تعداد اسلاید 25 •شهرهوشمند •  بخش های اصلی شهرهوشمند   •خصوصیات شهر هوشمند   •مولفه های شهر هوشمند •چیست ITS • کاربرد  ITS •ترافیک •  علت ایجاد ترافیک •پارامترهای ترافیک •راهکار شهر هوشمند برای مدیریت ترافیک

Mari

صفحه 1:

صفحه 2:
شهرهوشمند و ترافیک

صفحه 3:
۹ چیست

صفحه 4:
9 ترافیک پارامترهای ترافیک

صفحه 5:
مقدمه امروزه باتوچه به افزایش چمعیت افزایش وسایل نقلیهبترافیک و افزایش روزافزون سفرهای درونشهری , مشکلات رفت و آمد مردم و از دست دادن زمان در پشت چراغ های راهنمایی مسئله کنترل ترافیک به یک مسئله مهم تبدیل شده است.کنترل هوشمند ترافیک می تواند سبب کاهش الاینده های وسایل نقلیه,بهینه سازی ترافیک,به حداق رساندن تاخیر در زمان سفر و کاهش تصادفات گردد.یک از مهم ترین رویداد ها میتواند نصب چراغ های فرماندهی هوشمند جهت نظارت و اتخاذ تصمیم های لحظه ای بر جریان ترافیک در شهر باشد . در حال حاضر سیستم کنترل هوشمند 560۸75 در کلان شهرهای کشوره پیچیدگی ها و محدودیت ها, از کارایی بالایی برخوردار می

صفحه 6:
مقدمه سیستم حمل ونقل هوشمند به سیستمی گفته می شود که از اطلاعات, ارتباطات و فناوری استفاده میکند تا به اداره شبکه حمل و تقل کمک کند.ابزار های این سیستم هوشمند علاوه بر بهبود عملکرد شبکه حمل و نقل,برای جلوگیری از اتلاف وقت وحفظ چان انسان ها نیز بکار می روند . باتوجه به رشد روز افزون جمعیت جهان وپیشرفت همه جانبه تکنولوژی صنعت خودروسازی لازم است با توجه به نتایح تولید زیاد خودرو در کشورهای مختلف واستفاده از این وسیله مهم در زندگی امروزی انسانها,فکری به حال وضعيت ترافیک وسروسامان دادن به خیابانها و جاده ها وبزرگراه ها شود و این فقط با استفاده از تکنولوژی امکان پذیر است. بیش از یک دهه است که تراکم ترافیک به مستاله جدی مخصوصا در شهرهای بزرگ تبدیل شده است.اين مساله با انتشار و پخش خودرو که موجب افزایش تقاضا برای زیر ساخت حمل ونقل گردیده,شدت یافته است . مشکلات تراکم ترافیک شامل تاخیر افزایشی و هزینه های عملیاتی خودرو مانند (مصرف سوخت , انتشار آلودگی واسترس است که از مداخله وسایل نقلیه در جریال ترافیک به وجود می آ بد. بخصوص زمانی که حجم ترافیک نزدیک به ظرفیت جاده ها است.

صفحه 7:
بدست آوردن یک مفهوم واحد از شهر هوشمند (7ا) 570274)احتمالا دست نیافتنی و مبهم می باشد,زیرا این واقعیت وجود دارد که راه های بسیاری برای هوشمند سازی وجود دارد و همچنین تمایل بیشتری به مفهوم ابزار به عنوان خود ارتقایی به جای استراتژی عملی, هوشمند سازی وجود دارد.در واقع پیدایش اصطلاحات مشابه مانند شهرهای با هوش. شهر مجازی. شهر دانش و شهر دیجیتال به سردرگمی مفهومی اين اصطلاح افزوده ۱ یک قنهر فوشمند آغلب از طریق اهذاف آن تعریف میشود و فوشمنذتر به غتوان کارآمدتر, پایذارتر, عادلانه و قابل زندگی تعرٍ إد مفهوم شهر 19 در درجه اول را به عنوان یک سیستم که دارای زیر ‎eal ee sau‏ بررسى گید این مماگزدون مها نم عوان یک گل هروایت ه ‎woe‏ ‏دهد که به شیوه هوشمند و هماهنگ رفتار کند. اما درخصوص شهر هوشمند تعارف متعددی صورت گرفته که در ادامه به برخی از اين تعاریف اشاره میکنیم:

صفحه 8:
شهر هو شمند شهر هوشمند به شهری گفته میشود که بر اساس آخرین نظریههای تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات, داری شش معیار اصلی زیر باشد : (Smart Governance) aisigs wlpaS>¥ (Smart Citizen) ‏شهروند هوشمند‎ ۷ dissyga (Smart Home) USaij xe (Smart Environment) ‏”محيط زندگی‎ (Smart Economy) siege sLaisl¥ ۷حمل و نقل هوشمند ‎(Smart Mobility)‏ ۲انرژی هوشمند (ووتعدظ قد 5) + شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده میکند, که اين اطلاعات برای مدیریت دارایبها و منایع شهری کارآمد است. . در تعریفی دیگر , شهری هوشمند است که سرمایه گذاری در سرمایه های انسانی واجتماعی و زیرساخت های ارتباطی از جمله حمل ونقل و همچنین زیر ساخت های مدرن مانند 107 که باعث رشد پایدار اقتصادی و کیفیت بالای زندگی می شود.با مدیربت صحیح منابع طبیعی, از طریق مدیریت مشارکتی مردم در آن انجام پذیرد.

صفحه 9:
تکنولوژی شهر هوشمند اجازه میدهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق میافتد و آنچه در حال تحول است, تعامل مستقیم پیدا کنند . مرکز مخایرات بینالمللی که بر گروهی از شهرهای هوشمند تمرکز میکند. شهر هوشمند را اینگونه تعریف میکند(( یک شهر پایدار هوشمند یک شهر نوآورانه است که فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر ابزارها را برای بهبود کیفیت زندگی,کارایی خدمات و عملیات شهری و رقابت پذیری مورد استفاده قرار میدهد, در حالی که اطمینان میدهد که نیازهای نسل حاضر و آینده را با توجه به ابعاد زیست محیطی, اجتماعی و اقتصادی در نظر میگیرد . )) (۲۰۱۵۲211216,) * همچنین شهر هوشمند به عنوان " دانش" , " دیچیتال" , " اکو" نیز تعریف می شود. ۰ شهرهای هوشمند به عنوان سرزمینهایی با ظرفیت بالا برای یادگیری و نوآوری شناخته میشوند که بر پایه خلاقیت شهروندان, نهادها, سازمانهای دانش محور و زیر ساختهای دیجیتال آنها به منظور برقراری ارتباطات و مدیریت دانش بنیان نهاده میشوند.

صفحه 10:
روشنایی هوشمند: کنترل و یکپارچه کردن روشنایی شهری,سنسورها و محرکها با استفاده از فناوری اینترنت به منظور بهیه سازی مصرف انرژی و رشد امنیت در شهرها پارکینگ هوشمند: مجموعهای سختافزاری و نرم افزاری مبتنی بر اینترنت اشیا, جهت مدیریت هوشمند تعداد خودروهای موجود در پارکینگ, اقزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد, ورود- خروج و توقف, کاهش میزان پرسنل درگیر و افزایش میزان ایمنی و دریافت هزینه ها بصورت خودکار و یا دستی کشاورزی هوشمند: بهینه سازی فرآیندها و استفاده موثر از منایع آبی و بهره برداری کارا از زمین, فضای سبز و پارک ها با استفاده از سنسورهای مختلف پایش وضعیت خاک و با بکار گیری تکنولوژی اینترنت. مدیریت هوشمند ضایعات: نظارت, جمع آوری, انتقال, پردازش, بازیابی و دفع زباله با استفاده از بسترهای سختافزاری و نرم افزاری و با فناوری اینترنت اشیا و یا به زبانی دیگر مدیریت هوشمند جریان زباله از میدأً به محل دفع ساختمان هوشمند: خانه هوشمند محلی است که از دستگاههای متصل به هم و اینترنت, برای کنترل از راه دور

صفحه 11:
خصوصیات یک شهر هوشمند در چهار بعد معرفی می شود: ۲ بعد اول: طیف وسیعی از فناوری های دیجیتال و الکترونیک برای یک شهر سایبری, دیجیتال, اطلاعاتی یا دانش محور است. ۷ بعد دوم: استفاده از فناوری اطلاعات برای متحول کردن زندگی و کار است. ۲ بعد سوم: تعبیه فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیر ساخت های شهری است ۲ بعد چهارم: هدایت فناوری اطلاعات و ارتباطات و مردم با همدیگر به منظور افزایش نوآوری, یادگیری و دانش است.

صفحه 12:
تحرک هوشمند (وانلنطه۲6 ‎(Smart‏ ‏۷ مردم هوشمند(وعتا6 تتقصه) ۷ ساختمان هوشمند (ومن18ظ تععصهه) (Smart Infrastructure) sieves oslo yj % (Smart Technology) ‏تكنولوزى هوشمند‎ ” ” مديريت هوشمند شهرى (601/65082806 53816)

صفحه 13:
5 چیست ؟ سیستم هوشمند حمل ونقل طیف وسیعی از ابزار های جدید اداره شبکه حمل ونقل وسرویس دهی به مسافران را در بر میگیرد. ابزار های حمل ونقل بر سه مشخصه اصلی یعنی اطلاعات,ارتباطات و تجمیع استوار می باشند. حمع اوری , پردازش , تجمیع و عرضه اطلاعات اساس 115 هستند .فناوری 115 بیشتر برای استفاده جاده ای طراحی شده , اصول زیادی را مشخص نموده که همانند چتری گسترده طیف وسیعی از سیستم های حمل ونقل را در برمی گیرد سیستم تطبیق زمانی چراغ های راهنمایی نظیر 5600 و ‎Jl Scats‏ نمونه ‎ITS aol slo‏ هستند.اخیرا سیستمی برای کنترل وسیله نفلیه در حال حرکت به بازار ارئه شده که به طور خود کار فاصله رابا اتومبیل جلویی نتظیم می کند. هدایت دینامیکی مسیربه رانندگان اجازه می دهد که بهترین مسیر به سوی یک مقصد را براساس شرایط جاری پیش شده ترافیکی برگزینند , گرچه ممکن است فراگیر شدن اين به دلیل پیچیدگی جمع آوری اطلاعات وارتباطات سال ها به طول انجامد.از طرف دیگر رد یابی محموله ها در مسیر رو به افزایش است و در حمل و نقل ‎slo cubld jl lgs wo (ntermodal) Sys‏ رد گیری خود

صفحه 14:
ITS ‏کاربرد‎ 1 کاهش تصادفات 5 می تواند در کاهش شدت و زمان لازم برای تدارکات خدمات اورژانس در عملیات نجات موثر باشد . مهمترین و چشمگیر ترین کاربرد آن مدیریت سرعت ) کنترل , هشدار , عکس العمل رانندگان ( است و نظارت بر رانندگان وسیله نقلیه است . ایمنی اقراد , کودکان , افراد سالمند و معلولین از دیگر کارپرد های آن می باشد که نمونه هایی از اين دست عبارتند از: *# کنترل تطبیقی سرعت * سیستم های تشخیص حادثه وهشدار #عکس العمل سریعتر در موارد اورژانس © سسيم دوريين برا شیب تجلفات: سرعت: وعپور چراغ فرمر به میظور اعبال معزرات راهیماین:و رانندگن * کنترل خودکار تراقیک برای عابران و دوچرخه * نظارت بر شرایط جوی , در نواحی کوچکتر تصادف © يست جلوكيرق از تضادق ان ووو قر هله اه ‎ee‏

صفحه 15:
ITS ‏کاربرد‎ 2 کمک به کاهش تراکم ترافیک تراکم مشکل عمده همه گروه های کاربرد بوده و افزایش کارایی سیستم های حمل ونقل موجود هدف اصلی پرنامه های 115 در تمام دنیاست .تراکم را می توان با مدیریت تقاضا از طریق بهبود کارایی شبکه حمل ونقل و با تفییر عادت سفر با اتومبیل شخصی به مسافرت با سایر وسایل وسایل نقلیه کاهش داد. بسیاری از خدمات 115 که در کاهش تراکم ترافیک موثر است: * مدیریت تقاضا * پرداخت الکترونیکی * کنترل دسترسی * کارایی شبکه * کنترل ترافیک در سطح منطقه ای * کنقرل سرعت * تشخیص حادثه و مدیریت آن

صفحه 16:
ITS ‏کاربرد‎ 3 کارایی عملیات و بهره وری استفاه از 115 هزینه های عملیاتی را کاهش داده و بهره وری را میسر می سازد. ضمن آنکه کاهش هزینه از نظر همه کاربران جاده ها بسیار مطلوب است , مزایای زیر برای ناوگان های خودرویی واپراتورهای زیر ساخت بزرگراه ها مشهود تر است که اين مزایا عبارتند از: موقعیت یابی خودکار وسیله نقلیه (۸3/1) ردیابی خودکار محموله ها ارسال محموله ها به کمک کامپیوتن SEW Sepia, نظارت دقیق بر راننده ها (کاهش خسارات) اخذ الکترو نیکی عوارض ‎(ETC)‏

صفحه 17:
ترافیک ترافیک (۲۲۵156) یک واژه شناخته شده بین المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائل نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می گردد .ترافیک از سه عامل تشکیل می شود این عوامل عبارتند از : انسان , راه , وسیله نقلیه ,چنانچه هر یک از عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله ای بنام ترافیک وجود نخواهد داشت . بررسیها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن,استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار در اين جامعه تجویز نمود که اين عوامل عبارتند از : " مهندسی ترافیک “” اجرای مقررات PR ty

صفحه 18:
ترافیک راهها و تقاطع ها به منظور سهولت عبور و مرور یا مرمت احداث می گردند . در مهندسی ترافیک را ه ها و تقاطع به منظور سهولت عبور ومرور یا مرمت احداث می گردند. چراغ ها و تابلو ها ی راهنمایی نصب می شود و خط کشی های مورد نیاز انجام می گردد .آموزش مقررات و موازین بین المللی ترافیک به تمامی طبقات جامعه اعم از مردم عادی و مسئولان , نقش بسیار اساسی در اصلاح وکنترل ترافیک خواهند داشت , زیرا لازمه زندگی کردن در یک جامعه صنعتی و ماشینی , آشنایی وآگاهی کامل مردم آن جامعه به فرهنگ زندگی در چنین جامعه ای است . ترافیک مطلوب عبارت از ترافیکی است که در آن جابه جایی سریع, ارزان, ایمن و بدون ایجاد خسارت به محیط زیست باشد. عامل انسانی عامل اصلی اکثر تصادفات است نقص وسایل نقلیه و عامل محیطی يا نامناسب بودن راهها موجب تسهیل و تشدید تصادفات می شود استفاده از وسایل نقلیه ایمن ضریب خطر تصادف را کاهش می دهد.در رابطه با عامل راه هميشه افزايش ظرفیت خیابانها و جاده ها نتیجه مثبت نخواهد داشت بلکه بازبودن مسیرها در صورت عدم مدیریت و کنترل و عدم اجراي مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی موجب شدت تصادفات و به تیع آن باعث افزايش خسارات جانی ومالی خواهد شد. همچنانکه به علت ناتوانی در مدیریت سرعت وسایل نقلیه ناگزیر از استفاده از سرعتگاه ایمنی(سرعت گیرها) به صورت آسفالت یا لاستيكي هستیم که نشانه بارز از عدم توانایی در کنترل اعمال رانندگان براي اتخاذ سرعت آیین نامه

صفحه 19:
علت ایجاد ترافیک ترافیک مانند عوارض یک معادله تک مجهولی نمیباشد که با برخورد یک بعدی بتوان آن را حل کرد .در یک دسته بندی کلی علل ایجاد ترافیک را در شهر های بزرگ مانند ( تهران) می توان مورد بررسی قرار داد : ۲ ارزان بودن بنزین ۲ کمبود شبکه های بزرگ راهی درون شهری ۲ کمبود شبکه حمل ونقل ریلی ‎V‏ هوشمند نبودن تراقیک ‏۲ عدم وجود تسهیلات ‎

صفحه 20:
پارامتر های ترافیک برای کنترل ترافیک باید بدانیم که " وضعیت ترافیک توسط چه پار امتر هایی سنجیده می شود؟" , " این پارامتر ها با هم چه ارتباطی دارند ؟" , " چه رفتاری در پارامتر ها باعث سخت شدن مسئله کنترل ترافیک می شود؟" , " آ یا می توان با داشتن مجموعه ای از پارامتر ها وضعیت ترافیک , ترافیک را بصورت بهینه کنترل کرد یا خیر ؟" پارامترهای جریان ترافیک در اغلب مراجع اصلی 2 92 ‎(microscopic) & 255 9(macroscopic) 45 oS aims‏ بوم كروي يارامترهاى كلان نكر جريان ترافيك عبارتند از : ” حجم (يا نرخ جريان) 401 04 ©1886 :ذه 1/0126 : جريان بارامترى است كه برحسب وسيله نقليه بيان ميكردد. وقتى حجم جريان در بازه زمانى مشخصى مثلا يى ساعت برآورد ميكردد به عنوان نرخ جريان شناخته شده و بر حسب وسیله نقلیه بر ساعت بیان می شود . % سرعت جریان ۹۳660 :جریان ترافیک از تقسیم مسافت پیموده شده تمام وسایل نقلیه بر زمان پیمایش حاصل میگردد . ۷ چگالی (اشغال) «عصدورنهعه ۵ بزاتعطع: تعداد خورروی موجود در واحد مسافت در واحد زمان

صفحه 21:
پارامتر های ترافیک همچنین پارامترهای خرد نگر شامل موارد زبر میگردند : ۷ سرفاصله زمانی 110207257 :فاصله زمانی بین عبور دو وسیله نقلیه متوالی از یک نقطه از مسیر است ۷ سرفاصله مکانی و526 :فاصله سپر جلوی دو وسیله نقلیه متوالی هنگام عبور از یک نقطه از مسیر است "سرعت هر وسیله نقلیه 50660 0021 نز

صفحه 22:
مدیریت ترافیک ۰ پارکینگ هوشمند :نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً ۳۰ درصد ترافیک ‎S‏ شهر به اين دلیل به وجود می‌آید که افراد در جستجوی مکانی برای پارک کردن خودروی خود هستند. داده‌های ترافیکی بلادرنگ (86۵۱-۷:۳06) از خودروهای متصل به اپلیکیشن پارکینگ که شامل برنامه‌ریزی پارکینگ هوشمند, تشخیص فضای باز و پرداخت خودکار است, به مرکز مدیریت هوشمند شهر ارسال و در نهایت پردازش می‌شود. استفاده از راهکارهای پارکینگ هوشمند باعث می‌شود خودروهای کمتری به دنیال مکانی برای پارک کردن باشند, به همین دلیل ترافیک روان خواهد شد. ۰ پیش بینی موقعیت‌های اضطراری :تصادفات رانندگی, آب و هوای نامساعد و شرایط اضطراری تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد رانندگان دارد و در نهایت میزان تراکم تصادفات را افزایش می‌دهد. داده‌های به دست آمده از خودروهای متصل به پیش بینی تصادفات رانندگی و کاهش تلفات ناشی از آن کمک شایانی می‌کند. اجرا کردن محدودیت‌های متفاوت سرعت و ارسال هشدار به رانندگان می‌تواند میزان شرایط خطرناک را کاهش دهد و مانع بروز تصادفات شود. شرکت ۷۷۵۷6۵۲۵ بستری متمرکز برای استفاده از داده‌های ترافیکی زمان واقعی در شرایط اضطراری ارائه کرده است که شناسایی تصادفات و زمان واکنش را بهبود می‌بخشد. با استفاده از اين پلتفرم. میزان تصادفات رانندگی ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و زمان واکنش به حوادث نیز ۱۲ دقیقه سری‌تر شده است.

صفحه 23:
مدیریت ترافیک ۰ برنامه‌ریزی حمل و نقل عمومی :؛شهرهای هوشمند برای افزايش کارایی حمل و نقل عمومی و کنترل ترافیک, در فناوری و زمینه‌های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند. داده‌های کارآمد نه تنها شهرها را قادر می‌سازد تا بهترین و موثرترین مسیرها را برنامه‌ریزی کنند, بلکه باعث می‌شود مبزان تراکم ترافیک کاهش پیدا کند. شهرهای هوشمند از داده‌های ترافیکی زمان واقعی برای هشدار به رانندگان و اعلام زمان تأخیر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. ۰ برنامه‌ریزی موفق شهری : برنامه‌ریزی موفق شهری موضوع مهمی برای تحقق مدیریت مداوم ترافیک در نظر گرفته می‌شود. مناطق شهری بزرگ مانند مناطقی در سان فرانسیسکو به منظور برنامه‌ریزی ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه آن که به کاهش تراکم ترافیک کمک می‌کند, از داده‌های گسترده استفاده می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌های ترافیکی به شهرهای در حال رشد کمک می‌کند سیستم‌های جاده‌ای را نقشه‌برداری کارآمدتری بکنند و با کمک هوش مکانی, منطقه‌بندی بهتری انجام دهند. داده‌های خودروهای متصل, در سیاست‌های موقت شهری نوعی سرمایه محسوب می‌شود. شهرسازی تاکتیکی نوعی استراتژی است که از اقدامات پویا و موقت استفاده می‌کند تا مدیریت ترافیک را ارتقا دهد. برنامه‌ریزی چنین اقداماتی به اطلاعات به دست آمده از خودروهای متصل بستگی دارد

صفحه 24:
در اين شهر ها که براساس زیر ساخت های زندگی الکترونیک طراحی می شود. نیازهای افراد به روش هوشمند و با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا تامین می شود . اگر جه زیر ساخت های فیزیکی از مهم ترین و ضروری ترین نیاز های توسعه زندگی شهر نشین شهر های هوشمند است , اما امروزه شهر ها بیش از پیش به ابزار های ارتباطی مبتنی بر فناوری های روز دنیا نیاز دارند . میحیط زندگی هوشمند . اقتصاد هوشمند , حمل ونقل هوشمند , ساختمان هوشمند و...و از همه مهم تر شهروند هوشمند از معیار های اصلی یک شهر هوشمند آینده می باشند .هوشمندی شهری بیانگر ویژگی ها و مشخصات زندگی آینده بشری و به عبارتی شهر های آینده است. پس می توان گفت که بشر در آینده زندگی در شهر های هوشمند را تجربه خواهد کرد.

صفحه 25:
oll

شهرهوشمند و ترافیک ‏Mari _ A. F فهرست شهرهوشمند مقدمه خصوصیات شهر هوشمند بخش های اصلی شهرهوشمند ITSچیست مولفه های شهر هوشمند فهرست ترافیک ITSکاربرد پارامترهای ترافیک علت ایجاد ترافیک نتیجه راهکار شهر هوشمند برای مدیریت ترافیک مقدمه امروزه باتوجه به افزایش جمعیت افزایش وسایل نقلیه،ترافیک و افزایش روزافزون سفرهای درونشهری ، مشکالت رفت و آمد مردم و از دست دادن زمان در پشت چراغ های راهنمایی مسئله کنترل ترافیک به یک مسئله مهم تبدیل شده است .کنترل هوشمند ترافیک می تواند سبب کاهش االینده های وسایل نقلیه،بهینه سازی ترافیک،به حداق رساندن تاخیر در زمان سفر و کاهش تصادفات گردد.یک از مهم ترین رویداد ها میتواند نصب چراغ های فرماندهی هوشمند جهت نظارت و اتخاذ تصمیم های لحظه ای بر جریان ترافیک در شهر باشد .در حال حاضر سیستم کنترل هوشمند SCATSدر کالن شهرهای کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است.این سیستم با تمام پیچیدگی ها و محدودیت ها ،از کارایی باالیی برخوردار می باشد. مقدمه سیستم حمل ونقل هوشمند به سیستمی گفته می شود که از اطالعات ،ارتباطات و فناوری استفاده میکند تا به اداره شبکه حمل و نقل کمک کند.ابزار های این سیستم هوشمند عالوه بر بهبود عملکرد شبکه حمل و نقل،برای جلوگیری از اتالف وقت وحفظ جان انسان ها نیز بکار می روند .باتوجه به رشد روز افزون جمعیت جهان وپیشرفت همه جانبه تکنولوژی صنعت خودروسازی الزم است با توجه به نتایج تولید زیاد خودرو در کشورهای مختلف واستفاده از این وسیله مهم در زندگی امروزی انسانها،فکری به حال وضعیت ترافیک وسروسامان دادن به خیابانها و جاده ها وبزرگراه ها شود و این فقط با استفاده از تکنولوژی امکان پذیر است. بیش از یک دهه است که تراکم ترافیک به مسئاله جدی مخصوصا در شهرهای بزرگ تبدیل شده است.این مساله با انتشار و پخش خودرو که موجب افزایش تقاضا برای زیر ساخت حمل ونقل گردیده،شدت یافته است . مشکالت تراکم ترافیک شامل تاخیر افزایشی و هزینه های عملیاتی خودرو مانند :مصرف سوخت ،انتشار آلودگی واسترس است که از مداخله وسایل نقلیه در جریال ترافیک به وجود می آ بد .بخصوص زمانی که حجم ترافیک نزدیک به ظرفیت جاده ها است. شهرهوشمند بدست آوردن یک مفهوم واحد از شهر هوشمند ()Smart Cityاحتماال دست نیافتنی و مبهم می باشد،زیرا این واقعیت وجود دارد که راه های بسیاری برای هوشمند سازی وجود دارد و همچنین تمایل بیشتری به مفهوم ابزار به عنوان خود ارتقایی به جای استراتژی عملی ،هوشمند سازی وجود دارد.در واقع پیدایش اصطالحات مشابه مانند شهرهای با هوش ،شهر مجازی ،شهر دانش و شهر دیجیتال به سردرگمی مفهومی این اصطالح افزوده است . یک شهر هوشمند اغلب از طریق اهداف آن تعریف میشود و هوشمندتر به عنوان کارآمدتر ،پایدارتر ،عادالنه و قابل زندگی تعریف میشود مفهوم شهر هوشمند در درجه اول شهر را به عنوان یک سیستم که دارای زیر سیستمهای متعدد است ،بررسی میکند این عملکرد زیر سیستمها به عنوان یک کل در نهایت به آنها اجازه می دهد که به شیوه هوشمند و هماهنگ رفتار کند. اما درخصوص شهر هوشمند تعارف متعددی صورت گرفته که در ادامه به برخی از این تعاریف اشاره میکنیم: شهرهوشمند شهر هوشمند به شهری گفته میشود که بر اساس آخرین نظریههای تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطالعات و ارتباطات ،داری شش معیار اصلی زیر باشد : ‏حکمرایی هوشمند ()Smart Governance شهروند هوشمند ()Smart Citizen ‏محیط زندگی ()Smart Environmentو محل زندگی ( )Smart Homeهوشمند ‏اقتصاد هوشمند()Smart Economy ‏حمل و نقل هوشمند ()Smart Mobility ‏انرژی هوشمند ()Smart Energy • شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع آوری اطالعات و تحلیل آنها استفاده میکند ،که این اطالعات برای مدیریت داراییها و منابع شهری کارآمد است. • در تعریفی دیگر ،شهری هوشمند است که سرمایه گذاری در سرمایه های انسانی واجتماعی و زیرساخت های ارتباطی از جمله حمل ونقل و همچنین زیر ساخت های مدرن مانند ICTکه باعث رشد پایدار اقتصادی و کیفیت باالی زندگی می شود.با مدیریت صحیح منابع طبیعی ،از طریق مدیریت مشارکتی مردم در آن انجام پذیرد. شهرهوشمند تکنولوژی شهر هوشمند اجازه میدهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق میافتد و آنچه در حال تحول است ،تعامل مستقیم پیدا کنند . • مرکز مخابرات بینالمللی که بر گروهی از شهرهای هوشمند تمرکز میکند .شهر هوشمند را اینگونه تعریف میکند(( یک شهر پایدار هوشمند یک شهر نوآورانه است که فناوری اطالعات و ارتباطات و دیگر ابزارها را برای بهبود کیفیت زندگی،کارایی خدمات و عملیات شهری و رقابت پذیری مورد استفاده قرار میدهد ،در حالی که اطمینان میدهد که نیازهای نسل حاضر و آینده را با توجه به ابعاد زیست محیطی ،اجتماعی و اقتصادی در نظر میگیرد ),2015Habitat( )) . • همچنین شهر هوشمند به عنوان " دانش" " ،دیجیتال" " ،اکو" نیز تعریف می شود. • شهرهای هوشمند به عنوان سرزمینهایی با ظرفیت باال برای یادگیری و نوآوری شناخته میشوند که بر پایه خالقیت شهروندان ،نهادها ،سازمانهای دانش محور و زیر ساختهای دیجیتال آنها به منظور برقراری ارتباطات و مدیریت دانش بنیان نهاده میشوند. بخش های اصلی یک شهرهوشمند روشنایی هوشمند :کنترل و یکپارچه کردن روشنایی شهری،سنسورها و محرکها با استفاده از فناوری اینترنت به منظور بهیه سازی مصرف انرژی و رشد امنیت در شهرها پارکینگ هوشمند :مجموعهای سختافزاری و نرم افزاری مبتنی بر اینترنت اشیا ،جهت مدیریت هوشمند تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ،افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد ،ورود -خروج و توقف ،کاهش میزان پرسنل درگیر و افزایش میزان ایمنی و دریافت هزینه ها بصورت خودکار و یا دستی کشاورزی هوشمند :بهینه سازی فرآیندها و استفاده مؤثر از منابع آبی و بهره برداری کارا از زمین ،فضای سبز و پارک ها با استفاده از سنسورهای مختلف پایش وضعیت خاک و با بکار گیری تکنولوژی اینترنت. مدیریت هوشمند ضایعات :نظارت ،جمع آوری ،انتقال ،پردازش ،بازیابی و دفع زباله با استفاده از بسترهای سختافزاری و نرم افزاری و با فناوری اینترنت اشیا و یا به زبانی دیگر مدیریت هوشمند جریان زباله از مبدأ به محل دفع ساختمان هوشمند :خانه هوشمند محلی است که از دستگاههای متصل به هم و اینترنت ،برای کنترل از راه دور خصوصیات یک شهر خصوصیات یک شهر هوشمند در چهار بعد معرفی می شود: بعد اول :طیف وسیعی از فناوری های دیجیتال و الکترونیک برای یک شهر سایبری ،دیجیتال ،اطالعاتی یا دانش محور است. بعد دوم :استفاده از فناوری اطالعات برای متحول کردن زندگی و کار است. بعد سوم :تعبیه فناوری اطالعات و ارتباطات در زیر ساخت های شهری است بعد چهارم :هدایت فناوری اطالعات و ارتباطات و مردم با همدیگر به منظور افزایش نوآوری ،یادگیری و دانش است. مولفه های شهرهوشمند تحرک هوشمند ()Smart Mobility مردم هوشمند()Smart Citizen ساختمان هوشمند ()Smart Bulding زیرساخت هوشمند ()Smart Infrastructure تکنولوژی هوشمند ()Smart Technology مدیریت هوشمند شهری()Smart Governance ITSچیست ؟ سیستم هوشمند حمل ونقل طیف وسیعی از ابزار های جدید اداره شبکه حمل ونقل وسرویس دهی به مسافران را در بر میگیرد .ابزار های حمل ونقل بر سه مشخصه اصلی یعنی اطالعات،ارتباطات و تجمیع استوار می باشند .حمع اوری ،پردازش ،تجمیع و عرضه اطالعات اساس ITSهستند .فناوری ITSبیشتر برای استفاده جاده ای طراحی شده ،اصول زیادی را مشخص نموده که همانند چتری گسترده طیف وسیعی از سیستم های حمل ونقل را در برمی گیرد سیستم تطبیق زمانی چراغ های راهنمایی نظیر Scootو Scatsاز نمونه های اولیه ITSهستند.اخیرا سیستمی برای کنترل وسیله نفلیه در حال حرکت به بازار ارئه شده که به طور خود کار فاصله رابا اتومبیل جلویی نتظیم می کند .هدایت دینامیکی مسیربه رانندگان اجازه می دهد که بهترین مسیر به سوی یک مقصد را براساس شرایط جاری پیش بینی شده ترافیکی برگزینند ،گرچه ممکن است فراگیر شدن این سیستم به دلیل پیچیدگی جمع آوری اطالعات وارتباطات سال ها به طول انجامد.از طرف دیگر رد یابی محموله ها در مسیر رو به افزایش است و در حمل و نقل ترکیبی( )ntermodalمی توان از قابلیت های رد گیری خود کاربرد ITS .1کاهش تصادفات ITSمی تواند در کاهش شدت و زمان الزم برای تدارکات خدمات اورژانس در عملیات نجات موثر باشد .مهمترین و چشمگیر ترین کاربرد آن مدیریت سرعت ) کنترل ،هشدار ،عکس العمل رانندگان ( است و نظارت بر رانندگان وسیله نقلیه است .ایمنی افراد ،کودکان ،افراد سالمند و معلولین از دیگر کاربرد های آن می باشد که نمونه هایی از این دست عبارتند از: کنترل تطبیقی سرعت سیستم های تشخیص حادثه وهشدار عکس العمل سریعتر در موارد اورژانس سیستم دوربین برای ثبت تخلفات سرعت و عبور چراغ قرمز به منظور اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی کنترل خودکار ترافیک برای عابران و دوچرخه نظارت بر شرایط جوی ،در نواحی کوچکتر تصادف سیستم جلوگیری از تصادف ‏ کاربرد ITS .2کمک به کاهش تراکم ترافیک تراکم مشکل عمده همه گروه های کاربرد بوده و افزایش کارایی سیستم های حمل ونقل موجود هدف اصلی برنامه های ITSدر تمام دنیاست .تراکم را می توان با مدیریت تقاضا از طریق بهبود کارایی شبکه حمل ونقل و با تغییر عادت سفر با اتومبیل شخصی به مسافرت با سایر وسایل وسایل نقلیه کاهش داد. بسیاری از خدمات ITSکه در کاهش تراکم ترافیک موثر است: مدیریت تقاضا پرداخت الکترونیکی کنترل دسترسی کارایی شبکه کنترل ترافیک در سطح منطقه ای کنترل سرعت تشخیص حادثه و مدیریت آن کاربرد ITS .3کارایی عملیات و بهره وری استفاه از ITSهزینه های عملیاتی را کاهش داده و بهره وری را میسر می سازد .ضمن آنکه کاهش هزینه از نظر همه کاربران جاده ها بسیار مطلوب است ،مزایای زیر برای ناوگان های خودرویی واپراتورهای زیر ساخت بزرگراه ها مشهود تر است که این مزایا عبارتند از: موقعیت یابی خودکار وسیله نقلیه ()AVL ردیابی خودکار محموله ها ارسال محموله ها به کمک کامپیوتر مدیریت ناوگان نظارت دقیق بر راننده ها (کاهش خسارات) اخذ الکترو نیکی عوارض ()ETC ترافیک ترافیک ( ) Trafficیک واژه شناخته شده بین المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائل نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطالق می گردد .ترافیک از سه عامل تشکیل می شود این عوامل عبارتند از :انسان ، راه ،وسیله نقلیه .چنانچه هر یک از عوامل سه گانه نباشد اصوال مساله ای بنام ترافیک وجود نخواهد داشت . بررسیها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن،استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار در این جامعه تجویز نمود که این عوامل عبارتند از : مهندسی ترافیک اجرای مقررات ترافیک راهها و تقاطع ها به منظور سهولت عبور و مرور یا مرمت احداث می گردند .در مهندسی ترافیک را ه ها و تقاطع به منظور سهولت عبور ومرور یا مرمت احداث می گردند .چراغ ها و تابلو ها ی راهنمایی نصب می شود و خط کشی های مورد نیاز انجام می گردد .آموزش مقررات و موازین بین المللی ترافیک به تمامی طبقات جامعه اعم از مردم عادی و مسئوالن ،نقش بسیار اساسی در اصالح وکنترل ترافیک خواهند داشت ،زیرا الزمه زندگی کردن در یک جامعه صنعتی و ماشینی ،آشنایی وآگاهی کامل مردم آن جامعه به فرهنگ زندگی در چنین جامعه ای است .ترافیک مطلوب عبارت از ترافیکی است که در آن جابه جایی سریع ،ارزان ،ایمن و بدون ایجاد خسارت به محیط زیست باشد .عامل انسانی عامل اصلی اکثر تصادفات است نقص وسایل نقلیه و عامل محیطی یا نامناسب بودن راهها موجب تسهیل و تشدید تصادفات می شود استفاده از وسایل نقلیه ایمن ضریب خطر تصادف را کاهش می دهد.در رابطه با عامل راه همیشه افزایش ظرفیت خیابانها و جاده ها نتیجه مثبت نخواهد داشت بلکه بازبودن مسیرها در صورت عدم مدیریت و کنترل و عدم اجراي مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی موجب شدت تصادفات و به تبع آن باعث افزایش خسارات جانی ومالی خواهد شد .همچنانکه به علت ناتوانی در مدیریت سرعت وسایل نقلیه ناگزیر از استفاده از سرعتگاه ایمنی(سرعت گیرها) به صورت آسفالت یا الستیکي هستیم که نشانه بارز از عدم توانایی در کنترل اعمال رانندگان براي اتخاذ سرعت آیین نامه علت ایجاد ترافیک ترافیک مانند عوارض یک معادله تک مجهولی نمیباشد که با برخورد یک بعدی بتوان آن را حل کرد .در یک دسته بندی کلی علل ایجاد ترافیک را در شهر های بزرگ مانند ( تهران) می توان مورد بررسی قرار داد : ارزان بودن بنزین کمبود شبکه های بزرگ راهی درون شهری کمبود شبکه حمل ونقل ریلی هوشمند نبودن ترافیک عدم وجود تسهیالت پارامتر های ترافیک برای کنترل ترافیک باید بدانیم که " وضعیت ترافیک توسط چه پار امتر هایی سنجیده می شود؟" " ،این پارامتر ها با هم چه ارتباطی دارند ؟" " ،چه رفتاری در پارامتر ها باعث سخت شدن مسئله کنترل ترافیک می شود؟" " ،آ یا می توان با داشتن مجموعه ای از پارامتر ها وضعیت ترافیک ،ترافیک را بصورت بهینه کنترل کرد یا خیر ؟" پارامترهای جریان ترافیک در اغلب مراجع اصلی به دو دسته کالن نگر ()macroscopicو خرد نگر()microscopic تقسیم میگردند . پارامترهای کالن نگر جریان ترافیک عبارتند از : حجم (یا نرخ جریان) : volume or rate of flowجریان پارامتری است که برحسب وسیله نقلیه بیان میگردد .وقتی حجم جریان در بازه زمانی مشخصی مثال یک ساعت برآورد میگردد به عنوان نرخ جریان شناخته شده و بر حسب وسیله نقلیه بر ساعت بیان می شود . سرعت جریان : speedجریان ترافیک از تقسیم مسافت پیموده شده تمام وسایل نقلیه بر زمان پیمایش حاصل میگردد . چگالی (اشغال) : density or occupancyتعداد خورروی موجود در واحد مسافت در واحد زمان پارامتر های ترافیک همچنین پارامترهای خرد نگر شامل موارد زیر میگردند : سرفاصله زمانی : Headwayفاصله زمانی بین عبور دو وسیله نقلیه متوالی از یک نقطه از مسیر است سرفاصله مکانی : spacingفاصله سپر جلوی دو وسیله نقلیه متوالی هنگام عبور از یک نقطه از مسیر است سرعت هر وسیله نقلیه individual speed راهکارهای شهرهوشمند برای مدیریت ترافیک • پارکینگ هوشمند :نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبًا ۳۰درصد ترافیک یک شهر به این دلیل به وجود می‌آید که افراد در جستجوی مکانی برای پارک کردن خودروی خود هستند .داده‌های ترافیکی بالدرنگ ( )Real-timeاز خودروهای متصل به اپلیکیشن پارکینگ که شامل برنامه‌ریزی پارکینگ هوشمند ،تشخیص فضای باز و پرداخت خودکار است ،به مرکز مدیریت هوشمند شهر ارسال و در نهایت پردازش می‌شود .استفاده از راهکارهای پارکینگ هوشمند باعث می‌شود خودروهای کمتری به دنبال مکانی برای پارک کردن باشند ،به همین دلیل ترافیک روان خواهد شد. • پیش بینی موقعیت‌های اضطراری :تصادفات رانندگی ،آب و هوای نامساعد و شرایط اضطراری تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد رانندگان دارد و در نهایت میزان تراکم تصادفات را افزایش می‌دهد .داده‌های به دست آمده از خودروهای متصل به پیش بینی تصادفات رانندگی و کاهش تلفات ناشی از آن کمک شایانی می‌کند .اجرا کردن محدودیت‌های متفاوت سرعت و ارسال هشدار به رانندگان می‌تواند میزان شرایط خطرناک را کاهش دهد و مانع بروز تصادفات شود .شرکت Waycareبستری متمرکز برای استفاده از داده‌های ترافیکی زمان واقعی در شرایط اضطراری ارائه کرده است که شناسایی تصادفات و زمان واکنش را بهبود می‌بخشد .با استفاده از این پلتفرم ،میزان تصادفات رانندگی ۱۷درصد کاهش پیدا کرده و زمان واکنش به حوادث نیز ۱۲دقیقه سریع‌تر شده است. راهکارهای شهرهوشمند برای مدیریت ترافیک • برنامه‌ریزی حمل و نقل عمومی :شهرهای هوشمند برای افزایش کارایی حمل و نقل عمومی و کنترل ترافیک ،در فناوری و زمینه‌های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری‌های کالن می‌کنند .داده‌های کارآمد نه تنها شهرها را قادر می‌سازد تا بهترین و مؤثرترین مسیرها را برنامه‌ریزی کنند ،بلکه باعث می‌شود میزان تراکم ترافیک کاهش پیدا کند .شهرهای هوشمند از داده‌های ترافیکی زمان واقعی برای هشدار به رانندگان و اعالم زمان تأخیر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. • برنامه‌ریزی موفق شهری :برنامه‌ریزی موفق شهری موضوع مهمی برای تحقق مدیریت مداوم ترافیک در نظر گرفته می‌شود .مناطق شهری بزرگ مانند مناطقی در سان فرانسیسکو به منظور برنامه‌ریزی ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه آن که به کاهش تراکم ترافیک کمک می‌کند ،از داده‌های گسترده استفاده می‌کند .تجزیه و تحلیل داده‌های ترافیکی به شهرهای در حال رشد کمک می‌کند سیستم‌های جاده‌ای را نقشه‌برداری کارآمدتری بکنند و با کمک هوش مکانی ،منطقه‌بندی بهتری انجام دهند. داده‌های خودروهای متصل ،در سیاست‌های موقت شهری نوعی سرمایه محسوب می‌شود .شهرسازی تاکتیکی نوعی استراتژی است که از اقدامات پویا و موقت استفاده می‌کند تا مدیریت ترافیک را ارتقا دهد .برنامه‌ریزی چنین اقداماتی به اطالعات به دست آمده از خودروهای متصل بستگی دارد. نتیجه در این شهر ها که براساس زیر ساخت های زندگی الکترونیک طراحی می شود ،نیازهای افراد به روش هوشمند و با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا تامین می شود .اگر جه زیر ساخت های فیزیکی از مهم ترین و ضروری ترین نیاز های توسعه زندگی شهر نشین شهر های هوشمند است ،اما امروزه شهر ها بیش از پیش به ابزار های ارتباطی مبتنی بر فناوری های روز دنیا نیاز دارند .میحیط زندگی هوشمند ،اقتصاد هوشمند ،حمل ونقل هوشمند ، ساختمان هوشمند و...و از همه مهم تر شهروند هوشمند از معیار های اصلی یک شهر هوشمند آینده می باشند .هوشمندی شهری بیانگر ویژگی ها و مشخصات زندگی آینده بشری و به عبارتی شهر های آینده است .پس می توان گفت که بشر در آینده زندگی در شهر های هوشمند را تجربه خواهد کرد. پایان

80,000 تومان