صفحه 1:
8
5
}
3
3
3
صفحه 2:
فهرست مطالب:
بت آول ده ويزكى معلمان امروز از ذكاه يونسكو
8 فته ها ونکته های آموزشی
سفن سوم .
3 رآهکار برای جلو گیری از فاجعه در كلاس
درس
بخش چهارم دلایل موفقیت نظام آموزشی
فنلاند
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل وبرایش
همراه با تصاویر مرتب
تعداد صفحات:۴۰
صفحه 3:
صفحه 4:
بدنی
در مدارس ممنوع
ابن شرایط در حالی است که
مطابق ماده ۸۱ آییننامه اجرایی
مدارس. تنبیه بدنی و سوءرکتار
با دانشآموزان به هردلیلی
ممنوع است و با مت
ذواهد شد .
صفحه 5:
ده ویژگی معلمان
امروزی
از دیدگاه
سازمان جهانی آموزش
بونسكو
نا نا نا نب با با با با با نا با بت با با
تعداد اسلا بدها۱۵:
صفحه 6:
ده آموزه یونسکو
نا نا نا نا بل با با با با با نا با بت با با
مم م م م موم و
صفحه 7:
| 8 اول :
74 = 1 1
ah 2 ۰ :
ae 7 ماده اند بگوٍ باهم
a] > ~
a | نيم اما ب
re نمی دان
۳ 557 a 3
: : مور +
a an,
an;
۰۴ 8
2
2
2
3
صفحه 8:
]درس دوم:
©- معمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند»
نه معلم كتب درسى
2
3
3
2
)=
2
2
3
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 9:
ست
aan;
Ml,
درس سوم : =
تست
©- معلمان فقط عرضه کنندگان ر اقا
Ml, sad ait
دانش نیستند» 1
< و >
بلکه تسهیل گر روند یادگیری اند. 2 و ی >
3 €
د ال
at,
1
€ 1°
3 >
= @
صفحه 10:
۱:
مم م م م موم و
“©-معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه
نيز از اهداف مهم آنهاست.
6 8 81 5 5 5
3 ۵ ۳ ۳ ۳ ۳
لا با ها با با با با نا با نا با با نا با
صفحه 11:
درس پنجم :
-G معلمان موفق امروزي
مي دانند*
زنك تفريح
و بازي حق مسلم كودكان است.
صفحه 12:
8 درس ششم:
3- معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
ديوارهاى ميان كلاس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
صفحه 13:
درس هفتم :
> معلمان موفق امروزي
مي دانند کلید قرن اخیر
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 14:
۳ درس 2 eo. 2
0 معلمان موفق امروزي
مناسب برای احساس اعنیت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
۵ 0 اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها
۰
مم م م م موم و
صفحه 15:
موفق
9 2
i,t
44
امروزي
دارد.
صفحه 16:
درس دهم :
00 معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد
نظر قرارمي دهند.
۵ 0 هه 5 5 1 1 1 1
6ه م م
مم م م م مهم م مه
صفحه 17:
,"شروع
۲بخش دوم
"چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من در ره کار و
حرفه مهم معلمی است
¥ گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 18:
من مى توانم تحقير كنم يا وخى
ی 3 0-0 بكنم »آزاربرسانم يا التيام بخشم در همه
كه من عامل تصميم گیری قاطع در ی موقعیت ها » مسئولیت من است که
“an.
و د > تصیم بکیرم بحرانی را افزایش با
یر = کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا a Ur
دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی د. 3 سا كردائم يا انسانيت را ازايشان بكيرم
كودكان را تيره وتار با روشن و لذت و نظام وفا معلم نیما يوشيج
بخش کردانم من میتوانم ابزاری < 2۲
صفحه 19:
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد»
او هرکز نمی تواند بکوید که
3
>
3
3
3و
د
2
23
3
>
2
2
>
>
>
صفحه 20:
23
a;
د لل
١ “a;
نامز :
me ; 2
crn
ae zi معلم ۵:
aS : هکده
: 2 كه قاذ
1 م :
at: جرا داد معلم شد 1 اضى بوديد
1 5
aan a a 1
ae 3 3 ۵ مراجعید
a 3 کاس و
ae 1 و Haat و1۳
3 5 1 انی ۳
ere A
aH وا ا ۲
“ ستی ندیده ان
i > ۰ 0 ۱ ۲
vo 0 ها بايد به
صفحه 21:
آموزش یعنی قدرت
انجام دادن کارهایی
که Wg ۱۱
نمی توانستيم انجام 3
esha
©
3
زع
3
2
2
2
)=
د
3
۱
8
صفحه 22:
cn
nn ذهن ظرفی
1
پرشود . بلکه
ألا لا ليا نا للا للا للا لا اننا اننا لا
موممممم م م
a
=
آتشی است كه باب =
اگروخته شود © aI
03
صفحه 23:
۶ آن كه از سوال
= کردن می ترسد.
> از یادگیری
۶ . شرمنده خواهد
نا نا نا نا بل با با با با با نا با بت با با
صفحه 24:
وین
01111111 لا بت 9 و
صفحه 25:
آموزش بعنی کشف
al ۱
a! روزاكزون بى خبرى
21
اه نا نا نا لل با با با با با با با با با با
21 خودمان
2۳1 7
‘aI
2۳1
2۳1
>» cl
a ۳
صفحه 26:
اللا برونر كويد :
همه كس همه جيز مى آموزد
به شرط دخالت زمان
يي
80 1 ]5 150 15 5
صفحه 27:
۷شروع
۲بخش سوم
۲ده راهکار برای جلوگیری از فاجعه در کلاس درس
صفحه 28:
معلم امروز 525
ae معلم امروز باید رويا يرداز» برنامه دهنده +
و کمک کار التیام دهنده » حامی » تسهیل کننده »
الگوی رفتاری» پرورش دهنده و الهام بخش
ویژگی معلمان امروز
3
زع
3
>
2
2
2
3
3
3
3
د
2
3
>
مم م م م موم و
صفحه 29:
مه مهم
Ea
0 ۳
درس اول :
با بی حوصلگی و یکنواختی بجنگید .
رقیب شما در کار تدریس » شبکه های
تلویزیونی و ماهواره ای قدرت مندی
هستند که از ابزار های جذاب تر
برخوردارند .
معلمی مهم oui وچالش
برانگیز ترین حرفه در جامعه است
2
>
2
>
2
2
3
3
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 30:
یاد آوری درس ها ( دفترچه ی یاداشت دانش
آموزی ) » راه خوبی برای شروع کار است .
صفحه 31:
درس سوم : a
كليشه هاى جنسيتى را در هم بشكنيد . دانشمند ان هه يتاع
و رياضى دانان زن را به مثابه الكوى رفتارى 7 18
دك
به دختران جوان معرفى كنيد ۳ a
€
آموزان دختر کمک کنید مراحل ترقی را در و 8 اقلق
مدرسه پشت سر بگذارند و ae
تعین شده بگذرند. دی >
a?
an,
an,
19"
صفحه 32:
> و
at,
للا 2
“ma? درس جهارم :
3 كك اغلب در فعاليتها تنوع ايجاد كنيد شايد خودتان
8 شيفته درس دادستان باشيد و داشته باشيد به
د #4 اي درس دادن خودتان يك ساعت با بيشتر كوش
a i: دهيد ولی دانش آموزان دوست ندارند آنها به
> وي© آكهى هاى تجارى ميان فيلم ها عادت كرده اند؛
:وى با اين عادت كنار بياييد .
3 €
al,
للا
“a? بهترين بهره را از لحظه ها ببريد
“a?
ز تسس
صفحه 33:
درس ینجم :
کلاسی ایجاد کنید که همه در آن برنده
باشند و هر دانش آموز در آن واحد.
احساس برنده بودن بکند فقط با تمرکز
بر تک تک یادگیرندگان است که
ميتوانيد به كل كلاس درس بدهيد .
صفحه 34:
ادرس ششم :
هدف گذاری را به عنوان یک مهارت
برای زندگی تدریس کنید تا به دانش
آموزان نگوییم آنان نخواهند دانست که
هدف گذاری میتواند زندگی شان را
عوض کند.
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 35:
درس هکت :
+ در كلاس درس جايى براى
|| سركرمى و تفريح باز بكذاريد. يادكيرى
مهم است. اما
لازم نیست هميشه جدی باشد اگر آموزش با
تفریح توام cals بچه ها از آن متنفر
خواهند بود.
فرایند ساده حل مسئله تدوین کنید.
9 ۵ ۵ 0
fanaa eee el
5 5 5 0 81 81 8
همم
صفحه 36:
و7
<2
6
Ene
> اادرس هشنم :
۴ 7 به دانش آموزان خود نشان دهید که برنامه
های رایانه ای و نرم افزاهاء تنها به اين دليل
درست کار میکنند که ما انسانها آنها را طراحی
کردهایم اين برنامه ها به خودی خود کارآمد
نیستند و اگر خلاقیت ما نباشد» آنها در عمل
قابل استفاده نخواهند بود.
هه واه ۰
مم م م م موم و
صفحه 37:
درس نهم :
6پخش اندکی موسیقی آرام بخش را
در كلاس امتحان كنيد اين كار به شما
كمك ميكند جو مناسب را براى هر
كونه فعاليت متناسب با يادكيرى به
وجود آوريد .
تهيه بسته آموزشى براى
دانش آموز جدید
۵ 0 هه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها
م م م
مم م م م مهم م مه
صفحه 38:
+ در دنیای امروز که میزان توجه کوتاه شده
وآستانه ی تحمل افراد در یادگیری
پایین آمده است ضرب المثل های قدیمی از نو
© اهميت بيدا مى كنند از آنها برای تدریس درس
های مهم زندگی استفاده کنید.
از بچه ها بخواهید ضرب المثل های خود را
صفحه 39:
ادرس بازدهم :
این طنز برنارد شاو امروز در
باره ی معلمان منصفانه نیست:
کسانی که می توانند کاری انجام
می دهند وکسانی که نمی توانند
تدریس می کنند!
صفحه 40:
کتاب رابرت
دی .رمزی
کتاب به آموزش
|
1
j
3
0
صفحه 41:
۱ لا 1
تهیه وتدوین:
محمد فايق مجيدى
دهگلان
| | 0 دبير باز:
زبان 3 ادبيات فارسى
نگارنده
i همکار افتخاری
مم م م م م6 مه
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 42:
صفحه 43:
6 6 ۵ ٩ 6 ۵ ۵ 465 © ©
BEE Ee ۱۱۵ ۱۵ ۱۵ ۵ 5۵ 5۵ 5۵ ۸5۵ ۸5۵ ۸
صفحه 44:
LT می دانید کدام کشور
سه بار در آزمون PISA
) آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای
ریاضیات » روخوانی وعلوم تجربی (
در جهان اول شد؟
بخش دوم
تعداد اسلاید۱۰:
صفحه 45:
سا میعل BT
كه فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
صفحه 46:
دانش آموزان فنلاندى سه بار در
۱ 49057
Rye) LT)
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت
اق
@fayihg:majidi
صفحه 47:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
۱
۶ ۳ لد و ire mer ere)
Pome Pee eer a0 Se)
Peeps
لكل لين كيل ننه
صفحه 48:
۱
9 (
SS
SIC Sy en)
لكل لين كيل ننه
صفحه 49:
مدار 320 فنلاند
به نحوی طراحی شده اندکه به جای تنکیک
CU Ue Le Se ee ICS
or
Re ero SRY eee)
لكل لين كيل ننه
صفحه 50:
ws لل » مدارس gee
ابن بود:
۱ ۱
بياوريم
لكل لين كيل ننه
صفحه 51:
ناخ IC) ۳۳
قنها بر موفقيت تحصيلى دانش آموزان
تمركز ذمى كنند
بلکه بر رشد وعلایق فردی تک تک آنان
رل
(OEM ema
صفحه 52:
eT Tene te ned)
همتراز با مالزى » برو و در رقبه
آخركشورهاى اسكانديناوى به
حساب مى آمد
لكي يل عله
صفحه 53:
o> ah aan ey)
۱۳ BO
كلاس نهم
را پشت سر بگذارند
@fayihg:majidi
صفحه 54:
TO See
eRe Et eS melas
۱ tee eh ad
تا
eee eve ron re
BAe oo: pale g Lok s ¢ cilg>os 99 oN iq07
@fayihg:majidi
صفحه 55:
Ore) SO RCO AN | Be Trey SLT
Be eT oe ey Se) eB)
ارزیابی ۱۶۵ هزار فرد بزرکسال از کشورهای
eee ا ل are
فنلاندى در رياضيات و روخوانى رتبه اول
را کسب کردند.
@fayihg:majidi
صفحه 56:
9
ترجمه آقاى ميثم همدمى
لكل لين كيل ننه