صفحه 1:
درس بيعت مطلناك فلم
ll ign aisha lig | داوس كرفا ويه
A GIT ado
صفحه 2:
اداره go کردند؟
از صفحه ۱۲۳ تا ۱۳۰
وش تصویری را جدی بگیریم
خه قابل ویرایش
همراه با مرتبط
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
درست همانند میکل آنژ ۳ ۱
كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرء کالبد فرشته ای 2
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان 0
7
صفحه 6:
ده ویژگی معلمان
آمروزی
از ديد كاه
سازمان جهانى آموزش
:تعداد اسلايدفاةا
صفحه 7:
eke lots 1
۱ کب i!
ده آموزه یونسکو
صفحه 8:
| درس اول:
۱- معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند :
ما هم نمی دانیم اما
باهم
مى آموزيم.
صفحه 9:
]درس دوم:
م معمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
cota
نه معلم كتب درسى
صفحه 10:
]درس سوم:
معلمان فقط عرضه کنندگان
دانش نیستند؛
بلکه تسعیل گر روند بادگیری
صفحه 11:
:درس چفارم ۲
mn
تیان موف ام میداد 9 2
اثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزء a
نیز از اهداف مهم آنهاست.
صفحه 12:
درس پنجم :
معمان موفق امروزي
مي دانند:
زنك تفریج
و بازي حق مسلم کودکان است.
۰
صفحه 13:
:دورس a
معلمان موفق امروزی -6
می دانند برداشتن
ديوارهاى ميان كلاس
درس و جامعه
.از اهداف آنهاست
=
=
لك
۳0
Phas}
<n
‘<7
a
a
<7
9
<7
<7
9
صفحه 14:
درس
2 معلمان موفق امروزي
مي دانند كليد قرن اخير
يادكيري مداوم است
رت
صفحه 15:
:درس هشتم |
معلمان موفق امروزی -8
می دانند باید فرصت های
مناسب برای احساس انیت در
«دانش آهوزان فراهم نعایند
a
a
on
0
a
oa
8
a
8
كه
7
a
0
aa
صفحه 16:
درس نهم :
©- معمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت دارد.
دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند
صفحه 17:
۱ درس دهم :
LON esa es oes
aula wa
آنها علاوه برنیازهای علمی
ازهای معنوی واخلاقی را باید
.مد نظر قرارمی دهند
صفحه 18:
angi? وتدوین
محمد فایق مجیدی
دهگلان
۳ pa
زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به ۲
آموزش ندبین تیستتما
همکار افتخاری ۲
مجله شوق تغییر بیش
از ده سال:
101010111
هم
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
en
شروع
بخش دوم ۲
چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من در ۰۷ کار و ۷
حرفه مهم معلمی است
گفته ها ونکته های آموزشی ۷
صفحه 22:
سحن د >
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک و
3 من مي توانم تحقير كنم يا شوخى
بيامد وحشت انكيز مى رسم وآن ابد # لكا يعني »ازاريرسائم يا اليام بخشم در
أله من عامل تصميم 95 5 تق فور عه ى عوقعيت 418 مساوليت من لدت
» كلاس هستم به عنوان يى معلو كه تصميم بكيرم بحرانى را افزايش يا
دارای قدرت عجیمی هستم که زندگیچ
کودکان را تيره ونار يا روشن و لذ و
بخش كردانم من مى توانم ابزاري 8
برای شکنجه باشم يا وسيله اى براي
. الهام شادود
كاهش دهم :وكودكان را انسانی والا
كردائم يا انسانيت را ازايشان بكيرم
نظام وفا معلم نيما بوشيج
نشت
صفحه 23:
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد»
او هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود."
هنری آدامز
صفحه 24:
>
>
>
2
>
>
2
>
2
2
>
3
3
>
>
d
» در سریال معلم دهکده
نامزد معلم. ازش می پرسد شما که
قاضی بودید چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم
ی شم
مى ديدم که آنها کسانی هستند که
با آموزش ندید نا آمزش درستی ندیده ند
صفحه 25:
آموزش یعنی قدرت
انجام دادن
کارهایی که قبلا ۲ د
نمی توانستیم انجام
صفحه 26:
صفحه 27:
آن که از سوال
کردن می ترسد.
از یادگیری
شرمنده خواهد
صفحه 28:
4
1
4
a
4
2
چیز های ساده کاری
صفحه 29:
شروع
9
صفحه 30:
درس بیستم
امبراطورچ های قدرتمند چگونه ایران را اداره
می .3242
صفحه 31:
6 اشکانیان به دلیل نفود <
های محلی ی در اداره امور با cuit
صفحه 32:
مقام های حکومتی
وزير بزرگ
: رئيس دربار تشريفات
منشيان و دبيران
" ماموران مخفى شاه
تمونه اى از مهزهاى مخصوص صاحب قتصبان ذوره هكامتشف
صفحه 33:
ایرانیان برای اولین بار تقسیم سرزمین به بخش های مختلف را ابداع کردند.
وس مامت رانا دا سم کی و رای بات Bi
ارد.هر بخش از پایتخت دستور می گرفت.
صفحه 34:
*تخت جمشيد(براى يركزارى جشن
های عید نوروز) a
الا
صفحه 35:
سياه و قدرت نظامی
|ایران به دلیل Sth ...۰۱ همواره مورد توجه
دشمنان بوده است.
یونان(در عصر هخامنشی) و روم(درعصر اشکانی و ساسانی) از
غرب به مرزهای ایران حمله می کردند.به همین دلیل حکومت
cle ایران اسان فعوا شیاه رگ داش
Ee >
موار هام و باده
صفحه 36:
ایرانیان باستان همواره به پسرانشان فنون رزمی و
شکار می آموختند.شاهان نیز از نوجوانی فنون نظامی
را می آموختند و در بیشتر جنگ ها خودشان فرمانده
سياه بودند.
| اشکانیان در تاریخ به جنگاوران مشهور
بودند و در سوارکاری و تیراندازی مهارت
زیاد داشتند.
صفحه 37:
inh os جنگی برای امین کار توس إبرائفان
ابداع شد:
”سات سس بار دارگ
فخامنشى علاوه بر سباة
معمولی,سپاه جاويدان ايجاد كرد.
تعداد افراد سپاه جاویدان 10000
صفحه 38:
««اس تا
اختراع ارابه داس دار بود که از
اطراف به کاردهای داس مانند
مجهز بود و در هنگام حرکت
صفحه 39:
> ۹ ام به ب 5و7 کوش گردون
2 ها یا برج های بلند چوبی چرخ دار /
» ساخته شد که متحرک بودند و (oa
و داخل ان كمانداران قرار مى 5
> گرفتند.برج ها با اسب کشیده می =
FF ST سح “ZZ
Pa
=
EE LI
[ آنان از خلیج پارس تا دریای مدیترانه در رفت و آمد |
ور سر جب
صفحه 40:
صفحه 41:
—
صفحه 42:
صفحه 43:
.شاهان ایران باستان خود را بر گزیده آسمان و نماینده ریت
a و هت
و3 2s در بیستون
۹ او وت اهورامزدا من شاه
| اهورامزدا شاهى را به من |
.عطا فرمود
صفحه 44:
که اگر شاه از مسیر قانون و عدالت منحرف شود.
گان و موبدان می توانستند شاه را عزل
صفحه 45:
صفحه 46:
به نظر شما چرا اسم داریوش به سه زبان بر روی مهر نوشته شده است؟ -
تسس سس سس
.زیرا در آن زمان داریوش بر تمام این سرزمین ها حکمرانی داشته است
صفحه 47:
.در دوره اشکانیان نفوذ و قدرت شاهان مانتد سایر شاهان ایران باستان نبود
.خاندان های محلی نفوذ و قدرت زیادی داشتند و شاه باید با آنها مشورت می کرد
ملح
صفحه 48:
:مقامهای حکومتی
. قلمرو وسیع ایران باستان ** شغل ها و مقامات مختلف gly اداره کشور
9 +
هزینه های زیاد دربار شاهان ** ,گرفتن مالیات از مردم
Sas ns | هزینقا مدز لو ستولکارهایآداریسکتبود
1
ley كا شاه (عراسم وجبشزهلى مسخلف. اتاو خيرة كرفن متعضولات غذاى ترا
وتيسجررار يا طريطات
اياضم lS ارت بر کر مدا صنتكران داخل كلخ و .-) وود
متشیان و دیبران كارهاى ادارى و مالى و نوشتن نامهها بر عهدة آنها بود و كاء به جتد زيآن آتناني داشتند.
eens ول بر دزمان روش رای بد عنوان مأمور سشفى تفاب
مأموران مخفیشاد oe
أمورنمخفی ناهن از قسسهای مختلف گشور گزارش تهه یکردد با میدن
ا
صفحه 49:
:تقسیمات کشوری
تقسیم کشور به ۲۳ قسمت توسط داریوش برای اداره بهتر کشور
هر قسمت- يك ابا ا
.هرةاثالت يك شهربان از مقام های حکومتی يا اعضاى خانذان شاه داشت
صفحه 50:
:پایتخت ها
پادشاهان معمولا شهرهای بزرگ و پرجمعیت را به عنوان پایتخت انتخاب می کردند
.و درآن کاخ های بزرگ و بناهای عظیم می ساختند
همدان ( هگمتانه) مادها
شوش (پایتخت زمستانی) هخامنشیان
همدان (پایتخت تابستانی)
تخت جمشید
بابل
= صد دروازه (دامغان) و تیسفون اشکانیان
- گور ( فیروز آباد) و تیسفون ساسانیان
ملح
صفحه 51:
:سپاه و قدرت نظامی
تناز از ۱
اقوام بیابانگرد یونان و روم
پوشاندن زره بر نوجوانان. بستن کمربند چرمی (نشانه جنگ و شکار)
آموزش نظامی شاهان از دوره نوجوانی و به عهده گرفتن فرماندهی جنگ ها
مح 0
صفحه 52:
اشکانیان 9۳ جنگاوران ع مهارت . roe
:در ی تیراندازی
صفحه 53:
ابتکارات ایرانیان در تشکیل سپاه و فنون نظامی
رس ٠ نفرى
هركاه كسى از بين مى رفت يك فرد جنكاور
ديكر كه ذخيره بود جاى او را مى كرفت و
.تعذاد افراد هيج كاه كم نمى شد
صفحه 54:
تصوير حجاری سربازان سپاه جاویدان در تخت جمشید
صفحه 55:
:اختراع ارابةٌ داس دار
اين ارابه در هر سمت خود به شمشيرهاى تيز و در مركز به كاردهاى داس مانند مجهز
.بود و هنكام حركت از دو طرف هر جيزى را بر سر راه اسب ها تكه تكه مى كرد
صفحه 56:
برج های بلند و چوبی و چرخدار
.به دستور کوروش ساخته شدند
این برج ها متحرک بودند و در داخل آنها کمانداران قرار می گرفتند و از بالای برج ها
در موقع لزوم به دشمن تیراندازی می کردند. این برج ها با تعداد زیادی اسب کشیده
.مى شدند
ايرانيان باستان نيروى دريايى داشتند و كشتى هاى آنها از خليج فارس تا درياى مديترانه
.در رفت و آمد بودند
مح
صفحه 57:
رم
زبان و ادبیات فارسی
ff نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
ff همکار افتخاری,
از ده سال
۰
6
6
€
۰
3
6
€
€
6
۴
6
cal
انا اليا لها لها لها انها ليا ايها انا ايا ايا انها اا با نبا
صفحه 58:
اننا اليا لها ليا لها انها ليا ايها انا ايها ايا انها ابا با نبا
صفحه 59:
مطالعات هفتم
اجتماهی
ایران
درس 20
فهرست مطالب
پاورپوینت
بخش اول آموزه ای جهانی معلمان یونسکو
بخش دوم کفته ها ونکته های آموزشی
ویژه دبیران خالق
بخش سوم
درس بیستم مطالعات هفتم
امپراطوری های قدرتمند چگونه ایران را
اداره می کردند؟
از صفحه 123تا 130
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات50:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ،
کودکی باهوش محبوس
شده است.
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
مرواکالینز
1
ده ويژگي معلمان
امروزي
از ديدگاه
سازمان جهانی آموزش
يونسكو
:تعداد اسالیدها15
ده آموزه یونسکو
0
📙درس اول:
-1معلمان موفق امروزي
آماده اند بگويند :
ما هم نمي دانيم اما
باهم
مي آموزيم.
1
📙درس دوم:
-2معلمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند،
نه معلم كتب درسي
2
📙درس سوم:
-3معلمان فقط عرضه كنندگان
دانش نيستند،
بلكه تسهيل گر روند يادگيري
اند.
3
:درس چهارم📙
:معلمان موفق امروزي مي دانند4-
اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه
.نيز از اهداف مهم آنهاست
4
📙درس پنجم:
-5معلمان موفق امروزي
مي دانند:
زنگ تفريح
و بازي حق مسلم كودكان است.
5
:درس ششم📙
معلمان موفق امروزي 6-
مي دانند برداشتن
ديوارهاي ميان كالس
درس و جامعه
.از اهداف آنهاست
6
📙درس هفتم:
-7معلمان موفق امروزي
مي دانند كليد قرن اخير
يادگيري مداوم است
7
:درس هشتم📙
معلمان موفق امروزي 8-
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براي احساس امنيت در
.دانش آموزان فراهم نمايند
8
📙درس نهم:
-9معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهميت دارد.
دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند
9
:درس دهم📙
معلمان موفق امروزي 10-
مي دانند
آنها عالوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوي واخالقي را بايد
.مد نظر قرارمي دهند
1
0
:تهیه وتدوین
محمد فایق مجیدی
دهگالن
دبیر بازنشسته
زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
همکار افتخاری
1
مجله شوق تغییر بیش
1
از ده سال
📙
📙
📙
1
2
end
محمد فایق مجیدی
@ fayihg.majidi
شروع
بخش دوم
چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و
حرفه مهم معلمی است
گفته ها ونکته های آموزشی
سخن یک معلم
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک
پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این
که من عامل تصمیم گیری قاطع در
،کالس هستم به عنوان یک معلم
دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت
بخش گردانم من می توانم ابزاری
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای
.الهام شادی
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی
بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا
کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نیما یوشیج
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد،
او هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود".
هنری آدامز
1
،در سریال معلم دهکده
نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که
قاضی بودید چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم
و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق
،می شدم
می دیدم که آنها کسانی هستند که
.یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند
وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به
اصالح ریشه
2
بپردازم
آموزش یعنی قدرت
انجام دادن
کارهایی که قبال "
نمی توانستیم انجام
دهیم
3
ذهن ظرفی
نیست که باید
پرشود ،بلکه
آتشی است که باید
.افروخته شود
4
آن که از سوال
کردن می ترسد،
از یادگیری
شرمنده خواهد
شد.
5
پیچیده کردن
چیز های ساده کاری
ندارد ،ساده کردن
چیزهای پیچیده خالقیت
.می خواهد
6
محمد فایق مجیدی
@ fayihg.majidi
شروع
بخش سوم
درس بیستم
امپراطوری های قدرتمند چگونه ایران را اداره
می کردند؟
ویژگی های حکومت در
ایران باستان
شیوه حکومت پادشاهی و حکومت موروثی بود.
شاهان خود را برگزیده آسمان و نماینده اهورامزدا می دانستند.
شاهان بر امور نظامی و مذهبی فرمانروایی مطلق داشتند.روی نامه های مهم مهر مخصوص شاه
زده می شد.
در دوره اشکانیان به دلیل نفوذ خاندان
های محلی،شاهان در اداره امور با آنان
مشورت می کردند.
مقام های حکومتی
وزیر بزرگ
رئیس دربار تشریفات
منشیان و دبیران
ماموران مخفی شاه
نمونه ای از مهرهای مخصوص صاحب منصبان دوره هخامنشی
تقسیمات کشوری
ایرانیان برای اولین بار تقسیم سرزمین به بخش های مختلف را ابداع کردند.
داریوش هخامنشی ایران را به 23ایالت تقسیم کرد و برای هر ایالت یک شهربان
گمارد.هر بخش از پایتخت دستور می گرفت.
ایران عصر
هخامنشی
پایتخت ها
هخامنشیان:
شوش(پایتخت زمستانی)
اکباتان=همدان(پایتخت تابستانی)
تخت جمشید(برای برگزاری جشن
های عید نوروز)
بابل
اشکانیان
صددروازه
تیسفون
ساسانیان
تیسفون
سپاه و قدرت نظامی
ایران به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی همواره مورد توجه
دشمنان بوده است.
یونان(در عصر هخامنشی) و روم(درعصر اشکانی و ساسانی) از
غرب به مرزهای ایران حمله می کردند.به همین دلیل حکومت
های ایران باستان همواره سپاه بزرگ داشتند.
سپاه از نیروی
سواره نظام و پیاده
نظام تشکیل می
شد.
ایرانیان باستان همواره به پسرانشان فنون رزمی و
شکار می آموختند.شاهان نیز از نوجوانی فنون نظامی
را می آموختند و در بیشتر جنگ ها خودشان فرمانده
سپاه بودند.
اشکانیان در تاریخ به جنگاوران مشهور
بودند و در سوارکاری و تیراندازی مهارت
زیاد داشتند.
برخی فنون جنگی برای اولین بار توسط ایرانیان
ابداع شد:
برای نخستین بار داریوش
هخامنشی عالوه بر سپاه
معمولی،سپاه جاویدان ایجاد کرد.
تعداد افراد سپاه جاویدان 10000
نفر بود.
از دیگر ابداعات ایرانیان ،
اختراع ارابه داس دار بود که از
اطراف به کاردهای داس مانند
مجهز بود و در هنگام حرکت
هرچیزی را بر سر راه تکه تکه
می کرد.
همچنین به دستور کورش گردونه
ها یا برج های بلند چوبی چرخ دار
ساخته شد که متحرک بودند و
داخل آن کمانداران قرار می
گرفتند.برج ها با اسب کشیده می
شدند
آیا
میدانستید؟
ایرانیان باستان نیروی دریایی داشتند و کشتی های
آنان از خلیج پارس تا دریای مدیترانه در رفت و آمد
بودند.
امپراتوری های قدرتمند چگونه کشور را اداره می کردند؟
شیوه پادشاهی
:نوع حکومت
تاجگذاری شاهان در حضور بزرگان در کاخ
شاه= قدرت مطلق
حکومت موروثی :از پدر به پسر به ارث می رسید
.گاه درگیری و خونریزی بر سر به دست آوردن قدرت وجود داشت
.شاهان ایران باستان خود را برگزیده آسمان و نماینده اهورامزدا می دانستند
:کتیبه داریوش در بیستون
به خواست اهورامزدا من شاه
هستم .اهورامزدا شاهی را به من
.عطا فرمود
البته این عقیده هم وجود داشت که اگر شاه از مسیر قانون و عدالت منحرف شود،
حمایت اهورایی از او گرفته خواهد شد و بزرگان و موبدان می توانستند شاه را عزل
.یا برکنار کنند
فرمانروایی مطلق شاه بر امور اداری ،نظامی و مذهبی
صدور فرمانهایی (قانون) برای اداره کشور
زدن مهر مخصوص شاه بر روی نامه های مهم و فرمانها
مهرسلطنتی داریوش هخامنشی ،طول مهر 3/5سانت است و در موزه بریتانیا در لندن نگهداری
.می شود .اسم داریوش روی مهر به سه خط ایالمی،پارسی و بابلی نوشته شده است
:توجه
به نظر شما چرا اسم داریوش به سه زبان بر روی مهر نوشته شده است؟
.زیرا در آن زمان داریوش بر تمام این سرزمین ها حکمرانی داشته است
.در دوره اشکانیان نفوذ و قدرت شاهان مانند سایر شاهان ایران باستان نبود
.خاندان های محلی نفوذ و قدرت زیادی داشتند و شاه باید با آنها مشورت می کرد
مجلس شاهی
مجلس
بزرگان
مجلس
مهستان
:مقامهای حکومتی
قلمرو وسیع ایران باستان
شغل ها و مقامات مختلف برای اداره کشور
هزینه های زیاد دربار شاهان
گرفتن مالیات از مردم
:تقسیمات کشوری
تقسیم کشور به 23قسمت توسط داریوش برای اداره بهتر کشور
هر قسمت= یک ایالت
.هر ایالت یک شهربان از مقام های حکومتی یا اعضای خاندان شاه داشت
همه بخش ها از مرکز فرماندهی (پایتخت) دستور می گرفتند و موظف بودند
.کارها را طبق نظر شاه انجام دهند
:پایتخت ها
پادشاهان معموال شهرهای بزرگ و پرجمعیت را به عنوان پایتخت انتخاب می کردند
.و درآن کاخ های بزرگ و بناهای عظیم می ساختند
همدان ( هگمتانه)
مادها
شوش (پایتخت زمستانی)
همدان (پایتخت تابستانی)
تخت جمشید
باِبل
هخامنشیان
صد دروازه (دامغان) و تیسفون
اشکانیان
گور ( فیروز آباد) و تیسفون
ساسانیان
:سپاه و قدرت نظامی
حمله دشمنان از شرق و غرب به سرزمین ایران
اقوام بیابانگرد
یونان و روم
پوشاندن زره بر نوجوانان ،بستن کمربند چرمی (نشانه جنگ و شکار)
آموزش نظامی شاهان از دوره نوجوانی و به عهده گرفتن فرماندهی جنگ ها
اشکانیان
جنگاوران
مهارت
:در
سوارکاری
تیراندازی
:ابتکارات ایرانیان در تشکیل سپاه و فنون نظامی
داریوش
هخامنشی
تشکیل سپاه
جاویدان
ده هزار نفر ،تقسیم در گروه های 10نفری
هرگاه کسی از بین می رفت یک فرد جنگاور
دیگر که ذخیره بود جای او را می گرفت و
.تعداد افراد هیچ گاه کم نمی شد
تصویر حجاری سربازان سپاه جاویدان در تخت جمشید
:اختراع ارابۀ داس دار
این ارابه در هر سمت خود به شمشیرهای تیز و در مرکز به کاردهای داس مانند مجهز
.بود و هنگام حرکت از دو طرف هر چیزی را بر سر راه اسب ها تکه تکه می کرد
برج های بلند و چوبی و چرخدار
.به دستور کوروش ساخته شدند
این برج ها متحرک بودند و در داخل آنها کمانداران قرار می گرفتند و از باالی برج ها
در موقع لزوم به دشمن تیراندازی می کردند .این برج ها با تعداد زیادی اسب کشیده
.می شدند
ایرانیان باستان نیروی دریایی داشتند و کشتی های آنها از خلیج فارس تا دریای مدیترانه
.در رفت و آمد بودند
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی
دهگالن
دبیر بازنشسته
زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
همکار افتخاری
مجله شوق تغییر بیش0
از ده سال
📙
📙
📙
0
پ
ا
یا
ن