پاورپوینت
کسب و کارمدیریت و رهبریمنابع انسانی و مشاغل

پاورپوینت سازمان های مجازی - فصل یازدهم

صفحه 1:

صفحه 2:
سازمانهای مجازی

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
مانهای سنتی فعالیت خود را در واحدهای مشخص تجاری اما سازمانهای مجازی عملیات خودرا فراتر از زمان -مکان -فرهنگ ومرزهای سازمان انجام میدهند ‎Bsa ees ec AOS ene ne ee‏ | ‎nes ele)‏ ا ال م ایجا د سازمانی بدون مرز است ‎en ee Be see‏ ارتبا طى واطلاعاتى به هم بيوند خورده اند وا اتحاد سازمانهاى کوچک - شبکه ای عظیم ازسازمانها به وجود می اید که قادر به انجام ماموريتهاى بزركى است

صفحه 6:
۱۱-۲ - زمینه های تتوریک گرایش به سوی ‎ELS) en‏ اك

صفحه 7:
ماشینی- سازمان را در فضایی ایزوله با حداقل تا پرات محیطی تصور می کرد د رفالت وق ای بر که ی وب رس تقسيم كار شديد انجام مى كرفت ؟ در ادامه به سازمان با استعاره ۳ نكريسته شد وتاحدى سر سای ری ی برعرت ‎ee‏ ‏وارتباطات مورد توجه قرارگرفت.

صفحه 8:
| فناورى هاى جديد باعث شدندتامفهوم مجازى بودن در تصورات عمومی وزندگی روزمره وارد شود.موفقیت شبکه ارس رتست ‎Tea‏ ا ‎Re eS RC oS‏ ات ‎BLS Gerd ERO ed ln ART ety ea)‏ طرفهاى ذيربط هركز باهم رودررو نمى شوند وحتى ممكن است از هويت يكديكر نيزاطلاع نداشته باشند.

صفحه 9:
۱ حور ازگاد ی رد سالل ۱۲

صفحه 10:
‎ao‏ ۱ ار ‏يف ‏سازمانهای

صفحه 11:
كا صاحب نظری تعریفی از آن ارایه می دهد.در زیربه ‎Sees‏ ‎Bens oan iy oe‏ لك هستند که فاقدهسته مرکزی دایمی می باشند. * سازمان مجازى يك سازمان كوجك ومركزى است كه منابع کی ارساير سارمانها تامين مى اكند يك سازمان ‎ES |r‏ ا ا ات لك ا ا ا ل ل

صفحه 12:

صفحه 13:
تشدیدرقایت در محیطهای عملیاتی می باشد که توسط افزایش ا ‎Fee‏ وحمل ونقل ایجادشده اند. بفزایش سرعت در ارایه الا وخدمات دزشرکتها وسازمانهای مجازى سعى بر اين است تا دوره ارايه كالاها وخدمات به حدا قل ممكن برسد

صفحه 14:
و ۱ ۱ زنجیره تولید است

صفحه 15:
| ۱ وسازمان ها بیش از پیش کار آفرین شده اند ه: انعطاف پذیری : Re eS eS re ‏ل‎ eee ‏مجازی دانسته اند وبر همین اساس سازمان را چنین تعریف‎ ۱ At) CC RC ESIC Cy Emo ee) ‏مهمترین ویزگی آن است‎

صفحه 16:
* براى ياسخ به نيازهاى ييجيده ومتنوع مشتريان ‎aC) ee coe a‏ ‎PE Ie eas ic eG fo‏ ل

صفحه 17:
بندی : ‎se Sl‏ ا ال الك رتك مجا زی از چندین شرکت مستقل تشکیل شده که برای پاسخ به نیاز مشتریان شبکه ای موقت تشکیل داده اند ‎og‏ 200 ‎See Bo eS‏ ل ل تت ا ا ا ا ا ل ‎eee‏ ‎eae‏ ل ا ا ال ‎ee ea‏ کند در نتیجه روابط سلسله مراتبی بلند مدت و غیرمنعطف در ‎Celeste eel ks‏ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
به منظور تنوع كرايى وساختاربندى يويا داشتن قواعد و ضوایط مشخصی در تسخیص فعالیتها ضروری است.واعتماد به يكديكر نقش انكارنايذيرى در موقعيت سازمان مجازى دارد

صفحه 19:
8 ان ری مه سار و در مهم برا ی ابجاه هماهنكى و كنترل روابط وجود دارد كه عبارتند : ‎-١ *‏ قيمت براى كنترل وايجادسازكارى در بازارها ل ال ا مرانبى * ۳- اعتماد برای کنترل وایجاد سازگاری در شبکه

صفحه 20:
وا جایگزین بسیاری ازفضاههای فیزیکی می شود درفلسفه اداره مجازى كار را عملى مى دانند كه بايد انجام كيرد نه جا يى كه فرد بايد به انجا برود

صفحه 21:
انواع ادارات مجازی عبار تند :

صفحه 22:
Bars iS در ابتداى ييوستار نوعى اداره مجازى قرار دارد كه دران كاركنان داراى دفاتر ‎Reerey‏ ل ا ا ا 6 ؟ب- * اداره مجازى مهمانخانه اى : * كاركنان دفااتر ثابت ندارند اما وقتى به دفتر نيازدارند ان را از اداره مركزى درخواست مى كننئد ودفتر ى را براى مدتى معين براى خود ذخيره مى كنند

صفحه 23:
عإذاره مجازى وابسته : ان ذفا ثر ثابتى تدارتد ودر جتركتندة اما بايد در قواطل رما مشتخطى به وانقد لق تراجفعه كنتد و ۱ EO) 9 اداره ‎Cin‏ کار در ‎an‏ 8 © 0 3 دفتر کاری ندارند ودر خانه كار هستند ووسا 0 از سوى ار 0 اند ‎aa‏

صفحه 24:
* كاركنان كاملا متحرك هستند.وحتئ در خانه هم محل کار خاصی ندارند ا ل ‎een ee‏ شغول به کار هستند وتلفن وکامپیوتر کیفی را به همراه دارند

صفحه 25:
۱۱-۶۶ - همکاری مجازی ما شرت اه ال ال تن مشتريان وحتئ رقباى بيشين است كه ازطريق فناورى زر ‎Nee eS eC Se re‏ ا

صفحه 26:
تار عنكبوتى 531 ا سك 5 را در راستاى تجارت ود و مش کیرد اک ای را فا هستند اما به 0 ار تسن به شاك تایب ن به مركزيت أن وأبسته ادست و خواسته هاى مشترى محور قرار مى كيرد

صفحه 27:
شکل ۳-۱۱ شبکه تارعنکبوتی

صفحه 28:
‎Teen eC RC |‏ | وفروشكاه هاى زنجيره اى كه داراى نيرو وتوانايى مشابه و يا حتئ مكمل هستند براى بهره كيرى موثرتر از بازار در نواحى مختلف جغرافيايى به واسطه استراتزؤى سازمان مجازى به هم مى ييوندند و بر اساس خاصيت هم افزايى كارايى و توانمندى انان بيش از ييش مى كردد

صفحه 29:

صفحه 30:
1 ESE nS] ‏د‎ ‎1 ‏ا‎ RC eat ‎eC ne ae CS) nC. Se‏ لك بسیاری ازهزینه رها هستند

صفحه 31:
ار خر رای رن نات سرت در رت ‎SRO‏ ۱ لوطه ع بتار ا مانا لصاوو ‎roe die‏ را ‎Se Se)‏

صفحه 32:
ا ۱0[ ۱ ومکان رها هستند ie تشكيل سازمانها ى مجازى باعث كا هش مسايل و مشكلا ت زيست محيطى مى شود

صفحه 33:
لكا ENS ne mer oe)

صفحه 34:
oe ‏كلد‎ seers ‏ا‎ 1 ere ل یجاد وفاداری وتعهد کاری درکارکنان به راحتی امکان پذیر

صفحه 35:
به ‎eS Boe Recent at Se SCS‏ زمانهای مجازی و غیر متمرکز حرکت کنیم از میزان قدر ت کنترلی ۳ مديريت كاسته مى شود me ‏در مقایسه با سازمانهای سنتی به سطوح بالاتری از اعتماد صداقت‎ ‏ا‎ Rts cooley eee eee eel roy ence كار كنازن ن کارشان را بدون حضور فزیکی در محل سازمان و یکدیگر 0 ۳

صفحه 36:
500 Semel IS Be al * فنا وری اطلاعات عبارتست از گرداوری - سازماندهی ‎aS a a dr I at Sc‏ 2 ‎oo ctell‏ لال ‎Glau cet Ni‏ اك بر

صفحه 37:

صفحه 38:
تغییرات گسترده وپیشرفت ها ی بدست امده در عرصه ا اك واطلاعات ضرورت تجديد نظر در مسائل مختلف از کول ال ا ا در این سازمانهای جدید شرکای تجاری به سیستم های اطلاعاتی برای پشتیبانی اطلاعاتی - ارتباطی وهمکاری با ‎IE Pepe)‏ ۱ سیستمهای اطلا عاتی بین سازمانی می باشند

صفحه 39:
a ‏سارح انها‎ 7 aati

صفحه 40:
Ulcers le Nes ou gee - وهمكارى بين شركاى بازركانى يراكنده را ممكن مى سازنند ا ل ل ل لت ام تعاملات استاندارد در سيستمهاى اطلاعاتى بين سازمانى به ‎ley Wap‏ اک ی با سا فيك وجوه پشتیبانی می شوند

صفحه 41:
فناورى هاى مدرن يايكاه داده وشبكه به شركاى تجارى امکان دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی یکدیگر رامی دهند.

صفحه 42:
Agile web ince

صفحه 43:
ك0 ‎an‏ بت سر رای لا ا 000 ‎ey Salis EES Geen aa ae‏ رت را ار ‎IG ES os SS ya ce alls es Vat‏ ‎eRe a)‏ 2 د

صفحه 44:
۱6 اصشر کت شل در سال ۱۹۹۰ به دلیل مشکلات ‎eee erie ce‏ 00 5 اولين قذم را به طرف مجازى شدن برداشت .در اين د ا لل ل يار ‎NG eric) mn merce‏ شیمیایی وخدمات)باتر کیب وهیات مدیره جداگانه تقسیم در

صفحه 45:
# مفهوم زمانی در دانشگاه --مطرح شد که مدیران چگونگی ‎econo‏ ۱ متوسط که قابلییت های اولیه را دارا می باشند بررسی می کنند شبكه به منظور ۱ ا ا ا ا لت نيازمند طراحى شد

صفحه 46:
۱ عمده به واسطه پیشرفتهای به دست امده در فناوری اطلاعات طی دهه گذشته بوده است 1 ا ا ل ل يا تفكر وهم نوع كفتمان ما را تحت تاثير قرار ميدهد

صفحه 47:
و ظهور سازمانهی مجازی را معلول شیوه های رقابت میدانند شیوه ای که در ان رقبای پیشین ‎Te!‏ ۱ تتشكيل مدهند سازمان مجازى را شبكه موقتى از ضما ل ا و تطشن عمق إن كمون شريك تجارى كه هزينه ها ومنابع را براى توليد يك ا سس شده است

صفحه 48:
* سازمانهای مجازی نوع جدیدی از سازمانهای عصر اطلا ‎Dae‏ اند که ماس بااین دوران طرای شده اند اختار اين سازمانها بيشتر به دو شكل شبكه اى وبدون مرزاست از خصوصيت مشترك انها ميتوان به عدم دارا بودن ساختار دائمى و فرد محورى اشاره كرد . اين سازمانها ضمن دارا بودن يك سرى مزايا معايبى هم دارند که استفاده از انها را تا حدی مشکل و محدود می کند .

صفحه 49:

به نام خا لق یکتای آفرینش فص ل ازده م ی سازمانهای مجازی مقدمه د ر ز م ا ن ه م ا ک ه ع ص ن ر و پ ع د ی ج د د ا ی ر د ی ی ت ا ا ز ز ه س ا ه ا ز م و ا م ن ن ه ج ا ا و ز ع د آ ر ی و ن ح ا ر ا م ی ل ی د ه ه ظ ا ا ه ن د و س . ر ت ا س و س ا و ز ا ت م ا ح د ن ک ه ه ا م ا ی ج ن ا پ ز ر ر ا ا ی ک ن ا د ز ه ن ک و ه خ ع سازمان ب و ه ی ر ت ک ل د ف م ه ی ا ن ق ک د م ی ش و ا ب ت ک ش ن ه ک ه ل ا ج ف ی د ر ا ی گ ر وه ا د ر ق ت ب ی ا ا ی ر ط ن ا ی ب س ا ه ب ا ز و م ه ا ج م ن و پ د ی ب وند ا سازمانهای سنت اورده اند ی د ر ا ی ن ا س ت ک ه : سازمانهای سنتی فعالیت خود را در واحدهای مشخص تجاری اما سازمانهای مجازی عملیات خودرا فراتر از زمان -مکان -فرهنگ ومرزهای سازمان انجام میدهند بنابر این این سازمان ها با ایجاد ارتباط با مرز سازمان وبا بهره گیری از تیمهای مجازی بسته به نیاز سازمان تشکیل یافته ونتیجه آن ها ایجا د سازمانی بدون مرز است در سازمان مجا زی واحدها ی کوچک و خود کفا به یاری سیستمهای ارتبا طی واطالعاتی به هم پیوند خورده اند وا اتحاد سازمانهای کوچک -شبکه ای عظیم ازسازمانها به وجود می اید که قادر به انجام ماموریتهای بزرگی است - 11-2زمینه های تئوریک گرایش به سوی سازمان های مجازی • نگاه ماشینی -سازمان را در فضایی ایزوله با حداقل ثیرات محیطی تصور می کرد • وظایف وفعالیتها مبتنی بر دیدگاه عقالیی و به واسطه تقسیم کار شدید انجام می گرفت • در ادامه به سازمان با استعاره زیستی نگریسته شد وتاحدی محدوییتهای نگرش قبلی برطرف گردید وجنبه های حیات وارتباطات مورد توجه قرارگرفت. تا • از اواخردهه 1980فناوری های جدید باعث شدندتامفهوم مجازی بودن در تصورات عمومی وزندگی روزمره وارد شود.موفقیت شبکه های کامپیوتری نظیراینترنت وباینت سبب گردیدندکه افراد در داخل وخارج از سازمانهای کاری پدیده جدیدی به نام فضای مجازی راتجربه کنند.فضای مجازی فضایی غیر فیزیکی است که درآن طرفهای ذیربط هرگز باهم رودررو نمی شوند وحتی ممکن است از هویت یکدیگر نیزاطالع نداشته باشند. • بحث سازمانهای مجازی برای اولین بار توسط موشوویتز به صورت آکادمیک ودر سال 1986ارایه شد. • -11-3تعاریف سازمانهای مجازی • از سازمانهای مجازی تعاریف متعددی ارائه شده است وهرصاحب نظری تعریفی از آن ارایه می دهد.در زیربه تعدادی ازآنها اشاره می شود: • سازمانهای مجازی در واقع نوعی ازسازمانهای شبکه ای هستند که فاقدهسته مرکزی دایمی می باشند. • سازمان مجازی یک سازمان کوچک ومرکزی است که منابع اصلی خودرا ازسایر سازمانها تامین می کند.یک سازمان مجازی از نظر ساختاربسیار متمرکزاست وبندرت دارای واحدها ودوایر تخصصی یاوظیفه ای می شود. ویژگی های عمده سازمان مجازی الف-ساختار افقی :ظهورسازمانهای افقی به عنوان پاسخی به تشدیدرقابت در محیطهای عملیاتی می باشد که توسط افزایش رقابت جهانی وپیشرفتهای اخیر در فناوری های اطالعاتی وحمل ونقل ایجادشده اند. ب-افزایش سرعت در ارایه کاال وخدمات درشرکتها وسازمانهای مجازی سعی بر این است تا دوره ارایه کاالها وخدمات به حدا قل ممکن برسد • ج :استفاده بیشتر ازفناوری اطال عات و ارتباطات فناوری اطال عات و ارتباطات یکی از پیش نیازها وعوامل اصلی ایجاد کننده هماهنگی میان فعالیتها در طول زنجیره تولید است • د :کار افرینی در ساززمانهای مجازی کار افرینی با شتاب بیشتری بروز کرده وسازمان ها بیش از پیش کار افرین شده اند ه :انعطاف پذیری : انجمن حسابداران مدیریت کانادا ان را مهمترین ویزگی سازمانهای مجازی دانسته اند وبر همین اساس سازمان را چنین تعریف میکند سازمان مجازی هر چه می خواهد با شد اما انعطافپذیری مهمترین ویزگی ان است • و :تنوع • برای پاسخ به نیازهای پیچیده ومتنوع مشتریان گستره متنوعی از پودمان ها با یکدیگر مرتبط میشوند که هر کدام قابلیت ها وتوانمندی های خاص خود را دارند • :پیکر بندی : • با وجود اینکه مشتریان سازمان واحدی را می بینند ولی سازمان مجا زی از چندین شرکت مستقل تشکیل شده که برای پاسخ به در سازمانهای نیاز مشتریان شبکه ای موقت تشکیل داده اند مجازی رابطه باشرکا ء به گونه ای است که وابستگی میان دوطرف رابطه در کمترین حد قرار دارد به طوری که با تغییر در یک طرف - طرف دیگر اسیب نمی بیند وبه سرعت شریکی دیگررا جایگزین می کند در نتیجه روابط سلسله مراتبی بلند مدت و غیرمنعطف در سازمان مجازی مناسب نیست • ح :یکپارچگی • به منظور تنوع گرایی وساختاربندی پویا داشتن قواعد و ضوابط مشخصی در تشخیص فعالیتها ضروری است واعتماد به یکدیگر نقش انکارناپذیری در موقعیت سازمان مجازی دارد • در سازمان مجازی سه ساز وکار مهم برا ی ایجاد هماهنگی و کنترل روابط وجود دارد که عبارتند : • - 1قیمت برای کنترل وایجادسازگاری در بازارها • - 2قدرت برای کنترل وایجاد سازگاری در روابط سلسله مرانبی • - 3اعتماد برای کنترل وایجاد سازگاری در شبکه • 11-5اداره مجازی -در اداره مجازی فناوری جایگزین بسیاری ازفضاههای فیزیکی می شود درفلسفه اداره مجازی کار را عملی می دانند که باید انجام گیرد نه جا یی که فرد باید به انجا برود انواع ادارات مجازی عبارتند : • الف – • اداره مجازی موردی : • در ابتدای پیوستار نوعی اداره مجازی قرار دارد که دران کارکنان دارای دفاتر ثبت هستند اما در مواردی کارها را در خانه انجام میدهند • ب- • اداره مجازی مهمانخانه ای : • کارکنان دفااتر ثابت ندارند اما وقتی به دفتر نیازدارند ان را از اداره مرکزی درخواست می کننئد ودفتر ی را برای مدتی معین برای خود ذخیره می کنند • ج:- • اداره مجازی وابسته : • کارکنان دفا تر ثابتی ندارند ودر حرکتنند اما باید در فواصل زمانی مشخصی به واحد اداری مراجعه کنند و گزارش بدهند • د- • اداره مجازی کار در خانه : • کارکنان سازمان هیچ نوع دفتر کاری ندارند ودر خانه مشغول کار هستند و وسایل مورد نیاز از سوی سازمان در اخبیار انها قرار می گیرد • ه- • اداره مجازی کامال متحرک : • کارکنان کامال متحرک هستند وحتئ در خانه هم محل کار خاصی ندارند در طول روز درمحل مربوط به مشتری مشغول به کار هستند وتلفن وکامپیوتر کیفی را به همراه دارند • - 11-6همکاری مجازی شبکه موقتی از شرکت های مستقل شامل عرضه کنندگان مشتریان وحتئ رقبای پیشین است که ازطریق فناوری اطالعات برای به اشتراک گذاشتن مهارتها -هزینه ها ودست یابی به با زارهای مشترک در تماس با یکدیگر هستند . • 11-7 الف -شبکه تار عنکبوتی در این الگو یک موسشسه به عنوان سازمان رهبر وظیفه ایجاد سازمان مجازی را در راستای تجارت وبازاری مشخص و معین بر عهده می گیرد و باتعامل وارایه طریق به سایر سازمانها یی که دارای قابلیت و امکاناتی هستند اما به تنهایی قادر به بهره برداری بهینه از بازار نیستند به فعالیت می پردازد اساس سازمان به مرکزیت ان وابسته است و خواسته های مشتری محور قرار می گیرد • ب – شبکه جزایر مرتبط در این الگو یک یا چند موسسه مثل آژانسهای مسافرتی وفروشگاه های زنجیره ای که دارای نیرو وتوانایی مشابه و یا حتئ مکمل هستند برای بهره گیری موثرتر از بازار در نواحی مختلف جغرافیایی به واسطه استراتژی سازمان مجازی به هم می پیوندند و بر اساس خاصیت هم افزایی کارایی و توانمندی انان بیش از پیش می گردد • 11-8مزایای سازمان مجازی • الف – • در الگوی سازمان مجازی اتحاد سازمانهای کوچک و مستقل با یکدیگر نوعی هم افزایی را ایجاد می کند •ب– • سازمانهای مجازی بر خالف سازمانهای سنتی از قید وبند بسیاری ازهزینه رها هستند •ج– • از دیگر مزایای سازما ن مجازی سرعت در فروش و یا تحویل کاالها و خدمات توا م با کا هش هزینه ها ی مربوطه می با شد دراین سا زمانها به طور معمول فروش کاال یا خدمات از طریق تجارت الکترونیکی صورت می • د- افرادی که در سازمان های مجازی ویا با سازمانها ی مجا زی همکا ر ی دار ند از حیث محدودیتهای زمان ومکان رها هستند •ه – تشکیل سازمانها ی مجازی باعث کا هش مسایل و مشکال ت زیست محیطی می شود •11-9 محدودیتها ی سازما ن مجاز ی • الف – در سازما ن مجازی انجام برخی از وظایف مدیریتی همانند کنترل -نظا رت وایجاد هماهنگی بین مولفه های تشکیل دهنده ان بسیار مشکل می باشد •ب – ایجاد وفاداری وتعهد کاری درکارکنان به راحتی امکان پذیر نیست •ج– به طورکلی هرچه قدر از سوی سازمانهای سنتی و متمرکز به سوی سا زمانهای مجازی و غیر متمرکز حرکت کنیم از میزان قدر ت کنترلی وهماهنگی مدیریت کاسته می شود •د– در مقایسه با سازمانهای سنتی به سطوح باالتری از اعتماد صداقت ویکدلی در بین مولفه های انسانی سازمان مجازی نیاز می باشد زیرا کارکنان کارشان را بدون حضور فزیکی در محل سازمان و یکدیگر انجام می دهند • 11-10 • تاثیر فناوری اطالعات بر سازمانهای مجازی • فنا وری اطالعات عبارتست از گرداوری -سازماندهی ذخیره ونشر هر گونه اطالعات اعم از صوت -تصویر -متن یا عدد که با استفاده از ابزارهای رایانه ای ومخابراتی صورت می پذیرد • تغییرات گسترده وپیشرفت ها ی بدست امده در عرصه فناوری واطالعات ضرورت تجدید نظر در مسائل مختلف از جمله ساختارهای سازمانی را اجتناب ناپذیر کرده است در این سازمانهای جدید شرکای تجاری به سیستم های اطالعاتی برای پشتیبانی اطالعاتی -ارتباطی وهمکاری با یکدیگر نیاز دارند چنین سیستمها یی نمونه خاصی از سیستمهای اطال عاتی بین سازمانی می باشند •11-11 راه های پشتیبانی فناوری اطالعات از سازمانهای مجازی • الف – آشکارترین این روشها آنهایی هستند که ارتباطات وهمکاری بین شرکای بازرگانی پراکنده را ممکن می سازنند برای مثال پست الکترونیک -کنفرانسهای ویدیویی ب- تعامالت استاندارد در سیستمهای اطالعاتی بین سازمانی به وسیله مبادله الکترونیک داده ها و منتقل کننده الکترونیک وجوه پشتیبانی می شوند ج– اینترنت فناوری بعدی برای حمایت از سازمان مجازی وسایرفنا وری هاست. د- فناوری های مدرن پایگاه داده وشبکه به شرکای تجاری امکان دسترسی به پایگاههای اطالعاتی یکدیگر رامی دهند • م ف هو م :Agile web inc• • ::Steelcase incشرکت فوق سازنده عمده لوازم اداری در ایاالت متحده است واز یک شرکت تابعه مجازی به نام ترن استون تشکیل شده است که محصوالت خود را از طریق کاتالوگ هایی که توسط یک شرکت ثالث طراحی وچاپ کرده است به فروش می رساند. • :Shellشرکت شل در سال 1990به دلیل مشکالت شدید اقتصادی در فکر چاره برآمد ودر نتیجه در سال 1994اولین قدم را به طرف مجازی شدن برداشت .در این خصوص شرکت شل با رها کردن تمرکزگرایی وسلسله مراتب حاکم بر آن سیستم سازمانی بورو کراتیک خود رابه چهار شرکت (اکتشاف وتولید-تولید نفت-فراورده های شیمیایی وخدمات)باترکیب وهیات مدیره جداگانه تقسیم کرد. • :Agile Web Inc • این مفهوم زمانی در دانشگاه ---مطرح شد که مدیران چگونگی ترکیب منابع شرکتهای تولیدی کوچک را با شرکتهایی با اندازه متوسط که قابلییت های اولیه را دارا می باشند بررسی می کنند شبکه به منظور شناسایی نیازهای مشتریانی که به طرح های با ارزش و تواناییهای تولیدی درگیر فناوری ها و فرایندهای مختلف نیازمند طراحی شد • 11-13 • نیاز به ساختارهای سازمانی با ترکیب وشکل جدید به طور عمده به واسطه پیشرفتهای به دست امده در فناوری اطالعات طی دهه گذشته بوده است • فناوری جدید صرفا پدید اورنده ترکیب جدیدی بین انسان و ماشین نیست بلکه به شکل مستمر هم ساختار تفکر وهم نوع گفتمان ما را تحت تاثیر قرار میدهد • پیدایش و ظهور سازمانهی مجازی را معلول شیوه های جدید رقابت میدانند شیوه ای که در ان رقبای پیشین ائتالفاتی را برای تسخیر – بهره برداری و هدایت ببازار تتشکیل مدهند سازمان مجازی را شبکه موقتی از واحدها و سازمانهای مستقل دانسته اند که از چندین شریک تجاری که هزینه ها ومنابع را برای تولید یک محصول یا خدمات بین یکدیگر تقسیم میکنند تشکیل شده است • سازمانهای مجازی نوع جدیدی از سازمانهای عصر اطال عات می باشند که متناسب با این دوران طراحی شده اند ساختار این سازمانها بیشتر به دو شکل شبکه ای وبدون مرز است از خصوصیت مشترک انها میتوان به عدم دارا بودن ساختار دائمی و فرد محوری اشاره کرد .این سازمانها ضمن دارا بودن یک سری مزایا معایبی هم دارند که استفاده از انها را تا حدی مشکل و محدود می کند .
59,000 تومان