صفحه 1:
پاورپوینت
۰ فکته مدیریتی
انتخاب شده از کتاب
ايده هاى بلورين
براى مديران مدارس
نوشته دكتر PE حسين عدالتى
9 یز ه مدير ان مدارس
صفحه 2:
: مد بر مدرسه ای پیرسید ند jlo
جه چیزی باعث موفقیت می شود ؟
اوگفت : به معلمان توجه کن
نا آنها نبز به
دانش آموزان توا تن
صفحه 3:
ابعضی از مدیران مد ارس .
با تنکرار روشضای گذشنه
خودشان .می خواهند
به نتایج جدیدی دست پیدا کنند .
A
صفحه 4:
Jie
ابسته به میزان we ۱
۱ ۱ دواع مد ارس
صفحه 5:
أ
«وقتى بيك مدير مدرسه
مى تواند بكويد
كار كرده است
که با افراد معمولی
کار بزرگی را انجام داده باشد .
صفحه 6:
01 2
رين
ایند
x 1
محمد لايق بيد
مدیران فرایئد
مدا
جامعه به دست
اهد شد .
-
scarcer
oe
3 رک
EEE
صفحه 7:
1 ۱
SSR 7 |
0 ۳
ری ١
۱ 9
درخة
ختان بزرگ
۰
از
ز داز
نه ها
می رویبذ 9
۲ دا بر
كزاسها 5
a
=e
۳
صفحه 8:
رورش می
يابند
1
1
|
#
5
x
4
در كلا
می رویند
i
1
;
ه هاى يلورين يراي
A
3
۷
ES
8
Ss)
3
VISES)
0
Ww
صفحه 9:
0
: عدیریت تمام می شود
ولی خاطره ها برجای
مى ماند .فكر كن
بعداز نو در مدرسه 1
درباره توجه ذواهند كفت __ :"|
صفحه 10:
۴ اید » های پلورین پراي مدیران فرایند مدار |
: هدق هر مدرسه ای این است :
ahh ۷ -یاد بدفد که شخص بخواهد
vs د باد ب 4
aly 2 nd بدهد
1 i
که شخص بداند 0
کمک کند که شخص بتواند 20
كيك كنم aa \
که شخص باورکند hy
در کمک حکند که شخص عمل نماید
صفحه 11:
۳ re
SE LE ESE
صفحه 12:
0
نت ثرين كار يك مدير معزت مك به ۷۷
laa آموزانی است
که در خانواده ی بد
پرورش یافته است
۱ نا آن جه كه ياد گرفته است .
N فراموش کند
صفحه 13:
| Tee
: کار تربيت كردن . 375
به حرکت دادن یک نخ شباهت دارد Ay
نمی توانی نخ را با
فشار دادن از پشت حرحت دهی
۱ بلكه بايد به جلو نخ بيايى. سر آن را بكيرى ١|
1 وبکشی . I
صفحه 14:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
ff مدير مدرسه اى وقتی دانش آموزی رانشویق i
كرد
حدايش را بلند مى كرد
وقتی دانش آموزی را
توبیخ می کرد . آهسته
. در گوشش نجوا می کرد
صفحه 15:
Sea GE
BS pe
4 ل
ل 21 بلورين يراي مديران قرایند مدار
SERS Sg ی
0 مدیر مدرسه ای جلسه ای برای معلمان تشکیل داد . جلسه
شروع شد.معلمان نشستند وبه هم نگاه کردند .یک دفعه
جلسه با خوردن شیرینی وچای تمام شد .در حالی که بالاخرا
معلوم نشد نتیجه فوتبال چه شد ؟
مدير مدرسه وقتى به خانه آمد .اولين سوالش از زنش اين بود : دستو
جلسه ى شوارى معلمان را نديده اى ؟
صفحه 16:
ايده هاى بلورين يراي مديران ۱
0 مديرى كفت :مدرسه يك جزيره نيست
پرسیدم منظورتان چیست ؟
گفت ماهیان قراراست به دريا بركرد ند .
۳
گفت :تماس های اجتماعی مدرسه
وا بيشتر كنيد يون قوار است
دانش آموزان مدت زیادی
در آن زندگی کنند
صفحه 17:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 بؤركترين هنر بک مد بر مدرسه
ابنكه كمك كند نا هر کدام از
صفحه 18:
۱ RCS Tha eed
جه كنيم تا معلمان بهتر کار کنند؟
-از آنان با نام نیک یاد نماييم
-در هر فرحتى از زحمات آنان قدر دانی کنیم
-ومسوليت سنكينى را
,که دارند به آن ها كوشزد كنيم ,...
صفحه 19:
محیطی غنی .نازه وجالب برای
یاد گیری ایجاد کنیم
صفحه 20:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 گفتم :بزرگ ترین ضرر مدارس چیست؟
گفت :
گرستادن یک دانش آمهز به جامعه .
00 در حالى كه او
۱ “مهارت زندكى كردن را ندارد ۷
۸
صفحه 21:
] ید ه های پلورین پراي مدیران فرایند مار 13
گلتم:یک سوال به من
بباموز که دو کلمه باشد ولی .
0 فميشه مرا به حرکت Bilal 0
كفت :جرا نه ؟
صفحه 22:
06
00 مدیران |
Ae aK ey
nr بك مدير
نوين كرقتارى براى ب ب
بزرگنریین a
3 عدرسه خیبست :
كفت : =
بن كه فقط به كرفتارى ها فكر كند
7
7
صفحه 23:
ان فرایند مدار
5 مدیران فرای
اید ه های پلورین پراي مد
0 = ۱ ۳
۳ لات مدایس ما خیلی زیاد است
با آن ها چه کنیم ؟
كفت :
بك تسحخصيمه از ای 2
sili بکی آن ها را حل كن 7
صفحه 24:
: مديرمدرسه با عجله سوار ماشین خود شد .
دانش آموزی به طرف اوامد .
تا خواست حرقی بزند مدبر مدرسه گفت :
عجله دارم .مدير به در حياط مدرسه رسید . دید در قفل است .
بعداز چند دقیقه دانش آموز .خود را به مدير مدرسه رساند
وبه اوگفت :
می خواستم بگویم
درب قفل است واين هم کلید
صفحه 25:
؟ تصوليت بك مدبى مدرسه به مورآ
ديد ونكرش
اوست 3
نم آن که در exit بان او نو
صفحه 26:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
7 پرسیبدم:چه چیزی یک مدير را از درکت
باز مى دارد ؟
كفت :قانع بودن به دستاوردها
صفحه 27:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
] گفتم :مدیران مدارس ما چه چیزی را معمول! به زور
انجام می دهند ؟
كفت :باداشت برداری
گفنم مدیران مدارس ما چه چیزی وا ندارند ؟
كفت :هدق روزانه . ماهانه .سالانه... .بب.
صفحه 28:
0 پرسیدم :چگونه بدانم مدرسه ام برای دانش
آموزان شوق انگیزاست ٩
كفت :وقتى rig Os
ساعتى مثّل آنْ هادر
كلا 5 ه
CAMA OP
و اسن نار مد من
صفحه 29:
7 پرسیبدم :معلمان ود مد بر
مد ر سه را قبول دارند ¢
گفت : مدیری که آنچه به
ويكران می گوید . خودش
می دهد .
صفحه 30:
۱ RCS Tha eed
: جالبترین تجربه ی یک مدیر مدرسه زمانی اتغاق می افتد که او
بداند فیج کس
به غیر از او نمی تواند وخعیت مدرسه اش را بهبود بخشد .
مدیریت خوب در مدرسه
هنری است که با آزاد سازی منابع
داخلی دانش آموزان . انرژی آنان را آزاد می کند
و اين کار ممکن نیست .
مكر اينكه مدير بداند او فقط
بك تسهيل كننده است نه تمام كننده .
صفحه 31:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 مدارس . آن قدر در یافتن و از بین بردن
نقاط خعف دانش آموزان تعلل می کند
که نقاط قوت دانش آموزان
از دست می رود
صفحه 32:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: کار در مدرسه مانند کار در بط
گروه همنوازی است .
هر فردی متناسب با علایق و شایستگی
هایش ساز خودش را میزند ولی در نفایت
یک آهنگ به کوش می رسد ۰ SO
صفحه 33:
0
Doe a) ۱
یند مدا
7
: جبزی که مد س جها
ْ همدبكر جد ٠ ean لحو
بوا ۱ ۱ ۱
۱ ل د از
d ۱
نگیختن کو ی نو آوری |
قرا
2
(۷
eo ۱
تسس
۳
صفحه 34:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: هنر مدیریت در مدرسه ابن است که :
-نگذارد افراد احساس کنند مدرسه جای وقت گذرانی
است
-دانش آموزان به بخشهایی از کار علاقه دارند . این قسمت
ها را پیدا کنید و کار های مورد علاقه شان را به آنضا
واگذار كنيد .
لیا .معلمان و دانش آموزان دوست دارند عضو یک نز
شند . آنها را در گروه های مختلف شرت دهد .
We,
صفحه 35:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
7 وقتی معلمان و دانش آموزان احساس
می کنند قرار نیست در
مدرسه کار خارق العاده ای
انجام دهند . نا امید می شوند
صفحه 36:
]ای ه های پلورین پرای مدیرانفرایند مدام 3
فقط تیم سازی است که هشت خواسته ی .
اساسی انسان را تامین
می کند :
فعاليت .مالكيت .قدرت .تعلق و
٠ صلاحیت . دستاورد ,پیشرفت
صفحه 37:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: دانش آموز کار امد . محصول
برنامه برنامه ریزان نیبست .
بلگه حاصل کار جمعی در
مد ارس است . ay,
صفحه 38:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
۲ به یاد داشته باشی بهترین مسیر
هدایت دانش آموزان آن
مسیری است که دوست دارند
صفحه 39:
. Seayrryeey
: چرا دانش آموزان در خانه نشاط دارند ولی در
مدرسه ملول به نظر می رسند ؟
كارى كنيد که دانش آموزان احساس کنند در
خانه خودشان هستند
تانشاط ذو دشان را باز يابند و
“اين اتفاق نمى افتد مكر اينكه .جو حاكم”
بورمدرسه . خشك و بى روح نباشد
صفحه 40:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: مدير مدرسه اى مى كقت :
هر وقت به دانش آموز فریاد زده
el . قفمیده ام ناراحتیم از جای
دیگر بوده است ye
صفحه 41:
] ید ه های پلورین پراي مدیران فرایند مار 13
0 مدرسه ی شما آینده ی شماست .از آنچه
که امروز در مدارس اتفاق می افتد می
. توان فردای هر جامعه را پیش بینی کرد
اگر مدرسه نیروی کیفی تولید کند .
جامعه فردا . جامعه ای
کیفی خواهد بود
۳4
Gs
صفحه 42:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 برخی از مدیران مدارس در عرض دو هفته
ی اول سال مشخص می کنند چه انتظاراتی
از دانش آموزان و همکاران دارند . در حالی
که برنی اینکار را حتی در طول خدمت
ay agi با ر هم انجام نمی دهند . ye
۳
صفحه 43:
dust coon fl رای مدیرانفرایند مد
: در مدا رس عصر گذشته .مدیران
مدارس در سطح بالا بودند و
دیگران در پابین . در عصر
اظطلاعات همه با در بالا هستند he
AG در بايين
صفحه 44:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: بهنرین مدیران مدارس کسانی فستند
که خطر میکنند و ریسک حساب شده ای
را تجربه می کنند .سپس آن تجارب را به
YL منتقل مى كنند و ضعيف ترين
00 صدیران برای نو آوری [ای ره
بخشنامه ها مى كردند BE
صفحه 45:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 كفت : آيا می دانید مدیر مدرسه ی
پرسیدم : چه کسی ؟ كفت : مديرى كه
دانش خود را همواره به روز کند
صفحه 46:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: یکی از مشکلات مدیران مد ارس مااین است
که آنان انرژی خود را در یک بخش حرف می
کنند . عده ای نیروی ندارکانی خوبی هستند .
عده ای به آموزش توجه دارند و عداهای مسایل
اجتماعی را در اولویت کار خود قرار می
بخشهای مختلف به کار می گیرند
صفحه 47:
ايده هاى يلورين يراي مديران فرايئد مدا
: مدیر مدرسه ای می گفت :من راز موفقیت را در مدرسه
بيدا کرده ام.
گفتم :راز موفقیت چیست؟
0 كفت ابن كه رازى وجود ندارد.آن چه هست راه هست نه راز 1
es كفتم :كدام راه ؟
گفت :سه راه
پرسیدم کدام ها 9
گفت :کار تیمی. کار نیمی. کار تیمی.
صفحه 48:
| EEE ere ree
: پرسیدم:فرق مدیریت ایستا وپویا در
1 مدارس چیست؟
كفت: مدير يويا كار انجام فى دهد .مدیر . .
0 ايستا هميشه مى ذواهدكه كارى 2
انجام دهدولى هركز
اين كار را نمى كند
صفحه 49:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: مدیر مدرسه ای می گفت :من کار آموزش
معلمان را در مدرسه انجام می دهم .اول
نیارهای آموزش آنهارا شناسایی میکنم .
سپس به صورت کارگاه آموزشی
برای آنان دوره های آموزشی
تدارك مى بينم
رد
MY
WF.
صفحه 50:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
۲ پرسیدم :چه موقع مدیر مدرسه رشد
ميكند ؟
گفت :زمانی که معلمان ودانش آموزان
وحنی اولیا رشد کرده باشد
صفحه 51:
DEES TELIA
: کاری کنید معلمان با قیافه ی انسانفای
Gaga در كلاس ها ظاهر شوند. آن وقت
دانش آموزان به آنها
به دیده ی فرد مهشمى
می نگرند
صفحه 52:
۳ EL ee!
: گرق رهبری آموزشی با مدیریت
آموزش این است که مدیرکار را
درست انجام می دهد ولی
رهبر اموزشى .كاردرست 2 ...
را انجام می دهد Pp
3ه 2
صفحه 53:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 افتخار بک مدیر زمانی است که بنواند
به دانش آموزی
صفحه 54:
DEES TELIA
: مدير مدرسه با عجله سوار ماشین خود شد ودانش آموزی
به طرف او آمد تا خواست حرفی بزند مدیر كفت : عجله
دارم .
متیر As ia i in ta ig ig مین
دانش آموز خود را به او رساند
وگفت :می خواستم
بگویم که درب ققل است .
اين هم كليد
صفحه 55:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: از مدیری پرسیدم: آموزش وپرورش دیروز. آمروز وفردا چه
تفاوتى باهم دارند ؟
كفت :نظام آموزشى ديروز .دانش آموز را با تهديد مجبور
می کرد خودش را آن تبیطق نماید .
نظام آموزشی امروزخود را با دانش آموز هماهنگ می کند
تا اوبیشترین ذخایر عقلی وفکری خود را آزادکند.
« هش وپرورش فردا برپایه ی نظام ارزشی معنویت خ aes
بود 6
We,
صفحه 56:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
ا پرسیدم : راز موفقیت کشورها چه بوده است
گفت :آموزش وپرورش
گفتم :راز موفقیت ما چه می تواند باشد ؟
گفت: آموزش وپرورش
صفحه 57:
| ايده هاى يلورين يراى مديران فرايئد مدار
2 لا
: مدير مدرسه اى مى گفت :صفحه ی
حوادث روزنامه ها هميشه براى من نكران
كننده است .هميشه فكر مى كنم
آموزش های درست وبه موقع مدارس چقدر
. ,هی توانست در کاهش این حوادت یم
صفحه 58:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: از یک مدیر مدرسه که آخرین روز های خدمت
خود را می گذارندپرسیدند: اگر قرار باشد به
مدرسه برگردیواز اول شروع کنی چه کار می
کردی ؟
كفت :محفوظات ذهنی را به عفده کامپیوتر
صفحه 59:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
[ا پرسیحم :چه زمانی دانش آموز به کارهای نا شایست
دست می زند ۴
گفت :زمانی که در مدرسه
به کارهای خوب اوتوجه نشود
صفحه 60:
DEES TELIA
5 از مدیری پرسیدم:اگر شما میگوبید
اشتباه دانش آموز را با مجازات تصحیح
نكنم يس برای از میان رفتن اشتباه چه
کنم؟
:گت روش درست را آموزش بده كه ب
صفحه 61:
۳ EL ee!
: كفتم :بين مدير ناموقق وموقق
كفت:اولى ١٠بار مى كويدويك بار
عمل نميكند ولى ديكرى بار عمل
١ عى كند ويك بار نمى كويد /
صفحه 62:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
| دانش آموزی از مدرسه گریزان شد .
علت ابن بود كه در ساعت هنر
مجبور بود رياضى بخواند
صفحه 63:
DEES TELIA
[ مد برمدرسه آی می
كفت :هبيخ چیز به اندازه ی
شكابت اولبا .باعث iF pitts
من نشده است .
صفحه 64:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
مدیری می كفت :كار ما مثل كار تولید
است .كالاى مرغوب توليد كنيد
نا جامعه آن را بخرد
صفحه 65:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: کسی که نبسم را نیاموخته
است نباید مدبریت مدرسه را
قبول کند
any
صفحه 66:
DEES TELIA
7 از مدیر عدرسه پرسیدم :هیچوفت
ندیدم شما برای دانش آموزان
سخنرانى كنيد .
اوكفت :جون كه رقتارم كوبا تر
است
صفحه 67:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
اگر به شما بگویند ماشین جدیحی را که خریده
ابد به خاطر صداى تسمه اش به دره يرت كنيد آيا
كوش مى كنيد ؟
پس چگونه به خاطر یک نمره ی کم به دانش آموزی
۱ می گویید توبه درد هبیج کار نمی خوری ۱
صفحه 68:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: از مدیر موثقی پرسیدم :چگونه
مطمئن شوم که در مدیریت خودم
موفق هستم ؟
كفت بییین از al I مد ر اسه da
WY
50 مسنوليت ميذواهسص << 7
صفحه 69:
DEES TELIA
: مدییر مدرسه ای در زیر بالکن برای
دانش آموزان سخنرانی می کرد . باران
شروع شد درحالی که ۲مطلب اساسی
باقی مانده بود
ع يدير دوگدم جلو تر آمد تا از زیر بالكن
اج خارج شود ۸
صفحه 70:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
| بزرگترین معضل مدارس ما ترویج فرهنگ نخبه
یروری است .برای برنحه شدن یکی بابد عده ی
زیادی بازنده شوند . در حالی که مدرسه جایی است
كه همه بايد احساس كنند. برنحه هستند
صفحه 71:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: اولین چیزی که یک رهبر آموزش
بايد انجام بدشد نعیین چشم انداز
مدرسه است ؛ بعنی به افراد
بگوید كه به كجا داریم می,
oS aN
10 4
0 روبجم
صفحه 72:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
1 چیزهای که رخبر آموزشی به آن ها نیاز دارد:
-چه کاری بايد انجام دهد
-ديك صديدن ان مسیر حرحت
- اندیشیدن در مورد جهت ومشخص ساختن مسنوليت
اقراد
صفحه 73:
DEES TELIA
: اگر تعدادی جنایتکار . دزد ورشوه خوار را قرار باشد
به مدرسه برگردانند شما چه درسی به آنها ميدهيد
وچگونه در آن ها تغییر ایجاد مى كنيد ؟
مواظب باشید هم اکنون در حال
تریبت جنایتکاران و
دزدان جدید نباشید
صفحه 74:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
| ما مجبوریم به فردا فکر کنیم. چون قرار است
ting در آن زندگی کنیم
صفحه 75:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: گکتم : چه جبزى هميشه در
ذفن معلم باقى مى مائد؟
كفت :اولين لحظه برذورد
صفحه 76:
9 لك
0 CACAO ETC)
0 : 1
پرسیدم :معلم کی افسرده می شود ؟
۰ :رصان ۱
گفت :زمانی که احساس كند
كسى به تلاش هاى
أو توجهى ندارد
صفحه 77:
DEES TELIA
: عجيب است كه كود كان وقتى ١ ساله
هستند احساس مى کنند خیلی قوی هستند و
در کارها موفق می شوند . وقتی به مدرسه
می آیند و فارغ التححیل می گردند .احساس
,هی کنند به درد فیچ کاری نمی خودنی.
صفحه 78:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
عدیر مدرسه ای را همیشه شاداب می دیدم . از او
پرسیدم : راز شادابی تودر چیست ؟ او گفت :
زمانی احساس می کنم دارم از کار خسته می شوم
کسی را در مدرسه بيدا مى كنم كه به أو
كمك مى كنم .
آن وقت احساس مى كنم كار
من بسبار ارزشمند است .
صفحه 79:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 استاد چرا بعضی مدارس موفق عمل نمی کنند g
كفت به خاطر ابنكه مديران مدارس دقيقا نمى
توانند به معلمان . اولیاء و دانش آموزان بگویند قرار
است آن ها به کجا بروند و نقش هر کدام از آن ها در
صفحه 80:
DEES TELIA
: یادگیری ومدیریت هردو دریگ روز آغاز
" میشوند .هر روز یادگیری نیست مدیریت
رت انجام نمی شود وهر موقع مدیریت
نبست.مشخص است در باد كيرى =
به وجود آمده است
صفحه 81:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: برای حل معخلات نظام آموزشی .یک سمینار بزرگ
تشکیل شد . روی نتایج علمی این سمینار کارشناسانی
برناعه ریزی کردند
برنامه ها به صورت دستورالعمل به مدارس ابلاغ
شد .مدیر این بخشنامه را یرای مطالعه همکاران زیر
نویس کرد
اران نیز نوشتند: رویت شد . در حالى كه همه
طبق روال قبلى پیش می رفت 6
صفحه 82:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 مدیری می كفت :بيه ای که
بچگی نکند تا آخر عمر
بچه خواهد ماند
صفحه 83:
مدیران فرایند مدار
o كفتم :جه تفاوتى بين مدير مدرسه ى مجموعه نكر و
: خويش نكر وجود دارد ؟
گفت : اولی خدار را می بیند ,کشور را می بیند . شضر
را می بیند و مدرسه ی خود را و اين كه مديريت او در
آینده چه تأثیری در جامعه خواهد داشت ودومی خودش
۴ . را می بیند .خودش را می بیند و خودش را .
صفحه 84:
DEES TELIA
۰ از مدیر مدرسه ای پرسیدم:چه وقت واقعا
از مدیریت خود لذت بردی؟
گفت:زمانی که بابچه ها كل كويك
باران جردم برای اولين بار ساعتى نت
صفحه 85:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
| دانش آموزی که مردود شده بود این باداشت را
ازمدیرمدرسه دریافت کرد :
اگر زمین خوردی اشکال ندارد.فقط مواظب باش
شمان جا نمانی
صفحه 86:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: مدیرصدرسه ای دانش آموزان خود را به اردوبرده بود.به
رودخانه رسیدند مدیر پرسید آیا از رودخانه رد شویم يا
منتظر بمانيم آب
oud ailing, شود ؟
بچه ها به ابن سوال مدیر خندیدند.
مدير گفت :زندگی هم یعنی تصمیم گیری, بین رفتن
:5م يا ماندن.زندگی به کسی کمک میکند
که آن فرد به خودش کمک کرده باشد
صفحه 87:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
[ا مدیر محرسه ی ابتدایی .بذرهای در ذهن دانش
آموز می کارد . مدیر مدرسه راهنمایی آن را آبیاری
مدیر دبیرستان . آن را وجین میکند و وجامعه آن را
درو ميخند
صفحه 88:
DEES TELIA
: میران مدارس سه دسته اند
۱-آن هایی که همیشه از گذشته می نالند
(اين ها در گذشته می مانند )
۲- آن هایی که امروز را می چسپند
(اين ها به فردا راهی ندارند)
۳- آن هایی که فردا را می بینند وطبق نیاز فردا نسل
ACs جدید را تربیت میکنند
صفحه 89:
ید ه هی پلورین پرای مدیران فریشد مدا
: مدير مدرسه ای می گفت :مهم ترین تطلیفی که فکر می
کنم به دانش آموزان داده ام زمانی بود که از دانش آموزان
بك کلاس خواستم آرزوهای خودشان را در یک صفحه کاغذ
بنویسند وسپس از میان آرزو های خودشاناگزینه را به صورت
هدف انتخاب کنند به طوری که دقیقا مشخص شود چه چیزی
؟ جكونه ؟ کی وجرا مى ذواهند انجام دهند وكفتم :اكر قرار
۱ كافى است ؛به شرطی كه آن را شر روز عرور كنيد 7١
صفحه 90:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
تا اين شعار راروی تابلو اعلانات يك مدرسه ديدم
(تو می توانی موفق شوی .به شرط این که بخواهی)
صفحه 91:
DEES TELIA
: اگر یک مدیر خوب باشدولی مدرسه ای
" وجودنداشته باشد او مدرسه خواهد ساخت .
| اگر مدرسه باشد ولی مدیم خوبی نداشته
باشد .عدرسه به یک قبرستان تبدیل خواهد
صفحه 92:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
كود كان بهترين مديران هستند . جون آنان ثابت
كرده اند كه حتى بدون كمك ما دركود كى
چگونه بازی کنند وقواعد بازی رابا سازماندهی درست
رعایت کنند
اين ما هستیم که می خواهیم با آموزش رسمی
شایستکی های آنان را در اداره خود به زیر سوال
Fe یم .یادمان باشد حضور بزرگترها زمانی در جمع/
آنان موثر است که یک احساس (ما) به وجود بیا؛
صفحه 93:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
امدیر عدرسه می گفت:
رز موگقیبت من دخالت دادن بچه ها
در طرح های مختلف مدرسه است
صفحه 94:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 معلمی ده سال بود که مسئله ای را غلط حل می
کرد وزمانی به این مسئله پی برد که مدیر مدرسه
طردی را اجرا كردبه نام ( ازهم بياموزيم ) که در آن
معلمان هر کدام روش ای ندریس خود را ارائه می
دادند .
ig: ان معلم بعد از ده سال مستله را درست دل مي مو
. 5
۲۵
LA
صفحه 95:
مدیران فرایند مدار
: دانش آموزانی كه در كنا رهم نشته اند "برابرکسانی که
در مقابل هم قراردارندباهم حرف ميزنند
-كودكان دشوار در عقب يا كنار كلاس مى نشينند
- معلمان نا خواسته به شاكردان رديف جلو وسط توجه دارد
" - دانش آموزان در نور ماوراى بنفش (لالا )بهتر درس ميذوائند
رنك مناسب براى ابتدايى زرد . كل بهى با صورتى براى
رافنمایی سایه های آبی وسبز است
خرملا
صفحه 96:
EBC yy:
Tee yey tae
مت Sy 1
كقت :رمز موققب بح من
1 نكاه ميكنم
9 اوتیا بو سيسه نكاد »
وآنوقت خودم را
HG
CN
صفحه 97:
DEES TELIA
٠ اگر قرار باشد مدارس ما هم زمان با
" تغییر تغییر نمایند کمک بزرگی به
ما نکرده است
مدرسه بایستی قبل از تغییر . تغییر
کرده باشد 4
صفحه 98:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
ا نظام ييشنهاد دهی را در مدرسه فعال كنيد .
براى ابن منظور از همه ى افراد بذواهيد
نظرات ذود را ابراز كنند .
صفحه 99:
صفحه 100:
DEES TELIA
: دنیای جدید دنیای رایانه .نمابر . يست
الکترونیکی اینترنت وپایگاه های
اطلاعاتی است . برای زندگی در دنیای
جدید ناگزيريم زبان دنیای جدید را
بیاموزیم .
صفحه 101:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
ا يك مدير مدرسه به همان میزانی که در تلاش
است زیر دسنان خود را اداره کند.
جلب مشارکت رئیس ناحیه در هدف گزینی و تعیین
خط مشی مدرسه تخمینی است برای اجرای بهتر
برنامه ها.
صفحه 102:
پرسیدم کدام مدیر مدرسه را می توان رضبر
آموزشی خواند ؟
گفت :صسی که وقت افراد مدرسه خود را به
هدر نمی دهد .
+26 ارزش افزوده در كلاس يعنى سرعت در
باد كيرى .
صفحه 103:
DEES TELIA
:من مطمتن هستم جوامع پیشرکته راه
سختی را پیموده اند تا به مدارس
پیشرکته دست یافته اند . راه ما به
مراتب ساده تر است چون می توانیم از
3 . تجارب آنها استقاده كنيم ACE
صفحه 104:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
[ا خوب است برای خود مان یاد آوری کنیم که دانش
آموزان افراد مستقلی هستند که صاحب حقوق مشخص
می باشند . ماابتدابایستی تلاش كنيم در خدمت
آنان باشیم تا آنان یاد بگبرند چگونه در خدمت ما
باشند
صفحه 105:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
برای من نکته جالب ابن است که برخی از مديوان
مدارس منتظر هستند تا اجتماع تغییرکند و آموزش
و پرورش متحول شود سپس آنان تغییرکنند .
در حالی که اگر مدیران تفییرکنند در پی آن
نزش وپرورش متحول ميشود و در نهايت امورجامعم .
اصلاخ مى كردد .
صفحه 106:
DEES TELIA
: آن چه در مدارس اتکاق می اکتد
دقيقا آن چیزی است که اول در
فكر مدير مدرسه اتفاق مى
اقتد .
صفحه 107:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
لا بؤركترين شکست بط مدیر مدرسه پمانی است
که نتواند از توانایی افراد خود سود ببرد
صفحه 108:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
مدیر مدرسه ای میگفت :ما به طور
تادرباره ی دانش آموزان صحبت
کنیم.دریغ از یک جلسه که اجازه
بپچهیم خود آنان صحبت كنند وما كوخ
صفحه 109:
DEES TELIA
: از مدیر مدرسه ای که توانسته بود موققیت های بزرگی برای
مدرسه اش کسب کند پرسیدم:چگونه به این مقام دست یافتی ؟
گفت :
۱-در مدرسه هدف مشترکی را تعیین کردیم که بزرگتر از خود
: ما بود
]-به اين باور رسيديم كه كارى انجام دهيم كه هركز قبلا انجام
نشده باشد
رسه از ايده ها ونظرات با كشاده رويى استقبال
صفحه 110:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 بیغ عدرسه ای رانباید با مدرسه دیگری مقایسه
كرد . بهتر است هر مدرسه را با ديروز ذود مقايسه
كنيم كه آبا وضعيت بهتر شده است با بدتر.
صفحه 111:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
اكر دنبال مقصر بكرديم عمرمان
راتلف كرده ايم جون به صرف تنبيه
مقحر علت را از بين نبرده ايم . ولى
كر سرجشمه ى مسايل رابررسى كنيم
saw
صفحه 112:
DEES TELIA
. بشتر است مدیر را یاور بنامیم چون او
به معلمان کمک میحکند موانع
یادگیری - یاد دضی را توام با
احساس غرور و لذت از میان بردارد .
x
صفحه 113:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
لا اكر خواهان آن هستى كه هبخ تحولی در مدرسه
تو روی ندهد اراد را بترسان .
و اگر می خواهی اقراد آزادانه برای ارتقای بهره وری
در مدرسه پیشنهاد بدهند . در مدیسه اعتماد ایجاد
Ny كن..
7
صفحه 114:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
شرسدرسه يوأي ag gle fin
بایستی شعاری داشته باشد که این
شعار را افرادآن مدرسه می سازند و کار
ie ,44“ ۳ اراد به سوی عملی
صفحه 115:
DEES TELIA
اولیا بیشتم شیفته ی مسایل جنبی و ظافری
مدرسه از جمله نعداد کلاس . نعداد دانش آموز
. تعداد کامپیونر . آزمایشگاه
هستند تا به دنبال فرایند هایی
که در مدرسه اتفاق مى افتد و نقش عميق توي
بر ذهن فرزندان آنان می گذارد . ١
صفحه 116:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 از هر صد مدير شايد چند نقر هدف های خود را می
نویسند . شما جزوكدام يك از آن ها هستيد
صفحه 117:
های خود را می نویسند . شما
جزوکد ام یک از آن ها هستید .
صفحه 118:
DEES TELIA
. خطر تغبيرات ابن است كه به جاى
جراحی .
صفحه 119:
پرسیدم jh: مدرسه مدوری چبست
گفت : این است که آنضا را به
مدیران خود محور
صفحه 120:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
! یک قانون در آموزش و پرورش وجود دارد به نام ۱-۰-
۱-۰ اگر جلوی Gale Sy بد دانش آموزی را در
ابتدایی گرفته شود یک هزینه داید . اگر دانش
آموز با اين خطا به مقطع بالاتر برود ۱۰ هزینه als
اش آموزی با این خطا به جامعه فرستاده a
صفحه 121:
DEES TELIA
. معلمص 79 سال نامو فق عمل كرد و يك سال
موفق. از اوعلت را يرسيدند ؟ كفت : در آن ١9 سال
مدبران از من ميذواستند نا طبق خواست آن ها عمل
كنم من مقاومت مى كردم .در سال آخر مدير در
اول سال بر طبق خواست من عمل كرد در حالى كه
-جی:آخو سال بر طبق خواسته ى اوعمل pnd day
صفحه 122:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
پرسیدم مدیر چه وقت شكست ميذورد
گفت : زمانی که به افراد بگوید به
چه هدک هایی باید دست یابند بدون
اكه تواقق آنها را در مورد اهداق
صفحه 123:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
| بهفترین مدیران مدارس کدامند ؟
Lait یی که اهل علم و عملند .
صفحه 124:
DEES TELIA
. كقتم جه موقع مقررات در مدرسه
جدى كرفته مى شود ؟
كفت : زمانى كه مدير مدرسه خودش
آنها را رعایت کند .
صفحه 125:
بهترین پیشنهاد gla مدیران
مطالب را 58 داشت کنند . بدون
بادداشت بردارى برنامه ريبزى امكان
ندارد ۰
صفحه 126:
DEES TELIA
. پرسیدم چه چیزی باعث دلزدگی از
تعاون و همکاری می شود
گفت : نور چشمی داشتن .
صفحه 127:
۶ ay SPY Wai) )
0 رين يراي BS)
3 0
. پراي مدیران رای ۱
4 3
7 املت. تشا
ولین نشانه منزلت قایل شدن برای معلم وضعیت
یه یل شدن برا
اناق معلمان است نت
صفحه 128:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
حمیمی ترین مدیران خودشان هستند و با
دیگران طبیعی برخورد میکنند .
موْثُر توین مدیران دور اندیش هستند دایم
از خودشان میپرسند وخعیت فعلی om
. بمایچگونه است ؟وضعیت مطلوب چیست,؟
جك Pisa walla gag as hes aap
صفحه 129:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
0 شاید باور نکنیدبه قول دمینگ مردم هنوز از
دانش هراس دایند. در حالی که فقط دانش است
که موجب کامیابی افراد مبشود
صفحه 130:
DEES TELIA
. پرسیدم تلاش ناقص یعنی چه ؟
كفت :بعنى ابن كه به افراد بكوبيم
برويم در حاليكه مقصد را بواى هبيخ
كس ععلوم
نكرده ايم
صفحه 131:
DEES TELIA
[] دو چشمه در مدرسه روان است:
۲-چشمه ی مشارکت
چشمه ی قدرت ابتدا قوی عمل می کند وآهسته آهسته ضعیف تر می
شود .
چشمه ی مشارکت ابتدا از باریکه های کوچک ذهن افراد خارج ودر
نضاپت به رودی خروشان تبدیل میشود وحال مدیر می تواند تصهي
رد كه کدام قدرت را می خواهد ؟قدرت دریا با قدرت قطره
صفحه 132:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
يادمان باشدكه هميشه دلايل وعذرهايى
وجود دارد كه ذهن ما را از مشكل
واقعى منحرف ميكند .
مدير كار امد به دنبال كشف علل واقعى
داد هاست تا خلق توجیهات عامه پسند.
صفحه 133:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
لا وجدان کاری .کلمه زیبایی است که خود به خود
بوجود نمی آید بلکه توسط تعلیم وتریبت در ذهن
كود كان افريده ميشود
صفحه 134:
DEES TELIA
| گفتم :میخواهم معلمان تفییر کنند چون
شرايط تغيير کرده است
گفت:پس اول نقشه های ذهنی آنان را تفغییر بده
پرسیدم :چگونه ؟
کفت با آیداد اخطرار
صفحه 135:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
| پرسیدم: چه چیزی دانش آموزان را پوست کلفت بار
می آورد ؟
كفت :سرزنش
صفحه 136:
۱ RCS Tha eed
لا وقتی می خواهی بدانی در مدرسه ات چه می
گذرد .به هنگام خروخ دانش آموزان از مدرسه
لحظه ای آن جا درنگ کن .طرز بیرون آمدن
دانش آموزان به تونشان خوافد داد که آنان از
:کش رها شده اند ویااز محبوبشان جدا میت
صفحه 137:
ايده هاى بلورين يراي مديران فرايئد مدار
استاد به مديران مدارس توصيه مى
كرد كه به لباس هايشان توجه
. كنندجون معتقد بود لباس قبل از زبان
شروع به حرف زدن ميكند
صفحه 138:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
استاد به مدیران می گفت: شما باید از مشکلات
خوشتان بیاید چون زمانی افراد به شما مراجعه
خواهند کردکه با مشکل روبرو فستند
صفحه 139:
DEES TELIA
| روزی مسابقه ای در بین عدیران برگزارگردید سوال مسابقه اين بود
(اگر قرار باشد شما چیزی باارزشی به شاگردان خود بدفید که همیشه
به دردش بخورد آن چیر مضم چه خواهد بود ؟
جواب ها مختلف بود
-نمره۲۰
-سوادخواندن ونوشتن
-آموزش مهارت های زندگی
هینت داوران اين جواب را انتخاب کرداند
- من جكونه انديشيدن را به آنها ياد مى دهم
صفحه 140:
یادم افتاد که مدرسه مجموعه ای بایدها بود
بايد كودكان بياموزند .
بايد كودكان به فرهنك وآيين ورسوم كشور خود احترام
بگذارند
صفحه 141:
ید ه های پلورین پراي مدیران فریشد مدا
لا از مدیر مدرسه ای پرسیدم :چگونه در مدبریت
عدرسه موفق شحی ؟
كفت: ده درهد به مشكزلات فكر كن .نود درهد
به راه حل ها. اگر برعحس عمل کنی باخته ای
صفحه 142:
DEES TELIA
لا اكر قرار باشد مدارس .فقط يك در س به
دانش آموزان دهند.آن درس چه خواهد بود ؟
این که چگونه خدار را دوست داشته باشند
واز او کمک بخواهند
موفق وسراقراز باشید
bs SAN MORE
صفحه 143:
یادم افتاد که مدرسه مجموعه ای بایدها بود
بايد كودكان بياموزند .
بايد كودكان به فرهنك وآيين ورسوم كشور خود احترام
بگذارند
صفحه 144:
ee eee
ار
cae
= 00
206١ 0 مدا
5 |
i 2 2S ~~
واين پایان نیست