پاورپوینت
ادبیات و زبان

پاسخ سوالات درس اول فارسی یازدهم نیکی کارگاه متن‌پژوهی درس اول ص 14 و15 قلمرو زبانی ص14 و15

آموزش جادویی ادبیات فارسی پاسخ سوالات درس اول فارسی یازدهم نیکی کارگاه متن‌پژوهی درس اول ص 14 و15 قلمرو زبانی ص14 و15 یادگیری عمیق وپایدار در60 ثانیه آموزش جادویی ادبیات فارسی وتجارب معلمی تعداد اسلاید: 17 با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
آموزش جادویی ادبیات فارسی مفهوم پیوندهای وابسته ساز و همپایه ساز باسخ تمرين درس اول فارسى يازدهم یادگیری عمیق وپایدار در۶۰ ثانیه آموزش جادویی ادبیات فارسی وتجارب معلمی تعداد اسلاید: ۱۷ 0 1 1

صفحه 2:
ZR RNY YD SS ‏ا‎ LOFT EM ل ال )> جواب تمرين درس ‎١‏ فارسى يازدهم (یکی روبهی دید بی دست و پای): از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط - .نمونه های مناسب بیابید :پیوند همپایه ساز یقین مرد را دیده بیننده کرد* شد و تکیه بر آفریننده کرد * .او رفت و او تکیه بر آفریننده کرد نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست*

صفحه 3:
جواب تمرین درس | فارسی یازدهم (یکی روبهی دید بی دست و پای): :پیوند وابسته ساز - دگر روز باز اتفاق اوفتاد* که روزی رسان قوت روزش بداد * جمله دگر روز باز اتفاق افتاد جمله هسته و جمله روزی .رسان قوت روزش بداد جمله وابسته است چو صبرش نماند از ضعیفی و هوش* ز دیوار محرابش آمد به گوش* جمله از دیوار محراب به گوشش آمد جمله هسته و | صبرش نماند از ضعیفی و خوش جمله وابسته است

صفحه 4:
از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط نمونه های پیوند همپایه ساز: فلانی حالا سر میز است و بعد خودش تلفن خواهد کرد از من همه اصرار بوذ و از مصطفی انکار پیوند وابسته ساز: خاطر جمع باشید که از عهده برخواهم آمد اکر سرم را از تنم جدا کنید؛ یک لقمه هم ديكر

صفحه 5:
مفهوم پیوندهای وابسته ساز و همپایه ساز ۱ ی جمله مركب از دو جمله هسته و وابسته 0111011111111 100 ‎dimly Aloo‏ ا ل

صفحه 6:
در جملات مر کب» حمله هسته و حمله وابسته از طریق حرف ربط با پیوندهای وابسته ساز به هم مرتبط می‌شوند.

صفحه 7:
جملات ساده نیز گاهی با پیوندهایی به هم مرتبط می‌شوند که پیوندهای هم‌پایه ساز هستند و جملات را به هم وابسته نمی‌کنند و جملات بین این پیوندها با هم یکسان هستند. پس؛ * حروف ربط با پیوندها دو کونه هستند:

صفحه 8:
7 ae ‏الف-‎ (كهء جونء تاء اگر» زیرا» همین که گرجه با اینکه» وقتی که هنگامی که) ‎i‏ aly gear ean asi ‏ان‎

صفحه 9:
مثال: ‎)١‏ همة حضّار يك صدا تصديق كردند كه تخلصى بس به جاست. ‏ | جملة بايه يا هسته: همه حضَّار يى صدا تصديق كردند.

صفحه 10:
مركب) جملة فق نمى شوى ناهسته: موم 3 استه ساز: تا (وقتی ۲ ]ند جملة بيرو د ‎Ng‏ درس نخوانی. 1 ی

صفحه 11:
اندهای 0 ‎«Gy‏ ‎il:‏ 5-0 ‎sa :‏ لی بالقوه ره دارند: كاهى از ج شد جشنى -قرار 55 يا شو شود . شهر 2 ‎eae‏ ‏ا شهر به با : 0 ‎oa en‏ 5 قرار 1

صفحه 12:
th لون فاق ‎jain‏ ‏(و2 ياء اماء ولى) بين دو جملة هميايه و مستقل به کار می‌روند. مثال: رتبه هاى بالارا وعده بكير و مابقى را نقدا خط

صفحه 13:
اول فط بين دو جمله قرار می‌گیرند اما دسته دوم پیوندهایی هستند که هم ابتدای اولین جمله می‌ایند و هم پیش از جمله دوم. پیوندهایی مثل: (هم...هم...)- (چه... چه...)- .. ه...) - (خواه... خواه...) -

صفحه 14:
| اوهمدرس مىخواند هم كار مىكند | 10 7 اونه تنهادرس مىخواند بلكه كار هم له ‎sei‏ مى كند

صفحه 15:
** نکته: جمله های که بین آن‌ها پیوندهای هم‌پایه ساز ‎cages‏ ‏درمستقل بودن» پایه بودن يا پیرو بودن یکسان هستند؟ یعنی: اکر جمله اول مستقل باشد و جمله بعدی با آن همپایه شود آن هم مستقل است. اگر جمله اول پایه باشد؛ جمله دوم هم یه است و اكرجمله اول يبرو باشد جمله دوم نيزء يبرو است فموفه: من درس می‌خوانم و او کار می‌کند.

صفحه 16:
درست همانند میکل آنژ ۳ که فکر می کرد درون هر قطعه سنک مرمر» کالبد فرشته ای محبوس شده است ۰ من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز » کود کی باهوش محبوس شده است. اکالینز _ برگرفته از کتاب توانمندی ها نمان

صفحه 17:
2 3

جواب تمرین درس ۱فارسی یازدهم (یکی روبهی دید بی دست و پای): از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط – .نمونه های مناسب بیابید :پیوند همپایه ساز یقین مرد را دیده بیننده کرد• شد و تکیه بر آفریننده کرد • .او رفت و او تکیه بر آفریننده کرد نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست• 1 جواب تمرین درس ۱فارسی یازدهم (یکی روبهی دید بی دست و پای): :پیوند وابسته ساز – دگر روز باز اتفاق اوفتاد• که روزی رسان قوت روزش بداد • جمله دگر روز باز اتفاق افتاد جمله هسته و جمله روزی .رسان قوت روزش بداد جمله وابسته است چو صبرش نماند از ضعیفی و هوش• ز دیوار محرابش آمد به گوش• جمله از دیوار محراب به گوشش آمد جمله هسته و صبرش نماند از ضعیفی و خوش جمله وابسته است 2 جواب تمرین درس شانزدهم فارسی دوازدهم )ک@بابغ@از( از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط نمونه های مناسب بیابید. پیوند همپایه ساز: فالنی حاال سر میز است و بعد خودش تلفن خواهد کرد از من همه اصرار بود و از مصطفی انکار پیوند وابسته ساز: خاطر جمع باشید که از عهده برخواهم آمد اگر سرم را از تنم جدا کنید ،یک لقمه هم دیگر نمی‌توانم بخورم. 3 مفهوم پیوندهای وابسته ساز و همپایه ساز جمله مستقل می‌تواند جمله ساده باشد یا جمله مرکب. جمله مرکب از دو جمله هسته و وابسته تشکیل شده است که جمله هسته بدون جمله وابسته معنی کامل نمی‌دهد. 1 در جمالت مرکب، جمله هسته و جمله وابسته از طریق حرف ربط یا پیوندهای وابسته ساز به هم مرتبط می‌شوند. 2 جمالت ساده نیز گاهی با پیوندهایی به هم مرتبط می‌شوند که پیوندهای هم‌پایه ساز هستند و جمالت را به هم وابسته نمی‌کنند و جمالت بین این پیوندها با هم یکسان هستند .پس؛ حروف ربط یا پیوندها دو گونه هستند: 2 الف -پیوندهای وابسته ساز (که ،چون ،تا ،اگر ،زیرا ،همین که ،گرچه ،با اینکه ،وقتی که ،هنگامی که) این پیوندها همراه با جمله های وابسته به کار می‌روند. 3 مثال: حضار یک صدا تصدیق کردند که تخلصی بس به جاست. )۱همۀ ّ حضار یک صدا تصدیق کردند. جملۀ پایه یا هسته :همۀ ّ جملۀ پیرو یا وابسته ساز :که تخلّصی بس به جاست 4 )۲تا درس نخوانی ،موفق نمی‌شوی( .جمله مستقل مرکب) ‏Kسته :موفق نمی‌شوی جملۀ پایه یا ه جملۀ پیرو یا وابسته ساز :تا (وقتی که) درس نخوانی. 5 ** نکته :پیوندهای پرکاربرد مانند «که »و «تا» گاهی از جمله حذف می‌شوند ولی بالقوه وجود دارند: قرار شد جشنی عظیم در شهر به پا شود = قرار شد تا جشنی عظیم در شهر به پا شود . 6 ب) پیوندهای همپایه ساز (و ،یا ،اما ،ولی) بین دو جملۀ همپایه و مستقل به کار می‌روند. مثال: رتبه های باال را وعده بگیر و مابقی را نقدا خط بکش. 7 ** نکته :پیوندهای هم‌پایه ساز دو نوع هستند .دسته اول فقط بین دو جمله قرار می‌گیرند اما دسته دوم پیوندهایی هستند که هم ابتدای اولین جمله می‌ایند و هم پیش از جمله دوم. پیوندهایی مثل( :هم…هم…)( -چه… چه…)- (یا…یا…) (-نه… نه…) – (خواه… خواه…) - (نه تنها… بلکه…) 8 مثال: او هم درس می‌خواند هم کار می‌کند او نه تنها درس می‌خواند بلکه کار هم می‌کند 9 ** نکته :جمله های که بین آن‌ها پیوندهای هم‌پایه ساز بیاید، درمستقل بودن ،پایه بودن یا پیرو بودن یکسان هستند؛ یعنی: اگر جمله اول مستقل باشد و جمله بعدی با آن هم‌پایه شود ،آن هم مستقل است. اگر جمله اول پایه باشد؛ جمله دوم هم ،پایه است و اگرجمله اول پیرو باشد جمله دوم نیز،پیرو است نمونه: من درس می‌خوانم و او کار می‌کند. اگر او درس بخواند من کار می‌کنم و به او کمک می‌کنم. 1 0 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 11

29,500 تومان