پاورپوینت

صفحه 1:
Sailing tls. sigs ‏بر فروخت‎ ‏شنيدم كه بغداد نيمى‎ ‏يكى شكر كفت اندر آن‎ ‏خاک و دود‎ ‏که دکان ما را‎ ‏گزندی نبود‎ ‏جهاندیده ای گفتش ای‎ ‏بوالهوس‎ Dr. Mehrizi

صفحه 2:
‎ls po‏ اثتربخش باشندء بلكه جامعه اى كه در آن فعالیت دارند خدمت کنند.» ‏«ترنس ار" میچل» ‎Dr. Mehrizi

صفحه 3:
کار کنان سهامداران So ‏كار و خرده‎ عرطه ‎Sune‏ ‏کنندگان مشتريان Dr. Mehrizi

صفحه 4:
دولت رسانه های کروهی ‎Dr. Mehrizi‏

صفحه 5:
«جامعه سالم, جامعه ای است که در آن نتوان از عوامل چون طمع, استثمارء تسلیم و خودیسندی برای سود مالی بیشتر يا بالا بردن موقعیت و مقام شخصی استفاده کرد. ۰ در جامعه سالم عمل كردن طبق وجدان؛ یک کیفیت اساسى و لازم تلقى شده و فرصت طلبی 3 فقدان اصول اخلاقى مردود است. . در چنین جامعه ای توجه فرد ‎las‏ به امور شخصی نیست و رابطه او با دیگران فرقی با رابطه خصوضی اش ندارد. ۰ جامعه سالم مسوولیت مشترک و ‎ior‏ انسان را افزایش داده و زنب مه

صفحه 6:
تعار یف ‎COR‏ Dr. Mehrizi

صفحه 7:
گریفین و بارنی: «مسوولیت اجتماعی» مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان بایستی در جهت_ حفظ و مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعالیت می کند, انجام دهد.» :درک فرنج و هینر ساورد + كدو ولي اجتماعى, وطيفة ای ‎Saal‏ بر عهده بر زندگی اجتماعی که در آن کار می کنند» نگذارند. میزان این وظیفه به طور روشن تعریف نشده است ولی عموما مشتمل است بر وظایفی چون: آلوده نکردن» تبعیض قائل نشدن ‎a els ee es‏ و لاك ‎ae‏ ی أ ‎Dr. Mehrizi tele‏

صفحه 8:
رابینسون: «مسوولیت اجتماعی, یکی از وظایف و تعهدات سازمان در جهت منتفع ساختن جامعه است به نحوی که هدف اولیه سازمان یعنی حداكثر كردن سود را صورتی متعالی ببخشد.» ‎eS:‏ دیویس ‏«مسوولیت اجتماعی؛ یعنی نوعی احساس تعهد به وسيله مديرانٍ سازمانهاى تجارى بخش خصوصی که آن گونه تصمیم گیری نمایند که در كنار كسب سود برای موسسه سطح رفاه کل ‏حا بات جامعه نیز بهبود یابد ‎Dr. Mehrizi‏

صفحه 9:
سایر تعار یف مسوولیت اجتماعی: لا «مسوولیتاجتماعی از تعهداتمدیریناستکمه علاوم بر حفظ و گسترش‌منافع سازمان در جهترفاه عمومی‌جامعه نیز لنجام می‌گیرد.» لا «موسساتب ا زگانیدر سح ایکار میکنند لیجاد کردم لستکه لنهابم د می بردازند. در عوض سازمانها ىمذكور بايد را برآوردم کنند.» [] «وقتی‌کم يكسازمازيا شرکنتجاریعی مه گونه اعرفتار کند کم گویماز روعوجدان‌عمل می‌نماید» می‌گوییم که با (حساس‌مسوولییر, ‎Dr.‏

صفحه 10:
عناصر تعار يف مسووليت اجتماعی

صفحه 11:
اولا؛ یک تعهد است که موسسات باید در قبال آن پاسخگو باشند. ثانيا؛ موسسات مسوولند که از آلوده کردن محبط زیست. اعمال تبعیض در امور استخدامی, بی توجهی به تامین نیازهای کارکنان خود. تولید کردن محصولات زیان آور و نظایر آن که به سلامت جامعه لطمه می زنند. بپرهیزند. سازمانها بايد با اختصاص منافع مالی. در بهبود رفاه اجتماعی مورد قبول اکثریت جامعه یکوشند. به عنوان مثال: کمک به فرهنگ کشور و مومستات فرهتکی و بهدود کدفیت زندگی به طور کلی: تالثا؛ مسوولیت اجتماعی این است که چون سازمانها تاثیر عمده ای بر سیستم اجتماعی دارند. لاجرم چکونگی فعالیت آنها باید به گونه ای باشد که در اثر آن زیانی به جامعه نرسد. و در صورت رسیدن زیان. سازمانهای مربوطه ملزم به جبران آن باشند. ‎Dr. Mehrizi‏

صفحه 12:
قفاوت مسوولیت اجتماعی. اخلاقی و تعهد

صفحه 13:
اندرسن: «هر دو اصطلاح اخلاق مدیریت و مسوولیت اجتماعی در رابطه با رعایت ارزشها و هنجارها و اصول اخلاقی جامعه و تامین هدفهای سازمان از سوی مدیران هستند... با این تفاوت که مسوولیت اجتماعی در ارتباط با مسایل کلان سازمان و اخلاق در ارتباط با رفتار فردی مدیران و کارکنان است.» رونالد ج ابرت: «اخلاق روى نحوه رفتار فرد در داخل سازمان بحث مى كند. در حالى كه مسووليت اجتماعى, روى نحوه برخورد سازمان با ارباب رجوع. کارکنان؛ ‎aslo pw‏ گذاران 3 سهامداران 3 سار Dr. MePrbi Ie 1 Py ae) eer ay og

صفحه 14:
استیفن رابینز: «اگر مفهوم مسوولیت اجتماعی را با مفاهیم نماییم» بهتر می توانیم آن را درک کنیم. همچنان که در شکل نشان مسوولیت اجتماعی در ميانه سیر تکامل مشارکت اجتماعی می باشد. (از تعهد اجتماعی تا پاسخگویی اجتماعی)» پاسخگویی اجتماعی سب مسوولیت اجتماعی | تعهد اجتماعی Dr. Mehrizi

صفحه 15:
شاخص ها آمسوولیت اجتماعی‌پاسلة مبانی مورد توجه ضلابط اخلاقی تم ر کز روی اهاداف و نتایج ‎Bee‏ التزام و تعهد چارچوب تصمیم گیریها _بلنك مدت کوتاه و میان[مدت Dr. Mehrizi

صفحه 16:
انديشه ها كرايشها ارزشهای اقتصادی مرحله اول عدیریت میتنی بر کسب حداکثر سود (دهه 1800 تا 1920) 1 تنها منافع شخصی آنچه که برای من خوب است برای جامعه هم خوب است. أحداكثر كردن سود اپول و سلامتی مهمترین چیزها أنكذاريم كه خريدار جيزى بفهمد كاركر و نيروى كارى مثل یک أكالاست كه قابل خريد و فروش ااست مرحله اول مدیریت مبتنی پر تمد (اواخر دهه 1920 تا اوایل دهها 4960{ 1 منافع شخصی 2. منافع افراد ذینقع و ذیربط سازمان اآن چه که برای سازمان خوب است. ابراى جامعه هم كوب اسح سود در حد کفایت پول مهم است ولی مردم هم مهم هستند |مشتری را فریب ندهیم. اکارگر هم حقوقی دارد كه بايد أمورد توجه قرار كيرد. احساب يس دهى مديريت نسبت أبه مشتریان. مالکان. کارکنان؛ عرضه کنندگان و سایر افراد مرحله اول مدیریت کیفیت زندگی (اواخر دهه 1960 تا حال حاضر) 1 منافم شحصی 2. منافع افراد ذیربط وا ذینفع سازمان 3 منافع جامعه آآنچه که برای سازمان خوب است برای جامعه هم خوب است. اسود لازم است. اما مردم از پول مهمتر هستند. ابه مشتری آگاهی لازم را بدهیم. احساب پس دهی مدیریت نسبت ابه مالکان, افراد ذینفع و خود .,.. ١ ‏أجامعه است.‎ ir. Mehrizi

صفحه 17:
درصد مورد انتظار - سودآوری را در کوتاه مدت اکاهش می دهد. 7/59 - بین اهداف اجتماعی و مالی و - معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران در تعارض قرار می گیرد. 2/27 - سهامداران و سرمایه گذاران را فى فيل مت كه ‎Salas elias)‏ کار ندارند). 1/24 - قابلیت تولید را کاهش می دهد. 8/18 - سودآوری را در بلتد مدت کاهش می دهد. 1/13 فواسن و مقموات_دولتي ۱ درصد مورد انتظار - شهرت و اعتبار شرکت افزایش می یابد. 4/97 - نظام اجتماعی که شرکت در آن کار می کند تقویت می شود. 89 - نظام اقتصادی که شرکت در آن كان مى كنذ نقويت مى لفنود: 3/74 - رصایت شغلی در بین کارکنان افزایش می یابد. 3/72 - از گسترش قوائین و مقررات دولتی احتراز می شود. 7/63 مایت اتعلی در یی مدیران افزايش مى يابد. 8/62 - شانس ادامه بقای سازمان را افزایش می دهد. 7/60 ‎Mebipitbe! 455) 9) 059 94ut) slsolepal -‏

صفحه 18:
> COR Ovrporde Oord! eal ‏یی به‎ Respowbily ‏نقش‎ aS ‏سوال‎ ‏شرکت در جامعه‎ Dr. Mehrizi

صفحه 19:
دو تثوری برای پاسخ وا کر ۳ ‎٩۱!‏ ول ریق - Dr. Mehrizi

صفحه 20:
تئوری سهامداران: که مبتنی بر تنوری کارگزاری ‎Oven‏ (اصیل - وکیل) مرزها را محد ود میکند و بیان می دارد که شرکت صرفا در مقابل ماد اراس وظیفه دارد. تئوری ذبنفعان: بر روابط ذینفعان در ایجاد ثروت سازمانی تاکید می کند. به منافع غیرسهامداران به عنوان یک هدف نگاه می کند. و تامین منافع آنها را به عنوان هدف می بیند. Dr. Mehrizi

صفحه 21:
تئوری سهامداران: براساس نظریه فریدمن میباشد و بیان می دارد که ‎096٩‏ همان استفاده از منابع شرکت برای افزایش سود در یک بازار رقابتی و بدون تقلب و به طریق مشابه اصلی ترین مسوولیت شرکت ايجاد ثروت است. این افزايش سود می تواند از طریق فرصتهای استخدامی افزايش سود یا دادن مدیران در مقابل سهامدارانش است و بقاترانی ناند ان راز تارب تیم ارت گذار فا بهینه تحقق بخشید. بنابراین تثوری ‎Dr. Mebfizi-.» L.da@—e ...‏ eal ee iS

صفحه 22:
تلوری ذینفعان: "فریمن»* ذینفعان ۳ مجموعه ای از افراد و گروهها تعریف می کند که می توانند تحقق اهداف سازمانی را تحت تاثیر قرار بدهند. يا از آن متاثر شوند. وی کل محیط بنابراین مرزهای این تئوری نسبت به تئوری قبل خيلى وسیعتر است. وی ادعا می کند که مدیران نسبت به کلیه ذینفعان که یکی از آنها سهامداران هستند مسوولیت دارند. Dr. Mehrizi

صفحه 23:
بنابراین گروههایی مثل مصرف کنندگان و کارکنان همگی جزء ذینفعان ما محسوب. می شوند. این تثوری ادعا می کند که منافع ذینفعان جزء ارزش ذاتی است و ما نمی توانیم یک مجموعه ای از منافع را بر سایر مجموعه ها مسلط کنیم و اولیت ببخشيم. که البته خود این ایجاد مشکل می کند که به کدام منافع می بایست پاسخ دهیم. از مدیران انتظار می رود که حقوق اخلاقی تمامی ذینقعان لحاظ بشود و توازن بين انها به وجود بيايد. Dr. Mehrizi

صفحه 24:
آن دو رویکرد؛ دو دیدگاه نسبت به کسب و کار به وجود آورد نهاد اقتصادی 2 كسب و کار به عنوان یک نهاد اجتماعی 0 Dr. Mehrizi

صفحه 25:
کسب و کار به عنوان یک نهاد اقتصادی در اين نكرش به كسب و كار با اين ديد نكاه مى شد كه صرفا سازمان یک موسسه اقتصادى است. يس تنها وظيفه اش افزايش سود است. بنابراين يك خط مشخص كين عدلكات دول ی ‎ESI iS‏ و كار واتما كلانه اجتماعى وجود دارد. هر جند كه مى يذيرد كه بين محیط و کسب و کار رابطه وجود دارد اما ادعا مى كند كه جهت آن رابطه بايد ان سود آوری آنها را محدود کند. Dr. Mehrizi

صفحه 26:
سازمان تجاری به مثابه یک نهاد اقتصادی است که مسوولیتهای اقتصادی دارد. این مسوولیتهای اقتصادی شامل تولید کالاها و خدماتی است که برای تامین نبازهای مشتریان. ایجاد اشتغال برای نیروی کار. پرداخت سود به سهامداران و مهیا کردن رشد اقتصادی آدنده عمل ميكند. رفاه ابزاری اقتصادی تعریف می شود که با معیارهای اقتصادی مورد سنجش قرار میگیرد. Dr. Mehrizi

صفحه 27:
Dr. Mehrizi

صفحه 28:
اين شکل بیانگر نگرش سنتی به کسب و کار به عنوان یک سازمان اقتصادی استت که در آن مرزهای بین سازمان تجاری و محتط دیرویی بسیار واضح و مشخص است. نهاد کسب و کار به صورت واضح تعریف نشده و بر مسوولیتهای سازمان اجماع اجتماعی وجود دارد. این مسوولیتها چیری بیش از مسوولیتهای اقتصادی نیست. سازمان از سوی دولت تنها گذاشته شده و هر گونه مداخله براساس رشد شریط اقتصادی توجیه میشود. تعقیب سایر اهداف که منفعت اجتماعی داشته باشد و ممکن است با رسالت. اقتصادی سازمان متضاد باشد جایی برای بحث ندارد. Dr. Mehrizi

صفحه 29:
اکثر تصمیمات تجاری مبتنی بر ملاحظات داخلی است که با منافع اقتصادی سازمان سازگار میباشد. فرض میشود که سعادت جامعه در گرو موفقبت سازمان استد این نگرش بدین صورت اعلام شده استن. "آنچه ‎sl»‏ جنرال موتورز خوب است برای عوامل سیاسی و اجتماعی موجود در محیط موضوعانند اساسی در فرایند تصمیم گیری سازمان محسوب نمی شونه؛ تتها متغیرهای کلیدی بیرونی که سازمان باید به آنها توجه کند خواسته های مشتریان. فعالیت رقبا و الزامات بازار سرمابه است. ‎Dr. Mehrizi‏

صفحه 30:
کسب و کار به عنوان یک نهاد اجتماعی مرز مشخص بین جامعه و کسب و کار وجود ندارد. او در واقع استدلال می کند که کسب و کار عضوی از جامعه است. پس مسوولیت دارد که "رفتارهای مناسب " انجام دهد. بر خلاف دیدگاه اول رابطه بين کسب و کار است. در واقع ی صرفا یک نهاد اقتصادی نیست. مسوولیتهایی وجود دارد که كسب و كار بايد آنها را بيذيرد. Dr. Mehrizi

صفحه 31:
حال سوال این است. که مسوولیتهای اجتماعی یک بنگاه که دارای قدرت اقتصادی استه چیست؟ مهمترین تلاش توسط "کارول " صورت گرفته وی بیان ‎wo‏ دارد. "مسوولیت اجتماعی یک قانونی, اخلاقی 3 داوطلبانه ‎“cowl‏ "فردریک" هم اضافه می کند که ایده الزاماتی دارند. Dr. Mehrizi

صفحه 32:
دیویس بیان می کند: ملاحظاتی که شرکت فرای ملاحظات اقتصادی. فنی و قانونی انجام می دهد تا بتواند منافع اجتماعی را Dr. Mehrizi

صفحه 33:
مداخله فزاینده دولت؛ قوانين دولتی و اداری تاثیر فزینده گروههای ذینفع عمومی یا خارجی اهمیت فزاینده گروه های سهامدار داخلی تغییر نگرشهایٍ ‎a 1‏ در ایدئولوژی های ارزشها ‏ارتقاء ‏استانداردهای اخلاقی ‏بهبود ارتباطات و افزایش اهمیت رسانه ‎ ‎ ‎ ‎Dr. Mehrizi ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
در این نگرش جدید خطوط بین سازمانهای تجاری و بیرونی دقیق نیست. در مورد ماهیت دقیق مسوولیتهای اجتماعی شرکت اجماعی وجود ندارد. تعریف این مفهوم براساس رهنمودهای عملیاتی مشکل ساز است. نقش سیاسی مناسب برای سازمانهای تجاری موضوعی مورد مناقشه است. محبط خارجی کسب وکار بی تبات. است. اکثر تصمیمات سازمانهای تجاری مستلزم بررسی دقیق آثار محیط بیرونی سازمان است که اکثر آنها سیاسی و اجتماعی هستند. ابن عوامل وظيفه مديريت را نيز پیچیده می کند. Dr. Mehrizi

صفحه 35:
ذی نفعان خارجی زیادی وجود دارند که از فعالیتهای شرکت نفع می برند. و می توانند بر رفتار آن تاثیر بگذارند. ماهیت بسیاری از تمايلات اين كروه ها غير اقتصادى است. تغيير محيط بيرونى سبب تغيير در ارزشها و ایدئولوژیها می شود. در طول دو دهه كذشته جامعه به مسایلی نظیر پاکیزگی محیط زیست. فرصتهای برابر. امنیت و بهداشت ارزش زیادی قائل شده است. شرکت برای قرار دادن این ارزشها در روبه های عملیاتی خود تحت. فشار است. Dr. Mehrizi

صفحه 36:
بنایراین شرکتهای تجاری به عنوان "نهادهای سیاسی اجتماعى " " مورد توجه قرار می گيرند. به علاوه جامعه نسيت به رفتارهای اخلاقى مديران شركت حساس شده و ”انتظارات اخلاقى “ آنها از عملكرد شركت قوانين و مقرراتى وضع شده و رسانه ها نیز به سرعت براى نشان دادن رفتارهای غیراخلاقی واکنش نشان می دهند. بنابراین رفتار ‎AS jas‏ در معرض رسیدگی عمومی از جانب گروهها و Dr. Mehrizi

صفحه 37:
نگرش های عمومی نیز تغبیر بافته است. آنها اعتقاد دارند که شرکتها سود بسیاری کسب می کنند و تمرکز آنها بر قدرت. ماهیتا خطرناک است. اهمیت فزاینده سهامداران داخلی در مباحث مربوط به حاکمیت شرکتی منعکس شده است. این امر منجر به تغيير اعضاى هيات مدیره و پیشنهاداتی راجع به پاسخگوتر کردن آنها نسبت به منافع سهامداران شده است. تعداد و نفون گروه های ذینفع عمومی یا سهامداران خارجی در سالهای گذشته افزایش بافته است. Dr. Mehrizi

صفحه 38:
جامعه ما به شدت. مرکب است. اين گروه ها از نظر استفاده از قدرت به شدت. پیچیده اند و عامل مهمی در تصویر قواندن محسوب می شوند. این امر منجر به افزایش نقش آخرین متغیر محیطی یعنی دولت می شود. افزادش مداخله دولت در اقتصاد در طول دهه هاى 1960 و 1970 به شدت زياد شده است. اين مداخلات منجر به افزايش مسوولیت های موسسات شده است. Dr. Mehrizi

صفحه 39:
محیط خارجی شرکت به شدت پدچیده شده است و تمایلات سیاسی - اجتماعی عوامل کلیدی محسوب می شوند. اين محیط به شدت متغیر است و پیش بینی مسیر تغییر آن نیز بسیار دشوار است. بقا و سودآوری شرکت به شدت به پیش بینی و واکنش مناسب آن به تغییرات سیاسی و اجتماعی محیط بیرونی اش بستگی دارد. خط مشی های عمومی که از اين محیطها ناشی می شود غالبا با رسالت اصلی اقتصادی موسس تداخل دارد. این خط مشی ها ‎sale SN a=‏ نت و ار نوت نت شود بلکه براساس سایر اهداف سیاسی و اجتماعی توجیه می گردد. Dr. Mehrizi

صفحه 40:
نهاد کسبب و کار مجددا برای تعقیب اهداف غیر اقتصادی نظیر پاکیزگی محبط زیستته ارتقا فرصتهای برایر و بهبود وضعیت امنبت و بهداشت مورد بازبینی قرار گرفته است. ممکن است تعقیب این اهداف با غایات اقتصادی تجارت در تداخل باشد اما از آن جایی که این اهداف برای جامعه مهم تلقی مى شوند سازمان چاره ای جز تخصیص سهمی از منابع خود برای تحقق آنها ندارد. Dr. Mehrizi

صفحه 41:
طبقه بندی کارول ‎OGR jf‏ - مسوولیت اقتصادی. 3 مسوولیت قانونى = مسووليت اخلاقى مسووليت داوتطلياته Dr. Mehrizi

صفحه 42:
مسوولیت اقتصادی: که مهمترین مسولبت اجتماعی موسسه است. چرا که شرکتهای تجاری قبل از هر چیز یک واحد اقتصادی محسوب می شوند. در این راستا باید کالا و خدماتی را تولید کنند که جامعه به آن نیاز دارد و آن را بايد به قیمت سودآور بفروشد. Dr. Mehrizi

صفحه 43:
مسوولیت قانونی: شرکتهای تجاری طبق یک توافق اجتماعی شکل گرفته اند. همان طوری که جامعه به انها مسوولیت اقتصادی داده در همان وضعیت. هم از آنها می خواهد که اصول قانونی را رعایته کند. به عبارت دیگر جامعه از کسب و کار انتظار دارد تا رسالتهای اقتصادی خود را در چارچوب الزامانته قانونی انجام دهد. Dr. Mehrizi

صفحه 44:
مسوولیت اخلاقی: گر چه دو نوع موضوع اولیه شامل هنجارهای اخلاقی هم هست اما یک سری رفتارهای اضافی هم وجود دارد که ضرورتا در قانون هم نیامده اما علیرغم این موضوع جامعه از شرکت انتظار دارد که آنها را انجام دهد. مثل شرکتهای دخانیات که کمک یکنند به بیماران سرطانی حاصل از دخانیات. نکته این است که توصیف مسوولیت. اخلاقی دشوار است. Dr. Mehrizi

صفحه 45:
مسوولیت داوطلبانه: این مسوولیتها شامل مواردی می شوند که جامعه نسبتت به آنها پیام قاطعی را به شرکتهای تجاری نداده و بسته به قضاوتها و انتخابهای فردی است. در واقع صلاحدید یک شرکت است که آنها را مشخص می کند. مثل کمکهای انسان دوستانه در برنامه های تامین مسکن برای معتادان. آموزش بیکاران. مراکز درمانی برای مادران شاغل. Dr. Mehrizi

صفحه 46:
تمام این بحث ها برای این است که جامعه و کسب و کار به جای ماهیت های مسنقل ماهیت های به هم پیوسته هستند و در نتیجه جامعه از کسب و کار انتظار دارد که رفتارهای مناسبی داشته باشند. تمام ادبیات نتوانسته اند بحث را خوب جمع بکنند. لذا روی 3 تلاش اصلی تمرکز کرده اند و اعتقاد دارد که مسوولیت اجتماعی دراد سطم فایل کین اس Dr. Mehrizi

صفحه 47:
Sac gly [sta عمومی - اصل صلاحدید مدیریتی Dr. Mehrizi

صفحه 48:
اصل مشروعیت: [] قدرت و مشروعیت را جامعه به ی اعطا می کند. یعنی مسوولیت وجود دارد. قح ات ادك الس شامل کل جامعه است. 0 ۳ بر الزامات است. Dr. Mehrizi

صفحه 49:
اصل مسوولیت يا پاسخگویی عمومی: [] كسب و کارها (حجع)) مسوول نتایچ مرتبط با حوزه هر کسب وکار نسبت به فعالیتی که خویش انجام می دهد مسوول است. پس مسوولیت اجتماعی سازمان با سازمان دیکر متفاوت می شود. هر کسب و کار نسبت به پیامدهای اولیه (مستقیم) و ثانویه (غیرمستقیم) مشارکتش در جامعه مسوول است. سطح کاربرد آن سارمانی است که یی رايط خاص یک سازمان تاکید می کند. ۲ تاکیدش بر پارامترهای رفتار سازمانی است ۲ ارزشهایش این که مسوولیت یک شرکت را به

صفحه 50:
‎fol‏ صلاحدید مدیریتی: ‏[] مدیران بازیگران اخلاقی جامعه هستند. ‏در هر حوره ای از مسوولیت اجتماعی شرکت که فعالیت بکنیم از آنها انتظار می رود که تا حد ممکن نسبت به پیامدهای رفتارهای اجتماعی مسوولانه حساس باشند. ‏۷ سطح آن فردی است که بر افراد درون سازمان تاکید دارد ارزش مسوولیت پذیری مدیران را این گونه تعریف می کند. ‏که آنها بایستی بازیگران اخلاقی باشند و تا حد ممکن در راستای مسوولیت اجتماعی حرکت کنند. ‎Dr. Mehrizi

صفحه 51:
دلایل موافقت نسبت به مشارکت اجتماع Dr. Mehrizi

صفحه 52:
. تغيير نیازها و توقعات عمومی . التزام اخلاقی eae ase فا ماقم بلند مت . ممانعت از گسترش قوانین و مقررات دولتی . تعادل بین مسوولیت و قدرت . وابستگی های متاقبل نظامند كنى :5 كل ‎Saas‏ اجساع 0 . بهبود جهره عمومى 1 جل انم ار شید سارغانما هل كتوق انوت از در مان ‎Dr. Mehrizi‏ © An OU PWD ‏سا‎

صفحه 53:
دلايل مخالفت با مشاركت اجتماعى Dr. Mehrizi

صفحه 54:
on ou WN ‏سر‎ . لزوم کسب حداکثر سود . تعدد هدفهای سازمان . هزینه مشارکت اجتماعی . تضعیف تراز پرداختهای ‎pw‏ المللی . برخورداری سازمانها از قدرت کافی . فقدان مهارتهای اجتماعی . عدم حساب يس دهی . ناتوانی سازمان در انتخاب گزینه های اخلاقی Dr. Mehrizi

صفحه 55:
Dr. Mehrizi

صفحه 56:
مسوولیتهای ملی مسوولیتهای اخلاقی ابعاد 3 مسوولیت اجتماعی سازمان مسوولیتهای حقوقی مسوولیتهای اقتصادی Dr. Mehrizi

صفحه 57:
زياد سود سازمان زياد ميزان مشاركت در مسايل اجتماعى كم Dr. Mehrizi

شبی دود خلــق آتشی بر فــروخت شنیدم که بغـــداد نیمی بسوخت یکی شکر گفت اندر آن خاک و دود که دکـــان ما را گزنـــدی نبـــود جهاندیده ای گفتش ای بوالهـوس ‏Dr. Mehrizi «مسوولیت سازمانها این نیست که صرفا اثربخش باشند ،بلکه مسوولیت آنها این است که به جامعه ای که در آن فعالیت دارند خدمت کنند». «ترنس آر .میچل» ‏Dr. Mehrizi کارکنان سهامداران عمده فروشان و خرده فروشان عرضه کار توزیع محصوالت سرمایه گذاری اعتبار دهندگان سازمان (مدیران) وام رقابت رقبا فروش مواد عرضه کنندگان خرید محصوالت مشتریان ‏Dr. Mehrizi جامعه دولت مشاغل /محیط مثبت /منفی مالیات /قوانین و مقررات دولتهای خارجی افکار عمومی سازمان (مدیران) دوستانه / خصمانه خواسته های اجتماعی گروههای فعال جامعه طرح /پیشنهاد تحقیق تبلغیات / سیمای سازمان رسانه های گروهی گروههای پشتیبانی کننده ‏Dr. Mehrizi «جامعه سالم ،جامعه ای است که در آن نتوان از عوامل چون طمع ،استثمار، تسلیم و خودپسندی برای سود مالی بیشتر یا باال بردن موقعیت و مقام شخصی استفاده کرد .در جامعه سالم عمل کردن طبق وجدان ،یک کیفیت اساسی و الزم تلقی شده و فرصت طلبی و فقدان اصول اخالقی مردود است .در چنین جامعه ای توجه فرد فقط به امور شخصی نیست و رابطه او با دیگران فرقی با رابطه خصوصی اش ندارد ...جامعه سالم مسوولیت مشترک و همبستگی انسان را افزایش داده و Dr. Mehrizi Dr. Mehrizi CSR تعاریف گریفین و بارنی: «مسوولیت اجتماعی ،مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان بایستی در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعالیت می کنـد ،انجام دهد». :درک فرنچ و هینر ساورد «مسوولیت اجتماعی ،وظیفه ای است بر عهده موسسات خصوصی ،به این معنا که تاثیر سویی بر زندگی اجتماعی که در آن کار می کنند، نگذارند .میزان این وظیـفه به طور روشن تعریف نشده است ولی عموما مشتمل است بر وظایفی چون :آلوده نکردن ،تبعیض قائل نشدن ‏Dr. Mehrizi رابینسون: «مسوولیت اجتماعی ،یکی از وظایف و تعهـدات سازمان در جهت منتفع ساختن جامعه است به نحوی که هدف اولیه سازمان یعنی حداکثر کردن سود را صورتی متعالی ببخشد». :کیث دیویس «مسوولیت اجتماعی ،یعنی نوعی احساس تعهد به وسیله مدیران سازمانهای تجاری بخش خصوصی که آن گونه تصمیم گیرـی نمایند که در کنار کسب سود برای موسسه ،سطح رفاه کل یابد». بهبود نیز جامعه ‏Dr. Mehrizi سایر تعاریف مسوولیت اجتماعی: ـجتماعی از تــعهـداـتمـدیریـتاـسـتکــهـ ، « مـسووـلـیتا ن در عالوـهـ بــر حفظ و گــسترشمـنافـع ســازـما ، جهترـفاهـ عمومـیجامـعهـ نــیز اـنـجام مـیگــیرد». « مـوسـساتبــازرـگانـیدر جامـعهـ اـیکــار مـیکــنند کــهـ آـنجامـعهـ بــراـیآـنـهـا فــرـصـتهـایمـختلفیرا اـیـجاد کــردـهـ اـسـتکــهـ آـنـهـا بـــهـ کــسبســود مـی پــردازـند .در عوضســازـمانـهـایمـذکور بــاید مـتعهـد بــاشـند کــهـ نــیازـها و خواـسـتهـ هایجامـعهـ را بــرآوردـهـ کــنند». « وـقـتیکــهـ یــکســازـمانیــا شــرکتتـــجارـیبـــهـ گــونـهـ اـیرـفـتار کــند کــهـ گــویـیاز روـیوـجداـنعمل مـینــماید ،مـیگــویـیم کــهـ بــا اـحساسمـسووـلـیت ‏Dr. Mehrizi عناصرتعاریف مسوولیت اجتماعی ‏Dr. Mehrizi اوال؛ یک تعهد است که موسسات باید در قبال آن پاسخگو باشند. ثانیا؛ موسسات مسوولند که از آلوده کردن محیط زیست ،اعمال تبعیض در امور استخدامی ،بی توجهی به تامین نیازهای کارکنان خود ،تولید کردن محصوالت زیان آور و نظایر آن که به سالمت جامعه لطمه می زنند ،بپرهیزند .سازمانها باید با اختصاص منافع مالی ،در بهبود رفاه اجتماعی مورد قبول اکثریت جامعه بکوشند .به عنوان مثال :کمک به فرهنگ کشور و موسسات فرهنگی و بهبود کیفیت زندگی به طور کلی. ثالثا؛ مسوولیت اجتماعی این است که چون سازمانها تاثیر عمده ای بر سیستم اجتماعی دارند ،الجرم چگونگی فعالیت آنها باید به گونه ای باشد که در اثر آن زیانی به جامعه نرسد ،و در صورت رسیدن زیان ،سازمانهای مربوطه ملزم به جبران آن باشند. ‏Dr. Mehrizi تفاوت مسوولیت اجتماعی، اخالقی و تعهد ‏Dr. Mehrizi اندرسن: «هر دو اصطالح اخالق مدیریت و مسوولیـت اجتماعی در رابطه با رعایت ارزشها و هنجارها و اصول اخالقی جامعه و تامین هدفهای سازمان از سوی مدیران هستند ...با این تفاوت که مسوولیت اجتماعی در ارتباط با مسایل کالن سازمان و اخالق در ارتباط با رفتار فردی مدیران و کارکنان است». رونالد ج ابرت: «اخالق روی نحوه رفتار فرد در داخل سازمان بحث می کند .در حالی که مسوولیت اجتماعی، روی نحوه برخورد سازمان با ارباب رجوع، کارکنان ،سرمایه گذاران و سهامداران و سایر ‏Dr. Mehrizi استیفن رابینز: «اگر مفهوم مسوولیت اجتماعی را با مفاهیم تعهـد اجتماعی و پاسخگویی اجتماعی مقایسه نماییم ،بهتر می توانیم آن را درک کنیم. همچنان که در شکل نشان مسوولیت اجتماعی در میانه سیر تکامل مشارکت اجتماعی می باشد( .از تعهد اجتماعی تا پاسخگویی اجتماعی)» پاسخگویی اجتماعی مسوولیت اجتماعی تعهد اجتماعی ‏Dr. Mehrizi شاخص ها مسوولیت اجتماعیپاسخگویی اجتماعی مبانی مورد توجه ضوابط اخالقی برنامه های عملی تمرکز روی اهداف و نتایج ابزار و وسایل تاکید بر التزام و تعهد چارچوب تصمیم گیریها بلند مدت پاسخ و واکنش کوتاه و میان مدت ‏Dr. Mehrizi اندیشه ها مرحله اول مرحله اول مرحله اول مدیریت مبتنی بر کسب حداکثر سود مدیریت مبتنی بر اعتماد مدیریت کیفیت زندگی (دهه 1800تا )1920 (اواخر دهه 1920تا اوایل دهه )1960 گرایشها .1تنها منافع شخصی .1منافع شخصی (اواخر دهه 1960تا حال حاضر) .1منافع شخصی .2منافع افراد ذینفع و .2منافع افراد ذیربط و ذینفع سازمان ذیربط سازمان .3منافع جامعه آن چه که برای سازمان خوب است .آنچه که برای سازمان خوب است برای جامعه هم خوب است. آنچNه کNه برای مNن خوب است برای جامعه هم خوب است. ارزشهای برای جامعه هم خوب است. سود الزم است. سود در حد کفایت اقتصادی حداکثر کردن سود پول مهم است ولی مردم هم مهم هستند .اما مردم از پول مهمتر هستند. پول و سNالمتی مهمتریNن چیزها به مشتری آگاهی الزم را بدهیم. مشتری را فریب ندهیم. هستند کارگNر هNم حقوقNی دارد کNه باید حرمت کارکنان باید از هر جهت نگذاریم که خریدار چیزی بفهمد حفظ شود. مورد توجه قرار گیرد. کارگNر و نیروی کاری مثNل یک حسNاب پNس دهNی مدیریNت نسبت حساب پس دهی مدیریت نسبت کاالسNت کNه قابNل خرید و فروش به مشتریان ،مالکان ،کارکنان ،به مالکان ،افراد ذینفع و خود است عرضNه کنندگان و سایر افراد جامعه است. ‏Dr. Mehrizi درصد مورد انتظار سودآوری را در کوتاه مدتکاهش می دهد. 7/59 بیـن اهداف اجتماعـی و مالی واقتصـادی تعارض ایجاد می شود. 9/53 نرخ کاال و خدمات برای مشتریانافزایـش مـی یابد. 4/41 معیارهای ارزیابی عملکردمدیران در تعارض قرار مـی گیرد. 2/27 سـهامداران و سرمایه گذاران رابـی میـل مـی کند( .تمایلـی بـه این 1/24 کار ندارند). قابلیـت تولیـد را کاهش می دهد.8/18 سـودآوری را در بلنـد مدت کاهشمی دهد. 1/13 قوانیــن و مقررات دولتی راافزایش می دهد. درصد مورد انتظار شهرت و اعتبار شرکـت افزایشمی یابد. 4/97 نظام اجتماعـی کـه شرکـت در آنکار مـی کنـد تقویـت مـی شود. 89 نظام اقتصـادی کـه شرکـت در آنکار مـی کنـد تقویـت مـی شود. 3/74 رضایـت شغلـی در بین کارکنانافزایـش مـی یابد. 3/72 از گسـترش قوانین و مقرراتدولتـی احتراز مـی شود. 7/63 رضایـت شغلـی در بین مدیرانافزایـش مـی یابد. 8/62 شانـس ادامـه بقای سازمان راافزایـش مـی دهد. 7/60 ایـن امکان رابNه وجودمNی آوردکNه استعدادهایDr. Mehrizi Corporate Socal: ‏Responsibility مفهوم CSRدر پاسخ به این سوال که نقش شرکت در جامعه چیست توسعه یافت. ‏Dr. Mehrizi - Shareholder Theory Dr. Mehrizi - Stockholder Theory دو تئوری برای پاسخ به این سوال مطرح شد تئوری سهامداران :که مبتنی بر تئوری کارگزاری ( Agencyاصیل – وکیل) مرزها را محدود میکند و بیان می دارد که شرکت صرفا در مقابل سهامدارانش وظیفه دارد. تئوری ذینفعان: بر روابط ذینفعان در ایجاد ثروت سازمانی تاکید می کند. به منافع غیرسهامداران به عنوان یک هدف نگاه می کند .و تامین منافع آنها را به عنوان هدف Nمی بیند. ‏Dr. Mehrizi تئوری سهامداران :براساس نظریه فریدمن میباشد و بیان می دارد که CSRهمان استفاده از منابع شرکت برای افزایش سود در یک بازار رقابتی و بدون تقلب و به طریق مشابه اصلی ترین مسوولیت شرکت ایجاد ثروت است .این افزایش سود می تواند از طریق فرصتهای استخدامی افزایش سود یا دادن مالیات باشد. مسوولیت اجتماعی شرکت وظیفهمدیران در مقابل سهامدارانش است و بنابراین باید آن را از طریق سرمایه گذاری بهینه تحقق بخشید .بنابراین تئوری ‏Dr. Mehrizi تئوری ذینفعان: ”فریمن“ ذینفعان را مجموعه ای از افراد و گروهها تعریف می کند که می توانند تحقق اهداف سازمانی را تحت تاثیر قرار بدهند .یا از آن متاثر شوند .وی کل محیط را به عنوان ذینفعان می کند. بنابراین مرزهای این تئوری نسبت به تئوری قبل خیلی وسیعتر است .وی ادعا می کند که مدیران نسبت به کلیه ذینفعان که یکی از آنها سهامداران هستند مسوولیت دارند. ‏Dr. Mehrizi بنابراین گروههایی مثل مصرف کنندگان و کارکنان همگی جزء ذینفعان ما محسوب Nمی شوند .این تئوری ادعا می کند که منافع ذینفعان جزء ارزش ذاتی است و ما نمی توانیم یک مجموعه ای از منافع را بر سایر مجموعه ها مسلط کنیم و اولیت ببخشیم .که البته خود این ایجاد مشکل می کند که به کدام منافع می بایست پاسخ دهیم .از مدیران انتظار می رود که حقوق اخالقی تمامی ذینفعان لحاظ بشود و توازن بین آنها به وجود بیاید. ‏Dr. Mehrizi آن دو رویکرد ،دو دیدگاه نسبت به کسب و کار به وجود آورد .1کسب و کار به عنوان یک نهاد اقتصادی .2کسب و کار به عنوان یک نهاد اجتماعی ‏Dr. Mehrizi کسب و کار به عنوان یک نهاد اقتصادی در این نگرش به کسب و کار با این دید نگاه می شد که صرفا سازمان یک موسسه اقتصادی است .پس تنها وظیفه اش افزایش سود است .بنابراین یک خط مشخص بین عملیات تولیدی ،کاری ،کسب و کار و تمایالتN اجتماعی وجود دارد. هر چند که می پذیرد که بین محیط و کسب و کار رابطه وجود دارد اما ادعا می کند که جهت آن رابطه باید از Businessبه محیط باشد .به جای این که از محیط به Businessباشد مثال قانون نباید سود آوری آنها را محدود کند. ‏Dr. Mehrizi سازمان تجاری به مثابه یک نهاد اقتصادی است که مسوولیتهای اقتصادی دارد .این مسوولیتهای اقتصادی شامل تولید کاالها و خدماتی است Nکه برای تامین نیازهای مشتریان ،ایجاد اشتغال برای نیروی کار ،پرداخت سود به سهامداران و مهیا کردن رشد اقتصادی آینده عمل میکند. رفاه ابزاری اقتصادی تعریف می شود که با معیارهای اقتصادی مورد سنجش قرار میگیرد. ‏Dr. Mehrizi قیمت و کیفیت کاال انتخاب کارکنان شرکت تجاری استفاده از منابع میزان خروجی ‏Dr. Mehrizi این شکل بیانگر نگرش سنتی به کسب و کار به عنوان یک سازمان اقتصادی است Nکه در آن مرزهای بین سازمان تجاری و محیط بیرونی بسیار واضح و مشخص است. نهاد کسب و کار به صورت واضح تعریف شده و بر مسوولیتهای سازمان اجماع اجتماعی وجود دارد .این مسوولیتها چیزی بیش از مسوولیتهای اقتصادی نیست. سازمان از سوی دولت تنها گذاشته شده و هر گونه مداخله براساس رشد شریط اقتصادی توجیه میشود. تعقیب سایر اهداف که منفعت اجتماعی داشته باشد و ممکن است با رسالت Nاقتصادی سازمان متضاد باشد جایی برای بحث ندارد. ‏Dr. Mehrizi اکثر تصمیمات تجاری مبتنی بر مالحظات داخلی است که با منافع اقتصادی سازمان سازگار میباشد .فرض میشود که سعادت جامعه در گرو موفقیت سازمان است.N این نگرش بدین صورت اعالم شده استN ”آنچه برای جنرال موتورز خوب است برای آمریکا نیز خوب است“ عوامل سیاسی و اجتماعی موجود در محیط موضوعاتN اساسی در فرآیند تصمیم گیری سازمان محسوب نمی شوند؛ تنها متغیرهای کلیدی بیرونی که سازمان باید به آنها توجه کند خوNاسته های مشتریان ،فعالیت رقبا و الزامات بازار سرمایه است. ‏Dr. Mehrizi کسب و کار به عنوان یک نهاد اجتماعی مرز مشخص بین جامعه و کسب و کار وجود ندارد .او در واقع استدالل می کند که کسب و کار عضوی از جامعه است .پس مسوولیت دارد که ”رفتارهای مناسب“ انجام دهد .بر خالف دیدگاه اول رابطه بین کسب و کار و محیط از محیط به سمت کسب و کار است .در واقع Businessصرفا یک نهاد اقتصادی نیست .مسوولیتهایی وجود دارد که کسب و کار باید آنها را بپذیرد. ‏Dr. Mehrizi حال سوال این است Nکه مسوولیتهای اجتماعی یک بنگاه که دارای قدرت اقتصادی است Nچیست؟ مهمترین تالش توسط ”کارول“ صورت گرفته وی بیان می دارد” .مسوولیت اجتماعی یک کسب و کار شامل مسوولیت اقتصادی قانونی ،اخالقی و داوطلبانه است“. ”فردریک“ هم اضافه می کند که ایده اصلی CSRاین است که شرکتهای تجاری برای بهبود وضعیت اجتماعی الزاماتی دارند. ‏Dr. Mehrizi دیویس بیان می کند: مالحظاتی که شرکت Nفرای مالحظات اقتصادی ،فنی و قانونی انجام می دهد تا بتواند منافع اجتماعی را تحقق ببخشد. ‏Dr. Mehrizi مداخله فزاینده دولت، قوانین دولتی و اداری کمبود و بی ثباتی محیط فیزیکی تغییر در ایدئولوژی های ارزشها تاثیر فزینده گروههای ذینفع عمومی یا خارجی سازمان تجاری ارتقاء استانداردهای اخالقی اهمیت فزاینده گروه های سهامدار داخلی تغییر نگرشهای جامعه نسبت به تجارت بهبود ارتباطات و افزایش اهمیت رسانه ‏Dr. Mehrizi در این نگرش جدید خطوط بین سازمانهای تجاری و بیرونی دقیق نیست .در مورد ماهیت دقیق مسوولیتهای اجتماعی شرکت اجماعی وجود ندارد. تعریف این مفهوم براساس رهنمودهای عملیاتی مشکل ساز است .نقش سیاسی مناسب برای سازمانهای تجاری موضوعی مورد مناقشه است .محیط خارجی کسب وکار بی ثبات Nاست .اکثر تصمیمات سازمانهای تجاری مستلزم بررسی دقیق آثار محیط بیرونی سازمان است که اکثر آنها سیاسی و اجتماعی هستند. این عوامل وظیفه مدیریت را نیز پیچیده می کند. ‏Dr. Mehrizi ذی نفعان خارجی زیادی وجود دارند که از فعالیتهای شرکت نفع می برند .و می توانند بر رفتار آن تاثیر بگذارند .ماهیت بسیاری از تمایالت این گروه ها غیر اقتصادی است .تغییر محیط بیرونی سبب Nتغییر در ارزشها و ایدئولوژیها می شود .در طول دو دهه گذشته جامعه به مسایلی نظیر پاکیزگی محیط زیست، فرصتهای برابر ،امنیت و بهداشت ارزش زیادی قائل شده است .شرکت برای قرار دادن این ارزشها در رویه های عملیاتی خود تحت Nفشار است. ‏Dr. Mehrizi بنابراین شرکتهای تجاری به عنوان ”نهادهای سیاسی اجتماعی“ مورد توجه قرار می گیرند .به عالوه جامعه نسبت به رفتارهای اخالقی مدیران شرکت حساس شده و ”انتظارات اخالقی“ آنها از عملکرد شرکت افزایش یافته است .بدین منظور قوانین و مقرراتی وضع شده و رسانه ها نیز به سرعت برای نشان دادن رفتارهای غیراخالقی واکنش نشان می دهند .بنابراین رفتار شرکت در معرض رسیدگی عمومی از جانب گروهها و افرادی است که عالوه بر تمایالت ‏Dr. Mehrizi نگرش های عمومی نیز تغییر یافته است .آنها اعتقاد دارند که شرکتها سود بسیاری کسب می کنند و تمرکز آنها بر قدرت Nماهیتا خطرناک است .اهمیت فزاینده سهامداران داخلی در مباحث مربوط به حاکمیت شرکتی منعکس شده است .این امر منجر به تغییر اعضای هیات Nمدیره و پیشنهاداتی راجع به پاسخگوتر کردن آنها نسبت به منافع سهامداران شده است .Nتعداد و نفوذ گروه های ذینفع عمومی یا سهامداران خارجی در سالهای گذشته افزایش یافته است. ‏Dr. Mehrizi جامعه ما به شدت Nمرکب است .این گروه ها از نظر استفاده از قدرت به شدت Nپیچیده اند و عامل مهمی در تصویر قوانین محسوب می شوند .این امر منجر به افزایش نقش آخرین متغیر محیطی یعنی دولت می شود .افزایش مداخله دولت در اقتصاد در طول دهه های 1960و 1970به شدت زیاد شده است .این مداخالت منجر به افزایش مسوولیت های موسسات شده است. ‏Dr. Mehrizi محیط خارجی شرکت به شدت پیچیده شده است Nو تمایالت سیاسی – اجتماعی عوامل کلیدی محسوب می شوند .این محیط به شدت متغیر است و پیش بینی مسیر تغییر آن نیز بسیار دشوار است .بقا و سودآوری شرکت به شدت Nبه پیش بینی و واکنش مناسب آن به تغییرات سیاسی و اجتماعی محیط بیرونی اش بستگی دارد .خط مشی های عمومی که از این محیطها ناشی می شود غالبا با رسالت اصلی اقتصادی موسس تداخل دارد .این خط مشی ها ضرورتا براساس ارتقاء منافع کسب و کار توجیه نمی شود بلکه براساس سایر اهداف Nسیاسی و اجتماعی توجیه می گردد. ‏Dr. Mehrizi نهاد کسب Nو کار مجددا برای تعقیب اهداف غیر اقتصادی نظیر پاکیزگی محیط زیست ،Nارتقا فرصتهای برابر و بهبود وضعیت امنیت و بهداشت مورد بازبینی قرار گرفته است .ممکن است تعقیب این اهداف با غایات اقتصادی تجارت در تداخل باشد اما از آن جایی که این اهداف برای جامعه مهم تلقی می شوند سازمان چاره ای جز تخصیص سهمی از منابع خود برای تحقق آنها ندارد. ‏Dr. Mehrizi طبقه بندی کارول از CSR مسوولیتاقتصادیـ مسوولیتقانونی مسوولیتاخالقی مسوولیتداوطلبانه ‏Dr. Mehrizi مسوولیت اقتصادی: که مهمترین مسولیت اجتماعی موسسه است .Nچرا که شرکتهای تجاری قبل از هر چیز یک واحد اقتصادی محسوب می شوند .در این راستا باید کاال و خدماتی را تولید کنند که جامعه به آن نیاز دارد و آن را باید به قیمت سودآور بفروشد. ‏Dr. Mehrizi مسوولیت قانونی: شرکتهای تجاری طبق یک توافق اجتماعی شکل گرفته اند .همان طوری که جامعه به آنها مسوولیت اقتصادی داده در همان وضعیت Nهم از آنها می خواهد که اصول قانونی را رعایت Nکند .به عبارت دیگر جامعه از کسب و کار انتظار دارد تا رسالتهای اقتصادی خود را در چارچوب الزامات Nقانونی انجام دهد. ‏Dr. Mehrizi مسوولیت اخالقی: گر چه دو نوع موضوع اولیه شامل هنجارهای اخالقی هم هست اما یک سری رفتارهای اضافی هم وجود دارد که ضرورتا در قانون هم نیامده اما علیرغم این موضوع جامعه از شرکت انتظار دارد که آنها را انجام دهد .مثل شرکتهای دخانیات که کمک بکنند به بیماران سرطانی حاصل از دخانیات. نکته این است که توصیف مسوولیت Nاخالقی دشوار است. ‏Dr. Mehrizi مسوولیت داوطلبانه: این مسوولیتها شامل مواردی می شوند که جامعه نسبتN به آنها پیام قاطعی را به شرکتهای تجاری نداده و بسته به قضاوتها و انتخابهای فردی است .در واقع صالحدید یک شرکت است که آنها را مشخص Nمی کند. مثل کمکهای انسان دوستانه در برنامه های تامین مسکن برای معتادان ،آموزش بیکاران ،مراکز درمانی برای مادران شاغل. ‏Dr. Mehrizi تمام این بحث Nها برای این است که جامعه و کسب و کار به جای ماهیت های مستقل ماهیت های به هم پیوسته هستند و در نتیجه جامعه از کسب و کار انتظار دارد که رفتارهای مناسبی داشته باشند .تمام ادبیات CSRنتوانسته اند بحث را خوب جمع بکنند .لذا روی 3تالش اصلی تمرکز کرده اند و اعتقاد دارد که مسوولیت اجتماعی در 3سطح قابل تبیین است. ‏Dr. Mehrizi اصل مشروعیت اصل مسوولیت و پاسخگوییعمومی -اصل صالحدید مدیریتی ‏Dr. Mehrizi اصل مشروعیت: قدرت و مشروعیت را جامعه به Businessاعطا می کند .یعنی مسوولیت به یک مفهوم ثابت برای همه سازمانها وجود دارد. سطح آن نهادی است .شامل کل جامعه است. تمرکز آن بر الزامات است. ‏Dr. Mehrizi اصل مسوولیت یا پاسخگویی عمومی: کسب و کارها ( )Businessمسوول نتایج مرتبط با حوزه های اولیه و ثانویه محیط با جامعه هستند. هر کسب وکار نسبت به فعالیتی که خویش انجام می دهد مسوول است. پس مسوولیت اجتماعی سازمان با سازمان دیگر متفاوت می شود. هر کسب و کار نسبت به پیامدهای اولیه (مستقیم) و ثانویه (غیرمستقیم) مشارکتش در جامعه مسوول است. سطح کاربرد آن سازمانی است که بر شرایط خاص یک سازمان تاکید می کند. تاکیدش بر پارامترهای رفتار سازمانی است ارزشهایش این که مسوولیت یک شرکت را به مسایلی محدود می کند که با فعالیتهایش مرتبط ‏Dr. Mehrizi اصل صالحدید مدیریتی: مدیران بازیگران اخالقی جامعه هستند. در هر حوزه ای از مسوولیت اجتماعی شرکت که فعالیت بکنیم از آنها انتظار می رود که تا حد ممکن نسبت به پیامدهای رفتارهای اجتماعی مسووالنه حساس باشند. سطح آن فردی است که بر افراد درون سازمان تاکید دارد ارزش مسوولیت پذیری مدیران را این گونه تعریف می کند. که آنها بایستی بازیگران اخالقی باشند و تا حد ممکن در راستای مسوولیت اجتماعی حرکت کنند. ‏Dr. Mehrizi دالیل موافقت نسبت به مشارکت اجتماع ‏Dr. Mehrizi .1تغییر نیازها و توقعات عمومی .2التزام اخالقی .3حفظ منابع محدود .4محیط اجتماعی بهتر .5حفظ منافع بلند مدت .6ممانعت از گسترش قوانین و مقررات دولتی .7تعادل بین مسوولیت و قدرت .8وابستگی های متاقبل نظامند .9کمک در حل مشکالت اجتماعی .10بهبود چهره عمومی .11جلب منابع ارزشمند سازمانها .12پیشگیری بهتر از درمان ‏Dr. Mehrizi دالیل مخالفت با مشارکت اجتماعی ‏Dr. Mehrizi .1لزوم کسب حداکثر سود .2تعدد هدفهای سازمان .3هزینه مشارکت اجتماعی .4تضعیف تراز پرداختهای بین المللی .5برخورداری سازمانها از قدرت کافی .6فقدان مهارتهای اجتماعی .7عدم حساب پس دهی .8ناتوانی سازمان در انتخاب گزینه های اخالقی ‏Dr. Mehrizi صاحبان سهام کارکنان مشتریان محیط طبیعی ارزشهای فرهنگی زمینه های مسوولیت اجتماعی ‏Dr. Mehrizi مسوولیتهای ملی مسوولیتهای اخالقی مسوولیتهای حقوقی مسوولیتهای اقتصادی ابعاد مسوولیت اجتماعی سازمان ‏Dr. Mehrizi زیاد سود سازمان زیاد میزان مشارکت در مسایل اجتماعی کم ‏Dr. Mehrizi
29,000 تومان