• پاورپوینت • بخش اول ده ویژگی معلمان امروز از نگاه یونسکو • بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی • ویژه دبیران خلاق • بخش سوم • پاورپوینت مهارت کلاسداری • پاورپوینت مهارت مدیریت کلاسهای شلوغ سی 30 راهکارکاربردی • روش های ایجاد انگیزه تحصیلی • هشت منبع بی انگیزگی • چهاره راهکار کاربردی ایجاد انگیزه • آموزش تصویری را جدی بگیریم • نسخه قابل ویرایش • همراه با تصاویر مرتبط • تعداد صفحات:60

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
چگونه دوگلاس ایچا د انگیزه کنیم مها رت .كلاس ۵ رگ دا كلاس شلوة چه کنیم ۱ مس © ایجاد انگیزه و مهارت ‎Sab ow wee ©‏ ‎pe, _S»‏ اول 2 دبستان

صفحه 2:
بخش اول ده را من روز از تا وتو بخشی دوم کفته ها ونکنه های آموزشی ‎aA ae‏ پاوربوینت ‎Giles‏ ت کلاسداری مدیریت کلاسهای شلوغ سی ۴۰ راهکار روش های ایجاد انگیزه تحصیلی هشت منبع بیانکیز کی چهاره راهکار کاربردی ايجاد اتكيزه آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:۶۰

صفحه 3:

صفحه 4:
ده ویژگی معلمان آمروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش تعداد اسلا یدها۱۵:

صفحه 5:
3 2 35 x 4 مصمممصمهممصممممممهم

صفحه 6:
an an ‏لا لا لا لا لا لا لا با لا با لیا لا نا لا لا‎ [الادرس اول : (- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : ما هم نمی دانیم اما باهم می آموزیم.

صفحه 7:
درس دوم : ۲- معلمان اعروزی می دانند: در وشله نخست معلم دانش آموزان هستند. نه معلم کتب درسی لا با ها با با نا با تا با با با نا با با نا مم مم م م م مر 6 6 0 5 5 8 8 15 م مس ها مس سس سر

صفحه 8:
درس سوم : ۳- معلمان فقط عرضه کنندگان دانش نیستند. بلکه تسهیل گر روند یادگیری اند. انا ليا ليا با نا با نا با با با با با با با ©

صفحه 9:
| درس چشارم: ع-معلمان موفق امروزی می ‎aula‏ 2 1 اثر گذاری بردانش آموزان بی انگیرهد آا نیز از امداف مهم آنهاست. ; 2 3 3

صفحه 10:
]درس پنجم : 0- معلمان موفق امروزی می دانند: زنگ تفریج و بازی حق مسلم کودکان است .

صفحه 11:
| درس ن 7- معلمان موفق اسروزی می دانند برداشتن ديوارهاى ميان كلاس درس و جامعه از اهداف آنهاست.

صفحه 12:
2۰۵۵۵6۵۵ = - - ‎a‏ 0 5 5 8 5 ۵ 5 5 لیا لي لیا لیا لما لیا لب لیا لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا 3 a4 1 32 44 [| درس هقتم: ۷- معلمان موفق امروزی

صفحه 13:
درس هشتم : ۸- معلمان موفقق امروزی می دانند باید قرحت های مناسب برای احساس انیت در دانش آموزان فراهم نمایند. مم‌ممممممم مممم م مر 6 8 5 5 8 5 5 5 5 5 5 8 15

صفحه 14:
]درس نهم : ‎-٩‏ معلمان موفق امروزی می دانند سهم هر دانش آموز از ياد كيرى اهميت دارد. دليل موفقيت نظام آموزشى فنلاند 3 3 2 3 3 3 3 2 3 3 3 3 2 2 3

صفحه 15:
]درس دهم : ۰- معلمان موفق امروزی می دانند آنضا عل وه برنیازهای علمی نیازهای معنوی واخلاقی را باید مد نظر قرارمی دهند.

صفحه 16:
زبان و ادبیات فارسی ۲ | نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم 6 همکار افتخاری (؟ مجله شوق تغییر بیش از ده سال: لا با ها با با نا با با با با با نا تا با نا

صفحه 17:
سكرب :ام م رز سیر 3 3 2 3 2 دك 3 2 3 دك 3 2 2 2 3

صفحه 18:
.12۷9 اشر وع 4 دوم "چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من در با: کار و حرفه مهم معلمی است گفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 19:
5 2 سخن يك معلم | و وقتی که در کارم فکر می کنم به یک ‎He‏ ‏پیامد وحشت انکیز می رسم و آن اين < 3 كه من عامل تصميم كيرى قاطع در 2 کلاس هستم به عنوان یک معلم 3 دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی 3 كودكان را تبره وتار يا روشن و لذت 2 بخش گردانم من می توانم ابزاری < برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای 2 الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا فوخی بکنم » آزاربرسانم یا التيام بخشم در همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است که تصمیم بكيرم بحرانى را افزايش يا کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نيما يوشيج

صفحه 20:
میم م ممممم ممم ممم مر یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد» او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف مى شود. " هنرى آدامز 8 15 ‎BEEBE 1‏ لا لا لا لا لا لا لا با لا با لیا لا نا لا لا

صفحه 21:
» در سریال معلم دهکده نامزد معلم . ازش مى برسد شما كه قاضى بوديد چرارها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی ۰ که پیش من می آندند دقیق می چدم می دیدم که آنها کسانی هستند که ا .يا آموزش ندیده اند ا آموزش درستی ندیده اند لا با ها با با نا با تا با با با نا با با نا

صفحه 22:
€ « 2 « a a « ۴ 3 2 ‏تس‎ ‎« ‎a ‎« ‏ی‎

صفحه 23:

صفحه 24:
ممم مم ممم مم م ممم آن كه از سوال کردن می ترسد. از یادگیری شرمنده خواهد

صفحه 25:
. 3 3 5 3 1 5 اننا اليا نا انا انا انا انا نا انا انا اننا اننا آنا انا ليا

صفحه 26:
آموزش یعنی کشف روزاگزون بی خبری خودمان € « a « a ‏ی‎ ‎« ‎۴ ‎3 ‎2 ‎« ‎۴ ‎« ‏ی‎

صفحه 27:
]برونر كويد : آموزد به شرط دخالت زمان

صفحه 28:
&. poe fayihg. mejigae لايخش سوم

صفحه 29:
‎gti aa‏ جمن اثر حیم ‎ ‏روش های ایجاد انگیزه تحصضیلی ‎ ‎

صفحه 30:
مقدمه بسیاری از دانش آموزان حتی با توانمندی های هوشی و استعداد متوسط و بالا و از تمام طبقات اجتماعی و اقتصادی بنا به دلایل مختلف انگیزة لازم برای ادامة تحصیل ندارند. از طرفی مشکلات تحصیلی نه تنها با افزايش آمار مشکلات اضطرابی افسرد گی احساس حقارت و درماندگی آموخته شده بلکه با آمار آسیب های روانی - اجتماعی مانند فرار از مدرسه اعتیاده خود کشی و ... دد ارتباط است. در حالیکه اگر در شرایط مطلوب مهارتها و فنون خاص تحصیلی و از جمله مهارت ابجاد انگیزةُ تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود می توان از بروز چین مشکلاتی جلوگیری بعمل آورد. ذا بر معلمان و مشاوران ضروری است که با پدیدة عدم انگیزه تحصیلی و نحوة صحیح برخورد با آن آشنا شوند.

صفحه 31:
ماهیت و تعریف انگیزة تحصیلی تحصیلی؛ باورهای آموخته شدة فرد دربارة ارزشمندی فردی, توانایی ها و قابلیت های خود (خودپنداره های تحصیلی)؛ اهداف و انتظارات فرد برای کسب موفقیت يا شکست و احساسات مثبت و منفی (کنجکاوی و اضطراب) ناشی از فرایند خود ارزشیابی است. * با شروع هر سال تحصیلی انگیز؛ تحصیلی دانش آموزان دستخوش تغیبر می گردد و تمام عوامل مدرسه و خانواده ] همراه با دانش آموزان باید تلاش کنند تا آسیبی به انگیزة تحصیلی دانش آموزان وارد نشود. نقش مشاور در این زمینه از اهمیت بالایی يرخوردار اسع

صفحه 32:
انواع اتكيزة تحصيلى الف: طبقه بندى اتكيزة تحصيلى از نظر اهداف: ‎-١‏ اتكيزة تحصيلى بيرونى: بعضى از دائش آموزان براى رسيدن به باداش هاى بيرونى مثل ات خوب برانكيخته مى شوند. استفادة نابجا و تأكيد بر زيادى داشته بأشد. ‎ ‏ه ممکن است پیامدهای منفی ‏+ عوامل انگیزة تحصیلی بیرونی: ‎IE +‏ مرو - تأييد بزركسالان ‏- ترس از انزوا و تنهايى يا ترس 7 - توجه دلسوزانه يا حمايت عاطفى ‏- ترس از محرومیت يا اخراج از مدرسه ‏- کسب موقعیت شغلی خوب محر ‎ ‏- احترام و توجه - اقتصاد ژتونی - احترام اجتماعی یا خانواد گی ‎ ‎

صفحه 33:
۲- انگیزة تحصیلی درونی: 1 ‎els oa‏ آموز دربارة خود نقش اساسی در یاد گیری و انگیز: مثل "من در ریاضیات قوی نیستم* * عوامل اتكيزة تحصيلى دروتى: - خود پندارة مثبت - کنجکاوی و علاقه - خود گردانی و خود مختاری - ترجیح فعالیت های چالش انگیز - ارزشمندی فردی (شایستگی تحصیلی) < شناسایی و انتخاب ب: طبقه بندی انگیزه ها از نظر کیفیت: ۱- انگیزه های تحصیلی خوشایند: مثل قبول شدن در دانشگاه احساس رضایتمندی درونی ۰ کسب موقعیت اجتماعی و ۲- انگیزه های تحصیلی ناخوشایند: مثل فرار از تنبیه شدن» ترس از طرد شدن توسط خانواده و جامعه و ..

صفحه 34:
ج: طبقه بندی انگیزة تحصیلی از نظر مدت: ۱- انگیزة تحصیلی کوتاه مدت: مدت این انگیزه ها کوتاه و فقط برای مدت کوتاهی دوام داشته و پس از دستیابی به آن و یا با تغیبر شرایط از بین می روند. مثل دریافت پاداش وعده داده شده توسط والدین؛ دوچرخه سواری و ... ۲- انگیزه های تحصیلی بلند مدت: بلند مدت بوده و ممکن است سالیان سال دوام داشته باشد. مثل ارضای حس کنجکاوی دستیابی به تخصص با شغل مورد نظر و ...

صفحه 35:
فرایند بی انگی ز کی تحصیلی ۱- مرحلة اخطار مرحلة اخطار زمانی است که فرد بطور نا گهانی از تلاش و سعی خود برای موفقیت تحصیلی دست برمى دارد و تکالیفش را در حد رذ تلیف انجام می دهد و خلافیت دائش آموز گاهش بيدا كرده و خواب آلودگی و بی حوصلگی می کند. ۲- مرحلة بی انگی زکی نسبی (بی میلی تحصیلی) در این مرحله دانش آموز تکالیفش را ناقصر انجام می دهد و ارتباطش با معلمان و کادر آموزشی ضعیف؛ حضورش در مدرسه نامنظمء نمراتش در حد متو بينء و فرد بین علاقه و عدم علاقه به تحصیل در نوسان است. ۳- مرحلهةٌ بی انگیزگی کامل (انزجار تحصیلی) کوتاهی در انجام تکالیف. انباشتگی وظایف تحصیلی, با ز خواست های والدین و معلمان؛ درگیری درونی دانش آموز با خود؛ درگیری با دانش آموزان دیگر همراه نبردن كتاب در كاير اجا ی ی ی ی ی ی مرحله است:

صفحه 36:
اثرات بی انگیزگی تحصیلی + اثرات جسمانی بی انگیزگی تحصیلی اگر بی انگیزگی تحصیلی بصورت طولانی ادامه یابد. بخاطر عدم علاقة تحصيلى از يكك طرف و فشار اطرافبان از طرف دیگر باعث استرس و اضطراب فراوان و واکنش های جسمی شده و اندامها و دستگاه های ضعیف بدن دچار بیماریهای روان تنی می شوند (هم ريش روانی و هم ‎dy‏ جسمانی دارند). مثل زخم معده فشار خون بالاه ضعیف شدن سیستم ایمنیء دردهای مختلف بویژه کمر درد و غیره. * اثرات روانی بی انگی زگی تحصیلی احساس پوچی و بی هدفی» برخی اختلالات روانی مثل افسردگی؛ اضطراب و ... عوارض اجتماعی بی انگیزگی تحصیلی دانش آموزانی که از نظر تحصیلی در شرایط مطلوبی نیستند و از مهارت ها ای ضعیفی برخوردار هستند به رفتارهای نا کا رآمد و مخرب زیر اقدام می - فرار از مدرسه - اعتیاد - نابهنجاریهای رفتاری: رفتارهای ضد اجتماعی همچون درگیری با معلم یا دانش آموزان دیگر تخریب اموال مدرسه حمل وسایل ممنوعه در مدرسه و ... زندگی و مقابله

صفحه 37:
فعالیت: با مشورت همکاران فهرستی از شایع ترین مشکلات جسمانی؛ روانی و اجتماعی ناشی از بی انگیزگی تحصیلی دانش آموزان مدرسة خود تهیه نمائید.

صفحه 38:
منابع بی انکیز کی تحصیلی ۱- باورها و عقاید بی انگیزگی روانزاد که در آن هیچ عامل بیرونی باعث ایجاد استرس و فشار نمی گرده بلکه باورهای خود فرد او را بیانگیزه می سازند. مل باور مربوط به کمالگرایی ۲- عدم حمایت توسط عوامل مدرسه توجه دلسوزانه؛ پذدیرش بی قید و شرط حمایت از سوی معلم و هم کلاسی ها و عوامل مدرسه تحصیلی دانش آموز تأثیر فراوان دارد. ‎sce‏ حقارق در بعضی دانش آموزان احساس می کنند که هميشه نسبت به دانش آموزان دیگر از توانمندی کمتری برخوردارند. لذا عقیده دارند که تلاش 7 4- شرايط حاکم بر جو خانواده در گیری والدین؛ طلاق کمبود امکانات زندگی و ... آموزان می شود. ی اجه شاد

صفحه 39:
۵- تعارض ها تعارض ز نی به وجود می آید که فرد باید از میان دو موقعیت با بار یکسان یکی را انتخاب نماید. مثلاً دانش آموز از بین بازی و مطالعه یکی را انتخاب نماید. در دراز مدت تعارضات ممکن است مانع باد گیری و تحصیل شوند. "- عدم تأیید و دریافت پاداش ۷- فشارها مشکلات و فشارهای زندگی روزمره مد رکک گرایی به جای یاد گیری و درک آموخته ها باعث می شود که دانش آموز انگیزة کافی برای یاد گیری و تحصیل نداشته باشد. ۸- حوادث و بیماریها حوادث غير مترقبه يا بیماریهای طولانی مدت و عدم حضور ناشی از آن در مدرسه در صورت نبود حمایت های لام از طرف مدرسه برای جبران؛ ممکن است باعث سرد رگمی؛ اضطراب و مشکل در فرایند یاددهی - یادگیری شود.

صفحه 40:
راهبردهای افزايش انگیزة تحصیلی * نظام ارتباطی داشتن روابط حسنه توا ‎Oy ies ae ls eG‏ ن مدرسه؛ فراهم ساختن تجارب ياد كيرى و آموزشی میت بصورت دلسوزانه با ملظ واعترا آمیز از جانب والدین؛ معلمان و ساير افراد مؤثر در زندكى دانش آموزان جهت تقویت احساس کفایت؛ رضایت و کنترل بر شرایط بیرونی و درونی در آنان توصیه می گردد. * مهارت های مقابله ای بیرونی ۱- حمایت اجتماعی حمایت های معلم؛ عوامل مدرسه؛ والدین می شود. ۲- متناسب نمودن تکالیف با یازهاء علاثق اهداف شخصی دانش آموز معلمان می توانند با خلاقیت خود و با طرح پرسش های بازه بارش فکری و ... ارتباط منطقی و هدفدار بين دروس و نیازهای آموزشی دانش آموزان ایجاد نمایند و اطرافیان باعث تقویت اراده و موفقیت تحصیلی دانش آموزان

صفحه 41:
۳- آگاه سازی دانش آموزان با فرایندهای تفکر خویش باید به دانش آموزان کمک شود تا به نقش مخرب افکار منفی خود در تحصیلی پی برده و از طريق جاب اریز افکال تفر باورهای خاط و کنر افکاز نی احساس رضایت نمایند. 6 انجام صحیح هدایت تحصیلی ‎Byes Sta‏ محصيلن 0- کمک به دانش آموزان در انتخاب اهداف درست تحصیلی کمک به دانش آموز تا اهداف خود را واقع بينانه و دور از تخیلات تعیین کند و دچار شکست و ناکامی نشود: - آموزش مهارتهای تحصیلی روس های صحیح مطالعه. روش های برنامه ریزی؛ مدیریت زمان و ۷- آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و سایر کار کنان مدرسه روشهای برقراری ارتباط با دانش آموزان و آشنایی با موانع ارتباطی در مدرسه و ...

صفحه 42:
* مهارت های مقابله ای درونی ۱- تعیین هدف ۲- مرتبط کردن هدف با علایق فرد ۳- قبول خطر تحصیلی برنامه ریزی تحصیلی هر دانش آموز بهترین برنامه ریز برای تحصیل خود است. د رکمکک به دانش آموز برای برنامه ریزی خود موارد زیر را مد نظر قرار دهید: - توانمندی ذهنی دانش آموز - شرایط محیط مطالعه - بايهُ تحصیلی - میزان دشواری دروس - زمان ياد كيرى - محيط روانى يادكيرى و حمايت هاى والدين 0— مشاورة تحصيلى 1- خود تنظيمى تحصيلى: روشهاى تشويقى و تنبيهى معطوف به خود توسط دانش آموز ۷- اعتقادات مذهبی

صفحه 43:
مجموعه فعالیت های نادرست در زمينةٌ بی انگی زگی تحصیلی از دانش آموزان به جای اینکه تلاش کنند و از طریق روشهای کارآمد بر موانع تحصیلی بحي دادس آمو خود غلبه نمابند دست به اقدامات ناکار آمدی همجون موارد زير دست مى زنند. ۱- دست کشیدن از فعالیت های تحصیلی در مدرسه ۲- غیبت های مکرر ۳- فرار از خانه ۶- ت رک تحصیل و انجام رفتارهای تکانشی

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:
pee ee ki ‏مستوليت هارا‎

صفحه 47:
عقب بايستيد و به - 3 دیگران فرصت بدهید هنگامي که دانش ‎a oral‏ سوالي پاسخ مي دهد وبا هر مطلب ديگري را بیان مي کند ‎mre‏ | طوري كه كفتكو دو نفره شودء زيرا در ‎ae ria‏ ان دیکر صداي کنار گذاشته شده اند واین بي نظمي به . همراه دارد

صفحه 48:
۱ pert r es ‏آرام.‎ حتي يك بجه ي بي ادب مستحق احترام است فریاد زدن , با حركت انكشت تهديد كردن , نكاه هاي تهديد آميز و غيره اجتناب كنيد . اجراي برنامه ي 8 ‏ل‎ Fee) أموز را متوجه ارتباط رفتارش م ا مي كند .در ضمنٍ رفتار شما | ' ‎Fler)‏ تادیب دانش أموزان براي . آن ها الكو است

صفحه 49:

صفحه 50:
er UR ret Ue Unie ar nay ‏قدر که خوبي ها بیش تر در نظر گرفته شود انگیزه ي بیش‎ 1 ter hart eat toa از تجربه هاي همکارانتان استفاده کنید : خواه به - 7 ‎ete ete eee nee oad‏ 8 - rr reer eee eer ree Eat oe ‏اشاره ۰ کنترل از نزدیک و کنترل همراه با بر خورد‎

صفحه 51:
تفاوت هاي فردي و ويزكي - 9 پا نظر بگیرید دبه عنوان مثال اگر دانش آموزي از نظر درس شما از ‎iey‏ 0 00000 0 A peremorn Buca 0 ‏ا‎ ‎loan ‏نطمي شود چنین‎ ‏تمرينات خاض آن‎ ered ha ‏ها را سر كرم كنيد‎ .

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:
۷ 3 ۱۲ ۱0 ei res 011 ‏ا‎ و در صورت امكان برخي رفتار هاي نا- 15 ‎Pinney‏

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:

صفحه 59:

صفحه 60:
ص8۰ ا ع اع ع عع ع د ع ع كس ع ع سر

ایجاد انگیزه و مهارت کالس داری متوسطه دوم متوسطه اول دبستان پاورپوینت بخش اول ده ویژگی معلمان امروز از نگاه یونسکو بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی ویژه دبیران خالق بخش سوم پاورپوینت مهارت کالسداری مدیریت کالسهای شلوغ سی 30راهکار روش های ایجاد انگیزه تحصیلی هشت منبع بی انگیزگی چهاره راهکار کاربردی ایجاد انگیزه آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات60: ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری 1 مجله شوق تغییر بیش1 از ده سال 📙 📙 📙 1 2 محمد فایق مجیدی @ fayihg.majidi شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 ،در سریال معلم دهکده نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی ،که پیش من می آمدند دقیق می شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که .یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @ fayihg.majidi شروع ‏بخش سوم بسم اهلل الرحمن الرحیم روش های ایجاد انگیزه تحصیلی مقدمه بسیاری از دانش آموزان حتی با توانمندی های هوشی و استعداد متوسط و باال و از تمام طبقات اجتماعی و اقتصادی بنا به دالیل مختلف انگیزة الزم برای ادامة تحصیل ندارند .از طرفی مشکالت تحصیلی نه تنها با افزایش آمار مشکالت اضطرابی ،افسردگی ،احساس حقارت و درماندگی آموخته شده ،بلکه با آمار آسیب های روانی – اجتماعی مانند فرار از مدرسه ،اعتیاد ،خودکشی و ...در ارتباط است .در حالیکه اگر در شرایط مطلوب ،مهارتها و فنون خاص تحصیلی و از جمله مهارت ایجاد انگیزة تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود می توان از بروز چنین مشکالتی جلوگیری بعمل آورد .لذا بر معلمان و مشاوران ضروری است که با پدیدة عدم انگیزه تحصیلی و نحوة صحیح برخورد با آن آشنا شوند. ماهیت و تعریف انگیزة تحصیلی • انگیزة تحصیلی ،باورهای آموخته شدة فرد دربارة ارزشمندی فردی ،توانایی ها و قابلیت های خود (خودپنداره های تحصیلی) ،اهداف و انتظارات فرد برای کسب موفقیت یا شکست و احساسات مثبت و منفی (کنجکاوی و اضطراب) ناشی از فرایند خود ارزشیابی است. • با شروع هر سال تحصیلی انگیزة تحصیلی دانش آموزان دستخوش تغییر می گردد و تمام عوامل مدرسه و خانواده ] همراه با دانش آموزان باید تالش کنند تا آسیبی به انگیزة تحصیلی دانش آموزان وارد نشود .نقش مشاور در این زمینه از اهمیت باالیی برخوردار است. انواع انگیزة تحصیلی الف :طبقه بندی انگیزة تحصیلی از نظر اهداف: -1انگیزة تحصیلی بیرونی :بعضی از دانش آموزان برای رسیدن به پاداش های بیرونی مثل نمرات خوب برانگیخته می شوند .استفادة نابجا و تأکید بر این شیوه ممکن است پیامدهای منفی زیادی داشته باشد. • عوامل انگیزة تحصیلی بیرونی: تقویت مثبت بیرونی تأیید بزرگساالن ترس از انزوا و تنهایی یا ترس از تنبیه توجه دلسوزانه یا حمایت عاطفی -ترس از محرومیت یا اخراج از مدرسه کسب موقعیت شغلی خوب تحسین احترام و توجه اقتصاد ژتونی -احترام اجتماعی یا خانوادگی -2انگیزة تحصیلی درونی :ارضای نیازهای درونی و اطالعات و باورهای آموخته شدة دانش آموز دربارة خود نقش اساسی در یادگیری و انگیزة تحصیلی او دارد . مثل ”من در ریاضیات قوی نیستم“ • عوامل انگیزة تحصیلی درونی: کنجکاوی و عالقه ترجیح فعالیت های چالش انگیز -شناسایی و انتخاب خود پندارة مثبت خودگردانی و خود مختاری ارزشمندی فردی (شایستگی تحصیلی)ب :طبقه بندی انگیزه ها از نظر کیفیت: -1انگیزه های تحصیلی خوشایند :مثل قبول شدن در دانشگاه ،احساس رضایتمندی درونی ،کسب موقعیت اجتماعی و ... -2انگیزه های تحصیلی ناخوشایند :مثل فرار از تنبیه شدن ،ترس از طرد شدن توسط خانواده و جامعه و ... ج :طبقه بندی انگیزة تحصیلی از نظر مدت: -1انگیزة تحصیلی کوتاه مدت :مدت این انگیزه ها کوتاه و فقط برای مدت کوتاهی دوام داشته و پس از دستیابی به آن و یا با تغییر شرایط از بین می روند .مثل دریافت پاداش وعده داده شده توسط والدین ،دوچرخه سواری و ... -2انگیزه های تحصیلی بلند مدت :بلند مدت بوده و ممکن است سالیان سال دوام داشته باشد .مثل ارضای حس کنجکاوی ،دستیابی یه تخصص یا شغل مورد نظر و ... فعالیت :به گروههای سه نفری تقسیم شوید و با مشورت همدیگر فهرستی از انگیزه هایی را که در طی دو ماه گذشته تجربه کرده اید ،تهیه نموده و سپس آنها را براساس شدت و فراوانی ،مثبت یا منفی ،بلند مدت یا کوتاه مدت ،درونی یا بیرونی ،خوشایند یا ناخوشایند طبقه بندی نمایید. فرایند بی انگیزگی تحصیلی -1مرحلة اخطار مرحلة اخطار زمانی است که فرد بطور ناگهانی از تالش و سعی خود برای موفقیت تحصیلی دست برمی دارد و تکالیفش را در حد رفع تکلیف انجام می دهد و خالقیت دانش آموز کاهش پیدا کرده و خواب آلودگی و بی حوصلگی می کند. -2مرحلة بی انگیزگی نسبی (بی میلی تحصیلی) در این مرحله دانش آموز تکالیفش را ناقص انجام می دهد و ارتباطش با معلمان و کادر آموزشی ضعیف ،حضورش در مدرسه نامنظم ،نمراتش در حد متوسط یا پایین ،و فرد بین عالقه و عدم عالقه به تحصیل در نوسان است. -3مرحلة بی انگیزگی کامل (انزجار تحصیلی) کوتاهی در انجام تکالیف ،انباشتگی وظایف تحصیلی ،بازخواست های والدین و معلمان، درگیری درونی دانش آموز با خود ،درگیری با دانش آموزان دیگر ،همراه نبردن کتاب در کالس ،ایجاد مزاحمت و درد سر برای معلم ،غیبت های مکرر و فرار از مدرسه از عالئم این مرحله است. اثرات بی انگیزگی تحصیلی • اثرات جسمانی بی انگیزگی تحصیلی اگر بی انگیزگی تحصیلی بصورت طوالنی ادامه یابد ،بخاطر عدم عالقة تحصیلی از یک طرف و فشار اطرافیان از طرف دیگر ،باعث استرس و اضطراب فراوان و واکنش های جسمی شده و اندامها و دستگاه های ضعیف بدن دچار بیماریهای روان تنی می شوند (هم ریشة روانی و هم ریشة جسمانی دارند) .مثل زخم معده ،فشار خون باال ،ضعیف شدن سیستم ایمنی ،دردهای مختلف بویژه کمر درد و غیره. • اثرات روانی بی انگیزگی تحصیلی احساس پوچی و بی هدفی ،برخی اختالالت روانی مثل افسردگی ،اضطراب و ... • عوارض اجتماعی بی انگیزگی تحصیلی دانش آموزانی که از نظر تحصیلی در شرایط مطلوبی نیستند و از مهارت های زندگی و مقابله ای ضعیفی برخوردار هستند به رفتارهای ناکارآمد و مخرب زیر اقدام می کنند: فرار از مدرسه -اعتیاد نابهنجاریهای رفتاری :رفتارهای ضد اجتماعی همچون درگیری با معلم یا دانشآموزان دیگر ،تخریب اموال مدرسه ،حمل وسایل ممنوعه در مدرسه و ... فعالیت :با مشورت همکاران فهرستی از شایع ترین مشکالت جسمانی ،روانی و اجتماعی ناشی از بی انگیزگی تحصیلی دانش آموزان مدرسة خود تهیه نمائید. منابع بی انگیزگی تحصیلی -1باورها و عقاید بی انگیزگی روانزاد که در آن هیچ عامل بیرونی باعث ایجاد استرس و فشار نمی گردد بلکه باورهای خود فرد او را بی انگیزه می سازند .مثل باور مربوط به کمالگرایی -2عدم حمایت توسط عوامل مدرسه توجه دلسوزانه ،پذیرش بی قید و شرط ،حمایت از سوی معلم و هم کالسی ها و عوامل مدرسه در تقویت انگیزة تحصیلی دانش آموز تأثیر فراوان دارد. -3احساس حقارت بعضی دانش آموزان احساس می کنند که همیشه نسبت به دانش آموزان دیگر از توانمندی کمتری برخوردارند ،لذا عقیده دارند که تالش آنان بی نتیجه است. -4شرایط حاکم بر جو خانواده درگیری والدین ،طالق ،کمبود امکانات زندگی و ...باعث کاهش انگیزة تحصیلی دانش آموزان می شود. -5تعارض ها تعارض زمانی به وجود می آید که فرد باید از میان دو موقعیت با بار یکسان یکی را انتخاب نماید .مثًال دانش آموز از بین بازی و مطالعه یکی را انتخاب نماید .در دراز مدت تعارضات ممکن است مانع یادگیری و تحصیل شوند. -6عدم تأیید و دریافت پاداش -7فشارها مشکالت و فشارهای زندگی روزمره ،مدرک گرایی به جای یادگیری و درک آموخته ها باعث می شود که دانش آموز انگیزة کافی برای یادگیری و تحصیل نداشته باشد. -8حوادث و بیماریها حوادث غیر مترقبه یا بیماریهای طوالنی مدت و عدم حضور ناشی از آن در مدرسه ،در صورت نبود حمایت های الزم از طرف مدرسه برای جبران ،ممکن است باعث سردرگمی ،اضطراب و مشکل در فرایند یاددهی – یادگیری شود. راهبردهای افزایش انگیزة تحصیلی • نظام ارتباطی داشتن روابط حسنه توأم با درک متقابل از طرف معلم و مسئوالن مدرسه ،فراهم ساختن تجارب یادگیری و آموزشی مثبت بصورت دلسوزانه ،با مالحظه و احترام آمیز از جانب والدین ،معلمان و سایر افراد مؤثر در زندگی دانش آموزان جهت تقویت احساس کفایت ،رضایت و کنترل بر شرایط بیرونی و درونی در آنان توصیه می گردد. • مهارت های مقابله ای بیرونی -1حمایت اجتماعی حمایت های معلم ،عوامل مدرسه ،والدین و اطرافیان باعث تقویت اراده و موفقیت تحصیلی دانش آموزان می شود. -2متناسب نمودن تکالیف با نیازها ،عالئق اهداف شخصی دانش آموز معلمان می توانند با خالقیت خود و با طرح پرسش های باز ،بارش فکری و ...ارتباط منطقی و هدفدار بین دروس و نیازهای آموزشی دانش آموزان ایجاد نمایند. -3آگاه سازی دانش آموزان با فرایندهای تفکر خویش باید به دانش آموزان کمک شود تا به نقش مخرب افکار منفی خود در بی انگیزگی تحصیلی پی برده و از طریق جایگزینی افکار ،تغغی باورهای غلط و کنترل افکار منفی احساس رضایت نمایند. -4انجام صحیح هدایت تحصیلی انتخاب درست رشتة تحصیلی -5کمک به دانش آموزان در انتخاب اهداف درست تحصیلی کمک به دانش آموز تا اهداف خود را واقع بینانه و دور از تخیالت تعیین کند و دچار شکست و ناکامی نشود. -6آموزش مهارتهای تحصیلی روس های صحیح مطالعه ،روش های برنامه ریزی ،مدیریت زمان و ... - 7آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و سایر کارکنان مدرسه روشهای برقراری ارتباط با دانش آموزان و آشنایی با موانع ارتباطی در مدرسه و ... فعالیت :دانش آموزان در گروههای 3نفری ،مواردی از مهارتهای مقابله ای بیرونی در زمینه انگیزة تحصیلی تهیه نمایند. • مهارت های مقابله ای درونی -1تعیین هدف -2مرتبط کردن هدف با عالیق فرد -3قبول خطر تحصیلی -4برنامه ریزی تحصیلی هر دانش آموز بهترین برنامه ریز برای تحصیل خود است .درکمک به دانش آموز برای برنامه ریزی خود موارد زیر را مد نظر قرار دهید: شرایط محیط مطالعه توانمندی ذهنی دانش آموز میزان دشواری دروس پایة تحصیلی محیط روانی یادگیری و حمایت های والدین زمان یادگیری -5مشاورة تحصیلی -6خود تنظیمی تحصیلی :روشهای تشویقی و تنبیهی معطوف به خود توسط دانش آموز -7اعتقادات مذهبی فعالیت :دانش آموزان در گروههای 3نفری ،مواردی از مهارتهای مقابله ای درونی معطوف به خود در زمینة ایجاد انگیزة تحصیلی تهیه نمایند مجموعه فعالیت های نادرست در زمینة بی انگیزگی تحصیلی بعضی از دانش آموزان به جای اینکه تالش کنند و از طریق روشهای کارآمد بر موانع تحصیلی خود غلبه نمایند دست به اقدامات ناکارآمدی همچون موارد زیر دست می زنند. -1دست کشیدن از فعالیت های تحصیلی در مدرسه -2غیبت های مکرر -3فرار از خانه -4ترک تحصیل و انجام رفتارهای تکانشی فعالیت :دانش آموزان در گروههای 3نفری ،اقدامات ناسالم در زمینة عدم انگیزة تحصیلی را فهرست نموده و به ارائه راهکار بپردازند عمل كنيد 1 - تنها واكنش نشان ندهيد . مسئوليت ها را واگذار كنيد 2 - دانش آموزان در قبال رفتارشان هر چه بيش تر احساس مسئوليت كنند ،نياز كم تري به اعمال مديريت از سوي معلم خواهند داشت .بر حسب توانايي دانش آموز از مسئوليت هاي ساده شروع كنيد تا دانش آموز حتما از عهده ي عمل به مسئوليت بر آيد تا مشكالت بعدي را به دنبال .نداشته باشد عقب بايستيد و به 3 - ديگران فرصت بدهيد هنگامي كه دانش آموزي به سوالي پاسخ مي دهد ويا هر مطلب ديگري را بيان مي كند به او نزديك نشويد ،به طوري كه گفتگو دو نفره شود ،زيرا در صورتي كه دانش آموزان ديگر صداي صحبت شما را نشنوند احساس مي كنند كنار گذاشته شده اند واين بي نظمي به .همراه دارد آرام ،خونسرد و حرفه اي برخورد كنيد 4- حتي يك بچه ي بي ادب مستحق احترام است .از فرياد زدن ،با حركت انگشت تهديد كردن ، نگاه هاي تهديد آميز و غيره اجتناب كنيد .اجراي برنامه ي انضباطي با خونسردي ،دانش آموز را متوجه ارتباط رفتارش با نتيجه ي منطقي ناشي از آن مي كند .در ضمن رفتار شما هنگام تأديب دانش آموزان براي .آن ها الگو است به دانش آموزان توجه كنيد و تالش كنيد تا اين توجه 5 - رانشان دهيد :سالم و احوال پرسي با دانش آموز در نظر گرفتن رفتار هاي خوب آن ها و بيان تشكر از آن ها در مواقع گوناگون مانند زماني كه براي شما كاري انجام مي دهندويا نتيجه ي خوبي در امتحانات بدست آورده اند . رفتارهاي خوب دانش آموزان را در نظر بگيريد :هر 6 - قدر كه خوبي ها بيش تر در نظر گرفته شود انگيزه ي بيش .تري براي تداوم آن ها وجود خواهد داشت از تجربه هاي همكارانتان استفاده كنيد :خواه به 7 - .صورت كلي ويا در مورد كالس يا دانش آموز خاص به صورت انفرادي تأديب كنيد :ناديده گرفتن رفتار 8 - ، .اشاره ،كنترل از نزديك و كنترل همراه با بر خورد تفاوت هاي فردي و ويژگي 9 - هاي خاص دانش آموزان را در نظر بگيريد :به عنوان مثال اگر دانش آموزي از نظر درس شما از همكالسان خود جلو تر باشد ممكن است به دليل خسته شدن از مباحث تكراري باعث ايجاد بي نظمي شود .چنين دانش آموزاني را شناخته و با تمرينات خاص آن .ها را سر گرم كنيد براي موقعيت هاي اضطراري و غير 10 - مترقبه برنامه ريزي كنيد :بر نامه هايي داشته باشيد تا در صورتي كه مجبور به ترك كالس شديد ،دانش آموزان مجبور به اجراي .آن برنامه شده و نظم كالس حفظ شود قانون را اجرا كنيد دليل تراشي را 11- نپذيريد :در مقابل دانش آموزاني كه تالش مي كنند با بحث و چانه زدن ،تخفيفي در تنبيه خود بدست آورند ،تسليم نشويد حتي براي يك بار ارتباطات چشمي را 12 - دست كم نگيريد :وقتي قانوني را تكرار مي كنيد و يا پيامدي را به دانش آموزي مي رسانيد ،مستقيما به چشمانش بنگريدونگاهتان را با نگاهش .تالقي دهيد به جاي دوست بودن با 13 - دانش آموزانتان دوستانه رفتار كنيد :بين خود شما ( معلم ) و آنان ( دانش آموزان ) فاصله ي شغلي را حفظ .كنيد كينه توزي نكنيد :هر رفتار دانش آموز را 14- جدا در نظر گرفته وتأديب كنيد .به دانش آموزان لقب ندهيد ،مانند درد سر آفرين ،بي ...ادب و در صورت امكان برخي رفتار هاي نا 15 - .شايست را ناديده بگيريد .عدالت را بر قرار كنيد 16 - نشان دهيد كه از آن چه در كالس جريان 17 - دارد ،آگاه هستيد :قبل از آن كه رفتار انحرافي گسترش يابد فنون مديريت كالس را .اجرا كرده و رفتار را كنترل كنيد به رفتار هاي طبيعي جنبه ي قانوني 18 - بدهيد :به عنوان مثال به آن ها بگوييد در پايان كالس مي توانند 5دقيقه آزادانه صحبت كنند در صورتي كه در سراسر كالس به درس توجه .داشته باشند به سخنان دانش آموزان گوش دهيد :نه 19- براي تأييد و دادن راه حل بلكه به عنوان .همدردي دانش آموزان را با احترام صدا كنيد 20 – : استفاده از القاب خانم يا آقا به آن ها احساس بزرگي داده و قبول مسئووليت و داشتنن رفتار .مناسب به همراه دارد نام دانش آموزان را سريع به خاطر – 21 .بسپاريد انتظارات خود و نياز هاي – 22 دانش آموزان را در نظر بگيريد : انتظارات خود را به طور آشكار بيان كرده و مستمرا مورد تقويت .قرار دهيد دانش آموزان وقتي خسته – 23 شده باشند ويا كار به خصوصي نداشته باشند بد رفتاري مي كنند : پس اين فرصت را از آن ها بگيريد ،براي هر لحظه ي آن ها .برنامه اي داشته باشيد وقت شناس باشيد :شما فعاليت هايي – 24 كه قرار است انجام دهيد به موقع انجام دهيد تا الگويي براي نداشتن تأخير در فعاليت هاي .گو ناگون دانش آموزان باشيد به دنبال جانشين هاي بهتري براي تنبيه – 25 .باشيد نتايج امتحانات و تكاليف را زود اعالم – 26 كنيد :بدين ترتيب دانش آموز به اهميت آن براي ما پي برده و با دانستن نتيجه ي فعاليت .قبلي خود فعاليت جديد را بهتر انجام ميدهد قبل ازشروع درس ،حواس دانش27- .آموزان را متمركز كنيد نپرسيد چرا ؟ :علت بد رفتاري را از – 28 دانش آموز نخواهيد .اين گونه سواالت هيچ پاسخي نداردو ممكن است مشكالت جديدي .ايجاد كند سمبلي از رفتار مطلوب باشيد :هر – 29 رفتاري را كه مي خواهيد تقويت كنيد خودتان انجام دهيد البته نه اين كه تظاهر كنيد ،اول .خودتان را تغيير دهيد اساس و ريشه ي رفتار هاي نا مطلوب 30 - را از بين ببريد end
49,000 تومان