صفحه 1:
۰
صفحه 2:
بخش اول ده ole i امروز از نگاه
و که وت های iy
ویژه دبيران خلاق
بخش سوم
پورپوینت روش های ایجادانکیزه تحصیلی
هشت منبع بی انگيز کی
ابره وأهكار كاربردى ايجاد انكيزه
وش تصویری را جدی بكيريم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۴۰
صفحه 3:
صفحه 4:
تعداد اسلایدهاه۱:
3
2 2 ۲ ۵
۱22
لیا لیا لیا لیا لیا لیا لها ليا ليها لها لها
صفحه 5:
1
211+ habe Jur?
7
ee
Loe
9
۰
رل
ام ماکان بان
ده آموزه بونسکو
3
3
3
2
3
3
2
2
3
2
3
و
3
2
2
صفحه 6:
=
—
عه
aw}
مممممممممه
و
[
معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند
صفحه 7:
۱
=
=
mi
=
2
2
۳1
cm
cm
2
3
j
©- معلمان امروزي مي دانند:
معلم
هستند»
دانش
آموزان
صفحه 8:
صفحه 9:
| درس چهارم:
<همعلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري
نیز از اهداف مهم آنهاست.
3
3
3
2
3
3
2
2
3
2
3
صفحه 10:
2 6 ۲ ۵
۹
نا لب لیا لیا لیا لیا لیا
a
لیا لیا لیا
۵ معمان موفق امروزي
مي دانند:
بازي حق
مسلم کودکان است.
صفحه 11:
| درس ششم :
9- معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
صفحه 12:
Se
2 2 ۵
voy
44
34
34
صفحه 13:
درس هشنم :
© معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براى احساس اصنيت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
>
صفحه 14:
از يادگيري اهمیت
دارد.
9
1
a
صفحه 15:
درس دهم :
10 معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي را بايد
مد نظر قرارمي دهند.
صفحه 16:
هگلان
فایق مجیدی د.
محمد فاب
نشسته زبان و
دبیر
ت فارسى _ ۳
me i
نگارنده
صفحه 17:
۵ ۶ ۰ ۰ ۰ 0 0۵ 10 اا
۰
كا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا ee
صفحه 18:
۲شروع
۲بخش دوم
چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من د/ 9/۷ کار و
حرفه مهم معلمی است
۲" گفته ها ونکته های آموزشی
v
صفحه 19:
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک
وآن اين
1-1
مم م
]11-1
دارای قدرت عجسی هستم که زندگی
کودکان را تيره وتار با روشن و لذت
بخش گردانم من می توانم ابزاری
برای یا وسیله ای برای
مم م م5
ELL
1
i a
نا ننا نيا نا نا نيا نا لا نيا نا نا لا فنا نا لیا
يا شوخى
بکنم » آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
کردانم با انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نيما بوشيج
&
صفحه 20:
We ¢
Ss
‘a. ۳
—
Tht 1818 19998
a:
J om:
بر ابدیت |
می گذارد»
نمی تو
اند بگود
oon 2
ید که
صفحه 21:
» در سریال معلم دهکده
نامزد معلم . ازش مى برسد شما كه
جرا رها كرديد و
معلم جواب داد: جون وقتى به مر
. كه بيش من مى آمدند دقيق مى شدم
می ديدم كه آنها کسانی هستند که
.با آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند
اصلاح ريشه
3
3
3
2
3
3
2
23
2
3
3
و
3
2
2
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
3
3
5
3
إلا
5
بيجيده كردن
صفحه 26:
۳ 6
a
Nnanannanannannan
ترق ققزة تو ةوه د
لیا ليا لیا لیا لب لیا ليا
7
روزاگزون بی خبری
خودمان
|
|.
صفحه 27:
ابرونر كويد :
همه كس همه جيز مى آموزد
به شرط دخالت زمان
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
ماهیت یف انگیز
بيت 9 تعر بغ
ييف آذ
انكيزة
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
فرایند بى انکی ز کی تحصیلی
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
راهبردهای افزايش انگيزة تحصیلی
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
پاورپوینت
بخش اول ده ویژگی معلمان امروز از نگاه
یونسکو
بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی
ویژه دبیران خالق
بخش سوم
پاورپوینت روش های ایجاد انگیزه تحصیلی
هشت منبع بی انگیزگی
چهاره راهکار کاربردی ایجاد انگیزه
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات40:
ده ويژگي معلمان
امروزي
از ديدگاه
سازمان جهانی آموزش
يونسكو
تعداد اسالیدها:15
ده آموزه یونسکو
0
📙درس اول:
-1معلمان موفق امروزي
آماده اند بگويند :
ما هم نمي دانيم اما باهم
مي آموزيم.
1
📙درس دوم:
-2معلمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند،
نه معلم كتب درسي
2
📙درس سوم:
-3معلمان فقط عرضه كنندگان
دانش نيستند،
بلكه تسهيل گر روند يادگيري
اند.
3
📙درس چهارم:
-4معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه
نيز از اهداف مهم آنهاست.
4
📙درس پنجم:
-5معلمان موفق امروزي
مي دانند:
زنگ تفريح
و بازي حق مسلم كودكان است.
5
📙
درس ششم:
-6معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
ديوارهاي ميان كالس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
6
📙درس هفتم:
-7معلمان موفق امروزي
مي دانند كليد قرن اخير
يادگيري مداوم است
7
📙
درس هشتم:
-8معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براي احساس امنيت در
دانش آموزان فراهم نمايند.
8
📙درس نهم:
-9معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهميت دارد.
دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند
9
📙درس دهم :
-10معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها عالوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوي واخالقي را بايد
مد نظر قرارمي دهند.
1
0
1
1
1
2
محمد فایق مجیدی
@ fayihg.majidi
شروع
بخش دوم
چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و
حرفه مهم معلمی است
گفته ها ونکته های آموزشی
سخن یک معلم
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک
پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این
که من عامل تصمیم گیری قاطع در
کالس هستم به عنوان یک معلم ،
دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت
بخش گردانم من می توانم ابزاری
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای
الهام شادی .
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی
بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا
کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نیما یوشیج
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد،
او هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود".
هنری آدامز
1
،در سریال معلم دهکده
نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
،که پیش من می آمدند دقیق می شدم
می دیدم که آنها کسانی هستند که
.یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند
وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به
اصالح ریشه
بپردازم
2
آموزش یعنی قدرت
انجام دادن کارهایی
که قبال "
نمی توانستیم انجام
دهیم
3
ذهن ظرفی
نیست که باید
پرشود ،بلکه
آتشی است که باید
افروخته شود.
4
آن که از سوال
کردن می ترسد،
از یادگیری
شرمنده خواهد
شد.
5
پیچیده کردن
چیز های ساده کاری
ندارد ،ساده کردن
چیزهای پیچیده خالقیت
می خواهد.
6
آموزش یعنی کشف
روزافزون بی خبری
خودمان
7
📙
برونر گوید:
همه کس همه چیز می آموزد
به شرط دخالت زمان
8
محمد فایق مجیدی
@ fayihg.majidi
شروع
بخش سوم
بسم اهلل الرحمن الرحیم
روش های ایجاد انگیزه تحصیلی
مقدمه
بسیاری از دانش آموزان حتی با توانمندی های هوشی و استعداد متوسط و
باال و از تمام طبقات اجتماعی و اقتصادی بنا به دالیل مختلف انگیزة الزم برای ادامة
تحصیل ندارند .از طرفی مشکالت تحصیلی نه تنها با افزایش آمار مشکالت
اضطرابی ،افسردگی ،احساس حقارت و درماندگی آموخته شده ،بلکه با آمار آسیب
های روانی – اجتماعی مانند فرار از مدرسه ،اعتیاد ،خودکشی و ...در ارتباط است.
در حالیکه اگر در شرایط مطلوب ،مهارتها و فنون خاص تحصیلی و از جمله مهارت
ایجاد انگیزة تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود می توان از بروز چنین
مشکالتی جلوگیری بعمل آورد .لذا بر معلمان و مشاوران ضروری است که با پدیدة
عدم انگیزه تحصیلی و نحوة صحیح برخورد با آن آشنا شوند.
ماهیت و تعریف انگیزة تحصیلی
• انگیزة تحصیلی ،باورهای آموخته شدة فرد دربارة ارزشمندی فردی ،توانایی ها و قابلیت های
خود (خودپنداره های تحصیلی) ،اهداف و انتظارات فرد برای کسب موفقیت یا شکست و
احساسات مثبت و منفی (کنجکاوی و اضطراب) ناشی از فرایند خود ارزشیابی است.
• با شروع هر سال تحصیلی انگیزة تحصیلی دانش آموزان دستخوش تغییر می گردد و
تمام عوامل مدرسه و خانواده ] همراه با دانش آموزان باید تالش کنند تا آسیبی به
انگیزة تحصیلی دانش آموزان وارد نشود .نقش مشاور در این زمینه از اهمیت باالیی
برخوردار است.
انواع انگیزة تحصیلی
الف :طبقه بندی انگیزة تحصیلی از نظر اهداف:
-1انگیزة تحصیلی بیرونی :بعضی از دانش آموزان برای رسیدن به پاداش های بیرونی
مثل نمرات خوب برانگیخته می شوند .استفادة نابجا و تأکید بر این شیوه ممکن است
پیامدهای منفی زیادی داشته باشد.
• عوامل انگیزة تحصیلی بیرونی:
تقویت مثبت بیرونی تأیید بزرگساالن ترس از انزوا و تنهایی یا ترس از تنبیه توجه دلسوزانه یا حمایت عاطفی -ترس از محرومیت یا اخراج از مدرسه
کسب موقعیت شغلی خوب تحسین احترام و توجه اقتصاد ژتونی -احترام اجتماعی یا خانوادگی
-2انگیزة تحصیلی درونی :ارضای نیازهای درونی و اطالعات و باورهای آموخته
شدة دانش آموز دربارة خود نقش اساسی در یادگیری و انگیزة تحصیلی او دارد .
مثل ”من در ریاضیات قوی نیستم“
• عوامل انگیزة تحصیلی درونی:
کنجکاوی و عالقه ترجیح فعالیت های چالش انگیز -شناسایی و انتخاب
خود پندارة مثبت خودگردانی و خود مختاری ارزشمندی فردی (شایستگی تحصیلی)ب :طبقه بندی انگیزه ها از نظر کیفیت:
-1انگیزه های تحصیلی خوشایند :مثل قبول شدن در دانشگاه ،احساس رضایتمندی
درونی ،کسب موقعیت اجتماعی و ...
-2انگیزه های تحصیلی ناخوشایند :مثل فرار از تنبیه شدن ،ترس از طرد شدن
توسط خانواده و جامعه و ...
ج :طبقه بندی انگیزة تحصیلی از نظر مدت:
-1انگیزة تحصیلی کوتاه مدت :مدت این انگیزه ها کوتاه و فقط برای مدت کوتاهی
دوام داشته و پس از دستیابی به آن و یا با تغییر شرایط از بین می روند .مثل دریافت
پاداش وعده داده شده توسط والدین ،دوچرخه سواری و ...
-2انگیزه های تحصیلی بلند مدت :بلند مدت بوده و ممکن است سالیان سال دوام
داشته باشد .مثل ارضای حس کنجکاوی ،دستیابی یه تخصص یا شغل مورد نظر و ...
فعالیت :به گروههای سه نفری تقسیم شوید و با مشورت همدیگر فهرستی از انگیزه هایی
را که در طی دو ماه گذشته تجربه کرده اید ،تهیه نموده و سپس آنها را براساس شدت و
فراوانی ،مثبت یا منفی ،بلند مدت یا کوتاه مدت ،درونی یا بیرونی ،خوشایند یا ناخوشایند
طبقه بندی نمایید.
فرایند بی انگیزگی تحصیلی
-1مرحلة اخطار
مرحلة اخطار زمانی است که فرد بطور ناگهانی از تالش و سعی خود برای موفقیت تحصیلی
دست برمی دارد و تکالیفش را در حد رفع تکلیف انجام می دهد و خالقیت دانش آموز کاهش
پیدا کرده و خواب آلودگی و بی حوصلگی می کند.
-2مرحلة بی انگیزگی نسبی (بی میلی تحصیلی)
در این مرحله دانش آموز تکالیفش را ناقص انجام می دهد و ارتباطش با معلمان و کادر
آموزشی ضعیف ،حضورش در مدرسه نامنظم ،نمراتش در حد متوسط یا پایین ،و فرد بین عالقه و
عدم عالقه به تحصیل در نوسان است.
-3مرحلة بی انگیزگی کامل (انزجار تحصیلی)
کوتاهی در انجام تکالیف ،انباشتگی وظایف تحصیلی ،بازخواست های والدین و معلمان،
درگیری درونی دانش آموز با خود ،درگیری با دانش آموزان دیگر ،همراه نبردن کتاب در
کالس ،ایجاد مزاحمت و درد سر برای معلم ،غیبت های مکرر و فرار از مدرسه از عالئم این
مرحله است.
اثرات بی انگیزگی تحصیلی
• اثرات جسمانی بی انگیزگی تحصیلی
اگر بی انگیزگی تحصیلی بصورت طوالنی ادامه یابد ،بخاطر عدم عالقة تحصیلی از یک طرف
و فشار اطرافیان از طرف دیگر ،باعث استرس و اضطراب فراوان و واکنش های جسمی شده و
اندامها و دستگاه های ضعیف بدن دچار بیماریهای روان تنی می شوند (هم ریشة روانی و هم
ریشة جسمانی دارند) .مثل زخم معده ،فشار خون باال ،ضعیف شدن سیستم ایمنی ،دردهای
مختلف بویژه کمر درد و غیره.
• اثرات روانی بی انگیزگی تحصیلی
احساس پوچی و بی هدفی ،برخی اختالالت روانی مثل افسردگی ،اضطراب و ...
• عوارض اجتماعی بی انگیزگی تحصیلی
دانش آموزانی که از نظر تحصیلی در شرایط مطلوبی نیستند و از مهارت های زندگی و مقابله
ای ضعیفی برخوردار هستند به رفتارهای ناکارآمد و مخرب زیر اقدام می کنند:
فرار از مدرسه -اعتیاد
نابهنجاریهای رفتاری :رفتارهای ضد اجتماعی همچون درگیری با معلم یا دانشآموزان دیگر ،تخریب اموال مدرسه ،حمل وسایل ممنوعه در مدرسه و ...
فعالیت :با مشورت همکاران فهرستی از شایع ترین مشکالت جسمانی ،روانی و
اجتماعی ناشی از بی انگیزگی تحصیلی دانش آموزان مدرسة خود تهیه نمائید.
منابع بی انگیزگی تحصیلی
-1باورها و عقاید
بی انگیزگی روانزاد که در آن هیچ عامل بیرونی باعث ایجاد استرس و فشار نمی گردد بلکه
باورهای خود فرد او را بی انگیزه می سازند .مثل باور مربوط به کمالگرایی
-2عدم حمایت توسط عوامل مدرسه
توجه دلسوزانه ،پذیرش بی قید و شرط ،حمایت از سوی معلم و هم کالسی ها و عوامل مدرسه
در تقویت انگیزة تحصیلی دانش آموز تأثیر فراوان دارد.
-3احساس حقارت
بعضی دانش آموزان احساس می کنند که همیشه نسبت به دانش آموزان دیگر از توانمندی
کمتری برخوردارند ،لذا عقیده دارند که تالش آنان بی نتیجه است.
-4شرایط حاکم بر جو خانواده
درگیری والدین ،طالق ،کمبود امکانات زندگی و ...باعث کاهش انگیزة تحصیلی دانش
آموزان می شود.
-5تعارض ها
تعارض زمانی به وجود می آید که فرد باید از میان دو موقعیت با بار یکسان یکی را انتخاب
نماید .مثًال دانش آموز از بین بازی و مطالعه یکی را انتخاب نماید .در دراز مدت تعارضات ممکن
است مانع یادگیری و تحصیل شوند.
-6عدم تأیید و دریافت پاداش
-7فشارها
مشکالت و فشارهای زندگی روزمره ،مدرک گرایی به جای یادگیری و درک آموخته ها
باعث می شود که دانش آموز انگیزة کافی برای یادگیری و تحصیل نداشته باشد.
-8حوادث و بیماریها
حوادث غیر مترقبه یا بیماریهای طوالنی مدت و عدم حضور ناشی از آن در مدرسه ،در صورت
نبود حمایت های الزم از طرف مدرسه برای جبران ،ممکن است باعث سردرگمی ،اضطراب و
مشکل در فرایند یاددهی – یادگیری شود.
راهبردهای افزایش انگیزة تحصیلی
• نظام ارتباطی
داشتن روابط حسنه توأم با درک متقابل از طرف معلم و مسئوالن مدرسه ،فراهم ساختن تجارب
یادگیری و آموزشی مثبت بصورت دلسوزانه ،با مالحظه و احترام آمیز از جانب والدین ،معلمان و
سایر افراد مؤثر در زندگی دانش آموزان جهت تقویت احساس کفایت ،رضایت و کنترل بر
شرایط بیرونی و درونی در آنان توصیه می گردد.
• مهارت های مقابله ای بیرونی
-1حمایت اجتماعی
حمایت های معلم ،عوامل مدرسه ،والدین و اطرافیان باعث تقویت اراده و موفقیت تحصیلی دانش آموزان
می شود.
-2متناسب نمودن تکالیف با نیازها ،عالئق اهداف شخصی دانش آموز
معلمان می توانند با خالقیت خود و با طرح پرسش های باز ،بارش فکری و ...ارتباط منطقی و هدفدار بین
دروس و نیازهای آموزشی دانش آموزان ایجاد نمایند.
-3آگاه سازی دانش آموزان با فرایندهای تفکر خویش
باید به دانش آموزان کمک شود تا به نقش مخرب افکار منفی خود در بی انگیزگی
تحصیلی پی برده و از طریق جایگزینی افکار ،تغغی باورهای غلط و کنترل افکار منفی
احساس رضایت نمایند.
-4انجام صحیح هدایت تحصیلی
انتخاب درست رشتة تحصیلی
-5کمک به دانش آموزان در انتخاب اهداف درست تحصیلی
کمک به دانش آموز تا اهداف خود را واقع بینانه و دور از تخیالت تعیین کند و دچار
شکست و ناکامی نشود.
-6آموزش مهارتهای تحصیلی
روس های صحیح مطالعه ،روش های برنامه ریزی ،مدیریت زمان و ...
- 7آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و سایر کارکنان مدرسه
روشهای برقراری ارتباط با دانش آموزان و آشنایی با موانع ارتباطی در مدرسه و ...
فعالیت :دانش آموزان در گروههای 3نفری ،مواردی از مهارتهای مقابله
ای بیرونی در زمینه انگیزة تحصیلی تهیه نمایند.
• مهارت های مقابله ای درونی
-1تعیین هدف
-2مرتبط کردن هدف با عالیق فرد
-3قبول خطر تحصیلی
-4برنامه ریزی تحصیلی
هر دانش آموز بهترین برنامه ریز برای تحصیل خود است .درکمک به دانش آموز برای برنامه
ریزی خود موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
شرایط محیط مطالعه توانمندی ذهنی دانش آموز میزان دشواری دروس پایة تحصیلی محیط روانی یادگیری و حمایت های والدین زمان یادگیری -5مشاورة تحصیلی
-6خود تنظیمی تحصیلی :روشهای تشویقی و تنبیهی معطوف به خود توسط دانش آموز
-7اعتقادات مذهبی
فعالیت :دانش آموزان در گروههای 3نفری ،مواردی از مهارتهای مقابله ای
درونی معطوف به خود در زمینة ایجاد انگیزة تحصیلی تهیه نمایند
مجموعه فعالیت های نادرست در زمینة بی انگیزگی تحصیلی
بعضی از دانش آموزان به جای اینکه تالش کنند و از طریق روشهای کارآمد بر موانع تحصیلی
خود غلبه نمایند دست به اقدامات ناکارآمدی همچون موارد زیر دست می زنند.
-1دست کشیدن از فعالیت های تحصیلی در مدرسه
-2غیبت های مکرر
-3فرار از خانه
-4ترک تحصیل و انجام رفتارهای تکانشی
فعالیت :دانش آموزان در گروههای 3نفری ،اقدامات ناسالم در زمینة عدم انگیزة
تحصیلی را فهرست نموده و به ارائه راهکار بپردازند
end