پی‌دی‌اف
علوم تجربی

فصل دوم علوم تجربی پایه هشتم تغییرات شیمیایی در خدمت زندگی پاسخ فعالیت ها آزمایش فکر کنید ،اطلاعات جمع آوری کنید فصل 2

توضیحات دانلودفایلpdf فصل دوم علوم تجربی پایه هشتم تغییرات شیمیایی در خدمت زندگی پاسخ فعالیت ها آزمایش فکر کنید ،اطلاعات جمع آوری کنید فصل 2 تعداد صفحات :3 مناسب برای دانش آموزان مدارس عادی و تیزهوشان

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
علوم تجرى هشتم مقطع متوسله Cas 2 ne Vee ‏فصل دوم علوم هشتم-تغییرات شیمیایی در خدمت زندگی‎ ۱-چگونهمی‌توان از نرزی ذخیره شده در مود ستفاده کرد؟ ذخیره شده در تمام مواد انرژی شیمبایی نام درد با استفاده از راههابى مانتد سوزاندن مواق اکنش‌های درون هسته.استفاده از نور رای تولید برق و گرما استفاده از خاصیت. جوا «اترزى الكتريكي انجام مغناطیسی مود ۲یا می‌توان نوزی شیمیابی مود را به ارزیالکتریکی و گرماییتبدیل کرد؟ وله :زر انرژ لزبين نمىرود و به وجود نم‌یه ها از شکلی به شکل دیگر در می‌یفانون پایستگی آنرزی). جواب كفت و كو كنيد صفحه ‎1١‏ سوختن جدكل مضر اسث ولى از يك طرف باعث فعال شدن دنه سخت و نهفته درختان در روى زمين مى شود. رشد و تكامل فرد از يك طرف(مفيد) و پیر شدن سلول‌ها در طرف دیگر(مضر) فاسد شدن ميوه, يوسيفن کاف. زنگ زدن آهن در يك نكاه مشر است و هر تكله ديكر يعنى بازكشت مواد به طبيعت و جرخه مواد مقيد است. جواب آزمایش کنید صفحه ۱۱ حل شدن قرمی جوشان بر خلاف تصور گرماگیر اس و ‎GUS‏ تماسنجپایین میآیدتیبرات شیمییی با تفييرات دما همراه هستند يعتى كروهى لز تفيبرات شيميايى يراى انجام شدن شدن بهآرژی با رما یز اند كه به اين تفييرات كرماكير كويند و بالعكس كروهى لز تغييرات شيميابى هنكام انجام شدن با 6 انرز غمراه هستتد كه به إين تفيبرات كرماده كوينة. جواب فکر کنید صفحه!۱ الف)یک تغیبر شیمیایی گرماده كه با توليد كاز همراه است(ميخ أهنى در محلول كات كبود). ب)يك تغيير شيميايى و كرماده است(ازمايش كوه أتشفشان» ‎Sal‏ تغبير فيزيكى و كرماكير استؤجوشيدن آب) ‏ات)يك واكنش شيميابى و كرماكير الست ,كازكرين دى اكسيد بوجود مى أبداتخم مرغ در ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 2:
یی هشتم مقطع متوسطه اول تهيه و تنظيم: آريا سعادت دبير علوم تجريى-زيست شناسی معقه هر تهران زات شيميابى:توليد كاز- تغييرات ذما همراه با تور و كرما- تشكيل ماده جامد مانند رسوب- شواهد يا علائم تغيير توليد ماده جديد با خواص جديد از نشانه هاى تغيير شيميابى مواد مىتواند بلشد. جواب آزمايش كنيد صفحه ۱۳ الف) با بزرك شدن ظرف ميزان اكسيزن لازم براى سوختن شمع فراهم مىشود و زمان روشن ماندن شمع طولانى مىشودبا اين أزمايش دائش أموزان متوجه مىشوند كه طول شمع تاثیر خاصی در زمانندارد شماره ظرف ‎ADS Gye cle a>‏ | زمان لازم براى خاموش شدن ‎Oot‏ 1 0 ۲ ۲ © ۳ ۳ © ۴ © ۵ ۵ 0 ۰۰0۵ تایه ج)زمان خاموش شدن شمع به مقدار اکسیژن موجود بستگی درد ام در حالت عادی و در محیط باز هرچه شمع طول بيشترى داشته باشد ديرتر خاموش می‌شود. جواب آزمایش کنید صفحه ۱۴ دراين واكنش شيميابى أهن نرم و نازك در آثر كرما با اكسيزن هوا تركيب شده و بعد از #دقيقه كاهش ميزان هوا دليل بر تركيب اكسيزن با أهن مىباشد كه مىتوان درصد از اكسيزن را محاسبه كرد. جواب فكر كنيد صفحه ۱۵ آزمایش تجزیه آب اکسیزنه(هیدروژن پراکسید)در حضور کاتلیزگر(اهن اکسید-پتاسیم پدیدسنگنز دی اکسید) کاز ‎jon‏ ‏كاتاليزكر تجزيه شده اكسيز یادی تولید شده که می‌توندزغال نیمه افروخته را روشن کند. آب اکسیزنه و آب تولید میکنداکسیژن زیاد آتش را شعله ور مىكند (به خاطر ابتكه مثلث كنار آتش که سه جزءدارداکسیژن‌ماده سوختنی و حرارت. هر کدوم از این مواردبیشتر شود آتش شعله و فوی‌تر می‌شود.

صفحه 3:
علوم تجربى هشتم مقطع متوسطه اول تهيه و تیم آربا مامت دیر علوم تجریی-زیست شناسی معلقه *شهر ترا جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۱۶ ونواكسيدكرين»اين كاز تمايل زيادى كمبود اكسيزن در اثر سوختن ناقص مواد ألى كاز بى رفك و بىبونى توليد مى شود برأى جسبيدن به هموكلوبين خون دارد و تمىكفارد اكسيزن در دم وارد حون شود و فرد بر به راحتی خفه می‌شود. جواب فعالیت صقحه ۱۷ بیش ول بر ان موی باب وسيله يك علرف سردا در بلا 1 أيمشتاسابى مىكنيم كاز كرين دى اكسيد را وارد أب آهك شفاف كرده آن را كدر مىكند. cay aol gm cee ‏ل كد‎ روش دوم: شمعی را درون یک استونه حاویاکسیژن فرر م‌دهيم: بدا شمع با روشنابی (شمله) وی میور ی مخت مکی بو قرف معا موش ای ما وی کل اک رن مي گنه جواب آزمایش کنید صفحه ۱۷ قسمت اول: سیم ظرفشوبیداغ شده و شعله ور می‌شود انتيجه به وسيله جريان الكتريكى باترى مىتوان سیم آهنی نزک را گرم و شعله ور میکند جواب آزمایش کنید صفحه ۱۸ ب) در مرحلهاول قند ذوب شده و بهراحتی شعلهور نمی‌شود اب)در أزمايش سوختن قند اكر كاتاليزكر خاى كلدان كه داراى عناصر مختلف اسث قرار كيرد شعله قتد به خوبی دیده می‌شود یعنی بهثرمی‌سوزد و در ینجا خاک باغچه نقش کانالیزگر درد کاالیزگرموادی هستتد که سرعت واکنش‌های را بل برده و در پایان واکنش دست تخوردهباقی می‌مند. ميله غنبى هر يدن ما هر هملى بايين اما در كنار أنزبوهلاكايزكر موجود در يدن موجونات زفدم نه دملى اوليه را بابين مىأورئد صورث مى كيرد ث)كاتاليزكرها موادى هستند كه سرعت واكنش شیمیایی را اک ش دملى فعالسازى افزايش می‌دهند جواب آزمايش كنيد صفحه 14 أولين كار محاسبه تعداد ليموهاست برلى اينكار جريان ايجاد شده توسط يك ليمو را أندازه مىكيريم سيس جريان لازم براى روشن كردن يك لامب ‎١‏ ولتى را محاسبه مى كنيم تا تعداد ليموهاى مورد نیا اندازهكيرى

صفحه 4:
شید. به وسیله دو تینه آهنی. و سایر مود می‌تونیم یک مدار یجاد کنیم و با عرکت الکترون‌ها ارزی شيميابى را أزاد و با كمك أن لامب را روش نكنيم. جواب فكر كنيد صفحه 18 ‎Slip)‏ مواد ؟- واكنشهاى مختلف مثل توليد الكتريسيته 7- استفاده لز استفاده از خاصيت مغتاطيسى مواد ‏ابراى توليد برق و كرما 6- ‎ ‏جواب آزمایش کنید صفحه ۲۰ ‏قرص جوشان چند ماده ازجمله اسید و ترکیبات نمکی وجود درد با آب واکنش شروع شده و گاز کرین دی اکسید ولید می‌شود.فشاری را یجاد می‌کند که باعث پرتاب در قوطى مىشود . إين كاز با آب أهك كدر ‎ ‏می‌شود ‏جواب فعالیت صقحه ۲۰ ‎-١‏ بوسيله كاغذ يا مقوا يك موشك استوتهاى شكل با نوك مخروطى مىسازيم. ‏۳- دافل یک قرملی فیلم مقناری آب ريخته و یک قرص عتوخان فال أن .قرا می‌تهبم. ‏۳- در قوطی را به سرعت بسته و به انتهلى موشك وصل مىكنيم. ‎ ‏؟-كاز كرين دى اكسيد حاصل از واكنش. موشك را جند متر به سمت بالا يرتاب مىكتيم. برایافزایش سرعت باید شرایط: سبك بودن-طراحى درست- استفاده از قرص جوشان بيشثراستفاده از ‏توشابه يه جاى آب و استفاده از آب كرم -استفاده از قرص پودر شده و را داشته باشد. ‎ ‎ ‎

علوم تجربی هشتم مقطع متوسطه اول تهیه و تنظیم :آریا سعادت دبیر علوم تجربی-زیست شناسی منطقه 9شهر تهران ‏https://t.me/SaadatOlomtajrobi2417 فصل دوم علوم هشتم-تغییرات شیمیایی در خدمت زندگی (پاسخ فعالیت-آزمایش-اطالعات جمعآوری کنید-فکر کنید) -1چگونه میتوان از انرژی ذخیره شده در مواد استفاده کرد؟ جواب:انرژی ذخیره شده در تمام مواد انرژی شیمیایی نام دارد .با استفاده از راههایی مانند سوزاندن مواد ،انرژی الکتریکی،انجام کار،واکنشهای درون هسته،استفاده از نور برای تولید برق و گرما ،استفاده از خاصیت مغناطیسی مواد. -2آیا میتوان انرژی شیمیایی مواد را به انرژی الکتریکی و گرمایی تبدیل کرد؟ جواب:بله ،زیرا انرژی از بین نمیرود و به وجود نمیآید ،تنها از شکلی به شکل دیگر در میآید(قانون پایستگی انرژی). جواب گفت و گو کنید صفحه 01 سوختن جنگل مضر است ولی از یک طرف باعث فعال شدن دانه سخت و نهفته درختان در روی زمین میشود. رشد و تکامل فرد از یک طرف(مفید) و پیر شدن سلولها در طرف دیگر(مضر) .فاسد شدن میوه ،پوسیدن کاغذ ،زنگ زدن آهن در یک نگاه مضر است و در نگاه دیگر یعنی بازگشت مواد به طبیعت و چرخه مواد مفید است. جواب آزمایش کنید صفحه 00 حل شدن قرص جوشان بر خالف تصور گرماگیر است و دمای دماسنج پایین میآید.تغییرات شیمیایی با تغییرات دما همراه هستند.یعنی گروهی از تغییرات شیمیایی برای انجام شدن شدن به انرژی یا گرما نیاز دارند که به این تغییرات گرماگیر گویند و بالعکس گروهی از تغییرات شیمیایی هنگام انجام شدن با کاهش انرژی همراه هستند که به این تغییرات گرماده گویند. جواب فکر کنید صفحه00 الف)یک تغییر شیمیایی گرماده که با تولید گاز همراه است(میخ آهنی در محلول کات کبود). ب)یک تغییر شیمیایی و گرماده است(آزمایش کوه آتشفشان). پ)یک تغییر فیزیکی و گرماگیر است(جوشیدن آب). ت)یک واکنش شیمیایی و گرماگیر است ،گازکربن دی اکسید بوجود میآید(تخم مرغ در سرکه). علوم تجربی هشتم مقطع متوسطه اول تهیه و تنظیم :آریا سعادت دبیر علوم تجربی-زیست شناسی منطقه 9شهر تهران ‏https://t.me/SaadatOlomtajrobi2417 شواهد یا عالئم تغییرات شیمیایی:تولید گاز -تغییرات دما همراه با نور و گرما -تشکیل ماده جامد مانند رسوب- تولید ماده جدید با خواص جدید از نشانه های تغییر شیمیایی مواد میتواند باشد. جواب آزمایش کنید صفحه 01 الف) با بزرگ شدن ظرف میزان اکسیژن الزم برای سوختن شمع فراهم میشود و زمان روشن ماندن شمع طوالنی میشود.با این آزمایش دانش آموزان متوجه میشوند که طول شمع تاثیر خاصی در زمان ندارد. ب،پ) شماره ظرف حجم هوای درون ظرف()ml زمان الزم برای خاموش شدن شمع()s ()1 111 11 ()2 211 21 ()3 311 31 ()4 411 41 ()5 511 51 ث)311ثانیه ج)زمان خاموش شدن شمع به مقدار اکسیژن موجود بستگی دارد اما در حالت عادی و در محیط باز هرچه شمع طول بیشتری داشته باشد دیرتر خاموش میشود. جواب آزمایش کنید صفحه 01 در این واکنش شیمیایی آهن نرم و نازک در اثر گرما با اکسیژن هوا ترکیب شده و بعد از 5دقیقه کاهش میزان هوا دلیل بر ترکیب اکسیژن با آهن میباشد که میتوان درصد از اکسیژن را محاسبه کرد. جواب فکر کنید صفحه 01 آزمایش تجزیه آب اکسیژنه(هیدروژن پراکسید)در حضور کاتالیزگر(آهن اکسید-پتاسیم یدید-منگنز دی اکسید) گاز اکسیژن زیادی تولید شده که میتواند زغال نیمه افروخته را روشن کند .آب اکسیژنه در کنار کاتالیزگر تجزیه شده اکسیژن و آب تولید میکند.اکسیژن زیاد آتش را شعله ور میکند(.به خاطر اینکه مثلث آتش که سه جزء دارد،اکسیژن،ماده سوختنی و حرارت .هر کدوم از این موارد بیشتر شود آتش شعله ورتر و قویتر میشود. علوم تجربی هشتم مقطع متوسطه اول تهیه و تنظیم :آریا سعادت دبیر علوم تجربی-زیست شناسی منطقه 9شهر تهران ‏https://t.me/SaadatOlomtajrobi2417 جواب اطالعات جمع آوری کنید صفحه 01 در اثر سوختن ناقص مواد آلی گاز بی رنگ و بیبویی تولید میشود(مونواکسیدکربن).این گاز تمایل زیادی برای چسبیدن به هموگلوبین خون دارد و نمیگذارد اکسیژن در دم وارد خون شود و فرد بر اثر کمبود اکسیژن به راحتی خفه میشود. جواب فعالیت صفحه 01 روش اول :بخار آب موجود را به وسیله یک ظرف سرد در باالی آتش که میعان بخار آب به وجود می- آید،شناسایی میکنیم.گاز کربن دی اکسید را وارد آب آهک شفاف کرده آن را کدر میکند. روش دوم :شمعی را درون یک استوانه حاوی اکسیژن قرار میدهیم ،ابتدا شمع با روشنایی (شعله) خوبی میسوزد ،سپس مشاهده میکنیم دیواره ظرف مهآلود میشود که این مساله وجود گاز اکسیژن را اثبات میکند. جواب آزمایش کنید صفحه 01 قسمت اول :سیم ظرفشویی داغ شده و شعله ور میشود. نتیجه :به وسیله جریان الکتریکی باتری میتوان سیم آهنی نازک را گرم و شعله ور میکند. جواب آزمایش کنید صفحه 01 ب) در مرحله اول قند ذوب شده و به راحتی شعلهور نمیشود. پ)در آزمایش سوختن قند اگر کاتالیزگر خاک گلدان که دارای عناصر مختلف است قرار گیرد شعله قند به خوبی دیده میشود یعنی بهتر میسوزد و در اینجا خاک باغچه نقش کاتالیزگر دارد. کاتالیزگر:موادی هستند که سرعت واکنشهای را باال برده و در پایان واکنش دست نخورده باقی میماند. ت) مواد غذایی در بدن ما در دمای پایین اما در کنار آنزیمها(کاتالیزگر موجود در بدن موجودات زنده) که دمای اولیه را پایین میآورند صورت میگیرد. ث)کاتالیزگرها موادی هستند که سرعت واکنش شیمیایی را با کاهش دمای فعالسازی افزایش میدهند. جواب آزمایش کنید صفحه 01 اولین کار محاسبه تعداد لیموهاست.برای اینکار جریان ایجاد شده توسط یک لیمو را اندازه میگیریم سپس جریان الزم برای روشن کردن یک المپ 2ولتی را محاسبه میکنیم تا تعداد لیموهای مورد نیاز اندازهگیری علوم تجربی هشتم مقطع متوسطه اول تهیه و تنظیم :آریا سعادت دبیر علوم تجربی-زیست شناسی منطقه 9شهر تهران ‏https://t.me/SaadatOlomtajrobi2417 شود .به وسیله دو تیغه آهنی ،و سایر موارد میتوانیم یک مدار ایجاد کنیم و با حرکت الکترونها انرژی شیمیایی را آزاد و با کمک آن المپ را روشنکنیم. جواب فکر کنید صفحه 01 -1سوزاندن مواد -2واکنشهای مختلف مثل تولید الکتریسیته -3استفاده از نور برای تولید برق و گرما -4 استفاده از خاصیت مغناطیسی مواد جواب آزمایش کنید صفحه 01 در قرص جوشان چند ماده ازجمله اسید و ترکیبات نمکی وجود دارد با آب واکنش شروع شده و گاز کربن دی اکسید تولید میشود .فشاری را ایجاد میکند که باعث پرتاب در قوطی میشود .این گاز با آب آهک کدر میشود. جواب فعالیت صفحه 01 -1بوسیله کاغذ یا مقوا یک موشک استوانهای شکل با نوک مخروطی میسازیم. -2داخل یک قوطی فیلم مقداری آب ریخته و یک قرص جوشان داخل آن قرار میدهیم. -3در قوطی را به سرعت بسته و به انتهای موشک وصل میکنیم. -4گاز کربن دی اکسید حاصل از واکنش ،موشک را چند متر به سمت باال پرتاب میکنیم. برای افزایش سرعت باید شرایط :سبک بودن-طراحی درست -استفاده از قرص جوشان بیشتر-استفاده از نوشابه به جای آب و استفاده از آب گرم –استفاده از قرص پودر شده و ...را داشته باشد.
12,000 تومان