پاورپوینت
فلسفه و حقوقسایرآموزش

پاورپوینت درس سوم و چهارم منطق دهم انسانی

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول 10 نکته از کتاب 99 فاجعه در کلاس درس بخش دوم آموزوپرورش فنلاند بخش سوم درس سوم و چهارم منطق دهم انسانی مفهوم و مصداق انواع وشرایط تعریف آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:55 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:40 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 📙نکته اول: دانش آموزان در پنج ثانیه اول ملاقات شما را قضاوت می کنند ، ارزیابی می کنند و درمی یابند چه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند اهداف کلی : * آشنایی دانش آموزان با مفهوم و مصداق * رابطه میان مصادیق دو مفهوم کلی * استفاده از نسبت های چهارگانه در طبقه بندی مفاهیم اهداف جزئی : * مفهوم جزئی و مفهوم کل چه مفهومی هستند * در رابطه میان مصادیق دو مفهوم کلی بتوانند تباین – تساوی – عموم و خصوص من وجـه و عموم و خصوص مطلق را به همراه مثال تشخیـص دهند . * می توانند به وسیله نسبت های چهارگانه مفاهیم را طبقه بندی کنند . اهداف جزئی : * دانش آموز با انواع تعریف آشنا می شود آنها را تعریف می کند و مثال می زند . 1- تعریف لغوی یا لفظی 2- تعریف به مثال یا تعریف مصداق یا تعریف به تشبیه 3- تعریف تحلیلی *دانش آموز می تواند دو روش تعریف تحلیل را بیان کند تا بتواند برای هرچیزی تعریف دقیق و کاملی را بیان کند . تعریف به مفاهیم عام و خاص تعریف تحلیلی تعریف به سلسله اوصاف و ویژگی ها *فراگیر می تواند شرایط تعریف صحیح را در تعاریف خود به کار بگیرد تا تعاریف او کامل جامع و بدون نقص باشد . 1- واضح بودن 2- جامع بودن 3- مانع بودن 4- دوری نمودن بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
درس سوم و جهارم منطق دهم انسانی منهوم و مصداق انواع وشرایط تعریف ع وشر 0 an ‏با‎ 2

صفحه 2:
:فهرست مطالب بخش اول ۱۰ نکته از کتاب ‎۹٩‏ فاجعه در کلاس درس بخش دوم آموزوپرورش فنلاند بخش سوم درس سوم و چهارم منطق دهم انسانی _ مفهوم و مصداق انواع وشرایط تعریف آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات: ۵۵

صفحه 3:

صفحه 4:
:نكته اول لا دائش آموزان در ينج ثانيه اول ملاقات شما را قضاوت مى كنند . ارزيابى مى كنند و درمى يابند جه جيزى شما را مى آزارد و جكونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند

صفحه 5:
سالی از دست می دهند

صفحه 6:
:نکته سوم یک معلم با اعتماد به نفس احترام پیشتری را کسب می کند نه یک معلم خجالتی 5 > > 5 > > > > 3 3 > > 3 > د

صفحه 7:
داند شما فستید که باید قوانین را بگویید

صفحه 8:
انتظارات خود را از دانش آموزان در همان جلسه اول مشخص كنيد

صفحه 9:
(نکته ششم 8 یادآوری نام های دانش آموزان هرگز آسان نیست یک معلم معمولی در روز به ۱۲۰ تا ۱۸۰ دانش آموز سروکار دارد

صفحه 10:
ار عی رود نام کویک دانش آموزان را یادبگیرید

صفحه 11:
با کلاس) رقافرق دارد وفبیج دو کلاسی مثل هم

صفحه 12:
Beds cis: ‏اگر دانش آموزان احساس کنند‎ ‏كه شما ملایم و رام هستید به‎ ‏احتمال زیاد بر شما غلبه خواهند‎ ‏کرد‎ 5 > > 5 > > > > 3 3 > > 3 > د

صفحه 13:
و بی اعتمادی آنها قرار كيرند

صفحه 14:

صفحه 15:
آیا می‌دانیدکدام کشور 258 سه بار در آزمون آزمونى اسان دارد براى( رباضات » روخوانی‌وعلوم در جهان اول شد؟ بخش دوم :تعداد اسلايد10

صفحه 16:
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای . محبوس شده است » من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کود کی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگرفنه از کتاب توانمندی ها نهان أثر آدام كرنت تسه

صفحه 17:

صفحه 18:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره دليل برترى فنلاندى ها فرهنگی نشئت گرفته است 52000100

صفحه 19:
3 دانش آموزان ریشه دارد

صفحه 20:
مدارس فنلاند ا 0

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
eS aan ry ‏درصد فنلانديها نمى توانستن‎ كلاس نهم را پشت سر بگذارنه

صفحه 25:
الل با بررسی عمکلرد دانش آموزان کلاس ‎tee‏ یا ‎Gail‏ 500 ‎

صفحه 26:
00 آزمون استعداد متفاوتى را به منظور 0800 1 از کشورهای مختلف اجرا کرد ری در ریاضیات و روخوانی رتب 00000

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
مصدا رابطه ميان مصادیق دو معهوم كلى استفاده از نسبت های کا ۳ هات جهار؟ -

صفحه 31:
‎ie :‏ یم کل چه مفهومی هستند تاک ماه ‎Sift‏ دو ‎egg‏ وس یبن بن تساوى - عموم و خصوص من وجه و عبوم و خصوص مطلق را به خمرقة مثال تشخيي مله - ‎

صفحه 32:

صفحه 33:
مفهومی است که مصداق ‎yl‏ کاملا مشخص است و قابلیت انطباق بر بیش از یک موضوع را ندارد . - زهرا - ... رت ارام حاصی است ماننه‌زهر ‏ 7 یا با صفات اشاره « این » و/« Wel ines ‏آن‎ epic repel tos la

صفحه 34:
۵ ۳ فان ایای بر بیش از یک مورد را دارد خواه اين مورد ۱ موارد واقعی خارجی باشد با از موارد فرضی مانند میز - صندلی - دیو ۶۳ 7

صفحه 35:

صفحه 36:
بين دو مفهوم کلی اصلا مصداق مشترکی وجود نداشته باشد . مانند متلث و مربع ؛ زیرا هیچ متلثی مربع تبست . مصاديق دو مفهوم کل که بر یکدیگر منطبق باشند مانند انسان و متفکر

صفحه 37:
‎sons‏ يكى از مقاهيم كلى مصاديق آن سمكن است از ديكرى بزركتر باشد و ثمام مصاديق ديكرى را شامل شود و مصاديق مقهوم كلى دبكر زير مجموعه آن سقهوم اول قزر مى كبرد ما ‏و سک ریا ویب ین ماد ید یه مزر میت بکدگر با خطع کنند دربن ال دم مقمچم دارای مصادیش مشترک اما هر یک از نها مصادیفی داد که دردگری وجود ناد اند

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:
از اهمبت زیادی برخوردار است . 2- در یک دسته بندی درست , لازم است هر طبقه از مفاهیم نسبت به مفاهیم طبقه دیگر رابطه عموم و مانند : موجودات موجودات مادی جانداران جانو مهره داران پرندگان بات 3- اقسام مختلف یک مفهوم باید نسبت به یکدیگر را تباین داشته باشند . مانند : موجودات مادی و غير مادی

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:
: اهداف کلی * یادگیری انواع تعریف *روشهای تعریف ‎Julai‏ ‏*شرایط تعریف صحیح

صفحه 44:

صفحه 45:
0 تعریف لعوی 2- نان دادن تصوير آن لقت یف له مثال 5- ذکر وجه مشابهت آن مفهوم با سایر فشياة و بعد آز نژدیک شدن ذهن به آن معهوم دکر وجه نمایز آن

صفحه 46:
5-1 : لغوی يا تعریف 2 در تعريف به مد ۱ مثال يا تعریف | عريف به 9 ف و و ‎VS‏ ها عر

