همانفه ارزش باقیمانده هیچ درآمدی برای واحد اقتصادی ندارد. سومین سطح از ارزش, ارزش تسویه دستوری می باشد چرا که مدت زمان بیشتری برای پیدا نمودن خریدار نسبت به تسویه اجباری وجود دارد.

صفحه 30:
ارزش استفاده دارابی مشود با درآمد واحد اقتصادی: سطح بالاتر از نقطه سر به سر ارزش اس‌تفاده و ارزش تسویه است. زمانی ارزش اس‌تفاده بیش‌تر از ارزش تسویه می شود که واحد اقتصادی به مسوفقیت بيشترى دست یابد.

صفحه 31:
ارزش قابل تعیین دارایی های نامشهود: هميشه ارزش سرقفلی با افزایش در آمدهای واحدهای اقتصادی افزایش می یابد. چرا که ارزش سر ثئلی از طریسق ما به التفاوت ‎ow‏ ارزش کل واحد تجاری و ارزش دارایی های مشهود و نامشهود تعیین شده به دست می آید.

صفحه 32:
نتیجه گیری کلی: ارزش کل واحد اقتصادی. جمع کل ارزش دارایی های مشهود و نامشهود واحد اقتصادی است. که به میزان پیش بینی های در آمد آینده واحد اقتصادی و همچنین دیون و سهام افزایش یافته است.

صفحه 33:
تعریف ارزش گذاری: ارزش گذاری فرآیندی است که طی آن مسیزان قیست جاری یک دارایی مشخص می گردد و یک مفهومی کاملا اقتصادی است. اگر یک دارایی به معنی حقوق و فوابدی که در رابطه با مالکیت آن وجود دارد. ارزش گذاری شود با مفهوم قانونی آن یکسان می شود. بنابراین بر اساس مفاهیم فوق دارایی ها را مى توان در سه گروه زیر تقسیم بندی نمود:

صفحه 34:
) واضح ترین نوع دارایی. دارایی های مشهود می باش‌ند. مانند ساختمان ها. لوازم و تجهیزات و اثاثه اداری. اين دارایی ها سخت افزارهایی هستند. که دارای شکل و ماهیت فیزیکی اند و مالکیت بر روى آنياء معمولاً از طریسق اسناد مالکیت مربوط به حقوق آنها مشخص می شود.

صفحه 35:
۲ شکل دیگری از دارایی هاء دارایی های نامشهود اسست. چنین دارایی هایی در یسک واحصد اقتصادی شامل تمام دارایی هایی است که ماهیت فسیزیکی ندارند. اما بسرای موفقیت یک واحصد اقتصادی مهم می باش‌ند و مزایای مطلوبی دارند. این فواید برای مالک دارایی های نامش‌هود معمولاً بر اساس بازده مالی آنها اندازه گیری می شود.

صفحه 36:
۳ در سومین تقسیم بندی. کلیه دارایی های مش‌هود و نامشهود بنگاه به عنوان یک کل در نظر گرفته می شوند. بنابراین در ارزش گذاری یک بنگاه اقتصادی, باید ترکیبی از دارایی های مشهود و نامشهود که یک واحد اقتصادی را تشکیل می دهند ارزش گذاری شود.

صفحه 37:
اصول ارزش گذاری: اصولی اقتصادی هستند که روی ارزش دارایی ها تأثیر می گذارند. اصل رویکردها: این اصل بیان کننده آن است که در انتقال مالکیت دارایی. هر دو طرف معامله. بعنی خربدار و فروش‌نده رویکردهایی برای انجام معامله دارند و یک ارزش گذاری نرمال زمانی خلق

صفحه 38:
می شود که اصل رویکردها باعث رضایت طرفین شود. سل سانوینی: اين اصل بیان می کند که خریدار عاقل در زمان خريد دارایی هیچ گونه وجهی اضافه تری از بهای تمام شده تولید مجدد آن یا تسهیلات مشابه آن پرداخت نخواهد کرد. مبنای اصل جایگزینی استفاده از رویکرد هزینه در ارزش گذاری است.

صفحه 39:
اصل جانشینی: یکی از مفاهیم اساسی در ارزش گذاری. اصل جانشینی است. این اصل بیان کننده آن است که اگر دارایی مشابه و مطلوب جانشین دارابی موجود گردد. به چه میزان دارای ارزش است.

صفحه 40:
اصل منافع آینده: اصل منافع آینده. اصلی است که ارزش دارایی را بر اساس مزایای اقتصادی آینده ( جریانات نقد آینده) به صورت بيش بینی پذیر یا کنترل پذیر برای مالکان تعیین می کند. بنابراین اگر ارزش فعلی جربانات نقد آبنده(منافع اقتصادی آينده) را محاسبه کنیم. این معیار می تواند شاخص مطلسوبی برای ارزش گذاری باشد.

صفحه 41:
‎fol‏ تفاوت در دبدگاه افراد ارزش گذار: ارزش گذاری یک دانش دقیق نيست و مستلزم اعمال قضاوت. داشتن مفروضات متعدد و ارائه دیدگاه می باشد. در نتیجه. ارزش گذاری دو ارزش گذار با تجربه و عالم به علوم مالی و با کیفیت مشابه در مسورد یک دارایی ‏می تواند متفاوت از یک دیگر باشد. ‏با توجه به تفاوت های فوق اگر ارزش گذاری توسط افراد

صفحه 42:
با کیفیت انجام شود. می تواند در ارزش گ‌ذاری دارایی ها مفيد باشد. نقش ارزش گذاری: ارزش گذاری و مدیریت پرتفوی: بیان می شود که ارزش گذاری کم ترین نقش را در مدیریت پرتفوی یک سرمایه گذار غیرفعال و نقش بسیار مهم و وسیعی را برای یک سرمایه گذار فعال ایفا می کند.

صفحه 43:
ارزش گذاران به گروه های متفاوتی تقسیم می شوند که عبارتند از: الف) تحلیل گران بنیادی: از دیدگاه این افراد ارزش حقیقی شرکت. می تواند ناشی از خصیصه های مالی همانند چشم اندازهای رشد. پرتفوی ریسک و جریان های نقدی باشد. این نوع تحلیل. یک استراتژی برای سرمایه گذاری بلندمدت است و دارای

صفحه 44:
مفروضاتی به شرح ذیل می باشند: ‎)١‏ رابطه بین ارزش و عوامل پایه ای مالی قابلیت اندازه گیری دارند. ‏۲ این رابطه در طی زمان با ثبات خواهد بود. ‏۳ انحرافات ارتباط بين عوامل در طی دوره زمانی معقولی. ‏اصلاح می گردد.

صفحه 45:
ب) خریدار فرانشیز یا (حق مخصوص): این خریداران بر کسب و کارهای کمی که آشنایی کاملی روی آن دارند. تمرکز نموده و تلاش می نمایند. تا سهام اين شرکت ها را به زبر قیمت خربداری کنند. این روش به عنوان یک استراتژی بلند مدت دارای مفروضاتی به شرح زیر می باشد: ) سرمایه گذارانی که یک کسب و کار را به خوبی

صفحه 46:
مى شناسند. در موقعيت بهترى جهت ارزيابى صحيح آن كسب و كار قرار دارند. ؟) مى توان اين كسب و كارهاى زير قيمت را بدون سوق دادن قیمت به بالاتر از ارزش حقیقی به تملک در آورد. ج)چار تیست ها: چارتیست ها اعتقاد دارند که قیمت ها را می توان به وسیله تحلیل روانشناسی رفتار سرمایه گذاران اندازه گیری نمود.

صفحه 47:
بر اساس این دیدگاه اگر اطلاعاتی شامل نصوه حرکت قیمتی. حجم معامله. فروش های استقراضی و غيره كه نشان دهنده نحوه رفتار سرمایه گذار می باشد در اختیار فرد جارنيست قرار كيرد. امکان پیش بینی رفتار آینده قیمت آن دارایی امکان پذیر است. چارتیست ها دارای مفروضات می باشند: ‎)١‏ قیمت ها در قالب های قابل پیش بینی حرکت می کنند.

صفحه 48:
۲ تصمیمات سرمایه گذاران در بازار بیشتر از احساسات آنها تاثیر می پذیرد تا از تحلیل های عقلائی. د)معامله گران اطلاعاتی: در این دیدگاه قیمت ها بیشتر تحت تاثیر اطلاعات منتشره در باره شرکت قرار می گیرد. اين معامله كران در تلاش هستند. جلوتر از اطلاعات جديد با اندكى بعد از اين كه اين اطلاعات در بازار فاش كرديد. براى معامله نمودن اقدام نمايند.

صفحه 49:
این معامله گران سعی دارند در هنگام انتشار اخبار خوب دارایی را بخرند و در هنگام انتشار اخبار ببد دارایی را به فروش رسانند. ۰) تعیین کنندگان زمان مناسب برای انجام معامله در بازار: این گروه اعتقاد دارند. بازدهی که بر اساس حرکت و چرخش بازار بدست می آید. بسیار بیش تر از بازدهی حاصل از كزينش سهام مى باشد. آنها بيان مى كنند كه به دو دليل

صفحه 50:
پیش بینی حرکات بازار از گزینش سهام آسان تر است: ۱- ما قادریم کل بازار را ارزش گذاری نموده و با سطح ارزش فعلی آن مورد مقایسه قرار دهیم. ۲- مدل های ارزش گذاری می توانند برای ارزش گذاری کل سهام به کار گرفته شوند و نتایج به دست آمده از بین بخش ها می تواند جهت تعیین این که ک‌دام بسک از بخش های بازار گران یا زیر قیمت است. مورد استفاده قرار گیرد.

صفحه 51:
و) بازاریاب های کار آ: فرض اساسی این گروه آن است. که بازار می تواند بهترین برآورد کننده قیمت واقعی دارایی باشد و یک دارایی باید به قیمتی که دارد. بفروش رسد. چگونگی تحلیل در نحوه ارزش گذاری شرکت: در ارتباط با ارزش گذاری یک شرکت به یر از مباحث مطرح شده باید موارد خاصی را در نظر گرفت. که این موارد

صفحه 52:
به قرار زیر می باشند: ) باید به اثرات هم افزایی بر ارزش ترکیبی دو شرکت ( شرکت مورد هدف به علاوه شرکت مد نظر برای خرید) مد نظر قرار گیرند. قبل از اينکه تصمیمی برای خرید اتخاذ گردد. ۲ اثرات عوامل دیگر بر ارزش گسذاری از جمله تغیسیر در مدیریت و تجدید ساختار در شرکت مورد ارزش گذاری, باید در تصمیم گیری قیمت گذاری منصفانه مد نظر قرار گیرد.

صفحه 53:
۳- در صورتی که تعصبی نسبت شرکت مورد ارزش گذاری وجود داشته باشد. این تعصب باعث می کردد تا برآورد درستی از ارزش شرکت ارائه نگردد.

صفحه 54:
ارزش گذاری از دیدگاه مباحث مالی شرکت: آرزش یک شرکت را می تسوان بطسور مسستقیم مرتبسط با تصمیماتی دانست که شرکت اتخاذ می نماید. این که در چه پروژه هایی شرکت کند. چگونه آنها را تأمین مالی نماید و چه ستاست نیع سنوی را اتضاد كتنده همگی در تصبین ازژژن شرکت دخالت دارند.

صفحه 55:
روش های ارزش گذاری: برای این که به یک ارزش گذاری معقسول برای هر قلم دارایی دست پیدا کنیم. انتخاب مدل مناسب بسیار مهم است. بن‌ابراین می بایست آن مدلی را انتخاب کنیم که قابلیت اندازه گیری ارزش هر دارابی را داشته باشد و در عین حال استفاده کننسده از مسدل نیز درک صحیحی از مدل داشته باشد.

صفحه 56:
مدلهای تزیل ارزشكذارى جريانياك نقدى بر مبناى داري

صفحه 57:
مدل های ارزش گذاری ) روش ارزش گذاری بر مبنای دارایی ها: اين روش هنگامی استفاده می شود که بخواهیم دارایی ها را بر مبنای آرزش فعلی مورد ارزیابی قرار دهیم و خود از دو طریق محاسبه می شود. الف) ارزش نقد شوندگی: ارزشی که بازار امروز برای دارایی ها مورد نظر قاثل است.

صفحه 58:
ب) ارزش جایگزبنی: ۱ اگر بخواهیم دارایی مورد نظر را با همان كيفيت مجدداً خریداری کنیم به چه میزان دارایی ارزش است. ۲ مدل های ارزش گذاری تنزیل جریان نقدی: در اين روش جریان های نقدی آینده آن دارایی را بسرای دست یابی به ارزش ذاتی سهام یا شرکت تنزیل می کنیم. قبل از تعيين نوع مدل براى تعیین ارزش سهم و شرکت در روش تنزيل جريان نقد مى بايست از ميزان و نوع جريان

صفحه 59:
نقد آگاهی لازم را داشته باشیم. جریانات نقدی هر دارایی را می توان به دو دسته تقسیم نمود که عبارتند از: ‎-١‏ جريان نقد ثابت: مانند تقسيم سود "- جريانات در حال تغيير: مانند جريان هاى نتققدى آزاد سهام در بنكاه هاى اقتصادى مى توان جريانات نقد را بر اساس مفروضاتی به شکل زیر تقسیم بندی نمود. که عبار تند از:

صفحه 60:
الف) رشد ابت(تک مرحله ای) ب) رشد دو مرحله ای و پا چند مرحله ای باید توجه داشت که در اکثر بنگاه های اقتصادی ممکن است. این جربانات نقد از روند یکسانی پیروی ننمایند» و می تواند به صورت اشکال زیر باشند: الف) اگر دارای سود نرمال باشند. از سودهاى جارى به عنوان جریان نقد استفاده می نمائیم.

صفحه 61:
ب) اگر در سودهای جاری بنگاه های اقتصادی به خضاطر عوامل موقتی يا اثرات دوره ای انحرافی وجود داشته باشد. مى بایست آنها را نرمال نموده و از سود نرمال شده استفاده نمود. مدل هاى تنزيل جربانات نقدى به دو كروه مدل تعيين ارزش سهم و تعيين ارزش شركت تقسيم مى كردد.

صفحه 62:
۱) مدل های تعیین ارزش سهام: در این روش برای محاسبه قیمت سهم از دو روش سود تقسیمی و جریانات نقد استفاده می نمایند. ۲ مدل تعیین ارزش شرکت: برای تعیین ارزش شرکت از سه روش میانگین مسوزون هزینه سرمایه. روش 1۳۷ و مدل های نقدی بازار بسرای محاسبه ارزش شرکت استفاده می کنند.

صفحه 63:
مدل های ارزش گذاری نسبی: در این مدل ها بر اساس مقایسه نمودن شرکت ها در یک صنعت و با تجارت ضرایب خاصی را بسرای هر يكاز پارامترهای مورد نظر در نظر می گیرند و م‌یزان ارزش هر یک از این ضرایب به حقوق صاحبان ده از رگرسیون چند بخشی است.سهام و ارزش خود شرکت نیز بستگی دارد. یکی از این مدل ها است.

صفحه 64:
مدل های احتمالی ارزش گذاری: در این مدل ها از ارزش گذاری مطالبات احتمالی استفاده می شود. مدل های مطالبات احتمالی را می توان بسرای سناریوهای گوناگون مورد استفاده قرار داد. هنگامی که حق اختیاری را بررسی می کنید که یک شرکت مجبور اسست. تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری را به تأخیر بیان دازد. شما مى توانید یک حق امتیاز را هم چون یک حق اختیار. ارزش گذاری کنید.

صفحه 65:
2-روش انتخاب مدل ارزش گذاری در مورد چگونگی روش انتخاب مدل می بایست به چند فاکتور توجه کنیم. که این فاکتورها عبار تند از: الف) توجه به نوع دارایی و کسب و کار در حال ارزش گذاری ب) توجه به ویژگی های شخص تحلیل گر الف) توجه به نوع دارایی و کسب و کار در این قسمت می بایست به میزان خاص بودن آن دارای

صفحه 66:
و قدرت نقدشوندگی آن در بازار و همچنین میزان جریان نقدی که می تواند ایجاد نماید. توجه کنيم. بن‌ابراین در بحث ویژگی های دارایی و نوع کسب و کار می بایست به سه عامل توجه كنيم كه عبارتند از: ‎)١‏ قابليت عرضه در بازار: اگر دارایی های یک شرکت قابلیت تفکیک و همچنین امکان عرضه شدن در بازار را داشته باشد. بهترین روش

صفحه 67:
براى ارزش كذارى اين نوع از دارايى ها مدل هاى نقد شوندكى و مدل جايكزينى است. ؟) قدرت خلق جريان نقدى اگر شرکت ها قدرت خلق جربانات نقدی را داشته باشند. از مدل های تنزیل جربان نقد و اگر دارایی ها قدرت خلق جریان نقد را نداشته باشند. از مدل های ارزش گذاری نسبی استفاده می کسنيم. همانند زمین هاى ساخته نشده و 5 معادن و چاه های توسعه نیافته.

صفحه 68:
۴۳ منحصر بودن کالا: برای ارزش گذاری کسب و کارها و دارایی های منحصر بفرد از مدل های قیمت گذاری حق اختیار و با مدل هاى تنزیل جریان های نقدی استفاده می نمائیم. همچنین برای ارزش گذاری دارایی هایی که به وفسور یافت می شوند از مدل های ارزش گذاری نسبی استفاده می

صفحه 69:
ب) عقاید و خصوصیات تحلیل گر: شخص تحلیل گر در انتخاب نوع مدل ارزش كذارى به سه فاکتور توجه می نماید. که عبارتند از: ‎)١‏ افق زمانی: ‏شخص تحلیل گر باید بین دو کرانه فرض وضعیت انحلال و فرض تسداوم فعالیت. آن دارایی مسورد ارزش گ‌ذاری ‏وضعیتی را انتخاب نموده و از مدل های ارزش گذاری نسبی

صفحه 70:
و روش جریانات نقد احتمالی م‌دلی را بسرای ارزش گذاری انتخاب نماید. با توجه به مطالب بیان شده تحلیل گرها از مسدل های ارزش گذاری تنزیل جربان های نقفدی در افسق های زمانی بلند مدت و از مسدل های ارزش گذاری نسبی در افق های زمانی کوتاه مدت استفاده می نمایند. ويزكى هاى شخص تحلي ل كر و نوع دارايى در انتخاب مدل ارزش گذاری:

صفحه 71:
۱-اگر شخص تحلیل گر متخصص در یک صنعت خاص باشد. بنابراین برای ارزش گذاری کسب و کار و با دارایی» استفاده از مدل های ارزش کذاری نسبی بهتربن گزینه می ۲- اگر شخص سرمایه گذار می خواهد کسب و ک‌اری را ارزیابی کند که جریانات نقد آینده بسرای او حائز اهمیت است. بهترین روش استفاده از مدل های تنزیل می باشد.

صفحه 72:
۳ اعتقادات تحلیل گر نسبت به بازار: ميزان بكار كيرى از هر يك از مدل هاى موجود ضمن ارتباط با مفروضات مدل به نحوه كاركرد و چگونگی بازار نیز بستگی دارد. بنابراین تحلیل گر در انتخاب مدل مورد استفاده موارد زیر را نیز در نظر می گیرد: الف) استفاده از مدل ارزش گذاری تنزیل جربان های نقدی, به این معنی است که تحلیل گر این گونه تصور

صفحه 73:
می کند که قیفتاهاق نازان ازاززتن فا ذاتی توق قوز شده است. اما در یک دوره بلندمدت. متغیر های بازار آنها را به ارزش ذاتی خود نزدیک خواهد نمود. ب) هنگامی تحلیل گر از مدل های ارزش گ_ذاری نسبی استفاده می نماید. که معتقد است. به طور میانگین قیمت گذاری درستی بر روی داراپی ها توسط بازار صورت گرفته است. این نوع دیدگاه هنگامی حاصل می گردد که تعدادی

صفحه 74:
از شرکت های خاص در یک بخش یا کل بازار اشتباه قیمت گذاری شده باشند. ولی سابر بخش ها و با کل بازار به طور منصفانه قیمت گذاری شده باشند. ج) اگر تحلیل گر ارزش گذاری را بر مبنفای داراپی انجام دهد. بر این باور است که بازارها نسبت به قیمت گذاری دارایی های مالی و واقعی به درستی عمل نکرده و وی می تواند از این اختلاف کسب سود کند.

صفحه 75:
د) اگر تحلیل گر از مدل های قیمت گسذاری حسق اختیار. استفاده کند به این موضوع معتقد است که. بازار در تعیین ارزش دارایی هاء انعطاف پذیری لازم را نداشته و در نتیجه خیلی به صورت کار آ عمل نکرده است. بنابراین تحلیل گر می تواند با استفاده از مدل فوق به بازدهی مناسبى ددست پیدا کند. ذکر این نکته ضروری است که در تمامی مدل ها ارزش گذاری

صفحه 76:
تحليل كران اعتقاد دارند كه بازى كران بازار به اين قيمت گذاری های ناجور پی می برند و سرانجام آن را اصلاح می فمایتد. اگر شرایط زیر برقرار باشد. بهتر است از مسدل تنزیسل سودهای تقسیمی جهت ارزش گذاری دارایی استفاده گردد. ) اگر جریان های نقد آینده با هیچ درجه ای از احتمال

صفحه 77:
قابلیت پیش بینی نداشته باشند. در نتیجه اطلاعات ارزش گذار در ارتباط با قدرت پرداخت بدهی های شرکت و با امکان سرمایه گذاری مجدد دارابی های شرکت کاهش می ,بابد و در نتيجه او سعى مى كند. از مدل هاى تنزيل سود برای ارزش گذاری شرکت ها استفاده کند. از آنجایی که محدودیت های مهمی روی باز خرید و دیگر اشکال بازده نقدی سهام وجود دارد. و همچنین تحلیل گر

صفحه 78:
هیچ کنترلی بر روی جریان نقد ندارد و تنها اطلاعات او میزان سود تقسیمی است که مجمع تصمیم می گیرد. بنابراین بهتر است او از سود تقسیمی برای ارزش گذاری خود استفاده نماید. ۳ بیان می شود که در سایر موارد شخص تحلیل گر قادر است ارزش گذاری دقیق تری از طریق جریانات نقد آزاد سپام بدست بیاورد. که تفاوت های اندکی با ارزش گذاری

صفحه 79:
از طربق سود تقسیمی داشته باشد. درآمدهای جاری مبنایی برای ارزش گذاری: بیشتر تحلیل گران بازار از طلاعات مالی منتشر شده در صورت های مالی برای ارزش گذاری استفاده می نمایند. اگر این اطلاعات واقعی باشند. می توانند مبنای محکمی برای ارزش گذاری قرار گیرند. ولی گاهی شرکت های وجود دارند که در آمدهای آنها

صفحه 80:
آنها از توزیع نرمال پیروی نمی کند و با بسه صسورت منفی می باشد که این منفی بودن کوتاه مدت بوده و بزودی مرتفع می گردد. در این حالت اکثر ارزش گذاران سعی می نمایند تابا استفاده از دادهای تاربخی شرکت و با دادهای صنعت اقدام به ارزش گذاری دارایی و با کسب و کار نمایند. ذکر این نکته ضروری است که این روش هنگامی روش

صفحه 81:
مفیدی خواهد بود که جربانات نقد به دلایل کوتاه مدت زیر ناپایدار باشند. الف) اگر شرکت مورد ارزش گذاری یسک شرکت فصسلی باشد. در دوران رونسق و رکود اقتصادی جربانات نقد متفاوتی ایجاد می نماید. در نتیجه هیچ کدام از این دوره هاء در آمد بالقوه شرکت را درست منعکس نمی کند. ب) یک بنگاه اقتصادی ممکن است در آمد بسیار زیادی را

صفحه 82:
در دوره ای که از حمایت مطلوبی برخوردار است. گزارش دهد. (مانند زمانی که از حمایت ها و بارانه های دول‌تی برخوردار است). ج) ممکن است یک بنگاه اقتصادی به دنبال بازسازی خود باشد و در نتیجه در کوتاه مسدت جریانات نقد ورودی آن کاهش پیدا کند. که در اين حالت نیز باید به نرمال سازی سود از طریق داده های گذشته اقدام شود و این داده ها مبنای ارزش گذاری باشند.

صفحه 83:
برای حداقل سه گروه از شرکت هاء درآمد منفی» یک بدیده بلند مدت بوده و ممکن است حیات شرکت را در معرض خطر قرار دهد. ) بنگاه های اقتصادی با مشکلات مالی. اسستراتژیک و عملیاتی بلند مدت. به طور معمول با در آمدهای پایین و یا منفی در دوره های طولانی مدت مواجه می باشند. اگر این شرکت ها با جایگزین کردن در آمدهای نرمال شده به جای درآمدهای جاری, ارزش گذاری شوند. باعث می شود که -

صفحه 84:
این دسته از شرکت ها بیش از ارزش واقعی قیمت گذاری شوند. ۲) هنگامی که یک بنگاه اقتصادی در آستانه ورشکستگی قرار داشته و نسبت بدهی بالایی داشته باشد, بهترین مدل برای ارزش گذاری این بنگاه استفاده از مدل قیمت گذاری اختیارات و با مدل ارزش گذاری بر مبنای نقد شوندگی است. ولی اگر بنگاه اقتصادی دارای مشکلات مالی باشد. ولی

صفحه 85:
این مشکلات باعث ورشکستگی بنگاه نگردد. دراین صورت می بایست با این تفکر که آیا بنگاه قادر اسست به فعالیت ادامه دهد و از سلامت کامل برخوردار شود. از طریسق مسدل های تنزیل جریان های نقد به ارزیابی بنگاه اقدام نمود. ۳ بنگاه های اقتصادی در مراحل ابتدایی رشد خود با عسدم جربان های نقد و در آمد پایدار روبرو می شوند. چرا که بیشتر جریان نقد آنها صرف بازپرداخت وام های دریافتی می گردد. و این موضوع به معنی عدم سلامت بنگاه اقتصادی

صفحه 86:
برای این که اين نوع شرکت ها دارای ارزش باشند. زمانی که سرمابه گذاری های زيربنايى انجام مى شود. هزینه های سرمایه باید کاهش و حاشیه سود عملیاتی باید افزایش یابسد. نتیجه نهایی چنین فرآیندی. ایجاد جریان های نقدی مثبت در آینده و خلق ارزش برای شرکت در حال خواهد بود.

صفحه 87:
ج) شرکت های تازه تأسیس و نوپا معمولاً در مراحل اولیسه چرخه حیات خود دارای در آمد منفی می باشند. چرا که تمرکز آنها بر تبدیل ایده های جالب به محصولات تجاری است. برای ارزش گذاری چنین شرکت هابی می بایست تلفیقی از رشد در آمد بالا و توسعه حاشیه سود عملیاتی در طول زمان را در نظر گرفت.

اصول و مفاهیم ارزش گذاری گذاری ارزش ارزش اهیم مفاهیم مف اصول و ول و اص گذاری اصول و مفاهیم ارزش گذاری ارزش :یک مفهوم ایستا نیست ،بلکه ب ه فردی ک ه ارزش یابی را انجام می دهد ،نوع ارزش ی ک ه بای د اندازه گیری کرد و همچنین زمانی که ب رآورد ارزش صورت می گ یرد و ه دف ارزش گ ذاری و بس یاری عوام ل دیگر بس تگی دارد ،ب رخی از این عوام ل عبارتند از: )1محیط اقتصادی استفاده بالقوه دارایی )2زمان برآورد ارزش )3میزان کمیابی نسبی و جایگزینی )4موقعیت دارایی )5گستردگی دامنه مالکیت دارایی )6میزان نقد شوندگی و وضعیت بازار دارایی )7شرایط فیزیکی دارایی همان طور که قبًال مطرح شد ،بیشتر مردم ارزش را آنچه که می ارزد معرفی می کنن د ،اما واژه ارزش در مورد کاالها و خدمات به دو معنای متفاوت بک ار رفت ه است که یکی از آنها را می توان ارزش استفاده یا ارزش کیفی و دیگری را ارزش مبادله یا ارزش کمی نامید. ارزش کیفی همان خاصیتی است که م وجب ارض ای نیاز مصرف کننده می شود .در واقع شرط الزم ب رای ک اال یا خدمت بودن داشتن ارزش کیفی یا ارزش استفاده است .اما عکس این مطلب صادق نیست هر چیز ارزشمند لزومًا کاال و قابل مبادله نیست. ارزش مبادله کاالها لزومًا متناسب با ارزش اس تفاده آنها نیست مثًال آب و هوا که ارزش استفاده باالیی دارن مبادله کمتری از طال و مس دارند ،که ارزش اس تفاده پایین تری دارند .بنابراین ارزش مبادله با کمیابی و در دس نبودن رابطه مستقیم دارد. د ارزش ترس مفاهیم ارزش: ارزش اقتصادی ارزش منصفانه بازار ارزش منصفانه ارزش دفتری ارزش ذاتی ارزش جایگزینی ارزش اسقاط ارزش تداوم فعالیت ارزش تسویه ارزش بیمه شدنی ارزش اقتصادی: ‏Economic Value عبارت است از یک مبلغ بیان شده بر حسب پ ول ک ه در ازای کسب دارایی یا حقوق ناش ی از دریافت من افع آینده از طریق استفاده از دارایی ،قابل پرداخت است. ارزش منصفانه بازار: ‏Fair Market Value رایج ترین نوع تعریف ارزش ،ارزش منصفانه بازار اس ت که به آن ارزش بازار یا ارزش نقدی نیز می گویند. و عبارت است از مبلغ بیان شده به نقد یا معادل نقد ک ه در تاریخی معین برای یک دارایی بین خریدار مای ل و ی ک فروشنده مایل مبادله می شود درحالی که هر یک از طرفین آگاهی و علم معقولی درباره تمام امور مربوط دارند و هیچ اجباری برای خرید یا فروش و یا حقوق مربوط به آنان وجود ندارد .در ارزش منصفانه بازار ،محتمل ترین قیمت معامل ه در نظر گرفته شود .نتایج خل ق ارزش در ارزش منص فانه بازار منعکس نمی شود و نباید هم نشان داده شود. ارزش منصفانه در اس ‏Fair Value تانداردهای حسابداری ایاالت متح ده ه یئت استانداردهای حسابداری مالی ،تعری ف زی ر را ب رای ارزش منصفانه در سال 2000ارائه داده است: ارزش برآورد قیمت یک واحد اقتصادی که هرگاه در ت اریخ گزارش گری و در ی ک معامل ه حقیقی و در شرایط عادی تجاری به عنوان دارایی فروخته شود یا به عنوان بدهی شناسایی شده پرداخت گردد ،تع یین می ش ود .ارزش منص فانه ب رآوردی از ی ک قیمت خروجی است که بر اساس هم کنشی های بازار تعیین می شود و تقریبًا معادل ارزش منصفانه بازار است. در این تعری ف ،ارزش منص فانه معادل با قیمت خروجی در نظر گرفته شده است که قیمت خروجی رآورد بازار از ارزش فعلی جریان های بر اساس ب نقدی آینده مورد انتظار واحد تجاری تعیین می شود. -1دارایی می تواند بین طرفین مایل ،در یک شرایط عادی فعالیت های تجاری ،خرید و فروش شود. -2بدهی می تواند در ی ک شرایط عادی فعالیت های تجاری ،بین طرفین مایل پرداخت شده یا تسویه گردد. ارزش دفتری: ‏Book Value ارزش دفتری به ط ور ساده از طری ق کسر اس تهالک انباشته از بهای تمام شده تاریخی به دست می آید،تعری ف می گردد ،ارزش دفتری صرفًا ی ک مفه وم حسابداری و مالیاتی است نه یک مفهوم اقتصادی یا ارزشی ب رای ی ک دارایی خاص(مانند یک وسیله نقلیه). ارزش ذاتی: ارزش ذاتی یا ارزش بنیادی ارزش فعلی جریان عای دات آینده است که بر اساس بازده جاری بازار تنزی ل می ش ود ارزش ذاتی یک سرمایه گذاری ت ابعی از جریان عای دات دوره ای تنزیل شده برآوردی ،سود یا زیان های بازار و افق زمانی جریان کسب سود است. ارزش ذاتی نوعًا به عن وان ارزش ت داوم فعالیت برای یک دارایی خاص ،بدون توجه به قابلیت خرید و فروش آن در بازار یا منافع تجاری آن در نظر گرفت ه می شود. واژه ارزش ذاتی اغلب به صورت نادرست و جابجا با مفهوم ارزش سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش ذاتی ،ارزش فعلی جریانات نقد آینده است. ارزش سرمایه گذاری: مشهورترین نوع ارزش که متخصصان آن را برای ادغام و تحصیل واحدهای تجاری م ورد اس تفاده قرار می دهن د، ارزش سرمایه گذاری است .در این نوع ارزش ،معموًال ارزش منافع آینده مالکیت یک دارایی برای یک خریدار خاص در نظر گرفته می شود. ارزش منصفانه بازار و ارزش سرمایه گذاری با هم مرتبط اند ،اما به ندرت باهم مساویند. اغلب ارزش سرمایه گ ذاری ممکن اس ت ب ه دالی ل موج ه مختلفی در مورد خری داران بالقوه مختل ف ،متف اوت باش د، عواملی مانند عوامل زیر بر روی برآورد یک خری دار بالقوه در ارزش سرمایه گذاری در یک فعالیت تجاری تاثیر می گذارند. )1هم افزایی کسب شده و فرصت های خلق ارزش. )2مطلوبیت های حاصل برای خریدار به منظور ورود به یک بازار جدید. )3استنباط در باره میزان ریسک و نوسان پذیری توان کسب درآمد از دارایی. )4وضعیت مالی خریدار. )5خوش بینی خریدار. ارزش مبادله: ‏Value-In-Exchange مفهوم ارزش مبادله به ارزش دارایی مربوط می ش ود، که با اجزای آن برای یک واحد عملیاتی مبادله می گردد. ارزش :استفاده ‏Value -In –Use ارزش استفاده ،یک نوع ارزش نیست بلکه شرایطی است که بر اساس مفروضات خاص در ارزش گذاری دارایی ها در نظر گرفت ه می شود .در واقع مهم ترین مسئله ،زمان تخصیص دارایی است. ارزش جایگزینیReplacement Value : ارزش جایگزینی یک دارایی به طور ساده بهای تمام شده تحصیل یک دارایی جدید با قابلیت های دارایی مشابه است. ارزش جایگزینی همان ارزش تولید مجدد نیست ،زی را منظ ور از ارزش تولید مجدد بهای تمام شده دارایی با همان مشخصات ب ر اساس قیمت های جاری است. ارزش اسقاطScrap Value : ارزش اسقاط مبلغ تحقق پذیر در اثر فروش یا سایر روش های واگذاری یک دارایی است ،که پس از آن ،دارایی دیگر هیچ فایده ای برای مالک فعلی خود ندارد و باید از خدمت خارج شود. ارزش ت ‏Value داوم فعالیتGoing Concern: مفهوم ارزش با فرض تداوم فعالیت نوعًا زمانی به کار گرفته می شود که یک واح د اقتصادی ب ه عن وان واحدی عملیاتی مورد ارزش گذاری قرار می گ یرد و این در حالی است که هیچ تهدید مشخصی برای توقف فعالیت آن وجود ندارد. Liquidation value :ارزش تسویه هنگامی که بنگاه اقتصادی منحل ش ود ،دارایی هایی آن فروخته می شود و بدهی های آن پرداخت می گردد و مبلغ باقی مانده همان ارزش تسویه است. تسویه یک بنگ اه اقتصادی ممکن اس دستوری باشد ،که تنها تف اوت آنها در رابط ت اجباری یا ه با زمان اگر فروش دارایی مورد نظر در یک بازار آزاد و به ص ورت فوری باشد به آن تسویه اجباری گویند. اگر فروش دارایی مورد نظر در یک بازار آزاد در یک بازده زمانی معقول صورت گیرد به آن تسویه دستوری گویند. ذکر این نکته ضروری است ک ه ارزش تس ویه کم ترین ارزش ممکن است که پس از کسر هرگونه کمیسیون و حق العمل و هزینه های اداری ب بدست آید. رای شرکت در حال انحالل ارزش بیمه شدنیInsurable value : ارزش بیمه شدنی عبارت است از ارزش پولی بخش های خراب شدنی یک دارایی که بیمه خواهد شد تا در م واقعی که زیانی رخ می دهد ،به مالک آن غرامت پرداخت شود. ارزش ‏Good Will Value :سرقفلی در طبقه دارایی های نامشهود قرار می گ یرد و هنگ امی ایجاد می شود ،که ارزش یک دارایی بیش از ارزش مش هود خود باشد ،به این تفاوت ارزش سرقفلی گویند. در زمان ادغام و یا تحصیل واحدهای اقتصادی ارزش سر قفلی از طریق محاسبه ما به التفاوت قیمت پرداخت شده برای تحصیل واح د اقتصادی و ارزش منص فانه بازار دارایی تحصیل شده (شامل دارایی مشهود و دارایی نامشهود جداگان ه شناسایی شده) پس از کسر بدهی ها همان ارزش سرقفلی می باشد. -3روابط بین انواع مختلف ارزش: پایین ترین سطح ارزش دریافتی یک واح د اقتصادی ارزش باقیمانده دارایی های مشهود است ،که سطحی است که در آن که در آن هیچ درآمدی برای واحد اقتصادی وج ود ن دارد، دومین سطح ،ارزش تسویه اجباری است که همانن د ارزش باقیمانده هیچ درآمدی برای واحد اقتصادی ندارد. سومین سطح از ارزش ،ارزش تسویه دس توری می باش د چرا که مدت زمان بیشتری برای پیدا نمودن خریدار نسبت به تسویه اجباری وجود دارد. ارزش اس تفاده دارایی مش هود با درآم د واح د اقتصادی: سطح باالتر از نقطه سر ب ه سر ،ارزش اس تفاده و ارزش تسویه است .زمانی ارزش اس تفاده بیش تر از ارزش تسویه می شود که واحد اقتصادی به م وفقیت بیشتری دست یابد. ارزش قابل تعیین دارایی های نامشهود: همیشه ارزش سرقفلی با افزایش درآم دهای واح دهای اقتصادی افزایش می یابد ،چرا که ارزش سرقفلی از طری ق ما به التفاوت بین ارزش ک ل واح د تجاری و ارزش دارایی های مشهود و نامشهود تعیین شده به دست می آید. نتیجه گیری کلی: ارزش کل واحد اقتصادی ،جم ع ک ل ارزش دارایی های مشهود و نامشهود واحد اقتصادی است ،که به م یزان پیش بینی های درآمد آینده واحد اقتصادی و همچ نین دی ون و سهام افزایش یافته است. تعریف ارزش گذاری: ارزش گذاری فرآیندی اس ت ک ه ،طی آن م یزان قیمت جاری یک دارایی مشخص می گردد و یک مفه ومی ک امًال اقتصادی است. اگر یک دارایی به معنی حقوق و فوایدی که در رابط ه با مالکیت آن وجود دارد ،ارزش گذاری شود با مفهوم ق انونی آن یکسان می شود. بنابراین بر اساس مفاهیم فوق دارایی ها را می ت سه گروه زیر تقسیم بندی نمود: وان در )1واضح ترین نوع دارایی ،دارایی های مشهود می باش ند، مانند ساختمان ها ،لوازم و تجهیزات و اثاثه اداری. این دارایی ها سخت افزارهایی هستند ،که دارای شکل و ماهیت فیزیکی اند و مالکیت بر روی آنها ،معموًال از طری ق اسناد مالکیت مربوط به حقوق آنها مشخص می شود. )2شکل دیگری از دارایی ها ،دارایی های نامشهود اس ت. چنین دارایی هایی در ی ک واح د اقتصادی ش امل تمام دارایی هایی است که ماهیت ف یزیکی ندارن د ،اما ب رای موفقیت ی ک واح د اقتصادی مهم می باش ند و مزایای مطلوبی دارند .این فواید برای مالک دارایی های نامش هود معموًال بر اساس بازده مالی آنها اندازه گیری می شود. )3در سومین تقسیم بندی ،کلی ه دارایی های مش هود و نامشهود بنگاه به عنوان یک کل در نظر گرفت ه می ش وند. بنابراین در ارزش گذاری یک بنگاه اقتصادی ،باید ترکی بی از دارایی های مشهود و نامشهود که یک واحد اقتصادی را تشکیل می دهند ارزش گذاری شود. اصول ارزش گذاری: اصولی اقتصادی هستند که روی ارزش دارایی ها ت أثیر می گذارند. اصل رویکردها: این اصل بیان کننده آن است که در انتقال مالکیت دارایی، هر دو طرف معامله ،یعنی خری دار و فروش نده رویکردهایی برای انجام معامله دارند و یک ارزش گذاری نرمال زمانی خلق می شود که اصل رویکردها باعث رضایت طرفین شود. اصل جایگزینی: این اصل بیان می کند که خریدار عاقل در زمان خری د دارایی هیچ گونه وجهی اضافه تری از بهای تمام شده تولید مجدد آن یا تسهیالت مشابه آن پرداخت نخواهد کرد. مبنای اصل جایگزینی استفاده از رویکرد هزین ه در ارزش گذاری است. اصل جانشینی: یکی از مفاهیم اساسی در ارزش گذاری ،اصل جانش ینی است .این اصل بیان کننده آن است که اگر دارایی مش ابه و مطلوب جانشین دارایی موجود گردد ،به چ ه م یزان دارای ارزش است. اصل منافع آینده: اصل منافع آینده ،اصلی است که ارزش دارایی را ب ر اساس مزایای اقتصادی آینده ( جریانات نقد آینده) ب ه ص ورت پیش بینی پذیر یا کنترل پذیر برای مالکان تعیین می کند. بنابراین اگر ارزش فعلی جریانات نقد آینده(منافع اقتصادی آینده) را محاسبه کنیم ،این معیار می توان د ش اخص مطل وبی برای ارزش گذاری باشد. اصل تفاوت در دیدگاه افراد ارزش گذار: ارزش گذاری یک دانش دقیق نیست و مس تلزم اعمال قضاوت ،داشتن مفروضات متعدد و ارائه دیدگاه می باشد. در نتیجه ،ارزش گذاری دو ارزش گ ذار با تجرب ه و عالم به علوم مالی و با کیفیت مشابه در م ورد ی ک دارایی می تواند متفاوت از یک دیگر باشد. با توجه به تفاوت های فوق اگر ارزش گذاری توسط افراد با کیفیت انجام شود ،می تواند در ارزش گ ذاری دارایی ها مفید باشد. نقش ارزش گذاری: ارزش گذاری و مدیریت پرتفوی: بیان می ش ود ک ه ارزش گ ذاری کم ترین نقش را در مدیریت پرتفوی یک سرمایه گذار غیرفعال و نقش بس یار مهم و وسیعی را برای یک سرمایه گذار فعال ایفا می کند. ارزش گذاران به گروه های متفاوتی تقسیم می ش وند ک ه عبارتند از: الف)تحلیل گران بنیادی: از دیدگاه این افراد ارزش حقیقی شرکت ،می تواند ناشی از خصیصه های مالی همانند چشم اندازهای رشد ،پرتف وی ریسک و جریان های نقدی باش د .این ن وع تحلی ل ،ی ک استراتژی برای سرمایه گذاری بلندمدت است و دارای مفروضاتی به شرح ذیل می باشند: )1رابطه بین ارزش و عوامل پای ه ای مالی ق ابلیت ان دازه گیری دارند. )2این رابطه در طی زمان با ثبات خواهد بود. )3انحرافات ارتباط بین عوامل در طی دوره زمانی معقولی، اصالح می گردد. ب) خریدار فرانشیز یا (حق مخصوص): این خریداران بر کسب و کارهای کمی که آشنایی ک املی روی آن دارند ،تمرکز نموده و تالش می نمایند ،تا سهام این شرکت ها را به زیر قیمت خریداری کنند. این روش به عن وان ی ک اس تراتژی بلن د م دت دارای مفروضاتی به شرح زیر می باشد: )1سرمایه گذارانی که یک کسب و کار را به خوبی می شناسند ،در موقعیت بهتری جهت ارزیابی صحیح آن کسب و کار قرار دارند. )2می توان این کسب و کارهای زیر قیمت را بدون س وق دادن قیمت به باالتر از ارزش حقیقی به تملک درآورد. ج)چارتیست ها: چارتیست ها اعتقاد دارند که قیمت ها را می توان به وس یله تحلیل روانشناسی رفتار سرمایه گذاران اندازه گیری نمود. بر اساس این دیدگاه اگر اطالعاتی ش امل نح وه حرکت قیمتی ،حجم معامله ،فروش های استقراض ی و غ یره ک ه نشان دهنده نحوه رفتار سرمایه گذار می باش د در اختیار فرد چارتیست قرار گیرد ،امکان پیش بی نی رفت ار آین ده قیمت آن دارایی امکان پذیر است. چارتیست ها دارای مفروضات می باشند: )1قیمت ها در قالب های قابل پیش بینی حرکت می کنند. )2تصمیمات سرمایه گذاران در بازار بیشتر از احساسات آنها تاثیر می پذیرد تا از تحلیل های عقالئی. د)معامله گران اطالعاتی: در این دیدگاه قیمت ها بیشتر تحت تاثیر اطالعات منتشره در باره شرکت قرار می گیرد. این معامله گران در تالش هس تند ،جل وتر از اطالعات جدید یا اندکی بعد از این که این اطالعات در بازار ف گردید ،برای معامله نمودن اقدام نمایند. اش این معامله گران سعی دارند در هنگام انتش ار اخبار خ وب دارایی را بخرند و در هنگام انتشار اخبار ب د دارایی را ب ه فروش رسانند. ه) تعیین کنندگان زمان مناسب برای انجام معامله در بازار: این گروه اعتقاد دارند ،بازدهی ک ه ب ر اساس حرکت و چرخش بازار بدست می آید ،بسیار بیش تر از بازدهی حاصل از گزینش سهام می باشد .آنها بیان می کنند که به دو دلیل پیش بینی حرکات بازار از گزینش سهام آسان تر است: -1ما قادریم کل بازار ،را ارزش گ ذاری نم وده و با س طح ارزش فعلی آن مورد مقایسه قرار دهیم. -2مدل های ارزش گذاری می توانند برای ارزش گذاری کل سهام به کار گرفته شوند و نتایج به دست آمده از بین بخش ها می تواند جهت تعیین این که ک دام ی ک از بخش های بازار گران یا زیر قیمت است ،مورد استفاده قرار گیرد. و) بازاریاب های کارآ: فرض اساسی این گروه آن است ،که بازار می تواند بهترین برآورد کننده قیمت واقعی دارایی باشد و یک دارایی باید به قیمتی که دارد ،بفروش رسد. چگونگی تحلیل در نحوه ارزش گذاری شرکت: در ارتباط با ارزش گذاری یک شرکت به غ یر از مباحث مطرح شده باید موارد خاصی را در نظر گرفت ،که این موارد به قرار زیر می باشند: )1باید به اثرات هم افزایی بر ارزش ترکیبی دو شرکت ( شرکت مورد هدف به عالوه شرکت مد نظر برای خرید) مد نظر قرار گیرند ،قبل از اینکه تصمیمی برای خرید اتخاذ گردد. )2اثرات عوامل دیگر ب ر ارزش گ ذاری از جمل ه تغی یر در مدیریت و تجدید ساختار در شرکت مورد ارزش گ ذاری ،بای د در تصمیم گیری قیمت گذاری منصفانه مد نظر قرار گیرد. -3در صورتی که تعصبی نسبت شرکت م ورد ارزش گذاری وجود داشته باشد ،این تعصب باعث می گردد تا برآورد درستی از ارزش شرکت ارائه نگردد. ارزش گذاری از دیدگاه مباحث مالی شرکت: ارزش یک شرکت را می ت وان بط ور مس تقیم مرتب ط با تصمیماتی دانست که شرکت اتخاذ می نمای د ،این ک ه در چ ه پروژه هایی شرکت کند ،چگونه آنها را تأمین مالی نماید و چ ه سیاست تقسیم سودی را اتخ اذ کن د ،همگی در تع یین ارزش شرکت دخالت دارند. روش های ارزش گذاری: برای این که به یک ارزش گذاری معق ول ب رای هر قلم دارایی دست پیدا کنیم ،انتخاب مدل مناسب بسیار مهم است ،بن ابراین می بایست آن مدلی را انتخاب کنیم که قابلیت اندازه گیری ارزش هر دارایی را داشته باشد و در عین حال استفاده کنن ده از م دل نیز درک صحیحی از مدل داشته باشد. مدل های ارزش گذاری )1روش ارزش گذاری بر مبنای دارایی ها: این روش هنگامی استفاده می شود که بخ واهیم دارایی ها را بر مبنای ارزش فعلی مورد ارزیابی قرار دهیم و خود از دو طریق محاسبه می شود. الف) ارزش نقد شوندگی: ارزشی که بازار امروز برای دارایی ها مورد نظر قائل است. ب) ارزش جایگزینی: اگر بخواهیم دارایی مورد نظر را با همان کیفیت مج خریداری کنیم به چه میزان دارایی ارزش است. ددًا )2مدل های ارزش گذاری تنزیل جریان نقدی: در این روش جریان های نقدی آینده آن دارایی را ب رای دست یابی به ارزش ذاتی سهام یا شرکت تنزیل می کنیم. قبل از تعیین نوع مدل برای تعیین ارزش سهم و شرکت در روش تنزیل جریان نقد می بایست از میزان و نوع جریان نقد آگاهی الزم را داشته باشیم. جریانات نقدی هر دارایی را می توان به دو دس ته تقس یم نمود که عبارتند از: -1جریان نقد ثابت :مانند تقسیم سود -2جریانات در حال تغییر :مانند جریان های نق دی آزاد سهام در بنگاه های اقتصادی می توان جریانات نقد را بر اساس مفروضاتی به شکل زیر تقسیم بندی نمود ،که عبارتند از: الف) رشد ثابت(تک مرحله ای) ب) رشد دو مرحله ای و یا چند مرحله ای باید توجه داشت که در اکثر بنگاه های اقتصادی ممکن است ،این جریانات نقد از روند یکسانی پ یروی ننماین د ،و می تواند به صورت اشکال زیر باشند: الف) اگر دارای سود نرمال باش ند ،از س ودهای جاری ب ه عنوان جریان نقد استفاده می نمائیم. ب) اگر در سودهای جاری بنگاه های اقتصادی ب ه خ اطر عوامل موقتی یا اثرات دوره ای انحرافی وجود داشته باشد، می بایست آنها را نرمال نموده و از سود نرمال شده استفاده نمود. مدل های تنزیل جریانات نقدی به دو گروه م دل تع یین ارزش سهم و تعیین ارزش شرکت تقسیم می گردد. )1مدل های تعیین ارزش سهام: در این روش برای محاسبه قیمت سهم از دو روش س ود تقسیمی و جریانات نقد استفاده می نمایند. )2مدل تعیین ارزش شرکت: برای تعیین ارزش شرکت از س ه روش میانگین م وزون هزینه سرمایه ،روش NPVو مدل های نقدی بازار ب رای محاسبه ارزش شرکت استفاده می کنند. مدل های ارزش گذاری نسبی: در این مدل ها بر اساس مقایسه نمودن شرکت ها در یک صنعت و یا تجارت ضرایب خاص ی را ب رای هر ی ک از پارامترهای مورد نظر در نظر می گیرند و م یزان ارزش هر یک از این ضرایب به حقوق صاحبان ده از رگرس یون چن د بخشی است.سهام و ارزش خود شرکت ن یز بس تگی دارد. یکی از این مدل ها است. مدل های احتمالی ارزش گذاری: در این مدل ها از ارزش گذاری مطالبات احتمالی استفاده می شود .مدل های مطالبات احتمالی را می ت وان ب رای سناریوهای گوناگون مورد استفاده قرار داد ،هنگامی که حق اختیاری را بررسی می کنید که یک شرکت مجب ور اس ت، تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری را به تأخیر بیان دازد، شما می توانید یک حق امتیاز را هم چون یک حق اختیار، ارزش گذاری کنید. -2روش انتخاب مدل ارزش گذاری در مورد چگونگی روش انتخاب مدل می بایست ب ه چن د فاکتور توجه کنیم ،که این فاکتورها عبارتند از: الف) توجه ب ه ن وع دارایی و کسب و ک ار در حال ارزش گذاری ب) توجه به ویژگی های شخص تحلیل گر الف) توجه به نوع دارایی و کسب و کار در این قسمت می بایست به میزان خاص بودن آن دارای و قدرت نقدشوندگی آن در بازار و همچنین میزان جریان نقدی که می تواند ایجاد نماید ،توج ه ک نیم .بن ابراین در بحث ویژگی های دارایی و نوع کسب و کار می بایس ت ب ه سه عامل توجه کنیم که عبارتند از: )1قابلیت عرضه در بازار: اگر دارایی های یک شرکت قابلیت تفکی ک و همچ نین امکان عرضه شدن در بازار را داشته باشد ،بهترین روش برای ارزش گذاری این نوع از دارایی ها مدل های نق د شوندگی و مدل جایگزینی است. )2قدرت خلق جریان نقدی اگر شرکت ها قدرت خلق جریانات نقدی را داشته باشند ،از مدل های تنزیل جریان نقد و اگر دارایی ها قدرت خلق جریان نقد را نداشته باشند ،از مدل های ارزش گذاری نسبی استفاده می ک نیم .همانن د زمین های ساخته نشده و یا معادن و چاه های توسعه نیافته. )3منحصر بودن کاال: برای ارزش گذاری کسب و کارها و دارایی های منحصر بفرد از مدل های قیمت گذاری حق اختیار و یا م دل های تنزیل جریان های نقدی استفاده می نمائیم. همچنین برای ارزش گذاری دارایی هایی ک ه ب ه وف ور یافت می شوند از مدل های ارزش گذاری نسبی استفاده می کنیم. ب) عقاید و خصوصیات تحلیل گر: شخص تحلیل گر در انتخاب نوع مدل ارزش گذاری به سه فاکتور توجه می نماید ،که عبارتند از: )1افق زمانی: شخص تحلیل گر باید بین دو کرانه فرض وض عیت انحالل و فرض ت داوم فعالیت ،آن دارایی م ورد ارزش گ ذاری وضعیتی را انتخاب نموده و از مدل های ارزش گذاری نسبی و روش جریانات نقد احتمالی م دلی را ب رای ارزش گذاری انتخاب نماید. با توجه به مطالب بیان شده تحلیل گرها از م دل های ارزش گذاری تنزیل جریان های نق دی در اف ق های زمانی بلند م دت و از م دل های ارزش گ ذاری نسبی در افق های زمانی کوت اه م دت اس تفاده می نمایند. ویژگی های ش خص تحلی ل گر و ن وع دارایی در انتخاب مدل ارزش گذاری: -1اگر شخص تحلیل گر متخصص در ی ک ص نعت خ اص باشد ،بنابراین برای ارزش گذاری کسب و ک ار و یا دارایی، استفاده از مدل های ارزش کذاری نسبی بهترین گزینه می باشند. -2اگر شخص سرمایه گذار می خواه د کسب و ک اری را ارزیابی کند که جریانات نقد آین ده ب رای او حائز اهمیت است ،بهترین روش استفاده از مدل های تنزیل می باشد. )3اعتقادات تحلیل گر نسبت به بازار: میزان بکار گیری از هر یک از م دل های موج ود ضمن ارتباط با مفروض ات م دل ب ه نح وه ک ارکرد و چگونگی بازار نیز بستگی دارد ،بنابراین تحلی ل گر در انتخاب مدل مورد استفاده موارد زیر را نیز در نظر می گیرد: الف) استفاده از مدل ارزش گذاری تنزیل جریان های نقدی ،به این معنی است که تحلیل گر این گونه تصور می کند که قیمت های بازار ،از ارزش های ذاتی خ ود دور شده است ،اما در یک دوره بلندمدت ،متغیر های بازار آنها را به ارزش ذاتی خود نزدیک خواهد نمود. ب) هنگامی تحلیل گر از مدل های ارزش گ ذاری نسبی استفاده می نماید ،که معتقد است ،به طور میانگین قیمت گذاری درستی بر روی دارایی ها توسط بازار صورت گرفت ه است .این نوع دیدگاه هنگامی حاصل می گردد که تعدادی از شرکت های خاص در یک بخش یا کل بازار اشتباه قیمت گذاری شده باشند ،ولی سایر بخش ها و یا کل بازار به ط ور منصفانه قیمت گذاری شده باشند. ج) اگر تحلیل گر ارزش گذاری را بر مبن ای دارایی انجام دهد ،بر این باور است که بازارها نسبت ب ه قیمت گ ذاری دارایی های مالی و واقعی به درستی عمل نکرده و وی می تواند از این اختالف کسب سود کند. د) اگر تحلیل گر از مدل های قیمت گ ذاری ح ق اختیار، استفاده کند به این موضوع معتقد است که ،بازار در تعیین ارزش دارایی ها ،انعطاف پذیری الزم را نداشته و در نتیج ه خیلی به صورت کارآ عمل نکرده است .بنابراین تحلیل گر می تواند با استفاده از مدل فوق به بازدهی مناسبی دس ت پیدا کند. ذکر این نکته ضروری است که در تمامی مدل ها ارزش گذاری تحلیل گران اعتقاد دارند که بازی گران بازار ب ه این قیمت گذاری های ناجور پی می برند و سرانجام آن را اص الح می نمایند. اگر شرایط زیر برقرار باشد ،بهتر اس ت از م دل تنزی ل س ودهای تقس یمی جهت ارزش گ ذاری دارایی اس تفاده گردد. )1اگر جریان های نقد آینده با هیچ درجه ای از احتمال قابلیت پیش بینی نداشته باشند ،در نتیجه اطالعات ارزش گذار در ارتباط با قدرت پرداخت بدهی های شرکت و یا امکان سرمایه گذاری مجدد دارایی های شرکت ک اهش می یابد و در نتیجه او سعی می کند ،از مدل های تنزی ل س ود برای ارزش گذاری شرکت ها استفاده کند. از آنجایی که محدودیت های مهمی روی باز خرید و دیگر اشکال بازده نقدی سهام وجود دارد ،و همچنین تحلیل گر هیچ کنترلی بر روی جریان نقد ندارد و تنها اطالعات او میزان سود تقسیمی است ک ه مجم ع تص میم می گ یرد، بنابراین بهتر است او از سود تقسیمی برای ارزش گ ذاری خود استفاده نماید. )3بیان می شود که در سایر موارد شخص تحلیل گر ق ادر است ارزش گذاری دقیق تری از طریق جریان ات نق د آزاد سهام بدست بیاورد ،که تفاوت های اندکی با ارزش گذاری از طریق سود تقسیمی داشته باشد. درآمدهای جاری مبنایی برای ارزش گذاری: بیشتر تحلیل گران بازار از طالعات مالی منتشر شده در صورت های مالی برای ارزش گذاری استفاده می نمایند ،اگر این اطالعات واقعی باشند ،می توانند مبنای محکمی برای ارزش گذاری قرار گیرن د .ولی گاهی شرکت های وجود دارند که درآمدهای آنها آنها از توزیع نرمال پیروی نمی کند و یا ب ه ص ورت منفی می باشد که این منفی بودن کوتاه مدت بوده و بزودی مرتفع می گردد .در این حالت اک گذاران سعی می نمایند ت ا با اس ثر ارزش تفاده از دادهای تاریخی شرکت و یا دادهای ص نعت اق دام ب ه ارزش گذاری دارایی و یا کسب و کار نمایند. ذکر این نکته ضروری اس ت ک ه این روش هنگ امی روش مفیدی خواهد بود که جریانات نقد به دالیل کوتاه مدت زیر ناپایدار باشند. الف) اگر شرکت مورد ارزش گذاری ی ک شرکت فص لی باش د ،در دوران رون ق و رک ود اقتصادی جریان ات نق د متفاوتی ایجاد می نماید ،در نتیجه هیچ ک دام از این دوره ها ،درآمد بالقوه شرکت را درست منعکس نمی کند. ب) یک بنگاه اقتصادی ممکن است درآمد بسیار زیادی را در دوره ای که از حمایت مطلوبی برخوردار است ،گزارش دهد( .مانند زمانی که از حمایت ها و یاران ه های دول تی برخوردار است). ج) ممکن است یک بنگاه اقتصادی به دنبال بازسازی خ ود باشد و در نتیجه در کوتاه م دت جریان ات نق د ورودی آن کاهش پیدا کند ،که در این حالت نیز باید به نرمال سازی سود از طریق داده های گذشته اقدام ش مبنای ارزش گذاری باشند. ود و این داده ها برای حداقل سه گروه از شرکت ها ،درآم پدیده بلند مدت بوده و ممکن اس د منفی ،ی ک ت حیات شرکت را در معرض خطر قرار دهد. )1بنگاه های اقتصادی با مش کالت مالی ،اس تراتژیک و عملیاتی بلند مدت ،به طور معمول با درآمدهای پایین و یا منفی در دوره های طوالنی مدت مواجه می باشند .اگر این شرکت ها با جایگزین کردن درآمدهای نرمال شده به جای درآمدهای جاری ،ارزش گذاری شوند ،باعث می شود که - این دسته از شرکت ها بیش از ارزش واقعی قیمت گ ذاری شوند. )2هنگامی که یک بنگاه اقتصادی در آستانه ورشکس تگی قرار داشته و نسبت بدهی باالیی داشته باشد ،بهترین مدل برای ارزش گذاری این بنگاه استفاده از مدل قیمت گ ذاری اختیارات و یا مدل ارزش گذاری بر مبن ای نق د ش وندگی است. ولی اگر بنگاه اقتصادی دارای مشکالت مالی باشد ،ولی این مشکالت باعث ورشکستگی بنگاه نگردد ،دراین صورت می بایست با این تفکر که آیا بنگاه قادر اس ت ب ه فعالیت ادامه دهد و از سالمت کامل برخوردار شود ،از طری ق م دل های تنزیل جریان های نقد به ارزیابی بنگاه اقدام نمود. )3بنگاه های اقتصادی در مراحل ابتدایی رشد خود با ع دم جریان های نقد و درآمد پایدار روب رو می ش وند ،چ را ک ه بیشتر جریان نقد آنها صرف بازپرداخت وام های دریافتی می گردد ،و این موضوع به معنی عدم سالمت بنگاه اقتصادی نیست. برای این که این نوع شرکت ها دارای ارزش باشند، زمانی که سرمایه گذاری های زیربن ایی انجام می شود ،هزینه های سرمایه باید کاهش و حاشیه س ود عملیاتی باید افزایش یاب د .نتیج ه نهایی چ نین فرآیندی ،ایجاد جریان های نقدی مثبت در آین ده و خلق ارزش برای شرکت در حال خواهد بود. ج) شرکت های تازه تأسیس و نوپا معموًال در مراحل اولی ه چرخه حیات خود دارای درآمد منفی می باشند ،چ را ک ه تمرکز آنها بر تبدیل ایده های جالب به محصوالت تجاری است .برای ارزش گذاری چنین شرکت هایی می بایس ت تلفیقی از رشد درآمد باال و توسعه حاشیه سود عملیاتی در طول زمان را در نظر گرفت.

29,000 تومان