پاورپوینت
حسابداریعلوم انسانی و علوم اجتماعیمدیریت و رهبری

پاورپوینت مدیریت کیفیت جامع - درس حسابداری مدیریت پیشرفته

صفحه 1:
به نام خدا 0 Total Quality Management را ار

صفحه 2:
0 see a مدت زمانی است که مدیران متخصص تولید کنندگان را ترغیب می نمایند که فرآیند تولید را به گونه ای طراحی نمایند که به جای اینکه بازرسی کیفیت در انتهای خط تولید صورت گیرد. از همان ابتدا کیفیت در این فرآیند بکار گرفته شود. در سال ۰۱۹۸۷ مجلس آمریکا جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج را برای افزایش رقابت در شرکتهای آمریکایی جهت افزایش کیفیت: در نظر گرفت. این جایزه باعث شد تا شرکتها توجه بیشتری به کیفیت داشته باشند و برای افزایش کیفیت و تدوین استراتژی ها در جهت کسب موفقي نر و کیفیت بالاتره انگیزه پیدا جایزه کیفیت به شرکتهای تولیدی. خدماتی, واحدهای تجاری کوچک و نیز ارائه کنندگان خدمات درمانی و بهداشتی موفق که شرایط کیفی لازم را داشته باشند. اهدا می شود. سازمان بین المللی استاندارد در سال ۱۹۴۷ با عضویت ۲۵ کشور تأسیس شد و در سال ۱۹۸۷ مجموعه ای از استاندارد های کیفیت را تدوین نمود که اين استانداردها یکبار در سال ۱۹۹۴ و بار دیگر در سال ۲۰۰۰ مسورد تجدیدنظر قرار گرفتند.

صفحه 3:
(PQQ) els 160 00 يكى از استانداردهاى مديريت كيفيت (00000© 21090 است كه در حال حاضر به يك كواهى نامه بين المللى تبديل شده كه به منزله مهر تأييد كيفى محصولات و خدمات شركتهاست. تأكيد استانداردهاى 0000© 10800 بر ايجاد. مستند سازى. و بكاركيرى رويه هاى اثربخش جهت اطمينان از اين است که عملیات. عملكرد محصول و فرآيندهاى ارائه خدمت شركت با هدف كلى بهبود مستمر حاكم بر شركت مطابقت دارند. 160 06000 مجموعه اى از استانداردهاى مرتبط با مدیریت محیطی است که براساس أن شركتها بايد اثرات مخرب محيطى فعالیت هایشان را به حداقل برسانند. 00 (1636 در ارتباط با اطمینان بخشی به این است که یک محصول در کل مراحل چرخه عمرش کمسترین اثر مخرب را روی محیط (آب.هوا و خاک)؛ چه از نظر میزان منابع طبیعی که به مصرف می رساند و چه از نظر میزان آلودگی محیط که ایجاد می کند. داشته باشد.

صفحه 4:
0 *_ طبق تعریف سازمان بین المللی استاندارد: کیفیت. مجموعه ویذگیها و مشخصات یک محصول یا خدمت است که بتوان نیازهای بیان شده و تلویحی را برآورده ساخت.در اين تعريف. ملاك در واقع رضایت مشتری است. رضایت مشتری نیز شامل تامین نیازهای ب 3° تلویحی او از محضول است. * درایران نیز موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی بعنوان استاندارد ملی» تعریف مشابهی از کیفیت ارائه داده است.

صفحه 5:
0 ente res a تعریف مدیریت کیفیت ‎ATOM ) ge‏ مدیریت کیقیت جامع؛ قني است برای مشارکت تلد تك كارمندان ومدیران سازمان در امور مربوط به سازمان, این فن تغييري مهم در فرهنگ سازمان مي دهد که اهداف. آرمان ها: طرز تفکر و رویه هاي موجود در آن سازمان را در بر مي گیرد . تاکید عمده جنبش ]۳69 بر اين است که هر کارمند و مدیری پاسخگوي بهبود مداوم کیفیت خدمات و محصولات شرکت باشد تا خواسته های مشتریان تامین شود.(منظورازمشتري هر: است که به نوعي محصول یا خدمتي از سازمان دریافت مي کند خواه این شخص داخل سازمان باشد یا خا آن). T.QM ‏توت منکن مشارکت (تیم گرایی)‎

