صفحه 1:
پاور پوینت آموزشی
درس هفتم آزعربی
پایه هفتم
الاسره الناجحه
صفحه 2:
بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص
و کلاس های چند پایه
الگوی بد درس دادن
بخش دوم ویژه دانش آموزان
پاورپوینت آموزشی درس هفتم ازعربی پایه
صفحه 3:
صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ
. محبوس شا
» من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز
کودکی باهوش محبوس
.شده است
صفحه 5:
oh Peay team (نيل ديويد
010 ا
[0 Es eer eget Cae ey omer evars Pee Pee OY
ارایه رل «ضد مدل» : ناظر به حضار می گوید که الان شاهد تدریسی خواهند
بود که یک مدرس مقتدر ریاضی ارایه می شود.
ار و ee eRe NC cet leas bed
0 con) Ber gern Cer cmon) UE] ESE Bice]
داده شود.
1 و
۱ eee eee Renee S iy
صفحه 6:
ناهنحا
ere reer ei للك
* عذر مسخره آميزى براى دير آمدن مى آورد.
* می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟
TOTS he Tee aC aC is
| oe CET Me ser ee Eee EES er ii
صفحه 7:
: لل
9) GANS 9 Gu 99 (90 SU oLoT
تعریف ها و قضیه ها را غلط بیان می کند. *
05100000
00 0 ا
ساده. یا نامناسب برای مطلب مورد بحث از آب در مى آيند.
PN ea oD ad Nenad ا ا
کند.
۱
UC eX)
صفحه 8:
۳
سبک بی اثر عرضه
7
[0 one ee Se ee Cr Nee Cone oe cer
اا ال fork CP SNC nel Te) ree Sa id
Rent eee Te aS eit We Tob
ل peor e SIT at vy
ا ا ا ea eer eames
۳ eee
مقدمه. خلاصه يا روابط بين عقايد را عرضه نمى كند. *
001007 hres] We IY PSeel i Pe
See ee oie ol eel toe ee Te oe
نمى دانند آن ها را مسخره مى كند.
به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است. *
۱ cee Ce Tee as
Se TOL Sy oe Teen ae Cee Recs
صفحه 9:
AG O SAAS
نداشتن تماس با دانشجويان
* با کلاس تماس نگاهی برقرار نمی کند. با تخته. دیوارهاء کف اتاق یا سقف
۱
Rae re se ا ل ا
۱ Ret ect ee Tce Rosle) Eo ead
=
دايم مى كويد «ساده» يا «واضح» است.
لا ل 00
پم به وقت نگاه می کند.
رفتار چندش آوری از خود نشان می دهد.
نام دانشجویان را نمی داند.
۱
صفحه 10:
برخود بد با سؤالات
* اجازه سوّال کردن نمی دهد یا دانشجویی را که سوّالی می کند شرمسار
می سازد.
ee ead ata! سا
به دانشجویان می گوید که جواب سوّالات را در کتاب پیدا کنند.
CO Al Se colin Roe SCY code) ool
دهد.
وقت كلاس را زياد صرف جواب دادن سؤالاتى مى كند كه مورد علاقه
a
ei coe ed ا
ور و ۰
eee aad
ا الا ا ا ال POC CSR Cea May een
فكركردن دهد.
ااال ا ا ل ۱
صفحه 11:
ee) ل
eC ee Dee Td TCO ae
eT ie vate Se ted ee)
بر
یس تیا مسرت BESS epee
حساس آن ها از تخته سیاه بیرون می افتند.
فقره ها را با یکدیگر مخلوط می کند.
۱
۱
غير خوانا مى نويسد (خيلى كوجك. خيلى بزرك يا اريب).
eC eee ل ل nC a
ede a eS ee) oe ede ل
OC ل eee Te
0 et ل
Ca sy ل ا ل ل كه
جلوكيرى مى كند.
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
Jubal التّاسع
المُعجّم: واژهنامه )€\ کلمه)
أَكْبّر: بزركتر ب: به وسيلة زُوجَة: همسر
ََاً ب: شروع کرد به aac ل: اجازه داد
آنشما: شما «مثتی» کیمیاه: شیمی
أََنْ: «cage pace lot مُساعَدة: کمک
صفحه 15:
صفحه 16:
الاسرة الناجحّة
السَيْدُ زارعن BLS 9 8555 قلاحة. شما ساکنان نع آولادجما نی 258 عارق IT Ge ET
بز مین الاختتن. شم شوه ناجحا. تیلم تظیف و شتا هم مغلوء باشجار Jas 9
لیتب و نان و اشنا ین لول 5 الأؤلا
اند
ی یت اج جد َع صاوق و امد
BS sag رجغثما یا مایق و يا حامد؟ :بلاق
الوايد: إماذا دَهَبكُمْ بها الأؤلا؟ 2 الْإِضوة: لِمْساعَدَة جَدْا
صفحه 17:
جوم
He § Sill 55 Sloe
الوالدة: أيْنَ ذَهَنْتِ يا سْمَيْةُة
such isl الماذا ذَهَبْعْنْ
كيف رَجَشثُما يا قَيْماة ويا كرْجِسُ؟ الأختان: بالشي
Lace ae اجه نع يما و كز
Je sh BELLI ly B91
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
من انجام دادم. ٠ الول شخص مفرد
تواتجام دادى. | نوم شخص مفرد
او انجام داد. ۰ | سوم مخ مفي.
ما انجام دادیم اول شنس یم
شما انجام دادید. | دوم دعس جع
صفحه 22:
صفحه 23:
۱ عَدَد الأولاد و۱
۶ زارعي مَدَرسْ الکيمياء. ALUN Y
۳. آشجاز الرُمَانِ في بُستانٍ الب زارعي. ص
ع. كان هَدَفُ الأولاد و
صفحه 24:
صفحه 25:
*. أَبْنْهَا السَّيْداتُ أسَمِعْمُنَ صَوْتَ أطفالِكُنَ؟
۶ يا أستاً. هَلْ سَمَحْتَ لي بالكلام؟
صفحه 26:
صفحه 27:
التَمْرِينُ ترجمه کنید.
قَرَأَثم: خوانديد ©© TS be gm
سَمِعْنا: شنيدند > آنثما سمغتما: وَصَلْتُم: رسيدى © أنثُمْ ما وَصَلْتُم:
ojlet eas داد ۳ 531 سَمَحَتدُنَ: فَطَعْتِ: بريدى > أنثما ما فَطَعْتُّما:
صفحه 28:
محمد فايق مجیدی دهگلان مستم
من كاهى مى نويسم . يس كاهى هستم
معلم . دبیر زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاببه آموزش بدبین نیستم
منگارافتخاری مجلات مذبریتی و آموزشی به موت ده سال
صفحه 29:
صفحه 30:
پاورپوینت آموزشی
درس هفتم ازعربی
پایه هفتم
اُالسَر ُة الِجاّنَح ة
:فهرست مطالب
بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص
و کالس های چند پایه
الگوی بد درس دادن
و
آموزش ریاضی در ژاپن
بخش دوم ویژه دانش آموزان
پاورپوینت آموزشی درس هفتم ازعربی پایه
هفتم
اُالسَر ُة الِجاّنَح ة
از صفحه 93تا100
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات40:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای
.محبوس شده است
،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز
کودکی باهوش محبوس
.شده است
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
مرواکالینز
1
الگوی بد درس دادن
(نیل دیوید سن -دانشگاه مریلند)
•
•
•
•
•
از سال 1971تدریس بد درس دادن برای دانشجویان فوق لیسانس ،دستیار ها
و دانشجویان دبیری مقطع متوسطه در دانشگاه مریلند انجام شده است.
ارایه رل «ضد مدل» :ناظر به حضار می گوید که االن شاهد تدریسی خواهند
بود که یک مدرس مقتدر ریاضی ارایه می شود.
بعد از چند دقیقه حضار متوجه اشتباهات تدریس ایشان می شوند.
این روش زمانی مفید است که حداقل سی نمونه از اشکاالت در آن تشخیص
داده شود.
معلم ارایه دهنده این مدل باید انعطاف پذیر ،متکی به خود و دارای استعدا
بازیگری باشد و در مقابل حضار کم نیاورد.
•
•
•
•
•
شروع ناهنجار
با عجله دیر به کالس می آيد.
عذر مسخره آمیزی برای دير آمدن می آورد.
می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟
برای پیدا کردن مطلب مناسب کتاب را ورق می زند.
گچ ندارد و در حالی که به فراش ها ناسزا می گوید برای بدست آوردن آن بیرون می رود.
آماده نکردن درس و نداشتن نوت
•
•
•
•
•
تعریف ها و قضیه ها را غلط بیان می کند.
مثال ها را قبًال تنظیم نکرده است.
سعی می کند در کالس مثال هایی بزند ،که خیلی پیچيده ،مشکل،
ساده ،یا نامناسب برای مطلب مورد بحث از آب در می آیند.
خط مشی استدالل را از دست می دهد و مرتب به کتاب رجوع می
کند.
مسایل را بدون توجه تکلیف می دهد (برای مثال ،مسایل فرد از 1تا
200را حل کنید).
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
سبک بی اثر عرضه
با آرامی دیوانه کننده ای ادامه می دهد.
به طرز یکنواخت ،خسته کننده ،کتابی و یا غیر منطقی صحبت می کند.
با عجله از مطالب می گذرد و به سرعت صحبت می کند.
از آن چه می گوید به اندازه کافی روی تخته نمی نویسد.
به خود زحمت نمی دهد که تعاریف را بنویسد.
اصطالحات را بدون تعریف کردن آن ها به کار می برد.
با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد.
مقدمه ،خالصه یا روابط بین عقاید را عرضه نمی کند.
سعی نمی کند به دانشجویان انگیزه ای برای مطالعه مطلب بدهد.
فرض می کند که دانشجویان قبًال مطالب اساسی را می دانند و وقتی که
نمی دانند آن ها را مسخره می کند.
به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است.
کتاب را به سادگی برای دانشجویان می خواند.
اشتباهات متعددی در محاسبه ،منطق و دستور زبان می کند.
نداشتن تماس با دانشجویان
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
با کالس تماس نگاهی برقرار نمی کند ،با تخته ،دیوارها ،کف اتاق یا سقف
صحبت می کند.
توجه همه را از دست می دهد و با وجود این ادامه می دهد.
تفسیرهای ناروایی راجع به سطح پایین مطالب درس ابراز می دارد.
به دانشجویان اهانت می کند ،به آن ها می گوید که احمق و درس نخوان
هستند.
دایم می گوید «ساده» یا «واضح» است.
هیجانی از خود نشان نمی دهد.
دایم به وقت نگاه می کند.
رفتار چندش آوری از خود نشان می دهد.
نام دانشجویان را نمی داند.
هیچ گونه تشویقی برای هیچ فردی ندارد.
برخود بد با سؤاالت
•
•
•
•
•
•
•
•
•
اجازه سؤال کردن نمی دهد یا دانشجویی را که سؤالی می کند شرمسار
می سازد.
به سؤاالت به خوبی جواب نمی دهد.
به دانشجویان می گوید که جواب سؤاالت را در کتاب پیدا کنند.
سؤال دانشجو را نمی فهمد و به سؤالی که مطرح نشده است جواب می
دهد.
وقت کالس را زیاد صرف جواب دادن سؤاالتی می کند که مورد عالقه
عمومی نیستند.
تقریبًا هیچ سؤالی از دانشجویان نمی کند.
سؤاالتی را که مبهم ،گیج کننده ،غیر ممکن و یا بی اندازه ساده هستند،
می پرسد.
از اولین فرد می خواهد که دست بلند کند ،بدون آن که به دیگران وقت
فکرکردن دهد.
با عصبانیت از جواب های دانشجویان به سؤاالت خود انتقاد می کند.
استفاده بد از تخته سیاه
• شکل های شلوغ و غیر مشخص می کشد.
• شکل ها را غیر واضح یا نادرست حروف گذاری می کند.
• مختصات را برعکس می کشد.
• شکل ها را خیلی باال یا پایین و یا طوری رسم می کند که قسمت های
حساس آن ها از تخته سیاه بیرون می افتند.
• فقره ها را با یکدیگر مخلوط می کند.
• حل مسایل متمایز را روی تخته مخلوط می کند.
• برای فقره های مهم جای کافی نمی گذارد.
• غیر خوانا می نویسد (خیلی کوچک ،خیلی بزرگ یا اریب).
• جلوی دید دانشجویان را با ایستادن جلوی تخته می گیرد.
• چند خط را از میان می اندازد یا چند خط را با هم ترکیب می کند.
• دایم عباراتی را با پاک کردن یا اضافه کردن عوض می کند ،به عوض این
که آن را آن را روی خط دیگری بنوسد.
زود تخته را پاک می کند و بدین وسیله از فهمیدن و سؤال کردنجلوگیری می کند.
پاورپوینتآموزشیدرسنهمعربیهفتم
المعجم
اُالسَر ُة الّناِج َح ة
فعل ماضی { } 4
.شما از کوه برگشتید شما مسابقه را شروع کردید
.شما سخنم را به دقت شنیدیدشما کتاب های کتابخانه را جمع کردید
بدانیم
به عهده دانش آموز
التمرین االّو ل
غ
غ
ص
ص
التمرین الّثانی
ای دختران درستان را چطور خواندید؟
ای دانش آموزان ،چرا در های کالس ها را باز کردید ؟
ای خانم ها ،آیا صدای کودکانتان را شنیدید ؟
ای استاد ،آیا برای صحبت کردن به من اجازه دادی ؟
التمرین الثالث
خ
ن
او واند
شما شنیدید
شما اجازه دادید
شما رشوع رکدید
شما رنسیدید
نب
شما ریدید
محمد فایق مجیدی دهگالن هستم
من گاهی می نویسم ،پس گاهی هستم
معلم ،دبیر زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم
همکارافتخاری مجالت مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال
end
پایان