کل فصل به خوبی پوشش داده شده است همراه با نموار و شکل برای فهم و درک بهتر مخاطب مناسب برای دانشجوهای مدیریت و مدیریت کسب و کار

مری رنج

صفحه 1:
عانق ‎ik‏ ۸ ما

صفحه 2:

صفحه 3:
/ بر اساس تکامل تدریجی مدلها در طول زمان» مدلهای نوآوری به پنج نسل تقسیم می شوند.(از دیدگاه داجسون) مدل اول: مدل فشار تکنولوژی مدل دوم: مدل کشش بزار مدل سوم: مدل جفت شده یا تعاملی مدل چهارم: مدل یکپارچه مدل پنجم: مدل سیستمهای یکپارچه و شبکه ای

صفحه 4:
بسیاری از نوآوری ها به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بر اثر فشار علم و تكنولوزى صورت كرفته اند. علم مبانی لازم برای توسعه تکنولوژی را فراهم آورده و توسعه تكنولوزى نيز موجب خلق بازارهاى جديد ميشود در این مدل تأکید روی تحقیق و توسعه است مثال: تلفن همراه. اسکنرهای پزشکی و .. مدل فشار تكنولوزى ee ‏ل ل‎ tte مدل کشش بازار ‎reno‏ ا ‎Te‏ ‏0 ‏تأكيد اين مدل بيشتر مثال: بحران انررى و بالا رفتن قي ‎١‏ ‏كه كششى فوق العاده براى نوآورى هاى مرتبط با آنرژی های جایگزین شکل بگیرد

صفحه 5:
مدل سوم مدل جفت شده یا تعاملی در اين مدل تركيبى از هر دو مدل قبلی وجود دارد به عبارت دیگر, ترکیبهای کششی - فشاری یا فشاری - کششی را میتوان مشاهده نمود. ويزكى اين مدل ‎a‏ ۱ عبارت است از: ۹ توازن بیشتر بین تحقیق و توسعه و نیازهای بازار. تأكيد اين مدل روى يكبارجكى تحقیق و توسعه با نیازها و روند بازار میباشد.

صفحه 6:
مدل پنجم؛ مدل سیستمهای یکپارچه و شبکه ای *_ در این مدل, توسعه موازی و کاملاً یکپارچه * در مدل یکپارچه ارتباط و قات ‎elt usa ty‏ روی می دهد. ‎a‏ . *_استفاده از سیستم های خبره مدل ساز کننده بیشتر مطرح می شود. ‎nee‏ اک( شبیه سازی در تحقیق و توسعه و ارتباط * تأكيد روی یکپارچگی ب ‎ge ۱‏ نزدیک با مشتری مورد توجه است. تولید با تحقیق و توسعه *_ یکپارچگی استراتژیک با تأمین کنندگان اولیه است. شتر است و ارتباطات افقی نظیر سرمایه * دراين مدل, همکاریهای یت 3 ار گذاری مشترک, تحقیقات گروهی, همکاری در افقی و سرمایه گذاری بازار و غیره اتفاق می افتد. مشترک مورد توجه قرار می * تأكيد این مدل روی انعطاف پذیری شرکت و ot سرعت توسعه است در واقعء مدل چهارم بر یکپارچگی اجزای درون سازی تأکید دارد در حالی که مدل پنجم به یکپارچگی و ارتباط سازمان با محیط (مشتری, تأمین کنندگان» رقبا و غیره) آهمیت میدهد.

صفحه 7:
نوع آوری های بنیادین(نقلابی) نوع آوری های تدریجی(تکاملی) ۶ این نوآوریها معمولا از یک اختراع ناشی می شوند. این ۶ هر چند این نوآوریها جزتی می باشند: ولی بهبود چشمگیری دسته از نوآوریهاء صنایع جدید را به وجود آورده و یا در محصولات فرایندها یا خدمات فعلی ایجاد میکنند. نوآوریها تسبتاً متداول بوده و در داخل صنعت یا شرکت رخ میدهند و به شرکتها کمک میکنند تا در بازار به موقعیتی صنایع موجود را تفییر میدهند. ** این نوآوریها نسبتاً ادر بوده و معمولا در خارج از دست یابند و آن را حفظ کنند. مرزهای شرکت آغاز می شوند.

صفحه 8:
نوآوری در محصولات : تغییر در محصولات یا خدمات یک شرکت. نوآوری در فرایند: تغیبر در شیوه ای که محصولات و یا خدمات. توليد ويا ارائه مى شوند. ات در اين دو بعد میتواند تدریجی, ترکیبی و ناپیوسته باشد. میزان ری ریجی به تغییرات ناپیوسته افزایش پیدا می. | تغییرات تدریجی, ویژگی هایی به محصول فعلی اضافه ميشود و به عبارتی نوع جدیدی از محصول توسعه يافته قبلى ارائه ميشود 5 در نوآورى تركيبى؛ تركيبى از ايده هاى جديد و تكنولوزى هاى موجودء موجب بيشرفت قابل ملاحظه در محصول مى.شود 9 در نوآوریهای ناپیوسته تغییرات اساسی در تکنولوژی روی میدهد که طبیعتاً موجب تغییر مهارت هاى لازم برای کار با آن تکنولوژی و فرایندهای تولید میگردد و مشکل ترین و پرمخاطره ترین نوع نوآوری میباشد.

صفحه 9:
9 مرس ردان و مرحله اول جست وجود در این مرحلهبید در استخر ژنهاتنوع یجاد کنیم و اين كار را با تزريق ايده هاى نو انجام ميدهيم منشأ ايده هاى نو مى تواند تحقیق و توسعه. قوانين و مقررات و يا رفتار رقبا باشد. مرحله دوم انتخاب: ايجاد تنوع به تنهايى كفايت نميكند بايد از ميان انبوه كزينه ها كزينه اى انتخاب شود كه احتمال نقش آفرینی آنها در رشد و توسعه ما بیشتر است. اب ایده با مشکل بزرگ محقق کردن آن در عمل روبه رو می شویم مرحله چهارم تصاحب ارزش: در این مرحله به دنبال این هستیم که چگونه میتوانیم مطمئن شویم که از تلاشهای انجام شده در زمینه نوآوری ارزشی کسب خواهیم کرد؟

صفحه 10:
لا نوآوری در محصول: تغییر کالاها یا خدماتی پارادایم هنیک سازمان عرضة می گنه لا نوآوری در فرایند: تفییر روشهای خلق و عرضه محصولات/ خدمات. لا نوآوری در موقعیت: تفیر زمینه ای که ‎WS‏ ‏یا خدمت در آن عرضه می شود. ‎O‏ نوآوری در پارادایم: تغییر مدلهای ذهنی که منطق رفتارهای سازمان را تشکیل میدهد. ‎

صفحه 11:
بررسى /بعاد مختلف نوآوری ار ۱ فضاى نوآورى انلت. كاهى ابن تغييرات حاص يك دل يا بك ل ل ل ل ا الل ۱ نقش ماشين بخار در انقلاب صنمتى ‎Be seese ie‏ ۱ فعلی است و مزایایبسیاری داد بهعنون مثال خودکار بیک نخستین پر در سال ۷ عرضه شد ما با فروش روزنه چهاردهمیلیون عدد در سراسر دنا توانست سالها در میدان رقابت باقی بماند.اگرچه ظاهرا شکل این خودکارها ثابت مانده ‎٩‏ ‏1

صفحه 12:
یکی دیگر از زوایای مهم شناسایی فرصتهای نوآوری اجزای درون یک سیستم بزرگتر است. نوآوری را نیز میتوان تغییراتی در سطح اجزا یا در سطح کل سیستم دانست. مثلاً اگر روزی خودروها طوری طراحی شوند که به جای فلز یک سره از پلاستیک ساخته شون مونتاق کنندگان خودرو همجنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد. اما تولیدکنندگان قطعات فلزی بايد به فكر كسب و كارى تازه باشند. مديريت موفق نوآورى مستلزم آن است كه بتوان دانش اجزا را به دست آورد و بكار بست و نيز دانست كه جكونه بايد آنها را در كنار هم قرار داد جيزى كه هندرسن و كلارك از «معمارى نوآورى» ياد مى كنند.

صفحه 13:
در منطقه ۱ قوانین بازی شفاف هستند این همان بهبود تدریجی و مستمر محصولات ی خدمات در منطقه ۲ در یکی از اجزا تقیبری چشمگیر رخ میدهد اما کلیت معماری ثابت باقی می ماند در این وضعیت نیز باید دانش جدید را فرا گرقت اما در یک چارچوب شناخته شده و شفاف از متایع و کاریران منطقه ۳ با نوآوری ناپیوسته روبه رو هستیم که نه وضعیت نهایی و نه روشهای رسیدن به آن مشخص نیست به بیان دیگر همه قواعد بازی تغییر میک کنند و فضایی یرای تازه واردان به وجود می آید. در متطقه ۴ شاهد شرایطی هستیم که پیکره بندی یا معماریهای جدیدی پیرامون نیاز گروه های مختلف کاربران شکل میگیرند.چالش اصلی پیکره بندی هاست. ممکن است از همان دانش موجود استفاده کنیم اما به روشهایی متفاوت آن را ترکیب کنیم یا شید ترکیبی از دائش جديد و قديمى را به كار ببريم. ایتجا بازآریی متابع دانشی و

صفحه 14:
فوآورى در معصول نوآوری در فراشد. مرح ‎een‏ موحلة 1+ اثتفال. موحلة 21 سبال * اتانداره‌سازی ع یب ‎٠‏ بکارجساری اا بوچ ۰ اسلبلیری شکل+-۸. مدل چرخة عمر وآوری ابرناتی و آترباک تأکید نو آوری

