پاورپوینت
ادبیات و زبان

فارسی پایه دوازدهم درس شعر فصل شکوفایی درس 10 دهم

توضیحات فارسی پایه دوازدهم گام به گام معنی واژگان و آرایه های قلمرو ادبی و زبانی شعر فصل شکوفایی درس 10 دهم ادبیات فارسی دوازدهم آموزش تصویری را جدی بگیریم پاورپوینت در حالت کتاب ورق زن نسخه قابل ویرایش تعداد اسلاید:38 فهرست مطالب : فارسی پایه دوازدهم تصاویرمرتبط با درس 1- دو نکته مهارت کلاس داری ویژه معلمان عزیز 2- گام به گام معنی واژگان و آرایه های قلمرو ادبی و زبانی شعر فصل شکوفایی درس 10 دهم ادبیات فارسی دوازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای 3- پاسخ تمرینها 4- چند نکته برای کیفیت بخشی به کلاس درس با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
فارسی پایه دوازدهم كام به كام معنى وازكان و آرایه های قلمرو ادبی ( 71[ و زبانی شعر فصل شكوفايى درس ‎٠١‏ دهم ادبيات || فارسى دوازدهم 4 آموزش تصويرى را جدى بكيريم پاورپوینت در حالت کتاب ورق زن نسخه قابل ویراش تعداد اسلاید: ۳۸

صفحه 2:

صفحه 3:
۱- دو نکته مهارت لاس داری ویژه زد لمان ‎BE‏ ‏۱ ۲- کلم به گام معنى وازكان و آرايه های قلمرو 4 ادبی و زبانی شعر فصل شکوفایی درس ۱۰ دهم ادبیات فارسی دوازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای } ۳- پاسخ تمرینها 4 ۴- چند نکته برای کیفیت بخشی به کلاس درس

صفحه 4:
:درس اول ویژه معلمان[] تععلمازامر ونمو جلنند -1 در وهله نخست معلم دانش »آموزان هستند نه معلم کتب درسی وانتقال دهنده صرف محتوای آموزشی

صفحه 5:
لادرس دوم ویژه معلمان : 7[ 4- معلمان موفق امروزی 4 می دانند سهم هر دانش آموز از بادگیری اهمیت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند

صفحه 6:
ديروز اكر سوخت اى دوست غم برك و بار من و تو امروز مى آيد از باغ بوى بهار من و قو معنى: اى دوست! اكر در كذشته كه رزيم شاهنشاهی حکومت می کرد؛ تمام استعدادهاى ما هدر شدء غم نخور. زیرا آن روزها تمام شده و انقلاب اسلامی پیروز شده است.

صفحه 7:
قلمرو زبانی: دیروز: قبل از انقلاب سوخت: به معنی «سوزاند» فعل ناگذر در معنای گذرا به مفعول » نابود کرد دوست: منادا ای دوست شبه جمله بيت سه جمله نهاد: غم و بوى برك و بار مفعول برك و بار من و تو بوى بهار من و تو: تركيب اضافى قبد: ديروز و امروز واو در من و تو واو عطف است.

صفحه 8:
ss) قلمرو ادبی: مجاز: دیروز امروز: قید تضاد: دیروز » امروز ۱ غم: استعاره از آتشی که می سوزاند . | باغ استعاره از «جامعه» ۱ بهار: استعاره از پیروزی و انقلاب» برگ و بار: استعاره از «امید و آرزو» مراعات نظیر: برگ » بار » باغ » بهار حس آمیزی: بوی مي آید جناس: بار » بهار - باغ » بار

صفحه 9:
آن جا در آن برزخ سرد در کوچه های غم و درد غير از شب آيا جه مى دید چشمان قار من وقو؟ معنى: آن دوره (رزيم كذشته) مانند | برزخ براز درد وغم بود و جشم مردم جز تاريكى ظالم و ستم جيزى نمی‌دید.

صفحه 10:
برزخ: : حد فاصل ميان دو جيز » زمان بين مرگ قا رفتن به بهشت يا دوزخ » فاصله بين دنیا و آخرت در اینجا فاصل میان دوران طاغوت و انقلاب اسلامی» دوران گذرا کل پیت یک جمله است آوردن دو واژه پرسشی در کنار هم اشتباه است «آیا» چه» برزخ» شبء کوچه ها: متمم شیوه بلاغی: تقدم فعل بر نماد چشمان تار من و تو: ترکیب وصفی و اضافی (تو معطوف است)

صفحه 11:
قلمرو ادبی: استعاره: «برزخ سرد» استعاره از جامعه زمان شاهنشاهی از کوچه های غم و درد: | سرد: ايهام الف) سرد (چون فصل زمستان » انقلاب پیروز شد) ب) سرد: مجاز از بی روح و افسرده و پر از ظلم شاهنشاهی چشم» مجاز از وجود و شخصا مراعات ‎Slowey‏ تار آیا چه می دید ‎st a‏ شب: استفهام انکاری برزخ ۱001۱

صفحه 12:
باغ من بودم و یک چمن داغ امروز خورشید در دشت آیینه دار من و تو معنی: دیروزه در غم غریب بودن جامعه پر از ظلم و ستم » من بودم و مبارزان راه آزادی که در راه به دست آوردن آزادی شهید شدند. تا این که امروز آزادی در جامعه چون خورشیدی می درخشد.

صفحه 13:
باغ: ج ۲ یک چمن داغ: غم و اندوه بسبار زيادء شهدايى كه براى مم ‎Oooh KS‏ آزادی تلاش کردند 0 امروزة دار انقلاب انغ داش دق 1 ‎He 5‏ ۳ دار: آینه دار ‎ows,‏ ‏امروز خورشید دردشت» آیبنه دار من و تو (است) حذف

صفحه 14:
مارد مت ارهز و خورشید مانند آینه دار است آیینه دار بودن: کنایه از رهبر بودن ایهام تناسب: داغ: ۱- غم که معنی آن در بیت حضور دارد ۲- سوزان که با خورشید تناسب دارد.

صفحه 15:
غرق غباریم و غربت با من بیا سمت باران صد جویبار است اینجا در انتظار من و قو معنی: زندگی ما در رنج و اندوه می گذرد پس با من به سوی خوبی ها و نیکی ها بیا به جایی که پیشرفت و شکوفایی در انتظار ماست.

صفحه 16:
قلمرو ادبی: استعاره: «غبار» استعاره ظلم و ستم «باران» مجاز از آزادی جویبار: مجاز از رهایی» جويبار: نماد حر کت تشخيص: جويبار منتظر كسى باشد واج آرابى در صامت «غ» غرق غبار و غربت بودن: کنایه از گرفتاری و تنمایی دراين هزاره فقط عشق» باک وی رنگ است سلمان هرق | مرا به زاويه باغ عشق مهمان كن

صفحه 17:
اين فصل فصل من و توست فصل شکوفایی ما برخیز با گل بخوانیم اینک بهار من و قو معنی: این دوره» فصل شکوفایی من و توست که به انتظار بهار بوده‌ایم. بر خیز هم‌نوا با گل نغمه سرایی کنیم که بهار من و تو می‌آید.

صفحه 18:
قلمرو زبانی: فصل: فصل انقلاب فصل شکوفایی ما: زمان آزادی ما است - (حذف فعل [است] به قرینه لفظی ) بهار: آزادی بیت چهار جمله دارد نقش فصل به ترتیب: نهاد» مسند اینک: نهاد بهار مد لزكوة انبوة فصل من و توه فصل شکوفایی ماء بهار من و تو: شكفت شد آغاز تركيب اضافى دريغاكه من جو زمستان سردى به بايان رسيدم

صفحه 19:
قلمرو ادبی: فصل: ی 1 ار مجازد «من و تو» منظور همه «مردم» تشخیص: گل آواز بخواند کل: نماد شهید مراعات نظیر: فصل» شکوفایی» گل» بهار کنایه: فصل شکوفایی کنایه از رشد a 0 8 5-1 Sythe IG,

صفحه 20:
۷ این سیم سجر خیز بر خیز افر جان سپردیم در باغ می ماند ای دوست گل یادگار من و قو معنی: همراه با اين نسیم سحرگاهی بر خیز [قیام کن] و همراه شو. اگر در اين راه مبارزه مردیم [هراسی نیست.] ای دوست» گل و انقلاب به یادگار ۰ 7۰۰ از من و تو خواهد ماند.

صفحه 21:
قلمرو زبانی: سحر خیز: سحر خیزنده (صفت فاعلی مرکب مرخم) جان سپردیم: مردیم یادکار: واژه دو تلفظی بيت دارای چهار جمله است ای دوست: شبه جمله»ندا و منادا

صفحه 22:
چون رود امیدوارم بی تابم و بی قرارم من می روم سوی دریاء جای قرار من و تو معنى: مثل رود كه مى خواهد خودش را به دريا برساند؛ من نيز بى تابى می کنم تا خودم را به دریای مردم برسانم تا اتحاد و بيوستكى مانء دشمن را شکست دهد. قلمروزبانی: درب: آزادی بيت چهار جمله دارد جای قرار من و تو: بدل تشبیه: من مثل رود امیدوار هستم رود امیدوار و بی تاب و بی قرار باشد. قرار:الف) آرامش ب) محل وعده دریا: استعاره از رهایی و آزادی رودء بی قراری دریا: مراعات نظیر بی قراری» قرار: تضاد

صفحه 23:
جواب قلمرو زبانی صفحه ۸۸ درس دهم فارسی دوازدهم ۱) در متن درس واژه‌ای بیابید که هم‌آوای آن در زبان فارسی وجود دارد؟ پاسخ: غربت (هم آوای این کلمه «قربت» است)

صفحه 24:
۲ انواع «و» (ربطء عطف) را در متن درس پاسخ: دیروز اگر سوخت ای دوست» غم برگ و (عطف) بار من و (عطف) تو / آن جا در آن برزخ سرد در کوچه‌های غم و (عطف) درد دیروز در غربت باغ من بودم و (ربط) یک چمن داغ / غرق غباریم و (پیوند) غربت؛ با من بيا سمت باران / چون رود امیدوارم بی‌تابم و (ربط) بی‌قرارم

صفحه 25:
۳) در متن درس» کدام گروه‌های اسمی, در نقش «مفعول» به کار رفته‌اند؟ پاسخ: برگ و بار: دیروز سوخت اگر از دست خودش فقط رضایت داد سوخت ؛ برگ بار من تو درگوشه تها «جه» در مصراع: غير از شب آيا جه جون جغد بدتك نشينى عادت دارد مى ديد جششمان تار من و تو بهار من و تو: برخيز با كل بخوانيم اينى

صفحه 26:
| جواب قلمرو ادبی صفحه ۸۸ درس ۱۰ فارسى دوازدهم ا ‎)١‏ در متن درسء براى كاربرد هر يك از آرایه های تخیص » و «تشبیه » دو نمونه | | | ۱ | ۱ 1 بیابید. پاسخ: تشخیص: بیت چهارم: در انتظار بودن جويبار / بيت پنجم: خواندن گل. تشبيه: بيت سوم: خورشيد مانند آيينه داو است / ببت هفتم: رت روت امیدوار

صفحه 27:
۲) در بیت زیر» «برزخ سرده و «شب» نماد چه 4 مفاهیمی هستند؟ 1 ۱ آن‌جا برزخ سرده در کوچه‌های غم و درد / غیر از ‎J‏ شب آیا چه می‌دید چشمان تار من و تو؟ 4 1 پاسخ: برزخ سرد: نماد دوران حکومت ستمگرشاهی شب: نماد ظلم و ستم ee ee Faceted mont cy

صفحه 28:
۱ ; 6 پاسخ قلمرو فکری صفحه ۸۸ درس دهم ۱ فارسی دوازدهم ۱) مقصود نهایی شاعر از مصراع دوم بیت زير چیست؟ | i 1 3 | ١ ۲ i ‏چون رود امیدوارم بی‌تابم و بی‌قرارم من‎ " می‌روم سوی دریاه جای قرار من و تو 1 پاسخ: حرکت شاعر به سمت اجتماعات انقلابی و آزادی‌خواه مردم.

صفحه 29:
۲) توضیح دهید بیت زیر با فصل ادبیات انقلاب اسلامی چه مناسبت و پیوندی دارد؟ دیروز در غربت باغ من بودم و یک چمن داغ امروز خورشيد در دشتء آیینه‌دار من و تو ت به خودکامگی روزگار گذشته و های آن زمان اشاره می‌کند و اينکه ‏ ۰ با راه نمایی خود توانست مردم را از این دوران ستم‌شاهی نجات بخشد. پایداری رهبر و مردم» دعوت به مبارزه؛ هدایتگری امام از جمله

صفحه 30:
سلمان هراتى آویکی اهل البیت] سلمان هراتی از شاعران فارسى زبان معاصر است. در سال 1338 در ‎ee ooo‏ ات بدنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش 000 لمهومتاءا0 وتفهطم سروده‌های زیر با متن درس توضیح دهید. الف) ز خورشيد و از آب و از باد و خاک نگردد تبه نام و گفتار پاک (فردوسی) پاسج: ششم درس ارتباط دارد هر دو به این نکته اشاره دارند که حتی اگر وجود خاکی انسان از بين برود؛ اما خوبی‌ها در رفتارهای شایسته ماء ماندگار خواهند بود و یاد ما جاودانه خواهد شد.

صفحه 31:
ب) ای منتظره مرغ غمین در آشیانه! من گل به دستت می‌دهم» من آب و دانه .. می‌کارمت در چشم‌ها گل نقش امّید می‌بارمت بر دیده‌ها باران خورشید. (سیاوش کسرایی) پاسخ: با ببت چهارم ارتباط دارد. هر دو به این شاره دارند که با وجود رنج‌ها و سختی‌های راده آینده‌ای خوب و روشن در انتظار ما خواهد بود. آینده‌ای که امید به زندگی و شادی و نشاط در آن موج مى زند.

صفحه 32:
آثار سلمان هراتی: از آسمان سبز (مجوعه شعر_۱۳۶۵) دری به خانه خورشید (مجوعه شعر_۱۳۶۸) از اين ستاره تا آن ستاره (شعر برای کودکان_۱۳۶۷) گزیده ادییات معاصر ۲ (مجموعه شعر _۱۳۷۸۰) مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی» ۱۳۸۰ مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی» ۱۳۸۶

صفحه 33:
چند نکنه برای کیفیت بخشی به کلاس درس کم رنگ ترین جوهرها بهتر از قوي ترين حافظه هاست 5 (ضرب المثل جيني) نوشتن اجازه مي دهد ديكران هم در روياي شما شركت كنند و نظر بدهند.

صفحه 34:
فریدون فرخ» فرشته نبود ز مشک و ز عنبر سرشته فبود «داد» و «قهش» یافت او نیکوبی تو داد و دهش کن» فریدون توبی

صفحه 35:
چه خوش گفت فردوسی پاک زاد که رحمت بر آن تربت پاک باد ‎oe‏ میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است سیاه اندرون باشد و سنگدل که خواهد که موری شود تنگدل مزن بر سر ناتوان دست زور که روزی به بايش در افتى جو مور سعدى

صفحه 36:
نکته روز: آدم‌ها برای اینکه دوست داشته شوند» بايد ارزش داشته باشند» نه دارابى كتاب «صد سال تنهايى»كابريل كارسيا ما ركز ©

صفحه 37:
"هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید» چه آنکس که به در گاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن د

صفحه 38:
شعار ‎wl,‏ در مدارس فنلاند این بود: مدارس فنلاند بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به

صفحه 39:

فارسی پایه دوازدهم گام به گام معنی واژگان و آرایه های قلمرو ادبی و زبانی شعر فصل شکوفایی درس 10دهم ادبیات فارسی دوازدهم آموزش تصویری را جدی بگیریم پاورپوینت در حالت کتاب ورق زن نسخه قابل ویرایش تعداد اسالید38: فهرست مطالب : فارسی پایه دوازدهم تصاویرمرتبط با درس -1دو نکته مهارت کالس داری ویژه معلمان عزیز Gبه گام معنی واژگان و آرایه های قلمرو -2گام ادبی و زبانی شعر فصل شکوفایی درس 10دهم ادبیات فارسی دوازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای -3پاسخ تمرینها -4چند نکته برای کیفیت بخشی به کالس درس :درس اول ویژه معلمان📙 ‏Gند 1- ‏Gن ‏GيمGيدا ‏Gمروز :مGعلمانا در وهله نخست معلم دانش ،آموزان هستند نه معلم كتب درسي وانتقال دهنده صرف محتوای آموزشی 2 📙درس دوم ویژه معلمان : -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 3 دیروز اگر سوخت ای دوست غم برگ و بار من و تو امروز می آید از باغ بوی بهار من و تو معنی :ای دوست! اگر در گذشته که رژیم شاهنشاهی حکومت می کرد ،تمام استعدادهای ما هدر شد ،غم نخور .زیرا آن روزها تمام شده و انقالب اسالمی پیروز شده است. قلمرو زبانی :دیروز :قبل از انقالب سوخت :به معنی «سوزاند» فعل ناگذر در معنای گذرا به مفعول ،نابود کرد دوست :منادا ای دوست شبه جمله بیت سه جمله نهاد :غم و بوی برگ و بار مفعول برگ و بار من و تو ،بوی بهار من و تو: ترکیب اضافی قید :دیروز و امروز واو در من و تو واو عطف است. 5 قلمرو ادبی :مجاز :دیروز امروز :قید تضاد :دیروز ،امروز غم :استعاره از آتشی که می سوزاند باغ استعاره از «جامعه» بهار :استعاره از «پیروزی و انقالب» برگ و بار :استعاره از «امید و آرزو» مراعات نظیر :برگ ،بار ،باغ ،بهار حس آمیزی :بوی می آید جناس :بار ،بهار – باغ ،بار 6 آن جا در آن برزخ سرد در کوچه های غم و درد غیر از شب آیا چه می دید چشمان تار من و تو؟ معنی :آن دوره (رژیم گذشته) مانند برزخ پر از درد و غم بود و چشم مردم جز تاریکی ظالم و ستم چیزی نمی‌دید. 7 قلمرو زبانی :آن جا :جامعه طاغوت برزخ :حد فاصل میان دو چیز ،زمان بین مرگ تا رفتن به بهشت یا دوزخ ،فاصله بین دنیا و آخرت در اینجا فاصل میان دوران طاغوت و انقالب اسالمی ،دوران گذرا کل بیت یک جمله است آوردن دو واژه پرسشی در کنار هم اشتباه است «آیا ،چه» برزخ ،شب ،کوچه ها :متمم شیوه بالغی :تقدم فعل بر نهاد چشمان تار من و تو :ترکیب وصفی و اضافی (تو معطوف است) 8 قلمرو ادبی :استعاره« :برزخ سرد» استعاره از جامعه زمان شاهنشاهی از کوچه های غم و درد: زمان طاغوت شب :ظلم و ستم کوچه های غم و درد :تشبیه اجناس :سرد ،درد سرد :ایهام الف) سرد (چون فصل زمستان ،انقالب پیروز شد) ب) سرد :مجاز از بی روح و افسرده و پر ‏Gاهی از ظلم شاهنش مجاز« :چشم» مجاز از وجود و شخصا مراعات نظیر :چشمان ،تار آیا چه می دید غیر شب :استفهام انکاری برزخ سرد :تناقض 9 دیروز در غربت باغ من بودم و یک چمن داغ امروز خورشید در دشت آیینه دار من و تو معنی :دیروز ،در غم غریب بودن جامعه پر از ظلم و ستم ،من بودم و مبارزان راه آزادی که در راه به دست آوردن آزادی شهید شدند .تا این که امروز آزادی در جامعه چون خورشیدی می درخشد. 10 قلمرو زبانی :دیروز در غربت من بودم و یک چمن داغ بود (حذف فعل به قرینه لفظی) دیروز :زمان قبل از انقالب اسالمی غربت :دوری باغ :جامعه یک چمن داغ :غم و اندوه بسیار زیاد ،شهدایی که برای آزادی تالش کردند امروز :جامعه بعد از انقالب خورشید :انقالب ،آزادی دشت :جامعه ،وطن آیینه دار :آینه دارنده امروز خورشید دردشت ،آیینه دار من و تو (است) حذف به قرینه معنوی بیت سه جمله – آیینه دار مسند غربت باغ آیینه دار من و تو :ترکیب اضافی یک چمن داغ :ترکیب وصفی و چمن ممیز 11 قلمرو ادبی :مجاز :دیروز ،امروز. ‏Gور غربت باغ :استعاره از جامعه و کش باغ :اضافه استعاری جناس :باغ ،داغ من ،چمن تناسب :باغ ،چمن ،دشت تشخیص :غربت باغ – خورشید ،آینه دار باشد استعاره :دشت استعاره از وطن تشبیه :خورشید مانند آینه دار است آیینه دار بودن :کنایه از رهبر بودن ایهام تناسب :داغ -۱ :غم که معنی آن در بیت حضور دارد -۲سوزان که با خورشید تناسب دارد. 12 غرق غباریم و غربت با من بیا سمت باران صد جویبار است اینجا در انتظار من و تو معنی :زندگی ما در رنج و اندوه می گذرد پس با من به سوی خوبی ها و نیکی ها بیا به جایی که پیشرفت و شکوفایی در انتظار ماست. قلمرو زبانی :غربت :دوری از وطن سمت :سو ،جهت باران :پاکی ،آزادی بیت سه جمله دارد جویبار :نهاد غرق :مسند من به ترتیب متمم و مضاف الیه انتظار من و تو ترکیب اضافی صد جویبار ترکیب وصفی 13 قلمرو ادبی :استعاره« :غبار» استعاره ظلم و ستم «باران» مجاز از آزادی جویبار :مجاز از رهایی، جویبار :نماد حرکت تشخیص :جویبار منتظر کسی باشد واج آرایی در صامت «غ» غرق غبار و غربت بودن :کنایه از گرفتاری و تنهایی 14 این فصل فصل من و توست فصل شکوفایی ما برخیز با گل بخوانیم اینک بهار من و تو معنی :این دوره ،فصل شکوفایی من و توست که به انتظار بهار بوده‌ایم .برخیز هم‌نوا با گل نغمه‌سرایی کنیم که بهار من و تو می‌آید. 15 قلمرو زبانی :فصل :فصل انقالب فصل شکوفایی ما :زمان آزادی ما است – (حذف فعل [است] به قرینه لفظی ) بهار :آزادی بیت چهار جمله دارد نقش فصل به ترتیب :نهاد ،مسند اینک :نهاد فصل من و تو ،فصل شکوفایی ما ،بهار من و تو: ترکیب اضافی 16 قلمرو ادبی :فصل :استعاره از دوره انقالب فصل :تکرار مجاز« :من و تو» منظور همه «مردم» تشخیص :گل آواز بخواند گل :نماد شهید مراعات نظیر :فصل ،شکوفایی ،گل ،بهار کنایه :فصل شکوفایی کنایه از رشد 17 با این نسیم سحرخیز برخیز اگر جان سپردیم در باغ می ماند ای دوست گل یادگار من و تو معنی :همراه با این نسیم سحرگاهی برخیز [قیام کن] و همراه شو .اگر در این راه مبارزه مردیم [هراسی نیست ].ای دوست ،گل و انقالب به یادگار از من و تو خواهد ماند. 18 قلمرو زبانی :سحر خیز :سحر خیزنده (صفت فاعلی مرکب مرخم) جان سپردیم :مردیم نسیم سحری :ندای آزادی باغ :جامعه گل :آزادی یادگار :واژه دو تلفظی بیت دارای چهار جمله است ای دوست :شبه جمله ،ندا و منادا گل :نهاد جان :مفعول یادگار من و تو :ترکیب اضافی نسیم سحرخیز :ترکیب وصفی قلمرو ادبی :تشخیص :نسیم سحر خیز باشد استعاره :گل استعاره از «مبارزه ،آزادی» تشبیه :گل مانند یک یادگاری است که می ماند جان سپردن :کنایه از شهادت باغ :استعاره از کشور 19 چون رود امیدوارم بی تابم و بی قرارم من می روم سوی دریا ،جای قرار من و تو معنی :مثل رود که می‌خواهد خودش را به دریا برساند ،من نیز بی تابی می کنم تا خودم را به دریای مردم برسانم تا اتحاد و پیوستگی مان، دشمن را شکست دهد. قلمرو زبانی :دریا :آزادی بیت چهار جمله دارد رود ،سو :متمم امیدوار ،بی تاب ،بی قرار :مسند جای قرار من و تو :بدل قلمرو ادبی :تشبیه :من مثل رود امیدوار هستم تشخیص :رود امیدوار و بی تاب و بی قرار باشد. ایهام :قرار :الف) آرامش ب) محل وعده دریا :استعاره از رهایی و آزادی رود ،بی قراری دریا :مراعات نظیر بی قراری ،قرار :تضاد 20 جواب قلمرو زبانی صفحه ۸۸درس دهم فارسی دوازدهم )۱در متن درس ،واژه‌ای بیابید که هم‌آوای آن در زبان فارسی وجود دارد؟ پاسخ :غربت (هم‌آوای این کلمه « ُقربت» است) 21 )۲انواع «و» (ربط ،عطف) را در متن درس مشخّ ص کنید. پاسخ :دیروز اگر سوخت ای دوست ،غم برگ و (عطف) بار من و (عطف) تو /آن جا در آن برزخ سرد ،در کوچه‌های غم و (عطف) درد دیروز در غربت باغ من بودم و (ربط) یک چمن Gغباریم و (پیوند) غربت ،با من بیا سمت داغ /غرق باران /چون رود امیدوارم بی‌تابم و (ربط) بی‌قرارم 22 )۳در متن درس ،کدام گروه‌های اسمی ،در نقش «مفعول» به کار رفته‌اند؟ پاسخ :برگ و بار :دیروز سوخت اگر سوخت ،برگ بار من تو «چه» در مصراع :غیر از شب آیا چه می دید چشمان تار من و تو؟ بهار من و تو :برخیز با گل بخوانیم اینک بهار من و تو 23 جواب قلمرو ادبی صفحه ۸۸درس ۱۰ فارسی دوازدهم )۱در متن درس ،برای کاربرد هر یک از آرایه های تشخیص » و « تشبیه » دو نمونه بیابید. پاسخ :تشخیص :بیت چهارم :در انتظار بودن جویبار /بیت پنجم :خواندن گُل. تشبیه :بیت سوم :خورشید مانند آیینه دار است /بیت هفتم :شاعر مانند رود ،امیدوار است. 24 Gو «شب» نماد چه )۲در بیت زیر« ،برزخ سرد» مفاهیمی هستند؟ برزخ سرد ،در کوچه‌های غم و درد /غیر از ِ آن‌جا شب آیا چه می‌دید چشمان تار من و تو؟ برزخ سرد :نماد دوران حکومت ستمگرشاهی ِ پاسخ: شب :نماد ظلم و ستم 25 پاسخ قلمرو فکری صفحه ۸۸درس دهم فارسی دوازدهم )۱مقصود نهایی شاعر از مصراع دوم بیت زیر چیست؟ چون رود امیدوارم بی‌تابم و بی‌قرارم من می‌روم سوی دریا ،جای قرار من و تو پاسخ :حرکت شاعر به سمت اجتماعات انقالبی و آزادی‌خواه مردم. 26 )۲توضیح دهید بیت زیر با فصل ادبیات انقالب اسالمی چه مناسبت و پیوندی دارد؟ دیروز در غربت باغ من بودم و یک چمن داغ امروز خورشید در دشت ،آیینه‌دار من و تو پاسخ :در این بیت به خودکامگی روزگار گذشته و رنج‌ها و مصیبت‌های آن زمان اشاره می‌کند و اینکه رهبر با راه نمایی خود توانست مردم را از این دوران ستم‌‌شاهی نجات بخشد .پایداری رهبر و مردم ،دعوت به مبارزه ،هدایتگری امام از جمله درونماهی‌هایی است که در این بیت دیده می‌شود. 27 )۳درباره ارتباط موضوعی هر یک از سروده‌های زیر با متن درس توضیح دهید. الف) ز خورشید و از آب و از باد و خاک نگردد تبه نام و گفتار پاک (فردوسی) پاسخ :با بیت ششم درس ارتباط دارد هر دو به این نکته اشاره دارند که حتی اگر وجود خاکی انسان از بین برود؛ اما خوبی‌ها در رفتارهای شایسته ما ،ماندگار خواهند بود و یاد ما جاودانه خواهد شد. 28 ب) ای منتظر ،مرغ غمین در آشیانه! من گل به دستت می‌دهم ،من آب و دانه … می‌کارمت در چشم‌ها گل نقش ا ّمید می‌بارمت بر دیده‌ها باران خورشید( .سیاوش کسرایی) پاسخ :با بیت چهارم ارتباط دارد .هر دو به این اشاره دارند که با وجود رنج‌ها و سختی‌های راه، آینده‌ای خوب و روشن در انتظار ما خواهد بود. آینده‌ای که امید به زندگی و شادی و نشاط در آن موج می‌زند. 29 آثار سلمان هراتی: از آسمان سبز (مجوعه شعر_)۱۳۶۵ دری به خانه خورشید (مجوعه شعر_)۱۳۶۸ از این ستاره تا آن ستاره (شعر برای کودکان_)۱۳۶۷ گزیده ادبیات معاصر ( ۲مجموعه شعر_)۱۳۷۸ مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی۱۳۸۰ ، مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی۱۳۸۶ ، 30 كم رنگ ترين جوهرها بهتر از قوي ترين حافظه هاست (ضرب المثل چيني) نوشتن اجازه مي دهد ديگران هم در روياي شما شركت كنند و نظر بدهند. 31 فرخ ،فرشته نبود ِ فریدون ّ ز ُمشک و ز عنبر سرشته نبود «دهِ ش» یافت او نیکویی ز «داد» و َ تو داد و دهش کن ،فریدون تویی فردوسی 32 چه خوش گفت فردوسی پاک زاد که رحمت بر آن تربت پاک باد میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است سیاه اندرون باشد و سنگدل که خواهد که موری شود تنگدل مزن بر سر ناتوان دست زور که روزی به پایش در افتی چو مور سعدی 33 نکته روز: آدم‌ها برای اینکه دوست‌ داشته شوند ،باید ارزش داشته باشند، نه دارایی کتاب «صد سال تنهایی»گابریل گارسیا مارکز 34 سخن روز گفته می شود شیخ ابوالحسن خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم بر سردر خانقاه خود چنین نوشته بود: "هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید ،چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد" . 35 شعار رایج در مدارس فنالند این بود: ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب بیاوریم مدارس فنالند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد می دهند 36 پایان

29,000 تومان