صفحه 1:
آموزش جادویی ادبیات فارسی
مفهوم پیوندهای وابسته ساز
و همپایه ساز
باسخ تمرين درس اول فارسى يازدهم
یادگیری عمیق وپایدار در۶۰ ثانیه
آموزش جادویی ادبیات فارسی وتجارب معلمی
تعداد اسلاید: ۱۷ 0
1
1
صفحه 2:
ZR RNY YD SS
ا LOFT EM
ل
ال
)> جواب تمرين درس ١ فارسى يازدهم
(یکی روبهی دید بی دست و پای):
از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط -
.نمونه های مناسب بیابید
:پیوند همپایه ساز
یقین مرد را دیده بیننده کرد*
شد و تکیه بر آفریننده کرد *
.او رفت و او تکیه بر آفریننده کرد
نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست*
صفحه 3:
جواب تمرین درس | فارسی یازدهم
(یکی روبهی دید بی دست و پای):
:پیوند وابسته ساز -
دگر روز باز اتفاق اوفتاد*
که روزی رسان قوت روزش بداد *
جمله دگر روز باز اتفاق افتاد جمله هسته و جمله روزی
.رسان قوت روزش بداد جمله وابسته است
چو صبرش نماند از ضعیفی و هوش*
ز دیوار محرابش آمد به گوش*
جمله از دیوار محراب به گوشش آمد جمله هسته و
| صبرش نماند از ضعیفی و خوش جمله وابسته است
صفحه 4:
از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط نمونه های
پیوند همپایه ساز:
فلانی حالا سر میز است و بعد خودش تلفن خواهد کرد
از من همه اصرار بوذ و از مصطفی انکار
پیوند وابسته ساز:
خاطر جمع باشید که از عهده برخواهم آمد
اکر سرم را از تنم جدا کنید؛ یک لقمه هم ديكر
صفحه 5:
مفهوم پیوندهای وابسته ساز و همپایه ساز
۱
ی
جمله مركب از دو جمله هسته و وابسته
0111011111111 100
dimly Aloo ا ل
صفحه 6:
در جملات مر کب»
حمله هسته و حمله وابسته از
طریق حرف ربط با پیوندهای
وابسته ساز به هم مرتبط
میشوند.
صفحه 7:
جملات ساده نیز گاهی با پیوندهایی به هم مرتبط
میشوند
که پیوندهای همپایه ساز هستند
و جملات را به هم وابسته نمیکنند و جملات بین این
پیوندها با هم یکسان هستند. پس؛
*
حروف ربط با پیوندها دو کونه هستند:
صفحه 8:
7 ae الف-
(كهء جونء تاء اگر» زیرا» همین که گرجه با
اینکه» وقتی که هنگامی که) i
aly gear ean asi ان
صفحه 9:
مثال:
)١ همة حضّار يك صدا تصديق كردند كه تخلصى بس به جاست. |
جملة بايه يا هسته: همه حضَّار يى صدا تصديق كردند.
صفحه 10:
مركب)
جملة فق نمى شوى
ناهسته: موم 3
استه ساز: تا (وقتی
۲ ]ند جملة بيرو د Ng
درس نخوانی. 1
ی
صفحه 11:
اندهای 0 «Gy
il: 5-0
sa : لی بالقوه
ره دارند:
كاهى از ج
شد
جشنى -قرار
55
يا شو
شود .
شهر 2 eae
ا شهر به با
: 0
oa en 5
قرار 1
صفحه 12:
th
لون فاق jain
(و2 ياء اماء ولى) بين دو جملة هميايه و مستقل به
کار میروند.
مثال:
رتبه هاى بالارا وعده بكير و مابقى را نقدا خط
صفحه 13:
اول فط بين دو جمله قرار میگیرند اما دسته دوم
پیوندهایی هستند که هم ابتدای اولین جمله میایند
و هم پیش از جمله دوم.
پیوندهایی مثل: (هم...هم...)- (چه... چه...)-
.. ه...) - (خواه... خواه...) -
صفحه 14:
| اوهمدرس مىخواند هم كار مىكند | 10
7 اونه تنهادرس مىخواند بلكه كار هم له
sei مى كند
صفحه 15:
** نکته: جمله های که بین آنها پیوندهای همپایه ساز cages
درمستقل بودن» پایه بودن يا پیرو بودن یکسان هستند؟ یعنی:
اکر جمله اول مستقل باشد و جمله بعدی با آن همپایه شود آن هم
مستقل است.
اگر جمله اول پایه باشد؛ جمله دوم هم یه است
و اكرجمله اول يبرو باشد جمله دوم نيزء يبرو است
فموفه:
من درس میخوانم و او کار میکند.
صفحه 16:
درست همانند میکل آنژ ۳
که فکر می کرد درون هر قطعه سنک مرمر» کالبد فرشته ای
محبوس شده است ۰
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کود کی باهوش محبوس
شده است.
