صفحه 1:
صفحه 2:
عناوین
چند اصطلاح
انواع آزمون های استاندارد
مواردی که در طراحی یک سوال استاندارد بايد رعايت شود
طراحی سوالات مفهومی و استاندارد مطابق اهداف آموزشی
تحلیل آزمون نهایی درس جامعه شناسی سه خرداد ماه ۱۴۰۲
منابع
۳۱
۳۹
44
vA
صفحه 3:
sill gH pT راغ
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
۱- آزمون هاي صحیح غلط : در آزسون های صحیح غلط تعدادي سوال با جمله در اختیار آزسون شونده
گذاشته مي شود و او محیح با غلط بودن آنها را تعيين مي كند . سوال هاي صحيح- غلط ساده ترین و متداول
ترین صورت سوال های عیني هستند.
۲
|سنوع صحیسح فلط : یک جمله خبرى . یک محاسبه عددی . با یک معادله در اختیار آزمون شوندهقرار داده صی شود و از او خضواسته
| تا درستی يا نادرستى آن را تشخيص دهد . (( خرد ترين بديده اجتماعى هنجار اجتماعى است . )) « صحيح - غلط »
۲- نوع بلی خبر: در اين نوع سوال یک جمله پرسشی به آزمون شونده داده مى شود و او بايد جواب بله يا خير را مشخص كند .
1 ( مثال : آيا بسته شدن ناخودآكاه جشم در مواجهه با خطر كنش محسوب مى شود )) « بلى - خير »
] 7- فوع اصلاحى : در اين نوع سوال به آزمون شونده جمله اى داده مى شود كه در آن غلطى وجود دارد و بايد غلط را تشخيص دهد. آن
| راخط بزند و درستش را بنويسد. (( مهم ترین ویژگی کنش ارادى و معنا دار بودن آن است )) - دانش آموز بايد كلمه زیر خط دار بودن را
خط بزند و صحيح آن را بنويسد. « آكاهى و معنا دار بودن »
.اين ثنها سوال صميح - غلط اس تله در آنن علاوه بر ulti « بازقوائى نيز صورت مى ليرر . زيرا آزمون شون رای پاسخ
رارن به سوال ياي جزء غلط أن را تشفيصس رهر و هم ررست آن را به يار آورده و بنويسر . زر واقع اين نوع سوال ترئيبى از نوع
- غلط وكوتاه باسخ است . رر اين نوع سوال بهتر است دزیر قسمتی | is 0
pf ف طکشیره شور ,زرا در غیر اینهورت معلن است او بقش ویگری از جمله راگه هرف آموزشی هررس نيوره است
مورر قفاوت قرار رهر.
قرا
۴- وع خوشه ای : ( چند صحیح - غلط ) تنه سوال به صورت یک جمله نائعام نوشته می شود و به دنبال آن تعدادی جواب فرار دارد )
در اين سوال ها هریک از جوابهای پیشنهادی باید به عنوان صحیح یا غلط مورد قضاوت قرار بگیرد .
ابن نوع سوال ها به معلم اجازه مى دهد تا در هر سوال به جاى بك مطلب جندين مطلب بكنجائد و از اين طريق در جاى آزمون و زمان خواندن
>> آزمون به وسيله آزمون شونده صرفه جوبى كند.
صفحه 7:
محابيين و معايب آزمون هاى صحيح غلط
١-بيان موضوع های درسی در قالب عبارت
های ساده
۲-سادگی تهیه و طراحی آنها
۳-عینی بودن تصحیح جواب ها
۴-زیادی تعداد آنها
(-اين آزمون ها برای سنجش اطلاعات جزیی و کم اهمیست
به کار می روند
۲-حدس زدن کورکورانه در آنها خیلی زیاد دخالت دارد.
۳-کاربرد زیاد آنها سبب تاکید بی مورد بر حفظ طوطی وار
اطلاعات کم اهمیت می شود .
۴-آنها برای سنجش هدفهای سطح پایین مفیدند و
توانایی های پیچیده سطح بالا را اندازه نمی گیرند
صفحه 8:
سوال ها تا حد امکان مختصر . ساده و روشن بنویسید.
جمله هایی به کار برد که درست با غلط بودن آنها براى كسانى كه موضوع سوال را ياد كرفته ند . آشکار باشد.
از کاربرد کلماتی چون همه . بعضی وقت ها , غالبا . هرگز و از اين قبیل پرهیز کنید .
سعى كنيد طول سوال هاى صحيح و سوال هاى غلط يكسان باشد.
سعى كنيد سوال هاى صحيح و سوال هاى غلط تقريبا به يك اندازه باشد.
سوال هاى صحيح غلط را از روى جمله هاى كتاب ننويسيد.
سعى كنيد هر سوال به يك هدف آموزشى مهم مربوط باشد و از كنجايش مطالب بى اهميت در هر سوال برهيز كنيد
صفحه 9:
مصادیق انواع سوال صحیح غلط:
: نوع صحيح و غلط -١
از ديدكاه طرفداران عدالت اجتماعى. در مدل كمونيستى نقطه آغاز رقابت و در مدل ليبرالى نقطه
يايان رقابت عادلانه com صحيح0غلط ©
۲- بلی خیر:
آیا زندگی اجتماعی بدون سیاست امکان پذیر است؟ بلى ©خير ©
۳-اصلاحی:
مهم ترین ویژگی کنش ارادی و معنا دار بودن آن است.
۴-خوشه ای:
-در قدرت اقناعی,تبعیت و پیروی نشانه کار درست است
-پیروی کننده در قدرت اقناعی محاسبه سود و زیان می کند.
-مروزه از ابزار اقناعی نسبت به تنبیهی و تشویقی بیشتر استفاده می شود.
-پاداش مالی یکی از ابزارهای قدرت اقناعی است.
صفحه 10:
آزمون های چسور کردی از تعدادی سوال تشکیل می شوند . که هریک از آنها شامل دو ستون معرف پرسش ها و ستون دیگر
نشان دهنده پاسخ هاست . وظیفه آزم و « آن است که پاسخ ها را با پرسش های مربوط جور كند . بعضی سوال های
جورکردنی ستون های پرسش و پاسخ در کنار هم و در بعضى سوال هاء به دنبال هم قرار مى كيرند . اين سوال ها براى آزمون
دانش اصطلاحات . تعاریف . تاریخ ها . و سایر موارد مربوط به روابط ساده بسیار مناسب اند .
انواع سوالات جور کردنی :
۱-معمولی ۲- نقشه ای ۳-رده بندی
|-معمولی : در نوع سوالهاى جوركردنى معمولى در يك ستون سوال ها و در ستون دیگر پاسخ ها قرار درند و آزسون شونده
باید پرسش و پاسخ ها را جور كند .مهمترين نكته در اين نوع سوال اين است كه بايد تعداد ياسخ ها بيشتر از تعداد سوالات
باشد.
۲-نقشه ای : در نوع سوالات جورکردنی. نقشه ای نقاط مختلفی با شماره یاحروف مشخص شده اند که در اختیار دانش آموزان
گذاشته می شود وازآنان خواسته می شود تا این شماره ها يا حروف را با نام شهرها. درياجه ها و رودخانه ها ( دردرس جغرافيا)
يا رويكردها ء انواع علوم . انواع عقل و.. ( در جامعه شناسی) جور کنند.
۳-رده بندی؛ در اين نوع سوال ها يك طرح رده بندى مثلاً قسمت هاى جمله . انواع علوم نافع .دوره هاى تاريخى. انواع عقل
از دانش آموزان خواسته می شود. تا طبق طرح . رده بندی کنند.
صفحه 11:
طراحی سرالات
۱- از آن جا که پاسخ دادن به
سوال ها زمان زیادی لازم ندارد . تعداد
زیادی از آنها را می توان در یک زمان
معین مورد استفاده قرار داد .
۲- تصحیح سوال های جورکردنی به
سرعت و سهولت امکان پذیر است و
نیازی به مصحح متخصص ندارد .
اج
محاسن و معايب آزمون هاى جور كردنى
-١ از آنجا كه در يادكيرى تداعى بين امور . حفظ
طوطى وار دخالت زيادى دارد و مدرسان غالبا در
تهيه اين نوع سوال ها روابط حفظى بين امور تاكي
می کنند . اين آزمون ها اگر به دقت تهیه نشوند .
ممکن است دانشجتویان را به یادگیری سطحی مطالب
۲-گاهی پیدا کردن مجموعه ای از پرسش ها که به
اندازه کافی شبیه هم باشند تا بتوان برای آنها
مجموعه پاسخ های همكونى بيدا كرد ۰ کار دشواری
صفحه 12:
پرسش ها و پاسخ های متجانس و همگون انتخاب کنید .
طول فهرست های پرسش و پاسخ را کوتاهانتخاب کنید و مطالب کمتسری را در هریک از پاسخ ها
قرار دهید.
در راهنماى سوال . اطلاعات لازم را در باره نحوه مقايسه و جور كردن يرسش هاو باسخ ها در
اختيار دانشجويان قرار دهيد .
همه پرسش ها و پاسخ های یک سوال در یک صفحه قرار دهید .
