صفحه 1:
درس ۲۲: اوضاع اقتحادی د, ابران باستان
مطالعات هشتم
تعداد اسلاید00۵
صفحه 2:
a الب
بخش اول ay نی معلمان یونسکو
پخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی
a og 3
درس ۲۲: اوضاع اقتصادى در ایران باستان
از صفحه ۱۴۲ تا ۱۵۰
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل وبرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۵۵
صفحه 3:
صفحه 4:
722 il es ۷
صفحه 5:
سا میعل BT
كه فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
مرواکالینز
صفحه 6:
از دیدگاه
سازمان جها
تعداد اسزایدشاه1
نی آموزش
6 ٩ 6 ٩ 6 66 6
صفحه 7:
3
s
x
o
3
1
صفحه 8:
‘Jal wall ae
د ۱- معلمانموفقامروزی
: آماده اند بگویند an
a;
6 عع on
صفحه 9:
"be
23
۲ ۵
can? ]درس دوم:
ل
وه 2- معلمان امروزي
كمه مي دانند:
>
MIS در وهله نخست معلم
>= 2
;> دانش اموزان هستندء
دا نه معلم كتب درسي
صفحه 10:
صفحه 11:
]درس چضارم:
<#معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه
نیز از اهداف مهم آنهاست.
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
ها ها ها ها ها ها SEE ERE
لیا لیا لیا نیا لیا لیا نیا لیا نیا لیا لیا لیا لیا نبا نبا
صفحه 12:
3
23
3
3
2
3
2
23
3
3
3
23
3
2
3
صفحه 13:
صفحه 14:
3
23
23
2
2
3
3
2
3
3
3
a
3
e
3
صفحه 15:
صفحه 16:
3
3
3
2
2
3
3
2
23
3
3
23
>|
=
3
]درس نهم :
9- معلمان موفق
امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت
دارد.
صفحه 17:
]درس دهم :
0- معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمي دهند.
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
صفحه 18:
ادبیات فار؛ ما
اقلا نگارنده کتاب:به آموزش
صفحه 19:
car
۹
امن ال
ون
2
a;
2 6
af
15
3
15
د
2
3
af
2
د
2
2
صفحه 20:
صفحه 21:
, م
صفحه 22:
سخن یک معلم
ca:
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک ,1
oly وحشت انگیز می رسم وآن این 2
كه من عامل تصميم گیری قاطع در
کلاس هستم به عنوان یک معلم »
a>
ee
اكوذكان وا يزه وقار نا ووشن و لذت د بح
بخش گردانم من می توانم ابزاری
5
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای at
الهام شادی .
من می توانم تحقیر کنم یا فوخی
بکنم » آزاربرسانم یا التيام بخشم در
همه ی موقعیت ها ء مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نيما يوشيج
صفحه 23:
a
an?
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد»
او هركز نمی تواندبکوید که
=
=
صفحه 24:
3
a:
1 در سریال معلم دهکده »
cm} نامزه معلم .رش مى برسد شما كه قاذ
1 چرارها کردید و
an معلم شديد؟
ae ees
Cpa که پیش من می آمند لبق می at
می دیدم که آنها کسانی هستند که 15
د ۴0 با آموزش ندیده اند با آموزش درستى نديده اند
ل 0
a; اصلاح ريشه
car
mE
> 2۳
صفحه 25:
صفحه 26:
=r
1:
َك
cat 7
12 = 2
3 a
که بایحد
۲ 0 تب
a
oe
aT
ل
خنه a
19 =
شو
op ded
۱
-
sie
1
aN
صفحه 27:
آن که از سوال
دسح كردن مى ترسد.
ay از يادكيرى
# شرمنده ذواهد
1 لشد .