اکالینز
_ برگرفته از کتاب توانمندی ها نمان
صفحه 17:
2
3
جواب تمرین درس ۱فارسی یازدهم
(یکی روبهی دید بی دست و پای):
از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط –
.نمونه های مناسب بیابید
:پیوند همپایه ساز
یقین مرد را دیده بیننده کرد•
شد و تکیه بر آفریننده کرد •
.او رفت و او تکیه بر آفریننده کرد
نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست•
1
جواب تمرین درس ۱فارسی یازدهم
(یکی روبهی دید بی دست و پای):
:پیوند وابسته ساز –
دگر روز باز اتفاق اوفتاد•
که روزی رسان قوت روزش بداد •
جمله دگر روز باز اتفاق افتاد جمله هسته و جمله روزی
.رسان قوت روزش بداد جمله وابسته است
چو صبرش نماند از ضعیفی و هوش•
ز دیوار محرابش آمد به گوش•
جمله از دیوار محراب به گوشش آمد جمله هسته و
صبرش نماند از ضعیفی و خوش جمله وابسته است
2
جواب تمرین درس شانزدهم فارسی دوازدهم
)ک@بابغ@از(
از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط نمونه های
مناسب بیابید.
پیوند همپایه ساز:
فالنی حاال سر میز است و بعد خودش تلفن خواهد کرد
از من همه اصرار بود و از مصطفی انکار
پیوند وابسته ساز:
خاطر جمع باشید که از عهده برخواهم آمد
اگر سرم را از تنم جدا کنید ،یک لقمه هم دیگر
نمیتوانم بخورم.
3
مفهوم پیوندهای وابسته ساز و همپایه ساز
جمله مستقل میتواند جمله ساده باشد یا
جمله مرکب.
جمله مرکب از دو جمله هسته و وابسته
تشکیل شده است که جمله هسته بدون
جمله وابسته معنی کامل نمیدهد.
1
در جمالت مرکب،
جمله هسته و جمله وابسته از
طریق حرف ربط یا پیوندهای
وابسته ساز به هم مرتبط
میشوند.
2
جمالت ساده نیز گاهی با پیوندهایی به هم مرتبط
میشوند
که پیوندهای همپایه ساز هستند
و جمالت را به هم وابسته نمیکنند و جمالت بین این
پیوندها با هم یکسان هستند .پس؛
حروف ربط یا پیوندها دو گونه هستند:
2
الف -پیوندهای وابسته ساز
(که ،چون ،تا ،اگر ،زیرا ،همین که ،گرچه ،با
اینکه ،وقتی که ،هنگامی که)
این پیوندها همراه با جمله های وابسته به کار
میروند.
3
مثال:
حضار یک صدا تصدیق کردند که تخلصی بس به جاست.
)۱همۀ ّ
حضار یک صدا تصدیق کردند.
جملۀ پایه یا هسته :همۀ ّ
جملۀ پیرو یا وابسته ساز :که تخلّصی بس به جاست
4
)۲تا درس نخوانی ،موفق نمیشوی( .جمله مستقل
مرکب)
Kسته :موفق نمیشوی
جملۀ پایه یا ه
جملۀ پیرو یا وابسته ساز :تا (وقتی که)
درس نخوانی.
5
** نکته :پیوندهای پرکاربرد مانند «که »و «تا»
گاهی از جمله حذف میشوند ولی بالقوه وجود
دارند:
قرار شد جشنی عظیم در شهر به پا شود = قرار شد
تا جشنی عظیم در شهر به پا شود .
6
ب) پیوندهای همپایه ساز
(و ،یا ،اما ،ولی) بین دو جملۀ همپایه و مستقل به
کار میروند.
مثال:
رتبه های باال را وعده بگیر و مابقی را نقدا خط
بکش.
7
** نکته :پیوندهای همپایه ساز دو نوع هستند .دسته
اول فقط بین دو جمله قرار میگیرند اما دسته دوم
پیوندهایی هستند که هم ابتدای اولین جمله میایند
و هم پیش از جمله دوم.
پیوندهایی مثل( :هم…هم…)( -چه… چه…)-
(یا…یا…) (-نه… نه…) – (خواه… خواه…) -
(نه تنها… بلکه…)
8
مثال:
او هم درس میخواند هم کار میکند
او نه تنها درس میخواند بلکه کار هم
میکند
9
** نکته :جمله های که بین آنها پیوندهای همپایه ساز بیاید،
درمستقل بودن ،پایه بودن یا پیرو بودن یکسان هستند؛ یعنی:
اگر جمله اول مستقل باشد و جمله بعدی با آن همپایه شود ،آن هم
مستقل است.
اگر جمله اول پایه باشد؛ جمله دوم هم ،پایه است
و اگرجمله اول پیرو باشد جمله دوم نیز،پیرو است
نمونه:
من درس میخوانم و او کار میکند.
اگر او درس بخواند من کار میکنم و به او کمک میکنم.
1
0
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ،
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
11