پی‌دی‌اف
آموزشفلسفه و حقوق

فلسفه 2 رشته انسانی پایه دوازدهم ویژه شب امتحان تعداد صفحات :13

توضیحات: دانلودفایلpdf فلسفه 2 رشته انسانی پایه دوازدهم ویژه شب امتحان تعداد صفحات :13 1- ویژه دانش آموزان شرکت کننده در آزمون های هماهنگ کشوری نهایی 3- ویژه معلمان جوان جهت تدریس 4- مناسب جهت افزودن به آرشیو معلمان 5- ویژه مرور سریع شب امتحان

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پایه دوازدهصم ۱

صفحه 2:
درس اول * اصل بذيرش واقعيت مستقل -> اشيا و موجوداتى بيرامون وجود درد که می توانيم به أنها علم ببدا كتيم یاون ین وان یی گنه وت ویژگی های مخصوس ‏ بى بردن به ماهيت * وجه مشترك موجودات - وجود “ وجه اغتصاصى موجوفات * ماهیت * نظر يه مقايرت وجود با ماهيت -> اين سينا ‎١‏ دو مقهوم از يكديكر جدابى تايذيرئد ‎wes‏ “ نظر يه وجوب و امكان اثبات -4 وجو خدا لبن سينا از به دليل نداشته ‎ash‏ " گسترش اصل مغایرت وجود و ماهيت در ارويا -» توسط توماس اکولبناس درس دوم معلول همیشه سمکن الوجو. حتی با تحقق أن به وسيله علت نکته :هیچ واقدیتی ممتتع الوجود نیست. هاى سه كانه در ‎Us‏ ‏أمكان (شايد) ممكن الوجود ضرورت (بايد) واجب الوجود. امتناع (نبايد) ممتنع الوجود للشلا

صفحه 3:
رابطه ماهيث انسان با وجود -+ رابطه امکانی سب يتواند باشد يا نباشد - واجب الوجود بالفير درس سوم * علت : چیزی است که به چیز دیگر وجود می دهد. * معلول : جيزى است كه وجودش را از جيز دبكر مى كيرد. رابطه وجوديخشى ميان علت و معلول > رابطه عليت -> ارتباط و بيوستكى ميان هر شى و منشا أن * دكارث - اصل عليت بدون دخالت تجربه به دست مى أيدوجزاصول اوليه اى است كه انسان بطور فطرى درك 5 ‎٠‏ تجربه كرايان -> تحليل هر جيز براساس حس و تجربه انسان از طريق حس. توالى يديده هار شاهده می ‎ws‏ ‏* هيوم -> تداعى عليت جيزى جز يك حالت رواتى ناشى از توالى يديده ها ني ‎ ‏* فلاسقه مسلمان ۱. اصل علیت یک قاعده عقلی | ‎Jel‏ ‏۳ اعتبار همه ابزارها ‎ ‎ ‏بای هرهاق اش * اصل ستخيت مبان علث و معلول + هر معلولی از علت خاصی صادر می شود - آتش می زان بای سلامتی ورزش كردن يا كندم از ككندم برويد جوز جو ‎gus‏ اصل سنخيث ‏| تسا ازهرجيزى أثار متناسب با أأن را دارد. ‏للشلا

صفحه 4:
۲ پشتونهعقلی تلم دقيق جهان . رابطه ضرورت بخشى علث به معلول -> وجوب علی و علولی + خلف ناپذبری و حتمیت در نظام هستى. درس چهارم "یی اضق | ميان پدیده ها رلیطه شنریزی وجود ندارد ۲ ستخیتی میان اشی أثار أنها ۳ نبودن غابت و هدف خاص درم جهان ۴ خر دادن حوادت پیش بیتی نشده * معناى اول اتفاق > فيلسوقان جتين اتفاق يرا انكار مى كنتد -> هر معلولى به علث تياز دارد. ‎٠‏ نكنه : در مواردى كه معلول از مجموعه لى از عوامل يديد مى آيد هر يك از عوامل را علت ناقصه و مجموعه عوامل را عت تامه مى تامتد. ‏* معناى دوم اتفاق -> از نظر بسبارى از فلاسقه امكان بذبر نيست -> تفى اصل سنخيت علت و معلول ‏* معنای سوم اتقاق -> يذيرفتن- نفيعلت تخستين را در بى دارد مجموعه حولاتي كه هر جهان رخ مى دهد برای ‏رسیدن به هدف معین است: ‎ ‏* معناى جهارم اتفاق -> با هيج يك از اصول عليث مخالف نيست يس ميثوان كاريرد درستى داشته باشدم ‏درس بتجم " زئوس - خدای اسمان و باران ‏أبولون -» خدای خورشید و هنر و موسیقی ‏للشلا

صفحه 5:
تمیس سه خدای عفت و خویشتن 8 *اکار - طرد از جامعه يوتان و كاه از دست دادن جان * اتهام اصلى سقراط ->او خداياتى را كه همه به أنها معتقدتد اتكار مى كتد و از خداى جديد سخن مى گوید. * افلاطون -+ بدا كننده خداشتاسى فلسقى اصول خداشناسی فلسفی أ خدایمعین با ویژگی هی و ۴ کارخدا هدفمند است. ۳ هستی ثابت؛مقال خیرهبادکردن ازخدا تحت عنوان صانع برهان عرکت - بات وجود خدا - ارسطو + دکرت -ه تصور از خققتیتمتناهی + اوست که می ود چنین ‎Sl‏ بدهد. " هیوم -* حس گرا او می گوبد مهم رین بهانفبلسوفنالهی برها ظلم ست كه از تجربه كرفته شده و اين برهان توانايى اثبات يك وجود ازلى را تدارد. * كانت -ه اثباث ضرورت خدا ازطريق اخلاق و وظايف اخلانی * زتدكى معتادار - داراى هدف و مقصود متعالى و أراسته به فضائل اخلافى و كرامت انساتى * ويليام جيمز -> دليل وجود خدا ‎ae‏ در تجربه هاى درونى ما نهفته ا کرکگور + امان هدیه ای هی است که خدا نان میپختند و تیازی بهاستدلال ناد درس ششم بحت تا چه زمانی فلسقی است ؟ تا زمانی که فیلسوف از روش فلسفی بعنی استدلال عقلی استفادهکند. افارابى -+ اثبات وجود خدا مبتنی بر محال بودن تسلسل للشلا

صفحه 6:
نامتتاهى علت ها -> اكر تعداد علث ها بی ‎alg‏ است که بایدبینهایت پدیده موجود باشد اتويت بلول + ‎٠‏ ملاصدرا -> صدر المتالهين -> موجودات عين تباز هستند -> امكان فقرى يا فقر وجودى ‎.١4-‏ وجود بى تياز ‎ ‏اشد به معنی ‏رو برسد و این شرورت از ناحیه خود اوست, ‎ ‏و قير وابسته ؟. وجود هأى نيازمتد و وابسته ‎ ‏استدلال ابن سينا -> ممکن الوجود بالات برای اینکه از تساوی میان وجود و عدم درآید نيازمنف واجب الوجود ‏ضرورت دارد -> ‎١‏ واجب الوجود بالذات ؟. واجب الوجود بالقير ‎ ‏بالثات -> همان ذاتى كه وجود برا ‏پذیرش وجود خدا جهان غايتمند و اتسان موجودى هدفمئد كرايش به خير و زيبايى برلى انسان. ‏معتبردانستن آرمان های مقدس ‎ ‏احساس مسئولیت در برابر يك وجود ب ‏أبن سينا در تعريف عشق -* هریک از ممکتات به واسطه حقيقت وجود خود هميشه مشتاق كمالند و همين ‎ ‏اشتباق فاتی که سبب بقای ممکنات است عشق | ‏درس هفتم مدافعان عقل -+ فبلسوفان ‏مقصود فیلسوفان از عقل -* ‎.١‏ عقل به غتوان دستكاه تقكر يا ابزار شناخت (در كودكى بالقوه بعدها ‎(ail‏ ‏مقل به متوان یک وجود متمالن و پرتز از ساده (متل کل ‏متعالى 1- نطق و سخن و کلمه ‎ ‎A atl ‏اكراكليتوس‎ ‏للشلا

صفحه 7:
ie ‏عقل نظری :بحث در‎ ١ ؟. عقل عملى : رقتارهاى اختيارى انسان و دانشى كه از اين جهت كسب می شود -+ علم عملی خدا و دانشی که از این جهت کسب می شود س علم نظرى عقل در بای راتس ۳+ در تقال با حاکمیت کلیسا كه عقل جايكاه ممتازى بيدا كرف دورهاول دخالت عقل > عامل تضعيف ايمان با عقل امرى شيطاتى قيلسوفان ارويا در ابتداى رنسانس دو دسته يودتد ‎Jie)‏ كرأء دكارت ‎Soe oe NS ap‏ هيوم, كنت درس هشتم * كزارش ها نشان می دهد -+ حكيمان قديم ايراتى كه هردو مقصود فيلسوفان از عقل را قبول داشتند -> خدا جهان را بر اساس خرد می آفبند ۳ مزا * يكى از عوامل توجه به عقلا حقافت با قلفه ست مبران 1 عف ومسودگزس ثایزه هبل و رای غفل بر مین پذیزش آن ‏ مخافت با فلسقه و منطق تحت عنون دساود نی و اسلامی ت -> قرآن كريم و سخنان بيامبراص) و عترت كرامى اي ح باسخ : بسيارى از أراى سقراط. افلاطون و .. ا أموزه هاى اسلامى سازكارى دارد ؟- فلسقه شاخه اى از معرفت أسث كه هر فردى از هر ملتى مى تواند در أن تحقيق كتد. * عقل در نزد فبلسوفان مسلمان -> ‎-١‏ وجودى برتر © عالم عقول -> أولين مخلوق : عقل اول -> عقل فعال عامل فيض رساتى به عقل اتسان ؟- قوه استدلال و ابزار شناخت استدلال تجربى» تمثيل و ‎A le‏ ما فرزندان دليل هستيم. للشلا

صفحه 8:
+ منوت عقل فمال "دی که تاه متولد شده (قل باقوه ‎(Pn‏ ‏« عقل مفاهيم را درک میکند(عقل ‎(SL,‏ * شكوفا و به فعليت رسيدن ‎(eh i) Jie‏ مبث به أنسان -> آفتاب نسبث به جشم. * رابطه ميان دين و فلسفه ۱ پذیرش هر اعتقادی نیازمند استدلال عقلی است. ۲ عقل بهترین ابزاربرای تفکر در آیات ۴ متجصر نکردن ره کسب معرفت به عقل درس نیم * توجه مردم به عقل و تفكر -> شكل كيرى حيات عقلى * به دنبال داشتن حركت به سوى دانش و رشد شاخه هلى مختلف علم © بديد أوردن حيات علمى * زميته هاى رشد فلسقى ‎.١‏ دعوت قرآن كريم و بيامبر (ص) به خردورزى (تكريم علم و عالمان . طرح مباحث علمى و عقلى. دعوت به يادكيرى علم ‎Gog‏ ‏۲ کسترش مباحت اعتادیمیان مسلمانان ‏۲ نهشت ترجمه منون ‏للشلا

صفحه 9:
* حکمت مشاه - دلل معرفیث -ه موس ول آن (رسطو) -ه استدلالى بودن و الكو كرفتن از ارسطلو ‎٠‏ فارايى -> يافتن نقاط مشترك انديشه هلى فبلسوفان يوناتى و ارائهالجمع بين رابى الحكيمين و شرح نظر ارسطو در اغاض ارسطوفی ‎sell ES‏ ‏*معلم نی -+فارابی ‏" قلسفه سياسى فارابى -> مشاغل سیاسی ‎OX‏ انسان موجودی مدنی بالطبع ‎ ‏گرایش به جمعه -ه مسیر سعادت از زندكى اجتماعى مى كثرد يس هدف اصلى جامعه تيز سعادت انسان در نا ‎ols‏ ‏۱ فاضله ‏ مرم آن به موری مشغول هستند که مجموعه مدیته ره سوی سعادت میبرد مت بدتی سالم که هر عضو وظیقه خود راب درستیانجام می دهد ‏۲ جاهله: مهم ترین تفاوت در هدف. هدف مردم مدیته جاهله فقط سلامت جسم و فراانی لذت های ‎ ‏* مدبته فاضله ۴ مدینه جاهله ‏درس دهم * روش ابن سينا در تحليل مسائل فلسفى -» عقلى و استدلالى -> بايه كثارى توسط ارسطو * مهم ترين آثار ابن سينا ‎.١‏ قانون : فرهتك نامه پزشکی ‏۲ شفا: كامل تر ى تمرجع حكمت مشاء ‏'*: نجات : بيائى مختصر در فلسفه ابن سينا ‏للشلا

صفحه 10:
*. انصاف : تتها جند جزء أن باقيمائده اشارات و تتبيهات : أخرين ديدكاه ها درحکمت. ‎F‏ دانشتامه عاليى : برى علاءالدوله نوشته شده. * نظر ابن سينا طبى عتهر شيان را به سوى خير مطلوبش سوق می دهد -هبه شوط ‏ عدم وجود من احباى فلسقه تور و رای + عرفان اسالمى - حكمت ا" ‏كوشش فبلسوف اشراقى -> أنجه را در مقام استدلال أمده با شهود قلبى و تجربه درونى در ياد و به ذائقه دل ‎why‏ ‏اق ‎ ‎ ‏* مشرق جهان در جفرافیای سهروردی -* نور محض ‏* شیخ اشراق -+ مبدا جهان هستیراتور محض می داند (تورالاور) پس هرواقعیتی توراست نه نور مطلق. بلكه * مغرب كامل در جغرافياى سهروردى -* جهان تاريكى آميختكى تور و ظلمث ‎oe Mes ‎5919 ‏سد‎ batt ‎

صفحه 11:
* دسته بندی جویندگان معرفت. ‎١‏ آنان که به تزگ یشوق معرفت یافته اند ‏۲ آنان که درفلسقه استدلالی به کمالی رسیده اند ولی از ذوق و عرفان بهره ای تدارند مشرق محض عفرب وسطى مغرب كامل أميختكى تور و ظلمت ‏۳ آتان که به طربقهبرهان توجهی ندارند و فقط تصفیه تفس می کنند. ‏؟. آنان كه هم در صور يرهانى به كمال رسيده اند و هم به لشراق و عرفان رسيده اند -> حكيم متاله و ‏بهترین دسته ‏درس بازدهم * درهمقدم (ظهور الم تا ‎(spre ee‏ دوره مین از قون پنجم تا دهم) * دوره متاخر (از قرن يازدهم تا عصر حاضر). دانشمننانعلم کلام - متكلمين -> رقيب فلسقه -4 دفاع از معارف ديت از طريق عقل و استدلال “ تاليقات ملاصدرة ‎١‏ الشواهد الريوبية ‏تفسيرالقرآن الكريم ‏7 الميذا و المعاد ‎ ‏۴ الحكمه المتعاليه فى الاسفار الاربعه كه مهم ترين اثر ‏للشلا

صفحه 12:
سير و سلوك انسان به سوى كمال ‎١‏ سقر اول : أز خلق به حق (اخدا. سفر دوم :با حق و در حق ۲ سفر سوم :از حق ‎(US)‏ به سویخلق همراه با حق ۴ سفر چهام :در خلق است با حق. 5 522018 فلسفه ملاصدرا -» حكمت متعاليه -> تكامل دو مكتب فلسقه مشاء و فلسفه اشراق. “ منايع حكمث متعالية ‎١‏ فلسقه مشاءء به خصوص انديشه على ابن سينا ‏۲ حکمت ‎hal Gls‏ های سهروردی ‎ ‏۳ عرفان اسلامى : به خصوص انديشه هاى محبى الدين عربى ‏۴ تعاليم قرآن و احاديث منقول از بيامبر (ض) و المه ‏* اصول اوليه حكمث متعاليه. ‏۱ اصالت وجود : بنيادى ترين اصل ‎ ‏سیخ ‏۲ وحدت حقیقت وجود: هستی یک حقیقت و یک واحد حقیقی ‏۳ مراتب داشتن وجود : تببین دفیق تعدد و تکثر در عالم ‏للشلا

صفحه 13:
درس دوازدهم * سقوط صقوى -ه نايسامانى -> تضعيف حيات علمى و فرهنكى -> از روئق انداختن همه علوم. + در أواخر حكومت قاجار -> ورود فلسفه ‎Gilg!‏ تلاش فيلسوفان ايراتى با بجره كرفتن از ذخيره ارزشمند فلسفی خود. فلسقه اروبابى را ارزيابى مى كردتد. - كانون هاى اصلى ابن فعاليت ها : تهران و قم ‎res”‏ رهبری یک نلاب مذهبی و تربيت شاكردان تدريس عميق ترين كتابهلى فلسفى و عرفاتى + علامه سيد محمد حسين طباطبابى - بزركثرين شخصيت فلسقى معاصر اقنامات ‎bb alle‏ ‎-١‏ دريس فلسقه ناظر ير مسائل روز فلسفی ؟: احباى تدريس و تقسير قرآن كريم ۲ ارتباط با مراكز دانشكاهى و فرهنكى ؟: تربيت شاكرفان اقراة جامعه از نظر اتديشة. ‎.١‏ كسائيكه كمتر اهل انديشه ورزى هستند ح تقليد از ديكران ‏؟: كسانيكه وارد عرصه تفكر شده اند ولى هنوز افكار فلسفى به خوبى در أنها شكل ‎ASH ASS‏ براساس تفکر تصمیمی گبند و كاهى نه. ‎fps ig Sh ls ay eal ola yey‏ شرا ده دس ده یک سراق ندگی موب ‏۴ هم ريشه درخت فکری درستی درد و هم با دقت از أن ريشهء شاغ و برك سالم استخراج كرده اند. ‏للشلا

درس اول : اصل پذیرش واقعیت مستقل ← اشیا و موجوداتی پیرامون وجود دارد که می توانیم به آنها علم پیدا کنیم استفاده از کلمه این و آن ← پی بردن به وجود ویژگی های مخصوص ← پی بردن به ماهیت وجه مشترک موجودات ← وجود وجه اختصاصی موجودات ← ماهیت نظر یه مغایرت وجود با ماهیت ← ابن سینا .1دو مفهوم از یکدیگر جدایی ناپذیرند .2حمل ،نیاز به دلیل نداشته باشد نظر یه وجوب و امکان اثبات ← وجود خدا ابن سینا گسترش اصل مغایرت وجود و ماهیت در اروپا ← توسط توماس آکوئیناس درس دوم : ذات معلول همیشه ممکن الوجود ،حتی با تحقق آن به وسیله علت نکته :هیچ واقعیتی ممتنع الوجود نیست. نسبت های سه گانه در قضایا : امکان (شاید) ممکن الوجود ضرورت (باید) واجب الوجود امتناع (نباید) ممتنع الوجود جزوه درسنامه درس فلسفه رابطه ماهیت انسان با وجود ← رابطه امکانی ← میتواند باشد یا نباشد ← واجب الوجود بالغیر درس سوم : علت :چیزی است که به چیز دیگر وجود می دهد. معلول :چیزی است که وجودش را از چیز دیگر می گیرد. رابطه وجودبخشی میان علت و معلول ← رابطه علیت ← ارتباط و پیوستگی میان هر شی و منشا آن دکارت ← اصل علیت بدون دخالت تجربه به دست می آیدوجزاصول اولیه ای است که انسان بطور فطری درک کند تجربه گرایان ← تحلیل هر چیز براساس حس و تجربه انسان از طریق حس ،توالی پدیده ها را مشاهده می کند. هیوم ← تداعی علیت چیزی جز یک حالت روانی ناشی از توالی پدیده ها نیست. فالسفه مسلمان : .1اصل علیت یک قاعده عقلی است. .2اصل علیت پایه هرتجربه ای است. .3اعتبار همه ابزارها اصل سنخیت میان علت و معلول ← هر معلولی از علت خاصی صادر می شود ← آتش می سوزاند ،برای سالمتی ورزش کردن یا گندم از گندم بروید جو ز جو نتایح اصل سنخیت : .1انسان ازهرچیزی آثار متناسب با آن را دارد. جزوه درسنامه درس فلسفه .2پشتوانه عقلی نظم دقیق جهان است. رابطه ضرورت بخشی علت به معلول ← وجوب علّی و معلولی ← تخلف ناپذیری و حتمیت در نظام هستی. درس چهارم : معانی اتفاق : .1میان پدیده ها رابطه ضروری وجود ندارد .2سنخیتی میان اشیا و آثار آنها نیست. .3نبودن غایت و هدف خاص درنظم جهان .4خر دادن حوادث پیش بینی نشده معنای اول اتفاق ← فیلسوفان چنین اتفاق یرا انکار می کنند ← هر معلولی به علت نیاز دارد. نکته :در مواردی که معلول از مجموعه ای از عوامل پدید می آید هر یک از عوامل را علت ناقصه و مجموعه عوامل را علت تامه می نامند. معنای دوم اتفاق ← از نظر بسیاری از فالسفه امکان پذیر نیست ← نفی اصل سنخیت علت و معلول معنای سوم اتفاق ← پذیرفتن= نفیعلت نخستین را در پی دارد مجموعه حوادثی که در جهان رخ می دهد برای رسیدن به هدف معین است. معنای چهارم اتفاق ← با هیچ یک از اصول علیت مخالف نیست پس میتوان کاربرد درستی داشته باشد. درس پنجم : زئوس ← خدای آسمان و باران آپولون ← خدای خورشید و هنر و موسیقی جزوه درسنامه درس فلسفه آرتمیس ← خدای عفت و خویشتن داری انکار = طرد از جامعه یونان و گاه از دست دادن جان اتهام اصلی سقراط ← او خدایانی را که همه به