صفحه 1:
(Business Plan),s , 5 ob 45 clawl,
سطح و رشتة تحصيلى:
شفل فعلى
تام پدر
محل صدور
توجه: در صورتن که طرح کسب وکار به سورت کروهی تهیه:شده اسستم معخصات: همکاران اصلی ز:پپوست.
آورده شود
۱- خلاصه مدیریتی
در خلاصه مدیرینی مواردی از قببل توصیف زمینه کسب و کار و اصل مر
+ مزیت های رفاهی « سوددهی باید به صورت خلاصه ببان شود.
فرصت و استواتزی . بازار هدف
صفحه 2:
پس از مطالعهتموته زیر . خلاصه مدبریتی طرح خود را تهبه تماید.
۰ در وید رایع مرا معلی و ملد می اد معمول ملی ان شرقت. ad abt can شركت مرياى ١
شيشه های ۲۵۰ كرمى مربااز ميوه هاى برتقا .الجير اله : زرد كو اسنته.
زیر بای کارانه عبارت اسست بجهار ساختمان متصل به يكديكر واقع در زمينى به مساحت ؟ هكتار.
ساير تجهيزات و امكانات شركت عبارتند از ديك سرد غلنميا طرفيت جهار هزار متر مكعب. خط فرآورى ميوه . ساختمان انبار مركزى.
ساغتمان ادارى و تاهار خورى.
شركت داراى +؟؟ نفر يرسئل تمام يقت و +18 تفر نيمه وفت (فصلى) عى باشد. ماموريت شركت اضلفه كردن ارش فزودهیه محصولات
متطقه از طريق توليد مريا و مارمالاد با كيفيت عالى و فروض آن به بازار هاى ملى و بين العللى با قيمت رفابتى مى باشد.
درآمد لین شرکت طی سه سال كذشته رشد بايدار جه ميزان 18 فرضد هر سال فاشتة است كه عمد ناشى از بدست آوردن سهم
بيشترى از بازار بخاطر تحويل به موقع و كيفيت يهتر يوده ته
حاشیه سود غلمبه ترئیب ۰۱۰۰۹ ۵/۱ درصد بوده است, شرکت در حال حاضر " درصد با را در اتبرارد.مفقیت اخیر شرکت.
امضاء تولفق تلممبابيك شركت غذائى داتماركى است که متخصص نامن محصولاتغذایی بای هتلها و رستوران ها در الحاديه اروياسته
انتظار مى رود اين همكارى به ميزان قايل ملاحقله اى در الفزايش درآمد و سود أورى شركت مؤثر باشد. برأورد هاى مالى نشان دهنده رشد
متوسط »+ در صدى شركت مرباى «شيرين كام* لى سه سال آيندهمى باشد دارائيهاى شركت مرباى شمرين كام آزاد فسحند و شركت
در حالحاضر هیچگونه بدهی نداد
نوع صنعت . سازمان ۰ محصولات و خدمات
موانع ورود به این صنعث کدامند؟ خصوصیات و کاربردهای محصول| خدمات شما چیست؟ وجه متمایز محصول |
خدمت شما با سایر محصولات بزار چیست؟ تحوه تولید محصول| خدمت شما به چه صورتی است؟
صفحه 3:
-۲برنامه بازاریابی
مشتريان:
مشتریان شما چه كسانى هستند ؟ جرا بازار به محصولات/خدمات شما نياز دارد؟ اين بازار تا جه مدث به إين
محصولات /خدمات نیازکرد؟ رابطه بين مصرف كتنده و خريدار اصلى به جه صورتى اسث؟ مشتریان شما چه ویژگی
هایی (سن: چنس + سبک زندگی مستقل) دارند؟
اندازه با
انفازه بازار را مشخص كنيد و نشان دهيد در برأورد اندازه بازار تا جه حد به عواملى از قبيل علاقه مندى مشتربان
به محصولات/خدمات شما : سطح درآمدی آنها و نحوه دسترسى شان به محصولات/خدمات خود توجه کرده اید؟
اتخمين سهم بازار و فروش:
صفحه 4:
برای محصول شما در بازار جه مقدار تقاضا وجود دارد؟از جه متابعى برلى تعبین تقاضای بازار استفاده کرده اید؟
رود تقیبر تقاضا به چه صورتی انت؟
رقابت. حساسیت ها و خطر ها
رقبای بنگاه و کسب و کار شما چه کسائی هستند؟ نقاط ضعف و وت رقبا چیست؟ رقبابتان در جه سطحى
هستند؟ اكر فكر مى كنيد رقبابي وجود دارند که شما می توانيد بخشى از بازار أن ها را تصاحب كتيد. در مورك
نحوه انجام این کار توضیح Faas
قیمت گذاری:
چگونهبرای محصولات و خدمات تولید شده خود . قيمت تعيين خواهيد كرد؟ کدام یک از روشهای مدیریث فیمث
ها را به کار خواهید گرفت؟
تبلیغات:
رسانه هایی که برای آگهی و تبلیفات محصولات! خدمات خود به کار مي گیرد: کدامند؟ کانال هایی را که به متظور
جذب مشتری به کار گرفته آید . كدامند؟ یا برای تبلیغات محصولات/ خدمات خود از متخمصین خارج از شسرکت
استفاده كرده ايد؟ در مورد تواتابى ها و شایستگی های آنها توضیح دهبد.
شیوه فروشد
چه کسانی محصولات شما را خواهند فروخت؟ چه روش هایی برای فروش محصولات خود به کار خواهید گرفت؟
(تلفنى مكانبه پستی, رنه مستقبم به مشتری, شرکت در تمايشكاه و غيره) آموزش فروشنده ها را چگونه برنامه
ريزى مى كنيد؟ چگونه به شکایت مشتریان رسیدگي می کنید؟
صفحه 5:
توزیع:
کاال هاى اوليه توزيع كدامند؟ ( فروشكاه هاى خرده فروشى. عمده فروشی:ایترنت و غیره)
أيا زنجيرة كامل توزيع متعلق به شماست يا عوامل وابسته لى ديكر عوامل توزيع را به كار مى ككيرتد؟ آيا كاتال هلى.
توزیع با تصویری که از شركث و محصولات شما در جامعه وجود دارد سازكار است؟ LI بسته بتدی محصولات شم
برأى كانال هاى توزيعى كه در نظر كرقتيد. مناسبتد؟ايا كاثال هاى توزيع انتخابى شما از نظر هزبته مقرون به صرفه
3- برنامه هاى طرح و توسعه :
آیا تحقیقات قبل از تولید و توزیع محصول انجام elo اید؟ بای توسعذ محصول در
آینده چه برناههایی دارسد؟ چه
جانشين ها و مكمل هابى ly محصولات | خدمات خود در نظرگرفته ی
۶- چارچوب قاننی و عوامل اجتماعی و محیطی
مجوزها و تأبیدههای مور یز شما کنامند؟آیا کسب و کار شمابهموضوعات مهم اجتماعی که به انیت: یش
و معادت YI Nas ya dsl cul bye Que کلب وکار شما رای مه ی که در آن ق زار ارید ترصن
منافع اجتماعى به همراه مى أورد ؟ أيا قوانين و مقررات زيست محيطى را در نظر مى كيريد ؟
۷- برنامة عملیاتی و تولید
- فن آوری و روش تولید مناسب
تکنولوزی مورد نا رای تولید محصول خود را مشخص نمایید
صفحه 6:
- مراحل و روش تولید
مراحل تولید و ساخت محصولات و جریان ورود مود اولیة اصلی تا مرحلة بسته بندی محصولات را تشریح نمایید
- مود اولیه و مواد بسته بند ی
مواد اوليه مورد استفاده
: توليد جه مشخصات و ويزكى هابى دارند ؟ میزان دسترسی به مواداولیه به چه يزان
است ؟ تحوة أنبار شدن. مواد أوليه و مواد يسته بتدى به جه صورقى است
- بر أورد نيروى أنسانى مورد تباز
هر یک از
ش های كوناكون شركت به چند نر پرسنل نیز درد ؟ مهارت و تحصيلات يرستل بايد در جه سطحى
قار باشد ؟ هزينه هاى برسنلى به تفكيك كروه هاى كارى جقدر
باشد ؟ جه نوع روابط سازماتى بايد بين أنها بر
- برأورد فضاى مورد نياز طرح.
به جه ميزان فضا براى بخش هاى توليد و عمليات نياز داريد ؟ فضاى مورد نياز براى بخش هاى ادارى؛ رفاهى و
کارگری را متخص نمایید
- بر آورد هزینه های ره اندازی و شروع تولید
ای برآورد هزیته های
پیش بینی می گردد
ميزان سرمايه كذارى تلبت و امكانات و تأسيسات
ره نازی و شروع توليدء ميزان سرمیه گذاری ثابه سرمایه در گردش و هزینه هسای تولید
رد نیز یک طرح مایق جدول زیر پیش بینی می گرد
رت ترچ wo] oe pa oe ملع کل
متر مريع | کل | هزيتههاى | برداخت | بافيماتدة
ae | مربوطه
صفحه 7:
محوطه سازی
FEE
صفحه 8:
وه د
وحم | مه ارت رل | P
0
2
۶
1
1
1
| ال
| سمش
| سیستم اطفای حریق
سا
ait SRE Sa Sy >
ات و | فنی هر واحد | كل | های
Bs
0
ox
wr
star سس
“a | wh
هل
صفحه 9:
bere ده
رل
هزينة هاى توليد بای حداکتر ظرقبت کر
هزیته ها
Suet.
حقوق و دستمزد مستقيم و غير مستقيم
2
Tae
محصول (با
هيساش ادى)
صفحه 10:
aoe 3
١ | برق مصرفى
* لسر
wl]
؟ |كازوثيل
6 | بيزين
eal +
ee
۲
۳
۳
=
دعم
lye اولیه غیز مستقیم
حقوق و دستمزد
کالای ساخته شده و در جریان ساخت.
7
سوخت و انرژی
ات و نگهداری
هریت به ریال
10
صفحه 11:
ape Get منایع
= = ترصد
Ze GS | متدار مائده | ae pa ope 2
11
صفحه 12:
هزیته های
>“
هزيته هاى قبل
سرمايه در كردش:
جح کل سرمابه کداری
جمع كل هزينه ها
كل
2
صفحه 13:
ات
2
مشکل مالکیت کسب و کار خود را مشخص نمالید( شخصی. مشارکنی ۰ سهامی) به طور خلاصه در مورد فرادی که
حاكميث و كنترل سازماني را در اخثيار دارند( نام . فعاليت ٠ ميزان تحصيلات ٠ اشتفال) توضيح دهيد افراد مهم و
کلبدی شرکث [ مدیر عامل؛ مدیر مالی. مدیربزاریابی + مدیرتولید) را معرفی تمائید.
برنمه زمان بتدی
برای کلبه عملیات و فعاليت ها نظير عمليات ساختمانى . تهيه مواد اوليه . خريد ماشين آلاث , راه اندازى أزمايشى
و پیش بینی زمنی را نجام دهیدد
ا-ریسک ها » مشکلات و مفرضات اساسی
در اين بخش مشخص كنيد . از وارد شدن در جه زميته هابى بايد برهيز نمائيد؟ با مشكلاتى ماتند تغييرات در فرخ
بهره تغييرات فناورى. تغيير سليقه و عادات مشتريان جكونه برخورد مى كتيد؟ با مشكلات مربوط به توليد ٠ 5
و خسارات احتمالى كه توليد را متوقف مى سازد و زمان هاى ناشى از طولانى شدن زمان طراحى و توسعه محصول
جكونه برخورد می کنید؟
نت سس سین وی موی سس سین سس سس ۳ سل
برنامه مالی شما بايد ذر بركيرندة ترازنامه . حساب عملکرد سود و زبان . پیش بسنی حساب گردش وجوه نقد .
us’ pura ane منت وه ازگشت منزمایه و ضورت هایفالی: باشد:
رت حساب ود و زین سل ول
ع ود ae
13
صفحه 14:
هزینهتمام شده کالای
سود (زیان) ناخالص
هزینه های فروش
سود (زیان) عملیاتی
eae
سود (زیان) قبل از مالیات
ماليات
سود (زيان) خالص
یش بیی تاه در این سل وه
wh جاری(از صورت جرین نقدی؛
داریی تابت(کل - استهلاک سال او
رالات فنی و آزمیشگاهی
ماشین ات و تجهیزات
جنول محاسيه sat pled ale
«فروش - بهای تعام شده»
از جدول هزینه های فروش
«سودازیان)ناخالص - هزینه های
فروش»
با کمک جدول تام منایع سرمایه
«سود(زیان)عملیاتی - هزینه بهرمه
«سودازیاناقبل از مالیات « نوخ
مالیات»
«سودازياناقبل از ماليات ماليات»
ی
بدعی عا(یدهی پاتکی + هزینهبهره - اقساط وام).
ج: سرمایه و حقوق صاحبان سهام
14
صفحه 15:
حت
EIS iy
هزینه هی پیش بینی ددع بغشن 10 سود(صورت حساب سود و زيان)
هزینههایقبل از بر براری
Cae جمع بدهى و حقوق ماحبان سكام
ادها
ادر ابن بخش بيشنهادات موجود در زمينه.
سرمايه و مواردى از ابن قبيل مطرح مى كردد.
باوهاعدورة توناو: تسو جوع أورين زار 2 cane aga
ola 17
بخش ضمائم در بركيرنده اطلاغات تكميلى در زمينه طرح فى باشد اطلاعاتى ماننده
مدارف مربوط به توليد ٠ كزارش عملكرد مالى و كزارش بازرسان ٠ مدارك قانوتي
اطلاعات مهم و مرت
5
راهنماي تهيه طرح کسب و کار()Business Plan
عنوان کسب و کار:
....................................................................................
مشخصات تهيه کنندة طرح:
نام و نام خانوادگي......................................... :
سطح و رشتة تحصيلي.................................. :
کد ملي.......................................................... :
شغل فعلي ..................................................... :
تاريخ تولد.................................................. :
نام پدر............................................................. :
شماره شناسنامه.......................................... :
محل صدور................................................... :
آدرس
پستي.................................................................................................................................................................................................... :
.........................................................................................................................................................
تلفن تماس.................................................. :
..................................................
توجه :در صورتي که طرح کسب وکار به ص88ورت گ88روهي تهيه ش88ده اس88ت ,مشخص88ات همک88اران اص88لي در پيوست
آورده شود.
-1خالصه مديريتي
در خالصه مديريتي مواردي از قبيل توصيف زمينه كسب و كار و اصل موضوع ،فرصت و استراتژي ،بازار هدف
،مزيت هاي رفاهي ،سوددهي بايد به صورت خالصه بيان شود.
1
پس از مطالعه نمونه زير ،خالصه مديريتي طرح خود را تهيه نماييد.
شركت مرباي «شيرين كام» داراي تخصص در توليد و بازاريابي انواع مرباي معمولي و مارماالد مي باشد .محصول اصلي اين شركت
شيشه هاي 250گرمي مربا از ميوه هاي پرتقال ،انجير ،انبه ،زردآلو است.
زير بناي كارخانه عبارت است چهار ساختمان متصل به يكديگر واقع در زميني به مساحت 2هكتار.
سTاير تجهيزات و امكانات شركت عبارتنTد از :يTك سTرد خانTهبTا ظرفيTت چهار هزار متTر مكعTب ،خTط فرآوري ميوه ،ساختمان انبار مركزي ،
ساختمان اداري و ناهار خوري.
شركت داراي 220نفTر پرسTنل تمام وقTت و 180نفTر نيمTه وقTت (فصTلي) مTي باشد .ماموريTت شركت اضافTه كردن ارزش افزودهبTه محصوالت
منطقه از طريق توليد مربا و مارماالد با كيفيت عالي و فروش آن به بازار هاي ملي و بين المللي با قيمت رقابتي مي باشد.
درآمTد ايTن شركت طTي سTه سTال گذشتTه رشTد پايداري بTه ميزان 25درصTد در سTال داشتTه اسTت كه عمدت ًا ناشTي از بدسTت آوردن سهم
بيشتري از بازار بخاطر تحويل به موقع و كيفيت بهتر بوده است.
حاشيTه سTود خالTصبTه ترتيTب 5/10 ، 10 ، 9درصTد بوده اسTت .شركت در حال حاضTر 10درصTد بازار را در اختيار دارد .موفقيTت اخيTر شركت
امضاء توافTق نامTهبTا يTك شركت غذائي دانماركي است كه متخصص تاميTن محصTوالت غذايي براي هتلها و رستوران ها در اتحاديه اروپاست.
انتظار مي رود اين همكاري به ميزان قابل مالحظه اي در افزايش درآمد و سود آوري شركت مؤثر باشد .برآورد هاي مالي نشان دهنده رشد
متوسTط 30در صTدي شركت مرباي «شيريTن كام» طTي سTه سTال آينده مTي باشد .دارائيهاي شركت مرباي شيريTن كام آزاد هسTتند و شركت
در حال حاضر هيچگونه بدهي ندارد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------نوع صنعت ،سازمان ،محصوالت و خدمات
موانع ورود به اين صنعت كدامند؟ خصوصيات و كاربردهاي محصول /خدمات شما چيس88ت؟ وجه متم88ايز محص88ول /
خدمت شما با ساير محصوالت بازار چيست؟ نحوه توليد محصول /خدمت شما به چه صورتي است؟
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------نقاط قوت اساسي
............................................................................................................................................................ - 1
2
............................................................................................................................................................ - 2
............................................................................................................................................................ - 3
............................................................................................................................................................ - 4
نقاط ضعف اساسی
............................................................................................................................................................ - 1
............................................................................................................................................................ - 2
............................................................................................................................................................ - 3
تهديدات قابل مالحظه
............................................................................................................................................................ - 1
............................................................................................................................................................ - 2
............................................................................................................................................................ - 3
فرصت هاي قابل مالحظه
............................................................................................................................................................ - 1
............................................................................................................................................................ - 2
............................................................................................................................................................ - 3
2برنامه Tبازاريابيمشتريان:
مشتريان شما چه كساني هستند ؟ چرا ب88ازار به محص88والت/خ88دمات ش88ما ني88از دارد؟ اين ب88ازار تا چه م88دت به اين
محصوالت/خدمات نياز دارد؟ رابطه بين مصرف كننده و خريدار اصلي به چه صورتي است؟ مشتريان شما چه ويژگي
هايي (سن ،جنس ،سبك زندگي مستقل) دارند؟
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------اندازه بازار:
اندازه بازار را مشخص كنيد و نشان دهيد در برآورد اندازه بازار تا چه حد به عواملي از قبيل عالقه من88دي مش88تريان
به محصوالت/خدمات شما ،سطح درآمدي آنها و نحوه دسترسي شان به محصوالت/خدمات خود توجه كرده ايد؟
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------تخمين سهم بازار و فروش:
3
براي محصول شما در بازار چه مقدار تقاضا وجود دارد؟از چه منابعي براي تعيين تقاضاي ب88ازار اس88تفاده كرده اي88د؟
روند تغيير تقاضا به چه صورتي است؟
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ارزيابي آينده بازار
در آينده چه سهمي از بازار را به دست خواهيد آورد؟
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------رقابت ،حساسيت ها و خطر ها
رقباي بنگاه و كسب و كار شما چه كس88اني هس88تند؟ نق88اط ض88عف و ق88وت رقبا چيس88ت؟ رقبايت88ان در چه س88طحي
هستند؟ اگر فكر مي كنيد رقبايي وجود دارند كه شما مي توانيد بخشي از ب88ازار آن ها را تص88احب كني88د ،در م88ورد
نحوه انجام اين كار توضيح دهيد؟
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------قيمت گذاري:
چگونه براي محصوالت و خدمات توليد شده خود ،قيمت تعيين خواهيد كرد؟ كدام يك از روشهاي م88ديريت قيمت
ها را به كار خواهيد گرفت؟
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------تبلیغات:
رسانه هايي كه براي آگهي و تبليغات محصوالت /خدمات خود به كار مي گيرد ،كدامند؟ كانال هايي را كه به منظور
جذب مشتري به كار گرفته ايد ،كدامند؟ آيا براي تبليغات محصوالت /خدمات خود از متخصصين خ88ارج از ش88ركت
استفاده كرده ايد؟ در مورد توانايي ها و شايستگي هاي آنها توضيح دهيد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------شيوه فروشT:
چه كساني محصوالت شما را خواهند فروخت؟ چه روش هايي براي فروش محصوالت خود به كار خواهيد گ88رفت؟
(تلفني ،مكاتبه پستي ،ارائه مستقيم به مشتري ،شركت در نمايشگاه و غ88يره) آم88وزش فروش88نده ها را چگونه برنامه
ريزي مي كنيد؟ چگونه به شكايت مشتريان رسيدگي 8مي كنيد؟
4
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------توزيع:
كانال هاي اوليه توزيع كدامند؟ ( فروشگاه هاي خرده فروشي ،عمده فروشي ،اينترنت و غيره)
آيا زنجيرة كامل توزيع متعلق به شماست يا عوامل وابسته اي ديگر عوامل توزيع را به كار مي گيرند؟ آيا كانال هاي
توزيع با تصويري كه از شركت و محصوالت شما در جامعه وجود دارد سازگار است؟ آيا بسته بندي محص88والت ش88ما
براي كانال هاي توزيعي كه در نظر گرفتيد ،مناسبند؟آيا كانال هاي توزيع انتخابي شما از نظر هزينه مقرون به صرفه
هستند؟
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 5ـ برنامه Tهاي طرح و توسعه :
آيا تحقيقات قبل از توليد و توزيع محصول انجام داده ايد؟ براي توسعة محصول در آينده چه برنامههايي داري88د؟ چه
جانشين ها و مكمل هايي براي محصوالت /خدمات خود در نظر گرفته ايد؟
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 6ـ چارچوب قانوني و عوامل اجتماعي و محيطي
مجوزها و تأييده هاي مورد نياز شما كدامند؟ آيا كسب و كار شما به موضوعات مهم اجتماعي كه به امنيت ،آسايش
و سعادت كاركنان مربوط است احترام مي گذارد ؟ آيا كسب وكار شما براي منطقه اي كه در آن ق88رار داريد توس88عه
و
منافع اجتماعي به همراه مي آورد ؟ آيا قوانين و مقررات زيست محيطي را در نظر مي گيريد ؟
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 7ـ برنامة عملياتي و توليد
ـ فن آوري و روش توليد مناسب :
تكنولوژي مورد نياز براي توليد محصول خود را مشخص نماييد .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------5
ـ مراحل و روش توليد :
مراحل توليد و ساخت محصوالت و جريان ورود مواد اولية اصلي تا مرحلة بسته بندي محصوالت را تشريح نماييد .
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ـ مواد اوليه و مواد بسته بند ي :
مواد اوليه مورد استفاده در توليد چه مشخصات و ويژگي هايي دارند ؟ م88يزان دسترسي به م88واد اوليه به چه م88يزان
است ؟ نحوة انبار شدن مواد اوليه و مواد بسته بندي به چه صورتي است ؟
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ـ بر آورد نيروي انساني مورد نياز :
هر يك از بخش هاي گوناگون شركت به چند نفر پرسنل نياز دارد ؟ مهارت و تحصيالت پرسنل بايد در چه سطحي
باشد ؟ چه نوع روابط سازماني بايد بين آنها بر قرار باشد ؟ هزينه هاي پرسنلي به تفكيك گروه ه88اي كاري چق88در
است ؟
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ـ برآورد فضاي مورد نياز طرح :
به چه ميزان فضا براي بخش هاي توليد و عمليات نياز داريد ؟ فضاي مورد ني88از ب88راي بخش ه88اي اداري ،رف88اهي و
كارگري را مشخص نماييد .
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ـ بر آورد هزينه هاي راه اندازي و شروع توليد :
براي برآورد هزينه هاي راه اندازي و شروع توليد ،ميزان سرمايه گذاري ثابت ،سرمايه در گردش و هزينه ه88اي توليد
پيش بيني مي گردد .
ميزان سرمايه گذاري ثابت و امكانات و تأسيسات مورد نياز يك طرح مطابق جداول زير پيش بيني مي گردد .
زمين
رديف
تاريخ
متراژ
مورد
نياز
نحوه
متراژ
خريداري خريد يا
واگذاري
شده
بهاي هر
متر مربع
بهاي
كل
ساير
هزينههاي
مربوطه
مبلغ كل
پرداخت باقيمانده
شده
6
تسطيح و محوطه سازي
شرح عمليات
تسطيح و خاكبرداري
ديوار كشي
خيابان كشي
جدول بندي
فضاي سبز
پاركينگ
روشنايي محوطه
جمع
قيمت هر متر مربع
متراژ مورد نياز
قيمت كل
ساختمانها
رديف
1
2
3
4
5
6
7
8
9
نوع ساختمان
تعداد
متراژ
مصالح مورد هزينه هر
متر مربع
نياز
هزينه
كل
مالحظات
ساختمان توليدي
ساختمان اداري
ساختمان رفاهي
انبار مواد اوليه و قطعات
يدكي
انبار كاالي ساخته شده
ساختمان پست برق
ساختمان نگهباني
ساختمان مسكوني
ساير ...
جمع كل
تأسيسات
7
رديف
شرح تأسيسات
1
2
3
4
5
حق انشعاب برق
ترانسفورماتور
كابل كشي
تابلوها
ساير تجهيزات برق
رساني
سيستم تهويه
ژنراتور
حق انشعاب آب
حفر چاه و تجهيزات الزم
احداث منبع هوايي
دستگاه تصفيه و مخزن
ها
تانكرها
كمپرسورها
ديگ هاي بخار
سيستم فاضالب
سيستم اطفاي حريق
ساير
6
7
8
9
10
11
12
13
14
مصرف
ساليانه
تعداد/مقدار
(واحد)
هزينه يك
واحد (ريال)
هزينه
حمل و
نصب
هزينه
كل
جمع
كل
(ريال)
مالحظات
ماشين آالت و تجهيزات
رديف
نام ماشين
آالت و
تجهيزات
مشخصات
فني
ظرفيت
و قدرت
شركت
سازنده
تعداد
قيمت
هر واحد
قيمت
كل
هزينه
هاي
داخلي
قيمت كل
1
2
3
4
5
جمع
اداري و كارگاهي
رديف
شرح وسايل
تعداد
مشخصات
فني
قيمت يك
واحد
(ريال)
قيمت كل
(ريال)8
هزينه حمل
و نصب
جمع
كل
8
اداري و توزيع و
فروش
دستمزد غير مستقيم
توليد
حقوق و مزاياي
ماهيانه8
تعداد
حقوق و مزاياي
ساالنه ( 15ماه)
بيمه سهم كارفرما
دستمزد مستقيم
توليد
مالحظات
محل خدمت
قيمت كل در
كارخانه
هزينه هاي
داخلي(ريال)
ارزش سيف/
سي انداف با
قيمت داخلي
قيمت يك
واحد
مصرف
كل(واحد)
رديف
شرح
محاسبات
رديف
رديف
1
2
3
4
شرح
محاسبات
ميزان مصرف
يك واحد
محصول ( با
توجه به
رديف
عادي)
ضايعات
1
2
3
4
هزينه هاي پيش بيني نشده و متفرقه
مبلغ كل
هزينه هاي قبل از بهره برداري و هزينه هاي تأسيس
مبلغ كل
هزينه هاي توليد براي حداكثر ظرفيت در يك طرح مطابق جدول زير پيش بيني مي گردد.
مواد اوليه و بسته بندي
حقوق و دستمزد مستقيم و غير مستقيم
9
آب و برق و سوخت
1
2
3
4
5
6
مصرفساالنه
ردي
ف
شرح
واحد ظرفيت
هزينه
مورد هزينه كل
هر
انتظار (ريال)
واحد
مالحظات
برق مصرفي
آب مصرفي
گاز
گازوئيل
بنزين
نفت
حجم كل
تعميرات و نگهداري
رديف
1
2
3
4
5
6
جمع
درصد8
شرح
مبلغ كل /هزينه
ساختمان ها
ماشين آالت و تجهيزات
تاسيسات
وسايط نقليه
وسايل فني و آزمايشگاهي
وسايل اداري و كارگاهي
هزينه هاي پيش بيني نشده و متفرقه
رديف
محاسبات
شرح
مبلغ كل
سرمايه در گردش براي سال اول
شرح
مقدار
هزينه به ريال
مواد اوليه مستقيم
.......................................
...........................................
مواد اوليه غير مستقيم
......................................
...........................................
حقوق و دستمزد
......................................
...........................................
کاالي ساخته شده و در جريان ساخت
......................................
...........................................
سوخت و انرژي
......................................
...........................................
تعميرات و نگهداري
......................................
...........................................
10
هزينه هاي پيش بيني نشده بخش «»2
......................................
...........................................
مطالبات تجاري
......................................
...........................................
ساير
......................................
......................................
جمع
.....................................................................................
منابع تامين سرمايه
شرح
درصد
مبلغ
-1سرمايه اوليه سهامداران
-2تسهيالت بانکي کوتاه مدت
-3تسهيالت بانکي بلند مدت
جمع کل سرمايه گذاري
شرح
ميزان انجام شده
مقدار مانده
جمع هزينه
11
سرمايه گذاري ثابت:
زمين
ساختمان
...........................
...........................
...........................
تسطيح و محوطه سازي
...........................
...........................
...........................
تأسيسات
...........................
...........................
...........................
ابزارآالت فني و آزمايشگاهي
...........................
...........................
...........................
ماشين آالت و تجهيزات
...........................
...........................
...........................
وسائط نقليه
...........................
...........................
...........................
وسايل کارگاهي و اداري
...........................
...........................
..........................
هزينه هاي پيش بيني نشده بخش
«»1
...........................
...........................
..........................
...........................
...........................
..........................
...........................
...........................
..........................
هزينه هاي قبل از بهره برداري
سرمايه در گردش:
جمع کل سرمايه گذاري
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
جمع كل هزينه ها
رديف
شرح
مبلغ كل
12
جمع
-8ساختار سازماني
مشكل مالكيت كسب و كار خود را مشخص نمائيد (.شخصي ،مشاركتي ،سهامي) 8به طور خالصه در مورد افرادي كه
حاكميت و كنترل سازماني را در اختيار دارند( نام ،فعاليت ،ميزان تحصيالت ،اشتغال) توضيح دهي88د .اف88راد مهم و
كليدي شركت ( مدير عامل ،مدير مالي ،مدير بازاريابي ،مدير توليد) را معرفي نمائيد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -9برنامه زمان بندي
براي كليه عمليات و فعاليت ها نظير عمليات ساختماني ،تهيه مواد اوليه ،خريد ماشين آالت ،راه ان88دازي آزمايشي
و ...پيش بيني زماني را انجام دهيد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -10ريسك ها ،مشكالت و مفرضات اساسي
در اين بخش مشخص كنيد ،از وارد شدن در چه زمينه هايي بايد پرهيز نمائيد؟ با مشكالتي مانند تغييرات در نرخ
بهره تغييرات فناوري ،تغيير سليقه و عادات مشتريان چگونه برخورد مي كنيد؟ با مشكالت مربوط به توليد ،كيفيت
و خسارات احتمالي كه توليد را متوقف مي سازد و زمان هاي ناشي از طوالني شدن زمان طراحي و توسعه محص88ول
چگونه برخورد مي كنيد؟
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -11برنامه م88888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888الي
برنامه مالي شما بايد در برگيرنده ترازنامه ،حساب عملكرد سود و زي88ان ،پيش بي88ني حس88اب گ88ردش وج88وه نقد ،
محاسبه نقطه سر به سر ،محاسبه دوره بازگشت سرمايه و صورت هاي مالي باشد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------صورت حساب سود و زيان سال اول
شرح
توضيحات
مقدار
13
فروش
از جدول درآمد فروش
.........................................
هزينه تمام شده کاالي فروش رفته
از جدول محاسبه بهاي 8تمام شده
.........................................
سود (زيان) ناخالص
«فروش ـ بهاي تمام شده»
.........................................
هزينه هاي فروش
از جدول هزينه هاي فروش
.........................................
سود (زيان) عملياتي
«سود(زيان)ناخالص ـ هزينه هاي
فروش»
............................................
هزينه بهره
سود (زيان) قبل از ماليات
ماليات
سود (زيان) خالص
با کمک جدول تامين 8منابع سرمايه
«سود(زيان)عملياتي ـ هزينه بهره»T
.........................................
............................................
............................................
«سود(زيان)قبل از ماليات × نرخ
ماليات»
«سود(زيان)قبل از ماليات ـ ماليات»
پيش بيني ترازنامه در پايان سال اول
الف :دارايي Tها:
ب :بدهي ها:
دارايي جاري(از صورت جريان نقدي):
بدهي ها(بدهي بانکي +هزينه بهره ـ اقساط وام)
نقد ...........................................................................
...................................................................................
دارايي ثابت(کل ـ استهالک سال اول):
...................................................................................
ساختمان ..................................................................
تسطيح و محوطه سازي .....................................
تاسيسات ..........................................................
ابزارآالت فني و آزمايشگاهي .............................
ج :سرمايه و حقوق صاحبان سهام
ماشين آالت و تجهيزات .......................................
آورده شرکا(جدول تامين سرمايه) .................................
14
وسائط نقليه .........................................................
....................................................................................
وسايل کارگاهي و اداري .......................................
...................................................................................
هزينه هاي پيش بيني نشده بخش «...................... »1
سود(صورت حساب سود و زيان) .................................
هزينه هاي قبل از بهره برداري ...............................
...................................................................................
جمع دارايي Tها ........................................................
جمع بدهي و حقوق صاحبان سهام .........................
-12پيشنهادها
در اين بخش پيشنهادات موجود در زمينه س88رمايه م88ورد ني88از ،نح88وه جمع آوري س88رمايه ،مص88رف وج88وه برگشت
سرمايه و مواردي از اين قبيل مطرح مي گردد.
---------------------------------------------------------------------------------------------- -13ضمائم
بخش ضمائم در برگيرنده اطالعات تكميلي در زمينه طرح مي باشد .اطالعاتي مانند :بروشور ها ،كاتالوگ ها و
مدارك مربوط به توليد ،گزارش عملكرد مالي و گزارش بازرسان ،مدارك قانوني ،سوابق شغلي مديران و ساير
اطالعات مهم و مرتبط.
15