پاورپوینت
جغرافیا و نجوم

پاورپوینت جغرافیای پایه یازدهم انسانی درس دوم انسان و ناحیه از صفحه 11 تا 18

توضیحات: نوع فایل PowerPoint (pptx) قابل ویرایش پاورپوینت بخش اول ده نکته معلمان جهانی از نگاه یونسکو بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی ویژه دبیران خلاق بخش سوم پاورپوینت جغرافیای پایه یازدهم انسانی درس دوم انسان و ناحیه از صفحه 11 تا 18 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات: 75 انسان ها چگونه برنواحی طبیعی غلبه یافتند؟ انسان ها با پیشرفت در دانش و تولید ابزار و فناوری بر محیط های طبیعی غلبه کرده و این محیط ها را در اختیار گرفته اند؛ با وجوداین، محیط ها و نواحی طبیعی همواره زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. چرا انسان ها باید برای کنترل محیط و شرایط خاص آن چاره اندیشی کنند؟ محدودیت ها و موانع محیطی موجب می شود انسان ها برای کنترل محیط و شرایط خاص آن چاره اندیشی کنند و به ابداع ابزارهایی بپردازند. در واقع، هر ناحیه شرایط خاصی را به انسان ها ارائه می کند و انسان ها در چارچوب آن شرایط دست به عمل می زنند. مثال: برای مثال، مردم نواحی گرم و خشک یا نواحی بسیار سرد، برای کنترل محیط از روش های متفاوتی استفاده می کنند یا احداث راه آهن در کشوری که نواحی مرتفع و کوهستانی دارد، دشوارتر و پرهزینه تر از کشوری است که بیشتر زمین های آن پست وجلگه ای هستند. مثال : تصویرها را مشاهده کنید. چه عواملی برنواحی تاثیرمی گذارند؟ آیا فقط روابط معمول انسان ها و محیط طبیعی برنواحی تاثیر می گذارند؟ نواحی فقط تحت تأثیر روابط معمول انسان ها و محیط طبیعی نیستند بلکه حکومت ها و تصمیم گیری های سیاسی نیز به شدت بر نواحی تأثیر می گذارند. مثال هایی درمورد تاثیرحکومت ها برنواحی: برای مثال، برنامه ریزی یا تصمیم های یک دولت برای ایجاد ناحیه گردشگری و پارک های ملی یا صنعتی، توسعه کشاورزی در یک ناحیه، انتقال اجباری ساکنان یک ناحیه به ناحیه دیگر، وقوع جنگ بین حکومت ها و نظایر آن. نتیجه تاثیرحکومت ها برنواحی چیست؟ موجب حفظ، تغییر یا تخریب نواحی طبیعی و انسانی می شود. مهم ترین کاربری های جزیره های مصنوعی خلیج فارس: دولت امارات متحده عربی با ساختن جزیره های مصنوعی در آب های خلیج فارس، نواحی جدیدی در منطقه ایجاد کرده است. کاربری این جزایر مسکونی، تفریحی و تجاری است و ویلاها و آپارتمان های لوکس، امکانات تفریحی و بازار و هتل در این جزایر مصنوعی در حال احداث است . پیامدهای ساخت جزیره های مصنوعی درخلیج فارس: برای ساختن این جزایر، مقدار زیادی سنگ و خاک از بستر خلیج فارس بالا کشیده می شود. این خاکبرداری و گل آلوده شدن وسیع آب به بوم سازگان (اکوسیستم) دریایی و آب سنگهای مرجانی آسیب رسانده است. صاحب نظران معتقدند که ساختن این جزایرپیامدهای بسیار نامطلوبی برای محیط زیست خلیج فارس دارد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
جغراثبای بازدهم م انسان و فاحيه ‎Say‏

صفحه 2:
پاورپونت بخ آول ده نکته معلمان جهانی از نگاه پونسکو ‎Git‏ دوم کنته ها ونکته های آموزشی ویژه دببران خلاق بخش سوم جغرافیای پایه یازدهم انسانی درس دوم انسان و ناحیه از صفحه ۱۱ تا ۱۸ وش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات: ۷۵

صفحه 3:

صفحه 4:
‎ff - =‏ | ید + = لل ليحي داعم ‎(zp has‏ ‎oe © 2 Zz 2 YP ‏م ر أت‎ ‎

صفحه 5:
ده ویژگی معلمان اصروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش تعداد اسلا یدها۱۵:

صفحه 6:
ده آموزه بونسکو an; 9 1 c a; 6 8 mt, 6 15 = 2 6 ) 62 > bral 2 1 ge ‏ب‎ Sli, ۱ ‏ان‎ ۳ 1 ‏نام تب نان‎ 1 “y ‏و‎ ‎Bo. Loew ۳ mt,

صفحه 7:
إدرس اول: ‎-١‏ معلمان موفق امروزى آماده اند بكويند : ما هم نمى دانيم اما باهم مى آموزيم. زمممم مم مم مم مم م مم

صفحه 8:
إدرس دوم: ©- معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند نه معلم کتب درسی اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا لها ليا ليا

صفحه 9:
]درس سوم : معلمان فقط عرضه کنندگان دانش نیستند؛ بلکه تسهیل گر روند یادگیری ليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا يا ليا ليا ليا ليا با با ©

صفحه 10:
| درس چشارم: <معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه نیز از اهداف مهم آنهاست. زمممم مم مم مم م م م مم اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا با با با

صفحه 11:
6 3 6 3 : ‏ادرس ینجم‎ cma? ۰ 9 د 22> © معلمان موفق امروزي 3 6 232 6 مي دانند: 6 3 3 زنگ تفریح ۴ 3 د ال و بازي حق مسلم كودكان است. ‎a 3‏ a 2 a eS a 2

صفحه 12:
تم 9- معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاى ميان كلاس درس و جامعه از اهداف آنهاست.

صفحه 13:
6 5 > me لسع [درس هکتم : للا 55 8 معلمان موفق امروزي 2 مي دانند کلید قرن اخير 6 > ‎cs)‏ يادگيري مداوم است ‎€ 2 ‎6 3 ‎62 3 ‎2 2 ‎2 eS ‎6 2 ‎

صفحه 14:
: ‏عض‎ gay ‏معلمان موفق امروزي‎ © ‏مي دانند بايد فرصت هاي‎ مناسب براى احساس اصنيت در دانش آموزان فراهم نمایند.

صفحه 15:
66 66666666666۵۵ لیا لیا لیا لیا لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لا از ]درس نهم : آموز ي اهميت دارد. نظام أموزشى ©- معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دائش یادگیر: موفقيت نظام فنلاند

صفحه 16:
لادرس دهم : 10 معلمان موفق امروزي مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد نظر قرارمي دهند. ‎mmm‏ م م مر 6 2 5 5 8 5 5 5 5 5 5 8 15 ‎

صفحه 17:
زبان و ادبیات فارسی ۲ | نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم 6 همکار افتخاری ؟ مجله شوق تغییر بیش از ده سال مر مم مر موم ممم ممم م مر اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا

صفحه 18:
Us ‏اد‎ 5 نکسا مممم ممم ممم ممممم للا | لا با دا با با با با با نيا نيا با با با با با

صفحه 19:
8666۵۵6۵۵۵ ع ع ع ع ع ع ع ع ع ع ع ع د

صفحه 20:
sue old ‏وع‎ 0 09 ‏شر‎ 7بخش دوم چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من دز 9۱ کار و حرفه مهم معلمی است ۲" گفته ها ونکته های آموزشی 07

صفحه 21:
سخن یک معلم 3 2 وقتى كه در كارم فكر مى كنم به يك 3 بيامد وحشت انكيز مى رسم وآن اين 2< كه من عامل تصميم كيرى قاطع در کلاس هستم به عنوان یک معلم » 3 3 ۰ 20 دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی چ کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت 2 بخش گردانم من می توانم ابزاری 3 برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای 2 الهام شادی . 4 +y دا ب با با PAA AMAA AAA ‏میم م‎ من مى توانم تحقیر كنم يا شوخى بکنم » آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا گردانم با انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما

صفحه 22:
PAA AMMA AAA ‏میم م‎ یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد» او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود." هنری آدامز 5 5 5 5 2 6 5 5 5 15 لا لا لا لا لا لبا لا لا لا لا لیا لا با نا با

صفحه 23:
‎an >‏ ‎mt,‏ ‏۳1 » در سریال معلم دهکده لقا نامزد معلم. ازش مى برسد شما كه قاضی بودید |= 1 جرا رها كرديد و ‎a>‏ معلم شديد؟ #القلاح معلم جراب داد: جون وقتى به مراجعينم و مجرمينى ‎Medial esas EMD‏ ‎mS‏ مى ديدم که آنها کسانی هستند که اقلا .يا آموزش ندیده ادا آموزش درستی ندیده ند و ال .ی خودم تم ها بانب شاخ ورگ ابید 1 اصلاح ریشه حسم 0 ‎mn‏ ‎Con?‏ ‏للا ‏و ‏دكت ‎

صفحه 24:

صفحه 25:
ذهن ظرقی پرشود . بلکه 3 3 3 232 3 3 3 5 2) 3 3 2 افروخته شود( دود PAA AMMA AAA ‏میم م‎

صفحه 26:

صفحه 27:
© لیا لیا لیا لیا لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا ليا 4 4 1 ‎ae‏ های ساده کاری ندارد. ساده کردن ‎ ‎

صفحه 28:
میم م ‎PAA AMMA AAA‏ اليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا لها ليا ليا آموزش یعنی کشق روزاگزون بی خبری خودمان

صفحه 29:
ابرونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان زممممممممممممممم 5 5 8 8 5 5 5 8 5 5 5 5 12

صفحه 30:
مد قایق مجیدی

صفحه 31:

صفحه 32:
ااا .......::::::: 22 ۱۳5۳ ان پژوهش و برنامه ريزى آموزث سازمان پژوهش و بنامه‌ربزی آموزشی لصا نم تاد جرقا((جنفیلی ادلی مديريت برثامهريزى درسى و تاليقه ی عومی ومتوسطهنظری شناسه افزوده ناریو تق. حمودى ‎ae‏ رای (esl lpg ible ono LB iho LLB Lane ‏تاعيدتلاخيان.‎ عدیریت آمادازی هتری:. فر کل رت بر تشروتوزن مود آموحی شتاسهافزوده آماد‌سازی: اب -مجید دگزی نوی (میرهنع)- محمتضانی(طرع نله ری نشانی سازمان: مخصوس كرج - خيايان سال التشارونويت جايد ‎Weise‏ P| ‏مو‎

صفحه 33:
فهرست فصل ۱:تاحیه جيست درس (-معنو مفهومناحیه درس۲-اتسان وتاحیه فصل ۲ نواحی طبیعی درسی۲-نواحی آب و هوای درس؟- ناهموارى هاو اشكال زمين درس 0 نواحى زيستى dete درس۶.نواحی فرهنگی درس / تواحى اقتصادى (كشاورزى و صنعتى ). هرس /- نواحى اقتصادى (تجارت و اقتصاد ‎(cle‏ قصل ۴تواجی سیلممی درس٩-معنا‏ ومفهوم تاحیه سیاسی درس ١٠-كشور.‏ يك ناحيه سياسى درس ۱۱ 4 wr no vor: 9

صفحه 34:
Oe) 0 OK COORD 0 % fe ees eh ‏ختید که سطح زمین بر مبنای معیارهای طبب نسانی‎ پرسش ها با هم گفت وگو کنید.

صفحه 35:

صفحه 36:
انسان‌ها نواحی را به وجود می‌آورند انسان ها چگونه نواحی مختلفی پدید می آورند و یا نواحی طبیعی را تغیبرمی دهند؟ انسان ها در محیط های طبیعی تغییراتی به وجود می آورند. آن ها برای زندگی و بهره برداری از محیط طبیعی از شیوه ها و ابزارهای متفاوتی استفاده می کنند و در نتيجه» نواحى مختلفى را بديد مى آورند يا نواحى طبيعى را تغيير می دهند. بازارهاى شناور در بانکوک» پایتخت . مثالا تایلند از دیدنی های جالب توجه آسیای جنوب شرقی اسست. دسست فروشان درقسایق های چسوبی روی رودخانه اصلی شهر» اجنساس خسود رابراى فروش عرضه مى كنند. اين شيوه خاص فروش كالاناحيداى 3 تجارى و كردشكرى به وجسود آورده است كه تقريبا همه كردشكران خارجى از آن بازديد مى كنند.

صفحه 37:

صفحه 38:
در جهل سال اخیر » با ایجاد کارخانه های بزرگ و کوچسک در امتسداد محورهای ارتباطی شهر تهران» نواحی صنعتی پیرامون این شهر ش‌کل گرفته است. به وجود آمدن این نواحی صنعتی؛ تهران را به مهم ترین قطب صنایع مصرفی کشور تبدیل کرده اسست. انسان‌هانواحی‌رابه وجود ميآورند. مال ۲

صفحه 39:

صفحه 40:
انسان ها چگونه برنواحی طبیعی غلبه یافتند؟ انسان ها با پیشرفت در دانش و تولید ابزار و فناوری بر محیط های طبیعی غلبه كرده و ابن محيط ها را در اختیار گرفته اند؛ با وجوداین» محیط ها و نسواحی طبیعی همواره زندگی مردم را تحت تأثبر قرار داده است. چرا انسان ها باید برای کنترل محیط و شرایط خاص آن چاره اندیشی کنند؟ محدودیت ها و موانع محیطی موجب می شود انسان ها برای کنسترل محیسط و شرابط خاص آن جاره اندیشی کنند و به ابداع ابزارهایبی ببردازند. در واقسع هر ناحیه شرایط خاصی را به انسان ها آراته می کند و انسان ها در چارجوب آن شرایط دست به عمل می زنند. برای مثال مردم نواحی گرم و خشک یا نواحی بسیار سرد» برای کنترل محیسط از روش های متفاوتی استفاده می کنند با احسداث راه آهن در کشسوری کسه نواحی مرتفع و کوهستانی دارد» دشوارتر و پرهزینه تر از کشوری است که بیشتر زمین های آن پست وجلگه ای هستند. مثال : تصویرها را مشاهده کنید.

صفحه 41:
کارگیری ماشین برف‌روب مجهز بهجی‌بی‌اس جاده‌ایبرای پاک‌سازی جاده‌ها -کاندا استفاده از صفحه‌های خورشیدی - ادارف برق سمنان

صفحه 42:
آیا نواحی(انسانی) بایکدیگر رابطه و کنش متقابل دارند؟ هر ناحیه کره زمین(بیشترنواحی انسانی) با دیگر نواحی مبادلات اقتصادی» فرهنگی احتماعی و سیاسی دارد. نواحی بر روی یکدیگر تساثبر می گذارند. امروزه همه نواحی و حتی دورافتاده ترین آن ها به ویژه از نظر اقتصادی» تحت تأثیر یکدیگرند.

