صفحه 1:
پاور پوینت عربی
زبان قرآن ۲
قواعد درس دوم
از صفحه ۳۲۸۱۹
تجربی و ریاضی
صفحه 2:
فهرست مطالب:
بخش اول وبژه معلمان مدارس عادی خاص
و کلاس های چند پایه
الگوی بد درس دادن
9
آموزش ریاضی در ژاپن
بخش دوم ویژه دانش آموزان
پاورپوینت عربی زبان قرآن ۲
قواعد درس دوم
بازدهم
از صفحه ۳۲۸۱۹
تجربی و ریاضی
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۲۴
صفحه 3:
صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ ۲
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای
شده است
؛ من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز
کودکی باهوش
.شده است
مرواکالینز
برگرفنه از کناب توانضدی ها نهان 2
اثرآدام گرنت
صفحه 5:
د
ee tee Oy 000
* از سال 1971تدریس بد درس دادن برای دانشجویان فوق لیسانس. دستیار ها
و دانشجویان دبیری مقطع متوسطه در دانشگاه مربلند انجام شده است.
* ارایه رل «ضد مدل» : ناظر به حضار می گوید که الان شاهد تدریسی خواهند
بود که یک مدرس مقتدر ریاضی ارایه می شود.
* بعد از چند دقیقه حضار متوجه اشتباهات تدریس ایشان می شوند.
* این روش زمانی مفید است که حداقل سی نمونه از اشکالات در آن تشخیص
داده شود.
* معلم ارایه دهنده اين مدل بايد انعطاف پذیر. متکی به خود و دارای استعدا
بازیگری باشد و در مقابل حضار کم نیاورد.
صفحه 6:
۰ ۳۹ a
شروع ناهنجار
با عجله دير به كلاس مى آيد. *
عذر مسخره آميزى براى دير آمدن مى آورد.
مى يرسد «امروز ما بايد جه كار بكنيم»؟ *
براى بيدا كردن مطلب مناسب كتاب را ورق مى زند. *
كج ندارد و در حالى كه به فراش ها ناسزا مى كويد براى بدست آوردن آن بيرون مى رود. *
صفحه 7:
Bek ree 5
آماده نكردن درس و نداشتن نوت
* تعريف هاو قضيه ها را غلط بيان مى كند.
* مثال ها را قبلاً نکرده است.
* سعی می کند در کلاس مثال هایی بزند. که خیلی پیچیده, مشکل. ساده. یا
نامناسب برای مطلب مورد بحث از آب در می آیند.
* خط مشی استدلال را از دست می دهد و مرتب به کتاب رجوع می کند.
* مسایل را بدون توجه تکلیف می دهد (برای مثال. مسایل فرد از 1 تا 200 را حل
کنید).
صفحه 8:
S 2
سبك بى اثر عرضه
* با آرامى ديوانه كننده اى ادامه مى دهد.
* به طرز یکنواخت. خسته کننده, کتابی و با غیر منطقی صحبت مى كند.
* با عجله از مطالب می گذرد و به سرعت صحبت می کند.
* از آن چه می گوبد به اندازه کافی روی تخته نمی نویسد.
به خود زحمت نمی دهد که تعاریف را بنویسد.
* اصطلاحات را بدون تعریف کردن آن ها به کار می برد.
* با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد.
* مقدمه. خلاصه یا روابط بين عقايد را عرضه نمی کند.
* سعی نمی کند به دانشجویان انگیزه ای برای مطالعه مطلب بدهد.
* فرض می کند که دانشجویان قبلا مطالب اساسی را می دانند و وقتی که
نمی دانند آن ها را مسخره می کند.
* به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است.
* کتاب را به سادگی برای دانشجویان می خواند.
* اشتباهات متعددی در محاسبه. منطق و دستور زبان می کند.
صفحه 9:
فداشتن تماس با دانشجویان
* با کلاس تماس نگاهی برقرار نمی کند. با تخته. دیوارهاء کف اتاق یا سقف
توجه همه را از دست می دهد و با وجود این ادامه می دهد.
تفسیرهای ناروایی راجع به سطح پایین مطالب درس ابراز می دارد.
* به دانشجویان اهانت می کند. به آن ها می گوید که احمق و درس نخوان
دایم می گوید «ساده» پا «واضح» است.
* هیجانی از خود نشان نمی دهد.
یم به وقت نگاه می کند.
رفتار چندش آوری از خود نشان می دهد.
نام دانشجویان را نمی داند.
* هیچ گونه تشویقی برای هیچ فردی ندارد.
صفحه 10:
برخود بد با سوالات
* اجازه سوّال کردن نمی دهد یا دانشجویی را که سوّالی می کند شرمسار
می سازد.
به سوالات به خوبی جواب نمی دهد.
به دانشجویان می گوید که جواب سوّالات را در کتاب پیدا كنند.
* سوّال دانشجو را نمی فهمد و به سوّالی که مطرح نشده است جواب می
دهد.
وقت کلاس را زیاد صرف جواب دادن سوالاتی می کند که مورد علاقه
و
هیچ سوّالی از دانشجویان نمی کند.
* سؤالاتى را که مبهم. كيج كننده. غير ممكن و يا بى اندازه ساده هستند.
می پرسد. 1
* از اولین فرد می خواهد که دست بلند کند. بدون آن که به دیگران وقت
فکرکردن دهد.
* با عصبانیت از جواب های دانشجویان به سوّالات خود انتقاد می کند.
صفحه 11:
استفاده بد از تخته سياه
* شكل هاى شلوغ و غير مشخص مى كشد.
* شكل هارا غير واضح يا نادرست حروف كذارى مى كند.
© مختصات را برعکس می کشد.
کی ی ee ee
حساس آن ها از تخته سياه بيرون مى افتند.
* فقره ها را با يكديكر مخلوط مى كند.
* حل مسايل متمايز را روى تخته مخلوط مى كند.
* براى فقره هاى مهم جاى كافى نمى كذارد.
* غیر خوانا می نویسد (خیلی کوچک. خیلی بزرگ یا اریب).
* جلوی دید دانشجوبان را با ایستادن جلوی تخته می گیرد.
* چند خط را از میان می اندازد یا چند خط را با هم ترکیب می کند.
* دایم عباراتی را با پاک کردن با اضافه کردن عوض می کند. به عوض این
که آن راآن را روی خط دیگری بنوسد.
-زود تخته را پاک می کند و بدین وسیله از فهميدن و سؤال كردن
جلوگیری می کند.
صفحه 12:
بسم اللّه اللحمن الرحیم
2s ce
6 اعد درس دوم
سال تحصیلی:1404 a
پایه یازدهم تجربی و
صفحه 13:
أسلوب شرط:
سبکی از جمله است که در آن انجام عملی را به یک عمل دیگر مشروط و
وابسته می کنیم. ۲ ۲
سه ركن اساسى براى ايجاد اسلوب شرط:
الف) ادوات شرط: مَنْ(هركس)- ما(هرجه - آنجه) - لنْ(اگر) - |ذا(اگر- هرگاه)
ب) فعل شرط: اؤلين فعلى كه بعد از ادات شرط بيايد.
ج)جواب شرط: دومين فعل يا جمله اى كه بعد از ادات شرط باشد و معناى
جمله ی شرطیه را کامل کند.
صفحه 14:
موی سس منم
ادات شرط فعل شرط
1 فکر بکند Uk s از اشتباه سالم می ماند
نکته :اگر جواب شرط جمله اسمیه یا فعل امر یا فعل نهی با فعل مستقبل
باشد بر سر آن حرف (3) قرار مي گیرد.
4 3 ء
و من یتک علی الله فهوحسبه.
ادات شرط فعل شرط حواب شرط (جملهی اسمیه)
و هرکس بر خدا توکل کند پس او برایش کافی است.
صفحه 15:
Ze 6 22529 2 ماعو«
۱ تشاهد معلمک فاحترمه.
ادت شرط/ فعل شرط/ جواب شرط(فعل امر)
اكَر معلمت را بیینی(مشاهده کنی) پس اورا احترام کن
تفر شاءک آمام الطلاب فسوف یَتنَه زمیلک الْمُشاغب.
ادات شرط/فعل شرط جواب شرط(فعل مستقبل) 5
اگر انشایت را جلوی دانش آموزان بخوانی دوست اخلال گرت آگاه خواهد
شد.
صفحه 16:
اله ها ی eee a coon
نکته: فعل شرط به مضارع التزامی(ب + بن مضارع+ شناسه) و جوآب شرط به
مضارع اخبارى(مى + م شناسه) ترجمه می شود. البته اه ماضی
باشند علاوه بر ترجمه به بد رترجمه ى أن به ماضى هم صحيح است.
من یدرس ینجح : هرکس درس بخواند قبول می شود.
ادات شرط/ قعل شرط 7جواب شيط وو
مَنْ فک قبل الکلام. قل خطؤة:
ie) ات
هرکس قبل از سخن گفتن فکر بکند( فکر کرد)» خطایش کم می شود(کم شد)
صفحه 17:
من و ما شرطی
اوّل جمله می آیند
” بعد از آنها دو فعل می آید یا به جای فعل دوم یک جمله ی اسمیه می آید.
ee اس ی ی
هرگز شرط نخواهند بود.
** من و ما استفهامی(پرسشی) , _
۷ من برای سوال از شخص: مَنْ آانت؟
”او برای سوال از شيء می باشد: ماهذل؟
صفحه 18:
“اول يك جمله اسميه مى آيد: مَنْ هُوَ العالم؟ دانشمند کیست؟
” قبل از فعل:. من یذهب |لی المدرسة؟ " ما قَرأْتَ في الصف؟
+ من و ما موصولی
۶ به عنوان وصل کننده ی دو جمله به هم مى آیند.
غالبا وسط دو جمله می آیند هرچند گاهی هم در اول جمله مى آید.
»ابه معناى كسى كه جيزى كهابراى مفرد) کسانی که چیزهایی که(برای مثنی و جمع)می آیند.
صديقي bo نج فيالامتحان: دوست من کسی است که در امتحان موفق شد.
Cul) ما هو مفید.انچه مقید است را دیدم.
ote ما نافیه(نفی کننده ی ماضی)
اين حرف براى منفى كردن ماضى مى آيد: ماجلسث على الكُرسي :بر روی صندلی ننشستم
صفحه 19:
لحر م کچ
ساختار شرط نداریم. مکر اینکه یک فعل دیگر به عنوان جواب شرط بیاید.
ی او
۷ حروف«و -$ - ثم - حتّى - لكن - ان بل -[»
مَنْيُحَاول ويَنْجَحُ؟ جه كسى تلاش مى كند و موق مى شود؟ (شيلى يست
اميا رك
مَنْ يُحاول و ينجَخحْ يَصل إلى أهدافه: هركس تلاش كند و موفق شود به اهدافش
می رسد.(شرطی است)
صفحه 20:
7 کلماتی مانند: عتدماء حینماء لمّاء بعدما, دون
ره آذرس: چه کسی درس می خواند هنگامی که من درس می خوانم؟(شطیه
من یدز ی هرکس درس بخواند هنگامی که درس می خوانم
مراخوشحال می کند.(شرطیه است)
Ce الّذِينَ - اللاتي) و فعل بعد ازآنها:
۱ تطلبّها:چه کسی نامه ای که می خواهی را می نویسد.(شوطیه تیست
است.
se ای الي تطلثها نا : هرکس نامه ای را که تو می خواهى بنويسد ما را
شاد می کند.(شرطیه است)
صفحه 21:
۳ جمله & وصفیه(فعلی که بعد از اسم تنوین دار«نکره» بیاید)
Lays has 32 آدزنها:
كدي درسى را که تدریس کرده ام می خواند ؟(شرط نیست استفهام
Bike a pial Yigal Lays bili bo
aos درسی را که تدریس کرده ام بخواند به او جایزه ای می بخشم.
شرط است
صفحه 22:
صفحه 23:
۰ و7 A ند
Bisel
010
صفحه 24:
پاورپوینت عربی
زبان قرآن 2
قواعد درس دّو م
از صفحه 19تا32
تجربی و ریاضی
فهرست مطالب:
بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص
و کالس های چند پایه
الگوی بد درس دادن
و
آموزش ریاضی در ژاپن
بخش دوم ویژه دانش آموزان
پاورپوینت عربی زبان قرآن 2
قواعد درس دّو م
یازدهم
از صفحه 19تا32
تجربی و ریاضی
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات24:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای
.محبوس شده است
،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز
کودکی باهوش محبوس
.شده است
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
مرواکالینز
1
الگوی بد درس دادن
(نیل دیوید سن -دانشگاه مریلند)
•
•
•
•
•
از سال 1971تدریس بد درس دادن برای دانشجویان فوق لیسانس ،دستیار ها
و دانشجویان دبیری مقطع متوسطه در دانشگاه مریلند انجام شده است.
ارایه رل «ضد مدل» :ناظر به حضار می گوید که االن شاهد تدریسی خواهند
بود که یک مدرس مقتدر ریاضی ارایه می شود.
بعد از چند دقیقه حضار متوجه اشتباهات تدریس ایشان می شوند.
این روش زمانی مفید است که حداقل سی نمونه از اشکاالت در آن تشخیص
داده شود.
معلم ارایه دهنده این مدل باید انعطاف پذیر ،متکی به خود و دارای استعدا
بازیگری باشد و در مقابل حضار کم نیاورد.
شروع ناهنجار
•
•
•
•
•
با عجله دیر به کالس می آيد.
عذر مسخره آمیزی برای دير آمدن می آورد.
می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟
برای پیدا کردن مطلب مناسب کتاب را ورق می زند.
گچ ندارد و در حالی که به فراش ها ناسزا می گوید برای بدست آوردن آن بیرون می رود.
آماده نکردن درس و نداشتن نوت
•
•
•
•
•
تعریف ها و قضیه ها را غلط بیان می کند.
مثال ها را قبًال تنظیم نکرده است.
سعی می کند در کالس مثال هایی بزند ،که خیلی پیچيده ،مشکل ،ساده ،یا
نامناسب برای مطلب مورد بحث از آب در می آیند.
خط مشی استدالل را از دست می دهد و مرتب به کتاب رجوع می کند.
مسایل را بدون توجه تکلیف می دهد (برای مثال ،مسایل فرد از 1تا 200را حل
کنید).
سبک بی اثر عرضه
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
با آرامی دیوانه کننده ای ادامه می دهد.
به طرز یکنواخت ،خسته کننده ،کتابی و یا غیر منطقی صحبت می کند.
با عجله از مطالب می گذرد و به سرعت صحبت می کند.
از آن چه می گوید به اندازه کافی روی تخته نمی نویسد.
به خود زحمت نمی دهد که تعاریف را بنویسد.
اصطالحات را بدون تعریف کردن آن ها به کار می برد.
با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد.
مقدمه ،خالصه یا روابط بین عقاید را عرضه نمی کند.
سعی نمی کند به دانشجویان انگیزه ای برای مطالعه مطلب بدهد.
فرض می کند که دانشجویان قبًال مطالب اساسی را می دانند و وقتی که
نمی دانند آن ها را مسخره می کند.
به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است.
کتاب را به سادگی برای دانشجویان می خواند.
اشتباهات متعددی در محاسبه ،منطق و دستور زبان می کند.
نداشتن تماس با دانشجویان
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
با کالس تماس نگاهی برقرار نمی کند ،با تخته ،دیوارها ،کف اتاق یا سقف
صحبت می کند.
توجه همه را از دست می دهد و با وجود این ادامه می دهد.
تفسیرهای ناروایی راجع به سطح پایین مطالب درس ابراز می دارد.
به دانشجویان اهانت می کند ،به آن ها می گوید که احمق و درس نخوان
هستند.
دایم می گوید «ساده» یا «واضح» است.
هیجانی از خود نشان نمی دهد.
دایم به وقت نگاه می کند.
رفتار چندش آوری از خود نشان می دهد.
نام دانشجویان را نمی داند.
هیچ گونه تشویقی برای هیچ فردی ندارد.
برخود بد با سؤاالت
•
•
•
•
•
•
•
•
•
اجازه سؤال کردن نمی دهد یا دانشجویی را که سؤالی می کند شرمسار
می سازد.
به سؤاالت به خوبی جواب نمی دهد.
به دانشجویان می گوید که جواب سؤاالت را در کتاب پیدا کنند.
سؤال دانشجو را نمی فهمد و به سؤالی که مطرح نشده است جواب می
دهد.
وقت کالس را زیاد صرف جواب دادن سؤاالتی می کند که مورد عالقه
عمومی نیستند.
تقریبًا هیچ سؤالی از دانشجویان نمی کند.
سؤاالتی را که مبهم ،گیج کننده ،غیر ممکن و یا بی اندازه ساده هستند،
می پرسد.
از اولین فرد می خواهد که دست بلند کند ،بدون آن که به دیگران وقت
فکرکردن دهد.
با عصبانیت از جواب های دانشجویان به سؤاالت خود انتقاد می کند.
استفاده بد از تخته سیاه
• شکل های شلوغ و غیر مشخص می کشد.
• شکل ها را غیر واضح یا نادرست حروف گذاری می کند.
• مختصات را برعکس می کشد.
• شکل ها را خیلی باال یا پایین و یا طوری رسم می کند که قسمت های
حساس آن ها از تخته سیاه بیرون می افتند.
• فقره ها را با یکدیگر مخلوط می کند.
• حل مسایل متمایز را روی تخته مخلوط می کند.
• برای فقره های مهم جای کافی نمی گذارد.
• غیر خوانا می نویسد (خیلی کوچک ،خیلی بزرگ یا اریب).
• جلوی دید دانشجویان را با ایستادن جلوی تخته می گیرد.
• چند خط را از میان می اندازد یا چند خط را با هم ترکیب می کند.
• دایم عباراتی را با پاک کردن یا اضافه کردن عوض می کند ،به عوض این
که آن را آن را روی خط دیگری بنوسد.
زود تخته را پاک می کند و بدین وسیله از فهمیدن و سؤال کردنجلوگیری می کند.
بسم الّله الّرحمن الّرحیم
عربی زبان قرآن 2
قواعد درس دّو م
سال تحصیلی1404:
پایه یازدهم تجربی و انسانی
ُاسلوِب رشط و َادواتِه
ُاسلوِب رشط:
سبکی از جمله است که در آن انجاِم عملی را به یک عمِل دیگر مرشوط و
وابسته می کنیم.
سه رکِن اساسی برای ایجاِد ُاسلوِب رشط:
الف) ادوات رشطَ :م نْ(هرکس)– ما(هرچه – آنچه) – إْن (اگر) – إذا(اگر -هرگاه)
ب) فعل رشط :اّو لین فعلی که بعد از ادات رشط بیاید.
ج)جواِب رشط :دّو مین فعل یا جمله ای که بعد از ادات رشط باشد و معنای
جمله ی رشطیه را کامل کند.
منونه هایی از جمله های رشطی
َم ْن ُیَف ِّکْر قبَل الکالِم َیْس َلْم ِم َن اْلَخ َطِأ غالبًا:
ادات رشط فعل رشط
جواب رشط
هرکس قبل از سخن گفنت فکر بکند غالبًا از اشتباه سامل می ماند
نکته:اگر جواب رشط جمله اسمیه یا فعل امر یا فعل نهی یا فعل مستقبل
باشد بر رس آن حرف (َفـ) قرار می گیرد.
َو َم ْن َیَتَوَّکْل علی اللِه َفـ ُهَوَح سُبُه .
ادات رشط فعل رشط
جواب رشط (جمله ی اسمیه)
و هرکس بر خدا توکل کند پس او برایش کافی است.
CLICK TO ADD TITLE
إن ُتشاِه ْد ُمَع ِّلَم َک َفاْح ِرَتْم ـُه .
ْ
ادت رشط /فعل رشط/
جواب رشط(فعل امر)
اگر معلمت را ببینی(مشاهده کنی) پس اورا احرتام کن
إْن َتْق َرْأ إنشاَءَک َأماَم الُّطالِب َفسوَف َیَتَنَّبُه زمیُلَک اْلُم شاِغ ب.
ادات رشط/فعل رشط
جواب رشط(فعل مستقبل)
اگر انشایت را جلوی دانش آموزان بخوانی دوست اخالل گرت آگاه خواهد
شد.
نکته :فعل رشط و جواب رشط معموًال یا هر دو ماضی یا هردو مضارع هستند.
نکتـ ــه :فعـ ــل رشط بـ ــه مضـ ــارع الـ ــتزامی(بـ +بن مضـ ــارع +شناسـ ــه) و جـ ــواب رشط بـ ــه
مضـ ــارع اخبـ ــاری(می +بن مضـ ــارع +شناسـ ــه) ترجمـ ــه می شـ ــود .البتـ ــه اگـ ــه ماضـ ــی
باشند عالوه بر ترجمه به شکل مذکور ترجمه ی آن به ماضی هم صحیح است.
َم ْن َیدُرْس َینَجْح :هرکس درس بخواند قبول می شود.
ادات رشط /فعل رشط /جواب رشط
َم ْن َفَّکَر قبَل الکالِم َ ،قَّل َخ َطُؤُه :
ادات رشط/فعل رشط /جواب رشط
هرکس قبل از سخن گفنت فکر بکند(فکر کرد) ،خطایش کم می شود(کم شد)
انواع َم ن و ما در زبان عربی
َم ن و ما رشطی
اّو ل جمله می آیند
بعد از آنها دو فعل می آید یا به جای فعل دّو م یک جمله ی اسمیه می آید.
oنکته :من و ما اگر وسط جمله یا به همراه حرف جر یا با اسم یا به همراه یک فعل باشند
هرگز رشط نخواهند بود.
َم ن و ما استفهامی(پرسشی)
َ م ن برای سوال از شخصَ :م ْن أنَت ؟
و ما برای سوال از يشء می باشد :ماهذا؟
CLICK TO ADD TITLE
اوِل یک جمله اسمیه می آیدَ :م ْن ُه َو العاِلُم ؟ دانشمند کیست؟
ما َقرأَت يف الصِف ؟
قبل از فعلَ .:م ْن یذَه ُب إلی املدرسِة ؟
َم ن و ما موصولی
به عنوان وصل کننده ی دو جمله به هم می آیند.
غالبًا وسط دو جمله می آیند هرچند گاهی هم در اّو ل جمله می آید.
به معنای کسی که چیزی که(برای مفرد) کسانی که چیزهایی که(برای مثنی و جمع)می آیند.
صدیقي َم ْن َنَجَح يف اِالمتحاِن :دوست من کسی است که در امتحان موفق شد.
رأیُت ما هَو مفیٌد .آنچه مفید است را دیدم.
ما نافیه(نفی کننده ی ماضی)
این حرف برای منفی کردِن ماضی می آید :ماجلسُت علی الُکرِّيس :بر روی صندلی ننشستم
قطع کننده های رابطه ی فعل رشط و جواب رشط
رابطه ی فعــل رشط و جــواب رشط نبایــد قطع شــود .چنانچــه رابطه قطع شــود دیگــر
ساختار رشط نداریم ،مگر اینکه یک فعل دیگر به عنوان جواب رشط بیاید.
قطع کننده ها عبارتند از:
حروف«و – فـ ُ -ثَّم – حّتی -لِک ن – أن – َبْل – لِـ»
َم ْن ُیح ـ ــاِوُل و َیْنَجُح ؟ چ ـ ــه کس ـ ــی تالش می کن ـ ــد و موفق می ش ـ ــود؟ (رشطی نیس ـ ـ ــت و
استفهامی است)
َم ْن ُیحــاِوْل و ینَجْح َیِص ْل إلی أهداِف ِه :هــرکس تالش کنــد و موفق شــود بــه اهــدافش
می رسد(.رشطی است)
CLICK TO ADD TITLE
کلامتی مانند :عندما ،حینامَ ،لاّم ،بعدما ،دوَن
َم ن َی ْد ُرُس عنــدما َاْدُرُس :چــه کســی درس می خوانــد هنگــامی کــه من درس می خــوانم؟(رشطیه
نیست بلکه استفهام است)
َم ْن َی ْد ُرْس عنـ ـ ــدما أدُرُس ُیَف ِّرْح ني .هـ ـ ــرکس درس بخوانـ ـ ــد هنگـ ـ ــامی کـ ـ ــه درس می خـ ـ ــوانم
مراخوشحال می کند(.رشطیه است)
کلامِت (اّلذی – اّلتي – اّلذیَن – اّلاليت) و فعِل بعد از آنها:
َم ْن َیْکُتُب الرســالة اّل تي َتطلُبهــا:چــه کســی نامــه ای کــه می خــواهی را می نویســد(.رشطیه نیســت
بلکه استفهام است)
َم ْن َیکُتْب الِّرس ــالَة اّل تي َتطلُبه ــا ُیَف ِّرْح ن ــا :ه ــرکس نام ــه ای را ک ــه ت ــو می خ ــواهی بنویس ــد م ــا را
شاد می کند(.رشطیه است)
CLICK TO ADD TITLE
جمله ی وصفیه(فعلی که بعد از اسم تنوین دار«نکره» بیاید)
َم ْن َیقَرُأ درسًا ُاَدِّرُس ها:
چ ــه کس ــی درس ــی را ک ــه ت ــدریس ک ــرده ام می خوان ــد؟(رشط نیسـ ــت اسـ ــتفهام
است)
َم ْن َیقَرْأ درسًا ُاَدِّرُس ها أمنْح له جائزًة:
هــرکس درســی را کــه تــدریس کــرده ام بخوانــد بــه او جــایزه ای می بخشــم.
(رشط است)
1
8
دهگالن
مجیدی
فایق
محمد
9
end