صفحه 15:
مرحله اول مرحله سیال: مرحله اول شامل شرایط ناپبوستگی است و زمانى اتفاق می افتد که تکنولوژی با بزاری جدید ظهور میکند. این مرحله که در دو بعد داراى عدم قطعيت بالا است. «مرحله سيال» ناميده مى شود بعد هدف: بيكره بندى جديد جه خواهد بود و جه كسى أن را مطالبه خواهد كرد؟ بعد فنى: جكونه ميتوا جديد را يراى ايجاد و عرضه اين بيكره بندى به خدمت بكيريم؟ مرحله دوم مرحله انتقال: مرحله انتقال. مرحله اى است كه در آن طراحى غالب ظهور مى كند و تقلید و توسعه پررنگ می شود در این مرحله تلاشها به ترا کیفیت تر و با كاركردهاى بيشتر متمركز دانش تکنولوژیک جاى توسعه مفهوم انقلابى: بر تمايز محصول و عرضه محصول مطمئن,تر رز می شود. مرحله سوم مرحله تثبیت: در اين مرحله که همراه یک نوع بلوغ میباشد نوآوری های تدریجی چشمگیرتر و عواملی مانند هزینه پررنگتر ميشوند به این معنا که تلاشهای فعالان در صنعت که حول محصول شکل گرفته است به شکلی فزاینده بر عقلانی شدن صرفههای مقیاس و نوآوری در فرایند متمرکز می شوند تا هزیته کاهش و بهره وری افزایش یابد

صفحه 16:
‎Sipe Sos‏ مرحلة سيال مرحلة انتقال مرحلة ‎ ‎ ‏تأکید رقابت بر ... عملکرد محصول تنوع محصول کاهش هزینه‌ها 7 فرصت‌های ناشی از توسعذ ‏ فشاربرای‌کاهش‌هزینه‌هاه محرك نواورى 59 ۲ توانمندی‌های فنی بهیود کیفیت و .. نوآوری‌های اساسی در فرایند ‏ نوآوری‌های تدریجی د: ‎ ‏نوع غالب نوآورى تغییرات‌عمده‌ومکرردرمحصولات ‎a 3‏ 2 به دليل افزايش حجم توليد محصول و فرايند ‏متنوع. غالباً مشتمل بر طراحىهاى شامل دست كم يك طراحى غالباً محصولات ‏خط محصول سفارشى غالب يا بايدار ‏فرایند تولید ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
فرایند نوآوری تکنولوژیکی ‎Eee Ne case Respects ed‏ 0 CPE Ren ons eins hehehe 5 Fier ‏ا ا‎ oe ‎od‏ ل فرايند نوآورى تكنولوزى مجموعة بيجيده اى از فعاليتها است ‎ned‏ ا ا ا ا ل م ‎ ‎

صفحه 18:
فرايغد نوآورى تكنولوزيكى داراى هشت مرحله ميباشد . اين مراحل ‎sabe‏ تحقیقات پایه اين .مرحله تحقیقاتی است که برای افزايش فهم و درك عمومى ما از قوانين طبیعت صورت میپذیرد تحقیقات کاربردی تحقیقاتی است که در جهت حل یک یا چند مشکل موجود در جامعه هدایت میشود مانند تحقیقاتی که جهت ساخت داروی درمان بیماری شناخته شده ای انجام مى. شود توسعه تكنولوزى فعاليتى است كه دانش و ايده را به سخت افزار فيزيكى. نرم افزار و يا خدمت تبديل ميكند اين امر ميتواند شامل اثبات امكان بذيرى ايده ارائه الكوى طراحى يا ساخت و تست نمونه ای آزمایشی یاشد. پیاده سازی تکنولوژی مجموعه فعالیتهای مرتبط با عرضه محصول به بازار است. پیاده سازی تکنولوژی به اولین استفاده عملیاتی جامعه از ایده یا محصول اطلاق می شود اين مرحله در برگيرندة ملاحظات فراوانی همچون هزینه. ایمنی یا حتی ملاحظات زیست محیطی است که این فعالیتها متضمن موفقیت محصول یا خدمت. در عرصه تجاری است.

صفحه 19:
تولید: فعالیتهای مرتبط با تبدیل گسترده مفاهیم طراحی یا ایده ها به محصولات و خدمات است. کلیه فعالیتهای ساخت کنترل +تولید لجستیک و توزیع در اين مرحله واقع می شوند. ار گرفتن تکنولوژی را تضمین میکند این مرحله ارزیابی بازار استراتژی «توزیع؛ ارتقای بازار و سنجش رفتار مشتریان را شامل میشود : استراتژی و مجموعه فعالیتهایی كه موجبات استفاده گسترده از تکنولوژی و تسلط آن در بازار را فراهم می آورد انتشار به شیوة بهره گیری از تکنولوژی و روشهای بازاریابی تکنولوژی بستگی دارد. ارتقای تکنولوژی: مجموعه فعالیتهایی که باعث حفظ مزیت رقابتی تکنولوژی می شود. فعالیتهایی همچون بهبود تکنولوژی نسلهای جدید یا کاربردهای جدید تکنولوژی؛ بهبود کیفیت کاهش هزینه و پاسخگویی به نیازهای خاص مشتریان. ارتقای تکنولوژی بازاریابی: فعالیتهایی است که خواست مشتریان برای در دورة عمر تکنولوژی را افزايش ميدهد.

صفحه 20:
۱. علم: تغییرات تکنولوژی به اکتشاقات علمی وابسته است. ۲. سطح سرمایه گذاری در تکنولوژی: توسعه تکنولوژی به سطح سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ارتباط دارد. ۳. حمایت سیاست گذاران: نوخ نوآوری نسبت به تصمیمات سیاست گذاران (سطوح بالای شرکتی یا ملی بسیار حساس است به عنوان مثال هنگامی که دولت آمریکا در دهه ۱۹۶۰ متعهد شد تا انسان را به ماه .بفرستد. نوآوریهای فضایی افزایش یافت. ‎F‏ توانایی جذب و دریافت پیشرفتهای تکنولوژی از سایر تکنولوژی های مرتبط: به عنوان مثال, بیشرفت تکنولوزی مخابرات به پیشرفتهای تکنولوژی لیزر یا ماهواره بستگی دارد. ‏۵ نرخ و الكوى انتشار: هر تكنولوزى كه در بازار انتشار يابد. مى توائد مانع ورود ساير تكنولوزيها به بازار يا به تأخير انداختن ورود نها شود

صفحه 21:
‎Beas‏ از دلایل با اهمیت توسعه نوآوری موارد زير را می توان برشمرد: ‏نوآوری, رفاه اجتماعی را 02 افزایش میدهد 1 ‏نوآوری موجب برتری 04 رقابتی می شود ‎ ‏03 نوآورى درآمد را افزايش میذهد ‎ ‎

صفحه 22:
۱

صفحه 23:
اجزای اصلی نظام ملی نوآوری عبارتند از سازمانها و عرفها سازمانها. ساختارهای رسمی با هدف مشخص میباشند که به صورت ‎wall‏ وجود آمده اند ببازمانها بازیگران نظام بتلی توآوزی: تحسوب نی شوند که از جمله آنها می توان به شرکتها دانشگاهها سازمانهای سرمایه گذار و سازمانهای دولتی اشاره نمود. عرف ها یا برسوم به عادات مشترک و رسوم معمول و روتین و قواعد و قوانینی که روابط و تعاملات میان افراد و گروهها و سازمانها را تنظیم میکند اطلاق می گردد.

صفحه 24:
ضعف یا تعداد محدودیتهای کلیدی: از قبیل ضعف در دانشگاه هاء مؤسسات ‏ تحت توسعه و آزمایشگاههای دولتی تعداد اندک < شرکتهای با تکنولوژی پیشرفته و ضعف در ملاحظات تکنولوژیکی ضیف هماهنگی میان اجزا؛ ناشی از عدم هماهنگی اجزای نظام ملی نوآوری از جمله ارتبساط میسان صنعت دولت و دانشگاه مسی باشد. قوانين نامناسب: عمدتاً به قوانين حمايت از تكنولوزى مانند حقوق مالكيت معنوى و قوانين عضويت و همكارى در شبكه ها مربوط مى كردد ضعف جريان اطلاعاتى: وجود اين جريان اطلاعاتى ميان اجزاى نظام ملى نوآورى حياتى است جريان اطلاعاتی شامل مواردی چون دانش فنی: انتشار تکنولوژی اطلاعات نیروی انسانی اطلاعات مالی و غیره اميباشد.