لیا لیا لیا نیا لیا لیا یافیا نیا لیا لیا لیا لیا نبا نبا
صفحه 28:
3
4
1
چیز های ساده کاری
ندارد. ساده کردن
وو يوان
aie 027 0
اس 7
/ رف 0 ٠
BOI
AC
مورحم مر
صفحه 29:
Hh
mu
انا ليا ليا نيا نيا نيا نيا ليا نيا نيا نيا ليا ليا ليا ليا
i
آموزش بعنی کشف
“mu
روزاگزون بی خبری
خودمان
0
a ار
ey
صفحه 30:
برونر كويد :
همه كس همه جيز مى آموزد
صفحه 31:
صفحه 32:
درس ۲۲: اوضاع اقتصادی در ایران باستان
صفحه 33:
کشاورزی و دامپروری
فلات ايران از نخستين سرزمين هايى بوده كه كشاورزى و داميرورى در آن آغاز شده و
حتى دانش و مهارت كشت و زرع از ايران به سرزمين هاى ديكر برده شده است.
صفحه 34:
در اوستا و کتیبه های آن دوره. عبارت هایی درباره اهمیت و ارزش کار کشاورزان
دیده می شود.
' فعالیت های کشاورزی از طرف حکومت نیز تشویق می شد.
صفحه 35:
صفحه 36:
۷ تهیه پارچه های لطیف از پنبه, ابریشم و پشم
4 تهیه شال های پشمی و حریر در کارگاه های مروء ری" اهواز و شوشتر
پیشرفت در پيشه نجاری, آهتگری و شيشه گری
عد
3 ساخت ارابه هاى زيبا در ووره ساسانى *
۹ 2
۲ ساختن اسباب و اثاثیهمنژل, ث شمشیر ازارهی کشاوززی و بای
جنگی مانند بازو بند و زره و نظایر آن .
صفحه 37:
عکس بشقاب نقره دوره ساسانی با نقش
عقاب. که بانویی را در چنگال خود نگهداشته
است. و اکنون در موزه سن پترزبورگ قرار
دارد. قطر بشقاب ۲۲ سانتی متر است
تندیس پنج هزار ساله بز کوهی. جنس نقره و ورقه
طلاء اندازه ۷ در ۴ سانتی متر, دوره ایلام. محل
نگهداری موزه هنر های زیبای بوستون.
صفحه 38:
a 0595) ای دوره هخآمنشی اه ششعی هدر ساسانت عکین ر ۳ طلابی به چا مانده از
et oe ملکه es ESTE Leb ol ys!
آرتفاع ۷۶ سانتت هخامنشیان. در موزه اوستیای شمالی
متر,»وزن ۸ ۴۵۱۰ گرم روسیه نگهداری می شود
صفحه 39:
<a دار يوش اول ۳ ay
جاده شاهى به سيا داريوش اول هخامنشی oly
0 -
برقراری امنیت در راه ها
ساخت کاروانسراها در فاصله های معین
صفحه 40:
جاده ابریشم
اين جاده چین و هند را در شرق به اروپا در غرب متصل می کرد.
بخشی از این جاده هم از خاک ایران عبور می کرد.
صفحه 41:
>
=
5
5
3
&
£
=
صفحه 42:
حکومت ساسانی با استفاده از موقعیت این جاده مانع از ارتباط مستقیم تجاری چین و روم
( اروپا) می شد.
آنها تمایل داشتند که ابریشم چینی توسط بازر گانان ایرانی به روم صادر شود و یا اينکه
ابریشم خام در ایران تبدیل به پارچه شود؛و بعد به روم فروخته شود.
صفحه 43:
سنگ های قیمتی
يار
جه قالى
5
محصولات کشا
ورزی
1
ان باستان
صادرات ایر
صفحه 44:
ایرانیان باستان به سبب تجربه و مهارت در دریانوردی, به تجارت دریایی رو آوردند.
رونق تجارت دریایی در دوران ساسانی
بنادر خلیج فارس لنگر گاه کشتی ها
صفحه 45:
عب 3 3
در زمان فقخامنشیان پرای ا اول» سكه اى زرين به نام
نی ۳ دک »کون 7
~ ,2
صفحه 46:
تا قبل از رواج سکه. معمولا ده نشینان, مازاد محصولات خود را به شهر می آوردند و
با محصولات دیگر که مورد نیازشان بود. مبادله می کردند.
با ضرب سکه. تجارت رونق پیدا کرد.
به طوری که بازر گانان با داشتن پول می توانستند کالاهایی خربداری کنند و
آنها را به قیمت بیشتر بفروشند.
صفحه 47:
سکه های زرین فقط به فرمان و نام پادشاهان ضرب می شد.
حاکمان در محدوده حکمرانی خود می توانستند با اجازه پادشاه
فقط سکه های سیمین ( نقره ای) یا مسین ( مسی) ضرب کنند.
OWLS
صفحه 48:
درآ
مدها
ای حکومت
مت
oe
لیات منبع اصلی درآ به ت نقد:
Cae ر صو
مد حكومت ها
بود كه
ماليا ب رت نقدی يا
فت i> ۰
صفحه 49:
بیشترین حجم مالیات را کشاورزان پرداخت می کردند.
ff 1
دامداران به نسبت تعداد دام هایشان
پيشه وران و بازر گانان به میزان کالا و خدماتی که عرضه می کردند
مالیات سرانه فقط از عامه مردم گرفته می شد و بزرگان و اشراف از پرداخت آن
معافتبو فص(
صفحه 50:
در جشن ها و مراسم به تخت نشستن شاهان, بزر گان و عامه مردم هدایایی را به
پادشاه پیشکش می کردند.
eae :
صفحه 51:
مأموران مالیاتی معمولاً به مردم سختگیری می کردند و بیش از آنچه مقرر شده بود
طلب می کردند.
گاهی نیز به دلیل خالی بودن خزانه مالیات ها را افزایش می دادند.
در مواقعی نیز به سبب جلوگیری از شورش مردم و یا بروز خشکسالی فشار برای
گرفتن مالیات کمتر می شد.
ع ل
صفحه 52:
صفحه 53:
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی دهگلان
ال دبیر بازنشسته زبان و ادبیات
فارسی
8 نگارنده کتاب:به آموزش
i همکار افتخاری مجله شوق
تغییر بیش از ده سال
۱9 9999
a
(0)
نا نا نا نلا نلا نيا نا نا نا نا نا ل) نلا ليا لها
صفحه 54:
1
~
[ae
۸۸
ep
صفحه 55:
ساسانیان
فهرست مطالب
پاورپوینت
بخش اول آموزه ای جهانی معلمان یونسکو
بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی
ویژه دبیران خالق
بخش سوم
درس :22اوضاع اقتصادی در ایران باستان
از صفحه 142تا 150
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات55:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ،
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
1
ده ويژگي معلمان
امروزي
از ديدگاه
سازمان جهانی آموزش
يونسكو
تعداد اسالیدها:15
ده آموزه یونسکو
0
📙درس اول:
-1معلمان موفق امروزي
آماده اند بگويند :
ما هم نمي دانيم اما باهم
مي آموزيم.
1
-2
📙درس دوم:
معلمان امروزي
مي دانند:
در وهله نخست معلم
دانش آموزان هستند،
نه معلم كتب درسي
2
📙درس سوم:
-3معلمان فقط
عرضه كنندگان دانش
نيستند،
بلكه تسهيل گر روند يادگيري
اند.
3
📙درس چهارم:
-4معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه
نيز از اهداف مهم آنهاست.
4
📙درس پنجم:
-5معلمان موفق
امروزي
مي دانند:
زنگ تفريح
و بازي حق مسلم
كودكان است.
5
📙
درس ششم:
-6معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
ديوارهاي ميان كالس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
6
📙درس هفتم:
-7معلمان موفق
امروزي
مي دانند كليد قرن
اخير
يادگيري مداوم است
7
📙
درس هشتم:
-8معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براي احساس امنيت در
دانش آموزان فراهم نمايند.
8
-9
📙درس نهم:
معلمان موفق
امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهميت
دارد.
دلیل موفقیت نظام
آموزشی فنالند
9
📙درس دهم :
-10معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها عالوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوي واخالقي را بايد
مد نظر قرارمي دهند.
1
0
1
1
1
2
end
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
شروع
بخش دوم
چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و
حرفه مهم معلمی است
گفته ها ونکته های آموزشی
سخن یک معلم
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک
پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این
که من عامل تصمیم گیری قاطع در
کالس هستم به عنوان یک معلم ،
دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت
بخش گردانم من می توانم ابزاری
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای
الهام شادی .
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی
بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا
کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نیما یوشیج
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد،
او هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود".
هنری آدامز
1
در سریال معلم دهکده ،
نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
که پیش من می آمدند دقیق می شدم ،
می دیدم که آنها کسانی هستند که
یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند.
وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به
اصالح ریشه
بپردازم
2
آموزش یعنی قدرت
انجام دادن کارهایی
که قبال "
نمی توانستیم انجام
دهیم
3
ذهن ظرفی
نیست که باید
پرشود ،بلکه
آتشی است که باید
افروخته شود.
4
آن که از سوال
کردن می ترسد،
از یادگیری
شرمنده خواهد
شد.
5
پیچیده کردن
چیز های ساده کاری
ندارد ،ساده کردن
چیزهای پیچیده خالقیت
می خواهد.
6
آموزش یعنی کشف
روزافزون بی خبری
خودمان
7
📙
برونر گوید:
همه کس همه چیز می آموزد
به شرط دخالت زمان
8
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
شروع
بخش سوم
درس :22اوضاع اقتصادی در ایران باستان
کشاورزی و دامپروری
فالت ایران از نخستین سرزمین هایی بوده که کشاورزی و دامپروری در آن آغاز شده و
حتی دانش و مهارت کشت و زرع از ایران به سرزمین های دیگر برده شده است.
کشاورزی مهمترین پیشه و وسیله معیشت در ایران باستان بود.
گندم و جو مهمترین محصول زراعی ایرانیان باستان بود.
کشت پنبه در نواحی مستعد
پنبه ریسی
صادرات پارچه های پنبه ای
کشاورزان ایرانی عالوه بر کار کشاورزی به پرورش دام نیز می پرداختند.
در اوستا و کتیبه های آن دوره ،عبارت هایی درباره اهمیت و ارزش کار کشاورزان
دیده می شود.
فعالیت های کشاورزی از طرف حکومت نیز تشویق می شد.
در دوره هخامنشیان ،یونانی ها از تالش های شاهان پارس ،برای تشویق به
کشاورزی حسرت می خوردند.
ابزار خرد کردن گیاهان و غالت( تپه چغاگالن ،ایالم) گندم وحشی که در رسوبات چغاگالن پیدا شد
صنعت
تهیه پارچه های لطیف از پنبه ،ابریشم و پشم
تهیه شال های پشمی و حریر در کارگاه های مرو ،ری ،اهواز و شوشتر
پیشرفت در پیشه نجاری ،آهنگری و شیشه گری
ساخت ارابه های زیبا در دوره ساسانی
ساختن اسباب و اثاثیه منزل ،شمشیر ،ابزارهای کشاورزی و ابزارهای
جنگی مانند بازو بند و زره و نظایر آن
تندیس پنج هزار ساله بز کوهی ،جنس نقره و ورقه
طال ،اندازه 7در 4سانتی متر ،دوره ایالم ،محل
نگهداری موزه هنر های زیبای بوستون.
عکس بشقاب نقره دوره ساسانی با نقش
عقاب ،که بانویی را در چنگال خود نگهداشته
است ،و اکنون در موزه سن پترزبورگ قرار
دارد .قطر بشقاب 22سانتی متر است
کوزه نقره ای دوره هخامنشی
جنس نقره،
ارتفاع 22.76سانتی
متر ،وزن 451.08گرم
عکس گردنبند طالیی به جا مانده از
جام شیشه ای ،هنر ساسانی
ملکه ایران باستان ،مربوط به سلسله
هخامنشیان ،در موزه اوستیای شمالی
روسیه نگهداری می شود
تجارت
رونق تجارت در زمان داریوش اول هخامنشی
ساخت جاده شاهی به فرمان داریوش اول هخامنشی
برقراری امنیت در راه ها
ساخت کاروانسراها در فاصله های معین
جاده ابریشم
این جاده چین و هند را در شرق به اروپا در غرب متصل می کرد.
بخشی از این جاده هم از خاک ایران عبور می کرد.
مسیر جاده ابریشم
حکومت ساسانی با استفاده از موقعیت این جاده مانع از ارتباط مستقیم تجاری چین و روم
( اروپا) می شد.
آنها تمایل داشتند که ابریشم چینی توسط بازرگانان ایرانی به روم صادر شود و یا اینکه
ابریشم خام در ایران تبدیل به پارچه شود و بعد به روم فروخته شود.
صادرات ایران باستان
سنگ های قیمتی ،پارچه ،قالی ،محصوالت کشاورزی
ایرانیان باستان به سبب تجربه و مهارت در دریانوردی ،به تجارت دریایی رو آوردند.
رونق تجارت دریایی در دوران ساسانی
بنادر خلیج فارس لنگرگاه کشتی ها
ضرب سکه
در زمان هخامنشیان برای اولین بار به فرمان داریوش اول ،سکه ای زرین به نام
دریک یا زریک ضرب شد.
تا قبل از رواج سًالومعم ،هّک ده نشینان ،مازاد محصوالت خود را به شهر می آوردند و
با محصوالت دیگر که مورد نیازشان بود ،مبادله می کردند.
با ضرب سکه ،تجارت رونق پیدا کرد.
به طوری که بازرگانان با داشتن پول می توانستند کاالهایی خریداری کنند و
آنها را به قیمت بیشتر بفروشند.
سکه های زرین فقط به فرمان و نام پادشاهان ضرب می شد.
حاکمان در محدوده حکمرانی خود می توانستند با اجازه پادشاه
فقط سکه های سیمین ( نقره ای) یا مسین ( مسی) ضرب کنند.
ساسانیان
اشکانیان
سلوکیان
درآمدهای حکومت
مالیات منبع اصلی درآمد حکومت ها بود که به صورت نقدی یا جنسی گرفته می شد.
بیشترین حجم مالیات را کشاورزان پرداخت می کردند.
دامداران به نسبت تعداد دام هایشان
پیشه وران و بازرگانان به میزان کاال و خدماتی که عرضه می کردند
مالیات سرانه فقط از عامه مردم گرفته می شد و بزرگان و اشراف از پرداخت آن
معاف بودند.
در جشن ها و مراسم به تخت نشستن شاهان ،بزرگان و عامه مردم هدایایی را به
پادشاه پیشکش می کردند.
مأموران مالیاتی معموًال به مردم سختگیری می کردند و بیش از آنچه مقرر شده بود
طلب می کردند.
گاهی نیز به دلیل خالی بودن خزانه مالیات ها را افزایش می دادند.
در مواقعی نیز به سبب جلوگیری از شورش مردم و یا بروز خشکسالی فشار برای
گرفتن مالیات کمتر می شد.
جنگ با دشمنان
مصارف شخصی شاه ،شاهزادگان ،درباریان و ساختن کاخ های مجلل
پرداخت حقوق به مأموران حکومتی
احداث ،نگهداری و تعمیر آتشکده ها ،کاروانسراها ،قنات ها ،سدها و ...
0
0
end