پی‌دی‌اف
آموزشسایرکودک و نوجوان

دانلود فایلPDF رشد حرکتی همراه با تصاویر مرتبط تعدادصفحات :61

توضیحات این فایل: دانلود فایلPDF رشد حرکتی همراه با تصاویر مرتبط تعدادصفحات :61 رشد حرکتی یا مهارت حرکتی به معنای رشد فیزیکی و تقویت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و توانایی کودک در حرکت و لمس محیط اطراف است. به طورکلی مهارت های حرکتی به دو دسته مهارت حرکتی ظریف و مهارت حرکتی درشت تقسیم می شوند. اما مهارت های حرکتی ظریف و درشت چیست؟ چگونه می توان به تقویت مهارت های حرکتی کودکان کمک کرد؟ تعریف مهارت های حرکتی در کودکان مهارت‌های حرکتی مهارت هایی هستند که حرکات و وظایفی را که هر انسان از بدو تولد تا پیری انجام می دهد را قادر می‌سازند. این مهارت ها حرکاتی هستند که برای انجام کارهای روزمره، از توانایی غذا خوردن تا حرکت از مکانی به مکان دیگر را فراهم می سازند. به طور معمول، کودکان مهارت های حرکتی خاصی را در سنین خاص فرا می گیرند، با این حال برخی از کودکان به دلایل مختلف از جمله تاخیر رشدی ممکن است دچار کندی در کسب مهارت حرکتی شوند. طبقه بندی مهارت های حرکتی کودکان همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، مهارت های حرکتی به دودسته مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های حرکتی درشت تقسیم بندی می شود. مهارت های حرکتی ظریف مهارت هایی هستند که نیاز به کنترل و دقت بالایی در عضلات کوچک دست دارند (مانند استفاده از چنگال). در مهارت های حرکتی درشت، کودکان از عضلات بزرگ بدن برای ایجاد تعادل، هماهنگی، زمان واکنش و قدرت بدنی استفاده می‌کنند تا حرکات بزرگ‌تری مانند راه رفتن و پریدن انجام دهند. بیشتر بخوانید: اختلال یادگیری به زبان ساده

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
به نام ايزد منان 0 رشد حرکتی

صفحه 2:
4 های رفتار انسان 1 روانی-ح رکتی شناختی عاطفی

صفحه 3:
کنترل حرکتی : مطالعه عوامل عصب فیزیولوژیکی تاثی رگذار بر حرکت انسان بادگیری حرکتی: مطالعه فمرآیندهای دخیل در کسب و ‎JAS‏ ‏مهارت هاى حى كتى

صفحه 4:
EE تعریف رشد حرکتی رشد یک فر آیند مداوم است که با تشکیل سلول تخم آغاز و فقط با مرک خاتمه می پذیرد. رشد حرکتی عبارت است از : #مطالعه تغییرات رفتار حرکتی در طول عمر» *ف رآیندهایی که زیر ساز اين تغیبرات هستند *و عواملی که روی آنها اثر می گذارند.

صفحه 5:
علت مطالعه رشد حرکتی * ۱- رشد انسانی چندین جنبه دارد. برای شناخت کامل خود باید هریک از و ار تا موارد نابهنجار را برای در: ۱ تب های مناسب رشدی که یادگیری و آموزش بهینه را برای افراد تمام سنین و سطوح توانای ممکن می سا

صفحه 6:
مطالعه در رشد هر ۳7 مایا 1 قا *از نظر اجرایی کار آمد *تغییرقابل ملاحظه نیست مقطعی *سریع به پایان می رسد *تغييرات فردى قابل ملاحظه نیست *تفاوت های سنی قابل ملاحظه است *تعیین گروه ها بر اساس سن تقویمی *از نظر اجرایی نا کارآمد ات در کلیه سنین قابل ملاحظه است *بسیار وقت گیر *مطلوب ترین و واقعی ترین ابزار *تاثیر تکرار آزمون بر آزمودنی *افت تعداد آزمودنی ها *از نظر اجرایی نا کارآمد و گران تحلیل آماری آن مشکل *افت تعداد آزمودنی ها طولی طولى آميخته ‎<١‏ "ثرات گروهی در نظر گرفنه می شود مطالعه رشد حر کتی محصول مدار یا فرآیند مدار

صفحه 7:
طبقه بندی ‎(slo‏ سنی رشد ۶سن تقویمی © سن زیستی: سن ریخت شناسی, سن اسکلتی, سن دندانی» سن جنسی ۶ سن هیجانی ۶ سن ذهنی *سن خود-پنداره ۶ سن ادراکی

صفحه 8:
Development بالید کی نمو ‎Growth Maturation‏

صفحه 9:
رشد © تغییراتی که همه انسان ها در طول زند کی خودشان با آن روبرو می شوند. © تغییرات تطبیقی به سوی کفایت * رشد فرآیندی متقابل است که منجر به تغییراتی در رفتار در طول زند گی می شود.

صفحه 10:
«نمو: افزايش ساختار بدن از طريق تزايد يا بزركك شدن سلول ها ‎Fade‏ ‏تغیبرات کار کردی کیفی که با افزایش سن اتفاق می افتد.

صفحه 11:
شکل های حرکت ‎٩‏ حرکت: ا6ع۱۷/0۷ ‎Movement Pattern:cs > ¢ SI ©‏ ‎Fundamental Movement Pattern: 5.2 cS > «Xi &

صفحه 12:
* جابجایی كاركردى

صفحه 13:
واژه های عمومی رشد #وجهت رشدی ‎pa pe‏ تنیدگی متقابل ‏#حرکات درشت و حرکات ظریف #دوره های بحرانی و حساس یادگیری تفاوت های فردی

صفحه 14:
جهت رشدی » سری - دمی ‎(Cephalocaudal)‏ ‏» مرکزی - پیرامونی (415621من۳۳0) © با افزایش سن در سنین پیری توانایی حرکتی شروع به پسروی می کند در اين زمان فرآیندهای سری - دمی و مرکزی- پیرامونی برعکس عمل

صفحه 15:
© درهم تنیدگی هماهنگ و پیش رونده ی ساز و کارهای عصبی سیستم های عضلانی متقابل 9تمایز : پیشرفت از حرکت خشن و غیربالیده به سوی حرکت ظریف به خوبی کنترل شده و ارادی # یکپا رچگی: ایجاد تعامل هماهنگ بین عضلات گوناگون و سیستم های عصبی با یکدیگر ه با افزایش سن فرآیندهای تمایز و یکپارچگی همانند جهات رشدی معکوس می شوند.

صفحه 16:
حركات درشت و حركات ظريف ‎AIS pre‏ درشت: عمدتا توسط عضله های بزرگ یا گروهی از عضلات کنترل می شود. #حرکات ظریف: عمدتا توسط عضلات یا گروهی از عضلات کوچک کنترل می شوند.

صفحه 17:
دوره های بهرانی و هساس یادگیری © چهارچوب های زمانی معین که در آن فرد به برخی از انواع تحریکات حساس تر مى باشند. © اكر كودك در مدت دوره بحرانى از دريافت محرك محروم شود. ممكن است رشد طبيعى در دوره هاى بعد مختل شود. دوره های بحرانی گسترده ای وجود دارد که در طى آن افراد مى توانئد تكاليف جدید را موثرتر و با کارایی بیشتری یادگيرند.

صفحه 18:
تفاوت های فردی * هر انسان. منحصر بفرد است و جدول زمانی رشدی خاص خود را دارد. * این جدول ترکیبی از تاثیرات خاص ورائتی و محیطی است ۶ توالی ظهور ویژگی های رشدی قابل پیش بینی است اما سرعت ظهور كاملا متغیر است.(علت ناکارآمد بودن طبقه بندی تقویمی رشد) * پدیدآیی نوعی (۰۷/086۳): به طور خودکار. در یک توالی قابل پیش بینی. مقاوم در برابر تاثیرات محیط خارجی © پدیدآیی فردی (0010860)): بستگی به یادگیری و فرصت های محیطی دارد.

صفحه 19:

صفحه 20:
عوامل شیمیایی و تغذیه ای »سو تغذيه بيش از تولد »داروهای متداول مادر »داروهای ضروری مادر الكل و تنباكو

صفحه 21:
* عوامل مربوط به جفت *عوامل مربوط به چنین * عوامل مربوط به مادر

صفحه 22:
متداول مادر در چه زمانی از بارداری مصرف شده اند؟ »جه مقدار؟ »طول مدت مصرف؟

صفحه 23:
»داروهای صرع *داروهای سرطان *داروهای دیابت ‎١-3 3‏ تراتوژن ها: تالیدومید (نقایص شدید در اندامها)

صفحه 24:
"۳ 2۰ 2۰ 2۳*27 = سب 2ن سوزاندن اتقانول ” عقب ماندكى ذهنى ی ” ناهنجاری های جسمی ‎a‏

صفحه 25:
*اختلالات مبتنی بر کروموزوم پیات مبتنی بر ژن i : au if ee عي 3

صفحه 26:
© سندرم داون با سن مادر مر تبط است. ۶ کروموزوم 14 hi ‏شناسایی زود هنگام و برنامه های مداخله ای در کود کان کم سن مبتلا به‎ * ‏این سندرم بسیار اثربخش است.‎ Down Syndrome Karyotype. ۲ ۱۷ ۷ 4 1۱ > ۷ wou 2 1 ۸ ۸۱۸ ۱6 ۶ ۱۱ ٩ 34 15 16 48 10 نز 20

صفحه 27:
* پیشرس » سرعت رشد کمتر از حد طبیعی * قامت» بینی» چانه و گوش کوچکتر © بینایی ضعیف * تونوس عضلانی ضعیف ©« کاکردهای ذهنی ضعیف « تاخیر در ظهور و بازداری بازتاب ها بازتاب های بیش از حد « تاخیر در رسیدن به بارزه های رشدی

صفحه 28:
اختلالات مبتنى بر ن شدت ناهنجارى بستكى دارد به: » وجود ژن جهش يافته روى كروموزوم جنسى با غير جنسى « وجود زن جهش يافته روى يك كروموزوم يا هر دو كروموزوم

صفحه 29:
Os» ‏شناخته شده ترین جهش های ژنتیکی روی کروموزوم های غیرجنسی:‎ © ‏کجی پا‎ ۰ * سلول های خونی داسی © اختلال در متابولیسم چربی * اسپینایفید(ستون فقرات باز)

صفحه 30:
بل 07 7 خميد كى ياشنه يا (متداول ترين) © (خفيف ترين)

صفحه 31:
"خونی داسی ‏ * علایم بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است: کم خونی, درد» خستگی, تنگی نفس و آسیب به ار گان های حیاتی ۶ احتما کت در دوران کوددکی و بز رگسالی مر سس © رشد و نمو حر كتى با اختلال همراه است. © 9 بد عي #7

صفحه 32:
© بیشتر در قومیت خاصی از بهودیان دیده می شود. * وقتی پروتئین های چرب در مغز انباشته می شوند. به بینایی. شنوایی و رشد حرکتی و ذهنی کودک آسیب می زنند. * کوری , فلج و مرک تا سن ۵ سالگی ® 9 ۱ BOTH PARENTS ARE CARRIERS ‏تا‎ و © © © عر ع جد عد TAY-SACHS CARRIER CARRIER NON-CARRIER

صفحه 33:
یک اهنجاری تولد در ستون مهره ها می باشد که به علت ضعف یا * عدم شکل گیری قوس مهره ای ایجاد می شود. مصرف اسید فولیک در بارداری میزان شیوع را کاهش می دهد. © ست لات امي ‎ee‏ ee

صفحه 34:
عوامل محیطی میکروسفالی انداژه طبیعی سر & 9 oe ۰ آلاینده های شیمیایی (سرب. جیوه و سطوح بالای ویتامین ‎(A‏

صفحه 35:
Step reflex 0 ‏يه‎ reflex

صفحه 36:
© از حدود ماه چهارم جنینی تا ماه چهارم طفولیت. اغلب حر کات بازتابی هستند. * حرکات بازتابی: واکنش های غیر ارادی بدن به اشکال متنوعی از محرک های خارجی هستند. © بازتاب ها زیر قشری و درنتیجه ناهوشیار هستند.

صفحه 37:
* بازتاب ها برای جمع اوری اطلاعات یا رمز گذاری در قشر مغز در هنكام کنترل بیشتر مراکز بالایی مغز رمز گردانی

صفحه 38:
باز تاب های حیاتی ۰ باز تاب های قامتی * نقش بازتاب های حیاتی: * نقش بازتاب های قامتی: جستجوی غذا و جستجوی حفاظت پایه و اساس حر کات ارادی بعدی

صفحه 39:
* عدم ظهور بازتاب ز بازتاب * بی نظمی در بروز بازتاب * شدت متفیر بازتاب = : ۳ ۶ تداوم بازتاب ‎see‏ ‏بازتایی نامساوی در * پاسخ های بازتاب = شدید و خیلی ضعیف * پاسخ های خیلی شدید و

صفحه 40:
بازتاب های ابتدایی 7" ۰ بازتاب های مورو * ضربه به شکم یا به هم خوردن تعادل * باز شدن و سپس خم شدن دست ها و پاها * تولد تا " ماهمگی * شاخص خوبی جهت شناسایی بالیدگی عصبی نوزاد

صفحه 41:
بازتاب یکه خوردن ۶ ۷ماهگی تا ۱سالگی ۶ کاملا شبیه بازتاب مورو بجز اينکه در اين بازتاب جمع شدن دست و پا بدون باز شدن قبلی است.

صفحه 42:
بازتاب جستجو تحریک نواحی اطراف دهان موجب چرخش سر طفل به سمت منبع تحریک می گردد. ۰

صفحه 43:
‎٩‏ تحریک لب ها لثه» زبان و سقف دهان موجب بروز بازتاب مکیدن می شود. (به منظور تلاش برای بلعیدن غذا) ‏* تولد تا ۳ ماهكى ‎٩‏ دو مرحله: تظاهر و مکیدن ‏و تست ۰ ‎

صفحه 44:
بازتاب گرفتن کف دستی ‏ ‎٩‏ تحریک کف دست موجب بسته شدن دست بدور محرک بدون استفاده از شست خواهد شد. * تولد تا ؛ ماهگی ‎> ‏مر‎ = wo { ‎(| ‎

صفحه 45:
زتاب بابينسكى © با دست كشيدن به كف يا فراخوانى مى شود و فشار موجب باز شدن انگشتان يا مى كردد. * تولد تا ؛ ماهگی

صفحه 46:
بازتاب کرفتن کف پایی ‏ © يس از بازتاب بابینسکی ۶ انقباض انگشتان پا بروی محرک وارد شده به کف پا. © ؛ تا ‎١١‏ ماهكى

صفحه 47:
بازتآب نامتقارن انقباض گردن۳" ‎٩‏ در حالت خوابیده به پشت با چرخاندن گردن به یک طرف دست و پای موافق با جهت چرخش باز و دست و پای طرف مقابل خم می شود. ‏* تولد تا " ماهگی ‎

صفحه 48:

صفحه 49:
9 سبج د ‎x‏ 4 مدل 5 ها ‎a‏ ‏نظری ) 3 6 ار عر كتى ‎١‏ ‏ال ‏كما ‎ow‏ 9 هر مل 2 نظرى :دو ند نقش ‎١‏ ‏صلى دارد: ‎-١‏ حقا يكيار جه ‎ae‏ ‎a‏ ‎eee re‏ ‎Jos‏ ‏ى د ۱ قر توليد حقاية 0 هم ‎a‏ ْ ‎It ۱‏ 2 سازد. مبنا ليد حقا آو رد. ‏۳ ‏نظريه بايد ‎ASL‏ ‏1 ‏55 هم بو ‎Se?‏ و هم ی و ‎5

صفحه 50:
#الگوی جامع رشد حرکتی براساس دو دیدگاه می باشد: ‎-١ ©‏ نظريه دوره - مرحله (ساعت شنی) ‎٩‏ - نظریه نظام های پویا (مثلث)

صفحه 51:
ساحت شنتی مثللی گالاهو: الکوی محصول/قر آیند طول عمر رشد حرکتی

صفحه 52:
مادم العمر ‎oe‏ دوره ستی تقریبی رشدی مراحل رشد حرکتی رنه بکارگیری مادام العمر حله کاربرد مرحله پیش ‎OFS‏ ‏مرحله بازداری بازتاپ مرحله رم ز گذاری اطلاعات. مرحله رمزگشایی اطلاعات

صفحه 53:
لك لوره حر کات باز ای * باز تاب های ابتدایی جمع آوری کننده اطلاعات؛ جستجو کننده غذا و حمایتی * بازتاب های قامتی در ظاهر شبیه حر کات ارادی هستند اما کاملا غیرارادی,ابزار آزمودن حس ح رکت Craw! reflex [۳

صفحه 54:
آموختنی نیستند. پس بیشتر به عنوان توانایی در نظر گفته ی شود تا مهارت. © مرحله رم زگذاری اطلاعات (از دوران جنینی تا ۴ ماهگی) جمع آوری اطلاعات مراکز زیر قشری توسعه یافته تر از قشر حرکتی است. * مرحله رم زگشایی اطلاعات (۴ ماهگی تا ۱ سالگی) پردازش اطلاعات توسعه مراکز بالاتر مغز و مراکز پایین تر مغز کنترل بر حرکات اسکلتی را از دست می دهند. فعالیت های ادراکی حرکتی جایگزین فعالیت های حسی- حرکتی می شوند.

صفحه 55:
دوره حر ثات مد © نخستین شکل حر کات ارادی(تولد تا ۲ سالگی) * توالی ظهور قابل پیش بینی ولی سرعت کسب متفاوت است. مهارت های بنیادی * حرکات استواری( کنترل سر و گردن و عضلات تنه) © حركات جابجایی(سینه خیز رفتن» چهاردست و پا رفتن و راه رفتن ) ‎ws >?‏ دستکاری(چنگ زدن, رها کردن)

صفحه 56:
* مرحله بازداری بازتاب(تولد تا | سالگی) حرکات ارادی ولی بدون کنترل * مرحله پیش کنترلی(۱ تا ۲ سالگی) كسب ميزان قابل توجهى از تبحر و كنترل مراحل دوره حر كات مقدماتى

صفحه 57:
دوره حر کات بنیادی کثف و چگونگی اجرای تنوعی از حر کات استواری, جابجایی و دستکاری به تنهایی و سپس تر کیب آنها با یکدیگر * مرحله آغازین نخستین تلاش های هدفمند کود ک برای اجرای یک حرکت بنیادی * مرحله مقدماتی شامل کنترل بیشتر و هماهنگی موزون بهتر حر کات بنیادی؛ همزمانی عناصر فضایی و زمانی © مرحله تبحر ييشرفت مهارت ها در قالب معيارهايى مثل مسافت» سرعت و دقت» رديابى بصرى و بازدارى اشياء بيجيدكى هاى بصرى حركتى

صفحه 58:
دوره حر کات اختصاصی * مرحله گذار(۷ تا ۰ سالگی) آغاز ترکیب و کاربرد مهارت های حرکتی بنیادی برای اجرای مهارت های اختصاصی در ورزش * موحله کاربرد(۱۱ تا ۱۳ سالگی) با توجه به رسیدن به سن بلوغ اخذ تصمیمات یاد گیری و مشار کتی بر اساس عوامل فرد» محیط و تکلیف. ۶ مرحله استفاده مادام العمر(ء ۱سالگی به بعد) اوج فرآیند رشد حرکتی

صفحه 59:
ساعت شنى مثلثى: يك مدل طول عمر © در برخى نقاط ساعت شتى وارونه مى شود. © آغاز وارونه شدن آن مى تواند اواخر نوجوانى و اوايل ‎٠١‏ سالكى باشد. ... ‏دلایل: سبک زند گی ورود به دنياى كار بزرگسالی» مسئولیت خانواده و‎ ٩

صفحه 60:

صفحه 61:

رشد حرکتی مدرس: حسام ایرانمنش حیطه های رفتار انسان روانی-حرکتی شناختی عاطفی رفتار حرکتی روانشناسی ورزشی کنترل حرکتی یادگیری حرکتی رشد حرکتی کنترل حرکتی :مطالعه عوامل عصب فیزیولوژیکی تاثیرگذار بر حرکت انسان یادگیری حرکتی :مطالعه فرآیندهای دخیل در کسب و تکامل مهارت های حرکتی تعریف رشد حرکتی رشد یک فرآیند مداوم است که با تشکیل سلول تخم آغاز و فقط با مرگ خاتمه می پذیرد. رشد حرکتی عبارت است از : ‏مطالعه تغییرات رفتار حرکتی در طول عمر، ‏فرآیندهایی که زیر ساز این تغییرات هستند ‏و عواملی که روی آنها اثر می گذارند. علت مطالعه رشد حرکتی -1 رشد انسانی چندین جنبه دارد .برای شناخت کامل خود باید هریک از این حیطه ها(از جمله حیطه حرکتی) به طور کامل بشناسیم. -2 اطالع داشتن از روش رشد حرکات ،ما را قادر می سازد تا موارد نابهنجار را برای درمان و مداوا شناسایی کنیم. -3 دانش رشد حرکتی انسان امکان ارائه فعالیت های مناسب رشدی که یادگیری و آموزش بهینه مهارت های حرکتی را برای افراد تمام سنین و سطوح توانای ممکن می سازد ،فراهم می سازد. روش های مطالعه در رشد حرکتی روش مزایا معایب مقطعی •از نظر اجرایی کارآمد •سریع به پایان می رسد •تفاوت های سنی قابل مالحظه است •تغییر قابل مالحظه نیست •تغییرات فردی قابل مالحظه نیست •تعیین گروه ها بر اساس سن تقویمی طولی •تغییرات در کلیه سنین قابل مالحظه است •مطلوب ترین و واقعی ترین ابزار •از نظر اجرایی نا کارآمد •بسیار وقت گیر •تاثیر تکرار آزمون بر آزمودنی •افت تعداد آزمودنی ها طولی آمیخته •اثرات گروهی در نظر گرفته می شود •از نظر اجرایی نا کارآمد و گران •تحلیل آماری آن مشکل •افت تعداد آزمودنی ها مطالعه رشد حرکتی محصول مدار یا فرآیند مدار طبقه بندی های سنی رشد سن تقویمی سن زیستی :سن ریخت شناسی ،سن اسکلتی ،سن دندانی ،سن جنسی سن هیجانی سن ذهنی سن خود-پنداره سن ادراکی رشد Development نمو بالیدگی Growth Maturation رشد تغییراتی که همه انسان ها در طول زندگی خودشان با آن روبرو می شوند. تغییرات تطبیقی به سوی کفایت رشد فرآیندی متقابل است که منجر به تغییراتی در رفتار در طول زندگی می شود. فرد محیط تکلیف نمو: افزایش ساختار بدن از طریق تزاید یا بزرگ شدن سلول ها ‏بالیدگی: تغییرات کارکردی کیفی که با افزایش سن اتفاق می افتد. شکل های حرکت Movement : حرکت Movement Pattern: الگوی حرکت Fundamental Movement Pattern: الگوی حرکت بنیادین طبقه بندی مهارت های حرکتی • زمخت • ظریف عضالنی • مجرد • زنجیره ای • مداوم • باز • بسته زمانی محیطی • استواری • جابجایی • دستکاری کارکردی واژه های عمومی رشد ‏جهت رشدی ‏درهم تنیدگی متقابل ‏حرکات درشت و حرکات ظریف ‏دوره های بحرانی و حساس یادگیری ‏تفاوت های فردی جهت رشدی سری – دمی ))Cephalocaudal مرکزی – پیرامونی ()Proximodistal با افزایش سن در سنین پیری توانایی حرکتی شروع به پسروی می کند در این زمان فرآیندهای سری – دمی و مرکزی -پیرامونی برعکس عمل می کنند. درهم تنیدگی متقابل درهم تنیدگی هماهنگ و پیش رونده ی ساز و کارهای عصبی سیستم های عضالنی متقابل تمایز :پیشرفت از حرکت خشن و غیربالیده به سوی حرکت ظریف ،به خوبی کنترل شده و ارادی یکپارچگی :ایجاد تعامل هماهنگ بین عضالت گوناگون و سیستم های عصبی با یکدیگر با افزایش سن فرآیندهای تمایز و یکپارچگی همانند جهات رشدی معکوس می شوند. حرکات درشت و حرکات ظریف ‏حرکات درشت: عمدتا توسط عضله های بزرگ یا گروهی از عضالت کنترل می شود. ‏حرکات ظریف: عمدتا توسط عضالت یا گروهی از عضالت کوچک کنترل می شوند. دوره های بحرانی و حساس یادگیری چهارچوب های زمانی معین که در آن فرد به برخی از انواع تحریکات حساس تر می باشند. اگر کودک در مدت دوره بحرانی از دریافت محرک محروم شود ،ممکن است رشد طبیعی در دوره های بعد مختل شود. دوره های بحرانی گسترده ای وجود دارد که در طی آن افراد می توانند تکالیف جدید را موثرتر و با کارایی بیشتری یادگیرند. تفاوت های فردی هر انسان ،منحصر بفرد است و جدول زمانی رشدی خاص خود را دارد. این جدول ترکیبی از تاثیرات خاص وراثتی و محیطی است توالی ظهور ویژگی های رشدی قابل پیش بینی است اما سرعت ظهور کامال متغیر است(.علت ناکارآمد بودن طبقه بندی تقویمی رشد) پدیدآیی نوعی ( :)Phylogenyبه طور خودکار ،در یک توالی قابل پیش بینی ،مقاوم در برابر تاثیرات محیط خارجی پدیدآیی فردی ) :(Ontogenyبستگی به یادگیری و فرصت های محیطی دارد. سو تغذیه پیش از تولد داروهای متداول مادر داروهای ضروری مادر الکل و تنباکو عوامل مربوط به جفت عوامل مربوط به جنین عوامل مربوط به مادر در چه زمانی از بارداری مصرف شده اند؟ چه مقدار؟ طول مدت مصرف؟ زمینه ژنتیکی جنین  تعامل چهار عامل فوق  داروهای صرع داروهای سرطان داروهای دیابت تراتوژن ها :تالیدومید (نقایص شدید در اندامها) جنین دو برابر سریعتر از مادر عدم توانایی سوزاندن اتانول عقب ماندگی ذهنی ناهنجاری های جسمی بیماری های تنفسی و آسم لب شکافته ‏کم وزنی تولد عوامل وراثتی اختالالت مبتنی بر کروموزوم اختالالت مبتنی بر ژن اختالالت مبتنی بر کروموزوم سندرم داون با سن مادر مرتبط است. 47 کروموزوم شناسایی زود هنگام و برنامه های مداخله ای در کودکان کم سن مبتال به این سندرم بسیار اثربخش است.  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پیشرس سرعت رشد کمتر از حد طبیعی قامت ،بینی ،چانه و گوش کوچکتر بینایی ضعیف تونوس عضالنی ضعیف کاکردهای ذهنی ضعیف تاخیر در ظهور و بازداری بازتاب ها بازتاب های بیش از حد تاخیر در رسیدن به بارزه های رشدی اختالالت مبتنی بر ژن شدت ناهنجاری بستگی دارد به: وجود ژن جهش یافته روی کروموزوم جنسی با غیر جنسی وجود ژن جهش یافته روی یک کروموزوم یا هر دو کروموزوم اختالالت مبتنی بر ژن شناخته شده ترین جهش های ژنتیکی روی کروموزوم های غیرجنسی: کجی پا سلول های خونی داسی اختالل در متابولیسم چربی اسپینابیفیدا(ستون فقرات باز) کجی پا پای کوتاه و کج ،در پسران دوبرابر دختران  اکینوواروس  (شدید ترین) خمیدگی پاشنه پا (متداول ترین) پیچ خوردگی کف پا  (خفیف ترین) سلول های خونی داسی عالیم بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است: کم خونی ،درد ،خستگی ،تنگی نفس و آسیب به ارگان های حیاتی احتمال مرگ در دوران کودکی و بزرگسالی رشد و نمو حرکتی با اختالل همراه است. اختالل در متابولیسم چربی (بیماری تای ساکس) بیشتر در قومیت خاصی از یهودیان دیده می شود. وقتی پروتئین های چرب در مغز انباشته می شوند ،به بینایی ،شنوایی و رشد حرکتی و ذهنی کودک آسیب می زنند. کوری ،فلج و مرگ تا سن 5سالگی اسپینابیفیدا(ستون فقرات باز) یک ناهنجاری تولد در ستون مهره ها می باشد که به علت ضعف یا  عدم شکل گیری قوس مهره ای ایجاد می شود. مصرف اسید فولیک در بارداری میزان شیوع را کاهش می دهد . عوامل محیطی تشعشات (موجب میکروسفالی) آالینده های شیمیایی (سرب ،جیوه و سطوح باالی ویتامین )A از حدود ماه چهارم جنینی تا ماه چهارم طفولیت ،اغلب حرکات بازتابی هستند. حرکات بازتابی :واکنش های غیر ارادی بدن به اشکال متنوعی از محرک های خارجی هستند. بازتاب ها زیر قشری و درنتیجه ناهوشیار هستند. بازتاب ها برای جمع اوری اطالعات یا رمز گذاری در قشر مغز در هنگام کنترل بیشتر مراکز باالیی مغز رمز گردانی انواع بازتاب • بازتاب های حیاتی • نقش بازتاب های حیاتی: جستجوی غذا و جستجوی حفاظت • بازتاب های قامتی • نقش بازتاب های قامتی: پایه و اساس حرکات ارادی بعدی تشخیص اختالالت سیستم عصبی مرکزی عدم ظهور بازتاب بی نظمی در بروز بازتاب شدت متغیر بازتاب تداوم بازتاب ها پاسخ های بازتابی نامساوی در دوطرف بدن پاسخ های خیلی شدید و خیلی ضعیف بازتاب های ابتدایی • • • • • بازتاب های مورو ضربه به شکم یا به هم خوردن تعادل باز شدن و سپس خم شدن دست ها و پاها تولد تا 6ماهگي شاخص خوبي جهت شناسایي باليدگي عصبي نوزاد بازتاب یکه خوردن 7 ماهگي تا 1سالگي كامال شبيه بازتاب مورو بجز اینکه در این بازتاب جمع شدن دست و پا بدون باز شدن قبلي است. بازتاب جستجو تحریک نواحي اطراف دهان موجب چرخش سر طفل به سمت منبع تحریک  مي گردد. تولد تا پایان یک سالگي  بازتاب مکیدن تحریک لب ها ،لثه ،زبان و سقف دهان موجب بروز بازتاب مکيدن مي شود. (به منظور تالش برای بلعيدن غذا) تولد تا 3ماهگي دو مرحله :تظاهر و مکيدن بازتاب گرفتن کف دستی تحریک كف دست موجب بسته شدن دست بدور محرک بدون استفاده از شست خواهد شد. تولد تا 4ماهگي بازتاب بابینسکی با دست كشيدن به كف پا فراخواني مي شود و فشار موجب باز شدن انگشتان پا مي گردد. تولد تا 4ماهگي بازتاب گرفتن کف پایی پس از بازتاب بابينسکي انقباض انگشتان پا بروی محرک وارد شده به كف پا. 4 تا 12ماهگي بازتاب نامتقارن انقباض گردن در حالت خوابيده به پشت با چرخاندن گردن به یک طرف دست و پای موافق با جهت چرخش ،باز و دست و پای طرف مقابل خم مي شود. تولد تا 6ماهگي ارائه مدل نظری جامع در رشد حرکتی مدل های نظری جامع در رشد حرکتی بسیار کم است. هر مدل نظری دو نقش اصلی دارد: -1حقایق موجود را موضوع تحقیق یکپارچه سازد. -2مبنایی برای تولید حقایق جدید فراهم آورد. نظریه باید هم توصیفی و هم تبیینی باشد. مدل ساعت شنی مثلثی الگوی جامع رشد حرکتی براساس دو دیدگاه می باشد: -1 نظریه دوره – مرحله (ساعت شنی) -2 نظریه نظام های پویا (مثلث) دوره حرکات بازتابی • بازتاب های ابتدایی جمع آوری کننده اطالعات ،جستجو کننده • بازتاب های قامتی غذا و حمایتی در ظاهر شبیه حرکات ارادی هستند اما کامال غیرارادی،ابزار آزمودن حس حرکت بازتاب ها اولین شکل حرکات انسان هستند و آموختنی نیستند ،پس بیشتر به عنوان توانایی در نظر گفته می شود تا مهارت. مرحله رمزگذاری اطالعات (از دوران جنینی تا 4ماهگی) جمع آوری اطالعات ،مراکز زیر قشری توسعه یافته تر از قشر حرکتی است. مرحله رمزگشایی اطالعات ( 4ماهگی تا 1سالگی) پردازش اطالعات ،توسعه مراکز باالتر مغز و مراکز پایین تر مغز کنترل بر حرکات اسکلتی را از دست می دهند. فعالیت های ادراکی حرکتی جایگزین فعالیت های حسی -حرکتی می شوند. دوره حرکات مقدماتی نخستین شکل حرکات ارادی(تولد تا 2سالگی) توالی ظهور قابل پیش بینی ولی سرعت کسب متفاوت است. مهارت های بنیادی حرکات استواری(کنترل سر و گردن و عضالت تنه) حرکات جابجایی(سینه خیز رفتن ،چهاردست و پا رفتن و راه رفتن ) حرکات دستکاری(چنگ زدن ،رها کردن) مراحل دوره حرکات مقدماتی مرحله بازداری بازتاب(تولد تا 1سالگی) حرکات ارادی ولی بدون کنترل مرحله پیش کنترلی( 1تا 2سالگی) کسب میزان قابل توجهی از تبحر و کنترل دوره حرکات بنیادی کشف و چگونگی اجرای تنوعی از حرکات استواری ،جابجایی و دستکاری به تنهایی و سپس ترکیب آنها با یکدیگر مرحله آغازین نخستین تالش های هدفمند کودک برای اجرای یک حرکت بنیادی مرحله مقدماتی شامل کنترل بیشتر و هماهنگی موزون بهتر حرکات بنیادی ،همزمانی عناصر فضایی و زمانی مرحله تبحر پیشرفت مهارت ها در قالب معیارهایی مثل مسافت ،سرعت و دقت، ردیابی بصری و بازداری اشیا ،پیچیدگی های بصری حرکتی دوره حرکات اختصاصی مرحله گذار( 7تا 10سالگی) آغاز ترکیب و کاربرد مهارت های حرکتی بنیادی برای اجرای مهارت های اختصاصی در ورزش مرحله کاربرد( 11تا 13سالگی) با توجه به رسیدن به سن بلوغ ،اخذ تصمیمات یادگیری و مشارکتی بر اساس عوامل فرد ،محیط و تکلیف. مرحله استفاده مادام العمر(14سالگی به بعد) اوج فرآیند رشد حرکتی ساعت شنی مثلثی :یک مدل طول عمر در برخی نقاط ساعت شنی وارونه می شود. آغاز وارونه شدن آن می تواند اواخر نوجوانی و اوایل 20سالگی باشد. دالیل :سبک زندگی ،ورود به دنیای کار بزرگسالی ،مسئولیت خانواده و ... با تشکر از حسن توجه شما

39,000 تومان