صفحه 6:
مديريت كيفيت جامع (00©) * كيفيت و سودآوری * کل هزینه های کیفیت یک سازمان می تواند رقم بسیار بالایی باشد. بطوری که جمع کل هزینه های کیفیت برای بسیاری از شرکتهای آمریکایی بین ۲۰تا ۲۵ درصد میزان درآمد فروششان است. * از طرفى برآورد انجام شده نشان می دهد نشان می دهد که ۴۰ درصد هزینه هایی که شرکتها در بخش خدمات پس از فروش انجام می دهند بخاطر کیفیت پایین محصولات تولیدی بوده است. بنابراین واژه ناخوشایند باعث می شود اقتصاددانان و طرفداران کیفیت در فضای پر تنش و تردید ت قرار گيرند. آمیز میان: هزیته با ‎pete gh‏ شکل زير نشان می دهد شرکتی که کیفیت محصولاتش را بهبود ببخشد می تواند به مزیت رقابتی دست يافته و سود آوری بالا و بازده سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد.

صفحه 7:
9

صفحه 8:
۴ خصوصیات مدیربت کیفیت جامع تمرکز بر جلب رضایت مشتریان خرج كردن در جهت دستیابی به بهبود مستمر * درگیر کردن کل نیروی کار در امر رعایت کیفیت انی فعال مدیران شرکت و درگیر کردن آنها در امور مربوط به کیفیت * استفاده از معیارهای عینی. روشن و به دور از هرگونه ابهام در خصوص سنجش تعیین لحظه به لحظه میزان دستیابی به اهداف کیفی آموزش مستمر در زمي

صفحه 9:
* انواع هزینه های کیفیت ‎Cost of Quality‏ هزینه تطابق هزینه عدم تطابق ‎Cost of Nonconformance Cost of Conformance‏ هزینه‌های پیشگیری هزیته‌های ارزیابی ‎Appraisal Costs Prevention Costs‏ هزینه‌های شکست (نقص) داخلی هزینه‌های شکست (نقص) خارجی ‎External Failure Costs Internal Failure Costs‏

صفحه 10:
|.هزینه های پیشگیری: هزینه فعالیتهایی هستند که برای جلوگیری از وقوع ایرادات و خرابی ها در محص‌ولات صرف می شوند مانند: هزینه طرح ریزی کیفیت -- هزینه طراحی و کنترل فرآیند هزینه گزارش دهی - هزینه ارزیابی پیمانکاران فرعی ۲.هزینه های ارزیابی: اين هزینه ها برای تعیین مطابقت یا عدم مطابقت مشخصه های محصول با مشخصه های کیفی مورد نظر صرف می شوند مانند: بازرسى و آزمايش وروديها ‏ بازرسى و [ زمايش حين فرآيند ‏ نهايى ‏ مميزى هاى ‎AS‏ ترل تج تأمين مواد و خدمات ‏ بررسى كيفى موجودى إرسى و آزمايش محصول واندازه كيرى

صفحه 11:
این هزینه ها شامل هزینه مربوط به رفع ایرادات و هزینه های صرف شده ای است که در مراحل مختلف و قبل از تحويل محصول به مشترى بروز مى كنند و سازمان به طرق مختلف از قبيل بازرسى و آزمايش توسط كاركنان واحد كنترل كيفيت خود يا بازرسان خارجى به اين ايرادات ‎sail ye age gue‏ دورریز یا اسقاطی - تعمیر و دوباره كارى ‏ تحلیل شکست -- تعمیر و دوباره كارى اقلام معیوب دریافتی - بازرسی صد درصد - بازرسی و آزمایش مجدد -- درجه بندی زیر سطح این گروه هزینه هایی را شامل می شود که که پس از دریافت محصول توسط مشتری ایجاد مى كردد و تا قبل از بكاركيرى محصول توسط مشترى مشخص و كشف نشده اند و لذا اشكالة توسط مشترى در هنكام استفاده از محصول نمود ييدا كرده است مانند: هزينه هاى ضمانت ‏ هزينه هاى شكايت مشتريان ‏ هزينه بركشت محصول ‏ تخفيف

صفحه 12:
دو دیدگاه در خصوص مدل اقتصادی کیفیت وجود دارد .مدل اقتصادی هزینه های کیفیت دردیدگاه سنتی با توجه به سنتی بودن فرایند تولید و تفکر حاکم. امکان رسیدن به کیفیت صددرصد و انطباق کامل محصول با مشخصه های مورد نظر از طریق اعمال فعالیتهای پیشگیری و ارزیابی وجود نداشت و هميشه درصدی عدم انطباق وجود داشت. ۲. مدل اقتصادی هزینه های کیفیت با توجه به دیدگاه معاصر با توجه به پیشرفتهای فنا وری.امکان رسیدن به کیفیت صد درصد مطابق با آنچه مورد نیاز است. امکا

صفحه 13:
بين هزينه های پیشگیری و ارزیابی از یک سو و هزینه های شکست از سوی دیگر تعادل برقرار می شود نقطه بهینه,بهترین سطح اقتصادی برای تولید کننده است الزامی برای رسیدن مشتریان به خواسته هایشان وجود ندارد عدم سرمایه گذاری در زمینه تطابق محصولباعث افزایش هزینه هاى عدم تطابق خواهد شد مجموع هزينه هاى كيفيت برابر با مجموع هزينه هاى پیشگیری و ارزیابی است نقطه بهینه جایی است که هزینه هاي شکست به صفر پرسد. به علت کیفیت انطباق 7/۱۰۰ خواسته های مشتریان نیز برآورده می شود با درنظر گرفتن کیفیت و هزینه در زمینه تطابق.هزینه های عدم تطابق به صفر خواهد رسیدٍ

صفحه 14:
شش سیگما شش سيكما يك روش بهبود است كه از داده ها و واقعيات جهت شناسايى و حذف مشكلات فرآيند استفاده ميكند. همجنين به عنوان يك موتور بهبود مستمر كه وظايف و رويه هاى كاملا جديدى را در داخل سازمانى كه به طور مستمر در پی کسب نتایج و بهبود قرآیندها است نام برده می شود. در شش سیگما با کاهش دامنه تغییرات کیفیت و سرعت فرآیند و ایجاد حدود اجرایی فرآیند در محدوده ی معین, امکان بهبود بسیار زیادی میسر میگردد. به عبارت دیگر شش سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات و ارائه خدمات که خطای فرآیندهای کاری به میزان ۳/۴ در یک میلیون موقعیت کاهش یابد.

صفحه 15:
ویژگیهای شش سیگما اول آنکه با تأکید بر محدود کردن بهبودها به پروژه های کوچک. تلاش مینماید تا با نگاهی مستمر به بهبود بنگرد. دوم اينکه یافتن شاخص های کیفیت پذیر و سپس تبدیل آنها به اعداد و ارقام پولی. تحلیل پذیری ‎col)‏ تری را برای مدیریت موْسسات فراهم مینماید. در جدو| , زير سطوح سيكما و تعداد خطاهاء, مربوطه نشاء:, داده شده است. 7 ‏ا ع‎ 8 oa | 2121© ‏امراف كرامند قرعت‎ ‏هار۳ + و57‎ ۳ ۳-۸ ۳۸ ۶۹/۵ or = | > Re 2-5 5 ۹ “A oF ۳9 57 Se] ۳ tees. Lt 75۹/۹۹4 0 oF 7-۹ 5 ov

صفحه 16:
سه ویوگی عمده شش سیگما که آن را از دیگر برنامه های کیفیت مچزا می سازد ۱- شش سیگما مشتری گراست و اغلب یه طور آشکار سعی در حفظ رضایت مشتریان خارجی داشته و همواره به سوی این بهبسود حرکت میکند. ۲- پروژه های شش سیگما باعث بازگشت سرمایه می شوند. ۳- در واقع شش سیگما باعث تغییر عملکرد و مدیریت می شود. شش سیگما چیزی بیش از پروژه های بهبود است که فلسفه آن خطای کمتر در کار و بهبود مستمر می شود ‎AS‏ یک سیستم اندازه گیری به متظور افزایش كيفيت و كاهش هزينه ها ارائه می دهد. عوامل اصلی در اجرای موفق شش سیگما ۱- رضایت مشتریان ۲- بهبود دادن فرآیندها #د کار تیم ۴- داده ها و واقعيت ها

صفحه 17:
تفکر ناب زیربنای تفکر ناب. ريشه کن کردن اتلاف و آقرینش ارزش در سازمان است. تفکر ناب نگرشی ااست. برای اقزایش بهره وری و ارزش آفرینی مستمره و حداقل کردن هزینه ها و تلافات این تفکر شیوه ای را فراهم میکند که از طریق آن بتوان با منایع کمتره تجهیزات کمتره زمان کمتر: به بیشترین ها دست یافت و با توجه یه نیاز مشتری و در عین حال با امین درست نیاز مشتریان به آنها نزدیک شد. اصول تفکر ناب ۱- تعیین دقیق ارزش هر محصول: این مصرف کننده نهایی است که ارزش را در قالب یک کالا یا خدمت تعریف میکند ۲- شناسایی جریان ارزش محصول: جریان ارزش مجموعه ای است از کلیه اعمال ضروری برای تولید یک محصول معین,

صفحه 18:
۳- ایجاد حرکت بدون وقفه در زنجیره فرآیندهای شرکت: جریان فرآیندها در اين سیستم در جهت از بین بردن کامل اتلاف ها به طوری که همه فعالیتهایی کسه طی جریان ارزش انجام میگيرند» ارزش آفرین باشند. به عبارت دیگر فرآیند ها باید از منظر مشتری دارای ارزش افزوده باشند. ۴- دستیابی به کمال: در این مرحله تمامی ساختارها یا فعالیتهایی که موجب اتلاف در جریان تولید می شوند و ز: میدهند. شناسایی و حذف می کند. انتظار ساخت را افزایش تثوری محدودیت ها تکوری محدودیت ها یا تلوری تنگنا؛ نسیستم را با توجه به محدودیت: های آن مورد مطالعه قرار می دهد محنودیت عبارت است از هر عاملی که کارایی سیستم را در ارتباط با هدف یا مقصود از پیش تعیین شده محدود می کند. تمرکز اصلی تثوری محدودیت ها بر افزایش بهره وری از طریق مدیریت محدودیت ها و افزایش خروجی های تولیسدی يا دست یافت سازمان است.

صفحه 19:
هزینه های کیفیت و سیستم حسابداری واحد کیفیت هر شرکت مسئولیت تهیه و ارائه اطلاعات هزینه های کیفیت در حد راهنمایی و انی از بخش حسابداری را برعهده دارد. اما مسئولیت اصلی اندازه گیری و ثبت و طبقه بندی و گزارش هزین ه های کیفیت به عهده بخش حسابداری است. سیستم هزینه یابی کیفیت در درون سیستم بزرگستری به نام سیستم,حسالنازی هزیته قزاردارد: یه آل این است. که هزیتهکیقیث آنقدر با سیستم حسابداری هزینه یکپارچه شود که دیگر نتوان آن را یک سیستم حسابداری جداگانه به حساب آورد.

صفحه 20:
«نتیجه گیری»: «مدیریت کیفیت جامع ۳6360" فرآیندی استراتژی. نگرش, سیستم هزینه اثربخش و متد است که از طریق ترویج یک فرهنگ مشارکتی در تصمیم‌گیری که همه سطوح و اعضای سازمان را در بر گرفته و به تکاپو در راستای بهبود کیفی مستمر در تولید کالاها و اراه خدمات وا می‌دارد که رضایت مشتریان و همه افراد ذی نفع را تضمین می‌نماید.» جلب رضایت مشتریان با حداقل هزینه, تصمیم گیری مشارکتی و گروهی صرفنظر از مقام سازمانی و منافع فردی» بهبود مداوم کیفیت و استانداردهای بالاتر از جمله اهداف اجرا و پیاده سازی مدیریت کیفیت. فراگیر هستند. بهبود روابط کارگر و کارفرما از طریق اعمال استراتژی برد-برده پیشگیری از بروز بحران و مدیریت بحران. آموزش عملی کیفیت به اعضای سازمان وایجاد حسن شهرت برای سازمان در زمیه نقش‌های برجسته مدیریت کیفیت فراگیر می باشند. کمبود یا فقدان تعهد مدیریت بیم از تحول آفرینی. مقاومت در برابر تفییرات فرهنگی و درک و اجرای نادرست یا سرباز زدن از اجرای این نگرش از جمله موانع عمده و علل اساسی موفقیت (66* است که حتی الامکان باید به وسیله انجام اقداماتی چند برطرف شوند. مثلابه وسیله آموزش مستمر و مداوم نیروی انسانی و آموزش مهارت‌هایی در راستای انعطاف پذیری و پذیرش تغییر می‌توان بخشی از اين دست اندازها و اسباب ناکامی را از میان برد یا به حداقل کاهش داد.

صفحه 21:

1 مدیریت کیفیت جامع ()TQM مقدمه مدت زمانی است که مدیران متخصص ،تولید کنندگان را ترغیب می نمایند ک ه فرآین د تولی د را ب ه گون ه ای طراحی نمایند که به جای اینکه بازرسی کیفیت در انتهای خط تولید صورت گیرد ،از همان ابت دا کیفیت در این فرآیند بکار گرفته شود. در سال ،1987مجلس آمریکا جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج را برای افزایش رق ابت در شرکتهای آمریک ایی جهت افزایش کیفیت ،در نظر گرفت .این جایزه باعث شد تا شرکتها توجه بیش تری ب ه کیفیت داش ته باش ند و برای افزایش کیفیت و تدوین استراتژی ها در جهت کسب موفقیت بیشتر و کیفیت باالتر ،انگیزه پیدا کنند. جایزه کیفیت به شرکتهای تولیدی ،خدماتی ،واحدهای تجاری کوچک و ن یز ارائ ه کنن دگان خ دمات درمانی و بهداشتی موفق که شرایط کیفی الزم را داشته باشند ،اهدا می شود. سازمان بین المللی استاندارد در سال 1947با عضویت 25کشور تأسیس ش د و در سال 1987مجموع ه ای از استاندارد های کیفیت را تدوین نمود که این استانداردها یکبار در سال 1994و بار دیگر در سال 2000م ورد تجدیدنظر قرار گرفتند. 2 2 مدیریت کیفیت جامع ()TQM مقدمه ‏ISO 9000 یکی از استانداردهای مدیریت کیفیت ISO 9000است که در حال حاضر ب ه ی ک گ واهی نام ه بین المللی تبدیل شده که به منزله مهر تأیید کیفی محصوالت و خدمات شرکتهاست. تأکید استانداردهای ISO 9000بر ایجاد ،مستند سازی ،و بکارگیری رویه های اثربخش جهت اطمین ان از این است که عملیات ،عملکرد محصول و فرآیندهای ارائه خدمت شرکت با ه دف کلی بهب ود مس تمر حاکم ب ر شرکت مطابقت دارند. ‏ISO 14000 مجموعه ای از استانداردهای مرتبط با مدیریت محیطی است که براساس آن شرکتها بای د اثرات مخرب محیطی فعالیت هایشان را به حداقل برسانند. ISO 14000در ارتباط با اطمینان بخشی به این است که یک محصول در کل مراحل چرخه عمرش کم ترین اثر مخرب را روی محیط (آب،هوا و خاک)؛ چه از نظر میزان منابع طبیعی که به مصرف می رساند و چه از نظر م یزان آلودگی محیط که ایجاد می کند ،داشته باشد. 3 3 مدیریت کیفیت جامع ()TQM تعاریف • کیفیت چیست؟ • طبق تعریف سازمان بین المللی استاندارد :کیفیت ،مجموعه ویژگیها و مشخصات یک محصول یا خدمت است که بتوان نیازهای بیان شده و تلویحی را برآورده ساخت.در این تعری ف ،مالک کیفیت در واقع رضایت مشتری است .رضایت مشتری نیز شامل ت امین نیازهای بیان ش ده و تلویحی او از محصول است. • در ایران نیز موسسه استاندارد و تحقیقات ص نعتی بعن وان اس تاندارد ملی ،تعری ف مش ابهی از کیفیت ارائه داده است. 4 مدیریت کیفیت جامع ()TQM تعاریف 5 مدیریت کیفیت جامع ()TQM • • • • کیفیت و سودآوری کل هزینه های کیفیت یک سازمان می تواند رقم بسیار باالیی باشد ،بطوری که جمع ک ل هزین ه های کیفیت برای بسیاری از شرکتهای آمریکایی بین 20تا 25درصد میزان درآمد فروششان است. از طرفی برآورد انجام شده نشان می دهد نشان می دهد که 40درصد هزینه هایی که شرکتها در بخش خدمات پس از فروش انجام می دهند بخاطر کیفیت پایین محصوالت تولیدی بوده است. بنابراین واژه ناخوشایند هزینه باعث می شود اقتصاددانان و طرفداران کیفیت در فضای پر تنش و تردید آمیز میان هزینه با بار منفی و کیفیت با بار مثبت قرار گیرند. • شکل زیر نشان می دهد شرکتی که کیفیت محصوالتش را بهبود ببخش د می توان د ب ه مزیت رق ابتی دست یافته و سود آوری باال و بازده سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد. 6 مدیریت کیفیت جامع ()TQM 7 مدیریت کیفیت جامع ()TQM • خصوصیات مدیریت کیفیت جامع • • • • • • • تمرکز بر جلب رضایت مشتریان خرج کردن در جهت دستیابی به بهبود مستمر درگیر کردن کل نیروی کار در امر رعایت کیفیت پشتیبانی فعال مدیران شرکت و درگیر کردن آنها در امور مربوط به کیفیت استفاده از معیارهای عینی ،روشن و به دور از هرگونه ابهام در خصوص سنجش کیفیت تعیین لحظه به لحظه میزان دستیابی به اهداف کیفی آموزش مستمر در زمینه مدیریت کیفیت جامع 8 مدیریت کیفیت جامع ()TQM • انواع هزینه های کیفیت 9 مدیریت کیفیت جامع ()TQM .1هزینه های پیشگیری: هزینه فعالیتهایی هستند که برای جلوگیری از وقوع ایرادات و خرابی ها در محص می شوند مانند: هزینه طرح ریزی کیفیت ـــ هزینه طراحی و کنترل فرآیند هزینه گزارش دهی ـــ هزینه ارزیابی پیمانکاران فرعی .2هزینه های ارزیابی: والت صرف ه های کیفی این هزینه ها برای تعیین مطابقت یا عدم مطابقت مشخصه های محصول با مشخص مورد نظر صرف می شوند مانند: بازرسی و آزمایش ورودیها ـــ بازرسی و آزمایش حین فرآین د ـــ بازرس ی و آزمایش محص ول نهایی ـــ ممیزی های کیفیت ـــ کن ترل تجه یزات بازرس ی و ان دازه گ یری ـــ تأمین مواد و خدمات ـــ بررسی کیفی موجودی 10 مدیریت کیفیت جامع ()TQM .3هزینه های شکست (نقص) داخلی: این هزینه ها شامل هزینه مربوط به رفع ایرادات و هزینه های صرف شده ای است ک ه در مراح ل مختلف و قبل از تحویل محصول به مشتری بروز می کنند و سازمان به طرق مختل ف از قبی ل بازرسی و آزمایش توسط کارکنان واحد کنترل کیفیت خود یا بازرسان خارجی ب ه این ای رادات پی می برد مانند: دورریز یا اسقاطی ـــ تعمیر و دوباره کاری ـــ تحلی ل شکس ت ـــ تعم یر و دوباره ک اری اقالم معیوب دریافتی ـــ بازرسی صد درصد ـــ بازرسی و آزمایش مجدد ـــ درجه بندی زیر سطح .4هزینه های شکست (نقص) خارجی: این گروه هزینه هایی را شامل می شود که که پس از دریافت محصول توس ط مش تری ایجاد می گردد و تا قبل از بکارگیری محصول توسط مشتری مشخص و کشف نشده اند و لذا اشکال، توسط مشتری در هنگام استفاده از محصول نمود پیدا کرده است مانند: هزینه های ضمانت ـــ هزینه های شکایت مشتریان ـــ هزینه برگشت محصول ـــ تخفیف 11 مدیریت کیفیت جامع ()TQM دو دیدگاه در خصوص مدل اقتصادی کیفیت وجود دارد .1مدل اقتصادی هزینه های کیفیت دردیدگاه سنتی با توجه به سنتی بودن فرایند تولید و تفکر حاکم ،امکان رس یدن ب ه کیفیت صددرص د و انطباق کامل محصول با مشخصه های مورد نظر از طریق اعمال فعالیتهای پیشگیری و ارزیابی وج ود نداشت و همیشه درصدی عدم انطباق وجود داشت. .2مدل اقتصادی هزینه های کیفیت با توجه به دیدگاه معاصر با توجه به پیشرفتهای فنا وری،امکان رسیدن به کیفیت صد درصد مطابق با آنچه مورد نیاز اس ت، امکان پذیر است. 12 مدیریت کیفیت جامع ()TQM تفاوت دیدگاه سنتی با دیدگاه معاصر دیدگاه سنتی دیدگاه معاصر مجموع هزینه های کیفیت برابر با مجموع هزینه های پیشگیری و ارزیابی است بین هزینه های پیشگیری و ارزیابی از یک سو و هزینه های شکست از سوی دیگر تعادل برقرار می شود نقطه بهینه،بهترین سطح اقتصادی برای تولید کننده است نقطه بهینه جایی است که هزینه های شکست به صفر برسد الزامی برای رسیدن مشتریان به خواسته هایشان وجود ندارد به علت کیفیت انطباق %100خواسته های مشتریان نیز برآورده می شود عدم سرمایه گذاری در زمینه تطابق محصول،باعث افزایش هزینه های عدم تطابق خواهد شد با درنظر گرفتن کیفیت و هزینه در زمینه تطابق،هزینه های عدم تطابق به صفر خواهد رسید 13 مدیریت کیفیت جامع ()TQM شش سیگما شش سیگما یک روش بهبود است که از داده ها و واقعیات جهت شناسایی و حذف مشکالت فرآیند استفاده میکند .همچنین به عنوان یک موتور بهبود مستمر که وظایف و رویه های کامال جدیدی را در داخل سازمانی که به طور مستمر در پی کسب نتایج و بهبود فرآیندها است نام برده می شود. در شش سیگما با کاهش دامنه تغییرات کیفیت و سرعت فرآیند و ایجاد حدود اجرایی فرآیند در محدوده ی معین ،امکان بهبود بسیار زیادی میسر میگردد. به عبارت دیگر شش سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات و ارائه خدمات که خطای فرآیندهای کاری به میزان 3/4در یک میلیون موقعیت کاهش یابد. 14 مدیریت کیفیت جامع ()TQM ویژگیهای شش سیگما اول آنکه با تأکید بر محدود کردن بهبودها به پروژه های کوچک ،تالش مینماید تا با نگاهی مستمر به بهبود بنگرد. دوم اینکه یافتن شاخص های کیفیت پذیر و سپس تبدیل آنها به اعداد و ارقام پولی ،تحلیل پذیری راحت تری را برای مدیریت مؤسسات فراهم مینماید. در جدول زیر سطوح سیگما و تعداد خطاهای مربوطه نشان داده شده است. 15 مدیریت کیفیت جامع ()TQM سه ویژگی عمده شش سیگما که آن را از دیگر برنامه های کیفیت مجزا می سازد - 1شش سیگما مشتری گراست و اغلب به طور آشکار سعی در حفظ رضایت مشتریان خارجی داشته و همواره به سوی این بهب ود حرکت میکند. - 2پروژه های شش سیگما باعث بازگشت سرمایه می شوند. - 3در واقع شش سیگما باعث تغییر عملکرد و مدیریت می شود .شش سیگما چیزی بیش از پروژه های بهبود است که فلس فه آن خط ای یک سیستم اندازه گیری به منظور افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها ارائه می دهد. کمتر در کار و بهبود مستمر می شود که عوامل اصلی در اجرای موفق شش سیگما -1رضایت مشتریان -2بهبود دادن فرآیندها -3کار تیمی -4داده ها و واقعیت ها 16 مدیریت کیفیت جامع ()TQM تفکر ناب زیربنای تفکر ناب ،ریشه کن کردن اتالف و آفرینش ارزش در سازمان است .تفکر ناب نگرشی است ،برای افزایش بهره وری و ارزش آفرینی مستمر ،و حداقل کردن هزینه ها و اتالفات. این تفکر شیوه ای را فراهم میکند که از طریق آن بتوان با منابع کمتر ،تجهیزات کمتر ،زمان کمتر ،به بیشترین ها دست یافت و با توجه به نیاز مشتری و در عین حال با تامین درست نیاز مشتریان به آنها نزدیک شد. اصول تفکر ناب -1تعیین دقیق ارزش هر محصول: این مصرف کننده نهایی است که ارزش را در قالب یک کاال یا خدمت تعریف میکند -2شناسایی جریان ارزش محصول: جریان ارزش مجموعه ای است از کلیه اعمال ضروری برای تولید یک محصول معین. 17 مدیریت کیفیت جامع ()TQM -3ایجاد حرکت بدون وقفه در زنجیره فرآیندهای شرکت: جریان فرآیندها در این سیستم در جهت از بین بردن کامل اتالف ها به طوری ک ه هم ه فعالیتهایی ک ه طی جریان ارزش انجام میگیرند ،ارزش آفرین باشند .به عبارت دیگر فرآیند ها باید از منظر مشتری دارای ارزش افزوده باشند. -4دستیابی به کمال: در این مرحله تمامی ساختارها یا فعالیتهایی که موجب اتالف در جریان تولی د می ش وند و زمان انتظ ار ساخت را افزایش میدهند ،شناسایی و حذف می کند. تئوری محدودیت ها تئوری محدودیت ها یا تئوری تنگنا ،سیستم را با توجه به محدودیت های آن م ورد مطالع ه قرار می ده د .مح دودیت عبارت است از هر عاملی که کارایی سیستم را در ارتباط با هدف یا مقصود از پیش تعیین شده محدود می کند. دی یا تمرکز اصلی تئوری محدودیت ها بر افزایش بهره وری از طریق مدیریت محدودیت ها و افزایش خروجی های تولی دست یافت سازمان است. 18 مدیریت کیفیت جامع ()TQM هزینه های کیفیت و سیستم حسابداری واحد کیفیت هر شرکت مسئولیت تهیه و ارائه اطالعات هزینه های کیفیت در حد راهنمایی و پش تیبانی از بخش حسابداری را برعهده دارد .اما مسئولیت اصلی اندازه گیری و ثبت و طبقه بندی و گزارش هزین ه های کیفیت به عهده بخش حسابداری است .سیستم هزینه یابی کیفیت در درون سیستم بزرگ تری ب ه نام سیستم حسابداری هزینه قرار دارد .ایده آل این است که هزینه کیفیت آنقدر با سیس تم حسابداری هزینه یکپارچه شود که دیگر نتوان آن را یک سیستم حسابداری جداگانه به حساب آورد. 19 مدیریت کیفیت جامع ()TQM «نتیجه گیری»: «مدیریت کیفیت جامع TQMفرآیندی استراتژی ،نگرش ،سیستم هزینه اثربخش و متد است که از طریق ترویج یک فرهنگ مشارکتی در تصمیم‌گیری که همه سطوح و اعضای سازمان را در بر گرفته و به تکاپو در راستای بهبود کیفی مستمر در تولید کاالها و ارائه خدمات وا می‌دارد که رضایت مشتریان و همه افراد ذی‌نفع را تضمین می‌نماید». جلب رضایت مشتریان با حداقل هزینه ،تصمیم‌گیری مشارکتی و گروهی صرفنظر از مقام سازمانی و منافع فردی، بهبود مداوم کیفیت و استانداردهای باالتر از جمله اهداف اجرا و پیاده سازی مدیریت کیفیت ،فراگیر هستند. بهبود روابط کارگر و کارفرما از طریق اعمال استراتژی برد-برد ،پیشگیری از بروز بحران و مدیریت بحران ،آموزش عملی کیفیت به اعضای سازمان وایجاد حسن شهرت برای سازمان در زمیه نقش‌های برجسته مدیریت کیفیت فراگیر می باشند. کمبود یا فقدان تعهد مدیریت بیم از تحول آفرینی ،مقاومت در برابر تغییرات فرهنگی و درک و اجرای نادرست یا سرباز زدن از اجرای این نگرش از جمله موانع عمده و علل اساسی موفقیت TQMاست که حتی االمکان باید به وسیله انجام اقداماتی چند برطرف شوند .مثال به وسیله آموزش مستمر و مداوم نیروی انسانی و آموزش مهارت‌هایی در راستای انعطاف پذیری و پذیرش تغییر می‌توان بخشی از این دست اندازها و اسباب ناکامی را از میان برد یا به حداقل کاهش داد. 20

42,000 تومان