صفحه 1:
صفحه 2:
5( با توه به متن درس» جاهلى خالى اب اژههایمنسب کامل کنید.
:© اشی گرد کار ..... خالق....... مخلوق.... موب موشتای دل گرد
:4 يادسادى اذطرف ... مرغزار... ويد كرفت
:© عربرل اذددضان شاك اى از ... معرفت.. ,رگا است.
صفحه 3:
5 نوع جملههای زیر را مشخص کنید.
alee ۳ نشائدى تكارشى 0 نوع جمله
زیر Shure ۳
آمری
رای سربلندی من عزیزمانن چ دکارها!
رای سرلندی من عزیزمان چ هل g ۳
یه نام دم 23
امروفسترين ددسم جان مرا bo خبری
op aus
صفحه 4:
ادر فصل بهار هوا کم. کم گرم می شود. گل. های سوسن و نرگس
در چسزار می.رویند و لاله زار پر از گل و چمن می شود.ست
بلبل روی شاخه های درخت بید آواز می خواند.
695 داستان زير را تا یک بندهدامهدهید.
7. درت نوت كلست ور زین تاد «رشت رت SL irl
pha glo Wl Lith ege flaming ماش خرش
توسط خود دانش آموز کامل گردد.
صفحه 5:
هگم نوشن به کات زیر وه دشت باشیم:
زا برد کلم هاى كفتارى و شكسته خوددارى كني
piel 1559)
سس
7[ ببمار وزيبابىهاى أن رابا كلامى زيبا توصيف كنيد در متن خود از یک یا دو پیت شعر که
در مورد فصل بهار سروده شده است.
اده كنيد
موضوع:
توسط خود دانش آموز کامل گردد.
صفحه 6:
5 . ۰ = leg
95 بانثر ساده وروان» زيبابى هاى محل زندكى خود رادر يك بند ممّفى كنيد.
توسط خود دانش آموز کامل گردد.
leas 1
20
95 ضرب المئل «شكر نعمتء نعمثت افزون كند» رأدر يك بند توضيح دهید.
باشيم. خداوند نيز نعمت هاى بيشترى به ما خواهد داد.
8
۳ اگر ما قدر نعمت های الهی را بدانیم و سپاسگزار
۴
صفحه 7:
7 از بين وازدهاى زير أنهايى را كه با هم ارتباط دارند. در یک گروه قرار دهيد.
9
9
سح
رصح
3
صفحه 8:
IE مانتد نمونه, واژهها را كتار هم قرار دهيد وهر تعداد كه مى توانيد, وازوى جديد يسازيد ودر
هه
er 8 اخلاق بسنیدهآداب پستدیده.- رفتار نیک اخلاق نيك
5 الف) در جملههاى زير نهاد و فمل را مشخخص كنيد
١ ag alee
ما می بینیم EE BSP Veale
اضان بايد خالق خرد را بشناصد. انسان پشناسد
خداوند.خالق. تمام زیبایی-هالست. خداوند است
:© ب) جدول را کامل کنید.
وازگان (tly Saye
Be 5% معسفسظ. . حافظه_محافظت
مقصر, مقصرو تقسصبد.... قاصدسمقاصد
اسل سل عدص حل محصل,محصول
صفحه 9:
مشاعدءارد. جد ى داض تك چگ .ان هم ليباق لأست مده
5( درمورد یکی از آفریدههای خدا که توه شما را جلب کرده است, تحقیق کنید و گزارشی
در دو بثد ارائه دهيد *
توسط خود. دانش آمو زكامل كردد.
#در كناب فارسى بابهى ينجمب با معبارهاى كزارش نويسى أشنا شددايد.
صفحه 10:
در به کار گیری واژههاء هنگام نوشتن, باید دفت کنیم.بهنمونههای زیر توجه كنيد.
صبح و را دیدم. بامداداو را دیدم, 7 بگاه اورادیدم.
OF به جای واژگان مشخص شده واههای دیگری قرار دهيد و جمله هارا بازتويسى كنيد
& تيم چیزفی توا مت دا ابص برد
هیچ چیز نمی تواند.اثردوستي ولاز بین برد
LYRE Cx =
پپرسیم. و از.هیجچ.چیز. نشرسیم سس
ب مکی طصیت خر ام رخار ول خیش Ag yl
هر کسی شخصیت خود را در رفتار وعمل خویشآشکار می کند.
5 اكنون دربارهى موضوعى كه بيشتر به أن مىانديشيده يك بند بویسید و از واههای
هممعنى استفاده كنيد
صفحه 11:
GE ضرب امل داز توحرکت. از te pas را در یک بند توشیح دهید.
انسان برای رسیدن به هدف باید تلاش و
-کوشش کند و به خدا توکل کند خدا نیز او را-
:© الق) این جمله ها راب دّت بخوند و بهتتیب درست. شماره كذارى كنيد.
[7] مر تگاهیبه ناو انداخت و كفحه «نان نيست» جان است بردر
[]5] مرد كرسنه با دست نائى رانوازش كرد و كفت: «لى مرد جقدر مىكيرى كه مرااز اين نان ها
سير كنى؟»
[ []روذى روزكارى مردى خسته و مانهه تشه و گرسنه بهشهری رسید
| این شد که گفت: «سکهای بده و هر جه که میخواهی از این نان ها بخورا»
[2)«چهمیخواهیمرد؟ یپ که میبینی نان است: ته جبز دگل
آ]نانوا لبخندى زد و گفت: «سکهایبده ونان بخر و بخور, نیش جانت!»
صفحه 12:
bol ديدن تان هاى تازه آب دهانش سرازیر شد.
اطورى حرف مى زنى كه كوبى سال هاست نان نديدهاى.
[[ ] نانوا به او خ
نان نمی توندبخورد»
شد و یا خودش گفت: «اين مرد هر چه پرخور و گرسنه باشد. بیشتر از چند
(رزهاستکهنان دیدب وی هی توا ن تان امت كه خوردن دار
آنجا که خیلی گرسنه بود. جلوى دكار
7[ مد با خوشحالی سکهای به نوا داد و شروع به خوردن کرد.
[۴]تانوا که مرد گرسته را ديد پرسید:
:45 ب) پس از مرب کردن جملههاء دو سؤال طرح كنيد و باسخ أنها را
سؤال هابا توجه به مفببوم كلى متن باشد).
8 -..-توسط خود.دانش آمو زكامل كردد...-
© - توسط خود دانش آموز کامل گردد.......
صفحه 13:
7 ۶ af
(tent 5
ازروى سرمشق زيرء خوش خط وزديا بتويسيد. 6
ييا نا بجان دا ب بد هی باكوئش ل دست كل بم
LE Lg ght sah es Ef ats برد يلاد
GE توه به جدول الفه حروف را جايكزين تمادها كنيد و وازههاى بهدست أمده را بنويسيد.
(as
EOS eos aE
+ 8 ب 8 © ى طاق ۵ ۵ 6 ۳
KID LPR £ شخصيت
2# 2 7ك لا ۶ص wet
6 ۵ # 6 8 ۴ص سپاس داری
صفحه 14:
& حالاشما بای حروف زیر مدهاییطژاحی کنید. سپس هر تعاد وهای که مود
بسازید. 7
توسط خود دانش آموز کامل گردد.
با
3 ب 4 J 7 3
Be. La
صفحه 15:
3B:
10
۳:
"62 ماد نمونهء همخانوادی هر یک از وژههارابنویسید.
مقر ات معلم علوم
dee oe we تا
"لاس
صفحه 16:
637 با وه به متن درس, جملههیی را که واژهای «قصد آزردهخاطرٍ تهرآلود» در أنها يه
کار رفته است؛ بنویسید.
در زمان قدیم: پادشاهی بود که به شکار و گردش علاقه داشت و پیوسته
_به قصد شکار اسب می تاخت و کمند. در گردن جیوانات می انداختد
ot aotaat, [5] حرکت آ زرده خاطر گشت وجام را زیر کوه گرفت تا مالامال
شد وخواست که به لب رساند...
piled پر لب آن چشبه مرده و حرارت.آفتاب در وی اف کرده است و آب دهان
.... (هرآلودش با آب چشمه مخلوط می شود و قطره قطره از کوه فرو می چکد......
SE مانندنمونهکامل کند:
ب«( ای سای بسن یل
کم[ دی شتسه یبد داش
ظ
۳ آبادی: ده , روستا
4[ من برای آبادی کشورم تلاش می کنم: آبادانی
751
آبی به صورتش زد : مقداری آب
صفحه 17:
#7 سس
GIF داستان درس را در یک بند خلاصه کنید وفام جدیدی برای آن انتخاب کنید.
موضوع:
توسط خود دانش آموز كامل شود
(GGT جاهاى خالى را با وازدهاى دلخواه بر كني
ارگ هبش آشت: tls Moose .شت نكن زراب ع شین
pag bia EW gles lp ced SA AL
علد ديزت كت : «الازم ست وق كاد حوى ىقن . داديزى .لازم يست......عالم
.آدم.... اخرگنی.» مگفت: كار حومب مثل ...بوى عطد... است. طرش
fot
49 ب) نوضتههايتان را در كروه بخوانيد. به نظر شما بيترين نوته كدام بود؟ جرا؟
و
صفحه 18:
شرح حالة
یکی از لهای تسین دز تسدکی نوشتن شرمال ات دش حلنویسی بان
نكتدها توجّه مى شود زمان و محل تولد محل زندگی, وژگیهای خلقی و جسمی, وقايع |
ys IE شرح حال تویسی به TS بايد توجه كرد؟. |
65 شرح حال خود رادر يك بند بنويسيد ( خودتان را معرّفى كنيد ).
صفحه 19:
5 بعد از يك ميهمانى» ظرفها در أشبزخانه درباردى آناب غذا خوردن مهمان ها در حال
صحبت بودند كفت وكوى آنا رادر دوبند يتويسيد
؟© مفبوم ضرب المثل «دثسمن دانا بلندت مى كند بر زمينت مى زند نادان دوست» رادر
یک بند توضیح دهید.
دشمن دانا و فهمیده باعث پیشرفت و ترقی انسان می شود
................ ولى. دوست نادان باعث شکست انسان, می شود..
صفحه 20:
war?
داستانمن وشما
»سح
ادر متن زيرء کلمات مشتخص شده ابا حروف مناسب کامل كنيد
تكاش وكوشش شا نينا ونه جربان eye of MM)» pga (atta)
We Bed 9 عن « شاه امن اس تک با كناد حم وككمبان حم باشيم
اتحسذل ). ويول حر بديدهى ذثدهاى است. بجرهى فوشتادی د خی سی برای اناد
۳
دوسق و( سيت ) ميان من وشا ق ببش ير (1 هستیت) «اددء
OF براى هر يك از وازدهاى زير, دو هم خانواده بنويسيد.
pre le
wie ae
7و الف) جاهای خالی را با وژههای مناسب کامل کنید.
Oe get ap
سپینده. ءان سهه whiz
نویسنده +ان سمه phew
stb +ان نهم سوایستگان
از را كه به ين شيوه نوشته مى شوند. بنويسيد.
خوانند گان - رانندگان - شنوندگان -. رفتگان و
صفحه 21:
سح
7[ بهعنوان یک ایرتیبه نظرتان برای حفظ و پاسداری از زبانملی چه بایدکرد؟ در
فارسی را پاس بداریم یعنی
- از وهای عدي نكمي استفاده نکنيمنننسست.
-واژه های فارسی.را به درستی .و بدون غلط به .کار ببریمس-
35 با استفاده از وژههای زیر, یک بند دربارهی
DAA hp pe , بزدل و خطلت
انه بزركى و عظمت ايران و نشان شكوه و
شوکت به جا مانده از گذشتگانی است. که با جان و دل
زبان فارسی
... آن را پاس داشته و باعث سربلندی و اعتبار آن شدند.
صفحه 22:
:اشامن مان شامرجودی زشده حسم ول من فرازوفرودها هداستایطوا داد
من موجودی زنده هستم و زندگی من داستانی طولانی دارد..
stip yor Ww
چمرهی دراب نار شازن ی دهد.
أل دديا ب آممان ع يونفد. بديداد شود و
سح ركاهان خورشيد از يشت افق يديدار مى شود وجهره خود را نشان مى دهد.
5 داستان كوتاهى اززيان خط فارسى بنويسيد. (كلمات متضاد مات فراز و فرود شكست و
پیروزی را در داستان به كار ببريد)
توسط خود دانش آموز کامل گردد.
صفحه 23:
SLY ai Se OF
که-تلاش.کنم.و درباره زیان مادری .ام مطالعات.
..دقیق.تری داشته باشم و در کاربرد صحیح..
صفحه 24:
هفت خان x
GF مانند نموه واژههیی از متن درس بای و در شکل بنویسید.
صفحه 25:
5 با وه بهعلامتها و وژههای نوشته شده جمله هاى متناسب با آنجا را از متن درس پیدا
کنید و بنویسید,
لسعم كك
دشل + س كوشدماباكوفس سم بر رین برستم راز وجود.. ادها ... آگاه کند.....
بدین گونه رستم با پشت سر گذاشتن هفت مرحله بسیار دشوار وخظرناك .
یایان خود را از بند دیوان-- . نجات می دهد و به ستایش یزدان می پردازد.ء
GF الف) یک نمونه مبلفه که در صحبتهایتان به کار میبرید,بنویسید.
لاطا صد رق دكت سم ور اص لكوينده صد پا رت .کل چر رگا رده اصت.
ده ساعت منتظرت بودم. ص در اصل كوينده شايد جند دقيقه منتظر مانده باشد.
:4 ب) معناى دور و معناى نزديك كتايدى زير رأ بنويسيد
معناى دور - كار ييهوده اتجام دادقم
سنای نزل.آب و درهاون بريزيم وبکويي..
صفحه 26:
SoS reyes
رخش. شیهه کشید و جست و خیزگدان از شدّت خشم با ضربه های سْتشء زمين را باره باره كرد.
ابرلى موققيت در زندكى» به نظرتان جه خان هابى بيش رو داريد؟.
— درس خواندن- انتخاب رشته دییرستان -قبولی در دانشگاه -
— نتخاب رشته دانشگاه- پیدا کردن شفل مناسب - ازدوج وس
GIT یک نمونه اهاز من درس ذکر نی ون راتوشیح دهید.
بزد تیغ وینداخت از ره سرش.-
فرو ريخت جون رود خون از ترش
دراین:
شاعر در چگونگی جاری شدن خون ادها مبالفه کرده است.
وقتی سر حیوانی مثل اژدها بریده می. شود مقداری-خون مي-آید.اما شاعر
می گوید خون مثل آب رودخانه از تن ادها جاری شده است که مبالفه کرده
acl
صفحه 27:
برای اينکه نوبسنده خوبی باشیم لازم است جه كارهايى انجام دهيم؟
صفحه 28:
65 چشمان خود را بندید و حن خود را دربارهی صداهایی که میشنوید پنویسید.
سس خود دانش آموز باید کامل کندسسسسست.
5 برداشت خود را از ضرب المثل «نوتس دارو بعد از مرك سهراب» در يك بند بنويسيد.
هنكامى كه می خواهیم کاری را انجام دهیم باید به موقع و در..
... زمان مناسب آن.را انجام دهیم زیرا ممکن است دیر شود و
دیگر کار از کار بگذرد.
صفحه 29:
© الف) به جملههاى زير دقت كنيد
© هرقدر بيشتر بالاتر بروى» بايين افتادنت هم شديدتر خواهديو:
هنكام بالا رفتن, از محكم بودن جاى هايت مطمئن شوى.
3
نکته: واژهی «بنابراین» یکی دیگر از واژههایی است که میان دو جمله میآید و «علّت. سیب و
دلیل» رایازگو میکند.
:47 ب) جاهاى خالى ابا اما ولی.یاراین, وه کمل کنید
جند وقت بيش داستائى درباردى خير و شر خوائدم. اينكه سالها پیش خر و شر برای
شتا كردن به درا رفتد..
.... شر زودتر از أب بيرون أمده.......و .... لبا سهاى خير را
پوشید بنابراین خبر هم برای اینکه برهنه نمانده مجبور شد لباسهای شر را ببوشد.
و حالا سالهاست كه آدمهاخير و شر را باه میگیرند.
صفحه 30:
BE جمل ای نشتهشده را در جورجين زير شماره كذارى كنيد و داستان أن را يخوازيد.
مداد صاحبان مال دیدندکه شتران و
پار نها اپدید شده است.
گفت:«دزدانتقابدا
کاروان را غارت کردند و
مال مردم را به يغما بردند»
«اكر نم توانستى با نها مبرزه کنی
بايد فرياد و
هیاهو می کردی
۵ تابيدار شويم.»
ام اكثون هر قدر
برايتان
He yeahs
صفحه 31:
صفحه 32:
5 جملههای زر ربا فده از وازههای درس:کامل کند
ای ....وطن..... «ستت دام: چین ماتد سرددی..صادقانه. از اعاق
وجودم شنيدء طوى . دوست دادم : ذيرا ما دگوه بر .خهت-ه1.استزادی .
قرمان قصته. هايى جر خرش تر يادها دم دل ها. جاددان خراهد Wh Ef oy
بمادى و بدى ....عطر..... كل ها. دود شاه ای ...حافظ... است. ددمتت
OAM LG yo
دایم دب ...خر و
37 در عبارات وایات زیر ما و حرف تدارا مشخص کنید.
عیارات و مصراعها . . نشانهی ندا مناد
Pog! بادا ن مانس ١ أى وطن
سا رگا فیدر ۱ سعدى
يادسب ,كين ا لطف. بريشان مار یا act
gle gta خدلى جعبة يكنا
صفحه 33:
زیر را یک پنددامهدهید.
چ رم رادست دایم و برای آبادانی ات تلاش.و.کوشش.می کنم.
.تلاش.می..کنم.تا فد مفیدی.برای. سر زمین. خود باشم.و.
هیچ کاری برای سربلندی وطنم دریغ نکنم تا وطنم همیشه.
.سربلند. و سرافراز.و جاويدان شود.....
5 يكى از موضوع هاى زير را انتخاب كنيد و خاطردى خود را از أن بنويسيد
Bet inte Burt
توسط خود دانش آموز کامل گردد.
صفحه 34:
از تشبيه براى زيباتر كردن نوشتى خود مى توان استفاده كرد
5ع كلمدهاى زيررا به جيزهاى مناسب. تشبيه كنيد ودر جملداى بدكار يبريد.
ob شل يخورشيد. مادر_مثل خورشيد زندكى_ ما را كرم می کند.
كل مانند باران بهاری باطراوت است....-
كودجون ديواوى.بلدد.از.شهر.ييد لبوق
یران.هماند قلبی يذو د و تهنده امسته-
HEL Spee GF كنيد
حقى كه ميهن براى ما قائل است مسئولیتی كه ما در برابر مبيهن داريم
حل ماسث «ر مدارس «با للكانات ل مراقت اذ وسايل د ايزادعاى مدرس.
رب دس وام - وقیضی باست.
4
باست که امنیت داشته باشيم. “ل باید از وطن خود در مقابل حمله
دشمنان محافظت کنیم.
۳-حق ماست که قانون داشته باشیم. ۳ باید قوانین را رعایت کنیم.
. حق ماست که در سرنوشت کشور ۴. باید در اتتخابات شرکت کنیم.
مشارکت داشته باشیم.
صفحه 35:
دربری مفهوم عبارت «وطن دوستی نشانهی ایمان است» یک بند نویسید.
وطن دوستی, نشانه مهر به,خانه, خانواده و هموطن است. دوست
داشتن وطن و دفاع از منافع و مصالح کشور. از. نشانه های ایمان
است. انسان دیندار نباید تسبت به سرنوشت کشور و هم وطنانش
بی.تفاوت باشد.و باید برای سربلندی و پیشرفت.کشورش_تلاش
و کوشش توت
صفحه 36:
)در هر ستون, حرف نخست كلمدها را برداريد واز راست به جب در کنر هم قرر دهید تا
یک واه از متن درس به دست آيد
صفحه 37:
5و6 با توچه بهمتن درس, جدول زیر را کامل کنید.
35 برای اسان oy
رها خود ok آینده
aT “ ملت واسته
همراه 5 ast es
کل at Fy ks
سرومدا گام یک داستان
os جمعی Sie ایا
ir الج 5 آرش
و6 متن زیر را بخواند و هر جایی که لازم است, در آن از تشنههای؟. 1 + : «» استفاده كنيد
£ برع كشت اذ لاش خازها ضداى
دعتان از جا بريد دأفت يخي صداى كحبى حت اتب ب طرف لانی غاژها
lara ای طاها يبرد گرد مهافت نوخ خم ده موز
uli Mapas Rav oi SE رگد بدا شالت راید یا ی
stag voile
Bo با ناه گت راشای سر ین
Sloss مش دیده وولش طواست است.
AU Sn ib doit خی
لو طسبو دعتان اذ مزاع به
صفحه 38:
7 ی
7[ با استفاه از اژههای زیر یک بند دربارهی «شهید» بنویسید. از علائم نگارشی مناسب هم
استفاده كنيد
در زندكى شهداء به راحتى مى.توان معتاى عشق و حماسه را تماشا كرد.
کسانی که در لحظه هاى سرتوشت ساز.با صداقت و ايمان جان خود رافدا
كردند تا ميهن عزيزمان زنده بماند. جه تيرويى به جز. عشق مى توانست,
آتها را از خانه و خانواده جدا كتد و به ستگر جبهه و جنگ برساند؟
جه شكوهى اجه أبهتى !
افراد.زيادى .براى. ياسدارى.ازر.ايران.فدا كارى
كوده اند..
مدیون کسانی هستم که جان خود را برای.....
پاسداری از میهن عزیززمان.فدا. کررده اند.......
صفحه 39:
۲ نظر داتش آموز نوشته شود.
شما كدام بند درس از توصيف زيباترى برخوردار
”6 وطن خود را در دو بند توصيف كنيد
توسط خود دانش آموز کامل شود.
صفحه 40:
5[ فههم خود رااز ضرب المئل «هرکه بامش بیش: برفش بیشتر؛» در یک بند پنویسید.
هر کس امکانات و ثروت و شغل بیشتری داشته باشد
دردسرهای بیشتری هم دارد.
5 اف متن زیر راب دفت بخواید.
أن سوى جدكل ها روستاى كوجكى بود. در أنجا رسم بود كه اقراد بير واز كا فده را در
خانهی دور افتدهای نگهداری کنند. روستا
laren o> بابدر بير بسر كوجكش زندگی میکردپدراودیگرتمیتوانست.
كار كند. دهقان جوان تصمیم گرفت او را یه آن خنه یرد
Day
قاری ati Wal eS By 3 فرداى أن روز پدرش را سا گای کرد و به ره
آب و غنا بای او گناشت
در راه به ياد ييرى خودش |
رس سر برا مرو باز لاق جا Sh je
رزهين خانه اش پنهان کرد.
پس از مذتی بیشتر مردم روستا بیمار شدند. وقتی پیرمرد خبر را شنید.
به خانه آور و او رادر
صفحه 41:
به خاطر أب آلوده است. به سرجشمه برويد وراه آب را عوض كنيد» دهقان جوان حرف هاى يدر
رابه مردم كفت. نها سیر آب را یر دادند و سالامتى به روسن بازكشتم
فصل كاشت فرا سيد بدر بير به بسرش كفته «اكر أمسال مردم يه جاى كندم
ذرّت بکرند سال بعد زمين دوباره قوّت بيدا مى كند و محصول كندم زياد مى شود »
مردم همان كارى را كردندركه ببرمرد كفته بود سال بعد أسيابها بر از دائههاى كندم شد
مردم روستا جشن كرقتند و به خانهى دهقان آمدند و كفتند: «تو خير مردم روستا را لز حمه هتر
مئدانى يس كدخداى ما هستى.» دهقان كفته *امًا من كارى لكرددام؛ إين فكر بدرم بود »
كفسده «مكر أورا به أن خانه تبردهلى؟»
مردميا
Yall gles یف کرد و گت رتیت تک پیز کار فا
زيادى مىدائد» از أن روز ردمتصمیمگرفتد كه بيرمردها وييرزن هارا بيش خود نكه دارند.
47 ب) باتوجّه به متن به دؤالات زير بابخ دهيد.
5 در سر اول كلمدى «أنجا» به جه جيزى اشاره مى كند؟ روستنا
5 کلمهی «او» به چه کسی یا چه چیزی ااره میکند؟ پد:
5 كلمدى «تو» به جد كسى يا جد جيزى اشاره مىكند؟ دهقان
5 در بند سوم كلمدى «أنجا» به جه جيزى اشاره مى كند؟ خخانه دور افتاده
"637 دردوبند أخرمتن» دور نشانههاى ربط خط بكشيد. كله - و - أمّا
صفحه 42:
OF ازروى ts nist خط وزیا بوسید.
Fé Si os چا یک نیک پر داد یی خی
زین .رخ فشد. یود peachy peda Lod
Lal sigs cle 5 ابا فلش به هم وصل کنید ویک جملهبسزید
صفحه 43:
نيز - قزوين -زبان - زمان -نزدیک -بزرگ -آمرو -3 - ارش - روز - نزميكات]
جز وحمت - زمر - بركزيد» م
صفحه 44:
5 مانندنمونهواژههای زیر را در جدول قرار دهید.
GF جدول زير را كامل كنيد.
[aes 5 تائف Be يليان لا
صفحه 45:
9 سح
5( متن زیر رات سه سطر ادامه دهید.
GE واژهای زیر اب ترتیب حروف الب مر
يكى از نام آورانى که میشناسید بنویسید.
از آنهاء یک بند دربارهی
بايدادى , جنع آورى , تحتيق , fore mle iT Wk etal
آثار اندیشندان».پایداری, اثیرگذار. تحقيق. جاودانگر,» جمع.آچیری..یادگار
امولتا از جمله شاعرانی است كه آثار كران بها و با ارزشی از وی به جا مانده
است و اندیشمتدان بسیاری با پایداری و پشتکار آثار او را جمع آوری. ie
و
کرده اند. آثاری که بسیار بر. دوران بعد از خود تاثیر. گذاشته است و
بسیاری از اندیشمندان تحقیق کرده اند تا عّت جاودانگی اشعار مولانا..
4
برا. دريابند. آثارى که به سختی جمع آوری شده و برای ما بهیادگار مانده x
9
صفحه 46:
=
7 za
يكى از راه هاى تمرين در نوشتن» مقايسه است. مقايسه بيان تفاوتها و شباهتهاى دو جيز
5[ دو تصوير راباهم مقايسه کنید.
هردو تصوير كل راتشان مى.دهند كه از زيبايى هاى فريتش است. اما تصوير سمت راست
چند گل لاله با رتگ های متقاوت است و تصویر. سمت چپ یک گل محمدی قرمز است.
تصویر سمت راست.گل ها را در قاصله. کمی دورتر نشان می. دهد و گل های آن کوچکتر
است. اما تصوير سمت جب نماى تزردیک یک_گل محمدی را با اندازه بز رگ تشان می دهد.
ah,
صفحه 47:
#) شخصیت دهخدا را با یکی از نامآورانى كه در كلاس پنجم با آن آشنا شدید. مقایسه کنید.
تفاوت و شیاهت آنها را در دو بند بتويسيد.
توسط خود دانش آموز کامل شود..
هر اندازه. کاری را بیشتر. تمرین و پیگیری داشته.
باشی در آن کار موفق تر خواهی شد.
چون پیشرفت و موفقیت تتیجه تمرین .و پشتکار است.
صفحه 48:
5 با حروف آخر هر وازه, مانند تمونه وازءهاى جديدى از متن درس پنویسید.
serene 2:22 0696©
|e 6
9 9
966
صفحه 49:
95 با توجه به متن درسء غلطهاى امالايى را بيدا كنيد و ششكل درست أن را در جدول بنویسید.
© محمد و بدرش براى يك سفر تولانى صمرقند را ترك كردند.
محمّد از هر فرستی برای آموختن استقاده می کرد.
۷ عطار نصخهای از کتاب اصرارنامهی خود را به محقد هدیه داد.
:© بهاءالذين به سفارش عطر مراغب محمد بوده جون او آنهی درخشانیداشت.
واژهی غلط. شکل صحیح واژه
تولاتی طولانی
صمرقند سمرقند
فرستی فرصتی
نصخه ای نسخه ای
اصرارتامه اسرارنامه
مراقب مراقب
95 كدام یک از شمرهای زیر مخنوی است؟ دلیل بياوريد.
wd gla we (IS اذ طرف فا ...پا رن دسید. لدی هرشغ ناد
BWP? gx ibe تالمی موزهنن
Som lt Sb yall
barat y got stu Magi api
صفحه 50:
سح
جملههای زیر را بدطور مناسب کنار هم قرار دهید. با اشافه کردن کلمهها و جملات دیگر
یک متن معنیدار بنویسید.
باجمءگرشش ی تران رضای الق جر اجب نود
:© دعوى برترى اذ ران «گر. اشانن دا از هی اف پست .
٩: تخد هگب بودن . حل خر اشان ای دهرا
:© جوائرة بودن «آدسيت اذ نان هاى عم اسستكا در انار جله ند
AGP AIG PLANET
با جهد و کوشش می.-توان رضای خالق بی چون را جلب نمود و به خوشبختی-
رسید. با کسب علم و داتش می توان پیشرفت کرد ولی تباید به خود مغرور شد.
جواتمرد بودن و آ دمیت از تشاته های علم است که در انسان جلوه می کند. غرور
.و تكبو آفت علم است. و کسی که واقعاً داناست همیشه متواضع است. دعوی-
برتری از ديكران.و.كبرء اتسان را از همه افراد يستء يست تر مى كند. خدا و ييامبر
او اسان هارابه تواضع و توع دوستی فرمان داده اند فرماتبر خداو تگهبان خلق بودن.
حس خوبی به اتسان ها می دهد.
OF جه ارتباطى بين كتاب و درخت وجود دارد؟ جند نوع لز اين ارتباط هار بنويسيد (هر طور كه
دلتان خواست مى توانيد بين أنها ارتباط برقرار كنيد).
توسط خودروانش امور كامل شود
صفحه 51:
توسط خود دانش آموز کامل شود.........
روزنامه ديوارى: تيعيدى روزنامه ديوارى يك كار كروهى و كسب مهارت جممى در
است. یک روزنامه ی دیواری شامل داستان» شعر, گزارش» مصا
مطالب علمى و جدول کلمات متقاطع و... است. تهیهی
بازى» شادى ويلدكيرى انسته.
5 با همكارى كروهء يك روزنامه ديوارى درياردى يكى از نام أوران (شيعيدان» داتش مندانء
تويسندكان يا نيكوكاران) محل زندكى خود (روستا يا شهر) تبيه كنيد و عثوان اصلى بخش هلى
مختلف آن را در اینجا بتویسید.
توسط خود دانش, آموز. کامل. شود.-...
صفحه 52:
ت خود راز جو خواهى كه نامت بود جاودان مكن نام نيك بزر كان نبهان» دري
اگر می خواهی. که نام تو پنهان نماند نام نیک و شهرت بزرگان
He راپنهان نکن.
هميشه باید قدرشناس انسان های بزرك بود و از آنها به......
.نيكى ياد كرد. ....
اگر ما به بزرگان احترام بگذاریم خود نیز مورد احترام. سس
صفحه 53:
&,
> 2 fe
شهدا خورشیدنر
شکل صحیح کلمات را انتخاب کنید.
الف) دان آموفان ( انشا
ale pore (a)
5 5 ۳ ۳ fe
جادیدان باق ی ماد Es ب) مضنت :نام (شمای-شمماء) الاب ماد
65 با توجه به متن درس» جدول زير را كامل كنيد.
| ى
۳۱02 eo ser
Ly
5( در هر يك از جملههاى زير «شهيد» به جه چیزی تشبیه شده است؟
eR
چون پرا ی اس تلد خان ی مای موند. سچولغ سس
lt dg Se? 97
صفحه 54:
9 کبس
65 داستان زير را تاسه سطر ادامه دهید.
SA» پالادفت. شتابق های وحش در دسترس نودند, با احتياط جلو رفت و دست اى اذ
ها رغ دا بي د ,كول بارش سكين بود. ب مق اذكده بين آم كف بوتي
سوراخ ۵ برد ها داشت تابيك ع شدك بم رها زگ شد. بر صت سر
خودشان عرل تكرد. صداق OP bale tag ee fr Lad? GE
دی گر نا ذد: فق ككبان ...ا
شنا
.... توسط خود. دانش. آموز کامل شود.
9 جملههای زیر را کامل کنید.
شیر رن .خورشیدی است. که هرگ غروب می کند..-
MS شدا چر نکرههای استوار. در برابر ضربه های دشمن مقاومت کردند.
بچ شبداعش . در.يادها. و خاطره ها می.مانند.
صفحه 55:
2 گزارش چیست؟
1 ۱
گزارزش: گزارش نوعی نوشته است كه در أن نويسنده أطألاعاتى درباردى موضوعى خاص در
ترس >>
67 در مورد یکی از شمهدایی که میشناسید, گزارشی تهیه کنید و در دو بند نویسید.(عنوان
مناسبی برای گزارشتان دا (eS
|موضوع:
توسط خود دانش آموز کامل شود.
صفحه 56:
60 گزارش سادهای از آنچه امروز در مدرسهدیدهای بنويسيد
صفحه 57:
تسس
5 الف) در سالهای گذشته با تشاندهلى ربط «اقاء وليه
جملههای زیر توجّه کنید:
نیز و...» آشنا شدید. حالا به
اکرچه هوا تاریک شده ود ما پسرک بهراحتی راهخانه را پیداکرد.
اكرجه رسيدن به موققيت كار دشوارى به نظر مى رسد اما با تالاش و بشتكار مىتوان به آن
رسید.
كلمدى مشخص شذهه يكى ديكراز كلمه هایی ست که جمهها ره یکدیگر بط میهد
4 ب] متن زير رابا كه و. اكرجه» افاء ولى» كامل كنيد
در زمانهاى قديبب يك كرك و يك روباه با يكديكر دوست بودند. كرك در يك روز سرد
زستنی, هنكامى كه يرف ستكينى باريده بود. براى بيدا كردن غذا بيرون رفت. همين طور
که دبا غذامیگشت: به كوهى رسسيد ....و... حر آنجا رويله رأ ديد ..كلك... به كوه تكيه فاده
بود. كرك كفته «سلام روباه اى كاش تو هم با من به شكار مى آمدى! اككررجه من همدجا
را كشتدام؛ ولى جيزى بيدا فكردهام.» روباه با لحن دوستانداى كفتد «متأشفم دوست عزيزا
مى خواهم به تو كمك كنم ..أضّا.. بايد ابن كوه را ذكه دارم. اكر تو اين كوه را نگه داری» من
میروم وبرای تو و خودم شام خوبی میآور>
سيس روباه به سمت كرك بريد ....... كرك هم به سمت كوه. ساعتها گذشت .ولی.
روباه برنگشت ....... دست و پشت گرگ خسته شده بود؛ ما صبر کرد بمد از مدتی فهمید كه
روباه برنخواهد كشستد
صفحه 58:
at
6 پاسخ سؤالات را در جدول بنويسيد. سپس با حروف خانههای علامتدرهرمز جدول را پیا
صفحه 59:
»لع در جمله هاى زير شكل درست واژههای داخل کمانک را انتخاب کنید و پویسید.
:4 در هرنیک وید به دوستانخود( مشف مغ / موشفق ) باش
:© جون دوست نویر پشت ردان نگ كلهن
##دوستى ليشان به مردمى و( احصان / امسان / اصان) تاه ند
صفحه 60:
5 مانند نمونه, با وازدهاى داده شده چهرواهی جدید بسازید.
دل + شاد -> دلشاد
5 مانند نمونه كامل كنيد.
+ رفک
ot eer برك.
عوج ب سيروم
همیبزنم. = ین
همی+گفت - همی.گفت .
صفحه 61:
سس سس
GT متن زير را بخوانيد ودر جاهاى خالى كلمات مناسب بلويسيد.
كا كاف اش كل يفا اب كفرط لت ایستاده... است.
pit لاه
6 از دیست خود چه انظاراتی دارید؟ در سه سطر بنویسید.
............... توسط خود دانش. آموز.کامل شود...
5( دريك بند توضبح دهيد كه مشورت كردن جه فابدههابى دارد وبا جه كسائى بايد مشورت كرد؟.
توسط خود دانش آموز کامل شود.
صفحه 62:
5 خاطردى اؤلين روز مدرسه و بيدا كردن اين دوست خود ر در دوبن بنویسید.
توسط خود دانش آموز کامل شود.
65 ضرب المثل «تا بول دارى رفيقتم قربان بند کیفتم» را در چند سطر توضیح دهید.
بعضی از انسان.ها فقط برای..پول. و.ثروت با کسی دوست
می شوند و وقتی.که.پول هایش تمام می شود او را تنها
صفحه 63:
ot
ترک ae
رازز
65 با توجّهبه متن درس, جملههایی را که در آنها پاژهی «گل» به کار رفته است. بنویسید.
گفت ورگوی غنچه وگل از. درون بلفچه/باز هم به.گوش می رسد.
هر چه باشد ار گل است.
گل, یکی دو پیرهن / بیشتر زغنچه پاره کرده است.
صفحه 64:
cling ae .سس قرو ریخت چون رود رخون ار رش سس
سس سس
65 بااستفاده از جانبخشی, برای هر یک از کلمههای زیر یک جمله بنویسید.
[قان سا درختان و گل ها با زبان سبز خود سخن می گویند.
[ با اج با شکفتن كل هاء باغجه خندان شد.
[ مره لما چمنزار از آمدن بهار خیلی خوشحال بود.
و
صفحه 65:
5 تصوير زير را در يك بند توصیف کنید. از جانبخشی برای زیباتر شدن توصیف خود استفاده
a
اباد آرام درخت را نوازش مى كند و شاخه هايش را که مثل گیسوانی به هم
تنیده است. تکان می دهد. درخت آرام بیدار می شود و به يرنده اى كه در
کنارش در حال پرواز است سلام می کند.
صفحه 66:
خلاصه تویسی چیست؟ و در خلاصه تویسی به چه تکاتی باید توجه کرد؟
لس
ge
5 خلاصهی آخرین دستانی را ig
خلاصه نويسى: خلاصنویسی یکی از راههای كسب مهارت در نويسندگي است. در
خلاصهنویس بید عالب عمده و اصلیمتن را کر کی از نوشتن جات چشمپيوشيم
GT حکایت «محنبت» را در یک بتد خلاصه كنيد
دو دوست باهم از بيابان عبور مى كردند. یکی از آنها بر چهره دیگری سیلی زد
او روی شن ها نوشت: آمروز بهترین دوستم بر چهره ام سیلی زد. آنها به یک آباد:
وکنارب رکه استراحت کردند. شخصی که سیلی خورده بود اغزید و در بركه افتاد
و دوستش او را نجات داد. بعد از آنکه نجات یافت. روی صخره ای این جله را
So
5
اجان مرا نجات داد
سس
2
صفحه 67:
22 سح
6 الف) به جملههای زیر توجه کنید.
اگر پرسند که قضه خوانی چند نوع است؟ بگوی دو نوع,
:7 بى شك درياقلى اكر در أن شب سرنوشت ساژ: دچار ترس و تردیدمیشد و اگر نها یه
نجات خود و خانوادهاش میاندیشید یا اگر اندکی کوتاهی میکرد؛ خدا میدانست چه
اثفاقات ناكوارى مىاقتاد 5
:> موفق مى شوىء اكر تلاش كنى.
Blase معمولامفيهوم شرط و ترديد رابيان مى كند.
© ب) يك بند بنويسيد و وازمهاى «اكر ولى» اماء و زيواء جون» را در أن به كار ببريد.
اگر کسی تلاش کند. موفق می شود. ما اگر تتبلی .
و تن پروری کند و سختی ,ها را تحمل نکند. موفق....
نخواهد شد؛ چون موفقیت هميشه بعد از سعی. و
تلاش. و پشتکار به دست.می. آید...
صفحه 68:
عسي صصح
5 ازروى سرمشق زيرء خوش خط و زيبا بنويسيد
tatty Sw ل باذى راودب غنتادوست
2
تسا پر دست يلق تسا ...سای خود اذ ورد د تق رها
وقتی به آخر شکل رسیدید. شمارش را از حرف آخر (و] شروع کنید و با حروف ردیف اّل به همان
ترقيب (بنعتابى) ادامه دهيد باكتار هم قرار دادن حروفه يك جملدى زيبا به دست مى أيد
صفحه 69:
5[ باتوجه به متن شمره برلى هريك از نشائهها. وازدهلى مناسب بتويسيد
=e
صفحه 70:
5 وازدهاى زير را از متن درس بيابيد و بنويسيد.
هی لک حرفبماآن ده پاشر. سید سآنشگوسست
40 واژها ی شش حر لگ حرف الآآن «ص» پاشر. سید سويد لوست
& داژها یک لک فا آن «ت» پاشر. سه. سسسوختنست
واوا جا ل عزف ددم ان عق اند a
5( كدام يك از جملههاى زير شبه جمله هستند؟.
il
eet
:> بس اعتدال تاه بايد داشت
wat
ivanell
QF مخلف واژههای زیر را بویسید.
:8 پاسال : ....پار....
دردذ:_....دی.
صفحه 71:
2 سس
GF داستان شعر رابه نثر سسلاه بنويسيد.
.... توسط خود دانش. آ موز کامل. گردد....
توسط خود دانش آموز کامل گردد.
و
صفحه 72:
پازسازی چیست؟
باؤسازى؛ بازسازى وقابع و رويدادها یکی از هی تمرین در تویسندگی ست؛ میت
رويدادهاى كوجك رابه صورت يك داستن كوا
GE شمر «ثسير خدا» را به نثر ساده بنويسيد.
توسط خود دانش. آموز کامل. گردد.
صفحه 73:
5 دريافت خودرا ازضربالمثل «ماركزيده از ريسمان سیه و سفید میترسد»: دریگ بندبنویسید.
اكر شخصى از.يكه فرد صدمه. و آسیب دیده باشد. احساس..
می کند همه افراد می خواهند به او آسي
.. که یکبار مار او را ئیش زده باشد از هر چیز شبیه مار مانند..
راتس #سفيو عي ووله بن
صفحه 74:
5ع در هر جمله. ير شکل صحیح واههای داغل کمانک, خطا بکشید.
۲ الف) ید دانست که جماعت, (لابز
لليغ) جه نوع سخن اسمته
:4 ب) آگاه شدن از lo) احوال) كذشتكان از فوايد قضمخوانى است.
ب) از ذاب حکایگویی این است که سخنان محال ناف اف ) نگوید.
228 ملول (EOE) a8 نظمخونی,چنان نکند SO
8
صفحه 75:
5 در جدول زیر اژههای معنیدر از درس آمده است.آنها را یا کند و بویسید.
-سلاطین-
وصف
© پنحواژه را که با «خوان» و «خوانی» ترکیب میشوند بنويسيد.
صفحه 76:
یی را که ما ب حال شنيده ايد به زبان ساده بنويسيد.
توسط خود دانش آموز کامل گردد.
8
CY مس
صفحه 77:
ضرب المثل چیست؟
ضرب المثل: تک دی نکب یدیس ودمانمرم الست
استفادی به ج ومناسب از سرب متل کنر ونوفتر رآ شبرن و دلپذیرمیکن.
695 ضرب المثل «کبوتر با کبوتر با باه کن هم جنس با هم جنس پروزه را توضیح دهید.
بهتر است.هر کس.با اقراد. و دوستانی که از لحاظ شخصیتی. و فرهنگی
شبیه او هستند . رفت و آمد کند مثل پرندگان که با پرندگانی از جنس
.خود. زند گی-می. کنند..
5ه درياقت خود رالز ضرب المثل «اين دغل دوستان كه مريينيء مكسائند كرد شيرينى» بنويسيد
ت در کنارت
این دوستان فریب کار که می. بینی به خاطر. خو:
| .. نیستند بلکه بخاطر این دوستی می کنند که از تو سودی ببرند
| ... ماد مگس هایی که برای خوردن شیرینی دور آن جمع.
و نکب ۰
5 دو ضرب الملی را که در کتاب فارسی سالهای گذشته آموخته ید بنویسید.
[:5] با کچ به منزل نمی.رسد...
yitic به چشمشی است..-
صفحه 78:
اطاعت.داريد و بداتيد كه كردار زشت و تيكوى شما.مى بيند و.آنجه در دل داريد مى.داتد و
زندگانی شما به قرمان اوست.
|73 ]7 77771۶ 7] نیکوبی گویید و نیکوکاری كنيد كه خداى. عر وجل كه شما را آفريد
براى نيكى آفريد و زيتهار تابدى تكنيد واز بدان دور باشيد كه بد كتنده را زندكاتي: كوتاه باشد
و يارسا باشيد و جشم و كوش و دست از حرام و مال مردمان. دور داريد.
صفحه 79:
Gr باتوجه به حروف نوشته شده در جدول واژههای چهار حرفی راز متن درس پیدا و جدول را
كامل كنيد (ازتكرار وازدها ببرهيزيدا: چتی.
5 واز هلى متضاد رادر ابيات و عبارت هاى زير بياييد.
اف) ند مان دد دشن چا نکر یک دوس گرد شرمزده وى سد
سب مج زخد شدای ,تام رکفت : sigs Regen
مس ری ددم کرنزدم نسن .ال ری | هستم #نیستم .. می روم #نروم
پا دسا دشان اشنم س .دوستان #دهمنان
ل نخست دام رك ما دشن . فان مدا زندگی # مرگ دوست #دشمن
صفحه 80:
ةط سس
glace > زیر را منند تمونه, به ثرسادی آمروزه برگردانید.
pha Svs eee
کر كريد وزيناء بد ىكليد. 2 سختان خوب بكوبيد ومبادا كار بد بكنيد.
Sg Saw عميقة راستكو باشید.
2 IE
من خخستين فردى باشمك ب ا إفا نآددم.
5 عبارت زيررادر يك بندء كامل كني
ینت در پاش چون .دروغكويى.تو.را.در.نظر..مردم. بست..
و حقیر خواهد کرد.و دروغگویی باعث مرگ تو خواهد. شد.
دروغگو اگر هم حرف راست بگوید. مردم دیگر حرف او
را قبول نمى.كنئد..............
صفحه 81:
5[ حكايت «نردبان فروثس»ازعبيد زاكانى رابخوانيد و برداشت خودرااززآن در جند سطر بنويسيد
#شخصى به كمك نرنبان در باغ ديكرى مى رقت تا ميوه بجيند صاحب ياغ سر وسيد و كته
«در باغ من جه كار دارى؟»
آن شخص گفت: «نردبان می فروشم»
کفت: «نردبان درباغ من میفروشی؟»
(نردبان از آن من استء هرجا كه خواستم مى فروشم.»
افراد بدكار.وقتى كرفتار مى شوتد به تاجار دلیلی برای کار خود بیان می کنند..
که منطقی و عاقلانه نیس بلكه.در بسيارى موارد خنده دار و غیر 5
gly است.-
5 مفهوم ضرب المثل«به بايان امداين دفترء حكايت همجنان باقى است»رادر يك بند توضيح دهيد.
قرصت بیان و صحبت کردن به پایان رسیده است ولی مطالب تاگفته
ite
-.. زیادی همچنان باقی مانده است.. a منوج سنج
4
صفحه 82:
63 الف) کاهی « تا» مقهوم فاصلهی زمانی و مکانی را بیان می؛
ااا هران تا شيرا gto ha راعشا کردم
eS Boe etd
4 ب] كاهى كلمدى «تا» unm gS las aS 2g pada ty که برای إينكه » بكار مى رود.
وهای TF
تال ایدم همه پرسشه رفاموش کردم
الاخبلى دويدم كه به موقع برسم؛ نا رسيدم, ها رفهبودند
1 ب) tol bin als شمارش هم هست. مثال:
أو هر روزء بيست تانان م ىكرفت.
لابه كتاب فروشى رفتم و دو تاركتاب خريدم.
ات) مفيهوم «دتا» رادر هر يك از جملههای
© آنهادام وتلهمىكفارند تا توراادردام بينازند . بولى.إينكه....
4# مى خواهي به مههدى كمك كنم قادرسهايش رابيتر ياد يكيرد. .بولى ايقكة......
2 از شام تا سح oy bap فاصله زرمانی..
© تاكنون جند تا كتاب خواندماى؟ فاصله.زمانى(تاكنون) - واحد شمارش (ججندقا)
lo نيفتاد صداى تبراز كوش .فاصله زرمانى.
صفحه 83:
7 از روی سرمشق
بر خوش خط و ز
65 برای جدول زیر سوا
7 . درختی که میوه تدارد؟. سيبدار..
5 .شعله ور.ساخت.. برافروخت.
5 به معتای,نور.و روشتایی است؟.فروغ
5 کسی که دروغ راب ابزاری تشخیص:
OF .با ارزش وگران بها؟ گرانمایه.....