صفحه 1:
جغرافیا
3 يازدهم
at 99
ely;
کنکور و نهایی
جغراقیای پازدهم
درس ششم 3
4
صفحه 2:
۳ پاورپوینت ۱
, اول ده نکنه معلمان جهانی از نگاه
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات: ۱۲۱
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
jag ده
سازمان جها
امروزی
از دیدگاه
كى معلمان
نی آموزش
تعداد اسلا یدها۱۵:
666۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵
صفحه 6:
لا با ها با با نا با با با با با نا تا با با
صفحه 7:
[الادرس اول :
۱- معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند :
ما هم نمی دانیم اما باهم
في آموزیم.
اننا اننا ليا لیا لیا لما نا آنا ليا اننا اننا ليا انا لیا لب
صفحه 8:
درس دوم :
م معمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند»
نه معلم كتب درسى
a
-
لا با ليا ليا با نا با با با با با نات با با
صفحه 9:
]درس سوم :
© معلمان فقط عرضه کنندگان
دانش نیستند»
بلکه تسهیل گر روند یادگیری
صفحه 10:
| درس جهارم :
“#معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردالش آموزان بی انگیزه
نیز از اهداف مهم آنهاست.
انا اليا ليا با با نا با با با با با نا با
صفحه 11:
1 و
]درس پنجم :
© معلمان موفق امروزي
مي دانند:
زنگ تفریح
و بازي حق مسلم کودکان است.
مممم ممممم مم مم م مر
2 5 5 8 5 5 8 8 15
ها a
صفحه 12:
| درس ن
-O معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
ديوارهاى ميان كلاس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
©
صفحه 13:
مي دانند كليد قرن اخير
5
1
3
صفحه 14:
درس هشتم :
0 معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
gly Guile احساس امنيت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
صفحه 15:
]درس نهم :
©- معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادكيري اهميت دارد.
صفحه 16:
]درس دهم :
0- معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوی واخلاقی را بايد
مد نظر قرارمي دهند.
صفحه 17:
لا با ها با با نا با با با با با نا تا با با
ف
«
2
«
€
«
«
«
۰
۴
«
زبان و ادبیات فارسی
۲ | نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
آلا همكار افتخاری
'از ده سال'
صفحه 18:
ری
فوع yy?
سیر
صفحه 19:
صفحه 20:
۲شروع
"بخش دوم
۲چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من در BIG کار و
حرفه مهم معلمی است
۲" گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 21:
سخن یک معلم
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک
بيامد وحشت انگیز می رسم وآ
که من عامل تصمیم گیری قاطع در
کلاس هستم به عنوان یک معلم
دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی د
کودکان را تیره وتار يا روشن و لذت و
بخش گردانم من می توانم ابزاری >
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای 2
الهام شادی .
من می توانم تحقیر کنم یا فوخی
بکنم » آزاربرسانم با التيام بخشم در
همه ی موقعیت ها ؛ مسئولیت من ست
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نيما يوشيج
صفحه 22:
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد»
او هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
مى شود. "
هنرى آدامز
1 5 5 5 5 5 52
لا لیا لیا نما لیا نبا
صفحه 23:
» در JU pw معلم دهکده
نامزد معلم . ازش می پرسد شما که قأضی بودید
چرارها کردید و
معلم شديد؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
۰ که بیش من می آندند دقیق می شدم
می دیدم که آنها کسانی هستند که
یا آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند
لا با ليا ليا با نا با با با با با نات با با
صفحه 24:
صفحه 25:
پرشود . بلکه
|
صفحه 26:
آن که از سوال
کردن می ترسد.
از یادگیری
شرمنده خواهد
© =
Co mm mm a
15 8 5 5 5 8 5 5 2 6
ها هه ع ع ع مس م سر
انا ليا ليا ليا نا ليا لا ابيا اننا ابيا اننا اننا اننا نا ليا
صفحه 27:
3
3
5
3
1
5
لیا لیا لیا لیا لیا لما لیا لیا نا ليا اننا لا اننا لا ليا
صفحه 28:
آموزش یعنی کشف
روزاگزون بی خبری
خودمان
صفحه 29:
اللابرونر كويد :
همه كس همه جيز مى آموزد
به شرط دخالت زمان
لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا ليا
صفحه 30:
شروع
۲"بخش سوم
1 1ع“ ْ le
cea
صفحه 31:
جغرافياى ناحيداى
Lad سس
صفحه 32:
Cl دنیآ hwy”!
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی لو
نام کاب جغرقيا0© (جفرقيلى تلحيناى.
ايديداورنده: .. سلزمان يرهش وبتفعريزى امرزشي
مدديريت برتامريزى درسى و تليف: . دقتر ةليف كتليحاى حرسى ععومى ومتوسطه تظرى
ده شناسه اقزوده بنامهريزى و تأليقد .رگن اش على صادقى: زهرا صمدى. تاهيد قلاحيان و تازيا ملك محمودى Sp hind
(sendy 0
ناهد قلاحيان. محمدرضاحافظانيا القن لقسانه حجتى طلبلطبايى Ge tag
عديريت آمادمسازى هترى: ١. اداره كل نظارت بر تشر و توزيع موك أموزشى
giles engines احمدرضاامينى (مدير امور قنى و جاب) - مجيد ذاكرى يونسى (مدير هترى) - محمدعياسى ebb
ein ital Las GL) whine pyr Danka gale gh St معستیء
ee ee شيرازى فاطمهرئيسيان فيرو زياد مور أمادصارى).
انشانى سازمان تهران خييان ابرقشهر شملی - ساخمان شمرة ۴ آموزش و یوش (شهید موسوی)
TEE Sys AMAT هرک پستی: 1۵۸۳۳۵۹
رد هر terol
ناشو: شركت جب ونشر كتابهاى درسى ايان تهرازه كيلومتر 17 جادة مخصوص كرح خيايان 21
(ارویخش) تفن ۴۳۵۸۵۱۳۱-۵ دوگ ۳۹۸۵۳۰ موق پستی: ۳۱۵۱۵-۱۳۷
چایانه.. شرکت چاب و نشر Hd Att abil AAS
سال اتشارولویت چاید. جلب مت ۱۲:۱
ام ددم تمه ۱۱۱۲۱۸
شابک ۶ ۰-۲۸۰۰
معدا مان
صفحه 33:
فصل ١ :ناحيه چیست
درس ١-معنا ومفهوم ناحيه
درس؟-انسان وقاحيه ....
فصل ۲ نواحی طبیعی
درسی۲-نواحی آب و هوای
درس۲- ناهمواریها و اشکال زمین
درس ۵-نواحی زبستی
مطالعه موردی :نها زندگی در پلندی ها
فصل ۳ نواحی انسانیٍ
درس ۶ -نواحی فرهنگی
درس ۷.توحی اقتصادی «کشاورزی و صنعتی)
درس۸-نواحی اقتصادی (تجارت واقتصاد جهاتى )...
مطالعه موردى ؟:ناحيه فرهنكى جهان اسلام...
فصل ۴:نواحی سیاسی.
درس٩-معناو مفهوم تاحیه سیاسیٍ
مطالعه موردى ؟ :متطقه (ناحيه) نو بليتيكى اتحاديه اروب
37
0
yo
w
ww
”
var.
or
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
نواحی فرهنگی
در پایه های نهم و دهم با تعریف و مفهوم فرهنگ و ابعاد و polis مهم آن )نمادها» هنجارها»
ارزش ها و عقاید( آشنا شدید و آموختید که فرهنگ به طور کلی به شیوةّ مشترک زندگی یک
جامعه گفته می شود.
این دو بادداشت مربوط به دو گردشگر است که از دو ناحية متفاوت دیدن کرده اند .آن ها
را بخوانید.
صفحه 37:
were ۸
._در يك جايخانه. جاى سبز نوتبيديم و به هتل بركشتيع.
راستى. جينىها اتعام دادن در رستوران را نمیپسندند و
آن را توهين مىدانند. ظهر كنسروهابى راكه از يران همرا.
آورده بوديم, باز كرديم و خورديم برخى از غذاهاى جيفى
براى ما خيلى عجيب|ند. در رستوران سوب لاك يشت
سفارشداده میشد ومیکوبند جزوغناهای محبوب مردم
اين شوراسته.
يكن ير از جاذبههاى ديدئى اسث. در معماوى بناهاء
تركيببندى جوبى وارتباط يا طبيعت زياد ديده مى شود
قردا را است یه دیدن معبد بهشت در جنوب چینبرویم.
ابن كشور طى تاريخ تحت تأثير كنفوسيوسكرابى «دين
بودایی و تئوئیسم؟ بوده است. از يك فروشنده AGS
مسير را برسيدم. به نظر مىرسد عامة مردم خيلى زبان
اتکلیسی نمیداندوآنهایی هم کهالگلیسی صحبت میکنند
لیجهشان برای من امفهوماست به نظرم ید ری زبان جين
خيلى سغت باشد
تا جابى كه من از برخوردها فهسيدهام مردم جين خيلى
سخت كوش, اهل كار و رعايت نظم و انضباط هستند.
و خوى ملايمى دارند و صبورند. همجنين خيلى مقتصد و
غرف جد عستت و
-هوای رم امروز به شدت گرم و شرجی شده است.
تصمیم داریم براى بازديد از مجموعة واتيكان برويم. اینجا
مهد مسیحیت کاتولیک است از پیشخوان هتل نشالی
ایستگاههای اتوبوس را پرسیدم.البته تا امروز جند كلمه
ia هم ياد كرفتدام؛ مثلأبون جورنويعنى صيح بدخير.
رم واقعاً شهر مجسعهها و بناهاى باشكوه استء ديروز
معبد بافتثون و كليساى سنت يبر راديديم. جالب الست در
هر كوشه و كنار شهر و حتى در خيابانهاى فرعى بناهاى
تاریشی دیدهمیشود.
دیشب در رستوران نزدیک هتل. خوراک ماکرونی با
سبزیجات سفارش دادیم چون گوشت ذیچ غیراسلامی
مصرف نمیکنيم. راستش اگر خودخواهی نباشد. من
ماکارونی از ایتالیابیه هر درست میکنم.
امروز به دوستان كفتم من هنوز منشأ تاريخى ضرب
العئل «همذ راهها به رم ختم میشود» را نعی دانم!آنها
میکویند
Del
صفحه 38:
...در یک چایخانه» چای سبز نوشیدیم و به هتل برگشتیم. راستی» چینی ها انعام دادن در رستوران
را نمی پسندند و آن را توهین می دانند. ظهر کنسروهایی را که از ایران همراه آورده بودیم» باز
کردیم و خوردیم. برخی از غذاهای چینی برای ما خیلی عجیب اند. در رستوران سوپ لاک پشست
سفارش داده می شد و می گویند جزو غذاهای محبوب مردم این کشور است.
پکن پر از جاذبه های دیدنی است. در معماری بناهاء ترکیب بندی چوبی و ارتباط با طبیعت زیاد
دیده می شود.
فردا قرار است به دیدن معبد بهشت در جنسوب چین بسرویم. این کشسور طی تساریخ تحت تسأثیر
کنفوسیوس گرایی »دین بودایی و تائوئیسم بوده است. از یک فروشنده نشانی مسیر را پرسیدم. بسه
نظر می رسد عامهٌ مردم خیلی زبان انگلیسی نمی دانند و آنهایی هم که انگلیسی صحبت می کنند»
لهجه شان برای من نامفهوم است. به نظرم یادگیری زبان چینی خیلی سخت باشد.
تا جایی که من از برخوردها فهمیده ام مردم چین خیلی سخت کوش» اهسل کار و رعایت نظم و
انضباط هستند. خلق و خوی ملایمی دارند و صبورند. همچنین خیلی مقتصد وصرفه جو هستند و ...
صفحه 39:
= 2 , mM
3
...هوای رم امروز به شدت گرم و شرجی شده است. تصمیم داریم برای بازدیبد از
مجموعه واتیکان برویم. اینجامهد مسیحیت کاتولیک است. از پیشخوان هتل نشانی
ایستگاههای اتوبوس را پرسیدم . البته تا امروز چند کلمه ایتالیایی هم باد گرفته" ام؛
ee ee ee ی
دیروزمعبه پانتتون و کلیسای سنت پیر را دیدیم . جالب است درهر گوشه و کنار شهر
و حتی در خیابان های فرعی بناهای تاریخی دیده می شود. دیشب در رستوران
نزدیک هتل» خوراک ماکارونی باسبزیجات سفارش دادیم چسون گوشت ذبح
غیراسلامی مصرف نمی کنیم. راستش اگر خودخواهی نباشد» من ماکساروفی را از
ایتالیایی ها بهتر درست می کنم. امروز به دوستان گفتم من هنسوز منشا تساریخی
ضرب المثل «همه راه ها به رم ختم می شود» را نمی دانم! آنهامی کویند: ...
صفحه 40:
| دراین یادداشت ها به کدام عناصر و جنبه های فرهنگی دو
مکان اشاره شده است؟ توضیح دهید و آنها را مقایسه کنید.
۲ چه عواملی موجب می شود مکان های مورد بازدید این دو
گردشگر را دو ناحيةٌ فرهنگی جدا از هم بدانیم ؟
تفاوت زبان و دین در دوکشورچین و ابتالیا موجب می شود که دو کشورچین و
صفحه 41:
«ناحيه فرهنگی» جیست؟
همان طور که با انحام دادن فعالیت بی بردسد» یسک «ناحسه
فرهنگی» بخشی از سطح زمین است که در آن فرهنگ ویسژه ای
(نوع خاص زبان» دین» هنر و معماری» عقاید» نوع بهره برداری از
محیط طبیعی» سبک زندگی روزانه» MAE لباس و... ) غالب است و
به سبب همان فرهنگ ویژه از سایر نواحی جدا می شود.
مطالعه نواحی فرهنگی از مهم ترین موضوعات جغرافبای فرهنگی
است» جغرافیای فرهنگی یکی از شاخه های دانش جغرافیاست.
صفحه 42:
7 زبان نظامی از ارتباطات است که در آن» معنی الفاظ را فقط گروه خاصی که در
تعریف ربان آن مشترک اند درک می کنند و می فهمند و برای گروه دیگر» معنابی ندارد.
نقش زبان
رب از مهم ترین شاخصه ای فرهنگی است و برای افرادی که به آن تکلم می کنند» هویت مشتر کی به وجود
می آورد.
مجسم کنید شما و دوستانتان در خیابان با گروهی گردشگر که از کشوری مانند ژاپن با روسیه به ایران سفر کرده
اند» برخوردمی کنید و آنها را مشغول گفت وگو بایکدیگر مشاهده می کنید. شما نمی توانيد دريابيد آنها به هم
چه می گوبند و آنها نیز صحبت های شماو دوستانتان را درک نمی کنند.
۲-زبان» همچنین» عنصر اصلی گسترش یک فرهنگ است؛ زیرا انسان ها از طریق آن» اطلاعات؛ تجربه هاء ارز
ش ها و آداب و رسوم خودرا به دیگرا
امروزه حدود ۷۰۰۰ هزار زبان در سراسر جهان وجود دارد که مردم به آنها تکلم می کنند.برخی از این زبا ن
ها در ناحیه های کوچک ul اند و گاهی کمتر از هزار نفر سخنگو دارند و بعضی از آنها نسیز در قاره های
مختلف جهان گسترده شدند و میلیون ها نفر با آنها تکلم می کنند. نمایش پراکندگی همه زبان ها بر روی نقشه»
کار دشواری است.
صفحه 43:
صفحه 44:
Bengal
ish
Sinhala , Thai
urdu , Swedish
Micerman
english
Birortuguese
Hispanish
ممعم ها
|
|
Bturkic
Mi Russian
1
Burmese
Mi chinese
1
1
۳ ممعروم
اه ل
Other يمسوم
NOTE Other's : butch , Nonwegian , Ukrainian , Finn
صفحه 45:
۳ Hallo Welt!
+ \se1q) Hello World!
Hej Varld! Ciao Modo
۸۱ ][ --۳7 سلام | سار
iOIl4 mundo!
Salut le Monde!
صفحه 46:
خانواد ه های بزرگ زبانی چیست؟
زبا ن شناسان زبان های دنیا را به خانواد ه های بزرگ زبانی تقسیم کرده انسد.
منظور از یک خانواده زبانى» گروه بزرگی از زبان هاست که یک ریشه اصلی
دارند؛ برای مثال مردم انگلستان» اسپانیاء روسیه» هند و ایران به زبان های
مختلف صحبت می کنند اما همگی جزءخانواده زبانی هند واروبایی محسوب می
شوند؛ زیرا ریشه مشترک دارند.
به نقشه پراکندگی خانواد ه های زبانی مهم جهان توجه کنید. کشورهایی را که از
نظر زبانی هم خانواده til می توان یک ناحیه زبانی به حساب آورد.
صفحه 47:
ره موم م لفو حرق وعم واه ١
زبان ولهجه هاى ايرانى
۳-خانوادة جينى تبتى
" -خانوادة آفرو آسيايى (ساميايى حاميايى
صفحه 48:
شکل ۳- خانواد: زبانی هند و اروبایی
مج ۱۲۲۰0 نوس
خانوادة هند و اروبایی
صفحه 49:
۱ ١-خانوادة هند و iby)! ۳ -
بزرگ ترین خانواده زبانی دنیا:
خانواده زبانی هند واروبایی بزر گ ترین و گسترده ترین گروه زبانی دنیاست که در
چندین قاره گسترده شده است. بیش از نیمی آزمردم جهان» بسه یکی از زیرشاخه
های این زبان صحبت می کنند. زبان هند و اروپایی خود به شاخه های مختلف تقسیم
می شود.یکی ازاین زیرشاخه های زبان هند واروپایی» زبان ایرانی است.
مهم ترین زبان ها و لهجه های ایرانی:
امروزه مهم ترین و پر گویش ترین زبان های ایرانی که ريشه باستانی مشترک دارند
عبارت اند از: فارسی, پشتو تاجیکی» لری» کردی» بلوجی» طبری گیلکی و تالشی.
اين زيان ها در كشور ابران و خارج از آن, به ويزه در كشورهاى همسايه» كسترده
شده اند.
صفحه 50:
صفحه 51:
.کشورهایی که در آنها گویشوران,زبانهای هندوا
صفحه 52:
نقشة پراکندگی خانوادههای زبانی در جهان
صفحه 53:
tilts 1 ايا
خانواد: زبانی آسترو آسیاتیک ۲ خانوا ee اررپایی
مون خير خانواد؛ زبائى آلتانيك 52565 oe ul,
موندا ختواد زا تن زرمن (اتكليسى. ل
ويتنامى = ; = غاتوادة زياتى أفرو آسياد
بالتو - اسلاو یک (روسی؛ اکراینی).
خانواد درادیدی 99 ۳ a
خانوادةآسترونزيايى عدت ۱ آلبنیانی =
(اندرنزيابى ملابايئ 1117 = ی ای
قرند بومی لكا
۱ خان خانواد نیل-صحرایی eb
۳ خانواد: اررالیک
صفحه 54:
۸2۸57۸۱ ور KYRGYZISTAN
Kazacustan
Iranian languages mep
Bua
SAUDI
5 شاد Dis ARABIA
:
۱ 1
صفحه 55:
خانواده زبانی جینی تبتی دومین خانواده بزرگ زبانی از نظر تعداد سسسخنگو اسست. و در میان مردم
زردپوست ناحیه آسیای شرقی رواج دارد. ماندارین چینی از معرو ف ترین و پرسخنگو ترین شاخه های این
زبان محسوب می شود.
زبان مردم عرب و بهود وزبان مردم شمال آفریقا چیست؟
زبان سامی؛ زبان مردم عرب و بهود و زبان حامی» زبان بعضی از مردم در شمال افریقاست.
اهمیت زبان عربی ومحدوده جغرافیایی آن:
در بين زبا ن های خانواده آفر و آسیایی معرو ف ترین و مهم ترین آنها زبان عربی است که در جنوب غربی
آسیا وشمال افریقا بدان تکلم می کنند.
زبان عربی زبان رسمی حدود پیش از ۲۰ کشور و یکی از زبان های رسمی سازمان ملل متحسد اسست. به
علاوه » زبان قرآن است و با آن که قرآن به بسیاری از زبان های دنیا ترجمه شده است» میلیون ها نفر از
ون جهان آن را به زبان اصلی (عربی) می خوانند و می آموزندو به همین دلیسل, اهمیت ویسژه ای
دارد.
صفحه 56:
ماندارین و سایر زبانهای چینی
صفحه 57:
1- فعالیت شمارة ۱ و ۰۲ مهار تهای نقش هخوانی را انجام
دهید.
اين فعاليت را درصفحه ۸۲انجام دهید.
۲- چرا سه زبان چینی انکلیسی و اسپانیایی از پرمتکل مترین زبا نهای جهان
محسوب م یشوند؟ برای هر مورد دلیل بیاورید.
زبان چینی:زیرا بیش از امیلیارد نفر متکلم دارد.
زبان انگلیسی:زیرا زبان علمی دنیاست و دردنیا برای انجام فعالیت های علمی مه این
زبان نیازاست.
ربان اسپانیایی:زیرا قبلا کشوراسپانیا استعمارگربود ودر کشسورهای تحت سلطه خود
زبان اسپانیایی را رواج داده است.
صفحه 58:
عوامل گسترش برخی اززبان ها
پراکندگی زبا ن ها در جهان امروز» همواره به شکل کنونی نبوده است. عواملی چون جنگ و فتح سرزمین هاء»
ie و مهاجرت مردم از یک ناحیه به نواحی دیگر» موجب گسترش برخی زبا ن ها و تغییر در نواحی زبانی
شده است.
نقش «عصرا کتشافات جغرافیایی» در تغیبرتاربخی الگوهای زبانی جهان:
«عصراکتشافات جغرافیایی» یکی از مهم ترین تغییرات تاربخی در الگوهای زبانی جهان در قرن ۱۵ و ۱۶
میلادی معروف به آغاز شد. وقتی اروپاییان با پیشرفت در دریانوردی» سرزمین های نسو را کشسف کردند» در
امریکای شمالی» استرالیا و نیوزیلند؛ زبانان گلیسی گسترش یافت؛ در مستعمرات آنها در فسار ه های افریقا»
امریکای جنوبی و بخش هایی از آسیا نیز زبان های انگلیسی» اسپانبایی» پرتغالی و فرانسوی رواج بيدا کرد.
عامل گسترش زبان انگلیسی؛ . .
درقرن بیستم و بیست ویکم» با پیشرفت های صنعتی و گسترش ارتباطات» برخی زبان ها ماننسد انگلیسسی در
سراسر جهان به کار گرفته شد.
اهمیت زبان انگلیسی:
امروزه از زبان انگلیسی در اغلب نرم افزارهای رایانه ای» برای پایش رفت و آمد هواپیماها و کشتی هاء و نسیز
در متون علمی وتحقیقاتی بین المللی استفاده می شود.
صفحه 59:
علل غلبه بیشتر برخی زبان هادرجهان: ۱
یکی از موضوعات مورد توجه جغرافی دان هاء اهمیت تنوع جغرافیایی زبا
ن هاست. امروزه در اثر رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات» برخی از زبان
ها در جهان غلبه پیش تری پیدا کرده اند.
ee کشورها سعی می کنند زبان ملی و زبان های محلی خودرا حفظ
همچنین» پیش بینی می شود که در آینده برخی از زبا ن های بسسسومی و
محلی در نواحی مختلف از بين بروند. بسه همین دلیسل, اغلب کشسورهای
جهان یا نواحی سعی می کنند زبان ملی و زبا ن های بومی و محلی خود را
حفظ کنند تا هویت فرهنگی شان پابر جا بماند.
صفحه 60:
fobs كشورى انكليسى زبان اتن با ابن
sje در ابالت کیک در ابن pews Syed
جمعیت به زبان فرانسوی صحبت می کننضد و
زبان رسمی این ایالت» فرانسوی است.
مسئولان ایالت کبک به موضوع زبان فرانسه و
کسترش آن» حساسیت زیادی دارند و بسرای
ترويج آن تلاش مى كنند. ...
بيشتر تابلوهای راهنمایی و نام مفازه ها و
فر وشگاه هابه زبان فرانسسه نوشسته شسده
است.یکی از اقدامات مسئولان ابالت کیک
برای ترویج اين زبان» برگزاری کلاس های
زبان رایگان برای مهاجران است.
تابلوی «ایست» به زبان فرانسوی در ایالت کبک کانادا
صفحه 61:
در کشور انگلستان» مر دم ناحسه
ولز به زبان ولزی یاولشی صحبت
می کنند که با زبان انگلیسی»
متفاوت است.
ولزیها که در انگلستان «اقلیت»
محسوب می شوند» بااقداماتی از
قبیل ایجاد کانسال تلویزیسونی»
نوشتن و نشرکتاب های ادبی و
قصه نويسى به زبان ولزى براى
ترویج این زبان تلاش می کنند.
استفاده از دو زیان اتگلیسی و ولش بر روی تابلوها در تاحیة ولز -انگلستان
صفحه 62:
منظور از « زبان زنده جهانی » زبانی است که یک يا چند تا از این ویژگی ها را داراست:
الف) تعداد زیادی سخنگودارد» ۱
ب) در بسیاری از کشورها به عنوان زبان دوم آموخته می شود»
پ) ادبیات غنی دارد»
ت) در روابط سیاسی» بازرگانی و اقتصادی و امور علمی مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از کسترده ترین زبانهای زنده دنبای امروز زبان انگلیسی است.
در سازمان ملل متحد» ۶زبان شامل انگلیسی (بریتانیایی) فرانسسوی» چیسنی» عربی»
اسپانیایی و روسی به عنوان زبان های رسمی پذیرفته شده اند که در ملاقات ها و جلسه
ها و اسناد رسمی مورد استفاده قرار می گیرند.
صفحه 63:
اس آیا ممکن است زبان ها نیز مانند گونه های زیستی در خطر انقراض قرار بگیرند؟ جه
عواملی موجب از بين رفتن زبان ها می شود ؟
شود مانند رشد و گسترش ارتباطات دردنیا و پدیده جهانی شدن.
| از بین رفتن یک گویش محلی و یک زبان قومی . به تنهایی رنج آور و تأسف برانگیز اس اما دردناک ترء
آن است که ازمیان رفتن یک زبان یا یک گویش ۰ مساوی است با ازبین رفتن یک تاریخ و فرهنگ شفاهی
یک قوم و یک جلت.
| پیشبینی میشود که نصف زبانهای هنوز زندة دنیا - بیشتر زبانهایی که ثب نشده. نانوشته و خارج از
اجتماع خود ناشناختهاند- تا پایان قرن آینده از بین بروند. ۱
| بله زبان ها مانند گونه های زیستی درخطرانقراض می باشند.عوامل مختلفی موجب ازبین رفتن زبان ها می
صفحه 64:
زبان ها درهرناحیه و کشور جزئی از هویت آن کشورو ناحیه می باشد و باید این هویت حفظ شود.
دلایل محکمی اعم از دلایل سیاسی» آموزشیتحصیلی» علمی و فرهنگی وجود دارد که زبانهای در خطر انقراض را نجات بدهيم و زبانهاى كمستر
قدرتمند را تقویت کنیم؛
|-از منظر عدالت و حقوق اقلیت است؛ هميشه قدرتعنده زبان خود را به بى قدرت تحميل مى كند؛ با به رسميت شناخت
به سوی توانمندی میروند و آنگاه رابطههای برابرتری میان گویشوران زبانهای گوناگون برقرار میشود. براى بعضى نيازها بى كروه مجبوربه
یادگیری زبان گروه دیگر میشوند و برای نیازهای دیگر بالعکس.
۲-هر زبانی مخزنی از تاریخ» ادییات؛ دانش و خرد در خود دارد که با از دست رفتن هر کدام» فرهنگ و تمدن عمومی بشر به درجاتی
(ممكن است حوزة مورد علاقةٌ شما مربوط به تکنولوژیهای مدرن باشد و تمام نیازتان را در حوزه زبانهای قدرتمند به راحتى بيدا كنيد و
مخزن دانش زبانهای ضعیف نداشته باشید. اما خودخواهی را کنار بگذارید. برای محقفانی که به دریافت و پردازش مفاهیم مثلاً مفهسوم رنسگ - در
گیرندههای حسی انسان و نمود آن در مفهومسازی ذهن علاقه دارند» یافتهها با دادههایی از تکتک زبانهای دنبا ارزشمند و روشنگرانه است).
۴-کودکان وقتی به زبان مادری آموزش پپنندء بازده آموزشى شان بسبار بالاتر است» و البته حكومت ها اغلب» آنقدر در كير تبليغات و همسانسازى
اين حق اوليه را ناديده ميكيرن
-چند زا انكى به رشد شناختى افراد و اجتماعات كمك مى كند و به طور بالقوه ظرفيت همدلى و آزادانديشى را در افراد و كرودها تقويت مى كند.
۶-یک دلیل روانشناختیاجتماعی هم وجود دارد. پیوستکی فرهنگی و زبانی حس اجتماعی افراد را تقویت میکند و گسستهای زبانی کسه در مسدت
عمر یک فرد (و نه مثلا در طول قرنما) رخ بدهد به سرگردانی در حیات اجتماعی افراد منجر ميشود. (نمونة این حس سرگردانی را در پیمانهای کوچک
ذ یم. بیشتر مهاجران با این حس بیگانگی با فرزند آشنا هستند»بیکانکیای که صرفاً بهدلیل اختلاف سن نیست؛ بلکه ناشی از آن
زبان والدین» رشد کرده و آموزش دیده است).
۷-چندزبانگی به رشد شناختی افراد و اجتماعات کمک میکند و به طور بالقوه ظرفیت همدلی و آزاداندیشی را در افراد و گروهها تقویت میکند. اما
باید دانست که چندزبانگی بیشتر از آنکه به جمعیت محدودی از انسانها که در مسیر تحصیلات عالی قرار گرفته و مختارانسه زبانهای گوناگون را
آموختهاند ارجاع داده شود» بیشتر توصیف گر وضعیت میلیونها انسان دیگری است که گزينة دیگری به جز آموزش به زبانهای قدرتمند همساية خسود
نداشتهاند.
صفحه 65:
الال LL
۳ الف) جرا جامعه ما به تأسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اقدام کرده است؟
حفظ زبان وادب پارسی
ب) وظیفه این نهاد چیست؟
برنامه ریزی جهت نگهداری از زبان و ادب پارسی وحفظ زبان شیرین پارسی درمقابل گسترش
دیگرزبان ها.
پ) چگونه می توان از اقدامات این نهاد حمایت و پشتیبانی کرد؟
اجرای برنامه های فرهنگستان زبان وادب فارسی در رسانه های مختلف ازجمله کتاب های درسی و
صدا و سیما و نوشتن درست زبان پارسی درشبکه های مجازی توسط کاربران ایرانی
۴ الف) به نظر شماء از چه راه هایی می توان زبان فارسی را گسترش داد؟
-استفاده از زبان فارسی به شیوه درست در گروه ها و شبکه های مجازی
-یادگیری اشعار ومتون ادب پارسی و استفاده از آنها در مجامع عمومی
ب) از چه راه هایی می توان زبان های قومی و محلی کشور ایران را تقوبت کرد؟
استفاده از گویش های محلی و قومی دررسانه ملی
صفحه 66:
| دين يكى از شاخص های مهم فرهنگی است. دین ها بسر قسوانین اجتماعی»
پروتستان
هه ها | ویک
صفحه 67:
c
a
۹
3
‘a
0
صفحه 68:
نقشة پاکندگی ادیان مهم در جهان
ial,
مسيحيت امختلط) بردایی ا st اف ak کانریک رما
مورمون = Be Be 90 He ا
OD cl ole كنفرسيوئيسم ee
صفحه 69:
Christianity لا
WB Orthodox Christianity
© Protestant Christianity
۳ ۲
۲ Islam
1 Islam (other groups)
@® Hinduism
> Judaism = Prevaling Religion
@® Chinese Religion ۵ onteccchstany
Theravada Buddhism
7 Mahayana Buddhism
@® Vajrayana Buddhism
لا Religions
@® Other Groups
نقشه جغرافیای ادیان
۳
Other Groupe
صفحه 70:
Importance of religion
ost religious
سس
(1
| موی
Least religious
lodita
“Gallup Pol 200608
صفحه 71:
دو مذهب بز رگ اسلام:
امروزه بیش ازیک ونیم میلیارد نفر از مردم جهان» مسلمان اند و علاوه بر آسیا و افربقا در
ساير قاره ها نیز پراکنده شده اند. تشیع و تسنن دو مذهب بزرک اسلام هستند.
پیروان دین مسیحت در کدام نواحی بیشترهستند؟
دین مسیحیت در آسیا ظهور کرد اما امروزه شمار پیروان آن در قاره های اروباء Ss go
استرالیا و نیوزیلند و کشورهای مرکزی و جنوبی افریقا پیشتر است.
سه مذهب عمده دین مسیحیت:
این دین شامل سه مذهب عمده کاتولیک» پروتستان و ارتدوکس است.
پیروان دین بهود در کدام نواحی هستند؟
بیشتر پیروان دین بهود به صورت پراکنده در شهرها و نواحی بزرگ بازرگانی جهان زنسدگی
می کنند و سرزمین مشخصی ندارند. یکی ازمراکز تجمع بهودیان» سرزمین فلسطین اشغالی
است که بعد از جنگ جهانی دوم با حمایت دولت های استعماری اشغال شده است.
صفحه 72:
‘World Muslim population (%)
PE 1S 525 2580 5075 7590 90400
Pew Forum on Religion & Pubic Life (2012)
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
۳ dace toede |
أ O0 :زاینی 5۱۱۱۱۳0 شینة
یعنی راه خدايان
پرستش خدایان ملی:و امپرائوره کزنش و قزبانی برای مردگان
.و وطنپرستی از آداب cual gal oul
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
برگ در هی افند.
ولى ميوه در كمال. :
A igha AS Ri ۱ !\
می افتی چون برگی ۷
و پا سیبی سرح x
صفحه 80:
برگ در 9 افند؛
ولی میوه در کمال.
بنگر که چگونه
مى افتی چون برگی
ویاسیبی سرح 4ك :122
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
چشم انداز فرهنگی
چشم اندازفرهنگی چیست؟
چشم انداز یعنی منظره قابل ریت از یک مکان .ساختمان ها و بناها؛ سبک معماری» نسوع
سکونتگاه های شهری و روستایی» مزارع؛ جاده هاء خیابان ها و نظایر آن که دریک چشم
انداز مشاهده می شود شبوه زندگی مردم یک ناحیه را به مشاهده گر نشان می دهد.
انسان ها چگونه جشم انداز فرهنگی خلق می کنند؟
انسان ها با تغیبراتی که در محیط های طبیعی به وجسود می آورنسد» «چشم اندازهای
فرهنگی» خلق می کنند.فرهنگ هر ناحیه» موجب به وجود آمدن چشم اندازهای خاصی در
آن ناحیه می شود.
صفحه 86:
سس ان در حنق حسم انار ١ صحمی
در بین عناصر فرهنگی» دین نقش مهمی در خلق جشم اندازهاى فرهنكى
دارد. پیروان یک دین با توجه به باورها و اعتقادات خود» چثم اندازهای
خاصی را در قالب معماری» هن نقاشی» محسمه سازی ابجاد مکان های
مقدس و زبارتگاهی به وجود می آورند.
معمولادر اطراف شهرهای مذهبی و مجاورت مکان های مقدس بازارهاء
هتل هاءبنگه های مسافرتی و فروشگاه های مختلف بسسرای مسافران و
باز دید کنندگان پدید می آید.
صفحه 87:
| چشماندازی از محوطة حرم امام رضا (ع) -مشهد. ایران چشماندازی از دو مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی - استانبول. تركيه
صفحه 88:
صفحه 89:
ee عکس be ا ee) معلم یک مسابقه عکاسی اجرا
زیر هر تصویر درباره عناصری که در چشم انداز مشاهده می شسود
توضیح مختصری بنویسند . تصاویر را به دیسسوار کلاس يا راهروی
نصب کنید . برای دو مورد از بهترین تصاویر» جایزه در نظر
يد.
صفحه 90:
مرد و زن آفريديم و شما را به قبايل و فرقههای مختلف گردان
همانا كرامىترين ضما نزد خداوند با تقواترين تسماست. سورة مباركة حجرات. eS TFTA
علت تقسیم زمین به نواحی فرهنگی توسط جغرافی دانان:
جغرافیدان ها برای مطالعه و شناخت تنوع های فرهنگی» سسطح زمین را بسه نسواحی
فرهنگی تقسیم کرده آند.
معیارهای اصلی جغرافی دانان درتقسیم زمین به نواحی فرهنگی:
این نواحی فرهنگی» در یک يا چندشاخص فرهنگی» مانند دین» زبان» آداب و رسوم هنر
و معماری و نوع فعالیت اقتصادی شباهت هایی دارند. شباهت در یک با چند عامسل» هر
ناحیه را از نواحی دیگر متمایز می کند.
تاکنون تقسیم بندی های مختلفی از نواحی فرهنگی جهان ارائه شده است. این نقشه» یکی
از انواع تقسیم بندی ها را نشان می دهد که در آن جهان به شش ناحیه وسسیع فرهنگی
(قلمرو فرهنگی) تقسیم شده است.این شش ناحیه را نام ببرید.
صفحه 91:
صفحه 92:
bate |
اروپای شمالی و غربی, | از ویژگیهای این تاحیه. غلبة:
پالای صنعتی شدن.
این ناحیه مسیحیت است (پروتستان و کاتولیک) دنیاگرایی
و كلهش اعتقاد به دين (سكولاريزم) در اين ناحيه رواج داره.
و لانين: سطوح
و تجارت است. دين مردم
کلیسای تایخی نوتردام پریس فرانسه
معماری مدرن -کاندا رز اسکانلتدیهادر جشن ملی
صفحه 93:
این ناحیهء روسیه و اروپای
عروسکهای چوبی (ماتروشکا) -صنایع دستی روسیه
و مرکزی را دربرمیگیرد.
اسلاوها به زیرشاخههای متعدد زبان اسلاویک و بالتو
اسلاويك”, صحبت مىكنند. در اين ناحيه؛ دين مسيحيت
شاخة .غالب است. كرودهاى اقليت مسلمان نيز در لين
احیه زندگی میکنند البته ماده كرايى*و كاهش اعتقاد به
دين به دليل غلية طولاتى كمونيسم “در اين ناحيه رواج دارد.
معماری سبک اسلاو در این تاحیه مشاهده میشود.
کلیسای جامع سنت باسیل-مسکو, روسیه
صفحه 94:
eeu قلمرو
اخية فرهنگی اسلام لس وس ار ساوشمال ار سب ریگرد انح
بععلاود دمن الام حرجو شرق آسيات ركشو رهاس ملتند | هارت 0
ومالرى كسترش يا 5 0
| است. مساجد از مهوترين جلودهاى معمارى اين ناحية
وسیاند.
(مطالعه موردی جهان اسلام را بخوانید)
زا کرمان -ایران برگزاری نمز عید فطر-اندوتزی مسجد محمد علی پاشاقاهره
صفحه 95:
ناحية فرهنكى افريقا اين ناحيه. شامل افريقاى مركزى و سس است. | قلمرو نژاد سپوست است و فرهنگ آن ترکیبی از فرهنگ
Be حبكي قبايل مختلف است واديان قبيلهاى در این ناحیه وجود دارد؛
هرجند در دوران استعمارگری ارويا و امريكا لزد.
clang costae oa وبقی متمددی خواره تیه
وجود داد معماری بومی این ناحیهبرگرفته ز شرایط طبیعی
وآب و هوة و متتاسب يا مضالج موجود هر طبيعت أننتء
معماری مدرن افريقا اجراى سرود دانش آموزان ماسكهاى افريقايى
صفحه 96:
ناحية فرهنكى جنوب و شرق آسيا
قلمرو
این ناحیه مشرق و جنوب و جنوبشرقی آسیا را در
پرمیگیرد.
خاستكاه دو تمدن بزركف جين و س. يوده است.
ویژگیها
در هنده مذهب هندوئيسم غلبه دارد. هرجند مبدأ دين
ودایی نیز کشور هند است اما اين دين در شرق آسيا در
راين و كره جنوبی گسترش یافته است. تأثیربذیری از
اين دو دين و زندكى روستابى متأثر از کشت سس و
آبوهوای موسمی از دیگر اشتراکات این ناحیه استغلبةً
جاومهاى طبيعت و استفلاه از جوب و سقف .على جند
طبقه در معمارى اين نواحى مشاهده مى شود
جشن شتر
-ایالت راجستان هند
صفحه 97:
مذهب کاتولیک. که با مذاهب بومی و قییلهای آميخته
شده و همچنین زبانهای دو کشور استعمارگر
clay ae ols نار مور کی
این ناحیه. مشابه اروپای مدیترانهای است.
استادیوم ماراکاناو مجسمة حضرت عیسی (ع) فروشگاه صنابع دستی - پرو
ix
صفحه 98:
این ناحیه مسیحیت است (پروتستان و کاتولیک) دنیاگرایی
کاهش اعتقاد به دین (سکولارمنم)د. ابن ناحيه رواج دارد.
ob
اين ناحيه روسيه و اروباى ...و مرکزی را دربرمیگیرد|
Bird she
اسلاوها به زیرشاخههای متعدد زبان اسلاویک و بالتو
|اسلاویک* صحبت میکنند. در این ناحیهه دین مسیحیت
ASL غالب است . گروههای اقلیت مسلمان نیز در این
اناحیه زندگی میکنند. البته ماده گرایی * و کاهش اعتقاد به
ادين به دليل غلبة طولانى كمونيسم*دراين ناحيه رواج دارد.
Sao idea al ds eS
ابفغاثوه دين بسلا درج وبشرق Pale eli Sys ae
.....- ومالزى كسترش يافته اسستء
۳
در این ناحیه زبانهاء قومیتها و فرهنگهای متعدد وجودا
ادارد. اما غلبة دین - در زندگی اجتماعی. قوائین وا
tet ل موجب شك لكيرى اشتراكات فرهنگی مسماری شيم
كسا ازعومازين عليسطى صمارى اين ناحيةا
ses
( مطالعه موردی جهان اسلام را بخوانید)
اين تاحیه شامل فریقای مرکزی وس
۳
قلمرو نؤاد ...يوست است و فرهنك أن تركيبى از فرهنك
قبايل مختلف است واديان قبيلهاى دراين ناحيه وجود دارده
هرچند در دوران استعمارگری روپ و امریک از دین سس
تأثیر پذیرفته است. خانوادههای زبانی متعددی در این تاحیه
وجود دارد. معماریبومی این ناحیه برگرفته از شرایط طبیعی
و آب و وا و متناسب با مصالح موجود در طبیعت است
این ناجیه خفبرق و نیب و جتوبشرتی اسب را در
برمی گیرد.
خاستگاه دو تمدن بزرگ
بوده است.
ادر هتد. مقهب هندوئیسم غلبه دارد. هرچند مبداً دین
بودیی نیز کشور هند است اما اين دين در شرق أسيا در
اين و كره جتوبى كسترش یا
اين دو دين و زندگی روستایی متأثراز کشت سس
آبوهواى موسمى أرديكر اشتراكات اين ناحيه LES
جلوههای طبیعت و استفاده از چوب و سقفهای چند
صفحه 99:
صفحه 100:
به تصاویر توجه کنید؛ درهر تصویر چه پدیده ای را مشاهده می کنید؟ به نظر شما خاستگاه این
پدیده ها کجاست و جگونه به این ناحیه هامنتقل شده اند؟
Sch قود مريكابى عريستان
صفحه 101:
پدیده پخش با انتشار فرایندی است که طی آن یک موضوع یا پدیده ماننسد
زبان» مذهبء افكار و ايده هاء نوآوری» وسایل و ابزاره لباسء شیوه زندگی
و حتی بیماری از یک مکان به سایر مکان ها گسترش می يابد.
صفحه 102:
تاثیرات پخش فرهنکی درزمان های گذشته:
Gide فرهنگی از زمان های بسیار کهن وجود داشته است. بسیاری از ابداعات بشر که در تمدن
های اولیه شکل کرفته اند؛ مانند شیوه کشاورزی» خط ذوب فلزات و تولید سلاح های جنگی»
کم کم از ناحیه مبدا خود به نواحی اطراف گسترش يافته اند.
تأثبرداد و ستدها دربخش فرهنگی:
در گذشته دادوستد میان نواحی نقش مهمی در پدبده بخش فرهنگی داشته است. برای مثال»
آمدوشد کاروان ها در مسیر جاده آبریشم موجب گسترش اب_داعات » آانکار » کالاها و... در
سرزمین های مختلف می شد.
کسترش دین ها(دین اسلام)
بسیاری از ادبان و زبان ها طی دوره های تاریخی در جهان گسترش بافته اند. دین اسلام فقط
در محل ظهور یا کانون خود باقی نماند بلکه در بخش های وسیعی از جهان, انتشار یافت.
صفحه 103:
نقشة گسترش اسلام در دورههای مختلف
جبل الطارق
5 اقيانوس اطلس
اقیانوس آرام
قلي مسلمال ناسل !لعجي 53
قلمرومسلمانن بعداز۶۲۸هجری ..
صفحه 104:
صفحه 105:
عوامل مهم درپخش فرهنگی در دنیای امروز
در دنیای امروز علاوه بر مهاجرت و دادوستد» گردشگری و جهانگردی» استفاده از انواع رسانه ها (کتساب و
كام تلویزیون و اینترنت و )... و انقلاب در فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در پخش فرهنگی
دارند.
انواع پخش وافتشار فرهنگی:
۱-گاهی دو ناحیه فرهنگی به هم خیلی نزدیک اند و پدیده فرهنگی در اثر تماس مستقیم مردم» از ناحیه ای
به ناحیه دیگر منتقل می شود؛ مانندورزش «هاکی» که مبداً آن کشور کاناداست اما در بین مردم ابالات
متحده امریکا و نواحی مرزی آن کشور با کانادا رواج بسیاریافته است.
۲-گاهی پخش و انتشار از یک فرهنگ به فرهنگ های دیگر بدون آن که فرهنگ ها در تماس مسسستقيم با
یکدیگر باشند» اتفاق می افتد.امروزه برخلاف گذشته با توجه به گسترش رسانه ها » نوع دوم پخش فرهنگی
غالب است و رسانه ها نقش عمده ای در تغییر علاثق» رفتارهاء سبک زندگی روزانه (شیوه لباس پوشیدن» فوع
غذا » تفریحات و )... حتی در نواحی دورافتاده دارند.
خطربزرگ یکسان سازی فرهنگ هاوتوسعه فرهنگ کشورهای سلطه گر: ۱
امروزه فرایند یکسان سازی فرهنگ ها و توسعه فرهنگ کشورهای سلطه گر خطری بزرگ بسرای فرهنسک و
هویت ملی و بومی نواحی جهان می باشد.
صفحه 106:
کارل ساوثر (1۸۸۹- 1۹۷۵ع) جغرافی دان بزرگ آلمانی » در زمینسه a اد
عترافاى فرهنگی و مفهوم چشم انداز فرهنگی مطالعات زیادی انجام
داد.
تورستن هاگ راشتراند (۲۰۰۴-۱۹۱۶م) جغرافی دان سسوندی» در
زمینه پخش فرهنگی و نوآوری فرهنگی پژوهش های زیادی انجام داد.
او در مطالعات خود به سه نوع پخش از نظر فضايي اشاره کرده است:
پخش مجاورتی: در اين نوع پخش, پدیده مستقیماازیک مکان به مکان
مجاور می رود؛ مانند بیماری وباء
پخش مجدد(مکان یابی دوباره):
پدیده مکان اولیه را کاملاترک می کند و به مکان جدیسد می رود. این
نوع پخش» بیشتر در مورد مهاجران مطرح میشود؛ مانند انتقال افریقایی
ها به عنوان برده به قاره امریکا و استقرار آنها در سرزمین های جدید.
پخش سلسله مراتبی: در اين نوع پخش» پدیده یا نوآوری به طور منظم
از مکان های بزرگ تریا مراکز به مکان های کوچک تر منتقسل میشسود؛
مانند تلویزیون که ابتدا در شهرهای بزرگ و سپس در شهرهای کوچک و
روستاها گسترش یافت.
صفحه 107:
برای مشاهدة تصاریر بیشتر دربر: نواحی فرهنگی و بخش فرهنگی. به لوح فشردة بيوست كتاب يا بايكاه اينترنتى
شبکه رشد به نشانی ۰3۳ ۷۱۷۰۳05۳0 مر أجعه کنید.
صفحه 108:
استصوير زيرءروستايى رادرايران نشان مى دهد. اين تصوير به كدام يكاز مو ضوعاتا ين درس مربو
طاست؟برداشت خودراتوضيحدهيد.
اين تصويريخش سلسله مراتبی را دریک روستا نشان می دهد.محصولات کامپیوتری ابتدا وارد
تهران و شهرهای بزرگ شد و سپس وارد شهرهای کوچک تر و سپس وارد روسستاها كردبد
بنابراین پخش سلسله مراتبی راءاين تصویرنمایش می دهده
۲سبا کاون شوبررسی در محل زند کی خود» جندید بده مانندنوعپوشاک»غذا» ور زشور سوم»را کهاز
نواحیدیگر ابر ان باجهان به ناحية زند گی شما منتقل شدهاست» شناسایی ود رکلاس معر فی کنید.
موارد مختلف را شناسایی ودر کلاس ارائه کنید.
صفحه 109:
۳سچه عواملی موجب پخش فر هنگی میشود؟ نام ببرید.
در دنبای امروز علاوه بر مهاجرت و دادوستد» گردشگری و جهانکردی» استفاده از انسواع
رسانه ها (کتساب و مجلات» تلویزیسون و اینسترنت و )... و انقلاب در فنساوری اطلاعات و
ارتباطات» نقش مهمی در بخش فرهنگی دارند.
۴ سسبه نظر شماء پخش فرهنگیدر چه زمینهها یی مثبت وقابل قبول» ودر چه زمینهها یی نامناسب ومنة
یاست؟ نظر خودرابااستدلال توضیحدهید.
پخش فرهنگی دربیشترموارد درزمینه های علمی » فناوری واقتصادی مناسب می باشد و
درزمینه های فرهنگی واجتماعی دربعضی ازموارد (دین»مذهب زبان»فرهنگ ها و قسومیت
هاءنوع لباس و پوشش و...) نامناسب می باشد زیرا موجب تغییر وحتی تخریب فرهنگ های
بومی کشورهایی می شود که پدیده پخش به آن نفوذ کرده است ودرواقع فرهنشگ کشوراز
مبداء پخش به دیگر کشورها منتقل می شود.
صفحه 110:
نقشهخوانی
ا- با استفاده از نقشه پراکندگی خانوادههای زبانی
بکوییدزبانهایهندواروپاییدر کدامقارههاو کدام نواحی کستر دهشدهاست.
اروپا-روسیه-امریکای شمالی-امریکای جنوبی-ایران-هند- پاکستان و افغانستان-
بنکلادش -استرالا و نیوزلند
صفحه 111:
۲.باتو جهبه نقشه قلمرو کشورهای عربیزبان در صسفحه | ۷ وبامراجعه به یک اطلس؛ نام a
وكشورهاراروى تققد کنات و اسر وه
صفحه 112:
(تهیه نقشه موضوعی) ِ
طرحنقشسهنقشه گنگ اجهان راز پیوس تآخرکتاب کپ یکنید .سپس باتوجه به متن مطالعه موردی(1)
بااستفادهازیک اطلس, رو ی آنکشورهایجهان اسلامرارنگ کنید. نام کشورهاراروی نقشهبنویسید. راهنمایی مناسبیبراینقشه
طراحیکنید وکشورهای مسلمان راد سهبخش|فریقا, آسیایجنوب شرقی و سیای جنوب غربی باسهرنگ مختلف شاندهید.
صفحه 113:
یکی از موضوعات زیرراانتخاب کنید.
اسسفرض كنيد قراراست يى هماش (سسمينار) علمى بامو فوع داهميتوحفظ
وقنوع فرهنگی» بر گزار شود و از شما خواسته اند پوستر اینهمایش راتهیه وطراحیکنید وروی آنپیا
ممناسبی نیز بنویسید. به طور گر وهیوداوطلبانه»
بسک پوسترمناسبطراحیوتولید کنید و آنراد رکلاسبه نمایشبگذارید.دربارة
طرحپوستر معنا و مفهوم رنگهاونمادهاواجزاومراحلتهية آنتوضیح دهید.
۲سا جست و جوذر منانع» در با ۵ سه وو جكو نك ى بخش يك
پدیدهمانندتقویمبازیچوگان؛قناتقایقهایبادبانی چاپ و کاغسف, نقاشسی مینیاتوریابر خی
محصولات کشاورزی مانندجایو... مطالبیتهیه کنید و نتایج تحقیق خودر ابااستفاده از نقشه و
تصويردر كلا سارائهدهيد.
صفحه 114:
۱ |-ناحیه فرهنگی را تعریف کنید. ۱
۲-مهم ترین موضوع جغرافیای فرهنگی چیست؟
۳-تعریف زبان را بنویسید.
۴-دو نقش عمده زبان را بنویسید.
۵-منظور ازخانواد ه های بزر گ زبانی چیست؟
۶-چرربان مردم انگلستان؛ اسپانیاه روسيه» هند و ایران جزو خانواده
زبان هندو اروپایی به حساب می آیند؟
۷-سه خانواده زبانی مهم و پرتکلم جهان را نام ببرید.
۸-مهم ترین زبان های ایرانی رانام ببرید.
٩-دومین خانواده بز رگ زبانی».....................است.
۵۰-معرو ف ترین و پرسخنگو ترین شاخه چینی تبتی چیست؟
صفحه 115:
۱-خانواده زبانی چینی تبتی درکدام نواحی جهان وجوددارد؟
۲-زبان مردم عرب و بهود وزبان مردم شمال آفریقا چیست؟
۳-اهمیت زبان عربی را بنویسید.
۴-عوامل کسترش برخی اززبان هارا بنویسید.
۵-نقش «عصراکتشافات جغرافبایی» درتغییرتاریخی الگوهای زبانی جهان را
توضیح دهید.
۶-عامل گسترش زبان انگلیسی را بیان کنید.
۷-اهمیت زبان انگلیسی را بنویسید.
۸-علل غلبه بیشتر برخی زبان هادرجهان چیست؟
۹-دین چه تاثیراتی برجوامع و کشورها دارد؟شرح دهید.
۰-دو گروه اصلی دین هارا نام ببرید.
صفحه 116:
8 -ادیان مبتنی بر یکتاپرستی را نام ببرید.
۳۲-ادیان مبتنی بر پرستش غیر خدای یگانه را نام ببريد.
۳-دو مذهب بزرک اسلام را نام ببرید.
۴-بیروان دین مسیحت در کدام نواحی بیشترهستند؟
۵-سه مذهب عمده دین مسیحیت را نام ببر ید.
۶-بیروان دین بهود در کدام نواحی زندگی می کنند؟
۷-جشم انداز فرهنگی چیست؟
۸-انسان ها جگونه جشم انداز فرهنگی خلق می کنند؟
6 نقش مهم دین درخلق چشم انداز های فرهنگی را توضیح دهید.
۰-علت تقسیم زمین به نواحی فرهنگی توسسط جغرافی دانسان را
توضیح دهید.
صفحه 117:
۱-معیارهای اصلی جغرافی دانان درتقسیم زمین به نواحی فرهنگی را نام
od
۳-پدیده پخش با انتشاررا تعریف کنید.
۴-عوامل مهم درپخش فرهنگی در دنیای امروزرا بنویسید.
۴-انواع پخش وانتشار فرهنگی را توضیح دهید.
۵-خطربزرگ یکسان سازی فرهنگی دردنیای امروز چیست؟
صفحه 118:
کدام موردءعبارت زیر را بهدرستی تکمیل میکند؟
عدر خانواده زبانی آفرو - آسیایی زبان مردم عرب و بهود, زبان قوم ........- است و زبان بعضی از موقم دس
آفریقا, زبان قوم ............ استد»
) حامی -غرب -سامی ۲ حامی - شمال - سامی
۲ سامی -شمال _حامی (F سامی -غرب - خامی
3
صفحه 119:
کدام عبارت. با مدل تصویر شدة روبهرو, مغايرت دارد؟
۱) ظهور دين مسيحيت در آسيا —
؟) خلق جثماندازهاى فرهتكى
۲) همهگیری بیماری 0۷۱۱٩
؟) پراکندگی پیروان دین بهود در نواحی بزرگ بازرگانی
صفحه 120:
کدام عبارت با مفهوم «پخش يا انتشار» مطابقت بیشتری دارد؟
۱) دسترسی به نقاط مختلف و دورافتاده از طریق حملونقل جادهای امکانپذیرتر است.
۲) میزان احداث شبکههای ريلي و دسترسی به آنها در ثواحی مختلف دثیا متفاوت است.
۳ در آوایل قرن نوزدهم. نخستین لوکوموتیوهای مجهز به موتور بخار در انگلستان ساخته شده است.
5 كلية. TERE CNN SIS 5 eR Mb Ee ”مام اناف عمل ةلقل DIGS 5,5
1
صفحه 121:
پایان