صفحه 1:
تهيه و تنظيم:نسترن كلبايكانى
کلاس: ناتوانی های بادگیری سه شنبه ساعت ۱۱:۲۰
استاد: آذر محمدى كركانى
صفحه 2:
لا
اختلالات بادگیری در کودکان
ار
Ter ۱
صفحه 3:
اختلالات بادگیری: یک جالش مهم
تعریف و انواع اختلالات شیوع و تاثیرات
ers Conte bee ae eels لت pte] ل Pp ona RCE Ea ee
an NCO pate CEES ال ۱
صفحه 4:
روشهاى سنتى تشخيص و درمان
Cre eer محدودیتها
لك * زمانبر و هزینهبر بودن
تخصصی درمان اختلالات یادگیری ۳
هستئد.
صفحه 5:
هوش مصنوعی: یک ابزار قدرتمند در
خدمت آموزش
st giao igh Gass |
یادگیری ماشین. پردازش زبان طبیعی. بینایی ماشین و شناسایی الگوها
| مزاياى هوش مصنوعى
دقت. سرعت. شخصیسازی و افزایش دسترسی در تشخیص و درمان
صفحه 6:
کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص
بینایی ماشین تشخیص دیسکلکولیا ۳
ل ا م eee eed م 0 ede Cee noc ۱۳
اختلالات يادكيرى كودكان ا ل شناسابى مشكلات زودهنكام
صفحه 7:
۱
رل ال ۱
تا
RCS ee ld Se ee Ree aCe) nee)
يي
تنظيم سطح دشوارى بر اساس عملكرد كودك براى افزايش انكيزه
سيستمهاى بازخورد هوشمند
ا ا ل الل اا 0
صفحه 8:
Fey Pees A RN]
نقش انسان سوكيرى الكوريتمى > laools ogee pi
نياز به نظارت متخصصان در تشخيص و تاثير اين سوكيرىها بر دقت تشخيص و ped |
درمان هوشمئد Cie) PESTO Re ۱
صفحه 9:
مطالعات موردی و نتایج تحقبقات
افزايش اعتماد به نفس بهبود عملکرد تحصیلی
en me SE Nl an ee el eed
اجتماعى كودكان انوشتن و رياضيات
ee! يك
ogres Ica copes 7 0
صفحه 10:
آینده هوش مصنوعی در آموزش کودکان
ابزارهای هوشمندتر لي
توسعه فناوریهای دقیقتر و ايجاد نظام آموزشى منصفانه براى
ان همه کودکان در سراسر جهان
۱۳ sed
تقويت تحقيق و آموزش نيروى انسانى متخصص در زمينه هوش
مصنوعی و آموزش
صفحه 11:
eer
1 Ose IETS PSone PS
همکاری همه جانبه
نيازمند تلاش مشترك محققان. معلمان. والدين و سياس كذاران
Pe pment
حمايت از توسعه و استفاده اخلاقى هوش مصنوعى در آموزش
صفحه 12:
نمونه پژوهشی
در حول این موضوع در اینجا؛ مقاله ای را که در سال ۲۰۲۱ نوشته شده. مورد بررسی قرار داده ام.
موضوع این پژوهش "توسعه مهارت های خواندن و نوشتن در کودکان پیش دبستان دارای ناتوانی های یادگیری با استفاده از
eee ee a ote We NSS Rite a Be ke once Wee ee EES S| AC oe
مهارت های خواندن و نوشتن این کودکان بود.
م ewe on ee eae )2 ۱
كروه كنترل و آزمايش به مدت ؛ هفته استفاده كرد.
نتایج نشان داد که استفاده از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در توسعه مهارت های خواندن و نوشتن کودکان پیش دبستانی
0 PSE NE ا
صفحه 13:
نمونه پژوهشی
برای مثال.یکی از جدول های آماری که در مقاله ترسیم شده است را در اینجا شرح می دهم.
همان طور که از جدول زیر مشخص است؛تفاوت های معناداری از نظر آماری در سطح pec none ۱3
7
|
nC eC we eC Lae ne EE Se eee ene ا 0
(vari ops dines)
صفحه 14:
Sig. Direction
For
experimental
group
For
experimental
group
control group
N=20
standard
deviation2
experimental group
N=20
standard
deviation!
Reading
صفحه 15:
نمونه پژوهشی
۱3۳ ا eer
ا ل ا ا ا ا ل ل ا ا
را آموزش داد.
م 0
صفحه 16:
۱۳-۱ و eT CNIND eee na Cee Ee BL)
شبكه هاى عصبى مصنوعى ) 0115 لاع ل! 1 هنال 816155121) كه الهام كرفته از ساختا
ا ل ا ا ۱
اين مدل ها توانايى شناسايى الكوهاى بيجيده و غير خطى در داده هاى بزرك را دارند؛ الكوهايى كه
معمولا از طريق روش های سنتی قابل شناسايى نيستند.
صفحه 17:
۱۳-۱ و eT CNIND eee na Cee Ee BL)
١.تشخيص زودهنكام: الل ا ا ا ae sh ere ل
ee ey 0 0 2 ل ل ا ف ا re en eS or
":تشخيص الكوها:اين شبكه هاى عصبى مى توانند تفاوت ميان انواع مختلف اختلالات يادكيرى مانند
ديسلكسى(خوانش يريشى).بيش فعالى يا اختلال در محاسبه را تشخيص دهند و راهنماى خوبى براى
درمانگران باشند
صفحه 18:
۱۳-۱ و eT CNIND eee na Cee Ee BL)
“:تحليل داده هاى جندكانه:اين سيستم ها مى توانند انواع مختلف داده مانند حركات جشم هنكام خواندن
سرعت ياسخ كويى در آزمون ها. دست خط كودك و ... به طور همزمان تحليل كرده و دقت تشخيص را
بالا ببرند.
4: ييشنهاد مسير ياد كيرى شخصى سازى شده:بعد از تشخيص .مدل هاى 4 الاالك مى توانند بيشنهادهايى
براى روش هاى آموزشى خاص هر كودك ارائه دهند؛يعنى دقيقاً مطابق با نيازهاى كودكى.
صفحه 19:
مثال واقعى:
در اينجا مقاله اى تحت عنوان "'كاربرد شبكه عصبى مصنوعى در شناسايى دانش آموزان داراى اختلال
۳ 0 كه يؤوهشى را با محوريت كاربرد لاللاام به انجام رسانده ١
لدت ای البق ورس CREE DIED Bhp ere gee Se ony Jel asin
دانش آموزان داراى اختلالات يادكيرى) (1-آ)است.مجموع داده هاى شامل ١04 دانش آموز كلاس ه
با اختلالات یادگیری بود.این تحقیق سودمندی ۳ روش دیگر را علاوه بر ]۸8۷ برای تشخیص و درمان
اختلالات يادكيرى .مورد تحليل قرار داد و داده ها حاكى از آن بود كه روش لا للاللك دقت بالاترى را ذ
به سه الگوریتم دیگر دارد.همچنین این روش هم در حساسیت و هم اختصاصیت عملکرد خوبی از خود ذ
BS Ne Ser Se nee SIE nr Se eee eon
صفحه 20:
References
, W. A. A. M. Reading and Writing Skills Development for kindergarten 9
with Learning Disabilities Using Artificial Intelligence Applications. Retrieved from
Ujchild. journals. ekb. eg/article_183573_c1f4fba55ce150d8fc8d98815C707284. pdf
R., & Huang, S. C. (2006). Application of Artificial Neural Network to the 3
identification of Students with Learning Disabilities. In /C-A/ (pp. 162-168)
﷽
تهیه و تنظیم:نسترن گلپایگانی
کالس :ناتوانی های یادگیری سه شنبه ساعت 11:20
استاد :آذر محمدی کرکانی
کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص و درمان
اختالالت یادگیری در کودکان
یک بررسی جامع از آخرین تحقیقات و دستاوردها در زمینه
هوش مصنوعی و اختالالت یادگیری
اختالالت یادگیری :یک چالش مهم
تعریف و انواع اختالالت
شیوع و تاثیرات
نارساخوانی ،دیسگرافی و دیسکلکولیا از رایجترین اختالالت
یادگیری هستند.
اختالالت یادگیری میلیونها کودک را تحت تأثیر قرار
میدهند و روی تحصیل و سالمت روان اثر میگذارند.
روشهای سنتی تشخیص و درمان
دسترسی محدود
محدودیتها
مناطق محروم اغلب فاقد خدمات
تخصصی درمان اختالالت یادگیری
هستند.
• زمانبر و هزینهبر بودن
• نیاز به کارشناسان متخصص
هوش مصنوعی :یک ابزار قدرتمند در
خدمت آموزش
شاخههای هوش مصنوعی
یادگیری ماشین ،پردازش زبان طبیعی ،بینایی ماشین و شناسایی الگوها
مزایای هوش مصنوعی
دقت ،سرعت ،شخصیسازی و افزایش دسترسی در تشخیص و درمان
کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص
بینایی ماشین
تشخیص دیسکلکولیا
تشخیص نارساخوانی
تشخیص مشکالت بینایی مرتبط با
اختالالت یادگیری کودکان
تحلیل پاسخها به مسائل ریاضی با
استفاده از الگوریتمهای پیشرفته
تحلیل الگوهای خواندن و نوشتن برای
شناسایی مشکالت زودهنگام
کاربردهای هوش مصنوعی در درمان
نرمافزارهای آموزشی شخصیسازی شده
تقویت مهارتهای خواندن ،نوشتن و ریاضیات با توجه به نیازهای فردی
بازیهای تطبیقی
تنظیم سطح دشواری بر اساس عملکرد کودک برای افزایش انگیزه
سیستمهای بازخورد هوشمند
کمک به یادگیری اشتباهات و بهبود مستمر عملکرد تحصیلی
چالشها و مالحظات اخالقی
نقش انسان
سوگیری الگوریتمی
حریم خصوصی دادهها
نیاز به نظارت متخصصان در تشخیص و
درمان هوشمند
تاثیر این سوگیریها بر دقت تشخیص و
عدالت آموزشی
نگرانیها درباره امنیت و حفظ اطالعات
شخصی کودکان
مطالعات موردی و نتایج تحقیقات
افزایش اعتماد به نفس
بهبود عملکرد تحصیلی
کاهش اضطراب و بهبود تعامالت
اجتماعی کودکان
نتایج مثبت در آموزش خواندن،
نوشتن و ریاضیات
همکاری چندجانبه
ضرورت ارتباط مستمر بین محققان ،پزشکان و معلمان
آینده هوش مصنوعی در آموزش کودکان
ابزارهای هوشمندتر
فرصتهای برابر
توسعه فناوریهای دقیقتر و
شخصیسازی پیشرفته
ایجاد نظام آموزشی منصفانه برای
همه کودکان در سراسر جهان
سرمایهگذاری و آموزش
تقویت تحقیق و آموزش نیروی انسانی متخصص در زمینه هوش
مصنوعی و آموزش
نتیجهگیری و فراخوان اقدام
ابزار امیدبخش
هوش مصنوعی به کودکان دارای اختالالت یادگیری کمک میکند.
همکاری همه جانبه
نیازمند تالش مشترک محققان ،معلمان ،والدین و سیاستگذاران
استفاده مسئوالنه
حمایت از توسعه و استفاده اخالقی هوش مصنوعی در آموزش
نمونه پژوهشی
در حول این موضوع در اینجا ،مقاله ای را که در سال 2021نوشته شده ،مورد بررسی قرار داده ام.
موضوع این پژوهش "توسعه مهارت های خواندن و نوشتن در کودکان پیش دبستان دارای ناتوانی های یادگیری با استفاده از
برنامه های کاربردی هوش مصنوعی " می باشد .هدف این تحقیق ،بررسی اثربخشی برنامه های هوش مصنوعی در بهبود
مهارت های خواندن و نوشتن این کودکان بود.
نمونه آماری شامل 40کودک 5تا 6ساله دارای ناتوانی های یادگیری از مهدکودک بود.پژوهشگر از روش تحقیق آزمایشی با دو
گروه کنترل و آزمایش به مدت 4هفته استفاده کرد.
نتایج نشان داد که استفاده از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در توسعه مهارت های خواندن و نوشتن کودکان پیش دبستانی
دارای ناتوانی های یادگیری رشدی مؤثری داشته است.
نمونه پژوهشی
برای مثال،یکی از جدول های آماری که در مقاله ترسیم شده است را در اینجا شرح می دهم.
همان طور که از جدول زیر مشخص است؛تفاوت های معناداری از نظر آماری در سطح 0.01بین میانگین نمرات کودکان
گروه های آزمایش و گروه کنترل در آزمون پسین( بعد از استفاده از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی) وجود دارد .این تفاوت ها
در مقیاس مهارت های خواندن و نوشتن گروه آزمایشی ،پس از به کارگیری برنامه های هوش مصنوعی برای توسعه مهارت های
خواندن و نوشتن در کودکان پیش دبستانی دارای ناتوانی های یادگیری مشاهده شده است.
(جدول در صفحه بعد)
نمونه پژوهشی
نمونه پژوهشی
پیشنهادات ذکر شده در این پژوهش:
نظارت و آموزش :الزم است کودکان را تحت نظر داشت و به آنها نحوه استفاده صحیح از روشهای تکنولوژیک
را آموزش داد.
تجهیز کالسها :کالسهای پیشدبستانی باید به اندازه کافی با برنامههای کاربردی هوش مصنوعی پشتیبانی شوند.
کاربرد شبکه های مصنوعی ()ANNدر تشخیص کودکان مبتال به اختالالت یادگیری
شبکه های عصبی مصنوعی ) )Artificial Neural Networksکه الهام گرفته از ساختار مغز
هستند،امروزه به طور گسترده ای در زمینه ی تشخیص اختالالت یادگیری در کودکان به کار می روند.
این مدل ها توانایی شناسایی الگوهای پیچیده و غیر خطی در داده های بزرگ را دارند؛ الگوهایی که
معموًال از طریق روش های سنتی قابل شناسایی نیستند.
کاربرد شبکه های مصنوعی ()ANNدر تشخیص کودکان مبتال به اختالالت یادگیری
.1تشخیص زودهنگام :مدل های ANNرا می توان با استفاده از داده های برچسب گذاری شده آموزش داد
پس از آموزش این مدل ها می توانند احتمال وجود اختالل در کودکان جدید را با دقت باالیی پیش بینی کنند
:2تشخیص الگوها :این شبکه های عصبی می توانند تفاوت میان انواع مختلف اختالالت یادگیری مانند
دیسلکسی(خوانش پریشی)،بیش فعالی یا اختالل در محاسبه را تشخیص دهند و راهنمای خوبی برای
درمانگران باشند
کاربرد شبکه های مصنوعی ()ANNدر تشخیص کودکان مبتال به اختالالت یادگیری
:3تحلیل داده های چندگانه :این سیستم ها می توانند انواع مختلف داده مانند حرکات چشم هنگام خواندن،
سرعت پاسخ گویی در آزمون ها ،دست خط کودک و ...به طور همزمان تحلیل کرده و دقت تشخیص را
باال ببرند.
:4پیشنهاد مسیر یادگیری شخصی سازی شده:بعد از تشخیص،مدل های ANNمی توانند پیشنهادهایی
برای روش های آموزشی خاص هر کودک ارائه دهند؛یعنی دقیقًا مطابق با نیازهای کودک.
مثال واقعی:
در اینجا مقاله ای تحت عنوان " کاربرد شبکه عصبی مصنوعی در شناسایی دانش آموزان دارای اختالل
یادگیری" را مورد بررسی قرار می دهیم که پژوهشی را با محوریت کاربرد ANNبه انجام رسانده است.
هدف اصلی این پژوهش ،بررسی پتانسیل روش شبکه عصبی مصنوعی برای شناسایی و تشخیص
دانش آموزان دارای اختالالت یادگیری) )LDاست.مجموع داده های شامل 159دانش آموز کالس هشتم
با اختالالت یادگیری بود.این تحقیق سودمندی 3روش دیگر را عالوه بر ANNبرای تشخیص و درمان
اختالالت یادگیری ،مورد تحلیل قرار داد و داده ها حاکی از آن بود که روش ANNدقت باالتری را نسبت
به سه الگوریتم دیگر دارد.همچنین این روش هم در حساسیت و هم اختصاصیت عملکرد خوبی از خود نشان
داده است و می تواند همزمان هم ،به عنوان آزمون تشخیصی و هم ،آزمون غربالگری مورد استفاده قرار بگیرد
References
med, W. A. A. M. Reading and Writing Skills Development for kindergarten Children
*
with Learning Disabilities Using Artificial Intelligence Applications. Retrieved from
ps://jchild. journals. ekb. eg/article_183573_c1f4fba55ce150d8fc8d98815c707284. pdf
Y. R., & Huang, S. C. (2006). Application of Artificial Neural Network to the
*
.Identification of Students with Learning Disabilities. In IC-AI (pp. 162-168)