در صورت امکان فهرست پاسخ ها را به طور منطقی مرتب کنید .
در فهرست پرسش های جورکردنی از کاربرد جملات نیمه تمام خودداری کنید.
برسش هارا با شماره و پاسخ ها را به حروف مشخص کنید.
هریک از پاسخ ها باید برای تمام پرسش های یک سوال درست جلوه کند
از نوشتن سوال هایی که پرسش ها و پاسخ ها ی آنها کاملا با هم جور می شوند . بپرهيزید.
صفحه 13:
مصداق سوال جور کردنی
١-معمولى
هریک از عبارات سمت راست به کدام یک از مفاهیم سمت چپ اشاره دارد؟ ( یک مورد در ستون دوم
اضافی است.)
الف) علمی که به فهم معانی کنش های انسان ها می پردازد. ۱)علوم انتقادی
ب) موضوع علوم اجتماعی است . ۲ اصل وجود
ج) موضوع فلسفه است . ۳) ساختار اجتماعی
5 شناسی کلان است. ۴ علوم تفهمی
جامعه شناسی
_“ ۵) کنش اجتماعی و پدیده های
اجتماعی
صفحه 14:
مصداق سوال جور کردنی
۲- نقشه ای:
هریک از عبارت های زیر مربوط به کدام قسمت جدول می باشد ؟
۱-تاثیر فعال ذهن و عقل در جربان شناخت
۲-نوجه به رفتارهای معنادار انسان
۳-پدیده های اجتماعی مانند پدیده های اندام وار طبیعی
۴-شناخت پدیده های اجتماعی برای پیش بینی و کنترل آنها
صفحه 15:
مصداق سوال جور کردنی
۴۲- رده بندی :
عبارت های زیر مربوط به کدامیک از انواع عقل است؟
۱-معنی جشن عید نوروز برای مردم ایران ( . )الف-عقل انتقادی
۲-رابطه فیثاغورث در هندسه )ب-عقل تفسيرى
۳-نیکو بودن اعتماد و توکل به خدا . ( )ج- عقل نظرى
۴-درک عوامل مهاجرت در جمعیت شناسی ( ) د- عقل عملی
۵-ارزیابی فاصله طبقاتی در بک جامعه ( . ) ر-عقل ابزاری
صفحه 16:
آذمون هاى جمار کذ یبیج
آزمون چند كزينه اى متداول ترين آزمون عينى مى باشد كه هم در سنجش توانایی های مختلف و هم در سنجش يادكيرى در
زمينه هاى كوناكون تحصيلى مورد استفاده قرار مى كيرد . اين نوع آزمون هم از لحاظ يكنواختى سوال ها . هم از لحاظ
حساسیت کم در مقابل حدس زدن کورکورانه و هم از لحاظ سهولت تصحیح پاسخ نامه . بهترین نوع آزمون های عینی است .
تعریف آزمون های چند گزینه ای : آزمون چند گزینه ای شامل تعدادی سوال است که هریک از آنه از یک قسمت اصلی
و تعدادى كزينه ( باسخ ) تشكيل مى شود و آزمون شونده از ميان كزينه هاى بيشنهادى گزینه صحیح را انتخاب می کند
نوع تنها كزينه درست : سوال فقط يى ياسخ صحيح دارد
نوع بهترين كزينه : همه كزينه ها صحيح هستند اما يكى از آنها از همه بهتر و کامل تر است .
5
aw
yy
3
3
fd
4
%
فوع منفی : تنه سوال به صورت منفی بیان می شود و همه گزینه ها به جز یکی درست هستند
صفحه 17:
|
OE ee ok Lek adel
ا-از سایر آزمون های عینی انعطاف پذیر ترند.
۲-استفاده از سوال های چند گزینه ای می تون در یک زمان
GLEN Sigs Aas Spin آموزشی و بعش مهمی از
فطلواق فرس را تعجش 0
۳- نسبت به آزمون های صحیح - غلط کمتر امكان حدس زدن
کورکورانه دارد
۴-پاسخ ها بد سادگی وبا عینیت کامل قبل تصحیح هستته
ais ha های انحرافی این ضوع آزسون ها با توچه به
اشتباهات و کج فهمی های مت-داول دانشجویان تهیه شوندء
متبع بسیاز مناسبی برای تشخیص مشکلات دانشجویان خواهند
ود
۶-دانشجویان و مدرسان . ین نوع آزمون ها را یه سایر آزمون
هاى عينى ترجيح مى دهند
1تساختن این [زمون ا إليار دشوار استه
۲-مدرسان آغلب سوال هاى جهاركزينه اى را در حد سنجش
اطلاعات جزيى و كم اهميت مى نويسند
۳-د مقايسه با آزمون هاى صحيح - غلط خواندن اين آزمون
هاو بيما كردن كزيته درست مستلزم ضرف وت بيشدرى اسن
۴-زمانی که به پاسخ های ELE نعره متفی داده می شود
دانشجويانى كه خطر مى کنند در مجموع نمرهپهتری می گيرند.
۵-دانشجویان قتوی بیش از انشجوبان معمولی قادر به پیدا
کردن اشکالات. پیچیسدگی ها و نظرگاههایواگا در سوال ها
هستتد اما از آنجا که تنها پاسخ صحیح در سوال وجود درد
بابت اين تيزبينى هاى خود نه تنها تشويق نمى شوند . بلكه با
خافن جواى كه عورد تلر اطراج نوست مداين اسك تیه هم
بشولفد
صفحه 18:
لاع هاما ا ام > > 2
اهر سوال بايد يى موضوع مهم يا يى هدف آموزشى را اندازه بكير:
بيشتر از يك مطلب در هر سوال قرار ندهيد
سوال ها را كاملا روشن و واضح بنويسيد و از عبارات و كلمات قابل فهم استفاده كنيد.
از تكرار مطالب در كزينه ها خوددارى كنيد.
مطالب اصلى سوال را به طور كامل در تنه سوال بنويسيد.
همه كزينه هاى يك سوال بايد متجانس و به موضوع واحدى مربوط باشند
سوال را طورى بنويسيد كه باسخ درست . تنهاپاسخ درست يا قطعا درست ترين ياسخ باشد.
براى اندازه كيرى فرايندهاى بيجيده ذهنى از موقعيت هاى تازه استفاده كنيد
كزينه هاى انحرافى را طورى بنويسيد كه توجه آزمون شوندكان بى اطلاع از موضوع سوال را به خود جلب كند.
كزينه هاى هر سوال را طورى بنويسيد كه از نظر دستورى و جمله بندى به نحو درست مككل متن سوال باشند
از به كار بردن اشاره هاى دستوری نامربوط و غيره خوددارى كنيد
صفحه 19:
مصداق سوال چهار گزینه ای
١-تنها كزينه درست
عبارت «قوه ای است که انسان به کمک آن حقایق و قواعد جهان را می شناسد. » به کدام نوع عقل اشاره دارد؟
الف) عقل خاص1]0 ب) عقل تفسیری 0 ج) عقل عامل د) عقل انتفادی 00
۲- بهترین گزینه:
سهم کدامیک از گزینه های زیر موثرترین عامل موفقیت شرکت های بزرگ محسوب می شود؟
الف) سهامداران ۳0 ب) مالكيت0] 2 ج)مدیران و مشاوران ۳۳ د)افراد بانفوذلا
۳- نوع مفی:
کدام عبارت . در مورد قوم نگاری درست نیست ؟
الف) پژوهشی است که برای شناسایی بهتر قومی . کنش های انها را تجربه می کند و بر اساس مشاهده مشارکتی است .۲0
با توص on کیفی بر اساس مشاهده مشارکتی است که در آن محقق به دنبال پرده برداشتن از معیارهای نهفته در کنش
ها است .|
ج) نوعی پژوهش کمی است كه براى مطالعه تمامى ابعاد يك يديده اجتماعى خاص و عمق پنهان و منحصر به فرد بودن آن به
كار مى رود .©
د) يزوهشكر براى مدتى با قومى كه قصد تحقيق در باره آنها را دارد زندكى كرده و خود را در شرایط فرهنگی کنش های آنها
قرار مي بعد 5
صفحه 20:
ون هون
SS |
صفحه 21:
کته رو فك كنيد 6ه توا هر
به طور مستقیم به هدفهای آموزشی عربوط شوند . ۱
سوال های تشریحی را تنهابهاندازه کی ری هدفهایی محدود کنید که با سایر انواع آزمون ها به خوبی قابل
ندازه گیری نیستند
صورت سوالات تشریحی با عبارات و کلمات واضح و روشن بنویسید و از کلی گویی و ابهام بپرهیزید
از کاربرد چه کسی . چه وقت . كجا و امثال اينها ببرهيزيد.
تاحد معکن از سوال های تاز و موقعیت های جدید استفانه كنيد
سوال های مربوط به موضوعات و عقاید بحث انگیز باید طرح شوند که از آزمون شونده بخواهند تا شواهد لازم مستند كردن
عقیده انتخابی را بیان کند, نه اینکه از او بخواهند تا صرفا عقاید شخصی خود را شرح دهد.
به آزمون شوندكان حق انتخاب جند سوال از ميان تعدادى سوال را ندهيد .
