پاورپوینت
علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

پاورپوینت درس نهم مطالعات اجتماعی ایرانی متحد و یکپارچه از صفحه 56 تا 61

توضیحات: نوع فایل PowerPoint (pptx) قابل ویرایش پاورپوینت بخش اول ده ویژگی معلمان امروز از نگاه یونسکو بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی ویژه دبیران خلاق بخش سوم درس نهم مطالعات اجتماعی ایرانی متحد و یکپارچه از صفحه 56 تا 61 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:85 درس ششم: 6- معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كلاس درس و جامعه از اهداف آنهاست سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کلاس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ، مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی والا گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پاورپوینت بخش اول ده و کی معلمان امروز از نكاه يونسكو تن ذوم کفته ها ونکته های آموزشی درس نهم مطالعات ای ‎dodo sil‏ و یکپارچه از صفحه ۵۶ تا ۶۱ آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات: ۸۵

صفحه 2:

صفحه 3:
ده ویژگی معلمان اصروزی از دیدگاه سازمان جفانی آموزش يونسكو 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 تعداد اسلا بدهاه۱۵:

صفحه 4:
ده آموزه یونسکو

صفحه 5:
| درس اول: ۱- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : ما هم نمی دانیم اما باهم € € € ۰ T € ‏می اموزیم.‎ can € 6 € لیا ليا ليا نيا لا لا لا ليا ليا ليا لیا لیا لیا لیا لیا

صفحه 6:
]درس دوم: ©- معمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند» نه معلم كتب درسى 3 3 3 3 =) 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3

صفحه 7:

صفحه 8:
اقل ‎cal‏ ‎cal‏ ‏1 ‏درس چشارم: ‎cal‏ ‏۲ ۳ <#معلمان موفق امروزي مي دانند: > اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه نيز از اهداف مهم آنهاست. ليا ليا ليا نيا للا لا لا ليا ليا ليا ليا ليا نينا لها ينا موم موم مم موم 6 0 5 2 5 5 5 ۳1 5۸5۸ ۳۵ 5 5 ۳ ۳

صفحه 9:
درس پنجم : ‎-G‏ معلمان موفق امروزي مي دانند- زنك تفريح ‎fecal gas plea eg‏

صفحه 10:
]درس شش ۰ 9- معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن از اهداف آنهاست.

صفحه 11:
at; 5 EE cal, : ‏درس هكتم‎ ۲ 1 و 2977© 2 معلمان موفق امروزي 251 ‎ai?‏ مي دانند کلید قرن اخير ‎can? ‎al,‏ است ‎cal, ‎eal ‎cat, ‏الا : ‎re, cal; ‏اكه ‎

صفحه 12:
| درس هشتم: 0 معلمان موفق امروزي مناسب برای احساس اصنیت در دانش آموزان فراهم نمایند. اه زا ها هه هه ۵ ۵ ۵ ۵ هه ها مم م م م م هم

صفحه 13:
| درس نهم : و معلمان موفق امروزي لل ۳ مي دانند از يادگيري اهمیت دارد. لیا نيا نيا نيا للا لا ليا نيا ليا ليا ليا لننا لیا تا لیا AAA mm 5 5 5 2 5 0 6 Se eee

صفحه 14:
درس دهم : 00 معلمان موفق امروزي مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد نظر قرارمي دهند. اه ها هه هه ۵ ۵ ۵ ۵ هه ها ‎AA‏ م م م هم ‎

صفحه 15:
cal 1 ; > زبان 3 ادبیات فارسی ا |[ | نگارنده 8 آموزش بدبين نيستم ‎an‏ آلا همكار افتخارى" ‏لیا نيا ليا نيا للا لا لا ليا ليا ليا لیا لیا لیا تا لیا ‏کم شود سرب ‏از ده سال

صفحه 16:
لللل لیا نيا ليا نيا للا لا لا ليا ليا ليا ليا ليا نينا لها ينا AAA Am mm 5 5 5 2 5 0 6 ۳ ۳ 5 5 ۳۵ 5۸5۸ ۳1

صفحه 17:
8۵ ٩6 ۵ 6 ۵ 6 ۵ ۵ 6 ۵ ٩ ٩ 6 6 ۵ BEE eRe ee eee

صفحه 18:
,"شروع ۲بخش دوم "چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من در ره کار و حرفه مهم معلمی است ¥ گفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 19:
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ‏ آزاربرسانم با ایام بخشم در همه که من عامل تصمیم گیری قاطع در ی موقعیت ها » مسئولیت من است که مان تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش يا كلاس هستم به عنوان يك معلم » كاهش دهم ؛وكودكان را انسانى والا كردانم با انسانيت را ازايشان بكيرم نظام وفا معلم نيما يوشيج

صفحه 20:
a : : ‎Fe‏ معلم بر ابدیت اثر 2 ۰ ۰ ‎7 ‏مى كذارد»‎ = an ‏اند بكويد‎ 0 ‏كز نمى توا‎ an ‏ذش در كجا منوة‎ af a ‏ود"‎ we ab ‏آدامز‎ ۹ He ‏هنری‎ an ‎a ‎0 ‎2 ‎2 ‎> ‎

صفحه 21:
6-53 3 6 در سریال معلم دهکده» 7 وي امزد معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بودید ‎G 3‏ چرا رها کردید و 5 وو معلم شديد؟ 5 اب داد: جون وقتى به مراجعيد نى كه 5 قا معلم جواب داد: جون وقتى به مرأجعينم و مجرمينى > « بيش من مى آمدند دقیق می شدم ؛ ‎aE‏ می دیدم که آنها کسائی هستند که ‎a eae 6 3‏ 3 ل ل ‎HE‏ وبه خودم كفتم : به جاى برداختن به شاخ وبرك ها بايد به ‎“ai?‏ اصلاح ریشه 2 > بپردازم 3 6 للا و > 6

صفحه 22:
آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی 3 3 3 3 2 3 =) 3 3 3 3 2

صفحه 23:
3 3 ذهن ظرفی د 3 > aly. agdigy : 3 آتشی است كه باب :2 موم موم مم موم ‎EEE‏ ‏=

صفحه 24:
cat 17" ان كه از سوال a 8 کردن می نرسد. 1 : ‘man? دیع از یادگیری ~ 8 52 Mt, oo at, 6 . ‏للدت‎ as

صفحه 25:
4 5 3 1 5 ی لیا لیا لیا لیا .لیا لیا .لیا لیا لیا لیا .لیا لیا

صفحه 26:
آموزش بعنی کشف 20 ۱ ۴ روزاگزون بی خبری 21 ليا ليا ليا نيا للا لا لا ليا ليا ليا لیا لیا لیا تا لیا اقل خودمان cal ae = 21 : cal >} ۳۷ ۲ - ‘aI

صفحه 27:
ann a | برونر كويد : همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان ۵ ۵ ۵ اه هه ۵ هه ۵ ها ها ها ‎AA‏ م م م هم ‎

صفحه 28:
لش فابيق مجیدی ۱9 ‎Vv‏

صفحه 29:
A IMPERIO SAFAVIDA ایرانی متحد و یکپارچه

صفحه 30:
اوضاع سیاسی ایران هنگام تأسیس حکومت صفوی

صفحه 31:
اوضاع سیاسی ایران هنگام تأسیس حکومت صفوی 1. عثمانی: سلطان عثمانى خود را خليفة مسلمانان مى دانست و به ايران نیز طمع داشت. = فا ‎ol‏ در شمال شرق اتران (ماوراءالنهر) قدرت كرفته بودند و به مرزهاى ايران می تاختند.

صفحه 32:
شکل گیری حکومت صفوی در ابتدای قرن ۱۰ ق با به قدرت رسیدن یکی از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی» به نام اسماعیل, اوضاع ایران تغییر کرد. شیخ صفی که از صوفیان معروف زمان خود بود. پیروان و هواداران زیادی داشت و خانقاهش در اردییل مورد توجه مردم و حاکمان محلی بود. 1 صوفيان بيشتر وقتشان را در خانقاه به ذكر كفتن و انجام دادن مراسم خاص خود می گذراندند. و

صفحه 33:
> ۱ سماع در اصطلاح صوفیه گوش دل فرو داشتن به اشعار و الحان و نغمه|ها و اهن؟ نو است. در حال جذبه و بی خودی. صوفیان سماع را دعوت حق خوانند. و 9 سماع را بیداری دل دانند و توجه آن را به سوی حق انگارند."

صفحه 34:
J ‏فيان در جا‎ ‏و‎ سماع

صفحه 35:

صفحه 36:
506

صفحه 37:

صفحه 38:
قبر اول از پش صفی الدین اقبر دوم: شیخ صدر الدین

صفحه 39:
پس از شیخ صفی, ادارة خانقاه در خانوادة او موروئی شد. 0 ء مهمترین طرفداران خانقاه شیخ صفی ایل های مختلف ‎A‏ ‏** ترك بودند كه به قزلباش شهرت داشتند. ‎Af‏

صفحه 40:
اسماعیل صفوی به کمک نیروی نظامی قزلباش هاء نخست شروانشاهان و آق قویونلوها را شکست داد. سایاتدایات ‎٠‏ 0] پس از - ~~ | كع ناطق ‎ee‏ از میان بوداشتن = ملگ ها در خراسانيلتراسر إيران مسلط شد.

صفحه 41:
ودش ۰ ‎+g‏ ‏لجا موفقيت هاى سياسى و ‎<i‏ يك

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:
صفویان برای دفاع از وحدت چغرافیایی ایران, بارها با دشمنان خارجی روبرو شدند. ##عصانی ؟ سلطان عشمانی که از شکل گیری سلس ةقدرتمند و شيعه مذهب صفويه ناخشنود بود. با سياهى عظیم راهی ایران شد. جنگ میان سپاهیان دو کشور ایّران و عثمانی در محل چالدران شکست شاه اسماعیل و سربازانش با وجود شجاعت زياد سپاه عثمانی به کمک سلاح های آتشین مانند توپ و تفنگ که سپاه ایران از آن بی بهره بود. پیر وز شد.

صفحه 45:
rary. ‏ا‎ oe ae [!] شاه اسماعیل در حال نبرد ۲

صفحه 46:
آرامگاه شهدای چالدران (شهید گاه) اردبیل

صفحه 47:

صفحه 48:

صفحه 49:
پایتخت رااز تبریز به قروتی اتقال داد؛ زیر ~ هجوم سپاه عثمانی بود. در سال ‎٩۵۱‏ شاه طهماسب به دلیل اينکه پایتخت را از حملات و تهدیدات عثمانی‌ها در امان ‎ie‏ ‏تصمیم گرفت پایتخت دولت صفویه را به قزوین منتقل کند و به همین دلیل دستور داد تا باغی به شکل مربع با طرح شطرنجی و عمارتی فاخر در میان آن با تالارها و حوض‌های زیبا در آن بنا کنند. این بنا که باقیمانده کاخ با شکوه سلطنتی با درهای هفت گانه است در دو طبقه با مساحت: ۰ متر مربع ساخته شده‌است و در سال‌های بعد در قرن ۱۱ هجری قمری الگویی بزآی ساخت ارگ سلطنتی اصفهان می‌شود.

صفحه 50:
۰ ۰ a - ا و نقاشی تزئین شده است که دو لایه آن مربوط به دوران صفویه با عنوان شی تبریز و قزوین است و لاه سوم نقاشی های سقف و دیوارها در زمان حکومت قاجار انجام گرفته‌است. بنای کاخ چهلستون به شکل مکعب مربع و از چهار طرف دارای 000 ‎Ry on a‏ نك که به آن ارسی می‌گویند و ۲ دلل اینکرام این بنای تارفتی در زمان قامازیان به شکل,شیروانی ساخته شده است. این اثر زیبا در زمره بناهای کلاه فرنگی شیناخته می‌شود. در حال حاضر اين نا که یقاب یز دب ...ااه كلاميراث فرهدكى. صنايع دستى ‎rae‏ £ و گردشگری نگهداری می‌شود. 2 حر

صفحه 51:
ژ,عمارت چهل ستون ( کلاه فرنگی) قزوین ۳ [

صفحه 52:
3 2 4 1 3 یو ۳ ‏تب وس‎ Pi eae | دهع

صفحه 53:
سلسلة صفوی در اوج قدرت شاه عباس اول ( ينجمين شاه صفوى) حكومت صفوى را به اوج قدرت رساند. او ازيك ها و عثمانيان را شكست داد و تا يشت مرزهاى ايران عقب راند. او يايتخت را از قزوین به اصفهان - در مرکز ایران- منتقل کرد و برای آبادانی آن بسیار کوشید.

صفحه 54:

صفحه 55:

صفحه 56:
2 ۳ نمای داخلی ‏ ۲ 2 ۵۶۱ | 35 7 ۱ / ۳ ۱۳۷ اليم

صفحه 57:
نقاشی از شاه عباس اول کاری از «ژاکومو فرانکوء نقاش ایتالیایی. ۶ میلادی, موه متروپولیتن مرج }SCHIAC APPAS, RE DI PERSIA.. 0

صفحه 58:
کاشان در مجاورت امامزاده حبیب بن

صفحه 59:
حکومت صفوی در سراشیبی سقوط پس از مرگ شاه عباس اول چهار پادشاه دیگر برتخت شاهی تکیه زدند که بعضی از آنها توانايى و لياقت ادارة کشور را نداشتند. ‎1K‏ سیاست كشتن و كور كردن شاهزادكان محروم كردن آنها از حكومت ولايت ها و آموختن شيوةٌ كشوردارى ‎HK‏ سر گرم کردنشان در حرم سرا *

صفحه 60:
f در نتيجة ضعف و بی لیاقتی شاهان. مقام های اداری و نظام شوری و لشکری) دچار اختلاف و دركيرى شدند و از انجام دادن 0_0 ماندند. ‏ بان امور حکومت مختل شداو ‎cron‏ کشور کت ‎in‏ ل ‎ll,‏ کرو از افغان ‎aa‏ سر به شورش برداشتند و پس 4 از پیروزی بر حاکم آن اصفهان حر کت کردند. ‎ee J‏ ‎501

صفحه 61:
سلطان حسین صفوی که نمى توانست با اين كروه شورشی کوچک مقابلهکند. يس از > چند ماه محاصره. تسلیم شد و محمود افغان سردستة شورشیان به پادشاهی رسید. سلطان حسین صفوی

صفحه 62:
صفویان کشور را چگونه اداره می کردند؟ ‎gamete tse 22‏ قدرتمندی در ایران به وود آمد عون شاد ‏قرار داشت. شاهان صفوی اختیارات زیادی داشتند و با استبداد بر کشور حکومت می کردند. ‎dan‏ مقام های کشوری و لشکری مطیع فرمان شاه بودند و اجازه نداشتند مخالف ‏خواست و ارادة ا عدار كلد +

صفحه 63:
بعد تمادالد له نيز مى گفتند از شاه وزیر بزرگ قرار داشت كه به او اعتمادالدو 1 ر » 2 بر ب ختيار جندانى نداشت. قابل شاه قدرت و اختيار جندانى ل امور ادارى و مالى كشور بود اما در مقابل شاه قدرت و او مسئول امور زود ‎we = ۸‏ کج و ری ‎ie‏ ۶۷ 1۷ 00 نقش داشتند و علاوه بر فرماندهان نظامی نیز در ادارةً حكومت صفوى نقش بسيار مهمى ‎١‏ ‏لا حاکم ولایت هاي مهم نيز بودند: فرماندهى سياه معموا 2 3 7 وی

صفحه 64:
‎Is‏ انواع زره در دوران صفوی 50 ‎

صفحه 65:

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:
تا زمان شاه عباس اول. سران ایل های قزلباش حاکم ولایت های مختلف ایران بودند. شاه عباس اول برای بویت حگومت مر کزی و جلو گیری از نافرمانی و بی نظمی ببزان ایل های و050[ حکومت ولایت ها را از آنان گرفت و به افرادی غیر از قزلباش ها سپرد. همچنین در کنار سپاه قزلباش, سپاه جذیی از آفراد غیر قزلباش تشکیل داد و با کمک گرفتن از اروپائیان این سپاه را به تفنگ و توپ مجهز کرد.

صفحه 70:
اروپاییان در راه ایران هم زمان با به قدرت رسیدن سلسلةً صفوی, کشورهای اروپایی, قرون وسطا پا عصر تاریکی را پشت سر گذاشته و وارد ‎ya‏ شده بودند. قرن های ۱۶ تا ‎۱٩‏ میلادی در این قرن ها اوضاع سیاسی و مذهبی اروپا دگر گون شد و پیشرفت های علمیء فرهنگی 9 در آن قاره به وجود آمد که به اختراعات و اکتشافات مهمی انجامید.

صفحه 71:
ازوياييان با توسعة صنعت کشتی سازی و وسایل دریانوردی توانستند راه های دریایی و سرزمین های جدیدی را کشف کنند. دریانوردان اروپاپی با گذشتن از اقیانوس اطلس, قارة آمریکا را کشف کردند. آنان با دور زدن قارةٌ آفریقاء به اقیانوس هند و خلیج فارس رسیدند. دبس

صفحه 72:
اروپاییان با کشتی های بزرگ و مجهز به توپ های جنگی به سرزمین های دیگر رفتند و بخش های وسیعی از قاره های آمریکا؛ آفریقا و آسیا را مستعمرة خود کردند. © كشورهاى يرتغال, اسپانی؛ انگلستان و فرانسه پیشگامان استعمار بودند. 4 ااا

صفحه 73:
در آستانة تا سيس سلسلةً صفوی, پرتغالی ها جزایر و سواحل جنوبی ایران را تصرف کرده و تجارت خلیج فارس و دریای عمان را در اختیار گرفته بودند. شاه اسماعیل صفوی به دلیل نداشتن کشتی جنگی نتوانست در برابر پرتغالی ها کاری از پیش ببرد. اما شاه عباس اول از رقابت انگلیسی ها و پرتفالی ها استفاده کرد و به کمک کشتی های جنگی انگلستان» پر تغالی هار از سواحل و جزایر ایران بیرون راند.

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:
اختراع موتور بخار

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:

صفحه 80:

صفحه 81:

صفحه 82:
تنديس امام قلى خان سردار شجاع ايرانى كه در زمان آزادسازی سواحل و جزایر جنوبی ایران از اشغال 77

صفحه 83:
در دوران صفویه. ایران با برخی از کشورهای اروپایی روابط سیاسی و بازرگانی برقرار کرد. 3 علل‌موّثر در برقزاری 7 ‎Sin‏ 1 6 7 5 تیب aye ‏ايرات و ارويا:‎ > a 7 > ا 7 pe ۱. هجوم پیاپی عنمانی ها 9 پادشاهان اروپایی برای کاستن از فشار حملات عثمانی ها به خاک اروناء در صدد آن 2 بودند که رواب خود را با ايران تقويك کنند.

صفحه 84:

صفحه 85:

صفحه 86:

پاورپوینت بخش اول ده ویژگی معلمان امروز از نگاه یونسکو بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی ویژه دبیران خالق بخش سوم درس نهم مطالعات اجتماعی ایرانی متحد و یکپارچه از صفحه 56تا 61 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات85: ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری 1 بیش تغییر شوق مجله 1 از ده سال 📙 📙 📙 1 2 end محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 در سریال معلم دهکده ، نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم ، می دیدم که آنها کسانی هستند که یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند. وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش سوم ایرانی متحد و یکپارچه اوضاع سیاسی ایران هنگام تأسیس حکومت صفوی اوضاع داخلی: نبودن حکومت واحد و قدرتمند تفرقه و تجزیه جنگ حاکمان بخش های مختلف نبودن امنیت و آرامش در شهرها و روستاها اوضاع سیاسی ایران هنگام تأسیس حکومت صفوی اوضاع خارجی: وجود همسایگانی که در فکر گسترش قلمرو خود بودند .1عثمانی :سلطان عثمانی خود را خلیفۀ مسلمانان می دانست و به ایران نیز طمع داشت. .2ازبکان :در شمال شرق ایران ( ماوراءالنهر) قدرت گرفته بودند و بPPه مرزهای ایران می تاختند. شکل گیری حکومت صفوی در ابتدای قرن 10ق با به قدرت رسیدن یکی از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی، به نام اسماعیل ،اوضاع ایران تغییر کرد. شیخ صفی که از صوفیان معروف زمان خود بود ،پیروان و هواداران زیادی داشت و خانقاهش در اردبیل مورد توجه مردم و حاکمان محلی بود. صوفیان بیشتر وقتشان را در خانقاه به ذکر گفتن و انجام دادن مراسم خاص خود می گذراندند. معرفی یکی از مراسم صوفیانه سماع در لغت در معنای شنیدن ،رقص و وجد است و در اصطالح بر آوازی اطالق می‌شود که حال شنونده را منقلب گرداند. سماع در اصطالح صوفیه گوش دل فرو داشتن به اشعار و الحان و نغمه‌ ها و آهنگ‌های موزون است ،در حال جذبه و بی خودی .صوفیان سماع را دعوت حق خوانند ،و حقیقت سماع را بیداری دل دانند و توجه آن را به سوی حق انگارند. صوفیان در حال سماع بقعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی بقعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی بقعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی قبر اول از پشت :شیخ صفی الدین قبر دوم :شیخ صدر الدین موسی پسر شیخ صفی قبر سوم :شیخ ابراهیم پسر خواجه علی سیاهپوش پسر شیخ صدرالدین پس از شیخ صفی ،ادارۀ خانقاه در خانوادۀ او موروثی شد. مهمترین طرفداران خانقاه شیخ صفی ایل های مختلف ترک بودند که به قزلباش شهرت داشتند. اسماعیل صفوی به کمک نیروی نظامی قزلباش ها ،نخست شروانشاهان و آق قویونلوها را شکست داد. او پس از تسلط یافتن بر تبریز ،خود را شاه ایران خواند. از اقدامات مهم وی پس از تاجگذاری ،رسمی کردن مذهب شیعه بود. از میان برداشتن حاکمان مناطق مختلف با شکست ازبک ها در خراسان بر سراسر ایران مسلط شد. در نتیجۀ موفقیت های سیاسی و نظامی او ،حکومت کشور ما یکپارچه و نیرومند شد. به طوری که قلمرو آن به حدود قلمرو دورۀ ساسانیان رسید. حکومت صفوی همچنین همۀ اقوام ایرانی را زیر حاکمیت خود گرفت و موجب همبستگی و اتحاد بیشتر ایرانیان شد. شاه اسماعیل صفوی کاله خود شاه اسماعیل صفوی صفویان برای دفاع از وحدت جغرافیایی ایران ،بارها با دشمنان خارجی روبرو شدند. عثمانی سلطان عثمانی که از شکل گیری سلسلۀ قدرتمند و شیعه مذهب صفویه ناخشنود بود ،با سپاهی عظیم راهی ایران شد. جنگ میان سپاهیان دو کشور ایران و عثمانی در محل چالدران شکست شاه اسماعیل و سربازانش با وجود شجاعت زیاد سپاه عثمانی به کمک سالح های آتشین مانند توپ و تفنگ که سپاه ایران از آن بی بهره بود ،پیروز شد. شاه اسماعیل در حال نبرد نبرد چالدران آرامگاه شهدای چالدران (شهیدگاه) اردبیل قبور شهدای چالدران (شهیدگاه) اردبیل پس از جنگ چالدران ،تبریز به اشغال عثمانی ها درآمد اما مقاومت و مبارزۀ مردم آنها را وادار به عقب نشینی کرد. پس از شاه اسماعیل پسرش ،تهماسب ،به حکومت رسید. سر و سامان دادن به اوضاع داخلی دفع حمله های ازبکان و عثمانی تثبیت و تحکیم حکومت صفوی شاه تهماسب پایتخت را از تبریز به قزوین انتقال داد؛ زیرا تبریز همواره در معرض هجوم سپاه عثمانی بود. در سال‌ 951شاه طهماسب به دلیل اینکه پایتخت را از حمالت و تهدیدات عثمانی‌ها در امان نگPPPه دارد، تصمیم گرفت پایتخت دولت صفویه را به قزوین منتقل کند و به همین دلیل دستور داد تا باغی به شPPکل مربع با طرح شطرنجی و عمارتی فاخر در میان آن با تاالرها و حوض‌های زیبا در آن بنا کنند. این بنا که باقیمانده کاخ با شکوه سلطنتی با درهای هفت گانPPه اسPPت در دو طبقPPه با مساحتی در حPPدود 500متر مربع ساخته شده‌است و در سال‌های بعد در قرن 11هجری قمری الگویی بPPPرای ساخت ارگ سلطنتی اصفهان می‌شود. سقف و دیوارهای کاخ چهلستون با سه الیه نقاشی تزئین شPPد ‌ه اسPPت کPPه دو الیه آن مربPPوط بPPه دوران صفویه با عنوان مکتب نقاشی تبریز و قزوین است و الیه سPPوم نقاشPPی‌های سPPقف و دیوارها در زمان حکومت قاجار انجام گرفته‌است. بنای کاخ چهلستون به شکل مکعب مربع و از چهار طرف دارای پنجره‌هایی با شیش‌ PPه های رنگی اسPPت که به آن ارسی می‌گویند و به دلیل اینکه بام این بنPPای تPPاریخی در زمان قاجاریان بPPه شPPکل شPPیروانی ساخته شد ‌ه است ،این اثر زیبا در زمره بناهای کاله فرنگی شناخته می‌شود. در حال حاضر این بنا که به نام عالی قاپو نیز شهرت دارد توسط اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دسPPتی و گردشگری نگهداری می‌شود. عمارت چهل ستون ( کاله فرنگی) قزوین شاه تهماسب نمای داخلی عمارت سلسلۀ صفوی در اوج قدرت شاه عباس اول ( پنجمین شاه صفوی) حکومت صفوی را به اوج قدرت رساند. او ازبک ها و عثمانیان را شکست داد و تا پشت مرزهای ایران عقب راند. او پایتخت را از قزوین به اصفهان – در مرکز ایران -منتقل کرد و برای آبادانی آن بسیار کوشید. ایران در زمان شاه عباس کاخ چهلستون اصفهان نمای داخلی چهلستون اصفهان نقاشی از شاه عباس اول کاری از «ژاکومو فرانکو» نقاش ایتالیایی. ۱۵۹۶میالدی ،موزۀ متروپولیتن آرامگاه شاه عباس کاشان در مجاورت امامزاده حبیب بن موسی حکومت صفوی در سراشیبی سقوط پس از مرگ شاه عباس اول چهار پادشاه دیگر برتخت شاهی تکیه زدند که بعضی از آنها توانایی و لیاقت ادارۀ کشور را نداشتند. علل نداشتن پادشاهانی الیق و توانمند پس از شاه عباس سیاست کشتن و کور کردن شاهزادگان محروم کردن آنها از حکومت والیت ها و آموختن شیوۀ کشورداری سرگرم کردنشان در حرم سرا در نتیجۀ ضعف و بی لیاقتی شاهان ،مقام های اداری و نظامی ( کشوری و لشکری) دچار اختالف و درگیری شدند و از انجام دادن مسئولیت های مهم خود باز ماندند. بنابراین امور حکومت مختل شد و هرج و مرج کشور را فراگرفت. در چنین اوضاع نابسامانی گروهی از افغان ها در قندهار سر به شورش برداشتند و پس از پیروزی بر حاکم آن والیت ،به سوی اصفهان حرکت کردند. سلطان حسین صفوی که نمی توانست با این گروه شورشی کوچک مقابله کند ،پس از چند ماه محاصره ،تسلیم شد و محمود افغان سردستۀ شورشیان به پادشاهی رسید. سلطان حسین صفوی صفویان کشور را چگونه اداره می کردند؟ در دورۀ صفویه حکومت مرکزی قدرتمندی در ایران به وجود آمد که در رأس آن شاه قرار داشت. شاهان صفوی اختیارات زیادی داشتند و با استبداد بر کشور حکومت می کردند. همۀ مقام های کشوری و لشکری مطیع فرمان شاه بودند و اجازه نداشتند مخالف خواست و ارادۀ او عمل کنند. بعد از شاه ،وزیر بزرگ قرار داشت که به او اعتمادالدوله نیز می گفتند. او مسئول امور اداری و مالی کشور بود اما در مقابل شاه قدرت و اختیار چندانی نداشت. فرماندهان نظامی نیز در ادارۀ حکومت صفوی نقش بسیار مهمی داشتند و عالوه بر فرماندهی سپاه معموًال حاکم والیت های مهم نیز بودند. انواع زره در دوران صفوی شمشیر دوران صفوی نشان نظامی صفویان تا زمان شاه عباس اول ،سران ایل های قزلباش حاکم والیت های مختلف ایران بودند. شاه عباس اول برای تقویت حکومت مرکزی و جلوگیری از نافرمانی و بی نظمی سران ایل های قزلباش، حکومت والیت ها را از آنان گرفت و به افرادی غیر از قزلباش ها سپرد. همچنین در کنار سپاه قزلباش ،سپاه جدیدی از افراد غیر قزلباش تشکیل داد و با کمک گرفتن از اروپائیان ،این سپاه را به تفنگ و توپ مجهز کرد. اروپاییان در راه ایران هم زمان با به قدرت رسیدن سلسلۀ صفوی ،کشورهای اروپایی ،قرون وسطا یا عصر تاریکی را پشت سر گذاشته و وارد قرون جدید شده بودند. قرن های 16تا 19میالدی در این قرن ها اوضاع سیاسی و مذهبی اروپا دگرگون شد و پیشرفت های علمی ،فرهنگی و اقتصادی چشمگیری در آن قاره به وجود آمد که به اختراعات و اکتشافات مهمی انجامید. اروپاییان با توسعۀ صنعت کشتی سازی و وسایل دریانوردی توانستند راه های دریایی و سرزمین های جدیدی را کشف کنند. دریانوردان اروپایی با گذشتن از اقیانوس اطلس ،قارۀ آمریکا را کشف کردند. آنان با دور زدن قارۀ آفریقا ،به اقیانوس هند و خلیج فارس رسیدند. اروپاییان با کشتی های بزرگ و مجهز به توپ های جنگی به سرزمین های دیگر رفتند و بخش های وسیعی از قاره های آمریکا ،آفریقا و آسیا را مستعمرۀ خود کردند. کشورهای پرتغال ،اسپانیا ،انگلستان و فرانسه پیشگامان استعمار بودند. در آستانۀ تأسیس سلسلۀ صفوی ،پرتغالی ها جزایر و سواحل جنوبی ایران را تصرف کرده و تجارت خلیج فارس و دریای عمان را در اختیار گرفته بودند. شاه اسماعیل صفوی به دلیل نداشتن کشتی جنگی نتوانست در برابر پرتغالی ها کاری از پیش ببرد. اما شاه عباس اول از رقابت انگلیسی ها و پرتغالی ها استفاده کرد و به کمک کشتی های جنگی انگلستان ،پرتغالی ها را از سواحل و جزایر ایران بیرون راند. انقالب صنعتی در اروپا اختراع موتور بخار قلعۀ پرتغالی ها هرمز قلعۀ پرتغالی ها هرمز قلعۀ پرتغالی ها هرمز قلعۀ پرتغالی ها قشم قلعۀ پرتغالی ها قشم تندیس امام قلی خان سردار شجاع ایرانی که در زمان آزادسازی سواحل و جزایر جنوبی ایران از اشغال پرتغالی ها فرماندۀ سپاه ایران بود. در دوران صفویه ،ایران با برخی از کشورهای اروپایی روابط سیاسی و بازرگانی برقرار کرد. علل مؤثر در برقراری روابط ایران با اروپا در دوران صفوی .1هجوم پیاپی عثمانی ها به ایران و اروپا: پادشاهان اروپایی برای کاستن از فشار حمالت عثمانی ها به خاک اروپا ،در صدد آن بودند که روابط خود را با ایران تقویت کنند. علل مؤثر در برقراری روابط ایران با اروپا در دوران صفوی .2تأسیس شرکت های بزرگ تجاری توسط اروپاییان: این شرکت ها تمایل زیادی داشتند که روابط تجاری خود را با دیگر کشورها گسترش دهند. این شرکت ها عالقه مند بودند که در ایران فعالیت کنند؛ به همین دلیل ،نمایندگانی را برای عقد قراردادهای بازرگانی به ایران فرستادند. پ ا یا ن
31,000 تومان