پاورپوینت
آموزش ریاضی

پاورپوینت فصل دوم ریاضی پایه نهم عددهای حقیقی

پاورپوینت فصل دوم ریاضی پایه نهم - عددهای حقیقی تعداد اسلاید : 97 پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسی حل و توضیح تمامی فعالیت های این فصل به طور کامل بکارگیری تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا

محسن سلطانی

صفحه 1:
(... واو (خداوند) به آنچه نزد آنهاست احاطه دارد و همه‌چیز را به عدد شمارش کرده است.» (سورهُ جنء آيهُ ‎(YA‏

صفحه 2:
غیاث‌الدین جمشید کاشانی زبردست‌ترین حسابدان, برجسته‌ترین رباضی‌دان دورة اسلامی واز بزرگ‌ترین مفاخرتاریخ ایان به‌شمار می‌رود. کاشانی به روشی کاملا خلاقانه و از طریق محاسبه و مقایسه محیط چندضلعی‌های محاطی و محیطی توانست عدد 2 که عددی حقیقی و گنگ است را تا ۱۶ رقم بعداز اعشار محاسبه کند که تا حدود ۱۵۰ سال پس از وی کسی در جهان نتوانست با دقت بهتری آن را محاسبه کند او در ابتداى رسالة محيطيه خود به زبن رياضى به نام خدا را جنين بيان می‌ند: «به نام او که از اندازة نسبت محيط ذايره به قطرش آكاه است»

صفحه 3:
درس اوّل: عددهای گویا - و 11 ۱-در فصل گذشته با نمایش‌های مختلف مجموعه‌های اعداد آشنا شدید. عبارت‌های زیر را مانند نمونه کامل کنید :

صفحه 4:
عددهای طبیعی بیشتر یا (۳< معن مساو ۲ اسه عا ناي عددهاى حسابى ل ‎{xe w|x<¥}‏ 1 عددهای صحیح بین ۳- ‎{xe Z|‏ و ۲ عددهای صحیح بژر گلاتر أ اب

صفحه 5:

صفحه 6:
{xe IN|x=¥} ‏زد و ها ۲ و۳‎ {xe w|x<¥} 9 ‏م‎ 7 {xe Z| } عددهای صحیح بژر گلاتر أ اب

صفحه 7:

صفحه 8:
{xe IN|x=YV} 1۳ ‏وه و هبو که‎ {xe w|xs¥} ‏م۲‎ ( {xe Z| <X<f {fa} ‘ } عددهای صحیح بزر گ تر !5 \— } 1

صفحه 9:

صفحه 10:
{xe IN|x=¥} {V,¥,0,...} {xe w|x<¥} cy gr 4 {xe Z| <X<f fy a et pny عددهای صحیح بزرگ‌تر | ‎MEZ|xX>13‏ -٩, ‏ل‎ نسح سس

صفحه 11:

صفحه 12:
نامساوی ۲<۳ برای کدام‌یک از عددهای زیر درست است؟ اهر گر ۱,۲ ال مىخواهيم بين + و 2 چند کسر بنویسیم. روش‌های مختلفى را #مجهار داقر لوق توه قاد ومس و کال ند راه حل هر کدام را توضیح دهید.

صفحه 13:
روش مریم EA ‏لم‎ ‏ها‎ a ‏ده له‎ A a Ae ‏جو ب‎ |= ‏زه‎ |=

صفحه 14:
هج ‎ill‏ — <|~ 14 5 > ‎jG‏ ‎re‏ x ۶ | > ee ‏ما‎ ‏ام اب مااع‎ | > ۱

صفحه 15:
روش بهار ۸ وي ۸ اي سير رمع امام | ۸ ۰ یه | ۸ |» | #4! A A — يحم 4 > | — 4 م x¥\ ۶ ۷ و بد > لد لشد اسب ‎\A NA NANA‏

صفحه 16:
روش مهناز

صفحه 17:
روش aches ورام ۷ بو 2 ۷ وم ‎je‏ + 57 |ام ۷ ۷

صفحه 18:
الف) با یکی از روش‌ها توضیح دهید که جرا بین دو کسر می‌توان بی‌شمار, کسر پیدا کرد. افزایش دلخواه تقسیم بندی ها ب) آیا مجموعة عددهای گویا را می‌توان با نوشتن عضوها نشان داد؟ جرا؟ خیربین دو عدد گویا بی شمار عدد کویا وجود دارد ج) آيا می‌توان مجموعه عددهای گویا را با محور اعداد نمایش داد؟ هر عدد گویا را می توان نشان داد ولی محموعه اعداد .گویا را نمی توان در محور نمایش داد د) عددهای گویا را به زبان نمادین معرفی کنید.

صفحه 19:
3 2, 0 > ‏ال‎ ‎۳۰ “aD و سه كسر بيدا كنيد؛ روش خود را توضیح دهید. ۲ ۲+۳۲ ۵۵۳ ۸ ۳ \- ين + > 2 ‏د‎ o+P ase ivi, +

صفحه 20:
بين > ۱- دو کسر پیدا کنید؛ روش خود را توضیح دهید. ۴۳۱ الال لد < ۱ ۱+ voy

صفحه 21:
و ضاله ۲۰ ۱- می‌خواهيم کسرهای " و ۵ و " و را به ترتيب از کوحک هی حواهیم ها م و و دا وي را يه ریب از وج به بزرگ بنویسیم.روش‌های مختلفی را که دانش‌اموزان به کار برده‌اند, با هم مقایسه کنید؛ هر کدام را توضیح دهید و در صورت لزوم کامل کنید.

صفحه 22:
۲ روش شاهد : شاهد به‌صورت ‎ar‏ کسرهای - 3 ب را روی محور مشخص کرده است. ایا بهنظر شما استفاده از این روش برای نمایش دو کسر دیگر مناسب است؟ با توجه به اینکه مخرج کسر بزرک است روش مناسبی نیست ‎tt ll‏ ی ‎\ ‎> ‎° ‎o|+ ‏وم‎

صفحه 23:
روش مرتضی : مرتضی مخرح مشترک کسرها را يبدا كرد وبا هم مخرج كردن كسرهاء آنها را مقایسه می‌کند. توضیح دهید که عدد ۰ جكونه به دست مىأيد. کار مرتضی را کامل کنید : ۵ _ ۲۰ ۷ ۳۷۵ ۵ ۳۰۰ ۳ ۶ Bese

صفحه 24:
روش مجيد : مجيد به کمک ماشین ن حساب. نمایش اعشاری هر کسر را تا دو رقم اعشار نوشت. شما کار او را کامل, و كسرها را مقايسه كنيد : ۵ ۷ ۵ < ۰/۵۵ ae ou ‏لق‎ ۰/۶ < أي لي > ‎ot‏ در مورد روش‌های مختلف و ویژگی‌های ام در ‎a‏

صفحه 25:
۲- با استفاده از تقسیم, نمایش اعشاری کسرهای زیر را بنویسید : ۷ ۱ ۳ -- < ۰/۳۷۵ - < ۰/۳۳۳ - < ۶ ۸ ۳ ۶ الف) بین نمایش اعشاری این کسرها حه تفاوتی هست؟ .در تناوب و تکرار اعداد اعشاری يا تکرار نشدن متفاوت هستند 01 (ح] ]3[ ]+[ 1[

صفحه 26:
1 - \ 5 a ‏در نمايش اعشارى كسر رقم ۳ بدطور متناوب تكرار مى شود و‎ 0 ١ ۱ a ‏نتها ندارد؛ولی نمایش اعشاری كسر ي متناهی یا مختوم است؛ چون‎ ‏تمام رقم‌های اعشار آن مشخص است و به انتها می‌رسد. از نماد زیر برای‎ : ‏تمایش عددهای اعشاری متناوب استفاده می‌کنیم‎ - ۳ ۱/۱۶۶۶ ۰۰3 ۶ © |< =e |—

صفحه 27:
کی ۲۲ نمایش اعشاری هر یک از کسرهای زیر را بنویسید : <۰/۴۵۴۵۴۵۴۵ ۰/۴۵- سا - ۰/۷۷۷ ۷۷۷۷۷ ۰/۷ - ۰۱۸۳۳۲۳۳۳۳ ۰/۸۳- | oO ‏اه‎ >

صفحه 28:
۲ - ۰۱۳۱۸۱۸۱۸۱۸ ۰/۳۱۸ صورت اعشاری اعداد گویا به دو " .صورت مختوم یا متناوب می باشد ۵ ۳ ° ۵ 2-۵ ۱۶

صفحه 29:
اگربه نمایش اعشاری کسرهای بالا دقت کنید. خواهید دید که فقط کسرهایی نمایش اعشاری مختوم دارند که (پس از ساده شدن) مخرج آنها شمارنده اولی به‌جز ۲ و ۵ ندارد. ۵ ۷ ۵ ۷ ۳ ۵ ۱۱ ٩ ۶ ۲۲ ۲۰ ۶ ۵ ۲۲۲ ۲:۲۲ ۰۲ -

صفحه 30:
ry ee > ۱- حاصل عبارت‌های زیر را به‌دست آورید و تا حد امکان ساده کنید : 1 ۳۲ سس << وى ب لاعبقى ‎٩ ۳۲ ٩‏ ۲ ۶ ۲۳ ۴ ۲ ۱۷ ۷ ۱۷۲ ۱ ۵ سح تب + دبي < ۳+ -۲ م و و و ۷ و ۷ ۶ 6 ۱ ۱۱ ۱

صفحه 31:
22 ۲۲ ۱-حاصل عبارت‌های زير را به‌دست آورید و تا حد “ ساده ‎a‏ : ‎fo IL‏ ۴ ۱

صفحه 32:
۲۰ ۲۰ ۴ ۲ ۲۰ ۰ ۱۰ ۳ ۱ ٠١ ۱۵ ۰ ۵ ale ۱ ‏و ۱ و‎ fe | ‏و‎ ‎| ‎+ |e | حم +8 | تا ‎ll‏ ‏| م 3 | لا | عم ۱ و | 5 وا | ط و | -3 + | | سلسم | ۶اه -

صفحه 33:

صفحه 34:
۶ د ‎a‏ ‏سر

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:
۲- عددهای زیر را از کوچک به بزرگ مرتب کنید : ‎y fF ۵‏ ۷ اوآ > ,- (الف 2 ۴ ۳ ۸ ۰/۸۷ ۰/۶۶- ۰/۷۵ ۲ ۳/۸۳- ۳ voy A Xf ye? oS 5 ‏وا‎ ‎y

صفحه 39:
nacre 5 1 ‏و‎ ۲/۷۵ ۴ = ee et ur ۱ ۲/۷۵ ۰/۸۲ ۴/۶۰ ۰ ۳ 0 0 1 if 0 ۳/۷۵ 0 oF 2 ۳ ۶ ۱۳ ۵ ۲/۲۸ ۰۷۵۰

صفحه 40:
"ال بين هر دو کسره سه کسر بنویسید. \o VY ll) ‏ی و‎ ۱۱۳۳ ۱۰ ow ۳۲ ۷۲ ۲ < ‏انح‎ — ۱ ۰ ‏توم‎ vd WA ۳

صفحه 41:

صفحه 42:
درس دوم: عددهاى حقيقى | [ کرو ‎١‏ بنج عدد بين ‎١‏ و1 معرفى كنيد و آنها را روی محور نمايش دهيد. ‏ ۱/۷۵ ۱/۲۵ “5 هنا ۲ "با توجه به اينکه مقدار تقریبی ۷/۲ مساوی ۱/۴ است» آن را روی محور نشان دهید. جم | تست سل اساسا / عو ‎١‏ ۱

صفحه 43:
‎alae‏ از دانش‌آموزان خواست با ماشین حساب مقدار تقریبی عدد ۷/۲ را بنویسند. با توجه به اينکه دانش‌آموزان از ماشین‌حساب‌های مختلف استفاده می‌کردند. تعداد رفم‌هایی که نوشته بودند. متفاوت بود. سه نمونه از صفحهة نمایش ماشین‌حساب‌ها را در زير مى ببنيد. الم باب ۳۳۳۳۹0 0 5 ۱۰۷۱۱۳۷۵۱3 42138 .| ۱ 3 ۰۲۷۱۱۲۷۵۱35

صفحه 44:
- جرا در ماشین حساب ۸ رقمی, رقم آخر با رقم مشابه در ماشین حساب ۲ رقمی تفاوت دارد؟ 013 ۱ .۱ .رقم آخر در ماشین حساب ها گرد می شود ۰۲۷۱۱۲۵۱35 3 ۱ جرا این تفاوت در ماشین حساب‌های ۱۰ رقمی و ۱۲ رقمی دیده نمی‌شود؟ با توجه به آخرین رقم حذف شده در عدد گرد شده تفاوتی را ایجاد نمی کند ع5 52135 ۳

صفحه 45:
- با توجه به عددی که ماشین حساب ۱۲ رقمی نشان می‌دهد, آیا تناوب (تكرار منظم) در رقمهاى اعشارى ديده مى شود؟ خیر ۱.۲۷۱۱۲ ۵۱35 3 ۱ - مقدار تفریبی ۷/۲ , تا ۱۵ رقم اعشار محاسبه, و در زیر نوشته شده است : ۱5 ۵0۱35 ۱۲ ۱۰۳۲ آیا در ۱۵ رقم نشان‌داده شده برای ۲/+؛ تناوبی می‌بینید؟ خیر

صفحه 46:
عددهایی مانند ‎eV‏ ۸۱۰ ۰۱۰۰۱۰۰۰۱۰۰۰۰۱۰/*و :7 راء که تعداد ارقام اعشاریآنهابی‌شمار و دارای‌دورة تناوب سند عدد گنگ! (اصم) می‌گوييم. مجموعه‌ای که این عددها در آن قرار دارد مجموعه عددهای گنگ می‌نامیم و آن را با یا نمایش ۳ ۲«عددی گنگ است. اثبات این مطلب را در سال‌های آینده می‌خوانید.

صفحه 47:
عددع نیز گنگ است. در زیرعدد2 تا ۳۰ رقم اعشار نوشته شده است؛ اما در محاسبات,معمو لا تا دو رقم اعشار 7 استفاده می‌شود : ا عع ۱ ۱ دمر اك عدد ‎SF Vin sacs LIS wa‏ است؛ ‎VD stl‏ ۰/۶ ... مثال : مجموعه‌های ۷ و 7 و 0 و 0 به کمک‌نمودار ون؛ مشخص شده است.

صفحه 48:
Q مثال , ۳ ۹-90 ۳۰۸۵/۹ ع ما ۰۱۲۰۰۰۰۲ ۰/۲۰۰۲۰۰ ماع ۰

صفحه 49:
کاس ۳۴ کدام عبارت؛ درست و كدام عبارت. نادرست است؟ ۲( 0 ۱ 0۱0-۵۷ ‎cov 7 > 0 (‏ 7 Q هن

صفحه 50:
ve ‏الف) بين دو عدد ۱ و ۲ جند عدد گویا می‌توان نوشت؟ پیشمار‎ ب) اگر این عددها را روی محور نمایش دهیم, متناظر با اين عددهاء حند نقطه روی محور می‌توان پیدا کرد؟ بیشمار ج) روى محور ‎VY eels AaB‏ را بيدا كنيد. ۸

صفحه 51:
-\ 3 ۱ 5 د) اكر نقاطى را رنك كنيم كه عددى كويا را نمايش مىدهدء آیا همه نقاط باردخط ۸ رنگ می‌شود؟ آیا ۷/۲ نيز رنكك مىشود؟ آيا خبر ۲ ین شاه ‎hy, Lape pe‏ عندگویاآسکه بک پا حط بهوجود مىآورد؟ جرا؟ خير بين هر دو عدد كويا بيشمار عدد كويا وجود دارد

