صفحه 1:
صفحه 2:
روش ندریس قصه گویی
انتخاب روش تدربس از مراحل مهم طراحی آموزشی است. از مبان انواع روش تدریس . روش قعته گویی بیش از
ساير وسايل تربيتى در رفتار كودك
حكومتى. دين و مذهب. قوانين و مقررات. فرازها و فرودهابى داشته كه درخور تأمل و بررسى است. ارزش قمته كونى
مانند يك شكل ادبى در ميان ساير دروس ادبيات به آسائى قابل تشخيص استه كه ميتوان آن را به عنوان راهى براى
اكسترش رشد زيان و وسعت دادن كنجينه ى وازكانى كودكان از طريق ارتباط متقابل با قفته كو و با قمته به شمار
ثر است. ادبیات کودکان و نوجونان در هر اجتماعی با توجه به نظامهای
أورد.به كاركيرى قصته و عناصر داستانى و روايى در كتب درسى براى انتقال مفاهیم علمیء کاری ارزشمند و قدمی
شایسته در جهت پیشرفت آموزش است. با توجه به اين ارزشمندی و ضرورت. هدف از نگارش این مقاله: توجه بیشتر
نظام آموزشی رسمی کشور در خصوص روش تدربس با رويكرد قعته و قعته كوبى. بیان تأثرات در احساسات و
عواطف دانش آموزن. و بیان ارتباط آن با پیشرقت تحصیلی دانش آموزان میباشد.
از مراحل مهم طراحی آموزشی, انتخاب روش تدريس است. مريى بعد از انتخاب محتوى و قبل از تعيين وسيله. بايد
خط مشى و روش مناسب تدريس خود را انتخاب كند. به مجموعه تدابير منظمى كه براى رسيدن به هدفء با توجه
به شرايط و امكانات اتخاذ ميشود "روش تدريس" كويند. به طور خلاصه انواع روش هاى تدريس شامل: الكوى
عمومی تدریس, روش نمایشی, روش آزمایشی, بحث گروهی. الگوی حل مسئله.الگوی پیش سازمان دهنده. آموزش
انفرادى آموزش به وسیله ی کامپبوتره سخنرنی میباشند (شعبانی. ۱۳۹۰). روش تدریس قصه گوبی نیز تفیقی از
روش های تدریس ذکر شده است؛ که مى توان آن را براى تدريس أنواع موضوعات درسى به كار برد
قمه و قمه گویی پدیده ای است که قدمت آن بهقدمت بيدايش زبان و گییی ذمیزد است. آن چنان که تفیبا
هيج قوم و ملت كهنى را نمى توان يافت كه داراى قصه ها و حکایت های مذهبی. حماسی . اجتماعی و امثال آن
انباشد. در طول تاريخ عليرغم ييشرقت هاى سريع فناورى هنوز زبان ساده ى قصه نقش بسبار مهمی در بیان مسانل
آموزشى دارد. در همه قرون كذشته قصه بك نوع وسيله برلى ارضاى نيازهاى روانی کودکان. نوجونان و حتی
بزركسالان بوده است. به طور كلى قصه بيش از سابر وسابل ترببتى در رفتار كودك مؤثر استء به شرط آنكه درست
و دقيق انتخاب شود. قصه مى توائد ربشه ى بسيارى از لحرافات را در كودكان و نوجوانان بخشكائد و تأثيرات عمده
ترببتى بر آنها داشته باشد. بجه ها مى توائند با خوائدن و شنيدن قصه ها به سرمایه های تمدن و میراث فرهنگی
خود دست fol bal و الستن جامعه ویش و جامعه جهانی آشنا شود و خود را بای زندگی آیندهآمدهتر
Ls شاه بادی فراهنی,0۳۸۲)
کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا می شوند. هر قصه ای می تواند فضایی را به وجود بیلورد که
کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقمی. رقتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند. هرچند با توجه به
تعييرات agin Ww ad alized jo (gall yaar ay كرفت لنت :واه متخت زويكردهائ نارق تنيت انه
صفحه 3:
قضه گویی ایا می نود :نا با هتاهگی بین بين عا otal pl aba می تون "لا توجود ح Uy gh
پر کر. قصه کودک را در همهی وقات زندگی پرورش می دهد و باعث مسرت خاطر . وسعت تخيل و قوت تصور او
می شود و نبز نيروى ابتكار و ابداع به أو مى بخشد. قصه هایی که کودکان می خواند و می شنوند اثری عمیق در
فکر و روحیه ی آنان می گرد و آنها را بای روباروبی با مسائل رشد و معاشرت با ديكران آماده مى سازد و فيز ذر
درک و فهم مشکلات زندكى أنها را يارى مى ذهد. قصهء به ويزه در زمينه هل زبان أموزى و أموختن كلمات تازه به
کودکان نقش قاطمی دارد (همان منبع, ۱۳۸۲.
کودک جر داستان اه ی زندگی خود gal ga ly خموضیات رفتاری اقا را درک ی کند. Saas Ua gh
کننده ی نگاه لسن به جهان هستی و محیط پیرامون اوست و به همین دليل قصه تكوبى راهى براى انتقال و آموزش
آداب و رسوم و سنن از نسلى به نسل ديكر است. در تجدید حيات جارى قصه كوبى. تعبين موز ظریف بين إجرا و
كفتن قصه به كونهاى فزايتده دشوار است و ابن تفاوت مربوط به رابطه ى بين كوينده و شنونده است و قصه در
كانون اين رابطه قرار حارد. دانشى آموز بايد بتوائد خر طول قصه با قصه كو همراه باشد. كر فر نظام أموزشى به لين
مسئله توجه شود. كه قصه مى توائد بسيارى أز آموزه هاى تربيتى را به خوبى به مخاطب منتقل كند. مطمئنا
رویکردها نسب و به فعلیت قصه گوبی تقیبرات جالبی پیدا خواهد کرد (شعاری نزاف 152407
قصه به لحاظ نياز فطرى انسان. هميشه یکی از برنامه هاى مورد علاقه ى اوست. در طول تاريخ على رغم بيشرفتهاى
سريع قناورى هنوز زبان ساده ى قصه نقش بسيار مهمى در بیان مسائل آموزشى دارد. هرجند با توجه به تقبيرات
فناورى. تغييراتى اساسى در استفاده از قصه ها صورت كرفته است و به سختى رويكردهاى سابق نسبت به قصه گوبی
ابجاد مى شود. اما با هماهنكى بين بخش هاى مختلف نظام هاى آموزشى مى توان خلا موجود در آن را پر کد. در
ین رستا توجه به این نکته ضروری بهنظر می رسد. که یکی از یخش های مهم ادبیات کودک, قصه می باشد. قصه
کودک را در همهی اوقات زندگی برورش مى دهد و باعث مسرت خاطر. وسعت تخبل و قوت تصور او می شود و فيز
وى ابتكار و ابداع به او مى بخشد. قصه هابى كه كودكان مى خوانند و مى شنوند اثری عمیق در فکر و روحبه ی
آنان می گذارد و آنها را براى روباروبى با مسائل رشد و معاشرت با ديكران آماده مى
مشكلات زندكى آنها را يارى می دهد (رحمان دوست, ۱۳/۷)
ازد و نيز در درك و فهم
هر قصه كو با ثقويت زمينه هاى متنوع برنامه ى درسى ميتواند به كار تدريس خود آهنگ و جلوهای تزهای ببخشد.
ابن هنر قادر است بسيارى از مطالب به ظاهر کسالت آور و خسته كتنده را به اوج بارورى و هيجان الكيزى در
ياذكبرى برسائد. غبررسمى بودن محبط و نزديكى به طبيعت. از عواملى است كه بر خلاقيت دوجانبه اى كه در قصه
گویی میان قصه گو و شنونده)نهفته است. می افزايد و نتايج سودمندى به ارمقان مى آورد. تقويت زمينه هاى پرنامه
درسىء انتقال تجارب زندكى به كودكان. تقويت و يرورض نيروى تخيل در كودكان. كمك به پرورش قدرت بیان و
عواطف و افكار كودكان: برآوردن نيازهاى عاطفى كودك و آماده ساختن او براى درياقت بيام هاى اخلاقى و انسائى و
صفحه 4:
شهروندی خوب بودن و .. موردی از اهداف آموزشی قصه گوبی در نظام آموزشی هستند (۱۹۹۲ ,1461108 ترجمه
مهاجری, ۱۳۷۷)
قصه گوبی از مهم ترين وسايل توضيح و تشريح دروس مدارس ابتدابى است. كر قصه كوبى در برئامه ى منظم دائش
انه Gait خواهد بود قصه گوبی
در نظام آموزشى مى توائد با اشكال مختلف درسى بياميزد. به شرطى كه روى برنامه ها به خوبی فکر شده باشد و
۱
آموزان دوره ی ابتدایی نباشد. برنامه ی تحصیلی آنان به ویژه آموزش درس ادبی
ارتباط بين بخش هاى آن منسجم باشد. مؤثرترين برنامه ها آنهابى هستند كه بر درون مايه يا موضوع درسى يا
نویسنده ای خاض متمرکز شنده بشتد: شرط موفقیت یک برنمهنظیر قضه گویی در مرس روانی و موزون بودن آن
است پرای کسب جایگه مناسب برای فعالیتی نظیر قصه گوپی لازم است دز دانشگاهها و نایر موسسات مرتبط
رشتهای خاص ایجاد گردد تا نيروهابى توانمند برای قصه گوبی تربیت شوند (پولادی, ۱۳۸۴ |
قصه ها موجب می شوند تا ودکان با تجربه ها احساسها. عواطف و شيوه هلى تكرش بزرگ ترها آشناشوند. کودکان
از آنجا كه هنوز تجربه كسترده اى در شناخت دنيا ندارند. سعى مى كنند كه با ارتباط دادن بين آموخته های قبلی و
موضوع های جدید به تادل ذهن خود کمک کنند. این روند معمولا با تخیل کودک عجین می شود و او را باری می
كند كه با منطق خود به كشف و شتاخت دنيا اقدام كند و بر اساس جدين روندى است كه از قصه هاى تخيلى لذت
مى برند واز آنها بهره يردارى مى کنند (۱۹۸۹ ,0۵1610 ترجمه بهروز کا, ۱۳۸۴
اهداف برنامهادبیات کودکان و به ویژه قصه در آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی
یکی از بخش های مهم ادبیات کودک, قصه می باشد.ادبیات جدید کودک: محصول دگرگونی در مفهوم کودک است.
و نگرش های
)١ کمک به پرورش قدرت بيان و عواطف و افكار كودكان
۲ تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان
؟) تحريك قومى ابتكار و ابداع در کودکان
؟) ايجاد عششق وعلاقه به ادبيات ذر كودكان.
۵ رشد اعتماد به نفس كودك و علاقه مند ساختن او به آزادى و عدالت اجتماعى
cll جدید که محمیل دگزقولن در مفهوم ودک است و ترش هی
ها و ویژگی های ذهنی آنهاپدید آورده است (قاظمی: ۱۳۸۵ |
ای را نسبت به کودکان و توانایی
صفحه 5:
شرط موققیت یک برنمهنقلیر قصه گوبی در مدارس روائى و موزون بودن أن است. اكرجه امروزه به عواملى نظير
تفکیک بودجه و کاهش تعدادکارکنان در نام های آموزشی اشاره می شود. با اي حال رویکردهای تاز ای نسبت
ب فعالیت هانی نظیر قضه گویی در حال پیدایش استء پة نظر می رسد برای رفع مشکل عدم تانمندی معطمان به
عنوان يكى از اصلى ترين عناصر آموزشى بايد دوره هابى براى آنها بركزار شود. مديران. معلمين و سایر فاد متصدی
نظام تعليم و تربيت بابستى نسبت به شركت در برنامه هاى قعته كوبى ترغيب شوند. جون أكر بهترين قعته ها هم در
خدمت شخصى كه علاقه مند به قّه تكوبى لباشد قرار كبرد و و نتواند از عهده ى ارانه آن برآيد, درواقع كارى عيث
انجام شده است (حجازى, 00186
نویسندگان حوزه كودك و نوجوان هم جنين روانشتاسان رشد بر ابن عقيده هم رأى هستند كه قصه ها براى كودكان
خردسال فقط يك محرك روائى و شنيدارى نيستند. بلكه كاركردهاى فراوائى براى اين كروه از كودكان 5
كودكان از طريق قصه ها با محبط بيرامون خود آشنا مى شوند. هر قصه أى مى توائد فضابى را به وجود بباورد كه
كودكان هنكام روباروبى با نمونه هاى واقعى. رفتار و واكنش مناسبى را از خود نشان دهند. قصه ها به كودكان SH
می رساندت اتباطها را درک کنند ابطه ای که بين شخصيت هلى يك قصه وجود داردء مى قوائد به كودك یاری
برساند که خود چگونه اي مارد را در زندگی رعایت کند (۲۰۰۷ :106176 ترجمهقزل بغ, ۱۳۷۲)
قصه به کودک می آموزد كه جه طور به تنهابى مى تاند شخصبتش رشد کند و به كمال برسد و درواقع بحراتهايى
مثل بحران عاطفی یا ستقلال طلبی یا اجتماعی و حتی فرهتگی را پشت سر بگذرند و از لای گل ولای خود را
Perr
نکته ای که باید به آن توجه دا
را در قصه تخلیه کند و پایان خوش قصه خبال آسوده ای به او می بخشد.
ان ات کذاهزموقعکودکان ما چبزی ترنیةقذ و با زک کفنیکش EBS
tae AS, ghia yal وله هه رای این نزسها و الاب های oie athe sg DEST
می كيرند و مستقيم درباره شان صحبت مى كنندء ترس از مرك. ترس از جدابى: قرس از سرزنش و.. و وقتى قصه با
اين جمله بابان مى يابد كه آنها تا ساليان سال باهم به خوبى و خوشى زندكى كرده اند اين ترس از بين مى رود و
کودکان دیگر فریب نمی خورند (بشت دارء ۱۳۸۷)
درست است كه وقتى قصه مى كوبيم بچه ها در سکوتی کامل كوش فرا ميدهتد؛ اما من قكر مى كنم اين سكوت
فریاد هم ذات پنداری است. کودک با شروع قصه شروع می کند و شروع ميشود. در درون خودش بازیگری به تمام
یار یاو که میقم
كزية مى کنده می تعن JIS Sd go آرمان او اهنافشی می گزدد؛ کزدک به ماب کرگردان قهاری می شود
ار مى كند. در تمام حوادث جریان دارده خود را جای قهرمان می گنارد.
که یک تنه حوادث و شخصیت ها را می سازد و درواقع تجسم و تصور خلاق قصه را کارگردنی می کند. کودک در
جريان قصه همراه باشخصيتها و قهرمان قصه تصمیم می كبرد. از كوجكترين فرصتى كه برايش بيش آمده دريغ نمى
كنده ارزش وقت را مى شناسد. به همراه قهرمان قصه تلاش مى كند براى رسيدن به هدقى که مطرح أست يأ به ياى
او حرکت می کند و سر همه صحنه ها حاضر می شود و از اينجاست كه همه ی تجارب قصه را در گنجینه ی ذهنش
صفحه 6:
میریزد: و در زمان های متانب از این ذخیره فختی استفادء می کند این همان تأثیزجادوی قضه است (۱۹۹۰
,0۷0916 ترجمه اقليدى. 0۳۶۹)
قصه گویی به عنوان یک وسیلهتعلیمی میتواند دانش آموزان را به کشف معنای منحصر به قرد بودن خود ترغیب
کند و تونیی آنها را بای برقراری ارتباط واقمی بین افکار و احساس ها افزایش دهد (عزت نفس و خود پندره
مهارتهاى كلامى مى توائد تونابى دانئش آموزان را برلى حل و فصل تعارض بين فرد به صورت آرام و توأم با بحث و
كفت وكو افزون سازد (تعاملات بين فردى). بيان داستان و نيز كوش دادن به ol دانش آموزان را به بهره كبرى از
تخیلانشان تشویق می کنند (تجسم و تصویرسازی ذهنی» این تخیل قوی می تواند اعتماد به نفی و انگیزش
شخصى را در دانش آموزان افزايش دهد زيرا نان خود را براى نيل به امبال و آرزوهايشان شايسته و توانا تصور مى
كنند. قصه ها مى توائند از نظر تربيت اجتماعى. عاطفى و اخلاقى مؤثر واقع شوند و بسيارى از مقررات و هنجارهای
اجتماعى و دستورالعمل هاى زندكى را منتقل نمابند. جكونكى روبه رو شدن با مشكل هاء حل آنها و بسيارى از
الكوهاى رفتارى در كروهها و طبقه هاى مختلف ستى و اجتماعى ذر داستان ها بيان ميشود (1844 ,86108188118
ترجمه بهروز کی ۱۳۸۴)
اصول و ویژگیهای قصه
معمولا براى كودكان قصه هابى با ابن دو ويذكى تهبه مى شود:
الف توأم با تكرار
ب) منظوم و همراه با شعر و لالابی |
هر مرحله بعدى قصه كو از روى كتاب هاى قصه مصور براى كودكان قصه مى كويد و در مرحله ى سوم سعى بر آن
است تا قصه گو خود قصه هایی بسازد.
به طور كلى ار بخوهيم این ویژگی ها را برشمريم؛ به شرح زير خواهد بود.
قمنه مطليق hac وهم كوداك باشد.
-اصل قضه,قمه گو را رگید و در شخصیت او مر فد
- قصه تكو در نقل أن براى ديكران اشتياق داشته ath
- ارزش نقل داشت باشد.
- شنیدن و خواندنش برای بچه ها بهتر باشد.
قصه مناسب حال کودک باشد.
صفحه 7:
- موضوع قصه به محیط زندگی کودک مربوط باشد.
ارزش و اهمیت زندگی اجتماعی را برای کودک آشکار سازد و نشان دهد .
- به پرورش صحیح عقل و عاطفهی کودک کمک کند
- تخیل ابداعی کودک را به طور سام و سودمند به کار اندازه
- كودك را به واقع بينى و نيذيرفتن محالات امور برانكيزد و عادت دهد
- احساس مسؤوليت را دز کودک برانگیزد.
- ذوق هنری کودک را برانگیزد و تقوبت کند و گسترش دهد
- درنهایت باید به خاطر داشت که قصه گوبی و انتخاب قصهی مناسب امری هنری و ذوقی است (پشتدار, ۱۳۸۷.
شاخصه های قصه گو در امر ندریس
قصه گو علاوه بر داشتن ویژگی های درونی چون صداقت. ذوق و توجه به کیفیت مطلوب برای ارانه این نوع از ادب
شفاهى. بايد عناصر زير را در عرضه کردن سازنده و مفید کار خود رعایت کند:
لف) از صداییموثر و روشن برخوردرباشد و متناسب با حالات موردتأکید در دستان
ب) قمه گونباید مسلسل وا و پیوسته سخن یگوید
ج) وقتی داستان را روایت می کند.بید حلات هیجانی آن را در لاه لای جمله ها و کلمات آشکارسازد به طرزی که
شنونده تصور کند قصه كو خود واقعا آن حالت را درد
ه) تقليد صداى حيوانات و برخى اشيا به هنكام قصه گوبی ضرورت درد
ه) حركات جهره بايد منطيق بر حالت داستان باشد و هركز نبايد به كاريكاتور تبديل شود. مكر آن كه داستان جنين
ایجاب میکند
و) قصه كو بايد در طول قصه با گرداندن نگاه خود از فردی به فرد دیگر با شنوندگان و مخاطبان رابطه ای مستقیم
جشم در جشم برقرار كند.
ز) سود جستن از حركت دست مانند ساير جنبه های فنی نیزمند به صدافت و رها يودن از قيد حركات تصنعى
Santagostino 0 . لل ترجمه شركاء و بسكوئيدى. 01585
دااگشنه آزاد اسالمی واحد الکترونیکی
روش تدریس قصه گویی
استاد محترم :جناب دکتر مقامی
دانشجو :شیرین کریمی
روش تدریس قصه گویی
انتخاب روش تدریس از مراحل مهم طراحی آموزشی است .از میان انواع روش تدریس ،روش قصّه گویی بیش از
سایر وسایل تربیتی در رفتار کودک مؤثر است .ادبیات کودکان و نوجوانان در هر اجتماعی با توجه به نظامهای
حکومتی ،دین و مذهب ،قوانین و مقررات ،فرازها و فرودهایی داشته که درخور تأمل و بررسی است .ارزش قصّه گویی
مانند یک شکل ادبی در میان سایر دروس ادبیات به آسانی قابل تشخیص است؛ که میتوان آن را به عنوان راهی برای
گسترش رشد زبان و وسعت دادن گنجینه ی واژگانی کودکان از طریق ارتباط متقابل با قصّه گو و با قصّه به شمار
آورد.به کارگیری قصّه و عناصر داستانی و روایی در کتب درسی برای انتقال مفاهیم علمی ،کاری ارزشمند و قدمی
شایسته در جهت پیشرفت آموزش است .با توجه به این ارزشمندی و ضرورت ،هدف از نگارش این مقاله :توجه بیشتر
نظام آموزشی رسمی کشور در خصوص روش تدریس با رویکرد قصّه و قصّه گویی ،بیان تأثیرات در احساسات و
عواطف دانش آموزان ،و بیان ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میباشد.
از مراحل مهم طراحی آموزشی ،انتخاب روش تدریس است .مربی بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله ،باید
خط مشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب کند .به مجموعه تدابیر منظمی که برای رسیدن به هدف ،با توجه
به شرایط و امکانات اتخاذ میشود "روش تدریس" گویند .به طور خالصه انواع روش های تدریس شامل :الگوی
عمومی تدریس ،روش نمایشی ،روش آزمایشی ،بحث گروهی ،الگوی حل مسئله ،الگوی پیش سازمان دهنده ،آموزش
انفرادی آموزش به وسیله ی کامپیوتر ،سخنرانی میباشند (شعبانی .)1390 ،روش تدریس قصه گویی نیز تلفیقی از
روش های تدریس ذکر شده است؛ که می توان آن را برای تدریس انواع موضوعات درسی به کار برد.
قصه و قصه گویی پدیده ای است که قدمت آن به قدمت پیدایش زبان و گویایی آدمیزاد است .آن چنان که تقریبا
هیچ قوم و ملت کهنی را نمی توان یافت که دارای قصه ها و حکایت های مذهبی ،حماسی ،اجتماعی و امثال آن
نباشد .در طول تاریخ علیرغم پیشرفت های سریع فناوری هنوز زبان ساده ی قصه نقش بسیار مهمی در بیان مسائل
آموزشی دارد .در همه قرون گذشته قصه یک نوع وسیله برای ارضای نیازهای روانی کودکان ،نوجوانان و حتی
بزرگساالن بوده است .به طور کلی قصه بیش از سایر وسایل تربیتی در رفتار کودک مؤثر است ،به شرط آنکه درست
و دقیق انتخاب شود .قصه می تواند ریشه ی بسیاری از انحرافات را در کودکان و نوجوانان بخشکاند و تأثیرات عمده
تربیتی بر آنها داشته باشد .بچه ها می توانند با خواندن و شنیدن قصه ها به سرمایه های تمدن و میراث فرهنگی
خود دست یابند ،با آداب و السنن جامعه خویش و جامعه جهانی آشنا شوند و خود را برای زندگی آینده آماده تر
سازند (شاه آبادی فراهانی)1382,
کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا می شوند .هر قصه ای می تواند فضایی را به وجود بیاورد که
کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقعی ،رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند .هرچند با توجه به
تغییرات فناوری ،تغییراتی اساسی در استفاده از قصه ها صورت گرفته است و به سختی رویکردهای سابق نسبت به
قصه گویی ایجاد می شود ،اما با هماهنگی بین بخش های مختلف نظام های آموزشی می توان خال موجود در آن را
پر کرد .قصه کودک را در همهی اوقات زندگی پرورش می دهد و باعث مسرت خاطر ،وسعت تخیل و قوت تصور او
می شود و نیز نیروی ابتکار و ابداع به او می بخشد .قصه هایی که کودکان می خوانند و می شنوند اثری عمیق در
فکر و روحیه ی آنان می گذارد و آنها را برای رویارویی با مسائل رشد و معاشرت با دیگران آماده می سازد و نیز در
درک و فهم مشکالت زندگی آنها را یاری می دهد .قصه ،به ویژه در زمینه های زبان آموزی و آموختن کلمات تازه به
کودکان نقش قاطعی دارد (همان منبع.)1382 ،
کودک در داستان مایه ی زندگی خود را می یابد و خصوصیات رفتاری افراد را درک می کند .داستان ها منعکس
کننده ی نگاه انسان به جهان هستی و محیط پیرامون اوست و به همین دلیل قصه گویی راهی برای انتقال و آموزش
آداب و رسوم و سنن از نسلی به نسل دیگر است .در تجدید حیات جاری قصه گویی ،تعیین مرز ظریف بین اجرا و
گفتن قصه به گونهای فزاینده دشوار است و این تفاوت مربوط به رابطه ی بین گوینده و شنونده است و قصه در
کانون این رابطه قرار دارد .دانش آموز باید بتواند در طول قصه با قصه گو همراه باشد .اگر در نظام آموزشی به این
مسئله توجه شود ،که قصه می تواند بسیاری از آموزه های تربیتی را به خوبی به مخاطب منتقل کند ،مطمئنا
رویکردها نسب و به فعالیت قصه گویی تغییرات جالبی پیدا خواهد کرد (شعاری نژاد)1387 ،
قصه به لحاظ نیاز فطری انسان ،همیشه یکی از برنامه های مورد عالقه ی اوست .در طول تاریخ علی رغم پیشرفتهای
سریع فناوری هنوز زبان ساده ی قصه نقش بسیار مهمی در بیان مسائل آموزشی دارد .هرچند با توجه به تغییرات
فناوری ،تغییراتی اساسی در استفاده از قصه ها صورت گرفته است و به سختی رویکردهای سابق نسبت به قصه گویی
ایجاد می شود ،اما با هماهنگی بین بخش های مختلف نظام های آموزشی می توان خال موجود در آن را پر کرد .در
این راستا توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد ،که یکی از بخش های مهم ادبیات کودک ،قصه می باشد .قصه
کودک را در همهی اوقات زندگی پرورش می دهد و باعث مسرت خاطر ،وسعت تخیل و قوت تصور او می شود و نیز
نیروی ابتکار و ابداع به او می بخشد .قصه هایی که کودکان می خوانند و می شنوند اثری عمیق در فکر و روحیه ی
آنان می گذارد و آنها را برای رویارویی با مسائل رشد و معاشرت با دیگران آماده می سازد و نیز در درک و فهم
مشکالت زندگی آنها را یاری می دهد (رحمان دوست)1377 ،
هر قصه گو ،با تقویت زمینه های متنوع برنامه ی درسی میتواند به کار تدریس خود آهنگ و جلوهای تازهای ببخشد.
این هنر قادر است بسیاری از مطالب به ظاهر کسالت آور و خسته کننده را به اوج باروری و هیجان انگیزی در
یادگیری برساند .غیررسمی بودن محیط و نزدیکی به طبیعت ،از عواملی است که بر خالقیت دوجانبه ای که در قصه
گویی میان قصه گو و شنونده) نهفته است ،می افزاید و نتایج سودمندی به ارمغان می آورد .تقویت زمینه های برنامه
درسی ،انتقال تجارب زندگی به کودکان ،تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان ،کمک به پرورش قدرت بیان و
عواطف و افکار کودکان ،برآوردن نیازهای عاطفی کودک و آماده ساختن او برای دریافت پیام های اخالقی و انسانی و
شهروندی خوب بودن و ...مواردی از اهداف آموزشی قصه گویی در نظام آموزشی هستند ( Mellon, 1992ترجمه
مهاجری)1377 ,
قصه گویی از مهم ترین وسایل توضیح و تشریح دروس مدارس ابتدایی است .اگر قصه گویی در برنامه ی منظم دانش
آموزان دوره ی ابتدایی نباشد ،برنامه ی تحصیلی آنان به ویژه آموزش درس ادبیات آنها ناقص خواهد بود .قصه گویی
در نظام آموزشی می تواند با اشکال مختلف درسی بیامیزد ،به شرطی که روی برنامه ها به خوبی فکر شده باشد و
ارتباط بین بخش های آن منسجم باشد .مؤثرترین برنامه ها آنهایی هستند که بر درون مایه یا موضوع درسی یا
نویسنده ای خاص متمرکز شده باشند .شرط موفقیت یک برنامه نظیر قصه گویی در مدارس روانی و موزون بودن آن
است .برای کسب جایگاه مناسب برای فعالیتی نظیر قصه گویی الزم است در دانشگاهها و سایر مؤسسات مرتبط
رشتهای خاص ایجاد گردد تا نیروهایی توانمند برای قصه گویی تربیت شوند (پوالدی| .)1384 ،
قصه ها موجب می شوند تا کودکان با تجربه ها ،احساسها ،عواطف و شیوه های نگرش بزرگ ترها آشنا شوند .کودکان
از آنجا که هنوز تجربه گسترده ای در شناخت دنیا ندارند ،سعی می کنند که با ارتباط دادن بین آموخته های قبلی و
موضوع های جدید به تعادل ذهن خود کمک کنند .این روند معموال با تخیل کودک عجین می شود و او را یاری می
کند که با منطق خود به کشف و شناخت دنیا اقدام کند و بر اساس چنین روندی است که از قصه های تخیلی لذت
می برند و از آنها بهره برداری می کنند ( .Bettelheim, 1989ترجمه بهروز کیا.)1384 ،
اهداف برنامه ادبیات کودکان و به ویژه قصه در آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی
یکی از بخش های مهم ادبیات کودک ،قصه می باشد .ادبیات جدید کودک ،محصول دگرگونی در مفهوم کودک است
و نگرش های تازه ای را نسبت به کودکان و توانایی ها و ویژگی های ذهنی آنها پدید آورده است.
)1کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان
)2تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان
)3تحریک قومی ابتکار و ابداع در کودکان
)4ایجاد عشق و عالقه به ادبیات در کودکان
)۵رشد اعتماد به نفس کودک و عالقه مند ساختن او به آزادی و عدالت اجتماعی
ادبیات جدید کودک ،محصول دگرگونی در مفهوم کودک است و نگرش های تازه ای را نسبت به کودکان و توانایی
ها و ویژگی های ذهنی آنها پدید آورده است (ناظمی| .)138۵ ،
شرط موفقیت یک برنامه نظیر قصه گویی در مدارس روانی و موزون بودن آن است .اگرچه امروزه به عواملی نظیر
تفکیک بودجه و کاهش تعداد کارکنان در نظام های آموزشی اشاره می شود ،با این حال رویکردهای تازه ای نسبت
به فعالیت هایی نظیر قصه گویی در حال پیدایش است .به نظر می رسد برای رفع مشکل عدم توانمندی معلمان به
عنوان یکی از اصلی ترین عناصر آموزشی باید دوره هایی برای آنها برگزار شود ،مدیران ،معلمین و سایر افراد متصدی
نظام تعلیم و تربیت بایستی نسبت به شرکت در برنامه های قصّه گویی ترغیب شوند ،چون اگر بهترین قصّه ها هم در
خدمت شخصی که عالقه مند به قصّه گویی نباشد قرار گیرد و و نتواند از عهده ی ارائه آن برآید ,درواقع کاری عبث
انجام شده است(.حجازی)1384 ,
نویسندگان حوزه کودک و نوجوان هم چنین روانشناسان رشد بر این عقیده هم رأی هستند که قصه ها برای کودکان
خردسال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند ،بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند.
کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا می شوند .هر قصه ای می تواند فضایی را به وجود بیاورد که
کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقعی ،رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند .قصه ها به کودکان یاری
می رسانند تا ارتباطها را درک کنند رابطه ای که بین شخصیت های یک قصه وجود دارد ،می تواند به کودک یاری
برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند ( .Dewey, 2007ترجمه قزل ایاغ)1372 ،
قصه به کودک می آموزد که چه طور به تنهایی می تواند شخصیتش رشد کند و به کمال برسد و درواقع بحرانهایی
مثل بحران عاطفی یا استقالل طلبی یا اجتماعی و حتی فرهنگی را پشت سر بگذراند و از الی گل والی خود را
بیرون بکشد و اضطراب های درونی اش را در قصه تخلیه کند و پایان خوش قصه خیال آسوده ای به او می بخشد.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هر موقع کودکان ما از چیزی ترسیده اند و با خود کشمکش داشته
اند ،پدر و مادر آن را نادیده گرفته اند .ولی قصه ها به راحتی این ترسها و اضطراب های کودکان و نوجوانان را جدی
می گیرند و مستقیم درباره شان صحبت می کنند ،ترس از مرگ ،ترس از جدایی ،ترس از سرزنش و ...و وقتی قصه با
این جمله پایان می یابد که آنها تا سالیان سال باهم به خوبی و خوشی زندگی کرده اند این ترس از بین می رود و
کودکان دیگر فریب نمی خورند (پشت دار.)1387 ،
درست است که وقتی قصه می گوییم بچه ها در سکوتی کامل گوش فرا میدهند؛ اما من فکر می کنم این سکوت
فریاد هم ذات پنداری است .کودک با شروع قصه شروع می کند و شروع میشود .در درون خودش بازیگری به تمام
عیار میشود که همراه باشخصیتهای قصه رفتار می کند .در تمام حوادث جریان دارد ،خود را جای قهرمان می گذارد،
گریه می کند ،می جنگد ،می خندد ،دنبال آرمان ها و اهدافش می گردد؛ کودک به مثابه کارگردان قهاری می شود
که یک تنه حوادث و شخصیت ها را می سازد و درواقع تجسم و تصور خالق قصه را کارگردانی می کند .کودک در
جریان قصه همراه باشخصیتها و قهرمان قصه تصمیم می گیرد .از کوچکترین فرصتی که برایش پیش آمده دریغ نمی
کند؛ ارزش وقت را می شناسد .به همراه قهرمان قصه تالش می کند برای رسیدن به هدفی که مطرح است پا به پای
او حرکت می کند و سر همه صحنه ها حاضر می شود و از اینجاست که همه ی تجارب قصه را در گنجینه ی ذهنش
میریزد و در زمان های مناسب از این ذخیره ذهنی استفاده می کند و این همان تأثیر جادوی قصه است (1990
-Ploveski,ترجمه اقلیدی)1369 ،
قصه گویی به عنوان یک وسیله تعلیمی میتواند دانش آموزان را به کشف معنای منحصر به فرد بودن خود ترغیب
کند و توانایی آنها را برای برقراری ارتباط واقعی بین افکار و احساس ها افزایش دهد (عزت نفس و خود پنداره).
مهارتهای کالمی می تواند توانایی دانش آموزان را برای حل و فصل تعارض بین فرد به صورت آرام و توأم با بحث و
گفت وگو افزون سازد (تعامالت بین فردی) .بیان داستان و نیز گوش دادن به آن ،دانش آموزان را به بهره گیری از
تخیالتشان تشویق می کنند (تجسم و تصویرسازی ذهنی) .این تخیل قوی می تواند اعتماد به نفس و انگیزش
شخصی را در دانش آموزان افزایش دهد زیرا آنان خود را برای نیل به امیال و آرزوهایشان شایسته و توانا تصور می
کنند ،قصه ها می توانند از نظر تربیت اجتماعی ،عاطفی و اخالقی مؤثر واقع شوند و بسیاری از مقررات و هنجارهای
اجتماعی و دستورالعمل های زندگی را منتقل نمایند .چگونگی روبه رو شدن با مشکل ها ،حل آنها و بسیاری از
الگوهای رفتاری در گروهها و طبقه های مختلف سنی و اجتماعی در داستان ها بیان میشود (Bettelheim, 1989
ترجمه بهروز کیا) 1384،
اصول و ویژگیهای قصه
معموال برای کودکان قصه هایی با این دو ویژگی تهیه می شود:
الف) توأم با تکرار
ب) منظوم و همراه با شعر و الالیی است.
در مرحله بعدی قصه گو از روی کتاب های قصه مصور برای کودکان قصه می گوید و در مرحله ی سوم سعی بر آن
است تا قصه گو خود قصه هایی بسازد.
به طور کلی اگر بخواهیم این ویژگی ها را برشمریم ،به شرح زیر خواهد بود:
قصه مطابق استعداد و فهم کودک باشد. اصل قصه ،قصه گو را برانگیزد و در شخصیت او مؤثر افتد. قصه گو در نقل آن برای دیگران اشتیاق داشته باشد. ارزش نقل داشته باشد. شنیدن و خواندنش برای بچه ها بهتر باشد، -زمان قصه مناسب حال کودک باشد .
موضوع قصه به محیط زندگی کودک مربوط باشد. ارزش و اهمیت زندگی اجتماعی را برای کودک آشکار سازد و نشان دهد ، به پرورش صحیح عقل و عاطفهی کودک کمک کند . تخیل ابداعی کودک را به طور سام و سودمند به کار اندازد . کودک را به واقع بینی و نپذیرفتن محاالت امور برانگیزد و عادت دهد . احساس مسؤولیت را در کودک برانگیزد. ذوق هنری کودک را برانگیزد و تقویت کند و گسترش دهد . درنهایت باید به خاطر داشت که قصه گویی و انتخاب قصهی مناسب امری هنری و ذوقی است (پشتدار.)1387 ،شاخصه های قصه گو در امر تدریس
قصه گو عالوه بر داشتن ویژگی های درونی چون صداقت ،ذوق و توجه به کیفیت مطلوب برای ارائه این نوع از ادب
شفاهی ،باید عناصر زیر را در عرضه کردن سازنده و مفید کار خود رعایت کند:
الف) از صدایی مؤثر و روشن برخوردار باشد و متناسب با حاالت مورد تأکید در داستان متغیر باشد
ب) قصه گو نباید مسلسل وار و پیوسته سخن بگوید.
ج) وقتی داستان را روایت می کند ،باید حاالت هیجانی آن را در البه الی جمله ها و کلمات آشکار سازد به طرزی که
شنونده تصور کند قصه گو خود واقعا آن حالت را دارد.
د) تقلید صدای حیوانات و برخی اشیا به هنگام قصه گویی ضرورت دارد.
ه) حرکات چهره باید منطبق بر حالت داستان باشد و هرگز نباید به کاریکاتور تبدیل شود ،مگر آن که داستان چنین
ایجاب میکند.
و) قصه گو باید در طول قصه با گرداندن نگاه خود از فردی به فرد دیگر با شنوندگان و مخاطبان رابطه ای مستقیم
چشم در چشم برقرار کند.
ز) سود جستن از حرکت دست مانند سایر جنبه های فنی نیازمند به صداقت و رها بودن از قید حرکات تصنعی
است ( ،n . d ,Santagostinoترجمه شرکاء و بسکوئیدی)1383 ،
پایان