صفحه 25:
أ ‎oa‏ ای ۱۲ نا | نمانق۱

فصل 4 مدیریت نوآوری تعریف و مفهوم نوآوری نوآوری به خلق محصول خدمت یا فرایندی جدید در هر سازمان گویند .نوآوری می تواند بر محصوالت ،فرایندها ،خدمات یا سیستم ها تأثیر گذار باشد .نوآوری باید به خلق ارزش کمک کند تا از سوی بازار پذیرفته شود. در واقع تبدیل یک ایده به عمل برای اولین بار را نوآوری گویند. تکامل مدلهای نوآوری بر اساس تکامل تدریجی مدلها در طول زمان ،مدلهای نوآوری به پنج نسل تقسیم می شوند(.از دیدگاه داجسون) مدل اول :مدل فشار تکنولوژی مدل دوم :مدل کشش بازار مدل سوم :مدل جفت شده یا تعاملی مدل چهارم :مدل یکپارچه مدل پنجم :مدل سیستمهای یکپارچه و شبکه ای مدل فشار تکنولوژی مدل کشش بازار بسیاری از نوآوری ها به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بر اثر فشار علم و تکنولوژی صورت گرفته اند .علم مبانی الزم برای توسعه تکنولوژی را فراهم آورده و توسعه تکنولوژی نیز موجب خلق بازارهای جدید میشود در این مدل تأکید روی تحقیق و توسعه است مثال :تلفن همراه ،اسکنرهای پزشکی و ... گاهی توسعه تکنولوژی در اثر کشش بازار صورت می گیرد یعنی تکنولوژی برای پاسخ دادن به نیاز یا تقاضای بازار توسعه می یابد تأکید این مدل بیشتر بر روی بازاریابی است. مثال :بحران انرژی و باال رفتن قیمت نفت باعث شد که کششی فوق العاده برای نوآوری های مرتبط با انرژی های جایگزین شکل بگیرد مدل سوم مدل جفت شده یا تعاملی در این مدل ترکیبی از هر دو مدل قبلی وجود دارد به عبارت دیگر ،ترکیبهای کششی -فشاری یا فشاری -کششی را میتوان مشاهده نمود .ویژگی این مدل عبارت است از: توازن بیشتر بین تحقیق و توسعه و نیازهای بازار .تأکید این مدل روی یکپارچگی تحقیق و توسعه با نیازها و روند بازار میباشد. مدل چهارم؛ مدل یکپارچه مدل پنجم؛ مدل سیستمهای یکپارچه و شبکه ای • در مدل یکپارچه ارتباط و • در این مدل ،توسعه موازی و کامالً یکپارچه تعامل با مشتری و تأمین کننده بیشتر مطرح می شود. • تأکید روی یکپارچگی بین تولید با تحقیق و توسعه است. • در این مدل ،همکاریهای افقی و سرمایه گذاری مشترک مورد توجه قرار می گیرد. روی می دهد. • استفاده از سیستم های خبره ،مدل سازی و شبیه سازی در تحقیق و توسعه و ارتباط نزدیک با مشتری مورد توجه است. • یکپارچگی استراتژیک با تأمین کنندگان اولیه بیشتر است و ارتباطات افقی نظیر سرمایه گذاری مشترک ،تحقیقات گروهی ،همکاری در تنظیم بازار و غیره اتفاق می افتد. • تأکید این مدل روی انعطاف پذیری شرکت و سرعت توسعه است در واقع ،مدل چهارم بر یکپارچگی اجزای درون سازی تأکید دارد در حالی که مدل پنجم به یکپارچگی و ارتباط سازمان با محیط (مشتری ،تأمین کنندگان ،رقبا و غیره) اهمیت میدهد. طبقه بندی انواع نوآوری از دیدگاه خلیل نوع آوری های بنیادین(انقالبی) نوع آوری های تدریجی(تکاملی) ❖ این نوآوریها معموالً از یک اختراع ناشی می شوند .این ❖ هر چند این نوآوریها جزئی می باشند ،ولی بهبود چشمگیری دسته از نوآوریها ،صنایع جدید را به وجود آورده و یا صنایع موجود را تغییر میدهند. ❖ این نوآوریها نسبتاً نادر بوده و معموالً در خارج از مرزهای شرکت آغاز می شوند. در محصوالت فرایندها یا خدمات فعلی ایجاد میکنند. ❖ این نوآوریها نسبتاً متداول بوده و در داخل صنعت یا شرکت رخ میدهند و به شرکتها کمک میکنند تا در بازار به موقعیتی رقابتی دست یابند و آن را حفظ کنند. طبقه بندی انواع نوآوری از دیدگاه فلت ▪ نوآوری در محصوالت :تغییر در محصوالت یا خدمات یک شرکت. ▪ نوآوری در فرایند :تغییر در شیوه ای که محصوالت و یا خدمات ،تولید و یا ارائه می شوند. تغییرات در این دو بعد میتواند تدریجی ،ترکیبی و ناپیوسته باشد .میزان ریسک از تغییرات تدریجی به تغییرات ناپیوسته افزایش پیدا می.کند. در تغییرات تدریجی ،ویژگی هایی به محصول فعلی اضافه میشود و به عبارتی نوع جدیدی از محصول توسعه یافته قبلی ارائه میشود در نوآوری ترکیبی ،ترکیبی از ایده های جدید و تکنولوژی های موجود ،موجب پیشرفت قابل مالحظه در محصول می.شود در نوآوریهای ناپیوسته تغییرات اساسی در تکنولوژی روی میدهد که طبیعتاً موجب تغییر مهارت های الزم برای کار با آن تکنولوژی و فرایندهای تولید میگردد و مشکل ترین و پرمخاطره ترین نوع نوآوری میباشد. مراحل فرایند نوآوری از دیدگاه تید و بسنت تصاحب ارزش اجرا انتخاب چگونه از آن بهره مند چگونه آن را محقق خواهیم قصد داریم چه کاری انجام خواهیم شد؟ کرد؟ دهیم و چرا؟ جست و جو چگونه میتوانیم فرصت های نوآوری را پیدا کنیم؟ مرحله اول جست وجو :در این مرحله باید در استخر ژنها تنوع ایجاد کنیم و این کار را با تزریقق ایقده هقای نقو انجقام میدهیم منشأ ایده های نو می تواند تحقیق و توسعه ،قوانین و مقررات و یا رفتار رقبا باشد. مرحله دوم انتخاب :ایجاد تنوع به تنهایی کفایت نمیکند باید از میان انبوه گزینه ها گزینه ای انتخاب شود که احتمال نقش آفرینی آنها در رشد و توسعه ما بیشتر است. مرحله سوم اجرا :بعد از تولید و انتخاب ایده با مشکل بزرگ محقق کردن آن در عمل روبه رو می شویم مرحله چهارم تصاحب ارزش :در این مرحله به دنبال این هستیم که چگونه میتوانیم مطمئن شویم که از تالشهای انجام شده در زمینه نوآوری ارزشی کسب خواهیم کرد؟ فضای چهارگانه نوآوری پارادایم ❑ نوآوری در محصول :تغییر کاالها یا خدماتی که یک سازمان عرضه می کند. ❑ نوآوری در فرایند :تغییر روشهای خلق و عرضه محصوالت /خدمات. ❑ نوآوری در موقعیت :تغیر زمینه ای که کاال فرآیند محصول یا خدمت در آن عرضه می شود. ❑ نوآوری در پارادایم :تغییر مدلهای ذهنی که منطق رفتارهای سازمان را تشکیل میدهد. موقعیت بررسی ابعاد مختلف نوآوری درجه تازگی (نوآوری تدریجی یا انقالبی؟) • یکی از موضوعات کلیدی در مدیریت نوآوری اندازۀ تازگی در موقعیت های مختلف فضای نوآوری است .گاهی این تغییرات خاص یک بخش یا یک فعالیت هستند ،اما گاهی به قدری انقالبی و عمیق هستند که بنیانهای جامعه را تغییر میدهند مانند نقش ماشین بخار در انقالب صنعتی • نوآوری تدریجی در واقع همان بهبود محصول فرایند برای انجام دادن بهتر کارهای فعلی است و مزایای بسیاری دارد به عنوان مثال خودکار بیک نخستین بار در سال ۱۹۵۷عرضه شد اما با فروش روزانه چهارده میلیون عدد در سراسر دنیا توانست سالها در میدان رقابت باقی بماند .اگرچه ظاهراً شکل این خودکارها ثابت مانده است .اما بررسی دقیق تر آنها انبوهی از تغییرات جزئی را در ،مواد ،جوهر تکنولوژی ساچمه نوک خودکار و غیره را نشان میدهد. سطح نوآوری( نوآوری در اجزا یا معماری؟ ) یکی دیگر از زوایای مهم شناسایی فرصتهای نوآوری اجزای درون یک سیستم بزرگتر است. نوآوری را نیز میتوان تغییراتی در سطح اجزا یا در سطح کل سیستم دانست .مثالً اگر روزی خودروها طوری طراحی شوند که به جای فلز یک سره از پالستیک ساخته شوند ،مونتاژ کنندگان خودرو همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد ،اما تولیدکنندگان قطعات فلزی باید به فکر کسب و کاری تازه باشند. مدیریت موفق نوآوری مستلزم آن است که بتوان دانش اجزا را به دست آورد و بکار بست و نیز دانست که چگونه باید آنها را در کنار هم قرار داد چیزی که هندرسن و کالرک از آن با نام «معماری نوآوری» یاد می کنند. نوآوری در اجزا یا معماری در منطقه ۱قوانین بازی شفاف هستند این همان بهبود تدریجی و مستمر محصقوالت یقا خدمات است منطقه 3 نوآوری ناپیوسته منطقه 2 نوآوری ماژوالر در منطقه ۲در یکی از اجزا تغییری چشمگیر رخ میدهد اما کلیت معماری ثابت باقی می ماند در این وضعیت نیز باید دانش جدید را فرا گرفت اما در یک چارچوب شناخته شقده و شفاف از منابع و کاربران منطقه ۳با نوآوری ناپیوسته روبه رو هستیم که نه وضعیت نهایی و نه روشهای رسیدن به منطقه 4 نوآوری در معماری آن مشخص نیست به بیان دیگر همه قواعد بازی تغییر میکقق کننقد و فضقایی بقرای تقازه منطقه 1 نوآوری تدریجی واردان به وجود می آید. در منطقه 4شاهد شرایطی هستیم که پیکره بندی یا معماریهای جدیقدی پیرامقون نیقاز گروه های مختلف کاربران شکل میگیرند.چالش اصلی در اینجقا بقازآرایی منقابع دانشقی و پیکره بندی هاست .ممکن است از همان دانش موجقود اسقتفاده کنقیم امقا بقه روشقهایی متفاوت آن را ترکیب کنیم یا شاید ترکیبی از دانش جدید و قدیمی را به کار ببریم. چرخه عمر نوآوری( تأکیدهای متفاوت در گذر زمان) مرحله اول مرحله سیال: مرحله اول شامل شرایط ناپیوستگی است و زمانی اتفاق می افتد که تکنولوژی یا بازاری جدید ظهور میکند .این مرحلقه کقه در دو بعد دارای عدم قطعیت باال است« ،مرحله سیال» نامیده می شود بعد هدف :پیکره بندی جدید چه خواهد بود و چه کسی آن را مطالبه خواهد کرد؟ بعد فنی :چگونه میتوانیم دانقش تکنولوژیقک جدید را برای ایجاد و عرضه این پیکره بندی به خدمت بگیریم؟ مرحله دوم مرحله انتقال: مرحله انتقال ،مرحله ای است که در آن طراحی غالب ظهور می کند و تقلید و توسعه پررنگ می شود در این مرحله تالشقها بقه جای توسعه مفهوم انقالبی ،بر تمایز محصول و عرضه محصول مطمئن،تر ارزان تر با کیفیت تر و با کارکردهقای بیشقتر متمرکقز می شود. مرحله سوم مرحله تثبیت: در این مرحله که همراه یک نوع بلوغ میباشد نوآوری های تدریجی چشمگیرتر و عواملی مانند هزینه پررنگتقر میشقوند بقه ایقن معنا که تالشهای فعاالن در صنعت که حول محصول شکل گرفته است به شکلی فزاینده بر عقالنی شقدن صقرفههای مقیقا نوآوری در فرایند متمرکز می شوند تا هزینه کاهش و بهره وری افزایش یابد و مراحل سه گانه چرخه عمر تکنولوژی • Infographic Style فرایند نوآوری تکنولوژیکی نوآوری تکنولوژیکی فرایندی شامل مجموعه فعالیتهای ،تکنیکی، طراحی ،ساخت ،مدیریت و تجاری سازی است که برای بازاریقابی محصولی جدید یا بهبودیافته یا در اولین استفاده از یک فرایند یا تجهیزات جدید یا بهبودیافته انجام می گیرد. فرایند نوآوری تکنولوژی مجموع ٔه پیچیده ای از فعالیتها است کتته ایتتده و دانتته را بتته وایعی ت فیبیکتتی و کاربرد تتای عم تی تبدیل میکند . فرایند نوآوری تکنولوژیکی دارای هشت مرحله میباشد .این مراحل عبارتند از: ▪ تحقیقات پایه این ،مرحله تحقیقاتی است که برای افزایش فهم و درک عمومی ما از قوانین طبیعت صورت میپذیرد ▪ تحقیقات کاربردی تحقیقاتی است که در جهت حل یک یا چند مشکل موجود در جامعه هدایت می.شود مانند تحقیقاتی که جهت ساخت داروی درمان بیماری شناخته شده ای انجام می.شود ▪ توسعه تکنولوژی فعالیتی است که دانش و ایده را به سخت افزار فیزیکی ،نرم افزار و یا خدمت تبدیل میکند این امر میتواند شامل اثبات امکان پذیری ایده ،ارائه الگوی طراحی یا ساخت و تست نمونه ای آزمایشی باشد. ▪ پیاده سازی تکنولوژی مجموعه فعالیتهای مرتبط با عرضه محصول به بازار است .پیاده سازی تکنولوژی به اولین استفاده عملیاتی جامعه از ایده یا محصول اطالق می شود این مرحله در برگیرندۀ مالحظات فراوانی همچون هزینه ،ایمنی یا حتی مالحظات زیست محیطی است که این فعالیتها متضمن موفقیت محصول یا خدمت ،در عرصه تجاری است. ▪ تولیددد :فعالیتهددای مددرتا اددا تادددی گسددتردر مفدداهیی رهاددی یددا هیدددر هددا ادده ما دوالت و خدمات هست .کلیه فعالیتهای ساخت کنتر ،تولید لجستیک و توزیع در هین مراله وهقع می شوند. ▪ اازهریاای :فعالیتهایی هست که خوهست مشدتریان ادرهی در هختیدار گدرفتن تکنولدوژی ره تضمین میکند هیدن ،مرالده هرزیداای ادازهر هسدترهتژی ،توزیدع ،هرتزدای ادازهر و سدنجش رفتار مشتریان ره شام میشود ▪ هنتشار :هسترهتژی و مجموعه فعالیتهایی کده موجادات هسدتفادر گسدتردر هز تکنولدوژی و تسددل آن در اددازهر ره فددرههی مددی آورد هنتشددار ادده شددیو اهددرر گیددری هز تکنولددوژی و روشهای اازهریاای تکنولوژی استگی دهرد. ▪ هرتزددای تکنولددوژی :مجموعدده فعالیتهددایی کدده ااعددی افددب مزیددت رقددااتی تکنولدوژی مددی شود .فعالیتهایی همچون اهاود تکنولوژی نسلهای جدید یا کاراردهای جدیدد تکنولدوژی، اهاود کیفیت کاهش هزینه و پاسخگویی اه نیازهای خاص مشتریان .هرتزدای تکنولدوژی دور عمر تکنولوژی ره هفزهیش میدهد. ۵عامل مؤثر بر نوآوری تکنولوژیکی .۱علم :تغییرات تکنولوژی به اکتشافات علمی وابسته است. .۲سطح سرمایه گذاری در تکنولوژی :توسعه تکنولوژی بقه سقطح سقرمایه 01 گذاری در تحقیق و توسعه ارتباط دارد. 04 .۳حمایت سیاست گذاران :نرخ نوآوری نسبت به تصمیمات سیاست گذاران (سطوح باالی 03 شرکتی یا ملی بسیار حسا است به عنوان مثال ،هنگامی که دولت آمریکا در دهه ۱۹٦٠ متعهد شد تا انسان را به ماه ،بفرستد ،نوآوریهای فضایی افزایش یافت. .4توانایی جذب و دریافت پیشرفتهای تکنولوژی از سایر تکنولوژی های مرتبط :به عنوان 02 05 مثال ،پیشرفت تکنولوژی مخابرات به پیشرفتهای تکنولوژی لیزر یا ماهواره بستگی دارد. .۵نرخ و الگوی انتشار :هر تکنولوژی که در بازار انتشار یابد ،می تواند مانع ورود سایر تکنولوژیها به بازار یا به تأخیر انداختن ورود آنها شود. اهمیت نوآوری از دالیل با اهمیت توسعه نوآوری موارد زیر را می توان برشمرد: نوآوری ،رفاه اجتماعی را افزایش میدهد نوآوری موجب برتری رقابتی می شود 02 01 نوآوری باعث رشد اقتصادی است 04 03 نوآوری درآمد را افزایش میدهد آشنایی با نظام ملی نوآوری این نظام وظیفه ،تولید انتشار و استفاده از نوآوریها را برعهده دارد .به عبارت دیگر ،نظام ملی نوآوری نظامی جامع و فراگیر است که از سیاست گذاران دولتی ،خلق کنندگان دانش جدید استفاده کنندگان دانش و انواع روابط متقابل آنها شکل گرفته است معنای کلی نظام ملی نوآوری: شبکه ای از نهادهای فعال در بخشهای دولتی و خصوصی که فعالیت و تعامل آنها موجب ظهور صدور ،تغییر و اشاعه تکنولوژی های جدید میشود. اجزای اصلی نظام ملی نوآوری اجزای اصلی نظام ملی نوآوری عبارتند از سازمانها و عرفها سازمانها ،ساختارهای رسمی با هدف مشخص میباشند که به صورت آگاهانه وجود آمده اند .سازمانها بازیگران نظام ملی نوآوری محسوب می شوند که از جمله آنها می توان به شرکتها دانشگاهها سازمانهای سرمایه گذار و سازمانهای دولتی اشاره نمود. عرف ها یا ،رسوم به عادات مشترک و رسوم معمول و روتین و قواعد و قوانینی که روابط و تعامالت میان افراد و گروهها و سازمانها را تنظیم میکند اطالق می گردد. دالیل ناکارآمدی نظام ملی نوآوری ضعف یا تعداد محدودیتهای کلیدی: از قبیل ضعف در دانشگاه ها، و توسعه تحت مؤسسات آزمایشگاههای دولتی تعداد اندک شرکتهای با تکنولوژی پیشرفته و ضعف در مالحظات تکنولوژیکی ضعف همقاهنگی میقان اجقققزا :ناشقققی از عقققدم هماهنگی اجقزای نظقام ملققی نققوآوری از جملققه ارتبققاط میققان صققنعت دولققت و دانشققگاه مققی باشد. قوانین نامناسب :عمدتاً به قوانین حمایت از تکنولوژی مانند حقوق مالکیت معنوی و قوانین عضویت و همکاری در شبکه ها مربوط می گردد 01 02 04 03 ضعف جریان اطالعقاتی :وجقود ایقن جریان اطالعاتی میقان اجقزای نظقام ملققی نققوآوری حیققاتی اسققت جریققان اطالعاتی شامل مواردی چون دانقش فنققی ،انتشققار تکنولققوژی اطالعققات نیروی انسانی اطالعات مالی و غیقره میباشد. با تشکر از توجه شما

15,000 تومان