پاورپوینت
آموزشورزشی

دانلود فایل پاورپوینت روانشناسی ورزش مهارت های روانی تعداداسلاید 50

توضیحات: دانلود فایل پاورپوینت روانشناسی ورزش پرده نگار و آماده پرینت تعداداسلاید :50 فهرست مطالب: مقدمه مهارت های روانی تعريف و مفهوم دانش روان شناسي ورزشي: روان شناس ورزش کیست؟ طبقه بندی روانشناسي ورزش مرکز روانشناسی ورزشی این حرفه برای چه کسانی مناسب است؟ مزاياي مطالعه و آشنايي با روان شناسي ورزشي براي مربيان و ورزشكاران: اهم كاربردهاي روان شناسي در محيط ورزش و فعاليت بدني وظايف مربي براي توسعه اعتماد به نفس : چگونه ارتباط بين مربي و بازيكن بي تاثير است ؟ آیا می دانید علت اینکه وزنه برداری در رده تیم ملی اعزامی به المپیک وقتی روی صحنه می رود فراموش می کند به دستان خود پودر بزند چیست؟ آیا میدانید علت اینکه دوچرخه سواری در رده تیم ملی اعزامی به مسابقات آسیایی وقتی در ابتدای خط استارت قرار می گیرد چنان پاهایش می لرزد که نمیتواند روی پنجه رکاب دوچرخه نیرو وارد کند و از مسابقه باز می ماند چیست؟ روانشناسي باليني : روانشناسان دراين حيطه بيشتر با ورزشکاران دارای مشکلات روان شناختي مانند اضطراب،ضعف اعتماد بنفس ، برانگيختگي و... سرو کار دارند. روانشناسي آموزشي : روانشناسان اين طبقه دارای دو نقش استاد و مشاور روانشناسي ورزش هستند . روانشناسي تحقیقاتي : هدف تحقيقات اين روانشناسان ،دستيابي به واقعيت های علمي ،آموزشي و باليني است. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
دانلود فایل پاورپوینت روانشناسی ورزش پرده نگار و آماده برد تعداداسلاید :۵۰

صفحه 2:
مهارت های روانی تعریف و مفهوم دانش روان شناسی ورزشی: روان شناس ورزش کیست؟ طبقه بندی روانشناسی ورزش مرکز روانشناسی ورزشی این حرفه برای چه کسانی مناسب است؟ مزایای مطالعه و آشنایی با روان شناسی ورزشی برای مربیان و ورزشکاران: = اهم کاربردهای روان شناسی در محیط ورزش و فعالیت بدنی = وظایف مربی برای توسعه اعتماد به نفس : جكونه ارتباط بين مربى و بازيكن بى تاثير ست 5

صفحه 3:

صفحه 4:
B33) eS)

صفحه 5:
مقد مه ۴ آبا می دانید علت اینکه وزنه برداری در رده نیم ملی اعزامی به المپیک وقتی روی صحنه می رود فراموش مى ‎US‏ به دستان خود پودر بزند چیست؟ * آبا میدانید علت اینکه دوچرخه سواری در رده تیم ملی اعرامی به مسایقات اس بای وقتی 9 خط استارت قرار می گیرد چنان پاهایش ‎<A‏ سود رو دعب یره ود وا مسابقه باز مى ‎ub‏ چیست؟

صفحه 6:
به طور کلی شرایط نامناسب روانی در این ورزشکاران باعث شده که با وجود آمادگی کامل جسمانی و فنی. از ارائه بهترین عملکرد خسود ناتوان بمانند. همانطور که آمادگی جسمانی مستلزم صرف زمان کسافی برای تمرین و تقویت عوامل ‎al‏ است. رسیدن به مهارت های روانی نیز به مرور و با صرف زمان امکان پذیر می شود و مستلزم این است که مدیران و مربیان آگاه چنین فرصتی را بسرای ورزشکاران فراهم اور

صفحه 7:
مهارت های روانی * ویژگی های ذاتی یا آموخته شده ای هستند که موفقیت ورزشکار را ممکن می سازد یا احتمال آن را اف زایش می دهد. اف زایش اعتماد به نفس, کنترل انگیختگی, کنترل توجه وحفظ انكيزه نمونه ای از اين مهارت ها هستند. اين مهارت هارا همه ورزشکاران (مبتدی و ماهر) می توانند بیاموزند و تمرین کنند و با دستیابی به آمادگی روانی عملکرد خود را بهتر کنند.

صفحه 8:
* درعین حال ورزشکارانی که: عملکردشان در تمرین و مسابقه تفاوت های فاحش دارد, عملکردشان, در مسابقات رسمی و غیررسمی (مهم و غیرمهم) تفاوت بسیار دارد. برای تمرین انگیزه ‎Gal‏ ندارند اعتماد به نفس مطلوب ندارند در اجرای مهارت ها یا در حین مسابقه تمرکز لازم را ندارند, تيم تابى كه تمبستكى لازم را ندارتد به ابن مهارت

صفحه 9:
© اينجاست که روانشناسی ورزش به بررسی چگونگی تأثیر عوامل روانشناختی بر عملكرد ورزشكار مى يردازد. دو زمينه اصلى در روانشناسى ورزش وجود دارد: ‎-١‏ كاربرد روانشناسى در بالا بردن انگیزه و کارایی ‏۲- تأثیر ورزش در بهبود سلامت روانی و عمومی ‏حروان شناسی ورزش دانشی میان رشته‌ای است که به بررنسی داده‌مای دو انش خرگت شنانینو وان شنانی میب ردازددو نقش ‎gf AF‏ ارتباط ‎

صفحه 10:
تعریف و مففوم دانش روان شناسی ورزشی: اگر روان شناسی را علم مطالعه رفتارها و حالت های روانی انسان بدانیم و بپذيريم که ورزش یک رفتار است پس طبیعتا دارای ابعاد روان شناختی می بنابراین می توانیم روان شناسی ورزشی را: دانش مطالعه . شناخت و توسعه رفتارها و حالتهای روانی ورزش‌کاران و سایر افرادی قلمداد کنیم که به نوعی در محیط ورزش درگیر می باشند.

صفحه 11:
همچنین مي توان گفت که روان شناسي ورزشي: دانش گزینش درست و برانگیختن مناسب ورزشکار به منظور تولید حداکثر عملکرد مي باشد. و روان شناسان ورزشي با کاربرد اين دانش سعي دارند تا : 1-اطلاعات مربوط به شرایط خاص ورزشکاران در تمرین و مسابقه را گردآوري تمایند.

صفحه 12:
روان شناس ورزش کیست؟ روان شناس ورزش. روانشناسی است که در حوزه های زیر تخصص دارد: 0 ل بهبود کر ۱ بهبود کارایی از طریق به کارگیری مهارت های روان , . gat آشنایی با موضوعات مربوط به سلامت روانی ‎Sa‏ | همکاری با سازمان ها و نهادهای متولی ورزش ۲۱ له آشنایی با عوامل رشدی و اجتماعی موثر ب ورزشی

صفحه 13:
ورزش 9 روالشناسی الل روانشناسان دراين حيطه بيشتربا ورزشكاران داراى مشكلات روان شناختى مانند اضطراب.ضعف ‎emcees)‏ ا ل ل ۱ ‏ا‎ eer ae . ‏نقش استاد و مشاور روانشناسى ورزش هستند‎ رات ‎Fe‏ أنى : هدف تحقيقاتاين م ۱ است. كل

صفحه 14:
مرکز روانشناسی ورزشی مرکز روانشناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک و پارا المپیک » فرصتی را برای ورزشکاران تیم های ملی فراهم می سازد تا در کنار تقوبت عوامل جسمانى و فنى به تقویت آمادگی روانی در رشته ورزشی خود بپردازند و توانایی های خود را در همه ی ‎ole!‏ تکامل بخشند. برنامه های این مرکز برای کمک به ارتقاء عملکرد ورزشکاران تیم های ملی شامل: برگزاری دوره های آشنایی با روانشناسی ورزشی برای مدیران. مربیان و ورزشکاران تیم های مختلف برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهی با ورزشکاران تیم های ملی ‎a 0‏ نی ع ۳ 7 عملکرد ورزشی

صفحه 15:
این حرفه برای جه کسانی مناسب است؟ هر فرد بر اساس تناسب با نیازهاء علائق, استعدادها و اهدافش می تواند در مورد يك حرفه تصميم بكيرد. اگر کسی به ورزش يا تمرینات ورزشی ‎uals tes ashe‏ لكالا ا رف سا ار سك آنا اكر فردى أذ كا به دیگران برای رسیدن به حداکثر توانائیشان» حل مسائل بيجيده و کارکردن در قالب یک تیم لذت می برد احتمالاً روانقناسسی می توان د شغل مناسبی برای او باشد.

صفحه 16:
کاربران روان شناسی در محیبط قعالیت بدنی: برای شناخت کاربردهای روان شناسی درورزش می بایست افرادی را که به نوعی با این محیط درگیر هستند بشناسیم. بنابراین می توان گفت که کاربران روان شناسی در محیط فعالیت بدنی عبارتند از : ۱- روان شناسان ورزشی ۳- مربیان ۳- ورزشکاران ۴- مدیران و سرپرستان تیمها ۵- پزشکان و دستیاران

صفحه 17:
شناسي ورزشي براي مربیان و ورزشکاران: 6 بدست آوردن توانايي توصیف رفتار در موقعیت هاي يادكيري , تمرين و مسابقه © بدست آوردن قدرت تشخيص علت واقعي بروز برخي از رفتارها 9 ~ مشکلات ورزشکار به مربی کمک

صفحه 18:
قمابه مربی کمک می کند با واکنش های ورزشکار در شرایط استرس زا أشنا ‎ig‏ کمک می کند تا ورزشکار اعتماد به نفسء اراده و سایر وب ژگی های شخصیتی مثبت را در خود تقویت کرده و عناصر منفی مانند اضطراب. پرخاشگری و ... را کاهش داده يا مهار نماید. الم اطلاع از تفاوت های فردی به مربیان کمک میکند تا افراد را به شکل موثری آموزش دهند. برای مهار عوامل منفی جهت بهبود عملکرد فردی ورزشکاران مفیسد می

صفحه 19:
۱- بکارگیری روشهای نوین و مناسب و کار آمد در آموزش. تمرین و اجرآی مهارتهای ۲- ایجاد خودباوری و اعتماد به تفس ۳- ایجاد انگیزه و انرژی روانی مناسب ۶- کاهش برانگیختگی و اضطراب - افزايش توجه و تمرکز 1- تنش زدایی و آرامش بخشی با استفاده از مهارتها و تمرینات ذهنی

صفحه 20:
۱- بکارگیری روشهای نوین و مناسب و کار آمد در آموزش» تمرین و اجرای مهارتهای مثلا : ‎١‏ روشهاى بازخورد (آكاهى از نتايج اجرا) ‏۲ روش های تنبیه و تشویق ورزشکار جهت توسعه پا کنترل رفتار ‎

صفحه 21:
- ۳- یاه خودبآوری و اعتماد به لفق <. > خودباوری «باور آنکه من فردي هستم با توانائيهاي متفاوت از دیگران که این تواناییها براي موفقتیم مهم هستند ». - خودباوری مبناي شکل گيري اعتماد به نفس در واقع: توانايي پذیرش مسئولیت و نتیجه اعمال نجام شده 1 - اگر موفق شده ام پس توانسته ام کار را آ 7 یم وه که باید انجام دهم. ی |

صفحه 22:
° «حالتي از يقين است 9 عبارت است از اعتماد به توانایی هاي خود در انجام موفقیت آمیز کار مورد نظر». * اعتقاد فرد به تواناييهايیش در رسیدن به اهداف اعتماد به نفس نیرویی است که انسان ‎shy‏ انجام کلیه فعالیت های خود سود میگیرد. اعتماد به نفس در همه ما وجود دارد, اما گاهی اوقات درجه اعتماد به نفس ۰ 60 تالا م اي رازن ‎pal‏

صفحه 23:
اگر این اعتماد غیر واقعی و بیش از توانابی های واقعی شخص باشد اعتماد بسه نفس كاذب است و به زيان عملكرد تمام مى شود. اعتماد به نفس يكى از عناصر اصلى موفقيت ورزشی و عاملی است که ورزشکاران برجسته را از سایرین متمایز می سازد. اعتماد به نفس ویژگی ثابت و تغییر ناپذیری نیست و می توان آن را افزايش داد. چون پایان رساندن کار و دستیابی به موفقیت اعتماد به نفس را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است هدف ها را طوری

صفحه 24:
ری می تواند به هدف خود برسد که ‎pol cul a‏ که وی می تواند به هدف برسد اعتقاد داشته باشد, حتی اگر فرد توانایی رسیدن به هدف را داشته باشد اما اعتقاد به رسیدن به هدف را نداشته باشد نمی تواند به هدف برسد. هنگامی که ورزشکاراری اعتماد به نفس مناسبی داشته باشد می تواند حتی وقتی که کارها بصورت دلخواه پیش نرود روحیه خود را حفظ ۳ کند و کماکان ‎slp‏ بیروزی خود و تلاش خود را

صفحه 25:
عوامل موثر بر اعتماد به نفس: 2-71717019 الف) عملکرد موفقیت آمیز فرد در گذشته ب) آمادگی جسمانی و ذهنی ‎eee, eG‏ د) خود کلامی مثبت ۰ ) مقایسه با ورزشکاران موفق دیگر

صفحه 26:
: وظایف مربی برای توسعه اعتماد به نفس 1-تلاش براي افزایش دانش فني و سطح کيفي اجراي ماهرانه در ورزشکار 2- ارزيابي و بازخورد مناسب از شرایط فني و قابلیت هاو واقعي ورزشکار 3-تلاش جهت تدوین و بكارگيري بهترین برنامه هاي توسعه, حفظ و ارتقا آمادگي جسماني ورزشکار 4- آگاه ساختن ورزشکار نسبت به موقعیت هاي ورزشکار بتواند شگردهایش را به اجرا بگذارد 5- هدف گذاري واقعي و مطابق با میزان توانائيهاي قني جسماني واقعي در ورزشکار 6-استفاده از الگوهاي روان شناختي مناسب جهت حفط انگیزش و ی نم یموب

صفحه 27:
3- ایجاد انگیزش و حفظ آن تا رسیدن به هدف اصطلاح انگيزش در اصل از ريشه لاتین 6 و به معنای جرکت کردن_مشتق شده | ست . فر هنن 9 بستر انگیزش را مرتبط با لغت "انگیزه" می دانند. انگیزه از لغت 72011571112 به معنای " سیب حرکت we | ‏شده‎ ae De = - تعریف انگیزش: نیرو, ظرفیت و یا عاملي است . Oem a eee ad .]-۸

صفحه 28:
انگکیزش دارای دو منبع می باشد : ۱ - درونی: انگیزش درونی از درون خود فرد سرچشمه می گیرد. انگیزش درونی در ورزش شامل تهییج. تفریح علاقه به عمل» فرصتی برای اثبات توانایی خود. شهرت ۰ بهبود مهارت و لذت بردن از ورزش است.

صفحه 29:
دریافت می کند شکل مي کیرد تقویت کننده ها محرکاتی است که وجود یا عدم وجود آنها امکان وقوع رفتار را افزايش يا كاهش می دهد. اگر اهمیت جایزه خارجی که به ورزشکار داده می شود در چشم ورزشکار مهمتر از خود شرکت در ورزش باشد می تواند انگیزه درونی را کاهش دهد

صفحه 30:
در واقع انگیزش بیرونی در حول سه مفهوم اصلی پاداش هااو سقنوق اقا آمانتد ذریافت پل و ,جایژم:»ازتق ا:مقام» کسب مدال وتنبیه کننده ها مانند تمرین اضافیء محروم سازی و.. قرار دارد و برخلاف انگیزش درونی دوام دارد. اثر انگیزش بیرونی موقتی است . عمو تمایل به ورزشی ناشی از انگیزه درونی است که پا انگیزه 8 = بیرونی تقویت می شود.

صفحه 31:
به جه جيز بايد ياداش دهید؟ ۴ جه هنكام باداش بدهيد؟

صفحه 32:
استفاده از پاداش ها به جه جيز بايد ياداش دهيد؟ به عملكرد ياداش دهيد نه نتيجه آن. هنكامى كه يك يسر بجه در بازى فوتبال شوت خوبى به دروازه تيم مقابل مى زند كه دروازه بان به زحمت آن را كنترل ميكند عملكرد او خوب بوده است (زدن شوت خوب) اما نتيجه آن جندان مطلوب نبوده (كنترل توب به وسیله دروازه بان) . * هنكامى كه بازيكن ديكر ضربه ضعيف را روانه دروازه مقابل مى كندء اما ياى دروازه بان ليز مى خورد و نمى تواند توب را بكيرد عملكرد ضعيف (ضربه ضعيف) اما نتيجه آن خوب است (كل شدن)

صفحه 33:
تقویت خوش شانسی بازیکن دوم پاداش ندادن به حرکت بازیکن اول. ممکن است سبب شود بازیکن روش ضربه زدن را عوض کند و در جستجوی نتایج بهتر به ضربه های شانسی روی آورد. * اگرچه مربیان ممکن است بدانند که باید عملکرد را تقویت کنند نه نتیجه راء اما در كرماى مسابقه اين اصل فراموش ميشود. در واقع به فكر كردن درباره برد و باخت مسابقه ايم نه اينكه ورزشكار جكونه بازى مى كند.

صفحه 34:
چه هنگام پاداش بدهید؟ هنگامی که نوجوان در ابتدای یادگیری هست. بلافاصله پس از وقوع رفتار صحیح به آنان پاداش دهید. هنگامیکه یک مهارت فراگرفته شد و يس از اينکه ورزشکار به سن بلوغ رسید. دادن پاداش بلافاصله پس از رفتار صحیح اهمیت کمتری دارد.

صفحه 35:
آنچه که یل مر انجام مي دهد تا ایجاد/ حفظ انگیزه نماید 1 ارائه تمرینات متنوع و هدفمند در آموزش 2 تعیین اهداف متناسب با رشد و شكوفايي فني و جسماني و تاكتيكي براي ورزشكار 8 ارائه بازخوردهای ۳ 4 کنترل نوع , میزان و سبك ارائه‌ي پاداشها و مشوق ها 5 تقویت و تاکید بر جبنه هاي افزایش دهنده اعتماد به نفس در ورزشکار ‎ie Pe = 7-29‏ ا ا

صفحه 36:
* پرخاشگری نه رقابت است و نه خشم.رقابت یک نگرش و خشم یک هیجان است. در ‎BIE‏ ‏که رقالت و خشم ممکن است به پرخاشگری کمک کند پرخاشکری خود یی ,۱۳۲۱۰ * پرخاشگری انجام فعالانه عملی ناخوسا ۱ دیگری meee .. ‏ار‎ 5... aletaule yl gone

صفحه 37:
نقش ورزش در پرخاشگری تلوری غریزه : ورزش به کاهش پرخاشگری در جامعه کمک می کند .زیرا روش معقول و قانونی برای اب راز غرایز تئوری یادگیری اجتماعی : اگر در ورزش های پرخاشگرانه زیاده روی کنیم , خطر یادگیری رفتارهای پرخاشگرانه جدید وجود دارد.

صفحه 38:

صفحه 39:
زمانی که ورزشکاران به اندازه نیستند یا هنگامی که آنها بیش از حد بر شوند, آنها نمی توانند به همان خوبی که اند رود, به اجرای مهارت بپردازند. اگر ورزش همان حد لازم برانگیخته شوند, کیفیت ز مهارت به بهترین وجه سیر می شود. برای مهارتهای ورزشی مختلف. سطح مطلور انگیزش یکسان نیست. مهارت های ورزشی خیلی نه, از قبیل تیر اندازی, گلف و بولینگ که ‎oS > SLE Ji‏ است با سطوح

صفحه 40:
عوامل اثر گذار بر میزان نیاز به بر اذ ‎-١‏ بيجيدكى مهارت ۲- سطح مهارت اجرا كننده ۳- تفاوت های فردی ‎ ‎

صفحه 41:
آشنا نمودن ورزشکار با وظایف (در تمرین و قبل از مسابقه آموزش مهارتهای ذهنی . افزایش میزان توجه و تمرکز ”تقويت اعتماد به نفس واقعی ۲ صبر معقول در بروز اشتباهات و بررسی علل آنها "توجه به آسیب دیدگی ها و شرایط بدنی ورزشکار ""جلوگیری از بزرگ و یا کوچک شمردن غير متعارف رقيب "تاکید بر نقاط قوت و طرحهای از قبل تمرین شده برای کسب امتیاز سازی مسیابقات در تمرین ن از استفاده دستور "آرام ‎“ok‏

صفحه 42:
۵- (فزایش توجه و تمرکز منظور از تمرکز توانایی معطوف ساختن توجه به امور مربوط به وظیفه و در صورت لزوم حفظ و تغییر آن متاسب با شرایط اسست. تمرکز یکی از اصلی ترین عوامل روانی در عملکرد ورزشی برتر مستفرق می شوند بر محیط و اوضاع بازی نیز آگاهی دارند. اخته شده است. ورزشکاران بزرگ در حالی که در کار خود گاه هنگام مسابقه مهم ورزشکار به جای آنکه به کاری که در دست است دارد تمرکز کند فکرشان به جاهای مختلف سیر میکند. به مسابقه گذشته فکر می کند افسوس می خورد کسه ای کاش آن را برده بود به مسابقه آینده می اندیشد به مسائل زندگی فکر می کند؛ تماشاگرها و ...و از توجه به کار اصلی باز می ماند. مختل کننده های تمرکز ورزشکار می توانند مفوارد زیر باشد : اضطراب و افکار منفی ورزشکار. خستگی .رقیب ورزث های نابجای مربی حین ورزش يا مسابقه 69

صفحه 43:
*-تنش زدایی و آرامش بخشی با استفاده ار مهارت های ذهنی مر بیان و ورزشکاران می تواند و می بایست در صورت لزوم با بکار گیری مهارتهای ذهنی از جمله : > > > تمرینات آرام سازی بدن(آرامش دهی ) تصویر سازی ذهنی تمرین ذهنی - مرور ذهنی گفتگوی مثبت با خود فشار ناشی از رقابت های سخت وسنگین را کاهش داده یا کنترل نمایند.

صفحه 44:
ترش ار ی ۱ ورزشکار می تواند روزهای قبل از مسا بقه. شب قبل از مسابقه و حتی در زمان قبل از مسابقه چندین بار آنچه را که طی مسابقه انجام خواهد دارد را و مرور ذهنی کند تا تمرکز درونی وی تقویت گردد. این امر کمک می کند تا ورزشکار بهترین نتیجه راک کل تمرین و مرور ذهنی دارای کاربرد: ** بررسی راههای ممکن برای انجام یک کار *#*بررسی احتمال وقوع اشتباهات و تغییر شرایط محیط اجرا **دور شدن از تنش های موجود در محیط م امكان تمركز بيشتر بر وظايف با رعايت جزئيات اجرا

صفحه 45:
تصوير سازی: تصویر سازی ذهنی . فرایندی کاملتر از تجسم (تصور) ساده می باشد. زیرا با بکارگیری چند حس در ایجاد شرایط به اندازه‌ایی حواس را تحریک و درگیر می نماید که سیب تولید ترکیب کاملی از اجرا در ذهن می شود.

صفحه 46:
i een Caer oe an ae ذهن بازسازى كنيم يا رويدادهايى را كه دوست داريم در آينده ‎reer ne‏ ا ل م ‎Seen Cas Oe tes eye eM rc ee)‏ هایی که ناخواسته به سراغمان می آید نیست. در تصویر سازی تنها نباید به حس دیداری اکتفا نمود بلکه باید تا ا ‎eee‏ ی و ملموس تر باشد مانند شنيدن صداهاء بوى جمن يا كلر آ ل ل 0

صفحه 47:
گفتگوی مثبت با خود: ( خودگفتاری - صحبت با خود) «من خود را دوست دارم» «من موجودی فعال و مهربان و کاردان ‎iat‏

صفحه 48:
ارتباط و گفتگو با بازیکنان < یکی از مهارت های مهم مربیگری. توانایی گفتگو با بازیکنان اس .6 مژثر نقش های رهبر معلم. انگیزه دهنده و سازمان دهنده با ارتباط كوا امکان بد ات < مربیانی که ارتباط دهنده های مزثری هستند» توجه بازیکنان را جلب کرده حفظ می کنند. پیام های ساده و واضح ارسال می نمایند. و بالات می شوند که بازیکنان پیام های آنان را به خوبی درک کرده اند: قبیل مربیان در گوش کردن نیز مهارت های خوبی دارند. و ی و موی

صفحه 49:
لا" اين امر مهارتی (ارتباط )است که با دو جنبه مهم درگبر استت: صحیت کردن:و گوش دادن ‎O‏ یکی از عوامل موفقیت مربی قابلیت ارتباط موثر است : او بايد قادر بسته ایجاد ارتباط درسشت با والدین . عوامل ‎hal‏ بازیکنان » مطبوعات باشد. ‏سا پايه ایجاد انگیز رابطه متقابل مربی وبازیکن است .آنان باید یکدیگز را بخوبی بشناسند ‎ ‎ ‎

صفحه 50:
غي ركلامى ارتباط ‎٩‏ حرکت اجزاء بدن مثل اشارت صورت ۰ حرکت دستها . سر وتمام بدن ‏ویژگیهای بدن . جذابیت های بدنی ۰ قد وغیره ۰ برای مثال شرایط آمادگی جسمانی مربی نشان دهنده وتداعی کننده اهمیت به آمادگی بدنی است . ‎٩‏ گرفتن دست ورزشکار بغل کردن ودر آغوش فشردن او همگی نوعی ارتباط هستند که موجب تقویت مثبت ورزشکار می شود ‏2 ویژگیهای صدا مانند آهنگ وکیفیت صدا ‏* استقرار وطرز ایستادن مربی وفاصله او ‏تخمین زده می شود که ۷۰ ار تباطات غیر کلامی است ‎ ‎

صفحه 51:
سه بعد اصلی ارتباط عبارت است از : محتوا - تاثیر محتوا جوهر پیام است وتاثیر چگونگی احساس شما از نوع پیام »

صفحه 52:
جكونه ارتباط بين مربى و بازیکن بی تاثیر است ؟ * بدلیل فقدان مهارتهای ایجاد ارتباط کلامی یا غیرکلامی ممکن است مقصود خود را در انتقال بيام نرسانيد. * بدليل عدم توجه بازيكن ازيكن محتواى ييام را سوء تعبير مى كند ويا بدرستى نمى فهمد * محتواى ييام را می فهمد .اما آن را سوء تفسیر مى كند.

صفحه 53:

دانلود فایل پاورپوینت روانشناسی ورزش پرده نگار و آماده پرینت تعداداسالید 50: فهرست مطالب: مقدمه مهارت های روانی تعريف و مفهوم دانش روان شناسي ورزشي: روان شناس ورزش کیست؟ طبقه بندی روانشناسي ورزش مرکز روانشناسی ورزشی این حرفه برای چه کسانی مناسب است؟ مزاياي مطالعه و آشنايي با روان شناسي ورزشي براي مربيان و ورزشكاران: اهم كاربردهاي روان شناسي در محيط ورزش و فعاليت بدني وظايف مربي براي توسعه اعتماد به نفس : چگونه ارتباط بين مربي و بازيكن بي تاثير است ؟ روانشناسی ورزش مقدمه ‏ آیا می دانید علت اینکه وزن ه ب رداری در رده تیم ملی اعزامی به المپیک وقتی روی صحنه می رود فراموش می کند به دستان خود پودر بزند چیست؟ ‏ آی ا میدانی د علت اینک ه دوچرخ ه س واری در رده تیم ملی اع زامی ب ه مس ابقات آس یایی وق تی در ابت دای خط استارت قرار می گیرد چنان پاهایش می لرزد که نمیتواند روی پنجه رکاب دوچرخ ه ن یرو وارد کن د و از مسابقه باز می ماند چیست؟ به طور کلی شرایط نامناسب روانی در این ورزشکاران باعث شده ک ه با وجود آمادگی کامل جسمانی و فنی ،از ارائه بهترین عملکرد خ ود ناتوان بمانند .همانطور که آمادگی جسمانی مستلزم صرف زمان ک افی برای تمرین و تقویت عوامل آن است ،رسیدن به مهارت های روانی نیز به مرور و با صرف زمان امکان پذیر می شود و مستلزم این اس ت که مدیران و مربیان آگاه چنین فرص تی را ب رای ورزش کاران فراهم آورند. مهارت های روانی ‏ وی ژگی ه ای ذاتی ی ا آموخت ه ش ده ای هس تند ک ه موفقیت ورزشکار را ممکن می سازد یا احتمال آن را اف زایش می ده د .اف زایش اعتم اد ب ه نفس، کنترل انگیختگی ،کنترل توجه وحفظ انگ یزه نمونه ای از این مهارت ها هستند .این مه ارت ه ا را همه ورزشکاران (مبتدی و ماهر) می توانن د بیاموزن د و تمرین کنند و با دستیابی به آم ادگی روانی عملک رد خود را بهتر کنند.  درعین حال ورزشکارانی که: عملکردشان در تمرین و مسابقه تفاوت های فاحش دارد، عملکردشان ،در مسابقات رسمی و غیررسمی (مهم و غیرمهم) تفاوت بسیار دارد، برای تمرین انگیزه کافی ندارند اعتماد به نفس مطلوب ندارند در اجرای مهارت ها یا در حین مسابقه تمرکز الزم را ندارند، تیم هایی که همبستگی الزم را ندارند ،به این مهارت اینجاست که روانشناسی ورزش به بررسی چگونگی تأثیر عوامل روانش ناختی بر عملکرد ورزشکار می پردازد. ‏دو زمینه اصلی در روانشناسی ورزش وجود دارد: -1کاربرد روانشناسی در باال بردن انگیزه و کارایی -2تأثیر ورزش در بهبود سالمت روانی و عمومی ‏روان شناسی ورزش دانشی میان رشته‌ای است که به بررس ی داده‌های دو دانش حرکت شناسی و روان شناسی می‌پ ردازد و نقش تعام(((ل و ارتباط بین ذهن و بدن را روشن می کند. تعريف و مفهوم دانش روان شناسي ورزشي: اگر روان شناسي را علم مطالعه رفتارها و حالت هاي رواني انسان ب دانيم و بپذيريم كه ورزش يك رفتار است پس طبيعتا داراي ابعاد روان ش ناختي مي باشد. بنابراين مي توانيم روان شناسي ورزشي را: دانش مطالعه ،ش ناخت و توس عه رفتارها و حالتهاي رواني ورزش كاران و ساير افرادي قلمداد كنيم كه به نوعي در محيط ورزش درگير مي باشند. همچ نين مي ت وان گفت ك ه روان شناس ي ورزشي: دانش گزينش درست و ب رانگيختن مناس ب ورزش كار به منظور توليد حداكثر عملكرد مي باشد. و روان شناس ان ورزش ي ب ا ك اربرد اين دانش س عي دارند تا : -1اطالع ات مرب وط ب ه ش رايط خ اص ورزش كاران در تمرين و مسابقه را گردآوري نمايند. روان شناس ورزش کیست؟ روان شناس ورزش ،روانشناسی است که در ح وزه های زیر تخصص دارد: ‏بهبود کارآیی از طریق ب ه کارگیری مهارت های روان شناسی ‏آشنایی با موضوعات مربوط به سالمت روانی ورزشکاران ‏همکاری با سازمان ها و نهادهای متولی ورزش ‏آشنایی با عوامل رشدی و اجتماعی مؤثر ب ر مش ارکت ورزشی ‏Powerpoint Templates طبقه بندی روانشناسي ورزش • روانشناسي باليني :روانشناسان دراين حيطه بيش تر با ورزشکاران دارای مشکالت روان شناختي مانند اض طراب،ض عف اعتماد بنفس ،برانگيختگي و ...سرو کار دارند. • روانشناسي آموزشي :روانشناسان اين طبق ه دارای دو نقش استاد و مشاور روانشناسي ورزش هستند . • روانشناس ي تحقیق اتي :ه دف تحقيق ات اين روانشناسان ،دستيابي به واقعيت های علمي ،آموزش ي و باليني است. مرکز روانشناسی ورزشی مرکز روانشناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک و پارا المپیک ،فرصتی را ب رای ورزش کاران تیم های ملی فراهم می سازد تا در کنار تقویت عوامل جسمانی و فنی به تقویت آمادگی روانی در رشته ورزشی خود بپردازند و توانایی های خ ود را در هم ه ی ابعاد تکامل بخشند .برنامه های این مرکز برای کمک به ارتقاء عملکرد ورزش کاران تیم های ملی شامل: برگزاری دوره های آشنایی با روانشناسی ورزش ی ب رای م دیران ،مربیان و ورزشکاران تیم های مختلف برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهی با ورزشکاران تیم های ملی ارائه تمرینات و توصیه های روانشناختی برای بهبود آمادگی روانی و ارتق عملکرد ورزشی اء این حرفه برای چه کسانی مناسب است؟ هر فرد بر اساس تناسب با نیازها ،عالئق ،استعدادها و اه دافش می توان د در مورد یک حرفه تصمیم بگیرد .اگر کسی به ورزش یا تمرینات ورزش ی عالقه مند نباشد احتماًال این حرفه مناسب او نیست .اما اگر فردی از کمک به دیگران برای رس یدن ب ه ح داکثر توانائیش ان ،ح ل مسائل پیچی ده و کارکردن در قالب یک تیم لذت می برد احتماًال روانشناسس ی می توان د شغل مناسبی برای او باشد. كاربران روان شناسي در محيط فعاليت بدني: براي شناخت كاربردهاي روان شناسي درورزش مي بايست افرادي را كه به ن وعي با اين محيط درگير هستند بشناسيم ،بنابراين مي توان گفت ك ه كاربران روان شناسي در محيط فعاليت بدني عبارتند از : -1روان شناسان ورزشي -2مربيان -3ورزشكاران -4مديران و سرپرستان تيمها -5پزشكان و دستياران مزاياي مطالعه و آشنايي با روان شناسي ورزشي براي مربيان و ورزشكاران: بدست آوردن توان ايي توص يف رفت ار در م وقعيت ه اي يادگيري ،تمرين و مسابقه بدست آوردن قدرت تش خيص علت واقعي ب روز ب رخي از رفتارها ‏در شناسایی و حل مش کالت ورزش کار ب ه م ربی کم ک می کند. 17 Page ‏Powerpoint Templates به مربی کمک می کند با واکنش های ورزشکار در شرایط اس ترس زا آش نا شود. ‏کم ک می کن د ت ا ورزش کار اعتماد ب ه نفس ،اراده و سایر ویژگی های شخص یتی مثبت را در خ ود تق ویت کرده و عناصر منفی مانن د اض طراب، پرخاشگری و ...را کاهش داده یا مهار نماید. اطالع از تفاوت های فردی به مربیان کمک میکند تا افراد را به شکل موثری آموزش دهند. ‏برای مهار عوامل منفی جهت بهبود عملکرد فردی ورزش کاران مفید می باشد. 18 Page ‏و... ‏Powerpoint Templates اهم كاربردهاي روان شناسي در محيط ورزش و فعاليت بدني -1بكارگيري روشهاي نوين و مناسب و كار آمد در آموزش ،تمرين و اجراي مهارتهاي -2ايجاد خودباوري و اعتماد به نفس -3ايجاد انگيزه و انرژي رواني مناسب -4كاهش برانگيختگي و اضطراب -5افزايش توجه و تمركز -6تنش زدايي و آرامش بخشي با استفاده از مهارتها و تمرينات ذهني -1بكارگيري روشهاي نوين و مناسب و كار آمد در آموزش، تمرين و اجراي مهارتهاي مثال : .1روشهاي بازخورد (آگاهي از نتايج اجرا) .2روش هاي تنبيه و تشويق ورزشكار جهت توسعه يا كنترل رفتار 20 Pag ‏Free Powerpoint Templates Templates ‏Powerpointاعتماد به نفس خودباوري و -2ايجاد خودباوري «باور آنكه من فردي هستم ب ا توانائيه اي متف اوت از ديگ ران ك ه اين تواناييه ا ب راي موفق تيم مهم هستند ». خودباوري مبناي شكل گيري اعتماد به نفسمي باشد . در واقع :توانايي پذيرش مسئوليت و نتيجه اعمال انجام شده 21 Pag اگر موفق شده ام پس توانسته ام كار را آنگونهكه بايد انجام دهم. Powerpoint Templates • اعتماد به نفس: • «حالتي از يقين است و عبارت است از اعتماد به توانایی هاي خود در انجام موفقیت آمیز ک ار مورد نظر». • اعتقاد فرد به تواناييهايش در رسيدن به اهداف اعتماد به نفس نیرویی است که انسان برای انجام کلیه فعالیت های خود سود میگیرد .اعتماد به نفس در همه ما وجود دارد ،اما گاهی اوقات درجه اعتماد به نفس 22 Pag Powerpoint Templates اگر این اعتماد غیر واقعی و بیش از توانایی های واقعی شخص باشد اعتماد ب ه نفس کاذب است و به زیان عملکرد تمام می ش ود .اعتماد ب ه نفس یکی از عناصر اصلی موفقیت ورزشی و عاملی اس ت که ورزش کاران برجس ته را از سایرین متمایز می سازد .اعتماد به نفس ویژگی ثابت و تغییر ناپذیری نیس ت و می توان آن را افزایش داد .چ ون پایان رساندن کار و دس تیابی ب ه م وفقیت اعتماد به نفس را افزایش می دهد .بنابراین بهتر است هدف ها را ط انتخاب کنیم که با تالش بتوانیم به آن دست یابیم. 23 Pag وری Powerpoint Templates ورزشکاری می تواند به هدف خود برسد که به این امر که وی می تواند به هدف برس د اعتق اد داش ته باش د، حتی اگر فرد توانایی رسیدن به ه دف را داش ته باش د اما اعتقاد ب ه رس یدن ب ه ه دف را نداش ته باش د نمی تواند به هدف برسد .هنگامی که ورزش کاراری اعتم اد به نفس مناسبی داشته باشد می تواند حتی وق تی ک ه کارها بصورت دلخواه پیش نرود روحی ه خ ود را حف ظ 24 Pag کند و کماکان برای پیروزی خود اشتیاق و تالش خود را عوامل موثر بر اعتماد به نفس: الف) عملکرد موفقيت آميز فرد در گذشته ب) آمادگي جسماني و ذهني ج) تشويق مربي و هم تیمي ها د) خود کالمي مثبت ه ) مقايسه با ورزشکاران موفق ديگر :وظايف مربي براي توسعه اعتماد به نفس -1تالش براي افزايش دانش فني و سطح كيفي اجراي ماهرانه در ورزشكار -2ارزيابي و بازخورد مناسب از شرايط فني و قابليت هاي واقعي ورزشكار -3تالش جهت تدوين و بكارگيري بهترين برنامه هاي توسعه، حفظ و ارتقا آمادگي جسماني ورزشكار -4آگاه ساختن ورزشكار نسبت به موقعيت هاي مناسبي كه ورزشكار بتواند شگردهايش را به اجرا بگذارد -5هدف گذاري واقعي و مطابق با ميزان توانائيهاي فني و جسماني واقعي در ورزشكار - 6استفاده از الگوهاي روان شناختي مناسب جهت حفظ انگيزش -3ايجاد انگيزش و حفظ آن تا رسيدن به هدف اصطالح انگیزش در اصل از ریشه التین moveو به معنای حرکت کردن مش تق ش ده اس ت .فرهن گ و بستر انگیزش را مرتبط ب ا لغت "انگ یزه" می دانن د. انگیزه از لغت motivumبه معنای " سبب ح رکت شدن" مشتق شده است. تعريف انگيزش :نيرو ،ظرفيت و يا عاملي استكه سبب تولي د رفت اري خ اص گ ردد و وق وع آن انگيزش داراي دو منبع مي باشد : - 1دروني :انگیزش درونی از درون خود فرد سرچشمه می گیرد. انگیزش درونی در ورزش شامل تهییج ،تفریح ،عالقه به عمل ،فرصتی برای اثبات توانایی خود ،شهرت ،بهبود مهارت و لذت بردن از ورزش است. -2بيروني :در جریان تقویتهای منفی و مثب تی که فرد از طرف منابع بیرونی دریافت می کند شکل می گ یرد .تق ویت کنن ده ها، محرکاتی است که وجود یا ع دم وج ود آنها امک ان وق وع رفت ار را افزایش یا کاهش می دهد. اگر اهمیت جایزه خارجی که ب ه ورزش کار داده می ش ود در چش م ورزشکار مهم تر از خ ود شرکت در ورزش باش د می توان د انگ یزه درونی را کاهش دهد در واقع انگیزش بیرونی در حول سه مفهوم اصلی پاداش ها و مشوق ها مانند دریافت پول و جایزه ،ارتق ا مق ام، کسب مدال وتنبیه کنن ده ها مانن د تمرین اض افی، محروم سازی و ..قرار دارد و برخالف انگیزش درونی که دوام دارد ،اثر انگ یزش ب یرونی موق تی اس ت .عمومًا تمایل به ورزش ناشی از انگیزه درونی است که با انگیزه بیرونی تقویت می شود. به چه چیز باید پاداش دهید؟ چه هنگام پاداش بدهید؟ استفاده از پاداش ها به چه چیز باید پاداش دهید؟ ‏ به عملکرد پاداش دهید نه نتیجه آن .هنگ امی که یک پسر بچ ه در بازی فوتبال شوت خوبی به دروازه تیم مقاب ل می زن د که دروازه بان ب ه زحمت آن را کنترل میکند عملکرد او خوب بوده است (زدن شوت خ وب) اما نتیجه آن چندان مطلوب نبوده (کنترل توپ به وسیله دروازه بان) . ‏ هنگامی که بازیکن دیگر ضربه ضعیف را روانه دروازه مقاب ل می کن د ،اما پای دروازه بان لیز می خورد و نمی تواند ت وپ را بگ یرد عملکرد ض عیف (ضربه ضعیف) اما نتیجه آن خوب است (گل شدن)  تقویت خوش شانسی بازیکن دوم پاداش ن دادن ب ه حرکت بازیکن اول، ممکن اس ت سبب ش ود بازیکن روش ضربه زدن را ع وض کن د و در جستجوی نتایج بهتر به ضربه های شانسی روی آورد. ‏ اگرچه مربیان ممکن است بدانند که باید عملکرد را تقویت کنند نه نتیج ه را ،اما در گرمای مسابقه این اصل فراموش میشود .در واقع ب ه فکر کردن درباره برد و باخت مسابقه ایم نه اینکه ورزشکار چگونه بازی می کند. چه هنگام پاداش بدهید؟ هنگامی که نوجوان در ابتدای یادگیری هست ،بالفاص له پس از وق وع رفتار صحیح به آنان پاداش دهید .هنگامیکه یک مهارت فراگرفته شد و پس از اینکه ورزشکار به سن بلوغ رسید ،دادن پاداش بالفاص له پس از رفتار صحیح اهمیت کمتری دارد. آنچه كه يك مربي انجام مي دهد تا ايجاد/ حفظ انگيزه نمايد .1ارائه تمرينات متنوع و هدفمند در آموزش .2تعيين اهداف متناسب با رشد و شكوفايي فني و جسماني و تاكتيكي براي ورزشكار .3ارائه بازخوردهاي مناسب .4كنترل نوع ،ميزان و سبك ارائه‌ي پاداشها و مشوق ها .5تقويت و تاكيد بر جبنه هاي افزايش دهنده اعتماد به نفس در ورزشكار 35 Pag پرخاشگری چیست ؟ • پرخاشگری نه رقابت است و ن ه خش م.رقابت یک نگرش و خشم ی ک هیج ان اس ت.در ح الی که رقالت و خشم ممکن است ب ه پرخاش گری کمک کند پرخاشگری خود یک رفتار است. • پرخاشگری انجام فعاالنه عملی ناخوشایند علیه دیگری • Pag 36رفت ار پرخاش گرانه ممکن اس ت ب ه ص ورت نقش ورزش در پرخاشگری ‏ تئوری غریزه : ‏ ورزش ب ه ک اهش پرخاش گری در جامع ه کم ک می کن د .زیرا روش معق ول و ق انونی ب رای اب راز غرای ز پرخاشگری است. ‏ تئوری یادگیری اجتماعی : ‏ اگر در ورزش های پرخاشگرانه زیاده روی کنیم ،خط ر یادگیری رفتارهای پرخاشگرانه جدید وجود دارد. 37 Pag كنترل سطح انگيختگي و كاهش اضطراب برانگیخته شدن برای نمایش خ وب فع الیت و لذت ب ردن از ش رکت در ورزش ،ض روری اس ت .ب رخی از مربی ان ب ه غل ط ب ر این باورن د ک ه ه ر ق در بتوانن د ورزش کاران را بیشتر برانگیزانند بهتر می توانند مه ارت را اجرا کنند .در حالیکه تحریک بیش از حد خود م وجب شکس ت در ب ه نم ایش گذاش تن Powerpointک ه ی ک س طح ‏Templatesانطور مهارت می ش ود .هم 38 Page زم انی ک ه ورزش کاران ب ه ان دازه ک افی برانگیخت ه نیستند یا هنگامی که آنها بیش از ح د برانگیخت ه می شوند ،آنها نمی توانند به همان خوبی که انتظ ار می رود ،به اجرای مهارت بپردازند .اگ ر ورزش کاران در هم ان ح د الزم برانگیخت ه ش وند ،کیفیت نم ایش مهارت به بهترین وجه سیر می شود. ب رای مهارته ای ورزش ی مختل ف ،س طح مطل وب انگیزش یکسان نیست .مهارت های ورزش ی خیلی ماهران ه ،از قبی ل ت یر ان دازی ،گل ف و بولین گ ک ه ‏Powerpoint 39 Page اس ت ب ا س طوح ‏Templatesرکت نیازمن د کن ترل ع الی ح عوامل اثرگذار بر ميزان نياز به بر انگيختگي -1پيچيدگي مهارت -2سطح مهارت اجرا کننده -3تفاوت های فردی 40 Page ‏Powerpoint Templates تکنیک های مؤثر در كنترل سطح انگيختگي و كاهش اضطراب ‏آشنا نمودن ورزشكار با وظايف (در تمرين و قبل از مسابقه) ‏آموزش مهارتهاي ذهني ،افزايش ميزان توجه و تمركز ‏تقويت اعتماد به نفس واقعي صبر معقول در بروز اشتباهات و بررسي علل آنها ‏توجه به آسيب ديدگي ها و شرايط بدني ورزشكار ‏جلوگيري از بزرگ و يا كوچك شمردن غير متعارف رقيب ‏تاكيد بر نقاط قوت و طرحهاي از قبل تمرين شده براي كسب امتياز ‏شبیه سازی مسیابقات در تمرین ‏ “ باش آرام ” دستور استفاده از کردن اجتناب ‏Powerpoint Templates 41 Page -5افزایش توجه و تمرکز منظور از تمرکز توانایی معطوف ساختن توجه به امور مربوط به وظیفه و در صورت لزوم حفظ و تغییر آن متاسب با شرایط اس ت .تمرکز یکی از اص لی ترین عوام ل روانی در عملکرد ورزشی برتر شناخته ش ده اس ت .ورزش کاران ب زرگ در حالی ک ه در ک ار خ ود مستغرق می شوند بر محیط و اوضاع بازی نیز آگاهی دارند. گاه هنگام مسابقه مهم ورزشکار به جای آنکه به کاری که در دست اس ت دارد تمرکز کن د فکرشان به جاهای مختلف سیر میکند ،به مسابقه گذشته فکر می کند افسوس می خورد ک ه ای کاش آن را برده بود ،به مسابقه آینده می اندیش د ،ب ه مسائل زن دگی فکر می کن د ،ب ه تماشاگرها و ...و از توجه به کار اصلی باز می ماند. مختل کننده های تمرکز ورزشکار می توانند مفوارد زیر باشد : اضطراب و افکار منفی ورزشکار ،خستگی ،رقیب ورزشی وی حین رقابت و صحبت های نابجای مربی حین ورزش یا مسابقه 42 Pag -6تنش زدايي و آرامش بخشي با استفاده ار مهارت های ذهنی مر بيان و ورزشكاران مي توان د و مي بايس ت در ص ورت لزوم با بكار گيري مهارتهاي ذهني از جمله : تمرینات آرام سازي بدن(آرامش دهي ) ‏تصوير سازي ذهني ‏تمرين ذهني -مرور ذهني ‏گفتگوي مثبت با خود فشار ناشي از رقابت هاي سخت وسنگين را كاهش داده يا كنترل نمايند. 43 Pag ‏Free Powerpoint Templates تمرين و مرور ذهني : ورزشکار می تواند روزهای قبل از مسا بقه ،شب قبل از مسابقه و حتی در زمان قبل از مسابقه چندین بار آنچه را که طی مسابقه انجام خواهد دارد را و مرور ذهني کن((د تا تمرکز درونی وی تقویت گردد .این امر کمک می کند تا ورزشکار بهترین نتیج((ه را کسب کند. تمرين و مرور ذهني داراي كاربرد: بررسي راههاي ممكن براي انجام يك كار ‏بررسي احتمال وقوع اشتباهات و تغيير شرايط محيط اجرا ‏دور شدن از تنش هاي موجود در محيط ‏امكان تمركز بيشتر بر وظايف با رعايت جزئيات اجرا تصوير سازي: تصوير سازي ذهني ،فرايندي كاملتر از تجسم (تصور) ساده مي باشد .زيرا با بكارگيري چند حس در ايجاد شرايط به اندازه‌ايي حواس را تحريك و درگ ير مي نمايد كه سبب توليد تركيب كاملي از اجرا در ذهن مي شود.  با تصویر سازی می توانیم تجربه های مثبت و موفق گذشته را در ذهن بازسازی کنیم یا رویدادهایی را که دوس((ت داریم در آین((ده اتفاق افتد را تصور کنیم .این ک((ار ما را از لحاظ ذه((نی ب((رای مسابقه آماده می کند البته منظور از تصویرسازی خیال پ((((ردازی هایی که ناخواسته به سراغمان می آید نیست. ‏ در تصویر سازی تنها نباید به حس دیداری اکتفا نمود بلکه باید تا حد ممکن از حواس بیشتری استفاده کرد تا تصویر روشن ،واضح و ملموس تر باشد مانند شنیدن صداها ،ب((((وی چمن یا کلر آب استخر یا حس کردن توپ با دست و ... 46 Pag گفتگوي مثبت با خود ( :خودگفتاري – صحبت با خود) «من خود را دوست دارم» «من موجودی فعال و مهربان و کاردان هستم» «من صميمی ترين دوست برای خود هستم» «من همینم که هستم و خيلی هم راحتم» ارتباط و گفتگو با بازیکنان یکی از مهارت های مهم مربیگری ،توانایی گفتگو با بازیکنان است .انجام مؤثر نقش های رهبر ،معلم ،انگیزه دهنده و سازمان دهن ده با ارتباط خ وب امکان پذیر است. مربیانی که ارتباط دهنده های مؤثری هستند ،توجه بازیکنان را جلب کرده و حفظ می کنند ،پیام های ساده و واضح ارسال می نماین د ،و باالخره مطمئن می شوند که بازیکنان پیام های آنان را به خوبی درک کرده اند .همچ نین این قبیل مربیان در گوش کردن نیز مهارت های خوبی دارند.  این امر مهارتی (ارتباط )است که با دو جنب((ه مهم درگ((یر اس((ت :ص((حبت کردن و گوش دادن يكي از عوامل موفقيت مربي قابليت ارتباط موثر است .او بايد قادر ب(((ه ايجاد ارتباط درست با والدين ،عوامل اجرائي ،بازيكنان ،مطبوعات باشد. پايه ايجاد انگيزه ،رابطه متقابل مربي وبازيكن است .آنان بايد يكديگر را بخوبي بشناسند غیرکالمی کالمی غیرکالمی ارتباط حركت اجزاء بدن مثل اشارت صورت ،حركت دستها ،سر وتمام بدن ويژگيهاي بدن ،جذابيت هاي بدني ،قد وغيره ،براي مثال شرايط آمادگي جسماني مربي نشان دهنده وتداعي كننده اهميت به آمادگي بدني است . گرفتن دست ورزشکار ،بغل كردن ودر آغوش فشردن او همگي نوعي ارتباط هستند كه موجب تقويت مثبت ورزشكار مي شود ويژگيهاي صدا مانند آهنگ وكيفيت صدا استقرار وطرز ايستادن مربي وفاصله او تخمين زده مي شود كه %70ارتباطات غيركالمي است سه بعد اصلی ارتباط عبارت است از: ارسال پیام دريافت پيام محتوا ـ تاثير محتوا جوهر پيام است وتاثير چگونگي احساس شما از نوع پيام ، چگونه ارتباط بين مربي و بازيكن بي تاثير است ؟ ‏ بدليل فقدان مهارتهاي ايجاد ارتباط كالمي يا غيركالمي ممكن است مقصود خود را در انتقال پيام نرسانيد. ‏ بدليل عدم توجه بازيكن ‏ بازيكن محتواي پيام را سوء تعبير مي كند ويا بدرستي نمي فهمد ‏ محتواي پيام را مي فهمد ‌،اما آن را سوء تفسير مي كند. ف م ش و ق با ید ف م ش و ق با ید

39,000 تومان