ورد
مهارت‌های شخصیمنابع انسانی و مشاغلروانشناسی و روانپزشکی

دانلود فایلword (ITQ) پرسشنامه تمايلات غرق شدن نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات:8

توضیحات دانلود فایلword (ITQ) پرسشنامه تمايلات غرق شدن نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات:8 پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ) پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ) توسط ويتمر و سينگر (1998) ارائه شد و به بررسي توانايي فرد در درگيرشدن و مشاركت در تجارب روزانه مي¬پردازد و به فناوري نيز بستگي ندارد (مانيا و چالمرز، 2001). ITQ از سه خرده مقياس تشكيل شده است: بازي: در گويه هاي مقياس بازي ITQ از آزمودنيها پرسيده مي¬شود تا چه حد به بازيهاي رايانه¬اي مي-پردازند و تا چه حد در اين بازيها غرق مي¬شوند و احساس مي¬كنند در بازي هستند. البته لارني و همكاران (2005) معتقدند فقط گويه آخر مقياس بازي مربوط به تمايلات غرق شدگي است و مي¬توان آن را شاخص مشاركت در بازي تلقي كرد. فوكوس: منظور از فوكوس، آماده باش ذهني و توانايي تمركز روي فعاليتهاي لذت بخش و جلوگيري از عوامل حواس پرت كننده است. به نظر مي¬رسد فوكوس زمينه ساز عامل بعدي يعني مشاركت باشد. مشاركت: مشاركت مربوط به آمادگي براي درگير شدن و مشاركت انفعالي در برخي فعاليتهاست. مشاركت حاصل تمركز انرژي و توجه روي يك محرك، فعاليت يا رويداد است. ميزان مشاركت به اهميت يا معناي آن محرك، فعاليت يا رويداد بستگي دارد. اگر كاربر مشكلات شخصي داشته باشد، بيمار باشد، از نظر فيزيكي راحت نباشد يا به محركهاي خارج از محيط مجازي توجه كند، مشاركت كمتري در محيط مجازي خواهد داشت. در آزمونهاي متعددي كه به بررسي احساس حضور پرداخته¬اند، عامل "مشاركت" با همين عنوان يا عنوانهاي مشابه خود را نشان داده است، مثلا عامل مشاركت / مهار آزمون PQ، عامل درگير شدن در آزمون ITC-SOPI، عامل تخصيص توجه در آزمون MEC-SPQ و عامل درگير شدن در آزمون TPI. البته در MEC-SPQ عاملي به نام "مشاركت شناختي" نيز وجود دارد.

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پرسشنامه تمایلات غرق شدن (170) پرسشنامه تمایلات فرق شدن (1700 توسط ویتمر و سینگر (1۹۹۸) ارئه شد و به بررسی توانابی افر در دركيرشدن و مشاركت در تجارب روزائه مبيرفازه و به فتاورى شير يسعكى ندارد ما وچ نموه ۱ 110 از سه خرده مقياس تشکیل شدء است: ابازي: در كويه هاى مقياس بازى 170 از أزمودنيها برسيده ميشود تا جه حد به بازيهاى رايانهاى مي پردزند وت چه حد در اين بازيها غرق ميشوند و احساس ميكنتد در بازى هسعند. ‎AN el‏ و همكاران ( 6 منتقدد فقط كويد أخر مقياس بازى مربوط به تمايلات قرق ف دكي انث و ‎Nps‏ ‏مشاركت در يازى تلق کرد فوكوس: منظور از فوكوس. آماده باش ذهنى' و توانابى تمركدٍ روعقعاليتهاى لذتبخش و جاوكيرئاز عوامل حواسيرث كتنده . است. به نظر میرسد فوکوس زمینه ساز عامل‌بعدی یعنی مشارکت باشد ی مشاركث: مشاركت مربوط به آمادكى براق ذركير شدن و مشاركت انفعالى در برخى فعالتهاسشد مشاركت حاصل تمركز انرزى و توجه روى يك محركء فعاليت يا رويداد است. ميزان مشاركت به اهميت ايا معناى آن محرك. فعاليث يا رويداد بستگی دارد.اگر کاربر مشکلات شخصی داشته باشد بیمار باشد. تر فيريكى راحث تباش ييه مسمرتهاى جارج از معط سای وج كدق مشارلات السترى هر معط مجازى خواهد داشت .در أزمونهاى متعددى كه به بررسى احساس حضور برداختهائد عامل "مشاركت "ديا اهمين عنوان يا عنواتهاى مشايه خود را نشان داده است: مثلا عامل مشارکت /مهار آزون ۳0 عامل درگیر شدن در آزمون" 110-801 عامل تخصیص توجه "در آزمو0 1180-8۳ و عامل‌درگیر شدن در آزمون ‏ :1۳1 الیته در 1480-5۳0 عاملی‌به ‏ نام "مشارکت‌شناعتی "نیز وجود دارد ظاهراً تمایلات غرق شدن (مانند قوکوس و مشارکت). انعکاسی از صفات.و آماد ‎BV a‏ همکاران (۲۰۰۸) دراد خردهمقیاسهای قوکوس و مشتارکت همیستگی مثبتی با رون گرایی و كذار از خود" دارند. یعنی برون گرایی و شوعی از خودفرموشی؛ ظاهرا با توانایی قوکوس ‎ts by eG clans ae‏ شلوا مد ریق کرد الا رد مار توانتد سريعتر منابع توجهى خود رایه. سوی محرکهای هدید كننده منحرفكند وفکر خسود را پا آهادرگر کند و دراینخرده مقاسهد نمره بااتری میآورند به نظر کلینگر * ‎NALS‏ ‏© گذار از خود عبارستاز هماندشدن! با مرچیزی‌که بخشی ‎ISK‏ متسجم" تلق ميشود گذار از عود مستازم بذيرش. همانندشدن يا اتحاد معنووبا طبیستیا مبع آناست. ذارازعسود چند جنيه يا مرحله دارد خود قراموشى. هماندشدن با غیر خدودا و پذیرش معنویا! مطتی‌استکه ‎aso dete ae aya Uae snes tse AES eal‏ ردیر و هبالتتشدها غير غود تعين تتشي هايهومى در العسا حضور عست للارى و کارا 6 پنهی شهری ۰ 0۳۸۸ ماد 1000 ‎attention allocation‏ ‎“The MEC Spatial Presence Questionnaire (MEC-SPQ‏ ‎“Temple Presence Inventory (TP)‏ ‎selftranscendence‏ = ‎self-forgetfulness‏ = 1 ‎identification‏ = ‎“unified whole‏ ‎transpersonal identification‏ ‎spiritual acceptance‏ *

صفحه 2:
خر تخستين برومى ویر و سيتكر (01484 همان درونی 7580 1۳0 برد کوههای که عوجب کاهش این ضریب شله بودند حلاف شذند و همسای درونی ۱۸ گویه یاتیماندم 42۸۱/۰ (3210 21 لارنی و همکاران (۳۰۰4) ممسائیدروتی سه تیاس فوگوس, مشارکت و بازیای ۳70 ‎EASY‏ ‏۰ 0/۰ و ۷۸۰ گزارش کردهاند. همانی دروئی سه عامل نسخه اصلى 1170 در بروسی ویتمر و سيتكر (1444) كمتراز ۷/۰بوده است. گلدی" و همکارا۲۰۰۹) با حلفو اضافه برخی گویه هابه عواملى رسيدئد كه "تمیلات روانیسحرکتن " مشارکت شناختی "۱ و مشارکتاد راک نام گرفند. همسانی درونهمه اینخرده مقیاسهل ای 1۰/۰ گزارش شنه است. فوررسی لانی و هدک ۵2 ۳۰۰) همست دروئی‌فوکوس پایین (8۰/۰) اما همسانردرونیمشارکتقابلقبول (۸۰/۰ بوده است. (هملايع) به نظر ویرث" و همکارال۲۰۰۷) مشارکتبه معنای‌پذیرش بى قيد و شرط " اطلاعاتواستكه از مد نی تاه آنده نو ارم لفیا گرم اما ود رد رتم وعی ترجه به سوی محبط رسانهایو بررسی_محرکهای موجود در آذیه منظور معنایابی آنها میشود. مسارکت وابسته به مسولی‌زمانه استوبه نظر مرسد اباطاندکیبا سضورهر مکاهدشه پاشد گرچه "مد ارکت اخساسحفور ازامی تست از آنجا که فردی که فر کاری مش ارکشدرد با ان یزه ماع شناختی خود را صرف پردازش رسانهایمیکند و به ايزترتيبمتابع کمتری برای پردازش محرکهای رتییاقی میماند(همافبع) شیوهنمره گذاری این آزمون ۱۷ گویه داد دامنه نمره هر گویه از ۱ نا ۷ است و مجموع نمره ۱۷ گویه این آزمون لمسره کل آومودنی است که در دامنه ای بین ۷ ا ۱۱8 قرار مى كيرد. روابی و اعتیار 130 ای بررسی رواییساژه 30 از روش تحلیل عاملی استفده ش.ه این منظور پاسخهای 1۳۷ آزمودنى (همه آزمودنيهاى بزوهش) با روش تحليل مؤلفه هاى اصلى مورد بررسى قرار كرفت. شاعص 80 به مزا ۸۰۱ و آزمون کرویت بارلت ( 1849 ‎٠.01/0‏ م<) نشان داد انسجام دروثى دادهها به متظور تحليل عاملى براى تحليل كوبهها كافى است. منحتى حاصل از آزمون اسکری نشسان لد شیب منجنی در نقطهای مسطح میشود که امتخراج 0 هاملبهترین ماشتار عال اين أزمون ‎ay tal‏ ه اين 8 عامل بالات ایک برد که به تیب ‎٩,۱۰ AV‏ ۸و1 (هز مجموع 61۳ درد واریانس بن ميكنتد. ( همان منيع ) روشتتر و ساختار سادهتر 70 عاملها با استفاده از بجرخش واريماكس استخراج شد نتايج ابن تحليل در جدول 17-5 آمدء است. با توجه به بار معنا كوبههاى هر عامل و بزوهشهاى بيشينه عامل دوم "غرق شدن در بازى و فراموش كردن كذشت زمان". عامل سوم "مشارکت هیجانی". عامل چهارم " فوکوس " و عامل پتجم "مشارکت خبالی" نامیده شد. جدول ۳-۳ بارهای عاملی- كويهها روى اين 8 عامل را نشان میدهد. چنانچه در اين جدول ديده ميشود. غير از عامل آخر؛ ساير هوامل ماختار ساده و خالصى دارئد به اين معنا كه هر كويه فقط روی یک غامل بار هار فقط پر عم كويه ‎١4‏ اندكى كمتر از */؟ بوده است (+/74 و بار عامل سای گنها بالات از این مدا 00000 ‎paychomotor tendencies‏ “ ‎Cogetive involvement‏ perceptval involvement Wirth “ noncritical

صفحه 3:
است. فقط گویه ۱۱ روی بیش از یک عامل (عامل نخست و پایانی) بر در. بر عاملی این گویه ووی عامل پابانی بشتر است و افرودن آن به ململ تست تابری پر هم نی دزونی ‎Gs fa Ul ol‏ عامل بايائى را انزوده است و به همين دليل در عامل بايائى لحاظ شده است. به مظور بررمی افتبار دوب اوه سنجی این آزم ون دو بار وبا فاصله زمانی ۱۲۶ هنته روی ۷۰ دانشجوی دانشگاهپام نور و دانشجوی دانشگاهآزاد و کارمند مخابرات اجرا شد. چنالچه در جدول ‎NOT‏ مشاهده میشود همه ضرایپ دوبره ستجی مقیسها و نصره کل 110 در فامسله زسانی ‏ تا 1 هفتهمعنادار ابوذه اسث. ضمنا مقايسه ميآنكين 8 مقياس و نمره كل 770 با استفاده از آزمون ‏ تمونههاى وابسته, تفارت معنادارى بين ميائيكين مقياسها و نمره كل 170 در دو اجرا با فاصله زمانى نشان نداده است. بجر كريههاى ۸ ۱۳و ۱6 همبستكى ساير كريهها در دو اجرا معنادار بوده و تفاوث ميانكين هيج يك از كويهها در دو اجرا معنادار نيوده اسث. ( همائه منبع ). اعتبار وروابى آزمونها(اعتياد اينترنت.جذب وغرق شدث) در بزوهش جارى برای بررسی روایی سازء آزمونها. از روش تحليل عاملى (روش تحليل مؤلقه هاى اصلى) استفاده شد. جهار معيار براى استخراج عوامل در نظر كرفته شد (هير'' و همكاء حداقل ارزش ویژه یک عامل ‎١‏ باشد حداقل بار عاملى براى هر يك از كويهها ‎4/١‏ باشد سادكى ساغتار عامل ‎ble Ge‏ كه فقط یک كوية روى آآنها بازدارد ‏لازم به ذكر أسث ‎HS‏ ‏حداقل شاخص 0040 برلى تحليل عاملى ‎٠١‏ در نظرگرفته شد. ‎ ‎ ‏در ائدك مواردى به منظور معنادارتر شدن تحليل عامل بار عاملى +781 بسراى يك كويه يز بذيرقته شد. ا ترجه یه میرهای بل ‏آزمونگرای شبه غرق شدن(1100) تحلیل عاملی شد و مقیاسهای مشارکت. غرق شدن در زسان و مکانه درگیر شادن هیجانی؛تمرگ و بازى استخراج شد ‏نقياس جذب شدن 6 ‎TAS);‏ تحلیل عاملی شد و میاسهای رویاپردازی؛ حس آمیزی: حانه ای ‏تج موسيقيه دركبرشدن؛ مطلى اببوبيش شعت استخراج شاد ‏كويههاى آزمون اعتياد به ايترنث انسجام زیادی داشت وتحایل عاملی نشد (موامل استفراج ‎eh‏ ‏هم بودند؟ ‏بای بررسى اعتبارآزموتها و مقياسهاى آنها. همسانى دروئى كويه ها و همیستگی مقباسها با نصره کل اكرفته شد و براى ابن متظور با روش آلفاى كرونباخ اعتبار آنها بررسى شد. نتايج اين بررسى در جندول شماره جدول(۳-۴ ۳-۳ آندهاست. همسانیدرونیآزمونافتاد بیترت نیز با ۳ گویه ۸۷/۰بود ‏دول (۰۳ ۲ تعدا وی ها وهای درون مقياسها ونمزه ‎st pT J‏ به فرق دن (0:70 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مقارکت. ‎[eee te ORES‏ شرکر بار كل أزموت ‎age ree || ge‏ | مس | كريد | هت | ‎eae: | oi |e | ge‏ | يريد | مس ‎7a‏ ‎anti image ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
ور ‎ae‏ ‏و کید ‎a‏ ‎meson‏ ‏مهو ‏توعد ‏کر ‏ور ‏سم توصي م يحم و ‎een‏ خر ‎dow‏ | ترف ‎ ‎ ‎ ‏جدول (- 7): تعداد كوبه ها و همسانى درولى مقياسيط و نمره كل مقياس جذب طسدن تلكن (66/8.

صفحه 5:
جدو( 7- 4< هميستقى مقياسها ونمره كل لزمون كرايش به غرق شدن (570). > جدول (۵۰۲)همستتیمتاسی و مره ل قاس جذب شدن تن © 2( پرسشنامه غرق شدن فا پاسخ وه را با علامت ۳۳ در زیر هزیک ار زير هريك از سوال ها مشخص كنيد. موقع پاسخ دادنء به همه خائه های ‎pli‏ فاصله های آنها توجه کنید.متلا اگر پاسخ شما یک یا دو بار است. باید خاله ار باسخ شا خيلى وقنها ما تهخیلی زناد) اسست. خاله قشم یا ‎WI)‏ برحتی غرق در تماشای فيل يا تعاب خبلی زیاد ل ۳‏ زیاد لا گامی اوقات ۲ ‎Ose‏ ‎ur ‎ ‏خيلى زياد زياد 6 گامی ارتات ۲0 راز نظرذهنی تا چه حد هشیار هستد؟ ‎Deus Ou;‏ ‏تماشاى يك فيلم شده ايد که نفهمید زياد 0 گامی اوقات 6 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
Dee Debye On; ase ‏۷-اموز از نظر جسمی چگونههسد؟‎ خيلى زياد لت زیاد لا كاهى اوقات ۲ هيج رنت ۳0 ۸- هنگام تماشای, یک بازی ورزشی آپا آنقدر غرق بازی می شوید که انگار در بازی و یکی از بازیکنان Beye ۲0 ‏كاه اونات‎ Oj Ooi ‏آيا تا به حال شده آنقدر در فكز و خيال قرو رويد كه متوجه اتفاقات اطرافتان نشوید؟‎ -4 Dey 0 ‏زياد 3] 2 كاه اوقات‎ Ooi ‏آيا شده است كه خواب ديدن شما آنقدر واقعى بوده باشد كه وقتى بيدار شدید نمی دنستد کجا‎ -٠١ ‏گامی اونات 600 هيج رقت00]‎ لدایز‎ Oa ‏وقتى (فوتباله والييال...)بازى مى كند آيا آن قدر غرف بازى مى شوبد كه كشت‎ -١١ ous Deg 60 ‏كاهى اوقات‎ On; ۳۳ ‏خیلی زیاد‎ ‏تا چچه حد در کارهای مورد علاته تان تمرکز(فکر و حواس) درید؟‎ -۲ Dye Oo On Oa ‏جقدر به بازيهاى كامييوترى (يا بلى استيشن) مى بردازيد ؟ (غالبا به ا‎ -1١ ‏هرروز يا يك روز در ميان بازى مى كتيد).‎ Daye 6 ‏خيلى زياد 60 اد ل كاهى اوقات‎ ‏آيا تاكنون موقع تماشاى يك صحنه تعقيب و كريز يا جنك و دعوا و زدوخورد در فيلمها هيجان زده‎ -14 Dey Det Oy Case ‏آبا تاكتون از اتفاقى كه در يك برنامه رسیده ای‎ 8 Dee ‏زياد ]2 كاه اونات لا‎ Ooi ‏آيا اتفاق افتاده كه مدتها بس از تماشاي يك فيلم ترسناک هنوز هم در یم و هراس باشید؟‎ -1+ ‏هيج رقت0]‎ ete Oy Oa ‏آبا تا كنون آنقدر غرق در کاری شده اید که گذشت زمان را راموش کنید؟‎ -1 Dey 60 ‏زیاد لت كاه اوقات‎ Oo ‏خیلی‎ - پناهی شهری, محمود. (۱۳۸۸)-بررسی رابطه احساس حضور با برخى ويؤكيهاى روائش ناختى جواان در محیط های متجازى. رساله دكترل داشگاه تبث مدرس. را فراموش مستاست. که یه طور متوسط ی با لا

پرسشنامه تمايالت غرق شدن ()ITQ پرسشنامه تمايالت غرق شدن ( )ITQتوسط ويتمر و س ينگر ( )1998ارائه شد و به بررسي توان ايي فرد در درگيرشدن و مشاركت در تجارب روزانه ميپردازد و به فناوري ن يز بس تگي ن دارد (مانيا و چ المرز، ITQ .)2001از سه خرده مقياس تشكيل شده است: بازي :در گويه هاي مقياس بازي ITQاز آزمودنيها پرسيده ميشود تا چه حد به بازيه اي رايانهاي مي- پردازند و تا چه حد در اين بازيها غرق ميشوند و احساس ميكنند در بازي هس تند .البته الرني و همك اران ( )2005معتقدند فقط گويه آخر مقياس بازي مربوط به تمايالت غرق ش دگي است و ميت وان آن را ش اخص مشاركت در بازي تلقي كرد. فوك وس :منظ ور از فوك وس ،آم اده ب اش ذه ني 1و توان ايي تمركز رويفعاليته اي ل ذتبخش و جلوگيرياز عوامل حواسپرت كننده است .به نظر مي رسد فوكوس زمينه ساز عامل بعدي يعني مشاركت باشد. مشاركت :مشاركت مربوط به آمادگي براي درگير ش دن و مش اركت انفع الي در ب رخي فعاليتهاس ت. مشاركت حاصل تمركز انرژي و توجه روي يك محرك ،فعاليت يا رويداد است .م يزان مش اركت به اهميت يا معناي آن محرك ،فعاليت يا رويداد بستگي دارد .اگر كاربر مشكالت شخصي داشته باشد ،بيم ار باش د ،از نظر فيزيكي راحت نباشد يا به محركهاي خ ارج از محيط مج ازي توجه كن د ،مش اركت كم تري در محيط مجازي خواهد داشت .در آزمونهاي متعددي كه به بررسي احساس حضور پرداختهاند ،عامل "مش اركت" با همين عنوان يا عنوانهاي مشابه خود را نشان داده است ،مثال عامل مشاركت /مهار آزمون ،PQعامل درگير 4 آزمون MEC-SPQو عامل درگ ير ش دن در شدن در آزمون ،ITC-SOPI 2عاملتخصيص توجه 3در آزمون .TPI5البته در MEC-SPQعاملي به نام "مشاركتشناختي" نيز وجود دارد. ظاهرا ً تمايالت غرق شدن (مانند فوكوس و مش اركت) ،انعكاسي از ص فات و آمادگيه اي شخص يت هستند .الرني و همكاران ( )2004دريافتند خرده مقياسهاي فوكوس و مش اركت همبس تگي مثب تي با ب رون گرايي و گذار از خود 6دارند .يع ني ب رون گ رايي و ن وعي از خودفراموشي 7ظ اهرا ً با توان ايي فوك وس توجه به محركميانجي ساخته و با درگير شدن با محيط مجازيرابطه دارد .مث ً ال اف راد مض طربمي - توانند سريعتر منابع توجهي خود را به سوي محركهاي تهديد كننده منحرفكنند و فكر خ ود را با آنها درگير كنند و در اينخرده مقياسها نمره باالتري مي آورند .به نظر كلونينگر 8و همك اران(199 )3گذار از خود عبارتاستاز همانندش دن 9با هر چ يزيكه بخشي از يك كل منس جم 10تلقي مي ش ود. گذار از خود مستلزم پذيرش ،همانندشدن يا اتحاد معنويبا طبيعتيا منبع آناس ت .گ ذار از خ ود چند جنبه يا مرحله دارد :خ ود فراموش ي ،همانندش دن با غ ير خ ود 11و پ ذيرش معن وي .12منطقي استكه بپ ذيريم گ ذار از خ ود ،ب ويژه خودفراموش ي ،با حض ور همبس تگيمثب تي داش ته باش د .ظ اهرا ً خودفراموشي و همانندشدنبا غير خود تعيين كننده هايمهمي در احساسحضور هستند (الرني و همكاران، ، 2004پناهی شهری .)1388 ، ‏alertness ‏alertness ‏attention allocation ‏The MEC Spatial Presence Questionnaire (MEC-SPQ )Temple Presence Inventory (TPI ‏self-transcendence ‏self-forgetfulness ‏Cloninger ‏identification - unified whole - transpersonal identification - spiritual acceptance - 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 در نخستين بررسي ويتمر و سينگر ( )1998همساني دروني ITQ 75/0بود .گويههايي كه موجب كاهش اين ضريب شده بودند حذف ش دند و همس اني دروني 18گويه ب اقي مان ده 81/0شد (.)=132n الرني و همكاران ( )2004همساني دروني سه مقياس فوك وس ،مش اركت و بازيه اي ITQرا به ت رتيب در بررسي ويتمر و 77/0 ،80/0و 78/0گزارش كردهاند .همساني دروني سه عامل نسخه اص ليITQ سينگر ( )1998كمتر از 7/0بوده است .گلديز 13و همكاران( )2006با حذفو اض افه ب رخي گويه ها به عواملي رسيدند كه "تمايالت رواني-حركتي " 14مشاركت شناختي 15و مشاركتادراكي 16نام گرفتند .همساني درونيهمه اينخرده مقياسها باالي 70/0گزارش شده است .دربررسي الرني و همك اران( )2005همس اني منبع) درونيفوكوس پايين ( )50/0اما همسانيدرونيمشاركتقابل قبول ( )80/0بوده است( .همان به نظر ويرث 17و همكاران( )2007مشاركتبه معنايپذيرش بي قيد و شرط 18اطالع اتياستكه از اي رد دارد .مش اركتم وجبجلبتوجه به محيط ميانجي ساخته آمده استو ارتباط زياديبا انگ يزه ه ف سوي محيط رسانه ايو بررسي محركهاي موجود در آنبه منظور معنايابي آنها مي ش ود .مش اركت وابس ته به محتواي رسانه استو به نظر مي رسد ارتباط اندكي با حضور در مكانداشته باشد .گرچه مش اركت براي رسيدن به احساسحضور الزامي نيست ،از آنجا كه فردي كه در كاري مش اركتدارد ،با انگ يزه است،اينانگيزه حضور را تسهيل مي كند .ضمناً چنينفردي بيشتر منابع شناختي خود را صرف پ ردازش محيط رسانه ايمي كند و به اينترتيب منابع كمتري براي پردازش محركهاي رقيبباقي مي ماند(.همانمنبع) شیوه نمره گذاری این آزمون 17گویه دارد دامنه نمره هر گويه از 1تا 7است و مجموع نمره 17گويه اين آزمون نم ره كل آزمودني است كه در دامنه اي بين 7تا 119قرار مي گيرد. روايي و اعتبار ITQ براي بررسي روايي سازه ،ITQاز روش تحليل عاملي اس تفاده ش د .به اين منظ ور ،پاس خهاي 437 آزمودني (همه آزمودنيهاي پژوهش) با روش تحليل مؤلفه هاي اصلي مورد بررسي قرار گرفت. شاخص kmoبه ميزان 80/0و آزمون كرويت بارتلت ( )<p 0001/0 ،1893نشان داد انسجام دروني دادهها به منظور تحليل عاملي براي تحليل گويهها كافي است .منحني حاصل از آزمون اسكري نش ان داد شيب منحني در نقطهاي مسطح ميشود كه استخراج 5عامل بهترين ساختار عاملي اين آزمون خواهد بود. مقدار ويژه اين 5عامل باالتر از يك بود كه به ترتيب 8 ،9 ،10 ،27و ( 6در مجموع )60درصد واريانس مشترك را تبيين ميكنند ( .همان منبع ) به منظور تبيين روشنتر و ساختار سادهتر ،ITQعاملها با استفاده از چرخش واريماكس استخراج شد. نتايج اين تحليل در جدول 13-3آمده است .با توجه به بار معنايي گويههاي هر عامل و پژوهشهاي پيش ين، عامل نخست "مشاركت شناختي" ،عامل دوم "غرق شدن در بازي و فراموش كردن گذشت زم ان" ،عامل سوم "مشاركت هيجاني" ،عامل چهارم " فوكوس" و عامل پنجم "مشاركت خي الي" نامي ده ش د .ج دول 3-13بارهاي عاملي گويهها روي اين 5عامل را نشان ميدهد .چنانچه در اين ج دول دي ده میش ود ،غ ير از عامل آخر ،ساير عوامل ساختار ساده و خالصي دارند ،به اين معنا كه هر گويه فقط روي يك عامل ب ار دارد. فقط بار عاملي گويه 19اندكي كمتر از 4/0بوده است ( )39/0و بار عاملي ساير گويهها ب االتر از اين مق دار ‏Goldiez ‏psychomotor tendencies ‏cognitive involvement ‏perceptual involvement ‏Wirth ‏noncritical - 13 14 15 16 17 18 است .فقط گويه 11روي بيش از يك عامل (عامل نخست و پاياني) بار دارد .بار عاملي اين گويه روي عامل پاياني بيشتر است و اف زودن آن به عامل نخست ت أثيري بر همس اني دروني آن نداش ته اما همس اني دروني عامل پاياني را افزوده است و به همين دليل در عامل پاياني لحاظ شده است. به منظور بررسي اعتب ار دوب اره س نجي ،اين آزم ون دو ب ار و با فاص له زم اني 4تا 6هفته روي 70 دانشجوي دانشگاه پيام نور و دانشجوي دانشگاه آزاد و كارمند مخابرات اجرا ش د .چنانچه در ج دول 15-3 مشاهده ميشود همه ضرايب دوباره سنجي مقياسها و نم ره كل ITQدر فاص له زم اني 4تا 6هفته معن ادار بوده است .ضمناً مقايسه ميانگين 5مقياس و نمره كل ITQبا استفاده از آزمون tنمونههاي وابسته ،تف اوت معناداري بين ميانيگين مقياسها و نمره كل ITQدر دو اجرا با فاصله زماني نشان نداده است .بجز گويهه اي 13 ،8و ،14همبستگي ساير گويهها در دو اجرا معنادار بوده و تف اوت مي انگين هيچ يك از گويهها در دو اجرا معنادار نبوده است ( .همان منبع ) اعتبار وروایی آزمونها(اعتیاد اینترنت،جذب وغرق شدن) در پژوهش جاری براي بررسي روايي سازه آزمونها ،از روش تحليل عاملي (روش تحليل مؤلفه هاي اصلي) استفاده شد. چهار معيار براي استخراج عوامل در نظر گرفته شد (هير 19و همكاران:)2005، حداقل ارزش ويژه يك عامل 1باشد حداقل بار عاملي براي هر يك از گويهها 4/0باشد سادگي ساختار عاملي حذف عواملي كه فقط يك گويه روي آنها باردارد. الزم به ذکر است که: حداقل شاخص KMOبرای تحلیل عاملی 7/0در نظرگرفته شد. شاخص آنتیایمیج 20هر یک از گویه کمتر از 5/0نبود . در اندک مواردی به منظور معنادارتر شدن تحلیل عاملی بار عاملی 35/0ب رای یک گویه ن یز پذیرفته شد .با توجه به معیارهای باال، آزمونگرای شبه غرق شدن( )ITQتحلیل عاملی شد و مقیاس های مش ارکت ،غ رق ش دن در زم ان و مکان ،درگیر شدن هیجانی ،تمرکز و بازی استخراج شد. مقیاس جذب شدن تلگن( )TASتحلیل عاملی شد و مقیاسهای رویاپردازی ،حس آم یزی ،حالته ای دیگر هشیاری ،تجسم ،موسیقی ،درگیرشدن ،معنای ابیوبیش شناخت استخراج شد. گویههای آزمون اعتیاد به اینترنت انسجام زیادی داشت وتحلیل ع املی نشد (عوامل اس تخراج ش ده بسیار شبیه هم بودند). برای بررسی اعتبارآزمونها و مقیاسهای آنها ،همسانی درونی گویه ها و همبستگی مقیاسها با نم ره کل گرفته شد و برای این منظور با روش آلف ای کرونب اخ اعتب ار آنها بررسی شد .نت ایج این بررسی در ج دول شماره جدول( )3-3 ،2-3آمده است .همسانی درونی آزمون اعتیاد به اینترنت نیز با 20گویه 87/0بود. جدول ( :)2 -3تعداد گویه ها و همسانی درونی مقیاسها و نمره کل آزمون گرایش به غرق شدن ()ITQ مشارکت غرق شدن در زمان و مکان تمرکز درگیر شدن هیجانی کل آزمون بازی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی 3 79/0 5 71/0 2 80/0 3 60/0 2 60/0 17 83/0 - Hair - anti image 19 20 جدول ( : )3 -3تعداد گویه ها و همسانی درونی مقیاسها ,و نمره کل مقیاس جذب شدن تلگن ()TAS حالت های حس آمیزی دیگر احساس وادراک رویا تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها ضریب همسانی تعداد گویه ها 2 52/0 3 41/0 2 40 34 ضریب همسانی 6 70/0 6 60/0 5 60/0 3 55/0 موسیقی معنایابی تعداد گویه ها 7 73/0 بیش شناختی تجسم درگیری کل آزمون 90/0 جدول( : )4 –3همبستگی مقیاسها و نمره کل آزمون گرایش به غرق شدن ()ITQ غرق در زم ان درگیری ش دن تمرکز هیجانی و مکان 068/0 **434/0 **524/0 *138/0 **448/0 054/0 عوامل مشارکت غرق در زمان و مکان درگیری شدن هیجانی تمرکز بازی نم بازی **308/0 **418/0 **297/0 005/0 ره کل ‏ITQ 0/**775 0/**811 0/**705 0/**283 0/**543 * p<05/0** p<01/0 جدول ( : )5-3همبستگی مقیاسها ,و نمره کل مقیاس جذب شدن تلگن ()TAS عوامل رویاپردازی حس آمیزی حالتهای دیگر هشیاری تجسم موسیقی درگیرشدن معنایابی بیش شناخت درگیرشدن **536/0 **481/0 معنایابی **418/0 **376/0 بیش شناخت **414/0 **402/0 **788/0 **760/0 **465/0 **339/0 **413/0 **715/0 **386/0 **310/0 **308/0 **283/0 **471/0 **323/0 **640/0 **603/0 **625/0 **537/0 **713/0 **330/0 **352/0 **273/0 * p<05/0** p<01/0 پرسشنامه غرق شدن لطفا پاسخ خ ود را با عالمت" "ˣدر زیر هریک از س وال ها مش خص کنید .موقع پاسخ دادن ،به همه خانه های مقیاس و فاصله های آنها توجه کنید .مثال اگر پاسخ شما یک یا دو ب ار اس ت ،باید خانه دوم از س مت چپ را عالمت بزنید.اگر پاسخ ش ما خیلی وقتها (اما نه خیلی زیاد) اس ت ،خانه ششم (یا دومین خانه از سمت راست ) را عالمت بزنید. -1آيا براحتي غرق در تماشاي فيلم يا نمايشهاي تلويزيوني 4مي شويد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -2آيا تاكنون آنقدر غرق در يك برنامه تلويزيوني يا كتاب شده ايد كه اطرافيان بسختي توانسته اند توجه شما را به خود جلب كنند؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -3در حال حاضراز نظر ذهني تا چه حد هشيار هستيد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -4آيا آنقدر غرق در تماشاي يك فيلم شده ايد كه نفهميد اطرافتان چه مي گذرد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -5وقتي داستاني مي خوانيد تا چه حد خود را مثل شخصيتهاي داستان احساس مي كنيد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -6آيا آنقدر غرق در يك بازي كامپيوتري شده ايد مثل اين كه خودتان درون بازي هستيد نه اين كه دسته بازي (يا صفحه كليد) را حركت مي دهيد يا به صفحه نمايش نگاه مي كنيد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -7امروز از نظر جسمي چگونه هستيد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -8هنگام تماشاي يك بازي ورزشي آيا آنقدر غرق بازي مي شويد كه انگار در بازي و يكي از بازيكنان هستيد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -9آيا تا به حال شده آنقدر در فكر و خيال فرو رويد كه متوجه اتفاقات اطرافتان نشويد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -10آيا شده است كه خواب ديدن شما آنقدر واقعي بوده باشد كه وقتي بيدار شديد نمي دانستيد كجا هستيد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -11وقتی (فوتبال ،والیبال)...،بازی می کند آیا آن قدر غرق بازی می شوید که گذشت زمان را فراموش کنید؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -12تا چه حد در كارهاي مورد عالقه تان تمركز (فكر و حواس) داريد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -13چقدر به بازيهاي كامپيوتري (يا پلي استيشن) مي پردازيد ؟ (غالبا به اين معناست كه به طور متوسط هرروز يا يك روز در ميان بازي مي كنيد.). هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -14آيا تاكنون موقع تماشاي يك صحنه تعقيب و گريز يا جنگ و دعوا و زدوخورد در فيلمها هيجان زده شده ايد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -15آيا تاكنون از اتفاقي كه در يك برنامه تلويزيوني يا فيلم افتاده ترسيده ايد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -16آيا اتفاق افتاده كه مدتها پس از تماشاي يك فيلم ترسناك هنوز هم در بيم و هراس باشيد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  -17آيا تا كنون آنقدر غرق در كاري شده ايد كه گذشت زمان را فراموش كنيد؟ هیچ وقت گاهی اوقات  زیاد  خیلی زیاد  پناهی شهری ،محمود .)1388( .بررسی رابطه احساس حض ور با ب رخی ویژگیه ای روانش ناختیجوانان در محیط های مجازی .رساله دکترا ،دانشگاه تربیت مدرس.

21,000 تومان