پی‌دی‌اف
آموزشسایرروانشناسی و روانپزشکی

راهکارهای کمک به حافظه دراز مدت هر دانش آموز یک پروژه است

توضیحات: دانلود فایلPDF راهکارهای کمک به حافظه دراز مدت هر دانش آموز یک پروژه است باکیفیت آماده پرینت همراه با تصاویر مرتبط تعدادصفحات :26 فهرست مطالب: 1- حافظه ونکات مربوط به آن 2- مراحل حافظه 3- انواع حافظه 4- حافظه فعال 5- کاربرد حافظه فعال 6- حافظه درازمدت 7- مهم ترین عامل مختل کننده حافظه 8- مقاسیه کلی هر سه حافظه 9- اثر هیجان بر حافظه 10- نمودار ابینگهاوس 11- حافظه ناآشکار 12- یادزدودگی 13- تغییر حافظه در دوران کودکی 14- فراخنای حافظه 15-راهکارهای کمک به حافظه دراز مدت

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
بسم اللّه الر حمن الر حیم موضوع ارائه: حافظه

صفحه 2:
۱ مراحل حافظه ۷رمز گردانی اندوزش #بازیابی ۲ مدت ذخیره سازی اطلاعات ۳ حافظه های گوناگون برای اطلاعات گوناگون

صفحه 3:
‎.١‏ رمز گردانی : کد گذاری اطلاعات دریافتی به آنچه مورد پردازش مغز است . نواحی چپ فعال‌تر ۲ اندوزش ‏۳ _بازیابی: فراخوانی مطالب. نواحی راست فعال‌تر ‎

صفحه 4:
انواع حافظه براساس مدت زمان ذخیره *حافظه حسی : چند صد میلی ثانیه . (جزییات تصویر حسی رو نگه میداره) *حافظه فعال یا کوتاه مدت: چند انیه. در سطح هشیار (شماره تلفن) * حافظه بلند مدت: چند دقیقه تا چند سال. در سطح ناهشیار (خاطرات کودکی يا مهارت‌ها) ‎ao‏ ‏ور ‎Xo,‏ ‏20% ta

صفحه 5:
انواع حافظه براساس انواع اطلاعات * حافظه آشکار: ذخیره و یادآوری رویدادهایی که در زمان و مکان خاصی اتفاق افتاده * حافظه ناآشکار: ذخیره اطلاعات مربوط به مهارت‌ها

صفحه 6:
حافظه فعال رمز گردانی: حسی همراه با توجه و تمرکز دیداری فضایی: توجه به کلمات سخت نوشته شده قبل از امتحان املا ذخیره در انباره موقت دیداری شنیداری : شماره تلفن يا به خاطر سپردن نام افراد ذخیره در انباره موقت شنیداری

صفحه 7:
اندوزش گنجایش بسیار محدود ۷:۲ با ۷۲ ‎CIAFIFAAFCKFC‏ ‎CIA, FIFA,AFC,KFC‏ فراموشی اطلاعات بر اثر مرور زمان یا جانشینی

صفحه 8:
بازیابی هرچقدر داده های بیشتری در حافظه فعال جمع شود بازیابی سخت‌تر و کندتر خواهد بود

صفحه 9:
۰ ۰ کاربرد حافظه فعال * تفکر: انجام محاسبات ذهنی و ضرب *درک فرایندهای زبانی: درک مطلب و گفتگو *حل ِ *رابط بین حافظه حسی و دراز مدت 55 mile 55 S-B-& ‏تامعدود تا ۲ انیه‎ تا ۵ ثانيه

صفحه 10:
قطعه مغزی مربوط به حافظه کوتاه مدت قطعه پیشانی اطلاعات رو کوتاه مدت نگه میداره ۳۸۳۱۶۲۵۲ ۱۴۶ FRONTAL 0 Lose y ۱ Occiprra Lose Temporat Lose ‏ذأ‎

صفحه 11:
حافظه دراز مدت و مراحل رمزگردانی: بازنمایی ذهنی مطالب کلامی در حافظه دراز مدت مبتنی بر معانی مطالب (دیدن دوره) ندوزش (بر عهده هیپوکامپ و قشر درونی و پیرامونی مغز بوبایی و قشر کناری با ایجاد پیوند بین مطالب مثل سرواژه سازی : ملخ‌ها "بسط معنایی (یادگیری معنادار آزوبل) ۷سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات به هنگام رمزگردانی #بافت بازیابی: فراموشی ناشی از عدم دسترسی به اطلاعات نه زوال اطلاعات (نوک زبونمه ‎(Le‏

صفحه 12:
مهمترین عامل مختل کننده بازیابی *تداخل مطالب

صفحه 13:
رو درازمدت نگه میداره

صفحه 14:
مقایسه کلی هر سه حافظه مقايسة حافظة حسى: كوثاه مدت و بلتدمدت با توجه به مراحل حافظه نوع رمزگردانی ‏ | ظرفیت یا گنجایش | زمان بازيابى اندوزش ‎a‏ نامحدود | حدود ليم ثانيه ‏حسی (همراه با توجه) ۲ ماده ‏عمدتاً معنابى ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
اثرات هیجان بر حافظه *مرور ذهنی : خاطراتی با بار هیجانی زیاد رو بیشتر مرور میکنیم و به خاطر میسپاریم *خاطرات روشن: ثبت واضح و نسبتا پایدار صحنه های هیجان انگیز * تداخل در بازیابی از طریق اضطراب: اضطراب مانع بازیابی میشود *اثرات بافتی: خبر ناگوار دادن به کسی “#سركوبى: سركوب هيجانات واحساسات بازيانى روسخت ميكتة

صفحه 16:
* آمیگدال يا بادامه مسئول اصلی یادگیری هیجانی *به همراه دو هورمون آدرنالین و نورآدرنالین

صفحه 17:
نمودار ابینگهوس يس ازا" روز تور پا بيس از #روز قد ریس يا خواندن در ذهنتان به خاطر دارید. پس از ۲ روز پس از | روز ‎A-‏ پس از ‎٩‏ ساعت پس از یک ساعت

صفحه 18:
حافظه ناآشکار حافظه ی دیگری وجود دارد که اغلب در مهارت‌هایمان نمایان می‌شود و به صورت بهبود در تکالیف ادراکی و حرکتی جلوه می‌کند. حافظه‌ی نآشکارا مربوط به مهارتهاست و مهارتها را رمز گذاری می‌کند .

صفحه 19:
یادزدودگی مهمترین نشانه یاد زدودگی. ناتوانی شدید در یادآوری رویدادهای روزمره و در نتیجه ناتوانایی در کسب اطلاعات جدید است یادزدودگی بر اثر آسیب‌های مغزی ناشی از تصادف» سکته.ضربه مغزی» تشنج و التهاب مغزی به وجود میاد یکی از وجوه جالب در یادزدودگیء این است که همهی انواع حافظه مختل نمی‌شود. درحالیکه فرد از یاداوری وقایع گذشته ناتوان است اما در به خاطر آوردن و یادگیری مهارتهای ادراکی و حرکتی مشکل ندارند و این نشان می‌دهد حافظه‌ی آشکار و نهان» نظام‌های متفاوتی دارند.

صفحه 20:
مهارتهایی که در یادزدودگی محفوظ می‌ماند مهارتهای حرکتی مانند بستن کفش و دوجرخه سواری مهارتهای ادراکی مانند خواندن معمولی پدیده‌ای را فروید معرفی کرد به نام یاد زدودگی کودکی : هیچکس نمی‌تواند خاطره‌ای از نخستین سال‌های کودکی خود به یاد آورد هرچند آن سال‌ها دوره‌ای است سرشار از غنی تجارب.

صفحه 21:
تغییر حافظه دوران کودکی چه چیزی سبب تغییر حافظه دوران کودکی به حافظه دوران بزرگسالی می‌شود یکی از عوامل موثره رشد زیست شناختی است. هیپوکامپ ساختاری مفزی که در تحکیم خاطرات دارای نقش است. تایکی دوسال بعد از تولدبه رشد کامل نمیرسد.

صفحه 22:

صفحه 23:
فراخنای حافظه گنجایش حافظه ی فعال نمیتواند به فراتر از ۷+۲ قطعه برود اما میتوان اندازه هرقطعه ی حفظ کردنی بيافزاييم و ازاین راه فراخنای حافظه را افزایش دهیم. نمی‌توانيم گنجایش حافظه ی فعال را افزایش دهیم اما به کمک طرح‌های رمزگذاری مجدد بر اندازه هرقطعه حفظ کردنی بيافزاييم و از اين راه فزاخنای حافظه را افزايش دهیم

صفحه 24:
کمک به بهبود حافظه دراز مدت ۱. تصویر سازی ذهنی و رمزگذاری ۲ بسط معنایی و رمزگردانی ۳. بافت و بازیابی سازماندهی ‎gai ۴‏ قالبی ‎ ‎

صفحه 25:
تمرین بازیابی روش پس خبا پیش خوانی . سوال کردن خواندن . به خود پس دادن . آزمودن مخ هو جع و هم

صفحه 26:

بسم اهلل الرحمن الرحیم موضوع ارائه :حافظه ارائه دهندگان :سارا رحمانی و اسماعیل غالمیان استاد مربوطه :دکتر زهرا براهیمی حافظه و نکات مربوط به آن .1مراحل حافظه ✓رمز گردانی ✓اندوزش ✓بازیابی .2مدت ذخیره سازی اطالعات .3حافظه های گوناگون برای اطالعات گوناگون مراحل حافظه .1رمز گردانی :کد گذاری اطالعات دریافتی به آنچه مورد پردازش مغز است ،نواحی چپ فعالتر .2اندوزش .3بازیابی :فراخوانی مطالب ،نواحی راست فعالتر انواع حافظه براساس مدت زمان ذخیره • حافظه حسی :چند صد میلی ثانیه ( ،جزییات تصویر حسی رو نگه میداره) • حافظه فعال یا کوتاه مدت :چند ثانیه ،در سطح هشیار (شماره تلفن) • حافظه بلند مدت :چند دقیقه تا چند سال ،در سطح ناهشیار (خاطرات کودکی یا مهارتها) انواع حافظه براساس انواع اطالعات • حافظه آشکار :ذخیره و یادآوری رویدادهایی که در زمان و مکان خاصی اتفاق افتاده • حافظه ناآشکار :ذخیره اطالعات مربوط به مهارتها حافظه فعال رمز گردانی :حسی همراه با توجه و تمرکز دیداری فضایی :توجه به کلمات سخت نوشته شده قبل از امتحان امال ذخیره در انباره موقت دیداری شنیداری :شماره تلفن یا به خاطر سپردن نام افراد ذخیره در انباره موقت شنیداری اندوزش گنجایش بسیار محدود 7+2یا 7-2 ‏CIAFIFAAFCKFC ‏CIA,FIFA,AFC,KFC فراموشی اطالعات بر اثر مرور زمان یا جانشینی بازیابی هرچقدر داده های بیشتری در حافظه فعال جمع شود بازیابی سختتر و کندتر خواهد بود کاربرد حافظه فعال • تفکر :انجام محاسبات ذهنی و ضرب • درک فرایندهای زبانی :درک مطلب و گفتگو • حل مسئله • رابط بین حافظه حسی و دراز مدت قطعه مغزی مربوط به حافظه کوتاه مدت قطعه پیشانی اطالعات رو کوتاه مدت نگه میداره حافظه دراز مدت و مراحل رمزگردانی :بازنمایی ذهنی مطالب کالمی در حافظه دراز مدت مبتنی بر معانی مطالب (دیدن دوره) اندوزش (بر عهده هیپوکامپ و قشر درونی و پیرامونی مغز بویایی و قشر کناری هیپوکامپ) ✓با ایجاد پیوند بین مطالب مثل سرواژه سازی :ملخها ✓بسط معنایی (یادگیری معنادار آزوبل) ✓سازماندهی و طبقه بندی اطالعات به هنگام رمزگردانی ✓بافت بازیابی :فراموشی ناشی از عدم دسترسی به اطالعات نه زوال اطالعات (نوک زبونمه ها) مهمترین عامل مختل کننده بازیابی •تداخل مطالب هیپوکامپ اطالعات رو درازمدت نگه میداره مقایسه کلی هر سه حافظه اثرات هیجان بر حافظه • مرور ذهنی :خاطراتی با بار هیجانی زیاد رو بیشتر مرور میکنیم و به خاطر میسپاریم • خاطرات روشن :ثبت واضح و نسبتا پایدار صحنه های هیجان انگیز • تداخل در بازیابی از طریق اضطراب :اضطراب مانع بازیابی میشود • اثرات بافتی :خبر ناگوار دادن به کسی • سرکوبی :سرکوب هیجانات و احساسات بازیابی رو سخت میکنه • آمیگدال یا بادامه مسئول اصلی یادگیری هیجانی • به همراه دو هورمون آدرنالین و نورآدرنالین نمودار ابینگهوس حافظه ناآشکار حافظه ی دیگری وجود دارد که اغلب در مهارتهایمان نمایان میشود و به صورت بهبود در تکالیف ادراکی و حرکتی جلوه میکند. حافظهی ناآشکارا مربوط به مهارتهاست و مهارتها را رمز گذاری میکند . یادزدودگی مهمترین نشانه یاد زدودگی ،ناتوانی شدید در یادآوری رویدادهای روزمره و در نتیجه ناتوانایی در کسب اطالعات جدید است یادزدودگی بر اثر آسیبهای مغزی ناشی از تصادف ،سکته،ضربه مغزی ،تشنج و التهاب مغزی به وجود میاد یکی از وجوه جالب در یادزدودگی ،این است که همهی انواع حافظه مختل نمیشود .درحالیکه فرد از یادآوری وقایع گذشته ناتوان است اما در به خاطر آوردن و یادگیری مهارتهای ادراکی و حرکتی مشکل ندارند و این نشان میدهد حافظهی آشکار و نهان ،نظامهای متفاوتی دارند. مهارتهایی که در یادزدودگی محفوظ میماند ✓ مهارتهای حرکتی مانند بستن کفش و دوجرخه سواری ✓ مهارتهای ادراکی مانند خواندن معمولی پدیدهای را فروید معرفی کرد به نام یاد زدودگی کودکی :هیچکس نمیتواند خاطرهای از نخستین سالهای کودکی خود به یاد آورد هرچند آن سالها دورهای است سرشار از غنی تجارب. تغییر حافظه دوران کودکی چه چیزی سبب تغییر حافظه دوران کودکی به حافظه دوران بزرگسالی میشود یکی از عوامل موثر ،رشد زیست شناختی است . هیپوکامپ ساختاری مغزی که در تحکیم خاطرات دارای نقش است، تایکی دوسال بعد از تولدبه رشد کامل نمیرسد. فراخنای حافظه گنجایش حافظه ی فعال نمیتواند به فراتر از 7+2قطعه برود اما میتوان اندازه هرقطعه ی حفظ کردنی بیافزاییم و ازاین راه فراخنای حافظه را افزایش دهیم. نمیتوانیم گنجایش حافظه ی فعال را افزایش دهیم اما به کمک طرحهای رمزگذاری مجدد بر اندازه هرقطعه حفظ کردنی بیافزاییم و از این راه فزاخنای حافظه را افزایش دهیم کمک به بهبود حافظه دراز مدت .1تصویر سازی ذهنی و رمزگذاری .2بسط معنایی و رمزگردانی .3بافت و بازیابی سازماندهی .4تصویر قالبی .6تمرین بازیابی ✓روش پس خبا .aپیش خوانی .bسوال کردن .cخواندن .dبه خود پس دادن .eآزمودن از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم

21,000 تومان