صفحه 1:
به نام خدا
0
Total Quality Management
را ار
صفحه 2:
0 see a
مدت زمانی است که مدیران متخصص تولید کنندگان را ترغیب می نمایند که فرآیند تولید را به گونه ای
طراحی نمایند که به جای اینکه بازرسی کیفیت در انتهای خط تولید صورت گیرد. از همان ابتدا کیفیت در این
فرآیند بکار گرفته شود.
در سال ۰۱۹۸۷ مجلس آمریکا جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج را برای افزایش رقابت در شرکتهای آمریکایی
جهت افزایش کیفیت: در نظر گرفت. این جایزه باعث شد تا شرکتها توجه بیشتری به کیفیت داشته باشند و
برای افزایش کیفیت و تدوین استراتژی ها در جهت کسب موفقي نر و کیفیت بالاتره انگیزه پیدا
جایزه کیفیت به شرکتهای تولیدی. خدماتی, واحدهای تجاری کوچک و نیز ارائه کنندگان خدمات درمانی و
بهداشتی موفق که شرایط کیفی لازم را داشته باشند. اهدا می شود.
سازمان بین المللی استاندارد در سال ۱۹۴۷ با عضویت ۲۵ کشور تأسیس شد و در سال ۱۹۸۷ مجموعه ای از
استاندارد های کیفیت را تدوین نمود که اين استانداردها یکبار در سال ۱۹۹۴ و بار دیگر در سال ۲۰۰۰ مسورد
تجدیدنظر قرار گرفتند.
صفحه 3:
(PQQ) els
160 00
يكى از استانداردهاى مديريت كيفيت (00000© 21090 است كه در حال حاضر به يك كواهى نامه بين المللى
تبديل شده كه به منزله مهر تأييد كيفى محصولات و خدمات شركتهاست.
تأكيد استانداردهاى 0000© 10800 بر ايجاد. مستند سازى. و بكاركيرى رويه هاى اثربخش جهت اطمينان از اين
است که عملیات. عملكرد محصول و فرآيندهاى ارائه خدمت شركت با هدف كلى بهبود مستمر حاكم بر شركت
مطابقت دارند.
160 06000
مجموعه اى از استانداردهاى مرتبط با مدیریت محیطی است که براساس أن شركتها بايد اثرات مخرب محيطى
فعالیت هایشان را به حداقل برسانند.
00 (1636 در ارتباط با اطمینان بخشی به این است که یک محصول در کل مراحل چرخه عمرش کمسترین
اثر مخرب را روی محیط (آب.هوا و خاک)؛ چه از نظر میزان منابع طبیعی که به مصرف می رساند و چه از نظر میزان
آلودگی محیط که ایجاد می کند. داشته باشد.
صفحه 4:
0
*_ طبق تعریف سازمان بین المللی استاندارد: کیفیت. مجموعه ویذگیها و مشخصات یک محصول
یا خدمت است که بتوان نیازهای بیان شده و تلویحی را برآورده ساخت.در اين تعريف. ملاك
در واقع رضایت مشتری است. رضایت مشتری نیز شامل تامین نیازهای ب 3°
تلویحی او از محضول است.
* درایران نیز موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی بعنوان استاندارد ملی» تعریف مشابهی از
کیفیت ارائه داده است.
صفحه 5:
0 ente res a
تعریف مدیریت کیفیت ATOM ) ge
مدیریت کیقیت جامع؛ قني است برای مشارکت تلد تك كارمندان ومدیران سازمان در امور مربوط به سازمان,
این فن تغييري مهم در فرهنگ سازمان مي دهد که اهداف. آرمان ها: طرز تفکر و رویه هاي موجود در آن
سازمان را در بر مي گیرد . تاکید عمده جنبش ]۳69 بر اين است که هر کارمند و مدیری پاسخگوي بهبود
مداوم کیفیت خدمات و محصولات شرکت باشد تا خواسته های مشتریان تامین شود.(منظورازمشتري هر:
است که به نوعي محصول یا خدمتي از سازمان دریافت مي کند خواه این شخص داخل سازمان باشد یا خا
آن).
T.QM
توت منکن مشارکت (تیم گرایی)
صفحه 6:
مديريت كيفيت جامع (00©)
* كيفيت و سودآوری
* کل هزینه های کیفیت یک سازمان می تواند رقم بسیار بالایی باشد. بطوری که جمع کل هزینه های
کیفیت برای بسیاری از شرکتهای آمریکایی بین ۲۰تا ۲۵ درصد میزان درآمد فروششان است.
* از طرفى برآورد انجام شده نشان می دهد نشان می دهد که ۴۰ درصد هزینه هایی که شرکتها در بخش
خدمات پس از فروش انجام می دهند بخاطر کیفیت پایین محصولات تولیدی بوده است.
بنابراین واژه ناخوشایند باعث می شود اقتصاددانان و طرفداران کیفیت در فضای پر تنش و تردید
ت قرار گيرند.
آمیز میان: هزیته با pete gh
شکل زير نشان می دهد شرکتی که کیفیت محصولاتش را بهبود ببخشد می تواند به مزیت رقابتی
دست يافته و سود آوری بالا و بازده سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد.
صفحه 7:
9
صفحه 8:
۴ خصوصیات مدیربت کیفیت جامع
تمرکز بر جلب رضایت مشتریان
خرج كردن در جهت دستیابی به بهبود مستمر
* درگیر کردن کل نیروی کار در امر رعایت کیفیت
انی فعال مدیران شرکت و درگیر کردن آنها در امور مربوط به کیفیت
* استفاده از معیارهای عینی. روشن و به دور از هرگونه ابهام در خصوص سنجش
تعیین لحظه به لحظه میزان دستیابی به اهداف کیفی
آموزش مستمر در زمي
صفحه 9:
* انواع هزینه های کیفیت
Cost of Quality
هزینه تطابق هزینه عدم تطابق
Cost of Nonconformance Cost of Conformance
هزینههای پیشگیری هزیتههای ارزیابی
Appraisal Costs Prevention Costs
هزینههای شکست (نقص) داخلی هزینههای شکست (نقص) خارجی
External Failure Costs Internal Failure Costs
صفحه 10:
|.هزینه های پیشگیری:
هزینه فعالیتهایی هستند که برای جلوگیری از وقوع ایرادات و خرابی ها در محصولات صرف
می شوند مانند:
هزینه طرح ریزی کیفیت -- هزینه طراحی و کنترل فرآیند
هزینه گزارش دهی - هزینه ارزیابی پیمانکاران فرعی
۲.هزینه های ارزیابی:
اين هزینه ها برای تعیین مطابقت یا عدم مطابقت مشخصه های محصول با مشخصه های کیفی
مورد نظر صرف می شوند مانند:
بازرسى و آزمايش وروديها بازرسى و [ زمايش حين فرآيند
نهايى مميزى هاى AS ترل تج
تأمين مواد و خدمات بررسى كيفى موجودى
إرسى و آزمايش محصول
واندازه كيرى
صفحه 11:
این هزینه ها شامل هزینه مربوط به رفع ایرادات و هزینه های صرف شده ای است که در مراحل
مختلف و قبل از تحويل محصول به مشترى بروز مى كنند و سازمان به طرق مختلف از قبيل
بازرسى و آزمايش توسط كاركنان واحد كنترل كيفيت خود يا بازرسان خارجى به اين ايرادات
sail ye age gue
دورریز یا اسقاطی - تعمیر و دوباره كارى تحلیل شکست -- تعمیر و دوباره كارى اقلام
معیوب دریافتی - بازرسی صد درصد - بازرسی و آزمایش مجدد -- درجه بندی زیر سطح
این گروه هزینه هایی را شامل می شود که که پس از دریافت محصول توسط مشتری ایجاد
مى كردد و تا قبل از بكاركيرى محصول توسط مشترى مشخص و كشف نشده اند و لذا اشكالة
توسط مشترى در هنكام استفاده از محصول نمود ييدا كرده است مانند:
هزينه هاى ضمانت هزينه هاى شكايت مشتريان هزينه بركشت محصول تخفيف
صفحه 12:
دو دیدگاه در خصوص مدل اقتصادی کیفیت وجود دارد
.مدل اقتصادی هزینه های کیفیت دردیدگاه سنتی
با توجه به سنتی بودن فرایند تولید و تفکر حاکم. امکان رسیدن به کیفیت صددرصد و انطباق
کامل محصول با مشخصه های مورد نظر از طریق اعمال فعالیتهای پیشگیری و ارزیابی وجود
نداشت و هميشه درصدی عدم انطباق وجود داشت.
۲. مدل اقتصادی هزینه های کیفیت با توجه به دیدگاه معاصر
با توجه به پیشرفتهای فنا وری.امکان رسیدن به کیفیت صد درصد مطابق با آنچه مورد نیاز است.
امکا
صفحه 13:
بين هزينه های پیشگیری و ارزیابی از یک سو و هزینه
های شکست از سوی دیگر تعادل برقرار می شود
نقطه بهینه,بهترین سطح اقتصادی برای تولید کننده است
الزامی برای رسیدن مشتریان به خواسته هایشان وجود ندارد
عدم سرمایه گذاری در زمینه تطابق محصولباعث افزایش
هزینه هاى عدم تطابق خواهد شد
مجموع هزينه هاى كيفيت برابر با مجموع هزينه هاى
پیشگیری و ارزیابی است
نقطه بهینه جایی است که هزینه هاي شکست به صفر پرسد.
به علت کیفیت انطباق 7/۱۰۰ خواسته های مشتریان نیز
برآورده می شود
با درنظر گرفتن کیفیت و هزینه در زمینه تطابق.هزینه های
عدم تطابق به صفر خواهد رسیدٍ
صفحه 14:
شش سیگما
شش سيكما يك روش بهبود است كه از داده ها و واقعيات جهت شناسايى و حذف مشكلات
فرآيند استفاده ميكند. همجنين به عنوان يك موتور بهبود مستمر كه وظايف و رويه هاى كاملا
جديدى را در داخل سازمانى كه به طور مستمر در پی کسب نتایج و بهبود قرآیندها است
نام برده می شود.
در شش سیگما با کاهش دامنه تغییرات کیفیت و سرعت فرآیند و ایجاد حدود اجرایی فرآیند
در محدوده ی معین, امکان بهبود بسیار زیادی میسر میگردد.
به عبارت دیگر شش سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات و ارائه خدمات که
خطای فرآیندهای کاری به میزان ۳/۴ در یک میلیون موقعیت کاهش یابد.
صفحه 15:
ویژگیهای شش سیگما
اول آنکه با تأکید بر محدود کردن بهبودها به پروژه های کوچک. تلاش مینماید تا با نگاهی مستمر
به بهبود بنگرد.
دوم اينکه یافتن شاخص های کیفیت پذیر و سپس تبدیل آنها به اعداد و ارقام پولی. تحلیل پذیری
col) تری را برای مدیریت موْسسات فراهم مینماید.
در جدو| , زير سطوح سيكما و تعداد خطاهاء, مربوطه نشاء:, داده شده است.
7 ا ع 8 oa |
2121© امراف كرامند قرعت
هار۳ + و57
۳ ۳-۸ ۳۸ ۶۹/۵ or
= | > Re 2-5
5 ۹ “A oF
۳9 57 Se]
۳ tees. Lt 75۹/۹۹4 0 oF
7-۹ 5 ov
صفحه 16:
سه ویوگی عمده شش سیگما که آن را از دیگر برنامه های کیفیت مچزا می سازد
۱- شش سیگما مشتری گراست و اغلب یه طور آشکار سعی در حفظ رضایت مشتریان خارجی داشته و همواره به سوی این بهبسود حرکت
میکند.
۲- پروژه های شش سیگما باعث بازگشت سرمایه می شوند.
۳- در واقع شش سیگما باعث تغییر عملکرد و مدیریت می شود. شش سیگما چیزی بیش از پروژه های بهبود است که فلسفه آن خطای
کمتر در کار و بهبود مستمر می شود AS یک سیستم اندازه گیری به متظور افزایش كيفيت و كاهش هزينه ها ارائه می دهد.
عوامل اصلی در اجرای موفق شش سیگما
۱- رضایت مشتریان
۲- بهبود دادن فرآیندها
#د کار تیم
۴- داده ها و واقعيت ها
صفحه 17:
تفکر ناب
زیربنای تفکر ناب. ريشه کن کردن اتلاف و آقرینش ارزش در سازمان است. تفکر ناب نگرشی ااست. برای اقزایش بهره وری و ارزش آفرینی
مستمره و حداقل کردن هزینه ها و تلافات
این تفکر شیوه ای را فراهم میکند که از طریق آن بتوان با منایع کمتره تجهیزات کمتره زمان کمتر: به بیشترین ها دست یافت و با توجه یه
نیاز مشتری و در عین حال با امین درست نیاز مشتریان به آنها نزدیک شد.
اصول تفکر ناب
۱- تعیین دقیق ارزش هر محصول:
این مصرف کننده نهایی است که ارزش را در قالب یک کالا یا خدمت تعریف میکند
۲- شناسایی جریان ارزش محصول:
جریان ارزش مجموعه ای است از کلیه اعمال ضروری برای تولید یک محصول معین,
صفحه 18:
۳- ایجاد حرکت بدون وقفه در زنجیره فرآیندهای شرکت:
جریان فرآیندها در اين سیستم در جهت از بین بردن کامل اتلاف ها به طوری که همه فعالیتهایی کسه طی جریان ارزش
انجام میگيرند» ارزش آفرین باشند. به عبارت دیگر فرآیند ها باید از منظر مشتری دارای ارزش افزوده باشند.
۴- دستیابی به کمال:
در این مرحله تمامی ساختارها یا فعالیتهایی که موجب اتلاف در جریان تولید می شوند و ز:
میدهند. شناسایی و حذف می کند.
انتظار ساخت را افزایش
تثوری محدودیت ها
تکوری محدودیت ها یا تلوری تنگنا؛ نسیستم را با توجه به محدودیت: های آن مورد مطالعه قرار می دهد محنودیت
عبارت است از هر عاملی که کارایی سیستم را در ارتباط با هدف یا مقصود از پیش تعیین شده محدود می کند.
تمرکز اصلی تثوری محدودیت ها بر افزایش بهره وری از طریق مدیریت محدودیت ها و افزایش خروجی های تولیسدی يا
دست یافت سازمان است.
صفحه 19:
هزینه های کیفیت و سیستم حسابداری
واحد کیفیت هر شرکت مسئولیت تهیه و ارائه اطلاعات هزینه های کیفیت در حد راهنمایی و انی از
بخش حسابداری را برعهده دارد. اما مسئولیت اصلی اندازه گیری و ثبت و طبقه بندی و گزارش هزین ه
های کیفیت به عهده بخش حسابداری است. سیستم هزینه یابی کیفیت در درون سیستم بزرگستری به
نام سیستم,حسالنازی هزیته قزاردارد: یه آل این است. که هزیتهکیقیث آنقدر با سیستم حسابداری
هزینه یکپارچه شود که دیگر نتوان آن را یک سیستم حسابداری جداگانه به حساب آورد.
صفحه 20:
«نتیجه گیری»:
«مدیریت کیفیت جامع ۳6360" فرآیندی استراتژی. نگرش, سیستم هزینه اثربخش و متد است که از طریق ترویج
یک فرهنگ مشارکتی در تصمیمگیری که همه سطوح و اعضای سازمان را در بر گرفته و به تکاپو در راستای
بهبود کیفی مستمر در تولید کالاها و اراه خدمات وا میدارد که رضایت مشتریان و همه افراد ذی نفع را تضمین
مینماید.»
جلب رضایت مشتریان با حداقل هزینه, تصمیم گیری مشارکتی و گروهی صرفنظر از مقام سازمانی و منافع فردی»
بهبود مداوم کیفیت و استانداردهای بالاتر از جمله اهداف اجرا و پیاده سازی مدیریت کیفیت. فراگیر هستند.
بهبود روابط کارگر و کارفرما از طریق اعمال استراتژی برد-برده پیشگیری از بروز بحران و مدیریت بحران. آموزش
عملی کیفیت به اعضای سازمان وایجاد حسن شهرت برای سازمان در زمیه نقشهای برجسته مدیریت کیفیت
فراگیر می باشند.
کمبود یا فقدان تعهد مدیریت بیم از تحول آفرینی. مقاومت در برابر تفییرات فرهنگی و درک و اجرای نادرست یا
سرباز زدن از اجرای این نگرش از جمله موانع عمده و علل اساسی موفقیت (66* است که حتی الامکان باید به
وسیله انجام اقداماتی چند برطرف شوند. مثلابه وسیله آموزش مستمر و مداوم نیروی انسانی و آموزش
مهارتهایی در راستای انعطاف پذیری و پذیرش تغییر میتوان بخشی از اين دست اندازها و اسباب ناکامی را از
میان برد یا به حداقل کاهش داد.
صفحه 21: