صفحه 1:
روش تدریس غیرمستقیم یا مشاوره ای
صفحه 2:
روش تدریس غیرمستقیم یا مشاوره ای
یکی از پایههای اصلی پیشرفت تحصیلی کیفیت محیطهای آموزشی است و روش ندریس تأثیر مستقیم بر کیفیت بادكيرى
دانش آموزان دارد. روش تدريس غير مستقيم بر اساس نظريه كارل راجرز و طرقداران مشاوره غير مستقيم است كه به افكار
و احساسات خود قرد آموزش بذير تكيه دارد. اين روش بيشتر براى بهبود رفتار دائشآموزان به کار میرود و در حل مسأله
انيز مؤثر است. معلم در اين روش نقش تسهيلكر را به عهده دارد و به دائشآموزان كمك م ىكند نظريات و ديدكامهلى
جديدى به دست آورند و سعى م كند از آنه برل بلا كيرى بهتر كمك بكيرد. روش تدريس غير مستقيم يبشتر ه رورش
شاگردان تکیه درد نه به كتترل آنها.
روش تدريس غير مستقيم يا مشاوره اى به ابن صورت تعريف مى شود: يادكبرى از طريق مشاوره ؛ ياد كيرى ا( طریق
مشاوره را هم مى توان به عنوان يك روش تدریس معرفی کرد و هم به نون یک روش پادگیری.
بتیان گذار این روش کارل راجرز است و آنچه در فلسفه و تکنیک های مشاوره ای راجرز آمده است. الگوی ندریس غیر
.مستقيم را يوشش داده و بشتيبائي مى كند.
یکی لز مهم ترين كاركردهاى الكوى تدريس يادكيرى مشاوره لى يا غير مستقيم زمائى است كه كلاس بسيار "راكد" است و
معلم تلاش مى كند دائش آموزان را به هر قيمتى شده از طريق دادن تمرين و عرضه مطالب درسى به حركت در
آورد.(بيشتهاد مى شود مقاله براى تدريس زور الكى نزنيد را مطالعه كتيد).
الكوى تدريس غير مستقيم يا مشاوره إى بر روابط دوستانه بين معلم و ياد كيرنده تأكيد مى ورزد.در روش تدريس غير
مستقيم يا سشاوره اى تلاش معلم صرف آن ميشود كه يادكثيرندكان را يارى كند تا خود نقش اصلی را در هدا
پرورش آنه یا ند
در کاس درس معلم به عون یک تسهیل گر و دی ادگیری لاش می كند اطلاعات زمينه ای عرضه كند نا ياد كيرندكان
خود به حل مستله بپردازند.
اهداف روش تدریس غیر مستقیم یا مشاوره ای
اد كي ند كان براى كسب بهداشت روانى و عاطفي از طريق يرورش اعتماد به نفس و افزايش شجاعت.
٠5 إيجاد توالمتدى خود رهبرى در تعيين اهداق محتوا و شيوه ياد كيرى
۳. افزایش خلقیت و
با وجودآن که پیش بت تاپذربودن اگوی تدریس حارپذیرنه شدهاست. راز میگوید كه توالى در ابن روش
تدریس می تواند موجب تسهیلیادگیری شود
صفحه 3:
مراحل روش تدریس غیر مستقیم پا مشاوره ای
مرحله ول تعریف Cane کمک دهی عم به عون مشاور. دانش آموزن ره ابر WEA OL SLUT
می كند. در طلى فعاليت ابراز احساسات ووارائ نگرش: له اصلی ین می شود و مقداری بر روى مسئله يان
شدهبعث می گردد
مرحله دوم - شرح و بسط و کاوش مساله ند مرحله دوم و دسته علیت صورت میگیرد
٠ دانش آموزان برا تعريف مسأله ترغيب مى شوئد.
۲ معلم احساسات دانش آموزان را مبيذيرد و به روشن سازى آنه مى يردازد.
مرحله حاضر حینی است و بسیار حساس. زيرا اكثر دائش آموزان احساسات خود را يبان كنند و بازخورد نامناسبي
بكيرند. ديكر تمايلى به ادامه فعاليت نشان نمى دهند .شوخ و مسخره كردن در این مرحله کار خطرناکی است.
مرحله سوم بسط و كسترش يينش #دانش آموزان مسئله بيان شده را به بحث ميكذازند و از جواب گوناگون به
os و اظهار نظر ميبردازند. نقش معلم در مرحله حاضر آن است كك به حمايت از دائش موزان بيردازد و مانتد
بيك مشاور نقش تسهيل ككرى را افا كند.
مرحله جهارم برتامه ريزى و تصميم تكيرى :دائش آموزان براى تصميم تكيرى اوليه خود تدارك مى بينند. داش
آموزان در برنامه هاى خود تصميم هاى مربوط به حل مسثله را مييكتجائد.
مرحله ينجم درهم تتيدن يا ادغام : دانش آموزان در مرحله حاضر از مجموع تصميم هاى اتخالا شده بهره كرفته.
وبا تركيبى از راه حل ها به حل مستله اقدام ميكندد. نقش معلم در مرحله بنجم؛ نقش حمايتى است.(آقا زاده.
0
مفهوم های روش غیر مستقیم / مشاوره ای
يادكير از طريق مشاره را بادكيرى به دو شيوه غيره مستقيم هم ناميده اند بادكيرى از طريق مشاوره به مثابه يك روش
تدریس -یادگیری تلقى ميشود در اين روش ببشتر اصول مورد تأكيد قرار ميكيرد ابن روش تدريس تلاش صرفا آن مى
شود كه به يادكير ند كان يار كند نا خود نقش اصلى را در هدايت آموزش ويرورششان ايذا مى كنند (اادهمعرم ۱۳۸۸۰
21 ) إين الكوبر ككرقته از نظريه ها قرايتد هاى مشاوره است در آن معام نقش تسهيل كر . راهنما مشاور را يفا كردة و
به دانش آموزان كمك مى كند نابا احساس امنيت و اغتماذ به معلم در زميتة مشكلات درسی.عاطفی و شخصی خودشان
صفحه 4:
صحبت كرده اهداف خود را روشن كنند يا درك شرايط راهها ى رسيدن به هدف را با كمك معلم بيدا كنند. ( بهمثى .ليلا
Carat
تدريس غير مستقيم تدريسي دائش اموز محور است زيرا در ابن رويكرد فعاليت اصلى در فرايند تدريس - يادكيرى بر
عهده دانش آموز ست ندريس غير مستقيم سکن رو در روپ از راد دور به صورت فردى يا كروهى صورت
بگیرد سنجش بيشرفت تحصيلى به صورت خود سنجى يا خود ارزيابى صورت مى گیرد ( شعبانی. حسن . ۱۳۸۵
wer
بتيان كذار و نظريه يرداز : انديشه هاى كارل راجرز به عنون بنيان كذار روش مشاوره اى ويزه . رهتمودهاى بسيار اثر كذارى
بر يادكيرى مى نمايائد و همجنين با توجه به ييشنهاد راجر تدريسى خطي نيست ٠ بلكه تدريسي است زايشى موقعيت
يا برايتدى . به نظر و باور راجرز روابط انسائي زميته را براى رشد اسان قراهم مى سازد آموزش مبتتى بر مفاهيم رویط
انسانى باشد نا بر مبناى موضوعات درسی و همجنين اظهارميكند توق را ميتوان تسهيل فرابند يادكيرى و مديريت أن در
نظر گرفت ( آقزده. معرم ۱۳۸۸۰ :۲۸۱)
کارل راجرز (۱۹۸۲ -۱۹۶۱ )از نان گذارن ان ال میاشد مطابقنظر وی ان زمان كه برای توجه به وجود فردی دانش
آموزان معلمان ره را هموارمسازند وبا ایجاد همدلی نا رتحریک میکنن كه در مورد خودشان صحبت كتند به عنوان
يك مشاور انان را يارى مى دهند و به طور فعال موجبات همراهى را فراهم كرده و در حل مسائل و مشكلات به انان كبك
ميكتتد ( بهسشى ليلا1525 :0119
أ بیان كذاران و نظريه بردازان اصلى اين روش كارل راجرز مى باشد وى اطهار مى كند كه يكى از سسائلى كه هموارة
معلمان مورد توجه قرار دهند ابجاد رابطه بين سبكهاى يادكيرى وروش تدريس دانش اموزان در فرايند فعاليتهاى آموزشي
است در فرايتد تدرس بايد به نفاوتها ى فردى توجه كند معلم نبايد جهار جوبى را به عنوان يك قاعده ثابت و انعاف يذير
براى دستيلى به اهداف و نتايج يادكيرى انتخاب كتد وهمجنين ابن روش تعاملى بايد منجر به افزايش توانمندى يادكيرى
و ييشرفت تحصيلى دانش آموزان شود ( شعبانیحسن:۲۰۵:۲۰۴:۱۳۸۵)
مراحل اجراى روش غير مستقيم
مرحل اول ) تعريف و كمك دهي : در مرحله حاضر معلم به مشابه يك مشاور دائش آموزان رابه ابراز ازاداته احساسات
ترغیب میکند. در طی ابرازاحساسات و اراه نگرش_ مسئله اصلی بان می شود و مقداری بر روى مستله بيان شده ميشود و
با استفاده از همه ى اين فعاليتها تلاش می شود در انش آموزانًمادگی رونی و عاطفیمناسب برای رونیفعالیتایجاد می
مرحله دوم ) شرح و بسط کاوش مسأله دانشاموزان بای تعریف. مسالهترغیب میشوند و معلم احساسات دانش
آموزان رامى بذيرد وبه روشن سازى آنان مى بردازد. مرحله سوم ) بسط و كسترش بينش : دائش ine ig بان به
صفحه 5:
بحث می گذرنند. و از جوانب كوناكون به برسى واظهار نظر مب دازند نقش معلم در مرحله حاضر انست كه به حمايت از
دائش آموزان يبردازد ومنظور از بسط و كسترش بينش انجام فعاليتهاى مبتنى بر تكر واكرا لست
مرحله جهارم ) برنامه ريزى و تصميم كيرى : دانش آعوزان در برثامه هاى خود تصميم هلى مربوط به حل مستله رام
ails معلم تلاش ميكند ممكن ثرين يا محتمل ترين تصميمها را در نظر آورده روشن سازد وانجه ركه م انديشد در
اختبار دانش آموزان قرار دهد.
مرحله بنجم ) در هم تنيدن و ادغام: در إبن مرحله از مجموع تصميم هاى انخاذ شده بهره كرفته وبا درهم اميزى انواعي
اازراه حل ها به حل مسئله اقدام ميكنند درهم آميزى راد حل ها و اقدامات ممكن به دائش آموزان كسترده يينشى عميق
تری می دهد نقش معلم در مرحلهپنجم نقش حمایتی است اقا زده.محرم ۰ 1۳۸۲:۱۳۸۸
كام اول: تعريف موقعيت : معلم داش اموزان را ترغیب می کند نا آزادانه احساسانش را بان کند
كام دوم: كشف مشكل : دائش آموز به تعريف مشكل سوق داده مى شود و معلم صحبتها واحساسات اور مى يؤيرد و به او
كمك ميكند امسأ له رابه صورت واضح بشكاقد
گام سوم : رشد بينش قراكير : باحمايت معلم فراكير مسأته را تشريح مى كند وبه قهم بيشترى از وضعيت ميرسد
كام جهارم : برنامة ريزي و تصميم كيرى : دانش آموزان تصميمات اوليه برلى حل مسائل را مطرح ge كند و معلم تصميمات
و راههاى ديكر را ييشتهاد مي دهد
كام ينجم : يكبارجكى : يينش دانش آموزان در مورد خود ش يافته و اقدامات بيشترى را انجام مى دهد و معلم أو را حمايت
~ ام می
و پشتیانی میکند(همی .لیا ,۱۳۸۹:۱۲۳ )
وهمجنين از نظر اجرا روش غير مستقيم داراى سهرویکرد مختلف این رویکردها عارتند از
الف ) تدريس غير تعاملى مستقيم در كلاس
ب) تدريس غير مستقيم ساختارى و هدايت شده
ج) تدريس از راه دور
الف ) تدريس غير مستقيم تعاملى در كلاس : در اين رويكرد رخداد هاى آموزشي در كلاس درس ودر حضور معلم اتفاق
مى اقتد اما مغلم بايد سعى كتد نيازها را از دريجه نكاء دانش آموزان بررسى كند و OUT را ذر فهم نيازها و اتتخاب
راهيردها كمك نمايد ب انان بتوائد به طور مؤئر در تصميمات خود را عملى سازد و تجارب يادكيرى خود شخما هدایت
كنتد در رويكرد تدريس غير مستقيم تعاملى معلم ندیه و تکرات خود رابه انش آموزان دیکه نی ند که چون
صفحه 6:
آيينه اى تفکرات و احساسات دانش آموزان را منعكس مى سازد وبا استفاده از اظهار نظر- هاى منطقى ادراكها و فعاليتها
ی دانش آموزان را در جهت دهد اكر دائش آموزى در دستيابى به اهداف آموزشى ا توانابى در مطالعه دجار مشكل شود
معلم سعى نبى كند مشكل را تنه با توضيح بر طرف سازد به لو كبك مى كند كه با اتاب راهيردهاى هاى مناسب شود
شصخا در جهت حل مسأله اقدام كند و به جاى يرسشكر مستقيم به دانش آموزان اجازه مى دهد اظهار نظر كنند ويه
جریانتفکر و احساسات خود جهت دهند نقش معلم یک تقش ارشادى ست او هركز نباي در رقتار ارشادى خود به
تغييرو ارزشيا بى رفتار دانش آموزان ببردازد . بلكه با توضيح يذيرش و تجسم ادراكهلى انها ييردازد.
ب)تدرس غير مستقيم ساختارى و هدايت شده : اين نوع فعاليت آموزشى معمولا درمدرسه و بار يرستى و هدايت معلم
انجام مى شود اين رويكرد تدريس غير مستقيم بيشتر به (آموزش انقرادى) معروف است همه دائش آموزان بايد ين معنوا
را گام به گام مخالعه كنند اما پیشرفت هركس بر اساس ثوان فردى است يعنى مباحث يا واحدها نا حد تسلط آموخته
در این رويكرد اغلب pine يكنواخت و برنامه الى شده و به همه دانش آموزان ارائه ميشود و همجنين به نحو
سازماندهى ميشود كه دائش آموزان مى تواتند بدون يا با حضور معلم به طور مستقيم به مطالعه و تجارب يادكيرى
ore
ج) ندريس غير مستقيم أز راه دور : اين نوع آموزش ممكن است محلى منطقه لى و يا كشورى باشد اين
رویکرد آموزشی برای کسانی طراحی شده است به دلايل مختلف نمى تواتند خود رابا محدوديتها ى خشك و يخت نظام
آموزشي رسمى وفق دهند مجبور نيستد بر اساس برنامه هاى. تنظيم شده در مدرسه حضور يابند آنه تيز بر اساس oe
اغود در قرايند يادكيرى بيش مى روند هر وقت كك نيز داشت ب شند بامعلمان يا مؤسسه موزشى خود ارتباط بر قرار مي
le Gud gl Gy aa بر شود آموز بودن داراى كتابهه هلى راحنا ى مطالعه نيز هت در هر
واحد درسي اهداف رقتارى وشاخصهاى شايستكى دقيقا مشخص شده اند ودر نتيجه دانش 1 موزان همراره در
فرايند ياد كيرى ميتواتند بر فعاليت وميزان بيشرفت خود نظارت و كنترل داشته باشند و آن را ارزياى كند. ( شعبائي
خسن ۲۰۸۰۲۲۰۳۱۳۸۵
نتیجه گیری : در فرایند آموزش و پرورش - روش تدریس از اهمیت موقعیت خاص بر خوردار است ممکن اس
در تدوين ساير عناصر آموزش از قبيل هدف ومحتوا به طرز مطلوب عمل كنيم ولى بدليل كم توجهى يا عدم شناخت روش
هاى تدريس نتايج مورد اننظ ر را در فرايند تعليم و تربيت به دست نباوريم بنابر ين در انتخاب و سازماندهی روش
هاى تدريس حساسيت لازم را داشته باشيم نا فراكيران به طور مطلوب مطالب را قرا بكيرئد . در سه روش توضيع
الكوى كاوشكرى به منظور فراهم ساختن مو قعيتى همراه با تحير وكنجكاوى به منظور ترغيب دانش آموزان براى حل
مسائل موجود و بادكيرى فعال است و همجنين در اين رويكرد دانش آموزان احساس مسئولیت بیشتری می کنند
صفحه 7:
بديعه بردازى : به منظور نوآ فرينى واقزايش و ايجاد خلاقيت طراحى شده در اين روش قز قياسها استقاده شده كه
معلم براى استفاده از إين روش با همانند سا زى . مقايسه . تضاد. از يك موضوع براى تقهيم بيشتر آنان بكار ميرود
قوانین اجرای روش تدريس غير مستقيم به ترتيب زير است:
معلم ا صميميت بادائ ش آموزان ارتباط نزديك برقرار م كند و به هر سؤل يا جسلاى از طرف دائشآموان باخ كامل
مدهد وسعى موكند در ياسخدهى اهميت وجودى هر فرد را يررنك كند تا إين حس به دانشآموزان دست دهد كه هر يك
اهميت و تفش خاصى در كلاس داوفد.
جو كلاس بر لساس آسان كيرى بيش مى رود تا همه ينوا از عواقف و احساسات غود صحبت كنند. به بيان احساسات
lS Hy داه م شود تادائشآموزان تشويق به تفكر و توجه يبشتر به احساساتشان شونر.
ا یستد که چو لاس امعم را کل كتند وبر لساس
موضوع صحبت و چگونگی پیش رفتن در کلاس تذکراتی کم قطع توسط معلم ددهميشود.
معلم به هيج وجه تبايد در مورد موضوعات جهت كيرى داشته بلشد و تنه ب عنوان راهنما متوان موضوعات رابا سازماتدهي
مراحل اجراى روش تدريس غير مستقيم به ترتیب زیر است.
معلم هدف و موضوع ريه نرمي وبا صميميت علوان م كند وازاباز نظرهاى شاگردان سقل م ند
معلم دائش آموزان را به ابراز احساسات منفى و مثبت ترغيب مىكتد و با طرح سؤال كمك م ىكنذ شاكردان افكار و احساسات
غود را بان كنند وآنها ابه خويى درك کند و پشناسد.
دانش آموز به تدريج بينشى م يابد و روابط على و معلولى بين اتفاقات مثبت ومنفى و احساسات و افكار خود را بيدا م كند و
معني رفتار كدشته غود را م فهمد.
دانشآمز در جهت طرع ريزى و تصميم كيرى با توجه به مسأله حركت م كند .تقش معلم در این مرح روشن ساختن
رفتارهاى جايكزين لست و كمك به دانش آموز براى اجرلى بر نها
داش آموز كزارشي از اقداماتى كه در نظر دارد انجام دهد. مي دهد واقدامات مثبت تر و يكبارجهتر توسط معلم تشويق
میشود و در صورت لزوم برنامه ريزى و الكودهى ارائه موشود.
اين مراحل م توائد در يك يادو جلسه ينابر صلاحديد معلم يا مشاور و بر ساس پیشرفت کلاس انجامشود. در جلسات هد
همین مراحل به اشافه ارزيابى از عبلكزد دانش]موزان ويارى رسانى برل ماندن در مسير درست اجرا م شود و معلم كام
aS gli Jey einai dal
اين الكوى تدريس و مشاوره مى توائد به صورت فردى و كروهى اجرا شود. موقعيتهاى كاريرد آن در مسائل شخصى.
اجتماعى و تحصيلى است. مثا در كلاس درسى كه اكثر دانشآموزان از مسألهاى مشترك آزار مبند و این احساساتمنفی
بر روند يادكيرى اثر مى كذارد. مى نوان ساعاتى از كلاس را به بحث و كفتكو در مورد آن به روش غي رمستقيم كذرائد يا كر
دائش آموزى در كلاس داراى اضطراب است يا تكوشه كيرى م كند و به خوبى آموزش نم ييند. مى توان به صورت فردى لبن
روش را براى او اجرا كرد تابا كلاس همسو شود
صفحه 8:
این روش توعی روش تکمیلی محسوب میشود و كمك مىكتد دائشآموزان در مورد خود باور مثبت داشته باشد و
قيقات نشان داده كه خودباورى در زمينههاى تحصيلى كيفيت يادكيرى را ارنقا م بخنشد .دان شآموزائى كه در زمين.
فعاليتهاى تحصيلى, خودباورى بالاترى دارند. در فعاليتهاى درسي. ييشتر از راهبردهاى يادكيرى استفاده م SiS
(صوفی و کنجی, ۱۳۹۲(
روش تدریس غیرمستقیممتدی از مشاوره ست كه براى حل مشكلات احساسي دائش آموزان در كلاس اجرا مى شود وبا
يكبارجه كردن افكار و احساسات ككروه مىتوان به بهبود عملكرد دانشآموزان يارى رسائد.
روش آموزش مستقيم يا غير مستقيم ؟؟؟
روش سخنراني يا روش آموزش مستقيم يكى از روشهاى بسيار معبول مورد استفاده معلمان در سراسر جهان ست
روش سخدراى يا روش آموزش مستقيم بكى از روشهلى بسيار معمول مورد استفاده معلمان در سراسر جهان است . در
روش سخترالى قعاليت اصلى كئاس درس را معلم غود بر عهده مى كيرذ و از رأخهاق مخطف ازائه و مایش دادن مطالب به
آموزش موضوعهاى كوناكون مى بردازد. ين روش رو به آن روش نمايشى و روش ارا نيز كفته مى شود . ویزگی مهم
ديكر اين روش آن است كه اكثريت فعاليتهاى آموزشي معلم در آن جنبه كلامى دارد و ازلين جهت نام روش سخترائى به
آن داده اند
مانند روش آموزشی دیگر, در روش سخترانی نز بان هدفهای آموزشی درآغاز هر درس ضروری است.
حرکت و جنب و جوش معلم به هنكام آموزش نشان دهنده اشتياق و علاقه و به کر خود و بیشرفت دانش آموزان است و
یکی از عوامل اابرنده سطح اثر بخشى آموزش معلم است . راه رفتن. حركات بدنى؛ برقرارى تماس جشمى با فد فرد
دانش آموزان. بالا و بايين بردن صدا و موارد ديكرى از اين قبيل معرف معلمان علاقه مند و برتحرك است . ابن فعاليتهاى
معلم موجب جلب توجه دانش آموزان به درس وافزايش سطع بادكيرى آنه ی شود
صفحه 9:
معلممی توا ازدانش آموزن و دانشجوینخودبخواهد ار تفیحات او يادداشت تهيه كن . يادداشت بردارى دائش
آموزان و دانشجويان از مطالب سخرائي معلم. آنها را لز حالت غير فعال خارج مى سازد و به شرکت در فعلیت کلسی وامی
يادداشت بردارى به ويزه در مواردى كه متن سخنرائي يا ماخذى كه بتوان موضوعات ارائه شده در سختراني را در آنها بيدا
كرد وجود نداشته باشد مفيد است.
يادداشتهايى كه هنكام كوش دادن به سخترانى تهيه مى شوند أغلب نا منظم ودر هم و برهم هستند. بهتر است برقى استفادة
هاى بعدى اين يادداشتها را منظم كرد. " عمل يادداشت بردارى براى اين سات که محتوای سخنرانی را براى هميشه قابل
استفاده سازد؛ بنابراين. استفاده از مداد رتكي. كشيدن جهارخانه . بيكاتها. برائتز هاء نمودارها. و جداول خلاصه بسيار مهم
یکی از یردی كه به روش سخنرانی رف اند این است که در ان روش آموزشی دانش موزان و دانشجويان فعال نستند
حوصله شان سر مى رود. قدرت خلاقيتشان پرورش نمی اد و صرفً به صورت گیرنهاطلاعات در مى آيند . خلاصه ینکه.
روش سخنرانى يك روش غير موثر |
برخي از صاحب نظران از روش سخترائي دفاع كرده و آن را را آموزش يار اى از مطالب مفيد دانسته اد.
بابراين ياد كيرى لز طريق مسشاوره را ياد كيرى به شيو ى غير مستقيم هم ناميده اند ال آن رو باد كيرى از طريق مشاوره
مانند یک روش تدريس - يادكيرى تلقى مى شود كه انديشه هارا به عنوان روش مشاوره لى ويزه, رهتمود هاى بسيار اثر
گذاری برلى يادكيرى مى نمايائد وآن جه در فلسفه وتكتيك هاى مشاوره هاى كذشته آمده ست . الكوى تدريس غير
مستقيم را كه درخانواده ى الكو هلى تدريس قرار مى كبرد بوشش داده ويشتيباتي مى كتند.در مواقعى كه هدف آموزش
کسب مطالب پیچیده و اتتزاعى و ياد كيرى مهارتهاى سطح بالا مائند تحليل. تركيب: و ارزشيابى از سوى یادگیرنده است.
استفاده از روش سخترانى مناسب نيست.
این روش سخترانی را بايد به معلمان بخصوصى اختصاص داد. زيرا هر معلمى نمى توائد به خوبى از اين روش استفاده كند
زيوا بايد تباط عميقى با دانش آموزان بيدا كند.
صفحه 10:
دانش آموزان دراين مرحله ازمجموع lap ده بهره گت وادرهم آیزی نمی از را حل ها بهحل مساله
اقدام مى كنند. درهم آميزى راه حل ها واقدامات ممكن . ب دنش آمزان گسترهبینشیعمیق تری می دهد نقش معلم
درمرحله آموزش غیر مستقیم , نقش حمایتی است و بسیار هم مهم است.
یکی ازروش های مهم. در باب ديكرسازى وتربيت. روش «غير مستقيم؛ است. گاهی سخن غير مستقيم به إين معناست كه
ابيا دهنده اركقتكوى رو در روي ديكرى خوددارى مى كند و اين يا به خاطر دشمنى است كه ب و داردو اورا لايق براى سخن
كفت مستقيم باخود نم ييند مانند بسيارى از خطابهايق رآنى در رابطه با كافران كك ييام الهى به واسطه يبامبراص) ودر خطاب
با آن حضرت بهآنان ابلاغ كرديده است, برخلاف مؤمنان كه به كونه مستقيم مورد خطاب واقع شدماند كهدر يكى از نوشتارهلى
بيش بدان برداخته شد ويا بدين جهت است كه بياودهنده خود رادر مقامى بالاتر از مخاطب خود فرض مىكند ولو را حقير
میشمرد. ولا رای حنموقعیت خود و پاسداری از آن از اه یجد و نویتتوهم این برتری در طرف مقابل. ازكلام رودر
روا آن شخص يرهيز م ىكند. و سخن خود رابا واسطه بهاو مى رسائد وغالا اين گنه عملكردها يين رياستمداران و lable
رایع است.
این گونهپیمرسانی همراه با نوعیتحقیر و توهین به مخاطب است و بيغام رسانتدهاز اين طريق. حقارت او و دشمتى خود را
نسبت به او نشان م دهد.
35
قسم ديكر خطاب غير مستقيم, خود از روشهاى تربيتي است كه شخص مربى يبام خويش رانه با صراحت بلكه به صورتى OT
ارابه قرد يا كرود مورد ترييت خود متتقل مى كند كه درعين حالي yah oT یا گروه خطاب را متوجه خوداحساس میکند
از تحريك احتمالياحساسات و عواطف آنها واحينا مقاومت در بؤيرش آن نيز جلوكيرى كرده است. اهميت ینشور ری
وقنى نمودار مى شود كه به كم اثر بودن روش مستقيم بويزه در جهانار وز و نسبت به نسل جوان توجه داشته باشيم.
مصاديق روش غير مستقيم
يبام رسائى و ثرييت به شكل غير مستقيم به جند صورت ست كه بدان مى بردازيم.
1- ابهام,
كاهى لازم لست مربى, براى انتقل ييام ترييتى و اصلاحى خود. صاحبان يك صفت ياكار زشت را كه در مجلس أو حضور دارند
ابه صورت مبهم ذكر كند و نامى از كسى به ميانياورد مثل اينكه بكويد: برخ از مردم داراى قلان صفت زشتائد Ty
جهبدمردمىاند...» و سبس در تقبيح آن صفت ويا كار ناشايسته با آنه سخن بكويد. و بابنكه در حضور آنان دارند كان صفت
متضاد با آنها را تحسين و تمجيد كند مثلاً بكويد ...» :بعضى اقراد یا گروهها درای چنین ویژگی هستند و خوشا بهحال آنان
از خصوصيات اين صورت اين اسست كه شتونده يركتار ا تأثيرات و نقوذ شخصيتها وجمعيتهاى خاص در قضاوت خود. آزادائه.
در بره زشتى ويا خوبى يك رقتار خاص به داوريمى نشيند و نكاه خود را تنها به خود عمل معطوف مىدارد و لسبت به وجود
ايا عدم آن درخودء به درستى میاندیشد
صفحه 11:
ره رسول خدا(ص) آمده است: هر گاه از کسی کاری كه در نظر آن حضرتناخوش آیند بو صادر میشد نمی گفت چا
افلان شخص اين كار را كرده است بلكهسى قرمود: جه شده است گروههایی از مردم را كه ابن ككونه عمل میکنند وب
جنينمى كويند. بدين صورت آن حضرت از آن كار نهى مىكرد بىآنكه نامى از كننده آن عمل بهميان آورده.
2 تطبيق.
نقل يك داستان و يا نمونه تاريخى كاهى به منظور ارائه الكو واسوه است نا شخصسورد تربيت وضعيت روحى و اخلاقى خود را
با آن مورد معرفى شده. تطبيق داده و همسوكند - كه در إين خصوص در مباحث آينده سخن خواهيم كفت - و كاهى هم به
منظور انتقالبيام و رساندن يك حقبقت اخلاقى و انسانى به ديكرى انجام مى بذيرد. در صورت نخست كار تطبيق به عهده قرد
و يا كروه مورد ترييت واكذار مى شود و كار مربى صرفا نشاندادن نمونه مناسب استء ولى در صورت دوم. ثقل داستان و با
نمونه تاريخى. ابزارى براينتقال ييام ست و شخص مربى وضعيت رفتارى و منشى شخص مورد تربيت خود راء بر موضوع
ومحتواى آن تطبيق كرده واز ابن طريق بدو مىفهمائد كه او نيز به آنجه در قصه آمدهكرفتار است و بايد در وضع خود
تجدیدتظر کند
3 عطف خطاب به مخاطب فرعی,
ال صورتهاى رابج ابن نوع فز خطاب اين است كه مربي برلى رسائدن آراء و افكارتربيتي خود به شخص با كروه مورد نظر
خویش وجهه سخن خود را متوجه شخص سومى م كند وبا إينكه در حقيقت مخاطب اصلى ديكرائند اورا در ظاهر به عنوان
امخاطب يز كريند واز اين طرق:امنطلاخ يه Sandel Analy Sth pie میشود.
و اين صورت يه دو شكل عملى میشود,
لف اشتراك در وضعيت.
بدين صورت كه سوزه ترييت خود رابا مخاطب همرديف و از لحاظ روحى و اخلاقى مشتركميدائد وبا عطف خطاب بدو ا
سوى مرب در حقيقت خود را هم مخاطب او به حسابمى ورد كرجه به ظاهر و از جنبه دستورى روى سخن را متوجه خويش
ls
اب - اولويشر
كاهى مربى به خاطر اهميت يك موضوع و نشان دادن إين اهتمام به افراد مورد نظر
اثرات آموزشی وپرورشی
درادامه وبايان اين مبحث به اثرات آموزشى وبرورشي روش تدريس غيرمستقيم اشاره خواهيم كرد بانوجه به اينكه محيط
كار وفعاليت دراين روش غيردستورى است وفعاليتها به صورت مستقيم تجوبز نمى شود معلم سعيمى كند تافر اكير زمائي به
خودفرمائى برسدوفراكير باشناخت خود وبرورش بيشتر خودبه موفقيت دست يابد
صفحه 12:
لذااثرات آموزشى در ابن الكووابسته به توفيق در پرورش قوایدرونیفراگیراست فراگیربکنکاش دردرون خودبه رشد
عاطقیرسیده وغودپناری خویش را توسعه میبخشدتاجایی که به نازهای خودواقف میگرددودرقبال این شناخت خود
احساس مسئولیت خواهدکرد
دراين روش باداشها درونى است ورضابت مندى قراكير بالاترين باداش براى وى مى باشد.شتاخت خوبشتن وانكا به خويش
جيزى ست كه بجاى هر باداش را مى كيرد.ارزشيابى ببشرفت نيزبه صورت خودسنجى متجلى مى شود الرزشيابى از سوى
معلم ودرنهايت فرا كيرا كاهى از خودوارد جامعه مى شود وفراكرفته ست كه جدكونه درصورت برخورد بامشكل به حل آنا
sie
rye
جويس: بروس. ويل. مارشال. كالهون.اميلي. ٠.6( 7). الكوهاى تدريس (ترجمه محمدرضا بهرنكى). تهران: نشر كمال ترييت.
صوفی, صلاح. كنجى. حمزه. (117). تدوين مدل ساختارى براى بيش بين بيشرقت تحصيلى از طريق عزت نفس كلى.
غود ينداره تحصيلى. راهبردهاى يادكيرى خودتتظيمى و اتكيزش تحصيلى خودمختار. مجله مطالعات روانشناسى تربيتي.
۸
روش تدریس غیرمستقیم یا مشاوره ای
استاد گرامی :جناب آقای دکتر حمیدرضا مقامی
دانشجو :نوشین سبزی
آذر 7931
روش تدریس غیرمستقیم یا مشاوره ای
یکی از پایههای اصلی پیشرفت تحصیلی کیفیت محیطهای آموزشی است و روش تدریس تأثیر مستقیم بر کیفیت یادگیری
دانش آموزان دارد .روش تدریس غیر مستقیم بر اساس نظریه کارل راجرز و طرفداران مشاوره غیرمستقیم است که به افکار
و احساسات خود فرد آموزشپذیر تکیه دارد .این روش بیشتر برای بهبود رفتار دانشآموزان به کار میرود و در حل مسأله
نیز مؤثر است .معلم در این روش نقش تسهیلگر را به عهده دارد و به دانشآموزان کمک میکند نظریات و دیدگاههای
جدیدی به دست آورند و سعی میکند از آنها برای یادگیری بهتر کمک بگیرد .روش تدریس غیر مستقیم بیشتر به پرورش
شاگردان تکیه دارد ،نه به کنترل آنها.
روش تدریس غیر مستقیم یا مشاوره ای به این صورت تعریف می شود :یادگیری از طریق مشاوره ،یادگیری از طریق
مشاوره را هم می توان به عنوان یک روش تدریس معرفی کرد و هم به عنوان یک روش یادگیری.
بنیان گذار این روش کارل راجرز است و آنچه در فلسفه و تکنیک های مشاوره ای راجرز آمده است ،الگوی تدریس غیر
مستقیم را پوشش داده و پشتیبانی می کند.
یکی از مهم ترین کارکردهای الگوی تدریس یادگیری مشاوره ای یا غیر مستقیم زمانی است که کلاس بسیار “راکد” است و
معلم تلاش می کند دانش آموزان را به هر قیمتی شده از طریق دادن تمرین و عرضه مطالب درسی به حرکت در
آورد(.پیشنهاد می شود مقاله برای تدریس زور الکی نزنید را مطالعه کنید)
الگوی تدریس غیر مستقیم یا مشاوره ای بر روابط دوستانه بین معلم و یادگیرنده تأکید می ورزد.در روش تدریس غیر
مستقیم یا مشاوره ای تلاش معلم صرف آن میشود که یادگیرندگان را یاری کند تا خود نقش اصلی را در هدایت آموزش و
پرورش آنها ایفا کند.
در کلاس درس معلم به عنوان یک تسهیل گر و مدیر یادگیری تلاش می کند اطلاعات زمینه ای عرضه کند تا یادگیرندگان
خود به حل مسئله بپردازند.
اهداف روش تدریس غیر مستقیم یا مشاوره ای
.1هدایت یادگیرندگان برای کسب بهداشت روانی و عاطفی از طریق پرورش اعتماد به نفس و افزایش شجاعت.
.2ایجاد توانمندی خود رهبری در تعیین اهداف محتوا و شیوه یادگیری
.3افزایش خلاقیت و…
با وجود آن که ،پیش بینی ناپذیر بودن الگوی تدریس حاضر پذیرفته شده است .راجرز می گوید که توالی در این روش
تدریس می تواند موجب تسهیل یادگیری شود.
مراحل روش تدریس غیر مستقیم یا مشاوره ای
مرحله اول ـ تعریف موقعیت کمک دهی :معلم به عنوان مشاور ،دانش آموزان را به ابراز آزادانه احساسات ترغیب
می کند .در طی فعالیت ابراز احساسات و ارائه نگرش ،مسئله اصلی بیان می شود و مقداری بر روی مسئله بیان
شده ،بحث می گردد.
مرحله دوم ـ شرح و بسط و کاوش مسأله :در مرحله دوم ،دو دسته فعالیت صورت میگیرد :
.1دانش آموزان برای تعریف مسأله ترغیب می شوند
.2معلم احساسات دانش آموزان را میپذیرد و به روشن سازی آنها می پردازد.
مرحله حاضر حیاتی است و بسیار حساس .زیرا اگر دانش آموزان احساسات خود را بیان کنند و بازخورد نامناسبی
بگیرند ،دیگر تمایلی به ادامه فعالیت نشان نمی دهند .شوخی و مسخره کردن در این مرحله کار خطرناکی است.
مرحله سوم ـ بسط و گسترش بینش :دانش آموزان مسئله بیان شده را به بحث میگذارند و از جوانب گوناگون به
بررسی و اظهار نظر میپردازند .نقش معلم در مرحله حاضر آن است که به حمایت از دانش آموزان بپردازد و مانند
یک مشاور نقش تسهیل گری را ایفا کند.
مرحله چهارم ـ برنامه ریزی و تصمیم گیری :دانش آموزان برای تصمیم گیری اولیه خود تدارک می بینند .دانش
آموزان در برنامه های خود تصمیم های مربوط به حل مسئله را میگنجاند.
مرحله پنجم ـ درهم تنیدن یا ادغام :دانش آموزان در مرحله حاضر از مجموع تصمیم های اتخاذ شده بهره گرفته
و با ترکیبی از راه حل ها به حل مسئله اقدام میکنند .نقش معلم در مرحله پنجم ،نقش حمایتی است(.آقا زاده.
)13۱۱
مفهوم های روش غیر مستقیم /مشاوره ای :
یادگیر از طریق مشاره را یادگیری به دو شیوه غیره مستقیم هم نامیده اند یادگیری از طریق مشاوره به مثابه یک روش
تدریس –یادگیری تلقی میشود در این روش بیشتر اصول مورد تأکید قرار میگیرد این روش تدریس تلاش صرفا آن می
شود که به یادگیرندگان یاری کند تا خود نقش اصلی را در هدایت آموزش وپرورششان ایفا می کنند ( اقازاده.محرم 13۱۱.
) 2۱1:این الگو بر گرفته از نظریه ها فرایند های مشاوره است در آن معام نقش تسهیل گر .راهنما .مشاور را ایفا کرده و
به دانش آموزان کمک می کند تا با احساس امنیت و اعتماد به معلم در زمینه مشکلات درسی .عاطفی و شخصی خودشان
صحبت کرده اهداف خود را روشن کنند با درک شرایط راهها ی رسیدن به هدف را با کمک معلم پیدا کنند ( .بهمئی .لیلا.
) 111 : 13۱1
تدریس غیر مستقیم تدریسی دانش اموز محور است زیرا در این رویکرد فعالیت اصلی در فرایند تدریس – یادگیری بر
عهده دانش آموز است
تدریس غیر مستقیم ممکن رو در رو یا از راه دور به صورت فردی یا گروهی صورت
بگیرد سنجش پیشرفت تحصیلی به صورت خود سنجی یا خود ارزیابی صورت می گیرد ( .شعبانی .حسن : 13۱1 .
) 203
بنیان گذار و نظریه پرداز :اندیشه های کارل راجرز به عنوان بنیان گذار روش مشاوره ای ویژه .رهنمودهای بسیار اثر گذاری
بر یادگیری می نمایاند و همچنین با توجه به پیشنهاد راجر تدریسی خطی نیست .
بلکه تدریسی است زایشی موقعیت
یا برایندی .به نظر و باور راجرز روابط انسانی زمینه را برای رشد انسان فراهم می سازد آموزش مبتنی بر مفاهیم روابط
انسانی باشد تا بر مبنای موضوعات درسی و همچنین اظهارمیکند توالی را میتوان تسهیل فرایند یادگیری و مدیریت ان در
نظر گرفت (.آقازاده .محرم ) 2۱1: 13۱۱.
کارل راجرز ( ) 1191- 11۱2از بنیان گذاران این الگو میباشد مطابق نظر وی ان زمان که برای توجه به وجود فردی دانش
آموزان معلمان راه را هموار میسازند و با ایجاد همدلی انها راتحریک میکنند که در مورد خودشان صحبت کنند به عنوان
یک مشاور انان را یاری می دهند و به طور فعال موجبات همراهی را فراهم کرده و در حل مسائل و مشکلات به انان کمک
میکنند ( بهمئی .لیلا ) 111: 13۱1.
از بنیان گذاران و نظریه پردازان اصلی این روش کارل راجرز می باشد وی اظهار می کند که یکی از مسائلی که همواره
معلمان مورد توجه قرار دهند ایجاد رابطه بین سبکهای یادگیری و روش تدریس دانش اموزان در فرایند فعالیتهای آموزشی
است در فرایند تدرس باید به تفاوتها ی فردی توجه کند معلم نباید چهار چوبی را به عنوان یک قاعده ثابت و انعاف پذیر
برای دستیای به اهداف و نتایج یادگیری انتخاب کند وهمچنین این روش تعاملی باید منجر به افزایش توانمندی یادگیری
و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شود (.شعبانی.حسن 202 : 13۱1.تا) 201:
مراحل اجرای روش غیر مستقیم :
مرحل اول ) تعریف و کمک دهی :در مرحله حاضر معلم به مشابه یک مشاور دانش آموزان را به ابراز ازادانه احساسات
ترغیب میکند در طی ابراز احساسات و ارائه نگرش مسئله اصلی بیان می شود و مقداری بر روی مسئله بیان شده میشود و
با استفاده از همه ی این فعالیتها تلاش می شود در دانش آموزانآمادگی روانی و عاطفی مناسب برای رونی فعالیت ایجاد می
شود.
مرحله دوم ) شرح و بسط کاوش مسأله :دانش اموزان برای تعریف مسأله ترغیب میشوند و معلم احساسات دانش
آموزان را می پذیرد و به روشن سازی آنان می پردازد .مرحله سوم ) بسط و گسترش بینش :دانش آموزان مسئله بیان به
بحث می گذرانند و از جوانب گوناگون به برسی و اظهار نظر میپردازند نقش معلم در مرحله حاضر انست که به حمایت از
دانش آموزان بپردازد ومنظور از بسط و گسترش بینش انجام فعالیتهای مبتنی بر تفکر واگرا است .
مرحله چهارم ) برنامه ریزی و تصمیم گیری :دانش آموزان در برنامه های خود تصمیم های مربوط به حل مسئله را می
گنجاند معلم تلاش میکند ممکن ترین یا محتمل ترین تصمیمها را در نظر آورده روشن سازد وانچه را که می اندیشد در
اختیار دانش آموزان قرار دهد.
مرحله پنجم ) در هم تنیدن و ادغام :در این مرحله از مجموع تصمیم های اتخاذ شده بهره گرفته و با درهم امیزی انواعی
از راه حل ها به حل مسئله اقدام میکنند درهم آمیزی راه حل ها و اقدامات ممکن به دانش آموزان گسترده بینشی عمیق
تری می دهد نقش معلم در مرحله پنجم نقش حمایتی است ( اقا زاده .محرم ) 2۱2: 13۱۱ .
گام اول :تعریف موقعیت :معلم دانش اموزان را ترغیب می کند تا آزادانه احساسانش را بیان کند .
گام دوم :کشف مشکل :دانش آموز به تعریف مشکل سوق داده می شود و معلم صحبتها و احساسات او را می پذیرد و به او
کمک میکند تا مسأ له را به صورت واضح بشکافد
گام سوم :رشد بینش فراگیر :با حمایت معلم فراگیر مسأته را تشریح می کند و به فهم بیشتری از وضعیت میرسد .
گام چهارم :برنامه ریزی و تصمیم گیری :دانش آموزان تصمیمات اولیه برای حل مسائل را مطرح می کند و معلم تصمیمات
و راههای دیگر را پیشنهاد می دهد
گام پنجم :یک پارچگی :بینش دانش آموزان در مورد خود ش یافته و اقدامات بیشتری را انجام می دهد و معلم او را حمایت
و پشتیبانی می کند(بهمئی .لیلا ) 13۱1:123.
و همچنین از نظر اجرا روش غیر مستقیم دارای سه رویکرد مختلف این رویکردها عبارتند از:
الف ) تدریس غیرتعاملی مستقیم در کلاس
ب) تدریس غیر مستقیم ساختاری و هدایت شده .
ج) تدریس از راه دور .
الف ) تدریس غیر مستقیم تعاملی در کلاس :در این رویکرد رخداد های آموزشی در کلاس درس ودر حضور معلم اتفاق
می افتد .اما مغلم باید سعی کند نیازها را از دریچه نگاه دانش آموزان بررسی کند و آنان را در فهم نیازها و انتخاب
راهبردها کمک نماید با انان بتواند به طور مؤثر در تصمیمات خود را عملی سازد و تجارب یادگیری خود شخصا هدایت
کنند در رویکرد تدریس غیر مستقیم تعاملی معلم اندیشه و تفکرات خود را به دانش آموزان دیکته نمی کند بلکه چون
آیینه ای تفکرات و احساسات دانش آموزان را منعکس می سازد و با استفاده از اظهار نظر -ها ی منطقی ادراکها و فعالیتها
ی دانش آموزان را در جهت دهد اگر دانش آموزی در دستیابی به اهداف آموزشی یا توانایی در مطالعه دچار مشکل شود
معلم سعی نمی کند مشکل را تنها با توضیح بر طرف سازد به او کمک می کند که با انتخاب راهبردهای های مناسب خود
شصخا در جهت حل مسأله اقدام کند و به جای پرسشگر مستقیم به دانش آموزان اجازه می دهد اظهار نظر کنند و به
جریان تفکر و احساسات خود جهت دهند نقش معلم یک نقش ارشادی است او هرگز نباید در رفتار ارشادی خود به
تغییرو ارزشیا بی رفتار دانش آموزان بپردازد .بلکه با توضیح پذیرش و تجسم ادراکهای انها بپردازد
ب)تدرس غیر مستقیم ساختاری و هدایت شده :این نوع فعالیت آموزشی معمولا درمدرسه و با سر پرستی و هدایت معلم
انجام می شود این رویکرد تدریس غیر مستقیم بیشتر به (آموزش انفرادی) معروف است همه دانش آموزان باید این محتوا
را گام به گام مطالعه کنند اما پیشرفت هرکس بر اساس توان فردی است یعنی مباحث یا واحدها تا حد تسلط آموخته
باشند .
در این رویکرد اغلب محتوایی یکنواخت و برنامه ای شده و به همه دانش آموزان ارائه میشود و همچنین به نحوی
سازماندهی میشود که دانش آموزان می توانند بدون یا با حضور معلم به طور مستقیم به مطالعه و تجارب یادگیری
بپردازند.
ج) تدریس غیر مستقیم از راه دور :این نوع آموزش ممکن است محلی منطقه ای و یا کشوری باشد این
رویکرد آموزشی برای کسانی طراحی شده است به دلایل مختلف نمی توانند خود را با محدودیتها ی خشک و یخت نظام
آموزشی رسمی وفق دهند مجبور نیستند بر اساس برنامه های تنظیم شده در مدرسه حضور یابند آنها نیز بر اساس توانایی
خود در فرایند یادگیری پیش می روند هر وقت که نیاز داشته با شند با معلمان یا مؤسسه آموزشی خود ارتباط بر قرار می
کنند برنامه های درسی
علاوه بر خود آموز بودن دارای کتابچه های راهنا ی مطالعه
نیز هست در هر
واحد درسی اهداف رفتاری و شاخصهای شایستگی دقیقا مشخص شده اند و در نتیجه دانش آ موزان همراره در
فرایند یادگیری میتوانند بر فعالیت و میزان پیشرفت خود نظارت و کنترل داشته با شند و آن را ارزیای کند ( .شعبانی .
حسن 203: 13۱1.تا ) 20۱ :
نتیجه گیری :
در فرایند آموزش و پرورش – روش تدریس از اهمیت موقعیت خاص بر خوردار است ممکن است
در تدوین سایر عناصر آموزش از قبیل هدف و محتوا به طرز مطلوب عمل کنیم ولی بدلیل کم توجهی یا عدم شناخت روش
های تدریس نتایج مورد انتظا ر را در فرایند تعلیم و تربیت به دست نیاوریم بنابر این در انتخاب و سازماندهی روش
های تدریس حساسیت لازم را داشته باشیم تا فراگیران به طور مطلوب مطالب را فرا بگیرند .در سه روش توضیح
داده شده :
الگوی کاوشگری به منظور فراهم ساختن مو قعیتی همراه با تحیر و کنجکاوی به منظور ترغیب دانش آموزان برای حل
مسائل موجود و یادگیری فعال است و همچنین در این رویکرد دانش آموزان احساس مسئولیت بیشتری می کنند
بدیعه پردازی :به منظور نو آ فرینی و افزایش و ایجاد خلاقیت طراحی شده در این روش از قیاسها استفاده شده که
معلم برای استفاده از این روش با همانند سا زی .مقایسه .تضاد .از یک موضوع برای تفهیم بیشتر آنان بکار میرود
قوانین اجرای روش تدریس غیر مستقیم به ترتیب زیر است:
معلم با صمیمیت با دانشآموزان ارتباط نزدیک برقرار میکند و به هر سؤال یا جملهای از طرف دانشآموزان پاسخ کامل
میدهد و سعی میکند در پاسخ دهی اهمیت وجودی هر فرد را پررنگ کند تا این حس به دانشآموزان دست دهد که هر یک
اهمیت و نقش خاصی در کلاس دارند.
جو کلاس بر اساس آسانگیری پیش می رود تا همه بتوانند از عواطف و احساسات خود صحبت کنند .به بیان احساسات
پاداش کلامی داده میشود تا دانشآموزان تشویق به تفکر و توجه بیشتر به احساساتشان شوند.
شاید این طور به نظر برسد که با این روش جو کلاس آشفته و بینظم خواهد شد .یکی از قوانین اجرای تدریس غیرمستقیم
این است که شاگردان در بیان احساسات آزاد هستند ولی آزاد نیستند که جو کلاس یا معلم را کنترل کنند و بر اساس
موضوع صحبت و چگونگی پیش رفتن در کلاس تذکراتی کاملاً قاطع توسط معلم داده میشود.
معلم به هیچ وجه نباید در مورد موضوعات جهت گیری داشته باشد و تنها به عنوان راهنما میتواند موضوعات را با سازماندهی
پیش ببرد.
مراحل اجرای روش تدریس غیر مستقیم به ترتیب زیر است:
معلم هدف و موضوع را به نرمی و با صمیمیت عنوان میکند و از ابراز نظرهای شاگردان استقبال میکند.
معلم دانشآموزان را به ابراز احساسات منفی و مثبت ترغیب میکند و با طرح سؤال کمک میکند شاگردان افکار و احساسات
خود را بیان کنند و آنها را به خوبی درک کنند و بشناسند.
دانشآموز به تدریج بینشی می یابد و روابط علی و معلولی بین اتفاقات مثبت و منفی و احساسات و افکار خود را پیدا میکند و
معنی رفتار گذشته خود را میفهمد.
دانشآموز در جهت طرحریزی و تصمیمگیری با توجه به مسأله حرکت میکند .نقش معلم در این مرحله روشن ساختن
رفتارهای جایگزین است و کمک به دانشآموز برای اجرای بهتر آنها.
دانش آموز گزارشی از اقداماتی که در نظر دارد انجام دهد ،میدهد و اقدامات مثبتتر و یکپارچهتر توسط معلم تشویق
میشود و در صورت لزوم برنامهریزی و الگودهی ارائه میشود.
این مراحل میتواند در ی ک یا دو جلسه بنابر صلاحدید معلم یا مشاور و بر اساس پیشرفت کلاس انجام شود .در جلسات بعد
همین مراحل به اضافه ارزیابی از عملکرد دانشآموزان و یاری رسانی برای ماندن در مسیر درست اجرا میشود و معلم کاملاً
نقش آسانگر و بازتابدهنده رفتار را ایفا میکند.
این الگوی تدریس و مشاوره میتواند به صورت فردی و گروهی اجرا شود .موقعیتهای کاربرد آن در مسائل شخصی،
اجتماعی و تحصیلی است .مثلاً در کلاس درسی که اکثر دانشآموزان از مسألهای مشترک آزار میبینند و این احساسات منفی
بر روند یادگیری اثر میگذارد ،میتوان ساعاتی از کلاس را به بحث و گفتگو در مورد آن به روش غیرمستقیم گذراند یا اگر
دانشآموزی در کلاس دارای اضطراب است یا گوشهگیری میکند و به خوبی آموزش نمیبیند ،میتوان به صورت فردی این
روش را برای او اجرا کرد تا با کلاس همسو شود.
این روش نوعی روش تکمیلی محسوب میشود و کمک میکند دانشآموزان در مورد خود باور مثبت داشته باشند و
تحقیقات نشان داده که خودباوری در زمینههای تحصیلی کیفیت یادگیری را ارتقا میبخشد .دانشآموزانی که در زمینه
فعالیتهای تحصیلی ،خودباوری بالاتری دارند ،در فعالیتهای درسی ،بیشتر از راهبردهای یادگیری استفاده میکنند.
(صوفی و گنجی)1312 ،
روش تدریس غیرمستقیم متدی از مشاوره است که برای حل مشکلات احساسی دانشآموزان در کلاس اجرا میشود و با
یکپارچه کردن افکار و احساسات گروه میتوان به بهبود عملکرد دانشآموزان یاری رساند.
روش آموزش مستقیم یا غیر مستقیم ؟؟؟
روش سخنرانی یا روش آموزش مستقیم یکی از روشهای بسیار معمول مورد استفاده معلمان در سراسر جهان است
روش سخنرانی یا روش آموزش مستقیم یکی از روشهای بسیار معمول مورد استفاده معلمان در سراسر جهان است .در
روش سخنرانی فعالیت اصلی کلاس درس را معلم خود بر عهده می گیرد و از راههای مختلف ارائه و نمایش دادن مطالب به
آموزش موضوعهای گوناگون می پردازد .این روش رو به آن روش نمایشی و روش ارائه نیز گفته می شود .ویژگی مهم
دیگر این روش آن است که اکثریت فعالیتهای آموزشی معلم در آن جنبه کلامی دارد و ازاین جهت نام روش سخنرانی به
آن داده اند.
مانند روش آموزشی دیگر ،در روش سخنرانی نیز بیان هدفهای آموزشی درآغاز هر درس ضروری است.
حرکت و جنب و جوش معلم به هنگام آموزش نشان دهنده اشتیاق و علاقه او به کار خود و پیشرفت دانش آموزان است و
یکی از عوامل بالابرنده سطح اثر بخشی آموزش معلم است .راه رفتن ،حرکات بدنی ،برقراری تماس چشمی با فرد فرد
دانش آموزان ،بالا و پایین بردن صدا ،و موارد دیگری از این قبیل معرف معلمان علاقه مند و پرتحرک است .این فعالیتهای
معلم موجب جلب توجه دانش آموزان به درس و افزایش سطح یادگیری آنها می شود.
معلم می تواند ازدانش آموزان و دانشجویان خود بخواهد تا از توضیحات او یادداشت تهیه کنند .یادداشت برداری دانش
آموزان و دانشجویان از مطالب سخنرانی معلم ،آنها را از حالت غیر فعال خارج می سازد و به شرکت در فعالیت کلاسی وا می
دارد.
یادداشت برداری به ویژه در مواردی که متن سخنرانی یا ماخذی که بتوان موضوعات ارائه شده در سخنرانی را در آنها پیدا
کرد وجود نداشته باشد مفید است.
یادداشتهایی که هنگام گوش دادن به سخنرانی تهیه می شوند اغلب نا منظم و در هم و برهم هستند .بهتر است برای استفاده
های بعدی این یادداشتها را منظم کرد " .عمل یادداشت برداری برای این سات که محتوای سخنرانی را برای همیشه قابل
استفاده سازد؛ بنابراین ،استفاده از مداد رنگی ،کشیدن چهارخانه ،پیکانها ،پرانتز ها ،نمودارها ،و جداول خلاصه بسیار مهم
هستند"
یکی از ایرادی که به ر وش سخنرانی گرفته اند این است که در این روش آموزشی دانش آموزان و دانشجویان فعال نیستند،
حوصله شان سر می رود ،قدرت خلاقیتشان پرورش نمی یابد و صرفاً به صورت گیرنده اطلاعات در می آیند .خلاصه اینکه
روش سخنرانی یک روش غیر موثر است.
برخی از صاحب نظران از روش سخن رانی دفاع کرده و آن را برای آموزش پاره ای از مطالب مفید دانسته اند.
بنابراین یادگیری از طریق مشاوره را یادگیری به شیوه ی غیر مستقیم هم نامیده اند .از آن رو ،یادگیری از طریق مشاوره
مانند یک روش تدریس – یادگیری تلقی می شود که اندیشه ها را به عنوان روش مشاوره ای ویژه ،رهنمود های بسیار اثر
گذاری برای یادگیری می نمایاند وآن چه در فلسفه وتکنیک های مشاوره های گذشته آمده است ،الگوی تدریس غیر
مستقیم را که درخانواده ی الگو های تدریس قرار می گیرد پوشش داده وپشتیبانی می کنند.در مواقعی که هدف آموزش
کسب مطالب پیچ یده و انتزاعی و یادگیری مهارتهای سطح بالا مانند تحلیل ،ترکیب ،و ارزشیابی از سوی یادگیرنده است،
استفاده از روش سخنرانی مناسب نیست.
این روش سخنرانی را باید به معلمان بخصوصی اختصاص داد ،زیرا هر معلمی نمی تواند به خوبی از این روش استفاده کند
.زیرا باید ارتباط عمیقی با دانش آموزان پیدا کند.
دانش آموزان دراین مرحله ازمجموع تصمیم های اتخاذ شده بهره گرفته وبادرهم آمیزی انواعی از راه حل ها به حل مساله
اقدام می کنند .درهم آمیزی راه حل ها واقدامات ممکن ،به دانش آموزان گستره بینشی عمیق تری می دهد .نقش معلم
درمرحله آموزش غیر مستقیم ،نقش حمایتی است و بسیار هم مهم است
.
یکی ازروش های مهم ،در باب دیگرسازی وتربیت ،روش «غیر مستقیم» است .گاهی سخن غیر مستقیم به این معناست که
پیامدهنده ازگفتگوی رو در رو با دیگری خودداری میکند و این یا به خاطر دشمنی است که با او داردو او را لایق برای سخن
گفتن مستقیم با خود نمیبیند ـ مانند بسیاری از خطابهایقرآنی در رابطه با کافران که پیام الهی به واسطه پیامبر(ص) و در خطاب
با آن حضرت بهآنان ابلاغ گردیده است ،برخلاف مؤمنان که به گونه مستقیم مورد خطاب واقع شدهاند کهدر یکی از نوشتارهای
پیش بدان پرداخته شد ـ و یا بدین جهت است که پیامدهنده خود رادر مقامی بالاتر از مخاطب خود فرض میکند و او را حقیر
می شمرد ،و لذا برای حفظموقعیت خود و پاسداری از آن از راه ایجاد و تقویت توهم این برتری در طرف مقابل ،ازکلام رو در
رو با آن شخص پرهیز میکند ،و سخن خود را با واسطه به او میرساند وغالبا این گونه عملکردها بین ریاستمداران و جاهطلبان
رایج است.
این گونه پیام رسانی همراه با نوعی تحقیر و توهین به مخاطب است و پیغام رسانندهاز این طریق ،حقارت او و دشمنی خود را
نسبت به او نشان میدهد.
قسم دیگر خطاب غیر مستقیم ،خود از روشهای تربیتی است که شخص مربی پیام خویش رانه با صراحت بلکه به صورتی آن
را به فرد یا گروه مورد تربیت خود منتقل میکند که درعین حالی که آن شخص یا گروه خطاب را متوجه خود احساس میکند
از تحریک احتمالیاحس اسات و عواطف آنها و احیانا مقاومت در پذیرش آن نیز جلوگیری کرده است .اهمیت اینشیوه در تربیت
وقتی نمودار می شود که به کم اثر بودن روش مستقیم بویژه در جهانامروز و نسبت به نسل جوان توجه داشته باشیم.
مصادیق روش غیر مستقیم
پیامرسانی و تربیت به شکل غیر مستقیم به چند صورت است که بدان میپردازیم.
1ـ ابهام.
گاهی لازم است مربی ،برای انتقال پیام تربیتی و اصلاحی خود ،صاحبان یک صفت یاکار زشت را که در مجلس او حضور دارند
به صورت مبهم ذکر کند و نامی از کسی به میاننیاورد مثل اینکه بگوید« :برخی از مردم دارای فلان صفت زشتاند و آنان
چهبدمردمیاند »...و سپس در تقبیح آن صفت و یا کار ناشایسته با آنها سخن بگوید .و یااینکه در حضور آنان دارندگان صفت
متضاد با آنها را تحسین و تمجید کند مثلاً بگوید : «...بعضی افراد یا گروهها دارای چنین ویژگی هستند و خوشا به حال آنان
...».
از خصوصیات ا ین صورت این است که شنونده برکنار از تأثیرات و نفوذ شخصیتها وجمعیتهای خاص در قضاوت خود ،آزادانه
در باره زشتی و یا خوبی یک رفتار خاص به داوریمینشیند و نگاه خود را تنها به خود عمل معطوف میدارد و نسبت به وجود
یا عدم آن درخود ،به درستی میاندیشد.
در سیره رسول خدا(ص) آمده است« :هر گاه از کسی کاری که در نظر آن حضرتناخوشآیند بود صادر میشد نمیگفت چرا
فلان شخص این کار را کرده است بلکهمیفرمود :چه شده است گروههایی از مردم را که این گونه عمل میکنند و این
چنینمیگویند .بدین صورت آن حضرت از آن کار نهی میکرد بیآنکه نامی از کننده آن عمل بهمیان آورد».
2ـ تطبیق.
نقل یک داستان و یا نمونه تاریخی گاهی به منظور ارائه الگو و اسوه است تا شخصمورد تربیت وضعیت روحی و اخلاقی خود را
با آن مورد معرفی شده ،تطبیق داده و همسوکند ـ که در این خصوص در مباحث آینده سخن خواهیم گفت ـ و گاهی هم به
منظور انتقالپیام و رساندن یک حقیقت اخلاقی و انسانی به دیگری انجام میپذیرد .در صورت نخست،کار تطبیق به عهده فرد
و یا گروه مورد تربیت واگذار می شود و کار مربی صرفا نشاندادن نمونه مناسب است ،ولی در صورت دوم ،نقل داستان و یا
نمونه تاریخی ،ابزاری برایان تقال پیام است و شخص مربی وضعیت رفتاری و منشی شخص مورد تربیت خود را ،بر موضوع
ومحتوای آن تطبیق کرده و از این طریق بدو میفهماند که او نیز به آنچه در قصه آمدهگرفتار است و باید در وضع خود
تجدیدنظر کند.
3ـ عطف خطاب به مخاطب فرعی.
از صورتهای رایج این نوع از خطا ب این است که مربی برای رساندن آراء و افکارتربیتی خود به شخص یا گروه مورد نظر
خویش وجهه سخن خود را متوجه شخص سومی میکند وبا اینکه در حقیقت مخاطب اصلی دیگرانند او را در ظاهر به عنوان
مخاطب برمیگزیند واز این طریق ،اصطلاحا به عنوان «ایّاک اَعنی و اسمعی یا جاره» یاد میشود.
و این صورت به دو شکل عملی میشود.
الف ـ اشتراک در وضعیت.
بدین صورت که سوژه تربیت خود را با مخاطب همردیف و از لحاظ روحی و اخلاقی مشترکمیداند و با عطف خطاب بدو از
سوی مربی ،در حقیقت خود را هم مخاطب او به حسابمیآورد گرچه به ظاهر و از جنبه دستوری روی سخن را متوجه خویش
نداند.
ب ـ اولویت.
گاهی مربی به خاطر اهمیت یک موضوع و نشان دادن این اهتمام به افراد مورد نظر
اثرات آموزشی وپرورشی
درادامه وپایان این مبحث به اثرات آموزشی وپرورشی روش تدریس غیرمستقیم اشاره خواهیم کرد باتوجه به اینکه محیط
کار وفع الیت دراین روش غیردستوری است وفعالیتها به صورت مستقیم تجویز نمی شود معلم سعیمی کند تافراگیر زمانی به
خودفرمانی برسدوفراگیر باشناخت خود وپرورش بیشتر خودبه موفقیت دست یابد .
لذا اثرات آموزشی در این الگووابسته به توفیق در پرورش قوای درونی فراگیر است.فراگیر باکنکاش دردرون خود به رشد
عاطفی رسیده وخودپنداری خویش را توسعه می بخشد تاجایی که به نیازهای خود واقف میگرددودرقبال این شناخت خود
احساس مسئولیت خواهدکرد.
دراین روش پاداشها درونی است ورضایت مندی فراگیر بالاترین پاداش برای وی می باشد.شناخت خویشتن واتکا به خویش
چیزی است که جای هر پاداش را می گیرد.ارزشیابی پیشرفت نیزبه صورت خودسنجی متجلی می شود تاارزشیابی از سوی
معلم ودرنهایت فراگیربااگاهی از خودوارد جامعه می شود وفراگرفته است که چگونه درصورت برخورد بامشکل به حل آن
بپردازد.
منابع:
جویس ،بروس ،ویل ،مارشال ،کالهون ،امیلی .) 2002( .الگوهای تدریس (ترجمه محمدرضا بهرنگی) .تهران :نشر کمال تربیت.
صوفی ،صلاح ،گنجی ،حمزه .)1312( .تدوین مدل ساختاری برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق عزت نفس کلی،
خودپنداره تحصیلی ،راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی خودمختار ،مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،
.199-123،)10(۱