آنها معتقدند انکار می کند و از خدای جدید سخن می گوید. افالطون ← ابداع کننده خداشناسی فلسفی اصول خداشناسی فلسفی : .1خدای معین با ویژگی های روشن .2کارخدا هدفمند است .3هستی ثابت ،مثال خیر ،یادکردن ازخدا تحت عنوان صانع برهان حرکت ← اثبات وجود خدا ← ارسطو دکارت ← تصور از حقیقتی نامتناهی ← اوست که می تواند چنین ادراکی به من بدهد. هیوم ← حس گرا ← او می گوید مهم ترین برهان فیلسوفان الهی برهان نظم است که از تجربه گرفته شده و این برهان توانایی اثبات یک وجود ازلی را ندارد. کانت ← اثبات ضرورت خدا ازطریق اخالق و وظایف اخالقی زندگی معنادار ← دارای هدف و مقصود متعالی و آراسته به فضائل اخالقی و کرامت انسانی ویلیام جیمز ← دلیل وجود خدا عمدتاً در تجربه های درونی ما نهفته است. کرکگور ← ایمان هدیه ای الهی است که خدا به انسان می بخشد و نیازی به استدالل ندارد. درس ششم : بحث تا چه زمانی فلسفی است ؟ تا زمانی که فیلسوف از روش فلسفی یعنی استدالل عقلی استفاده کند. فارابی ← اثبات وجود خدا مبتنی بر محال بودن تسلسل جزوه درسنامه درس فلسفه نامتناهی علت ها ← اگر تعداد علت ها بی نهایت باشد به معنی آن است که باید بی نهایت پدیده موجود باشد تا نوبت به معلول پیش رو برسد و این ضرورت از ناحیه خود اوست. مالصدرا ← صدر المتالهین ← موجودات عین نیاز هستند ← امکان فقری یا فقر وجودی ← .1وجود بی نیاز و غیر وابسته .2وجود های نیازمند و وابسته استدالل ابن سینا ← ممکن الوجود بالذات برای اینکه از تساوی میان وجود و عدم درآید نیازمند واجب الوجود بالذات ← همان ذاتی که وجود برایش ضرورت دارد ← .1واجب الوجود بالذات .2واجب الوجود بالغیر پذیرش وجود خدا : جهان غایتمند و انسان موجودی هدفمند گرایش به خیر و زیبایی برای انسان معتبر دانستن آرمان های مقدس احساس مسئولیت در برابر یک وجود برتر ابن سینا در تعریف عشق ← هریک از ممکنات به واسطه حقیقت وجود خود همیشه مشتاق کمالند و همین اشتیاق ذاتی که سبب بقای ممکنات است عشق است. درس هفتم : مدافعان عقل ← فیلسوفان مقصود فیلسوفان از عقل ← .1عقل به عنوان دستگاه تفکر یا ابزار شناخت (در کودکی بالقوه بعدها بالفعل) .2 عقل به عنوان یک وجود متعالی و برتر از ماده (عقل کل) هراکلیتوس ← لوگوس ← -1حقیقت متعالی -2نطق و سخن و کلمه جزوه درسنامه درس فلسفه قوه عقل : .1عقل نظری :بحث درباره خدا و دانشی که از این جهت کسب می شود ← علم نظری .2عقل عملی :رفتارهای اختیاری انسان و دانشی که از این جهت کسب می شود ← علم عملی عقل در ابتدای رنسانس ← در تقابل با حاکمیت کلیسا ← که عقل جایگاه ممتازی پیدا کرد دوره اول دخالت عقل = عامل تضعیف ایمان یا عقل امری شیطانی فیلسوفان اروپا در ابتدای رنسانس دو دسته بودند : .1عقل گرا :دکارت .2تجربه گرا :فرانسیس بیکن ،هیوم ،کنت ... درس هشتم : گزارش ها نشان می دهد ← حکیمان قدیم ایرانی که هردو مقصود فیلسوفان از عقل را قبول داشتند ← خدا جهان را بر اساس خرد می آفریند ← مزدا یکی از عوامل توجه به عقالنیت ← قرآن کریم و سخنان پیامبر(ص) و عترت گرامی ایشان مخالفت با فلسفه تحت عنوان ← -1تنگ و محدود کردن دایره اعتبار و کارآمدی عقل در عین پذیرش آن -2 مخالفت با فلسفه و منطق تحت عنوان دستاورد یونانی و اسالمی ← پاسخ :بسیاری از آرای سقراط ،افالطون و ...با آموزه های اسالمی سازگاری دارد -2فلسفه شاخه ای از معرفت است که هر فردی از هر ملتی می تواند در آن تحقیق کند. عقل در نزد فیلسوفان مسلمان ← -1وجودی برتر ← عالم عقول ← اولین مخلوق :عقل اول ← عقل فعال : عامل فیض رسانی به عقل انسان -2قوه استدالل و ابزار شناخت استدالل تجربی ،تمثیل و برهان عقلی محض ← ما فرزندان دلیل هستیم. جزوه درسنامه درس فلسفه منزلت عقل فعال نسبت به انسان ← آفتاب نسبت به چشم. نوزادی که تازه متولد شده (عقل بالقوه یا هیوالنی) عقل مفاهیم را درک میکند (عقل بالملکه) شکوفا و به فعلیت رسیدن عقل (عقل بالفعل) رابطه میان دین و فلسفه : .1پذیرش هر اعتقادی نیازمند استدالل عقلی است .2عقل بهترین ابزاربرای تفکر در آیات .3منحصر نکردن راه کسب معرفت به عقل درس نهم : توجه مردم به عقل و تفکر ← شکل گیری حیات عقلی به دنبال داشتن حرکت به سوی دانش و رشد شاخه های مختلف علم ← پدید آوردن حیات علمی زمینه های رشد فلسفی : .1دعوت قرآن کریم و پیامبر (ص) به خردورزی (تکریم علم و عالمان ،طرح مباحث علمی و عقلی ،دعوت به یادگیری علم و )... .2گسترش مباحث اعتقادی میان مسلمانان .3نهضت ترجمه متون جزوه درسنامه درس فلسفه حکمت مشاء ← دلیل معروفیت ← موسس اول آن (ارسطو) ← استداللی بودن و الگو گرفتن از ارسطو فارابی ← یافتن نقاط مشترک اندیشه های فیلسوفان یونانی و ارائه الجمع بین رایی الحکیمین و شرح نظر ارسطو در اغراض ارسطوفی کتاب مابعدالطبیعیه معلم ثانی ← فارابی فلسفه سیاسی فارابی ← مشاغل سیاسی × ← انسان موجودی مدنی بالطبع گرایش به جامعه ← مسیر سعادت از زندگی اجتماعی می گذرد پس هدف اصلی جامعه نیز سعادت انسان در دنیا و آخرت مدینه .1فاضله :مردم آن به اموری مشغول هستند که مجموعه مدینه را به سوی سعادت میبرد .مثل بدنی سالم که هر عضو وظیفه خود را به درستی انجام می دهد. .2جاهله :مهم ترین تفاوت در هدف ،هدف مردم مدینه جاهله فقط سالمت جسم و فراوانی لذت های دنیوی است. مدینه فاضله ≠ مدینه جاهله درس دهم : روش ابن سینا در تحلیل مسائل فلسفی ← عقلی و استداللی ← پایه گذاری توسط ارسطو مهم ترین آثار ابن سینا : .1قانون :فرهنگ نامه پزشکی .2شفا :کامل تر ی نمرجع حکمت مشاء .3نجات :بیانی مختصر در فلسفه ابن سینا جزوه درسنامه درس فلسفه .4انصاف :تنها چند جزء آن باقیمانده .5اشارات و تنبیهات :آخرین دیدگاه ها درحکمت .6دانشنامه عالیی :برای عالءالدوله نوشته شده نظر ابن سینا :طبی عتهر شیان را به سوی خیر مطلوبش سوق می دهد ← به شرط :عدم وجود مانع. احیای فلسفه نور و اشراق +عرفان اسالمی = حکمت اشراق کوشش فیلسوف اشراقی ← آنچه را در مقام استدالل آمده با شهود قلبی و تجربه درونی در یابد و به ذائقه دل برساند. شیخ اشراق ← مبدأ جهان هستیرانور محض می داند (نوراالنوار) پس هرواقعیتی نوراست نه نور مطلق ،بلکه درجه ایاز نور. مشرق جهان در جغرافیای سهروردی ← نور محض مغرب کامل در جغرافیای سهروردی ← جهان تاریکی آمیختگی نور و ظلمت : مشرق محض مغرب وسطی جزوه درسنامه درس فلسفه مغرب کامل دسته بندی جویندگان معرفت .1آنان که به تازگ یشوق معرفت یافته اند .2آنان که درفلسفه استداللی به کمالی رسیده اند ولی از ذوق و عرفان بهره ای ندارند مشرق محض مغرب وسطی مغرب کامل آمیختگی نور و ظلمت .3آنان که به طریقه برهان توجهی ندارند و فقط تصفیه نفس می کنند. .4آنان که هم در صور برهانی به کمال رسیده اند و هم به اشراق و عرفان رسیده اند ← حکیم متاله و بهترین دسته درس یازدهم : دوره متقدم (ظهور اسالم تا قرن چهارم هجری( دوره میانه (از قرن پنجم تا دهم( دوره متاخر (از قرن یازدهم تا عصر حاضر( دانشمندان علم کالم ← متکلمین ← رقیب فلسفه ← دفاع از معارف دینی از طریق عقل و استدالل تالیفات مالصدرا : .1الشواهد الربوبیه .2تفسیرالقرآن الکریم .3المبدا و المعاد .4الحکمه المتعالیه فی االسفار االربعه که مهم ترین اثر است جزوه درسنامه درس فلسفه سیر و سلوک انسان به سوی کمال .1سفر اول :از خلق به حق (خدا) .2سفر دوم :با حق و در حق .3سفر سوم :از حق (خدا) به سویخلق همراه با حق .4سفر چهارم :در خلق است با حق. فلسفه مالصدرا ← حکمت متعالیه ← تکامل دو مکتب فلسفه مشاء و فلسفه اشراق منابع حکمت متعالیه .1فلسفه مشاء ،به خصوص اندیشه های ابن سینا .2حکمت اشراق ،اندیشه های سهروردی .3عرفان اسالمی :به خصوص اندیشه های محیی الدین عربی .4تعالیم قرآن و احادیث منقول از پیامبر (ص) و ائمه اصول اولیه حکمت متعالیه .1اصالت وجود :بنیادی ترین اصل .2وحدت حقیقت وجود :هستی یک حقیقت و یک واحد حقیقی .3مراتب داشتن وجود :تبیین دقیق تعدد و تکثر در عالم جزوه درسنامه درس فلسفه درس دوازدهم : سقوط صفوی ← نابسامانی ← تضعیف حیات علمی و فرهنگی ← از رونق انداختن همه علوم. در اواخر حکومت قاجار ← ورود فلسفه اروپایی ← تالش فیلسوفان ایرانی با بهره گرفتن از ذخیره ارزشمند فلسفی خود ،فلسفه اروپایی را ارزیابی می کردند ← .کانون های اصلی این فعالیت ها :تهران و قم امام خمینی(ره) : رهبری یک انقالب مذهبی و تربیت شاگردان تدریس عمیق ترین کتابهای فلسفی و عرفانی عالمه سید محمد حسین طباطبایی ← بزرگترین شخصیت فلسفی معاصر اقدامات عالمه طباطبایی : .1تدریس فلسفه ،ناظر بر مسائل روز فلسفی .2احیای تدریس و تفسیر قرآن کریم .3ارتباط با مراکز دانشگاهی و فرهنگی .4تربیت شاگردان افراد جامعه از نظر اندیشه : .1کسانیکه کمتر اهل اندیشه ورزی هستند ← تقلید از دیگران .2کسانیکه وارد عرصه تفکر شده اند ولی هنوز افکار فلسفی به خوبی در آنها شکل نگرفته ← گاهی براساس تفکر تصمیمی گیرند و گاهی نه. .3برخی از افراد در انتخاب پایه نظام فکری خود دچار اشتباه شده اند ← رسیدن به یک سبک زندگی معیوب .4هم ریشه درخت فکری درستی دارند و هم با دقت از آن ریشه ،شاخ و برگ سالم استخراج کرده اند. جزوه درسنامه درس فلسفه
31,000 تومان