صفحه 1:
دانلود LE پاورپوینت
آزمون خانه »
درخت » آدم
House «
مرووععء6 ۲۲6۵6
test
تعداداسلاید :۳۰
PPS SST TS,
صفحه 2:
صفحه 3:
House - Tree - Person test
صفحه 4:
صفحه 5:
:تاریخچه
مراحل تحول کشیدن نقاشی
در کودکان
* 11 ماهكى :كود بدون قصد خاص
ا ل
Ss] ne rey ا ل ل 2
تحول روانى حركتى
ال 0
Sree Ree Reece Seely
از فضا را محدود مى كند.اشكال
ee Tole ا 00
Seen ا ا اه
شوند.كودى جذب فعاليت است و
Ont rn fale
صفحه 6:
2سالكى:ترسيم خطوط
حرکتی مهار شده كذار
از تحط ببوسفه له بابروسقة
Bio) ل 152100
0 ا 090 0
دايره
|
رب
گذاری اشکال<ادنک ور
كونه, دايره مركزى و جند
خط متصل به آن > معرف
تور
صفحه 7:
4 سالگی:با دقت و زمان طولانی تری به
ترسيم مى بردازدو نياز دارد كه نقاشى
Pere retrerse mae) Fria eres
جزیلات اسنت و در آين سن آمی تواند به
را 0
بپردازد.
5 سالكن: همه ى كودكان من تواشد بج
ترسيم درخت ,ادم يا خلنه ۹(
۱
11 ار
rare EC) و
eG Hy م
زر رال ای زر
Re ee باعث
می شود از نقاشی به عنوان یک شیوه
اسان Aah) Se
CO 4
صفحه 8:
نقاشى فرافكن
تفسير نقاشىها و به طور کلی آزمونهای فرافکن در
اصل بر مینای نظریه روانتجلیلی استوارند. به نظر
طرفداران مكتب روانتجليلكرى. ششارى ار ewes
شخصیتی افراد از راه خودسنجی هوشیارانه و با استفاده
از رل ارو ی
57 ا ieee rit) Ce eeey eS) is CMe cer)
PC el ere Ss Gael any ک
DL Peet CCA NS Pam Chmr INE We -S) CCMTeCr EIEN Tones
2 sein 25 ed Cm [Ip
صفحه 9:
آزمون خانه درخته
آدم(۳(۲۳)
در اصل توسط بوک و همر
ee رت که ار
225350 2 00000
تصوير انسانء نقاشىهاى خانه
و درخت نیز احتمالا با جنبههای
CO iy eed ny ار
خانه. درخت و آدم كه
00 erent SAT] AIC Fire]
آزمودنیها احتمالا به نقاشی
ا ا Yo) OP SSS
5 pelos) (hy Cel Sy
[0 atte Wiis pity
بيشترى را ايجاد م ىكنند.
صفحه 10:
:روایی 9 پایایی
* توافق بين درجه بندى
كنندكان (اعتبار نمره
ع 0
9 ait? gy eres ©
2 0.75 & 0.7 yw» WAIS
oN ar
صفحه 11:
:روش اجرا
روش اجرای ۲:۲۴ معمولا شبيه
آزمون 0۸۴است. جز اينکه در اين
آزمون از آزمودنى خواسته مىشود
ا 1000
انه. یک درخت و یک آدم را نقاشی
كند.
از آزمودنتی خواسته میشود که
تصویر یک خانه. یک درخت و یک
Ub Girg0 jl) Lol yLuil ۱
كه يى انسان كامل را:تقاشى كند,
meine ل Cr arn
روى اين برگ کاغذ بکشد, به طوری
ne Pent ancy irs 111111111
SUN ever erie) Cubes irre iron
وقت مقرون به صرفه است,
داستاتى يكبارجه و فعال را به وجود
۳
صفحه 12:
نشانههای سازکاری در آزهون
late
Pere Secor ert irmty by rr ab estin errr ea Ree erase]
تشانهدهاى سلامتن هستند به شرح زير است:
Pp م ا ا ا ا ele
يذيرا بودن را شامل شود.
00000 ا ا ا ل
درخت باید پر, کامل و هماهنگ کشیده شود و به گونهای دیده شود که
| OC Se Mel pemC rer ا ا
درخت سالم و پرورشیافته باشد و پیوسته جلوه کنند و شکسته نباشند.
00 ا ee] ase Sere OS ۱
مىشود مىتوان به ويزكىهاى مختلف نقاشىها كه نشانكر عزت نفس, اعتماد
011100 vi lance yc yo) lym Pee mere ary ca| carowrh bien ies NT Tart
خود و نسبت'به محيط. سازمان دادن به خود و زندكى است, مختصرا و به شرح
زیر اشاره کرد:
صفحه 13:
1. عزت نفس: نقاشى داراى اندازه متوسط است. وضعيت نقاشى داراى انسجام
بوده؛ باز و متوازن است. کیفیت خطوط مشخص و محکم بوده و همه قسمتهای
Py Peres peered ocgeae bie bt beeen er mean eel eer Ne
2 امنیت و اعتماد به نفس: تصویر در وسط ضفحه و در وضعیت مناسب کشیده
Inert ا 0[
خطوط مناسب: است. نه بيش از اندازه يزرتك و نه بيش از اندازه كمرتق است.
الل ۱
ل
4 _ بات و نظم: نقاشی کامل به نظر میرسد. هیچ یک از اجزای مهم تصویر حذف
BOC CCIN PCIE IPE SK Ctr rate re PC] | We fe vance I pelegr Pelco
ا rv gniee ee var er car Timer ocean ۱
اساسی در تصویر دیده میشود. اين ویژگیها و همچنین کیفیت کلی نقاشی نشانگر
Ny است.
صفحه 14:
* خانه. درخت و آدم ممكن است به عنوان جنبههاى مختلف
خود(؟ا|©ع5) تلقى شوند. خانه نماينده بخشى از خود است كه با
بدن رابطه دارد و نیز نماینده پرورش یا نوازش, ثبات و به مفهوم
۲
درخت بیشتر با رشد و تحول. سرزندگی و نیروی حیاتی شخص
رابطه دارد
| ا ا ا ا ا Ber)
* م 0
ener ل IS
سازند.
|
۳۳
صفحه 15:
* اين تفسير به تجارب بالينى و همجنين بر
نظريههاى ناهشيار استوار است. متخصصان
بالينى بايد سعى كنند.تا از طريق تعامل با
ازمودنى همجنين با يكيارجه كردن رهنمودهاى
لازم در بافت دادههاى مصاحبهداىء بتوانند به
تفسير مناسبى از _محتواى نقاشى دست يابند.
زار ال رت ری زر دورد by ey
میتوان با یک پرسش باز, مثلا با طرح اين
پوی که ور تعاس چه وی کرد آغاز کرد
صفحه 16:
* خانه
2
بام - نشانگر زندگی تخیلی | درونى و تخيلى
یا
Ped rore eee PST ears) ber) بعد ذهتى.
20011117
[۱ Pera ee Fea
از طریق دنیای تصورات تخیلی
دیوار-> درجه نیرومندی خون دیوار فروریخته» از هم پاشیدگی
7
در و پنجره ->
۳
1
I از هم پاشیدگی
Fever Pare PS enero comer Pers Pen)
sete me Tees eS See NE Nee)
ORY ee eT ae Seh
فقدان-»ویژگی های بالا بصورت شدید تر
ا ۱
1 ا ror C]
017
ان رای aval ار ار را
nee ney 0(
SS RCS OMIT UES Tecan) SPEED
شده ,تعارض,اشفتگی هیجانی
صفحه 17:
ار ری کی رازن
۱
5 عزت نفس و سلامت | همراه با گره با سوراخ-*تجازب اسیب
0 شخصیت زا
200000 Sarria]
سايه زدن با خطوط ير رنگ-حالت
دفاعی
| يه سمت بالا>جاه طلب
00 gee eee
شاخه بریده شده-احساس اسیب
۳
0 50 دهنده ی
“GSES
Rev armopr ener reere ares a ot
همراه با اشيانه>فرار از يى محيط
تم
۳ ene ep ares
Soo ee Be 7 كاي اي د
Foren i er nee Print bv) ote)
اا اك
صفحه 18:
} — pol *
ee Saye) ROSS TED EU
تیز کشیدن انگشتان*پرخاشگری
چشم یزرگ کنجکاوی
۱
خاطر حرف زدن.منع حرف زدن
تقلیل اعضا افسردگی
حذف کلی اجزای مهم پا
رس ی رت
۳۹ ۱
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
۳
*؟ء شناخت مشكلات sblo Ulises اختلالات ۳۹
TOTTI ا 0
مقايسه با كودكان عادى(1386)
* اندازه گیری اضطراب در کودکان سونامی زده
op) سریلانکا ۱۳ مقیاس تجدید 01 شده
|
صفحه 29:
استفاده از نقاشى هاى فرافكن براى ارزيابى
نشانه اى اضطراب(2011)
آزمون خانه درخت شخص با كودكانى كه مورد
آزار جنسی قرار کرفتند(2003)
توسعه سيستم نمره كذارى براى ۱۹|
كشيدن نقاشى انسان مربوط به كودكان1]0 410
كودكان داراى اختلالات هورمونى و مورد
ا cu lai 9 ai9
صفحه 30:
3
بهرامى. هادى؛ ارمون قاف فرافكنى شخصيت
گراث مارتات, ل 015 سجس روانى
inh Liljeuu> رس 55s
rte tre are pec ae 1
هوش و شخصيت
دادستان .بريرخ ؛ ارزشيابى شخصيت كودكان
دانلود فایل پاورپوینت
آزمون خانه ،
درخت ،آدم
House ،
Tree ،Person
test
تعداداسالید 30:
آزمون خانه ــ درخت ــ آدم
House – Tree – Person test
:تاریخچه
مراـحل تحول کشیدن نقاشـی
در کودکان
11ماهگـی :کودک بدون قصد خاص
لکـه و خطوطـی را پدیـد می اورد ←
هدف ارضای میـل بـه کثیف کردن ←
تحول روانی حرکتی
18ماهگـی :ترسـیم خطوط انحنا داری
کـه از مرکـز شروع مـی شود و بخشی
از فضــا را محدود می کند.اشکال
مارپیچـی و حلزونـی هستند و بدون
بلنــد کردن دســت ترســیم می
شوند.کودک جذب فعالیــت است و
نتیجه برایش مهم نیست.
2ســالگیـ:ترسیم خطوط
گذار
حرکتی مهار شده ←
از خط پیوسته به ناپیوسته
2.5سـالگیـ :ترسیم خطوط
عمودی افقـی نقطـه چین و
دایره
3ســالگیـ:بستن خطوط
تقلیدی ادراک شباهتـ و نام
گذاری اشکال ،ادمک وزغ
گونــه ،دایره مرکزی و چند
خـط متصـل به ان ← معرف
تحول کودک
4سـالگی:بـا دقـت و زمان طوالنـی تریـ بـه
ترسـیم مـی پردازدو نیاز دارد کـه نقاشـی
خود را شفافـ شرح دهد.نقاشـی فاقد
جزییات اسـت و در ایـن سـن مـی توانـد به
نقاشـی چیزی کـه از انهـا خواسته شده
بپردازد.
5سـالگی :همـه یـ کـودکان مـی تواننـد به
ترسـیم درخـت ،ادم یـا خانـه بپردازند ←ـ
هندسـی شدن اشکال
تـا 11سـالگی:فقطـ بهبود در شیوه های
قبلـی کـه بیانگـر تحول ادراکـی حرکـتـی می
باشد(هماهنگی ظریف تـر دست و چـشم)
از 11سـال بـه بعـد:تحول عقلـی و تفکر
واقـع نگری دیداری در نوجوانـی کـه باعث
مـی شود از نقاشـی بـه عنوان یک شیوه
بیان رویگردان شود ← استفاده از
شیوه ای عملـ و کالمی
نقاشی فرافکن
تفسـیر نقاشیهـا و بـه طور کلـی آزمونهای فرافکن در
اصـل بر مبنای نظریـه روانتحلیلـی اسـتوارند .بـه نظر
طرفداران مکتـب روانتحلیلگری ،بسیاری از جنبههای
شخصـیتی افراد از راه خودسـنجی هوشیارانـه و بـا استفاده
از پرسشنامهها قابل اندازهگیری نیست.
هنگامـی کـه از آزمودنـی خواسـته میشود کـه روی یک برگ
کاغـذ نقاشـی کنـد ،او تصـویرهای ذهنـی ،احساسات ،افکار،
حالتهای درونـی ،تعارضهـا و دیگر ویژگیهای ناهشیار
خود را به آنچه که میکشد فرافکنی میکند.
آزمون خانــه ـــ درخــتـ ـ
آدم()HTP
در اصـل توـسـطـ بوک و همر
تدویـــن شـــد کـــه استدالل
میکردند :عالوه بر نقاشیهای
تصـویر انسـان ،نقاشیهای خانه
و درخـت نیـز احتماال با جنبههای
مربوطـ شخ ـصـ رـابطه دارند.
خانـه ،درخـت و آدم کـه همـگی
اشیایـ مأنوسـیـ هسـتند ،در نتیجه
آزـمودنیهـا احتمـاال بـه نقاشی
کردن آنهـا تمـایـل نشان میدهند
و درـ مقایسـه بـا سـایر اشیـا که
بیشتـر خنثـی هستند تداعیـهای
بیشتریـ را ایجاد میـکنند.
:روایی و پایایی
توافـق بیـن درجه بندی
کنندگان (اعتبار نمره
گذاری) 0/93می باشد.
همبســتگی بین HTPو
WAISبیـن 0.7تا 0.75
می باشد.
:روش اجرا
روش اجرای HTPمعموال شبیه
آزمون DAPاسـت ،جـز اینکـه در این
آزمون از آزمودنـی خواسته میشود
کـه روی یـک برگ کاغـذ تصـویر یک
خانـه ،یـک درخـت و یـک آدم را نقاشی
کند.
از آزمودنــی خواســته میشود که
تصـویر یـک خانـه ،یـک درخـت و یک
انسـان کامـل(آزمودنـی بایـد سـعی کند
کـه یـک انسـان کامـل را نقاشـی کند،
نـه یـک کارتون یـا یـک آدم چوبی) را
روی ایـن برگ کاغـذ بکشـد ،به طوری
کـه در آـن یـک عمل نشان داده شود.
این شیوه اجرا عالوه بر اینکه از نظر
وقــت مقرون بــه صــرفه است،
داسـتانی یکپارچـه و فعال را به وجود
میآورد.
نشانههای سازگاری در آزمون
:HTP
ایـن نشانههـا کـه توسـط "برنـز" مفهومسـازی و فهرسـت شدهانـد و در واقع
نشانههای سالمتی هستند به شرح زیر است:
خانـه بایـد بـه عنوان محـل خوشبختـی مجسـم شود و نشانههای گرمی ،باز و
·
پذیرا بودن را شامل شود.
خانه باید دارای کلیت و یکپارچگی بوده و اشیا خانگی را شامل شود.
·
درخـت بایـد پـر ،کامـل و هماهنـگ کشیده شود و بـه گونهای دیده شود که
·
گویـی در جهـت باال و بـه سـوی بیرون حرکـت میکند .انتظار میرود که شاخههای
درخت سالم و پرورشیافته باشد و پیوسته جلوه کنند و شکسته نباشند.
همچنیـن در نقاشیهای افراد سـالم ،درباره آدمـی که در آزمون کشیده
·
میشود میتوان بـه ویژگیهای مختلـف نقاشیهـا کـه نشانگـر عزت نفس ،اعتماد
بـه نفـس ،احسـاس امنیـت ،کارکرد خوب در روابـط میانفردی ،باز بودن نسـبت به
خود و نسـبت بـه محیـط ،سـازمان دادن بـه خود و زندگـی اسـت ،مختصـرا و به شرح
زیر اشاره کرد:
.1عزت نفـس :نقاشـی دارای اندازه متوسـط اسـت .وضعیـت نقاشـی دارای انسجام
بوده ،باز و متوازن اسـت .کیفیـت خطوط مشخـص و محکـم بوده و همـه قسمتهای
اساسی(پاها ،بازوها ،سر و وجود شرایط الزم برای حرکت) در نقاشی وجود دارد.
.2امنیـت و اعتماد بـه نفـس :تصـویر در وسـط صـفحه و در وضعیـت مناسب کشیده
شده اسـت و بالقوه میتوانـد حرکـت کنـد ،انعطافناپذیـر و منجمـد نیسـت ،کیفیت
خطوط مناسب است ،نه بیش از اندازه پررنگ و نه بیش از اندازه کمرنگ است.
باز بودن :تصـویر بالقوه میتوانـد بـا محیـط تعامـل کنـد ،وضـع اندام و قیافه باز
.3
است.
.4ثبات و نظم :نقاشی کامـل به نظر میرسد .هیـچ یک از اجزای مهـم تصویر حذف
نشده یا ناتمام نمانده است .بخشهای مختلف تصویر یکپارچه و مکمل یکدیگرند.
.5هویت جنسی :تصـویر به گونه مشخص زن یا مرد را نشان میدهـد و همه اجزای
اسـاسی در تصـویر دیده میشود .این ویژگیهـا و همچنیـن کیفیـت کلـی نقاشـی نشانگر
سازگاری روانی آزمودنی است.
:تفسیر
خانـه ،درخـت و آدم ممکـن اسـت بـه عنوان جنبههای مختلف
خود( )selfتلقـی شوند .خانـه نماینده بخشـی از خود اسـت کـه با
بدن رابطه دارد و نیز نماینده پرورش یا نوازش ،ثبات و به مفهوم
احساس تعلق داشتن است.
درخـت بیشتـر بـا رشـد و تحول ،سـرزندگی و نیروی حیاتـی شخص
رابطه دارد
تصویر آدم در این آزمون معرف مستقیمتری از "خود" است.
اندازههای نسـبی و کیفیـت ایـن دو تصـویر ممکـن اسـت نگرشها و
احسـاسات آزمودنـی را نسـبت بـه ایـن دو جنبـه شخصیت وی آشکار
سازند.
کشیدن هـر یـک از ایـن سـه تصـویر درجـه اهمیـت آنهـا را منعکس
میسازد.
ایــن تـفســیر بــه تجارب بالینــی و همچنین بر
نظریههای ناهشیار اســتوار اســت .متخصصان
بالینـی بایـد سـعی کننـد تـا از طریـق تعامـل با
آزمودنـی همچنیـن بـا یـکپارچـه کردن رهنمودهای
الزم در بافـت دادههای مصـاحبهای ،بـتواننـد به
تفسـیر مناسـبی از محتوای نقاشـی دست یابند.
تعامـل درمانگـر ــ آزمودنـی در مورد نقاشی را
میتوان بـا یـک پرسـش بـاز ،مثال بـا طرح ایـن
پرسش که در نقاشی چـه میگذرد ،آغاز کرد.
خانه
بام
دیوار
شخصیت
نشانگر زندگی تخیلی
یا بعد ذهنی
درجه نیرومندی خود
بزرگ←فرد کناره گیر با دنیای
درونی و تخیلی
فقدان←خودداری و جهت یابی
محسوس و عینی
با پنجره←تمایل به دیدن محیط
از طریق دنیای تصورات تخیلی
دیوار فروریخته
از هم پاشیدگی
محکم کاری افراطی در کشیدن دیوار ←ترس
از هم پاشیدگی
دیوار شفاف ←ضعف در ازمایش واقعیت
در و پنجره
دودکش
کوچک یا با میله اهنی ←کمرو و منزوی و غیر قابل دسرس
یزرگ←خود نمایی و عورت نمایی
فقدان←ویژگی های باال بصورت شدید تر
باز یا پنجره زیاد←نیاز شدید به تماس و ارتباط با دیگران
قابلیت دسیابی و گرمی شخص یا درجه احساس قدرت و
مردانگی
فقدان←نافعالی یا نبود جو گرم روانی در زندگی خانوادگی
دود طبیعی نشانه محیط گرم
دود زیاد←تنش درونی،پرخاشگری بازداری
شده ،تعارض،اشفتگی هیجانی
الغر و باریک←سطح سازگاری نامطمئن
درخت
تنه ←نشان دهنده میزان
عزت نفس و سالمت
شخصیت
همراه با گره یا سوراخ←تجارب اسیب
زا
پوسته ضخیم←اضطراب
سایه زدن با خطوط پر رنگ←حالت
دفاعی
شاخه ←نشان دهنده ی
رشد و نمو شخص و
میزان منابع ادراک
شده
ریشه←درجه ثبات و استقرار
وامنیت
یه سمت باال←جاه طلب
به سمت پایین←انرژی سطح پایین
شاخه بریده شده←احساس اسیب
دیدگی
شاخه خشک←تهی بودن و نا امیدی
همراه با اشیانه←فرار از یک محیط
تهدید کننده
کوچک←کنار امدن با زندگی
برای شخص دشوار است
خشکیده←تهی بودن و اضطراب
ادم
اندازه بزرک ادم←پرخاشگری
تیز کشیدن انگشتان←پرخاشگری
چشم یزرگ← کنجکاوی
نکشیدن دهان←سرزنش به
خاطر حرف زدن.منع حرف زدن
تقلیل اعضا←افسردگی
حذف کلی اجزای مهم یا
نامناسب کشیدن شانه
ها←تکانشگری
:مقاالت
شناخت مشکالت کودکان دارای اختالالت یادگیری
بـا اسـتفاده از تسـت نقاشـی HTPو تست DAPدر
مقایـسه با کودکان عادی()1386
اندازه گیری اضطراب در کودکان سونامی زده
در سـریالنکا تـوسـط مقیاس تجدیـد نظر شده
اضطراب اشکار و تست ترکیبی )HTP (2006
اسـتفاده از نقاشـی های فرافکـن بـرای ارزیابی
نشانه ای اضطراب()2011
آزمون خانـه درخـت شخـص بـا کودکانـی که مورد
آزار جنسی قرار کرفتند()2003
توسعه سیستم نمره گذاری برای KHTP
کشیدن نقاشی انسان مربوط به کودکانADHD
کودکان دارای اختالالت هورمونی و مورد
سوءاستفاده قرار کرفته و نقاشی
:منابع
بهرامی ،هادی؛ آزمونهای فرافکنی شخصیت
گراث مارنات ،گری؛ راهنمای سنجش روانی
حسنپاشا شریفی و محمدرضا نیکخو
پاشا شریفی ،حسن؛ نظریـه و کاربرد آزمونهای
هوش و شخصیت
دادستان ،پریرخ ؛ ارزشیابی شخصیت کودکان