صفحه 43:
باافت قيمت غله به ويزه ذرت وسوبا در ازاراي : إناحيه ميدوستجغرب يلها : زمين هاى كشاورزى درناحيه ميدوٍ So ‏و مش بات وان‎ ١ ‏ی‎ th tae ای لیس دم : ‎ih 2S Sais decry‏ به +۲۶هزار بشکه در روز رسب قرف 1 ۱ ‎seer‏ عقسو اتحادية ارويا روزاته بیش از یک‌میلیارد دلار برای واردات ‎sir‏ نقت و گاز هزینه می‌کنند. ‏اجلاس كفت وكوهاى فرهنكى ايران وجهان عرب‌برگزار شد. ‎ ‎ ‏در مان كيوتوكه كشورها ا که دور ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏كلخاته بت ‎a‏ ری تیاه ‎ue‏ عد همنة تية مردم افزايش دادم ور ‎al gee sol that tin Pace‏ مبادلة هينت های فرهنگی و :

صفحه 44:
| : [| چه عواملی برنواحی نمی گذارند؟ روابط معمول انسان ها و محیسط طبیعی برنسواحی تاثیر می ند؟ نواحی فقط تحت تأثیر روابط معمول انسان ها و محیط طبیعی نیستند بلکه حكومت ها و تصميم كيرى هاى سياسى نیز به شدت بر نسواحی تسأثیر می اوند. مثال هایی درمورد تاثبرحکومت ها برنواحی: برای مثال برنامه ریزی یا تصمیم های یسک دولت بسرای ایجاد ناحیسه گردشگری و پارک های ملي با صنعتی» توسعه کشاورزی در یسک ناحیسه» انتقال اجباری ساکنان یک ناحیه به ناحیه دیگر وقوع جنك بين حكومت ها و نظایر آن. نتیجه تاثیر حکومت ها برنواحی چیست؟ مو‌حب حفظ تغب داتث ب نواحب ی وه انسانی مب شود.

صفحه 45:
مهم ترین کاربری های جزیره های مصنوعی خلیح فارس: دولت امارات متحده عربی با ساختن جزیره های مص‌نوعی در آب های خلیج فارس, نواحی جدیبدی در منطقه ابجاد کرده اسست. کساربری این جزایر مسکونی» تفربحی و تجاری است و وبلاها و آپارتمان های لسو کس» امکانات تفریحی و بازار و هتل در این جزایر مصنوعی در حال احداث است . پیامدهای ساخت جزیره های مصنوعی در خلیج فارس: برای ساختن این جزایر مقدار زیادی سنگ و خاک از بستر خلیج فارس بالا کشیده می شود. این خاکبرداری و گل آلوده شدن وسیع آب به بسوم سازگان (اکوسیستم) دربایی و آب سنگهای مرجانی آسیب رسانده اسست. صاحب نظران معتقدند که ساختن این جزایرپیامدهای بسیار نسامطلوبی برای محیط زیست خلیج فارس دارد.

صفحه 46:
0

صفحه 47:

صفحه 48:
علل تخریب ناحیه مسلمان نشین میانمار در چند سال اخیره کشتار صدها تن از مردم مسلمان و مظلوم میانمار (برمه) و به آتش کشیده شدن خانه های آنها به دست یک فرقه بودایی افراطی موج وسیعی از اعتراضات را علسه اقدامات حکومت این کشور برانگیخته است. دولت میانمار مسلمانان را شهروند این کشور نمی داند و بسه همین دلیل» ساختن مسجد را نیز معنوع کرده است. در نتيجه پاک سازی قومی دولت میانمارن صدها تفر ازمردم ناجيه مسلمان نشین این کشور به مرزهای بنگلادش مهاجرت کرده و در خواست پناهندگی نموده اند. در نتبجه. لس مسلمان نشين میانمار تخر یب شده است. 9

صفحه 49:

صفحه 50:
تلخ‌ترین عکس از نسل‌کشی در میانمار /پایان یک رویا برای کودک مسلمان مبانمار

صفحه 51:
الى یراجن دید ۳ برای مشاهد: تصاویر و کسب اطلاعات بیشتر از تواحی طبیعی و نواحی انسانی: به لوح فشردة بيوست كتاب يا بايكاه 0 © شبكلة رشد به ن

صفحه 52:
eS | ۱- الف) برای موضوع متن ث چگونه بر فعاليتهاى انسان ى ارائه كنيد. ب) تصاوير متن شمارة ؟ را نفسير كنيد و بكوييد ششرايط طبيعى هر ناحيه الف)انسان ها نواحى انسانى را دربسترمحيط طبيعى ايجاد مى كنند.مثلا ناحيه صنعتى بين تهران و كرج . ب)فضاى جغرافيايى بر جك ‎Sig‏ فعاليت هاى انسان اثردارد.مثلا درايران به دليل كسترش بيابان ها در آينده مى توان از انرزى خورشیدی برق تولید کرد و حتی بتوان برق به دیگرکشورها صادر کرد ولی این امکان برای کشورهای اروپایی امکان پذیرنیست.

صفحه 53:
الف) مثال اول:بين ايران و زاين ارتباط اقتصادى نزديكى وجوددارد و ايران نفت خودرا به این کشورصادرمی کند. مثال دوم:دربیمان کیوتو کشورهای عضوپیمانی را امضا کرده اند و برای جلوگیری از ورود گازهای گلخانه ای باید تلاش کنند. مثال سوم‌نبین کشورهای اتحادیه اروپا با دیگرکشورهای نفت خیزارتباط وجوددارد و اين کشورها روزانه بیش از یک میلیارد دلاربرای واردات نفت وگاز هزینه می کنند. )در گذشته های دور نواحی از نظر اقتصادی با یکدیگر در ارتباط بوده اند ولى نوع روابط با زمان امروزی بسیار متفاوت بوده است. پ)کنش متقابل ووابستگی نواحی درجهان امروز به دلیل گسترش ارتباطات وافزایش نیازها ی انسان بیشترشده است. باد ركذشته هاى دور نواحى اقتصادى با يكديكر مانند امروز درارتباط نبودند به دليل ضعيف بودن ارتباطات بين نواحى.

صفحه 54:
با توجه بهد نستههاى خود از ايه نهم؛ بكوبيد تغير در يك ناحية طبيعى ‏ مانتد جنكل هلى بارانى أمازون جه تأيرى برساير نواحى دارد. تخريب ناحيه جنكل هاى بارانى آمازون تاثيرات زيادى برديكرنواحى دارد.يكى از بيامدهاى تخريب اين ‎SB‏ ‏ها افزايش دماى كره زمين است. ؟- الف) با مشاهدة نقشههاى طبيعى ‎DIS‏ توضيح دهيد كه احداث راهن در افغانستان و نبال دشوارتر امست با ألمان و فرانسه. جرا؟ ب) با توجه به اين موضوع» از تأثير نواحى طبيعى بر فعاليتهاى انسانى جه برداشتى داريد؟ احداث راه آهن درا ‎a a‏ به ‎oe‏ تست بودن اين دوکشور کاربسیارمشکلی اسست ولی درآلمان و فرانسه به دلیل آن که بیشتر مين های هموار می با آهن کارآسان تری است. ۵- الف) با مطلمة من (۲) چه نکانی را درباتد؟ب) تصمی‌های حکومنی معکن است موجب حفظ.تغییر با تخریب نواحی طبعی و انسانی شود. برای هر یک مثالى ارائه کنید.

صفحه 55:
کانون ناحیه تعریف کانون ناحیه: 2 ناحيه جغرافيايى داراى كانون يا مركزى است که بیشترین عوامل وحدت و همگونی در آن وجسود دارند. هرچه از کانون یک ناحیه جغرافبایی دور می شویم چه تغییراتی در ناحیه دیده می شود؟ معمولا هرچه از کانون یک ناحبه جغرافيايى دور مى شويم و به طرف مرزهای آن حرکت می كنيم» بسه تدریج از عوامل همگونی آن ناحیه کاسته می شود و سرانجام» این عوامل ناپدید می گردند. متال هایی درمورد کانون ناحبه: برای منال» در کانون یک احبه صنعتی تجمع زیاد کارخانه ها مشاهده می شود. هرچسه از این کسانون دور و به مرزهای ناحیه مجاور نزدیک ترشویم» از تمرکز و تعداد کارگاه ها و کارخانسه ها کاسسته می شود؟ تا اين که سرانجام در ناحیه مجاور؛ دیگر اثری از آنها نمی بینیم. یک مثال دیگر در این مورد» نواحی زیست بوم هاست. ساوان یک ناحیه انتقالی بین جنگل های بارانی استوایی و «صحرای بزرگ افریقا»ست. هرچه به سسمت صسحرای بسز رگ (5313۲3) پیش می رویم» بارندگی کمتر و علف های ساوان کوتاه تر و تنک تر می شسوند و کم کم بسه مراتسع مسداری» کسه از علفزارهای کوتاه قد تشکیل شده است» تبدیل می گردند. این مراتع در حاشيه صحرا به علت خشكى هوا به استپ های بیابانی تبدیل می شوند.

صفحه 56:

صفحه 57:
حنگل‌های بارانی استوایی ۷ ماه بدون باراث _ تابستان‌بارانی ‏ ۲ ماه بدوث بادان _ پر نی خشكى درتمام سالك < - رمستان خش اران در تهام سال

صفحه 58:
به نقشه روبه رو توجه کنید. بخش هاشورزده» ناحیه ای انتقسالی را در امتداد دو ناحیه زبانی انگلیسی و اسپانیایی در مجاورت مرز ابالات متحده امریکا و مکزیک نشان می دهد. دراین بخش هر دو زبان انگلیسی و اسپانیایی رواج دارد. اقبانوس ‎(ual‏ سپ ‎Q) ay‏ خليج مکزیک 0 8 ا اقياتوس آرام =,

صفحه 59:
تعیین دقیق کدام مرزهای نواحی دشوارتراست؟ تعیین‌دقیق مرزهای نواحی‌دشوار است. البته در نواحی انسانی مانند نسواحی زبانی و قومی» تعیین مرز نواحی دشوارتر از نواحی طبیعی مثل نواحی خاک يا زیسست بسوم هاست. ‎Wye‏ مقایسه قلمرو ووسعت نواحی: قلمروووسعت‌نواحی»متفاوتاست. گاه یک ناحیه بخشی از یک روستاء یک شهر یا استان یا یک کشور است و گاه چند کشور و قاره را دربرمی گیرد و مقیاس جهانی دارد. علل تغییرمرزهای نواحی: مرزهای‌نواحی‌قابل‌تغیبرند. در اثر فعالیت های انسانی با عوامل طبیعی ممکن اسست ویژگی های خاص یک ناحیه از بين برود ووسعت آن كم يا زياد شود؛ براى مثال» مهاجرت روستاییان از یک ناحیه یا وقوع خشکسالی وسعت یک ناحسه کش‌اورزی را کاهش می دهد با ممکن است به کلی آن ناحیه را به ناحیه ای غی رکشاورزی تبسدیل ۲ 99 ۲ چرامرزهای سیاسی واداری بانواحی طبیعی وانسانی منطبق نیست؟چرا؟ مرزهای سیاسی و اداری معمولا بر مرزهای نواحی طبیعی و انسانی منطبسق نیستند. زیرامرزهای سیاسی و اداری برمبنای انتخاب و تصمیم گیری انسان ها تعیین می شوند. در این مرزبندی» گاهی یک ناحیه آب و هوایی؛ ناحیه زبانی و قومى و نظاير آن بين چند استان با حتی چند کشور قرار می گیرد.

صفحه 60:
۱-الف) در نقضة شمار:(۱),استان‌های سیستان و بلوچستان,کرمان و خراسان جنوبی چگونه از هم جدا شداند؟ ب)كدام ناحية طبيعى در اين سه استانگسترده شده است؟ الف )اين سه استان به وسیله مرزهای داخلی(مرزاستان ها) ازهم جدا شده اند. رد الف)در نقشة سمارة (1), كشورهاى | فغانستان و پاکستان جگونه از هم جداشده‌اند؟ ب)كدام ناحية انسانى در هر دو كشو ركسترده شده است؟

صفحه 61:
شما با مطالعه اين فصلء به وجود نسواحی طبیعی» نسواحی انسانی و نواحی سیاسی در سطح زمین پی بردید. اهمیت نواحی کره زمین: نواحی طبیعی در سراسر کره زمین گسترده شده اند. این نواحی دارای ویژگی های طبیعی هستند و بستر زندگی و فعالیت های انسان محسوب می شوند. جوامع انسانی بسرای ادامه حیات به نواحی طبیعی وایسته اند. نواحی انسانی شامل کدام نواحی است ودرچه بستری ش‌کل امی گیرد ؟ نواحی انسانی شامل نواحی جمعیتی» فرهنگی» اقتصادی و در بستر نواحی طبیعی شکل می گیرند و به وجود مي آیند.

صفحه 62:
امروزه نواحی طبیعی و انسانی چگونه اداره می شوند؟ به طورکلی» امروزه همه نواحی طبیعی با انسانی جهان تحت مدیریت نهادهای سیاسی با اداری قرار دارند؛ برای مشال نهادهایی ماننفد شوراهاء شهرداری ‎cle‏ بخش داری هاء استان داری هاء سازمان ها و بالاخره حکومت هاء مدیریت این نواحی را به دست گر فته اند و درباره آنها تصمیم گیری می کنند و سیاست ها وخط مشی هایی را به کار می بندند. > شهرهاواستان ها و کشورها نواحی سیاسی هستند؟ ‎cle jg‏ استان ها وکشورها نواحی سیاسی محسوب می شوند؛ زیرا یک نهاد آنها رااداره و مدیریت می کند. اين نواحی با مرزهای قراردادی از نواحی مجاور متمایز می شوند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 63:
.شکل را توضیح دهید

صفحه 64:
فعالیت بينديشيم : به نظر شماء آیامی‌توانيم قاره‌ها(ملاً قار: آسیايا افریقا) را يك ناحيه بدانيم؟جرا؟ دليل بیاورید و باسخ‌خود را توضیحدهید بستگی به معیار انتخضاب ثسده می باشسد.اگرمعیارهای طبیعی انتخاب کنیم قاره ها ناحیه محسوب نمی شوند.قاره ها یکپارچه نیستند و ازنظراقلیم وخاک و ویزگی های انسانی دارای وحدت و همگونی نسبی نمی بائس‌ند.ولی براساس بعضی ازمعیارهای اقتصادی می توان آنها را ناحیه به حساب آورد.مثلا آفریقا به دليل عقب ماندگی اقتصادی که درهمه قاره تقریبا مشاهد می شود می توان یک ناحیه عقب مانده به حساب آورد.

صفحه 65:
} ارانه درک لاس در هر گروه به دلخواه یکی از موضوعات یا مثال‌های متن ۱ و۲ یا مثال های‌مشابه‌را در کشور ایران یا سایر نواحی‌جهان انتخاب و دربار؛ آن تحقیق‌کنید. نتیجه را در کلاس به‌صورت سمینار اراه‌دهید. در تحقیق‌خود بر رابطة انسان و ناحیه‌تأکید داشته بشید و در ارائة گزارش, از رسانه‌های مختلف مانند نقشه و عکس استفاده کنید.

صفحه 66:
Pe ee eee <t ‏نقشه‌خوانی/تفسیر نقشه‎ ‏۱-ا لیا استفاده از یک اطلس و مشاهدة موقعیت نسیی کشور‎ ‏سوئیس و کشورهای‌مجاور آن. توضیح دهید چر | در سوئیس‌چهار‎ ‏ناحية زیانی و جود دارد.‎ ا ا ا و سا جهارکشورآلمان(شمال سوییس) .فرانسه (درغرب س‌وییس). ایتالیا (درجنسوب سسوییس) و رومانی (درشرق سسوییس) قرار دارد و این چهار کنسوردارای زبان های آلمانی»فرانسویایتالیایی و رومانش می باس‌ند و کشورس‌وییس كشو ركوجكى است دربين اين جهاركشوروباتوجه به موقعيت جغرافيايى جها ركشورهمسايه سوييس درشمال ومرکز کشورسوییس,زبان آلمانی و درعرب.زبان فرانس‌وی و درجنوب ,زبان ايتاليايي و دررشرق ءزبان رومانیایی وچوددارد.

صفحه 67:
ب) با بررسی نقشه‌های ۱ تا ۷ درس اول. دربارة وسعت و مرزهای نواحی جه می‌فهمید؟ توضیح دهید. وسعت نواحی باهم بسیارمتفاوت هستند.بعضی از نواحی پهناورند و بعضی از نواحی وسعت کمی دارند.مثلا ناحیه بارشی داخلی بسیاروسیع تراز ناحيه بارشی هزر غربی است. مرزها هم بسیارباهم متفاوتند.بعضسی از مرزها :مرزهای انسانی هسستند ماننسد مرز قسومیت ها در افتانستانهرز نواحى زباتى در سوييسء مرزنواحى صلعتى در ارويا ومرز تواحى ديتى درهئدو بعضى لو مرزها .مرزهای طبیعی هستند مانند مرز زیست بوم جنگل های تایگا و جنگل های اسستوایی .مرزبین انواع خاک درکاندا و مرزنواحی بارشی درایران ۲ همفكرى كنيد و با مراجعه به يك اطلس. دست كم دو نمونه مرزهاى نواحى طبيعى را كه بامرزهاى ادارى و سياسى (در ايران ياجهان) منطبق نيستند. مشخص و در كلاس بيان كنيد نمونه اول:مرزصحرای بزرگ آفریقا بانواحی سیاسی منطبق نیست و در بیش از ۱۰کشورآفریقای شمالی قراردارد. لعوله جوع تمر ز جذكل هاى و و و اين جذكل ها در شور هاي اندي برزيل و اندونزى و كنكو قرار دارند. نمونه سوم:مرزنواحى قوم يشستون كه دردوکشورافغانستان و پاکستان قرار دارد. نموه جهارم:مرزبيابان لوت با مرز استان ها منطبق نيست و دراستان هاى خراسان جنوبى وكرمان و سيستان وبلوجستان قرار دارند.

صفحه 68:
1-نكات قابل توجه ارتباط متقابل انسان 9 نواحى را بنویسید. 2 -انسان ها جكونه نواحى مختلفى يديد مى آورند 9 يا نواحى طبیعی را تغییرمی دهند؟ 3-علت گردشگران زیادی از بازارشناوربانکوک دیدن می کنند؟ 4-چرا تهران به مهم ترین قطب صنایع مصرفی کشور تبدیل شده است؟ 5-چگونه نواحی به فعالیت های انسان شکل می دهند؟ 6-انسان ها چگونه برنواحی طبیعی غلبه یافتند؟ 7- جرا انسان ها بايد برای کنتول محیط و شرایط خاص آن چاره اندیشی کنند؟ 8- هر ناحیه کره زمین با دیگر نواحی درچه زمینه هایی باهم ارتباط دارند؟ وان یی ای ی را

صفحه 69:
‎(ee ee ele Ore 1‏ 2- کانون ناحیه را تعریف کنید. ‏3- اگراز کانون یک ناحیه جغرافیایی دور می شویم چه تغییراتی مشاهد می شود؟ ‏4- ناحیه انتقالی بین جنگل های بارانی استوایی و «صحرای بزرگ افریقا» چه نام دارد؟ ‏5-مرزبین ایالات متحده امریکا و مکزیک ناحیه انتقالی کدام زبان هاست؟ ‏16- تعیین دقیق کدام مرزهای نواحی دشوارتراست؟ ‏7- قلمرو ووسعت نواحی کوچک است یا بسیارپهناور؟ توضیح دهید. ‏8-جرا مرزهای نواحی تغییرمی کنند؟مثالی بیاورید. ‏9- يا مرزهای سیاسی با مرزهای انسانی و طبیعی منطبق است؟ ‎۳

صفحه 70:
کدام مورد. بیانگر نتیجه درستی از متن زیر است؟ «کشورهای واقع در عرض‌های بالا همزمان با راهسازی, تمهيداتى از قبیل ماشین‌های برف‌روب مجهز به 2۳5) برای پاکسازی جاده‌ها داشتذاند.» ا) انسان‌ها برای زندگی و سازگاری با محیط طبیعی: از شیوه‌ها و ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کنند. 1) هر احيه طبیعی در کره زمین به‌طور حتم با دیگر نواحی کنش متقابل اقتصادی و فرهنگی دارد. ۴ اتسان‌ها با پیشرفت در دانش و تولید ابزار و فناوری بر محیطهای طبیعی غلبه کرده و آن را تغییر می‌دهد. ۴) هر حکومتی با تصمیم‌یری‌های سیاسی خاصی نحوة استفاذه از قبليتهاى محيطهاى طبيعى ر| مشخص می‌کند. 3

صفحه 71:
تصویر زیر که معرف «طراحی و مدیریت شهری» در کشور ژاین است. با کدام عبارت قرابت بیشتری دارد؟ () نواحی, با یکدیگر رابطه و کنش متقایل دارند. ۱ ۲ نواحی. به فعالبت‌های انسان‌ها شکل می‌دهند. ۴ در سطح زمین, انسان‌ها نواحی مختلفی را به‌وجود آورده‌ند ۶ نواحی» تحت‌تأثیر تصمیم گیری‌های سیأسی حکومت‌ها هستند. 3

صفحه 72:
موارد «الف» و «ب» در متن زیر با کدام گزینه‌ها مطایقت دارد؟ «الف - امروزه اغلب سکونتگاه‌ها چند نقش دارند و اين نقش‌ها را با هم ایفا می‌کنند. ب - معکن است نقش سکونتگاه‌ها در طول زما کند با تکامل و توسعه یاید.» الف: محدودیت‌های طبیعی موجب شده است. انسان‌ها برای کنترل محیط چاره‌ندیشی کنند. ب: نواحی, تحت‌تأثیر تسمپچزگیری‌هان مانب حکومتها فزازدازند: ۲) الف: نواحی تحت‌تأثیر تصمیم گیری‌های سیاسی حکومت‌ها قرار دارند. ب؛ محدودیت‌های انسان‌ها برای کنترل محیط چاره‌اندیشی کنند. ظبيى موجب كدو ‎ceil‏ ؟) الفة انسان‌ها نواحی مختلفی را پدید می‌آورند یا نواحی طبیعی را تفییر می‌دهند. ب: السان‌ها نواحی مختلفی يديد می‌اورند پا نواحی طبیعی را تفییر می‌دهند. ۴) الفن: مخدودیت‌های طبیمی موجب شده است انسان‌ها برای کنترل محیظ چارهاندیشی کنند. ب: مخدودیت‌های طبیعی موجب شده استه انسان‌ها براق کنترل مخیط چار‌اندیشی ‎Sad‏

صفحه 73:
کدام گزبنه, تغییر وضعیت پوشش گیاهی از «جنگل‌های بارانی استوایی» به سمت «بیابان صحرا» را به‌درستی بیان می‌کند؟ ۱ با افزایش دمای هواء کم کم به مراتع مداری تبدیل می‌شوند. ۲ تابستان بارانی و زمستان خشک» ساوان متراکم را يديد می‌آور. ۲ به‌تدریج با فزا خشکی هواء استپ‌های بیابانی بهوجود می‌آیند. ۲ کاهش بارندگی و افزایش اختلاف دما. علفزارهای کوتاه قد را به‌وجود می‌آورد. 3

صفحه 74:
متن زبر با کدام مورد مطابقت دارد! «در تقسیمات کشوری ابران محدودة طبیعی گل فشان‌ها به شکلی است که در قلعروی اداری دو استاندارقراردارد.» 1( گل‌فشانها در دواستان کرمان و سبستان و بلوچسنان واقع شده‌اند و موقمیت ریاشی کمتری نسبت به ناهمواری‌های مریخی دارند. ۲ کل‌فشان‌ها در دو استان هزفزگان و سیستان و پلوچنتان واقع شده‌اند و راوید بش عنودتری تتبت به اهنواری‌های مريظى رتم ۳) مرزهای سباسی, و اذاری برمبنای تضمیم‌گیری انسان‌ها نعیبن می‌شوند و ممکن است چند استان در یک احیه طبیعی قرار گیرند. ؟) مرزهاى سياسى و ادارى برمبناى تصمي م كيرى انسانها تعيين م شوند و ممكن الست يك ناخيه طبیعی در بیشتر از يك استان قرار كتبرد.

جغرافیا یازدهم ناحیه چیست کنکور و نهایی پاورپوینت بخش اول ده نکته معلمان جهانی از نگاه یونسکو بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی ویژه دبیران خالق بخش سوم جغرافیای پایه یازدهم انسانی درس دوم انسان و ناحیه از صفحه 11تا 18 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات75 : ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری 1 مجله شوق تغییر بیش1 از ده سال 📙 📙 📙 1 2 end محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 ،در سریال معلم دهکده نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی ،که پیش من می آمدند دقیق می شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که .یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش سوم در درس گذشته آموختید که سطح زمین بر مبنای معیارهای طبیعی یا انسانی ناحیه بندی می شود و انسان ها با نواحی ارتباط متقابل برقرارمی کنند .اکن^^ون می خواهیم ببینیم در این ارتباط چه نکات قابل توجهی وجود دارد. متن های 1تا 4را مطالعه کنید .سپس ،فعالیت را انجام دهی^^^^د و درباره پاسخ پرسش ها با هم گفت وگو کنید. نکات قابل توجه ارتباط متقابل انسان و نواحی انسان ها چگونه نواحی مختلفی پدید می آورند و یا نواحی طبیعی را تغییرمی دهند؟ انسان ها در محیط های طبیعی تغییراتی به وجود می آورند .آن ها برای زندگی و بهره برداری از محیط طبیعی از شیوه ها و ابزارهای متفاوتی استفاده می کنند و در نتیجه ،نواحی مختلفی را پدید می آورند یا نواحی طبیعی را تغییر می دهند. بازارهای شناور در بانکوک ،پایتخت تایلند از دیدنی های جالب توج^^^^ه آسیای جنوب شرقی اس^^ت .دس^^ت فروشان درق^^ایق های چ^^وبی روی رودخانه اصلی شهر ،اجن^^اس خ^^ود رابرای فروش عرض^ه می کنن^د .این شیوه خاص فروش ک^^اال ناحی^^ه ای تجاری و گردشگری به وج^^ود آورده است ک^^ه تقریبًا هم^^ه گردش^^گران خارجی از آن بازدید می کنند. مثال1 ^داد ^ک در امت^ در چهل سال اخیر ،با ایجاد کارخانه های بزرگ و کوچ^ محورهای ارتباطی شهر تهران ،نواحی صنعتی پیرامون این شهر ش^^کل گرفته است .به وجود آمدن این نواحی صنعتی ،تهران را به مهم ترین قطب صنایع مصرفی کشور تبدیل کرده اس^^^ت .انسان‌ها‌نواحی‌را‌به د‌. ‌وجود‌می‌آورن ‌ مثال 2 انسان ها چگونه برنواحی طبیعی غلبه یافتند؟ انسان ها با پیشرفت در دانش و تولید ابزار و فناوری بر محیط های طبیعی غلبه کرده و این محیط ها را در اختیار گرفته اند؛ با وجوداین ،محیط ها و ن^^^واحی طبیعی همواره زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. چرا انسان ها باید برای کنترل محیط و شرایط خاص آن چاره اندیشی کنند؟ ^ط و ^ترل محی^ محدودیت ها و موانع محیطی موجب می شود انسان ها برای کن^ شرایط خاص آن چاره اندیشی کنند و به ابداع ابزارهایی بپردازند .در واق^^ع، هر ناحیه شرایط خاصی را به انسان ها ارائه می کند و انسان ها در چارچوب آن شرایط دست به عمل می زنند. مثال: ^ط برای مثال ،مردم نواحی گرم و خشک یا نواحی بسیار سرد ،برای کنترل محی^ از روش های متفاوتی استفاده می کنند یا اح^^داث راه آهن در کش^^وری ک^^ه نواحی مرتفع و کوهستانی دارد ،دشوارتر و پرهزینه تر از کشوری است که بیشتر زمین های آن پست وجلگه ای هستند. مثال :تصویرها را مشاهده کنید. آیا نواحی(انسانی) بایکدیگررابطه و کنش متقابل دارند؟ هر ناحیه کره زمین(بیشترنواحی انسانی) با دیگر نواحی مبادالت اقتصادی ،فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی دارد .نواحی بر روی یکدیگر ت^^أثیر می گذارند. امروزه همه نواحی و حتی دورافتاده ترین آن ها به ویژه از نظر اقتصادی ،تحت تأثیر یکدیگرند. تاثیرحکومت هابرنواحی چه عواملی برنواحی تاثیرمی گذارند؟ آیا فقط روابط معمول انسان ها و محی^^ط طبیعی برن^^واحی ت^^اثیر می گذارند؟ نواحی فقط تحت تأثیر روابط معمول انسان ها و محیط طبیعی نیستند بلکه حکومت ها و تصمیم گیری های سیاسی نیز به شدت بر ن^^واحی ت^^أثیر می گذارند. مثال هایی درمورد تاثیرحکومت ها برنواحی: برای مثال ،برنامه ریزی یا تصمیم های ی^^ک دولت ب^^رای ایجاد ناحی^^ه ^ه، ^ک ناحی^ گردشگری و پارک های ملی یا صنعتی ،توسعه کشاورزی در ی^ انتقال اجباری ساکنان یک ناحیه به ناحیه دیگر ،وقوع جنگ بین حک^^ومت ها و نظایر آن. نتیجه تاثیرحکومت ها برنواحی چیست؟ موجب حفظ ،تغییر یا تخریب نواحی طبیعی و انسانی می شود. مثال موردی درمورد تاثیرحکومت ها برنواحی : ساخت جزیره های مصنوعی در آب های خلیج فارس توسط کشورامارات متحده عربی مهم ترین کاربری های جزیره های مصنوعی خلیج فارس: دولت امارات متحده عربی با ساختن جزیره های مص^^^نوعی در آب های خلیج فارس ،نواحی جدیدی در منطقه ایجاد کرده اس^^ت .ک^^اربری این جزایر مسکونی ،تفریحی و تجاری است و ویالها و آپارتمان های ل^^وکس، امکانات تفریحی و بازار و هتل در این جزایر مصنوعی در حال اح^^^داث است . پیامدهای ساخت جزیره های مصنوعی درخلیج فارس: برای ساختن این جزایر ،مقدار زیادی سنگ و خاک از بستر خلیج ف^^ارس باال کشیده می شود .این خاکبرداری و گل آلوده شدن وسیع آب به ب^^وم ^ت. سازگان (اکوسیستم) دریایی و آب سنگهای مرجانی آسیب رسانده اس^ ^امطلوبی ^یار ن^ صاحب نظران معتقدند که ساختن این جزایرپیامدهای بس^ برای محیط زیست خلیج فارس دارد. علل تخریب ناحیه مسلمان نشین میانمار در چند سال اخیر ،کشتار صدها تن از مردم مسلمان و مظلوم میانمار (برمه) و به آتش کشیده شدن خانه های آنها به دست ^ه ^ات را علی^ یک فرقه بودایی افراطی موج وسیعی از اعتراض^ اقدامات حکومت این کشور برانگیخته است. دولت میانمار مسلمانان را شهروند این کشور نمی داند و ب^^ه همین دلیل ،ساختن مسجد را نیز ممنوع کرده است .در نتیجه پاک سازی قومی دولت میانمار ،صدها نفر ازمردم ناحی^^^^ه مسلمان نشین این کشور به مرزهای بنگالدش مهاجرت کرده و ^لمان ^ه مس^ ^ه ،ناحی^ درخواست پناهندگی نموده اند .در نتیج^ نشین میانمار تخریب شده است. تلخ‌ترین عکس از نسل‌کشی در میامنار /پایان یک رویا برای کودک مسلامن میامنار الف)انسان ها نواحی انسانی را دربسترمحیط طبیعی ایجاد می کنند.مثال ناحیه صنعتی بین تهران و کرج . ب)فضای جغرافیایی بر چگ......ونگی فعالیت های انسان اثردارد.مثال درایران به دلی..ل گس..ترش بیابان ها در آین..ده می ت..وان از انرژی خورشیدی ،برق تولید کرد و حتی بتوان برق به دیگرکشورها صادرکرد ولی این امکان برای کشورهای اروپایی امکان پذیرنیست. الف) مثال اول:بین ایران و زاپن ارتباط اقتصادی نزدیکی وجوددارد و ایران نفت خودرا ب..ه این کشورصادرمی کند. مثال دوم:درپیمان کیوتو کشورهای عضوپیمانی را امضا کرده اند و برای جلوگ..یری از ورود گازهای گلخانه ای باید تالش کنند. مثال سوم:بین کشورهای اتحادیه اروپا با دیگرکشورهای نفت خیزارتباط وجوددارد و این کشورها روزانه بیش از یک میلیارد دالربرای واردات نفت وگاز هزینه می کنند. ب)در گذشته های دور نواحی از نظر اقتصادی با یکدیگر در ارتباط بوده اند ولی ن..وع روابط با زمان امروزی بسیار متفاوت بوده است. پ)کنش متقابل ووابستگی نواحی درجهان امروز به دلیل گسترش ارتباطات وافزایش نیازها ی انسان بیشترشده است. ب)درگذشته های دور نواحی اقتصادی با یکدیگر مانند امروز درارتباط نبودند به دلیل ضعیف بودن ارتباطات بین نواحی. تخریب ناحیه جنگل های بارانی آمازون تاثیرات زیادی بردیگرنواحی دارد.یکی از پیامدهای تخریب این جنگ..ل ها افزایش دمای کره زمین است. احداث راه آهن درافغانستان ونپال به دلیل کوهستانی بودن این دوکشورکاربسیارمشکلی اس...ت ولی درآلمان و فرانسه به دلیل آن که بیشتروسعتشان سرزمین های هموار می باشند احداث راه آهن کارآسان تری است. حکومت ها و تصمیم گیری های سیاسی به شدت بر نواحی تأثیر می گذارند.تصمیم گیری حک..ومت ها م..وجب حفظ ،تغییر یا تخریب نواحی طبیعی و انسانی می شود.مثال احداث سد های متعدد توسط دولت درایران درط..ول چنددهه اخیرموجب ایجاد مشکالت فراوانی شده است ویا احداث صنایع فوالد درداخل کش..ور م..وجب خش..ک شدن رودها و دریاچه ها و تاالب ها شده اند واین فعالیت ها موجب تخریب نواحی طبیعی شده اند. کانون ناحیه تعریف کانون ناحیه: هر ناحیه جغرافیایی دارای کانون یا مرکزی است که بیشترین عوامل وحدت و همگونی در آن وج^^ود دارند. هرچه از کانون یک ناحیه جغرافیایی دور می شویم چه تغییراتی در ناحیه دیده می شود؟ معموًال هرچه از کانون یک ناحیه جغرافیایی دور می شویم و به طرف مرزهای آن حرکت می کنیم ،ب^^ه تدریج از عوامل همگونی آن ناحیه کاسته می شود و سرانجام ،این عوامل ناپدید می گردند. مثال هایی درمورد کانون ناحیه: ^انون ^ه از این ک^ برای مثال ،در کانون یک ناحیه صنعتی تجمع زیاد کارخانه ها مشاهده می شود .هرچ^ دور و به مرزهای ناحیه مجاور نزدیک ترشویم ،از تمرکز و تعداد کارگاه ها و کارخان^^ه ها کاس^^ته می شود؛ تا این که سرانجام در ناحیه مجاور ،دیگر اثری از آنها نمی بینیم. یک مثال دیگر در این مورد ،نواحی زیست بوم هاست .ساوان یک ناحیه انتقالی بین جنگل های بارانی ^زرگ ( )Saharaپیش می رویم، ^حرای ب^ ^مت ص^ استوایی و «صحرای بزرگ افریقا»ست .هرچه به س^ بارندگی کمتر و علف های ساوان کوتاه تر و تنک تر می ش^^وند و کم کم ب^^ه مرات^^ع م^^داری ،ک^^ه از علفزارهای کوتاه قد تشکیل شده است ،تبدیل می گردند .این مراتع در حاشیه صحرا به علت خشکی هوا به استپ های بیابانی تبدیل می شوند. به نقشه روبه رو توجه کنید .بخش هاشورزده ،ناحیه ای انتق^^الی را در امتداد دو ناحیهِ زبانی انگلیسی و اسپانیایی در مجاورت مرز ایاالت متحده امریکا و مکزیک نشان می دهد .دراین بخش هر دو زبان انگلیسی و اسپانیایی رواج دارد. مرزهای ناحیه تعیین دقیق کدام مرزهای نواحی دشوارتراست؟ تعیین‌دقیق‌مرزهای‌نواحی‌دشوار‌است .البته در نواحی انسانی مانند ن^^^واحی زبانی و قومی ،تعیین مرز نواحی دشوارتر از نواحی طبیعی مثل نواحی خاک یا زیس^^ت ب^^وم هاست .چرا؟ مقایسه قلمرو ووسعت نواحی: قلمر ‌وو‌وسعت‌نواحی‌،متفاوت‌است .گاه یک ناحیه بخشی از یک روستا ،یک شهر یا استان یا یک کشور است و گاه چندکشور و قاره را دربرمی گیرد و مقیاس جهانی دارد. علل تغییرمرزهای نواحی: مرزهای‌نواحی‌قابل‌تغییرند .در اثر فعالیت های انسانی یا عوامل طبیعی ممکن اس^^^ت ویژگی های خاص یک ناحیه از بین برود ووسعت آن کم یا زیاد ش^^ود؛ ب^^رای مث^^ال، مهاجرت روستاییان از یک ناحیه یا وقوع خشکسالی ،وسعت یک ناحی^^ه کش^^اورزی را کاهش می دهد یا ممکن است به کلی آن ناحیه را به ناحیه ای غیرکش^^اورزی تب^^دیل کند. چرامرزهای سیاسی واداری بانواحی طبیعی وانسانی منطبق نیست؟