صفحه 1:
بسم اللّه الر حمن الر حیم
موضوع ارائه: حافظه
صفحه 2:
۱ مراحل حافظه
۷رمز گردانی
اندوزش
#بازیابی
۲ مدت ذخیره سازی اطلاعات
۳ حافظه های گوناگون برای اطلاعات گوناگون
صفحه 3:
.١ رمز گردانی : کد گذاری اطلاعات دریافتی به آنچه مورد پردازش مغز
است . نواحی چپ فعالتر
۲ اندوزش
۳ _بازیابی: فراخوانی مطالب. نواحی راست فعالتر
صفحه 4:
انواع حافظه براساس مدت زمان ذخیره
*حافظه حسی : چند صد میلی ثانیه . (جزییات تصویر حسی رو نگه میداره)
*حافظه فعال یا کوتاه مدت: چند انیه. در سطح هشیار (شماره تلفن)
* حافظه بلند مدت: چند دقیقه تا چند سال. در سطح ناهشیار (خاطرات
کودکی يا مهارتها) ao
ور
Xo,
20%
ta
صفحه 5:
انواع حافظه براساس انواع اطلاعات
* حافظه آشکار: ذخیره و یادآوری رویدادهایی که در زمان و مکان خاصی
اتفاق افتاده
* حافظه ناآشکار: ذخیره اطلاعات مربوط به مهارتها
صفحه 6:
حافظه فعال
رمز گردانی: حسی همراه با توجه و تمرکز
دیداری فضایی: توجه به کلمات سخت نوشته شده قبل از امتحان املا
ذخیره در انباره موقت دیداری
شنیداری : شماره تلفن يا به خاطر سپردن نام افراد
ذخیره در انباره موقت شنیداری
صفحه 7:
اندوزش
گنجایش بسیار محدود ۷:۲ با ۷۲ CIAFIFAAFCKFC
CIA, FIFA,AFC,KFC
فراموشی اطلاعات بر اثر مرور زمان یا جانشینی
صفحه 8:
بازیابی هرچقدر داده های بیشتری در حافظه فعال جمع شود بازیابی
سختتر و کندتر خواهد بود
صفحه 9:
۰ ۰
کاربرد حافظه فعال
* تفکر: انجام محاسبات ذهنی و ضرب
*درک فرایندهای زبانی: درک مطلب و گفتگو
*حل ِ
*رابط بین حافظه حسی و دراز مدت
55 mile 55
S-B-&
تامعدود تا ۲ انیه
تا ۵ ثانيه
صفحه 10:
قطعه مغزی مربوط به حافظه کوتاه مدت
قطعه پیشانی اطلاعات رو کوتاه مدت نگه میداره
۳۸۳۱۶۲۵۲ ۱۴۶
FRONTAL 0
Lose y ۱ Occiprra
Lose
Temporat Lose ذأ
صفحه 11:
حافظه دراز مدت و مراحل
رمزگردانی: بازنمایی ذهنی مطالب کلامی در حافظه دراز مدت مبتنی بر معانی مطالب
(دیدن دوره)
ندوزش (بر عهده هیپوکامپ و قشر درونی و پیرامونی مغز بوبایی و قشر کناری
با ایجاد پیوند بین مطالب مثل سرواژه سازی : ملخها
"بسط معنایی (یادگیری معنادار آزوبل)
۷سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات به هنگام رمزگردانی
#بافت
بازیابی: فراموشی ناشی از عدم دسترسی به اطلاعات نه زوال اطلاعات (نوک زبونمه (Le
صفحه 12:
مهمترین عامل مختل کننده بازیابی
*تداخل مطالب
صفحه 13:
رو درازمدت نگه
میداره
صفحه 14:
مقایسه کلی هر سه حافظه
مقايسة حافظة حسى: كوثاه مدت و بلتدمدت با توجه به مراحل حافظه
نوع رمزگردانی | ظرفیت یا گنجایش | زمان بازيابى
اندوزش
a نامحدود | حدود ليم ثانيه
حسی (همراه با توجه) ۲ ماده
عمدتاً معنابى
صفحه 15:
اثرات هیجان بر حافظه
*مرور ذهنی : خاطراتی با بار هیجانی زیاد رو بیشتر مرور میکنیم و به
خاطر میسپاریم
*خاطرات روشن: ثبت واضح و نسبتا پایدار صحنه های هیجان انگیز
* تداخل در بازیابی از طریق اضطراب: اضطراب مانع بازیابی میشود
*اثرات بافتی: خبر ناگوار دادن به کسی
“#سركوبى: سركوب هيجانات واحساسات بازيانى روسخت ميكتة
صفحه 16:
* آمیگدال يا بادامه
مسئول اصلی
یادگیری هیجانی
*به همراه دو هورمون
آدرنالین و
نورآدرنالین
صفحه 17:
نمودار ابینگهوس
يس ازا" روز
تور پا بيس از #روز
قد ریس يا خواندن در ذهنتان
به خاطر دارید.
پس از ۲ روز
پس از | روز
A- پس از ٩ ساعت
پس از یک ساعت
صفحه 18:
حافظه ناآشکار
حافظه ی دیگری وجود دارد که اغلب
در مهارتهایمان نمایان میشود و به
صورت بهبود در تکالیف ادراکی و
حرکتی جلوه میکند.
حافظهی نآشکارا مربوط به
مهارتهاست و مهارتها را رمز گذاری
میکند .
صفحه 19:
یادزدودگی
مهمترین نشانه یاد زدودگی. ناتوانی شدید در یادآوری رویدادهای روزمره و
در نتیجه ناتوانایی در کسب اطلاعات جدید است
یادزدودگی بر اثر آسیبهای مغزی ناشی از تصادف» سکته.ضربه مغزی» تشنج و
التهاب مغزی به وجود میاد
یکی از وجوه جالب در یادزدودگیء این است که همهی انواع حافظه مختل
نمیشود. درحالیکه فرد از یاداوری وقایع گذشته ناتوان است اما در به خاطر
آوردن و یادگیری مهارتهای ادراکی و حرکتی مشکل ندارند و این نشان میدهد
حافظهی آشکار و نهان» نظامهای متفاوتی دارند.
صفحه 20:
مهارتهایی که در یادزدودگی محفوظ میماند
مهارتهای حرکتی مانند بستن کفش و دوجرخه سواری
مهارتهای ادراکی مانند خواندن معمولی
پدیدهای را فروید معرفی کرد به نام یاد زدودگی کودکی : هیچکس نمیتواند
خاطرهای از نخستین سالهای کودکی خود به یاد آورد هرچند آن سالها دورهای
است سرشار از غنی تجارب.
صفحه 21:
تغییر حافظه دوران کودکی
چه چیزی سبب تغییر حافظه دوران کودکی به حافظه دوران بزرگسالی
میشود یکی از عوامل موثره رشد زیست شناختی است.
هیپوکامپ ساختاری مفزی که در تحکیم خاطرات دارای نقش است.
تایکی دوسال بعد از تولدبه رشد کامل نمیرسد.
صفحه 22:
صفحه 23:
فراخنای حافظه
گنجایش حافظه ی فعال نمیتواند به فراتر از ۷+۲ قطعه برود اما میتوان اندازه
هرقطعه ی حفظ کردنی بيافزاييم و ازاین راه فراخنای حافظه را افزایش
دهیم.
نمیتوانيم گنجایش حافظه ی فعال را افزایش دهیم اما به کمک طرحهای
رمزگذاری مجدد بر اندازه هرقطعه حفظ کردنی بيافزاييم و از اين راه
فزاخنای حافظه را افزايش دهیم
صفحه 24:
کمک به بهبود حافظه دراز مدت
۱. تصویر سازی ذهنی و رمزگذاری
۲ بسط معنایی و رمزگردانی
۳. بافت و بازیابی سازماندهی
gai ۴ قالبی
صفحه 25:
تمرین بازیابی
روش پس خبا
پیش خوانی
. سوال کردن
خواندن
. به خود پس دادن
. آزمودن
مخ هو جع و هم
صفحه 26: