صفحه 1:
روآن شناسى عمومى
دانشجویی و دانشگاهی
تعداد اسلاید.؟
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
سا میعل BT
كه فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
صفحه 5:
روان شناسی چیست؟
*مطالعه علس رفتار و فرایدهای ذهنی
© روان شناسى به عنوان یک پرای مشاهده, بيش ی وین رف از دنبای
Wire fas فى ee sole as فریک تیم و ریات ننامی )1
_ مد و به صورت مستقیم قابل مشاهده
است(گربه کردله صحت کردل و موتور سواری کر
©فرايتدهاى ذهنى همان افكار | احساسات و انگیز
ند ار چه انار و احاسات رابه صورت مت
ولي وجود دارند(بعنوان متال كات لي نوراه رتش fsb ناور ی الخاطرة
ار
ه هابى هستند كه ما انسانها در درونمان داريم
ae
صفحه 6:
* توصیف رفتار : هنجارو نابهنجار
* تبیین رفتار: توجیه پا سبب شناسی
* پیش بینی رفتار: چه مواقعی بروز می کند؟
* کنترل رفتار و یا اصلاح رفتار
صفحه 7:
10 9
روان شناسی چیست؟
* تلاش برای جواب دادن به سوالات قدیمی
> سواس ما خکوه دنا را دراک می کندو
* آیا روی زندگیمان کنترل هشیارانه داریم یا رفتارهایمان را نیروهای ناهشیار تعیین
می کنند؟
* آیا رویاها مهمند؟
صفحه 8:
چرا باید روانشناسی را مطالعه کرد؟
0 شناخت صحیح و آگاهانه نسبت به خود و شخصیت خود
* برخورد مناسب و رابطه حرفه ای صحیح
۰ درصد از مراجعین به پزشکان عمومی یک ناراحتی روانشناختی همراه دارند که در
ناراحتی جسمی حاضر نقش مهمی دارد.
* اختلالات روان تنی : استرس های روانی می توانند عامل ایجاد مشکلات جسمانی شوند مانند
فشارخون, اسم و يا زخم معده ناشی از استرس
* اختلالات جسمانی شکل : فرد از لحاظ جسمانی سالم است و علت ظاهری خاصی برای
پیماری مشاهده نمی شود . ولی کارکرد یک سیستم عضلانی-حرکتی یا عصبی مختل می شود.
مثل اختلالات تبدیلی
صفحه 9:
حوزه روان شناسی
* صدمه مغزی و شناسایی چهره
؟ نسیت دادن صفات به افر اد
* فراموشی خاطرات کودکی
* تنظیم وزن
*ابراز پرخاشگری
صفحه 10:
دید گاههای موجود در روان شناسی
دیدگاه زیست شناختی
دیدگاه رفتاری
دیدگاه شناختی
دیدگاه روانکاوانه
دید گاه پدیدارشناسانه
صفحه 11:
روش های تحقیق در روان شناسی
° پژوهش دو مرحله دارد
۶- وضع یک فرضیه علمی
٠ 2- آزمودن آن فرضیه
۰ روش آزمایشگاهی
* روش هم
٠ روش مشاهده ای
صفحه 12:
* روانشناسی بالینی
روانشناسی مشاوره
ا و
|
روانشناسی صنعتی- سازمانی و
تخصص های روان شناسی
صفحه 13:
5 a
رشد روانی
رشد. الگوی تغییر قابلیتهای انسان است که از لحظه لقاح شروع می شود
و تا آخر عمر ادامه می یابد.
رشد جسمانی
* قد وزن و اکتساب مهارتهای حرکتی
رشد شناختی
* فرایندهای فکر, حافظه » هوش
رشد شخصیتی و اجتماعی
* خودپنداره. هویت جنسی و روابط بین فردی
صفحه 14:
طبیعت يا تربیت؟
© بچه ها مینباتوری از بزرگسالان هستند یعنی با تمام توانایبها و اطلاعات زاده
می شوند و فقط لازم است بزرگ شوند.
جان لاک فیلسوف انگلیسی : ذهن :
مت مر
۵ نظریه داروین (قرن ۱۹) : تاکید بر شالوده زیستی و دیدگاه ورائتی
© نظریه واتسون و ظهور رفتارگرایی در قرن بیستم : تاکید افراطی بر تربیت
_امروزه روانشناسان معتقدند تربیت و طبیعت هر دو و در تعامل با هم در
لوحی سفید است و هر چه می بیند»
رشد نقش دارند
صفحه 15:
رشد پیوسته است با نا پیوسته؟
9 برخی نظریه ها معتقدند رشد فرایندی آرام و پیوسته است و افراد به تدریج
مهارتهای یکسانی را کسب می کنند. ( تغييرات كمى)
برعی دیگر معتقدند رشد به صورت مراحل ناپیوسته است و تغییرات کیفی در
عر مرحله صورت میگ ده
© با توجه به دیدگاه مرحله ای بودن رشد دوره های حیاتی در رشد انسان وجود
دارد یعنی ادوار زمانی مهمی که طی آنها باید وقایع خاصی رخ دهد تا رشد به
شکل طبیعی آن صورت گیرد. ( مثلا شش تا هفت هفته پس از لقاح دوره ای
مهم برای رشد اندامهای جسمی است)
صفحه 16:
رشد پیش از تولد
tly) بش از ولا دور هي نود
2 دوره ژرمینال: هفته اول و دوم : اين دوره با لقاح شروع می شود. تخمک
بارور یا زیگوت. سلولی واحد با ۲۳ کروموزوم از زن و ۲۳ کروموزوم از
رد ات پس از تک هفه و انجه نف مات .لول فرلوان دارای ۱۳۱۰۰
۰ سلول می شود و در انتهای هفته دوم اين توده به دیواره رحم ممتصل
سر
صفحه 17:
صفحه 18:
رشد پیش از تولد
5 دوره رویانی: هفته سوم تا هشتم
سرعت تمايز سلولى افزايش مى يابد و دستكاههاى حمايت از سلول ها
شكل مى كيرند و اندام ها ريشه مى زنند.
* دوره جنينى : ماه دوم تا ماه نهم
اندامها آن قدر رشد مى كنند و كامل مى شوند كه امكان زندكى بيرون از رحم
ممكن مى شود
صفحه 19:
م مه
رشد پیش از تولد
ا ی کی جرد بو سر رنه سیون
پراتوژن هر عاملی که نقص مادرزادی آیساد مي کند
مصرف داروها
مصرف مواد مخدر
مصرف الكل
دوره رويانى آسيب يذيرترين دوره است و وجود تراتوزن ها در اين مرحله
تابهتجاری های ساتاری عمده ایساد می OS
صفحه 20:
ن کودکی
شد حسمی در دوران کو
ees ار
ی =
:
See تند (بازتاب مکی
vee 0
* بازتابها ب
كشيدن ) در
ن و خمیازه کشیا
a See ۲
0 شلد متر از بین
sane, لاس
A ما و
باقی می
کنیم انگشت ما را محکم
کف دست نوزاد را لمس می كني
* چنگ زدن: وقتی
می گیرد.
* مکیدن :
* راه رفتن
* یکه خوردن:
صفحه 21:
رشد جسمی در دوران کودکی
* بینایی : کم رشد يافته ترين حس هنكام تولد است و بسیار نزديك بين
هستند.
* شنوایی
* چشایی و بویایی
* یادگیری و حافظه
صفحه 22:
صفحه 23:
رشد شناختی در دوران کودکی
نظریه مرحله ای پیاژه
مرحله حسی - حرکتی (تولد تا دو سالگی)
مرسله پیش عملانی (دو نا هت بالگی)
مرحله عملیات عینی (هفت تا یازده سالگی)
مرحله عملیات انتزاعی (یازده سالگی به بعد)
صفحه 24:
رشد شناختی در دوران کودکی
Sensory Motor
Ages: Bith2
Meter control and
leaming ebout
physical objects
Preoperational
Ages:2-7
Yerbal Skills
development
Concrete
Operational
Ages: 7-12
Beginning grasp of
abstract concepts
Formal
Operational
‘Ages: 12-15.
Logical and
systematic
reasoning skills
developed
صفحه 25:
ِ «زنی به خاطر ابتلا به نوع خاصی سرطان در حال مرگ است. تنها یک دارو وجود دارد
که پزشکان فکر میکنند ممکن است جان او را نجات دهد. اين دارو به تازگی توسط
داروسازی ساخته شده است. هر چند ساختن دارو يرهزينه بوده اما داروساز قیمتی
معادل ۱۰ ply هزینه ساخت برای آن در نظر گرفته است. مثلاً فرض کنید ۲۰۰ دلار
صرف ساختن آن کرده و ۲۰۰۰ دلار آن را به فروش میرساند. شوهر زن بیمار بسه هر
کس که میشناسد برای قرض گرفتن مراجعه میکند اما رویهم رفته موفق به جمحآوری
بیشتر از ۱۰۰۰ دلان یعنی نصف قیمت دارو نمیشود. او به داروساز میگوید که زنش
در آستانه مرگ است و از او درخواست میکند که با دارو را ارزانستر بدهسد و یا بسه او
اجازه دهد که بقیه يول آن را بعداً . اما داروساز موافقت نمیکند و میگوید من
اين دارو را کشف کردهام و میخواهم از بابت آن پولدار شوم. سرانجام مرد از قانعکردن
داروساز ناامید میشود و شبانه به داروخانه دستبرد میزند و دارو را برای زنش میدزدد.
ايا ان مرد بايد اين كار رااعىكره؟»
صفحه 26:
مراحل استدلال اخلاقی
سطح اول: اخلاق پیشعرفی
مرحلهی ۱: جهت گزینی براساس تنبیه (اطاعت از قوانین بهمنظور اجتناب از تنییه)
پاسخ موافق : او بايد دارو را بدزدد چون اگر اجازه دهد زنش بمیرد به دردسر می اف
پاسخ مخالف :او نباید دا
بدزدد. چون اگر این کار را بکند. دستگیر شده به زندان می افتد.
مرحلهی ۲:جهت گزینی براساس پاداش (همنوایی براساس دریافت پاداش و مزایا)
پاسخ موافق : ارو درست است چون مي خواهد زنش زنده بعالك .
پاسخ مخالف : دزدیدن دارو درست نيست زيرا دارو ساز از اين طريق امرار معاش می کند.
صفحه 27:
سطح دوم : اخلاق عرفی
مرحلهی ۳:جهت گزینی براساس الگوی دخترخوب / پسرخوب ( همنوایی نشان
میدهد تا ازعدم تأیید دیگران در امان بماند).
ياسخ موافق : بدزدد زيرا اكر اين كار را نكند بخاطر اينكه زنش را دوست نداشته او را سرؤنش مى كنند .
پاسخ مخالف: اجون نزد خانواده بى حرمت مى شود اين كار را نبايد انجام دهد
مرحلهی ۶:جهت گزینی براساس وابستگی به مراجع قوانین (قسانون و تواعد
اجتماعی را رعایت میکند تا ازتوبیخ مراجع قدرت و احساس گناه در مسورد انجام
ندادن وظایف خود در امان باشد).
ياسخ موافق: بايد دارو را بدزدد اما فقط به که پول آن را به دارو ساز بپردلزد.
پاسخ مخالف : اين طبيعى است كه او بخواهد همسرش را نجات دهد اما دزديدن هميشه كار خطايى است.
صفحه 28:
50000 :
سطح سوم: اخلاق بس عرفى
مرحلهی ۵:جهت گزینی مبتنی بر قوانین اجتماعی (اعمال خود را طبق اصولى
که همگان برای بهزیستی جامعه الزامی می دانند هدایت میکند؛ از اصول
پیروی می کند تا از احترام همگان برخوردار باشد و از اين طريق احترام به
نفس خود را نیز حفظ کند).
پاسخ موافق : دزديدن در اين موقعیت واقعاً درست نبود اما اگر انجام دهد مجاز و محق است.
ياسخ منفی: افراد نمی توانند هنگامی که دچار یاس و ناامیدی می شوند دست به دزدی بزنند. ممکن
است هدف خوب باشد . اما هدف وسيله
را توجیه نمی کند .
صفحه 29:
* مرحلهی 1:جهت گزینی مبتنی بر اصول اخلاقی (اعمال خود را طبق اصولی
که شخصاً انتخاب کرده - اصولی که در آن عدالت» سرافرازی و برابری
ارزشمند شناخته می شود - هدایت می کند تا از سرزنش خویشتن
* پاسخ موافق : او باید بدزدد. او باید بر اساس اصل بقای زندگی و احترام به آن عمل کند .
* پاسخ مخالف : اگر او دارو را بدزدد به وسيله دیگران سرزنش نمی شود بلكه او خود را به دليل
سرپیچی از معیارهای انسانی . چون صداقت و درستکاری . سرزنش و توبیخ می کند .
صفحه 30:
a - oe .4ه
ستخصيت و رسك احتماعی
* نوزادان در همان هفته های نخست زندگی از نظر سطح فعالیت ميزان
پاسخ دهی به تغییر محیط و تحریک پذیری تفاوتهایی با هم دارند. اين
صفات شخصیتی مرتبط با خلق را مزاج (خلق و خو) می نامند.
* سه نوع خلق و خو از نظر از نظر الکساندر چس و استلا توماس
* کودکان راحت :
* کودکان بدقلق
* کودکان دیرگرم
صفحه 31:
شخصیت و رشد اجتماعی
* رفتار اجتماعی کودک
۴ لبخند زدن در دو ماهگی
* در ۳یا ؛ ماهگی کودک افراد آشنا را می شناسد و در واکنش به آنها لبخند بیشتری
می زند
° اضطراب غریبگی در حدود ۸ ماهگی
۴ دلستکی : تمایل کودک به داش رایظه ای صمیس پا عدء ای و احساس امتیت بیشتر در حضور
آنها
* آزمايش هارلو
صفحه 32:
صفحه 33:
| ارزیابی دلیستگی
1 مادر و کودک وادر اتاق آزمایش میشوند. مادر کودک را در محوطهای پر از اسباببازی روی کف اتاق قرار
میدهد و سپس در انتهای دیگر اتاق مینشیند.
۲ زنی غریبه وارد اتاق میشود. یک دقیقه آرام مینشیند. دقیقهای با مادر گفتگو میکند و سپس میکوشد
کودک را به بازی با یک اسباببازی سرگرم كند.
۳ مادر بیسروعذا از اتاق برون میرود اگر کودک نارای تشال ندعف غربيه ساكت م نشينف و الكر ناراحتى.
لحان cx ye cas میکد اورا ارام كنا
۶ مادر به اتاق برمیگردد و کودک را به بازی مشغول میکند. غریبه هم بیسروصدا از اتاق بیرون میرود
6. مادر دوياره اتاق را ترك مىكند و اين بار کودک در اتاق تنها م ماند
c= eee See غ2
۷ مادر برمی گردد و غریبه. از اتاق بیرون میرود.
صفحه 34:
ارزیابی دلبستگی
چهار سبک دلبستگی
دلبسته ایمن
دلبسته اجتنابى
دلبسته مقاوم (دوسوگرا)
دليسته آشفته -سرد ركم
صفحه 35:
كودكى
۱ ل ارك اكد
۲ احاس راحتی کنار مادر هتگام ترس
ارگ ماو Re ee
۶- والدین را بر غریبه ها ترجیح می دهند.
بزرگسالی
۱- داشتن ارتباط ماندگار توام با اعتماد
۲- احساس ارزشمندی و عزت نفس
۳ از در میان گذاشتن احساساتشان با دیگران هراس ندارند.
۶- در صورت ضرورت از دیگران کمک می BS
مشخصات دلبستگی ایمن
صفحه 36:
مشخصات دلبستگی احتنابی
ees
۱- دوری از والاین
۲- هنگام بودن با والدین احساس راحتی نمی کنند.
۳ من دای و خربهها یا عاوتی کال تمی شوند و با تفارت کم ال می ۶و
بزرگسالی
۱- مشکل در صمیمیت
۲-سرمایه گذاری اندک در روابط اجتماعی واحساسی
۳- قادر نیستند احساساتشان را با دیگران در میان بگذارند.
صفحه 37:
کودکی
۱ نسبت به بیگانگان آشفته اند.
۲- هنگام ترک والدین؛ ضربه می خورند.
۳- در بازگشت مادر نیز نا آرام می مانند.
بزرگسالی
۱- از نزدیک شدن به دیگران اکراه دارند.
۲- نسبت به از دست دادن شریکشان نگران هستند.
۳-پس از پایان هر ارتباطی به شدت آشفته می شوند.
صفحه 38:
* عوامل موثر بر دلبستگی
اس وم اف ریا
* خلق و خوی کودک
* ارتباط دلبستگی با رشد بعدی
دلسسكن
صفحه 39:
فرزندیروری
کنترل کردن
يذيرش ركرمى
طرد/سردی
آزاد گذاری
صفحه 40:
فرزندیروری
* فرزند پروری مقتدرانه :
* فرزند پروری مستبدانه :
* فرزند پرری آسان ail pS
* فرزند پروری غافلانه :
صفحه 41:
نظریه رشد اجتماعی -هیجانی اریکسون
* مرحله ۱«سال اول زندگی) : اعتماد در برابر بی اعتمادی
* مرحله۲ (سال دوم زندگی) : خودگردانی و اعتماد به نفس در برابر شک
و ترديد
* مرحله ۳(سه تا پنج سالگی) : ابتکار در برابر احساس گناه
* مرحله ؛ (شش سالگی تا بلوغ) : پشتکار دربرابر احساس حقارت
* مرحله ۵ (نوجوانی) : هویت در برابر سردرگمی
مرحله 7 (جوانی) : صمیمیت در برابر احساس انزوا
* مرحله۷ (میانسالی) : باروری در برابر رکود
* مرحله۸ (سالهای پیری) : یکپارچگی در برابر نومیدی
صفحه 42:
Commitment
age
Present
Absent
In Process
Present
Crisis
بحران
Present
Absent/Present
In Process
Absent
Identity
صویت
Achieved
هویت موفق
Diffused
هويت مغشوش
Moratorium
هویت دیررس
Foreclosure
هویت زود رس
صفحه 43:
مقایسه مراحل رشدی در دید گاههای مختلف
Developmental sage Erikson stage Froudian ‘Piaget stage
stage
Infancy 1* year ‘Trot ve, Mistrust Oral stage Sensarirmotcr
Stage
Taney 2-3 year Aulonomy ws Shame Anal sage | Pre-operational
doubt
stage
Early childhood 3-5 Watawe WCU = Prallic stage
year
Middle and late Tndusiry we Latency stage | Ganercie
childhood 6-12 year Inferiority Operational Stage
Adolescence 12 Tdenty wel ldentity Genital stage | Formal
anyear confusion Operational Stage
Early adutthood20-40 Intimacy vs: Isolation
year
| Middte adulihooe 2
80 year Stagnation
Lateadulthood more itearity vel Despair
than 6 year
صفحه 44: