صفحه 1:
صفحه 2:
| Addresses:
00 ا(
@masaf_nevis
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
در مورد عفاف و حجاب و پوشش, در هر سه کتاب عهد قدیم. عهد جدید
aren Ove ore eer PACES hPa CT) ل Fee
Tee TOM Foyt espe een kd |
آقای کوهن. در کتاب خودش صفحه ۱۱۶ میگوید: «در آیین بهود به
ae )0 ميشود كه شخص نبايد در كوجه و بازار از يشت سر زنى راه
اا ا ا ا ]|
ا ل ل 1۱
بیرون بیایی.
صفحه 8:
| ere Beer Rel
کند سپس خود از پل بگذرد: و کسی که به عمد از پشت سر زتی روان شود که از نهر میگذرد تا هنگام عبور از
آب همین که پیراهتش را یلا کشید. ساقهای برهنة او را تماشا کند. سهمی از سعادت جهان آینده تخواهد
ا ار ار ام
5 دانش تورات و کارهای نیک با سرور ما موسی برایر باشد. از کیفر جهنم رهایی نخواهد یافت.»
0 ا م ا ا 5
(OOS eC ear eae
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 9:
متأسفانه یک رسم بدی در میان بهودیان بوده که دختران خودشان را مب
که شما حق ندارید این کار را بکنید. ماجرای حضرت شیب را هم که قرآن ا .
0 سكا
eens) coor Coie Beery OE || م Paros
مخ میگوید. تفاوت یک زن با حیا و بیحیا از راهرفتنشان هم معلوم است.
PRUs cae ig octane ا ا oyeane Cine fears 5
1 Eta“) چند مرد بیحیا همینطور میآیند و گوسفندها را آب میدهند و میرو ۳
Ree ero U ere ears yec ere e caters CAPT EYE Noor KPeare Sty]
0 rea)
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 10:
حضرت موسی جلو رفت ویک نفره این سنگ را کنار کشید.
پ Deo
Pa yore eres nore pea
بدهيد.»
مرحوم علامه طباطبابى در تفسير اين ماجرا ميكويد: «موسى
هنكام باركشت به دختر شعيب فرمود: «راه رابه من نشان
بده و خودت از پشت سرم بیا زیرا ما دودمان یعقوب» پشت سر
زنان نگاه نميکنيم.» و دختر شعیب نیز به خاطر نوع برخورد
0ل
صفحه 11:
ا ا ل ا ا
۱
Reser ا econ p Rtn VeCSe ECR Cal Weyer Nn tnyC
5
صفحه 12:
ا ل ل 50002250
۱
ae ar eeres SVP Le Es Seles} |
خدا ميترسد مدح خواهد شد.» اينها در تورات است.
“جان ناس” در كتاب اديانش ميكويد: «بعد از آن كه آبين عيسىء دين رسمى
one TU cE mts te SRS ones perked ۱
ظهور رسید و به سرعت رشد و نمو کرد. در آغاز بعضی اشخاص که به سخنان
يولس حوارى ايمان داشتند و اندرز او را كه ميكفت: «مؤمنان عيسوىء اززن و
مرد شایسته است که در تجرد و تفرد زندگی کنند و بی همسر بمانند.» به این روش
cee ete en Ton SB) Tear il ۱۳
اجتماع در اواخر قرن سوم ميلادى به وقوع ييوست.»
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 13:
Ly NAB LES), ete Je Bea CaS WS
هيجكس هم ازدواج ن 2
مسيحيت به وجود آمد. رهبانيت را يولس ملعون أورد. جامعه-
ای را بیخود بسته نگه داشت. یکدفعه منفجر شد و شد
ل ل 0
مسيحيت: ماجرا از يهوديت هم شديدتر شد.
in
J
oe:
سم ۱
حضرت عیسی در انجیل متی, باب ۵ آیه ۲۷ تا ۳۱ می-
mene tun) eer Unt Mred ext 1
Rea ae eS ed 0
arty eee ا Mle
بلغزاند قلعش کن و از خود دور انداز.»
امم سس(
صفحه 14:
Favs pe Neer ey prone Sam ASC Tee (fom fel] ed
است. مثلاً در تفسیر قمی آمده که حضرت عیسی میفرماید: «از نگاه
لت
۱
۳
پولس در رسالهاش به تیمو تائوس باب ۲. آية ٩ تا ۱۵ میگوید:
«همجنين زنان خويشتن را ببارايند به لباس مزين به حياء و يرهيزء نه
به زلفها و طلا و مرواريد و رخت كرانيهماء بلكه جونان كه زنانى بايد
دعوى ديندارى كنند به اعمال صالحه.» 220
صالح آراسته كنيد. إينها مال مسيحيت است؛ يعنى يك نفر مسيحى
باشد Ba
۳ 0#
صفحه 15:
ee مِنّ اتصارهي
® الا 9
رت
ester 1
۱ سح (ها
sy) ل ye ا ا لت كل
ل ا ات ل Fe
کار سختی است. باید به نفسمان آموزش بدهیم. که این
آموزش هم خیلی سخت است. یاد بدهیم ببیند اما نگاه
Bee ea eh eer RN Se pre
بصر؛ یعنی کاهش دادن نگاه و خیره نشدن.
صفحه 16:
ae alley ار ی
Ara nye vor Reeser I Rao) ۱
ee Toe fe Let cere’ ۱
ند. پایشان را زمین میکوپیدند و
۱ ره
۱ ® 100
(39 ل unre I <a
۱ ee TOS T ل ا TOE Seca eae!
عفاف و پوشش در
0# ۳ کتب و اديان مختلف
صفحه 17:
1
تويك روحانى هستىء تو مسئولى: بايد حواستان باشد.
در عهد عتیق. کتاب روت باب ۳ يف ۱۵ آمده که مردی از بنیاسرائیل به نام بوعز به
يكى از زنان بنى اسرائيل به نام روت ميكويد: «جادرى كه به توست بياور و بكير. يس
آن را بگرفت و او ۶ کیل جو پیموده بر آن گذاشت و به شهر رفت.» کاملا
مىكند كه آنموقع حجابى به عنوان جادر بوده است.
Pe eek) bila |
۱9 re eR) PONE eer ee Uo
ل and ent ee oe Soe ae ا
ا م Rome Toome rec)
بهتر است دیگر اسمش را دین بهودیت نگذارند!
> ا ا ۳
صفحه 18:
| rete Sen OL TC nl Sy sae
در هل ملیرای اردوام اسحاق با رفقه هم همین امده است حضرت
سای را ی را ان
که هنوز حضرت موسی نیست که بهودیت را بهوجود بیاورد. آن زمان
۵ میگوید: «رفقه چشمان خود را بلند کرد و اسحاق را دید و از شتر
00
ed bag [Pe] 1
كرفته خود را يوشانيد.»
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
صفحه 19:
۰
رت م لك
«نصوص یاد شده به هر انگر آن میباشد كه زنان مؤمن يهودى
aee od ا load oceans a ۱
ا ار
مرد يهودى نبايد در حضور زنى كه موى سرش بيداست دست به دركاه خدا
ee
يعنى يك زن بى حجابء براى مرد هم محدوديت به وجود مىأورد. درم ورد
حدود و ثغور اين يوششء اين بوده كه دختر قبل از سن ازدواج» ميتوانسته
rer Te Te ier لك
Tes Se Sa te aaa ا
fe ae eee eta a Seen te Pe
بايد ازدواج مىكرد؛ يعنى عملاً ميشود حجاب قبل از بلوغ و بعد از بلوغ.
يس قبل از بلوغ هم حجاب داشتند.
NN ک
LU ery | pees Fa er
صفحه 20:
۱9 iy TON Tete oe Rees eee et RO oe
Pe PO Sea en Tomer od npr A igen ee ered UNO EE ConegeE CIR ARNOT SUC
طرف تا شيب كتف از يشت و جلو بايد يوشانده شود حتى ياها يوشيده بماند و از ب راب نباید پا دیده
شود و جورابهاى عكسدار با رنكهاى متنوع تند ممنوع است. تمام موى سر يوشيده بماند و آرايشى كه
VS ل ل ا rere
نمیکند. بحث دیگری است.
ویل دورانت میگوید: «در طول قرون وسطا بهودیان همچنان زنان خویش را با لباسهای فاخر میآراستند
از
توجب طلاق می ساخت.» اگر یک زن موی سرش دیده میشد شوهرش میتوانست بدون مهریه
طلاقش بدهد.
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 21:
0 ا ا er one) Dea eer ا
گردن افراشته و ese eee eae 0 Nec B Ee Eecrseeey os لك
خداوند فرق سر دختران صهیون را گل (کچل) خواهد ساخت و خداوند عورت ایشان را برهنه خواهد نمود و در آن روز
(قیامت) خداوند زینت خلخالها و پیشانیبندها و هلالها را از اینان دور خواهد کرد و گوشوارهها و دستبندها و دستارها و
زنجیرها و کمربندها و عطردانها و تعویذها و انگشترها و حلقههای بینی و رداها و شالها و کیسهها و آینهها و كتان نارك و
۶ عمامهها وبرقعها راواقع مشود که به عوض عطریات عفونت خواهد شد و به عوض کمربند. ریسمان و به عوض موهای
ا بافته. کلی و کچلی و به عوض سینهبند. زنار و به عوض زیبایی, سوختگی خواهد بود.»
را
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 22:
ليا
از نشانههاى آخرالزمان إين است كه لباسهاى مرد وزن عوض شده يا شبيه به *
هم میشود.
9
۱
برخی از صهیونیستها با فتنههایی که در دنیا راه میاندازند. برعکس آیات تورات را
pera hier ope em trn teres] 1
شکستهاند.» پس اینها آمدند ختنه نکردن Safeco ey 0
rates sae ل [ives 0
مردم كناهكار باشند.
يس يكى از كناهانى كه اين صهيونيستها مىتوانند رواج بدهند تا مردم را از جشم خدا بيندازند اين است
كه لباسهاى زن و مرد را عوض كنند. مثلاً در كارناوالباى هموسكشوالها مىبينيد مردى كاملاً لباس
زنانه پوشیده و آرایش زنانه کرده است.
> ا ا ۳
صفحه 23:
Soe stove Bn Tee ل ل
بدهد و مهريه هم ندهد:
.١ زنى كه از اجراى قوانين دين يهود سريبجى كند. براى مثال بدون
پوشاندن سر خود به میان مردان برود پا در کوچه و بازار پشم میریسد و با هر
ل ل ل ا ات
eee ا ل alee
". زن بلند صدا كه در خانه با شوهر خود به صداى بلند دربارة امور زناشويى
ا ل
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 24:
|
طرف فقدهاى دين ممنوع كرديده بود.»
ی(
میگوید: «در ایران و در بین بهود و سایر مللی که از فکر بهود پیروی میکردند
۱
سخن از پوشیدن زن و چهرة او نبود بلکه سخن از پنهان کردن زن بود و این فکر
ا CROC 1
(ches
دورانت میگوید: «در هر صورت حجاب در طول تاریخ بهود به استناد نصوص دینی
a ل ا ا ل
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 25:
۱ Sey Fer ele resem te Ole ope Tene
/ رضاخان مخالفت كردند. برخى از زنان مؤمن بيهودى بودند.
دورانت. سیرة عملی پوشش زنان را اینگونه میگوید: «ساق
lee TO Soe ee Le Se TO Teds
Ce Te Ls alee ot eae oe مخ
ل ل 6
Ce ا ل ا 0
دانستند. به دستور زتها چادرها را از شمش ظریف و حریر ۰
PEM tay Geert ا
صفحه 26:
آقاى حكيم الهى در كتاب "زن و آزادى”, صفحة 0٠" ميكويد: «به هرحال رعايت
يوشش و يايبندى مسيحيان به رعايت حجاب را بايد در اهتمام يابها و كاردينالك
های مسیحی جستوجو کرد. گرچه آنان گاهی راه افراط را پیموده و قوانین
پ 0
See Oo) Berle se Toecsad ل ل 0
آويختن كلوبند. خلخال: طلا دستبند قيمتى؛ رنك نمودن مو؛ تغيير صورت
ظاهری, همه را ممنوع ساختند.»
این در حالی است که اسلام میگوید: «زن میتواند برای شوهرش آرایش کند.»
NN لطر
صفحه 27:
TD pee) ل الل كت
که باز در همان منبع آمده: «زن بايد كاملاً در حجاب و يوشيده باشد الا
آنکه در خانه خود با 0
را و را
۱
۱ regener
و 1
در عروسیها و لباسهای مجلسی اوایل قرن ۲۰ شما میدیدید که
کلاهی داشتند وروی کلاه یک توری با سوراخهای درشت می
این از همان روبند باقیمانده بود.
صفحه 28:
8
در رسال پطرس (جانشین حضرت عیسی ). باب ۰۳ آیات ۱ تا ۶: «و شما را زینت ظاهری
نباشد. از بافتن موى و مطلا شدن به طلا و يوشيدن لباس. بلكه انسانيت باطنى؛ Pee
در لباس غیر فاسد. روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست. زیرا بدین گونه زنان مقدسه
ny LTO nae oe ۱
م الت
دستور برخورد با بدحجایها را آقای برتولت داده که وبل دورانت در جلد ۳ صفحذ ۴۹۸
توضیح میدهد: «شما ای مردان میتوانیدبه این کارها ایان بخشید و دلاورانهبه مبارزه با آنت
بها قيام كنيد. ابتدا با سخن خوش و اكر باز سرسختى نشان دادند. قدم ميان نهيد و روبند
را از سر زن کشیده و پاره کنید و حتی اگر چهار دانه از موها نیز کنده شد آن را در آتش
افكنيد.»
۳ 0#
صفحه 29:
PTO RS Rta) ل Ted Ed
نکته را داشته باشید که فقط زنان پاکدامن روبند و حجاب داشتند.
یعنی تو دیگر حیثیت نداری. این
در مواردی برای تحقیر یک زن که بگویند: «تو فاحشهای!» به زور میگفتند باید سرت را لخت کنی و روبند.
Pps yee red (epee ener) namics omer See 0a | Ure gen MN RUE BOYNE erst 3
سپس از دل آن. فرقههای مختلف. که بیش از هزاران فرقه دارده از پروتستانتیسم منشعب شده است.
عفاف و پوشش در
0# ۳ کتب و اديان مختلف
صفحه 30:
٠. 5 = are
رت Seer eesti
سینما و در رآس آن هالیوود. اثر بسیار جدی در از ین بردن حیا
داشت.
دست صهیونیستها در اولین فیلم مستهجنی که ساخته میشود.
ا لك
تار موبش را كسى نبيندء يك فيلم بورنوى كامل ساختند.
صفحه 31:
SOON OPT eS os PSG YE Ty CPR Yee ene Ter CREO PE
قرن يبش در انكلستان يافتن كار بر مردان دشوار شد اما اعلانها از آنان مىخواست كه زنان و كودكان را به
كارخانهها بفرستند. كسانى كه ناكاه بر خانهبراندازى توطنه كردندء كارخانهداران وطن دوست قرن نوزدهم
انگلستان بودند. نخستین قدم برای آزادی مادربزرگان ما قانون ۱۸۸۲ بود. به موجب اين قانون زنان بریتانیای
كبير از آن پس از امتیاز بیسابقهای برخوردار میشدند و آن اینکه پولی را که به دست میآوردند میتوانستند خود
نكه دارند.»
PP م ا ene VOOR)
ازجه زمانى براى زن در نظر كرفته است. مرد بايد اجباراً به او يول هم بدهد. الان شما قدر اين را نمىدانيد. زف
| م ا ا LWP EIS
که شاغل باشند. یکی از دلایل گرایش زنها به اسلا در کشورهای غربی همین است: میگویند طبق حکم
را ee a ate”
PHO (QO HP
5۳۷۲۳ ۶9
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 32:
0 SUCNIBS EVO Fear RU) nye ed Pa) LIED eee)
۱
| ا
۱ ا [Pees ey oe NEUE canes
است» و اگر این خانم نرود, اين آقا ميرود سر كار و خانواده شكل ميككيرد. تا
موقعی که این خانم سر کار میرود. خانواده شکل نمیگیرد. من نمیگویم
خانمها شاغل نباشند؛ بلکه در اسلام یک سری شغلها هست که فقط خانمها
ميتوانند انجام بدهند و اصالاً از دست مرد برنمىآيدء على الخصوص شغلهاى
تربیتی و شغلهایی که به اخلاق نیاز دارد.
زنانه و مردانه دارند؟
عفاف و پوشش در
NN لطر کتب و ادیان مختلف
صفحه 33:
را POE ere Gal را
کارخانهداران مجلس عوام وضع کردند تا بتواتند زتان انگلستان ر به
کارخانهها بکشانند. از آن سال تاکنون این سودجویی آنان را از بشدگی و
جانکندن در خانه رهانیده و گرفتار بندگی و جانکندن در مضازه و
كارخانه كردهاست.»
000 71 oP a ee
صفحه 34:
طبق بررسیهایی که انجام دادم؛ جالب بود در جایی که دین درستوحسابی هم نبوده؛
eer ES Tele re Sy ا ea ee Ble Cara on ل رك
بحث حجاب به طرز عجیبی جدی بوده است.
| et eee Te es ea
a ele Ee Te Tele Tee ا
عوليس فرمانرواى ايتاك با حجاب بوده است. زنان شهر ثيب داراى حجاب خاص خودشان بودند. به اين صورت كه حتى صورتشان
را هم با پارچههایی میپوشاندند. این پارچهها دارای دو منفذ بود که جلو چشمها قرار میگرفت تا بتونند ببینند.
و ۱
صفحه 35:
نقشههای به جا مانده از آنها هم نشان میدهد که زنان سرشان را
میپوشاندند اما صورتهایشان در این منطقه باز بوده. «اما وقتی به بازار میت
رفتند بر آنان واجب بوده که صورنهایشان را پپوشانند. خواه باکره و خواه
Yop Tele ete poner ae sp ۱
نان را ee compa حجان
شدیدتری برخوردار بودند؛ به طوری که وقتی از خانه خارج میشدند با
جادرى بلند: تمام بدن را تا روى ياها مىيوشاندند و جيزى از برمدكىهاى
بدن مشخص نمیشد.»
NN لطر
صفحه 36:
یکی از تاریخنویسان غربی میگوید که آقای ویل دورانت در کتاب eb
تمدن خود. صفحذ ۵۲۰ دلایلی میآورد که دال بر وجود حجاب در یبن
marr ae ۱
داشته سخن ميكويد: «ارتميس الهة عفث است وعالىترين نمونة او و
eee) ا ل ا 0
جابك و به زينت عفت و تقوا آراسته است.»
2 ار ا ل CS ery el TB) BR ee Be)
گفتند اين الگویتان باشد. یسنی الگوسازی یکی از اساسیترین مباحث
PO CI epee eee eter
صفحه 37:
سرخسی حنفی در کتاب المبسوط" جلد ۰۱۰ صفحة ۱۵۱ میگوید: «خليفة دوم جناب
eS ee Tse eee Se ese ۱
ian) ار
ee ae ED eee Se to a ae
بد بو روسرى را از سرت بردار. آيا ميخواهى خودت را به زنان آزاده همانند كنى؟»
كتك زد و كفت خودت را به زنان آزاد
eto d ا ا نزد عمر رفت. عمر پرسید آیا
incre en) ۱
eer arte y Teel ا Ce ean ee
اا Ieee
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 38:
aS ete Deere Tad) See
قبل از میلاد زندگی میکردند آمده است: «بالاتر از ارمنیان و کنار دریای
را yay ag TUTEINC Si lon
بودند. ترکیبی از قبایل مغولی و نیمهاروپایی بودند. بسیار نیرومند بودند که
درارابه به سر میبردند و زتان خود را سشت در برده نگاه میداشتند.
همچنین این مورخ در جابی دیگر میگوید: «زنان فقط در صورتی میتوانند
خویشان و دوستان خود را ملاقات کنند و در جشنهای مذهبی و
تماشاخانهها حضور يابند كه كاملاً در حجاب باشند.»
صفحه 39:
پس بحث پوشش و حجاب برای کسانی بود که عفت و حیا داشتند. اگریک ۱
Be |
میخواهی فاحشگی کنی, برو فاحشگی کن؛ حجاب را خراب نکن.
Nl cee ie re و و
ا el eee a ed لك
yy Ie) ا ا ا Fee eye ee ee Teniy oy
محدوده دستها هم
(دو کف دست) ایرادی ندارد.»
صفحه 40:
مسيحيت ويهوديت ميكفتند زن كل نبايد بيرون بيايد. اما اسلام مىكويد
خیر؛ میتواند بیرون بیاید و در جامعه باشد. مادر آنسبنمالک که از صحابه
ار
skeet veneer cee’ Sec PE are SE card ۱
قدکیه را میخواند و Se حیدری میزند که مردها عقب مینشینند.
حضرت زهرا بود که آمد عبای امیرالمومنین[ را گرفت. اگر لازم باشده رن
رنیرت
عفاف و پوشش در
NN ک کتب و اديان مختلف
صفحه 41:
|
| 7 ee SEE pe avec ec Tels eS
| eTey UO PEC GNSS ا semen ا ا
را ار
عفاف و پوشش در
0# ۳ کتب و اديان مختلف
صفحه 42:
صفحه 43:
0
ee) SRS Ce VEN oe omy ew Tuy mn)
خودشان دنبال اینجور چیزها نیستند.
يهودىها يك ايالت re SCL eee ۹
e در هشتاد کیلومتری نیوبورک ساختند؛ شهری با ۲۱هزار جمعیت. Date ee
1 6قاا يها ar an ۱
bell, gltags cl mag, * 99 دارند بارمیآورند پوشاک و orarterti nat ا
همهجيزشان بر مبناى دين يهود,.كاملاً يوشيده است. يل
arom 00000
صفحه 44:
فهرست مطالب
فهرست مطالب
عفاف و پوشش در کتب و ادیان مختلف
1
فصل سوم
ب عهد قدیم ،عه د جدی د
در مورد عفاف و حجاب و پوشش ،در هر سه کتا
و قرآن اشاره شده است ک ه این عف اف ب ه هیچ ص نف خاص ی اختص اص
ندارد .هم برای زن است و هم برای مرد؛ و برای این دو فضیلت میآورد.
آقای کوهن ،در کتاب خ ودش ص فحۀ 116میگوی د« :در آیین یه ود ب ه
مردان توصیه میشود که شخص نباید در کوچه و بازار از پش ت س ر زنی راه
برود .حتی اگر آن زن ،همسر خود فرد باشد ».ببینید چق در س خت اس ت.
برعکس ،اس الم آم د و حج اب را راحتت ر ک رد؛ ب ه زن گفت اج ازه داری
بیرون بیایی.
2
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
آقای کوهن در ادامه میگوید« :اگر کسی روی پل با زنی روبهرو شد ،باید صبر کند تا آن زن از ی ک س و عب ور
کند سپس خود از پل بگذرد؛ و کسی که به عمد از پشت سر زنی روان شود که از نهر میگذرد تا هنگام عب ور از
آب همین که پیراهنش را باال کشید ،ساقهای برهنۀ او را تماشا کند ،سهمی از س عادت جه ان آین ده نخواه د
داشت .کسی که با دست خود پولی به زنی بدهد تا رخس ار او را بنگ رد و از زیب ایی او ل ذت ب برد ،ح تی اگ ر در
دانش تورات و کارهای نیک با سرور ما موسی برابر باشد ،از کیفر جهنم رهایی نخواهد یافت».
ْف
در ِس ر الویان باب ،19آیۀ 30میگوید« :دختر خود را بیعصمت مساز و او را به فاحشگی وامدار .مب ادا زنی
مرتکب زنا شود و زمین پر از فسق و فجور گردد».
3
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
متأسفانه یک رسم بدی در میان یهودیان بوده که دختران خودشان را میفروختند؛ برای همین این آی ه آم د
َدُهَما
که شما حق ندارید این کار را بکنید .ماجرای حضرت ش عیب را هم ک ه قرآن آوردهَN :فَجاءْت ُهِإْح ا
ىْسِتْحَياء؛ و یکی از آن دو (یعنی دخ تران ش عیب) ب ه س راغ او آم د در ح الی ک ه ب ا ش رم گ ام
َتْمِشيَعَل ا
برمیداشت(M.قصص )25:یعنی وقتی خدا میخواهد حیای دختر شعیب را نشان بدهد ،ب ا ق دم برداش تنش
میگوید .تفاوت یک زن با حیا و بیحیا از راه رفتنشان هم معلوم است.
ماجرا این بود که حضرت موسی آمد و دید که دو دختر هستند که به خاطر حیایش ان کن اری ایس تادهاند و
چند مرد بیحیا همینطور میآیند و گوسفندها را آب میدهند و میروند؛ انگار نه انگار که اینها زن هس تند.
ًا
این نامردها هم عمد سنگ را روی در چاه میگذاشتند که این دخترها زورشان نرس د آن را بردارن د .م رد از
زور بازویش سوءاستفاده میکند!
4
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
حضرت موسی جلو رفت و یک نفره این سنگ را کن ار کش ید،
دلو را از آب پر کرد و در یک جوی مثل آبش خور ریخت و آنرا
پر کرد ،سپس کنار رفت و گفت« :بیایید گوس فندهایتان را آب
بدهید».
5
فصل سوم
مرحوم عالمه طباطبایی در تفسیر این ماجرا میگوید« :موس ی
هنگام بازگشت ،به دختر شعیب فرم ود« :راه را ب ه من نش ان
بده و خودت از پشت سرم بیا زیرا ما دودمان یعقوب ،پشت سر
زنان نگاه نمیکنیم ».و دختر شعیب نیز به خاطر ن وع برخ ورد
حضرت موسی او را به امین ملقب میکند».
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
ا َتْأ
اُه ا ا َأ ا َتْأ
َخ
َNقاَلْت ِإْحَد َم َي َبِت ْس ِجْرُهِإَّن ْيَر َمِن ْس َجْرَت
اْلَقِوُّياَأْلِميُن؛ یکی از آن دو زن گفت ای پدر ،او را استخدام کن،
زیرا بهترین کسی که استخدامش کنی (این مرد) نیرومن د ام انتدار
است(M.قصص)26:
قوی است اما امین است .نکت ۀ ج الب ایناس ت ک ه آنچ ه حض رت
موسی را نجات میده د امین ب ودنش اس ت ن ه ق وی بودنش .فک ر
کردید پیامبری را خدا به هرکسی میدهد؟! حی ا را نش ان داده اس ت.
برعکس در حوزۀ شهوت است که آدم باید خودش را نشان بدهد.
6
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
در امث ال س لیمان ،ب اب ،31آی ۀ 10ت ا 13زن ص الحه را تعری ف میکن د« :زن
صالحه را کیست که پیدا تواند کرد .قیمت او از لعل گرانتر است .دل ش وهر ب ه او
اعتماد دارد .برایش تمامی روزهای عمر خود خوبی خواهد کرد ،نه بدی .زنی ک ه از
خدا میترسد مدح خواهد شد ».اینها در تورات است.
7
فصل سوم
ن ک ه آیین عیس ی ،دین رس می
"جان ناس" در کت اب ادی انش میگوی د« :بع د از آ
مملکت امپراطوری روم گردید ،اندکی برنیامد که اصول رهبانیت در آن م ذهب ب ه
ظهور رسید و به سرعت رشد و نمو کرد .در آغ از بعض ی اش خاص ک ه ب ه س خنان
پولس حواری ایمان داش تند و ان درز او را ک ه میگفت« :مؤمن ان عیس وی ،از زن و
مرد شایسته است که در تجرد و تفرد زندگی کنند و بی همسر بمانند ».به این روش
گرائیدند .لکن ظهور رهبانیت به صورت یک نهضت خاص مبنی بر قطع عالق ه از
اجتماع در اواخر قرن سوم میالدی به وقوع پیوست».
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
ًال
یع نی ک گفت دیگ ر می ل جنس ی را کن ار بگذاری د .ب ا
هیچکس هم ازدواج نکنی د .اینه ا تحریف اتی ب ود ک ه در
مسیحیت به وجود آمد .رهبانیت را پولس ملعون آورد .جامعه-
ای را بیخود بسته نگه داش ت ،یکدفع ه منفج ر ش د و ش د
اروپ ا! پس در بحث پوش ش و عف اف و این بحثه ا ،در
مسیحیت ،ماجرا از یهودیت هم شدیدتر شد.
8
فصل سوم
حضرت عیسی در انجیل متی ،باب ،5آی ۀ 27ت ا 31می-
گوید« :شنیدهاید که به اولین گفته ش د زن ا مکن ام ا من ب ه
شما میگویم هرکس به زنی نگاه ش هوت بیان دازد هم ان دم
در دل خود با او زنا کرده است ،پس اگر چش م راس تت ت و را
بلغزاند قلعش کن و از خود دور انداز».
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
جالب است که همین فرمایش حضرت عیسی در کتب حدیثی ما آمده
ًال
است .مث در تفسیر قمی آمده که حضرت عیسی میفرماید« :از نگاه
کردن به زنان بپرهیزید زیرا ش هوت را در قلب میرویان د و همین ب رای
ایجاد فتنه در شخص نگاهکننده کافی است(».مجلسی ،بح اراالنوار ،ج،104
ص)42
9
فصل سوم
پ ولس در رس الهاش ب ه تیم و ت ائوس ،ب اب ،2آی ۀ 9ت ا 15میگوی د:
«همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا ،و پره یز ،ن ه
به زلفها و طال و مروارید و رخت گرانبه ا ،بلک ه چون ان ک ه زن انی بای د
دعوی دینداری کنند به اعمال ص الحه ».میگوی د خودت ان را ب ا عم ل
صالح آراسته کنید .اینها مال مسیحیت است؛ یعنی یک نفر مس یحی
باشد باید به اینها ایمان داشته باشد.
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
قرآن ب ه م ردان م ؤمن دس تور میده دُN :قْل ِلْلُم ْؤِمِنيَن
َيُغُّضوا ِمْن َأْبصاِرِهْم؛ب ه م ردان م ؤمن بگ و چشمانش ان را
ببندند(M.نور)30:
10
فصل سوم
و نیز به زنان مؤمن میفرمایدَN :و ُقلِّلْلُمْؤِمَناِت َيْغُضْضَن
ِمْن َأْبص اِرِهَّن؛ب ه زن ان م ؤمن بگ و چشمانش ان را
ببندند(M.نور)31:
زن عفی ف هم بای د مراع ات بکن د .هرچن د در بحث نگ اه
کردن ،امکان لغزش مرد بیشتر است .کن ترل چش م خیلی
کار سختی است .باید به نفسمان آم وزش ب دهیم ،ک ه این
آموزش هم خیلی سخت است .ی اد ب دهیم ببین د ام ا نگ اه
نکند .میفرمایدَ« :يُغُّضوا ِمْن َأْبص اِرِهْم» یع نی غض
بصر؛ یعنی کاهش دادن نگاه و خیره نشدن.
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
َنَأْرُجِلِهَّن؛ پاهایش ان را ب ر زمین
رع ایت عف اف در راه رفتن هم هس ت .این را ب ه خانمه ا میگوی دَN :واَل َيْضِرْب ِب
نکوبند(M.نور )31:زنهای عرب از گذشته و از یهودیان یاد گرفته بودند که خلخال ببندند ،پایشان را زمین میکوبیدن د و
جیرینگجیرینگ میکرد؛ این برای مرد شهوتانگیز بود.
سَءالَّن َل ُت َکَأ
َف
َق
َن الَقوِلَفَیْطَمَعاَّل ذیِفی
ال
ا
ِء
س
ا
ل
ا
ْخ
َض
َت
ُت
َّت
ِّن
ِم
ٍد
ْع
ْی
َح
ِإِن َّن
َن
درمورد زنان پیامبر م یفرمایدN :یاِن ا ِبِیْسَّن
ِب
َقْو ًالَمعروفاً؛ ای زنان پیامبر ،شما اگر از خدا بترسید مانند دیگر زنان نیستید ،پس ب ه ن رمی س خن
َقْلِبِهَمَر ٌضَوُقْل َن
نگویید تا کسی که در قلبش مرضی است به طمع افت د و س خن پس ندیده بگویی د(M.اح زاب )32:بحث الگ و مح وری را
مطرح میکند که تو زن پیغمبر هستی؛ اگر پایت را کج بگذاری بقیه میگویند زن پیغمبر این کار را کرد.
11
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
خانم! تو استاد دانشگاهی ،تو هنرپیشهای؛ آقا! تو فوتبالیستی ،تو اس تاد دانش گاهی،
تو یک روحانی هستی ،تو مسئولی ،باید حواستان باشد.
بنیاسرائیل به نام بوعز به
در عهد عتیق ،کتاب روت ،باب 3آیۀ 15آمده که مردی از
یکی از زنان بنیاسرائیل به نام روت میگوید« :چادری که به توست بی اور و بگ یر .پس
ًال
آن را بگرفت و او ِ 6ک یل ج و پیم وده ب ر آن گذاش ت و ب ه ش هر رفت ».ک ام اثب ات
میکند که آنموقع حجابی به عنوان چادر بوده است.
12
فصل سوم
سفر پیدایش ،باب ،38آیۀ 14و 15میگوید« :پس رخت بیوگی را از خویشتن ب یرون
کرده و برقعی بر روی کشیده و خود را در چادری پوشیده و به دروازۀ عیناعیم که در راه
تمنه است نشست ».این در یهودیت بوده است .حاال آقایان آمدند تغییراتی دادن د ،ک ه
بهتر است دیگر اسمش را دین یهودیت نگذارند!
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
در نقل ماجرای ازدواج اسحاق با رفقه هم همین آمده اس ت .حض رت
اسحاق فرزند حضرت ابراهیم است .پس حجاب از زمانی وج ود دارد
که هنوز حضرت موسی نیست که یهودیت را بهوجود بیاورد .آن زم ان
درمورد ازدواج اسحاق با رفقه ،در کتاب پی دایش ،ب اب ،24آی ۀ 64و
65میگوید« :رفقه چشمان خود را بلند کرد و اسحاق را دی د و از ش تر
فرود آمد زیرا که از خ ادم او پرس ید این م رد کیس ت ک ه در ص حرا ب ه
استقبال م ا میآی د؟ و خ ادم گفت آق ای من اس ت .پس برق ع خ ود را
گرفته خود را پوشانید».
13
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
وی ل دورانت در کت اب "ت اریخ تم دن" جل د ،4ص فحۀ ،484میگوی د:
«نصوص یاد شده به هر ترتیب بیانگر آن میباشد ک ه زن ان م ؤمن یه ودی
خود را مل زم ب ه اج رای ق وانین دین یه ود میدانس تند و م ردان هم از این
دستورالعملها بینصیب نبودند .یکی از دس تورات دین یه ود آن اس ت ک ه
مرد یهودی نباید در حضور زنی که موی سرش پیداست دست به درگاه خ دا
بردارد».
14
فصل سوم
یعنی یک زن بیحجاب ،برای مرد هم محدودیت به وجود میآورد .درم ورد
حدود و ثغور این پوشش ،این بوده که دختر قبل از س ن ازدواج ،میتوانس ته
پیراهنی تنش بکند که آستینها بلندتر از آرنج ،پوشش بلندتر از زانوست ،ام ا
به محض ازدواج دیگر باید در پوشش برقع ق رار میگ رفت .نکتهاش در این
است که در آیین یهود ،سن ازدواج و بلوغ یکی است .یعنی ب ه محض بل وغ
ًال
باید ازدواج میکرد؛ یعنی عم میشود حج اب قب ل از بل وغ و بع د از بل وغ.
پس قبل از بلوغ هم حجاب داشتند.
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
یسرائل لوگاسی ،در کتاب خود ،صفحۀ ،110گفته« :رعایت حجاب بر او الزم میشود به گونهای که لباس
به قدری گشاد باشد که برجستگیهای بدن را بپوشاند و آستین لباس تا مچ دست باشد .تمامی گ ردن از دو
طرف تا شیب کتف از پشت و جلو باید پوشانده شود حتی پاها پوشیده بماند و از پشت ج وراب نبای د پ ا دی ده
شود و جورابهای عکسدار با رنگهای متنوع تند ممنوع است .تمام موی سر پوش یده بمان د و آرایش ی ک ه
موجب جلب توجه دیگران شود گناه بزرگی اس ت ».اینه ا احک ام دینش ان اس ت .ح اال اگ ر کس ی رع ایت
نمیکند ،بحث دیگری است.
15
فصل سوم
ویل دورانت میگوید« :در طول قرون وسطا یهودیان همچنان زنان خویش را با لباسهای ف اخر میآراس تند
ولی به آنان اجازه نمیدادند با سر عریان به میان مردم بروند .نپوشاندن موی سر خالفی ب ود ک ه م رتکب را
مستوجب طالق می ساخت ».اگر ی ک زن م وی س رش دی ده میش د ش وهرش میتوانس ت ب دون مهری ه
طالقش بدهد.
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
ببینید در کتاب اشعیای نبی درمورد تبرج چه میگوی د« :خداون د میگوی د از این جهت ک ه دخ تران ص هیون متکبرن د و ب ا
گردن افراشته و غمزات چشم راه میروند ،و به ناز میخرامند و به پاهای خ ویش خلخاله ا را ب ه ص دا درمی آورن د؛ بن ابراین
َک
خداوند فرق سر دختران صهیون را ل (کچل) خواهد س اخت و خداون د ع ورت ایش ان را برهن ه خواه د نم ود و در آن روز
پیشانیبندها و هاللها را از اینان دور خواهد ک رد و گوش وارهها و دس تبندها و دس تارها و
(قیامت) خداوند زینت خلخالها و
زنجیرها و کمربندها و عطردانها و تعویذها و انگشترها و حلقههای بینی و رداها و شالها و کیسهها و آینهه ا و کت ان ن ازک و
عمامهها و برقعها را واقع میشود که به عوض عطریات عفونت خواهد شد و به عوض کمربند ،ریسمان و به عوض موه ای
بافته ،کَلی و کچلی و به عوض سینهبند ،زنار و به عوض زیبایی ،سوختگی خواهد بود».
اینها همه نشان میدهد که نوع آرایش آن موقع چگونه بوده است.
16
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
کارناوال همجنسبازان
(مستند انقالب جنسی)
از نشانههای آخرالزمان این است که لباسهای مرد و زن عوض ش ده ی ا ش بیه ب ه
هم میشود.
تورات در سفر تثنیه ،باب ،22آیۀ 5میگوید« :متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس
زن را نپوشد زیرا هرکس این کار را بکند مکروه َی ُه َو ه ،خدای توست».
برخی از صهیونیستًالها با فتنههایی که در دنیا راه میاندازند ،برعکس آیات تورات را
انجام میدهند .مث در تورات داش تیم« :کس انی ک ه ختن ه نکنن د ،عه د الهی را
شکستهاند ».پس اینها آمدند ختنه نکردن را در مسیحیت ًارایج کردند که بگوین د
اینها آدمهای بدیاند؛ یعنی برخی از گناههای دنیا را عمد راه میاندازند که بقیۀ
مردم گناهکار باشند.
17
فصل سوم
پس یکی از گناهانی که این صهیونیستها میتوانند رواج بدهند تا مردم را از چشم خدا بیندازن د ،این اس ت
ًال
ًال
که لباسهای زن و مرد را عوض کنند .مث در کارناواله ای هموسکش والها میبینی د م ردی ک ام لب اس
زنانه پوشیده و آرایش زنانه کرده است.
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
در آیین یهود ،اگر شرایط زیر به وقوع بپیون دد ،م رد میتوان د زنش را طالق
بدهد و مهریه هم ندهد:
.1زنی ک ه از اج رای ق وانین دین یه ود س رپیچی کن د .ب رای مث ال ب دون
پوشاندن سر خود به میان مردان برود یا در کوچه و بازار پشم میریسد و ب ا ه ر
مردی از روی سبکسری به گفتوگ و میپ ردازد .یع نی کمی ب ا ن از ص حبت
بکند.
.2زنی که در حضور شوهر خود به والدین او دشنام میدهد.
18
فصل سوم
.3زن بلند صدا که در خانه با شوهر خود به صدای بلند دربارۀ امور زناش ویی
صحبت میکند و همسایگان او میشنوند که چه میگوید.
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
توگوی علنی میان ذکور و اناث ح تی بین زن و ش وهر از
ویل دورانت میگوید« :گف
طرف فقههای دین ممنوع گردیده بود».
استاد مطهری درمورد پنهان کردن زن در خان ه ،در تفک ر ایرانی ان و یه ود ،اینط ور
میگوید« :در ایران و در بین یه ود و س ایر مللی ک ه از فک ر یه ود پ یروی میکردن د
حجاب به مراتب شدیدتر از آنچه اسالم میخواست حضور داش ت .در بین این ملته ا
سخن از پوشیدن زن و چهرۀ او نبود ،بلکه سخن از پنهان کردن زن بود و این فک ر
به صورت یک عادت جدی در می ان آن ان رواج داش ت(».مرتض ی مطه ری ،مس ئلۀ حج اب،
ص)19
19
فصل سوم
دورانت میگوید« :در هر صورت حجاب در طول تاریخ یهود به استناد نصوص دینی
موجود در این آیین مورد توجه و رعایت زنان مؤمن یهود بود».
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
جالب است بدانید رضاخان وقتی مسئلۀ کشف حج اب را پیش آورد یکی از گروهه ایی ک ه ب ابت کش ف حج اب
رضاخان مخالفت کردند ،برخی از زنان مؤمن یهودی بودند.
دورانت ،سیرۀ عملی پوشش زن ان را اینگون ه میگوی د« :س اق
پای زنان چیزی نبود که در مأل عام و یا رایگان به چشم بخورد.
البسۀ بانوان در مجالس ،موضوعی مهم برای روحانیون بود که
کاردینالها درازی جامههای خواتین را معین میکردند .هنگ امی
که کشیشان چادر و روبند را یکی از ارک ان اخالقی ات عیس وی
دانس تند ،ب ه دس تور زنه ا چادره ا را از ش مش ظری ف و حری ر
زربفت ساختند ».پس حجاب مسیحیان روبند داشته است.
20
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
آقای حکیم الهی در کتاب "زن و آزادی" ،صفحۀ 53میگوید« :به هرحال رع ایت
پوشش و پایبندی مسیحیان به رعایت حجاب را باید در اهتمام پاپه ا و کاردین ال-
های مس یحی جس توجو ک رد .گرچ ه آن ان گ اهی راه اف راط را پیم وده و ق وانین
دشواری را وضع کردند .آنها در دستورالعملی پوش اندن ص ورت را ال زامی کردن د و
ت زئین م وی س ر و آرایش آن و تنظیم آنه ا در آین ه و س وراخ نم ودن گوشه ا ،و
آویختن گلوبند ،خلخال ،طال ،دس تبند قیم تی ،رن گ نم ودن م و ،تغی یر ص ورت
ظاهری ،همه را ممنوع ساختند».
21
فصل سوم
این در حالی است که اسالم میگوید« :زن میتواند برای شوهرش آرایش کند».
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
دو نفر از مراجع دینی مسیحیت در مورد ل زوم پوش اندن ص ورت گفتن د،
ًال
که باز در همان منبع آمده« :زن باید کام در حجاب و پوشیده باشد اال
آنکه در خانۀ خود باشد؛ زیرا فقط لباسی ک ه او را میپوش اند میتوان د از
خیره شدن چشمها به سوی او مانع گردد .زن نباید صورت خود را عریان
ارائه دهد تا دیگری را با نگاه به صورتش وادار به گناه نماید».
بعدها نقابی که اینها روی صورتشان میانداختند ،آرامآرام ع وض ش د.
در عروس یها و لباس های مجلس ی اوای ل ق رن 20ش ما میدیدی د ک ه
کالهی داش تند و روی کاله ی ک ت وری ب ا س وراخهای درش ت می
انداختند .این از همان روبند باقیمانده بود.
22
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
در رسالۀ پطرس (جانشین حضرت عیسی ،)باب ،3آیات 1تا « :6و شما را زینت ظاهری
نباشد .از بافتن موی و مطال شدن به طال و پوشیدن لباس .بلکه انس انیت ب اطنی ،قل بی،
در لباس غیر فاسد ،روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست .زیرا بدین گونه زن ان مقدس ه
در سابق نیز که متوکل به خدا بودند خویشتن را زینت مینمودند».
میگوید باید منطقی و درست باشد .نظر ایشان منطقیتر از پولس است.
23
فصل سوم
دستور برخورد با بدحجابها را آق ای برت ولت داده ک ه وی ل دورانت در جل د 3ص فحۀ 498
توضیح میدهد« :شما ای مردان میتوانید به این کارها پایان بخشید و دالورانه به مبارزه با آن-
ها قیام کنید .ابتدا با سخن خوش و اگر باز سرسختی نشان دادند ،قدم میان نهید و روبن د
را از سر زن کشیده و پاره کنید و حتی اگر چهار دان ه از موه ا ن یز کن ده ش د آن را در آتش
افکنید».
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
َک
میگوید با خشونت برخورد کنید .اگر کار بدی کردند روبندشان را ِب نی د .یع نی ت و دیگ ر حی ثیت ن داری .این
نکته را داشته باشید که فقط زنان پاکدامن روبند و حجاب داشتند.
در مواردی برای تحقیر یک زن که بگویند« :تو فاحشهای!» به زور میگفتند باید سرت را لخت کنی و روبن د
نداشته باشی .آرام آرام در عهد رنسانس و بعد از آن بحث پروتستانتیسم (سنت اعتراض) که به وج ود آم د و
سپس از دل آن ،فرقههای مختلف ،که بیش از هزاران فرقه دارد ،از پروتستانتیسم منشعب شده است.
24
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
آرام آرام پیش آمد و رسید به بروز سینما که به جرأت میش ود گفت
سینما و در رأس آن هالیوود ،اثر بسیار جدی در از بین ب ردن حی ا
داشت.
میشود،
صهیونیستها در اولین فیلم مستهجنی که ساخته
دست
آشکار است .دیگر کار به جایی رسید که اینها از زنی که قرار ب ود
تار مویش را کسی نبیند ،یک فیلم پورنوی کامل ساختند.
25
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
گسترش اسالم
درمیان زنان غربی
ویل دورانت ،در کتاب "لذات فلسفه" صفحه 158میگوید« :آزادی زن از ع وارض انقالب ص نعتی اس ت .ی ک
قرن پیش در انگلستان یافتن کار بر مردان دشوار شد اما اعالنها از آنان میخواست ک ه زن ان و کودک ان را ب ه
کارخانهها بفرستند .کسانی که ناگاه ب ر خانهبران دازی توطئ ه کردن د ،کارخ انهداران وطندوس ت ق رن ن وزدهم
انگلستان بودند .نخستین قدم برای آزادی مادربزرگان ما قانون 1882بود .به موجب این قانون زنان بریتانیای
کبیر از آن پس از امتیاز بیسابقهای برخوردار میشدند و آن اینکه پولی را که به دست میآوردند میتوانستند خود
نگهدارند».
26
فصل سوم
قبل از 1882در انگلیس هیچ زنی حق نداشت پول نگه دارد .اما خداوکیلی ببینید اسالم حق مالکیت م الی را
ًا
از چه زمانی برای زن در نظر گرفته است .مرد باید اجبار به او پول هم بدهد .االن شما قدر این را نمیدانید .زن-
های اروپایی که شاغل هستند و بیرون از خانه کار میکنند میفهمند .در اروپا مردها دنب ال زنه ایی میگردن د
که شاغل باشند .یکی از دالیل گرایش زنها به اسالم در کش ورهای غ ربی همین اس ت؛ میگوین د طب ق حکم
شرع اسالم میتوانم در خانه بنشینم.
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
یک مثال؛ االن اگر مرد کار نداشته باشد به او زن نمیدهند؛ اما اینطور نیست
ًا ُت
ی رشد!
که اگر یک خانم کار نداشته باشد ،قطع م
27
فصل سوم
شغلها
زنانه و مردانه دارند؟
پس یکی از شروط اصلی شکلگیری یک خانواده در ع رف م ا این اس ت ک ه
ًا
مرد حتم درآمد داشته باشد .االن یک خانم آمده جای یک آقا را اشغال کرده
است؛ و اگر این خانم نرود ،این آقا میرود سر کار و خانواده شکل میگ یرد .ت ا
موقعی که این خانم سر ک ار میرود ،خ انواده ش کل نمیگ یرد .من نمیگ ویم
خانمها شاغل نباشند؛ بلکه در اسالم یک سری شغلها هست که فقط خانمها
ًال
میتوانند انجام بدهند و اص از دست مرد برنمیآید ،علیالخصوص شغلهای
تربیتی و شغلهایی که به اخالق نیاز دارد.
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
ویلدورانت در ادام ه مینویس د« :این ق انون اخالقی ع الی را،
کارخانهداران مجلس عوام وضع کردن د ت ا بتوانن د زن ان انگلس تان را ب ه
کارخانهها بکشانند .از آن سال تاکنون این سودجویی آنان را از بن دگی و
جانکن دن در خان ه رهانی ده و گرفت ار بن دگی و جانکن دن در مغ ازه و
کارخانه کردهاست».
به زن گفتند« :آدم نساز ،بیا ماشین بساز!»
28
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
طبق بررسیهایی که انجام دادم؛ جالب بود در جایی که دین درستوحسابی هم نب وده،
ًال
باز هم حجاب بوده است .مث در روم باستان ،که از نظ ر دی نی ادونیس ت بودن د ،ام ا
بحث حجاب به طرز عجیبی جدی بوده است.
در دایرة المعارف الروس دربارۀ پوشش زنان یونان باستان میگوید« :زنان یونان در دورههای گذشته صورت و اندامش ان را ت ا روی پ ا
میپوشاندند .این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود در جزایر کورس و امرجیوس و دیگر جزایر ساخته میشد .زنان فی نیقی ن یز دارای
پوشش قرمز بودند .سخن دربارۀ حجاب در البالی کلمات قدیمیترین مؤلفان یونانی هم وج ود دارد .ح تی ب نیلوب همس ر پادش اه
عولیس فرمانروای ایتاک با حجاب بوده است .زنان شهر ثیب دارای حجاب خاص خودشان بودند .به این صورت که حتی صورتشان
را هم با پارچههایی میپوشاندند .این پارچهها دارای دو منفذ بود که جلو چشمها قرار میگرفت تا بتوانند ببینند.
29
فصل سوم
در اسپارته دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند ولی بعد از ازدواج خود را از چشمان مردان میپوشاندند».
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
نقش ههای ب ه ج ا مان ده از آنه ا هم نش ان میده د ک ه زن ان سرش ان را
میپوشاندند اما صورتهایشان در این منطقه باز بوده« .اما وقتی به بازار م ی-
رفتند بر آنان واجب بوده که صورتهایشان را بپوش انند .خ واه ب اکره و خ واه
دارای همسر باشند .حجاب در بین زنان سیبری و ساکنان آسیای ص غیر و
زنان شهر ماد (ایرانیان) ن یز وج ود داش ته اس ت .زن ان روم انی از حج اب
ی ک ه وق تی از خان ه خ ارج میش دند ب ا
شدیدتری برخوردار بودند؛ به طور
چادری بلند ،تمام بدن را تا روی پاها میپوشاندند و چیزی از برآم دگیهای
بدن مشخص نمیشد».
30
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
یکی از تاریخنویسان غربی میگوید ک ه آق ای وی ل دورانت در کت اب ت اریخ
تمدن خود ،صفحۀ 520دالیلی میآورد که دال ب ر وج ود حج اب در بین
زنان یونان و روم باستان بوده اس ت .درب ارۀ اله ۀ عفت ک ه "آرتمیس" ن ام
داشته سخن میگوید« :آرتمیس اله ۀ عفت اس ت و ع الیترین نمون ۀ او و
الگو برای دختران جوان به ش مار میآی د .دارای ب دنی نیرومن د ،ورزی ده و
چابک و به زینت عفت و تقوا آراسته است».
در واقع اینها در یونان باستان یک الهۀ عفت داشتند که به دخترانشان می-
گفتند این الگویتان باش د .یع نی الگوس ازی یکی از اساس یترین مب احث
موضوع حیا و پوشش و حجاب است .چه برای مرد چه برای زن.
31
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
سرخسی حنفی در کتاب "المبسوط" ،جلد ،10صفحۀ 151میگوید« :خلیفۀ دوم جناب
عمر ،هنگامی که کنیزی را میدید که روسری بر سر دارد ،او را با تازیانه میزد و میگفت آن
را از سرت بردار و میگفت کنیز نباید روسری بر سرکند ».در موارد دیگر آمده اس ت« :عم ر
هر وقت کنیزی را میدید که روسری بر سر دارد ،او را با تازیان ه می زد و میگفت ای ک ثیف
بد بو ،روسری را از سرت بردار .آیا میخواهی خودت را به زنان آزاده همانند کنی؟»
َا َن
32
فصل سوم
در ادامه باز مینویسد« :از س نقل شده که عمر کنیزی را دی د ک ه مقنع ه پوش یده ب ود ،او را
َا َن
کتک زد و گفت خودت را به زنان آزاده شبیه مگ ردان ».ب از میگوی د « :سبنمال ک میگوی د
کنیزی از کنیزان مهاجر یا انصار با بدن پوشیده و مقنعه بر سر ،نزد عمر رفت .عم ر پرس ید آی ا
آزاد شدهای؟ گفت نه .عمر گفت پس این روسری و مقنعه چیست؟ آن را از سرت ب ردار .چ ون
این پوشش مخصوص زنان آزاده و مؤمن اس ت .کن یز لحظهای اهم ال ک رد .عم ر از ج ایش
برخاست و با تازیانه بر سرش زد تا روسری را برداشت».
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
در کتاب تاریخ تمدن ویلدورانت ،دربارۀ مردم یکی از قبایلی که 900سال
قبل از میالد زندگی میکردند آمده است« :باالتر از ارمنی ان و کن ار دری ای
سیاه سکاها بیاب انگردی میکردن د .آنه ا م ردمی وحش ی و درش ت ان دام
بودند .ترکیبی از قبایل مغولی و نیمهاروپایی بودند .بسیار نیرومند بودن د ک ه
در ارابه به سر میبردند و زنان خود را سخت در پرده نگاه میداشتند».
همچنین این مورخ در جایی دیگر میگوید« :زنان فقط در صورتی میتوانند
خویش ان و دوس تان خ ود را مالق ات کنن د و در جش نهای م ذهبی و
ًال
تماشاخانهها حضور یابند که کام در حجاب باشند».
33
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
پس بحث پوشش و حجاب برای کسانی بود که عفت و حیا داش تند .اگ ر ی ک
نف ر بیحی ایی میک رد خودش ان او را از پوش ش درمیآوردن د ،میگفتن د ت و
میخواهی فاحشگی کنی ،برو فاحشگی کن؛ حجاب را خراب نکن.
در کل میتوانیم این نکات را استخراج کنیم که در مسیحیت و یه ودیت و عه د
قدیم یا جدید ،یک نگ رش اف راطی وج ود داش ت ک ه مواض ع س ختگیرانهای
درم ورد پوش ش داش ت .در اس الم گفت« :ص ورتت میتوان د دی ده بش ود .در
َّف َت
محدوده دستها هم ِک ین (دو کف دست) ایرادی ندارد».
34
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
ًال
مسیحیت و یهودیت میگفتند زن ک نبای د ب یرون بیای د .ام ا اس الم میگوی د
َا َن
خیر؛ میتواند بیرون بیاید و در جامعه باشد .مادر سبنمال ک ک ه از ص حابۀ
پیامبر است ،یک شیرزن است؛ در جنگ شمشیر میزد و از پی امبر مح افظت
میکرد زمانی که حق امیرالمؤمنین غصب میشود ،حضرت زهرا میآید خطبۀ
فدکیه را میخواند و طوری نع رۀ حی دری میزن د ک ه مرده ا عقب مینش ینند.
حضرت زهرا بود که آمد عبای امیرالمؤم نین را گ رفت .اگ ر الزم باش د ،زن،
وسط جامعه است.
35
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
این مورد تمایز دوم بود و اینکه اسالم مسیر سوءاستفاده مردها را هم بست .یعنی در آیین یهود ،به سادگی یک تار موی زن را به
زور بیرون میکشیدند و او را به کوچه میآوردند و بعد میرفتند طالقش میدادند .ام ا اس الم بحث مهری ه را ج دی گرفت ه اس ت و
عندالمطالبه است .درمورد بحثهای شیردادن ،کارکردن ،نفقه دادن ،زن میتواند پایش را بیرون نگ ذارد و بنش یند در خان ه و از
مرد پول بگیرد .زن میتواند بابت شیردادن بچهاش از مرد پول بگیرد ،اما نمیگیرد؛ این لطف اضافی اوست.
36
فصل سوم
عفاف و پوشش در
کتب و ادیان مختلف
جالب است ...
37
فصل سوم
یهودیان ،بیشترین تعداد حضور در دانشگاه را به نس بت جمعیتیش ان
دارند ،چون صهیونیستها اینها را برای من و شما درست کردهان د و
خودشان دنبال اینجور چیزها نیستند.
یهودیها یک ایالت خودمختار با نام "کریاس جوئل" ()Kiryas joel
در هشتاد کیلومتری نیوی ورک س اختند؛ ش هری ب ا 21ه زار جمعیت.
اینط ور دارن د ب ار میآورن د .پوش اک و
بچهه ای خودش ان را
ًال
پوشیده است .پلیس دارند ک ه
همهچیزشان بر مبنای دین یهود،کام
اگر پسری با شلوارک وارد شود ،دستگیر میشود!
38
فصل سوم
جالب است ...
پایان فصل سوم
فصل سوم
جالب است ...