صفحه 1:
5ادءه در کلاس درس 0
بذش بنذم 0
تعداد اسلا ید۷۰ سس
"= های جهانی
۲ << ۲
9 فاجعه 85 er درس
- مهارت های /
3
صفحه 2:
فهرست مطالب:
SE از کتاب ۹٩ فاجعه در کلاس درس
دوم ده ویژکی معلمان امروز از نگاه یونسکو
" بخش سوم كفته a oe آموزشی
بخش جها
۰۵۵ راهکار برای oe از فاجعه در
کلاس درس
بخش پنجم دلایل موفقیت نظام آموزشی
فنلاند
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل وبرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۷۰
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
;3 سوم
یادگیری در کلاس ((علی ابر شعاری نژاد ))
-همه دانش آموزان شمه درس شا را دوست ندارند
یا بکسان دوست ندارند
همه دانش آموزان در مدت معين ياد
نمی گیرند
- همه دانش آموزان از تمرکز دقت یا
تمرکز حواس بکسان برخوردار نیستند
صفحه 8:
نکنه چهارم
صفحه ۸۱ کناب ۹٩ قاجعه در
كلاس درس
pyle phi که در تلویزیون
ممكن است مشاهده كنيد
نشان دهنده آن است كه معلمی
حرفهای دشوار آما با حقوقی
مناسب است. معلمان به صورت
افرادی با مسئولیت و منظم به
نظر می آیند که دارای اهداف
و مسیبر حرفه آی روشن هستند.
صفحه 9:
نک ته پنجم:
و روز خود را صرف انگیزه دادن به
جوانان می کنند. در این تصاویر حقایقی
وجود دارد اما وجه دیگری نیز در
تدریس وجود دارد که چندان رسانه ای
نشده است. تدریس آسان نیست؛ در
حقیقت بسیاری از معلمان تازه وارد به
علت سختی کار عقب نشینی می کنند.
€
€
€
€
€
€
€
€
صفحه 10:
تک ی هش
صفده ۸۲ کناب 99 فاجعه در
كلاس درس
رویای آنان از ساعات کاری کم
تعطیلات طولانی و حقوق خوب به
سرعت در مواجهه با واقعیت کار
دشوار. از بین رکتن تمام اوقات فرافت
و روبه رو شدن با کلاس هایی واقعا
کابوس گونه. از بین می رود.
بنابراین چرا شما انسانهای کاملا
از دنیای دیوانه حرفه تدریس شوید؟
صفحه 11:
انکته هفتم :
من معلم شدن را انتخاب کردم. چون
انگلیسی را دوست دارم و نیز تجربیاتی
که در کالج داشتم مرا متوجه کرد چه
قدر از کار با کودکان لذت می برم.
بهترین دوستم. تدریس را منطقی
شیوه کاری برای گرفتن درجه تاریخ
هنر می داند. اگرچه دلایل ما با هم
متفاوت است. اما تثیری در کسب لذت
مااز كارمان ندارد. ©
صفحه 12:
oo oe 1 oe 2 ۰
نقد کتاب 99 فاجعه در كلاس
درس
تاباتا ریمنت نویسنده کتاب ۹٩
فاجعه در كلاس درس. در ۱۳
سرفصل مجزا تلاش کرده است
معلمان را از ابتدای ورود به
دنیای دانشآموزان تا برخورد با
انواع رفتارهای مختلف هدابت
کند .
صفحه 13:
#انكته نهم:
با توجه به مشكلات اغلب معلمان در
كلا سهاى درس و محيطهاى آموزشى
در برخورد با مسايل كوناكون. اين اثر
راهكارهاى متنوعى را براى رهايى از
اين مشكلات ييشنهاد كرده است.
برخورد با دانشآموزان كجخلقء تنفر
دانش آموز از معلم. مبارزه در راهروها
و... برخی از اين موضوعات به شمار
۵۰
€
€
€
€
€
€
€
€
صفحه 14:
نکته دق
توجه معلمان به نوع پوشش.
مواجهه با خستگی. رفت و آمد
به مدرسه. حوادت غیرمترقبه.
ابراز محبت از سوی دانشآموزان.
تعقیب فراریان مدرسه و... از
جمله موخوعات مورد بررسی در
اين كتاباند.
صفحه 15:
اما آن را بی جفت بزرگ نکن
صفحه 16:
اانکته دوازدهم :
قاطع اما منصف باشید
از همان ابتدا مشخص كنيد كه جه
جيزى را تحمل نمى كنيد
میم موم مهم موم
nn
5
د
3
3
3
2
2
2
2
صفحه 17:
13 يزدهم
ایستاده راه بروید همواره به نحوی
وارد كلاس شويد که گویی به
صفحه 18:
۳
it
<وو؟ نکن چهاردهم :
3 € 9
= آنان را با نامشان صد ابزنید
جع 7 2
EM, نام دانش آموزان را یاد گرفته و به
دج و خاطر بسپارید وسعی کنید به طور
aT « 5 € 3 ی
87 ال منظم از آن استفاده کنید
ae,
a8,
PL
aa,
aa,
صفحه 19:
aS پانزدهم
در خارج از کلاس دیده
شوید جزء لاینفک مدرسه
باشید وقت بگذارید
وبادانش آموزان خود در
زنگ تفریج ,
زمان ناهار وخارج از
مدرسه صحبت كنيد
هم به عنوان معلم وهم به
عنوان یک انسان دیده
شوید
صفحه 20:
۷شروع
"بخش دوم
ود های یونسکو
صفحه 21:
ده ویژگی معلمان
اصروزی
از دیدگاه
سازمان جهانی آموزش
يونسكو
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
NO Lda Maul of ei
صفحه 22:
ده آموزه پونسکو
bac ۳3 i
oT i OSS
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها
ممم م م مه م 6
i
=
صفحه 23:
5 eS
امروزی i i
فق امر :
معلمان موفق ١ لد
: ند یگ بند ۲ 0
آماده اند بگو an
نيم اما باهم ef:
ما هم نمی دانیم an;
2 a
آموزیم. an;
۳
۰۴
2
2
2
3
صفحه 24:
| درس دوم:
©- معمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند»
نه معلم كتب درسى
2
3
3
2
)=
2
2
3
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 25:
| درس سوم :
2 معلمان فقط عرضه کنندگان
دانش نیستند»
بلکه تسهیل گر روند یادگیری اند.
لللل
مم م م م مهم م مه
6 0 5 2 5 5 5
BEE 1323 123
لها اننا لها اننا للا لا للا لا انا لها اننا اننا اننا انها اليا
صفحه 26:
مه مهم
EEE
۱۳
<#معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه
نیز از اهداف مهم آنهاست.
لا لیا لا لیا لا للا للا انها نينا لیا لیا لیا ايها نا نبا
صفحه 27:
درس پنجم :
-G معلمان موفق امروزي
مي دانند*
زنك تفريح
و بازي حق مسلم كودكان است.
صفحه 28:
8 درس ششم:
3- معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
ديوارهاى ميان كلاس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
صفحه 29:
at;
3 He cal,
: ]درس شنم aI
mi?
72 © 2 معلمان موفق امروزي
251
“ai? مي دانند کلید قرن اخير
ean?
al, است
د ال
als
د ال
۱ Ls
>} Ml,
al,
صفحه 30:
| درس هشتم:
0 معلمان موفق امروزي
مناسب برای احساس اصنیت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها ها
مم م م م موم و
صفحه 31:
| درس نهم :
و معلمان موفق امروزي
لل
مم م م م مهم م مه
۳ مي دانند
از يادگيري اهمیت دارد.
6 0 5 2 5 5 5
اه SE eee
لا با ها با با با با نا نا نا نا با با با
صفحه 32:
درس دهم :
00 معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد
نظر قرارمي دهند.
ههه 5 5 1 3 1 1
مم م م م مهم م مه
صفحه 33:
"شروع
av
بخش سوم
۲چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله ۰ ۱ ۱ ۶
حرفه مهم معلمی است
گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 34:
که من عامل تصمیم گیری فاطع در
کلاس هستم به عنوان یک معلم »
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی
بکنم » آزار برسانم يا التيام بخشم در همه
ى موقعيت هاء مسئوليت من است كه
تصميم بكيرم بحرانى را افزايش يا
كاهش دهم »وكودكان را انسانى والا
كردانم يا انسانيت را ازايشان بكيرم
نظام وفا معلم نيما يوشيج
صفحه 35:
: : 7
He معلم بر ابدیت اثر
۰ ۰
on 5 مى كذارد» 7
ab اند بكويد
an گز نمی توا ۳9
ae an در كجا متوة
ve He ود"
5 آدامز
لد هنرى
a
2
2
2
>
صفحه 36:
3 6
> € » در سریال معلم دهکده
Cog ? نامزد معلم. ازش می پرسد شما که قاضی بودید
a ۴ چرا رها کردید و
<n 5 معلم شديد؟
5 اب داد: جون وقتى به مراجعيد نى كه
a قتاع مطم جواب داد چون وقی با مراجمیتم و سچرمجی
> ۰ ۰ پیش من می آمدند دقیق می شدم
للا می دیدم که آنها کسائی هستند که
ae iit € 3 7 3 1
٩ اي .با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اه
HE وبه خودم گفتم : به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به
“aa? اصلاح ريشه
د € دازم
Jy 18
> ۰۴
۳
ma?
> €
صفحه 37:
انجام دادن كا
صفحه 38:
2
2
ذهن ظرفی د
2
پرشود , بلکه د
. 3
2
آتشی است كه باب سب
میم موم مهم مهم
EEE
=
صفحه 39:
at
1" ان كه از سوال
=P
8 کردن می نرسد.
1
: ‘mn?
دیع از یادگیری
~ 8 52 Mt,
oo Mt,
د ال لسد . G)
صفحه 40:
4
5
3
ل
5
ی
01111111
لا لا .لا لا
صفحه 41:
آموزش بعنی کشف
تا ۱
۴ روزاگزون بی خبری
Maa 2-1
خودمان
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا تما لیا ايها ليها ليها
صفحه 42:
م م وم
‘gS برونر |
همه کس همه چیز می آموزد
به شرط دخالت زمان
۵ ۵ ها اه هه ۵ هه ۵ ۵ ها ها
مم م م م موم و
صفحه 43:
۲شروع
"بخش چهارم
۲ده راهکار برای جلو گیری از فاجعه در کلاس درس
صفحه 44:
اييشكقتار:
مم سر
a معلم امروز بايد رويا بردازء برنامه دهنده »
oe كمك كارء التيام دهنده » حامى » تسهیل کننده »
الگوی رفتاری» پرورش دهنده و الهام بخش
باشند
ویژگی معلمان امروز
€
€
€
€
€
€
€
€
صفحه 45:
23 ۴
al,
للا 8
> ی الادرس اول:
د ال
5 به دانش آموزان بیاموزید به کره زمین و
5 منابع .آن احترام بگذارند و از آن
Ema > محافظت بکنند. فقط یک نسل طول خواهد
> وچ* کشید تا شهروندان آگاه از زیست بوم اکولوژی
< و > با محیط زیست آشتی کنند .
2 €
> 3
> € معلمی مهم ترین وچالش
> €
GM, برانگیز ترین حرفه در جامعه است
> €
صفحه 46:
درس دوم:
طرفدار پر و پا قرص کتاب باشید با صدای
بلند کتاب بخوانید به آرامی کتاب »بخوانید
کتابها را به دانش آموزان نشان دهید و دربارة
آنها صحبت کنید. هر چه بیشتر به کتاب
اشتیاق ءورزید احتمال آنکه دانش آموزان شما
دچار تب خواندن» شوند. بیشتر است.
>< ©
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
صفحه 47:
درس سوم :
مهارت های اساسی حضور در مدرسه مانند
تقویت حافظه فنون امتحان دادن» فنون یادداشت
برداری و نکات مربوط به مقابله متون گوناگون
با یکدیگر را به دانش آموزان خود یاد بدهید این
مهارتها کمک میکنند دانش آموزان برای
موفقیت آماده شوند .
معلم باید انعطاف پذیر باشد
میم موم مهم مهم
6 0 5 2 5 5 5
صفحه 48:
درس چشارم:
موفقیت های هر چند کوچک را جشن بگیرید
تشویق هیچگاه هدر نمی رود.
بهترین بهره را از لحظه ها ببرید
موم مه و
5 5 5
Bam
it
مم م م م موم و
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا ليها انا لیا ايها ايها ليها
صفحه 49:
م م م
لادرس ينجم:
به ياد داشته باشيد بيشتر هميشه بهتر
نيست معلمى كه بيشتر از همه صحبت
مى يا بيش از همه تكليف ميدهد هميشه
بيشتر و بهتر از بقيه تدريس نميكند .
See ها ۵ ۵
مم م م م مهم م مه
صفحه 50:
ادرس ششم :
به ياد داشته باشيد بيشتر هميشه بهتر نيست
معلمى كه بيشتر از همه صحبت مى يا بيش از
همه تكليف ميدهد هميشه بيشتر و بهتر از بقيه
تدريس نميكند
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 51:
درس هفتم :
در برنامه ریزی »خود درسهای سخت را
زمانی ارائه کنید که بچه ها بیشترین انرژی
را دارند و در بهترین حالت .هستند حتی به
همین علت است که برخی مدرسه ها ساعات
آغاز کار مدرسه را برای دانش آموزان
دورههای بالاتر به تعویق میاندازند تا آنها از
بهره وری بالایی در یادگیری بهره مند شوند.
فرایند ساده حل مسئله تدوین کنید.
صفحه 52:
درس هشدم :
به دانش آموزان نشان دهيد كه جكونه »وسايل
نوشته ها و كارهاى خود را در منزل مرتب و
آموزان زود نيست.
صفحه 53:
درس نهم :
هر از چندی به دانش آموزان اجازه
بدهید به یکدیگر نمره بدهند. بگذارید
هر کس کارنامه ای در مورد فعالیتهای
خودش تهیه کند و بخشهای گوناگون آن
را با شما کند. در مورد هر بخشی که با
آن موافق نیستید» بحث كنيد
کلید موفقیت جامعه در دستان معلم
اه تاه هه ۵ ۵ ۵ ۵ هه ها
مم م م م موم و
صفحه 54:
| درس دهم :
+ صرف نظر از برنامه های ویژه ای که
برای توسعة سواد خواندن در مدرسه استفاده
می شود بر آموزش »صداشناسی به طور ویژه
تأكيد .كنيد اين تنها راه براى حصول اطمینان
از اين است كه دانش آموزان مهارتهاى دائمى
را در اين زمينه كسب مى كنند .
از بجه ها بخواهيد ضرب المثل هاى خود را
بياورند
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 55:
درس باز
+ اين طنز برنارد شاو امروز در
باره ى معلمان منصفانه نيست:
كسانى كه مى توانند كارى انجام
مى دهند وكسانى كه نمى توانند
تدريس مى كنند!
معلمان امروز هم انجام مى دهند
هم رویا پردازند و الهام بخش
صفحه 56:
کتاب رابرت
دی .رمزی
کتاب به آموزش
|
1
j
3
0
صفحه 57:
وأشروع
eV
بحس |
۲ده راهکار برای جلو گیری از فاجعه در کلاس درس
صفحه 58:
LT می دانید کدام کشور
سه بار در آزمون PISA
) آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای
ریاضیات » روخوانی وعلوم تجربی (
در جهان اول شد؟
بخش دوم
تعداد اسلاید۱۰:
صفحه 59:
سا میعل BT
كه فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
صفحه 60:
دانش آموزان فنلاندى سه بار در
۱ 49057
Rye) LT)
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت
اق
@fayihg:majidi
صفحه 61:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
۱
۶ ۳ لد و ire mer ere)
Pome Pee eer a0 Se)
Peeps
لكل لين كيل ننه
صفحه 62:
۱
9 (
SS
SIC Sy en)
لكل لين كيل ننه
صفحه 63:
مدار 320 فنلاند
به نحوی طراحی شده اندکه به جای تنکیک
CU Ue Le Se ee ICS
or
Re ero SRY eee)
لكل لين كيل ننه
صفحه 64:
ws لل » مدارس gee
ابن بود:
۱ ۱
بياوريم
لكل لين كيل ننه
صفحه 65:
ناخ IC) ۳۳
قنها بر موفقيت تحصيلى دانش آموزان
تمركز ذمى كنند
بلکه بر رشد وعلایق فردی تک تک آنان
رل
(OEM ema
صفحه 66:
eT Tene te ned)
همتراز با مالزى » برو و در رقبه
آخركشورهاى اسكانديناوى به
حساب مى آمد
لكي يل عله
صفحه 67:
o> ah aan ey)
۱۳ BO
كلاس نهم
را پشت سر بگذارند
@fayihg:majidi
صفحه 68:
TO See
eRe Et eS melas
۱ tee eh ad
تا
eee eve ron re
BAe oo: pale g Lok s ¢ cilg>os 99 oN iq07
@fayihg:majidi
صفحه 69:
Ore) SO RCO AN | Be Trey SLT
Be eT oe ey Se) eB)
ارزیابی ۱۶۵ هزار فرد بزرکسال از کشورهای
eee ا ل are
فنلاندى در رياضيات و روخوانى رتبه اول
را کسب کردند.
@fayihg:majidi
صفحه 70:
9
ترجمه آقاى ميثم همدمى
لكل لين كيل ننه
صفحه 71:
تهیه وتدوین:
محمد فايق مجيدى
دهگلان
ee 5 3
3 | | دبیر بازنشسته
> زبان و ادبيات فارسى
۴ ۳ نگارنده كتاب:به
€ همکار افتخاری
از ده سال
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها
6
صفحه 72:
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 73:
٩ 6 ۵ ۵ 465 © © ۵ 6 6
۵ ۵ ۵ ۵ ا ا ۱۵ ۱ ۱۳ ۱۳