پاورپوینت
سایرکسب و کارمدیریت و رهبریفروش و بازاریابی

پاورپوینت هفت گام موثر مهم برای کار آفرین شدن و پاردايم هاي کارآفرينی

توضیحات : پاورپوینت هفت گام موثر مهم برای کار آفرین شدن و پاردايم هاي کارآفريني ویرایش جدید تعداد اسلاید ها :75 سرفصل مطالب گام اول مبانی اولیه کارآفرینی سير تکامل واژه کارآفريني نگرش هاي اقتصادي در مورد کارآفريني ساير علوم در باب کارآفريني ساير علوم در باب کارآفريني تعريف کارآفريني پاردايم هاي کارآفريني گام دوم تصمیم گیری چرا کسب و کار؟ چگونه (تصميم گيري) گام سوم مسیر کسب وکار از کجا آغاز کنيم؟ غربال ايده اولويت بندي ايده انتخاب ايده امکانسنجي اوليه تثبيت ايده مذاکره و تامين مالي اوليه طرح کسب و کار مذاکره و تامين مالي اوليه ساخت يا اجراي نمونه اوليه گام چهارم طرح کسب وکار گام پنجم آموزش کار آفرینی گام ششم تدریس طرح کسب وکار گام هفتم آموزش دانشگاهی کارافرینی الناسُ عَلی دینِ مُلُوکِهم. اگر حاکمی مدیری و کارآفرینی مدبر باشد ودلسوز مردم، مثل همان گِل خوش بو است در همه افراد اثر می کند هرچند که مجموعه اش به وسعت یک کشور باشد واو همه مردم را نشناسد بوی خوش کارهایش به همه خواهد رسید. گِلی خوشبوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم بدو گفتم که مشکی یا عبیری؟ که از بوی دلاویز تو مستم بگفتا من گِلی ناچیز بودم و لیکن مدّتی با گُل نشستم کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoin pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
هفت گام موثر مهم برای کار ‎١|‏ ‏آفرین شدن و پاردایم های كار آفرينى وبرايش جديد تعداد اسلاید ها :۷۵

صفحه 2:

صفحه 3:
: الناس علی دین ملوکهم. اگر حاکمی مدیری و کار آفرینی مدبر باشد ودلسوز مردم. 5 در همه افراد اثر می کند هرچند که مجموعه اش به وسعت یک نشناسد بوی خوش کارهایش به همه خواهد: كلى خوشبوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم بدو گفتم که مشکی يا عبیری؟ که از بوی دلاویز تو مستم بگفتا من گلی ناچیز بودم و لیکن مدتی با گل نئستم کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم

صفحه 4:
سرفصل مطالب ام اول مبانی اولیه کار آفرینی سیر تکامل واژه کار آفرینی, نگرش های اقتصادی در مورد کار آفرینی سایر علوم در باب کار آفرینی ساير علوم در باب كار قرب تعریف کار آفرینی باردایم های کار آفرینی کام دوم تصمیم گیری کسب و کار جكونه (تصميم كيرى) كام سوم مسير كسب وكار أز كجا آغاز كنيم؟ ‎out Jue‏ مذاکره و تامین مالی اولیه طرح کسب و کان مذاکره و تامین مالی اولیه ساخت با اجرای نمونه اولیه کام چهارم طرح کسب و کار کام پنجم آموزش کار آفرینیٍ کام شم تدریس طرح کسب وکار كام هفتم آموزش دانشگاهی کارآفرینی ?

صفحه 5:
کم رنگ ترین جوهرها بهتر از قوي ترین حافظه هاست ‎Gas) 7‏ ۷ لح

صفحه 6:
Doi eF oft HB a lly

صفحه 7:
سیر تکامل واژه کار آفربنی * واژه کارآفريني از واژه فرانسوي مسج( گرفته شده است. ‎٠‏ اين واژه در قرن چهاردهم به مودیان مالياتي اطلاق مي شد (ربسک پذيري) ‏* در قرن پانزدهم این واژه به رهبران ارکست موسيقي اطلاق گردید (هماهنگ کننده) ‏* در قرن شانزدهم به كساني اطلاق مي شد كه به ماموريت هاي نظامي اعزام مي شدند (مبارز و جنگجو)

صفحه 8:
سیر تکامل واژه کا رآفرینی(ادامه) * در قرن هجدهم از اين اصطلاح در فعاليتهاي سنگر سازي 3 ساختمان سازي استفاده شد (مدافع) ‎٠‏ در قرن هجدهم این واژه ‎fae‏ ‏فعاليتهاي اقتصادي مورد ا قرار گرفت (کارآفرین ‎heel‏ ‏نکته کلیدی: کارآفرین به معناي امروزي دب مسا را در واژه خویش > ات گرفته ی رسک پذيري, هماهنگي, مدافع و هزاران وازه بعدي دیگر

صفحه 9:
سیر تکاملی کار آفربنی در اقتصاد اختصادادنان کلاسیک تانب اسمیت و ریکاردو, نقش مهمي براي كارافريني در توسعه قايل نبودند. ریچارد کانتیلون (1/30) براي آولین انار افرادي را که با قبول خطر در بازار بورس فعالیت مي کنند, جزو عوامل تولید شمرد. ۰ جان باتیست ی اولین فردي بود که بر نقش کارآفرینان در بسیج منابع اشاره نمود. ژوزف شومپیتر (1934) کارافرینان را موتور محرکه ي توسعه اقتصادي شمرد.

صفحه 10:
نکرش های اقتصادی در مورد کار آفرینی ۰ گر نشو جوري : کارآفرین صاعقه اي pee oer ee ec فرآيندهاي مولد را بررسي و بهترین گزینه را ب مي کند. ۶ نگرش ۱ تريش ؛ بر اساس اين نكرش کارآفرینان فرصت هاي با ات بر ۱ 2 0 cl incesmiaee کنند. * نگرش ظومييتر: شومپیتر کارآفرین را فردي جسور و رهبري الهام بخش مي داند که معرفي چارچوب هاي جدید, عدم تعادل اقتصادي ایجاد مي کند.

صفحه 11:
سایر علوم در باب کا رآفرینی ‎٠‏ راکنا رت : بررسي رابطه بین صفات و ويزكيهاي افراد مختلف با انكيزش و عملكرد كارافرينانه انها ‎Boy Uh ary Ye‏ : تاثير معيارهاي جامعه شناختي ‏ماننه مذهب نزاد, جنسیت و . برروي فعالینهای ‏کارآفرینانه افراد ‏هروء قثا بان ؛ بررسي نقش فرهنگ و روابط ‏اجتماعي در انجام فعاليتهاي کارآفرینانه ‏هریت : در اواخر دهه 180 به كارآفريني توجه ‏نموده و بيشتر بر أداره كسب ‎aes‏ ‏معيارهاي مديريتي مانند ‎Ube‏ و ... توجه نمود.

صفحه 12:
تعریف کار آفرینی * كارآفريني نیز مانند سایر تعاریف علوم انساني تعریف دقیق و كاملي ندارد. ‎٠‏ كارافريني بر بهره برداري از فرصت هاي کشف نشده تاکید دارد (کرزنر 1974). ‏۰ کارآفرین فردي است که چارچوب هاي جديدي را در جهت تخریب چارچوبهاي موجود معرفي مي کند (شومپیتر 1934). ‏۷" کارافربیی ارت است ار کیرد فرصت ها بدون توجه به منابعي که در کنترل اند (استیونسون 1992)

صفحه 13:
باردايم های کار آفرینی پاردایم شومپيتري: ساخت فرصت هاي جدید بر اساس معرفي چارچوبهاي جديدي که چارچوب هاي قبلي را در هم مي شکند (مکانیزم تخریب خلاق) پاردایم كرزنري: کشف فرصت هاي جدید در محیط بازار, فرصت هايي که از دید ساير افراد پنهان باقي مي ماند (مکانیزم هوشياري کارافرینانه) امروزه پارادایم کرزنر براي كارافريني پارادایم پذیرفته شده تري است و افرادي را کارآفرین مي نامند که در واقع موفق به کشف فرصت ها مي شوند.

صفحه 14:
299 eS تصديم تيرى

صفحه 15:
جرا كسب و کار؟ * نیاز به پول (کارافرینان اقلیت) ‎٠‏ نياز به موفقیت (مک کله لند) * نیاز به چالش (اداره زدگي) * نیاز به استقلال (آدم خود بودن) سوال: آیا صرف انكيزه براي ورود به

صفحه 16:
چگونه (تصمیم گیری) ‎٠‏ ويژگيهاي فردي: - ریسک پذيري - تحمل ابهام - بينش رشد * سبک زندگي (عاروسرا): ‏* آیا آمادگي ورود به دنياي کسب و کار را دارید؟

صفحه 17:
ا سود ادير تحب و كار

صفحه 18:
از کجا آغاز کنیم؟ پاسخ: شکاف بين عرضه و تقاضا سوال: ايده جيست؟ جواب: راههاي بهره برداري از فرصت

صفحه 19:
غربال ايده * غربال ایده: نگاهي گذرا به ایده هاي شناسايي شده و كنار گذاشتن ايده هايي که در نگاه اول امكان اجرا ندارند. * روشهاي غربال ايده: - استفاده از جى ليست: * عدم محدودیت منابع تولید * میزان سرمایه منطقي (خارج نبودن از گلیم فرد) * عدم ممنوعیت دولتي * عدم وجود انحصار

صفحه 20:
غربال ‎oust‏ (ادامه) * عدم موانع مهم در بازاريابي محصول * عدم مغایرت با برنامه هاي شرکت (براي کسب و كارهاي موجود) - استفاده از شورا + انتخاب دقیق اعضا * غربال ایده ها توسط اعضا, ذکر دلایل و معیارها * به شور گذاشتن معیارها و انتخاب معيارهاي مشترک * غربال مجدد ایده ها توسط شورا با توجه به معيارهاي مشترک

صفحه 21:
اولویت بندى ايده ‎z‏ اولويت بندي ايده: : مشخص نمودن اولویت ایده هاي انتخابي - استفاده از جى ليست رتبه اي: »* بازار كافي و مناسب ‎٠‏ رشد مناسب بازار * رقابت پذيري عوامل تولید * ریسک و خطرات محصول نکته: اگر ایده اي در يكي از حوزه ها رتبه پاييني داشته باشد با وجود نمره کل بالاء مردود مي شود.

صفحه 22:
اولویت بندی ایده (ادامه) - استفاده از تکنیک متمم (موانع. تشویقات, مزایا و معایب) * شناسايي دقیق موانع. تشویقات, مزایا و معایب رتبه دادن به متمم شناسايي شده (0 نا 5) * ثمره دادن به متمم شناسايي شده (7- تا 0و 0 نا 7+) * محاسبه نمره کل هر ایده - استفاده از تکنیک متمم دلفي ال شورای تحص رو دبا / نعره) * اجراي متمم توسط افراد * چرخش متمم ها و انجام متمم دوباره * دریافت متمم هاي نهايي و ایجاد متمم مشترک

صفحه 23:
ow! wus! * در اين مرحله با توجه به غربال ایده ها و اولویت بندي آنها بهترین ایده را انتخاب مي - ایجاد پروفایل اولیه ایده * عنوان ايده * تشريح ايده * نتایج غربال ایده * نتایج اولویت بندي ايده * تشکیل تیم اجرايي * ترسیم درخت توسعه ايده

صفحه 24:
امکانسنجی اولیه * آیاایده مورد نظر ارزس اجرا را دارد یا حبر؟ - منابع ثانویه * کتابخانه ها * اینترنت * مراکز دولتي - مرکز آمار ایران - پژوهشکده هاي دولتي - سازمان هاي مرتبط با طرح - منابع اولیه: در اين مرحله کمتر نیاز مي شود.

صفحه 25:
2 نظر به رد يا تثبيت ايده براي اجرا بعد از انجام امكانسنجي ايده انتخابي - تثبيت يروفايل ايده * عنوان نهايي ايده ‎٠‏ نتايج حاصل از امكانسنجي * تثبيت تيم نهايي براي اجرا تثبيت درخت نهابي توسعه * ترسيم خطوط زماني * ترسيم حوزه هاي وظيفه اي

صفحه 26:
طرح کسب و کار ۶ در این مرحله براي ایده تثبیت شده, طرحي جامع و کامل نوشته مي شود. - دورنماي استراتژیک - دورنماي سازماني - دورنماي بازار - دورنماي عملياتي - دورنماي مالي - دورنماي توسعه

صفحه 27:
مذاکره و تامين مالى اوليه 2 در این مرحله مقدمات و مذاکرات اولیه براي تامین مالي اولیه جهت اجراي کسب و کار انجام - شناسايي فرد (گروه) مخاطب < شناسايي علاقه مندي هاي فرد (گروه) مخاطب - بازنگري طرح کسب و کار جهت انطباق بر علاقه منديهاي فرد (گروه) مخاطب کر ۱ مذاکره علمي نکته: در بازنگري طرح اصالت طرح حفظ مي شود.

صفحه 28:
ساخت با اجرای نمونه اولیه * در این مرحله محصول ‎aol‏ ساخته پا عرضه مي شود. - کالا (محصول توليدي): براي محصولات توليدي نمونه اولیه در حجم آزمايشگاهي تولید مي شود. - خدمت (محصول خدماتي): براي محصولات خدماتي پروزه به صورت آزمايشي يا پایلوت در اشل کوچک اجرا مي شود. معمولا تامین مالي اولیه براي اين منظور و توسط 1239 دوستان يا فرشتكان سرمایه گذار ‎(Bute Investors)‏ انجام مي شود.

صفحه 29:
آزمایش بازار * در این مرحله رفتار بازار در مقابل محصول يا خدمت ارائه شده مورد سنجش قرار مي گیرد. * در این مرحله دو نتیجه كلي حاصل مي شود: - محصول مورد پذیرش بازار قرار مي گيرد. - محصول با انجام اصلاحات مورد پذیرش بازار قرا خواهد گرفت. نکته: محصول در اين مرحله مردود نمي شود, مگر اینکه مراحل قبل انجام نشده باشد یا پنجره فرصت بسته شده باشد.

صفحه 30:
آزمایش بازار (ادامه) * سراحل | ‎Bly pales‏ - انتخاب مکان هدف مناسب - استفاده از تکنیک هاي آزمایش بازار * مشاهده ری ِ پرسشنامه * تركيب سيت آوري داده ها و تحلي

صفحه 31:
مذاکره و تامین مالی ثانوبه * در این مرحله مقدمات و مذاکرات براي اجراي نهايي يا تولید انبوه انجام مي شود. * ابزارهاي اين مرحله عبارتند از: - طرح كسب و كار - كزارش آزمايش بازار = عون اولله مخضول ۶ در این مرحله. سرمایه گذاران مخاطره پذیر ‎Sb (Ovcture Cupitcts)‏ هاء موسسات د ولتي ‎les cus Bs‏ لا حوزه اقدام به سرمایه گذاري مي

صفحه 32:
اجرای نهایی يا تولید انبوه : در اين مرحله محصول به صورت آنبوه تولید شده و یا در جامع هدف اجرا مي گردد. * ابزارهاي مورد نظر - طرح پروژه عملیات اجرايي - طرح سازماني نهايي - برنامه مدون ورود به بازار برنامه استراتژیک عملي - مدل عملي کسب و کار

صفحه 33:
پرسش اساسی ۴ مهمترین ‎dls.‏ در فرایند راه آندازی ‎gems‏ اري ازمايش بازار _ زيرا بعد از مرحله ازمايش بازار است كه بيشترين هزينه ها انجام مي شود. نادرست بودن نتيجه أزمايش بازار يعني یک

صفحه 34:
egy eS تون كدب و كاز

صفحه 35:
انواع طرح ها * طرح بروژه (:۸ ‎(Pr‏ ‏۶ طرح توسعه (۳<) مجمم‌صلمره)) (Proposd) ‏پروپوزال‎ * * طرح توجيهي * مطالعه امكانسنجي (بلى:©) رتاطصدجة)) ‎٠‏ طرح کسب و کار (۳۰) ععصی؟)

صفحه 36:
* بانک ها ‎a‏ ‎a‏ و موسسا * شرکا و سرمایه ران ‎٠‏ سازمان هاي دولتي 1 5 بان * کارکنان * رقبا باریردات دام افزایش ارزش سهام شناسايي علاقه مندي ‎culo,‏ امنیت و رفاه شغفلي توانمندي و قدرت حجم و تداوم معاملات

صفحه 37:
ارتشی برای جنکیدن بر روی وایت برد توجه ۰ کنید.

صفحه 38:
عناصر طرح کسب و کار 1- جلد طرح کسب و کار 2- فهرست مطالب 3- خلاصه اجرايي 4- برنامه استراتژیک 5- برنامه سازماندهي 6- برنامه بازار 7- برنامه عملياتي 8 برنافه عالت 9- برنامه توسعه 0- پیوست

صفحه 39:
اج بنجو نز کار ‎oi‏

صفحه 40:
تاربخچه آموزش کار آفربنی اولین بار دانشگاه هاروارد (1947) دوره اي موقت برگزار کرد. ‎٠‏ آموزش رسمي كارآفريني در مدارس بازرگاني از سال 1970 شروع گردید. ‏دانشگاه كاليفرنياي جنوبي براي اولین بار در سال 1972 دوره ‎OBB‏ كارافريني را بر ر نمود. ‏در سال 1980 (تعداد 0 دانشگاه), 1990 (تعداد 1050 دانشگاه), 2003 (1600 دانشگاه و 0 دوره) ‏* امروزه اکثر دانشگاهها و کشورها داراي دوره هاي كارافريني هستند. ‎۰

صفحه 41:
۰ a ae - ۳9 تاریخچه آمیزش کا رآفرینی (ایران) اولين دوره در سال 3 در دانشکده مدیریت دانشكاه تهراه تحت عنوان مديريت بازركاني (كرايش کارآفرتي) در سال 1384 در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران میرب كارا فين در سه گرایش راه اندازي شد. در سال 1385 دانشکده ‎ee AN‏ دانشكاه تهران با همکاري وزارت علوم, وزارت کار و دانشگاه تهران راه اندازي شد. لته فیل از اسها مرایر فارافرب دانشگاهي, حوزه كارآفريني وزارت کار, شهرداري و ... شکل گرفته بودند.

صفحه 42:
مسیر آموزش کسب و کار - از تشخیص فرصت تا راه اندازي کسب و کار (كارافريني) -از راه اندازي كسب و كار تا مرحله عرضه عمومي سهام شرکت (مدیریت کسب و کار کوچک) - از مرحله عرضه عمومي سهام به بعد سیم( ‎CeO‏ هسوسو Opporticiy Groot ‏هه‎ APO

صفحه 43:
۰ pa ae ‏سطوح آموزش کا رآفرینی‎ 1- سطح مبتدي (عج © ) : هدف از اين سطح ترویج و فرهنكٌ سازي كارافريني است. (مربيان درجه دو عمومي) 2- سطح پیشرفته (4۷)): هدف از این سطح آموزش افراد براي راه اندازي کسب و کار است (مربیان درجه دو کسب و کار, بازاريابي, مالي, پروژه و منابع انساني و مربیان درجه یک عمومي) 3- سطح حرفه اي (لمستحعثاه۳)):هدف از اين سطح, آموزش افراد براي مدیریت و رشد کسب و کار است (مربیان درجه یک کسب و کار, بازاريابي, مالي و .-.)

صفحه 44:
الگوهای مبنای آموزشی 1- نيازهاي روانشناختي کارآفرینان 2- فرآیند کسب و کار 3- مدل نقاط برجسته 4- مدل مهارتهاي مديريتي 5 مدل تکنیک ‎gla‏ عملي 6- مدل تركيبي

صفحه 45:
سا این مدل بر مبناي مدل عمومي نيازسنجي اک ار ار ا در این مرحله تسقیعات بازار (نيازسنجي اولیه) انجام مي شود. اجراي دوره آموزشي . ارزيابي دوره اموزشي

صفحه 46:
تحقیقات بازار (نیاز سنجی) ‎٠‏ تعیین گروههاي هدف 1 تبان اراد دعس و کار (بالفی و بالفعل) 2 کارآفرینان و صاحبان کسب و کار 3. مشاوران و سازمان هاي درگیر ۶ بررسي دقیق گروههاي هدف 1 پرسهناه بار سس (گرو اول) 2 مصاحبه نیاز سنجي (گروههاي دوم و سوم) ‎Sp alive pects (only JHE; ٠:‏ امورشي

صفحه 47:
طراحی دوره ار ‎٠‏ معرفي سرفصل ها منطبق بر نيازهاي شناسايي شده ‏تدوین محدوده هاي مناسب زماني براي هر سرفصل ‏* تشخیص روند (تقدم و تاخر سرفصل ها) تدوین برنامه نهايي دوره

صفحه 48:
احرای دوره ‎٠‏ انتخاب مکان مناسب براي اجرا ‎٠‏ ثبت نام فراگیران ۶ انتخاب اساتید و ارائه سرفصل ها ° طراحي فرم ارزيابي اساتید بر مبناي طیف رتبه اي و نسبي داراي شاخص هاي - انطباق سرفصل ها با مطالب گفته شده = ای اداره موثر کلاس پاسخگويي به سوالات مطرح شده و ... ‎٠‏ طراحي فرم ارزيابي كلي دوره

صفحه 49:
ارزیابی دوره آموزشی در این مرحله دوره اموزشي با استفاده از ابزارهاي ارزيابي مورد سنجش قرار مي گيرند. مهمترین ابزارها براي ارزيابي دوره هاي كارافريني به ترتیب عبارتند از: - طرح کسب و کار ‎١‏ تشخیص فرصت و ترسیم فرایند کسب و کار نمونه 0 انجام مصاحبه و کشف الگو تدوین موضوع تدريسي - پایان نامه - امتحانات كتبي و شفاهي

صفحه 50:
مدل ‎(POM‏ در آموزش كار آفرينى ‎én‏ ‎٠:‏ ابن مدل بر مبناي تشر تاد رن کارا ررداافت طراحي گردیده است. ‎٠‏ تئوري عملکرد کارآفرینانه مي گوید. ‎> GP =O (C6 +6) ‏این مدل يكي از بهترین مدل هاي آموزش کارافرینی است که در سه گام به ترتیب زیر انجام مي شود. = اییاه انگیره!(0) - ایجاد مهارتهاي ‎(GG) ale sh lS‏ - ایجاد مهارتهاي کسب و کار ‎(B®)‏

صفحه 51:
انگیزی . انگیزش عاملي: در اين روش عوامل ایجاد انگیزش بررسي و منتقل مي گردند. تک ول 3 چالش 4 استقلال 2. انكيزش : تحليلي: در اين روش فرآیند تحلیل 28 و انگیزش مورد بررسي ‎a8‏ مي كيرد. . انتظار موفقیت و انتظار رز 2 ارزش موفقیت و ارزش شکست

صفحه 52:
مهار ت ابجاد انگیزش . تصور موفقیت: ایجاد تصويري مناسب ‎ay‏ نیاز: شناسايي و توسعه نيازهاي فرد در برابر کسب و کار 3 فعالیت در راستاي هدف: اطمینان از همسويي فعالیت ها و هدف 4 انتظارات افراد: انتظار موفقیت و انتظار شکست 5 موانع: شناسايي موانع فردي و محيطي تاثیر گذار بر 6 کمک: اطمینان از کمک سایرین 7 واکنش نسبت به موفقیت و شکست: احساس شکست يا احساس موفقیت

صفحه 53:
مهارتهای کار آفرینانه ‎٠‏ مهارتهاي مورد نیاز براي راه اندازي کسب و ور ۰ خلاقیت, نواوري و تجاري سازي ‎٠‏ ريسك پذيري * تشخيص فرصت * كشف فرصت (000) * ارزيابي فرصت (0020) ‎o‏ بهره برداري از فرصت ‎(OEX)‏ ‎٠‏ نكته: سه مرحله کشف فرصت. ارزيابي فرصت و بهره برداري از فرصت را فرایند کارافرینانه مي یند

صفحه 54:
مهارتهای کسب و کار مهارتهاي مورد نیاز براي مدیریت و رشد ب و کار ۶ طرح کسب و کار . مهارتهای مالی ‎٠‏ مهارتهای بازار ۰ مهارتهای عملیاتی ۰ مهارتهای سازماندهی ۰ مهارتهای ارتباطی ۰ مهارتهای قانونی * مهارتهای کامپیوتر و تجلرت الکترونیک

صفحه 55:
OCAPE Jao ee (lege tie eee se ‏ترتیب زیر است.‎ 1 ایجاد تيمي شش نفره از بهترین فارغ التحصیلان دانشگاهي (166) 2. جذب فراگیران و آموزش آنها توسط تیم ۶ در سه حوزه كسب و کار, اقتصاد و كامبيوتر با رويكرد كارافريني 5 21 5 ‏لك 6ك‎ 2 3 pe em ae ‏اه آن‎ al

صفحه 56:
ALO Jao ۹ این یل تام یار مره اسان زر امك 8 در لین‌مرحله دلنش‌اولیه در مورد كسب و کار أموزش‌داده میشود (زمینه سازي ۰ 0 در لین‌مرحله دلنش‌مربوط به چگونگي ‎ol,‏ اندازی‌ککسبو کار [موزش‌داده میشود (رله اندازيي ‏۵ در لین‌مرحله دانش‌مربوط به بهبود و اصلاح کسبو کار أموزش‌داده ميشود. ‎CVO.‏ در لین‌مرحله علوم تتكميليي رلي ‏توسعه کسسو کار آموزش‌داده ميشود.

صفحه 57:
مدل :020210 9 اين مدل توسط موسسه 00020002 طراحي واجرا كرديده است. ۶ این مدل يكي از مشهورترین مدلهاي طراحي شده بر مبناي فرآیند کارآفرینانه (آموزش گام به گام) است. * يکي از نقطه هاي قوت اين مدل, متون قابل دسترس آن در کشور و استفاده از مدلهاي عملي است. ۰ این مدل در سه سطح گفته شده به آموزش کارافريني مي پردازد.

صفحه 58:
REN Q WP Opa AE ob

صفحه 59:
روش های تدریس طرح کسب و کار در کل دو روش كلي براي تدريس طرح كسب و كار وجود دارد: 1- روش فردي: در این روش یک فرد. كل طرح ‎ae‏ و کار را به فراگیران آموزش مي دهد (سطح 2- روش گروهي: در اين روش گروهي از ‎Ey‏ ‏عموما شامل چهار نفر به تدریس طرح کسب و کار مي پردازند (سطح لحصممسد)). نکته: زر سسطلء و اس رت ‎ee ee ee al‏ 2

صفحه 60:
مراحل روش تدربس گروهی 1 انتخاب تیم مناسب (حداقل 4 نفر) رهبر تیم (کلیات طرح و تدوین نهايي) مدرس طرح بازار (طرح بازاريابي) مدرس طرح مالي (طرح مالي) _ 3. تشکیل جلسات هماهنکي و ارائه آزمايشي 4 اجراي دوره

صفحه 61:
مراحل اجرای دوره مر ول ام ارف ی و خود شناسي و تصمیم گيري - فرآیند کسب و کار و جایگاه طرح کسب و کار - انواع طرح ها و تعاریف آنها ‎Coe‏ ‎sree ele Eee ne‏ - شناسايي عناصر طرح کسب و کار - معرفي اساتید مربوطه و ارائه چکیده اي توسط هر نفر

صفحه 62:
مراحل اجرای دوره (ادامه) مرحله دوم جلسات معمول (رهبر تیم به همراه - ارائه سرفصل هاي تدوین شده * مرحله سوم: جلسه تدوین نهايي (رهبر ‎(es‏ ‏- چايگزيني مطالب ارائه شده در قالب نهايي طرح ‎٠‏ مرحله چهارم: جلسه رفع اشکال (4 نفر) - پاسخگويي به ابهامات و اشکالات مطرح شده ‏نکته: بخش هاي استراتژیک, سازماندهي و توسعة ,) بوط اساتيد بگر که چی نو و ‏یا توسط افراد تیم چهار نفره.

صفحه 63:
اج مین 9 از ان ار

صفحه 64:
مدل های آموزش دانشگاهی * مد دثّبرع؛ در اين نوع از آموزش فقط دانشجویان کسب و کار و دانشجویان مهندسي مي توانند در دوره هاي کارافريني که در محل دانشکده یا مدرسه کارافريني تشکیل مي شود, شرکت کنند. ‎٠‏ هدك امتمرجز: در اين نوع از آموزش كارافريني, ‏تمامي دانشجويان از كليه رشته هأ و حوزه ها مي ‏توانند در دوره هاي كارافريني شركت كنند. ‏بال استيت, مريلند. هاروراد. كلمبيا و دوک از نوع ‏متمرکز و دانشگاههاي بابسون, کرنل. ‎ove‏ ‏استنفورد از نوع تامتمرکز مي باشند.

صفحه 65:
مدل های متمرکز آموزشی 1-تنها 0060 OOS & 000-2 OG® & 006-3 DOGO & OBO & 006-4 0060 ‏کتنها‎ OG® & 00-6 7-تنها 00)

صفحه 66:
مدل های نامتمر کز آموزشی 1 مدل مغناطيسي: در این مدل تمامي دانشجویان از تمامي حوزه هاي دانشگاهي به یک مرکز خاص دعوت شده و با هم یک دوره مشترک كارآفريني را مي گذرانند (دانشگاه 217)). 2 مدل تششعي: در این مدل در محل هر دانشکده يا حوزه تخصصي يك مركز كارآفريني شكل مي كيرد كه دوره هاي تخصصي کارآفريني برگزار نود و تفیش بر کر کار آخرینی کل در ایک نقش نظارتي است (دانشگاه کرنل)

صفحه 67:
اواحد دانشگاهي )>( اواحد دانشگاهي )>( واحد دانشگاهي )>( واحد دانشگاهي )>(

صفحه 68:
ساختار مدل تششعی مركز كا رآفريني (ب)

صفحه 69:
و از کر

صفحه 70:
ژورنال های دانشگاهی ۱ Catrepreveurship Mkevry ced (Pranice ourcd bP Ousicess und Curepreceurshiz Uoured oP Busicess Oruturiay Crrateyic Oocagewed dourcal ours oP God! Busicess Girateqy ®radewy oP Oucagewed (Review ‏رمعلمی)‎ oP Ourngewedt Cxeruive

صفحه 71:
کتابهای کا رآفری‌نی - سایت کتابخانه مجازی دانشکده کارآفرینی (بیش از 4000 جلد کتاب) - ویو 77؟) - روش جستجوی شماره 18600

صفحه 72:
مجلات کا رآفری‌نی ‎lacks uterprise‏ ‎(ateepreveur‏ ‎GO‏ aw. (Pacvily Ousivess

صفحه 73:
کنفرانس های کا رآفری‌نی dL, Proverdiags oF the 0.6. @ssoviativa Por Good Busivess ood Cutreepreueurshiz S. Proceedings oP the Oradewy oF QOucraqesweut 2, Provercdiogs oF the ‏أمحصادجسصاه ا‎ Cour Por Gol Ousicess ‎@routers’ ta atrepreveurshiy‏ اك ‎Reseuck‏

صفحه 74:

صفحه 75:
Lada gis fail

پاورپوینت هفت گام موثر مهم برای کار آفرین شدن و پاردايم هاي کارآفريني ویرایش جدید تعداد اسالید ها 75: دین ُم ُلوکِ هم. ِ الناس َعلی ُ اگر حاکمی مدیری و کارآفرینی مدبر باشد ودلسوز مردم ،مثل همان گِ ل خوش بو است در همه افراد اثر می کند هرچند که مجموعه اش به وسعت یک کشور باشد واو همه مردم را نشناسد بوی خوش کارهایش به همه خواهد رسید. گِ لی خوشبوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم بدو گفتم که مشکی یا عبیری؟ که از بوی دالویز تو مستم بگفتا من گِ لی ناچیز بودم و لیکن مدُگ اب یتّل نشستم کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم سرفصل مطالب گام اول مبانی اولیه کارآفرینی سير تکامل واژه کارآفريني نگرش هاي اقتصادي در مورد کارآفريني ساير علوم در باب کارآفريني ساير علوم در باب کارآفريني تعريف کارآفريني پاردايم هاي کارآفريني ‏Rمیم گیری گام دوم تص چرا کسب و کار؟ چگونه (تصميم گيري) گام سوم مسیر کسب وکار از کجا آغاز کنيم؟ غربال ايده اولويت بندي ايده انتخاب ايده امکانسنجي اوليه تثبيت ايده مذاکره و تامين مالي اوليه طرح کسب و کار مذاکره و تامين مالي اوليه ساخت يا اجراي نمونه اوليه گام چهارم طرح کسب وکار گام پنجم آموزش کار آفرینی گام ششم تدریس طرح کسب وکار گام هفتم آموزش دانشگاهی کارافرینی كم رنگ ترين جوهرها بهتر از قوي ترين حافظه هاست چيني رب لمثل ( )ض ا گام اول سير تکامل واژه کارآفريني • • • • واژه کارآفريني از واژه فرانسوي Entreprendreگرفته شده است. اين واژه در قرن چهاردهم به موديان مالياتي اطالق مي ش+د (ريسک پذيري) در قرن پانزدهم اين واژه به رهبران ارکست موس+يقي اطالق گرديد (هماهنگ کننده) در قرن شانزدهم به کساني اطالق مي شد که به ماموريت هاي نظامي اعزام مي شدند (مبارز و جنگجو) سير تکامل واژه کارآفريني(ادامه) • در قرن هجدهم از اين اصطالح در فعاليتهاي سنگر سازي و ساختمان سازي استفاده شد (مدافع) • در قرن هجدهم اين واژه براي فعاليتهاي اقتصادي مورد استفاده قرار گرفت (کارآفرين امروزي) نکته کليدي :کارآفرين به معناي امروزي تمامي معاني قبل را در واژه خويش به عاريت گرفته يعني ريسک پذيري، هماهنگي ،مدافع و هزاران واژه بعدي ديگر سير تکاملي کارآفريني در اقتصاد • • • • اقتصادادنان کالسيک م+انند اسميت و ريکاردو ،نقش مهمي براي کارآفريني در توسعه قايل نبودند. ريچارد کانتيلون ( )1730براي اولين بار از افرادي را که با قبول خطر در بازار بورس فعاليت مي کنند ،جزو عوامل توليد شمرد. جان باتيست سي اولين فردي بود که بر نقش کارآفرينان در بسيج منابع اشاره نمود. ژوزف شومپيتر ( )1934کارآفرينان را موتور محرکه ي توسعه اقتصادي شمرد. نگرش هاي اقتصادي در مورد کارآفريني • نگرش نئوکالسيک :کارآفرين صاعقه اي حسابگر است که به سرعت گزينه ها و فرآيندهاي مولد را بررسي و بهترين گزينه را انتخاب مي کند. • نگرش اتريش :بر اساس اين نگرش کارآفرينان فرصت هاي بازار نامتعادل را کشف کرده و با بهره برداري از آنها ،در بازار تعادل ايجاد مي کنند. • نگرش شومپيتر :شومپيتر کارآفرين را فردي جسور و رهبري الهام بخش مي داند که با معرفي چارچوب هاي جديد ،عدم تعادل اقتصادي ايجاد مي کند. ساير علوم در باب کارآفريني • • • • روانشناسي :بررسي رابطه بين صفات و ويژگيهاي افراد مختلف با انگيزش و عملکرد کارآفرينانه آنها جامعه شناسي :تاثير معيارهاي جامعه شناختي مانند مذهب ،نژاد ،جنسيت و ...بر روي فعاليتهاي کارآفرينانه افراد مردم شناسان :بررسي نقش فرهنگ و روابط اجتماعي در انجام فعاليتهاي کارآفرينانه مديريت :در اواخر دهه ،80به کارآفريني توجه نموده و بيشتر بر اداره کسب و کار و نقش معيارهاي مديريتي مانند بازاريابي و ...توجه نمود. تعريف کارآفريني • • • • کارآفريني +نيز مانند ساير تعاريف علوم انساني تعريف دقيق و کاملي +ندارد. کارآفريني +بر بهره برداري از فرصت هاي کشف نشده تاکيد دارد (کرزنر .)1974 کارآفرين فردي است که چارچوب هاي جديدي را در جهت تخريب چارچوبهاي موجود معرفي مي کند (شومپيتر .)1934 کارآفريني +عبارت است از پيگيري فرصت ها بدون توجه به منابعي که در کنترل اند (استيونسون )1992 پاردايم هاي کارآفريني • پارد+ايم شومپيتري :ساخت +فرصت هاي جديد بر+ اساس معرفي چارچوبهاي جديدي که چارچوب هاي قبلي را در هم مي شکند (مکانيزم تخ+ريب خالق) • پاردايم کرزنري :کشف فرصت +هاي جديد در مح+يط بازار ،فرصت هايي که از ديد ساير افراد پنهان+ باقي مي ماند (مک+انيزم هوش+ياري کارآفرينانه) • امروزه پارادايم کرزنر براي کارآفريني پارادايم پذيرفته ش+ده تري است و افرادي را کارآفرين مي نامند که در واقع موفق به کشف فرصت ها مي+ ش+وند+. گام دوم چرا کسب و کار؟ • • • • نياز نياز نياز نياز به به به به پول (کارآفرينان اقليت) موفقيت (مک کله لند) چالش (اداره زدگي) استقالل (آدم خود بودن) سوال :آيا صرف انگيزه براي ورود به دنياي کسب و کار کافي است؟ چگونه (تصميم گيري) • ويژگيهاي فردي: – ريسک پذيري – تحمل ابهام – بينش رشد • سبک زندگي (:)Lifestyle • آيا آمادگي ورود به دنياي کسب و کار را داريد؟ گام سوم از کجا آغاز کنيم؟ • فرآيند کسب و کار با فرصت آغاز مي شود. سوال :فرصت چيست؟ پاسخ :شکاف بين عرضه و تقاضا سوال :ايده چيست؟ جواب :راههاي بهره برداري از فرصت غربال ايده • غربال ايده :نگاهي گذرا به ايده هاي شناسايي شده و کنار گذاشتن ايده هايي که در نگاه اول امکان اجرا ندارند. • روشهاي غربال ايده: – استفاده از چک ليست: • • • • عدم محدوديت منابع توليد ميزان سرمايه منطقي (خارج نبودن از گليم فرد) عدم ممنوعيت دولتي عدم وجود انحصار غربال ايده (ادامه) • عدم موانع مهم در بازاريابي محصول • عدم مغايرت با برنامه هاي شرکت (براي کسب و کارهاي موجود) – استفاده از شورا • • • • انتخاب دقيق اعضا غربال ايده ها توسط اعضا ،ذکر داليل و معيارها به شور گذاشتن معيارها و انتخاب معيارهاي مشترک غربال مجدد ايده ها توسط شورا با توجه به معيارهاي مشترک اولو8يت بندي ايده • اولويت بندي ايده :مشخص نمودن اولويت ايده هاي انتخابي – استفاده از چک ليست رتبه اي: • • • • بازار کافي و مناسب رشد مناسب بازار رقابت پذيري عوامل توليد ريسک و خطرات محصول نکته :اگر ايده اي در يکي از حوزه ها رتبه پاييني داشته باشد با وجود نمره کل باال ،مردود مي شود. اولو8يت بندي ايده (ادامه) – استفاده از تکنيک متمم (موانع ،تشويقات ،مزايا و معايب) • • • • شناسايي دقيق موانع ،تشويقات ،مزايا و معايب رتبه دادن به متمم شناسايي شده ( 0تا )5 نمره دادن به متمم شناسايي شده ( -7تا 0و 0تا )+7 محاسبه نمره کل هر ايده – استفاده از تکنيک متمم دلفي • • • • انتخاب شوراي متخصص ( 5 ،3يا 7نفره) اجراي متمم توسط افراد چرخش متمم ها و انجام متمم دوباره دريافت متمم هاي نهايي و ايجاد متمم مشترک انتخاب ايده • در اين مرحله با توجه به غربال ايده ها و اولويت بندي آنها بهترين ايده را انتخاب مي کنيم. – ايجاد پروفايل اوليه ايده • • • • • • عنوان ايده تشريح ايده نتايج غربال ايده نتايج اولويت بندي ايده تشکيل تيم اجرايي ترسيم درخت توسعه ايده امکانسنجي اوليه • آيا ايده مورد نظر ارزش اجرا را دارد يا خير؟ – منابع ثانويه • کتابخانه ها • اينترنت • مراکز دولتي – مرکز آمار ايران – پژوهشکده هاي دولتي – سازمان هاي مرتبط با طرح – منابع اوليه :در اين مرحله کمتر نياز مي شود. تثبيت ايده • نظر به رد يا تثبيت ايده براي اجرا بعد از انجام امکانسنجي ايده انتخابي – تثبيت پروفايل ايده • • • • • • عنوان نهايي ايده نتايج حاصل از امکانسنجي تثبيت تيم نهايي براي اجرا تثبيت درخت نهايي توسعه ترسيم خطوط زماني ترسيم حوزه هاي وظيفه اي طرح کسب و کار • در اين مرحله براي ايده تثبيت شده ،طرحي جامع و کامل نوشته مي شود. – دورنماي – دورنماي – دورنماي – دورنماي – دورنماي – دورنماي استراتژيک سازماني بازار عملياتي مالي توسعه مذاکره و تامين مالي اوليه • در اين مرحله مقدمات و مذاکرات اوليه براي تامين مالي اوليه جهت اجراي کسب و کار انجام مي شود. – شناسايي فرد (گروه) مخاطب – شناسايي عالقه مندي هاي فرد (گروه) مخاطب – بازنگري طرح کسب و کار جهت انطباق بر عالقه منديهاي فرد (گروه) مخاطب – ارائه طرح به فرد (گروه) مخاطب با رعايت اصول مذاکره علمي • نکته :در بازنگري طرح اصالت طرح حفظ مي شود. ساخت يا اجراي نمونه اوليه • در اين مرحله محصول اوليه ساخته يا عرضه مي شود. – کاال (محصول توليدي) :براي محصوالت توليدي نمونه اوليه در حجم آزمايشگاهي توليد مي شود. – خدمت (محصول خدماتي) :براي محصوالت خدماتي پروزه به صورت آزمايشي يا پايلوت در اشل کوچک اجرا مي شود. • معموال تامين مالي اوليه براي اين منظور و توسط فرد ،دوستان يا فرشتگان سرمايه گذار ( )Angle Investorsانجام مي شود. آزمايش بازار • در اين مرحله رفتار بازار در مقابل محصول يا خدمت ارائه شده مورد سنجش قرار مي گيرد. • در اين مرحله دو نتيجه کلي حاصل مي شود: – محصول مورد پذيرش بازار قرار مي گيرد. – محصول با انجام اصالحات مورد پذيرش بازار قر+ا خواهد گرفت. نکته :محصول در اين مرحله مردود نمي شود، مگر اينکه مراحل قبل انجام نشده باشد يا پنجره فرصت بسته شده باشد. آزمايش بازار (ادامه) • مراحل آزمايش بازار – انتخاب مکان هدف مناسب – استفاده از تکنيک هاي آزمايش بازار • • • • مشاهده مصاحبه پرسشنامه ترکيب – جمع آوري داده ها و تحليل مذاکره و تامين مالي ثانويه • در اين مرحله مقدمات و مذاکرات براي اجراي نهايي يا توليد انبوه انجام مي شود. • ابزارهاي اين مرحله عبارتند از: – طرح کسب و کار – گزارش آزمايش بازار – نمونه اوليه محصول • در اين مرحله ،سرمايه گذاران مخاطره پذير ( ،)Venture Capitalsبانک ها ،موسسات دولتي و گاها کسب و کارهاي فعال در ان حوزه اقدام به سرمايه گذاري مي کنند. اجراي نهايي يا توليد انبوه • در اين مرحله محصول به صورت انبوه توليد شده و يا در جامع هدف اجرا مي گردد. • ابزارهاي مورد نظر – طرح پروژه عمليات اجرايي – طرح سازماني نهايي – برنامه مدون ورود به بازار – برنامه استراتژيک عملي – مدل عملي کسب و کار پرسش اساسي • • • • • مهمترين مرحله در فرآيند راه اندازي کسب و کار چيست؟ نه ..... نه ..... آري آزمايش بازار زيرا بعد از مرحله آزمايش بازار است که بيشترين هزينه ها انجام مي شود .نادرست بودن نتيجه آزمايش بازار يعني يک عمر ............... گام چهارم انواع طرح ها • • • • • • طرح پروژه ()Project Plan طرح توسعه ()Development Plan پروپوزال ()Proposal طرح توجيهي مطالعه امکانسنجي ()Feasibility Study طرح کسب و کار ()Business Plan مخاطب شناسي • • • • • • • بانک ها و موسسات مالي+ شرکا و سرمايه گذاران سازمان هاي دولتي+ مشتريان کارکنان رقبا تامين کنندگان • بازپرداخت وام • • • • • • افزايش ارزش س+هام شناسايي عالقه مندي رضايت امنيت و رفاه شغلي توانمندي و قدرت حجم و تداوم معامالت ارتشي براي جنگيدن با تمام دقت به مدل ترسيمي بر روي وايت برد توجه کنيد. عناصر طرح کسب و کار -1جلد طرح کسب و کار -2فهرست مطالب -3خالصه اجرايي -4برنامه استراتژيک -5برنامه سازماندهي -6برنامه بازار -7برنامه عملياتي -8برنامه مالي -9برنامه توسعه -10پيوست گام پنجم تاريخچه آموزش کارآفريني • • • • • اول+ين بار دانشگاه هاروارد ( )1947دوره اي موقت برگزار کرد. آموزش رسمي کارآفريني در مدارس بازرگاني از سال 1970شروع گرديد. دانشگاه کا+ليفرنياي جنوبي براي اول+ين بار در سا+ل 1972دوره MBAکارآفريني را برگزار نمود. در سال ( 1980تعداد 300دانشگاه)1990 ، (تعداد 1050دانشگاه) 1600( 2003 ،دانشگاه و 2200دوره) امروزه اکثر دانشگاهها و کشورها +داراي دوره هاي کارآفريني هستند. تاريخچه آمو8زش کارآفريني (ايران) • • • • اولين دوره در سال 1383در دانشکده مديريت دانشگاه تهراه تحت عنوان مديريت ب+ازرگاني (گرايش کارآفريني) در سال 1384در دانشکده مديريت دانشگاه تهران مدي+ريت کارآفريني در سه گرايش راه اندازي شد. در سال 1385دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران با همکاري وزارت علوم ،وزارت کار و دانشگاه تهران راه اندازي شد. البته قبل از اينها مراکز کارآفريني دانشگاهي ،حوزه کارآفريني وزارت کار ،شهرداري و ...شکل گرفته بودند. مسير آموزش کسب و کار – از تشخيص فرصت تا راه اندازي کسب و کار (کارآفريني) – از راه اندازي کسب و کار تا مرحله عرضه عمومي سهام شرکت (مديريت کسب و کار کوچک) – از مرحله عرضه عمومي سهام به بعد ‏Management ‏IPO ‏SBM ‏Entrepreneurship ‏Start Business ‏Opportunity سطوح آموزش کارآفريني -1سطح مبتدي ( :)Basicهدف +از اين سطح ترويج و فرهنگ سازي کارآفريني اس+ت( .مربيان +درجه د+و عمومي)+ -2سطح پيشرفته ( :)Advancedهدف +از اين سطح آموزش افراد براي راه اندازي کسب و کار اس+ت (مربيان درجه دو کسب و کار ،بازاريابي ،مالي ،پروژه و منابع انساني و مربيان +درجه يک عمومي) -3سطح حرفه اي (:)Professionalهدف +از اين سطح، آموزش افراد براي مديريت +و رشد کسب و کار اس+ت (مربيان +درجه يک کسب و کار ،بازاريابي ،+مالي و ).+.. الگوهاي مبناي آموزشي -1 -2 -3 -4 -5 -6 نيازهاي روانشناختي کارآفرينان فرآيند کسب و کار مدل نقاط برجسته مدل مهارتهاي مديريتي مدل تکنيک هاي عملي مدل ترکيبي مدل MOMدر آموزش کارآفريني • .1 .2 .3 .4 اين مدل بر مبناي مدل عمومي نيازسنجي طراحي گرديده و داراي مراحل زير است: تحقيقات بازار :در اين مرحله تحقيقات بازار (نيازسنجي اوليه) انجام مي شود. طراحي سرفصل هاي آموزشي اجراي دوره آموزشي ارزيابي دوره آموزشي تحقيقات بازار (نياز سنجي) • تعيين گروههاي هدف .1دانشجويان کارآفريني و کسب و کار (بالقوه و بالفعل) .2کارآفرينان و صاحبان کسب و کار .3مشاوران و سازمان هاي درگير • بررسي دقيق گروههاي هدف .1پرسشنامه نيازسنجي (گروه اول) .2مصاحبه نياز سنجي (گروههاي دوم و سوم) • تحليل داده ها و تعيين نيازه+اي دقيق آموزشي طراحي دوره • • • • • تشکيل تيم متخصص آموزشي معرفي سرفصل ها منطبق بر نيازهاي شناسايي شده تدوين محدوده هاي مناسب زماني براي هر سرفصل تشخيص روند (تقدم و تاخر سرفصل ها) تدوين برنامه نهايي دوره اجراي دوره • • • • انتخاب مکان مناسب براي اجرا ثبت نام فراگيران انتخاب اساتيد و ارائه سرفصل ها طراحي فرم ارزيابي اساتيد بر مبناي طيف رتبه اي و نسبي داراي شاخص هاي – انطباق سرفصل ها با مطالب گفته شده – توانايي اداره موثر کالس – پاسخگويي به سواالت مطرح شده و ... • طراحي فرم ارزيابي کلي دوره ارزيابي دوره آموزشي • • در اين مرحله دوره اموزشي با استفاده از ابزارهاي ارزيابي مورد سنجش قرار مي گيرند. مهمترين ابزاره+ا براي ارزيابي دوره ه+اي کارآفريني به ترتيب عبارتند از: – – – – – – طرح کسب و کار تشخيص فرصت و ترسيم فرآيند کسب و کار نمونه انجام مصاحبه و کشف الگو تدوين موضوع تدريسي پايان نامه امتحانات کتبي و شفاهي مدل POMدر آموزش کارآفريني • اين مدل بر مبناي تئوري عملکرد کارآفرينانه طراحي گرديده است. • تئوري عملکرد کارآفرينانه +مي گويد. • )EP = M (ES + BS • اين مدل يکي از بهترين مدل هاي آموزش کارآفريني است که در سه گام به ترتيب زير انجام مي شود. – ايجاد انگيزه ()M – ايجاد مهارتهاي کارآفرينانه ()ES – ايجاد مهارتهاي کسب و کار ()BS انگيزش .1انگيزش عاملي :در اين روش عوامل ايجاد انگيزش بررسي و منتقل مي گردند. .1 .2 .3 .4 پول موفقيت چالش استقالل .2انگيزش تحليلي :در اين روش فرآيند تحليل فرد و انگيزش مورد بررسي قرار مي گيرد. .1انتظار موفقيت و انتظار شکست .2ارزش موفقيت و ارزش شکست مهارت ايجاد انگيزش .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 تصور موفقيت :ايجاد تصويري مناسب از موفقيت نياز :شناسايي و توسعه نيازهاي فرد در برابر کسب و کار فعاليت در راستاي هدف :اطمينان از همسويي فعاليت ها و هدف انتظارات افراد :انتظار موفقيت و انتظار شکست موانع :شناسايي موانع فردي و محيطي تاثيرگذار بر موفقيت کمک :اطمينان از کمک سايرين واکنش نسبت به موفقيت و شکست :احساس شکست يا احساس موفقيت مهارتهاي کارآفرينانه • مهارتهاي مورد نياز براي راه اندازي کسب و کار • خالقيت ،نوآوري و تجاري سازي • ريسک پذيري • تشخيص فرصت • کشف فرصت ()OD • ارزيابي فرصت ()OEV • بهره برداري از فرصت ()OEX • نکته :سه مرحله کشف فرصت ،ارزيابي فرصت و بهره برداري از فرصت را فرآيند کارآفرينانه مي گويند مهارتهاي کسب و کار • • • • • • • • • مهارتها+ي مورد نياز براي مدیریت و رشد کسب و کار طرح کسب و کار مهارتهای مال+ی مهارتها+ی بازار مهارتهای عملیاتی مهارتهای سازما+ندهی مهارتهای ارتباطی مهارتهای قانونی مهارتهای کا+مپیوتر و تجا+رت الکترونیک مدل SIFE • .1 .2 .3 اين مدل شامل سه مرحله اساسي به ترتيب زير است. ايجاد تيمي شش نفره از بهترين فارغ التحصيالن دانشگاهي ()SIFE جذب فراگيران و آموزش آنها توسط تيم SIFEدر سه حوزه کسب و کار ،اقتصاد و کامپيوتر با رويکرد کارآفريني نوشتن يک طرح کسب و کار مناسب و ارائه آن در مقابل رهبران صنعت محلي مدل ILO • اين مدل شامل چهار مرحله اساسي زير است. :KAB .1در ا+ي+نم+رح+له دا+ن+شاو+ل+يه در م+ورد ک++سب +ي و ک++ار آ+موز+شداد+ه م+يش++ود (ز+م+ينه س++از ) :SYB .2در ا+ي+نم+رح+له دا+ن+شم+ربوط ب+++ه چ+گون+گي را+ه ا+نداز+يک++سبو ک++ار آ+موز+شداد+ه م+يش++ود +ي (را+ه ا+نداز ) :IYB .3در ا+ي+نم+رح+له دا+ن+شم+ربوط ب+++ه ب+++هبود و ا+ص+ال+ح ک++سبو ک++ار آ+موز+شداد+ه م+يش++ود. :EYB .4در ا+ي+نم+رح+له علوم ت+++کميليب+++را+ي ت+++وس+عه ک++سبو ک++ار آ+موز+شداد+ه م+يش++ود. مدل NFTE • • • • اين مدل توسط موسسه NFTEطراحي و اجرا گرديده است. اين مدل يکي از مشهورترين مدلهاي طراحي شده بر مبناي فرآيند کارآفرينانه (آموزش گام به گام) است. يکي از نقطه هاي قوت اين مدل ،متون قابل دسترس آن در کشور و استفاده از مدلهاي عملي است. اين مدل در سه سطح گفته شده به آموزش کارآفريني مي پردازد. گام ششم روش هاي تدريس طرح کسب و کار در کل دو روش کلي براي تدريس طرح کسب و کار وجود دارد: -1روش +فردي :در اين روش +يک فرد ،کل طرح کسب و کار را به فراگيران آموزش مي دهد (سطح .)Basic -2روش +گروهي :در اين روش +گروهي از افراد عمو+ما شامل چهار نفر به تدريس طرح کسب و کار مي پردازند (سطح .)Advanced نکته :در سطح ،Professionalطرح کسب و کار بيشتر با تاکيد بر طرح توسعه نو+شته مي شود .لذا آمو+زش در آن سطح به طرح توسعه اختصاص دارد. مراحل روش تدريس گروهي .1انتخاب تيم مناسب (حداقل 4نفر) .2تخصيص سرفصل ها • • • • رهبر تيم (کليات طرح و تدوين نهايي) مدرس طرح بازار (طرح بازاريابي) مدرس طرح توليد (طرح عملياتي) مدرس طرح مالي (طرح مالي) .3تشکيل جلسات هماهنگي و ارائه آزمايشي .4اجراي دوره مراحل اجراي دوره مرحله اول :جلسه معارفه ( 4نفر عضو تيم) – خود شناسي و تصميم گيري – فرآيند کسب و کار و جايگاه طرح کسب و کار – انواع طرح ها و تعاريف آنها – مخاطب شناسي – مدل مقايسه اي طرح کسب و کار – شناسايي عناصر طرح کسب و کار – معرفي اساتيد مربوطه و ارائه چکيده اي توسط هر نفر مراحل اجراي دوره (ادامه) مرحله دوم :جلسات معمول (رهبر تيم به همراه استاد مربوطه) – ارائه سرفصل هاي تدوين شده • مرحله سوم :جلسه تدوين نهايي (رهبر تيم) – جايگز+يني مطالب ارائه شده در قالب نهايي طرح • مرحله چهارم :جلسه رفع اشکال ( 4نفر) – پاسخگويي به ابهامات و اشکاالت مطرح شده نکته :بخش هاي استراتژيک ،سازماندهي و توسعه يا توسط اساتيد ديگر گفته مي شود و يا توسط افراد تيم چهار نفره. گام هفتم مدل هاي آموزش دانشگاهي • مدل متمرکز :در اين نوع از آموزش فقط دانشجويان کسب و کار و دانشجويان مهندسي مي توانند در دوره هاي کارآفريني که در محل دانشکده يا مدرسه کارآفريني تشکيل مي شود، شرکت کنند. • مدل نامتمرکز :در اين نوع از آموزش کارآفريني، تمامي دانشجويان از کليه رشته ها و حوزه ها مي توانند در دوره هاي کارآفريني شرکت کنند. • بال استيت ،مريلند ،هاروراد ،کلمبيا و دوک از نوع متمرکز و دانشگاههاي بابسون ،کرنل MIT ،و استنفو+رد از نوع تامتمرکز مي باشند. مدل هاي متمرکز آموزشي MBA تنها-1 MBA & UGB-2 MBA & ENG-3 MBA & UGB & ENG-4 UGB تنها-5 UGB & ENG-6 ENG تنها-7 مدل هاي نامتمرکز آموزشي .1مدل مغناطيسي :در اين مدل تمامي دانشجويان از تمامي حوزه هاي دانشگاهي به يک +مرکز خاص دعو+ت شده و با هم يک دوره مشترک کارآفريني را مي گذرانند (دانشگاه .)MIT .2مدل تششعي :در اين مدل در محل هر دانشکده يا حوزه تخصصي يک مرکز کارآفريني شکل مي گيرد که دوره هاي تخصصي کارآفريني برگزار نموده و نقش مرکز کارآفريني کل در اينجا يک نقش نظارتي است (دانشگاه کرنل) ساختار مدل مغناطيسي واحد دانشگاهي (د) واحد دانشگاهي (د) دانشکده کسب و کار (د و پپ) مرکز کارآفر+يني (د) (دان) دانشگاهي واحد دانشگاهي واحد (د) (دان) دانشگاهي واحد دانشگاهي واحد ساختار مدل تششعي مرکز کارآفريني (پ) واحد دانشگاهي (د و پپ) واحد دانشگاهي (د و پپ) واحد دانشگاهي (د و پپ) واحد دانشگاهي (د و پپ) پیوست ژورنال های دانشگاهی – – – – – – – – Journal of Small Business Management Entrepreneurship Theory and Practice Journal of Business and Entrepreneurship Journal of Business Venturing Strategic Management Journal Journal of Small Business Strategy Academy of Management Review Academy of Management Executive کتابهای کارآفرینی – – – – سایت کتابخانه مجازی دانشکده کارآفرینی (بیش از 4000جلد کتاب) سایت Gigapedia.org ‏Google books روش جستجوی شماره ISBN مجالت کارآفرینی • • • • • Black Enterprise Entrepreneur FSB Inc. Family Business کنفرانس های کارآفرینی 1. Proceedings of the U.S. Association for Small Business and Entrepreneurship 2. Proceedings of the Academy of Management 3. Proceedings of the International Council for Small Business 4. Frontiers’ in Entrepreneurship Research به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

39,500 تومان