صفحه 52:
مثال : نقطه نمایش عدد گنگ ۷۱۰ روی محور به‌صورت زیر است : به مركز 0 و به شعاع 0۸ کمان رسم می‌کنیم . نقطه 13 روی محور عدد ‎vie‏ را نمایش می‌دهد. 8 0 Ye 0۸-۳۲۱۲۶۱۰۰ =OAZ= vie

صفحه 53:
منال : ۷ بين دو عدد صحیح ۲ و ۳ قرار دارد. می‌دانیم ۴ و٩‏ دو عدد مجذور کامل قبل و بعد از ۷ است؛ یعنی : ذل > لال > علي جد > ۴>۷ و ۲۰۸/۷۳ ‎wid‏ ۱-بین ۵ و ۰/۱۰ جهار عدد گنگ بنویسید. Je ۷ fa far ۸

صفحه 54:
۲-بین دو عدد ۲ و ۳. جهار عدد گنگ بنویسید. ‎JA Jar 32‏ ۲ على ‎jo‏ ‎de yes (WIT‏ ۸ بهصورت (۳ > > 0|۲ ۸25 را در نظر بگیرید. آیا نمایش ۸ به صورت زير درست است؟ ‏خیر بین دو عدد ۲ و ۳ بیشمار عدد گنگ وجود دارد که عضو مجموعه ۸ نیستند ولی رنگ شده اند. ‎ ‎۰ ۱ ۲ ۳ ‎

صفحه 55:
ب) نقطةٌ نمایش ‎VO‏ را روی محور مشخص کنید.

صفحه 56:
عددها به دو دسته, عددهای گویا و عددهای گنگ دسته‌بندی می‌شود. اجتماع مجموعة عددهای گویا و عددهای اصم را مجموعه عددهاى حقيقى مىناميم و ان را با خا نمايش مىدهيم. داريم : '© ]0 حك 3

صفحه 57:
: ‏مثال‎ ‎۵ ‎۰ ‏ع‎ ۳ V\ceR eu ا ۳ ۰/۷۵ ۵ mt EIR 0

صفحه 58:
هركاتى ۳۵ ١-داخل‏ () علامت © يا © بكذاريد : ¥©z -¥©Q ۸ 5 VV _ ۲ “FOR ‏ع © ه‎ ۳ 2 نات 1۲۵09

صفحه 59:
۳/۵ 7 0۵ 7-4 0 = ©z

صفحه 60:
آ مجموعه‌های سطراوّل را به مجموعٌ مناسب در سطر دوم وصل کنید. هر مجموعه در سطر اوّل با یک مجموعه در سطر دوم QNY QNZ 271۱۲ ONR QUA 2 OD N Q IR

صفحه 61:

صفحه 62:
( یت ۲۶ با توجه به اینکه مجموعّ عددهای حقیقی تمام عددها را شامل می‌شود. مجموعه‌های زیر را مانند نمونه روی محور نشان دهید : ۳ ۲ \ ° ۱۲۳ ۸-1۲6 با توجه به مجموعة 4 جرا نقطة ۲ روی محور توپر و نقطة ۲ روی محور توخالی است؟ ۳۶۸۵ ۸ ۲

صفحه 63:
B={xeR|x<-y} C={xeR|-\<x<o} Ee, ۲ ۱ ۳ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ‏م‎

صفحه 64:
D={xeR|x2F%} ‏اس ساسا اساسا‎ oy ۰ ۰ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ‏م‎ ۷ YF ei SID ‏۱-مجموعه‌های زیر را روی محور نشان دهید وی با توجه به‎ : ‏محورء مجموعة متناظ رآن را پنویسید‎

صفحه 65:
A={xeR|x>-\} ‏الف)‎

صفحه 66:
ج( 0-11۲ "با توجه به سه مجموعه ۸ و 13 و ) در سوال ۱ عبارات درست را با علامت ۷ مشخض کنید:

صفحه 67:
‎١ ۲ ۳‏ - 0ك ‎ist ۰/۲۵۲۵۵۲۵۵۵... 2‏ ع ۰/۷۵ ‎Wee X‏ ]مع علق 0 6 ۱۰۰۰- لمعل

صفحه 68:
۳- کدام‌یک از مجموعه‌های زیر با مجموعهٌ نقاط روی شکل زیر؛ برابر است؟ الف) (۳, ۲, ۱, ۰ , ۱-) ب) (۲-<۶| > ۶ Vix eR |-Y<x<¥}

صفحه 69:
۳۷ ez > اياوج + ‎wae eee‏ مانند سطر ال کامل کنید : 4c el rit a ‏اعداد‎ ۳۰ ‏سس‎ ‎sew] x | x [Vix] x | العام فيا

صفحه 70:

صفحه 71:
۴- در هر یک از حالت‌های الف و ب تفاوت دو مجموعه را با ذکر دليل بنویسید ‎ :‏ ( ۵ کر> 2۱/۵ ) ۸ (الف ۵1 >> ۱/۵ |0۵ 1 <ظ , در مجموعه <[ اعداد گنگ عضو مجموعه نیستند. ‎{xe R|¥<x<%}‏ - (۴,۵,۶,۷,۸) < 6 (ب ‎OQ‏ اه هن © © هه ا ‎٩ ۰‏ م۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ | ۰

صفحه 72:
۳- طرف دوم تساوی‌های زیر را کامل کنید : ‎Y)R-Q'=Q‏ 7-7 ۸۱ (۱ ‎YYZON=N ۲۲۲۱۵ 0‏ ؟- عدد ‎VO‏ +۱ بین کدام دو عدد صحیح متوالی قرار دارد؟ ۴۰۵۰ ‏بل‎ r< ۳ +4 => ۲۱+ ۵ > ۴

صفحه 73:
0 بين هر دو عدد, جهار عدد كنك بنويسيد : ۵و ۲- (الف ‎Jas ja‏ و ۵ و لو ال وال ‏۶۷ (ب ‏۵ و ۳ 9 ۹ و ۳۸ 9 ‎ ‎

صفحه 74:
۶ (ج ‎is frag‏ موم ۱ (د ‎rs fries ‏و ۳/۴ل‎ [eis ۶ ‎

صفحه 75:
۶ عبارات درست را با ۷ و عبارات نادرست را با « مشخص کنید. برای عبارات درست مثال بزنید. ۱) عددی وجود دارد که صحیح و ‎US‏ باشد. له ۲) عددی وجود دارد که گویا و گنگ باشد. [ ۲) عددی وجود دارد که حقیقی و گنگ باشد. لكا ؟) عددی وجود دارد که حقیقی و طبیعی باشد.

صفحه 76:
ve ‏وعدد ۲ حه تفاوتی هست؟‎ vie ‏در نمایش اعشاری عدد‎ -۷ ۱۰ - ۹ ۳ = 5 <- ۰/۲۷۲۷۲۷۲۷۲۲۷ - ۷ نمایش اعشاری کسرهای گویا به صورت مختوم یا متناوب می باشند .ولی نمایش اعشاری اعداد گنک تناوب منظم وجود ندارد

صفحه 77:
2 ١ل‏ با توجه به شكلء به سؤالات زير پاسخ دهید : نقاط 4 و 8 جه عددى را نمايش مىدهد؟ ‎B 0 ۸‏ ۴ ۲ ۱ ۰ ۳ فاصلة نطه ۸ از 0 با طول باردخط 0۸ جقدر است؟ واحو ۳ فاص نقطه 13 از 0 يا طول پاره‌خط 013 چقدر است؟ واحد ۳ می‌خواهيم نقاطی را روی محور بيابیم که فاصله آن از 0 برابر ۲ باشد.

صفحه 78:
۲- نقطه ) را روی محور نمایش دهید به‌طوری که طول 06) برابر ۲ باسد؛ جند نقطه می‌توان یافت؟ فقطه ۲ فاصلة نقطه نمايش عدد 8 را از مبدأًء قدر مطلق 2 مى ناميم وبا علامت |3| (بخوانيد قدر مطلق ۵) نمایش می‌دهیم؛ بنابراین در مثال بالا می‌توان نوشت : ۲ < (۲| < |۳۲

صفحه 79:
مثال : فاصلهٌ نقاط نظیر دو عدد * و ‎gla law‏ © است؛ ۳ بس قدرمظق هر دوعدد 7 و (-) بریر ۳ است؛ يعنى : 1 ‎“a‏ اب مثال : قدر مطلق ۵/ را بدصورت | ۵/-] نشان می‌دهیم که مساوی ۹۵ است. قدرمطلق ۰/۰۴ را ب‌صورت |۰/۰۴| نشان می‌دهیم که مساوی ۰/۰۴ است.

صفحه 80:
قدر مطلق صفرء مساوی صفر و قدر مطلق عددهای مثبت برابر خود آن عدد است. قدر مطلق هر عدد منفی؛ قرینة آن است. اگر ه یک عدد حقیقی باشد : * الا > ۰ < 3 عدإع ۵ 22 (و| < ۰ <2 ه - (ه) -- ه-| ه - زه ج ‎٠‏ >و

صفحه 81:
مثال : به محاسبات زیر توجه كنيد : - ها - ره ‎١+‏ ؟- ١ل‏ ‎x (+\ °)| =|-% |= Go‏ (8-) > ردكي 9 : ‏جملات سمت راست را به عبارات مناسب در سمت جب وصل كنيد‎ ١

صفحه 82:
الف) دو عدد ه و 9 مثبت است. > ۰,9 < ۵ (۱ ب) عدد 2 نامنفی است. ۰ <9 ره < و (۲ ج) دو عدد ۸ و 9 منفی است. » < ۵ (۳ د) عدد 2 مثبت و عدد 0 منفی است. > ره > ۵ (۴ ‎Cow) Catala sac (a‏ ۰ > 2 (۵ ۲- هر عبارت سمت راست. نتيحة منطقی یک عبارت در سمت حپ است. عبارات مناسب را به‌هم وصل کنید :

صفحه 83:
۰ > ۵0 (۱ ۰ <وا,ه <2 (الف ‎٠‏ < و +و وه < 20 (۲ ۰ > 2 (ب ‎Y)ab>°,atb<e‏ ۰ > (ج ‏۳- هر عبارت سمت راست, نتيجة منطقی یک عبارت در سمت جب ‏است. عبارات مناسب را به‌هم وصل کنید :

صفحه 84:
‎ < » \) jal =-a‏ (الف ‎v)a> SLO 2 22 ‏0 + < 0 + | (۳ 9( ‎Ja +. b| = (a +)‏ ) مت > 9ا,* > ۵ (د ۴ عبارات زیر را به زبان ریاضی بنویسید و برای هر کدام مثال بنویسید : ‏۱) قدر مطلق حاصل‌ضرب دو عدد. مساوی با حاصل‌ضرب قدر ‎Glas‏ ‏آنهاست. اطا < |د| > ۱ط < ها

صفحه 85:
۲) قدر مطلق مجموع دو عدد, از مجموع قدرمطلق‌های آن دو عدد, ‎GSS‏ یامساوی‌باآن است. ۱0+ اد| > |ظ + 2] ۳۹ ا ۲ ول ۰۷۳۱/۷ ۲۱/۴ ۶ 2۲/۴ ۰۷-۲۱۶ ۰۷۸۸ با توجه به مقادیر تقریبی صفحه قبل, تساوی‌های زیر را مانند نموه کامل کنید ودلیل خود را توضیح‌دهید :

صفحه 86:
دلیل : ۲۱/۴ پس ۱-۰/۲ عددی منفی می‌شود : 2۷۲-۱ 0-۷۲-۱۰۰۲ ۱-۲ | دلیل : 2۱/۷ ۳ پس ۱۳ ۲ : عددی منفی می شود ۳-۲ - ل + زم -۷) ۲ ۱۲-۷۳ )\ دنل :]> چی ]دی مقیمی شوه ٩ ۱6-۷) (+ fo = fa

صفحه 87:
دلیل : ‎jo‏ .عددی مثبت است ‎fo |= Jo‏ | ۷۵۱ ۳۵| ۳ دلیل : على دع : عددی منفی می شود ۳ +۴ -( ۳ -۴-)-ع ۷/۳ -۴-| (

صفحه 88:
مثال : اگر *- ه و ؟له-ه و ۳--9باشد, حاصل عبارت|۵ +0ا+3| را به‌دست می‌اوریم : | ۵+۷ رص + ۲ج || +9 +ه| جون ۲/۵+۰/۲- عددی منفی است (۱/۴ ۰6/۲ پس حاصل عبارت مساوی با (۲/۵+۰/۲-)- یعنی ۲/۵-۰/۲ است. ۱۳-۷۵ |+ ۱-۲-۷۵ ۲ )۳-۷۵(-۲۰۷-۷۵( ae - ۳-۰۵ +۲+ ۹/۵ <۵ منبت

صفحه 89:
: ‏جدول زير را کامل کنید‎ Ja" | Voy Jer Jet Jy Jon . ۶ ۶ ۳ ۲ حصل نیت بل هایگ ‎MENT IO‏ ۳۳۵ ۱۳۷ با توجه به فعاليت بالا و مفهوم قدرمطلق» می‌توانیم بنویسیم : va‘ =|a|

صفحه 90:
مثال : برای محاسبة "(۱-۰/۳)/: خواهیم داشت : __ امام ۱ ۲ ۷۳ + اسح وال م ون 2۱ ۳(۲/--۰/)۱ وردركس "” سفی ‎١‏ عبارتهاى زير را با هم مقايسه كنيد : ۷۲ 9 |(۷-) (الف ۴۹ ۴۹

صفحه 91:
(۵| + (۸- 9) |۵ + ۸-| (ب ۱۳ 5 ۳ ۲۱-۵ ۲-۹ ۷۱ اتركاج : ‏عبارات زیر را بدون استفاده از قدرمطلق بنویسید‎ ١ || 2 ٠ ‏>اس-|‎ ‎۱۷-۷۱-۰۳۷۷ ۷ | ۰/۷۵ - ۰/۷۴ ‏ع‎ ۰۷-۷

صفحه 92:
۳ حاصل عبارات زیر راب‌دست آورید : ۵ - | ۲۵۹۵- | - ۲۵۹۵(۲-)/ (الف ۴ - | ۱۳۹۴ | - (۱۳۹۳)/ (ب ۴- ال | +۳ ۱+ ‎r—Voy" =|r- Ja] =-(r- Jo)‏ د =-14 | < ۵-۲

صفحه 93:
( قعرت ۳۱ : ‏عبارت زیر را بددست أوريد‎ ale sth ‏سد جاده‎ 1 sn ۱ ‘\ 4 ۰۲۵+] -- || +۲|۰/۲۵ | --|-۲- ۵ 5 ۲ < ۲۷۲ ۴ ljatb| + Yja—b-c|= +۲ 4 ۲- عبارات زیر را بدون استفاده از قدرمطلق بنویسید : ۳/۵ -۳۷۵۱-| (الف

صفحه 94:
۵/۳ + ۷--( ۳( ۷-۵)--۱۷-۵۷/۳۱ (ب ماهد ف - ۱۰۲۷۵۱ ۳- جای خالی را با عدد مناسب پر. و جواب‌هایتان را در کلاس با ساير دوستانتان مقایسه كنيد |۵-۱۲۱<۱+ ۵ ۴ ۲ ۸

صفحه 95:
۴ مقدار عددی عبارت ۵+/2| را به ازای ۲و , »حه و 22۲ به‌دست آورید. آیا می‌توانید عددی حقیقی به‌جای ۸ قرار دهید که حاصل ۵+/8| منفی بائد؟ خير » < 2 + 2 نم ‎ll‏ ۷۷-۰( ماج ۲- + * ote ۰ ۰ ۰ - و > ۲۲+۷۲+|۲| د ۲ -ه

صفحه 96:
۵-با ار یک مثال, نادرست بودن تساوی 8- 8۲+ را نشان دهید. 0 --۲ ۶- حاصل عبارات روبه‌رو را بهدست آورید : 6۲-۳ - | -۱ - fr

صفحه 97:
نك ‎fie= ۰-۱‏ جد

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان