صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
ه ای که گفته می شود یکی از قواى انسانى است و به واسطه آن خير و شر و حق و باطل را از یکدیگر
تشخیص می دهد. «عقل» نام دارد
بتا بر این در مبحث شناخت. هر جا واژه هعقل» را به کار می بریم. مقصودمان مرکز شعور و شناخت های انسان
.است؛ البته نه مطلق شناخت هاء بلکه شناخت هایی که از طریق تفکر (اندیشیدن) برای انسان حاصل می شود
قازتخابیسهتریناه با توجه به تفکریکه از قبداشته ایم۱
که خدا بسه ما داده تا بتوازيم فک رک نیم و ها شرك سكديآ
عه جوع | ستكه بسه وسیله آ نیت زیم درستا از تادریسع شخیمرداده با بهتریوو عاقلاه حصمیم را-۳
pe
صفحه 5:
۳
- ساذكى: ساذة و بی پيرايه بوذن » بى الانش بوذن » ساذه ذلى
٠ ساده دل: راستكو و بى ريا .بى مكر و حيله . بى كينه .ياكيزه درون عزودباور
تساف لوج ساده دل عي مکر و حیله بزود ناور “حمق
.صمیمیت: یگانگی ۰ یکرنگی؛ یکدلی
ساده دل بودن یک فرد در اصطلاح عبارت است از اين که رفتارهای وی (بدلیل واقف نبودن به مهارت های
ارتباطی و اجتماعی) در حد انتظار نیست . توضیح این که انسان در هر دوره ای از زندگی باید رفتارهای متناسب با
آن دوره را از خود نشان دهد بگونه ای که با افراد هم سن و سال خود هماهنگ و سازگار باشد. اگر رفتار انسان
پایین تر از سن و سال و موقعیت اجتماعی و علمی او باشد می گویند فلانی آدم ساده دلی است و اگر خیلی سطح
بلا با دیگران برخورد کند ۰ می گویند فلانی خودش را گم کرده است و .... عنصر اساسی دوستی در دوره کودکی
تمایل به شرکت در فعالیت های مشترکی است که همگی از آن لذت می برند و چنین دوستی هایی با خود افشایی
- اظهار اعتماد متقابل محکم تر می شود
صفحه 6:
داستان پیرمرد و بز
sigh سه مره زا دیدن و بفکر افتدند هر طور شدء با از چنگ او در dee SESE TTY CF aD Soe
یکی از آنها به به مرد روستایی نزدیک شد و پس از سلام و احول پرسی از او پرسید : پدر عزیز ! این سگ زبان بسته چه گناهی كرده كه
لو را کشان کشان می بری ؟
پیرمرد این حرف را جدی نگرفت و به راه خود ادامه داد بولی نفر بعدی . در حالی که می خواست پیرمرد حرف او را بشنود ۰ دور و بر او
اشروع به سخن فتن كرد : اصلا من فكر مى كنم اين مرد روستايى نيست ؛ چون تا حالا هیچ روستایی را ندیده ام که سگی را ببندد و یا
.خود بکشد
رمرد باز هم به راهش ادامه داد ؛ این دفعه نفر سوم شروع به صحبت کرد : این سگ را پند خریده ای ؟برای شکار است یا برای محا
فلت از خانه ؟
بير مرد هم جنان راه مى رفت و سعى مى كرد به حرفشان كوش ندهد . ولی آنها دست بردار نبودند و مرتب می گفتند و می گفتند آخر
سر پیر مرد روستامی باور کزذ حبوانی که خرینه است..سگ است نه بزاتا باین »ناب را از گردن بز باز و او را رغا کرد وبا خود پتین.
اگفت : پس به این ترتیب .آن فروشنده ناقلاء پشم بندی کرده و به جای یز » سگ به من فروخته است
پیرمرد روستایی , بلا فاصله راهی بازار شد تا هم بزی دیگر بخرد و هم با فروشنده سگ یه مجادله بپردازد
ن سه مرد هم بزرا بر داشتند وبه سرعت از آن جا دور شدند
صفحه 7:
آن سه مرد برای قانع کردن پیرمرد از چه روشی استفاده کردند؟
«روش «تکرار سهباره
قانون تكرار سه باره بر اين اصل استوار است كه اكر سخنى را سه بار تكرار كنيد. تأثیرگذاری آن بیشتر میشود.
استفاده از روشهاى متفاوت در هر بار تكرار بيام: نشاندى قدرت كوينده است و اين امكان را مىدهد تا سخنران:
نظرات خود را كاملتر بيان كند و بر روى نكات مهمء تمركز بيشترى داشته باشد. این روش قدرت بهدخاطرسيارى
«.بيام را در مخاطبان نيز افزايش مىدهد
صفحه 8:
به نظر شما پیرمرد ساده لوح بود؟ اگر كس ديكرى به جای این پیرمرد بود. فریب آنها را می خورد؟
«باور كردن حرف جند نفر بدون بررسى و تحقيق از روی #عقل ؛ بى عقلى. جاهلانه و ساده لوحانه است!
ساده لوح
۵۵
500
|
صفحه 9:
تصوّر کنید فروشنده واقعا سگی را به پیرمرد فروخته بود. در اين صورت آیا پیرمرد نباید به حرف آن سه نفر
توجه می کرد؟
گوش دادن یا گوش ندادن به حرف آنها بستگی به بررسی خيرخواهانه بودن نيت آنها درد
برای مثال: اكر آنها به ييرمرد مى كفتند كه بجاى بز به تو سك فروخته حالا ما با تو ميايم كه حقٌ
«فلان كار را انجام بده Ge ت را بگیری و او را ترغیب به این کار می کردند اینگونه او را .له
.ع قله یگوید:بسه حرفخیرخواهانه گوشیده # 8
صفحه 10:
به زندگی پیرامون خود نگاه کنید. آیا مثالهایی مانند این داستان سراغ دارید؟
ات و پیامهای شبکه های مجازی بهترین مثال برای این موضوع است
صفحه 11:
استان نتبجه گرفت که در تصمیم گیری ها از نظر دیگران نباید استفا
خیر ما به افرادی که به آنها اعتماد داریم می توانیم نظر بگیریم و با آنها مشورت بگیریم
تی که دادیم پاسخ این سوال مشخص است. بایستی در مشورت گرفتن های مان هم عقل را به
ندازیم و دریافتی های مان را با آن با دقت بررسی کنیم
.چرا که عقل به عنوان سنگ محک در زندگی ما Dojo op WF
صفحه 12:
بیم خود اطمینان بیشتری پیدا
بررسی نظر و تصمیم خود با #عقل لا
بررسی نظر و تصمیم خود با قرآن و روایات
بررسی نظر و تصمیم خود با یک یا چند متخصص
بررسی نظر و تصمیم خود با يك يا چند فرد با #تجربه
gees
-
۳:
hag SE نآ من انش
صفحه 13:
در تصمیم گیری های شما درباه ی هر یک از موقعیت های زیر چه عواملیتثیرگذارند؟(عقل 0 احساسات لا دوستان لا وس) با توجه به میزانتیری که هر
عامل روى انتخاب شما دارد. به آن از اتا ۴ نعره پدهید (۴ یعنی بیشترین تأثیر را دارد)
اتخاب سیک لاس پوشیدن
انتخاپ مدل مو و ...
صفحه 14:
جمع نمرات شما در کدام عامل (ستون) بیشتر است؟
عقل و احساسم
جمع نمرات شما در کدام عامل (ستون) کمتر است؟
دوستان و همسالان
.نتايج هر رديف جدول را در كلاس با يكديكر مقايسه كنيد
أكثر افراد بيشتر بنا به غقل و اخساس خود تصمیم می گيرند و بعد از عقل و اخساس خانواده بیشترین تاثیر
را دارد و در نهایت می توان گفت تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها ابتدا با عقل و اخساس بعد با خانواده و
س با رسانه های جمعی و در نهایت همسالان تاثیرگذار هستند
با تحلیل نتایج جدول بالا؛ فکر می کنید در انتخاب های خود نیاز به تغییر دارید با خیر؟ چرا؟
خیر چون با عقل و احساس و مشورت خانواده تصمیم می گیرم با عقل به سنجش مسائل می پردازم و با
مشورت خانواده سعی می کنم تضمیم متاسبی را اتخاذ کنم
صفحه 15:
تبلیغات و اطلاعات رسانه ای نقش بسزایی در افكار و انتخاب هاى ما و كرايش به يك عقيده يا تفيير ارزش ها و نگرش های ما درد. یکی
از برنامه هاى تبليغاتى (تلويزيون. اينترنت و ..) را بررسى و تحليل كنيد كه اين برنامه چه تأثیری روی انتخابهایافرد دارد؟ چگونه این
تأثير را مى كفارد؟
شرکت های تبليفاتى از تلويزيون به عنوان يادشاه تبليفات ياد مى كنند. دليل اين نام كذارى اين است كه بسيارى از مردم در طول روز
جندين ساصت از وقث خود را به تماشلى تلويزيون أختصاس go دهند و درصد کمی وجود دارند که بهرساند های دیگر اهعیت می دهند
.دز این شرایط پیمتبلیاتی شعا به راحتى به ميليون ها مخاطب فرستاده می شود
شاید تا همین چند وقت قبل تام «حلزون» فقط یک نام سادهبراینامیدن یک حشره بودونمادکندی در حرکت اما در ماه های اخیر
بینندگان صدا و سیما در هر زمانی که یکی از شبکه های تلویزبونی را روشن می نمایند با تلیغات وسیعی از کرم حلزون روبرو می شوند
عنوان, مهمترین عامل نوشته. تبلیغاتی است. «عنوان. ٩۰ درصد تأثیر یک آگهی محسوب میشود.»معمولاًتفاوتهای بزرگ در عنوان
نهفته است. یک عنوان میتواند توجه ۱۵ درصد خوانندگان را به خود جلب کند و عنوان دیگری. ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد و حتی ۵۰ درصد.
در این مقاله قصد داریم در مورد نقش عنوان در تبلیغات صحبت کنیم
:به عنوانهاى زير توجه كنيد
.نصف قيمت. ۲- یکی بخرید. یکی مجانی ببرید. ۵۰-۳ درصد تخفيف -1
که این نکته ای منفی وجود دارد که شاید این کرم هیچ پشتوانه ای علمی نداشته باشد ولی با اسم خاص و عنوان جوان کننده پوست و
..رفع کننده چروک صورت تاثیر وسیعی بر عقدیده و گرایش افراد برای استفاده داشته است.
صفحه 16:
با چه مغیارهانی می توئیم مطمثن شویم اطلامائی که بهدمست می آوریم. درست و کامل است؟
: پاسخ
در صورت استفاده از منابع تحقیقاتی یکی بودن اطلاعات در منابع مختلف و در صورت پرسش بودن منبع اطلاعات.افزایش تعداد
افراد شرکت کننده در پاسخ دهی و همچنین استفاده از تحقیقات صورت گرفته در گذشته و یا تکرار آزمایش. مراجعه به افراد
.آگاه» کسب تخصص در آن زمینه.استانداردها.مقایسه با اطلاعات قبلی و تاییدیه ها و مجوزهای مربوط از مراجع معتبر
:مطلب مرتبط
پنج گام در تحلیل تصمیم گیری عمومی وجود دارد که به ترتیب عبارتند از
شناسایی و تعریف مسئله-۱
جستجو برای یافتن راه حل های احتمالی-۲
بررسی تمودن عواقب ناشی از هر راه حل-۳
انتخاب یکی از مدل های تصمیم گیری-؟
بکاربردن یکی از مدل های تصمیم گیری و اتخاذ تصمیم-۵
برخی دیگر از دانشمندان مرحله ششمی را نيز به این گام ها اضافه نموده اند که همانا پی گیری بازخورهای ناشی از نتایج تصمیم می
صفحه 17:
Pe ۲ چوتناداننیسی 583
بز یا سگ
تعریف عقل
قوه ای که گفته می شود یکی از قوای انسانی است و به واسطه آن خیر و شر و حق و باطل را از یکدیگر
.تشخیص می دهد» ،عقل« نام دارد
بنا بر این در مبحث شناخت ،هر جا واژه »عقل« را به کار می بریم ،مقصودمان مرکز شعور و شناخت های انسان
.است؛ البته نه مطلق شناخت ها ،بلکه شناخت هایی که از طریق تفکر )اندیشیدن( برای انسان حاصل می شود
.ع قلان تخاببققهترینراه بققا تققوجه بققه تققفکریکققه از قققبلداشته ایم1-
.چیزییکققه خدا بققه ما داده تققا بققتوان یم فققکر کققنیم و دان شکققسبکققنیم2-
ل ه تققصمیم را3-
ع قلچیزیاستکققه بققه وسیله آنم یتوان یم درسترا از نققادرستتققشخیصداده تققا بققهترینو عاق ن
.بققگیریم
باورپذیری و ساده لوحی
.سادگی :ساده و بی پیرایه بودن ،بی آلیش بودن ،ساده دلی
.ساده دل :راستگو و بی ریا ،بی مکر و حیله ،بی کینه ،پاکیزه درون ،زودباور
.ساده لوح :ساده دل ،بی مکر و حیله ،زود باور ،احمق
.صمیمیت :یگانگی ،یکرنگی ،یکدلی
ساده دل بودن یک فرد در اصطلح عبارت است از این که رفتارهای وی )بدلیل واقف نبودن به مهارت های
ارتباطی و اجتماعی( در حد انتظار نیست .توضیح این که انسان در هر دوره ای از زندگی باید رفتارهای متناسب با
آن دوره را از خود نشان دهد بگونه ای که با افراد هم سن و سال خود هماهنگ و سازگار باشد .اگر رفتار انسان
پایین تر از سن و سال و موقعیت اجتماعی و علمی او باشد می گویند فلنی آدم ساده دلی است و اگر خیلی سطح
بال با دیگران برخورد کند ،می گویند فلنی خودش را گم کرده است و .....عنصر اساسی دوستی در دوره کودکی
تمایل به شرکت در فعالیت های مشترکی است که همگی از آن لذت می برند و چنین دوستی هایی با خود افشایی
.و اظهار اعتماد متقابل محکم تر می شود
داستانپیرمرد
داستان
پیرمردو وبزبز
.پیرمرد روستایی بزی را از بازار خرید و به خانه می برد .سه مرد از را دیدند و بفکر افتادند هر طور شده بز را از چنگ او در آورند
یکی از آنها به به مرد روستایی نزدیک شد و پس از سلم و احول پرسی از او پرسید :پدر عزیز ! این سگ زبان بسته چه گناهی کرده که
او را کشان کشان می بری ؟
پیرمرد این حرف را جدی نگرفت و به راه خود ادامه داد ؛ولی نفر بعدی ،در حالی که می خواست پیرمرد حرف او را بشنود ،دور و بر او
شروع به سخن گفتن کرد :اصل من فکر می کنم این مرد روستایی نیست ؛ چون تا حال هیچ روستایی را ندیده ام که سگی را ببندد و با
.خود بکشد
پیرمرد باز هم به راهش ادامه داد ؛ این دفعه نفر سوم شروع به صحبت کرد :این سگ را پند خریده ای ؟برای شکار است یا برای محا
فظت از خانه ؟
پیر مرد هم چنان راه می رفت و سعی می کرد به حرفشان گوش ندهد ،ولی آنها دست بردار نبودند و مرتب می گفتند و می گفتند آخر
سر پیر مرد روستایی باور کرد حیوانی که خریده است ،سگ است نه بز؛بنا براین ،طناب را از گردن بز باز و او را رها کرد و با خود پنین
!گفت :پس به این ترتیب ،آن فروشنده ناقل ،پشم بندی کرده و به جای بز ،سگ به من فروخته است
.پیرمرد روستایی ،بل فاصله راهی بازار شد تا هم بزی دیگر بخرد و هم با فروشنده سگ به مجادله بپردازد
.آن سه مرد هم بز را بر داشتند و به سرعت از آن جا دور شدند
گفت و گو کنید
آن سه مرد برای قانع کردن پیرمرد از چه روشی استفاده کردند؟
»روش »تکرار سه باره
قانون تکرار سه باره بر این اصل استوار است که اگر سخنی را سه بار تکرار کنید ،تأثیرگذاری آن بیشتر میشود.
استفاده از روشهای متفاوت در هر بار تکرار پیام ،نشانهی قدرت گوینده است و این امکان را میدهد تا سخنران،
نظرات خود را کاملتر بیان کند و بر روی نکات مهم ،تمرکز بیشتری داشته باشد .این روش ،قدرتت بهخاطرسپاری
.پیام را در مخاطبان نیز افزایش میدهد
گفت و گو کنید
به نظر شما پیرمرد ساده لوح بود؟ اگر کس دیگری به جای این پیرمرد بود ،فریب آنها را می خورد؟
.باور کردن حرف چند نفر بدون بررسی و تحقیق از روی #عقل ؛ بی عقلی ،جاهلنه و ساده لوحانه است ☝☝
گفت و گو کنید
تصو ر کنید فروشنده واقعا سگی را به پیرمرد فروخته بود .در این صورت آیا پیرمرد نباید به حرف آن سه نفر
و
توججه می کرد؟
.گوش دادن یا گوش ندادن به حرف آنها بستگی به بررسی خیرخواهانه بودن نیت آنها دارد ☝
☝
برای مثال :اگر آنها به پیرمرد می گفتند که بجای بز به تو سگ فروخته حال ما با تو میایم که حققت را از فروشنده بازستانی یا حداقل برو ☝
.فلن کار را انجام بده ح قق ت را بگیری و او را ترغیب به این کار می کردند اینگونه او را راهنمایی و مساعدت خیرخواهانه کرده بودند
.ع قلم یگببوید :بببه حرفخ یرخواهان ه گببوشبببده☝ #
❤
گفت و گو کنید
به زندگی پیرامون خود نگاه کنید .آیا مثالهایی مانند این داستان سراغ دارید؟
.تبلیغات و پیامهای شبکه های مجازی بهترین مثال برای این موضوع است☝
گفت و گو کنید
آیا می توان از این داستان نتیجه گرفت که در تصمیم گیری ها از نظر دیگران نباید استفاده
کنیم؟ چرا؟
خیر ما به افرادی که به آنها اعتماد داریم می توانیم نظر بگیریم و با آنها مشورت بگیریم
به
با توضیحاتی که دادیم پاسخ این سوال مشخص است .بایستی در مشورت گرفتن های مان هم عقل را ☝
.کار بیاندازیم و دریافتی های مان را با آن با دقت بررسی کنیم
.چرا که عقل به عنوان سنگ محک در زندگی ما کاربرد دارد☝
گفت و گو کنید
چه راه هایی وجود دارد که از درستی نظر و تصمیم خود اطمینان بیشتری پیدا
کنیم؟
بررسی نظر و تصمیم خود با #عقل ☝☝
بررسی نظر و تصمیم خود با قرآن و روایات☝
بررسی نظر و تصمیم خود با یک یا چند متخصص☝
بررسی نظر و تصمیم خود با یک یا چند فرد با #تجربه☝
...و☝
☝فععالیت تکمیلی در کلسا
هر
در تصمیم گیری های شما درباره ی هر یک از موقعیت های زیر چه عواملی تأثیرگذارند؟)عقل ☝ احساسات☝ دوستان ☝ و (...با توججه به میزان تأثیری که☝ ☝ ☝
عامل روی انتخاب شما دارد ،به آن از 1تا 4نمره بدهید ) 4یعنی بیشترین تأثیر را دارد(.
۱
۲
۱
۲
۲
۳
۴
۳
۱
۳
۴
۴
۱
۳
۳
۱
۲
۱
۱۷
۶
۸
۴
۴
۲۱
☝فععالیت تکمیلی در کلسا
جمع نمرات شما در کدام عامل )ستون( بیشتر است؟
عقل و احساسم
جمع نمرات شما در کدام عامل )ستون( کمتر است؟
دوستان و همسالن
.نتایج هر ردیف جدول را در کلسا با یکدیگر مقایسه کنید
اکثر افراد بیشتر بنا به عقل و احساسا خود تصمیم می گیرند و بعد از عقل و احساسا خانواده بیشترین تاثیر
را دارد و در نهایت می توان گفت تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها ابتدا با عقل و احساسا بعد با خانواده و
.سپس با رسانه های جمعی و در نهایت همسالن تاثیرگذار هستند
با تحلیل نتایج جدول بال ،فکر می کنید در انتخاب های خود نیاز به تغییر دارید یا خیر؟ چرا؟
خیر چون با عقل و احساسا و مشورت خانواده تصمیم می گیرم با عقل به سنجش مسائل می پردازم و با
مشورت خانواده سعی می کنم تصمیم مناسبی را اتخاذ کنم
☝فععالیت تکمیلی در خانه
تبلیغات و ا جطلعات رسانه ای نقش بسزایی در افکار و انتخاب های ما و گرایش به یک عقیده یا تغییر ارزش ها و نگرش های ما دارد .یکی
از برنامه های تبلیغاتی )تلویزیون ،اینترنت و (...را بررسی و تحلیل کنید که این برنامه چه تأثیری روی انتخابهای افراد دارد؟ چگونه این
تأثیر را می گذارد؟
شرکت های تبلیغاتی از تلویزیون به عنوان پادشاه تبلیغات یاد می کنند .دلیل این نام گذاری این است که بسیاری از مردم در طول روز
چندین ساعت از وقت خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند و درصد کمی وجود دارند که به رسانه های دیگر اهمیت می دهند.
.در این شرایط پیام تبلیغاتی شما به راحتی به میلیون ها مخاطب فرستاده می شود
شاید تا همین چند وقت قبل نام »حلزون« فقط یک نام ساده برای نامیدن یک حشره بود ونماد کندی در حرکت اما در ماه های اخیر
.بینندگان صدا و سیما در هر زمانی که یکی از شبکه های تلویزیونی را روشن می نمایند با تبلیغات وسیعی از کرم حلزون روبرو می شوند
عنوان ،مهمترین عامل نوشته ،تبلیغاتی است» .عنوان ۹۰ ،درصد تأثیر یک آگهی محسوب میشود«.معمولل تفاوتهای بزرگ در عنوان
نهفته است .یک عنوان میتواند توجه 1۵درصد خوانندگان را به خود جلب کند و عنوان دیگری ۲۵ ،درصد تا ۳۰درصد و حتی ۵۰درصد.
.در این مقاله قصد داریم در مورد نقش عنوان در تبلیغات صحبت کنیم
:به عنوانهای زیر توجه کنید
.نصف قیمت -۲ .یکی بخرید ،یکی مجانی ببرید ۵۰ -۳ .درصد تخفیف 1-
که این نکته ای منفی وجود دارد که شاید این کرم هیچ پشتوانه ای علمی نداشته باشد ولی با اسم خاص و عنوان جوان کننده پوست و
..رفع کننده چروك صورت تاثیر وسیعی بر عقدیده و گرایش افراد برای استفاده داشته است
ععع�فعععالیت تکمیلی در خانه
با چه معیارهایی می توانیم مطمئن شویم اجطلعاتی که به دست می آوریم ،درست و کامل است؟
:پاسخ
در صورت استفاده از منابع تحقیقاتی یکی بودن اطلعات در منابع مختلف و در صورت پرسش بودن منبع اطلعات،افزایش تعداد
افراد شرکت کننده در پاسخ دهی و همچنین استفاده از تحقیقات صورت گرفته در گذشته و یا تکرار آزمایش .مراجعه به افراد
.آگاه،کسب تخصص در آن زمینه،استانداردها،مقایسه با اطلعات قبلی و تاییدیه ها و مجوزهای مربوط از مراجع معتبر
:مطلب مرتبط
:پنج گام در تحلیل تصمیم گیری عمومی وجود دارد که به ترتیب عبارتند از
شناسایی و تعریف مسئله1-
جستجو برای یافتن راه حل های احتمالی۲-
بررسی نمودن عواقب ناشی از هر راه حل۳-
انتخاب یکی از مدل های تصمیم گیری4-
بکاربردن یکی از مدل های تصمیم گیری و اتخاذ تصمیم۵-
برخی دیگر از دانشمندان مرحله ششمی را نیز به این گام ها اضافه نموده اند که همانا پی گیری بازخورهای ناشی از نتایج تصمیم می
.باشد
پایان