پی‌دی‌اف
آموزش

چگونه یک طرح درس براساس برنامه درس ملی بنویسیم؟

توضیحات دانلود فایلPDF چگونه یک طرح درس براساس برنامه درس ملی بنویسیم؟ کاملا رنگی وآماده پرینت تعدادصفحات :35 پنج عنصر تعقل ایمان علم عمل واخلاق وچهارعرصه ارتباط دانش آموز باخوذ با خداباعالم وخلقت وباخلق نکات مهم درباره ی این فایل: همراه حرفه ای معلمان برای تدریس اثربخش 🔢 چرا این طرح درس را انتخاب کنید؟ ✅ طراحی استاندارد مطابق با آخرین تغییرات کتاب درسی ✅ ساختار کامل و منظم از اهداف آموزشی تا ارزشیابی ✅ صرفه جویی 80% در زمان برنامه ریزی روزانه ✅ مناسب برای معلمان تازه کار و باتجربه ✨ ویژگی های منحصر به فرد این طرح درس: ✔️ اهداف یادگیری شفاف برای هر جلسه ✔️ فعالیت های عملی و جذاب برای دانش آموزان ✔️ روش های نوین تدریس ✔️ ارزشیابی های متنوع برای سنجش پیشرفت ✔️ زمان بندی حرفه ای برای مدیریت کلاس 📝 آنچه در این مجموعه دریافت می کنید: این فایل برای چه کسانی مناسب است؟ • معلمان • دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی ومتوسطه اول ودوم • مربیان مراکز آموزشی و کلاس های تقویتی • والدینی که می خواهند در خانه به فرزندشان آموزش دهند

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
\ ‎x ‌ ۱ »‏ 6“ بيامبر 56 ‎“a‏ ۳ رین مردم سي ست كه دانش ديكران را به . ‎/ \ 35 ‎

صفحه 2:
(- توائایی و صلاحیت کافی پرای طراحی فرآیند تدریس (- توائایی و مهارت کافی پرای اچرای پرثامه های تدوین شده ۳- آگاهی و مهارت کاثی پرای کنترل و ارزش یاپی آموخته ها

صفحه 3:
نقشه تدریس ۶ یکی ازهنرهاي تدریس. توانايي طراحي تدریس يا کشیدن نقشه‌ي آموزش آست که همدي راهبردها 9 رخدادها را براي رسیدن به اهداف شامل مي‌شود.

صفحه 4:
اهمیت داش ‎OP CY om‏ دلایلی مختلفی برای اثبات لزوم تهیه طرح درس وجود دارد. طرح درسی که خوب تهیه شده باشد می‌تواند امتیازآت فراوانی را برای معلم به ارمغان آورد: ۱- معلم را قادر می‌سازد که در طول دوره آموزشی خود به دقت در مورد همه چیز فکر کند. ۲- طرح درس به دلیل این که مراحل ندرپس را مشخص می‌کند. راهنمای معلم در فرآیند تدرپس است. ۳- باعث می‌شود معلم با آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری سرکلاس درس حاضر شود. ۴- توجه معلم را به انتخاب روش‌های مناسب تدریس جلب می‌نماید. ۵- امکان استفاده از وسایل آموزشی را فراهم می‌سازد. ۵ می گردد که معلم + بر قسمتهای مهم درس به نحو مطلوب تأکید کند. ای معلم و دانشآموز وا در فوایند تدریی فشخص می کند ۸- در نعیین تکالیف درسی دانش آموزان موثر آست. ‎-٩‏ اطمینان می‌دهد که کلیه اطلاعات مورد نیاز دانش آموزان در تدریس گنجانده شده است. ‎1١‏ ارزشيابي دائش موز توسط معلم را أسان میکند ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
۱- طرح سوالهای مناسب را پیش بینی می‌کند. ۲- سردرگمی در تدربس را از بین می‌برد. ۳- به فعال نمودن دانش آموزان در طول تدریس کمک موّثری می‌کند. ۴- باعث توجه به اهداف غایی آموزش و پرورش می‌شود. ۵- رسیدن به سطوح حیطه‌های سه گانه یادگیری (شناختی. عاطفی, روانی -حرکتی) را ممکن می‌سازد. ۶- به مدیریت صحیح کلاس کمک می‌کند. ۱ ۲ ۷- طرح درس چارچوب تدریسی را طراحی می‌کند که براساس آن. معلم و دانش آموز در هنگام تدریس پا هدفی مشترک و مشخص به یک سو حرکت می‌کنند. ۸- تخصیص زمان به هریک از فعالیتها را (برحسب اهمیت آن) امکان پذیر می‌سازد. ‎-٩‏ از فراموشی در ارائه مطالب و فعالیتهای ضروری در مرحله تدریس پیشگیری می‌نماید. ‏۰- اثربخشی آموزش و یادگیری را افزایش می‌دهد. ‎

صفحه 6:
۲ 7 ۲ ‎Sule iif‏ م ارس تال امای بزع ده (-چه چیزی راقصدداریم پیاموزیم(اهداف)؟ ۲-ارکدام روش ها.موادووسایل استفاده می کنیم(روش ها ۳-چگونه نحوه رسیدن و تحقق اهداف رامتوچه می شویم(ارزش یایی)؟

صفحه 7:
الف )اقدامات قبل از تدريس ب)اجرای تدریس (فرایند یاد دهی و یاد گیری ) ١-ارزشيابى‏ تشخيصى ۲-ایجاد انگیزه ۲-نگرشی (ایجاد علاقه ) ۳سمهارتی (توانایی ) ۳فعالیت های معلم و دانش آموز عناصر و عرصه ها در طرح درس پرنامه درس ملی ۲-روش تدریس ۴- ارزشیابی تکوینی ۴-مدل کلاسی ۵-ارزشیابی پیانی ۵-رسانه ی آموزشی ۶-تعین تکلیف فعالیت های معلم و دانش آموز (در مراحل مختلف روش تدریس انتخایی ) معلم :توضیح مي دهد .مى نويسد .سوال مى كند .نشان مى دهد .مى خواهد .بيان مى كند ... دانش آموز :كوش مى دهد «توجه مى كند ,ياسخ مى دهد .مشورت مى كند .مى خوانند .به ‎ge phe‏ سپازند وس.

صفحه 8:
طراحی آموزشی بر اساس برنامه درس ملی شناسنامه طرح درس : به نام خدا ماده درسی : پایه : عنوان درس : راهبرد موضوعی : تهیه کننده : كد پرسنلی : مدت تدریس : مدرسه : منطقه / ناحیه :

صفحه 9:
2 i ‏سب‎ الف) اقدامات قبل از تدریس تدوین اهداف آموزشی در واژه‌نامه‌های فارسی. مترادف مقصود. نشانه. غرض, مطلوب و غایت آمده است. در تشریح این معانی می‌توان گفت هر فعالیت و اقدامی بر آرمان‌ها و مقاصدی مبتنی است و هیچ فعالیت منطقی و قابل قبولی وجود ندارد که بی هدف و بدون غایت باشد. اهداف و مقاصدى شكل مى كيرد و مُقدم بر هر قسمت دیگر است. هر طراحی, به ویژه طراحی آموزشی, باید پس از تعیین هدف, به تدوین برنامه‌های اجرایی بپردازد. در کلیه‌ی مراحل, آن اهداف و آرمان‌ها را نشانه بگیرد و به سوی ‎OS p> WOT‏ کند.

صفحه 10:
مس ۲" __ هدف کلی درسی در اهداف کلی درسی, مقاصد و انتظارات با و مبهم. اما قابل دسترس, بیان می‌گردد. اهداف کلی درسی, هدف‌های درسی را در همه‌ی ابعاد یاد گیری (شناختی, عاطفی و روانی-حر کتی) مشخص می‌کند.

صفحه 11:
اهداف کلی درسی از طریق افعال غیررفتاری بیان می‌شود. طراحان آموزشی و درسی براى تدوين و استخراج اهدأف کلی درسی به افعال متعددی از نوع غیررفتاری نیاز دارند در زیر برخی از افعال غیررفتاری مورد نیاز برای هدف نویسی ارائه می‌گردد: دانستن فهمیدن درك كردن به کار بردن ترکیب كردن علاقه مند شدن واکنش نشان دادن قضاوت كردن ارزش كذارى كردن تمايل داشتن ابداع كردن تفسير كردن دريافتن پی بردن اهمیت دادن ارزش يابى كردن تحليل كردن دقت كردن

صفحه 12:
روش تهیه اهداف رفتاری هدف های رفتاری بیاناتی هستند که یادگیری های مختلف دانش آموزان را برحسب در رفتار با عملکرد آنان نشان می دهند. هدف های رفتاری به سهولت قابل شناسایی و اندازه گیری هستند. همچنین معلمین به کمک هدف های رفتاری منظور و مقصود خود را از آموزش موضوع های درسی به طور دقیق مشخص می کنند.این هدف ها از آن رو رفتاری نامیده می شوند که فعل های جملات تشکیل دهنده این اهداف برحسب اعمال و رفتار یادگیرنده بیان می شوند.

صفحه 13:
به هدف های رفتاری زیر دقت کنید: دانش آموز باید بتواند: اصل انتقال نیرو را در رابطه با کار ماشین ها توضیح دهد. همان طور که ملاحظه می کنید. عمل توضیح دادن قابل مشاهده و اندازه گیری است. به اين لحاظ این هدف هاء یک هدف رفتاری نامیده می شود. بنابراین اگر در نوشتن اهداف, از افعال مبهم مانند: فهمیدن, دانستن, درک کردن و که برای افراد مختلف, معانی متفاوت دارند. استفاده شود. این اهداف غیررفتاری به اهداف زیر توجه کنید: دانش آموز باید علل جنگ ایران و عراق را بفهمد. دانش آموز بای علل جنگ ایران و عراق را شرح دهد. کدام هدف, رفتاری و کدام غیررفتاری است؟ اهداف رفتاری به فاعل و فعل رفتاری نیاز دارند.

صفحه 14:
نمونه ای از فعل های رفتاری : تعریف کند - بیان کند - نام ببرد - ذکر کند - بنویسد - مقایسه کند -رسم کند - شرح دهد- نشان دهد - تفسیر کند-توضیح دهد بخواند - و.... منظور از طبقه بندی هدفهای تربیتی چیست؟ این است که بدانیم تغییر رفتار در چه زمینه‌ها و در چه سطحی صورت می‌گیرد.

صفحه 15:
شامل رفتارهایی است که با توانایی‌های ذهنی و مهارتهای عقلانی مانند بازشناسی. یاداوری» بیان مطلب آموخته شده تعبیر و تفسیر مطالب قضاوت در مورد امور و يديددهاء استدلال و مانند آنها مربوطند. مانند: حل مسئله ریاضی-اظهارنظر در مورد متن ادبی و

صفحه 16:

صفحه 17:
انفعالی به رغبت‌هاء نگرش‌هاء اعتقادات و نظام ارزش‌ها مربوط است مثل علاقمند شدن به متون ادبی با یک دوره آموزشی در ادبیات -سخت شدن اعتقادات به ائعه و پيامبر پس از خواندن زندگی پیامیر a ۳۳ تست آرزش ها سا هتسه آرزش ها

صفحه 18:
حیطه روانی و حرکتی : شا آن دسته از رفتارهایی است که به و اعمال بدنی هر دو مربوطند مانند ماشین نویسی, نقشه کشی. سیم کشی, نقاشی کردن.

صفحه 19:
انتظارات از دانش آموزان اخلاق

صفحه 20:
بررسی کند- تدبر کند- تفکر کنن- تحلول کند - مقایسه کند: باور داشته باشد - نگرش مثبت پیدا کند - تکن گزار باشد ‎Gs eae ee‏ كام يردا ‏نمودار ترسیم کند س روزنامه دیواری درست کند س پاور. پوینت تهیه کند ‎SSA Ga - ‏تلاش كند‎

صفحه 21:
عناصر و عرصه ها در برنامه درسي ينج عنصر :تعقل .ایمان . علم . عمل » اخلاق و چهارعرصه : ارتباط دانش آموز با خود . باخدا. با خلق و با عالم خلقت به صورت بهم پیوسته و با محوریت ارتباط با خدا تبیین و تدوین می شوند . عناصر پنچ گانه در شبکه ی مفهومی .مرتبط و به هم تنیده تبیین می شوند و در فرایند عملی تربیت هر کدام از این عناصر . متناسب با نیاز ها و شرایط دانش آموز می تواند سر آغاز سیر تربیتی دانش آموز باشند و سایر عناصر را نقویت و تعمیق نمایند .

صفحه 22:
در میان عناصر پنج گانه ,عنصر تعقل جنبه محوری دارد و سایر عناصر پیرامون آن تعریف و تبیین می شوند که هر کدام از آن ها نیز دارای مراتب معینی است.

صفحه 23:
‎IS Sra‏ برنامه های درسی و تربیتی ‏تربیت یکپارچه عقلی . ایمانی . علمی و عملی و اخلاقی دانش آموزان به گونه ای که بتوانند موقعیت خود را نسبت به خود . خدا . دیگر انسان ها و نظام خلقت به درستی درک و توانایی اصلاح مستمر موقعیت فردی و اجتماعی خویش را کسب نمایند .

صفحه 24:
۳- روش تدریس 9 یکی از عناصر مهم برنامه‌ی درسی و طراحی آموزشی. انتخاب و اجرای روش مناسب تدریس است. شاید بتوان گفت که این عنصر, در همه‌ی الگوهای طراحی آموزشی جایگاه ویژه‌ای دارد و مهم‌ترین قسمت به حساب میآید؛ زيرا محتواء رسانه‌هاء ارزش‌یابی و کلیه‌ی مراحل تدریس در جای جای روش و الگوی تدریس قرار می‌گیرد و ما را به همه‌ی اهداف می‌رساند. هنر معلم نیز در چگونگی انتخاب و اجرای روش‌های تدریس نمایان می‌شود.

صفحه 25:
۴- مدل کلاس و گروه‌های کاری یکی از وظایف مهم معلمان برای اجرای قوانین تدریس, ایجاد شرایط مناسب از نظر مدل کلاس درس و تشکیل گروه‌های دانش آموزی است. در الگوهای جدید تدریس. تشکیل گروه‌های درسی برای واگذاری بخشی از وظایف به دانشآموزان, جایگاه خاصی دارد. ۱ بنابراین انتظار می‌رود که معلمان در قسمت اول طراحی آموزشی مدل كلاس و فضاى تدريس (مدل سنتی. فضای باز. پارک, اردو گاه. کتابخانه. کار گاه. آزمایشگاه و...) را مشخص سازند و براساس آن. دانشآموزان را گروه بندی کنند.

صفحه 26:
۵- رسانه‌های یاد گیری در اکثر مدل‌های طراحی آموزشی, تعیین و تولید رسانه مورد توجه است و معلمان با همکاری دانشآموزان. وسایل و تجهیزات مورد نیاز را تهیه می‌کنند و در جریان تدریس, از آن‌ها برای تسهیل یادگیری بهره می‌گیرند. در مدل طراحی, به وسایل و رسانه‌های ویژه‌ای اشاره شده است؛ زیرا رسانه‌هایی مانند معلم. کتاب. تخته سیاه و... به طور معمول در اکثر درس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تعدادی از رسانه‌ها صرفاً برای درس ویژه‌ای کاربرد دارند.

صفحه 27:
ب) اجرای تدریس (فرآیند یاددهی - یادگیری) بعد از اين که اقدامات قبل از تدریس (تعیین اهداف, رسانه‌ها روش تدریس و مدل کلاس) صورت گرفت, طراحی آموزشی وارد مرحله‌ای می‌شود که باید در کلاس درس, به همت معلم و فراگیرند گان؛ به عمل تبدیل گردد و یاددهی-یادگیری در جریان آن اتفاق افتد.

صفحه 28:
۱- ایجاد ارتباط و انگیزه سازی لازمه‌ی هر شروعی, ایجاد ارتباط مطلوب و فضاسازی است. فرآیند یاددهی-یاد گیری امری دوسویه است و به توافق هر دو طرف نیاز دارد. به اين ترتیب. معلم نمی‌تواند بدون توجه به انگیزه و علاقه‌ی دانشآموزان. تدریس را شروع کند؛ زیرا تدریس, تزریق نیست. با این حساب. مهارت داشتن معلم در این مرحله. بسیار مهم است و نقطه‌ی شروع تدریس به هنرمندی خاصی نیاز دارد تا انگیزه‌ای توأم با هدفمندی و نشاط در دانش اموزان به وجود آورد.

صفحه 29:
مهارت‌های انگیزه ساز آغازین بسیار فراوان است: نمایش دادن یک فیلم کوتاه. نشان دادن چیزی جذاب. یک اقدام غیرعادی و سوّال برانگیز. نقل داستانی کوتاه. بهره‌گیری از افراد خارج از کلاس. ارائه‌ی یک گزارش کوتاه. استفاده از شعر و تمثیل. پرسش تحریک آمیز. تغییر زمان و مکان تدریس. اجرای یک نمایش کوتاه.

صفحه 30:
۳- ارزشیابی «ارزش یابی یعنی گردآوری اطلاعات. تجزیه و تحلیل, مقایسه‌ی آن‌ها با معیارهای معین و در نهایت. ارزش گذاری و تصمیم گیری در مورد آن‌ها.» برای انجام دادن هر گونه ارزش یابی . این دو سوال اصلی مطرح می شود : ۱- چه چیزی باید اندازه گیری و ارزش یابی شود ؟ ۲- روش اندازه گیری و میزان آن چیست؟

صفحه 31:
الف) ارزش یابی تشخیص پس از آن که از آمادگی فراگیرند گان برای همکاری با معلم و مشارکت در تدریس اطمینان نسبی حاصل شد. ارزش یابی تشخیصی مدنظر قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که نقطه‌ی شروع کار معلم کجاست؟ زمینه‌های قبلی دانشآموزان چیست؟ آیا اطلاعات آنان همگن و تقریباً هم اندازه است؟ این جاست که معلم از طریق یک ابزار اندازه گیری مانند پرسش‌های شفاهی. پیش دانسته‌های دانشآموزان را می‌سنجد و پیش زمینه‌های موضوعی تدریس را مطرح می‌کند و نتایج آن را در طول اجرای تدریس مورد توجه قرار می‌دهد.

صفحه 32:
ب) ارزش یابی مرحله‌ای (تکوینی) ارزش یابی مرحله‌ای در جریان فعالیت‌های معلم و دانش آموز نقش مهمی ایفا می‌کند و به ویژه, سبب تقویت حس مشارکت و تعامل موّثر می‌شود و این امکان را به وجود می‌آورد که معلم بر بازخورد فعالیت‌های کلاسی به صورت مستمر نظارت داشته باشد. هدف از اجرای ارزش‌یابی تکوینی, تشخیص میزان تحقق انتظارات آموزش و پرورش از یکایک مراحل تدریس است. ۳ بدیهی است که این نوع اندازه گیری و ارزش‌یابی از طریق مشاهده. آزمون‌های شفاهی و پرسش‌های موردی به صورت سوال صورت می‌گیرد. بنابراین. انش یابی تکوینی در بطن فرآیند طراحی آموزشی قرار دارد و انتظار می‌رود که معلمان. ضمن اجرای هریک از مراحل تدریس, ارزش‌پابی تکوینی مناسبی را اجرا و نقایص احتمالی آن را برطرف کنند.

صفحه 33:
پ) ارزشیابی پایانی (مجموعه‌ای) پس از اجرای روش تدریس و پایان یافتن یاددهی - یاد گیری (اجرای مراحل). تعیین میزان تحقق اهداف و پیشرفت دانشآموزان اهمیت زیادی جه, به نظر می‌رسد بررسی تأثیر روش تدریس و تبادل تجربیات بر دانشآموزان و در جهت نیل به انتظارات آموزشی. جزء اصلی آموزش است و ارزش‌یابی پایانی برای رسیدن به این مهم اجرا می‌شود.

صفحه 34:
فرمول موفقیت چنین است : هر موفقیت و دستاوردهای آن از رهگذر تلاش بدست می‌آید. تلاشها را انگیزه‌ها در انسان خلق می‌کنند. انگیزه‌ها را اندیشه‌ها می‌سازند. انديشههاء از و ايمان دستور مى كير ند. پس هر موفقیتی از رهگذر یک باور عالی و یک ایمان خوب حاصل می‌شود. حضرت علی (ع) : هر کس بسیار مباحثه کند. آنچه را می داند فراموش نکند ,آنچه را نمی داند یاد بگیرد.

صفحه 35:
خدایا چنان ؟ کل ‎Ke‏ کار بش وا رستگار

حم بس حی ل ل م اهلل ا ر ن ا ر م پیامبر اکرم(ص) «داناترین مردم كسي است كه دانش دیگران را به دانش خود اضافه كند» وظایف مهم یک معلم کار آمد -1توانایی و صالحیت کافی برای طراحی فرآیند تدریس -2توانایی و مهارت کافی برای اجرای برنامه های تدوین شده -3آگاهی و مهارت کافی برای کنترل و ارزش یابی آموخته ها نقشه تدریس • يكي ازهنرهاي تدريس ،توانايي طراحي تدريس يا كشيدن نقشه‌ي آموزش است كه همه‌ي راهبردها و رخدادها را براي رسيدن به اهداف شامل مي‌شود. اهمیت داشتن طرح درس داليلي مختلفي براي اثبات لزوم تهيه طرح درس وجود دارد .طرح درسي كه خوب تهيه شده باشد مي‌تواند امتيازات فراواني را براي معلم به ارمغان آورد: -1معلم را قادر مي‌سازد كه در طول دوره آموزشي خود به دقت در مورد همه چيز فكر كند. -2طرح درس به دليل اين كه مراحل تدريس را مشخص مي‌كند ،راهنماي معلم در فرآيند تدريس است. -3باعث مي‌شود معلم با آمادگي و اعتماد به نفس بيشتري سركالس درس حاضر شود. -4توجه معلم را به انتخاب روش‌هاي مناسب تدريس جلب مي‌نمايد. -5امكان استفاده از وسايل آموزشي را فراهم مي‌سازد. -6باعث‌مي‌گردد‌كه‌معلم‌بر‌قسمتهاي‌مهم‌درس‌به‌نحو‌مطلوب‌تأكيد‌كند. -7وظيفه‌ي‌معلم‌و‌دانش‌آموز‌را‌در‌فرآيند‌تدريس‌مشخص‌مي‌كند. -8در‌تعيين‌تكاليف‌درسي‌دانش‌آموزان‌مؤثر‌است. -9اطمينان‌مي‌دهد‌كه‌كليه‌اطالعات‌مورد‌نياز‌دانش‌آموزان‌در‌تدريس‌گنجانده‌شده‌است. -10ارزشيابي‌دانش‌آموز‌توسط‌معلم‌را‌آسان‌مي‌كند -11طرح‌سؤالهاي‌مناسب‌را‌پيش‌بيني‌مي‌كند. -12سردرگمي‌در‌تدريس‌را‌از‌بين‌مي‌برد. -13به‌فعال‌نمودن‌دانش‌آموزان‌در‌طول‌تدريس‌كمك‌مؤثري‌مي‌كند. -14باعث‌توجه‌به‌اهداف‌غايي‌آموزش‌و‌پرورش‌مي‌شود. -15رسيدن‌به‌سطوح‌حيطه‌هاي‌سه‌گانه‌يادگيري‌(شناختي‌،عاطفي‌،رواني-حركتي)‌را‌ممكن‌مي‌سازد. -16به‌مديريت‌صحيح‌كالس‌كمك‌مي‌كند. -17طرح‌درس‌چارچوب‌تدريسي‌را‌طراحي‌مي‌كند‌كه‌براساس‌آن‌،معلم‌و‌دانش‌آموز‌در‌هنگام‌تدريس با‌هدفي‌مشترك‌و‌مشخص‌به‌يك‌سو‌حركت‌مي‌كنند. -18تخصيص‌زمان‌به‌هريك‌از‌فعاليتها‌را‌(برحسب‌اهميت‌آن)‌امكان‌پذير‌مي‌سازد. -19از‌فراموشي‌در‌ارائه‌مطالب‌و‌فعاليتهاي‌ضروري‌در‌مرحله‌تدريس‌پيشگيري‌مي‌نمايد. -20اثربخشي‌آموزش‌و‌يادگيري‌را‌افزايش‌مي‌دهد. قب م س ل ع گی س ح س ل ازطرا ی ره واحد یاد ری ،م باید هب هس وال اسا ی پا خ دهد: طراحی آموزشی ویژه یک موضوع درسی شناسنامه الف )اقدامات قبل از تدریس -1هدف کلی ب)اجرای تدریس (فرایند یاد دهی و یاد گیری ) -1ارزشیابی تشخیصی -2اهداف رفتاری : -1شناختی (آشنایی با) ... -2نگرشی (ایجاد عالقه ) -3مهارتی (توانایی ) -2ایجاد انگیزه -3فعالیت های معلم و دانش آموز عناصر و عرصه ها در طرح درس برنامه درس ملی -3روش تدریس -4ارزشیابی تکوینی -4مدل کالسی -5ارزشیابی پایانی -5رسانه ی آموزشی -6تعین تکلیف فعالیت های معلم و دانش آموز (در مراحل مختلف روش تدریس انتخابی ) معلم :توضیح می دهد ،می نویسد ،سوال می کند ،نشان می دهد ،می خواهد ،بیان می کند و... دانش آموز :گوش می دهد ،توجه می کند ،پاسخ می دهد ،مشورت می کند ،می خوانند ،به خاطر می سپارند و... طراحی آموزشی بر اساس برنامه درس ملی شناسنامه طرح درس : ماده درسی : عنوان درس : تهیه کننده : مدت تدریس : مدرسه : به نام خدا پایه : راهبرد موضوعی : کد پرسنلی : منطقه /ناحیه : الف) اقدامات قبل از تدریس تدوین اهداف آموزشی تعریف هدف: در واژهنامههای فارسی ،مترادف مقصود ،نشانه ،غرض ،مطلوب و غایت آمده است. در تشریح این معانی میتوان گفت هر فعالیت و اقدامی بر آرمانها و مقاصدی مبتنی است و هیچ فعالیت منطقی و قابل قبولی وجود ندارد که بی هدف و بدون غایت باشد. این معانی نشان میدهد که فلسفهی تفکر حاکم بر هر اندیشه و نظری ،بر پایهی اهداف و مقاصدی شکل میگیرد و مُقدم بر هر قسمت دیگر است .هر طراحی ،به ویژه طراحی آموزشی ،باید پس از تعیین هدف ،به تدوین برنامههای اجرایی بپردازد ،در کلیهی مراحل ،آن اهداف و آرمانها را نشانه بگیرد و به سوی آنها حرکت کند. هدف کلی درسی در اهداف کلی درسی ،مقاصد و انتظارات با واژههای غیررفتاری و مبهم ،اما قابل دسترس ،بیان میگردد .اهداف کلی درسی ،هدفهای درسی را در همهی ابعاد یادگیری (شناختی ،عاطفی و روانی-حرکتی) مشخص میکند. اهداف کلی درسی از طریق افعال غیررفتاری بیان میشود .طراحان آموزشی و درسی برای تدوین و استخراج اهداف کلی درسی به افعال متعددی از نوع غیررفتاری نیاز دارند در زیر برخی از افعال غیررفتاری مورد نیاز برای هدف نویسی ارائه میگردد: دریافتن واکنش نشان دادن دانستن پی بردن قضاوت کردن فهمیدن اهمیت دادن ارزش گذاری کردن درك کردن ارزش یابی کردن تمایل داشتن به کار بردن تحلیل کردن ابداع کردن ترکیب کردن دقت کردن تفسیر کردن عالقه مند شدن روش‌تهيه‌اهداف‌رفتاري‌ هدف‌هاي‌رفتاري‌بياناتي‌هستند‌كه‌يادگيري‌هاي‌مختلف‌دانش‌آموزان‌را‌برحسب‌تغييرات‌حاصل‌‌ در‌رفتار‌يا‌عملكرد‌آنان‌نشان‌مي‌دهند‌.هدف‌هاي‌رفتاري‌به‌سهولت‌قابل‌شناسايي‌و‌اندازه‌گيري‌ هستند‌.همچنين‌معلمين‌به‌كمك‌هدف‌هاي‌رفتاري‌منظور‌و‌مقصود‌خود‌را‌از‌آموزش‌موضوع‌هاي‌ درسي‌به‌طور‌دقيق‌مشخص‌مي‌كنند.اين‌هدف‌ها‌از‌آن‌رو‌رفتاري‌ناميده‌مي‌شوند‌كه‌فعل‌هاي‌ جمالت‌تشكيل‌دهنده‌اين‌اهداف‌برحسب‌اعمال‌و‌رفتار‌يادگيرنده‌بيان‌مي‌شوند. به هدف های رفتاری زیر دقت کنید: دانش آموز باید بتواند :اصل انتقال نیرو را در رابطه با کار ماشین ها توضیح دهد. همان طور که مالحظه می کنید ،عمل توضیح دادن قابل مشاهده و اندازه گیری است .به این لحاظ این هدف ها ،یک هدف رفتاری نامیده می شود. بنابراین اگر در نوشتن اهداف ،از افعال مبهم مانند :فهمیدن ،دانستن ،درك کردن و... که برای افراد مختلف ،معانی متفاوت دارند ،استفاده شود ،این اهداف غیررفتاری هستند. به اهداف زیر توجه کنید: دانش آموز باید علل جنگ ایران و عراق را بفهمد. دانش آموز باید علل جنگ ایران و عراق را شرح دهد. کدام هدف ،رفتاری و کدام غیررفتاری است؟ اهداف رفتاری به فاعل و فعل رفتاری نیاز دارند. نمونه ای از فعل های رفتاری : تعریف کند – بیان کند – نام ببرد – ذکر کند – بنویسد – مقایسه کند –رسم کند – شرح دهد -نشان دهد – تفسیر کند-توضیح دهد –بخواند -و.... منظور از طبقه بندی هدفهای تربیتی چیست؟ این است که بدانیم تغییر رفتار در چه زمینهها و در چه سطحی صورت میگیرد. حیطه شناختی : شامل رفتارهايي است كه با توانايي‌هاي‌ذهني‌و مهارتهاي‌عقالني‌مانند بازشناسي ،يادآوري ،بيان مطلب آموخته شده تعبير و تفسير مطالب قضاوت در مورد امور و پديدهها ،استدالل و مانند آنها مربوطند. مانند :حل مسئله رياضي-اظهارنظر در مورد متن ادبي و... طبقات حیطه شناختی ارزشیابی ترکیب ترکیب تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل کاربرد کاربرد کاربرد کاربرد فهمیدن فهمیدن فهمیدن فهمیدن فهمیدن دانش دانش دانش دانش دانش از عینی و ساده به انتزاعی و پیچیده دانش حيطه‌عاطفي‌‌:يا‌انفعالي‌به‌رغبت‌ها‌،نگرش‌ها‌،اعتقادات و‌نظام‌ارزش‌ها‌مربوط‌است‌مثل‌عالقمند‌شدن به‌ متون‌ادبي‌با‌يك‌دوره‌آموزشي‌در‌ادبيات‌-سخت‌شدن‌اعتقادات‌به‌ائمه‌و‌پيامبر‌پس‌از‌خواندن‌زندگي پيامبر‌ و... تبلور ارزش ها در شخصیت(درونی کردن) توجه (دریافت کردن ) سازماندهی ارزش ها سازماندهی ارزش ها ارزش گذاری ارزش گذاری ارزش گذاری پاسخ دادن پاسخ دادن پاسخ دادن پاسخ دادن توجه توجه توجه توجه حيطه‌رواني‌و‌حركتي‌‌:شامل‌آن‌دسته‌از‌رفتارهايي‌است‌كه‌به‌مهارتهاي‌عقلي‌و‌اعمال‌بدني‌هر‌دو‌مربوطند‌ مانند‌ماشين‌نويسي‌،نقشه‌كشي‌،سيم‌كشي‌،نقاشي‌كردن. عادی شدن دقت هماهنگی هماهنگی دقت دقت اجرای مستقل اجرای مستقل اجرای مستقل اجرای مستقل آمادگی آمادگی آمادگی آمادگی آمادگی عناصر و عرصه ها در برنامه درسي پنج‌عنصر‌:تعقل‌،ايمان‌‌،علم‌‌،عمل‌‌،اخالق‌ و‌چهارعرصه ‌:ارتباط‌دانش‌آموز‌‌ با‌خود‌‌‌،باخدا‌‌،با‌خلق‌و‌‌با‌عالم‌خلقت‌به‌صورت‌بهم‌پيوسته‌و‌با‌ محوريت‌ارتباط‌با‌خدا‌تبيين‌و‌تدوين‌مي‌شوند‌. عناصر‌پنچ‌گانه‌در‌شبكه‌ي‌مفهومي‌،مرتبط‌و‌به‌هم‌تنيده‌تبيين‌مي‌شوند‌و‌در‌ فرايند‌عملي‌تربيت‌هر‌كدام‌از‌اين‌عناصر‌‌،متناسب‌با‌نياز‌ها‌و‌شرايط‌دانش‌آموز‌ مي‌تواند‌سر‌آغاز‌سير‌تربيتي‌دانش‌آموز‌باشند‌و‌ساير‌عناصر‌را‌تقويت‌و‌تعميق‌ نمايند‌‌. در میان عناصر پنج گانه ،عنصر تعقل جنبه محوری دارد و سایر عناصر پیرامون آن تعریف و تبیین می شوند که هر کدام از آن ها نیز دارای مراتب معینی است. هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی تربيت يكپارچه‌عقلي ‌،ايماني ‌،علمي و‌عملي و‌اخالقي دانش‌آموزان‌به‌ گونه‌اي‌كه‌بتوانند‌موقعيت خود‌را‌نسبت‌به‌خود ‌،خدا ‌،ديگر‌انسان‌ها‌ و‌نظام‌خلقت‌به‌درستي‌درك‌و‌توانايي‌اصالح‌مستمر‌موقعيت‌فردي‌و‌ اجتماعي‌خويش‌را‌كسب‌نمايند‌. -3روش تدریس یکی از عناصر مهم برنامهی درسی و طراحی آموزشی ،انتخاب و اجرای روش مناسب تدریس است .شاید بتوان گفت که این عنصر ،در همهی الگوهای طراحی آموزشی جایگاه ویژهای دارد و مهمترین قسمت به حساب میآید؛ زیرا محتوا ،رسانهها ،ارزشیابی و کلیهی مراحل تدریس در جای جای روش و الگوی تدریس قرار میگیرد و ما را به همهی اهداف میرساند .هنر معلم نیز در چگونگی انتخاب و اجرای روشهای تدریس نمایان میشود. -4مدل کالس و گروههای کاری یکی از وظایف مهم معلمان برای اجرای قوانین تدریس ،ایجاد شرایط مناسب از نظر مدل کالس درس و تشکیل گروههای دانشآموزی است .در الگوهای جدید تدریس ،تشکیل گروههای درسی برای واگذاری بخشی از وظایف به دانشآموزان ،جایگاه خاصی دارد. بنابراین انتظار میرود که معلمان در قسمت اول طراحی آموزشی ،مدل کالس و فضای تدریس (مدل سنتی ،فضای باز ،پارك ،اردوگاه ،کتابخانه، کارگاه ،آزمایشگاه و…) را مشخص سازند و براساس آن ،دانشآموزان را گروه بندی کنند. -5رسانههای یادگیری در اکثر مدلهای طراحی آموزشی ،تعیین و تولید رسانه مورد توجه است و معلمان با همکاری دانشآموزان ،وسایل و تجهیزات مورد نیاز را تهیه میکنند و در جریان تدریس ،از آنها برای تسهیل یادگیری بهره میگیرند .در مدل طراحی ،به وسایل و رسانههای ویژهای اشاره شده است؛ زیرا رسانههایی مانند معلم ،کتاب ،تخته سیاه و… به طور معمول در اکثر درسها مورد استفاده قرار میگیرد .اما تعدادی از رسانهها صرفاً برای درس ویژهای کاربرد دارند. ب) اجرای تدریس (فرآیند یاددهی -یادگیری) بعد از این که اقدامات قبل از تدریس (تعیین اهداف ،رسانهها ،روش تدریس و مدل کالس) صورت گرفت ،طراحی آموزشی وارد مرحلهای میشود که باید در کالس درس ،به همت معلم و فراگیرندگان ،به عمل تبدیل گردد و یاددهی-یادگیری در جریان آن اتفاق افتد. -1ایجاد ارتباط و انگیزه سازی الزمهی هر شروعی ،ایجاد ارتباط مطلوب و فضاسازی است. فرآیند یاددهی-یادگیری امری دوسویه است و به توافق هر دو طرف نیاز دارد .به این ترتیب ،معلم نمیتواند بدون توجه به انگیزه و عالقهی دانشآموزان ،تدریس را شروع کند؛ زیرا تدریس ،تزریق نیست .با این حساب ،مهارت داشتن معلم در این مرحله ،بسیار مهم است و نقطهی شروع تدریس به هنرمندی خاصی نیاز دارد تا انگیزهای توأم با هدفمندی و نشاط در دانشآموزان به وجود آورد. مهارتهای انگیزه ساز آغازین بسیار فراوان است: نمایش دادن یک فیلم کوتاه. نشان دادن چیزی جذاب. یک اقدام غیرعادی و سؤال برانگیز. نقل داستانی کوتاه. بهرهگیری از افراد خارج از کالس. ارائهی یک گزارش کوتاه. استفاده از شعر و تمثیل. پرسش تحریک آمیز. تغییر زمان و مکان تدریس. اجرای یک نمایش کوتاه. -3ارزشیابی «ارزش یابی یعنی گردآوری اطالعات ،تجزیه و تحلیل ،مقایسهی آنها با معیارهای معین و در نهایت ،ارزش گذاری و تصمیم گیری در مورد آنها». برای انجام دادن هر گونه ارزش یابی ،این دو سوال اصلی مطرح می شود : -1چه چیزی باید اندازه گیری و ارزش یابی شود ؟ -2روش اندازه گیری و میزان آن چیست؟ الف) ارزش یابی تشخیص پس از آن که از آمادگی فراگیرندگان برای همکاری با معلم و مشارکت در تدریس اطمینان نسبی حاصل شد ،ارزش یابی تشخیصی مدنظر قرار میگیرد و مشخص میشود که نقطهی شروع کار معلم کجاست؟ زمینههای قبلی دانشآموزان چیست؟ آیا اطالعات آنان همگن و تقریباً هم اندازه است؟ این جاست که معلم از طریق یک ابزار اندازهگیری مانند پرسشهای شفاهی ،پیش دانستههای دانشآموزان را میسنجد و پیش زمینههای موضوعی تدریس را مطرح میکند و نتایج آن را در طول اجرای تدریس مورد توجه قرار میدهد. ب) ارزش یابی مرحلهای (تكوینی) ارزش یابی مرحلهای در جریان فعالیتهای معلم و دانشآموز نقش مهمی ایفا میکند و به ویژه ،سبب تقویت حس مشارکت و تعامل مؤثر میشود و این امکان را به وجود میآورد که معلم بر بازخورد فعالیتهای کالسی به صورت مستمر نظارت داشته باشد .هدف از اجرای ارزشیابی تکوینی ،تشخیص میزان تحقق انتظارات آموزش و پرورش از یکایک مراحل تدریس است. بدیهی است که این نوع اندازهگیری و ارزشیابی از طریق مشاهده ،آزمونهای شفاهی و پرسشهای موردی به صورت سوال صورت میگیرد .بنابراین ،ارزش یابی تکوینی در بطن فرآیند طراحی آموزشی قرار دارد و انتظار میرود که معلمان ،ضمن اجرای هریک از مراحل تدریس ،ارزشیابی تکوینی مناسبی را اجرا و نقایص احتمالی آن را برطرف کنند. پ) ارزشیابی پایانی (مجموعهای) پس از اجرای روش تدریس و پایان یافتن یاددهی -یادگیری (اجرای مراحل) ،تعیین میزان تحقق اهداف و پیشرفت دانشآموزان اهمیت زیادی دارد .در نتیجه ،به نظر میرسد بررسی تأثیر روش تدریس و تبادل تجربیات بر دانشآموزان و در جهت نیل به انتظارات آموزشی ،جزء اصلی آموزش است و ارزشیابی پایانی برای رسیدن به این مهم اجرا میشود. فرمول موفقیت چنین است : هر موفقیت و دستاوردهای آن از رهگذر تالش بدست میآید. تالشها را انگیزهها در انسان خلق میکنند. انگیزهها را اندیشهها میسازند. اندیشهها ،از باورها و ایمان دستور میگیرند. پس هر موفقیتی از رهگذر یک باور عالی و یک ایمان خوب حاصل میشود. حضرت علی (ع) :هر کس بسیار مباحثه کند ،آنچه را می داند فراموش نکند ،آنچه را نمی داند یاد بگیرد. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

29,000 تومان