صفحه 47:
تعريف ‎geil‏ با لنظی: معنای لغوی یک مفهوم با نحوه شکل گیری لغوی آن بیان می شود. مراجعه به دیکشتری -1 2- تعريف به مثال با تعريف مصداقي يا تع بض به تشبيه: ذکر نمونه ها با تصاویری از مصادیق واه مورد نظر با موارد شبیم به آن ‏ ‎Lene pe ease see‏ ی ات که پلوای ‎Ais eae coe hte Sue‏ افوا: ششرفی کرد

صفحه 48:
VV رب قامعا عم تمرف بهسقسله لمات و ومزكف بها ی ی خی یت مد مب و که wes

صفحه 49:

صفحه 50:
هد ريف كردن--شناساندن سفاصي و تسورهاى مجهول براي شنونده است د. ‎gt‏ ات 0 . 1 ‎een ee at gee SE‏ که هرا نماد كتايورابن عهس ييه اربق كوف واس هده دي

صفحه 51:
0 1 23 UN

صفحه 52:
در تعريف بايد از واژه های آشنا برای شنونده کار بردن الفاظ مبهم و نامأنوس و ابهام و ير

صفحه 53:
تعریف باید تمامی مصادیق ‎ul‏ مفهوم را در بر گیرد و | جامع افراد باشد . 8 نعى شود .

صفحه 54:
ال ‎anes ne peat‏ عردم بر سدق در و دامن ماع قراس ‎oo bo coli eal pas gold ae eS cal gu a to‏ سود

صفحه 55:
گاهی سرط دوم و سسوم را درکن بکد: = : تعریف ‎gale ats‏ أغبار و مانج اعبار باشدٌ و یه

صفحه 56:
تعریف یک چیز با استفاده از خودش . ( تعریف شی ء به خود )

صفحه 57:

صفحه 58:
> > > 2 > 2 2 > 5 > > 2 3 > 3 تهيه وتدوين: محمد فايق مجيدى دهكلان لا دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی ‎fl‏ نگارنده کتاب:به آموزش بديين مسيم لا همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 4 سال کارشناس آموزش

صفحه 59:

صفحه 60:

درس سوم و چهارم منطق دهم انسانی مفهوم و مصداق انواع وشرایط تعریف :فهرست مطالب بخش اول 10نکته از کتاب 99فاجعه در کالس درس بخش دوم آموزوپرورش فنالند بخش سوم درس سوم و چهارم منطق دهم انسانی مفهوم و مصداق انواع وشرایط تعریف آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات55: :نکته اول📙 دانش آموزان در پنج ثانیه اول مالقات شما را قضاوت می کنند ، ارزیابی می کنند و درمی یابند چه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند 1 📙نکته دوم: شاید این شناخت بچه ها در چند دقیقه اول کالس به خاطر حس ششم غریبی است که دانش آموزان در بزرگ سالی از دست می دهند 2 :نکته سوم📙 یک معلم با اعتماد به نفس احترام بیشتری را کسب می کند نه یک معلم خجالتی 3 📙نکته چهارم: مواظب باشید :هرگز تصور نکنید که کالس شما از قبل قوانینی را می داند شما هستید که باید قوانین را بگویید 4 :نکته پنجم📙 انتظارات خود را از دانش آموزان در همان جلسه اول مشخص کنید 5 :نکته ششم📙 یادآوری نام های دانش آموزان هرگز آسان نیست یک معلم معمولی در روز به 120تا 180 دانش آموز سروکار دارد 6 📙نکته هفتم: انتظار می رود نام کوچک دانش آموزان را یادبگیرید 7 📙نکته هشتم: بدانید کالسداری کالسA با کالسB,Cفرق دارد وهیچ دو کالسی مثل هم نیستند 8 :نکته نهم📙 اگر دانش آموزان احساس کنند که شما مالیم و رام هستید به احتمال زیاد بر شما غلبه خواهند کرد 9 📙نکته دهم: اگر شهرت به عصبانیت و وحشیگری داشته باشید به احتمال زیاد مورد بی مهری و بی اعتمادی آنها قرار می گیرند 1 0 محمد فایق مجیدی @ fayihg.majidi شروع بخش دوم آیا میدانیدکدام کشور PISAسه بار در آزمون آزمونیاستاندارد برای) سنجشمهارتهای ریاضیات ،روخوانیوعلوم ( تجربی در جهان اول شد؟ بخشدوم :تعداد اسالید10 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای .محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت مرواکالینز 1 دانش آموزان فنالندی سه بار در اول شدند PISAآزمون جهانی واین اتفاقی نبود وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت جهان را جلب کرد 1 @fayihg.maji ‏di بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره دلیل برتری فنالندی ها مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از فرهنگی نشئت گرفته است .که خود آفریده اند 2 @fayihg.maji ‏di این فرهنگ در باور به توانمند بودن تک تک دانش آموزان ریشه دارد 3 @fayihg.maji ‏di مدارس فنالند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد می دهند 4 @fayihg.maji ‏di شعار رایج در مدارس فنالند :این بود ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب بیاوریم 5 @fayihg.maji ‏di در فنالند تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمی کنند بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان توجه دارند 6 @fayihg.maji ‏di تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه آخرکشورهای اسکاندیناوی به حساب می آمد 7 @fayihg.maji ‏di در سال 1960میالدی درصد فنالندیها نمی توانستند 89 کالس نهم را پشت سر بگذارند 8 @fayihg.maji ‏di در دبستانی در کارولینای شمالی با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند داشتن یک معلم در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش .آموزان در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است @fayihg.maji ‏di 9 در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که آزمون استعداد متفاوتی را به منظورOECD ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله فنالندی در ریاضیات و روخوانی رتبه اول .را کسب کردند @fayihg.maji ‏di 1 0 :تهیه وتدوین محمد فایق مجیدی منبع:کتاب توانمندی های نهان اثر آدام گرنت ترجمه آقای میثم همدمی 6 @fayihg.maji ‏di : آشنایی دانش آموزان با مفهوم و * مصداق رابطه میان مصادیق دو مفهوم * کلی استفاده از نسبت های چهارگانه * در طبقه بندی مفاهیم 1 * مفهوم جزئی و مفهوم کل چه مفهومی هستند * در رابطه میان مصادیق دو مفهوم کلی بتوانند تباین – تساوی – عموم و خصوص من وجـه و عموم و خصوص مطلق را به همراه مثال تشخیـص دهند . * .می توانند به وسیله نسبت های چهارگانه مفاهیم را طبقه بندی کنند 2 3 مفهومی است که مصداق آن کامال مشخص است و قابلیت انطباق بر بیش از یک موضوع را ندارد . یا اسم خاصی است مانند زهره – زهرا ... - یا با صفات اشاره « این » و « آن » همراه است مانند این میز ،آن صندلی 4 مفهومی است که قابلیت انطباق بر بیش از یک مورد را دارد خواه این مورد از موارد واقعی خارجی باشد یا از موارد فرضی مانند میز – صندلی -دیو 5 تباین تساوی انسان -متفکر عموم و خصوص مطلق عموم و خصوص من وجه 6 بین دو مفهوم کلی اصال مصداق مشترکی وجود نداشته باشد .مانند مثلث و مربع ،زیرا هیچ مثلثی مربع نیست . مصادیق دو مفهوم کل که بر یکدیگر منطبق باشند مانند انسان و متفکر 7 کرفس و سبزی یکی از مفاهیم کلـی مصادیـق آن ممکن است از دیگری بزرگتر باشد و تمام مصادیق دیگری را شامل شود و مصادیق مفهوم کلی دیگر زیر مجموعه آن مفهوم اول قرار می گیرد مانند در دایره مصادیق این دو دایره ممکن است یکدیگر را قطـع کنند در این حالت دو مفهـوم دارای مصـادیق مشترک امـا هر یک از آنها مصادیقی دارند که دردیگـری وجود ندارد .مانند سفید و سنگ زیرا برخی اشیـای سفیـد ،سنگـ هستند و برخـی اشیـای سفید سنگ نیستند و برخـی سنگ ها سفیدند و برخی سفید نیستند . 8 9 1 0 از اهمیت زیادی برخوردار است . -2در یک دسته بندی درست ،الزم است هر طبقه از مفاهیم نسبت به مفاهیم طبقه دیگر رابطه عموم و خصوص مطلق داشته باشند . مانند : موجودات مهره داران موجودات مادی پرندگان جانداران جانوران -3اقسام مختلف یک مفهوم باید نسبت به یکدیگر رابطه 1 تباین داشته باشند . 1 مانند :موجودات مادی و غیر مادی با سپاس از توجه شما :اهداف کلی * یادگیری انواع تعریف *روشهای تعریف تحلیل *شرایط تعریف صحیح 1 2 * دانش آموز با انواع تعریف آشنا می شود آنها را تعریف می کند و مثال می زند . -1تعریف لغوی یا لفظی - 2تعریف به مثال یا تعریف مصداق یا تعریف به تشبیه 3 تعریف لغوی - 1ارجاع دادن به کتب لغت تعریف به مثال - 2نشان دادن تصویر آن لغت - 3ذکر وجه مشابهت آن مفهوم با سایر اشیاء و بعد از نزدیک شدن ذهن به آن مفهوم ذکر وجه تمایز آن -1تعریف لغوی یا تعریف ظی انواع تعریف -2تعریف به مثال یا تعریف صداقی یا تعریف به تشبیه ریف به مفاهیم عام و خاص -3تعریف تحلیلی تعریف به سلسله اوصاف و ویژگی ها 4 تعریف لغوی یا لفظی :معنای لغوی یک مفهوم یا نحوه شکل گیری لغوی آن بیان می شود .مراجعه به دیکشنری 1- -2تعریف به مثال یا تعریف مصداقی یا تعریف به تشبیه :ذکر نمونه ها یا تصاویری از مصادیق واژه مورد نظر یا موارد شبیه به آن . .این شیوه از تعریف برای واژگانی مناسب است که بتوان به نحوی مصادیق آن یا امور شبیه به آن را به افراد معرفی کرد 5 6 -3تعریف تحلیلی تعریف به مفاهیم خاص و عام تعریف به سلسله اوصاف و ویژگی ها روش نخست :تعریف به مفاهیم عام و خاص :مثلث شکلی است که دارای سه ضلع است . 7 از آنجا که هدف از تعریف کردن ،شناساندن مفاهیم و تصورهای مجهول برای شنونده است در بیشتر موارد ارائه مجموعه ای از چند روش مختلف برای تعریف به معرفی آن مفهوم کمک می کند . انتشارات :جمع انتشار و نشر ،سازمانی است که فرایند تولید کتاب را بر عهده دارد . تعریف تحلیلی تعریف لغوی 8 -1واضح بودن -2جامع بودن -3مانع بودن -4دوری نبودن 9 در تعریف باید از واژه هـای آشنا برای شنونده استفاده کنیـم تا واضـح و قابل فهم باشد و از به کار بـردن الفاظ مبهم و نامأنوس و ابـهام و استعاره پرهیز کنیم . 1 0 تعریف باید تمامی مصادیق آن مفهوم را در بر گیرد و جامع افراد باشد . مثال تعریف پرنده :به حیوانی که پرواز می کند ، شامل شترمرغ نمی شود . 1 1 تعریف باید تنها به مصادیق آن مفهوم صدق کند و برمصادیق مفاهیم دیگر صدق نکند و در اصطالح مانع اغیار باشد . مثال تعریف آینه :به شیئی که نور را منعکس می کند .درست نیست زیرا این تعریف تنها بر آینه صدق نمی کند و شامل سایر اشیاء صیقلی نیز می شود . 1 2 گاهی شرط دوم و سـوم را در کنار یکـدیگر ذکر می کنند و می گویند : تعریف باید جامع اغیار و مانع اغیار باشد و جامع و مانع باشد .یعنی رابطه تعریف با مصادیق آن رابطه تساوی باشد . 1 3 تعریف یک چیز با استفاده از خودش ( .تعریف شی ء به خود ) 1 4 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 14سال کارشناس آموزش 📙 📙 📙 0 end

39,000 تومان