پاورپوینت
روانشناسی و روانپزشکی

روان شناسی عمومی دانشجویی و دانشگاهی

توضیحات: نوع فایل PowerPoint (pptx) قابل ویرایش روان شناسی عمومی دانشجویی و دانشگاهی تعداد اسلاید40 مطالعه علمی رفتار و فرایندهای ذهنی روان شناسي به عنوان يك علم، براي مشاهده، توصيف، پيش بيني وتبيين رفتار، از روشهاي نظام مند استفاده مي كند(نظير دانشمندان در علومي نظير فيزيك، شيمي و زيست شناسي). رفتار، هر كاري است كه ما مي توانيم انجام بدهيم و به صورت مستقيم قابل مشاهده است(گريه كردن، صحبت كردن و موتور سواري كردن). فرايندهاي ذهني همان افكار، احساسات و انگيزه هايي هستند كه ما انسانها در درونمان داريم و قابل مشاهده مستقيم نيستند. اگرچه افكار و احساسات را به صورت مستقيم نمي توانيم ببينيم ولي وجود دارند(بعنوان مثال احساسات يك نوزاد وقتي مادرش اتاق را ترك مي كند، خاطره موتور سواري در ذهن يك موتورسوار و تفكر در مورد آينده شغلي و تحصيلي. اهداف روان شناسی توصيف رفتار : هنجارو نابهنجار تبيين رفتار: توجيه يا سبب شناسي پيش بيني رفتار: چه مواقعي بروز مي كند؟ كنترل رفتار و يا اصلاح رفتار تخصص های روان شناسی • روانشناسی بالینی • روانشناسی مشاوره • روانشناسی عمومی • روانشناسی تربیتی • روانشناسی صنعتی- سازمانی و بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
روآن شناسى عمومى دانشجویی و دانشگاهی تعداد اسلاید.؟

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
سا میعل ‎BT‏ ‏كه فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز » کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز

صفحه 5:
روان شناسی چیست؟ *مطالعه علس رفتار و فرایدهای ذهنی © روان شناسى به عنوان یک پرای مشاهده, بيش ی وین رف از دنبای ‎Wire fas‏ فى ‎ee sole as‏ فریک تیم و ریات ننامی )1 _ مد و به صورت مستقیم قابل مشاهده است(گربه کردله صحت کردل و موتور سواری کر ©فرايتدهاى ذهنى همان افكار | احساسات و انگیز ند ار چه انار و احاسات رابه صورت مت ولي وجود دارند(بعنوان متال كات لي نوراه رتش ‎fsb‏ ناور ی الخاطرة ار ه هابى هستند كه ما انسانها در درونمان داريم ae

صفحه 6:
* توصیف رفتار : هنجارو نابهنجار * تبیین رفتار: توجیه پا سبب شناسی * پیش بینی رفتار: چه مواقعی بروز می کند؟ * کنترل رفتار و یا اصلاح رفتار

صفحه 7:
10 9 روان شناسی چیست؟ * تلاش برای جواب دادن به سوالات قدیمی > سواس ما خکوه دنا را دراک می کندو * آیا روی زندگیمان کنترل هشیارانه داریم یا رفتارهایمان را نیروهای ناهشیار تعیین می کنند؟ * آیا رویاها مهمند؟

صفحه 8:
چرا باید روانشناسی را مطالعه کرد؟ 0 شناخت صحیح و آگاهانه نسبت به خود و شخصیت خود * برخورد مناسب و رابطه حرفه ای صحیح ۰ درصد از مراجعین به پزشکان عمومی یک ناراحتی روانشناختی همراه دارند که در ناراحتی جسمی حاضر نقش مهمی دارد. * اختلالات روان تنی : استرس های روانی می توانند عامل ایجاد مشکلات جسمانی شوند مانند فشارخون, اسم و يا زخم معده ناشی از استرس * اختلالات جسمانی شکل : فرد از لحاظ جسمانی سالم است و علت ظاهری خاصی برای پیماری مشاهده نمی شود . ولی کارکرد یک سیستم عضلانی-حرکتی یا عصبی مختل می شود. مثل اختلالات تبدیلی

صفحه 9:
حوزه روان شناسی * صدمه مغزی و شناسایی چهره ؟ نسیت دادن صفات به افر اد * فراموشی خاطرات کودکی * تنظیم وزن *ابراز پرخاشگری

صفحه 10:
دید گاههای موجود در روان شناسی دیدگاه زیست شناختی دیدگاه رفتاری دیدگاه شناختی دیدگاه روانکاوانه دید گاه پدیدارشناسانه

صفحه 11:
روش های تحقیق در روان شناسی ° پژوهش دو مرحله دارد ۶- وضع یک فرضیه علمی ‎٠‏ 2- آزمودن آن فرضیه ۰ روش آزمایشگاهی * روش هم ‎٠‏ روش مشاهده ای

صفحه 12:
* روانشناسی بالینی روانشناسی مشاوره ا و | روانشناسی صنعتی- سازمانی و تخصص های روان شناسی

صفحه 13:
5 a ‏رشد روانی‎ رشد. الگوی تغییر قابلیتهای انسان است که از لحظه لقاح شروع می شود و تا آخر عمر ادامه می یابد. رشد جسمانی * قد وزن و اکتساب مهارتهای حرکتی رشد شناختی * فرایندهای فکر, حافظه » هوش رشد شخصیتی و اجتماعی * خودپنداره. هویت جنسی و روابط بین فردی

صفحه 14:
طبیعت يا تربیت؟ © بچه ها مینباتوری از بزرگسالان هستند یعنی با تمام توانایبها و اطلاعات زاده می شوند و فقط لازم است بزرگ شوند. جان لاک فیلسوف انگلیسی : ذهن : مت مر ۵ نظریه داروین (قرن ۱۹) : تاکید بر شالوده زیستی و دیدگاه ورائتی © نظریه واتسون و ظهور رفتارگرایی در قرن بیستم : تاکید افراطی بر تربیت _امروزه روانشناسان معتقدند تربیت و طبیعت هر دو و در تعامل با هم در لوحی سفید است و هر چه می بیند» رشد نقش دارند

صفحه 15:
رشد پیوسته است با نا پیوسته؟ 9 برخی نظریه ها معتقدند رشد فرایندی آرام و پیوسته است و افراد به تدریج مهارتهای یکسانی را کسب می کنند. ( تغييرات كمى) برعی دیگر معتقدند رشد به صورت مراحل ناپیوسته است و تغییرات کیفی در عر مرحله صورت میگ ده © با توجه به دیدگاه مرحله ای بودن رشد دوره های حیاتی در رشد انسان وجود دارد یعنی ادوار زمانی مهمی که طی آنها باید وقایع خاصی رخ دهد تا رشد به شکل طبیعی آن صورت گیرد. ( مثلا شش تا هفت هفته پس از لقاح دوره ای مهم برای رشد اندامهای جسمی است)

صفحه 16:
رشد پیش از تولد ‎tly)‏ بش از ولا دور هي نود 2 دوره ژرمینال: هفته اول و دوم : اين دوره با لقاح شروع می شود. تخمک بارور یا زیگوت. سلولی واحد با ۲۳ کروموزوم از زن و ۲۳ کروم‌وزوم از رد ات پس از تک هفه و انجه نف مات .لول فرلوان دارای ۱۳۱۰۰ ۰ سلول می شود و در انتهای هفته دوم اين توده به دیواره رحم ممتصل سر

صفحه 17:

صفحه 18:
رشد پیش از تولد 5 دوره رویانی: هفته سوم تا هشتم سرعت تمايز سلولى افزايش مى يابد و دستكاههاى حمايت از سلول ها شكل مى كيرند و اندام ها ريشه مى زنند. * دوره جنينى : ماه دوم تا ماه نهم اندامها آن قدر رشد مى كنند و كامل مى شوند كه امكان زندكى بيرون از رحم ممكن مى شود

صفحه 19:
م مه رشد پیش از تولد ا ی کی جرد بو سر رنه سیون پراتوژن ‏ هر عاملی که نقص مادرزادی آیساد مي کند مصرف داروها مصرف مواد مخدر مصرف الكل دوره رويانى آسيب يذيرترين دوره است و وجود تراتوزن ها در اين مرحله تابهتجاری های ساتاری عمده ایساد می ‎OS‏

صفحه 20:
ن کودکی شد حسمی در دوران کو ‎ees‏ ار ی = : ‎See‏ تند (بازتاب مکی ‎vee‏ 0 * بازتابها ب كشيدن ) در ن و خمیازه کشیا ‎a See ۲‏ 0 شلد متر از بین ‎sane,‏ لاس ‎A‏ ما و باقی می کنیم انگشت ما را محکم کف دست نوزاد را لمس می كني * چنگ زدن: وقتی می گیرد. * مکیدن : * راه رفتن * یکه خوردن:

صفحه 21:
رشد جسمی در دوران کودکی * بینایی : کم رشد يافته ترين حس هنكام تولد است و بسیار نزديك بين هستند. * شنوایی * چشایی و بویایی * یادگیری و حافظه

صفحه 22:

صفحه 23:
رشد شناختی در دوران کودکی نظریه مرحله ای پیاژه مرحله حسی - حرکتی (تولد تا دو سالگی) مرسله پیش عملانی (دو نا هت بالگی) مرحله عملیات عینی (هفت تا یازده سالگی) مرحله عملیات انتزاعی (یازده سالگی به بعد)

صفحه 24:
رشد شناختی در دوران کودکی Sensory Motor Ages: Bith2 Meter control and leaming ebout physical objects Preoperational Ages:2-7 Yerbal Skills development Concrete Operational Ages: 7-12 Beginning grasp of abstract concepts Formal Operational ‘Ages: 12-15. Logical and systematic reasoning skills developed

صفحه 25:
ِ «زنی به خاطر ابتلا به نوع خاصی سرطان در حال مرگ است. تنها یک دارو وجود دارد که پزشکان فکر می‌کنند ممکن است جان او را نجات دهد. اين دارو به تازگی توسط داروسازی ساخته شده است. هر چند ساختن دارو يرهزينه بوده اما داروساز قیمتی معادل ۱۰ ‎ply‏ هزینه ساخت برای آن در نظر گرفته است. مثلاً فرض کنید ۲۰۰ دلار صرف ساختن آن کرده و ۲۰۰۰ دلار آن را به فروش می‌رساند. شوهر زن بیمار بسه هر کس که می‌شناسد برای قرض گرفتن مراجعه می‌کند اما رویهم رفته موفق به جمح‌آوری بیشتر از ۱۰۰۰ دلان یعنی نصف قیمت دارو نمی‌شود. او به داروساز می‌گوید که زنش در آستانه مرگ است و از او درخواست می‌کند که با دارو را ارزانستر بدهسد و یا بسه او اجازه دهد که بقیه يول آن را بعداً . اما داروساز موافقت نمی‌کند و می‌گوید من اين دارو را کشف کرده‌ام و می‌خواهم از بابت آن پولدار شوم. سرانجام مرد از قانع‌کردن داروساز ناامید می‌شود و شبانه به داروخانه دستبرد می‌زند و دارو را برای زنش می‌دزدد. ايا ان مرد بايد اين كار رااعىكره؟»

صفحه 26:
مراحل استدلال اخلاقی سطح اول: اخلاق پیش‌عرفی مرحله‌ی ۱: جهت گزینی براساس تنبیه (اطاعت از قوانین به‌منظور اجتناب از تنییه) پاسخ موافق : او بايد دارو را بدزدد چون اگر اجازه دهد زنش بمیرد به دردسر می اف پاسخ مخالف :او نباید دا بدزدد. چون اگر این کار را بکند. دستگیر شده به زندان می افتد. مرحله‌ی ۲:جهت گزینی براساس پاداش (همنوایی براساس دریافت پاداش و مزایا) پاسخ موافق : ارو درست است چون مي خواهد زنش زنده بعالك . پاسخ مخالف : دزدیدن دارو درست نيست زيرا دارو ساز از اين طريق امرار معاش می کند.

صفحه 27:
سطح دوم : اخلاق عرفی مرحله‌ی ۳:جهت گزینی براساس الگوی دخترخوب / پسرخوب ( همنوایی نشان می‌دهد تا ازعدم تأیید دیگران در امان بماند). ياسخ موافق : بدزدد زيرا اكر اين كار را نكند بخاطر اينكه زنش را دوست نداشته او را سرؤنش مى كنند . پاسخ مخالف: اجون نزد خانواده بى حرمت مى شود اين كار را نبايد انجام دهد مرحله‌ی ۶:جهت گزینی براساس وابستگی به مراجع قوانین (قسانون و تواعد اجتماعی را رعایت می‌کند تا ازتوبیخ مراجع قدرت و احساس گناه در مسورد انجام ندادن وظایف خود در امان باشد). ياسخ موافق: بايد دارو را بدزدد اما فقط به که پول آن را به دارو ساز بپردلزد. پاسخ مخالف : اين طبيعى است كه او بخواهد همسرش را نجات دهد اما دزديدن هميشه كار خطايى است.

صفحه 28:
50000 : سطح سوم: اخلاق بس عرفى مرحله‌ی ۵:جهت گزینی مبتنی بر قوانین اجتماعی (اعمال خود را طبق اصولى که همگان برای بهزیستی جامعه الزامی می دانند هدایت می‌کند؛ از اصول پیروی می کند تا از احترام همگان برخوردار باشد و از اين طريق احترام به نفس خود را نیز حفظ کند). پاسخ موافق : دزديدن در اين موقعیت واقعاً درست نبود اما اگر انجام دهد مجاز و محق است. ياسخ منفی: افراد نمی توانند هنگامی که دچار یاس و ناامیدی می شوند دست به دزدی بزنند. ممکن است هدف خوب باشد . اما هدف وسيله را توجیه نمی کند .

صفحه 29:
* مرحله‌ی 1:جهت گزینی مبتنی بر اصول اخلاقی (اعمال خود را طبق اصولی که شخصاً انتخاب کرده - اصولی که در آن عدالت» سرافرازی و برابری ارزشمند شناخته می شود - هدایت می کند تا از سرزنش خویشتن * پاسخ موافق : او باید بدزدد. او باید بر اساس اصل بقای زندگی و احترام به آن عمل کند . * پاسخ مخالف : اگر او دارو را بدزدد به وسيله دیگران سرزنش نمی شود بلكه او خود را به دليل سرپیچی از معیارهای انسانی . چون صداقت و درستکاری . سرزنش و توبیخ می کند .

صفحه 30:
‎a - oe‏ .4ه ستخصيت و رسك احتماعی * نوزادان در همان هفته های نخست زندگی از نظر سطح فعالیت ميزان پاسخ دهی به تغییر محیط و تحریک پذیری ‏ تفاوتهایی با هم دارند. اين صفات شخصیتی مرتبط با خلق را مزاج (خلق و خو) می نامند. * سه نوع خلق و خو از نظر از نظر الکساندر چس و استلا توماس * کودکان راحت : * کودکان بدقلق * کودکان دیرگرم

صفحه 31:
شخصیت و رشد اجتماعی * رفتار اجتماعی کودک ۴ لبخند زدن در دو ماهگی * در ۳یا ؛ ماهگی کودک افراد آشنا را می شناسد و در واکنش به آنها لبخند بیشتری می زند ° اضطراب غریبگی در حدود ۸ ماهگی ۴ دلستکی : تمایل کودک به داش رایظه ای صمیس پا عدء ای و احساس امتیت بیشتر در حضور آنها * آزمايش هارلو

صفحه 32:

صفحه 33:
| ارزیابی دلیستگی 1 مادر و کودک وادر اتاق آزمایش می‌شوند. مادر کودک را در محوطه‌ای پر از اسباب‌بازی روی کف اتاق قرار می‌دهد و سپس در انتهای دیگر اتاق می‌نشیند. ۲ زنی غریبه وارد اتاق می‌شود. یک دقیقه آرام می‌نشیند. دقیقه‌ای با مادر گفتگو می‌کند و سپس می‌کوشد کودک را به بازی با یک اسباب‌بازی سرگرم كند. ۳ مادر بی‌سروعذا از اتاق برون می‌رود اگر کودک نارای تشال ندعف غربيه ساكت م نشينف و الكر ناراحتى. لحان ‎cx ye cas‏ می‌کد اورا ارام كنا ۶ مادر به اتاق برمی‌گردد و کودک را به بازی مشغول می‌کند. غریبه هم بی‌سروصدا از اتاق بیرون می‌رود 6. مادر دوياره اتاق را ترك مىكند و اين بار کودک در اتاق تنها م ماند ‎c= eee See‏ غ2 ۷ مادر برمی گردد و غریبه. از اتاق بیرون می‌رود.

صفحه 34:
ارزیابی دلبستگی چهار سبک دلبستگی دلبسته ایمن دلبسته اجتنابى دلبسته مقاوم (دوسوگرا) دليسته آشفته -سرد ركم

صفحه 35:
كودكى ۱ ل ارك اكد ۲ احاس راحتی کنار مادر هتگام ترس ارگ ماو ‎Re ee‏ ۶- والدین را بر غریبه ها ترجیح می دهند. بزرگسالی ۱- داشتن ارتباط ماندگار توام با اعتماد ۲- احساس ارزشمندی و عزت نفس ۳ از در میان گذاشتن احساساتشان با دیگران هراس ندارند. ۶- در صورت ضرورت از دیگران کمک می ‎BS‏ مشخصات دلبستگی ایمن

صفحه 36:
مشخصات دلبستگی احتنابی ees ۱- دوری از والاین ۲- هنگام بودن با والدین احساس راحتی نمی کنند. ۳ من دای و خربه‌ها یا عاوتی کال تمی شوند و با تفارت کم ال می ۶و بزرگسالی ۱- مشکل در صمیمیت ۲-سرمایه گذاری اندک در روابط اجتماعی واحساسی ۳- قادر نیستند احساساتشان را با دیگران در میان بگذارند.

صفحه 37:
کودکی ۱ نسبت به بیگانگان آشفته اند. ۲- هنگام ترک والدین؛ ضربه می خورند. ۳- در بازگشت مادر نیز نا آرام می مانند. بزرگسالی ۱- از نزدیک شدن به دیگران اکراه دارند. ۲- نسبت به از دست دادن شریکشان نگران هستند. ۳-پس از پایان هر ارتباطی به شدت آشفته می شوند.

صفحه 38:
* عوامل موثر بر دلبستگی اس وم اف ریا * خلق و خوی کودک * ارتباط دلبستگی با رشد بعدی دلسسكن

صفحه 39:
فرزندیروری کنترل کردن يذيرش ركرمى طرد/سردی آزاد گذاری

صفحه 40:
فرزندیروری * فرزند پروری مقتدرانه : * فرزند پروری مستبدانه : * فرزند پرری آسان ‎ail pS‏ * فرزند پروری غافلانه :

صفحه 41:
نظریه رشد اجتماعی -هیجانی اریکسون * مرحله ۱«سال اول زندگی) : اعتماد در برابر بی اعتمادی * مرحله۲ (سال دوم زندگی) : خودگردانی و اعتماد به نفس در برابر شک و ترديد * مرحله ۳(سه تا پنج سالگی) : ابتکار در برابر احساس گناه * مرحله ؛ (شش سالگی تا بلوغ) : پشتکار دربرابر احساس حقارت * مرحله ۵ (نوجوانی) : هویت در برابر سردرگمی مرحله 7 (جوانی) : صمیمیت در برابر احساس انزوا * مرحله۷ (میانسالی) : باروری در برابر رکود * مرحله۸ (سالهای پیری) : یکپارچگی در برابر نومیدی

صفحه 42:
Commitment age Present Absent In Process Present Crisis بحران Present Absent/Present In Process Absent Identity صویت Achieved ‏هویت موفق‎ Diffused ‏هويت مغشوش‎ Moratorium ‏هویت دیررس‎ Foreclosure هویت زود رس

صفحه 43:
مقایسه مراحل رشدی در دید گاههای مختلف Developmental sage Erikson stage Froudian ‘Piaget stage stage Infancy 1* year ‘Trot ve, Mistrust Oral stage Sensarirmotcr Stage Taney 2-3 year Aulonomy ws Shame Anal sage | Pre-operational doubt stage Early childhood 3-5 Watawe WCU = Prallic stage year Middle and late Tndusiry we Latency stage | Ganercie childhood 6-12 year Inferiority Operational Stage Adolescence 12 Tdenty wel ldentity Genital stage | Formal anyear confusion Operational Stage Early adutthood20-40 Intimacy vs: Isolation year | Middte adulihooe 2 80 year Stagnation Lateadulthood more itearity vel Despair than 6 year

صفحه 44:

توصيف رفتار :هنجارو نابهنجار تبيين رفتار :توجيه يا سبب شناسي پيش بيني رفتار :چه مواقعي بروز مي كند؟ كنترل رفتار و يا اصالح رفتار روانشناسی عمومی 40اسالید درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت مرواکالینز 1 روان شناسی چیست؟ مطالعه علمی رفتار و فرایندهای ذهنی روان شناسي به عنوان يك علم ،براي مشاهده ،توصيف ،پيش بيني وتبيين رفت ار ،از روش هاي نظام مند استفاده مي كند(نظير دانشمندان در علومي نظير فيزيك ،شيمي و زيست شناسي). ‏رفتار ،هر كاري است كه ما مي ت وانيم انجام ب دهيم و ب ه ص ورت مس تقيم قاب ل مش اهده است(گريه كردن ،صحبت كردن و موتور سواري كردن). ‏فرايندهاي ذهني همان افكار ،احساسات و انگيزه هايي هستند كه ما انسانها در درونمان داريم و قابل مشاهده مستقيم نيستند .اگرچه افكار و احساسات را به صورت مستقيم نمي توانيم ببي نيم ولي وجود دارند(بعنوان مثال احساسات يك نوزاد وقتي مادرش اتاق را ترك مي كن د ،خ اطره موتور سواري در ذهن يك موتورسوار و تفكر در مورد آينده شغلي و تحصيلي. اهداف روانشناسي • توصيف رفتار :هنجارو نابهنجار • تبيين رفتار :توجيه يا سبب شناسي • پيش بيني رفتار :چه مواقعي بروز مي كند؟ • كنترل رفتار و يا اصالح رفتار روان شناسی چیست؟ • تالش برای جواب دادن به سواالت قدیمی • • • • حواس ما چگونه دنیا را ادراک می کند؟ آیا روی زندگیمان کنترل هشیارانه داریم یا رفتارهایمان را نیروهای ناهشیار تعیین می کنند؟ آیا رویاها مهمند؟ و ...... چرا بايد روانشناسي را مطالعه كرد؟ • شناخت صحيح و آگاهانه نسبت به خود و شخصيت خود • برخورد مناسب و رابطه حرفه اي صحيح • 30درصد از مراجعين به پزشكان عمومي يك ناراحتي روانشناختي همراه دارند كه در ناراحتي جسمي حاضر نقش مهمي دارد. • اختالالت روان تني :استرس هاي رواني مي توانند عامل ايجاد مشكالت جسماني شوند مانند فشارخون ،آسم و يا زخم معده ناشي از استرس • اختالالت جسماني شكل :فرد از لحاظ جسماني سالم است و علت ظاهري خاصي براي بيماري مشاهده نمي شود .ولي كاركرد يك سيستم عضالني-حركتي يا عصبي مختل مي شود. مثل اختالالت تبديلي • صدمه مغزی و شناسایی چهره • نسبت دادن صفات به افراد • فراموشی خاطرات کودکی • تنظیم وزن • ابراز پرخاشگری حوزه روان شناسی دیدگاههای موجود در روان شناسی • • • • • دیدگاه زیست شناختی دیدگاه رفتاری دیدگاه شناختی دیدگاه روانکاوانه دیدگاه پدیدارشناسانه روش های تحقیق در روان شناسی • پژوهش دو مرحله دارد • -1وضع یک فرضیه علمی • -2آزمودن آن فرضیه • روش آزمایشگاهی • روش همبستگی • روش مشاهده ای تخصص های روان شناسی • روانشناسی بالینی • روانشناسی مشاوره • روانشناسی عمومی • روانشناسی تربیتی • روانشناسی صنعتی -سازمانی و • ..... رشد روانی • رشد ،الگوی تغییر قابلیتهای انسان است که از لحظه لقاح شروع می شود و تا آخر عمر ادامه می یابد. • رشد جسمانی • قد ،وزن و اکتساب مهارتهای حرکتی • رشد شناختی • فرایندهای فکر ،حافظه ،هوش • رشد شخصیتی و اجتماعی • خودپنداره ،هویت جنسی و روابط بین فردی طبیعت یا تربیت؟ بچه ها مینیاتوری از بزرگساالن هستند یعنی با تمام تواناییها و اطالعات زاده می شوند و فقط الزم است بزرگ شوند. جان الک فیلسوف انگلیسی :ذهن نوزاد لوحی سفید است و هر چه می بین د، می شنود و ....بر این صفحه درج می شود نظریه داروین (قرن : )19تاکید بر شالوده زیستی و دیدگاه وراثتی نظریه واتسون و ظهور رفتارگرایی در قرن بیستم :تاکید افراطی بر تربیت امروزه روانشناسان معتقدند تربیت و طبیعت هر دو و در تعام;;;ل با هم در رشد نقش دارند رشد پیوسته است یا نا پیوسته؟ برخی نظریه ها معتقدند رشد فرایندی آرام و پیوسته است و افراد ب ه ت دریج مهارتهای یکسانی را کسب می کنند ( .تغییرات کمی) برخی دیگر معتقدند رشد به صورت مراحل ناپیوسته است و تغییرات کیفی در هر مرحله صورت میگیرد. با توجه به دیدگاه مرحله ای بودن رشد دوره های حیاتی در رشد انسان وجود دارد یعنی ادوار زمانی مهمی که طی آنها باید وقایع خاصی رخ دهد ت ا رش د ب ه شکل طبیعی آن صورت گیرد ( .مثال شش ت ا هفت هفت ه پس از لق اح دوره ای مهم برای رشد اندامهای جسمی است) رشد پیش از تولد • رشد پیش از تولد به سه دوره تقسیم می شود • دوره ژرمینال :هفته اول و دوم :این دوره با لقاح شروع می ش ود .تخم ک بارور یا زیگوت ،سلولی واحد با 23کروم وزوم از زن و 23کروم وزوم از زن است .پس از یک هفته و انجام تقسیمات س لولی فراوان دارای 100ت ا 150سلول می شود و در انتهای هفته دوم ،این توده به دیواره رحم ممتصل می شود. رشد پیش از تولد رشد پیش از تولد • دوره رویانی :هفته سوم تا هشتم سرعت تمایز سلولی افزایش می یاب د و دس تگاههای حمایت از س لول ها شکل می گیرند و اندام ها ریشه می زنند. • دوره جنینی :ماه دوم تا ماه نهم اندامها آن قدر رشد می کنند و کامل می شوند که امکان زندگی بیرون از رحم ممکن می شود رشد پیش از تولد • تهدیدهای موجود بر سر راه جنین • تراتوژن :هر عاملی که نقص مادرزادی ایجاد می کند • مصرف داروها • مصرف مواد مخدر • مصرف الکل • دوره رویانی آسیب پذیرترین دوره است و وجود تراتوژن ها در این مرحله نابهنجاری های ساختاری عمده ایجاد می کند. رشد جسمی در دوران کودکی • بازتاب ها :پاسخ فطری و خودکار به شکل خاصی از تحریک هستند. • بازتابها برای بقا مهم هستند (بازتاب مکیدن) • برخی از بازتابها ( سرفه کردن ،پلک زدن و خمیازه کشیدن ) در طول عمر باقی می مانند و برخی دیگر با رشد مغز از بین می روند. • چنگ زدن :وقتی کف دست نوزاد را لمس می کنیم انگشت ما را محکم می گیرد. • مکیدن : • راه رفتن • یکه خوردن: رشد جسمی در دوران کودکی • بینایی :کم رشد یافته ترین حس هنگام تولد است و بسیار نزدیک بین هستند. • شنوایی • چشایی و بویایی • یادگیری و حافظه رشد شناختی در دوران کودکی • نظریه مرحله ای پیاژه • مرحله حسی – حرکتی (تولد تا دو سالگی) • مرحله پیش عملیاتی (دو تا هفت سالگی) • مرحله عملیات عینی (هفت تا یازده سالگی) • مرحله عملیات انتزاعی (یازده سالگی به بعد) رشد شناختی در دوران کودکی مراحل استدالل اخالقی • «زنی به خاطر ابتال به نوع خاصی سرطان در حال مرگ است .تنها یک دارو وج ود دارد که پزشکان فکر می‌کنند ممکن است جان او را نجات دهد .این دارو ب ه ت ازگی توس ط داروسازی ساخته شده است .هر چند ساختن دارو پرهزین ه ب وده اّم ا داروساز قیم تی معادل 10برابر هزینه ساخت برای آن در نظر گرفت ه اس ت .مثًال فرض کنید 200دالر صرف ساختن آن کرده و 2000دالر آن را به فروش می‌رساند .شوهر زن بیمار ب ه هر کس که می‌شناسد برای قرض گرفتن مراجعه می‌کند اّما رویهم رفته موفق ب ه جمع‌آوری بیشتر از 1000دالر ،یعنی نصف قیمت دارو نمی‌شود .او به داروساز می‌گوید که زنش در آستانه مرگ است و از او درخواست می‌کند که یا دارو را ارزان تر بده د و یا ب ه او اجازه دهد که بقیه پول آن را بعدًا بپردازد .اّما داروساز م وافقت نمی‌کن د و می‌گوید من این دارو را کشف کرده‌ام و می‌خواهم از بابت آن پولدار شوم .سرانجام مرد از قانع‌کردن داروساز ناامید می‌شود و شبانه به داروخانه دستبرد می‌زند و دارو را برای زنش می‌دزدد. آیا آن مرد باید این کار را می‌کرد؟» مراحل استدالل اخالقی سطح اول :اخالق پيش‌عرفي مرحله‌ي :1جهت‌گزيني براساس تنبيه (اطاعت از قوانين به‌منظور اجتناب از تنبيه) پاسخ موافق :او باید دارو را بدزدد چون اگر اجازه دهد زنش بمیرد به دردسر می افتد. پاسخ مخالف :او نباید دارو را بدزدد ،چون اگر این کار را بکند ،دستگیر شده به زندان می افتد. مرحله‌ي :2جهت‌گزيني براساس پاداش (همنوايي براساس دريافت پاداش و مزايا) پاسخ موافق :دزدیدن دارو درست است چون می خواهد زنش زنده بماند . پاسخ مخالف :دزدیدن دارو درست نیست زیرا دارو ساز از این طریق امرار معاش می کند. سطح دوم :اخالق عرفی مرحله‌ي :3جهت‌گزيني براساس الگوي دختر‌خوب /پسر‌خوب ( همنوايي نشان مي‌دهد تا ازعدم تأييد ديگران در امان بماند). پاسخ موافق :بدزدد زیرا اگر این کار را نکند بخاطر اینکه زنش را دوست نداشته ،او را سرزنش می کنند . پاسخ مخالف :چون نزد خانواده بی حرمت می شود این کار را نباید انجام دهد . مرحله‌ي :4جهت‌گزيني براساس وابستگي به مراج ع ق وانين (ق;;انون و قواع;;د اجتماعي را رعايت مي‌كند تا ازتوبيخ مراجع قدرت و احساس گناه در م;;;ورد انجام ندادن وظايف خود در امان باشد). پاسخ موافق :باید دارو را بدزدد اما فقط به این نیت که پول آن را به دارو ساز بپردازد. پاسخ مخالف : این طبیعی است که او بخواهد همسرش را نجات دهد اما دزدیدن همیشه کار خطایی است. سطح سوم :اخالق پس عرفی مرحله‌ي :5جهت‌گزيني مبتني بر قوانين اجتماعي (اعمال خود را طبق اص;;ولي كه همگان براي بهزيستي جامعه الزامي مي دانند ه;;دايت مي‌كن;;د؛ از اص;;ول پيروي مي كند تا از احترام همگان برخوردار باشد و از اين طريق اح;;ترام ب;;ه نفس خود را نيز حفظ كند). پاسخ موافق :دزدیدن در این موقعیت واقعًا درست نبود اما اگر انجام دهد مجاز و محق است. پاسخ منفی :افراد نمی توانند هنگامی که دچار یاس و ناامیدی می شوند دست به دزدی بزنن د .ممکن است هدف خوب باشد ،اما هدف وسیله را توجیه نمی کند . • مرحله‌ي :6جهت‌گزيني مبتني بر اصول اخالقي (اعمال خود را طبق اصولي كه شخصأ انتخاب كرده – اصولي كه در آن عدالت ،سرافرازي و برابري ارزشمند شناخته مي شود – هدايت مي كند تا از سرزنش خويشتن • پاسخ موافق : • پاسخ مخالف :اگر او دارو را بدزدد به وسیله دیگران سرزنش نمی شود ،بلکه او خود را به دلیل او باید بدزدد .او باید بر اساس اصل بقای زندگی و احترام به آن عمل کند . سرپیچی از معیارهای انسانی ،چون صداقت و درستکاری ،سرزنش و توبیخ می کند . شخصیت و رشد اجتماعی • نوزادان در همان هفته های نخست زندگی ،از نظر سطح فعالیت ،میزان پاسخ دهی به تغییر محیط و تحریک پذیری ،تفاوتهایی با هم دارند .این صفات شخصیتی مرتبط با خلق را مزاج (خلق و خو) می نامند. • سه نوع خلق و خو از نظر از نظر الکساندر چس و استال توماس • کودکان راحت : • کودکان بدقلق • کودکان دیرگرم شخصیت و رشد اجتماعی • رفتار اجتماعی کودک • لبخند زدن در دو ماهگی • در 3یا 4ماهگی کودک افراد آشنا را می شناسد و در واکنش به آنها لبخند بیشتری می زند • اضطراب غریبگی در حدود 8ماهگی • دلبستگی : آنها • آزمایش هارلو تمایل کودک به داشتن رابطه ای صمیمی با عده ای و احساس امنیت بیشتر در حضور آزمایش هارلو موقعیت نا آشنا ارزیابی دلبستگی .۱مادر و کودک وادر اتاق آزمایش می‌شوند .مادر کودک را در محوطه‌ای پر از اسباب‌بازی روی کف اتاق قرار می‌دهد و سپس در انتهای دیگر اتاق می‌نشیند. .۲زنی غریبه وارد اتاق می‌شود ،یک دقیقه آرام می‌نشیند ،دقیقه‌ای با مادر گفتگو می‌کند و سپس می‌کوشد کودک را به بازی با یک اسباب‌بازی سرگرم کند. .۳مادر بی‌سروصدا از اتاق بیرون می‌رود .اگر کودک ناراحتی نشان ندهد ،غریبه ساکت می‌نشیند ،و اگر ناراحتی نشان دهد ،غریبه سعی می‌کند او را آرام کند. .۴مادر به اتاق برمی‌گردد و کودک را به بازی مشغول می‌کند .غریبه هم بی‌سروصدا از اتاق بیرون می‌رود. .۵مادر دوباره اتاق را ترک می‌کند و این بار کودک در اتاق تنها می‌ماند. .۶غریبه برمی‌گردد .اگر کودک ناراحت باشد ،غریبه سعی می‌کند او را آرام کند. .۷مادر برمی‌گردد و غریبه ،از اتاق بیرون می‌رود. ارزیابی دلبستگی • چهار سبک دلبستگی • دلبسته ایمن • دلبسته اجتنابی • دلبسته مقاوم (دوسوگرا) • دلبسته آشفته-سردرگم مشخصات دلبستگی ایمن كودكي -1قادرند خود را از والدین جدا کنند. -2احساس راحتی کنار مادر هنگام ترس -3از بازگشت مادر خوشحال می شوند. -4والدین را بر غریبه ها ترجیح می دهند. بزرگسالي -1داشتن ارتباط ماندگار تؤام با اعتماد -2احساس ارزشمندی و عزت نفس -3از در میان گذاشتن احساساتشان با دیگران هراس ندارند. -4در صورت ضرورت از دیگران کمک می گیرند. مشخصات دلبستگی اجتنابی کودکی -1دوری از والدین -2هنگام بودن با والدین احساس راحتی نمی کنند. -3بین والدین و غریبه ها یا تفاوتی قائل نمی شوند و یا تفاوت کمی قائل می شوند. بزرگسالی -1مشکل در صمیمیت -2سرمایه گذاری اندک در روابط اجتماعی واحساسي -3قادر نیستند احساساتشان را با دیگران در میان بگذارند. مشخصات دلبستگی دوسو گرا کودکی -1نسبت به بیگانگان آشفته اند. -2هنگام ترک والدین ،ضربه می خورند. -3در بازگشت مادر نيز نا آرام مي مانند. بزرگسالی -1از نزدیک شدن به دیگران اکراه دارند. -2نسبت به از دست دادن شریکشان نگران هستند. -3پس از پایان هر ارتباطي به شدت آشفته مي شوند. دلبستگی • عوامل موثر بر دلبستگی • سبک پاسخ دهی توام با حساسیت (کیفیت پرستاری) • خلق و خوی کودک • ارتباط دلبستگی با رشد بعدی فرزندپروري فرزندپروري • فرزند پروري مقتدرانه : • فرزند پروري مستبدانه : • فرزند پرري آسان گيرانه • فرزند پروري غافالنه : نظریه رشد اجتماعی-هیجانی اریکسون • مرحله ( 1سال اول زندگی) :اعتماد در برابر بی اعتمادی • مرحله( 2سال دوم زندگی) :خودگردانی و اعتماد به نفس در برابر شک و تردید • مرحله ( 3سه تا پنج سالگی) :ابتکار در برابر احساس گناه • مرحله ( 4شش سالگی تا بلوغ) :پشتکار دربرابر احساس حقارت • مرحله ( 5نوجوانی) :هویت در برابر سردرگمی • مرحله ( 6جوانی) :صمیمیت در برابر احساس انزوا • مرحله( 7میانسالی) :باروری در برابر رکود • مرحله( 8سالهای پیری) :یکپارچگی در برابر نومیدی مقايسه مراحل رشدي در ديدگاههاي مختلف پایان (
21,000 تومان