براى باسخ دادن به سوال ها. زمان كافى در نظر بكيريد و زمان هر سوال را نيز به طور جداكانه مشخص
كنيد.
با توشتن سوالهابى كه به جواب كوتاه نياز دارند . تعداد آنها را افزايش دهيد واز مشكل ضعف نمونه گیسری
آزمون های تشريعي یکاهید.
عواملی که در ارزشیابی آزمون های تشریحی دخالت خواهید داد از پیش تعیین کنید و آنها را به اطلاع آزصون شوندکان
بوسائيد.
صفحه 22:
صاحبنظران و متخصصان نظرهای موا د آزمون های تشریحی ابراز داشته اند مدافعان این نوع
آزمون ها ییون آنها را به شرح زیر برشمرده اند:
تهیه آزمون های تشریحی از تهیه آزمون های عینی آسان تر است
ابن نوع آزمون تنها وسيله موجود سنجش توانايى آزمون شونده در بروراندن جواب سول ها و بیان آنهاست. nal]
اين زمون ها توناییپاسخ دادن به سوال ها را می سنجد نهتوناییانتخاب پاسخ ها را 4
آنها موقعیت های واقعی تری را از آزمون های عینی به آزمون شوندگان عرضه می کنند. له
آنها بر روش مطالعه يادكيرندكان قاثير مثبت به جای می گذارند. 3
صفحه 23:
مخالفان کاربرد آزمون های تشریحی دلایل زیر را علیه استفاده از این آزمون ها ارائه می دهند :
اين آزمون ها نمونه كوجكى از محتواى درس و هدفهاى آموزش را اندازه مى كيرند. 3
تصحیح بركه هاى امتحانى اينكونه آزمون ها ذمى تواند با دقت و به طور عينى انجام كيرد.
قصحيح بركه هاى امتحانى اين آزمون ها بسیار وقت گیر است.
هرجند كه محاسن بيش كفته را مى توان براى آزمون هاى تشريحى يك امتياز به حساب آورد با وجود اين .
معايب ذكر شده مقدار زيادى از كارايى اين آزمون ها مى كاهد.
صفحه 24:
١-ذخيره دانشى را تعريف كنيد و انواع آن را نام ببريد. ( حبطه شناختى» سطح دانش)
۲-در رویکرد جامعه شناسی تبیینی تفاوت میان جوامع چگونه است؟ شرح دهید. ( حیطه شناختی» سطح در ک)
۲به کار گیری نظریه های علوم اجتماعی و علوم انسانی بومی اسلامی به خوبی می تواند در حل
مسائل جامعه مفید واقع شود به نظر شما چگونه اين امر محقق می يابد و جامعه براى ارتقاى اين دو
دانش چه وظیفه ای دارد و چقدر بها می دهد ؟ ( حیطه شناختی» کاربرد)
۴-سه رویکرد تفسیری و انتقادی چگونه به نقد و ارزیابی پدیده های سیاسی نظیر قدرت و سیاست می
پردازد ؟ ( حیطه شناختی» تحلیل)
۵-برای ه رکدام از چالش های زیر راه حل علمی و ابتکاری ارائه دهید. (حیطه شناختی» ترکیب)
بحران آب . بحران بیکاری. آلودگی هوا
۶-طرفدارا بندی اجتماعی دلیل ابرابری اجتماعی را چه می دانند و چرا این دیدگاه قابل نقد
است ؟ (حیطه شناختی» ارزشیابی)
صفحه 25:
a
آزمون كوتاه پاسخ حد وسط بین آزمون تشریحی و آزمون عینی است . شباهت این نوع آزمون با ازمون تشریحی این است که
در هر دو صورت سوال به وسيله طراح سوال تهيه مى شود و جواب آنها را آزمون شونده تهيه مى كند . با وجود اين جواب سوال
های آزمون های کوتاه ياسخ آنقدر مختصر است كه اين آزمون ها را به طور كلى از آزمون هاى تشريحى مجزا مى سازد وبه
آزمون هاى عينى نزديك مى كند . افزون بر اين . جون تصحيح پاسخ این آزصون ها با دقت و عينيت بيشترى مى تواند انجام
يذيرد . كروهى از متخصصان اندازه كيرى و ارزشيابى آنها را در رديف آزمون هاى عينى قرار مى دهند
العربف آزمون كوتاه مسدت : آزمون كوتاه باسخ از مجموعه اى سوال مختصر كه غالبا براى سنجش هدف هاى
آموزشى سطح پایین طرح می شوند . تشكيل مى يابد . سوال های آزمون کوتاه پاسخ از آزمون شونده می
خواهند تا کلمه . عبارت . جمله . عدد یا علامتی را در پاسخ یک سوال یا تکمیل یک جمله بنویسد.
|- پرسشی : صورت سوال را طوربنویسید که به پاسخ مشخص و واحدی نیاز داشته باشد
(( مثال : خرد ترین پدیده اجتماعی چیست ؟))
۲- کامل کردنی : در سوالات کوتاه پاسخ کامل کردنی تنها کلمات و عبارات را حذف کنید.
انواع آزمون های
کوتاه پاسخ
در با آنها در ذهنش تداعی می شود را بنویسد .
مثال : در علم مدنی فارابی پدیده های زیر چگونه مطالعه می شود؟ ...
الف) کنش ها و ساختارهای جامعه( ) ب) واقعيت هاى اجتماعى و بررسى تغييرات و تحولات آنها(
صفحه 26:
کاربرد آزمون های کوتاه پاسخ
آزمون های کوتاه پاسخ برای اندازه گیری هدفهای شناختی سطوح پایین به ویژه دانش یا معلومات مفید هستند .
از نظر ایبل همه آزمون های کوتاه پاسخ برای اندازه گیری اطلاعات واقعی ( هدفهاى دانشى ) به كار مى روند . با
وجود این اگر سوال های آزمون های کوتاه پاسخ به گونه ای نوشته شوند که مسائل مختصر ریاضی و تبدیل و
تفسیر مطالب را شامل شوند. می توان سطح آنها را از دانش به فهمیدن و کار بستن افزایش داد.
محاسن
۱ -سهولت تیه سوال ها و تصحیح
پاسخ های آنها
۲-اجرای آزمون
۳-کاهش دادن تقلب
۴نسبت به آزمون های عیتی چنه گزیته
ای صحیح - غلط و جورکردنی اطلاعات
تشخیصی در اختیار معلمان می گذارد.
۵- عدم وجود حدس كوركورانه
معایب
۱-چون پاسخ آن مختصر است نمی توان از آهابرای سنجش هدفهای سطوح بالای
یادگیری استقاده کرد
؟-كاربرد زياد این گونه آزمون ها سببب تشویق بادگیرندگان به حفظ اطلاعات جزبی
و بی اهعیت خواهد شد.
*-تصحيح ونمره كذارى باسخ این آزمون ها به دقت و سرعت آزسون های عینی
es ge ییا را سر ی میب شرك را
بشت عدم فقت در تشعيج وان استهای وعاست ی وان ر وی آن couse
صفحه 27:
مصادیق سوالات محدود پاسخ :
۱- پرسشی:
۱-سیاست دو بعد دارد. کدامیک از ابعاد آن امروزه به قانون کاهش یافته است:
۲-آمریت (فرماندهی و فرمانبری) نهادینه در جامعه چه نام دارد؟
۳-ابن خلدون با استفاده از تجربه های تاریخی جوامع پیرامون خود.از عصبیت به عنوان چه چیزی یاد میکند؟
۲- کامل کردنی:
-١ از نظر میرزای نائینی مردم در مشروطه با کمک یژگی اول نظام اسلمی را محقق کردند.
۲-در روش به عنوان یکی از روشهای کیفی.محقق تمامی ابعاد یک پدیده اجتماعی خاص را مطالعه
میکند.
۳-رتباط میان پدیده های اجتماعی .. نامیده می شود.
¢
ب)کار داوری در بارهارزش ها خارج از قلمرو علوم اجتماعی قرار گرفت.
صفحه 28:
های ie
وا
صفحه 29:
<i طراحی سوالات متیومی در علوم
0
یکی از تدابير متداول و موثر معلمان در ارزشيابى هاى غير رسمى از يادكيرى دانشجويان , به منظور دادن بازخورد به آنان,
تشویق و ترغیب آنان در يادكيرى و رفع مشكلات و معايب يادكيرى آنان . استفاده از برسش هاى شفاهى است . برسش شفاهى
را نمی توان نوعى آزمون به حساب آورد كه از نتايج آن بتوان براى نمره كذارى ميزان يادكيرى دانشجويان استفاده كرد . اما اين
نوع برسش مى توان برای بهبود روش های یادگیری فراگیران و شیوه های آموزشی معلم استفاده کرد . زرا آنانبازخوردها ی
فردى براى معلم و دانش آموزان فراهم مى آورد 1
در واقع مى توان پرسش شفاهی را نوعى سوال تشريحى دانست كه به صورت غير رسمى طرح مى شود و جواب آن هم به صورت
شفاهی در مطرح می شود . از آنجا که اين نوع امتحانات دارای همان مشکلات امتحانات تشریحی هستند و علاوه بر آن بسیار
وقت گیر و غیر دقیق سر از امتحانات کتبی هستند . کارسرد آنهابه عنوان وسیله ای برای ارزشیابی و نمره گذاری توصیه نمی
شود . بهتر است پرسش های شفاهی را در همان محدوده کلاس درس به عنوان وسیله ای برای وارسی نحوه پیشرفت یادگیرندگان
و تدبيرى برای بازخورد دادن به آنان به كار يرد . ۲
از آنجا که در گفت و شنود رو در رو امکان هدایت گفتگو به مسیر معلم مى تواند از اين طریق دانش آموزان را ه بیان مشکلات
خود و یافتن اشکالات یادگیری هدایت نماید . در واقع یک پرسشگر بسیار ماهر می تواند پاسخ هایی را در فراگیران برانگیزاند
که نشان دهنده فرایندهای فکری او باشند.
از مزایای دیگر آزمون های شفاهی این است که دانشجویان می توانند از معلم بخواهند تا نکات میهم سوال را براى او كاملا
روشن كند . قبلا كفتيم كه يكى از اشکالات بعضی از آزصون های تشریحی کتبی مبهم بودن من سوال آنهاست. بسیاری از
اوقات فراگیران نه به خاطر بی اطلاعی بلکه به سبب ابهام در صورت سوال به آن جواب غلط می دهند . در پرسش های شناهی
انيز بهام معکن است وجود داشته باشد اما چون پرسشگر و پاسخ دهنده رو در روی هم قسرار دارند امکان برطرف شدن ابهام
موجود است:
یکی دیگر از صوارد استفاده پرسش شفاهی , کاربترد آن با دانشجویان معلول جسمی است . بسرخی از فراگیران بسه خاطر
معلولیت دست يا چشم قادر به دادن جواب های کتبی نیستند. لذا در چنین شرایطی بهترین روش آزمون شفاهی است .
صفحه 30:
صفحه 31:
77 در طراحى سوال ویکی هی داش آموزان از قبيل سطلح سنى تواابى ها واستعدادها. بايه تحصيلى و.. د ظرکفه شود
سوالات بر اساس بارم بندى و بودجه بندى كتاب درسی باشد.
فعل مناسب داشته باشد.
اهداف آموزشی امتحان مشخص باشد.
جدول مشخصات آزمون با توجه به مولرد زیر تهیه شود :
درج اهداف محتوا در جدول
** درج طبقات حیطه شناختی در جدول
** مشخص نمودن انواع سوالات ازمون
مشخص نمودن تعداد سوالات امتحان
سوالات امتحانی باید میزان تحثقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند .
صورت سوال و مساله روشن , واضح و شیوا باشد.
سوال مختصر . ساده و سلیس نوشته شود.
سوال طوری تهیه شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد.
سوال باید موضوع مهمی را مورد سنجش قرار دهد.
زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط فراگیران محاسبه و قید شود.
صفحه 32:
7 سوالات از نظر آبين تعارش ورسم الخط واضح و مشخص باشد ودر آن علائم دستورى ونقطه كذارى دقيق رعايت كرد
سوال و جواب از نظر علمی . آيين نكارش . زمان ياسخكويى , بارم بازبينى شود تا خطا به حداقل برسد.
در سوال هابى كه هدف آن ارزشيابى ميزان فهم دانش آموزان است و نه دقت محاسباتى . از اعداد ساده استفاده شود.
پاسخ( راهنماى تصحيح ) هر سوال به طور دقيق و كامل به همراه ريز نمرات متعلقه نوشته شود و از ارجاع به صفحات
کتاب خودداری شود
حتی الامکان توضیحات ضروری در متن سوال آورده شود و در داغل پرانتز درج نگردد.
متن سوال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخصی ارائه کنند .
انتظار خود را از دانش آموزان مشخص نموده و در صورت لزوم واحد مقیاس . میزان دقت مورد انتظار در
پاسخگویی بیان شود.
در صورتسی که مساله ای . راه حل های مختلف داشت
تصحیح نوشته شود .
| حتی الامکان از به کار بردن کلمات منفی در متن سوال خودداری شود و در صورت ضرورت . کلمات منفی
ء بایستی بدان اشاره و موضوع در راهنمای
مشخص گردند .
از به کار بردن کلمات منفی در منفی بپرهيزید.
در طراحی سوال سطوح مختلف ارزشیابی ( آسان , متوسط بالا ۰ متوسط پایین . دشوار ) مد نظر قرار گیرد
صفحه 33:
در طراحی سوال سطوح مختلف ارزشیابی ( آسان . متوسط بالا. متوسط يابين . دشوار ) مد نظر قرار كيرد
#سوالی دشوار محسوب می گردد که ۲۵ درصد دانشجویان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .
سوالی متوسط بالا محسوب می گردد که ۲۵ تا ۵۰ درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند
* سوالی متوسط پایین محسوب می گردد که از ۵۰ تا ۷۰ درصد داتش اموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند.
سوالى آسان محسوب می گردد که بیش از ۷۵ درصد دانش آموزان بتوانند به ان پاسخ صحیح بدهند.
طراحی سوالات بايستى با توجه به ماهيت هر درس انجام كيرد
حتى الامكان از اصطلاحات . مفاهيم و علائم به كار برده شده در كتاب استفاده شود .
نموه هر سوال متناسب ياسع مربت آن باشو
نمره هر سوال با توجه به موارد ذیل در نطر گرفته شود.
#ارزش نمره اى هر سوال کمتر از ۲۵ درصد نباشد.
در مواردی که سوال دارای چند پرسش است . نباید ارزش نمره ای هر قسمت کمتر از ۲۵ درصد تعیین شود.
هنگام ارزش گذاری سوالات توجه کافی معمول گردد تا نمره هر سوال قابل قسمت به تعداد پاسخ های سوال باشد.
* نمره هر سوال نباید از نمره اختصاص داده شده به آن بخش از نظر بودجه بندی بیشتر باشد.
سوالات بر اساس سطوح یادگیری بلوم طراحی شود و به خصوص در بخش حیطه شناختی به طبقات
دانش . درک و فهم . تجزیه و تحلیل . ترکیب و ارزشیابی توجه شود به گونه ای که تعداد سوسالات در
هریک از سطوح متناسب با اهداف رفتاری و بودجه بندی کتاب درسی باشد.
یستی تمام فصول کتاب را به طور منطقی تحت پوشش قرار دهد .
صفحه 34:
حنگام به کار بردنواژه های مثل بررسی كنيد . مقايسه کنید ...ملاک پاسخگویی مشخص باشد.
By سوالات باید به گونه ای طرح شوند که از نظر علمی بین متخصص اختلافی نباشد.
بهتر است صورت سوال يا مساله از باسخ آن طولانى تر نباشد.
7 در طرح سوال در سطوح بالاى حيطه شناختى نبايد كلمه به كلمه از روی متن درس نوشته شود.
8 سوال ها مستقل از یکدیگر طرح شوند تا جواب دادن به یک سوال باسخ به سوال هاى ديكر كتاب نباشد.
سوالاتی که دانش آموز برای پاسخگویی به آن به ابزار وسایل خاصی نیاز دارد دقیقا توسط طراح آن درس
مشخص گردد.
سوالاتی که دارای چند قسمت می باشد . باید به گونه ای طراحی شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از
قسمت ها پاسخ دهد از پاسخ دادن به بقیه قسنت ها محروم نگردد.
توضیحات غیر ضروری و گمراه کننده در متن سوال خودداری شود.
در طراحی سوالات که مبتنی بر عقاید شخصی است . از دانش آموز خواسته شود تا دلایل و شواهد خود
را برای عقیده یا طرز فکر خود ارائه کند.
در سوال هایی که جواب کوتاه دارد ( بله - خير) با کلماتی مانند چرا و چگونه تکمیل شوند.
صفحه 35:
چند مرحله ای اقدام شود.
[ عبارتی از سوال . راهنماى باسخ صحيح براى همان سوال با ديكر سوالات نباشد.
حتى الامكان از به كار بردن وازه هاى جه كسى . جه وقت . كجا و... خوددارى شود و به جاى آن از كلماتى نظير چرا
جكونه . و به چه دلیل استفاده شود .
۱ اگر سوالی برای رسیدن به جواب صحیح . راه حل های مختلفی داشته باشد در راهنمای تصحیح به آن اشاره شود.
به مشخصات ظاهری سوال ( زیبایی . تراکم سوال ها . خط نگارشی . وضوح نمودار و اعداد . شکل و.. ) توجه شود.
9 چنانچه از نظر تعداد سوال محدودیت وجود دارد. از یک مفهوم سوال تکراری داده نشود.
حتی الامکان ترتیب سوالات با توجه به ترکیبی از موارد زیر تنظیم شود :
*#كروه بندی انواع سوالات
4 آسان به دشوار
به ترتیب مفاهیم عنوان شده در فصل های کتاب درسی
به ترتیب سطوح حیطه شناختی
در چینش سوالات . اولین سوال یک سوال ساده باشد.
راهنمایی لازم و دستورالعمل ly جلوگیری پاسخ به سوالات ارائه گردد و با توجه به نوع سوال وسایل
مورد استفاده ( ماشین حساب. خط کش و..) زمان . محل پاسخ . نوع قلم مورد استفاده و.. مشخص گردد
أ در صورتی که رسیدن تسدریجی به یک هدف و يا بخش های یک سوال به يك هدف کلی مربوط باشد . نسبت به طرح سوالات
صفحه 36:
فضای مناسب برای پاسخ لازم پیش بینی شود.
تعداد سوالات کوتاه پاسخ و گسترده پاسخ متناسب باشد.
در طراحی سوالات به واژه ها . عبارات . ارقام و مسائل کم اهمیت تاکید نشود بلکه ملاک اصلی هدفهای آموزشی کتاب
درسی باشد.
در طراحی سوال از به کار بردن جملات طولانی. کلعات غیسر مصطلح و مبهم و ضماشری که در مسراجع آنها مشخص
نیست باید پرهیز شود.
در مواردی که سوال دارای شکل یا پاسخ های كوتاه و متعده باشد نمره آن نيز به طور مجزا . جزء به جزء تهيه و تنظيم
شود
در برگه آزمون نمره پاسخ هر سوال به تفکیک در سمت چپ ورقه و مقابل هر سوال در رديف مربوط قيد
گردد.
در برگه آزمون ریز نمرات و جمع کل نمره ی آزمون منطبق با قوانین و مقررات باشد.
زمان پاسخ دهی dy سوالات آزمون متناسب با قدرت متوسط دانش آموزان تعیین گردد.
اگر سوالات در بیش از یک صفحه تایپ شده باشد . اولا صفحات شماره گذاری شده و ثانیا در پایان صفحه
عبارت (( بقیه در صفحه بعد... )) درج گردد.
صفحه 37:
سوالات دارای اعتبار باشند یعنی سوالات رفتار و خصیصه معینی را که آزمون به منظور اندازه گیری آن ساخته شده است را
اندازه بگیرد.
در سوال های کامل کردنی که برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به کار می رون . تعداد زیادی جای خالی منظور نشود .
جای خالی سوال های کامل کردنی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار گیرد
| | در صورت امکان مسائل پیچیده و چند مرحله ای به تعدادی مساله یک مرحله ای ساده تفسیم شود.
صفحه 38:
صفحه 39:
هدفهای آموزسی . معلم بایستی توجه داشته باشد که فقط آن نوع مفاهیم و
مواد آموزشی را در نظر نگیرد که هم آموزش و هم اندازه گیری و ارزشیابی آنها آسان است ‘sh
هدفهای آموزشی کلاس بایستی مشتمل بر هدفهای بسیار گوناگونی اضافه بر فراگیری محض یک
مشت بدیهیات و اطلاعات صرف از جمله مهارت ها . ادراکات . علائق و نگرش ها باشد . بتابراین . به
نظر می رسد که اگر معلمی بتواند هدفهای آموزشی خود را با هدفهای آموزشی که به گونه ای جامع و
احتمالا کامل تنظیم شده است . مقایسه نماید بسیار مفید است . این کار . او را در تهیه و تنظیم بهتر
هدفهای آموزشی خود . پا به عبارت دیگر در تعیین آنچه را که انتظار دارد فراگیران در پایان دوره
آموزشی فرا گیرند . توانا تر می سازد . یکی از انواع بسیار مفید این طبقه بندی ها یا فهرست هدفهای
تبیتی است که توسط گروهی بهوهبری امین وم تهیه و تنظيم ده اسر
بندی این گروه شامل سه حیطه به نامهای حیطه شناختی , حیطه عاطفی . حیطه حرکتی است .
شناختی شامل هدفهایی است که با بادآوری و تکامل توانایی ها و مهارت های عقلی و ذهنی ۳3
دارد , و حیطه عاطقی مشتمل بر هدفهایی است که تغییرات حاصل در علاثق نگرش ها ارزش ها و
پرورش و تکامل ارچ شناسی و سازگاری افراد را مورد بحث و توجیه قرار می دهد . ولی در حیطه
حرکتی . مهارت های حرکتی یا ورزیدگی در حرکات جسمانی مورد بحث است. در حال حاضر توجه
اکثر معلمان بیشتر معطوف به قوای ذهنی و شناختی دانش آموزان است .لذا معلمان در تهیه امتحان و
آزمون و نیز تعریف و تعیین هدفهای آموزشی مناسب . حداقل موظف به مقایسه و مقابله فهرست
هدفهای خود با فیرست هدفهای آموزشی حیطه شناختی این گروه می باشد . این طبقه بندی عبارت است از :
دانش» درک کاربرد» تحلیل» ترکیب و ارزشیابی
صفحه 40:
eed al تا
صفحه 41:
حوزه شناختی بنجامین بلوم
هدف هایی را شامل می شود که با یادآوری یا بازشناسی . دانش و رشد توانائیها و مهارتهای ذهنی سر
شیابی راتشکیل می دهد
آزمونهای مورد نیاز برای سنجش هدفهای این حوزه غالبا به صورت کتبی تهیه و اجرا می شوند .حوزه
شناختی به دو بخش اصلی دانش و توانائیها و مهار تهای ذهنی تقسیم شده است .
be است. برای مقاصد اندازه vant . وضعیت یادآوری تقریبا همان بخاطر soul مطالب
که در یادآوری ممکن است . مطالب اندکی دستخوش تغییر واقع شوند. با اين
حال انجاه تقییر بش کوچکی از عمل مادآوری را شابل می شود .
ب) توانائیها و مهارتهای ذهنی ( فرادانش ) :
فعالیت ها و مهارتهای ذهنی از پنج طبقه تشکیل شده اند( فهمیدن. کاربرد . تجزیه و
تحلیل . ترکیب و ارزشیابی)
صفحه 42:
1- حیطه دانش :
الف) دانش امور جزئی یا ویژه: اين طبقه خود بر دو قسم است:
۱- دانش اصطلاحات: شامل دانشی از انواع نشانه هایی که در ارتباط کلامی و غیر کلامی ما بکار می
روه
۲-دانش حقایق جزیی با ویژه: شامل دانش و آكاهى دقيقى از تاريخ وقايع مهم . حوادث . نام اشخاص
نمونه سوال در حيطه دانش:
١-اصطلاحات زير را تعريف كنيد:
الف )دانش عمومی :. ب) ساختار اجتماعى:
ج) تبيين : د) آشنایی زدایی:
ر) دانش انتقادی : ز) نظم اجتماعی:
۲- چه کسی نام فیزیک اجتماعی را برای جامعه شناسی انتخاب کرد؟
۳- در چه قرنی زمینه برای رونق و غلبه تفسیر و رویکرد تفسیری فراهم شد؟
صفحه 43:
ادامه حیطه دانش :
ب ) دانش راهها و وسایل کاربرد جزیبات: این طبقه مشتمل بر پنج قسم است:
۱- دانش مواد قراردادی : این دانش مرکب از رسم ها و شیوه هایی است که اهل فن. آنها را به خاطر
مناسب بودن یا منظورهایشان در رشته خود به کار می برند. مانند: علاثم قرار دادی در تنظیم کتابهای
شیوه های نگارش رساله های تحقیقی, آداب اجتماعی و....
۲-دانش روندها ترادف ها : شامل روندهایی است که ارتباطات متقابل تعدادی از وقایع ویژه و جزیی را
که از طریق زمان از یکدیگر جدا شده است. نشان می دهد.
۳- دانش طبقه ها و دسته بندی ها: معمولاً هنگامی که موضوع یا مساله ای خاص به حد کافی توسعه
و كسترش بيدا مى کند. افرادی که با آن سروکار دارند. در آن موضوع یا مساله رده ها و طبقه هایی به
وجود می آورند که از آنها برای تقسیم بندی و تنظیم پدیده های مربوط به آن موضوع بهره می گیرف
۴- دانش معیار ها : دانش و آگاهی از معیارهایی است که حقایق. اصول و عقاید از طریق آنها مورد
داوری یا سنجش قرار می گیرد.
۵- دانش روش شناسی : دانش و آگاهی در باره روش ها و شیوه های تحقیقی است که برای پژوهش
در هر رشته به کار می رود.
صفحه 44:
ادامه حیطه دانش :
ج ) دانش کلیات و مجردات: شامل انديشه ها . طرح ها و انگاره های مهم در هر رشته که از آنها برای
متشکل ساختن پدیده ها و اندیشه ها طرح ها و انگاره های مهم در هر رشته که از آنها برای نتشکل
ساختن پدیده ها و انديشه ها استفاده می کنند. مانند ساخت هاء نظریه ها و قوانین کلی و جامعی که
در هر رشته وجود دارد. اين طبقه از دانش بر دو قسم می باشد:
۱-دانش اصول و قوانین کلی: این قسمت از دانش آن دست از مجرداتی است که برای توصیف و پیش
بینی یا تعیین مناسب ترین اقدامی که باید برای تحقق یافتن هدفی صورت گیرد. ارزش بسیار دارد.
۲-دانش نظریه ها و ساخت از دانش انتزاعی ترین نوع بیان کلامی است. و آن را می توان
برای نشان دادن مناسبات و ارتباطات تعداد زیادی از قضایا و مسائل جزیی به کار برد.
فعل های رفتاری سطح دانش
#نام ببرد.
تعریف کند.
#تکرار کند.
۰
یسد.
صفحه 45:
نمونه سوال در حیطه دانش :
-١ ذخيره دانشی را تعریف کنید و انواع آن را نام
۲-سه رویکرد اصلی در جامعه شناسی را ذک رکنید.
۳-موضوع . روش و هدف جامعه شناسی تبیینی را بنویسید.
۱-۴صطلاح قنس آهنین از نظر وبر را تعربف کنید.
۵-مطالعه موردی یکی از روشهای کیفی است آن را تعریف کنید.
۶-دو اصطلاح سیاست و فدرت را تعریف کنید.
۷-دوجه زندگی اجتماعی را بنویسید.
۸-کدام الکو در مقابل دو الگوی همانندسازی و تكثرا كرا قرار مى كير ذكر كرده و آن را تعریف کنید.
٩-ویژگی های جامعه آرمانی از نظر قر آن نام ببرید.
۰-معنای مشروطه از نظر میرزای نائینی بنویسید.
صفحه 46:
۲- فراگیری يا درک:
منظور از فراگیری. فهم کامل یا درک جامعه پیام ها نیست. بلکه فراگیری و فهمیدن آن دسته از
هدفهاء رفتارها با پاسخ هایی است که مستلزم فیهم معنی ظاهری یا تحت اللفظی پیام ها یا منظور های
مستتر در هر نوع گفت و شنود است.. انواع آن شامل:
۱-ترجمه: منظور از ترجمه آن است که فراگیر بتواند گفتار یا مطلبی را به زبان دیگر. یا با اسطلاحات و
واژه های دیگر و یا شکل دیگری بیان کند.
۲-تفسیر: شامل اندیشیدن در باره اهمیت نسبی اندیشه ها.همستگی ها و ارتباطات آنها با آن دست
از قوانین کلی است که در گفتار با مطلب تلویحاً یا تصریحاً امده است.
۳-استخراج یا استنباط اطلاعات ناشناخته از اطلاعات شناخته شده: استخراج صحیح. مستلزم آن است که
فراگیر علاوه بر توانایی ترجمه قادر به تفسیر مطلب با گفتار ارائه شده باشد و بتواند روندها یا گرایشها را تا حدی
فراتر از اطلاعات و واقعیات آمده در مطلب يا گفتار مورد نظر. تعمیم دهد و پیش آمدهاء وقایع فرعی و نتایجی را
کشف نماید که با ویژگی های مطللب يا گفتار خوانده یا شنیده شده هماهنگی و ارتباط داشته باشد.
فعل های رفتاری:
مثال می زند. حل می کند. ترجمه می کند. برگردان می کند. تمیز می دهد. توضیح می دهد.بسط می
دهد. تخمین می زند. تعمیم می دهد. بازنویسی می کند. پیش بینی می کند و.
صفحه 47:
نمونه سوال در حيطه درك و فهم
-١ تعارض ميان دانش عمومى و دانش ale در يك جهان اجتماعى جكونه حل مى شود؟
fon
۲-مصادیقی از پدیده های اجتماعی خرد و کلان بیان کنید که مورد مطالعه جامعه شناسی خرد و کلان
است ؟
۳-در رویکرد جامعه شناسی تفاوت میان جوامع چگونه است؟ شرح دهید.
۴-بررسی دو دیدگاه تبیینی و تفسیری را در تحقیق علل گرایش افراطی جوانان در استفاده از
و بازی های رایانه ای به طور مختصر توضیح دهید. _
۵-چرا وبر معتقد بود جامعه شناسی نمی تواند در باره آرمان ها و ارزش های اجتماعی به داوری
بپردازد با مثال توصیف کنید
۶-منابع و عوامل قدرت را دسته بندی کنید پس از تعیین ابزار اعمال قدرت بر ای هر دسته مصداق بیان کنید.
۷-سه رویکرد به نابرابری اجتماعی در سه مدل لیبرالی . کمونیستی . و عدالت اجتماعی که در تصاویر
کتاب نمایش داده شده است تفسیر كنيد .
۸-دومین جریانی که از درون رویکرد تفسیری به وجود آمد چه بود و مفهوم سرکوب را چگونه توضیح
می دهد .
٩-ظرفیت های علم مدنی فارابی را به طور خلاصه بیان کنید .
۰-آیا علوم اجتماعی اندیشمندان مسلمان
صفحه 48:
۳- کاربرد:
0 3 3 بدون اينكه هيج راه
1 رس رود. دانش آموز مفاهيم و اصول را در موقعيت جديد به كار مى برد بدون اد
حلی قبلاً به دانش آموز ارائله گردیده شود.
فعل های رفتاری :
اندازه گیری می کند.
© بيدا مى كند.
#اصلاح می کند.
#کنترل می کند.
صفحه 49:
نمونه سوال در حبطه کاربرد:
و کاربرد دانش علمی در دفاع از حقایق دانش عمومی را بنویسید.
۲- علوم اجتماعی چگونه می تواند بر علوم طبیعی غلبه کند و آن را کنترل نماید؟
۳-رابطه میان بیکاری در کشور و عواملی ما دانش و مهارت با توجه به رويكرد تبيينى بيدا
۴-مطالعات تبیینی محدود به توصیف خصوصیات و رفتارهای قابل مشاهده است. کدام رویکرد و
چگونه به تغییر و اصلاح این مطالعات پرداخته است.
ٍ شما مطالعه موردی درکدام رویکرد است کاربرد دارد ؟ و چگونه به بررسی یک پدیده اجتماعی مى
پردازد باذکر مثال به توصيف اين مطالعه ببردازيد
ع-ميزان استفاده از ابزارهاى تنبيهى . تشويقى و اقناعى در كذشته و امروزه تعيين كنيد ؟
لا-به نظر شما استفاده از رويكرد تفسيرى در مطالعه جوامع داراى جه اشكالى است و جه راهى مى توان براى رفع
اين مشكل يافت ؟
۸-پیشنهاد و راهکار هر كدام از دو مدل همانندسازى و تكثركرا براى حل منازعات هويتى جيست؟
توجه به ديدكاه عدالت اجتماعى راهكار بيشنهادى شما براى كاهش نابرابرى هاى اجتماعى در
کشور چیست ؟
۰-انواع عقل در معنای عام در موارد زیر مشخص کنید. ِ
درک عوامل مهاجرت در جمعیت شناسی . معنای مراسم جشن عید نوروز .علل بیماری آسم .نقد
فاصله طبقاتی در یک جامعه .اریابی انتقادی حقوق کودکان.
صفحه 50:
۴- تحلیل
درتحلیل مطالب و مواد یا مباحث و پدیده ها هدف. خرد کردن و تجززبه نمودن آنها به اجزای تشکیل
دهنده و همچنین کشف روابط و همستگی های میان این اجزا اططربق بررسی چگونگی ترکیب و
تشکیل آنهاست. بلوم و همکارانش تحلیل را به قسمت های جزیی تری به شرح زیر تقسیم کرده اند:
۱-تحلیل عناصر: برخی از عناصر عیناً در خود مطلب وجود دارد و به سادگی می توان آنها را شناخت و
دسته بندی کرد. اما برخی آشکارا در مبحث گنجانده نشده است. بدین معنی که فراگیر به آسانی نمی
تواند آنها را کشف نماید.
۲-تحلیل روابط: پس از شناسایی عناصر مختلف در هر مطلب يا موضوع. فراگیر موظف به تعیین و
کشف روابط مهم میان قسمت های متفاوت آن مطلب يا موضوع نیز است.
۳-تحلیل اصول سازمانی: احتمالا و تحلیل ساخت و ترکیب هر مطلب از نظر سازمان. ترتیب و
ترکیب کاربرد واژه ها و شیوه بیان با نگارش, دشوارتر و پیچیده تر از تحلیل های نوع ۱و ۲ است.
صفحه 51:
نمونه سوال در حيطه تحليل:
١-راه حل دانش عمومى و علمى در برخورد با مشكلات و بحران هاى اجتماعى را مقايسه كنيد .
۲-در دو مورد فواید علوم انسانی . علوم اجتماعی با علوم طبيعى مقايسه كنيد.
۳-چگونه می توانیم نظم های پنهان و شگفت انگیزی که در زندگی ما وجود دارد را کشف کنیم؟ با
ذکر مصادیق تحلیل کنید.
۴-بررسی دو دیدگاه تبیینی و تفسیری را در تحقیق علل گرایش افراطی جوانان در استفاده از
اینترنت و بازی های رایانه ای تحلیل کنید.
۵-شباهت . تفاوت و پیچیدگی معانی سه پدیده شهادت طلبی . فدا کردن جان برای وطن و خودکشی
مورد بررسی قرار دهید.
۶ در منابع و عوامل قدرت در گذشته و امروزه با ذکر مصادیقی مقایسه کنید .
۷-شما تفاوت های زیر را چگونه طبقه بندی می کنید ؟
قد - وزن - جنس - رنگ پوست - توانایی جسمی و ذهنی - قدرت سیاسی - ثروت - تحصیلات <
مهارت - پایگاهاجتماعی - محل سکونت - زبان - لهچه .
و جريانى كه از درون رويكرد لفسيرى شكل كرفت عه بود و ديداكاء اين رويكرد لسبت به
ظرفیت افشاگری و رهایی بخشی علوم اجتماعی تحلیل کنید.
با مقایسه انديشه اجتماعی فارابی و ابن خلدون دو شباهت و دو
۱۰-پیامدهای تعامل عالمان مسلمان با علوم اجتماعی مدرن را تحليل كنيد .
وت مهم انديشه آنها را بیان
صفحه 52:
تاثیری که باید در افراد ایجاد شود. چگونگی ویژگی های افرادی که این تاثیر در آنان ایجاد مى
گردد و بالخره نوع وسیله ای که از طریق آن. این | هاء احساسات با تجارب ویژه به دیگران می
رسد. ارائه دهد..
۲-ابداع یا تولید یک طرح یا نقشه: هدف از ترکیب اینجاء انشاء و ابداع طرح یا نقشه برای انجام عملى
خاص است.
۳ یک سلسله روابط مجرد: در این دسته از ترکیب. فراگیر فرصتها و روابطی را از طریق یک
سلسله فرصتها و عوامل اساسی. یا رمزهایی که نماینده این فرصتها و عوامل است. استنتاج می نماید.
و از اين فرصتها و روابط | شده. جهت طبقه بندی اطلاعات یا توضیح پدیده ای ویژه بهره می
SS
صفحه 53:
فعل های رفتاری :
#طبقه بندی می کند.
#در هم می آمیزد.
انشا می کند.
#داستان می نویسد.
#شعر مى سرايد.
© تجديد سازمان مى كند.
#مدون می کند.
©نمودار تهيه مى كند.
#گروه بندی می کند.
#راه حل جدید ارائه می دهد.
صفحه 54:
نمونه سوال در حیطه ترا
١-راه حل شما براى حل تعارض بين دو دانش عمومى و علمى جيست'
۲-با توجه به آشنایی با موضوعات علوم به نظر شما دانش های روان شناسی . اخلاق . مردم شناسی .
تاریخ . شیمی و فیزیک را چگونه می توان طبقه بندی کرد ؟
۳- با توجه به مفهوم ساخار اجتماعی چارت سازمانی مدرسه خود را رسم کنید.
۴-پیامدهای نادیده گرفتن کنش اجتماعی را جمع بندی کنید.
۵-در باره مزابا و معایب شبکه های اجتماعی تحقیق کنید.
۶-در باره علم بهتر است يا ثروت انشا بنویسد.
۷-نمودار درختی درس ششم ( قدرت اجتماعی )رسم کنید.
۸-راهکار اصلاحی و پیشنهادی شما برای کاهش ابرابری اجتماعی در کشور چیست
3-با مقایسه دو مدل همانندسازی و تکثرگرا به نظر شما هر کدام از دو مدل چگونه به منازعات هویتی
دامن می زند و چگونه برای حل منازعات اقدام می کنند؟
۰-فارابی بر چه مبنا و ملاکهایی به تقسیم بندی جوامع پرداخته است؟
۱ سچگونه مي توان از ظرفیت فقهی جهان اسلام برای مواجهه صحیح مسلمانان با مسئله فلسطین و
ای na اجتماعی جهان اسلام در مقایسه با علوم اجتماعی جهان متجدد به طور خلاصه
بررسی کنید.
صفحه 55:
۶-ارزشیا
ارزشیابی عبارت است از قضاوت مبتنی بر هدف و منظوری خاص در بره ارزش هاء عقايد. كارها. راه حليها. روشيهاء
است. در طبقه بندی هدفهای
الف) قضاوت بر اساس شواهد درونی: این قسم از ارزشیابی مشتمل بر ارزیابی و بررسی از صحت روابط و ارتباطات
اد شواهد و ويزكى هاي pe دقت منطلقي. هماهتكي و يايدارى و ساير معيارهاى دروني اسة.
ب) قضاوت بر حسب معيارهاى خارجى: اين دسته از ارزشيابى عبارت است از ارزشيابى مواد و موضوعات از طریق
ارجاع به معيارهاى انتخاب شده و معين خارجى كه در برخى موارد فراكير آنها را از حافظه خود به ياد مى آورد.
اين معيارها ممكن است خاتمه و بايان يك عمل باشد. بدين معنى كه وقتى عملى بايان يافت مى توان در باره كم
و کیف آن قضاوت کرد. یا ممکن است فنون و قواعد یا موازینی باشد که اثر يا عملی ویژه را با آنها مورد ارزيابى
قرار می دهند.
فعل های رفتاری :
ارزیابی می کند. مقایسه می کند. نتیجه گیری می کند. مقابله می کند. انتقاد می کند. تفسیر می کند. ربط می
اوت می کند. داوری می کند. اثبات کند
صفحه 56:
نمونه سوال در حیطه ارزشیابی:
-١ با توجه به دو شکل زیر در باره ارتباط دو دانش عمومی و علمی به داوری بپردازید.
age تمسانی . علوم اجتماعی و علوم طبیعی را با توجه به ویژگی های آن مقایسه کنید.
۳-دیدگاه را از چهار وجه هستی شناسی . روش شناسی . انسان شناسی را مورد ارزیابی قرار
=F نظرات دو دیدگاه . تفسیری در باره پاسخگویی به علل اعتیاد جوانان و نوجوانان به شبکه
های اجتماعی مورد داوری قرار دهید.
۵-چه نتیجه ای می توان از نظرات دو دیدگاه تبیینی و تفسیری در باره فهم زندگی گرفت؟
۶-مزایا و معایب شبکه های اجتماعی را با توجه به مطالعه موردی مورد نقد و برررسی قرار دهید .
۷-سه رویکرد تبیینی . تفسیری و انتقادی چگونه به نقد و ارزیابی پدیده های سیاسی نظیر
سیاست می پردازد ؟
۸-به نظر شما استفاده از رویکرد تفسیری در مطالعه جوامع دارای چه اشکالی است و چه راهی می
توان برای رفع این مشکل
٩۹-سه رویکرد به نابرابری اجتماعی در سه مدل لیبرالی . کمونیستی . و عدالت اجتماعی که در تصاویر
کتاب نمایش داده شده است مورد نقد و ارزیایی قرار دهيد.
يده
صفحه 57:
نمونه سوال در حيطه ارزشيابىة
۰-دیدگاهها و قضاوت سه رویکرد تبیینی . تفسیری و انتقادی در برابر پدیده اجتماعی تبیعیض
نژادی را کنید.
۱-چرا جامعه شناسی انتقادی ظرفیت انتقاد ازتمامی کنش های ناپسند فردی و اجتماعی را ندارد ؟
شما چه راهکار پیشنهادی و اصلاحی را ارائه می دهید؟
۲-موضوع نزاع در دوره مدرن و پسامدرن را مقایسه کنید .
۳به نظر شما دلیل به وجود آمدن نظریه های فمینیستی معاصر . نظریه آفریقایی تبار . نظریه
آمریکایی بومی در علوم اجتماعی معاصر چیست ؟ در باره مطالبات و درخواست های آنها به داوری
بپردازدید.
5١-سه نوع جامعه شناسی تبیینی . تفسیری و انتقادی از لحاظ موضوع . روش و هدف مورد ارزیابی
قرار دهید.
۵-وضعیت علم در چهار مدینه جاهله . فاضله . فاسقه و ضاله را نقد كنيد .
۶-علوم اجتماعی جهان متجدد در مقایسه با علوم اجتماعی جهان اسلام از لحاظ رویکرد تبینی .
تفسیری و انتقادی مورد ارزیابی قرار دهید؟
صفحه 58:
a 1 lod we 7 fla 6 مه 4
تحلیل آزمون نهایی درس جامعه
شناسی dw — خرداد ماه ref ۱
صفحه 59:
صفحه 60:
ره دا رسیم رنه |
صفحه 61:
__ لس ee 0 |
بارم بندی درس جامعه شناسی سه خردادماه ماه ۱۴۰۴
درس بارم رعایت شده رعایت نشده
اول 7
دوم ۵
سوم v
جهارم ف
بنجم *
تسم 7 3
هنتم ۳ 27
هلم ۳ v
eal ۳ ۳
ده ۳ v
= ۳ ۲
صفحه 62:
تعداد بارم تقریبی سوالات امتحان نهایی درس جامعه شناسی سه در سالهای ٩۷ تا ۱۴۰۲
نوع سوال | تعداد تقريبى سوال
صحیح-قلظ | ۴
كامل كردتي | AGF
leash ۶8۳
کوتاه پاسخ | aor
vty |
۱
۱
il
AGS
بارم تقریبی
سوال
1
۲تا۴
۵ تا ۳
۲تا ۴,۵
۵ تا۳
۱/۵
1
۱
ملاحظات
هر مورد ۲۵/ نمره
هر مورد ۵/ نمره
هر مورد ۵/ نمره
هر مورد ۵/ نمره
هر مورد 7۲۵ نمره
هر مورد ۲۵ / نمره
هر مورد 7۳۵ نمره
بيشتر سوالات از نمیه دوم
کتاب است
صفحه 63:
الف) موضوع علوم انسانی عام تر از موضوع علوم اجتماعى است و علوم
اجتماعی خود. بخشی از علوم انسانی محسوب می شود.
اب) در رويكرد تببينى علاوه بر اينکه می توانیمجامعه را با دنش هاى
ابزارى خود بشتاسيم. قادر خواهيم بود تغييرات بنبادين در جامعه به
رو
ج)بزرگترین کشتار جهان که در جنگ های جهانی اول و دوم ميان
اتوسعه يافته ترين كشورها رخ داد و با فاجعه هیروشیما و اکزاکی بایان
ايافت . نتيجه سقوط ارزش ها و اخلاق گریزی است.
دااز دیگاه طرفدراران عدالت اجتماعى. در مدل كمونيستى نقطه آغاز
رقابت و در مدل ليبرالى نقطه يايان رقابت عاذلانه نيست.
الف) مطالعه علمى اجتماعاتى مانند خانواده. كلاس. روستاء شهر به شكل.
me الجاميد.
آب)در زندگی oF gg ga معمولً توعد راهنمایی و رانندگی را
رعايث مى كنند. كمتر به چشم می آیند. و پنهان اند كه با هنر ie
توان آنها را کشف کرد.
ج)در مطالعه اعتباد برخی از نوجوانان و جوانان به بازی های رایانه ای
ندیده گرفتن ...سیب شده است که پیشتر مطلعات تبیینی به
توصیف رفتارهایقابل مشاهده محدود شوند.
داز دیدگاهماکس وبرءجامعه شناس فقط می تواند آرمانها و ارزش های
اجتماعی را توصيف كند. اما نمى توائد در باره آرمان ها و ارزش ها كه
بديده هاى امحسوس و غير تجربى اند ......... كند.
0( در دوره پسامدرن هویت از متظر . مختلف و توسط آنها
تعریف می شود و تنازع و درگیری افزایش می يابد.
صفحه 64:
|الف)عدالت اقتصادى را مهم می دانند و معتقدند كه با توزيع براير ثروتء
أعدالت برقرار خواهدشد.
أب)امعتقدند كه تابرابرى هاى اجتماعى ناشى از تفاوت ها و تابريرى هاى
اطیعی نیست.
جاتاكيد بر معیب قشربندی اجتماعی, نقش انسانها و جومع در پدیدآمدن,
تداوم و ol pl را نادیدهمی گیند
)از نظر آنان مالكيت خصوصى موجب برقرارى روابط ظالمانه ميان اقراد و در
نتيجه نابرابرى اجتماعى شده است.
۲-نسل کشی در كامبوج و اخراج و كشتار مسلماتان مياتمار نشان دهتدة.
أكداميك از مدل هاى سياستكذارى هوبتی است؟
الف)همانندسازى ب) تنوع هويت ها ج) تكثركرايى د) تعارف هويت ها
؟-عبارت قوه اى است كه انسان به کمک آن حایق و قواعد جهان را می
ال در ثراحراف از مدینه فاضله شكل مى كيرد - مردم حقيقت و عدالت را
مى شتاسند ولى بر اساس آنها عمل نمى كثند.
اب)در اثر انحراف نظرى از مدينه فاضله شكل مى كيرد -از علوم عقلى بى بهره
اند يعنى با آنكه علوم وحياتى و عفلاتى را مى شتاستد امااز آنه يهره نميكيرقد.
عادر أث انحرف عملى از مدينه فاضله به وجود مى آيد -علوم ابزارى مى تواند وجود
اداشته نشد ولى علوم وحيانى و عقلایوجود نار
ol ها و ارزش ها و امور غير عقلانى. ارش ها و آرمائهاى عقلانى معرفى مى
اود - علم ابزارى مى تواند وجود داشته باشد. اما علمى كد از رزش ها و رانا و
حقيقت زندكى سخن يكويد. وجود لداره.
صفحه 65:
هیک از عبارات سمت راست به كدام يك از مفاهیم سمت چپ آشاه درد
ali عبارات
الف)امروزه بر زندگی بش سيطره | ١-رشد جمعيت
یافته و او را کنترل می کند.
ب)تفييراتى است که یک نظام | ۲-آرمامن هاوارزش
اجتماعی در خود یجاد میکند. | ها
ج)انسانهاقادرند با توجه به آنها | ۲-فناوری
تشم اجتماعی را تغیر دهند.
د)يزوهشكر خود را در شرايط | برداشت روزفزون از
فرهنگی قوم مورد مطالعه قرار مى | منابع تجديد تابذير
دهد تا کنش های آنها را تج
9
؟- قوم تكارى
ie ase eee
to, otal
الف) لازمه تشکیل آن پذیرفتن اهداف. توسط اعضا است كه ب
اطاعت بیرون از خود را تضمین کند.
نگرش و اعتقا رد تابعقدرت اعمال می شود. به
أكونه ای که تبعیت و پیروی نشانه کار درست است.
2
صفحه 66:
به ترتیب هر عبارت. کدام حوزه و مدل رویکردهای به نابرابری
اجتماعی را نشان فى دهد؟
الف) با تاكبد بر کارکردهای قشوبندی آن را ایید و تثبيت می
ws
2 sous)
ب) اجرای عدالت را به دست نامرئى بازار نمى سپارد و دخالت
هعه جانبهدولت را نمی پذیرد
5 1
در علم مدنى قارابى بديده هاى زبر چگونهمطالعه می شوند؟
الف) کنش ها و ساختارهای جوامع:
)
ب) واقعیت های اجتماعی و بررسی تفیبرات و تحولات آ
»
هر عبارت به کدام یک از رویکردهای جامعه شناسی و شاخه های
علوم اجتماعى جهان اسلام اشاره دارد؟
الف) رای داوری در باره ارزش ها به معيار جههان شمولى كه فراتر
از محصولات اجتماعى و تاريخى انسانها باشد دسترسى ندارد.
sen) 3
ب) در ایران همواره نتش مهمی در تعیین نوع رابطه مردم با
قدرتهای داخلی و خارجی داشته است.
0 0
صفحه 67:
الف) چرا در یک فرهنگ . علم آموزی بر ارزشمندی علم دلالت
نمی کند یا در فرهنگی دیگر لباس و ظاهر زیبا نشانه جایگاه
اتماعی والانیست؟
آب) سیاست دو بعد اصلی دارد. کدامیک از ابعد آن امروزهبهقانون
أكاهش يافته است؟
ج)شكل كيرى نظام آبارتايد (تكيك نزادى در اماكن عمومی و
واعالمان مسلمان پس از تعامل با علوم اجتماعى مدرن توانستند
أبراى برون رفت از كدام بحران ها راه حل ارائه دهند.
ابه ترتيب هر عبارت به كدام منبع قدرت و ايزار قدرت اجتماعى
اشاره دارد؟
الف) لازمه تشکیل آن پذیرفتن اهداف توسط اعضا است که بتواند
اطاعت بیرون از خود را تضمین کند.
نگرش و اعتقا رد تابعقدرت اعمال می شود. به
کونه ای که تبعیت و پیروی نشانه کار درست است.
0
صفحه 68:
در تصوير مقايل رابطه دائش عمومى و دانش علمى را مشاهده می
كنيد. اهميت دانش عمومى را شرح دهيد.
در جدول زير نظام سياسى جمهورى اسلامى و نظام سياسى یبرل
دموکراسی با هم مقایسه شده اند با توجه به ویژگی ها آن را کامل |
سازگاری با نوع فرهنک
در مطالعه پدیده اجتماعی بیکاری به ترتیب جامعه شناسی تبیینی
تفسیری و انتقادی چه هدفی را دنبال می کنند؟
نش های سیاسی با چه هدافیآجاممی شوند؟
صفحه 69:
رويكرد انتقادى جكوته به دفاع از اراده افراد و فرهنگ ها می
پردازد؟
اتفاوت ديدكاه ابن خلدون و قارابى. از جمله انديشمندان علوم
اجتماعى مسلمان. در ارتباط با روش مطالعه يديده هاى اجتماعى
را بنویسید.
در جدول زیر علوم اجتماعی جهان متجدد و علوم اجتماعی
جهان اسلام مقایسه شده است آن را کامل کنید.
علوم اجتماعی جهان متجدد
علوم اجتماعی جهان اسلام
علوم اجتماعی را شبیه علوم طبیعی نمی داتند
جهان شمول عقل نظری. عقل عملی و وحی برای داوری
ارزش ها استفاده می کند؛
صفحه 70:
۱- سیف نراقی » نادری» مریم » عزت اله» ۱۳۹۰: سنجش و اندازه گیری در روان شناسی و علوم تربیتی»
تهران: انتشارات معین» شابک: ٩۷۸۶۰۰۷۳۸۵۰۶۷
۲- کتاب درسی جامعه شناسی سه پایه دوازدهم چاپ ۱۴۰۲
۳- سوال نهایی خرداد ماه ۱۴۰۲
صفحه 71: