صفحه 1:
به نام ايزد منان 0
رشد حرکتی
صفحه 2:
4 های رفتار انسان
1
روانی-ح رکتی
شناختی عاطفی
صفحه 3:
کنترل حرکتی : مطالعه عوامل عصب فیزیولوژیکی تاثی رگذار
بر حرکت انسان
بادگیری حرکتی: مطالعه فمرآیندهای دخیل در کسب و JAS
مهارت هاى حى كتى
صفحه 4:
EE
تعریف رشد حرکتی
رشد یک فر آیند مداوم است که با تشکیل سلول تخم
آغاز و فقط با مرک خاتمه می پذیرد.
رشد حرکتی عبارت است از :
#مطالعه تغییرات رفتار حرکتی در طول عمر»
*ف رآیندهایی که زیر ساز اين تغیبرات هستند
*و عواملی که روی آنها اثر می گذارند.
صفحه 5:
علت مطالعه رشد حرکتی
* ۱- رشد انسانی چندین جنبه دارد. برای شناخت کامل خود باید هریک از
و ار تا موارد
نابهنجار را برای در:
۱ تب های مناسب رشدی که
یادگیری و آموزش بهینه را برای افراد تمام سنین و
سطوح توانای ممکن می سا
صفحه 6:
مطالعه در رشد هر
۳7 مایا 1 قا
*از نظر اجرایی کار آمد *تغییرقابل ملاحظه نیست
مقطعی *سریع به پایان می رسد *تغييرات فردى قابل ملاحظه نیست
*تفاوت های سنی قابل ملاحظه است *تعیین گروه ها بر اساس سن تقویمی
*از نظر اجرایی نا کارآمد
ات در کلیه سنین قابل ملاحظه است *بسیار وقت گیر
*مطلوب ترین و واقعی ترین ابزار *تاثیر تکرار آزمون بر آزمودنی
*افت تعداد آزمودنی ها
*از نظر اجرایی نا کارآمد و گران
تحلیل آماری آن مشکل
*افت تعداد آزمودنی ها
طولی
طولى آميخته <١ "ثرات گروهی در نظر گرفنه می شود
مطالعه رشد حر کتی محصول مدار یا فرآیند مدار
صفحه 7:
طبقه بندی (slo سنی رشد
۶سن تقویمی
© سن زیستی: سن ریخت شناسی, سن اسکلتی, سن دندانی» سن جنسی
۶ سن هیجانی
۶ سن ذهنی
*سن خود-پنداره
۶ سن ادراکی
صفحه 8:
Development
بالید کی نمو
Growth Maturation
صفحه 9:
رشد
© تغییراتی که همه انسان ها در طول زند کی خودشان با آن روبرو می
شوند.
© تغییرات تطبیقی به سوی کفایت
* رشد فرآیندی متقابل است که منجر به تغییراتی در رفتار در طول
زند گی می شود.
صفحه 10:
«نمو:
افزايش ساختار بدن از طريق تزايد يا بزركك شدن
سلول ها
Fade
تغیبرات کار کردی کیفی که با افزایش سن اتفاق
می افتد.
صفحه 11:
شکل های حرکت
٩ حرکت: ا6ع۱۷/0۷
Movement Pattern:cs > ¢ SI ©
Fundamental Movement Pattern: 5.2 cS > «Xi &
صفحه 12:
* جابجایی كاركردى
صفحه 13:
واژه های عمومی رشد
#وجهت رشدی
pa pe تنیدگی متقابل
#حرکات درشت و حرکات ظریف
#دوره های بحرانی و حساس یادگیری
تفاوت های فردی
صفحه 14:
جهت رشدی
» سری - دمی (Cephalocaudal)
» مرکزی - پیرامونی (415621من۳۳0)
© با افزایش سن در سنین پیری توانایی حرکتی شروع به پسروی می کند
در اين زمان فرآیندهای سری - دمی و مرکزی- پیرامونی برعکس عمل
صفحه 15:
© درهم تنیدگی هماهنگ و پیش رونده ی ساز و کارهای عصبی سیستم های
عضلانی متقابل
9تمایز : پیشرفت از حرکت خشن و غیربالیده به سوی حرکت ظریف به
خوبی کنترل شده و ارادی
# یکپا رچگی: ایجاد تعامل هماهنگ بین عضلات گوناگون و سیستم
های عصبی با یکدیگر
ه با افزایش سن فرآیندهای تمایز و یکپارچگی همانند جهات رشدی معکوس
می شوند.
صفحه 16:
حركات درشت و حركات ظريف
AIS pre درشت:
عمدتا توسط عضله های بزرگ یا گروهی از عضلات کنترل می شود.
#حرکات ظریف:
عمدتا توسط عضلات یا گروهی از عضلات کوچک کنترل می شوند.
صفحه 17:
دوره های بهرانی و هساس یادگیری
© چهارچوب های زمانی معین که در آن فرد به برخی از انواع تحریکات حساس
تر مى باشند.
© اكر كودك در مدت دوره بحرانى از دريافت محرك محروم شود. ممكن است
رشد طبيعى در دوره هاى بعد مختل شود.
دوره های بحرانی گسترده ای وجود دارد که در طى آن افراد مى توانئد تكاليف
جدید را موثرتر و با کارایی بیشتری یادگيرند.
صفحه 18:
تفاوت های فردی
* هر انسان. منحصر بفرد است و جدول زمانی رشدی خاص خود را دارد.
* این جدول ترکیبی از تاثیرات خاص ورائتی و محیطی است
۶ توالی ظهور ویژگی های رشدی قابل پیش بینی است اما سرعت ظهور كاملا
متغیر است.(علت ناکارآمد بودن طبقه بندی تقویمی رشد)
* پدیدآیی نوعی (۰۷/086۳): به طور خودکار. در یک توالی قابل پیش
بینی. مقاوم در برابر تاثیرات محیط خارجی
© پدیدآیی فردی (0010860)): بستگی به یادگیری و فرصت های محیطی
دارد.
صفحه 19:
صفحه 20:
عوامل شیمیایی و تغذیه ای
»سو تغذيه بيش از تولد
»داروهای متداول مادر
»داروهای ضروری مادر
الكل و تنباكو
صفحه 21:
* عوامل مربوط به جفت
*عوامل مربوط به چنین
* عوامل مربوط به مادر
صفحه 22:
متداول مادر
در چه زمانی از بارداری مصرف شده اند؟
»جه مقدار؟
»طول مدت مصرف؟
صفحه 23:
»داروهای صرع
*داروهای سرطان
*داروهای دیابت
١-3 3
تراتوژن ها: تالیدومید (نقایص شدید در اندامها)
صفحه 24:
"۳ 2۰ 2۰ 2۳*27 = سب
2ن سوزاندن اتقانول
” عقب ماندكى ذهنى ی
” ناهنجاری های جسمی a
صفحه 25:
*اختلالات مبتنی بر کروموزوم
پیات مبتنی بر ژن
i
:
au if
ee
عي 3
صفحه 26:
© سندرم داون با سن مادر مر تبط است.
۶ کروموزوم
14 hi
شناسایی زود هنگام و برنامه های مداخله ای در کود کان کم سن مبتلا به *
این سندرم بسیار اثربخش است.
Down Syndrome Karyotype.
۲ ۱۷ ۷
4 1۱ > ۷
wou 2
1 ۸ ۸۱۸ ۱6 ۶ ۱۱ ٩
34 15 16 48 10
نز
20
صفحه 27:
* پیشرس
» سرعت رشد کمتر از حد طبیعی
* قامت» بینی» چانه و گوش کوچکتر
© بینایی ضعیف
* تونوس عضلانی ضعیف
©« کاکردهای ذهنی ضعیف
« تاخیر در ظهور و بازداری بازتاب ها
بازتاب های بیش از حد
« تاخیر در رسیدن به بارزه های رشدی
صفحه 28:
اختلالات مبتنى بر ن
شدت ناهنجارى بستكى دارد به:
» وجود ژن جهش يافته روى كروموزوم جنسى با غير جنسى
« وجود زن جهش يافته روى يك كروموزوم يا هر دو كروموزوم
صفحه 29:
Os»
شناخته شده ترین جهش های ژنتیکی روی کروموزوم های غیرجنسی: ©
کجی پا ۰
* سلول های خونی داسی
© اختلال در متابولیسم چربی
* اسپینایفید(ستون فقرات باز)
صفحه 30:
بل
07
7
خميد كى ياشنه يا (متداول ترين) ©
(خفيف ترين)
صفحه 31:
"خونی داسی
* علایم بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است:
کم خونی, درد» خستگی, تنگی نفس و آسیب به ار گان های حیاتی
۶ احتما کت در دوران کوددکی و بز رگسالی
مر
سس
© رشد و نمو حر كتى با اختلال همراه است. © 9
بد عي #7
صفحه 32:
© بیشتر در قومیت خاصی از بهودیان دیده می شود.
* وقتی پروتئین های چرب در مغز انباشته می شوند. به بینایی. شنوایی
و رشد حرکتی و ذهنی کودک آسیب می زنند.
* کوری , فلج و مرک تا سن ۵ سالگی
® 9
۱
BOTH PARENTS ARE CARRIERS
تا
و © © ©
عر ع جد عد
TAY-SACHS CARRIER CARRIER NON-CARRIER
صفحه 33:
یک اهنجاری تولد در ستون مهره ها می باشد که به علت ضعف یا *
عدم شکل گیری قوس مهره ای ایجاد می شود.
مصرف اسید فولیک در بارداری میزان شیوع را کاهش می دهد. ©
ست لات امي ee
ee
صفحه 34:
عوامل محیطی
میکروسفالی انداژه طبیعی سر
& 9 oe
۰ آلاینده های شیمیایی (سرب. جیوه و سطوح بالای ویتامین (A
صفحه 35:
Step
reflex
0 يه reflex
صفحه 36:
© از حدود ماه چهارم جنینی تا ماه چهارم طفولیت. اغلب حر کات بازتابی
هستند.
* حرکات بازتابی: واکنش های غیر ارادی بدن به اشکال متنوعی از محرک
های خارجی هستند.
© بازتاب ها زیر قشری و درنتیجه ناهوشیار هستند.
صفحه 37:
* بازتاب ها برای جمع اوری اطلاعات یا رمز گذاری در قشر مغز
در هنكام کنترل بیشتر مراکز بالایی مغز رمز گردانی
صفحه 38:
باز تاب های حیاتی ۰ باز تاب های قامتی
* نقش بازتاب های حیاتی: * نقش بازتاب های قامتی:
جستجوی غذا و جستجوی حفاظت پایه و اساس حر کات ارادی بعدی
صفحه 39:
* عدم ظهور بازتاب
ز بازتاب
* بی نظمی در بروز بازتاب
* شدت متفیر بازتاب
= : ۳
۶ تداوم بازتاب see
بازتایی نامساوی در
* پاسخ های بازتاب
=
شدید و خیلی ضعیف
* پاسخ های خیلی شدید و
صفحه 40:
بازتاب های ابتدایی 7"
۰ بازتاب های مورو
* ضربه به شکم یا به هم خوردن تعادل
* باز شدن و سپس خم شدن دست ها و پاها
* تولد تا " ماهمگی
* شاخص خوبی جهت شناسایی بالیدگی عصبی نوزاد
صفحه 41:
بازتاب یکه خوردن
۶ ۷ماهگی تا ۱سالگی
۶ کاملا شبیه بازتاب مورو بجز اينکه در اين بازتاب جمع شدن دست و پا بدون
باز شدن قبلی است.
صفحه 42:
بازتاب جستجو
تحریک نواحی اطراف دهان موجب چرخش سر طفل به سمت منبع تحریک
می گردد.
۰
صفحه 43:
٩ تحریک لب ها لثه» زبان و سقف دهان موجب بروز بازتاب مکیدن می شود.
(به منظور تلاش برای بلعیدن غذا)
* تولد تا ۳ ماهكى
٩ دو مرحله: تظاهر و مکیدن
و تست ۰
صفحه 44:
بازتاب گرفتن کف دستی
٩ تحریک کف دست موجب بسته شدن دست بدور محرک بدون استفاده از
شست خواهد شد.
* تولد تا ؛ ماهگی
> مر =
wo
{
(|
صفحه 45:
زتاب بابينسكى
© با دست كشيدن به كف يا فراخوانى مى شود و فشار موجب باز شدن انگشتان
يا مى كردد.
* تولد تا ؛ ماهگی
صفحه 46:
بازتاب کرفتن کف پایی
© يس از بازتاب بابینسکی
۶ انقباض انگشتان پا بروی محرک وارد شده به کف پا.
© ؛ تا ١١ ماهكى
صفحه 47:
بازتآب نامتقارن انقباض گردن۳"
٩ در حالت خوابیده به پشت با چرخاندن گردن به یک طرف دست و پای موافق
با جهت چرخش باز و دست و پای طرف مقابل خم می شود.
* تولد تا " ماهگی
صفحه 48:
صفحه 49:
9 سبج د x 4
مدل 5
ها
a
نظری )
3
6
ار
عر
كتى
١
ال
كما
ow
9
هر
مل 2
نظرى :دو ند
نقش ١
صلى دارد:
-١ حقا يكيار جه
ae
a
eee re
Jos
ى د ۱ قر
توليد حقاية 0 هم
a ْ
It ۱ 2
سازد.
مبنا ليد حقا آو
رد.
۳
نظريه بايد ASL
1
55 هم بو Se? و هم ی و
5
صفحه 50:
#الگوی جامع رشد حرکتی براساس دو دیدگاه می باشد:
-١ © نظريه دوره - مرحله (ساعت شنی)
٩ - نظریه نظام های پویا (مثلث)
صفحه 51:
ساحت شنتی مثللی گالاهو:
الکوی محصول/قر آیند طول عمر
رشد حرکتی
صفحه 52:
مادم العمر oe
دوره ستی تقریبی رشدی
مراحل رشد حرکتی
رنه بکارگیری مادام العمر
حله کاربرد
مرحله پیش OFS
مرحله بازداری بازتاپ
مرحله رم ز گذاری اطلاعات.
مرحله رمزگشایی اطلاعات
صفحه 53:
لك لوره حر کات باز ای
* باز تاب های ابتدایی
جمع آوری کننده اطلاعات؛ جستجو کننده
غذا و حمایتی
* بازتاب های قامتی
در ظاهر شبیه حر کات ارادی هستند اما کاملا
غیرارادی,ابزار آزمودن حس ح رکت
Craw! reflex
[۳
صفحه 54:
آموختنی نیستند. پس بیشتر به عنوان توانایی
در نظر گفته ی شود تا مهارت.
© مرحله رم زگذاری اطلاعات (از دوران جنینی تا ۴ ماهگی)
جمع آوری اطلاعات مراکز زیر قشری توسعه یافته تر از قشر حرکتی است.
* مرحله رم زگشایی اطلاعات (۴ ماهگی تا ۱ سالگی)
پردازش اطلاعات توسعه مراکز بالاتر مغز و مراکز پایین تر مغز کنترل بر
حرکات اسکلتی را از دست می دهند.
فعالیت های ادراکی حرکتی جایگزین فعالیت های حسی- حرکتی می شوند.
صفحه 55:
دوره حر ثات مد
© نخستین شکل حر کات ارادی(تولد تا ۲ سالگی)
* توالی ظهور قابل پیش بینی ولی سرعت کسب متفاوت است.
مهارت های بنیادی
* حرکات استواری( کنترل سر و گردن و عضلات تنه)
© حركات جابجایی(سینه خیز رفتن» چهاردست و پا رفتن و راه رفتن )
ws >? دستکاری(چنگ زدن, رها کردن)
صفحه 56:
* مرحله بازداری بازتاب(تولد تا | سالگی)
حرکات ارادی ولی بدون کنترل
* مرحله پیش کنترلی(۱ تا ۲ سالگی)
كسب ميزان قابل توجهى از تبحر و كنترل
مراحل دوره حر كات مقدماتى
صفحه 57:
دوره حر کات بنیادی
کثف و چگونگی اجرای تنوعی از حر کات استواری, جابجایی و دستکاری به
تنهایی و سپس تر کیب آنها با یکدیگر
* مرحله آغازین
نخستین تلاش های هدفمند کود ک برای اجرای یک حرکت بنیادی
* مرحله مقدماتی
شامل کنترل بیشتر و هماهنگی موزون بهتر حر کات بنیادی؛ همزمانی عناصر فضایی و زمانی
© مرحله تبحر
ييشرفت مهارت ها در قالب معيارهايى مثل مسافت» سرعت و دقت»
رديابى بصرى و بازدارى اشياء بيجيدكى هاى بصرى حركتى
صفحه 58:
دوره حر کات اختصاصی
* مرحله گذار(۷ تا ۰ سالگی)
آغاز ترکیب و کاربرد مهارت های حرکتی بنیادی برای اجرای مهارت های
اختصاصی در ورزش
* موحله کاربرد(۱۱ تا ۱۳ سالگی)
با توجه به رسیدن به سن بلوغ اخذ تصمیمات یاد گیری و مشار کتی بر اساس
عوامل فرد» محیط و تکلیف.
۶ مرحله استفاده مادام العمر(ء ۱سالگی به بعد)
اوج فرآیند رشد حرکتی
صفحه 59:
ساعت شنى مثلثى: يك مدل طول عمر
© در برخى نقاط ساعت شتى وارونه مى شود.
© آغاز وارونه شدن آن مى تواند اواخر نوجوانى و اوايل ٠١ سالكى باشد.
... دلایل: سبک زند گی ورود به دنياى كار بزرگسالی» مسئولیت خانواده و ٩
صفحه 60:
صفحه 61: