صفحه 1:
دانلود فایل پاورپوینت
روانشناسی ورزش
پرده نگار و آماده
برد
تعداداسلاید :۵۰
صفحه 2:
مهارت های روانی
تعریف و مفهوم دانش روان شناسی ورزشی:
روان شناس ورزش کیست؟
طبقه بندی روانشناسی ورزش
مرکز روانشناسی ورزشی
این حرفه برای چه کسانی مناسب است؟
مزایای مطالعه و آشنایی با روان شناسی ورزشی برای مربیان و
ورزشکاران:
= اهم کاربردهای روان شناسی در محیط ورزش و فعالیت بدنی
= وظایف مربی برای توسعه اعتماد به نفس :
جكونه ارتباط بين مربى و بازيكن بى تاثير ست 5
صفحه 3:
صفحه 4:
B33) eS)
صفحه 5:
مقد مه
۴ آبا می دانید علت اینکه وزنه برداری در رده نیم ملی
اعزامی به المپیک وقتی روی صحنه می رود فراموش
مى US به دستان خود پودر بزند چیست؟
* آبا میدانید علت اینکه دوچرخه سواری در رده تیم
ملی اعرامی به مسایقات اس بای وقتی 9
خط استارت قرار می گیرد چنان پاهایش <A
سود رو دعب یره ود وا
مسابقه باز مى ub چیست؟
صفحه 6:
به طور کلی شرایط نامناسب روانی در این ورزشکاران باعث شده که
با وجود آمادگی کامل جسمانی و فنی. از ارائه بهترین عملکرد خسود
ناتوان بمانند. همانطور که آمادگی جسمانی مستلزم صرف زمان کسافی
برای تمرین و تقویت عوامل al است. رسیدن به مهارت های روانی
نیز به مرور و با صرف زمان امکان پذیر می شود و مستلزم این است
که مدیران و مربیان آگاه چنین فرصتی را بسرای ورزشکاران فراهم
اور
صفحه 7:
مهارت های روانی
* ویژگی های ذاتی یا آموخته شده ای هستند که
موفقیت ورزشکار را ممکن می سازد یا احتمال آن را
اف زایش می دهد. اف زایش اعتماد به نفس,
کنترل انگیختگی, کنترل توجه وحفظ انكيزه
نمونه ای از اين مهارت ها هستند. اين مهارت هارا
همه ورزشکاران (مبتدی و ماهر) می توانند بیاموزند
و تمرین کنند و با دستیابی به آمادگی روانی عملکرد
خود را بهتر کنند.
صفحه 8:
* درعین حال ورزشکارانی که:
عملکردشان در تمرین و مسابقه تفاوت های فاحش دارد,
عملکردشان, در مسابقات رسمی و غیررسمی (مهم و
غیرمهم) تفاوت بسیار دارد.
برای تمرین انگیزه Gal ندارند
اعتماد به نفس مطلوب ندارند
در اجرای مهارت ها یا در حین مسابقه تمرکز لازم را
ندارند,
تيم تابى كه تمبستكى لازم را ندارتد به ابن مهارت
صفحه 9:
© اينجاست که روانشناسی ورزش به بررسی چگونگی تأثیر عوامل روانشناختی
بر عملكرد ورزشكار مى يردازد.
دو زمينه اصلى در روانشناسى ورزش وجود دارد:
-١ كاربرد روانشناسى در بالا بردن انگیزه و کارایی
۲- تأثیر ورزش در بهبود سلامت روانی و عمومی
حروان شناسی ورزش دانشی میان رشتهای است که به بررنسی دادهمای
دو انش خرگت شنانینو وان شنانی میب ردازددو نقش gf AF
ارتباط
صفحه 10:
تعریف و مففوم دانش روان شناسی ورزشی:
اگر روان شناسی را علم مطالعه رفتارها و حالت های روانی انسان بدانیم و
بپذيريم که ورزش یک رفتار است پس طبیعتا دارای ابعاد روان شناختی می
بنابراین می توانیم روان شناسی ورزشی را:
دانش مطالعه . شناخت و توسعه رفتارها و حالتهای روانی ورزشکاران و سایر
افرادی قلمداد کنیم که به نوعی در محیط ورزش درگیر می باشند.
صفحه 11:
همچنین مي توان گفت که روان شناسي
ورزشي:
دانش گزینش درست و برانگیختن مناسب ورزشکار
به منظور تولید حداکثر عملکرد مي باشد.
و روان شناسان ورزشي با کاربرد اين دانش سعي
دارند تا :
1-اطلاعات مربوط به شرایط خاص ورزشکاران در
تمرین و مسابقه را گردآوري تمایند.
صفحه 12:
روان شناس ورزش کیست؟
روان شناس ورزش. روانشناسی است که در حوزه های زیر
تخصص دارد: 0
ل بهبود کر ۱
بهبود کارایی از طریق به کارگیری مهارت های روان , .
gat
آشنایی با موضوعات مربوط به سلامت روانی Sa |
همکاری با سازمان ها و نهادهای متولی ورزش ۲۱
له آشنایی با عوامل رشدی و اجتماعی موثر ب
ورزشی
صفحه 13:
ورزش
9 روالشناسی الل روانشناسان دراين حيطه بيشتربا
ورزشكاران داراى مشكلات روان شناختى مانند اضطراب.ضعف
emcees) ا ل ل
۱ ا eer ae
. نقش استاد و مشاور روانشناسى ورزش هستند
رات Fe أنى : هدف تحقيقاتاين
م ۱
است.
كل
صفحه 14:
مرکز روانشناسی ورزشی
مرکز روانشناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک و پارا المپیک » فرصتی را برای ورزشکاران
تیم های ملی فراهم می سازد تا در کنار تقوبت عوامل جسمانى و فنى به تقویت
آمادگی روانی در رشته ورزشی خود بپردازند و توانایی های خود را در همه ی
ole! تکامل بخشند. برنامه های این مرکز برای کمک به ارتقاء عملکرد ورزشکاران تیم
های ملی شامل:
برگزاری دوره های آشنایی با روانشناسی ورزشی برای مدیران. مربیان و
ورزشکاران تیم های مختلف
برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهی با ورزشکاران تیم های ملی
a 0 نی ع ۳ 7
عملکرد ورزشی
صفحه 15:
این حرفه برای جه کسانی مناسب است؟
هر فرد بر اساس تناسب با نیازهاء علائق, استعدادها و اهدافش می تواند
در مورد يك حرفه تصميم بكيرد. اگر کسی به ورزش يا تمرینات ورزشی
uals tes ashe لكالا ا رف سا ار سك آنا اكر فردى أذ كا
به دیگران برای رسیدن به حداکثر توانائیشان» حل مسائل بيجيده و
کارکردن در قالب یک تیم لذت می برد احتمالاً روانقناسسی می توان د
شغل مناسبی برای او باشد.
صفحه 16:
کاربران روان شناسی در محیبط قعالیت بدنی:
برای شناخت کاربردهای روان شناسی درورزش می بایست افرادی را که به نوعی
با این محیط درگیر هستند بشناسیم. بنابراین می توان گفت که کاربران روان
شناسی در محیط فعالیت بدنی عبارتند از :
۱- روان شناسان ورزشی
۳- مربیان
۳- ورزشکاران
۴- مدیران و سرپرستان تیمها
۵- پزشکان و دستیاران
صفحه 17:
شناسي ورزشي براي مربیان و
ورزشکاران:
6 بدست آوردن توانايي توصیف رفتار در موقعیت هاي
يادكيري , تمرين و مسابقه
© بدست آوردن قدرت تشخيص علت واقعي بروز برخي
از رفتارها
9 ~ مشکلات ورزشکار به مربی کمک
صفحه 18:
قمابه مربی کمک می کند با واکنش های ورزشکار در شرایط استرس زا أشنا
ig
کمک می کند تا ورزشکار اعتماد به نفسء اراده و سایر وب ژگی های
شخصیتی مثبت را در خود تقویت کرده و عناصر منفی مانند اضطراب.
پرخاشگری و ... را کاهش داده يا مهار نماید.
الم اطلاع از تفاوت های فردی به مربیان کمک میکند تا افراد را به شکل موثری
آموزش دهند.
برای مهار عوامل منفی جهت بهبود عملکرد فردی ورزشکاران مفیسد می
صفحه 19:
۱- بکارگیری روشهای نوین و مناسب و کار آمد در آموزش. تمرین و اجرآی
مهارتهای
۲- ایجاد خودباوری و اعتماد به تفس
۳- ایجاد انگیزه و انرژی روانی مناسب
۶- کاهش برانگیختگی و اضطراب
- افزايش توجه و تمرکز
1- تنش زدایی و آرامش بخشی با استفاده از مهارتها و تمرینات ذهنی
صفحه 20:
۱- بکارگیری روشهای نوین و مناسب و کار آمد در آموزش»
تمرین و اجرای مهارتهای
مثلا :
١ روشهاى بازخورد (آكاهى از نتايج اجرا)
۲ روش های تنبیه و تشویق ورزشکار جهت توسعه پا کنترل رفتار
صفحه 21:
- ۳- یاه خودبآوری و اعتماد به لفق <. >
خودباوری
«باور آنکه من فردي هستم با توانائيهاي متفاوت
از دیگران که این تواناییها براي موفقتیم مهم
هستند ».
- خودباوری مبناي شکل گيري اعتماد به نفس
در واقع: توانايي پذیرش مسئولیت و نتیجه اعمال
نجام شده 1
- اگر موفق شده ام پس توانسته ام کار را آ 7
یم وه که باید انجام دهم. ی |
صفحه 22:
° «حالتي از يقين است 9 عبارت است از اعتماد
به توانایی هاي خود در انجام موفقیت آمیز کار
مورد نظر».
* اعتقاد فرد به تواناييهايیش در رسیدن
به اهداف
اعتماد به نفس نیرویی است که انسان shy انجام کلیه
فعالیت های خود سود میگیرد. اعتماد به نفس در همه
ما وجود دارد, اما گاهی اوقات درجه اعتماد به نفس
۰ 60 تالا م اي رازن pal
صفحه 23:
اگر این اعتماد غیر واقعی و بیش از توانابی های واقعی شخص باشد اعتماد بسه
نفس كاذب است و به زيان عملكرد تمام مى شود. اعتماد به نفس يكى از
عناصر اصلى موفقيت ورزشی و عاملی است که ورزشکاران برجسته را از
سایرین متمایز می سازد. اعتماد به نفس ویژگی ثابت و تغییر ناپذیری نیست و
می توان آن را افزايش داد. چون پایان رساندن کار و دستیابی به موفقیت
اعتماد به نفس را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است هدف ها را طوری
صفحه 24:
ری می تواند به هدف خود برسد که pol cul a
که وی می تواند به هدف برسد اعتقاد داشته باشد,
حتی اگر فرد توانایی رسیدن به هدف را داشته باشد
اما اعتقاد به رسیدن به هدف را نداشته باشد نمی
تواند به هدف برسد. هنگامی که ورزشکاراری اعتماد
به نفس مناسبی داشته باشد می تواند حتی وقتی که
کارها بصورت دلخواه پیش نرود روحیه خود را حفظ
۳ کند و کماکان slp بیروزی خود
و تلاش خود را
صفحه 25:
عوامل موثر بر اعتماد به نفس:
2-71717019
الف) عملکرد موفقیت آمیز فرد در گذشته
ب) آمادگی جسمانی و ذهنی
eee, eG
د) خود کلامی مثبت
۰ ) مقایسه با ورزشکاران موفق دیگر
صفحه 26:
: وظایف مربی برای توسعه اعتماد به نفس
1-تلاش براي افزایش دانش فني و سطح کيفي اجراي
ماهرانه در ورزشکار
2- ارزيابي و بازخورد مناسب از شرایط فني و قابلیت هاو
واقعي ورزشکار
3-تلاش جهت تدوین و بكارگيري بهترین برنامه هاي توسعه,
حفظ و ارتقا آمادگي جسماني ورزشکار
4- آگاه ساختن ورزشکار نسبت به موقعیت هاي
ورزشکار بتواند شگردهایش را به اجرا بگذارد
5- هدف گذاري واقعي و مطابق با میزان توانائيهاي قني
جسماني واقعي در ورزشکار
6-استفاده از الگوهاي روان شناختي مناسب جهت حفط
انگیزش
و ی نم یموب
صفحه 27:
3- ایجاد انگیزش و حفظ آن تا رسیدن
به هدف
اصطلاح انگيزش در اصل از ريشه لاتین 6 و به
معنای جرکت کردن_مشتق شده | ست . فر هنن 9
بستر انگیزش را مرتبط با لغت "انگیزه" می دانند.
انگیزه از لغت 72011571112 به معنای " سیب حرکت
we | شده ae De =
- تعریف انگیزش: نیرو, ظرفیت و یا عاملي است
. Oem a eee ad .]-۸
صفحه 28:
انگکیزش دارای دو منبع می باشد :
۱ - درونی: انگیزش درونی از درون خود فرد سرچشمه می گیرد.
انگیزش درونی در ورزش شامل تهییج. تفریح علاقه به عمل» فرصتی
برای اثبات توانایی خود. شهرت ۰ بهبود مهارت و لذت بردن از ورزش
است.
صفحه 29:
دریافت می کند شکل مي کیرد تقویت کننده ها
محرکاتی است که وجود یا عدم وجود آنها امکان وقوع رفتار را
افزايش يا كاهش می دهد.
اگر اهمیت جایزه خارجی که به ورزشکار داده می شود در چشم
ورزشکار مهمتر از خود شرکت در ورزش باشد می تواند انگیزه
درونی را کاهش دهد
صفحه 30:
در واقع انگیزش بیرونی در حول سه مفهوم اصلی پاداش
هااو سقنوق اقا آمانتد ذریافت پل و ,جایژم:»ازتق ا:مقام»
کسب مدال وتنبیه کننده ها مانند تمرین اضافیء
محروم سازی و.. قرار دارد و برخلاف انگیزش درونی
دوام دارد. اثر انگیزش بیرونی موقتی است . عمو
تمایل به ورزشی ناشی از انگیزه درونی است که پا انگیزه
8
=
بیرونی تقویت می شود.
صفحه 31:
به جه جيز بايد ياداش دهید؟
۴ جه هنكام باداش بدهيد؟
صفحه 32:
استفاده از پاداش ها
به جه جيز بايد ياداش دهيد؟
به عملكرد ياداش دهيد نه نتيجه آن. هنكامى كه يك يسر بجه در
بازى فوتبال شوت خوبى به دروازه تيم مقابل مى زند كه دروازه بان به
زحمت آن را كنترل ميكند عملكرد او خوب بوده است (زدن شوت خوب)
اما نتيجه آن جندان مطلوب نبوده (كنترل توب به وسیله دروازه بان) .
* هنكامى كه بازيكن ديكر ضربه ضعيف را روانه دروازه مقابل مى كندء اما
ياى دروازه بان ليز مى خورد و نمى تواند توب را بكيرد عملكرد ضعيف
(ضربه ضعيف) اما نتيجه آن خوب است (كل شدن)
صفحه 33:
تقویت خوش شانسی بازیکن دوم پاداش ندادن به حرکت بازیکن اول.
ممکن است سبب شود بازیکن روش ضربه زدن را عوض کند و در
جستجوی نتایج بهتر به ضربه های شانسی روی آورد.
* اگرچه مربیان ممکن است بدانند که باید عملکرد را تقویت کنند نه نتیجه
راء اما در كرماى مسابقه اين اصل فراموش ميشود. در واقع به فكر كردن
درباره برد و باخت مسابقه ايم نه اينكه ورزشكار جكونه بازى مى كند.
صفحه 34:
چه هنگام پاداش بدهید؟
هنگامی که نوجوان در ابتدای یادگیری هست. بلافاصله پس از وقوع
رفتار صحیح به آنان پاداش دهید. هنگامیکه یک مهارت فراگرفته شد و
يس از اينکه ورزشکار به سن بلوغ رسید. دادن پاداش بلافاصله پس از
رفتار صحیح اهمیت کمتری دارد.
صفحه 35:
آنچه که یل مر انجام مي دهد تا ایجاد/
حفظ انگیزه نماید
1 ارائه تمرینات متنوع و هدفمند در آموزش
2 تعیین اهداف متناسب با رشد و شكوفايي فني و جسماني و
تاكتيكي براي ورزشكار
8 ارائه بازخوردهای ۳
4 کنترل نوع , میزان و سبك ارائهي پاداشها و مشوق ها
5 تقویت و تاکید بر جبنه هاي افزایش دهنده اعتماد به نفس
در ورزشکار
ie Pe = 7-29 ا ا
صفحه 36:
* پرخاشگری نه رقابت است و نه خشم.رقابت
یک نگرش و خشم یک هیجان است. در BIE
که رقالت و خشم ممکن است به پرخاشگری
کمک کند پرخاشکری خود یی ,۱۳۲۱۰
* پرخاشگری انجام فعالانه عملی ناخوسا ۱
دیگری
meee .. ار 5... aletaule yl gone
صفحه 37:
نقش ورزش در پرخاشگری
تلوری غریزه :
ورزش به کاهش پرخاشگری در جامعه کمک می
کند .زیرا روش معقول و قانونی برای اب راز غرایز
تئوری یادگیری اجتماعی :
اگر در ورزش های پرخاشگرانه زیاده روی کنیم , خطر
یادگیری رفتارهای پرخاشگرانه جدید وجود دارد.
صفحه 38:
صفحه 39:
زمانی که ورزشکاران به اندازه
نیستند یا هنگامی که آنها بیش از حد بر
شوند, آنها نمی توانند به همان خوبی که اند
رود, به اجرای مهارت بپردازند. اگر ورزش
همان حد لازم برانگیخته شوند, کیفیت ز
مهارت به بهترین وجه سیر می شود.
برای مهارتهای ورزشی مختلف. سطح مطلور
انگیزش یکسان نیست. مهارت های ورزشی خیلی
نه, از قبیل تیر اندازی, گلف و بولینگ که
oS > SLE Ji است با سطوح
صفحه 40:
عوامل اثر گذار بر میزان نیاز به بر اذ
-١ بيجيدكى مهارت
۲- سطح مهارت اجرا كننده
۳- تفاوت های فردی
صفحه 41:
آشنا نمودن ورزشکار با وظایف (در تمرین و قبل از مسابقه
آموزش مهارتهای ذهنی . افزایش میزان توجه و تمرکز
”تقويت اعتماد به نفس واقعی
۲ صبر معقول در بروز اشتباهات و بررسی علل آنها
"توجه به آسیب دیدگی ها و شرایط بدنی ورزشکار
""جلوگیری از بزرگ و یا کوچک شمردن غير متعارف رقيب
"تاکید بر نقاط قوت و طرحهای از قبل تمرین شده برای کسب امتیاز
سازی مسیابقات در تمرین
ن از استفاده دستور "آرام “ok
صفحه 42:
۵- (فزایش توجه و تمرکز
منظور از تمرکز توانایی معطوف ساختن توجه به امور مربوط به وظیفه و در صورت لزوم
حفظ و تغییر آن متاسب با شرایط اسست. تمرکز یکی از اصلی ترین عوامل روانی در
عملکرد ورزشی برتر
مستفرق می شوند بر محیط و اوضاع بازی نیز آگاهی دارند.
اخته شده است. ورزشکاران بزرگ در حالی که در کار خود
گاه هنگام مسابقه مهم ورزشکار به جای آنکه به کاری که در دست است دارد تمرکز کند
فکرشان به جاهای مختلف سیر میکند. به مسابقه گذشته فکر می کند افسوس می خورد کسه
ای کاش آن را برده بود به مسابقه آینده می اندیشد به مسائل زندگی فکر می کند؛
تماشاگرها و ...و از توجه به کار اصلی باز می ماند.
مختل کننده های تمرکز ورزشکار می توانند مفوارد زیر باشد :
اضطراب و افکار منفی ورزشکار. خستگی .رقیب ورزث
های نابجای مربی حین ورزش يا مسابقه
69
صفحه 43:
*-تنش زدایی و آرامش بخشی با استفاده ار
مهارت های ذهنی
مر بیان و ورزشکاران می تواند و می بایست در صورت
لزوم با بکار گیری مهارتهای ذهنی از جمله :
>
>
>
تمرینات آرام سازی بدن(آرامش دهی )
تصویر سازی ذهنی
تمرین ذهنی - مرور ذهنی
گفتگوی مثبت با خود
فشار ناشی از رقابت های سخت وسنگین را کاهش داده یا
کنترل نمایند.
صفحه 44:
ترش ار ی ۱
ورزشکار می تواند روزهای قبل از مسا بقه. شب قبل از مسابقه و حتی در زمان قبل
از مسابقه چندین بار آنچه را که طی مسابقه انجام خواهد دارد را و مرور ذهنی کند
تا تمرکز درونی وی تقویت گردد. این امر کمک می کند تا ورزشکار بهترین نتیجه
راک کل
تمرین و مرور ذهنی دارای کاربرد:
** بررسی راههای ممکن برای انجام یک کار
*#*بررسی احتمال وقوع اشتباهات و تغییر شرایط محیط اجرا
**دور شدن از تنش های موجود در محیط
م
امكان تمركز بيشتر بر وظايف با رعايت جزئيات اجرا
صفحه 45:
تصوير سازی:
تصویر سازی ذهنی . فرایندی کاملتر از تجسم (تصور) ساده می باشد. زیرا با
بکارگیری چند حس در ایجاد شرایط به اندازهایی حواس را تحریک و درگیر
می نماید که سیب تولید ترکیب کاملی از اجرا در ذهن می شود.
صفحه 46:
i een Caer oe an ae
ذهن بازسازى كنيم يا رويدادهايى را كه دوست داريم در آينده
reer ne ا ل م
Seen Cas Oe tes eye eM rc ee)
هایی که ناخواسته به سراغمان می آید نیست.
در تصویر سازی تنها نباید به حس دیداری اکتفا نمود بلکه باید تا
ا eee ی
و ملموس تر باشد مانند شنيدن صداهاء بوى جمن يا كلر آ
ل ل 0
صفحه 47:
گفتگوی مثبت با خود: ( خودگفتاری - صحبت با خود)
«من خود را دوست دارم»
«من موجودی فعال و مهربان و کاردان iat
صفحه 48:
ارتباط و گفتگو با بازیکنان
< یکی از مهارت های مهم مربیگری. توانایی گفتگو با بازیکنان اس .6
مژثر نقش های رهبر معلم. انگیزه دهنده و سازمان دهنده با ارتباط كوا
امکان بد ات
< مربیانی که ارتباط دهنده های مزثری هستند» توجه بازیکنان را جلب کرده
حفظ می کنند. پیام های ساده و واضح ارسال می نمایند. و بالات
می شوند که بازیکنان پیام های آنان را به خوبی درک کرده اند:
قبیل مربیان در گوش کردن نیز مهارت های خوبی دارند.
و ی و موی
صفحه 49:
لا" اين امر مهارتی (ارتباط )است که با دو جنبه مهم درگبر استت: صحیت
کردن:و گوش دادن
O یکی از عوامل موفقیت مربی قابلیت ارتباط موثر است : او بايد قادر بسته ایجاد
ارتباط درسشت با والدین . عوامل hal بازیکنان » مطبوعات باشد.
سا پايه ایجاد انگیز رابطه متقابل مربی وبازیکن است .آنان باید یکدیگز را بخوبی
بشناسند
صفحه 50:
غي ركلامى ارتباط
٩ حرکت اجزاء بدن مثل اشارت صورت ۰ حرکت دستها . سر وتمام بدن
ویژگیهای بدن . جذابیت های بدنی ۰ قد وغیره ۰ برای مثال شرایط آمادگی جسمانی
مربی نشان دهنده وتداعی کننده اهمیت به آمادگی بدنی است .
٩ گرفتن دست ورزشکار بغل کردن ودر آغوش فشردن او همگی نوعی ارتباط هستند
که موجب تقویت مثبت ورزشکار می شود
2 ویژگیهای صدا مانند آهنگ وکیفیت صدا
* استقرار وطرز ایستادن مربی وفاصله او
تخمین زده می شود که ۷۰ ار تباطات غیر کلامی است
صفحه 51:
سه بعد اصلی ارتباط عبارت است از :
محتوا - تاثیر
محتوا جوهر پیام است وتاثیر چگونگی احساس شما
از نوع پیام »
صفحه 52:
جكونه ارتباط بين مربى و بازیکن بی تاثیر است ؟
* بدلیل فقدان مهارتهای ایجاد ارتباط کلامی یا غیرکلامی ممکن است مقصود خود را
در انتقال بيام نرسانيد.
* بدليل عدم توجه بازيكن
ازيكن محتواى ييام را سوء تعبير مى كند ويا بدرستى نمى فهمد
* محتواى ييام را می فهمد .اما آن را سوء تفسیر مى كند.
صفحه 53: