ورد
سایرآموزشادبیات و زبان

پاسخ خودارزیابی علوم و فنون ادبی دهم انسانی درس به درس کل کتاب

توضیحات دانلودفایلword پاسخ خودارزیابی علوم و فنون ادبی دهم انسانی درس به درس کل کتاب ویژه معلمان ودانش آموزان مناسب جهت طراحی سوال و افزودن به آرشیو نمونه سوالات تعداد صفحات :27 خودارزیابی درس اول: مبانی تحلیل متن 1-مفهوم «متن» را با ذکر دو مثال توضیح دهید. پاسخ: هر چیزی که ذهن ما را به پویایی در آورد متن است. در این کتاب مقصود ما از متن، آثار شعر و نثر فارسی است. برای نمونه کتاب ها معمولا متن دیداری هستند و اگر خوانده شوند به آنها متن های شنیداری یا خوانداری می گویند. صداهایی که می شنویم (شنیداری،) بویی که حس می کنیم (بویایی،) مزهای که می چشیم (چشایی) و ...نیز متن محسوب می شوند. شنیدن یک موسیقی، چون سبب پویاییِ ذهن ما می شود، متن است. 2-یکی از آسانترین و کاربردیترین شیوه ها در بررسی و تحلیل متن چیست ؟ پاسخ: متن از سه دیدگاه زبان، ادبیات و فکر یعنی در سه قلمرو بررسی، تحلیل و طبقه بندی میشود: زبانی، ادبی، فکری. 3-با توجه به قلمرو فکری، دیدگاه خود را درباره ی محتوا و موضوع سروده زیر بنویسید. آب را گل نکنیم / در فرودست انگار،کفتری می خورد آب / یا که در بیشةدور، سیرهای پر میشوید / یا در آبادی کوزهای پُر می گردد / آب را گل نکنیم / شاید این آب روان میرود پای سپیداری تا فرو شوید اندوه دلی/ دست درویشی شاید، نان خشکیده فرو برده در آب. پاسخ: این متن عرفانی است و سپهری با کمک گرفتن از طبیعت و با دیدگاه عرفانی، تلاش میکند مهربانی و دوستی را میان همة پدیده های هستی مطرح کند. شاعر در این شعر از شهر گمشده و سرزمین آرمانی اش سخن می گوید و خوشبین است و خوشبینی را القا می کند. آب تمثیلی است برای تمام زندگی، و گل نماد نادرستی و کژی است. روح بزرگ سپهری در این سروده مشهود است. (ذهنگرایی، شادی گرایی، نگرش عرفانی، ارج نهادنِ زندگی).... اختیارگرا و جهانی بودن شعر، نوع ادبی: غنایی و تعلیمی. 4-در خوانش شعر زیر، به چه نکاتی باید توجه کرد؟ نهنگی بچّة خود را چه خوش گفت: به موج آویز و از سواحل بپرهیز به دین ما حرام آمد کرانه همه دریاست ما را آشیانه پاسخ:خوانش درست شعر (چشم خوانی) با هدف کشف لحن شعر، یکباره خواندن شعر بدون گسست، پس از خواندن شعر متوجه می شویم لحن خواندن این شعر، روایی داستانی است زیرا یک داستان کوتاه، با مفهوم تلاش و کوشش و دوری از سستی است که شاعر آن را به خواننده انتقال میدهد. در ابتدا متن به آهنگ نرم و ملایم خوانده می شود ودر ادامه به تناسب فضای داستان و شخصیت ها، از لحن های (لحن خطابی) دیگر بهره می جوید و به خاطر تعلیمی بودن آهنگی آرام و ملایم دارد.

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
ریابی خودارزیابی درس اول: مبانی تحلیل متن 3-با توجه به قلمرو فکری, دیدگاه خود را درباره ی محتوا و موضوع سروده زیر بنویسید. آب را گل نکنیم / در فرودست انگار؛کفتری می خورد ‎eee‏ سیرهای پر میشوید / يا در

صفحه 2:
رگ ن سروده مشهود است. (ذهنگرایی, شادی گرایی, نگرش عرفانی ارج نهادن زندگی).... اختیارگرا و جهانی بودن شعر نوع ادبى: غنایی و تعلیمی. 4-در خوانش شعر زیر, به چه نکاتی باید توجه کرد؟ ۱ به موج و از سواحل بیرهیز به دين ما آمد کرانه همه ها را اشیاد

صفحه 3:
۵سرود؛ زیر را بخوانید و با توجه به قلمرو ادبی«کنایه, تشبیه, تشخیص, مثل و مراعات نظیر»را شناسایی کنید. هرکه رین کلشی لنی خندانتر از كل بايدش خاطری فارغ ز عالم چون توکل بایدش خرده ای ازمال دنیا در بساط هرکه هست جبهه واکرده ای پیوسته چون ‎JS‏ بایدش هرکه می خواهد که ازسنجیده گفتاران شود زیان مند گراتی ازتامل بایدش 3 ‎ail ۱ oe‏ چون درآسیا افتد تحمل جر مک فاد ‎ost af‏ از ‎Se‏ تنزل بایدش 0 15 لد ستدان و 0 كردن: كنايه از كشاده و اخمو نبودن / انسان كشاده رو و خوشرو به كل تشبيه شده. بيت سوم: بند گران به زبان داشتن: کنایه از سکوت کردن, تشبیه تامل به بند گران. بیت چهارم: روسفید شدن: کنایه (از موفق شدن و پیروزی و سربلندی) / فلک تشخیص / مصرع دوم : ضرب المثل (اسلوب معادله)

صفحه 4:
بيت ينجم: قطره آبء ابرء دريا: مراعات ن ير / قطرة آبی که دارد در ن ر: تشخیص 6-با توجه به متن زیرء به پرسش ها پاسخ دهید. شنیدم که خلیفه ای خوابی دید, بر آن جمله که بنداشتی که همة دندانهای او بیرون افتادی به یک بار. 5 «زندا همه أقويات نو بنش آر نو بميريده جتان كه كس ار نو خلیفه گفت: «اين مرد را صد چوب بزنید! ‎ot‏ ‏ای یل ی ی ‎bs‏ الل كد كه ‎psoas as‏ ره از همة اقربای گفت: «تعبیر از آن بیرون نشد (سخن همان است؛ اقا از عازن با عنارت” تسبار فرق ألست؟ أبن مرد را صد دینار بدهید.» (قابوس نامه) الف) دو ویژگی زبانی را استخراج کنید. پاسخ ها: 1-کاربرد «ی» استمراری در آخر فعل به جای «می» استمراری در اول فعل «پنداشتی (می- پنداشت)»,

صفحه 5:
2-کاربرد دستور تاریخی نمونه کاربرد «اندر» به جای «در» 1-استفاده از واژ؛ عربی «اقریا» ‎a‏ جای نزدیکان 4-سادگی ‎eerie‏ 5-کاربرد جمله های کوتاه: ‎ees sites‏ 6 "امات عرف ل قل از فعل» بگفت. عاملی سب خلیفه, متفاوت با ‎on ees‏ پاسخ : شیو: بیان و زاوية دید دو خوایگزار برای یک مفهوم. کت ار 2 نمود. بهلول او را ؟ او گفت: ‎ae‏ ا ‎wees‏ راكع نا خورده است.»! ‎ask‏ نا ‏0 ‏تضاد | ار ا 0 آب و گل تو را نیک سرشته اند:... ضرب المثل / لکد کم خوردن: کنایه از تربیت و پرورش کم. ‏قلمرو فکری: نویسنده در قالب طنز می گوید سرشت همة انسان ها نیکو آفریده شده است و فقط تربیت موجب برتری و تفاوت انسان ها می شود. به اهمیت

صفحه 6:
تربیت درست اشاره کرده است و با نگرش تعلیمی و اندرزی تلاش می کند بی ادبی را نکوهش کند. سرزنش انسان های بی ادب, توجه به نقش تربیت در شکل ؛ 1 اسان نوع ادبى: تعليمى

صفحه 7:
تا او ار ای 1 ‎oe‏ ن سرو روان» گویی روانم میرود 0 aoe tl

صفحه 8:
ب) مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم جرس فریاد میدارد که بر بندید محملها شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل ‎Ls‏ دانند حال ما سبکباران ساحلها ‏جواب: با خواندن بیتها متوجه میشویم که در ميانة هر مضو ورتكب من م وود اود و كامهات آوان انث شعر کوتاه و پیدرپی هستند و همین ن م و ‏توازن پارههای کلامی را نمایان میسازد. (بیت بیانگر ‏حالت غم و اندوه و حسرت است.) ‎le ‏بيا تا همه دست نيكى بريم جهان جهان را به بد نسپریم ‏نباشد همی نیک و بد پایدار همان به كه نیکی بود بادگار ‏: لحن حماسی و وزن و آهنگ کوبنده و با فشار ایی همراه است, بار حماسی فضای شعر را غنی تر کرده است. (فضای معنایی شعر که حماسی است ضرب آهنگ کلام را با کوبندگی و کشیدگی همراه کرده است.) ‎(eo ‏ای مهر تو در دلهاء وی مُهر تو بر لبها وی شور تو در سرهاء وی سر تو در جانها تا خار غم عشقت. آویخته در دامن

صفحه 9:
رو یه اس كويند مكو سعدى 0 مى گویم و بعد از من. ee ee ae ‏بخش شده. ا لهام‎ Sage ‏با كوبش‎ موسیقایی شعر ۱ تغرلی و عاطفی است) / وزن شعر دوری یا همسان دو لختی است, این وزن هیجان آور, تند و مناسب برای بیان شور و وجد عاشقانه و عارفانه است). 2-نمونه های زیر را بخوانید و دربار؛ تفاوت عواطف و حسنّ و حال حاکم بر فضای شعر, گفتوگو کنید. (call ای نقس خزّم باد صبا از ‎asl oral gL 5s‏ boss قافلة شب, چه شنیدی ز صبح مرغ سلیمان؛ جه خبر از سبا بر سر خشم است هنوز آن حریف يا سخنی میرود اندر رضا؟ پاسخ: وزن این شعر سعدی شاد و طرب انگیزو فرح بخش است. خشنودی» شور و هیجان در انسان ایجاد ‎no‏ کند گویی شادی و خوشی را می خواهد برای وه ‎Sige nay esse‏ و عاشقانه

صفحه 10:
است.) با بیان احساسات لطیف و عاشقانه» منت ر رسیدن خبری از جانب معشوق است. ‎(fe‏ زین درد, خون گریست سپهر و ستاره هم بر سر زدند از آلم زاد؛ بتول يستند راه مهلت او از چهار سو کردند قتل عام به نوعی که شد قتیل بر قتل شیرخواره نکردند اکتفا پر خور نشست از اثر نعل میخ کوب آن پیکر شریف چو بر روی خاک ماند ‎(Scio aie ieee es‏ دم تنها همین ‎es (ae cio‏ تنها نه راه مهلت او راه چاره هم

صفحه 11:
معشوقه بسامان شد تا باد جنين بادا ملکی که پریشان شد, از شومی شیطان شد یاری که دلم حخستی, در بر رخ ما بستی عید آمد و عید آمد, پاری که رمید آمد. کفرش همه ایمان شد تا باد جنين بادا باز آن سلیمان شد تا باد چنین بادا غمخوار: یاران شده تا باد چنین بادا عالم شکرستان شد, تا باد جنين بادا عیدانه فراوان شد, تا باد چنین بادا پاسخ: مولوی در این شعر وزن و آهنگ تند و طرب ‎ey oan amen‏ 0 دیو ناپدید دیگران را خیره خیره دل چرا باید خلید

صفحه 12:
همه دنیا رید ‎oe ae‏ پاسخ: -1با وزن سنگین با آهنگ رسمی و خشک به خواننده پند میدهد و درونمایه شعر با وزن هماهنگی . -2حالت رسمی» خشک و مستقیم دارد و واندرزدادی بر فضای شعر جیها(لعن ‎Ga‏ و تعلیمی و اندرزی خطابی و تحگم آمیز است). خودارزیابی درس سوم: «واح آرایی و واژه آرایی ‎a‏ ا *سرو را بین بر سماع بلبلان صبح همچو سرمستان ب ‎er sinces‏ نت رن باحو ولع ایا عنامت نش تيار ‎SOLS sae‏ 8بار و مصوت «آ» ا ‎sl Ga aaa ee‏ ‎Ce‏ خزان من و توست واج آرایی صامت «ن» 6بار, «ب» 6بار» مصوت ‎ou‏ کت ی ده کبار. *سر ارادت ما و آستان حضرت دوست که هرچه بر سر ما می رود ارادت اوست پاسخ: واح آرایی صامت «س» کبار, «ر» 8بار «ت» 6بارء «د» 4بار و مصوت «آ» 6بار و «» 11بار.

صفحه 13:
*ای تکیه گاه و پناه / زیباترین لحظه های / پر عصمت و پرشکوه تبهایی و خلوت من / ای شط شیرین بر شو من! پاسخ: واح ‎OLB «oa» cole abl‏ «ن» 6بار, «ش» 4بار و واح آرایی با کسره «یٌ» 12بار. - ۲در اشعار زیرء آرایة تکرار (واژه آرایی) را بیابید. *عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست من که یک امروز ,مهمان توام ,فردا چرا؟ پاسخ: امروز, فرداء تو *دل اكر خداشناسى همه در رخ على بين به علی شناختم من, به خدا قسم, خدا را پاسخ: علی, خدا زمانه قرعة نو میزند به نام شما خوشا شما که جهان می رود به کام شما پاسخ: شما *گر تو گرفتارم کنی» من يا كرفتارىق خوشم ود خوار چون خارم کنی, ای گل! بدان خواری خوشم پاسخ: گرفتار, خوار (خوار و خار: از ن ر آوایی در ایجاد موسیقی, یکسان هستند) کنی *گرم باز آمدی محبوب سیم اندام سنگین دل گل از خارم برآوردی و خار از پای و پای از گل پاسخ: خار» ‎sh‏

صفحه 14:
*یی عمر زنده ام من و اين پس عجب مدار روز فراق را که نهد در شمار عمر پاسخ: عمر *پای استدلالیان چوبین بود چوبین سخت بی تمکین بود پاسخ: پای, چوبین الي ب برسي كه مرا نا ر بيك اسيم نام چه پرشی که‌مرا نفک رنام اسشت پاسخ: ننگ» چه پرسی, مراء نام *گر اظهار پشیمانی کند گردون مشو ایمن بد عهد از پشیمانی, پشیمان زود می گردد پاسخ: پشیماتی *یک عمر پریشانی دلء بسته به مویی است سر مویی ز سر موی تو دورم پاسخ: سر مویی *هرکجا دردی است درماتیش هست عشق است آنکه درمانیش نیست پاسخ: درد» درمان» است 3-غزلی از دیوان حافظ بیابید که نمونة مناسبی برای و هاء کنید» كدام واج ها و وازه ها در ايجاد اين موثر هستند.

صفحه 15:

صفحه 16:
کارگاه تحلیل فصل اول 1- شعر زیر را بخوانید و جدول را کامل کنید در کتاب آمد که در عهد قدیم خانه ای می ساخت سقراط حکیم ‎as‏ ا ‎RNS‏ آمدند از ره رفیق و ‎ies‏ اد ی را چون توانی زیستن در این قفس؟ این قفس نبود مقام چون تو کس پهر مردی چون تو والا و حکیم بارگاهی باید و کاخی عظیم ا ‎Me‏ همچو پروانه به گرد روی ‎ci oe‏ عارفان را خانه الا خاک نیست

صفحه 17:
حجره ی خود گر بدینسان ساختم خانه ای درخورد یاران ساختم بيش از اين كر يار يكدل داشتم بام خود تا عرش مى درحقیقت يار یکدل کیمیاست چون صدف کمیاب و چون در پربهاست به کارگیری «حکیم» به جای «دانشمند», «سرا» به جای خانه / کاربرد «در خورد» به جای «در خور» جمله ها ساده و کوتاه به کارگیری واژگان فارسی / اننا كتهان اشر واه ها سادة انست. رنان شعر شاه و روان استء حرف اضافة بهر: برای ققعرو آدیی : قالب شعری: مثنوی / به کارگیری آرایه های: جناس:جم» شم , باک, خاک / استعاره: قفس / تشبیه: همچو پروانه» یار یک دل چون صدف / مراعات

صفحه 18:
ان ير: كيمياء صدف و درء پربها- کنایه: یکدل بودن (صمیمی بودن)- تکرار: قفس قلمرو فکری: See eae cu ‏در دنیای مادی کنونی انسان های با معرفت و راستین‎ ‏و حقیقی بسیار کم و نایاب هستند.‎ همدل, یار یکدل و روشن ضمیر بسیار مردان حق تنها هستند. نوع ادبیات: 2- حکایت زیر را بخوانید و برای هر قلمرو چند ويزكى استخراج كنيد پارسا زاده ای را نعمتِ بيكران به دست افتاد؛ فسق و دارد. دخلت نیست, خرج آهسته تر کن كه مى ار اگر باران به کووهستان نبارد به سالی دجله خشک رودی

صفحه 19:
ee ‏نعمت سپری شود سختی بری و پشیمانی‎ رای رکفت ره کرد و گفت: برو شادى كن اى يار دل افروز غم فرداء نشايد خورد امروز ‎se‏ كه من در آهن سرد ‏ی اا م وقول حكما كار بستم كه گفته اند: ‏گر چه دانی که نشوند؛ بگوی هرجه ‏دا نی ز نیک خوا هی و پند ‏زود باشد که خیره سر بینی به دو ‏پای اوفتاده» اندر بند ‏دست بر دست ميزند كه دريغ ‏نشنيدم حديث دانشمند ‏قلمرو زبانى: ‏1-به کارگیری واژگان عربی: فسق, فجور 2-جمله ها ‎ee ee as ee ‎3 oe ‏کاربردهای کهن: ملاح خشک رود, پشیمانی خوردن.‎ ‏6-حذف فعل به قرینه لفظی: دخل, آب..‎ ‏قلمرو ادبى:‎

صفحه 20:
1- سج بین کلمات «روان و گردان» 2-به کارگیری تمثیل: اگر باران به کوهستان نبارد 3-کنایه؛ دست بر دست زدن: کنایه از افسوس خوردن 4-تضاد میان: خشکی و باران عم و ,/ دخل و خرج / گرم و سرد 5-کنایه: دم گرم من در آهن سرد او ‎i sil‏ (تاثیر نداشتن 161 1 تجار ار سد 9 سرد: استعاره از دل سخت 8-تشبيه دخل به آب / عيش به آسياب قلمرو فكرى: 1-مديريت و دخل زندكى را نداشتن موجب بشيماتى فى كردد. 2- كسانى كه بند تيزيرتد دجار حسرت و افسوس میشوند. 3- توصیه به رعایت خردمندی و ادب رفتاری. 4-نوع ادبیات: تعلیمی - اندرزی 5-پرهیز از لهو و لعب. 6-پرهیز از اسراف 3-نمونه های زیر را از دید حسنّ و حال فضای شعری و عاطفی بررسی کنید. *ای ‎ol‏ که غمگنی و سزاواری وندر نهان» سرشک همی باری رفت آن که رفت آمد آن که آمد بود آن كه بود خيره جه غم دارى؟ پاسخ: حاكم بر شعر سنكين و غم انكيز است و ‎ere‏ با محتوا تناسب دارد. (حکمی و *ییا تا گل برافشانیم و می در ساغراندازیم فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

صفحه 21:
ادبیات غنایی, عاطفی فضای حاکم , شاد ‎ae a‏ 5 هق ساك رد *اين مطرب از کجاست که بر گفت نام دوست تا جان و جامه بذل کنم بر پیام دوست دل زنده می شود به امید وفای یار جان رقص مى كند به سماع كلام دوست پاسخ: ادبیات غنایی, اگر با لحن عاطفی خوانده شود ‎eC‏ ی وزن شعر نرم, آرام ولطیق است. *جامی است که عقل آفرین میزندش صد بوسه زمهر بر جبین می زندش این کوزه گر دهر چنین جام لطیف می سازد و باز بر زمین می زندش تعلیمی, به رفته ‎Bee 0 yes‏ ابر صر حسرت و اندوه دارد. لحك فلس ار پاسخ: نوع شعر حماسی است. وزن و آهنگ کوبنده و کوتاه است بار عاطفی حاکم بر این سروده پهلوانی - دلاوری و جسورانه است. *وقت را غنیمت دان آن قدر که بتوانی حاصل از حیات ای جان یک دم است تا دانی

صفحه 22:
پاسخ: فضای عاطفی حاکم بر شعر اندرزی و نصیحت گرایانه است و نشان دهند: نوع ادبیات تعلیمی است. 4-در بیت های زیر, نمونه های واج آرایی و واژه آرايى را بيابيد. *گوشه گرفتم ز و فایده ای نیست گوشة چشمت بلای نشین است پاسخ: واج آرایی صامت «ک - ش» / واژه آرایی «گوشه» ‎L*‏ پای کشیدیم, کشید ‏اش هر كس كه یدیم تدم 7 ‏باسخ: واج آرايى مصوت «اى»: صامت «م» ‏*دل نیست کبوتر که چو برخاست نشیند از گوشة بامی که پریدیم, پریدیم ‏پاسخ: واج آرایی صامت «ش - ک - د» / واژه آرایی ‏کشیدیم» بریدیم؛ پریدیم ‏*در زلف تو بند بود داد دل ما در بند. کمند بود داد دل ما ‏ای داد به داد دل ما کس نرسید از بس که بلند بود داد دل ما ‏پاسخ: واژه آرایی «بند» دل, دادء ما» / واج آرايى صامت «د» و «ب»» مصوت «* », <۱» ‏*نه من ز بى عملى در جهان ملولم و بس ملالت علما هم ز علم بی عمل است

صفحه 23:
پاسخ: واح آرایی «ل - م -ع» / واژه آرایی «بی عمل» *اگر جنگ خواهی و خون پر | 28 و 4 ریختن بر بگو تا سوار آورم زابلی / که باشند یا خنجر کایلی پاسخ: واج آرایی صامت «ن - خ - ت» , مصوت «»

پاسخ خودارزیابی علوم و فنون ادبی دهم انسانی 1402-1403 خودارزیابی درس اول :مبانی تحلیل متن -1مفهوم «متن» را با ذکر دو مثال توضیح دهید. پاسخ :هر چیزی که ذهن ما را به پویایی در آورد متن است .در این کتاب مقصود ما از متن ،آثار شعر و نثر فارسی است .برای نمونه کتاب ها معموال متن دیداری هستند و اگر خوانده شوند به آنها متن های شنیداری یا خوانداری می گویند .صداهایی که می شنویم (شنیداری )،بویی که حس می کنیم (بویایی )،مزهای که می چشیم (چشایی) و ...نیز متن محسوب می شوند .شنیدن یک موسیقی ،چون سبب پویایِی ذهن ما می شود ،متن است. -2یکی از آسانترین و کاربردیترین شیوه ها در بررسی و تحلیل متن چیست ؟ پاسخ :متن از سه دیدگاه زبان ،ادبیات و فکر یعنی در سه قلمرو بررسی ،تحلیل و طبقه بندی میشود: زبانی ،ادبی ،فکری. -3با توجه به قلمرو فکری ،دیدگاه خود را درباره ی محتوا و موضوع سروده زیر بنویسید. آب را گل نکنیم /در فرودست انگار،کفتری می خورد آب /یا که در بیشةدور ،سیرهای پر میشوید /یا در آبادی کوزهای ُپر می گردد /آب را گل نکنیم /شاید این آب روان میرود پای سپیداری تا فرو شوید اندوه دلی /دست درویشی شاید ،نان خشکیده فرو برده در آب. پاسخ :این متن عرفانی است و سپهری با کمک گرفتن از طبیعت و با دیدگاه عرفانی ،تالش میکند مهربانی و دوستی را میان همة پدیده های هستی مطرح کند .شاعر در این شعر از شهر گمشده و سرزمین آرمانی اش سخن می گوید و خوشبین است و خوشبینی را القا می کند .آب تمثیلی است برای تمام زندگی ،و گل نماد نادرستی و کژی است .روح بزرگ سپهری در این سروده مشهود است. (ذهنگرایی ،شادی گرایی ،نگرش عرفانی ،ارج نهادِن زندگی) ....اختیارگرا و جهانی بودن شعر ،نوع ادبی: غنایی و تعلیمی. -4در خوانش شعر زیر ،به چه نکاتی باید توجه کرد؟ نهنگی بّچ ة خود را چه خوش گفت: آویز و از سواحل بپرهیز به موج به دین ما حرام آمد کرانه دریاست ما را آشیانه همه پاسخ:خوانش درست شعر (چشم خوانی) با هدف کشف لحن شعر ،یکباره خواندن شعر بدون گسست، پس از خواندن شعر متوجه می شویم لحن خواندن این شعر ،روایی داستانی است زیرا یک داستان کوتاه، با مفهوم تالش و کوشش و دوری از سستی است که شاعر آن را به خواننده انتقال میدهد .در ابتدا متن به آهنگ نرم و مالیم خوانده می شود ودر ادامه به تناسب فضای داستان و شخصیت ها ،از لحن های (لحن خطابی) دیگر بهره می جوید و به خاطر تعلیمی بودن آهنگی آرام و مالیم دارد. ۵سرودٔە زیر را بخوانید و با توجه به قلمرو ادبی«کنایه ،تشبیه ،تشخیص ،مثل و مراعات نظیر»را شناسایی کنید. هرکه زین گلشن لبی خندانتر از گل بایدش خاطری فارغ ز عالم چون توکل بایدش خرده ای ازمال دنیا در بساط هرکه هست جبهه واکرده ای پیوسته چون گل بایدش بر هرکه می خواهد که ازسنجیده گفتاران شود زبان بند گرانی ازتأمل بایدش صبر برجور فلک کن تا برآیی رو سفید چون درآسیا افتد تحمل بایدش دانه قطره آبی که دارد در نظر گوهر شدن کنار ابر تا دریا تنزل بایدش از پاسخ ها: بیت اول :چون توکل :تشبیه /لب خندان گل :تشخیص /گل و گلشن :مراعات نظیر بیت دوم :تشبیه جبهه (پیشانی) به گل /جبهه وا کردن :کنایه از گشاده رویی و اخمو نبودن /انسان گشاده رو و خوشرو به گل تشبیه شده. بیت سوم :بند گران به زبان داشتن :کنایه از سکوت کردن ،تشبیه تامل به بند گران. بیت چهارم :روسفید شدن :کنایه (از موفق شدن و پیروزی و سربلندی) /فلک تشخیص /مصرع دوم : ضرب المثل (اسلوب معادله) بیت پنجم :قطره آب ،ابر ،دریا :مراعات ن یر /قطرٔە آبی که دارد در ن ر :تشخیص -6با توجه به متن زیر ،به پرسش ها پاسخ دهید. شنیدم که خلیفه ای خوابی دید ،بر آن جمله که پنداشتی که همة دندانهای او بیرون افتادی به یک بار. بامداد ،خوابگزاری را بخواند و پرسید که« :تعبیر این خواب چیست؟» ُم عبر گفت« :زندگانی امیر ،دراز باد، همة اَق ربای تو پیش از تو بمیرند ،چنان که کس از تو باز نماند». خلیفه گفت« :این مرد را صد چوب بزنید؛ چرا بدین دردناکی سخن اندر روی من بگفت؟! چه اگر همة اقربای من پیش از من بمیرند ،پس آن گاه ،من که باشم؟!» خوابگزاری دیگر بیاوردند .همین خواب با وی بگفت .خوابگزار گفت« :بدین خواب که امیر گفت، دلیل کند که خداوند ،دراز زندگانیتر از همة اقربای خویش بَو د». خلیفه گفت« :تعبیر از آن بیرون نشد (سخن همان است)؛ اّم ا از عبارت تا عبارت ،بسیار فرق است؛ این مرد را صد دینار بدهید( ».قابوس نامه) الف) دو ویژگی زبانی را استخراج کنید. پاسخ ها: -1کاربرد «ی» استمراری در آخر فعل به جای «می» استمراری در اول فعل «پنداشتی (می -پنداشت)»، افتادی -2کاربرد دستور تاریخی نمونه کاربرد «اندر» به جای «در» -1استفاده از واژٔە عربی «اقربا» به جای نزدیکان -4سادگی و روانی جمالت -5کاربرد جمله های کوتاه: خوابگزاری دیگر بیاوردند-6 .استفاده حرف «ب» قبل از فعل ،بگفت. ب) چه عاملی سبب شد خلیفه ،رفتاری متفاوت با دو خوابگزار داشته باشد؟ پاسخ :شیؤە بیان و زاویة دید دو خوابگزار برای یک مفهوم. -7حکایت زیر را بخوانید و آن را از دید قلمرو ادبی و فکری ،بررسی کنید. روزی شخصی پیش بهلول ،بیادبی نمود .بهلول او را مالمت کرد که چرا شره ادب به جا نیاوردی؟ او گفت: «چه کنم؟ آب و گل مرا چنین سرشتهاند» .گفت« :آب و گل تو را نیکو سرشتهاند ،اّم ا لگد کم خورده است!». (لطایف الطوایف) پاسخ ها: قلمرو ادبی :آب و گل :مراعات نظیر /بی ادب ،ادب: تضاد /آب و گل مجاز از وجود انسان /بهلول :تلمیح / آب و گل تو را نیک سرشته اند ...:ضرب المثل /لگد کم خوردن :کنایه از تربیت و پرورش کم. قلمرو فکری :نویسنده در قالب طنز می گوید سرشت همة انسان ها نیکو آفریده شده است و فقط تربیت موجب برتری و تفاوت انسان ها می شود .به اهمیت تربیت درست اشاره کرده است و با نگرش تعلیمی و اندرزی تالش می کند بی ادبی را نکوهش کند .سرزنش انسان های بی ادب ،توجه به نقش تربیت در شکل گیری شخصیتانسان. نوع ادبی :تعلیمی پاسخ خودارزیابی درس دوم :سازه ها و عوامل تاثیر گذار در شعر فارسی -1نمونه های زیر را بخوانید؛ آنها را از دید آهنگ و موسیقی با هم مقایسه کنید و تفاوت آنها را بیان کنید. الف) ای ساربان آهسته ران کارام جانم میرود وان دل که با خود داشتم با دلستانم میرود محمل بدار ای ساربان ،تندی مکن با کاروان کز عشق آن سرو روان ،گویی روانم میرود پاسخ :موسیقی و آهنگ این شعر مالیم و با کشش و امتداد آوایی همراه است البته وزن عروضی آن طرب انگیز است و با محتوای شعر همسویی ندارد( .قافیه دورنی بر موسیقی شعر افزوده است). ب) مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم جرس فریاد میدارد که بر بندید محملها شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها جواب :با خواندن بیتها متوجه میشویم که در میانة هر مصرع درنگی من م وجود دارد و گامهای آوایی این شعر کوتاه و پیدرپی هستند و همین ن م و آهنگ توازن پارههای کالمی را نمایان میسازد( .بیت بیانگر حالت غم و اندوه و حسرت است). پ) بیا تا همه دسِت نیکی بریم به بد نسپریم جهاِن جهان را نباشد همی نیک و بد پایدار نیکی بود یادگار همان به که پاسخ :لحن حماسی و وزن و آهنگ کوبنده و با فشار آوایی همراه است ،بار حماسی فضای شعر را غنی تر کرده است( .فضای معنایی شعر که حماسی است ضرب آهنگ کالم را با کوبندگی و کشیدگی همراه کرده است). ت) ای ِم هر تو در دلها ،وی ُم هر تو بر لبها وی شور تو در سرها ،وی سِر تو در جانها تا خار غم عشقت ،آویخته در دامن چون عشق حرم باشد ،سهل است بیابانها گر در طلبت رنجی ما را برسد شاید کوته نظری باشد ،رفتن به گلستانها گویند مگو سعدی چندین سخن از عشقش می گویم و بعد از من ،گویند به دورانها پاسخ :در این شعر هر مصرع به دو پارٔە آوایی متوازن بخش شده .ابتدای پاره ها را با کشش و پایان آنها را با کوبش همراه کرده است همین ویژگی بار موسیقایی شعر را بیشتر کرده است (لحن شعر، تغّز لی و عاطفی است) /وزن شعر دوری یا همسان دو لختی است ،این وزن هیجان آور ،تند و مناسب برای بیان شور و َو جد عاشقانه و عارفانه است). -2نمونه های زیر را بخوانید و دربارٔە تفاوت عواطف و حّس و حال حاکم بر فضای شعر ،گفتوگو کنید. الف) ای نَف ِس خّر م باِد صبا َم رحبا از بِر یار آمده ای، قافلة شب ،چه شنیدی ز صبح چه خبر از سبا مرغ سلیمان، بر سِر خشم است هنوز آن حریف میرود اندر رضا؟ یا سخنی پاسخ :وزن این شعر سعدی شاد و طرب انگیزو فرح بخش است ،خشنودی ،شور و هیجان در انسان ایجاد می کند گویی شادی و خوشی را می خواهد برای شنونده بازگو کند( .لحن شعر تغّز لی و عاشقانه است ).با بیان احساسات لطیف و عاشقانه ،منت ر رسیدن خبری از جانب معشوق است. ب) زین درد ،خون گریست سپهر و ستاره هم بر سر زدند از َاَلم زادٔە بتول بستند راه مهلت او از چهار سو کردند قتل عام به نوعی که شد قتیل بر قتل شیرخواره نکردند اکتفا بر خور نشست از اثر نعل میخ کوب آن پیکر شریف چو بر روی خاک ماند خون گشت ،قلِب لعل و دِل سنگ خاره هم تنها همین نه مریم و هاجر ،که ساره هم تنها نه راه مهلت او ،راه چاره هم از کودکان آلنبی ،شیرخواره هم تاراج بردهاند ز کین ،گاهواره هم تنها نه نقش ماه ،که نقش ستاره هم بر روی او پیاده گذشت و سواره هم پاسخ :فدایی مازندرانی بار معنایی واژه هایش بسیار سنگین است وغم و اندوه و سوگ را به انسان انتقال می دهد .وزن انتخاب شده با درونمایه و محتوای شعر متناسب است .و حالت سوگواری و مرثیه سرایی را به خواننده منتقل می کند( .لحن شعر غم انگیز و عاطفی است) پ) معشوقه بسامان شد ،تا باد چنین بادا ملکی که پریشان شد ،از شومی شیطان شد یاری که دلم َخستی ،در بر رِخ ما بستی زان خشم دروغینش ،زان شیؤە شیرینش عید آمد و عید آمد ،یاری که رمید آمد کفرش همه ایمان شد ،تا باد چنین بادا باز آِن سلیمان شد ،تا باد چنین بادا غمخوارٔە یاران شد ،تا باد چنین بادا عالم شکرستان شد ،تا باد چنین بادا عیدانه فراوان شد ،تا باد چنین بادا پاسخ :مولوی در این شعر وزن و آهنگ تند و طرب انگیز و شادی آوری استفاده کرده و حالت شور و شوق و نشاط عاشقانه به خواننده منتقل کرده است. هجاها کوتاه و ضربی است .وزن و عاطفه در این شعر باهم همسو هستند و تناسب دارند و این تناسب موجب افزایش اثرگذاری این سروده شده است( .لحن این شعر غنایی است). ت) دیو پیش توست پیدا ،زو حذر بایدت کرد چون نخواهی کت ز دیگر کس جگر خسته شود بر ُگزین از کارها پاکیزگی و خوی نیک نیکخو گفته است یزدان ،مر رسول خویش را چند نالی تو چو دیوانه ز دیو ناپدید دیگران را خیره خیره دل چرا باید َخلید کز همه دنیا ُگزیِن خلِق دنیا این گزید خوی نیک است ای برادر ،گنج نیکی را کلید پاسخ1- :با وزن سنگین با آهنگ رسمی و خشک به خواننده پند میدهد و درونمایه شعر با وزن هماهنگی دارد2- .حالت رسمی ،خشک و مستقیم دارد و پندگویی و اندرزدادن بر فضای شعر چیره (لحن شعر آموزشی و تعلیمی و اندرزی خطابی و تحّکم آمیز است). خودارزیابی درس سوم« :واج آرایی و واژه آرایی -1در بیتهای زیر ،نمونه های واج آرایی را بیابید. *سرو را بین بر سماع بلبالن صبح خیز همچو سرمستان به بستان ،پای کوب و دست زن پاسخ :واج آرایی صامت «س» 7بار« ،ن» 5بار« ،ب» 8بار و مصوت «آ» *گو بهار دل و جان باش و خزان باش ،ارنه بسا باغ و بهاران که خزان من و توست ای پاسخ :واج آرایی صامت «ن» 6بار« ،ب» 6بار ،مصوت «آ» 11بار و مصوت کوتاه «ُ5 »-بار. *سر ارادت ما و آستان حضرت دوست هرچه بر سر ما می رود ،ارادت اوست که پاسخ :واج آرایی صامت «س» 5بار« ،ر» 8بار« ،ت» 6بار« ،د» 4بار و مصوت «آ» 6بار و «ُِ11 »-بار. *ای تکیه گاه و پناِه /زیباترین لحظه های /پر عصمت و پرشکوه تنهایی و خلوت من /ای شّط شیرین پر شوکت من! پاسخ :واج آرایی صامت «ت» 8بار« ،ن» 6بار« ،ش» 4بار و واج آرایی با کسره «ُِ12 »-بار. ۲در اشعار زیر ،آرایٔە تکرار (واژه آرایی) را بیابید.*عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست که یک امروز ،مهمان توام ،فردا چرا؟ من پاسخ :امروز ،فردا ،تو *دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین علی شناختم من ،به خدا قسم ،خدا را به پاسخ :علی ،خدا زمانه قرعة نو میزند به نام شما خوشا شما که جهان می رود به کام شما پاسخ :شما *گر تو گرفتارم کنی ،من با گرفتاری خوشم خوار چون خارم کنی ،ای ُگل! بدان خواری خوشم پاسخ :گرفتار ،خوار (خوار و خار :از ن ر آوایی در ایجاد موسیقی ،یکسان هستند) کنی *َگَر م باز آمدی محبوب سیم اندام سنگین دل گل از خارم برآوردی و خار از پای و پای از گل پاسخ :خار ،پای ور *بی عمر زنده ام من و این بس عجب مدار روز فراق را که نهد در شمار عمر پاسخ :عمر *پای استداللیان چوبین بود چوبین سخت بی تمکین بود پای پاسخ :پای ،چوبین *از ننگ چه پرسی که مرا نام ز ننگ است نام چه پرسی که مرا ننگ ز نام است وز پاسخ :ننگ ،چه پرسی ،مرا ،نام *گر اظهار پشیمانی کند گردون مشو ایمن بد عهد از پشیمانی ،پشیمان زود می گردد که پاسخ :پشیمانی *یک عمر پریشانی دل ،بسته به مویی است سر مویی ز سر موی تو دورم تنها پاسخ :سر ،مویی *هرکجا دردی است درمانیش هست عشق است آنکه درمانیش نیست درد پاسخ :درد ،درمان ،است -3غزلی از دیوان حافظ بیابید که نمونٔە مناسبی برای کاربرد واج آرایی و واژهآرایی باشد؛ سپس مشخص کنید ،کدام واج ها و واژه ها در ایجاد این آرایه ها، موثر هستند. پاسخ :تکلیف دانش آموزان برای تمرین و ممارست بیشتر و یادگیری عمیق مطالب کارگاه تحلیل فصل اول -1شعر زیر را بخوانید و جدول را کامل کنید در کتاب آمد که در عهد قدیم ساخت سقراط حکیم خانه ای می چون به پایان برد کار آن سرا رفیق و آشنا آمدند از ره جمله گفتند :این بنای مختصر درخورد تو ،ای صاحب نظر چون توانی زیستن در این قفس؟ نبود مقام چون تو کس بهر مردی چون تو واال و حکیم کاخی عظیم در شبستان تو چون آییم جمع ؟ به گرد روی شمع ؟ گفت در پاسخ که ما را باک نیست خانه اال خاک نیست نیست این قفس بارگاهی باید و همچو پروانه عارفان را حجره ی خود گر بدینسان ساختم درخورد یاران ساختم خانه ای بیش از این گر یار یکدل داشتم عرش می افراشتم بام خود تا درحقیقت یار یکدل کیمیاست کمیاب و چون ُدر پربهاست چون صدف نوع لحن: لحن ،روایی و داستانی است| ،در ابتدا متن با آهنگ نرم و کشش آوایی خوانده می شود و در ادامه به تناسب تغییر فضای داستان و شخصیت ها از لحن های دیگر بهره می جوید .لحن روایی -داستانی باید به گونه ای باشد که میل و شوق و رغبت شنونده را به شنیدن ادامة آن برانگیزد و شوقی همراه با حالت انتظار در ذهن پدید آورد قلمرو زبانی: به کارگیری «حکیم» به جای «دانشمند»« ،سرا» به جای خانه /کاربرد «در خورد» به جای «در خور» جمله ها ساده و کوتاه به کارگیری واژگان فارسی / ساختمان بیشتر واژه ها ساده است .زبان شعر ساده و روان است ،حرف اضافة بهر :برای قلمرو ادبی: قالب شعری :مثنوی /به کارگیری آرایه های: جناس:جم ،شم ،باک ،خاک /استعاره :قفس / تشبیه :همچو پروانه ،یار یک دل چون صدف /مراعات ن یر :کیمیا ،صدف و در ،پربها -کنایه :یکدل بودن (صمیمی بودن) -تکرار :قفس قلمرو فکری: عارفان تعلق خاطر به دنیا و ظواهر دنیایی ندارند و در دنیای مادی کنونی انسان های با معرفت و راستین و حقیقی بسیار کم و نایاب هستند. نتیجه گیری: نبودن دوست همدل ،یار یکدل و روشن ضمیر بسیار گرانبهاست و مردان حق تنها هستند .نوع ادبیات: تعلیمی ،اندرزی -2حکایت زیر را بخوانید و برای هر قلمرو ،چند ویژگی استخراج کنید پارسا زاده ای را نعمِت بیکران به دست افتاد؛ فسق و فجور آغاز کرد .باری ،به نصیحتش گفتم :ای فرزند، دخل ،آب روان است و عیش ،آسیاب گردان؛ یعنی خرج فراوان کردن ،مسلم کسی را باشد که َدخِل معّین دارد. چو َدخلت نیست ،خرج آهسته تر کن گویند ماّل حان سرودی اگر باران به کووهستان نبارد دجله گردد ،خشک رودی که می به سالی عقل و ادب ،پیش گیر و لهو و لعب بگذار که چون نعمت سپری شود ،سختی َبری و پشیمانی خوری. پسر ،این سخن در گوش نیاورد و بر قول من اعتراض کرد و گفت: برو شادی کن ای یار دل افروز نشاید خورد امروز غم فردا، دیدم که نصیحت نمی پذیرد و َدِم گرم من در آهِن سرد او اثر نمی کند؛ روی از مصاحبت بگردانیدم و قول حکما کار بستم که گفته اند: گر چه دانی که نشوند ،بگوی دا نی ز نیک خوا هی و پند زود باشد که خیره سر ،بینی پای اوفتاده ،اندر بند هرچه به دو دست بر دست میزند که دریغ نشنیدم حدیث دانشمند قلمرو زبانی: -1به کارگیری واژگان عربی :فسق ،فجور -2جمله ها کوتاه هستند-3 .به کارگیری « لهو و لعب » به جای «خوش گذرانی» -4کاربرد «را» به معنی «برای» در جمله «خرج فراوان کردن ،مسلم کسی را باشد» -5 کاربردهای کهن :مالح ،خشک رود ،پشیمانی خوردن. -6حذف فعل به قرینه لفظی :دخل ،آب.. قلمرو ادبی: -1سج بین کلمات «روان و گردان» -2به کارگیری تمثیل :اگر باران به کوهستان نبارد -3کنایه :دست بر دست زدن: کنایه از افسوس خوردن -4تضاد میان :خشکی و باران /غم و شادی /دخل و خرج /گرم و سرد -5کنایه :دم گرم من در آهن سرد او اثر نمیکند (تاثیر نداشتن سخن) -6دم مجاز از سخن -7آهن سرد :استعاره از دل سخت -8تشبیه دخل به آب /عیش به آسیاب قلمرو فکری: -1مدیریت خرج و دخل زندگی را نداشتن موجب پشیمانی می گردد -2 .کسانی که پند نپذیرند دچار حسرت و افسوس میشوند -3 .توصیه به رعایت خردمندی و ادب رفتاری-4 .نوع ادبیات :تعلیمی – اندرزی -5پرهیز از لهو و لعب-6 .پرهیز از اسراف -3نمونه های زیر را از دید حّس و حال فضای شعری و عاطفی بررسی کنید. *ای آن که غمِگنی و سزاواری وندر نهان ،سرشک همی باری رفت آن که رفت آمد آن که آمد بود آن که بود خیره چه غم داری؟ پاسخ :فضای حاکم بر شعر سنگین و غم انگیز است و بین وزن و آهنگ با محتوا تناسب دارد( .حکمی و اندرزی) *بیا تا گل برافشانیم و می در ساغراندازیم فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم پاسخ :ادبیات غنایی ،عاطفی فضای حاکم بر شعر شاد و شورانگیز است محتوا با وزن و آهنگ تناسب دارد. *این مطرب از کجاست که بر گفت نام دوست تا جان و جامه بذل کنم بر پیام دوست دل زنده می شود به امید وفای یار جان رقص می کند به سماع کالم دوست پاسخ :ادبیات غنایی ،اگر با لحن عاطفی خوانده شود بیشتر می توان با فضای شعر ارتباط برقرار کرد، وزن شعر نرم ،آرام ولطیف است. *جامی است که عقل آفرین میزندش صد بوسه زمهر بر جبین می زندش این کوزه گر دهر چنین جام لطیف می سازد و باز بر زمین می زندش پاسخ :ادبیات تعلیمی ،وزن به کار رفته در این شعر سنگین است .حس و حال متفکرانه و آمیخته به حسرت و اندوه دارد( .حکمی و فلسفی) *خروشید کای فرخ اسفندیار هماوردت آمد برآرای کار پاسخ :نوع شعر حماسی است .وزن و آهنگ کوبنده و کوتاه است بار عاطفی حاکم بر این سروده پهلوانی – دالوری و جسورانه است. *وقت را غنیمت دان آن َق در که بتوانی حاصل از حیات ای جان یک دم است تا دانی پاسخ :فضای عاطفی حاکم بر شعر اندرزی و نصیحت گرایانه است و نشان دهندٔە نوع ادبیات تعلیمی است. -4در بیت های زیر ،نمونه های واج آرایی و واژه آرایی را بیابید. *گوشه گرفتم ز خلق و فایده ای نیست گوشة چشمت بالی گوشه نشین است پاسخ :واج آرایی صامت «ک – ش» /واژه آرایی «گوشه» *ما چون ز دری پای کشیدیم ،کشیدیم امید ز هر کس که بریدیم ،بریدیم پاسخ :واج آرایی مصوت «ای» ،صامت «م» از *دل نیست کبوتر که چو برخاست نشیند گوشة بامی که پریدیم ،پریدیم پاسخ :واج آرایی صامت «ش -ک – د» /واژه آرایی کشیدیم ،بریدیم ،پریدیم *در زلف تو بند بود داد دل ما کمند بود داد دل ما در بند ای داد به داد دل ما کس نرسید بس که بلند بود داد دل ما پاسخ :واژه آرایی «بند ،دل ،داد ،ما» /واج آرایی صامت «د» و «ب» ،مصوت «ُِ « ،» -ا » *نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس ماللت علما هم ز علم بی عمل است از پاسخ :واج آرایی «ل – م –ع» /واژه آرایی «بی عمل» *اگر جنگ خواهی و خون ریختن گونه سختی بر آویختن بر این بگو تا سوار آورم زابلی /که باشند با خنجر کابلی پاسخ :واج آرایی صامت «ن – خ -ت» ،مصوت «آ»
49,000 تومان