چرا؟ ^تند. ^ق نیس^ مرزهای سیاسی و اداری معموًال بر مرزهای نواحی طبیعی و انسانی منطب^ زیرامرزهای سیاسی و اداری برمبنای انتخاب و تصمیم گیری انسان ها تعیین می شوند. در این مرزبندی ،گاهی یک ناحیه آب و هوایی ،ناحیه زبانی و قومی و نظ^^ایر آن بین چند استان یا حتی چند کشور قرار می گیرد. الف)این سه استان به وسیله مرزهای داخلی(مرزاستان ها) ازهم جدا شده اند. ب)بیابان لوت درهرسه استان قرار دارد. الف)این دوکشوربه وسیله مرزهای بین المللی ازهم جدا شده اند. ب)ناحیه انسانی پشتون ها درهردو کشور افغانستان وپاکستان قرار دارند. خیر شما با مطالعه این فصل ،به وجود ن^^واحی طبیعی ،ن^^واحی انسانی و نواحی سیاسی در سطح زمین پی بردید. اهمیت نواحی کره زمین: نواحی طبیعی در سراسر کره زمین گسترده ش^^ده ان^^د .این نواحی دارای ویژگی های طبیعی هستند و بس^^تر زن^^دگی و فعالیت های انسان محسوب می شوند .جوامع انسانی ب^^^رای ادامه حیات به نواحی طبیعی وابسته اند. نواحی انسانی شامل کدام نواحی است ودرچه بستری ش^^کل می گیرد ؟ نواحی انسانی شامل نواحی جمعیتی ،فرهنگی ،اقتصادی و... در بستر نواحی طبیعی شکل می گیرند و به وجود می آیند. امروزه نواحی طبیعی و انسانی چگونه اداره می شوند؟ به طورکلی ،امروزه همه نواحی طبیعی یا انسانی جهان تحت مدیریت نهادهای سیاسی یا اداری قرار دارند؛ برای مث^^ال ،نهادهایی مانن^^د شوراها ،شهرداری ها ،بخش داری ها ،استان داری ها ،سازمان ها و باالخره حکومت ها ،مدیریت این نواحی را به دست گرفته اند و درباره آنها تصمیم گیری می کنند و سیاست ها وخط مشی هایی را به کار می بندند. چرا شهرهاواستان ها و کشورها نواحی سیاسی هستند؟ شهرها ،استان ها وکشورها نواحی سیاسی محسوب می شوند؛ زیرا یک نهاد آنها رااداره و مدیریت می کند .این نواحی با مرزهای قراردادی از نواحی مجاور ،متمایز می شوند. .شکل را توضیح دهید بستگی به معیار انتخ..اب ش..ده می باش..د.اگرمعیارهای طبیعی انتخاب کنیم قاره ها ناحیه محسوب نمی شوند.قاره ها یکپارچ..ه نیستند و ازنظراقلیم وخاک و ویزگی های انسانی دارای وح..دت و همگونی نسبی نمی باش...ند.ولی براساس بعض...ی ازمعیارهای اقتصادی می توان آنها را ناحیه به حساب آورد.مثال آفریقا به دلیل عقب ماندگی اقتصادی که درهمه قاره تقریبا مشاهد می شود می توان یک ناحیه عقب مانده به حساب آورد. باتوج...ه ب...ه نقش...ه متوج...ه می ش...ویم ک...ه س...وییس دربین جهارکشورآلمان(شمال سوییس) ،فرانسه (درغرب س....وییس) ،ایتالیا (درجن...وب س...وییس) و رومانی (درشرق س...وییس) قرار دارد و این چهارکشوردارای زبان های آلمانی،فرانس....وی،ایتالیایی و رومانش می باش....ند و کشورس....وییس کش....ورکوچکی اس....ت دربین این جهارکشوروباتوجه به موقعیت جغرافیایی چهارکشورهمسایه س...وییس درشمال ومرکز کشورسوییس،زبان آلمانی و درعرب،زبان فرانس...وی و درجنوب ،زبان ایتالیایی و درشرق ،زبان رومانیایی وچوددارد. وسعت نواحی باهم بسیارمتفاوت هستند.بعض..ی از ن..واحی پهناورن..د و بعض..ی از ن..واحی وس..عت کمی دارند.مثال ناحیه بارشی داخلی بسیاروسیع تراز ناحیه بارشی هزر غربی است. مرزها هم بسیارباهم متفاوتند.بعض...ی از مرزها ،مرزهای انسانی هس...تند مانن...د مرز ق...ومیت ها در افغانستان،مرز نواحی زبانی در سوییس ،مرزنواحی صنعتی در اروپا ومرز نواحی دینی درهن..دو بعض..ی از مرزها ،مرزهای طبیعی هستند مانند مرز زیست بوم جنگل های تایگا و جنگ...ل های اس...توایی ،مرزبین انواع خاک درکانادا و مرزنواحی بارشی درایران نمونه اول:مرزصحرای بزرگ آفریقا بانواحی سیاسی منطبق نیست و در بیش از 10کشورآفریقای شمالی قراردارد. نمونه دوم:مرزجنگل های استوایی با نواحی سیاسی منطبق نیست و این جنگل ها درکش..ورهایی مانن..د برزیل و اندونزی و کنگو قرار دارند. نمونه سوم:مرزنواحی قوم پشتون که دردوکشورافغانستان و پاکستان قرار دارد. نموه چهارم:مرزبیابان لوت با مرز استان ها منطبق نیست و دراستان های خراسان جن.....وبی وکرمان و سیستان وبلوچستان قرار دارند. - 1نکات قابل توجه ارتباط متقابل انسان و نواحی را بنویسید. -2انس! !!ان ه! !!ا چگون! !!ه ن! !!واحی مختلفی پدی! !!د می آورن! !!د و ی! !!ا ن! !!واحی طبیعی را تغییرمی دهند؟ - 3علت گردشگران زیادی از بازارشناوربانکوک دیدن می کنند؟ -4چ!!را ته!!ران ب!!ه مهم ت!!رین قطب ص!!نایع مرصفی کش!!ور تب!!دیل ش!!ده است؟ - 5چگونه نواحی به فعالیت های انسان شکل می دهند؟ - 6انسان ها چگونه برنواحی طبیعی غلبه یافتند؟ -7چ !!را انس !!ان ه !!ا بای !!د ب !!رای کن !!رتل محی !!ط و رشایط خ !!اص آن چ !!اره اندیشی کنند؟ -8ه!!ر ناحی!!ه ک!!ره زمین ب!!ا دیگ!!ر ن!!واحی درچ!!ه زمین!!ه ه!!ایی ب!!اهم ارتب!!اط دارند؟ -9تاثیرحکومت هابرنواحی را بنویسید.با مثال - 11علل تخریب ناحیه مسلامن نشین میامنار چیست؟ -12کانون ناحیه را تعریف کنید. -13اگ !!راز ک !!انون ی !!ک ناحی !!ه جغرافی !!ایی دور می ش !!ویم چ !!ه تغی !!یراتی مشاهد می شود؟ -14ناحیه انتقالی بین جنگل های ب!!ارانی اس!!توایی و «ص!!حرای ب!!زرگ افریقا» چه نام دارد؟ -15م!!رزبین ای!!االت متح!!ده امریک!!ا و مکزی!!ک ناحی!!ه انتق!!الی ک!!دام زب!!ان هاست؟ -16تعیین دقیق کدام مرزهای نواحی دشوارتراست؟ -17قلم !!رو ووس !!عت ن !!واحی کوچ !!ک اس !!ت ی !!ا بس !!یارپهناور؟توض !!یح دهید. -18چرا مرزهای نواحی تغییرمی کنند؟مثالی بیاورید. - 19آیا مرزهای سیاسی با مرزهای انسانی و طبیعی منطبق است؟ 3 3 3 3 4
49,000 تومان