صفحه 1:
کلمات هم آوا کل کتاب
فارسی یازدهم ۳۸ کلمه
۱ اضافه استعاری کتاب
ادبیات فارسی یازدهم
۴ اضافه تشیهی کتاب
ادبیات فارسی بازدهم
آرایه حس آمیزی با مثال
تعداد صفحات :۱۷
6 6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 16
لا لا لیا لیا لیا نا نيا نيا ما لیا نبا با با نیا لها
صفحه 2:
صفحه 3:
فهرست مطالب:
بخش اول
هشت ۸اصل کلی تدریس اصول جهانی
و چهارده ۱۴مهارت های جهانی یاددهی
یادگیری
بخش دوم
کلمات هم آوا کل کتاب فارسی بازدهم ۳۸
کلمه
۴۱ اضافه استعاری کتاب ادییات فارسی
یازدهم
۴ اضافه تشبیهی کتاب ادبیات فارسی یازدهم
آرایه حس آمیزی با مثال
نگاهی به دستور زبان فارسی یازدهم
صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمرء
. کالبد فرشته ای محبوس شده است
ere aes 2
صفحه 5:
صفحه 6:
هشت اصول کلی جهانی
تدریس:
۱-اصل رشد و آمادگی
ناختی » اخلاقی و ...)
۲- اصل موفقیت
۳- اصل رغبت
۵-اصل استفاده از حواس
لازم و کافی
۷- اصل توجه به فوتهای
۸-اصل راهنمایی
مختلف
۶- اصل داشتن معلومات
فردی
صفحه 7:
۵- مهارت در به کار بردن علایم
كلا
غير كلامى
۰ ۶- مهارت در هدایت و راهنمایی
دانش آمو:
چهارده مهارت جهانی تدریس:
|= ت در dog ۷- مهارت در تشخیص مشکلات
أ عتاو ره lige ils در فهم مطالب
۸- مهارت در تشویق
7 مهارت در توضيح مطام 3 | دائش أموزان به باس كوي
نحوهی بیان ۲ الست
۳- مهارت پرسش و انطباق
سؤال با سطح درك فراكيران
۴- مهارت در کیفیت صدا از
نظر زیر و بم نمودن آهنگ
کلام با توجه به محتوای بيام
صفحه 8:
چهارده مهارت جهانی تدریس:
-٩ مهارت در تداوم بخشيدن ١
بر توجه دانش آموزان
1۰- مهارت در کسب مشارکت
دانشآموزان
-١١ مهارت در کنترل ۴9
دان شآموزان 0
1
۰ ۱۳- مهارت در بهکارگیری
کارافزارهای آموزشی
۳-مهارت در اختصاص
دادن وقت به یادگیری و
٠ دانشآموزان
۴- مهارت در برنامهریزی
و طرح درس
صفحه 9:
چهار ویژگی خاص در
تدرس وجود دارد که
عبارت است از: 3 ۳
-١ وجود تعامل بين معلم و r |> |
داش آموزان. |
۲- فعالیت براساس اهداف
- ايجاد فرصت و تسهيل
صفحه 10:
۱- بحر (دریا» بهر «برای)
حیات «زندگی» حیاط (محوطه خانه)
خواست (راده» خاست (بلند شدن؟
۴- خوان (سفره» خان (مرحله»
۵ غتا (خوراک» غرا (جتک» قضا (تقدیر
ع- GP GD
7- تأمل (انديشه) تعمل (كار كردن»
A حوزه (تاحیه» حوضه (آبریزگا
5- ظن (كمان» زن (موتت»
-۰-علم (پرچم الم (درد)
- قریب «نزدیک» غریب (دور)
تور G35) sab Glo)
۳- صواب (درست تواب (یاداشی
۰- قاضی (حاور) غازی (جتگجوی بند باز)
& واژههای هم آوا - سال یازدهم
1 كزارمن زبه جا أورحن) کناردن (قرار دادن و
Pe Se 6
CD oe aoe
Gn) SIGH eo
UD apne CE SLD aA
ep Sea I
۰ خوار (یست) (خار کل
GL) BGs eb om ee
۲ تظیر (شبیه» تذیر (ترساننده)
75ت متسوب (تسبت دادن متصوب GL
IEF (ميكر» غالب (ومروز» Ce
AOS (مسافرت» صقر (ماه صقر
۶- محراب (قیله گاه) مهراب (نام خاهنامهای
Ged تصر (پیروزی
- نقض Ce SD GSD
۹- صباحت (زیبایی» سیاحت (شتا؟
-۳۰- تواهی (کارهای بد» تواحی «اطراف
TN خورد (قوارتی» رد Gab
۲ طين (كل) تین «نجیر)
۳ قريت (تزديكى) عربت (دوری)
++ صقر (صدای بلتد» سقیر Gill
۳۵- اسیر (گرفتار» عصیر (عصاره» عسیر RO
آثیر «کره آتش» اصیر (سوی زیاد.
۳۶ تمر CL GD
Oa Gav
۳۸ سور (جتی» صور وی
٩ قارع آسوده) قاری (جدا کننده
صفحه 11:
اضافه استحاری - پایه یازدهم
درس | ردیف
5 5۵
١د ] ۱۶
AY ۱
1715
۳ 1۹
Es ۳
si] ۴
۳ |
۵ | ۲۳
۵ ۳۴
vo | ۵
5 12
۵ | ۲۷
۵ ]| ۲۸
استعارة
جوشيدن شور و هيجان
دويدن شور و هيجان
تنبل شدن و مردن عقريهها
يوسيدن روح
معمار عشق (در متن درس)
دك روح
دردل
سارت
روی زندگی
چابک دستی باران
گونه گلها
تیسم آفتاب
خنده آسمان
Seer
درس
ردیف
1۹
۳۰
۳
۳۲
۳۳
۳۴
۳۵
۳۶
۳۷
YA
۳۹
.۲
۳
توجه : موارد ۳۲ و ۳۳ اختلافی هت و برخی از اساتید آنها را اضافه تشبیهی میدانند.
محوطه انقلاب
مدار خطر
بازوى دين
در صلح
رخ کفر
رگ Gye
غرق لذت
غرق خنده
غرق شادی
پرواز روح و اندیشه
صفحه 12:
دیف
1۹
+
۳
YY
vr
7
۳5
ve
Ww
vA
۳۹
ve
۳
۳
۳
۳
vo
۶
تشييه
جهان عشق
جهان یکرنگی
جهان صلح طلبی
جهان كمال
جهان خیر مطلق
کوی عشق
خورشید عمر
داقة انسان
متبع ایمان
عالم اقساته
قاصد بهار
دار
oe است
صبح آزادی
يار عام رحمت
زخم اتکار
تغمه عشق
خورشيد فرياد
اضاقه تشبییی - پایه یازدهم
درس
ردیف
vv
vA
va
۴۰
۳
¥Y
33
۴
۴۵
۶
+
¥A
۳۹
۵
ay
5۲
or
5
صفحه 13:
- حسآمیزی
حسآمیزی امیختن دو يا چند حس است در کلام هر اتسان دارای حواسی از قبیل بینایی, بویایی. چشایی و شنوایی
ee SIS et وقاض NE al at فرقیب اذبی با جوعتی ai ee cle tb es SN
متالهای زیر را بررسی کنید؛
سس شتوایی
aa
صدای لطیف
ی بویایی
بوی بهبود a
یی
نکته: نوع دیگر حی آمیزی وجود دارد که در آن وقوع یک حس با فعلی مرتبط به حس دیگر صورت می پذیرد مانند
بوکومی شتقم - فارسی صحبت كردن مرا دید
و تا
eae
صفحه 14:
.اینگ به
بن اتاشده
هاى يبشين
مبحث گروه اسمی, با انواع وابسته
ازاين در
#إبيش
۳
ن نوخه کنبد:
انواع وابسته های بسین توج
لت ند م)---» روز ينجم
: شمارقى ترقيى نوع قوم يسو
كت ۱ > نظرة ديدنى
صفت بيانى .. » روز خوب, منظر
۰ لد
صفحه 15:
Sie شتا سه.. .متا یواوه « ایسخاه»
تيون تين
وان معتا ی :توس و۳
نوع و زمان افعال - کر وه اسمی
صفحه 16:
با سياس
موفق و ييروز باشيد
صفحه 17:
)2 فارسى
حلی بر دستور زبات
نحا هی
یازدهم
صفحه 18:
درس يكم
رابطه هاى معنايى
۱- ترادف : ترسو و یزدل» آرمان و آرزو. تند و سریح
۲- تضاد : ترسو و شجاع. گرم و سرد. سیر و گرسته
۳- تضمن : گیاه و ریشه. حیوان و اسب. دریا و صدقف
۴- تناسپ : سهند و سبلان. آلبالو و گیلاس
صفحه 19:
درس دوم: قاضی بست
فعل مجهول و معلوم
مراحل مجهول کردن فعل معلوم: ©«
۱- حذف نهاد
۳- جایگزینی مفعول به جای نهاد و حذف نشانه ی را ©«
۳- تبدیل فعل به صفت مفعولی
۴- بردن مصدر شدن به مان اصلی فعل و افزودن به صفت مفعولی **
وب مقالات ادبى فراوات ىلا( نوشته )= =
-
مقالات ادبی فراوانی نوشته شده است. **
صفحه 20:
درس پنجم: آغازگری تنها
یادآوری وابسته های پیشین مهم درس
شاخص: لقب و عناوینی که بدون هیچ نشانه يا نقش نمایی در کنار اسم قرار میگیرند. البته در جای دیگر میتوانند
هسته ی گروه اسمی یا مضاف الیه واقع شوند.
متال: آغامحمدخان- دکتر حسابی و ..
لد فرهنگ معین را در شش جلد تدوین کرده است.
کتاب استاد دربردارنده ی مطالب مقیدی بود.
|
صفحه 21:
درس ششم: پرورده ی عشق
شیوه عادی: قرار گرفتن نهاد در ابتدای جمله و فعل در آخر جمله
مجنون oF حدیث عشق بشنید ۳
oles, قعل
شیوه ی بلاغی: تغییر دادن جای اجزای کلام
ie گفتند به اتفاق یک سر كز كعيه گشاده گردد این در
فعل نهاد قعل تهاد
صفحه 22:
درس هفتم: باران رحمت
ادح ور گرفتن همزه در کلمات:
۱- «» در آغاز کلمات: ابریشم. اردک اسم عط
۲- «2» در پایان کلمات: جزء. شیء <«
۳- «» در آغاز. میان و پایان کلمات: آب. قرآن. مار بر
۴- «» در میان کلمات: eb منشاً
ه- «ؤ» در ميان کلمات: موذن. فزاد
ع- «ئع» در ميان كلمات: دنائت» برائتء متلألى ء
صفحه 23:
جملات ساده و مر کب
۱- جملات ساده یک فعل دارد و پیوندهایی مثل < و یاء اماء ولی...»جملات ساده را به هم می پیوندند.
ا 3 و یه قهر یک قیضه خاک از رو ی جمله ی زمین برگرفت و بیاوردد
0000 رق ١ تبر سادم): بیش از یک فعل دارد و دارای دو جمله ی وایننته و هسته است.
پیوندهای وایسته ساز مانند که» تاء جون. زيراء اگر. با اينكه. تا اينكه. كرجه #6
ته ام که شکست مقدمه پیروزی است. ©«
صفحه 24:
درس هشتم: در کوی عاشقان
نقشهای تیعی
۱- معطوف: واژه ای که بعد از واو عطف بیاید. 2ه
مثال: یعضی گفتن و شنیدن تا به صیحگاه می کشید.
Se =
۲ بدل: واژه ی قبل از خود را توضیح می ادهد.
متال: پدر جلال الدین. محمد بن حسین خطیبی. از داتهمندان روزکار خود بود.
بدل
۳- تکرارء وقتی واژه ای دو بار در جمله تکرار شود.
مخال: سیب آوردم» سیب.
تکرار
صفحه 25:
درس نهم: ذوق لطیف
یادآوری ترکیبهای وصفی: سه روز. کار پرزحمت. شاگرد مدرسه ی شرافتمند
واژه های وتدی: شرافتمند. بهاری» شکوفه. توانایی. رهایی. موفقیت
مرکب: خودرو» طراوت بخش. شبنم دار. سرمست. پرزحمت 9
وندی مرکب: چابک دستی. حنابسته. لطیفه پرانیی» چرب دستی هه
صفحه 26:
درس بازدهم: پاران عاشق
پرکاربردترین صفتهای ale @
صفت ساده (مطلق): تاریک. خاموش, زرد. پاکدل. سرخ هم
اصفت فاعلى: ©
بن مضارع -١+ كوشاء بيناء گویا
ین مضارع + نده - شتونده. دونده
ین مضارع +ان - خندان. نالان
بن ماضى و بن مضارع + كار - خواستكار. آموزكار **
صفغت مفعولي: بن ماضى + ه- خورده. ديده
صقت لياقت: مصدر + ى- توشيدنى. خوردنى
اسم +انه- كودكاته
اسم+ ينه- زريته
صفحه 27:
درس دوازدهم: کاوه دادخواه
تحول واژگان در گذر زمان
ee زان ۶ج ی از چهار وضعیت یرای واژگان پیت بماید:
الف) حذق شدن از فهرست واژگان به دلایل سیاسی و فرهنگی و مذهبی:
معال: فتراک «ترک بعد) برکستوان (پوشش جنگی) دستار (عمامه خواليكر (آشيز»
ع 3« جدهای پیخین و پذیرفتن معتای جدید:
واژه گذشته امروزه
ستیز و غلیظ ناپاک و آلوده
استشهادتامه دفجر قیبت اسناة
گوگرد قسم یاد کردن
Bd زراتدود. سخن بیهوده
ج) ادامه دادن به حیات خود یا حقظ معتای پیشین:
ختده. شادی. خوب. درخت
صفحه 28:
د) حفظ معنای قدیم و پذیرفتن معنای جدید 9
گذشته آمروزه
سپر: ابزار دفاع در جنگ بخشی از بدنه خودرو B®
بخچال: توده عظیم بخ وسیله ای برقی ۲
رکاب: حلقه ای فلزی در دو طرف اسب پله مانتد کنار درشکه: انومبیل و کلم و
صفحه 29:
درس چهاردهم: حمله حیدری
یادآوری گروههای اسمی و وابسته های پیشین و پسین
هر گروه اسمی دارای یک هسته است که می تواند چند وابسته ی پیشین و پسین داشته باشد.
وجود هسته در گروه اسمی اجباری و وجود واسته اختیاری است. در صورتی که گروه اسمی دارای وابسته باشد. اولین واژه
در هد Allis jeter است. هشته محسوب می شود
زيباترين كل باغ آن دو کودک بهترین دانش آموزان مدرسه سرهنگ معصومی
۱ 1
5
١
صفحه 30:
درس پانزدهم: کبوتر طوق دار
حذف شناسه ی تکراری: در نثر قدیم شناسه ی فغل به دلیل قریته ی یکسان بودن با
تایه ی قیل حذف می شده است.
مثال: شیران غریدند و به اتفاق, آهو را از دام رهانید. ( به جای رهانیدند)
کبوتران دام برکندند و سر خویش گرفت. (به جای گرفتند)
ضمير با cr غير انسان:
در زبان فارسى كاه به اشتباه براى انسان ضمير اين و آن به كار مى رود كه بايد در زبان رسمى
2 3 و در متون قدیم برعکس این اتفاق می افتاده است. یعنی برای غیر انسان از ضمایر
«و» یا «وی» استفاده می شده است.
مثال: درخشان لاله در وی چون چراغی
صفحه 31:
درس شانزدهم: قصه ی عینکم
ارات اب که پس از هسته می آیند: عط
۱- مضاف الیه: کلاس مدرسة عه
۲- صفت شمارش ترتیبی از نوع دوم : کلاس هشتّم. پایه ی درم
۲- صفت بیانی: مردان متمدن M™®
صفحه 32:
درس هفدهم: خاموشی دریا
تفاوت گروه قیدی و مسند:
مسند از اجزای اصلی جمله است و با حدف آن جمله بی معنا می شود اما قید از اجزای اصلی
مثال برای قید: آنان خندان از راه رسیدند. متال برای مسند: او امروز خندان است.
1 1
رابطه ی معنایی تضمن: اگر بین دو واژه رابطه ی جزء و کل برقرار باشد:
مانتد: رود و کارون» فصل و بهارء درخت و سرو ورزش و فوتبال
صفحه 33:
درس هجدهم : خوان عدل
یادآوری گروههای اسمی و وابسته های پیشین و پسین ا
بن ماضى و مضارع ©"
زمان افعال ©"
صفحه 34:
با سياس
موفق و ييروز باشيد